Załącznik do uchwały Zarządu
Gminy Bolesławiec z dnia 28 marca 2001 r. (poz. 1736)
Z WYKONANIA BUDŻETU
GMINY BOLESŁAWIEC
ZA 2000 ROK
W Y S O K A R A D O!
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami)
oraz art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami) Zarząd Gminy Bolesławiec
przedkłada sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2000 rok.
Budżet gminy Bolesławiec został przyjęty uchwałą nr XIII/110/99 Rady Gminy z
dnia 29 grudnia 1999 roku i zamknął się kwotą 12.181.543 zł po stronie dochodów i kwotą 11.881.543 zł po stronie wydatków. Różnica
pomiędzy planowanymi dochodami i wydatkami w wysokości 300.000 zł związana była z koniecznością
zabezpieczenia spłaty pożyczki, zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Jeleniej Górze na budowę kanalizacji wsi
Bożejowice – Rakowice – Otok.
W trakcie 2000
roku plan budżetu gminy korygowany był:
uchwałami Rady Gminy :
·
nr XV/129/2000
z dnia 26 kwietnia 2000 roku,
·
nr XV/142/2000
z dnia 19 lipca 2000 roku,
·
nr XVII/157/2000
z dnia 20 września 2000 roku,
·
nr XVIII/164/2000 z
dnia 29 listopada 2000 roku,
·
nr XIX/171/2000
z dnia 28 grudnia 2000 roku
oraz uchwałami Zarządu Gminy :
·
nr 119/2000
z dnia 28 marca 2000 roku,
·
nr 135/2000
z dnia 24 maja 2000 roku,
·
nr 142/2000
z dnia 28 czerwca 2000 roku,
·
nr 155/2000
z dnia 12 października 2000 roku,
·
nr 159/2000
z dnia 26 października 2000 roku,
·
nr 174/2000
z dnia 20 grudnia 2000 roku.
Ogółem plan budżetu gminy za 2000 rok, po uwzględnieniu wyżej wymienionych
korekt, zamknął się kwotą 14.333.090 zł po stronie dochodów i 17.085.931
zł po stronie wydatków (łącznie z nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w kwocie
2.597.841 zł, pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej we Wrocławiu w kwocie 455.000 zł na budowę kanalizacji wsi Dobra i Łąka oraz
spłatą pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej na budowę kanalizacji wsi Bożejowice – Rakowice – Otok w kwocie 300.000 zł).
Sprawozdanie niniejsze obejmuje realizację dochodów i wydatków budżetowych,
określonych wymienionymi wyżej uchwałami Rady i Zarządu Gminy i zostało opracowane w
formie opisowej i tabelarycznej, zgodnie z załącznikami nr 1, 2, 3 i 4 .
DOCHODY BUDŻETOWE
Wielkość
osiągniętych wpływów budżetowych za 2000 r. według źródeł ich przychodu ilustruje
poniższe zestawienie:
w zł
Dz. |
Źródła dochodów |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% |
1. |
Podatki i opłaty |
4.218.800 |
4.463.673 |
105,80 |
2. |
Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa |
1.594.982 |
1.422.570 |
89,19 |
3. |
Dochody z majątku gminy |
673.000 |
873.419 |
129,78 |
4. |
Subwencja ogólna |
74.972 |
74.972 |
100,00 |
5. |
Subwencja rekompensująca |
641.700 |
641.700 |
100,00 |
6. |
Subwencja oświatowa |
3.632.838 |
3.632.838 |
100,00 |
7. |
Dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji
państwowej |
1.285.258 |
990.241 |
77,05 |
8. |
Dotacje na zadania realizowane na podstawie porozumień z
organami administracji rządowej |
173.786 |
173.763 |
99,99 |
9. |
Dotacje na zadania realizowane na podstawie porozumień
między jednostkami samorządu terytorialnego |
32.961 |
32.562 |
98,79 |
10. |
Dotacje celowe z funduszy celowych |
757.312 |
757.312 |
100,00 |
11. |
Pozostałe dochody |
797.481 |
1.307.223 |
163,92 |
12. |
Opłata za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych |
148.000 |
155.195 |
104,86 |
13. |
Środki ze źródeł pozabudżetowych |
300.000 |
341.251 |
113,75 |
14. |
Wpływy od jednostek budżetowych |
2.000 |
6.430 |
321,50 |
Na wyższe od planowanego wykonanie dochodów miały wpływ następujące
przyczyny:
·
lokowanie wszystkich „wolnych”
środków budżetowych na wysoko oprocentowanych lokatach terminowych, w tym również
indywidualne wynegocjowanie wyższych stóp procentowych od stosowanych przez banki
w powszechnym obrocie,
·
uzyskanie wyższych wpływów w podatku od
nieruchomości, w opłacie skarbowej oraz opłacie za zezwolenie na sprzedaż napojów
alkoholowych,
·
uzyskanie wyższych dochodów ze
sprzedaży mienia komunalnego.
