1732

UCHWAŁA RADY GMINY JORDANÓW ŚLĄSKI

z dnia 27 lipca 2001 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymywania czystości i porządku
na terenie gminy Jordanów Śląski

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy Jordanów Śląski uchwala:

 

 

 


§ 1

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jordanów Śląski określone w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Jordanów Śląski, we współdziałaniu z Komisariatem Policji w Sobótce.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

 

ZBIGNIEW ZAGÓRSKI


Załącznik do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 27 lipca 2001 r. (poz. 1732)

 

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku
na terenie gminy Jordanów Śląski

 


I.  Postanowienia ogólne

1. Przez podmioty mające obowiązek utrzymania porządku i czystości na terenie swoich nieruchomości, zwane dalej „właścicielami nieruchomości”, rozumie się:

1) właścicieli, współwłaścicieli i zarządców nieruchomości,

2) użytkowników lokali użytkowych przeznaczonych do celów handlowych, magazynowych, gastronomicznych, gospodarczo-przemysłowych, jak też przeznaczonych na cele użyteczności publicznej,

3) jednostki organizacyjne użytkujące tereny i obiekty służące komunikacji publicznej,

4) jednostki budowlane i remontowe wykonujące zadania budowlane na terenach i obiektach budowlanych,

5) jednostki wykonujące zadania w zakresie wywozu oraz przyjmowania nieczystości stałych i płynnych,

6) jednostki użyteczności publicznej,

7) spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,

8) inne podmioty władające nieruchomościami.

2. Przez odpady komunalne należy rozumieć stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych z zakładów opieki zdrowotnej i zakładów weterynaryjnych.

1.  Przez podmiot uprawniony należy rozumieć podmiot gospodarczy posiadający zezwolenie Wójta Gminy Jordanów Śląski na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów.

§ 2

Utrzymanie porządku i czystości polega na spełnieniu zadań i wymagań określonych w niniejszych postanowieniach.

II. Obowiązki właścicieli nieruchomości

§ 3

Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek na terenie przez siebie władanym, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów wytwarzających nieporządek oraz starać się o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, w miarę własnych możliwości upiększać je zielenią i ukwieceniem.

§ 4

Na właścicieli i użytkowników nieruchomości nakłada się obowiązek:

1. Oczyszczania i sprzątania zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości...),a w szczególności:

1) oczyszczanie ze śniegu i lodu, likwidację śliskości chodników przez posypywanie piaskiem lub podobnymi materiałami bez dodatków chemicznych,

2) usuwanie z terenu chodnika nagromadzonego śniegu w miejsce nieutrudniające ruchu pieszych i pojazdów,

3) usuwanie z terenu chodnika błota i innych zanieczyszczeń,

4) zamiatanie i oczyszczanie chodników i ulic w miarę potrzeb dla stałego utrzymania ich w czystości,

5) utrzymanie w czystości dotyczy także parkingów i przystanków PKP, PKS,

6) gromadzenie w pojemnikach na śmieci zmiotek oraz innych nieczystości powstałych po sprzątaniu chodników, placów, ulic, przystanków i posesji w stopniu umożliwiającym ich opróżnianie.

2. Wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych, utwardzenie miejsc ustawienia pojemników o pojemności 110 l, 1100 l lub 7000 l (typ KP-7).

3. Zaopatrzenia nieruchomości w niezbędną liczbę pojemników na stałe odpady komunalne w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały.

4. Podłączenie urządzeń kanalizacyjnych do istniejącej sieci sanitarnej w sposób określany przez jednostkę eksploatującą kanalizację i zgodnie ze sztuką budowlaną. W przypadku braku możliwości podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej należy ją wyposażyć w szczelny zbiornik bezodpływowy zapewniający gromadzenie odpadów ciekłych lub ostojnik ze sprawnym systemem rozsączającym. Urządzenie z systemem rozsączającym musi posiadać pozwolenie wodno-prawne.

5. Utrzymanie urządzeń do gromadzenia nieczystości stałych i płynnych w czystości oraz odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym, a w przypadku zbiorników bezodpływowych również umożliwienie okresowej kontroli szczelności, co najmniej raz na dwa lata.

6. Gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w urządzeniach do tego przeznaczonych w celu ich usuwania i unieszkodliwiania.

§ 5

Wykonywanie obowiązków określonych w § 4 na terenie budów należy do kierownika budowy.

