1696

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WĄSOSZA

z dnia 25 maja 2001 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego Wąsosza

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Miejska Wąsosza uchwala, co następuje:

§ 1

Na wniosek Zarządu Miejskiego uchwala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego Wąsosza, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu Miejskiego Wąsosza.

§ 3

Traci moc uchwała nr XVII/116/1996 z dnia 17 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu z późniejszymi zmianami.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty opublikowania jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
ROMUALD KONDRATOWICZ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Wąsosza z dnia 25 maja 2001 r. (poz. 1696)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU MIEJSKIEGO

WĄSOSZA

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin organizacyjny określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego Wąsosza.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Wąsosz,

2) Radzie lub Zarządzie – należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Miejską Wąsosza oraz Zarząd Miejski Wąsosza,

3) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski Wąsosza,

4) Burmistrzu, Sekretarzu, Skarbniku, Kierowniku Urzędu Stanu Cywilnego – należy przez to rozumieć odpowiednio: Burmistrza Wąsosza, Sekretarza Gminy Wąsosz, Skarbnika Gminy Wąsosz oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Wąsoszu,

5) kierownikach – należy przez to rozumieć kierowników referatów oraz Skarbnika i Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

6) regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego Wąsosza.

§ 3

Urząd jest jednostką budżetową.

§ 4

Siedzibą Urzędu jest miasto Wąsosz.

§ 5

1. Urząd zapewnia Radzie i jej komisjom, Zarządowi oraz Burmistrzowi pomoc w wykonywaniu kompetencji i zadań.

2. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków wykonywania spoczywających na gminie:

1) zadań własnych,

2) zadań zleconych,

3) zadań powierzonych, na podstawie porozumień zawartych przez gminę,

4) innych zadań określonych uchwałami Rady i Zarządu oraz przepisami prawa.

R o z d z i a ł II

Organizacja Urzędu

§ 6

1. Urzędem kieruje Burmistrz przy pomocy Sekretarza, Skarbnika i kierowników referatów.

2. Osoby wymienione w ust. 1 stanowią kierownictwo Urzędu.

§ 7

Podział kompetencji pomiędzy Burmistrzem, Sekretarzem i Skarbnikiem określony został w rozdziale III regulaminu.

§ 8

Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą referaty i samodzielne stanowiska pracy.

§ 9

1. Tworzy się w Urzędzie następujące referaty:

1) Referat Finansowy (FN),

2) Referat Rolnictwa i Gospodarki Gruntami (RGG),

3) Referat Budownictwa i Ochrony Środowiska (BOŚ),

4) Referat Spraw Obywatelskich (SO),

5) Urząd Stanu Cywilnego (USC).

2. Tworzy się w Urzędzie komórkę organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych, zwaną “Pionem ochrony”.

3. Z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 referatami kierują kierownicy.

4. Kierownikiem Referatu Finansowego jest Skarbnik.

5. Referatem Spraw Obywatelskich kieruje Kierownik USC.

6. Urzędem Stanu Cywilnego kieruje kierownik.

7. Podział referatów na stanowiska pracy dokonuje Burmistrz w drodze zarządzenia po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu.

§ 10

1. Samodzielnymi stanowiskami pracy są:

1) stanowisko ds. kancelarii ogólnej,

2) stanowisko ds. obsługi Rady i Zarządu,

3) stanowisko ds. oświaty,

4) radcy prawnego.

2. Radca prawny może być zatrudniony w ramach stosunku pracy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej.

§ 11

Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do regulaminu.

R o z d z i a ł III

Podział zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu

§ 12

1. Do kompetencji Burmistrza należy sprawowanie funkcji:

1) przewodniczącego Zarządu,

2) kierownika Urzędu,

3) organu administracji publicznej pierwszej instancji.

2. Zakres działania Burmistrza jako przewodniczącego Zarządu obejmuje:

1) zwoływanie posiedzeń Zarządu,

2) zapewnienie warunków i obsługi kancelaryjnej posiedzeń Zarządu,

3) ustalanie projektu porządku posiedzenia Zarządu,

4) przewodniczenie posiedzeniom Zarządu,

5) podpisywanie uchwał Zarządu,

6) zapewnienie wykonania uchwał Zarządu,

7) występowanie w imieniu Zarządu i reprezentowanie go na zewnątrz,

8) składanie informacji z pracy Zarządu,

9) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,

10) podpisywanie decyzji administracyjnych wydawanych przez Zarząd,

11) wykonywanie obowiązków organu podatkowego.