Na podkreślenie zasługuje fakt pozyskania przez Zarząd Gminy dodatkowych
środków w wysokości 1.090.131 zł na
realizację zadań własnych, w tym:
·
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na dofinansowanie kosztów modernizacji
kotłowni w Szkole Podstawowej w Ocicach i na budowę kanalizacji sanitarnej wsi Dobra i
Łąka – kwota 530.000 zł,
·
z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa w Warszawie na budowę kanalizacji sanitarnej we wsi Dobra – kwota 300.000 zł,
·
z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów
Rolnych na odbudowę i modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych we wsiach:
Kraszowice, Ocice kol. Śliszów, Stare Jaroszowice – kwota 218.880 zł,
·
z Zielonogórskich Kopalni Surowców
Mineralnych S.A. w Zielonej Górze na współfinansowanie kosztów realizacji zadania
inwestycyjnego „Odbudowa mostu na rzece Bóbr w miejscowości Stara Oleszna zniszczonego
w wyniku powodzi w 1997 roku” – kwota 41.251
zł.
Źródłami dochodów gminy, z których nie zdołaliśmy osiągnąć w 2000 r. planowanych
wpływów są:
·
udziały w podatkach stanowiących dochód
budżetu państwa (podatek dochodowy od osób fizycznych) – które przekazywane są z
budżetu państwa i na wysokość których nie mamy wpływu,
·
dotacje celowe na zadania z zakresu
administracji rządowej – nieprzekazanie środków dotacji celowej na inwestycje
związane z oświetleniem dróg wojewódzkich, pomimo faktu, że decyzje o ich przyznaniu
otrzymaliśmy,
·
opłata eksploatacyjna – zmiana zasady
naliczania opłaty polegająca na obliczeniu jej wysokości od wielkości sprzedanego
kruszywa, a nie jak było poprzednio od wielkości wydobycia kruszywa.
Odrębnym problemem są zaległości podatkowe. Stan
wymagalnych i niezapłaconych gminie należności budżetowych za 2000 r. zamknął się
kwotą 1.146.193 zł, co stanowi 7,7% wielkości zrealizowanych dochodów budżetowych. Na
kwotę tę składają się zaległości z lat poprzednich i 2000 r.(kwota 695.357 zł)
oraz odsetki od zaległości podatkowych wg stanu na koniec okresu sprawozdawczego (kwota
450.836 zł).
Tak wysoki poziom zaległości budżetowych mógłby budzić zaniepokojenie i
obawę o prawidłową realizację dochodów budżetowych, gdyby odzwierciedlał
rzeczywisty poziom zadłużenia podatników wobec budżetu. Fakt taki nie ma jednakże
miejsca, gdyż wysoki w stosunku do lat poprzednich wzrost zaległości wynika ze zmiany
metodologii ich określania, która nastąpiła w roku 2000. Obecnie, oprócz
rzeczywistych zaległości, dla określenia wysokości zadłużenia doliczane są
również należne odsetki.
Dlatego też dla rozjaśnienia problemu należy stwierdzić,
że poziom zaległości liczony według uprzednio obowiązujących zasad wyniósł 4,69% i
był wyższy niż w roku ubiegłym.
Wysokość zaległości według tytułów ich powstania
przedstawia się następująco :
Lp. |
Wyszczególnienie |
Zaległości w zł |
1. |
Podatek od nieruchomości |
433.887 |
2. |
Podatek rolny |
104.233 |
3. |
Czynsze z najmu lokali |
98.278 |
4. |
Podatek od środków transportowych |
21.827 |
5. |
Wpływy z karty podatkowej |
19.171 |
6. |
Wpływy z dzierżawy mienia |
15.426 |
7. |
Sprzedaż mienia komunalnego |
742 |
8. |
Odpłatność z tytułu budowy wodociągów |
1.209 |
9. |
Podatek od posiadania psów |
186 |
10. |
Opłata skarbowa |
60 |
11. |
Opłata za specyfikacje |
311 |
12. |
Podatek leśny |
27 |
|
R a z e m |
695.357 |
13. |
Odsetki od zaległości podatkowych na 31.12.2000 r. |
450.865 |
|
O g ó ł e m |
1.146.222 |
W większości dłużnikami gminy są osoby fizyczne, których
zadłużenie wynoszące 429.867 zł dotyczy podatku rolnego, podatku od nieruchomości,
podatku od środków transportowych, odpłatności za najem lokali mieszkalnych i
użytkowych, wpływów z karty podatkowej i dzierżawy mienia komunalnego w stosunku do
tych dłużników dotychczasowe próby windykacji należności okazały się bezskuteczne.
