1799

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ MIEROSZOWA

z dnia 31 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy Mieroszów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74
z późn. zm.) Rada Miejska Mieroszowa uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Gminy Mieroszów stanowiącym załącznik do uchwały nr XXXI/194/01 Rady Miejskiej Mieroszowa z dnia 30 marca 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Mieroszów wprowadza się następujące zmiany:

1. Po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:

“§ 5a 1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.

1. Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny.

2. Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania”.

2. W § 6 ust. 3:

1) punkt 1 otrzymuje brzmienie “1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.”,

2) punkt 8 otrzymuje brzmienie: “8) edukacji publicznej.”,

3) punkt 10 otrzymuje brzmienie: “10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.”,

4) punkt 14 otrzymuje brzmienie: “14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.”,

5) punkt 16 otrzymuje brzmienie: “16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.”,

6) po pkt 16 wprowadza się pkt 17, 18, 19 i 20
w brzmieniu:

“17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.

3. W § 7:

1) ust. 2 otrzymuje brzmienie: “2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego”,

2) po ust. 2 wprowadza się ust. 3 w brzmieniu: “3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 i 2”.

4. W § 8:

1) w ust. 1 kropkę na końcu zdania skreśla się
i dodaje się wyrazy: “w tym z organizacjami pozarządowymi.”,

2) ust. 2 otrzymuje brzmienie: “2. Wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego”.

5. § 11 otrzymuje brzmienie: “§ 11. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa”.

6. § 12 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 12

1. Organami gminy są:

1) Rada Gminy jako organ stanowiący i kontrolny,

2) Zarząd Gminy jako organ wykonawczy.

2. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

3. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy
i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.

4. Obywatelom udostępnia się w szczególności następujące rodzaje dokumentów:

5. Dokumenty wymienione w ust. 4 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym statutem.

6. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Referacie Organizacyjno-
-prawnym, a dokumenty z zakresu działania Zarządu udostępnia się w Sekretariacie Urzędu Miejskiego w godzinach przyjmowania interesantów.

7. Z dokumentów wymienionych w ust. 4 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, wyciągi.

8. Realizacja uprawnień, o których mowa w ust. 7, może odbywać się wyłącznie w Urzędzie Miejskim i w obecności odpowiedzialnego pracownika.

9. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z dokumentów określonych w ust. 4.

10. Nie podlegają udostępnieniu obywatelom dokumenty zawierające informacje objęte ochroną ustawową, a w szczególności informacje niejawne, dane osobowe oraz objęte tajemnicą określoną w odrębnych przepisach.”.

7. § 13 skreśla się.

8. W § 14 ust. 2 cyfrę “20” zastępuje się “15”.

9. W § 15 ust. 2

1) pkt 2 otrzymuje brzmienie: “2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”,

2) pkt 11 otrzymuje brzmienie: “11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań o których mowa w § 7 ust. 1 i 2.”,

3) po pkt 12 wprowadza się pkt 12a w brzmieniu: “12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych”,

4) po pkt 14 wprowadza się pkt 14a w brzmieniu: “14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.”.

10. W § 16:

1) po ust. 6 wprowadza się ust. 6a w brzmieniu: “6a. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy, do czasu wyboru przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji”,

2) w ust. 7 wyrazy: “Przewodniczący Wojewódzkiej Komisji Wyborczej” wyrazami “Wojewódzki Komisarz Wyborczy”,

3) ust. 8 otrzymuje brzmienie: “8. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem”,

4) ust. 9 skreśla się.

11. W § 17:

1) w ust. 4 kropkę na końcu zdania skreśla się i dodaje się wyrazy: “wraz z projektami uchwał”,

2) po ust. 5 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

“6. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, przy czym w przypadku sesji zwołanej w trybie § 18, dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy”.

“7. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Gminy, a projekt wpłynął do Rady Gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady”.

12. § 18 otrzymuje brzmienie: “§ 18. Na wniosek Zarządu lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady Gminy przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w § 17 ust. 4”.

13. W § 24 ust. 5 skreśla się.

14. W § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie: “1. Rada Gminy ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania i skład osobowy”.

15. W § 26:

1) ust. 1 otrzymuje brzmienie: “1. Rada Gminy kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną”,

2) po ust. 1 wprowadza się ust. 1a w brzmieniu: “1a. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz będących członkami Zarządu”.

16. W § 29 ust. 5 skreśla się.

17. W § 30:

1) ust. 2 otrzymuje brzmienie: “2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu”,

2) ust. 3 skreśla się.

18. W § 32 ust. 1 otrzymuje brzmienie: “1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców”.

19. W § 33:

1) wyrazy “5 osób” zastępuje się wyrazami “3 osób”,

2) wyrazy “6 miesięcy” zastępuje się wyrazami “3 miesięcy”.

20. W § 36 ust. 2 pkt 6 skreśla się.

21. Po § 36 wprowadza się § 36a w brzmieniu: “§ 36a. Zarządowi Gminy przysługuje wyłącznie prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.”.

22. W tytule rozdziału VI wyrazy: “Przepisy gminne” zastępuje się wyrazami: “Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę”.

23. W § 44:

1) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie: “Na podstawie upoważnień ustawowych w gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.”,

2) w ust. 2 wyrazy: “Przepisy gminne” zastępuje się wyrazami: “Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę”,

3) w ust. 3 wyraz “zarządzenia” zastępuje się wyrazem “uchwały”,

4) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: “4. Uchwała, o której mowa w ust. 3, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.”.

24. § 45 otrzymuje nowe brzmienie: “§ 42. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718)”.

25. W § 60 po ust. 3 wprowadza się ust. 3a. w brzmieniu: “3a. Bez zgody Zarządu Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenia wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów”.

§ 2

W Regulaminie Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Mieroszowa stanowiącej zał. nr 5 do Statutu Gminy Mieroszów wprowadza się zmiany:

1. W § 2 ust. 1 i 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi minimum 3 radnych”.

“2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych, przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz będących członkami Zarządu.”.

2. W § 4 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie: “1. Komisja składa radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności do 31 stycznia.”.

3. W § 5:

1) ust. 3 skreśla się,

2) ust. 4 skreśla się.

4. W § 6:

1) ust. 2 skreśla się,

2) ust. 3 skreśla się.

§ 3

W Regulaminie Rady Miejskiej Mieroszowa stanowiącym załącznik nr 6 do statutu gminy wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 15 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: “2. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady z zastrzeżeniem § 17 ust. 6 statutu.”.

2. W § 16 pkt 7 otrzymuje brzmienie: “7) Interpelacje, zapytania, wnioski i oświadczenia radnych”.

3. W § 52:

1) ust. 2 skreśla się.

4. W § 55 ust. 2 skreśla się.

5. W § 57 ust. 1 kropkę na końcu zdania skreśla się i dodaje się wyrazy: “na zasadach określonych w § 17 ust. 6 statutu”.

6. § 62 skreśla się.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu Mieroszowa.

§ 5

Do końca kadencji Rady Gminy, w czasie której weszła w życie ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie, o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 45, poz. 497), następujące postanowienia Statutu Gminy Mieroszów stosuje się w brzmieniu dotychczasowym § 14, ust. 2; § 26 ust. 1a, § 29 ust. 5, § 33 statutu gminy, § 62 Regulaminu Rady Miejskiej Mieroszowa oraz § 2 Regulaminu Komisji Rewizyjnej.

§ 6

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
KRZYSZTOF KRĘŻEL