Załącznik do uchwały Zarządu Gminy Bolesławiec z dnia 28 marca 2001 r. (poz. 1736)

 SPRAWOZDANIE

Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BOLESŁAWIEC

ZA 2000 ROK

W Y S O K A   R A D O!

 

            Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) oraz art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami) Zarząd Gminy Bolesławiec przedkłada sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2000 rok.

            Budżet gminy Bolesławiec został przyjęty uchwałą nr XIII/110/99 Rady Gminy z dnia 29 grudnia 1999 roku i zamknął się kwotą 12.181.543 zł po stronie dochodów i kwotą 11.881.543 zł po stronie wydatków. Różnica pomiędzy planowanymi dochodami i wydatkami w wysokości 300.000 zł związana była z koniecznością zabezpieczenia spłaty pożyczki, zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Jeleniej Górze na budowę kanalizacji wsi Bożejowice – Rakowice – Otok.

W  trakcie 2000 roku plan budżetu gminy korygowany był:

uchwałami Rady Gminy :

·        nr XV/129/2000              z dnia 26 kwietnia 2000 roku,

·        nr XV/142/2000              z dnia 19 lipca 2000 roku,

·        nr XVII/157/2000                        z dnia 20 września 2000 roku,

·        nr XVIII/164/2000           z dnia 29 listopada 2000 roku,

·        nr XIX/171/2000             z dnia 28 grudnia 2000 roku

oraz uchwałami Zarządu Gminy :

·        nr 119/2000        z dnia 28 marca 2000 roku,

·        nr 135/2000        z dnia 24 maja 2000 roku,

·        nr 142/2000        z dnia 28 czerwca 2000  roku,

·        nr 155/2000        z dnia 12 października 2000 roku,

·        nr 159/2000        z dnia 26 października 2000 roku,

·        nr 174/2000        z dnia 20 grudnia 2000 roku.

            Ogółem plan budżetu gminy za 2000 rok, po uwzględnieniu wyżej wymienionych korekt, zamknął się kwotą  14.333.090 zł po stronie dochodów i 17.085.931 zł po stronie wydatków (łącznie z nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w kwocie 2.597.841 zł, pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w kwocie 455.000 zł na budowę kanalizacji wsi Dobra i Łąka oraz spłatą pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę kanalizacji wsi Bożejowice – Rakowice – Otok w kwocie 300.000 zł).

 

 

            Sprawozdanie niniejsze obejmuje realizację dochodów i wydatków budżetowych, określonych wymienionymi wyżej uchwałami Rady i Zarządu Gminy i zostało opracowane w formie opisowej i tabelarycznej, zgodnie z załącznikami nr 1, 2, 3 i 4 .

DOCHODY BUDŻETOWE

             Wysokość zrealizowanych dochodów za 2000 rok zamknęła się kwotą 14.873.149 zł, co stanowi 103,77% planowanych dochodów rocznych.

 

    Porównanie poziomów wykonania dochodów za 2000 r. z 1999 r. i 1998 r. przedstawia poniższa tabela.

 

Wielkość osiągniętych wpływów budżetowych za 2000 r. według źródeł ich przychodu ilustruje poniższe zestawienie:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           w zł

Dz.

Źródła dochodów

Plan po

zmianach

Wykonanie

%

  1.

Podatki i opłaty

4.218.800

4.463.673

105,80

  2.

Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa

1.594.982

1.422.570

89,19

  3.

Dochody z majątku gminy

673.000

873.419

129,78

  4.

Subwencja ogólna

74.972

74.972

100,00

  5.

Subwencja rekompensująca

641.700

641.700

100,00

  6.

Subwencja oświatowa

3.632.838

3.632.838

100,00

  7.

 

Dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji państwowej

1.285.258

990.241

77,05

  8.

 

Dotacje na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej

173.786

173.763

99,99

  9.

 

Dotacje na zadania realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego

32.961

32.562

98,79

10.

Dotacje celowe z funduszy celowych

757.312

757.312

100,00

11.

Pozostałe dochody

797.481

1.307.223

163,92

12.

Opłata za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych

148.000

155.195

104,86

13.

Środki ze źródeł pozabudżetowych

300.000

341.251

113,75

14.

Wpływy od jednostek budżetowych

2.000

6.430

321,50

 

            Z przedstawionego zestawienia wynika, że w poszczególnych źródłach dochodów wykonano planowane wpływy, a w większości źródeł znacznie je przekroczyliśmy.