§ 6

Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych (PKP, PKS) należy do obowiązków jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

§ 7

Opakowania po środkach ochrony roślin:

1. Papierowe, po zużyciu spalić.

2. Szklane, metalowe i z tworzyw sztucznych:

1) I i II klasy toksyczności, postępować zgodnie z instrukcją na opakowaniu,

2) III i IV klasy toksyczności, opłukać kilkakrotnie wodą, roztwór zużyć w sposób właściwy dla danego środka; opakowania składować w sposób określony dla odpadów komunalnych.

3. Popłuczyny z urządzeń do oprysków zużyć do oprysku roślin poddawanych zabiegom ochronnym.

§ 8

Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach niewymienionych w § 3, 4, 5, 6 należą w odniesieniu do dróg publicznych do zarządcy drogi, a w odniesieniu do pozostałych terenów do gminy.

§ 9

Osoby prawne i jednostki organizacyjne wytwarzające odpady technologiczne, specjalne, medyczne i weterynaryjne zobowiązane są do przestrzegania obowiązujących je odrębnych przepisów odnośnie usuwania i unieszkodliwiania odpadów uciążliwych.

§ 10

Usuwanie wraków pojazdów mechanicznych ciąży na jego ostatnim właścicielu.

§ 11

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do korzystania z usług podmiotu uprawnionego oraz udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot gospodarczy posiadający zezwolenie na wykonywanie tych usług. Osoba kontrolująca, upoważniona przez Wójta Gminy Jordanów Śląski może żądać okazania umowy i dokumentów związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem stałych i płynnych odpadów komunalnych.

2. Dokumenty te należy przechowywać przez okres jednego roku i okazywać na żądanie osób upoważnionych przez Wójta Gminy Jordanów Śląski.

3. W wypadku gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przejmuje Gmina pobierając od właściciela opłaty ustalone w załączniku nr 2 uchwały w sprawie ustalenia stawek za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

§ 12

Właściciel lub użytkownik nieruchomości zapewni osobom uprawnionym przez Wójta Gminy Jordanów Śląski możliwość przeprowadzenia kontroli przestrzegania postanowień uchwały.

III. Zasady i sposób gromadzenia oraz usuwania
odpadów komunalnych

§ 13

1. Na terenie nieruchomości miejscami na gromadzenie odpadów komunalnych mogą być:

1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi lub ażurowymi,

2) utwardzone place do stawiania pojemników i kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi,

2. Miejsca te powinny w szczególności:

1) mieć utwardzone obejście umożliwiające przemieszczanie pojemników na własnych kołach lub wózkach,

2) przy zabudowie wielorodzinnej – być dostępne dla osób niepełnosprawnych,

3) nie powinny stwarzać utrudnień użytkownikom drogi i właścicielom innych nieruchomości,

4) zapewniać dostęp pracownikom oraz dojazd pojazdów specjalistycznej jednostki wywozowej,

5) być oddalone od okien i drzwi budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi co najmniej 10 m oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką, przy czym w zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się zmniejszenie odległości z 10 m na 3 m i od granicy działki z 3 m na 2 m oraz usytuowanie zadaszonych osłon lub pomieszczeń na granicy działek, jeżeli stykają się one z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej, a w przypadku zabudowy jednorodzinnej szeregowej, również przy linii rozgraniczającej od strony ulicy,

6) pojemniki o objętości 110 l (przenośne) nie mogą być ustawiane w odległości większej niż 10 m od drogi dojazdowej, w przeciwnym razie opłata za wywóz odpadów może być wyższa o 20–40% od każdego pojemnika w zależności od odległości od drogi.

3. Zabrania się ustawiania pojemników w pasach zieleni, na jezdniach i chodnikach.

4. Dopuszcza się czasowe zajęcie chodnika lub pobocza drogi na gromadzenie gruzu po uzyskaniu pozwolenia z Urzędu Gminy Jordanów Śląski.

§ 14

1. Na każdej nieruchomości zamieszkałej lub w której prowadzona jest działalność gospodarcza, powinien być ustawiony pojemnik (lub kilka pojemników) na odpady komunalne, tak by zapewnić sposób gromadzenia odpadów zgodny z niniejszą uchwałą.

2. Dopuszczalne jest wspólne korzystanie z pojemników ustawionych razem przez współwłaścicieli nieruchomości.

2.  O liczbie i wielkości pojemników decydują faktyczne potrzeby i możliwości wywozu nieczystości stałych.

§ 15

W budynkach jednorodzinnych dopuszcza się możliwość i stosowanie rozliczeń za wywóz odpadów komunalnych według pojemności podstawianych pojemników.

