1807

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W RADKOWIE

z dnia 6 września 2001 r.

w sprawie zmiany uchwały nr VII/36/90 Rady Miasta i Gminy w Radkowie w sprawie Statutu Gminy Radków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Radkowie uchwala, co następuje:

§ 1

I. W załączniku nr 1 do uchwały nr VII/36/90 Rady Miasta i Gminy w Radkowie z dnia 16 listopada 1990 roku w sprawie Statutu Gminy Radków o nazwie “Statut Gminy Radków” wprowadza się następujące zmiany:

1. Po § 4 dodaje się § 4a o treści:

“1. Organami gminy są Rada Miejska i Zarząd Miejski.

2. Działalność organów gminy jest jawna. Zasada ta może być ograniczona wyłącznie przez inne ustawy.

3. Ustala się następującą procedurę korzystania przez obywateli z zasady jawności:

a) Każdy obywatel ma prawo uzyskiwania informacji o działalności organów gminy, a w szczególności prawo przeglądania protokołów z sesji, posiedzeń Komisji Rady i Zarządu. Zainteresowani mogą zgłaszać się z pisemnym lub ustnym wnioskiem określającym przedmiot żądania do Kierownika Referatu Organizacyjno-Admini-stracyjnego. Upoważniony pracownik Urzędu udostępni wnioskodawcy protokoły z sesji, posiedzeń Komisji lub Zarządu. Udostępnieniu podlegają tylko sprawy z zakresu zadań publicznych. Pracownik odmówi udostępnienia dokumentów dot. spraw o charakterze indywidualnym, a także objętych ochroną danych osobowych.

b) Z dokumentów wymienionych w ust. 3 pkt “a” obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub

kopiować. Realizacja tych uprawnień może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i Gminy w asyście pracownika Urzędu. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w ust. 3 pkt “a”, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych. Czynności te są odpłatne, co zostanie uregulowane odrębną uchwałą.

c) Obywatele mają prawo wstępu na sesję Rady i posiedzenia Komisji z wyłączeniem posiedzeń Zarządu.

d) Urząd powiadamia mieszkańców gminy i innych obywateli o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady poprzez ogłoszenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń, na 7 dni przed sesją, a także o terminie, miejscu i przedmiocie posiedzeń Komisji poprzez ogłoszenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń, na 2 dni przed posiedzeniem Komisji.

e) Obywatele obecni na posiedzeniach Komisji nie mają prawa głosu ani prawa do zadawania pytań, chyba że Przewodniczący Komisji w szczególnie uzasadnionych przypadkach wyrazi na to zgodę. Obywatele ci mają natomiast prawo przysłuchiwania się dyskusji członków Komisji i robienia odręcznych notatek.”.

2. Treść § 5 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”.

3. Treść § 5 ust. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

“porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”.

4. Treść § 5 ust. 1 pkt 16 otrzymuje brzmienie:

“polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej”.

5. W § 5 ust. 1 dopisuje się pkt 17 o treści:

“wspierania i upowszechniania idei samorządowej”.

6. W § 5 ust. 1 dopisuje się pkt 18 o treści:

“promocji gminy”.

7. W § 5 ust. 1 dopisuje się pkt 19 o treści:

“współpracy z organizacjami pozarządowymi”.

8. W § 5 ust. 1 dopisuje się pkt 20 o treści:

“współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.

9. W § 6 dodaje się ustęp 4 o treści:

“Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego”.

10. W § 7 w zdaniu drugim po wyrazach “związków międzygminnych” dopisuje się wyrazy “oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego”.

11. W § 12 ust. 2 liczbę “22” zastępuje się liczbą “15”.

12. W § 12 w ust. 4 dopisuje się zdanie drugie
o treści:

“Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji”.

13. W § 13 ust. 2 pkt. 2 dopisuje się słowa :

“i ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu”.

14. W § 13 ust. 2 pkt 3 dopisuje się słowa:

“i kierownika USC na wniosek Przewodniczącego Zarządu”.