Również znamienne jest także to, że 83,19% (578.492 zł) globalnej kwoty
zaległości powstało w wyniku niesolidności zaledwie 25 podatników, wśród których 7
zalega z płatnościami na kwotę 369.095 zł.
W stosunku do wszystkich dłużników podejmowane są działania w celu
ściągnięcia naszych należności budżetowych, polegające na prowadzeniu postępowań
egzekucyjnych i sądowych, indywidualnych rozmowach z poszczególnymi dłużnikami,
zrywaniu umów najmu i dzierżawy z niesolidnymi płatnikami oraz zabezpieczeniu
wierzytelności gminy poprzez ustanowienie hipoteki przymusowej i ustawowej na majątku
dłużników. Pomimo podejmowania wyżej wymienionych działań nie można było
doprowadzić do istotnego zmniejszenia poziomu zaległości podatkowych. W tej sytuacji
niewykluczone będzie rozpoczęcie kierowania spraw na drogę postępowania sądowego i
dokonywania poprzez komorników sądowych licytacji nieruchomości. Natomiast w przypadku
najemców mieszkań komunalnych, którzy zalegają w płaceniu czynszu, podejmowane będą
czynności przekwaterowania do mieszkań mniejszych, a jeśli nie będą opłacać
czynszu, będziemy występować do sądów o wydanie nakazu eksmisji.
WYDATKI BUDŻETOWE
·
wydatki
bieżące, w tym:
–
80,29%,
kwota
12.282.413 zł,
remonty i modernizacje
–
20,20%
kwota
3.088.687 zł,
·
wydatki
inwestycyjne
–
19,71%,
kwota
3.015.888 zł.
Łączna kwota wydatków na inwestycje, remonty i modernizacje
wyniosła 6.104.575 zł, co stanowi 39,91%
poniesionych ogółem przez gminę wydatków w 2000 roku.
Rolnictwo –
1.535.014 zł (78,60%)
1.
Wydatki bieżące – 245.465 zł
·
popieranie produkcji zwierzęcej (wypłata
prowizji za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt),
·
konserwacja i odbudowa urządzeń wodnych
i melioracyjnych – wykonanie złóż filtracyjnych dla oczyszczalni ścieków w
szkołach w Ocicach i Brzeźniku,
·
konserwacja rowu melioracyjnego przy
boisku szkolnym we wsi Brzeźnik,
·
wykonanie dróg dojazdowych do gruntów
rolnych o łącznej długości 3,4 km we wsiach: Kraszowice,
Ocice kol. Śliszów, Stare Jaroszowice.
2.
Wydatki inwestycyjne – 1.289.549 zł
·
budowa
kanalizacji sanitarnej dla wsi Dobra,
·
budowa
kanalizacji sanitarnej dla wsi Łąka,
·
opracowanie opinii hydrologicznej w celu
określenia możliwych źródeł pozyskania wody dla potrzeb bytowo-gospodarczych
mieszkańców gminy,
·
wykonanie projektu budowlanego na budowę
kanalizacji wsi Dąbrowa Bolesławiecka –
Kraśnik Dolny – Kraśnik Górny,
·
wykonanie projektu budowlanego na budowę
kanalizacji sanitarnej dla wsi Krępnica.
Leśnictwo – 1.768
zł (29,47%)
Całość środków w tym dziale przeznaczona została na
działalność bieżącą, w ramach której wykonano:
·
zakup krzewów i drzewek ozdobnych na
obsadzenie terenów szkolnych we wsiach: Brzeźnik i Żeliszów,
·
zakup krzewów i drzewek na obsadzenie
cmentarzy komunalnych we wsiach: Parkoszów i Żeliszów,
·
cięcia sanitarne we wsi Dobra.
Transport –
2.047.453 zł (95,79%)
1.