§ 16

1. Pojemniki na stałe odpady komunalne powinny być wykonane z blachy zabezpieczonej przed korozją lub tworzywa sztucznego. Ich konstrukcja musi być dostosowana do sposobu załadunku odpadów komunalnych z pojemnika na samochody do wywozu.

2. W przypadku stosowania pojemnika odbiegającego konstrukcją lub materiałem od ogólnie użytkowanych, właściciel powinien skonsultować możliwość jego stosowania z podmiotem dokonującym wywozu odpadów komunalnych.

3. Dopuszcza się okresowe gromadzenie stałych odpadów w workach foliowych przystosowanych do tego celu.

§ 17

1. Zabrania się wrzucania do pojemników śniegu, lodu, gorącego żużla, gruzu budowlanego, kamieni, płyt kamiennych, szlamu, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych, medycznych i weterynaryjnych.

2. W przypadku wrzucania do pojemników odpadów, o których mowa w ust. 1, podmiot wywozowy ma prawo odmówić opróżnienia pojemnika i wywozu odpadów, a zarządca wysypiska ma bezwzględny obowiązek nieprzyjęcia substancji toksycznych i innych odpadów niedozwolonych.

3. Fakt nieprzyjęcia odpadów należy zgłosić do Urzędu Gminy Jordanów Śląski.

§ 18

1. Zbiorniki na płynne odpady komunalne, doły gnilne, osadniki ścieków mogą być stosowane na nieruchomościach nieprzyłączonych do zewnętrznej sieci kanalizacyjnej i nieposiadających takich możliwości, za odrębnym zezwoleniem.

2. Zbiorniki te powinny spełniać warunki:

1) powinny mieć dno i ściany nieprzepuszczalne, szczelne przykrycie z zamykanym otworem do usuwania zawartości oraz odpowietrzenie z wy-lotem minimum 0,5 m ponad poziomem terenu,

2) ich pokrywy i wyloty wentylacyjne powinny być zlokalizowane w odległości co najmniej 5 m od okien i drzwi zewnętrznych pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi i 2 m od granicy działki sąsiedniej, drogi lub ciągu pieszego. Odległości te mogą być zmniejszone przez organ właściwy w sprawach warunków zabudowy
i zagospodarowania terenu w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym.

3. Na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek systematycznego opróżniania gromadzonych w zbiorniku odpadów i niedopuszczenie do ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię terenu, do gruntów, rowów melioracyjnych.

§ 19

1. Gnojowniki do gromadzenia obornika muszą mieć utwardzone, szczelne podłoże umożliwiające zbieranie gnojówki odprowadzonej następnie do specjalnego zbiornika.

2. Zbiorniki gnojówki muszą odpowiadać podobnym warunkom jak zbiorniki na płynne odpady komunalne.

3. Zbiorniki gnojówki nie mogą być połączone ze zbiornikami płynnych odpadów komunalnych, drenami i rowami melioracyjnymi, a ich zawartość nie może przelewać się na powierzchnię terenu ani gruntu.

§ 20

Techniczny odbiór nowo posadowionych budynków mieszkalnych, handlowych, usługowych oraz użyteczności publicznej będzie możliwy po podłączeniu budynku do zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej, a w przypadku niemożności podłączenia do kanalizacji, po stwierdzeniu spełnienia wymogów zgodnie z § 16.

§ 21

1. Za utrzymanie czystości miejsc, ustawienie i opróżnianie pojemników odpowiedzialny jest właściciel (użytkownik) nieruchomości.

2. Podmiot uprawniony zobowiązany jest do starannego usuwania odpadów nagromadzonych w pojemnikach i zbiornikach (szambach), jak również zanieczyszczeń powstałych przy ich opróżnianiu.

3. Obowiązek usuwania odpadów przez podmiot uprawniony nie obejmuje odpadów nagromadzonych poza pojemnikiem, chyba że wynika to z winy podmiotu uprawnionego na skutek nieterminowego wywozu odpadów.

4. Za odpady nagromadzone poza pojemnikiem, z przyczyn właściciela posesji będą pobierane dodatkowe opłaty.

5. Wywóz odpadów komunalnych wykonywany może być wyłącznie w godzinach od 6.00 do 22.00 na wskazane wysypisko.

§ 22

1. Odbiór odpadów komunalnych stałych odbywa się wg częstotliwości określonej harmonogramem wywozu ustalonym przez podmiot uprawniony oraz
w umowach zawartych między właścicielami nieruchomości a podmiotem uprawnionym.

