1732 UCHWAŁA
RADY GMINY JORDANÓW ŚLĄSKI
z dnia 27 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad
utrzymywania czystości i porządku Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z
późn. zm.), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późniejszymi zmianami) Rada
Gminy Jordanów Śląski uchwala: |
§
1
Ustala się szczegółowe zasady
utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jordanów Śląski określone w
załączniku do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Gminy Jordanów Śląski, we współdziałaniu z Komisariatem Policji w
Sobótce.
§
3
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
GMINY
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 27 lipca 2001 r. (poz. 1732)
|
1. Przez podmioty mające obowiązek utrzymania
porządku i czystości na terenie swoich nieruchomości, zwane dalej
„właścicielami nieruchomości”, rozumie się:
1) właścicieli, współwłaścicieli i zarządców nieruchomości,
2) użytkowników lokali użytkowych przeznaczonych do celów handlowych,
magazynowych, gastronomicznych, gospodarczo-przemysłowych, jak też przeznaczonych na cele
użyteczności publicznej,
3) jednostki organizacyjne
użytkujące tereny i obiekty służące komunikacji publicznej,
4) jednostki budowlane i remontowe wykonujące zadania budowlane na
terenach i obiektach budowlanych,
5) jednostki wykonujące zadania
w zakresie wywozu oraz przyjmowania nieczystości stałych i płynnych,
6) jednostki użyteczności publicznej,
7) spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,
8) inne podmioty władające nieruchomościami.
2. Przez odpady komunalne należy rozumieć stałe i
ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych w obiektach użyteczności
publicznej i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach
bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne z
wyjątkiem odpadów niebezpiecznych z zakładów opieki zdrowotnej i zakładów weterynaryjnych.
1. Przez podmiot uprawniony
należy rozumieć podmiot gospodarczy posiadający zezwolenie Wójta Gminy Jordanów
Śląski na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów.
§ 2
Utrzymanie porządku i
czystości polega na spełnieniu zadań i wymagań określonych w niniejszych
postanowieniach.
§ 3
Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek na terenie przez
siebie władanym, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do
wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów
wytwarzających nieporządek oraz starać się o estetyczny wygląd budynków i ich
otoczenia, w miarę własnych możliwości upiększać je zielenią i ukwieceniem.
§ 4
Na właścicieli i użytkowników nieruchomości nakłada się obowiązek:
1. Oczyszczania i sprzątania zanieczyszczeń z
chodników położonych wzdłuż nieruchomości (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o
utrzymaniu czystości...),a w szczególności:
1) oczyszczanie ze
śniegu i lodu, likwidację śliskości chodników przez posypywanie piaskiem lub
podobnymi materiałami bez dodatków chemicznych,
2) usuwanie z terenu chodnika nagromadzonego śniegu w miejsce
nieutrudniające ruchu pieszych i pojazdów,
3) usuwanie z terenu chodnika
błota i innych zanieczyszczeń,
4) zamiatanie i
oczyszczanie chodników i ulic w miarę potrzeb dla stałego utrzymania ich w czystości,
5) utrzymanie w czystości
dotyczy także parkingów i przystanków PKP, PKS,
6) gromadzenie w pojemnikach na śmieci zmiotek oraz innych nieczystości
powstałych po sprzątaniu chodników, placów, ulic, przystanków i posesji w
stopniu umożliwiającym ich opróżnianie.
2. Wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia
odpadów komunalnych, utwardzenie miejsc ustawienia pojemników o pojemności 110
l, 1100 l lub 7000 l (typ KP-7).
3. Zaopatrzenia nieruchomości w niezbędną liczbę pojemników na stałe
odpady komunalne w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
uchwały.
4. Podłączenie urządzeń kanalizacyjnych do
istniejącej sieci sanitarnej w sposób określany przez jednostkę eksploatującą
kanalizację i zgodnie ze sztuką budowlaną. W przypadku braku możliwości
podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej należy ją wyposażyć w
szczelny zbiornik bezodpływowy zapewniający gromadzenie odpadów ciekłych lub
ostojnik ze sprawnym systemem rozsączającym. Urządzenie z systemem
rozsączającym musi posiadać pozwolenie wodno-prawne.