Wydatki bieżące – 2.007.453 zł
W ramach poniesionych nakładów w 2000 roku wykonane zostały
remonty i modernizacje odcinków dróg o łącznej długości ok. 13,3 km, w tym:
·
wykonano podbudowę i położono
nawierzchnię asfaltową dróg o łącznej długości ok. 9,8 km we wsiach: Bolesławice, Bożejowice, Dobra, Kruszyn Osiedle,
Krępnica, Kraśnik Dolny, Kraśnik
Górny–Kruszyn, Łaziska, Łąka, Ocice-wieś,
Ocice-Zabłocie, Suszki, Stara Oleszna, Trzebień, Żeliszów,
·
wykonano drogę żwirową wraz z
podbudową kamienną o długości ok. 0,1 km we wsi Otok,
·
wykonano nakładki asfaltowe o długości ok. 3,4 km we wsiach: Brzeźnik, Kruszyn, Kraśnik Górny, Otok
i Trzebień,
·
wykonano naprawę cząstkową dróg
gminnych o powierzchni ok. 330 m2 we
wsiach: Kraszowice – Suszki, Kruszyn, Ocice i
Trzebień,
·
wykonano parking o powierzchni ok. 250 m2 przy kościele we wsi Kraszowice.
Ponadto w ramach bieżącego utrzymania dróg wykonano:
·
wykaszanie poboczy dróg gminnych o
łącznej długości ok. 204,0 km,
·
równanie i profilowanie równiarką dróg
gminnych o łącznej długości ok. 31 km,
·
profilowanie równiarką terenu pod dwa
boiska sportowe we wsiach: Otok i Kraszowice oraz boisko przy SP Brzeźnik,
·
zakup i montaż 40 szt. znaków drogowych.
2.
Wydatki inwestycyjne – 40.000 zł
Partycypacja w kosztach budowy 2 zatoczek autobusowych we wsi: Chościszowice i Kraśnik Dolny oraz chodnika
o długości ok. 300 mb we wsi Kraśnik Dolny, przy drodze powiatowej nr 12517,
mającej na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszych.
Gospodarka komunalna – 608.815 zł (54,62%)
1.
Wydatki bieżące – 276.471 zł
·
odpłatność za zużycie energii
elektrycznej w oświetleniu wiejskim i konserwację urządzeń oświetlenia drogowego (drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie),
·
wykonanie uzupełnienia oświetlenia
drogowego we wsi Dobra (montaż 3 lamp na istniejących słupach przy drodze wojewódzkiej
w kierunku na Kliczków),
·
zakończenie opracowania „Studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy”,
·
zakończenie opracowania zmian w
miejscowym planie wsi: Bolesławice, Brzeźnik,
Dąbrowa Bolesławiecka, Kozłów, Kruszyn, Kraśnik Górny, Łąka, Suszki, Stara
Oleszna, Parkoszów,
·
rozpoczęcie opracowania miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego wsi: Bolesławice, Dobra, Dąbrowa Bolesławiecka,
Kruszyn, Kraśnik Dolny, Łaziska, Łąka, Otok.
2.
Wydatki inwestycyjne – 332.344 zł
– wykonanie
oświetlenia drogowego we wsiach: Golnice, Kraszowice – kolonia, Ocice kol. Pietruszka,
Trzebień i Żeliszów,
– uzupełnienie
oświetlenia drogowego we wsiach: Dąbrowa
Bolesławiecka, Krępnica,
– opracowanie
dokumentacji na wykonanie oświetlenia drogowego we wsiach: Ocice i Suszki.
Gospodarka
mieszkaniowa – 236.237 zł (66,36%)
1.
Wydatki bieżące – 156.521 zł
·
bieżące utrzymanie ochotniczych straży
pożarnych (płace kierowców – konserwatorów, energia elektryczna, przeglądy
techniczne samochodów, zakup paliwa, drobne naprawy, ubezpieczenie samochodów
strażackich i kierowców oraz remiz strażackich),
·
bieżące utrzymanie budynków komunalnych
(opłata za energię elektryczną, wodę, wywóz nieczystości płynnych i stałych),
·
zakup materiałów na remonty cmentarzy (
ogrodzenie, alejki wewnętrzne) we wsiach: Dąbrowa
Bolesławiecka, Kraszowice, Kraśnik Dolny, Krępnica i Trzebień,
·
sfinansowanie kosztów prac geodezyjnych i
operatów szacunkowych związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży,
·
przygotowanie dokumentacji geodezyjnej na
wprowadzenie nazewnictwa ulic i uporządkowanie numeracji budynków w Kruszynie (osiedla
„NOWE”) i Trzebieniu.
2.
Wydatki inwestycyjne – 79.716 zł
·
wspieranie inicjatyw w zakresie czynów
społecznych przy budowie domów przedpogrzebowych (zakup materiałów) we wsiach: Łaziska, Parkoszów, Trzebień i Żeliszów.
Oświata i
wychowanie – 6.238.570 zł (93,70%)
W ramach wydatkowanych środków poniesione zostały
następujące nakłady:
1.