            Na wyższe od planowanego wykonanie dochodów miały wpływ następujące przyczyny:

·        lokowanie wszystkich „wolnych” środków budżetowych na wysoko oprocentowanych lokatach terminowych, w tym również indywidualne wynegocjowanie wyższych stóp procentowych od stosowanych przez banki w powszechnym obrocie,

·        uzyskanie wyższych wpływów w podatku od nieruchomości, w opłacie skarbowej oraz opłacie za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych,

·        uzyskanie wyższych dochodów ze sprzedaży mienia komunalnego.

            Na podkreślenie zasługuje fakt pozyskania przez Zarząd Gminy dodatkowych środków w wysokości 1.090.131 zł na realizację zadań własnych, w tym:

·        z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na dofinansowanie kosztów modernizacji kotłowni w Szkole Podstawowej w Ocicach i na budowę kanalizacji sanitarnej wsi Dobra i Łąka – kwota 530.000 zł,

·        z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie na budowę kanalizacji sanitarnej we wsi Dobra – kwota 300.000 zł,

·        z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na odbudowę i modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych we wsiach: Kraszowice, Ocice kol. Śliszów, Stare Jaroszowice – kwota 218.880 zł,

·        z Zielonogórskich Kopalni Surowców Mineralnych S.A. w Zielonej Górze na współfinansowanie kosztów realizacji zadania inwestycyjnego „Odbudowa mostu na rzece Bóbr w miejscowości Stara Oleszna zniszczonego w wyniku powodzi w 1997 roku” – kwota 41.251 zł.

Źródłami dochodów gminy, z których  nie zdołaliśmy osiągnąć w 2000 r. planowanych wpływów są:

·        udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (podatek dochodowy od osób fizycznych) – które przekazywane są z budżetu państwa i na wysokość których nie mamy wpływu,

·        dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej – nieprzekazanie środków dotacji celowej na inwestycje związane z oświetleniem dróg wojewódzkich, pomimo faktu, że decyzje o ich przyznaniu otrzymaliśmy,

·        opłata eksploatacyjna – zmiana zasady naliczania opłaty polegająca na obliczeniu jej wysokości od wielkości sprzedanego kruszywa, a nie jak było poprzednio od wielkości wydobycia kruszywa.

Odrębnym problemem są zaległości podatkowe. Stan wymagalnych i niezapłaconych gminie należności budżetowych za 2000 r. zamknął się kwotą 1.146.193 zł, co stanowi 7,7% wielkości zrealizowanych dochodów budżetowych. Na kwotę tę składają się zaległości z lat poprzednich i 2000 r.(kwota 695.357 zł) oraz odsetki od zaległości podatkowych wg stanu na koniec okresu sprawozdawczego (kwota 450.836 zł).

            Tak wysoki poziom zaległości budżetowych mógłby budzić zaniepokojenie i obawę o prawidłową realizację dochodów budżetowych, gdyby odzwierciedlał rzeczywisty poziom zadłużenia podatników wobec budżetu. Fakt taki nie ma jednakże miejsca, gdyż wysoki w stosunku do lat poprzednich wzrost zaległości wynika ze zmiany metodologii ich określania, która nastąpiła w roku 2000. Obecnie, oprócz rzeczywistych zaległości, dla określenia wysokości zadłużenia doliczane są również należne odsetki.

Dlatego też dla rozjaśnienia problemu należy stwierdzić, że poziom zaległości liczony według uprzednio obowiązujących zasad wyniósł 4,69% i był wyższy niż w roku ubiegłym.

Wysokość zaległości według tytułów ich powstania przedstawia się następująco :

 

Lp.

Wyszczególnienie

Zaległości w zł

  1.

Podatek od nieruchomości

433.887

  2.

Podatek rolny

104.233

  3.

Czynsze z najmu lokali

98.278

  4.

Podatek od środków transportowych

21.827

  5.

Wpływy z karty podatkowej

19.171

  6.

Wpływy z dzierżawy mienia

15.426

  7.

Sprzedaż mienia komunalnego

742

  8.

Odpłatność z tytułu budowy wodociągów

1.209

  9.

Podatek od posiadania psów

186

10.

Opłata skarbowa

60

11.

Opłata za specyfikacje

311

12.

Podatek leśny

27

 

R a z e m

695.357

13.

Odsetki od zaległości podatkowych na 31.12.2000 r.

450.865

 

O g ó ł e m

1.146.222

 

W większości dłużnikami gminy są osoby fizyczne, których zadłużenie wynoszące 429.867 zł dotyczy podatku rolnego, podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, odpłatności za najem lokali mieszkalnych i użytkowych, wpływów z karty podatkowej i dzierżawy mienia komunalnego w stosunku do tych dłużników dotychczasowe próby windykacji należności okazały się bezskuteczne.