5. Utrzymanie urządzeń do gromadzenia nieczystości stałych i płynnych w
czystości oraz odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym, a w przypadku
zbiorników bezodpływowych również umożliwienie okresowej kontroli szczelności,
co najmniej raz na dwa lata.
6. Gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
w urządzeniach do tego
przeznaczonych w celu ich usuwania i unieszkodliwiania.
§ 5
Wykonywanie obowiązków
określonych w § 4 na terenie budów należy do kierownika budowy.
§ 6
Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych (PKP, PKS) należy do obowiązków
jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.
§ 7
Opakowania po środkach ochrony roślin:
1. Papierowe, po zużyciu spalić.
2. Szklane, metalowe i z tworzyw sztucznych:
1) I i II klasy toksyczności, postępować zgodnie z
instrukcją na opakowaniu,
2) III i IV klasy toksyczności, opłukać kilkakrotnie wodą, roztwór
zużyć w sposób właściwy dla danego środka; opakowania składować w sposób
określony dla odpadów komunalnych.
3. Popłuczyny z urządzeń do oprysków zużyć do oprysku roślin
poddawanych zabiegom ochronnym.
§ 8
Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach niewymienionych w § 3, 4, 5, 6 należą w odniesieniu do dróg publicznych do zarządcy drogi, a w
odniesieniu do pozostałych terenów do gminy.
§ 9
Osoby prawne i jednostki organizacyjne wytwarzające odpady
technologiczne, specjalne, medyczne i weterynaryjne zobowiązane są do
przestrzegania obowiązujących je odrębnych przepisów odnośnie usuwania i
unieszkodliwiania odpadów uciążliwych.
§ 10
Usuwanie wraków pojazdów mechanicznych ciąży na jego ostatnim właścicielu.
§ 11
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do
korzystania z usług podmiotu uprawnionego oraz udokumentowania korzystania z
usług wykonywanych przez podmiot gospodarczy posiadający zezwolenie na
wykonywanie tych usług. Osoba kontrolująca, upoważniona przez Wójta Gminy Jordanów
Śląski może żądać okazania umowy i dokumentów związanych z usuwaniem i
unieszkodliwianiem stałych i płynnych odpadów komunalnych.
2. Dokumenty te należy przechowywać przez okres jednego roku i okazywać
na żądanie osób upoważnionych przez Wójta Gminy Jordanów Śląski.
3. W wypadku gdy właściciele nieruchomości nie
udokumentują korzystania z usług, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych przejmuje Gmina pobierając od właściciela opłaty ustalone w
załączniku nr 2 uchwały w sprawie ustalenia stawek za usługi w zakresie
usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
§ 12
Właściciel lub użytkownik nieruchomości zapewni osobom uprawnionym przez
Wójta Gminy Jordanów Śląski możliwość przeprowadzenia kontroli przestrzegania
postanowień uchwały.
III. Zasady i
sposób gromadzenia oraz usuwania
odpadów komunalnych
§ 13
1. Na terenie nieruchomości miejscami na gromadzenie
odpadów komunalnych mogą być:
1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi lub ażurowymi,
2) utwardzone place do stawiania pojemników i
kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi,
2. Miejsca te powinny w szczególności:
1) mieć utwardzone obejście umożliwiające przemieszczanie pojemników na
własnych kołach lub wózkach,
2) przy zabudowie wielorodzinnej – być dostępne dla osób
niepełnosprawnych,
3) nie powinny stwarzać utrudnień użytkownikom drogi i właścicielom
innych nieruchomości,
4) zapewniać dostęp pracownikom oraz dojazd pojazdów specjalistycznej
jednostki wywozowej,
5) być oddalone od okien i drzwi
budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi co najmniej 10 m oraz
co najmniej 3 m od granicy z
sąsiednią działką, przy czym w zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się
zmniejszenie odległości z 10 m na 3 m
i od granicy działki z 3 m na 2 m
oraz usytuowanie zadaszonych osłon lub pomieszczeń na granicy działek, jeżeli
stykają się one z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej, a w przypadku
zabudowy jednorodzinnej szeregowej, również przy linii rozgraniczającej od
strony ulicy,
6) pojemniki o objętości 110 l (przenośne) nie mogą
być ustawiane w odległości większej niż 10 m od drogi dojazdowej, w przeciwnym
razie opłata za wywóz odpadów może być wyższa o 20–40% od każdego pojemnika w
zależności od odległości od drogi.
