1698

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU

z dnia 23 sierpnia 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Miasta Kłodzko

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 5 ust. 3 i art. 22 w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) oraz art. 4 w związku z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Miasta Kłodzka w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr XI/56/99 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 29 kwietnia 1999 roku w sprawie Statutu Gminy Miasta Kłodzka.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Kłodzka.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z upływem 14 dni od ogłoszenia.

§ 5

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
STEFAN MRÓZ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 23 sierpnia 2001 r. (poz. 1698)

STATUT

GMINY MIASTA KŁODZKA

D z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Gmina miasta Kłodzka, zwana dalej Gminą, o powierzchni 25 km2 stanowi wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców Gminy na terytorium miasta w granicach oznaczonych na mapie określonej w załączniku nr 1 do statutu.

§ 2

1. Herbem Gminy jest srebrny, dwuogoniasty, koronowany lew w czerwonej tarczy herbowej wg wzoru z trzynastowiecznej pieczęci miejskiej. Wzór herbu zawiera zał. nr 2 do statutu.

2. Herb Gminy i nazwa podlegają ochronie prawnej.

§ 3

Siedzibą organów Gminy jest kłodzki Ratusz.

§ 4

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 5

1. Gmina ma osobowość prawną.

2. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

D z i a ł II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

§ 6

1. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 7

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypiska i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechnianie idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Ustawy określają, które zadania własne Gminy mają charakter obowiązkowy.

§ 8

1. Zakres działania Gminy określają:

a) ustawy i akty prawne wydane na podstawie ustawy oraz w granicach upoważnień ustawowych,

b) porozumienia zawarte z innymi gminami, związkami gmin, organami samorządu powiatowego, wojewódzkiego i organami administracji rządowej,

c) uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

§ 9

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

a) działania swoich organów,

b) gminne jednostki organizacyjne,

c) działania innych podmiotów – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

§ 10

1. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

2. Formy prowadzenia gospodarki komunalnej, w tym wykonywania przez Gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

3. Zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne Gminy, określone w § 6, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

4. Nowo wybrana Rada Gminy w ciągu 6 miesięcy od daty wyborów uchwala założenia polityki społeczno-gospodarczej na okres kadencji. Założenia te podlegają corocznej ocenie pod kątem ich realizacji i ewentualnej aktualizacji.

D z i a ł III

WŁADZE GMINY

R o z d z i a ł 1

Referendum

§ 11

1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Gminy określa odrębna ustawa.

§ 12

1. Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla Gminy.

W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

2. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

3. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

4. Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji.

5. Tryb przeprowadzenia referendum określa odrębna ustawa.

6. Rada Gminy może zasięgnąć opinii mieszkańców Gminy w formie sondaży opinii publicznej, ankiet itp.

R o z d z i a ł 2

Organy Gminy

§ 13

Organami Gminy są:

1. Rada Miejska.

2. Zarząd Miasta.

§ 14

1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady Gminy. Dokumenty udostępniane są obywatelom w siedzibie organów Gminy.

3. Radni i komisje Rady mają prawo wglądu do dokumentów obrazujących działania organów samorządowych, w tym Zarządu oraz Urzędu Miasta. Dotyczy to w szczególności dokumentów dotyczących realizacji budżetu, jednostkowych zadań gospodarczych – w szczególności inwestycji i remontów kapitalnych oraz innych ujętych w budżecie zadań społeczno-gospodarczych finansowanych ze środków publicznych.

4. Wnioski dotyczące rodzaju spraw i dokumentów, kopiowania ich treści oraz osób i jednostek organizacyjnych zobowiązanych do ich udostępnienia winny być uzgodnione z Burmistrzem, przewodniczącym Rady lub osobami przez nich upoważnionymi. Koszty sporządzania odpisów lub kopii dokumentów pokrywa osoba wnosząca o ich wydanie.

5. Zakres udostępnianych informacji oraz treści dokumentów nie mogą naruszać przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz innych szczególnych regulacji prawnych dotyczących praw i interesów osobistych osób trzecich.

§ 15

1. Uchwały i decyzje organów Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu danego organu, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa lub statut stanowi inaczej.

2. Uchwała zwykłą większością głosów jest ważnie podjęta, gdy za nią wypowiedziała się przynajmniej jedna osoba więcej niż przeciwko niej. Osób wstrzymujących się od głosowania nie bierze się pod uwagę.