            Również znamienne jest także to, że 83,19% (578.492 zł) globalnej kwoty zaległości powstało w wyniku niesolidności zaledwie 25 podatników, wśród których 7 zalega z płatnościami na kwotę 369.095 zł.

            W stosunku do wszystkich dłużników podejmowane są działania w celu ściągnięcia naszych należności budżetowych, polegające na prowadzeniu postępowań egzekucyjnych i sądowych, indywidualnych rozmowach z poszczególnymi dłużnikami, zrywaniu umów najmu i dzierżawy z niesolidnymi płatnikami oraz zabezpieczeniu wierzytelności gminy poprzez ustanowienie hipoteki przymusowej i ustawowej na majątku dłużników. Pomimo podejmowania wyżej wymienionych działań nie można było doprowadzić do istotnego zmniejszenia poziomu zaległości podatkowych. W tej sytuacji niewykluczone będzie rozpoczęcie kierowania spraw na drogę postępowania sądowego i dokonywania poprzez komorników sądowych licytacji nieruchomości. Natomiast w przypadku najemców mieszkań komunalnych, którzy zalegają w płaceniu czynszu, podejmowane będą czynności przekwaterowania do mieszkań mniejszych, a jeśli nie będą opłacać czynszu, będziemy występować do sądów o wydanie nakazu eksmisji.

WYDATKI  BUDŻETOWE

         Wykonanie wydatków budżetowych za 2000 rok zamknęło się kwotą 15.298.301 zł, co stanowi 89,54% planowanych wydatków na 2000 rok.

 

 Realizacja wydatków w stosunku do planu przypada (procentowo i wartościowo) na:

·        wydatki bieżące, w tym:                               80,29%,                    kwota              12.282.413 zł,

            remonty i modernizacje                        20,20%                     kwota                3.088.687 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                  19,71%,                    kwota                3.015.888 zł.

Łączna kwota wydatków na inwestycje, remonty i modernizacje wyniosła 6.104.575 zł, co stanowi 39,91% poniesionych ogółem przez gminę wydatków w 2000 roku.

 Wielkość i strukturę wydatków 2000 roku oraz porównanie z rokiem 1998 i 1999 obrazują poniższe wykresy.

 

             Realizacja wydatków budżetowych za 2000 r. w poszczególnych działach przedstawiała się następująco:

 

Rolnictwo – 1.535.014 zł  (78,60%)

1.         Wydatki bieżące – 245.465 zł

·        popieranie produkcji zwierzęcej (wypłata prowizji za świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt),

·        konserwacja i odbudowa urządzeń wodnych i melioracyjnych – wykonanie złóż filtracyjnych dla oczyszczalni ścieków w szkołach w Ocicach i Brzeźniku,

·        konserwacja rowu melioracyjnego przy boisku szkolnym we wsi Brzeźnik,

·        wykonanie dróg dojazdowych do gruntów rolnych o łącznej długości 3,4 km  we  wsiach:  Kraszowice, Ocice kol. Śliszów, Stare Jaroszowice.

2.         Wydatki inwestycyjne – 1.289.549 zł

·        budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi Dobra,

·        budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi Łąka,

·        opracowanie opinii hydrologicznej w celu określenia możliwych źródeł pozyskania wody dla potrzeb bytowo-gospodarczych mieszkańców gminy,

·        wykonanie projektu budowlanego na budowę kanalizacji wsi Dąbrowa Bolesławiecka – Kraśnik Dolny – Kraśnik Górny,

·        wykonanie projektu budowlanego na budowę kanalizacji sanitarnej dla wsi Krępnica.

 

Leśnictwo – 1.768 zł (29,47%)

Całość środków w tym dziale przeznaczona została na działalność bieżącą, w ramach której wykonano:

·        zakup krzewów i drzewek ozdobnych na obsadzenie terenów szkolnych we wsiach: Brzeźnik i Żeliszów,

·        zakup krzewów i drzewek na obsadzenie cmentarzy komunalnych we wsiach: Parkoszów i Żeliszów,

·        cięcia sanitarne we wsi Dobra.