3. Zabrania się ustawiania pojemników w pasach zieleni, na jezdniach i
chodnikach.
4. Dopuszcza się czasowe zajęcie chodnika lub
pobocza drogi na gromadzenie gruzu po uzyskaniu pozwolenia z Urzędu Gminy
Jordanów Śląski.
§ 14
1. Na każdej nieruchomości zamieszkałej lub w
której prowadzona jest działalność gospodarcza, powinien być ustawiony pojemnik
(lub kilka pojemników) na odpady komunalne, tak by zapewnić sposób gromadzenia
odpadów zgodny z niniejszą uchwałą.
2. Dopuszczalne jest wspólne korzystanie z pojemników ustawionych razem
przez współwłaścicieli nieruchomości.
2.
O
liczbie i wielkości pojemników decydują faktyczne potrzeby i możliwości wywozu
nieczystości stałych.
§ 15
W budynkach jednorodzinnych dopuszcza się możliwość i stosowanie
rozliczeń za wywóz odpadów komunalnych według pojemności podstawianych pojemników.
§ 16
1. Pojemniki na stałe odpady komunalne powinny być wykonane z blachy
zabezpieczonej przed korozją lub tworzywa sztucznego. Ich konstrukcja musi być
dostosowana do sposobu załadunku odpadów komunalnych z pojemnika na samochody
do wywozu.
2. W przypadku stosowania pojemnika odbiegającego
konstrukcją lub materiałem od ogólnie użytkowanych, właściciel powinien
skonsultować możliwość jego stosowania z podmiotem dokonującym wywozu odpadów
komunalnych.
3. Dopuszcza się okresowe gromadzenie stałych odpadów w workach
foliowych przystosowanych do tego celu.
§ 17
1. Zabrania się wrzucania do pojemników śniegu, lodu, gorącego żużla,
gruzu budowlanego, kamieni, płyt kamiennych, szlamu, substancji toksycznych,
żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych, medycznych i weterynaryjnych.
2. W przypadku wrzucania do pojemników odpadów, o
których mowa w ust. 1, podmiot wywozowy ma prawo odmówić opróżnienia pojemnika
i wywozu odpadów, a zarządca wysypiska ma bezwzględny obowiązek nieprzyjęcia
substancji toksycznych i innych odpadów niedozwolonych.
3. Fakt nieprzyjęcia odpadów należy zgłosić do
Urzędu Gminy Jordanów Śląski.
§ 18
1. Zbiorniki na płynne odpady komunalne, doły gnilne, osadniki ścieków
mogą być stosowane na nieruchomościach nieprzyłączonych do zewnętrznej sieci
kanalizacyjnej i nieposiadających takich możliwości, za odrębnym zezwoleniem.
2. Zbiorniki te powinny spełniać warunki:
1) powinny mieć dno i ściany nieprzepuszczalne, szczelne przykrycie z
zamykanym otworem do usuwania zawartości oraz odpowietrzenie z wy-lotem minimum
0,5 m ponad poziomem terenu,
2) ich pokrywy i wyloty wentylacyjne powinny być zlokalizowane w
odległości co najmniej 5 m od okien i
drzwi zewnętrznych pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi i 2 m od granicy
działki sąsiedniej, drogi lub ciągu pieszego. Odległości te mogą być
zmniejszone przez organ właściwy w sprawach warunków zabudowy
i zagospodarowania terenu w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem
sanitarnym.
