1796

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W LĄDKU ZDROJU

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmiany Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 11b ust. 3, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 28 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 42 oraz art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

W załączniku do uchwały nr XX/126/2000 Rady Miejskiej w Lądku Zdroju z dnia 27 stycznia 2000 r. zm. uchwałą nr XXII/135/2000 z dnia 30 marca 2000 r. – Statut Miasta i Gminy Lądek Zdrój (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 27 z 2000 r., poz. 427 i 428) wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 1 wprowadza się nowy ust. 1 w brzmieniu:

“1. Statut określa:

a) ustrój miasta i gminy Lądek Zdrój,

b) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Miejskiej w Lądku Zdroju,

c) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Lądku Zdroju, komisji Rady Miejskiej w Lądku Zdroju, Zarządu Miasta w Lądku Zdroju,

d) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej,

e) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Zarządu Miasta w Lądku Zdroju oraz korzystania z nich,

f) zasady nadawania honorowego obywatelstwa miasta.”.

2. Dotychczasowa treść § 1 otrzymuje oznaczenie ust. 2. W treści tego ust. dodaje się na końcu następujące określenia wyrażeń:

“komisja – komisja Rady Miejskiej w Lądku Zdroju,

Komisja Rewizyjna – Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Lądku Zdroju,

Statut – Statut Miasta i Gminy Lądek Zdrój”.

3. W § 2 wprowadza się nowy ust. 2 w brzmieniu:

“2. Gmina Lądek Zdrój położona jest w powiecie kłodzkim w województwie dolnośląskim”.

Dotychczasowy ust. 2 otrzymuje oznaczenie ust. 3.

4. W § 5 ust. 2 skreśla się słowo “Rada”, a w to miejsce dopisuje się słowa: “niniejszy Statut”.

5. W § 7 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie: “ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”.

6. W § 7 ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

“stwarzanie warunków dla zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego”.

7. W § 7 ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie: “edukacji publicznej”.

8. W § 7 ust. 1 pkt 11 po wyrazach: “kultury fizycznej” dodaje się słowa: “i turystyki”.

9. W § 7 ust. 1 pkt 15 otrzymuje brzmienie: “porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”.

10. W § 7 ust. 1 pkt 18 na początku dodaje się słowa: “polityki prorodzinnej” i przecinek.

11. W § 7 ust. 1 dodaje się pkt 21, 22 i 23 w brzmieniu:

“21) wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców Gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży,

22) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

23) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”.

12. § 7 dodaje się nowy ust. 5 w brzmieniu:

“5. Rejestr jednostek organizacyjnych Gminy, o których mowa w ust. 4 prowadzi Zarząd Miasta.”.

13. W § 9 dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1.

14. W § 9 dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

“2. Organami gminy są:

a) Rada Miejska,

b) Zarząd Miasta”.

15. W § 11 dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1.

16. W § 11 dodaje się nowe ust. 2 w brzmieniu:

“2. Rada kontroluje działalność Zarządu, jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.”.

17. W § 11 dodaje się nowe ust. 3 i 4 w brzmieniu:

“3. Na wniosek zainteresowanych środowisk Rada może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady miasta, mającej charakter konsultacyjny.

4. Rada powołując młodzieżową radę miasta, nadaje jej statut, w którym określa tryb wyboru jej członków i zasady działania”.

18. W § 12 ust. 1 liczbę 20 zastępuje się liczbą “15”.

19. W § 14 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”.

20. W § 14 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

“11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym”.

21. W § 14 skreśla się pkt 16.

Dotychczasowe pkt 17–22 otrzymują oznaczenie ust. 16–21.

22. W § 14 dodaje się nowe pkt 22 i 23 w brzmieniu:

“22) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

23) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.

Dotychczasowy pkt 23 otrzymuje oznaczenie pkt 24.

23. W § 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Porządek obrad, o którym mowa w ust. 1, obejmuje sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.”.

24. W § 16 dodaje się nowy ust. 3 w brzmieniu:

“3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, po czym powierza przewodnictwo obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji”.

Dotychczasowe ust. 3, 4, 5 i 6 otrzymują oznaczenie ust. 4, 5, 6 i 7.