15. W § 13 ust. 2 dopisuje się pkt 16 o treści:

“podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym”.

16. W § 13 ust. 2 dopisuje się pkt 17 o treści:

“podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych”.

17. W § 13 ust. 2 dopisuje się pkt 18 o treści:

“podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.

18. Treść § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“W skład Komisji wchodzą tylko radni”.

19. W § 18 ust. 2 skreśla się zdanie pierwsze.

20. W § 19 ust. 1 po wyrazie “komisji” skreśla się wyrazy “lub na wniosek”, a po wyrazach “Przewodniczący Rady” dopisuje się wyrazy “lub Zarządu”.

21. W § 21 dopisuje się słowa:

“Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu”.

22. Skreśla się treść § 23.

23. W § 24 ust. 2 liczbę “5” zastępuje się liczbą “3”.

24. Skreśla się treść § 25.

25. W § 26 ust. 3 po wyrazach “na wniosek” dopisuje się wyrazy “Zarządu lub”.

26. W § 34 skreśla się treść ust. 4.

27. W § 35 ust. 1 skreśla się słowa “trzech członków” i w ich miejsce wpisuje się słowa “jeden członek”.

28. W § 35 ust. 2 otrzymuje brzmienie :

“Członka Zarządu wybiera Rada”.

29. W § 35 ust. 4 wyrazy “pozostali członkowie Zarządu” zastępuje się wyrazami “pozostały członek Zarządu”.

30. W § 36 zmienia się treść ust. 2 na następującą:

“Rada Miejska może odwołać Burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady”.

31. W § 36 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa z Zarządzie przez członka niebędącego jego Przewodniczącym Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji”.

32. W § 37 skreśla się treść ust. 12.

33. W § 38 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej dwóch członków Zarządu”.

34. W § 39 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej”.

35. W § 43 ust. 1 w zdaniu drugim wyrazy “Pozostali członkowie Zarządu pełnią swe funkcje honorowo i jako radni otrzymują” zastępuje się wyrazami “Pozostały członek Zarządu pełni swą funkcję honorowo i jako radny otrzymuje”.

36. W § 43 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Rada Miejska ustala wynagrodzenie Burmistrza w oparciu o obowiązujące przepisy”.

37. W § 48 po zdaniu “Projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami jest przedkładany Radzie przez Zarząd w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesłany do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej.”, dopisuje się zdanie “Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów”.

38. W § 53 ust. 1 po wyrazach “przez Radę Miejską” dopisuje się wyrazy “po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami”.

39. W § 57 ust. 1 skreśla się zdanie drugie.

II. W załączniku nr 3 do Statutu Gminy Radków wprowadza się następujące zmiany:

1. W pkt 2 skreśla się ppkt “g” i ppkt “i”.

2. Dopisuje się pkt 3 o treści “Osoby prawne”.

3. W dopisanym pkt 3 wpisuje się ppkt “a” o treści “Gminne Centrum Kultury w Radkowie”.

III. W załączniku nr 4 do Statutu Gminy Radków wprowadza się następującą zmianę:

1. W § 2 ust. 1 dopisuje się zdanie drugie o treści:

“W skład Komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem Przewodniczącego Rady, jego Zastępcy oraz członków Zarządu”.

IV. W załączniku nr 5 do Statutu Gminy Radków wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 3 ust. 2 skreśla się wyrazy “niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji”, a w ich miejsce wpisuje się wyrazy “oraz projekty uchwał”.

2. § 4 otrzymuje brzmienie:

“Szczegółową listę osób zaproszonych na sesję Przewodniczący Rady Miejskiej ustala każdorazowo z Przewodniczącym Zarządu Miejskiego”.

3. W § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie “Sesje Rady Miejskiej są jawne”.

4. W § 5 ust. 2 skreśla się wyraz “ponadto”.

5. W § 5 skreśla się treść ust. 3.

6. W § 10 dopisuje się ust. 3 o treści:

“Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady”.