 

Transport – 2.047.453 zł (95,79%)

1.         Wydatki bieżące    2.007.453 zł

W ramach poniesionych nakładów w 2000 roku wykonane zostały remonty i modernizacje odcinków dróg o łącznej długości ok. 13,3 km, w tym:

·        wykonano podbudowę i położono nawierzchnię asfaltową dróg o łącznej długości ok. 9,8 km we wsiach: Bolesławice, Bożejowice, Dobra, Kruszyn Osiedle, Krępnica, Kraśnik Dolny, Kraśnik Górny–Kruszyn, Łaziska, Łąka, Ocice-wieś, Ocice-Zabłocie, Suszki, Stara Oleszna, Trzebień, Żeliszów,

·        wykonano drogę żwirową wraz z podbudową kamienną o długości ok. 0,1 km we wsi Otok,

·        wykonano nakładki asfaltowe o długości ok. 3,4 km we wsiach: Brzeźnik, Kruszyn, Kraśnik Górny, Otok i Trzebień,

·        wykonano naprawę cząstkową dróg gminnych o powierzchni ok. 330 m2 we wsiach: Kraszowice – Suszki, Kruszyn, Ocice i Trzebień,

·        wykonano parking o powierzchni ok. 250 m2 przy kościele we wsi Kraszowice.

Ponadto w ramach bieżącego utrzymania dróg wykonano:

·        wykaszanie poboczy dróg gminnych o łącznej długości ok. 204,0 km,

·        równanie i profilowanie równiarką dróg gminnych o łącznej długości ok. 31 km,

·        profilowanie równiarką terenu pod dwa boiska sportowe we wsiach: Otok i Kraszowice oraz boisko przy SP Brzeźnik,

·        zakup i montaż 40 szt. znaków drogowych.

2.         Wydatki inwestycyjne – 40.000 zł

Partycypacja w kosztach budowy 2 zatoczek autobusowych we wsi: Chościszowice i Kraśnik Dolny oraz chodnika o długości ok. 300 mb we wsi Kraśnik Dolny, przy drodze powiatowej nr 12517, mającej na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszych.

 

Gospodarka  komunalna – 608.815 zł  (54,62%)

1.         Wydatki bieżące – 276.471 zł

·        odpłatność za zużycie energii elektrycznej w oświetleniu wiejskim i konserwację urządzeń oświetlenia drogowego (drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie),

·        wykonanie uzupełnienia oświetlenia drogowego we wsi Dobra (montaż 3 lamp na istniejących słupach przy drodze wojewódzkiej w kierunku na Kliczków),

·        zakończenie opracowania „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy”,

·        zakończenie opracowania zmian w miejscowym planie wsi: Bolesławice, Brzeźnik, Dąbrowa Bolesławiecka, Kozłów, Kruszyn, Kraśnik Górny, Łąka, Suszki, Stara Oleszna, Parkoszów,

·        rozpoczęcie opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wsi: Bolesławice, Dobra, Dąbrowa Bolesławiecka, Kruszyn, Kraśnik Dolny, Łaziska, Łąka, Otok.

2.         Wydatki inwestycyjne – 332.344 zł

   wykonanie oświetlenia drogowego we wsiach: Golnice, Kraszowice – kolonia, Ocice kol. Pietruszka, Trzebień i Żeliszów,

   uzupełnienie oświetlenia drogowego we wsiach: Dąbrowa Bolesławiecka, Krępnica,

   opracowanie dokumentacji na wykonanie oświetlenia drogowego we wsiach: Ocice i Suszki. 

 

Gospodarka mieszkaniowa – 236.237 zł  (66,36%)

1.         Wydatki bieżące – 156.521 zł

·        bieżące utrzymanie ochotniczych straży pożarnych (płace kierowców – konserwatorów, energia elektryczna, przeglądy techniczne samochodów, zakup paliwa, drobne naprawy, ubezpieczenie samochodów strażackich i kierowców oraz remiz strażackich),

·        bieżące utrzymanie budynków komunalnych (opłata za energię elektryczną, wodę, wywóz nieczystości płynnych i stałych),

·        zakup materiałów na remonty cmentarzy ( ogrodzenie, alejki wewnętrzne) we wsiach: Dąbrowa Bolesławiecka, Kraszowice, Kraśnik Dolny, Krępnica i Trzebień,

·        sfinansowanie kosztów prac geodezyjnych i operatów szacunkowych związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży,

·        przygotowanie dokumentacji geodezyjnej na wprowadzenie nazewnictwa ulic i uporządkowanie numeracji budynków w Kruszynie (osiedla „NOWE”) i Trzebieniu.

2.         Wydatki inwestycyjne – 79.716 zł

·        wspieranie inicjatyw w zakresie czynów społecznych przy budowie domów przedpogrzebowych (zakup materiałów) we wsiach: Łaziska, Parkoszów, Trzebień i Żeliszów.