2. Wywóz odpadów dodatkowych oraz wielkogabarytowych (lodówki, meble itp.) następuje na każde indywidualne zgłoszenie właściciela, za dodatkową opłatą.

3. Wywóz odpadów komunalnych płynnych następuje na każde zgłoszenie właściciela, w terminie uzgodnionym pomiędzy właścicielem nieruchomości
a podmiotem uprawnionym do punktu zlewnego wskazanego przez firmę eksploatującą gminne sieci i urządzenia wodno-kanalizacyjne.

§ 23

Zabrania się:

1. Spalania odpadów komunalnych (poza suchym papierem, drewnem, liśćmi), a w szczególności: opon, folii (worków, butelek) i innych opakowań
z tworzyw sztucznych. Odpady ogrodowe zaleca się rozdrabniać, a następnie kompostować.

2. Wypalania traw na miedzach, rowach, przy drogach, zadrzewieniach.

3. Wylewania gnojowicy do sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, punktów zlewnych, cieków wodnych, wód powierzchniowych, rowów, basenów
ppoż.

4. Wywozu odpadów na wysypiska śmieci bez zgody zarządcy wysypiska.

IV.  Selektywna zbiórka odpadów użytecznych

§ 24

Zarząd Gminy Jordanów Śląski będzie popierał i inicjował zorganizowaną, selektywną zbiórkę odpadów użytecznych (surowców wtórnych) przez podmioty:

1) zapewniające ustawienie w wyznaczonych miejscach zbiorników do selektywnej ich zbiórki,

2) regularny i nieuciążliwy dla środowiska ich wywóz,

3) legitymujące się gwarancją odbioru tych odpadów przez jednostki trudniące się przetwarzaniem lub obrotem surowców wtórnych.

§ 25

Właściciele nieruchomości mogą umożliwić podmiotom zbierającym odpady użyteczne, wymienionym w § 23, ustawienie na terenie nieruchomości zbiorników (kontenerów) do selektywnej zbiórki odpadów użytecznych.

V.  Działania wspierające utrzymanie czystości
i porządku na terenie gminy Jordanów Śląski

§ 26

1. Zarząd Gminy będzie organizował okresowe przeglądy stanu czystości i porządku w nieruchomościach i wzywał właścicieli nieruchomości uchybiających wymaganiom utrzymania ich w czystości i porządku do usuwania zaniedbań i uchybień.

2. Wyniki przeglądu czystości i porządku Zarząd Gminy przedkładać będzie Radzie Gminy corocznie w terminie do 15 listopada.

§ 27

1. Zarząd Gminy będzie organizował okresowe konkursy inspirujące podnoszenie stanu czystości i porządku oraz estetycznego wyglądu nieruchomości.

2. Regulamin konkursu opracuje komisja Rady Gminy ds. gospodarczych.

§ 28

Zarząd Gminy będzie wspierał akcje organizowane przez lokalną społeczność, np. sprzątanie świata, sprzątanie gminy itp.

§ 29

Zarząd Gminy zaplanuje corocznie w budżecie środki finansowe na realizację programu zadrzewiania gminy.

§ 30

Zarząd Gminy, korzystając ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska oraz innych środków budżetowych oraz pozabudżetowych, przeprowadzi szeroką akcję uświadamiającą mieszkańców gminy o potrzebie ochrony naturalnego środowiska.

VI.  Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 31

1. Dopuszcza się utrzymywanie drobiu i inwentarza drobnego na terenach zabudowy jedno- i wielorodzinnej przy zachowaniu następujących zasad:

1) teren hodowli powinien być ogrodzony i otoczony strefą ochronną,

2) w obrębie strefy ochronnej nie powinny znajdować się budynki mieszkalne i inne obiekty przeznaczone na pobyt ludzi z wyjątkiem domu jednorodzinnego zajmowanego przez właściciela hodowli,

3) odległość minimalna między budynkiem mieszkalnym i użyteczności publicznej a:

a) obiektem lub klatką ze zwierzętami me może być mniejsza niż 12 m (dotyczy to także odległości od drogi publicznej),

b) ogrodzeniem hodowli nie może być mniejsza niż 10 m,

4) dopuszcza się zmniejszenie odległości ustalonych w punkcie 3 w przypadku uzyskania przez właściciela hodowli zgody wszystkich współlokatorów budynku, w którym zamieszkuje, oraz zgody wszystkich lokatorów budynków sąsiednich, jeżeli hodowla narusza normy odległości,

5) pomieszczenia lub klatki do celów hodowlanych powinny być wykonane z trwałego materiału i posiadać estetyczny wygląd oraz zapewniać hodowanym zwierzętom warunki bytu właściwe dla danego gatunku,

6) pomieszczenia na hodowlę zwierząt należy utrzymywać w należytym stanie sanitarno-epidemiologicznym,

7) zabrania się wypuszczania drobiu i inwentarza drobnego poza ogrodzony teren hodowli,

8) odpady hodowlane powinny być zabezpieczone i usuwane na bieżąco na tereny do tego przeznaczone. Miejsce ich składowania należy uzgodnić z zarządcą posesji.