3. Uchwała podjęta bezwzględną większością ustawowego składu Rady jest ważna, gdy liczba całkowita głosów oddanych za wnioskiem przewyższa połowę ustawowego składu Rady.

§ 16

1. Rada Miejska, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Kadencja Rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru.

3. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich na zasadach i w trybie określonym w odrębnej ustawie.

§ 17

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:

1) uchwalenie statutu Gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowania sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalenie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8) emitowanie obligacji oraz określanie ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określanie zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią
inaczej; do czasu określenia zasad, Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

c) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

d) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

e) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywanie i występowanie z nich, tworzenie i likwidacja fundacji,

f) określenie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

g) tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenie ich w majątek przez Zarząd,

10) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami i wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku, w tym w sprawie przystąpienia Gminy do związków gmin,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawie herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia i usuwania pomników,

15) nadawania i pozbawiania honorowego obywatelstwa Gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 18

1. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 19 ust. 1 statutu oraz będących członkami Zarządu.

3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania w zakresie kontroli zleconej przez Radę.

5. Komisja Rewizyjna wydaje także opinie w sprawach określonych w statucie, przepisach prawa oraz na wniosek Rady. Opinie wydawane są z zachowaniem formy pisemnej.

6. Szczegółowy zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej określony jest w §§ 62–94 statutu.

§ 19

1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.

3. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący starszy wiekiem.

4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

7. Przewodniczący Rady reprezentuje Radę w stosunkach wewnętrznych z innymi jednostkami organizacyjnymi Gminy oraz wykonuje inne zadania przewidziane w statucie lub powierzone mu przez Radę.

D z i a ł IV

RADNI

R o z d z i a ł 1

Obowiązki i uprawnienia radnego

§ 20

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny obowiązany jest składać wyborcom sprawozdania ze swojej działalności w organach Gminy.

3. Pełnienie funkcji radnego stwierdza się dokumentem podpisanym przez przewodniczącego Rady.

§ 21

1. Radnego obowiązuje obecność i czynny udział w posiedzeniach Rady oraz komisji Rady, do których został wybrany.

2. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

§ 22

1. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.

2. Radny będący członkiem Zarządu nie może być przewodniczącym komisji stałych.

3. Udział radnego w głosowaniach podczas posiedzeń Rady i w komisjach jest jednym z jego podstawowych obowiązków.

4. Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 23

1. Obecność radnego na sesji Rady potwierdzana jest na liście obecności wykładanej każdego dnia sesji przez dwie godziny od rozpoczęcia obrad. Lista obecności, po upływie czasu, na jaki została wyłożona, deponowana jest każdorazowo u przewodniczącego obrad.

2. Radny potwierdza swą obecność na posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Rady lub komisji, radny w miarę możliwości zawiadamia przed terminem posiedzeń odpowiednio przewodniczącego Rady lub komisji, a następnie jest obowiązany w ciągu 7 dni usprawiedliwić w formie pisemnej swoją nieobecność.

4. Za przyczyny usprawiedliwiające niemożność wzięcia udziału przez radnego w posiedzeniu Rady lub komisji bądź w głosowaniu uważa się w szczególności:

1) chorobę albo konieczność opieki nad chorym,

2) wyjazdy zagraniczne akceptowane przez przewodniczącego Rady lub burmistrza,

3) zbieg posiedzeń komisji, do których radny należy, jeżeli brał udział w jednym z tych posiedzeń,

4) urlop udzielony radnemu przez przewodniczącego Rady,

5) inne ważne, niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody.

5. Informacje o nieusprawiedliwionych nieobecnościach radnych na posiedzeniu Rady lub komisji są jawne.

6. Radny może z ważnych przyczyn zwrócić się do przewodniczącego Rady o udzielenie urlopu od wykonywania obowiązków radnego. Przewodniczący udziela urlopu w porozumieniu z przewodniczącym klubu, którego radny jest członkiem.

7. Dostęp radnego do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową określają przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej. Radny jest obowiązany do złożenia pisemnego zobowiązania zachowania tajemnicy. Zachowanie tajemnicy obowiązuje radnego w czasie trwania mandatu, jak i po jego wygaśnięciu.

§ 24

1. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych uchwałą Rady.