 

Oświata i wychowanie – 6.238.570 zł  (93,70%)

W ramach wydatkowanych środków poniesione zostały następujące nakłady:

1.         Wydatki bieżące – 5.371.880 zł 

·        koszty bieżącego utrzymania szkół podstawowych (płace nauczycieli, obsługi i administracji szkolnej wraz z pochodnymi od płac),

·        sfinansowanie kosztów kształcenia uczniów gminy Bolesławiec realizujących obowiązek szkolny w miejskich gimnazjach samorządowych w Bolesławcu (na podstawie porozumienia zawartego z Zarządem Miasta Bolesławiec),

·        koszty dowozu dzieci do szkół gminnych i gimnazjum (zwrot kosztów zakupu biletów),

·        bieżące utrzymanie Gminnego Zakładu Obsługi Szkół (płace wraz z pochodnymi od płac, zakupy materiałów biurowych, paliwa, opłaty za rozmowy telefoniczne, pocztowe, ubezpieczenie samochodu),

·        wydatki związane z funkcjonowaniem oddziałów przedszkolnych (płace nauczycieli wraz z pochodnymi od płac, wydatki rzeczowe),

·        wydatki związane z funkcjonowaniem świetlic szkolnych (płace nauczycieli z pochodnymi od płac),

·        remonty szkół we wsiach: Kraśnik Dolny (wymiana stolarki okiennej, wykonanie posadzek i malowanie) i Trzebień (remont pokrycia dachu wraz z jego dociepleniem).

2.         Wydatki inwestycyjne – 866.690 zł 

·        zakończenie budowy sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Brzeźniku,

·        wykonanie modernizacji kotłowni (z paliwa stałego na olej opałowy) w Szkole Podstawowej w Ocicach.

 

Kultura i sztuka – 993.593 zł  (94,54%)

1.         Wydatki bieżące – 623.000 zł

W ramach otrzymanej z budżetu gminy w 2000 r. dotacji celowej, Gminny Ośrodek Kultury i Sztuki prowadził następującą działalność:

·        organizacja imprez głównie dla dzieci i młodzieży w zakresie kultury i sportu, w tym: konkursy piosenki, plastyki, recytatorskie, organizacja ferii zimowych, gminnego dnia sportu, przeprowadzenie wspólnie z Radą Gminną Ludowych Zespołów Sportowych i Szkolnym Związkiem Sportowym imprez masowych (mistrzostwa gminy w szachach, tenisie stołowym, piłce nożnej, siatkowej i koszykówce) i festynów, bieżące utrzymanie Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu (płace pracowników wraz z pochodnymi od płac, zakup niezbędnego sprzętu sportowego, usługi materialne i niematerialne),

·        wykonanie robót malarskich, elektrycznych, dekarskich świetlic we wsiach Kruszyn, Nowa Wieś, i Stare Jaroszowice.

2.         Wydatki inwestycyjne – 370.593 zł

·        budowa sal wiejskich we wsiach: Suszki i Stara Oleszna,

·        wykonanie map do celów projektowych i wykonanie projektów na budowę sal wiejskich we wsiach: Kraszowice i Łąka,

·        opracowanie dokumentacji na rozbudowę Domu Ludowego we wsi Nowa,

·        zakup samochodu służbowego dostawczego.

Ochrona zdrowia – 109.021 zł  (63,02%)

1.         Wydatki bieżące – 84.025 zł

Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2000 r. obejmowała działalność profilaktyczną, informacyjną i edukacyjną oraz zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych, z uwzględnieniem przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Komisja rozpatrzyła 25 wniosków o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu, w tym:

·        15 skierowano do sądu,

·        5 osób podjęło leczenie dobrowolnie,

·        1 osoba nie kwalifikuje się do terapii,

·        4 wnioski znajdują się w toku załatwiania.

Na terenie naszej gminy w szkołach podstawowych prowadzono 7 świetlic szkolnych z programem profilaktycznym i 1 w Łaziskach – ogólnodostępną dla dzieci i młodzieży. W zajęciach prowadzonych przez 22 opiekunów uczestniczyło około 270 dzieci.

W ramach środków w tym dziale, sfinansowano również koszty wypoczynku letniego dzieci i młodzieży szkolnej z rodzin patologicznych.

2.         Wydatki inwestycyjne    24.996 zł

Dofinansowanie zakupu karetki reanimacyjnej dla Oddziału Pomocy Doraźnej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, na podstawie porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Bolesławcu.

 

Opieka społeczna – 1.265.064  (97,42%)

Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej prowadzona była w oparciu o środki przyznane z budżetu gminy na realizację zadań własnych oraz w ramach kwoty przyznanej z Wojewódzkiego Zespołu Pomocy Społecznej na zadania zlecone. Z pomocy Ośrodka skorzystało 550 środowisk. Najczęściej spotykanymi dysfunkcjami w rodzinie były: bezrobocie, długotrwała choroba, niepełnosprawność, alkoholizm, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.