3. Na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek
systematycznego opróżniania gromadzonych w zbiorniku odpadów i niedopuszczenie
do ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię terenu, do gruntów, rowów
melioracyjnych.
§ 19
1. Gnojowniki
do gromadzenia obornika muszą mieć utwardzone, szczelne podłoże umożliwiające
zbieranie gnojówki odprowadzonej następnie do specjalnego zbiornika.
2. Zbiorniki gnojówki muszą odpowiadać podobnym warunkom jak zbiorniki
na płynne odpady komunalne.
3. Zbiorniki gnojówki nie mogą być połączone ze zbiornikami płynnych
odpadów komunalnych, drenami i rowami melioracyjnymi, a ich zawartość nie może
przelewać się na powierzchnię terenu ani gruntu.
§ 20
Techniczny odbiór nowo posadowionych budynków mieszkalnych, handlowych,
usługowych oraz użyteczności publicznej będzie możliwy po podłączeniu budynku
do zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej, a w przypadku niemożności
podłączenia do kanalizacji, po stwierdzeniu spełnienia wymogów zgodnie z § 16.
§ 21
1. Za utrzymanie czystości miejsc, ustawienie i opróżnianie pojemników
odpowiedzialny jest właściciel (użytkownik) nieruchomości.
2. Podmiot uprawniony zobowiązany jest do starannego usuwania odpadów
nagromadzonych w pojemnikach i zbiornikach (szambach), jak również
zanieczyszczeń powstałych przy ich opróżnianiu.
3. Obowiązek usuwania odpadów
przez podmiot uprawniony nie obejmuje odpadów nagromadzonych poza pojemnikiem,
chyba że wynika to z winy podmiotu uprawnionego na skutek nieterminowego wywozu
odpadów.
4. Za odpady nagromadzone poza pojemnikiem, z
przyczyn właściciela posesji będą pobierane dodatkowe opłaty.
5. Wywóz odpadów komunalnych wykonywany może być
wyłącznie w godzinach od 6.00 do 22.00 na wskazane wysypisko.
§ 22
1. Odbiór
odpadów komunalnych stałych odbywa się wg częstotliwości określonej
harmonogramem wywozu ustalonym przez podmiot uprawniony oraz
w umowach zawartych między właścicielami nieruchomości a podmiotem uprawnionym.
2. Wywóz odpadów dodatkowych oraz
wielkogabarytowych (lodówki, meble itp.) następuje na każde indywidualne
zgłoszenie właściciela, za dodatkową opłatą.
3. Wywóz odpadów komunalnych płynnych następuje na
każde zgłoszenie właściciela, w terminie uzgodnionym pomiędzy właścicielem
nieruchomości
a podmiotem uprawnionym do punktu zlewnego wskazanego przez firmę eksploatującą
gminne sieci i urządzenia wodno-kanalizacyjne.
§ 23
Zabrania
się:
1. Spalania odpadów komunalnych (poza suchym
papierem, drewnem, liśćmi), a w szczególności: opon, folii (worków, butelek) i
innych opakowań
z tworzyw sztucznych. Odpady ogrodowe zaleca się rozdrabniać, a następnie
kompostować.
2. Wypalania traw na miedzach, rowach, przy drogach, zadrzewieniach.
3. Wylewania gnojowicy do sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
punktów zlewnych, cieków wodnych, wód powierzchniowych, rowów, basenów
ppoż.
4. Wywozu odpadów na wysypiska śmieci bez zgody
zarządcy wysypiska.