25. W § 16 w dotychczasowym ust. 3 dodaje się zdanie w brzmieniu: “Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: Tak mi dopomóż Bóg.”.

26. W § 17 ust. 4 słowa: “ust. 2” zastępuje się słowami: “ust. 3”.

27. W § 17 dodaje się nowe ust. 5, 6 i 7 w brzmieniu:

“5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

7. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko”.

Dotychczasowy ust. 5 w § 17 otrzymuje oznaczenie ust. 8.

28. Po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:

§ 17a

1. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady i prowadzenie jej obrad.

2. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności:

– zwołuje sesje Rady,

– przewodniczy obradom,

– sprawuje policję sesyjną,

– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

– podpisuje uchwały Rady,

– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

3. Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego, w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego, a także w razie nieobecności Przewodniczącego.

4. Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady. Podziału zadań w tym zakresie dokonuje Przewodniczący Rady.

5. Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady wchodzące w skład Urzędu Miasta i Gminy, podległe Burmistrzowi.

29. W § 18 ust. 1 po słowie “powołuje” dodaje się słowa: “ze swego grona”.

30. W § 18 ust. 4 otrzymuje brzmienie: “W skład Komisji Budżetu i Finansów może wchodzić tylko jeden członek Zarządu. Członek Zarządu nie może pełnić funkcji przewodniczącego tej komisji.”.

31. W § 18 skreśla się ust. 6, ust. 7, ust. 8 i ust. 9.

32. W § 18 ust. 10 otrzymuje oznaczenie ust. 6 i następujące brzmienie:

“6. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego oraz radnych będących członkami Zarządu. Zasady działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do statutu.

Dotychczasowe ust. 11, 12, 13, 14, 15, 16 i 17 otrzymują oznaczenie ust. 7, 8, 9, 10, 11, 12 i 13.

33. W § 18 ust. 11 słowa “ust. 1–8” zastępuje się słowami: “ust. 1, 2, 3 i 5” oraz dodaje się zdanie w brzmieniu: “Do trybu działania komisji doraźnych przepisy dotyczące zasad działania komisji stałych stosuje się odpowiednio. Po zakończeniu prac komisja doraźna sporządza sprawozdanie i przekazuje je Przewodniczącemu Rady”.

34. W § 18 w dotychczasowym ust. 12 skreśla się słowa: “w głosowaniu tajnym”.

35. W § 18 w dotychczasowym ust. 13 skreśla się słowa: “w głosowaniu tajnym”.

36. W § 18 w dotychczasowym ust. 17 po słowie: “członkiem” dodaje się słowo: “najwyżej”.

37. W § 18 w dotychczasowym ust. 17 słowo “dwóch” zastępuje się słowem “trzech”.

38. W § 21 ust. 1 skreśla się słowo: “uchwał” i zastępuje słowem: “stanowisk”.

39. W § 22 ust. 1 skreśla się zdanie drugie. W to miejsce dodaje się zdanie w brzmieniu: ”Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, stosownie do zakresu koordynowania pracy komisji, ustalonego w myśl § 17a ust. 4, może zwołać posiedzenie komisji.”.

40. W § 22 ust. 7 zdanie drugie po słowie: “Gminy” dodaje się przecinek i słowa: “radni niebędący członkami tej komisji”.

41. W § 23 ust. 3 skreśla się słowa: “zarządzanie tajnego głosowania”.

42. W § 23 ust. 6 skreśla się zdanie drugie.

43. W § 24 ust. 2 przecinek zastępuje się kropką i skreśla się słowa: “chyba, że komisja postanowi inaczej”.

44. W § 25 ust. 1 na początku dodaje się zdanie: “Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy”.

45. W § 25 dodaje się nowe ust. 2, 3, 4 i 5 w brzmieniu:

“2. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców.

3. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 rady w roku.

4. Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.

5. W sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców radni mogą, stosownie do potrzeb i po uzgodnieniu terminu z Burmistrzem, przyjmować obywateli w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy (w Biurze Rady Miejskiej). Informacje o tym, który radny i w jakim terminie przyjmuje wyborców, podaje się do wiadomości mieszkańców”.