W ramach zadań zleconych wydano 685 decyzji na:

·        zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne,

·        renty socjalne dla inwalidów od dzieciństwa,

·        zasiłki stałe na dzieci specjalnej troski,

·        zasiłki stałe wyrównawcze,

·        gwarantowane zasiłki okresowe,

·        zasiłki okresowe,

·        zasiłki pieniężne dla kobiet w ciąży i wychowujących dzieci do 2 miesiąca życia,

·        dożywianie dzieci w szkołach,

·        opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.

W ramach zadań własnych wydano 723 decyzje na:

·        opłacenie szkolnych biletów miesięcznych,

·        opłacenie  wyżywienia w szkołach,

·        zakup odzieży i obuwia dla dzieci,

·        zakup wyprawek niemowlęcych dla dzieci,

·        dofinansowanie kosztów leczenia i rehabilitacji,

·        dofinansowanie kosztów wyżywienia rodzin,

·        zakup opału,

·        sfinansowanie kosztów usług opiekuńczych, świadczonych przez PKPS w Bolesławcu,

·        pomoc finansową dla pogorzelców.

Ponadto w okresie od stycznia do kwietnia br. prowadzona była na terenie szkół podstawowych naszej gminy akcja „szklanka mleka”, finansowana w całości przez Radę Gminy. Akcją objęto wszystkich uczniów, bez względu na sytuację materialną rodziny.

Na wniosek Związku Kombatantów RP w Bolesławcu sporządzono wywiady środowiskowe i udzielono pomocy finansowej z Państwowego Funduszu Kombatanckiego dla 26 osób.

W ramach zadań własnych i zleconych poniesione zostały koszty związane z bieżącym utrzymaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (płace pracowników wraz z pochodnymi od płac, zakupy artykułów biurowych, usługi materialne i niematerialne, koszty utrzymania budynku Ośrodka).

Dodatkowo prowadzona była również praca socjalna w środowiskach objętych działalnością Ośrodka. Polegała ona na sporządzaniu wywiadów alimentacyjnych oraz rozeznania środowisk na potrzeby własne i innych Ośrodków, policji, sądu, prokuratury, Rejonowego Urzędu Pracy, ZUS-u i KRUS-u. Prowadzona jest współpraca z Kuratorem Zawodowym, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Sądem Rodzinnym oraz z dyrektorami i nauczycielami szkół podstawowych z terenu naszej gminy oraz gimnazjum.

Niezależnie od działalności Ośrodka Urząd Gminy dokonał wypłaty dodatków mieszkaniowych osobom zamieszkującym mieszkania zakładowe, komunalne i spółdzielcze. Ogółem wydano 896 decyzji, przyznających prawo do dodatku mieszkaniowego na łączną kwotę 141.454 zł.

Różna działalność – 2.548 zł (98,68%)

W dziale tym, w ramach dotacji celowej, zrealizowano wydatki w zakresie aktualizacji wykazów gospodarstw i gruntów rolnych, dla potrzeb spisu rolnego.

 

Administracja państwowa i samorządowa – 2.202.003 zł (97,42%)

1.         Wydatki bieżące – 2.190.003 zł

·        Rada Gminy – diety radnych i sołtysów, wydatki rzeczowe (zakupy i usługi),

·        Urząd Gminy – płace pracowników wraz z pochodnymi od płac, zakup materiałów biurowych i środków czystości, paliwa do samochodów służbowych, prowizja dla sołtysów i bankowa, ubezpieczenie samochodów służbowych, opłata za energię elektryczną, gaz, wodę, usługi pocztowe i telekomunikacyjne,

·        remont pomieszczeń wewnętrznych budynku Urzędu (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, malowanie) oraz wykonanie elewacji,

·        realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i przejętych do realizacji na podstawie zawartego porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Bolesławcu (płace pracowników wraz z pochodnymi od płac).

2.         Wydatki inwestycyjne – 12.000 zł

·        zakup programów komputerowych,

·        zakup sprzętu komputerowego.

 

Bezpieczeństwo publiczne – 495 zł (100,00%)

W ramach środków bieżących sfinansowano koszty szkolenia pracownika z zakresu spraw obronnych.

 

Finanse – 39.931 zł (99,83%)

W dziale tym sfinansowano spłatę odsetek od pożyczki otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 1998–1999 na zadanie inwestycyjne pn. „Kanalizacja wsi Bożejowice – Rakowice – Otok”.