Wydatki bieżące – 5.371.880 zł
·
koszty bieżącego utrzymania szkół
podstawowych (płace nauczycieli, obsługi i administracji szkolnej wraz z pochodnymi od
płac),
·
sfinansowanie kosztów kształcenia
uczniów gminy Bolesławiec realizujących obowiązek szkolny w miejskich gimnazjach
samorządowych w Bolesławcu (na podstawie porozumienia zawartego z Zarządem Miasta
Bolesławiec),
·
koszty dowozu dzieci do szkół gminnych i
gimnazjum (zwrot kosztów zakupu biletów),
·
bieżące utrzymanie Gminnego Zakładu
Obsługi Szkół (płace wraz z pochodnymi od płac, zakupy materiałów biurowych,
paliwa, opłaty za rozmowy telefoniczne, pocztowe, ubezpieczenie samochodu),
·
wydatki związane z funkcjonowaniem
oddziałów przedszkolnych (płace nauczycieli wraz z pochodnymi od płac, wydatki
rzeczowe),
·
wydatki związane z funkcjonowaniem
świetlic szkolnych (płace nauczycieli z pochodnymi od płac),
·
remonty szkół we wsiach: Kraśnik Dolny (wymiana stolarki okiennej,
wykonanie posadzek i malowanie) i Trzebień (remont
pokrycia dachu wraz z jego dociepleniem).
2.
Wydatki inwestycyjne – 866.690 zł
·
zakończenie
budowy sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Brzeźniku,
·
wykonanie
modernizacji kotłowni (z paliwa stałego na olej opałowy) w Szkole Podstawowej w
Ocicach.
Kultura i sztuka –
993.593 zł (94,54%)
1.
Wydatki bieżące – 623.000 zł
W ramach otrzymanej z budżetu gminy w 2000 r. dotacji
celowej, Gminny Ośrodek Kultury i Sztuki prowadził następującą działalność:
·
organizacja imprez głównie dla dzieci i
młodzieży w zakresie kultury i sportu, w tym: konkursy piosenki, plastyki,
recytatorskie, organizacja ferii zimowych, gminnego dnia sportu, przeprowadzenie wspólnie
z Radą Gminną Ludowych Zespołów Sportowych i Szkolnym Związkiem Sportowym imprez
masowych (mistrzostwa gminy w szachach, tenisie stołowym, piłce nożnej, siatkowej i
koszykówce) i festynów, bieżące utrzymanie Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu (płace
pracowników wraz z pochodnymi od płac, zakup niezbędnego sprzętu sportowego, usługi
materialne i niematerialne),
·
wykonanie robót malarskich,
elektrycznych, dekarskich świetlic we wsiach Kruszyn,
Nowa Wieś, i Stare Jaroszowice.
2.
Wydatki inwestycyjne – 370.593 zł
·
budowa sal wiejskich we wsiach: Suszki i Stara Oleszna,
·
wykonanie map do celów projektowych i
wykonanie projektów na budowę sal wiejskich we wsiach: Kraszowice i Łąka,
·
opracowanie dokumentacji na rozbudowę Domu Ludowego we wsi Nowa,
·
zakup
samochodu służbowego dostawczego.
Ochrona zdrowia –
109.021 zł (63,02%)
1.
Wydatki bieżące – 84.025 zł
Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w 2000 r. obejmowała działalność profilaktyczną, informacyjną i
edukacyjną oraz zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych, z uwzględnieniem przeciwdziałania
przemocy w rodzinie.
Komisja rozpatrzyła 25 wniosków o zastosowanie obowiązku
poddania się leczeniu odwykowemu, w tym:
·
15 skierowano do sądu,
·
5 osób podjęło leczenie dobrowolnie,
·
1 osoba nie kwalifikuje się do terapii,
·
4 wnioski znajdują się w toku
załatwiania.
Na terenie naszej gminy w szkołach podstawowych prowadzono 7
świetlic szkolnych z programem profilaktycznym i 1 w Łaziskach – ogólnodostępną dla
dzieci i młodzieży. W zajęciach prowadzonych przez 22 opiekunów uczestniczyło około
270 dzieci.
W ramach środków w tym dziale, sfinansowano również koszty
wypoczynku letniego dzieci i młodzieży szkolnej z rodzin patologicznych.
2.
Wydatki inwestycyjne – 24.996 zł
Dofinansowanie zakupu karetki
reanimacyjnej dla Oddziału Pomocy Doraźnej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej, na podstawie porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Bolesławcu.
Opieka społeczna
– 1.265.064 (97,42%)
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej prowadzona
była w oparciu o środki przyznane z budżetu gminy na realizację zadań własnych oraz
w ramach kwoty przyznanej z Wojewódzkiego Zespołu Pomocy Społecznej na zadania zlecone.