Dotychczasowy ust. 2 otrzymuje oznaczenie ust. 6.

46. W § 28 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.”.

47. W § 28 po ust. 2 dodaje się nowy ust. 3 w brzmieniu:

“3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 2, Rada umożliwia radnemu złożenie wyjaśnień.”.

Dotychczasowe ust. 3–8 otrzymują oznaczenie ust. 4–9.

48. W § 28 w dotychczasowym ust. 3 po słowie: “kierownika” dodaje się słowa: “i zastępcy kierownika”.

49. W § 28 w dotychczasowym ust. 6 po słowie: “komunalnego” dodaje się słowa: “Gminy Lądek Zdrój”.

50. W § 28 w dotychczasowym ust. 7 po słowie: “komunalnego” dodaje się słowa: “Gminy Lądek Zdrój”.

51. W § 28 dodaje się ust. 10 i 11 w brzmieniu:

“10. Zarząd Miasta lub Burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

11. Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.”.

52. W § 28 dodaje się ust. 12 w brzmieniu:

“12. Mandatu radnego nie można łączyć z mandatem posła lub senatora, wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody ani z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego”.

53. W § 29 ust. 2 skreśla się słowa: “komisji i”.

54. W § 30 skreśla się słowa: “państwowej i służbowej. Wykaz dokumentów, informacji i wiadomości stanowiących tajemnicę określony jest w odrębnych ustawach.” i zastępuje się je słowami: “dotyczącej informacji stanowiących tajemnicę na podstawie przepisów określonych w ustawach.”.

55. Dodaje się § 31a w brzmieniu:

“§ 31a. W przypadku uchylania się radnego od wykonywania jego obowiązków, zastosowanie mają przepisy uchwały odrębnej Rady Miejskiej – Kodeks etyczno-moralny radnego.”.

56. W § 32 ust. 1 cyfrę “5” zastępuje się cyfrą “3”.

57. W § 32 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora”.

58. W § 33 ust. 4 zdanie trzecie – skreśla się słowa: “bezwzględną większością” i w to miejsce wpisuje się słowa: “większością co najmniej 3/5”.

59. W § 33 po ust. 4 dodaje się nowy ust. 5 w brzmieniu:

“5. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzielenie absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym.”.

Dotychczasowe ust. 5–11 otrzymują oznaczenie 6–12.

60. W § 33 w dotychczasowym ust. 5 skreśla się słowa: “Zarząd z wyjątkiem”.

61. W § 33 dotychczasowy ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“Odwołanie Burmistrza z przyczyn określonych w ust. 6 następuje większością głosów co najmniej 3/5 ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Głosowanie Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od zgłoszenia wniosku. Odwołanie Burmistrza lub złożenie przez niego rezygnacji jest równoznaczne odpowiednio z odwołaniem całego Zarządu Miasta albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd Miasta.”.

62. W § 33 dotychczasowy ust. 7 skreśla się słowa: “lub Zarządu”.

63. W § 33 dotychczasowy ust. 8 otrzymuje brzmienie:

“8. W przypadku odwołania lub rezygnacji Zarządu z przyczyn określonych w ust. 4, 6 i 7, Rada wybiera na zasadach określonych ust. 1–3 oraz w § 32 nowy Zarząd w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania lub przyjęcia rezygnacji.

64. W § 33 dotychczasowy ust. 9 dodaje się zdanie w brzmieniu: “W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Rada, na wniosek Burmistrza, dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.”.

65. W § 33 dotychczasowe ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:

“11. W przypadku złożenia rezygnacji przez Burmistrza jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów. W przypadku rezygnacji Burmistrza Rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu. Niepodjęcie uchwały w tym terminie jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady, na której uchwała winna była być podjęta.

12. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe funkcje do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może jednak zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku. Przepis ten stosuje się także odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.”.

66. W § 33 po dotychczasowym ust. 11 dodaje się nowe ust. 13 i 14 w brzmieniu:

“13. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji. Niepodjęcie przez Radę uchwały w tym terminie jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym uchwała powinna być podjęta. Burmistrz jest obowiązany najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

14. Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.”.

Dotychczasowe ust. 12 i 13 otrzymują oznaczenie ust. 15 i 16.