§ 24
Zarząd Gminy Jordanów Śląski będzie popierał i inicjował zorganizowaną,
selektywną zbiórkę odpadów użytecznych (surowców wtórnych) przez podmioty:
1) zapewniające ustawienie w wyznaczonych miejscach zbiorników do
selektywnej ich zbiórki,
2) regularny i nieuciążliwy dla środowiska ich wywóz,
3) legitymujące się gwarancją odbioru tych odpadów przez jednostki
trudniące się przetwarzaniem lub obrotem surowców wtórnych.
§ 25
Właściciele nieruchomości mogą umożliwić podmiotom zbierającym odpady
użyteczne, wymienionym w § 23, ustawienie
na terenie nieruchomości zbiorników (kontenerów) do selektywnej zbiórki odpadów
użytecznych.
V. Działania wspierające utrzymanie czystości
i porządku na terenie gminy Jordanów Śląski
§ 26
1. Zarząd Gminy będzie organizował okresowe
przeglądy stanu czystości i porządku w nieruchomościach i wzywał właścicieli
nieruchomości uchybiających wymaganiom utrzymania ich w czystości i porządku do
usuwania zaniedbań i uchybień.
2. Wyniki przeglądu czystości i porządku Zarząd Gminy
przedkładać będzie Radzie Gminy corocznie w terminie do 15 listopada.
§ 27
1. Zarząd Gminy będzie organizował okresowe konkursy inspirujące
podnoszenie stanu czystości i porządku oraz estetycznego wyglądu nieruchomości.
2. Regulamin konkursu opracuje komisja Rady Gminy ds. gospodarczych.
§ 28
Zarząd Gminy będzie wspierał
akcje organizowane przez lokalną społeczność, np. sprzątanie świata, sprzątanie
gminy itp.
§ 29
Zarząd Gminy zaplanuje corocznie w budżecie środki finansowe na
realizację programu zadrzewiania gminy.
§ 30
Zarząd Gminy, korzystając ze
środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska oraz innych środków budżetowych
oraz pozabudżetowych, przeprowadzi szeroką akcję uświadamiającą mieszkańców
gminy o potrzebie ochrony naturalnego środowiska.
VI. Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 31
1. Dopuszcza się utrzymywanie drobiu i inwentarza
drobnego na terenach zabudowy jedno- i wielorodzinnej przy zachowaniu
następujących zasad:
1) teren hodowli powinien być ogrodzony i otoczony strefą ochronną,
2) w obrębie strefy ochronnej nie powinny znajdować się budynki
mieszkalne i inne obiekty przeznaczone na pobyt ludzi z wyjątkiem domu jednorodzinnego
zajmowanego przez właściciela hodowli,
3) odległość minimalna między budynkiem mieszkalnym i użyteczności
publicznej a:
a) obiektem lub klatką ze zwierzętami me może być mniejsza niż 12 m
(dotyczy to także odległości od drogi publicznej),
b) ogrodzeniem hodowli nie może być mniejsza niż 10 m,
4) dopuszcza się zmniejszenie odległości ustalonych w punkcie 3 w przypadku uzyskania przez właściciela
hodowli zgody wszystkich współlokatorów budynku, w którym zamieszkuje, oraz
zgody wszystkich lokatorów budynków sąsiednich, jeżeli hodowla narusza normy
odległości,
5) pomieszczenia lub klatki do
celów hodowlanych powinny być wykonane z trwałego materiału i posiadać
estetyczny wygląd oraz zapewniać hodowanym zwierzętom warunki bytu właściwe dla
danego gatunku,
6) pomieszczenia na hodowlę zwierząt należy utrzymywać w należytym
stanie sanitarno-epidemiologicznym,
7) zabrania się wypuszczania drobiu i inwentarza drobnego poza
ogrodzony teren hodowli,
8) odpady hodowlane powinny być zabezpieczone i
usuwane na bieżąco na tereny do tego przeznaczone. Miejsce ich składowania
należy uzgodnić z zarządcą posesji.
2. Zanieczyszczenia spowodowane przez zwierzęta
hodowlane (bydło, konie) na terenach do wspólnego użytkowania (chodniki,
jezdnie, place, podwórza) muszą być usuwane przez właściciela zwierzęcia.