 

Obrona narodowa – 350 zł (100%)

W dziale tym, w ramach dotacji celowej, sfinansowano wydatki bieżące w zakresie zadań obronnych (opłata pocztowa za wezwania na Powiatową Komisję Lekarską i Powiatową Komisję Poborową).

 

Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa – 17.439 zł (99,99%)

W dziale tym, w ramach dotacji celowej, sfinansowano koszty prowadzenia i aktualizacji stałego rejestru wyborców oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

 

            Dodatkowym źródłem uzupełniającym budżet gminy na rok 2000 był Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

            Plan Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska ustalony został na kwotę 500.000 zł po stronie przychodów oraz  na kwotę 1.430.452 zł po stronie wydatków. Różnica między planem przychodów i wydatków w kwocie 930.452 zł pokryta została ze środków pozostałych z roku poprzedniego.

            W trakcie roku uchwałą nr XVIII/164/2000 Rady Gminy Bolesławiec z dnia 29 listopada 2000 roku zmieniono plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ustalając plan na kwotę 547.636 zł po stronie przychodów oraz na kwotę 1.478.088 zł po stronie wydatków.

            Wysokość zrealizowanych przychodów funduszu za 2000 r. zamknęła się kwotą 663.215 zł, co stanowi 121,11% planowanych przychodów, w tym:

·        wpływy za składowanie odpadów, opłaty i kary za gospodarcze korzystanie ze środowiska i dokonywanie w nim zmian oraz za szczególne korzystanie

z wód i urządzeń      – 512.279 zł,

·        darowizny            8.000 zł,

·        odsetki i inne przychody        – 142.936 zł.

            Wysokość zrealizowanych wydatków za 2000 r. zamknęła się kwotą 1.362.407 zł, co stanowi 92,21% planowanych wydatków, w tym:

1.         Zadania inwestycyjne:                                                                                                                                                                                                                        – 1.329.895 zł    (92,17%)

·        budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi Dobra                                                    562.000 zł  (100,00%),

·        budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi Łąka                                                      383.954 zł    (99,99%),

·        budowa kanalizacji sanitarnej dla wsi Bolesławice                                          215.702 zł    (71,90 %)

·        opracowanie projektu budowlanego na budowę kanalizacji sanitarnej

dla wsi Ocice – Brzeźnik – Mierzwin – Nowa                                                       156.429 zł    (90,98%),

·        wykonanie 74 szt. studni rewizyjnych dla przydomowych oczyszczalni ścieków we wsi Łaziska            11.810 zł    (47,24%).

2.         Zadania bieżące                                                                                           32.512 zł    (94,24%)

·        porządkowanie wysypisk gruzu we wsiach: Kruszyn i Kraśnik Górny                            3.512 zł    (87,80%),

·        dofinansowanie wypoczynku letniego młodzieży szkolnej z terenu gminy uznanej za zagrożoną ekologicznie             27.500 zł  (100,00%),

·        edukacja ekologiczna społeczeństwa gminy i młodzieży szkolnej                     1.500 zł    (50,00%).

            Niższa realizacja wydatków budżetowych ma miejsce w następujących działach: rolnictwo, leśnictwo, gospodarka komunalna, mieszkaniowa, ochrona zdrowia. Niższe, od zakładanego, wykonanie wydatków w tych działach spowodowane było następującymi przyczynami:

Dział 40 Rolnictwo

Pozyskaniem pod koniec roku dodatkowych środków z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zadanie inwestycyjne „Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Dobra”.

Dział 45 Leśnictwo

Środki na zakup krzewów i drzewek ozdobnych oraz wycinkę drzew zostały wykorzystane proporcjonalnie do zapotrzebowania na materiał szkółkarski złożonego przez rady sołeckie i dyrektorów szkół podstawowych. W wyniku przeprowadzonego przetargu wyłoniono niższe ceny materiału, pozwalające na ograniczenie wydatków na ten cel.

Dział 70 - Gospodarka komunalna

W związku z przedłużeniem procedury opracowania studium uwarunkowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz wydłużeniem terminu do składania wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, płatności z tego tytułu zostały przesunięte w czasie, co uniemożliwiło pełne wydatkowanie środków.

Dział 74 Gospodarka mieszkaniowa

Zaplanowane w tym dziale środki na:

·        wycenę i usługi geodezyjne związane ze sprzedażą i zakupem nieruchomości realizowane były zgodnie z planem, a niższe wykonanie spowodowane jest uzyskaniem w postępowaniu przetargowym niższych, od pierwotnie planowanych, cen usług geodezyjnych,

·        zadanie inwestycyjne „Budowa domów przedpogrzebowych we wsiach: Parkoszów, Łaziska, Trzebień i Żeliszów” zrealizowano zgodnie z planem, a niższe wykonanie spowodowane było mniejszymi kosztami zakupu materiałów, od przyjętych na etapie planowania budżetu.