67. W § 33 dotychczasowy ust. 13 cyfrę “2” zastępuje się cyfrą “15”.

68. W § 36 pkt 1 po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “i Urzędu”.

69. W § 42 ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu: “Konkurs na stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej Gminy przeprowadza się co 5 lat, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej”.

70. W § 43 dodaje się nowy ust. 3 w brzmieniu:

“3. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.”.

Dotychczasowe ust. 3–11 otrzymują oznaczenie ust. 4–12.

71. W § 43 w dotychczasowym ust. 7 skreśla się słowa: “przepisów gminnych” i zastępuje się słowami: “aktów prawa miejscowego”.

72. Po § 43 dodaje się § 43a w brzmieniu:

Ҥ 43a.

Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

2) emitowania papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

3) dokonywania wydatków zgodnie z uchwałą budżetową,

4) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,

5) zgłaszania propozycji zmian w budżecie,

6) blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą o finansach publicznych”.

73. Po § 45 dodaje się § 45a w brzmieniu:

Ҥ 45a.

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

a) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy,

b) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

3. Uchwały, o jakich mowa w ust. 1, powinny określać w szczególności:

– obszar,

– granice,

– siedzibę władz,

– nazwę jednostki pomocniczej.”.

74. W § 46 ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje słowa: “po przeprowadzeniu konsultacji z jego mieszkańcami”.

75. W § 46 skreśla się ust. 3, a dotychczasowe ust. 4 i 5 otrzymują oznaczenie ust. 3 i 4.

76. § 47 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 47

1. Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Sołectwa, na zasadach określonych w statutach sołectw, gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki sołectw w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4. Sołectwa, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.

5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2–5, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.

6. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych sołectw. Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego sołtysa w danym sołectwie.

7. Kontrolę gospodarki finansowej sołectw sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Zarządowi.

8. Sołectwa podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach sołectw.”.

77. Po § 47 dodaje się § 47a i § 47b w brzmieniu:

Ҥ 47a.

1. Na wniosek organów sołectwa, Rada może podjąć uchwałę o przekazaniu sołectwu mienia komunalnego do korzystania, na cele publiczne.

2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, winna określać w szczególności:

a) rodzaj i szczegółowy opis przekazywanego składnika mienia komunalnego,

b) zakres przekazanych organom sołectwa uprawnień odnośnie do przekazanego mienia,

c) zakres odpowiedzialności za przekazane mienie.

3. Sołectwo zarządza i korzysta z przekazanego mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła na zasadach określonych w statucie sołectwa.

4. Statut sołectwa określa także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jego organy w zakresie przysługującego sołectwu mienia.”.

Ҥ 47b.

1. Sołtys powinien uczestniczyć w pracach Rady.

2. Sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu. Zastrzeżenie to nie dotyczy sołtysów będących jednocześnie radnymi.

3. Zasady wynagradzania sołtysów, przyznawania im diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych w związku z wykonywaniem funkcji określa Rada w odrębnej uchwale.”.

78. Tytuł części VII statutu otrzymuje brzmienie: “Publikacja aktów prawa miejscowego”.

79. § 49 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 49

1. Akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę podlegają ogłaszaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego na zasadach określonych w ustawie.

2. Zarząd prowadzi zbiór przepisów prawa miejscowego, dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.”.

80. Po części VII wprowadza się nową część VIII w brzmieniu:

VIII.

Zasady dostępu i korzystania obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Zarządu.

§ 50

1. Działalność organów Gminy jest jawna.

2. Ograniczenie jawności może wynikać tylko z ustaw. Wyłączeniu jawności podlegają w szczególności informacje i dokumenty w zakresie:

a) informacji niejawnych zgodnie z przepisami ustawy,

b) objęte tajemnicą skarbową, bankową i statystyczną,

c) objęte ochroną zbiorów danych osobowych,

d) mogące naruszać prywatność osób lub tajemnice przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem ust. 3,

e) spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

3. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 2 lit. d, nie dotyczy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika w zakresie wysokości ich wynagrodzeń oraz spraw związanych z pełnieniem funkcji.