Z pomocy Ośrodka skorzystało 550 środowisk. Najczęściej spotykanymi dysfunkcjami w
rodzinie były: bezrobocie, długotrwała choroba, niepełnosprawność, alkoholizm,
bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.
W ramach zadań
zleconych wydano 685 decyzji na:
·
zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne,
·
renty socjalne dla inwalidów od
dzieciństwa,
·
zasiłki stałe na dzieci specjalnej
troski,
·
zasiłki stałe wyrównawcze,
·
gwarantowane zasiłki okresowe,
·
zasiłki okresowe,
·
zasiłki pieniężne dla kobiet w ciąży
i wychowujących dzieci do 2 miesiąca życia,
·
dożywianie dzieci w szkołach,
·
opłacenie składek na ubezpieczenie
zdrowotne i społeczne.
W ramach zadań
własnych wydano 723 decyzje na:
·
opłacenie szkolnych biletów
miesięcznych,
·
opłacenie
wyżywienia w szkołach,
·
zakup odzieży i obuwia dla dzieci,
·
zakup wyprawek niemowlęcych dla dzieci,
·
dofinansowanie kosztów leczenia i
rehabilitacji,
·
dofinansowanie kosztów wyżywienia
rodzin,
·
zakup opału,
·
sfinansowanie kosztów usług
opiekuńczych, świadczonych przez PKPS w Bolesławcu,
·
pomoc finansową dla pogorzelców.
Ponadto w okresie od stycznia do kwietnia br. prowadzona była
na terenie szkół podstawowych naszej gminy akcja „szklanka mleka”, finansowana w
całości przez Radę Gminy. Akcją objęto wszystkich uczniów, bez względu na sytuację
materialną rodziny.
Na wniosek Związku Kombatantów RP w Bolesławcu sporządzono
wywiady środowiskowe i udzielono pomocy finansowej z Państwowego Funduszu Kombatanckiego
dla 26 osób.
W ramach zadań własnych i zleconych poniesione zostały
koszty związane z bieżącym utrzymaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (płace
pracowników wraz z pochodnymi od płac, zakupy artykułów biurowych, usługi materialne
i niematerialne, koszty utrzymania budynku Ośrodka).
Dodatkowo prowadzona była również praca socjalna w
środowiskach objętych działalnością Ośrodka. Polegała ona na sporządzaniu
wywiadów alimentacyjnych oraz rozeznania środowisk na potrzeby własne i innych
Ośrodków, policji, sądu, prokuratury, Rejonowego Urzędu Pracy, ZUS-u i KRUS-u.
Prowadzona jest współpraca z Kuratorem Zawodowym, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci,
Sądem Rodzinnym oraz z dyrektorami i nauczycielami szkół podstawowych z terenu naszej
gminy oraz gimnazjum.
Niezależnie od działalności Ośrodka Urząd Gminy dokonał
wypłaty dodatków mieszkaniowych osobom zamieszkującym mieszkania zakładowe, komunalne
i spółdzielcze. Ogółem wydano 896 decyzji,
przyznających prawo do dodatku mieszkaniowego na łączną kwotę 141.454 zł.
Różna
działalność – 2.548 zł (98,68%)
W dziale tym, w ramach dotacji celowej, zrealizowano wydatki w
zakresie aktualizacji wykazów gospodarstw i gruntów rolnych, dla potrzeb spisu
rolnego.
Administracja
państwowa i samorządowa – 2.202.003 zł (97,42%)
1.
Wydatki bieżące – 2.190.003 zł
·
Rada Gminy – diety radnych i sołtysów,
wydatki rzeczowe (zakupy i usługi),
·
Urząd Gminy – płace pracowników wraz
z pochodnymi od płac, zakup materiałów biurowych i środków czystości, paliwa do
samochodów służbowych, prowizja dla sołtysów i bankowa, ubezpieczenie samochodów
służbowych, opłata za energię elektryczną, gaz, wodę, usługi pocztowe i
telekomunikacyjne,
·
remont
pomieszczeń wewnętrznych budynku Urzędu (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
malowanie) oraz wykonanie elewacji,
·
realizacja zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej i przejętych do realizacji na podstawie zawartego porozumienia ze
Starostwem Powiatowym w Bolesławcu (płace pracowników wraz z pochodnymi od płac).
2.
Wydatki inwestycyjne – 12.000 zł
·
zakup programów komputerowych,
·
zakup sprzętu komputerowego.
Bezpieczeństwo
publiczne – 495 zł (100,00%)
W ramach środków bieżących sfinansowano koszty szkolenia
pracownika z zakresu spraw obronnych.
Finanse – 39.931
zł (99,83%)
W dziale
tym sfinansowano spłatę odsetek od pożyczki otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 1998–1999 na zadanie inwestycyjne pn.