3. Zakres działania Burmistrza jako kierownika Urzędu obejmuje:

1) zatrudnianie i zwalnianie pracowników,

2) określanie sposobu nawiązania stosunku pracy,

3) określanie warunków pracy i płacy pracownikom Urzędu,

4) wykonywanie innych uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu, wynikających z kodeksu pracy i ustawy o pracownikach samorządowych,

5) administrowanie funduszem świadczeń socjalnych,

6) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy referatami Urzędu,

7) wydawanie aktów prawnych wewnętrznego urzędowania w formie zarządzeń,

8) zatwierdzanie planów kontroli Urzędu.

4. Zakres działania Burmistrza jako organu administracji publicznej pierwszej instancji obejmuje:

1) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,

2) udzielanie upoważnień do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych.

5. Do kompetencji Burmistrza należy ponadto:

1) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

2) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

3) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

4) wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej,

5) organizowanie i kierowanie akcjami ratowniczymi w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,

6) prowadzenie bieżącej gospodarki finansowej gminy,

7) składanie, w ramach posiadanych upoważnień, oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy,

8) podejmowanie i inicjowanie działań w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone na rzecz innych podmiotów,

9) współdziałanie z Radą i jej komisjami,

10) uczestniczenie w pracach związków, których gmina jest członkiem,

11) współpraca z samorządem powiatowym i sąsiednimi gminami,

12) współpraca z jednostkami pomocniczymi gminy,

13) przyjmowanie interesantów w indywidualnych sprawach, w tym również w sprawach skarg i wniosków w czasie określonym w regulaminie,

14) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Burmistrza przepisami ustaw i uchwał Rady.

6. Burmistrz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:

1) Sekretarza,

2) Skarbnika,

3) referatów,

4) samodzielnych stanowisk.

§ 13

1. Do kompetencji Sekretarza należy:

1) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem Urzędu,

2) inicjowanie działań usprawniających pracę Urzędu,

3) opracowywanie projektu regulaminu oraz projektów jego zmian,

4) opracowywanie zakresów czynności kierowników referatów,

5) opiniowanie zakresów czynności pracowników referatów,

6) opracowywanie zakresów czynności stanowisk samodzielnych,

7) wydawanie opinii w sprawach sporów kompetencyjnych między referatami,

8) dbanie o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników Urzędu,

9) kontrolowanie dyscypliny pracy,

10) prowadzenie spraw w zakresie ochrony danych osobowych,

11) prowadzenie rejestru zarządzeń Burmistrza,

12) sprawowanie nadzoru nad realizacją zarządzeń Burmistrza,

13) współpraca z Burmistrzem w zakresie ustalania tematyki posiedzeń Zarządu,

14) uczestniczenie w pracach Zarządu,

15) przekazywanie do realizacji kierownikom referatów podjętych na posiedzeniu Zarządu ustaleń, decyzji i wniosków,

16) sprawowanie nadzoru nad realizacją decyzji i wniosków Zarządu,

17) współpraca z Przewodniczącym Rady w zakresie ustalania tematyki sesji,

18) koordynowanie prac związanych z przygotowywaniem na sesję materiałów, tj. projektów uchwał itp.,

19) uczestniczenie w sesjach Rady,

20) sprawowanie nadzoru nad realizacją uchwał Rady,

21) czuwanie nad terminowym załatwianiem interpelacji i wniosków radnych,

22) zapewnienie właściwego współdziałania pomiędzy Radą i jej komisjami a Urzędem,

23) prowadzenie spraw związanych z organizacją na terenie gminy wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, do Sejmu i Senatu RP, Prezydenta RP, do izby rolniczej, do organów wykonawczych jednostek pomocniczych oraz referendów,

24) utrzymywanie kontaktów roboczych ze środkami masowego przekazu,

25) sporządzanie testamentów allograficznych,

26) zastępowanie Burmistrza podczas jego nieobecności we wszystkich sprawach, z wyłączeniem przysługujących jego kompetencji finansowych,

27) prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

28) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza zgodnie z przekazanymi wskazówkami,

29) prowadzenie książki kontroli Urzędu,

30) prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków wpływających do Urzędu oraz nadzór nad ich rozpatrywaniem,

31) prowadzenie spraw udostępniania herbu i flagi miasta,

32) prowadzenie korespondencji Burmistrza z zakładami opieki zdrowotnej.