Dział 85 Ochrona zdrowia

Przyczyną niższego wykonania planu wydatków budżetowych jest poniesienie mniejszych nakładów na przeciwdziałanie alkoholizmowi, pomimo realizacji wszystkich zadań zaplanowanych do realizacji.

 

 W Y S O K A   R A D O!

 

            Dokonując oceny gospodarki finansowej gminy za 2000 rok należy stwierdzić, że dochody budżetowe realizowane były zgodnie z planem, przekraczając w większości źródeł planowane wpływy. Jedynie w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, dotacji celowych z zakresu administracji rządowej oraz wpływów z opłaty eksploatacyjnej nie udało się tych dochodów zrealizować z przyczyn omawianych wcześniej.

            Na szczególne podkreślenie zasługują skuteczne działania Zarządu w celu pozyskania dodatkowych środków ze źródeł pozabudżetowych na dofinansowanie kosztów realizacji zadań własnych, których wielkość zamknęła się kwotą 1.090.131 zł. Były to środki otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych oraz                z Zielonogórskich Kopalni Surowców Mineralnych.

 

            Na podobnym poziomie do lat poprzednich kształtuje się realizacja planu wydatków budżetowych, co nie jest wynikiem niewykonania zadań planowanych przez Radę, ale oszczędnym wydatkowaniem środków finansowych oraz pozyskaniem dodatkowych środków ze źródeł pozabudżetowych, głównie pod koniec roku.

            W efekcie wyższego wykonania planu dochodów oraz zaoszczędzonych środków po stronie wydatków, budżet gminy za rok 2000 zamknął się nadwyżką budżetową w kwocie 2.773.522 zł, która pozwoli Radzie Gminy na dofinansowanie zadań roku 2001, których finansowanie tylko częściowo zabezpieczono w ramach uchwalonego w grudniu budżetu.

            Biorąc pod uwagę powyższe fakty, należy stwierdzić, że rok ubiegły był kolejnym rokiem kompleksowej realizacji strategicznych kierunków rozwoju gminy, obejmujących przede wszystkim rozbudowę i modernizację bazy oświatowej, realizację inwestycji proekologicznych, energetycznych, dalszą rozbudowę i modernizację dróg na terenie gminy. Pomyślna kontynuacja strategii rozwoju gminy prowadzona była pomimo, że w roku 2000 Skarb Państwa nie wywiązał się w całości z obowiązku finansowania kosztów realizacji niektórych zadań własnych i zleconych (dodatki mieszkaniowe, inwestycje w zakresie oświetlenia ulicznego, subwencjonowanie oświaty).

            Zjawisko to jest o tyle niebezpieczne, że w przypadku dofinansowania dodatków mieszkaniowych oraz kosztów funkcjonowania oświaty ma charakter powtarzający się i z roku na rok poziom niedofinansowania wzrasta. Szczególnie groźnie wygląda to w stosunku do zadań oświatowych, bo chociaż przywykliśmy, że wysokość subwencji corocznie maleje, to dodatkowo w roku ubiegłym zaniżono o ok. 200.000 zł skutki wdrożenia podwyżek płac dla nauczycieli, a to wywoła dodatkowe skutki w bazie subwencji naliczonej na rok 2001. Zły zwyczaj pojawił się również w praktyce przekazywania środków finansowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej. Pojawiła się bowiem praktyka przekazywania przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu decyzji o przyznaniu środków finansowych, a środki te nie wpływają do budżetu gminy. Prowadzi to do nieuzasadnionych zaburzeń w realizacji budżetu w trakcie roku i bez znaczenia dla zachowania równowagi budżetowej  mają tłumaczenia służb Wojewody, że nie posiadają one środków finansowych. Informacje te otrzymujemy bowiem już po czasie, kiedy na poczet posiadanej decyzji zaciągnęliśmy określone zobowiązania finansowe. Z faktu powyższego wynika wniosek, że musimy z dużą ostrożnością podchodzić do otrzymanych decyzji finansowych, a finansowanie zadań, na które je otrzymaliśmy, uruchomić dopiero po wpływie środków do budżetu.

            Przekazując Państwu, Radnym sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za 2000 rok, chciałbym w imieniu Zarządu Gminy i własnym podziękować wszystkim tym, którzy poprzez własny wkład włączyli się w realizację tych zadań, które realizowano w roku ubiegłym.