2. Dieta nie przysługuje radnemu w przypadku:

1) nieusprawiedliwionej nieobecności na sesji lub posiedzeniu komisji,

2) korzystania z urlopu od wykonywania obowiązków radnego trwającego dłużej niż 14 dni,

3) w innych przypadkach określonych uchwałą Rady.

§ 25

Radnego obowiązują ograniczenia w dostępie do funkcji i stanowisk publicznych oraz ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej określone w
art. 24a–24h ustawy o samorządzie gminnym oraz
w innych ustawach szczególnych.

§ 26

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.

R o z d z i a ł 2

Kluby radnych

§ 27

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub może utworzyć co najmniej dwóch radnych.

3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.

4. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

§ 28

1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu 14 dni od dnia zebrania założycielskiego.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnego powinno zawierać:

1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

3) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada.

§ 29

1. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.

2. Przewodniczący klubu radnych jest obowiązany przedłożyć przewodniczącemu Rady regulamin klubu w terminie 7 dni od jego uchwalenia.

§ 30

1. Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu Gminy.

2. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

D z i a ł V

SESJE RADY

R o z d z i a ł 1

Przepisy ogólne

§ 31

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na dwa miesiące.

2. Sesje umieszczone w planach pracy Rady są sesjami zwyczajnymi.

3. Rada – w zależności od potrzeb – może odbywać sesje nadzwyczajne. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

4. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

§ 32

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 33

1. Przewodniczący Rady przygotowuje i zwołuje sesje Rady.

2. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:

1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

2) projekt porządku obrad.

3. Materiały na sesje, w szczególności projekty uchwał, doręcza się co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu Gminy, rozpatrzenie budżetu Gminy oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 10 dni przed rozpoczęciem sesji.

§ 34

1. Przed każdą sesją przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii burmistrza, ustala listę gości zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym sekretarz i skarbnik Gminy.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Zarząd jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji Rady.

5. Burmistrz zapewnia obsługę prawną podczas sesji Rady.

§ 35

1. Sesje Rady są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie, co najmniej
3 dni przed datą sesji.

§ 36

1. Porządek obrad sesji powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego Rady lub radnego Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym, wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu obrad, zgodnie z ust. 1, Rada może postanowić w szczególności ze względu na:

– niemożliwość wyczerpania porządku obrad,

– potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów,

– inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie podejmowanie uchwał.

3. W protokole obrad odnotowuje się przyczynę przerwania obrad, o których mowa w ust. 1, imiona i nazwiska nieobecnych radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

R o z d z i a ł 2

Obrady

§ 37

1. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. W przypadku gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, przewodniczący Rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.

§ 38

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.

2. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram obrady sesji Rady Miejskiej”.

3. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady:

1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,

2) przeprowadza wybór dwóch sekretarzy, którzy prowadzą listę mówców, dokonują obliczenia wyników głosowania i pełnią inne funkcje zlecone przez przewodniczącego,

3) przedstawia projekt porządku obrad; z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych, burmistrz albo Zarząd,

4) podaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski, o których mowa w pkt 3.

4. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

1) Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego Rady, komisji lub Zarządu.

5. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie burmistrza z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z pracy Zarządu między sesjami,

3) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

4) interpelacje i zapytania radnych,

5) wnioski i oświadczenia radnych.

§ 39

1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.

3. Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili obrad.

4. Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.

§ 40

1. Przewodniczący obrad czuwa nad ich sprawnym przebiegiem zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący obrad, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się
w protokole sesji.

4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji Rady.

§ 41

1. Wystąpienia radnych w dyskusji nie mogą w zasadzie trwać dłużej niż 10 minut z wyjątkiem wystąpień klubowych i przewodniczących komisji, które nie mogą przekraczać 20 minut. Przewodniczący może ustalić inny czas wystąpienia i przedstawić do zatwierdzenia Radzie.

2. W dyskusji nad daną sprawą radny może zabierać głos tylko dwa razy. Powtórne wystąpienie w tej samej sprawie nie może trwać dłużej niż 5 minut. O przedłużeniu czasu wystąpienia decyduje przewodniczący obrad.

3. Radny zabierający głos powinien koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji, zbędnych komentarzy i polemik.