2. W zakresie ustalonym przez Zarząd Burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu Sekretarzowi.

§ 14

1. Do obowiązków Skarbnika należy:

1) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem, uchwalaniem, wykonywaniem oraz kontrolą wykonania budżetu, w tym m.in.:

a) opracowywanie projektów aktów prawnych uruchamiających procedurę uchwalania budżetu gminy,

b) zbieranie wycinkowych materiałów planistycznych do budżetu,

c) przyjmowanie i ewidencjonowanie wniosków o dofinansowanie zadań z budżetu gminy,

d) sporządzanie projektu budżetu gminy,

e) uczestniczenie w fazie analizowania, korygowania i uchwalania projektu budżetu gminy przez Zarząd oraz opiniowanie budżetu przez komisje problemowe Rady,

f) sporządzanie projektu uchwały budżetowej,

g) przekazywanie mieszkańcom gminy informacji o założeniach projektu budżetu gminy,

h) składanie wyjaśnień do projektu budżetu gminy,

i) opracowywanie układu wykonawczego budżetu gminy,

j) ustanawianie dysponentów środków budżetowych,

k) czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu gminy,

l) wnioskowanie o dokonanie zmian budżetu (zmiany w dochodach i wydatkach budżetowych) oraz zmian w budżecie (przesunięcia środków w ramach budżetu),

ł) kontrolowanie i analizowanie wykonania budżetu,

m) informowanie i wyjaśnianie zainteresowanym kwestii związanych z prowadzoną przez Zarząd gospodarką finansową,

n) sporządzanie informacji okresowych oraz informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze, a także rocznego sprawozdania z wykonania budżetu,

2) dokonywanie kontrasygnaty czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych,

3) przyjmowanie i analizowanie planów finansowych gminnych jednostek organizacyjnych, sprawowanie nadzoru nad realizacją planów finansowych, analizowanie realizacji planów oraz przyjmowanie sprawozdań z ich realizacji,

4) sprawowanie nadzoru w sprawach związanych z przyznawaniem dotacji zakładom budżetowym oraz podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych.

2. Do obowiązków Skarbnika należy ponadto:

1) wykonywanie obowiązków Kierownika Referatu Finansowego,

2) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu,

3) przyjmowanie od kierowników referatów i przedstawianie na posiedzeniu Zarządu spraw finansowych,

4) uczestniczenie w sesji Rady i pracach komisji problemowych Rady,

5) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową (przesyłanie uchwał, sprawozdań, przekazywanie informacji i danych),

6) współdziałanie z instytucjami finansowymi (bank, urząd skarbowy itp.),

7) współpraca z kierownikami referatów Urzędu w prowadzeniu gospodarki finansowej gminy,

8) kreowanie polityki finansowej gminy,

9) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza zgodnie z przekazanymi wskazówkami.

§ 15

Do obowiązków kierowników referatów należy:

1) sprawowanie nadzoru nad działalnością referatu,

2) składanie propozycji do planu kontroli Urzędu,

3) inspirowanie działań usprawniających pracę referatu,

4) opracowywanie projektów zakresów czynności pracowników referatu i propozycji ich zmian,

5) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami referatu,

6) wnioskowanie w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania i pociągania do odpowiedzialności porządkowej pracowników referatu,

7) czuwanie nad dyscypliną pracy w referacie,

8) odbieranie korespondencji z sekretariatu,

9) sporządzanie planów urlopu pracowników referatów oraz czuwanie nad ich realizacją,

10) przekazywanie korespondencji oraz innych spraw właściwym pracownikom referatu wraz ze wskazówkami co do sposobu załatwienia sprawy,

11) wnoszenie propozycji do projektu budżetu gminy w zakresie działania referatu,

12) podejmowanie decyzji o wydatkowaniu środków, których referat jest dysponentem,

13) analizowanie bieżącej realizacji budżetu w zakresie działania referatu,

14) wnioskowanie o dokonywanie zmian w budżecie,

15) sporządzanie informacji i sprawozdań z realizacji budżetu gminy przez referat,

16) uczestniczenie, na zaproszenie, w sesjach Rady, posiedzeniach Zarządu oraz komisji problemowych Rady,

17) przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania radnych oraz skargi i wnioski obywateli,

18) reprezentowanie referatu na zewnątrz,

19) przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków oraz w innych sprawach związanych z funkcjonowaniem referatu.