2. Zanieczyszczenia spowodowane przez zwierzęta hodowlane (bydło, konie) na terenach do wspólnego użytkowania (chodniki, jezdnie, place, podwórza) muszą być usuwane przez właściciela zwierzęcia.

§ 32

Właściciele padłych zwierząt hodowlanych zobowiązani są do przekazania ich, w porozumieniu z służbą weterynaryjna, do zakładu utylizacji, z zachowaniem postępowania zgodnego z zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego z dnia 18 stycznia 1960 roku w sprawie obowiązku i sposobu zgłaszania i dostarczania zwłok zwierząt do zakładów utylizacji (M.P. Nr 11, poz. 51 z późniejszymi zmianami) i rozporządzenia Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 16 lipca 1986 r. w sprawie obowiązku i sposobu zgłaszania oraz dostarczania zwłok zwierzęcych do zakładów utylizacyjnych (Dz. U. Nr 28, poz. 139):

1. Właściciele padłych drobnych zwierząt domowych (pojedyncze sztuki) zakopują je w obrębie swojej działki, z dala od źródeł poboru wody i cieków wodnych. Umieszczone w wykopanym dole zwierzę należy posypać wapnem i przykryć co najmniej 50 cm warstwą ziemi (licząc od powierzchni terenu w głąb). Ewentualnie dodatkowo zabezpieczyć przed wygrzebaniem zwłok przez inne zwierzęta.

2. Zwierzęta padłe na ulicach, gminnych terenach zieleni, a nie posiadające właścicieli, uprzątają, w ramach umowy na oczyszczanie gminy, uprawnione podmioty gospodarcze.

VII. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta
domowe

§ 33

1. Osoby będące właścicielami zwierząt domowych są zobowiązane do zachowania środków ostrożności i odpowiadają za szkody wyrządzone przez zwierzęta.


2. Zakazuje się właścicielom zwierząt domowych:

1) puszczania zwierząt bez uwięzi,

2) pozostawiania zwierząt bez opieki, chyba że zwierze jest należycie uwiązane, znajduje się w pomieszczeniu ogrodzonym lub zamkniętym. W przypadku pozostawiania zwierzęcia na terenie ogrodzonym, należy na zewnątrz umieścić tablicę informacyjną,

3) doprowadzanie zwierząt, poprzez szczucie, płoszenie, głodzenie lub drażnienie, do takiego stanu, że stają się one niebezpieczne dla otoczenia,

4) wpuszczanie zwierząt do piaskownic i na skwery przeznaczone dla zabaw dla dzieci oraz przetrzymywania ich w budynkach wielorodzinnych, w miejscach wspólnego użytkowania, np. strychach, piwnicach,

5) wyprowadzanie zwierząt zachowujących się uciążliwie dla ludzi od godziny 22.00 do godziny 5.00.

3. Właściciel zwierzęcia domowego zobowiązany jest do:

1) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzę na klatkach schodowych i w innych pomieszczeniach budynków służących do wspólnego użytku, chodnikach, podwórzach, jezdniach, placach, skwerach, trawnikach, alejkach parkowych,

2) przestrzegania zakazu wprowadzania zwierząt do sklepów, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek i innych obiektów użyteczności publicznej.

4. Właściciel psa obowiązany jest do:

1) prowadzenia psa na smyczy, chyba że pies znajduje się w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, jest w kagańcu, a właściciel psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,

2) rejestracji i oznakowania umożliwiającego identyfikację psa, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3) poddania psa obowiązkowym szczepieniom ochronnym.

VIII.  Obowiązek deratyzacji

§ 34

1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają wszystkie nieruchomości niezależnie od rodzaju, przeznaczenia i sposobu użytkowania.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji raz w roku na przestrzeni miesiąca października, listopada lub w innym zarządzonym terminie.

§ 35

Koordynację akcji deratyzacji w gminie prowadzi Inspektor ds. Rolnictwa.