4. Obywatele mają wstęp na sesje Rady i na posiedzenia Komisji Rady.

5. W celu umożliwienia obywatelom realizacji uprawnienia, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczący Rady i odpowiednio przewodniczący poszczególnych komisji, mają obowiązek powiadamiania o terminie i miejscu posiedzeń oraz planowanym porządku obrad najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji oraz najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia komisji. Powiadomienie, o którym mowa, następuje przez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń na terenie gminy.

§ 51

1. Obywatele mają prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy.

2. Obywatelom udostępnia się w szczególności następujące rodzaje dokumentów:

a) protokoły z sesji,

b) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

c) protokoły z posiedzeń Zarządu z zastrzeżeniem ust. 4,

d) rejestr uchwał Rady oraz rejestr uchwał Zarządu,

e) informacje Zarządu o sposobie realizacji uchwał Rady,

f) przegłosowane poprzez Radę wnioski oraz informacje o ich realizacji,

g) interpelacje radnych i informacje o sposobie ich załatwienia,

h) inne dokumenty dotyczące wykonywania zadań publicznych.

3. Protokoły, o których mowa w ust. 2, udostępnia się po ich formalnym przyjęciu przez właściwy organ.

4. Protokoły z posiedzeń Zarządu udostępnia się po wyłączeniu tych ich fragmentów, które dotyczą informacji, co do których jawność zostaje wyłączona zgodnie z przepisami stosownych ustaw.

§ 52

1. Dokumenty, o których mowa w § 51 ust. 2 lit. a–g udostępnia się w Biurze Rady Miejskiej, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może odbywać się wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu.

3. Udostępnienie dokumentów, o których mowa, może też następować poprzez ich wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu lub poprzez umieszczenie w sieci teleinformatycznej za pośrednictwem Internetu.

§ 53

1. Udostępnianie informacji, o których mowa w § 51 ust. 2 lit. h, następuje na pisemny wniosek. Obywatel nie musi udowadniać swego interesu prawnego.

2. Udostępnienie informacji winno nastąpić niezwłocznie, a w przypadku gdy konieczne jest sporządzenie odrębnego dokumentu, dokonanie wyciągów i wypisów lub gdy żądanych informacji jest wiele, udostępnienie winno nastąpić w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku.

3. Odmowa udostępnienia informacji przez Burmistrza może nastąpić tylko w przypadkach określonych w § 50 ust. 2 i powinna nastąpić
na piśmie. Dla odmowy terminy określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio.

4. Z dokumentów określonych w § 51 ust. 2 obywatele mogą sporządzać kserokopie, notatki, odpisy i wyciągi lub fotografować je. Realizacja tego uprawnienia może odbywać się wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu.

81. Dotychczasowa część VIII otrzymuje oznaczenie: Część IX, a § 50 i § 51 otrzymują odpowiednio oznaczenie § 54 i § 55.

§ 2

W załączniku nr 3 do Statutu Miasta i Gminy – Regulamin Rady Miejskiej w Lądku Zdroju, wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 1 słowa: “ust. 5” zastępuje się słowami: “ust. 8”.

2. W § 4 ust. 1 skreśla się słowa: “dwa miesiące” i zastępuje słowami: “kwartał”.

W § 4 skreśla się ust. 3.

3. W § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady, proponuje porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Na wniosek Burmistrza Przewodniczący jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, choćby nie był on objęty planem pracy Rady, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Biura Rady co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji. W czasie nieobecności Przewodniczącego czynności te wykonuje wiceprzewodniczący.”.

4. W § 6 dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

“2. Za skompletowanie materiałów na sesje odpowiada Sekretarz Miasta i Gminy. Materiały winny być złożone Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni przed planowanym terminem sesji. W przypadkach, o których mowa w ust. 4, termin ten wynosi 21 dni przed planowanym terminem sesji.”.

Dotychczasowe ust. 2–5 otrzymują oznaczenie ust. 3–6.

5. W § 6 w dotychczasowym ust. 2 skreśla się słowa: “protokół z poprzedniej sesji”.

6. W § 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

“7. Zaproszenie na sesję wraz z porządkiem obrad oraz projektami uchwał Przewodniczący Rady przekazuje także wszystkim sołtysom”.