§ 42

1. Przewodniczący obrad udziela głosu w kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenie quorum,

2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień,

4) zakończenia wystąpień,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłanie projektu uchwały do komisji lub autora projektu,

8) przeliczania głosów,

9) przestrzegania porządku obrad,

10) głosowania bez dyskusji,

11) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji,

12) zamknięcia listy mówców.

3. O wniosku formalnym rozstrzyga Rada po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego głosu przeciwnego.

§ 43

1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością burmistrzowi, ilekroć tego zażąda.

2. Po wyczerpaniu listy mówców, z zastrzeżeniem wynikającym z ust. 1, przewodniczący obrad zamyka dyskusję. Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji, Zarządowi lub klubowi radnych zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwał lub innym dokumencie.

R o z d z i a ł 3

Głosowanie

§ 44

1. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

2. W głosowaniu udział biorą jedynie członkowie Rady.

§ 45

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza.

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

R o z d z i a ł 4

Uchwały Rady

§ 46

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwały wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw w tym statutu.

2. Rada w formie uchwał wyraża opinie lub zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.

§ 47

1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:

1) co najmniej dwóch radnych,

2) przewodniczący Rady,

3) komisje Rady,

4) klub radnych,

5) Zarząd.

2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.

3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1–4 wymagają zaopiniowania przez Zarząd.

4. Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i Zarządowi.

§ 48

1. Projekt uchwały powinien zawierać:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,

4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) określenie terminu wejścia w życie uchwały, ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne, prawne i finansowe uchwały oraz źródła ich pokrycia.

§ 49

1. Przy rozpatrywaniu projektów uchwał komisje biorą pod uwagę opinie przedstawione przez inne komisje i radnych. Komisje mogą wysłuchiwać także zaproszonych ekspertów.

2. Przewodniczący Rady na wniosek komisji może zwrócić się do wnioskodawcy o przepracowanie projektu z rozważeniem zmian postulowanych przez komisję oraz przedstawienie skutków, zwłaszcza finansowych, tych zmian.

3. Po rozpatrzeniu projektu uchwały komisja przedstawia sprawozdanie zawierające wniosek o:

1) przyjęcie projektu bez poprawek,

2) przyjęcie projektu z określonymi poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu,

3) odrzucenie projektu.

4. Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje, na pisemne żądanie wnioskodawcy, jako wnioski mniejszości traktowane są w głosowaniu jak inne poprawki.

§ 50

1. Po zgromadzeniu wszystkich opinii przewodniczący Rady zarządza druk projektu uchwały oraz sprawozdania komisji.

2. Na sesji sprawozdanie komisji przedstawia przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek komisji – sprawozdawca.

§ 51

1. Porządek głosowania uchwał jest następujący:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów i punktów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym przez komisję, ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

2. Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich.

3. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4. Rada może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości, łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.

§ 52

1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady, uchwały podpisuje wiceprzewodniczący Rady prowadzący sesję.

§ 53

1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta.

2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady w biurze Rady. Rejestr uchwał prowadzi burmistrz.

§ 54

1. Burmistrz przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz inne uchwały Rady i Zarządu objęte zakresem nadzoru Izby.

R o z d z i a ł 5

Interpelacje i zapytania radnych

§ 55

1. Radni mogą składać interpelacje i zapytania kierowane odpowiednio do Zarządu, burmistrza lub komisji Rady za pośrednictwem przewodniczącego Rady. Interpelacje mogą być składane na sesji lub w okresie między sesjami.

2. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane zgodnie z właściwością interpelowanego.

3. Interpelacja powinna mieć formę pisemną oraz zawierać imię i nazwisko oraz podpis składającego interpelację, a także dołączony jeden odpis.

4. Przewodniczący Rady może nie przyjąć interpelacji, która nie odpowiada warunkom określonym w ust. 2 i 3.

5. Przewodniczący przesyła interpelację niezwłocznie interpelowanemu.

§ 56

1. Przewodniczący informuje Radę o złożonych interpelacjach na najbliższej sesji Rady. Tekst interpelacji nieodczytany na sesji Rady ogłasza się jako załącznik do protokołu z sesji.

2. Przewodniczący Rady informuje Radę o nadesłanych odpowiedziach na interpelacje oraz o niewpłynięciu odpowiedzi na interpelacje w wyznaczonym terminie – na najbliższej sesji.