„Kanalizacja wsi Bożejowice – Rakowice – Otok”.
Obrona narodowa –
350 zł (100%)
W dziale tym, w ramach dotacji celowej, sfinansowano wydatki
bieżące w zakresie zadań obronnych (opłata pocztowa za wezwania na Powiatową Komisję
Lekarską i Powiatową Komisję Poborową).
Urzędy naczelnych
organów władzy, kontroli i sądownictwa – 17.439 zł (99,99%)
W dziale tym, w ramach dotacji celowej, sfinansowano koszty
prowadzenia i aktualizacji stałego rejestru wyborców oraz wybory Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
Dodatkowym źródłem uzupełniającym budżet gminy na rok 2000 był Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej.
Plan Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska ustalony został na kwotę 500.000 zł po stronie przychodów oraz na kwotę
1.430.452 zł po stronie wydatków. Różnica między planem przychodów i wydatków w
kwocie 930.452 zł pokryta została ze
środków pozostałych z roku poprzedniego.
W trakcie roku uchwałą nr XVIII/164/2000 Rady Gminy Bolesławiec z dnia 29
listopada 2000 roku zmieniono plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej, ustalając plan na kwotę
547.636 zł po stronie przychodów oraz na kwotę
1.478.088 zł po stronie wydatków.
Wysokość zrealizowanych przychodów funduszu za 2000 r. zamknęła się kwotą 663.215 zł, co stanowi 121,11% planowanych przychodów, w tym:
·
wpływy za składowanie odpadów, opłaty
i kary za gospodarcze korzystanie
z wód i urządzeń – 512.279 zł,
·
darowizny –
8.000 zł,
·
odsetki i inne przychody – 142.936 zł.
Wysokość zrealizowanych wydatków za 2000 r. zamknęła się kwotą 1.362.407 zł, co stanowi 92,21% planowanych wydatków, w tym:
1. Zadania
inwestycyjne:
– 1.329.895 zł (92,17%)
·
budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi
Dobra
– 562.000 zł (100,00%),
·
budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi
Łąka
– 383.954 zł (99,99%),
·
budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi
Bolesławice
– 215.702 zł (71,90 %)
·
opracowanie projektu budowlanego na
budowę kanalizacji sanitarnej
dla wsi Ocice – Brzeźnik – Mierzwin – Nowa
– 156.429 zł (90,98%),
·
wykonanie 74 szt. studni rewizyjnych dla
przydomowych oczyszczalni
2. Zadania
bieżące –
32.512 zł (94,24%)
·
porządkowanie wysypisk gruzu we wsiach:
Kruszyn i Kraśnik Górny
– 3.512
zł (87,80%),
·
dofinansowanie wypoczynku letniego
młodzieży szkolnej z terenu gminy
·
edukacja ekologiczna społeczeństwa gminy
i młodzieży szkolnej
– 1.500
zł (50,00%).
Niższa realizacja wydatków budżetowych ma miejsce w następujących działach:
rolnictwo, leśnictwo, gospodarka komunalna, mieszkaniowa, ochrona zdrowia. Niższe, od
zakładanego, wykonanie wydatków w tych działach spowodowane było następującymi
przyczynami:
Dział 40
Rolnictwo
Pozyskaniem pod koniec roku dodatkowych środków z Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zadanie inwestycyjne „Budowa kanalizacji
sanitarnej we wsi Dobra”.
Dział 45
Leśnictwo
Środki na zakup krzewów i drzewek ozdobnych oraz wycinkę
drzew zostały wykorzystane proporcjonalnie do zapotrzebowania na materiał szkółkarski
złożonego przez rady sołeckie i dyrektorów szkół podstawowych. W wyniku
przeprowadzonego przetargu wyłoniono niższe ceny materiału, pozwalające na
ograniczenie wydatków na ten cel.
Dział 70 -
Gospodarka komunalna
W związku z przedłużeniem procedury opracowania studium
uwarunkowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz wydłużeniem
terminu do składania wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
płatności z tego tytułu zostały przesunięte w czasie, co uniemożliwiło pełne
wydatkowanie środków.
Dział 74
Gospodarka mieszkaniowa
Zaplanowane w tym dziale środki na:
·
wycenę i usługi geodezyjne związane ze
sprzedażą i zakupem nieruchomości realizowane były zgodnie z planem, a niższe
wykonanie spowodowane jest uzyskaniem w postępowaniu przetargowym niższych, od
pierwotnie planowanych, cen usług geodezyjnych,
·
zadanie inwestycyjne „Budowa domów
przedpogrzebowych we wsiach: Parkoszów, Łaziska, Trzebień i Żeliszów” zrealizowano
zgodnie z planem, a niższe wykonanie spowodowane było mniejszymi kosztami zakupu
materiałów, od przyjętych na etapie planowania budżetu.