7. Po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

Ҥ 6a.

1. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwo3ywane bez wzglźdu na plan pracy Rady, na wniosek Zarz1du lub 1 ustawowego sk3adu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, winien zawierać proponowany porządek obrad oraz projekty uchwał lub innych rozstrzygnięć Rady.

3. Przewodniczący ma obowiązek zwołać sesję nadzwyczajną w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku.

4. Do zawiadomienia o sesji nadzwyczajnej nie załącza się informacji z prac Zarządu pomiędzy sesjami, chyba że omówienie tej informacji jest przedmiotem porządku obrad sesji nadzwyczajnej.

5. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad sesji nadzwyczajnej bezwzględną większością głosów ustawowego jej składu, jeśli jednocześnie zgodę na tę zmianę wyrażą wnioskodawcy zwołania tej sesji.

8. W § 7 skreśla się ust. 3 i 5, a dotychczasowy ust. 4 otrzymuje oznaczenie ust. 3.

9. W § 9 skreśla się ust. 2 i 3 i dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

“2. Przebieg obrad sesji może być utrwalany na taśmach magnetofonowych lub filmowych.”.

10. W § 12 ust. 1 skreśla się zdanie drugie.

11. W § 14 ust. 1 po słowie: “zawierać” dodaje się słowa: “w szczególności:

– informacje Przewodniczącego o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

– rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie przez Radę stanowiska,

– interpelacje i zapytania radnych,

– wolne wnioski i informacje.”.

Skreśla się słowa: “zapytania i wnioski” na końcu tego ustępu.

12. W § 15 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.”.

13. W § 16 ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: “Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.”.

14. W § 16 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad”.

15. W § 19 skreśla się słowa: “przeprowadzenia głosowania tajnego”.

16. Po § 20 dodaje się nowy § 20a w brzmieniu:

Ҥ 20a.

1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek do rozpatrywanego dokumentu.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zakończenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania”.

17. W § 22 ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: “Postanowienia tego nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek pisarskich”.

18. W § 23 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości i sołtysów, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady w związku z sesją. Dokumenty te przechowuje się w Biurze Rady lub w archiwum stosownie do postanowień Instrukcji kancelaryjnej.”.

19. W § 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Egzemplarze podjętych przez Radę uchwał oraz wykaz i treść przyjętych wniosków przekazuje się Zarządowi najpóźniej w ciągu 5 dni od zakończenia sesji. Protokół z sesji przekazuje się Zarządowi najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia zakończenia sesji”.

20. W § 24 ust. 3 dodaje się zdanie: “Protokół może być przekazany radnym na nośnikach elektronicznych”.

21. W § 25 ust. 2 skreśla się słowa: “W trybie przewidzianym dla uchwał”.

22. W § 25 dodaje się nowy ust. 3 w brzmieniu:

“3. Do rezolucji, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał. Wnioskodawca ma jednak obowiązek przedłożyć radnym projekt treści dokumentu, który poddawany jest pod głosowanie przez Przewodniczącego Rady. W głosowaniu tryb przyjęty w Statucie dla głosowania uchwał stosuje się odpowiednio”.

Dotychczasowy ust. 3 otrzymuje oznaczenie ust. 4.

23. Po § 27 dodaje się § 27a w brzmieniu:

Ҥ 27a.

1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu projektu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania tym organom przedkładany jest projekt uchwały zaopiniowany przez właściwą Komisję Rady.

2. Projekt uchwały jest przedstawiany Radzie pod głosowanie wraz z opinią lub uzgodnieniem, o których mowa w ust. 1.”.

24. W § 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Rozstrzygnięcia Rady zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.”.

25. W § 30 skreśla się ust. 3 i 4.

26. W § 32 ust. 1 skreśla się słowa: “oraz w innych ustawach i Statucie Gminy”.

27. W § 32 skreśla się ust. 2, dotychczasowe ust. 3, 4 i 5 otrzymują oznaczenie ust. 2, 3 i 4.

28. W § 32 w dotychczasowym ust. 3 dodaje się zdanie: “Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji”.

29. W § 33 dodaje się nowy ust. 4 w brzmieniu:

“4. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej, idący rozstrzyga Przewodniczący.