§ 57

1. Odpowiedź na interpelację składa się w dwóch egzemplarzach nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania – na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przesyła interpelantowi odpis odpowiedzi i na najbliższej sesji informuje Radę o jej treści.

2. W razie nieotrzymania odpowiedzi pisemnej w terminie lub w razie uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą interpelant może zwrócić się do przewodniczącego Rady z żądaniem dodatkowych wyjaśnień, a także o umieszczenie interpelacji na porządku dziennym sesji.

3. Rozpatrzenie interpelacji na sesji obejmuje informację o treści interpelacji, udzielanej odpowiedzi oraz ewentualną dyskusję. Rada może uznać odpowiedź za wystarczającą lub wezwać interpelowanego do uzupełnienia odpowiedzi najdalej na następnej sesji.

§ 58

1. Na każdej sesji mogą być formułowane ustne pytania w sprawach bieżących, które wymagają bieżącej odpowiedzi.

2. Rozpatrzenie przez Radę pytania obejmuje przedstawienie treści pytania oraz udzielanie krótkiej ustnej odpowiedzi przez osobę, do której pytanie zostało skierowane; zadanie pytania może trwać nie dłużej niż 1 minutę, udzielenie odpowiedzi – nie dłużej niż 5 minut.

3. Nad pytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji; przewodniczący obrad dopuszcza jednak do zadania pytań dodatkowych w pierwszej kolejności przez autora pytania. Dodatkowe pytania nie mogą trwać dłużej niż 30 sekund, a łączna uzupełniająca odpowiedź nie może trwać dużej niż 5 minut.

§ 59

Przewodniczący Rady informuje radnych, które ze zgłoszonych interpelacji i zapytań zostają włączone do porządku dziennego sesji Rady.

R o z d z i a ł 6

Biuro Rady

§ 60

1. Obsługę Rady i jej komisji zapewnia biuro Rady jako wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład Urzędu Miasta.

2. Biuro Rady wykonuje zadania organizacyjno-
-techniczne i doradcze związane z działalnością Rady i jej organów.

3. Biuro Rady stwarza radnym warunki dla wykonywania mandatu radnego, a w szczególności:

1) przekazuje druki Rady i inne opracowania i materiały związane z pracami Rady,

2) stwarza radnym warunki uczestniczenia w pracach Rady i jej organów,

3) prowadzi korespondencje pomiędzy Radą i radnymi.

4) zapewnia radnym dostęp do niezbędnych przepisów prawnych, organizuje szkolenia i seminaria dla radnych dotyczące problematyki samorządowej.

§ 61

Organizację pracy biura Rady określa instrukcja kancelaryjna opracowana przez Zarząd i zatwierdzona przez Radę.

D z i a ł VI

KOMISJE RADY

R o z d z i a ł I

Komisja Rewizyjna

§ 62

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Miasta Kłodzka, zwany dalej “regulaminem", określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Miasta Kłodzka, zwanej dalej “Komisją".

§ 63

1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy Miasta Kłodzka jest stałą komisją powołaną w celu kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.

§ 64

 Komisja podlega Radzie Gminy.

§ 65

1. Komisja składa się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 5. Komisja powoływana jest uchwałą Rady spośród radnych z uwzględnieniem przedstawicieli poszczególnych klubów radnych, podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

2. Odwołanie członków Komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.

3. W skład Komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu.

4. W miarę możliwości, Rada powinna unikać powoływania do składu Komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach organizacyjnych.

5. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu.

§ 66

Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji lub niemożności działania jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego Komisji.

§ 67

1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działalności Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość.

2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji decyduje Rada.

4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

5. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 68

1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy pod względem:

– legalności,

– gospodarności,

– rzetelności,

– celowości

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 69

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 70

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 71

1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzje w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.

3. Komisja może na zlecenie Rady przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.

§ 72

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca nie dłużej niż 10 dni roboczych.

§ 73

1. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2. Rada może nakazać Komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 74

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 67 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 75

1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolowanego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji.

4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany przedmiot. Zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4, oraz dowody osobiste.

§ 76

1. W razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i burmistrza, wskazując dowody uzasadniające podejrzenie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego Rady.

§ 77

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechne obowiązujące przepisy prawa.