Dział 85 Ochrona
zdrowia
Przyczyną niższego wykonania planu wydatków budżetowych
jest poniesienie mniejszych nakładów na przeciwdziałanie alkoholizmowi, pomimo
realizacji wszystkich zadań zaplanowanych do realizacji.
Dokonując oceny gospodarki finansowej gminy za 2000 rok należy stwierdzić, że
dochody budżetowe realizowane były zgodnie z planem, przekraczając w większości
źródeł planowane wpływy. Jedynie w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych,
dotacji celowych z zakresu administracji rządowej oraz wpływów z opłaty
eksploatacyjnej nie udało się tych dochodów zrealizować z przyczyn omawianych
wcześniej.
Na szczególne podkreślenie zasługują skuteczne działania Zarządu w celu
pozyskania dodatkowych środków ze źródeł pozabudżetowych na dofinansowanie kosztów
realizacji zadań własnych, których wielkość zamknęła się kwotą 1.090.131 zł. Były to środki otrzymane
z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej, Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych oraz
z Zielonogórskich Kopalni Surowców Mineralnych.
Na podobnym poziomie do lat poprzednich kształtuje się realizacja planu wydatków
budżetowych, co nie jest wynikiem niewykonania zadań planowanych przez Radę, ale
oszczędnym wydatkowaniem środków finansowych oraz pozyskaniem dodatkowych środków ze
źródeł pozabudżetowych, głównie pod koniec roku.
W efekcie wyższego wykonania planu dochodów oraz zaoszczędzonych środków po
stronie wydatków, budżet gminy za rok 2000 zamknął się nadwyżką budżetową w kwocie 2.773.522 zł, która
pozwoli Radzie Gminy na dofinansowanie zadań roku 2001, których finansowanie tylko
częściowo zabezpieczono w ramach uchwalonego w grudniu budżetu.
Biorąc pod uwagę powyższe fakty, należy stwierdzić, że rok ubiegły był
kolejnym rokiem kompleksowej realizacji strategicznych kierunków rozwoju gminy,
obejmujących przede wszystkim rozbudowę i modernizację bazy oświatowej, realizację
inwestycji proekologicznych, energetycznych, dalszą rozbudowę i modernizację dróg na
terenie gminy. Pomyślna kontynuacja strategii rozwoju gminy prowadzona była pomimo, że
w roku 2000 Skarb Państwa nie wywiązał się w całości z obowiązku finansowania
kosztów realizacji niektórych zadań własnych i zleconych (dodatki mieszkaniowe,
inwestycje w zakresie oświetlenia ulicznego, subwencjonowanie oświaty).
Zjawisko to jest o tyle niebezpieczne, że w przypadku dofinansowania dodatków
mieszkaniowych oraz kosztów funkcjonowania oświaty ma charakter powtarzający się i z
roku na rok poziom niedofinansowania wzrasta. Szczególnie groźnie wygląda to w stosunku
do zadań oświatowych, bo chociaż przywykliśmy, że wysokość subwencji corocznie
maleje, to dodatkowo w roku ubiegłym zaniżono o ok. 200.000 zł skutki wdrożenia
podwyżek płac dla nauczycieli, a to wywoła dodatkowe skutki w bazie subwencji
naliczonej na rok 2001. Zły zwyczaj pojawił się również w praktyce przekazywania
środków finansowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej. Pojawiła
się bowiem praktyka przekazywania przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu
decyzji o przyznaniu środków finansowych, a środki te nie wpływają do budżetu gminy.
Prowadzi to do nieuzasadnionych zaburzeń w realizacji budżetu w trakcie roku i bez
znaczenia dla zachowania równowagi budżetowej mają
tłumaczenia służb Wojewody, że nie posiadają one środków finansowych. Informacje te
otrzymujemy bowiem już po czasie, kiedy na poczet posiadanej decyzji zaciągnęliśmy
określone zobowiązania finansowe. Z faktu powyższego wynika wniosek, że musimy z
dużą ostrożnością podchodzić do otrzymanych decyzji finansowych, a finansowanie
zadań, na które je otrzymaliśmy, uruchomić dopiero po wpływie środków do budżetu.
Przekazując Państwu, Radnym sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za 2000 rok,
chciałbym w imieniu Zarządu Gminy i własnym podziękować wszystkim tym, którzy
poprzez własny wkład włączyli się w realizację tych zadań, które realizowano w
roku ubiegłym.