§ 32
Właściciele
padłych zwierząt hodowlanych zobowiązani są do przekazania ich, w porozumieniu
z służbą weterynaryjna, do zakładu utylizacji, z zachowaniem postępowania zgodnego
z zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego z dnia 18 stycznia
1960 roku w sprawie obowiązku i sposobu zgłaszania i dostarczania zwłok
zwierząt do zakładów utylizacji (M.P. Nr 11, poz. 51 z późniejszymi zmianami) i
rozporządzenia Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia
16 lipca 1986 r. w sprawie obowiązku i sposobu zgłaszania oraz dostarczania
zwłok zwierzęcych do zakładów utylizacyjnych (Dz. U. Nr 28, poz. 139):
1. Właściciele padłych drobnych zwierząt domowych (pojedyncze
sztuki) zakopują je w obrębie swojej działki, z dala od źródeł poboru wody i
cieków wodnych. Umieszczone w wykopanym dole zwierzę należy posypać wapnem i
przykryć co najmniej 50 cm warstwą ziemi (licząc od powierzchni terenu w głąb).
Ewentualnie dodatkowo zabezpieczyć przed wygrzebaniem zwłok przez inne
zwierzęta.
2. Zwierzęta
padłe na ulicach, gminnych terenach zieleni, a nie posiadające właścicieli,
uprzątają, w ramach umowy na oczyszczanie gminy, uprawnione podmioty
gospodarcze.
VII. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta
domowe
§ 33
1. Osoby będące właścicielami zwierząt domowych są zobowiązane do zachowania
środków ostrożności i odpowiadają za szkody wyrządzone przez zwierzęta.
2. Zakazuje się właścicielom zwierząt domowych:
1) puszczania zwierząt bez uwięzi,
2) pozostawiania zwierząt bez opieki, chyba że
zwierze jest należycie uwiązane, znajduje się w pomieszczeniu ogrodzonym lub
zamkniętym. W przypadku pozostawiania zwierzęcia na terenie ogrodzonym, należy
na zewnątrz umieścić tablicę informacyjną,
3) doprowadzanie zwierząt, poprzez szczucie, płoszenie, głodzenie lub
drażnienie, do takiego stanu, że stają się one niebezpieczne dla otoczenia,
4) wpuszczanie zwierząt do piaskownic i na skwery przeznaczone dla
zabaw dla dzieci oraz przetrzymywania ich w budynkach wielorodzinnych, w
miejscach wspólnego użytkowania, np. strychach, piwnicach,
5) wyprowadzanie zwierząt
zachowujących się uciążliwie dla ludzi od godziny 22.00 do godziny 5.00.
3. Właściciel zwierzęcia domowego zobowiązany jest do:
1) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez
zwierzę na klatkach schodowych i w innych pomieszczeniach budynków służących do
wspólnego użytku, chodnikach, podwórzach, jezdniach, placach, skwerach,
trawnikach, alejkach parkowych,
2) przestrzegania zakazu wprowadzania zwierząt do
sklepów, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek i innych obiektów
użyteczności publicznej.
4. Właściciel psa obowiązany jest do:
1) prowadzenia psa na smyczy, chyba że pies znajduje się w miejscach
mało uczęszczanych przez ludzi, jest w kagańcu, a właściciel psa ma możliwość
sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,
2) rejestracji i oznakowania umożliwiającego identyfikację psa, zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
3) poddania psa obowiązkowym szczepieniom ochronnym.
VIII. Obowiązek deratyzacji
§ 34
1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają wszystkie nieruchomości niezależnie
od rodzaju, przeznaczenia i sposobu użytkowania.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do
przeprowadzania deratyzacji raz w roku na przestrzeni miesiąca października,
listopada lub w innym zarządzonym terminie.
§ 35
Koordynację akcji deratyzacji
w gminie prowadzi Inspektor ds. Rolnictwa.