§ 78

Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 79

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 80

Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli – w terminie pięciu dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu ze wskazaniem dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 81

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części osób kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemne wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący Komisji, składa on – na zasadach wyżej podanych – wyjaśnienia na ręce przewodniczącego Rady.

§ 82

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 83

1. Protokół pokontrolny wraz z wnioskami pokontrolnymi sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: przewodniczący Rady, kierownik kontrolowanego podmiotu i przewodniczący komisji.

2. Wnioski Komisji adresowane do Zarządu lub kierownika gminnej jednostki organizacyjnej podlegają rozpatrzeniu przez Radę na sesji Rady.

§ 84

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o których mowa w pkt 1, na ręce przewodniczącego Rady.

3. Wniosek, o którym mowa w pkt 1, przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 85

1. Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamiar udzielania radnemu zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię, o której mowa w pkt 1, na ręce przewodniczącego Rady.

§ 86

Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

§ 87

1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 15 grudnia każdego roku.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

– termin odbywania posiedzeń,

– terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Komisja może przystąpić do wykonania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 88

1. Komisja składa Radzie – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 64 regulaminu,

5) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty, wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 89

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:

– przewodniczącego Rady,

– nie mniej niż 7 radnych,

– nie mniej niż 3 członków Komisji.

4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenia komisji:

1) radnych niebędących członkami Komisji,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

6. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

7. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 90

1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji.

§ 91

Obsługę biurową komisji zapewnia burmistrz.

§ 92

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wygrodzenia ze środków komunalnych, przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 93

1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych wniosków przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych – członków innych komisji Rady.

3. Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzonej przez Komisję stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 94

Komisja może występować do organów Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

R o z d z i a ł II

Komisje stałe i doraźne

§ 95

1. Rada w drodze uchwały może powoływać ze swego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez członków komisji.

3. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w ich składzie przedstawia przewodniczący Rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.

4. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Budżetu, Finansów i Polityki Gospodarczej,

2) Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego,

3) Zdrowia, Pomocy Społecznej, Sportu i Turystyki,

4) Edukacji i Kultury,

5) Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego,

6) Rewizyjna.

§ 96

1. Do zadań komisji stałych należy:

1) przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady,

4) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd lub inne komisje,

5) przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy, dotyczących działalności Rady i Zarządu.

2. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę, która może dokonać zmian w zatwierdzanym planie.

3. Komisja jest obowiązana przedstawić Radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie – na żądanie Rady.

§ 97

1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.

2. W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć: przewodniczący Rady, radni niebędący członkami komisji oraz członkowie Zarządu.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 98

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

1) ustala terminy i porządek posiedzeń,

2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,

3) zwołuje posiedzenia komisji,

4) kieruje obradami komisji.

2. O terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji zawiadamia się pisemnie członków komisji co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem komisji.

3. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego Rady.

4. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący, powoływany i odwoływany przez komisję.

§ 99

1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

2. Wnioski odrzucane przez komisję umieszcza się na żądanie wnioskodawcy w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał Rady.

3. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.

§ 100

1. Komisje mogą odbywać posiedzenia wspólne, którym przewodniczy jeden z przewodniczących komisji.

2. Komisje obradujące wspólnie przyjmują uchwały większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej liczby członków każdej z uczestniczących w posiedzeniu komisji.

§ 101

1. Z przebiegu każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół.

2. Protokół obejmuje zapis przebiegu posiedzenia, teksty przyjętych uchwał, sprawozdań i projektów, teksty zgłoszonych poprawek do projektów uchwał, teksty przedłożonych odpowiedzi, informacji i innych materiałów. Członek komisji może zgłosić poprawki do protokołu. O ich przyjęciu lub odrzuceniu decyduje komisja. Protokół podpisuje przewodniczący komisji prowadzący obrady.

D z i a ł VII

ZARZĄD

R o z d z i a ł 1

Powoływanie i skład Zarządu

§ 102

1. Zarząd jest organem wykonawczym Gminy.

2. Rada wybiera Zarząd w liczbie od 3–7 osób.

3. Członków Zarządu wybiera Rada spośród radnych lub spoza składu Rady.

4. Z przewodniczącym Zarządu nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru. W imieniu Rady jako pracodawcy czynności z tym związane wykonuje przewodniczący Rady.