7. W § 12 ust. 4 dopisuje się słowa:

“z wyjątkiem zmiany porządku obrad, który należy przegłosować bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady”.

8. W § 16 ust. 1 skreśla się wyrazy “oraz podjęte przez Radę uchwały”.

9. W § 16 skreśla się treść ust. 4.

10. W § 17 ust. 2 skreśla się wyrazy “chyba że inny tryb głosowania w danej sprawie przewidują przepisy ustawy o samorządzie terytorialnym lub Rada na wniosek radnego zdecyduje o głosowaniu tajnym”, a w ich miejsce wpisuje się wyrazy “chyba że ustawa stanowi inaczej”.

11. Treść § 20 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w Biurze Rady Miejskiej”.

12. W § 21 ust. 1 skreśla się zdanie drugie i zdanie trzecie.

13. W § 25 ust. 2 w miejsce słów “przez radnego zajmującego jedno ze stanowisk wymienionych w § 24” wpisuje się słowa “przez Przewodniczącego Rady lub Zastępcę”.

14. Po § 25 dodaje się § 25a o treści:

1. Rada Miejska wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Rada Miejska wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozostałego członka Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym”.

15. W § 26 ust. 3 skreśla się zdanie drugie.

16. Skreśla się treść § 27.

17. Skreśla się treść § 28.

18. W § 33 ust. 4 dopisuje się wyrazy “oraz jego zastępcy”.

19. W § 33 skreśla się treść ust. 6.

20. Skreśla się treść § 37.

21. W § 41 skreśla się treść ust. 3.

22. W § 42 ust. 2 otrzymuje brzmienie :

“Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza Komisji”.

23. W § 42 dopisuje się ust. 3a o treści :

“Z posiedzenia Komisji sekretarz Komisji sporządza protokół”.

V. Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Radków “REGULAMIN ODWOŁANIA ZARZĄDU MIEJSKIE-GO” otrzymuje nowe brzmienie:

§ 1

1. Z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie Zarządowi absolutorium występuje Komisja Rewizyjna.

2. Uchwała Rady Miejskiej w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

3. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4. Rada Miejska rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 2 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Zarządowi abso-
lutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej, o którym mowa w ust. 1, oraz
z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miejskiej o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 2

1. Rada Miejska może odwołać Burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Odwołanie Burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

4. Odwołanie Burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

5. Rada może na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 3

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez Burmistrza jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji Burmistrza Rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady, o której mowa w ust. 2.

§ 4

1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, Rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

2. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

3. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

4. Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.

§ 5

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca
od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu,
o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

§ 6

Po upływie kadencji Rady Miejskiej Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

VI. W załączniku nr 7 do Statutu Gminy Radków wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 11 ust. 1 cyfrę “3” zastępuje się
cyfrą “2”.

2. W § 11 skreśla się treść ust. 2.

3. W § 15 ust. 4 skreśla się wyrazy “lub na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady”.

4. W § 16 skreśla się treść ust. 5.

5. W § 17 ust. 4 wyraz “zarządzeń” zastępuje się wyrazem “uchwał”.

6. W § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“Zarząd wydaje akty prawne w formie uchwał. W przypadkach niecierpiących zwłoki Zarząd może wydać w formie uchwały przepisy porządkowe. Uchwała ta podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Miejskiej.”.

7. W § 21 ust. 4 otrzymuje brzmienie.

“Odręczny protokół z posiedzenia Zarządu Miejskiego przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej do czasu zatwierdzenia maszynopisu protokołu na najbliższym posiedzeniu Zarządu”.

8. W § 21 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

“Maszynopisy protokołów składa się w odrębnym segregatorze i przechowuje w Biurze Rady Miejskiej.”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Radkowie.

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego za wyjątkiem § 1 ust. I pkt 11, 23, 27, 28, 29, 33, 35, § 1 ust. III pkt 1, § 1 ust. IV pkt 18, § 1 ust. VI pkt 1, które mają zastosowanie do kadencji następującej po kadencji, w czasie której uchwała weszła w życie.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
STANISŁAW BOŻEK