Dotychczasowe ust. 4 i 5 otrzymują oznaczenie ust. 5 i 6.

30. W § 33 w dotychczasowym ust. 5 dodaje się treść oznaczoną lit. c w brzmieniu:

“c) w przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie”.

Treść oznaczona dotychczas lit. c otrzymuje oznaczenie lit. d.

31. W § 33 w dotychczasowym ust. 5 dodaje się treść oznaczoną lit. e w brzmieniu:

“e) przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w lit. d, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały”.

32. W § 33 dodaje się nowy ust. 7 w brzmieniu:

“7. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 4. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały”.

Dotychczasowy ust. 6 otrzymuje oznaczenie ust. 8.

33. § 34 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 34

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”. Równość głosów “za” i “przeciw” oznacza, że wniosek lub kandydatura nie uzyskała wymaganej większości głosów.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

3. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

5. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% plus 1 ważnie oddanych głosów.

6. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

§ 3

W załączniku nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój – Regulamin Komisji Rewizyjnej wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 4 ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu: “W skład Komisji wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów radnych”.

2. W § 4 ust. 3 skreśla się słowa: “w głosowaniu tajnym”.

3. W § 4 ust. 4 skreśla się słowa: “w głosowaniu tajnym”.

4. W § 7 ust. 1 słowo “i” zastępuje się przecinkiem, a po słowie “organizacyjnych” dodaje się słowa: ”oraz sołectw”.

5. W § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Kontroli dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z 2 członków komisji”.

6. § 24 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 24

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.”.

7. W § 25 ust. 1 skreśla się słowa: “o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Burmistrza oraz wniosek”.

8. W § 29 ust. 6 skreśla się słowo: “tylko” i dodaje się zdanie w brzmieniu: W posiedzeniu mogą także uczestniczyć obywatele na zasadach określonych w części VIII Statutu Miasta i Gminy.

9. W § 30 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Do głosowania w Komisji Rewizyjnej stosuje się zasady określone w Regulaminie Rady Miejskiej”.

§ 4

W załączniku nr 6 do statutu – Regulamin Klubów Radnych wprowadza się następujące zmiany:

1. Skreśla się § 7 regulaminu, a dotychczasowe § 8 i 9 otrzymują oznaczenie § 7 i 8.

2. W § 8 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“3. Kluby typują swojego przedstawiciela w skład Komisji Rewizyjnej w drodze uchwały, którą przedkładają Przewodniczącemu Rady.”.

 

3. W § 8 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Do przeprowadzania głosowań w klubie stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu Rady Miejskiej.”.

4. W § 9 słowa: “siedzibie klubu” zastępuje się słowami: “w Biurze Rady Miejskiej”.

§ 5

W załączniku nr 7 do statutu – Regulamin Zarządu – wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 6 dodaje się nowy ust. 1 w brzmieniu:

“1. Burmistrz określa szczegółowy zakres zadań członków Zarządu, szczególnie zaś przydziela im grupy tematyczne zadań Gminy, które podlegać będą ich nadzorowi”.

Dotychczasowa treść § 6 otrzymuje oznaczenie ust. 2.

2. W § 11 ust. 8 po słowie: “Kopie” dodaje się sło-
wa: “zatwierdzonego zgodnie z postanowieniami ust. 6”, zaś po słowie: “radnych” dodaje się słowa:
“i obywateli”.

3. W § 13 ust. 2 skreśla się zdanie drugie.

§ 6

W załączniku nr 8 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 3 ust. 1 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

“4) organizacje społeczne, polityczne, związkowe i inne organizacje pozarządowe”.

§ 7

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Przepisy zawarte w: § 1 ust. 17, § 1 ust. 18, § 1 ust. 29, § 1 ust. 31, § 1 ust. 32, § 1 ust. 37, § 1 ust. 48, § 1 ust. 52, § 1 ust. 53, § 1 ust. 56, § 1 ust. 57, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 niniejszej uchwały obowiązują od rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej następującej po kadencji, w której uchwała wchodzi w życie.

3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
LESŁAW BŁAŻEJ