5. Pozostałym członkom Zarządu przysługuje wynagrodzenie ustalone w umowie o pracę lub zryczałtowana dieta ustalona przez Radę Gminy.

§ 103

1. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek burmistrza, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

3. Kandydaci na burmistrza mogą być wyłaniani w drodze konkursu. W takim przypadku Rada ogłasza konkurs, ustala regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową.

§ 104

1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym.

3. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielania Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami:

– Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu Gminy,

– Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o absolutorium oraz uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzielenia absolutorium, a także po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, Rada może odwołać Zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 105

1. Rada może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Odwołanie burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

4. Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

5. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 106

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez burmistrza jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji burmistrza rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady, o której mowa w ust. 2.

§ 107

1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada dokonuje wyboru całego Zarządu w trybie, o którym mowa w § 100 ust. 1 i 2 statutu, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji mają zastosowanie przepisy art. 28a ustawy o samorządzie gminnym.

2. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

3. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

4. Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.

§ 108

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

§ 109

Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

R o z d z i a ł 2

Zadania Zarządu

§ 110

1. Zarząd jest organem wykonawczym Gminy.

2. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa.

3. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwał Rady,

2) określenie sposobu wykonywania uchwał Rady,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu Gminy,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

7) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy nieprzekraczających zakresu zwykłego zarządu, to jest:

a) zaciąganie w roku budżetowym pożyczek i kredytów krótkoterminowych do wysokości ustalonej przez Radę,

b) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej granicy ustalanej corocznie przez Radę,

c) samodzielne zaciąganie zobowiązań w imieniu Gminy do wysokości sumy określonej corocznie przez Radę,

8) wyrażenie zgody na poniesienie jednorazowego wydatku wyższego niż wielkość wynikająca z harmonogramu realizacji dochodów i wydatków Gminy,

9) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictw do zarządu mieniem tych jednostek – (ogólnych i szczególnych upoważniających do podjęcia czynności przekraczających zwykły zarząd),

4. W realizacji zadań Gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

§ 111

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy (Urzędu Miejskiego), zwanego dalej Urzędem.

2. Kierownikiem Urzędu jest burmistrz.

3. W zakresie ustalonym przez Zarząd burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu sekretarzowi Gminy.

4. Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

5. Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

§ 112

Sekretarz i skarbnik Gminy uczestniczą w pracach Zarządu bez prawa głosowania.

§ 113

1. Burmistrz organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu z wyjątkiem wydawania zarządzeń porządkowych. Czynności podjęte w tym trybie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 114

1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2. Burmistrz może upoważnić swego zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza.

3. Decyzje wydawane przez Zarząd Gminy w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.

4. Od decyzji wydanych przez burmistrza lub Zarząd
w sprawach z zakresu zadań własnych Gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a w sprawach z zakresu zleconych Gminie do wojewody.

R o z d z i a ł III

Posiedzenia Zarządu

§ 115

1. Do zadań burmistrza w zakresie organizowania pracy Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,

2) określenie czasu i miejsca posiedzenia Zarządu,

3) przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad,

4) zapewnienie obsługi posiedzenia Zarządu.

§ 116

1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.

2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3. W razie potrzeby, burmistrz może zwołać posiedzenie Zarządu w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.

4. Burmistrz jest obowiązany zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu w terminie 7 dni od złożenia wniosku.

§ 117

1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy im burmistrz lub zastępca burmistrza.

2. W posiedzeniu Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu – z głosem stanowiącym, a sekretarz
i skarbnik Gminy – z głosem doradczym.

3. Do udziału w posiedzeniach Zarządu burmistrz może zobowiązać pracowników Urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.

§ 118

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.

2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu.

3. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu Zarządu.

4. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.

5. Do podejmowania uchwał przez Zarząd stosuje się odpowiednio § 14.

§ 119

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi Gminy.

2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał Rady, chyba że Rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.

§ 120

1. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczą również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze te osoby uczestniczą w posiedzeniu.

3. Protokół posiedzenia Zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez Zarząd.

4. Protokół posiedzenia Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w posiedzeniu.

5. Członkowie Zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.

6. Zarząd przyjmuje protokół posiedzenia na posiedzeniu następnym. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga Zarząd.

7. Zarząd udostępnia protokoły swoich posiedzeń do publicznego wglądu, jeśli nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochronie danych osobowych.

8. Organy kontrolujące działalność Zarządu mają prawo wglądu do protokołów posiedzeń i uchwał Zarządu.

§ 121

Burmistrz składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie:

– z działalności Zarządu w okresie od poprzedniej sesji,

– z wykonania uchwał Rady Miejskiej.

§ 122

1. Skarbnik Gminy jest głównym księgowym budżetu Gminy.

2. Zadania skarbnika jako głównego księgowego budżetu Gminy określają odrębne przepisy oraz regulamin organizacyjny Urzędu Miasta.

3. Skarbnik kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.

4. Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie burmistrza, przy równoczesnym powiadomieniu o tym Rady i Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 123

1. Sekretarz Gminy, w imieniu burmistrza, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez Urząd Miasta, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego Urzędu i instrukcji kancelaryjnej.

2. Ponadto sekretarz zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych Gminy oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd i burmistrza.

§ 124

Sekretarz i skarbnik Gminy uczestniczą w pracach Zarządu Gminy oraz mogą uczestniczyć w obradach Rady Gminy i jej komisji z głosem doradczym.

D z i a ł VIII

Mienie komunalne

§ 125

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych, w tym zakładów budżetowych i jednostek budżetowych.

§ 126

Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

§ 127

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik) w drodze uchwały.

2. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.

3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, stosuje się § 122 ust. 3, 4, 5.

§ 128

Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

§ 129

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

§ 130

Osoby uczestniczące w zarządzeniu mieniem komunalnym obowiązane są do zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrony.

D z i a ł IX

Gminna gospodarka finansowa

§ 131

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 132

1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd, uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych.

2. Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia gminnego Zarząd przedstawia:

1) Regionalnej Izby Obrachunkowej – celem zaopiniowania,

2) Radzie,

– najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu.

4. Zarząd jest obowiązany przedstawić Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej przed uchwaleniem budżetu.

§ 133

1. Procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014).

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet Gminy w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez RIO podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

4. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa w prowizorium budżetowym, Rada, na wniosek Zarządu, może uchwalić prowizorium budżetowe Gminy na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.

5. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej Gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy.

§ 134

1. Uchwała budżetowa Gminy określa:

1) prognozowane dochody Gminy według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,

2) wydatki budżetu Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:

– wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

– dotacji,

– wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Gminę,

b) wydatków majątkowych,

3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy,

4) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

5) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych,

6) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

7) upoważnienie dla Zarządu do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań Gminy,

8) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie,

10) dotacje,

11) dochody i wydatki związane z wykonaniem zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

12) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

2. Uchwała budżetowa może zawierać:

1) upoważnienie Zarządu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu Gminy,

2) upoważnienie dla Zarządu do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w ustawie o finansach publicznych,

3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu Gminy.

§ 135

Dochody budżetu Gminy określa odrębna ustawa.

§ 136

1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy (prawidłowe wykonanie budżetu) odpowiada Zarząd.

2. Zarządowi Gminy przysługuje wyłącznie prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

3. W terminie 21 dni od daty uchwalenia budżetu Zarząd opracowuje układ wykonawczy budżetu w odniesieniu do prognozowanych dochodów i wydatków budżetu, uwzględniający wszystkie jednostki organizacyjne gminy objęte uchwałą budżetową.

4. Gmina może zaciągnąć zobowiązania do wysokości wynikającej z planu wydatków Gminy, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz o obligatoryjne wpłaty płatnika.

§ 137

1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

3. Zarząd informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

§ 138

Kontrolę gospodarki finansowej Gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

§ 139

1. Zarząd przedstawia Radzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w terminie do 31 sierpnia.

2. Zarząd przedstawia Radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu, zawierające zestawienie dochodów i wydatków po zamknięciu rachunków bu-

dżetu w dniu 31 grudnia upływającego roku budżetowego, w terminie do 31 marca następnego roku, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej, i przesyła je Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Rada rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi.

D z i a ł X

Przepisy końcowe

§ 140

1. Uchwalenie statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustalenia.

§ 141

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

§ 142

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut Gminy uchwalony uchwałą nr XI/56/99 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 29 kwietnia 1999 r.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Miasta Kłodzka (poz. 1698)

 

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Miasta Kłodzka (poz. 1698)