R o z d z i a ł IV

Podział zadań między referatami

§ 16

Do wspólnych zadań referatów należy:

1) pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady, Zarządowi i jednostkom pomocniczym gminy w wykonywaniu zadań,

2) przygotowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę, Zarząd oraz Burmistrza, a także innych materiałów wnoszonych pod obrady Rady, jej komisji oraz Zarządu,

3) wykonywanie obowiązujących aktów prawnych, w tym wydawanych przez Radę, Zarząd i Burmistrza,

4) prowadzenie postępowania administracyjnego i wy-dawanie decyzji w zakresie posiadanego upoważnienia,

5) sprawne i terminowe obsługiwanie petentów,

6) właściwa i terminowa realizacja zadań,

7) współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu gminy,

8) wykonywanie budżetu w przypisanej części,

9) udzielanie zamówień publicznych dostawcom i wy-konawcom oferującym najkorzystniejszą ofertę,

10) opracowywanie propozycji do programu (strategii) rozwoju gminy oraz współudział w jego tworzeniu,

11) współdziałanie z organami rządowej administracji ogólnej w zakresie realizacji zadań zleconych,

12) przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania radnych,

13) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,

14) przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,

15) prowadzenie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną,

16) usprawnianie organizacji, form i metod pracy własnej.

§ 17

Do zakresu stanowiska ds. kancelarii ogólnej należy:

1) prowadzenie kancelarii Urzędu,

2) wydawanie zaświadczeń,

3) gromadzenie informacji prasowych dotyczących gminy,

4) obsługa narad organizowanych przez Burmistrza,

5) prowadzenie archiwum zakładowego.

Do zakresu stanowiska ds. obsługi Rady i Zarządu należy:

1) zapewnienie obsługi Rady, jej komisji i Zarządu,

2) prowadzenie rejestru uchwał Rady i Zarządu,

3) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji radnych oraz rejestrów wniosków komisji,

4) współpraca z jednostkami pomocniczymi gminy.

Do zakresu działania stanowiska ds. oświaty należy:

1) prowadzenie spraw związanych z zadaniami gminy jako organu prowadzącego szkoły i przedszkola.

Do obowiązków radcy prawnego należy świadczenie na rzecz organów gminy i Urzędu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu rad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami.

§ 18

Do zakresu działania Referatu Finansowego należy:

1) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem projektu budżetu gminy,

2) współdziałanie z referatami Urzędu oraz gminnymi jednostkami organizacyjnymi w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu wykonywania budżetu,

3) sprawowanie nadzoru nad realizacją budżetu gminy,

4) przygotowywanie projektów zmian w budżecie gminy oraz zmian budżetu gminy,

5) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu,

6) zapewnienie obsługi finansowo-księgowej i kasowej Urzędu,

7) prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu,

8) prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego i leśnego oraz podatków i opłat lokalnych w zakresie właściwości gminy oraz windykacja należności z tego tytułu,

9) pobór i ewidencja dochodów z mienia komunalnego oraz windykacja należności z tego tytułu,

10) pobór i ewidencjonowanie dochodów z mienia będącego własnością Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa we Wrocławiu,

11) zapewnienie właściwego obiegu dokumentów księgowych w Urzędzie,

12) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową i urzędem skarbowym w zakresie realizowanych zadań,

13) sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,

14) sporządzanie sprawozdań finansowych,

15) prowadzenie rozliczeń podatku VAT,

16) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i aktualizowaniem przez podatników podatku od nieruchomości, rolnego lub leśnego zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP).

§ 19

Do zakresu działania Referatu Rolnictwa i Gospodarki Gruntami należy:

1) współpraca z jednostkami organizacyjnymi działającymi na rzecz rolnictwa w zakresie doradztwa rolniczego, nasiennictwa, ochrony roślin, weterynarii, obrotu rolnego i materiału hodowlanego oraz innych dziedzin pokrewnych,

2) podejmowanie działań w zakresie ochrony roślin uprawnych przed szkodnikami i chwastami,

3) ochrona gruntów rolnych i leśnych oraz wnioskowanie o przeznaczenie tych gruntów na cele nierolnicze i nieleśne,

4) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki leśnej i zadrzewień oraz gospodarki łowieckiej,

5) prowadzenie spraw z zakresu wodociągowania wsi,

6) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej, ochrony wód oraz ochrony przeciwpowodziowej,

7) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,

8) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt,

9) prowadzenie spraw dotyczących oznakowania zwierząt i wydawania świadectw miejsca pochodzenia zwierząt,

10) prowadzenie ewidencji psów ras uznanych za agresywne,

11) gospodarka nieruchomościami rolnymi Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,

12) gospodarowanie gminnymi nieruchomościami rolnymi,

13) gospodarowanie gminnymi gruntami zabudowanymi i gruntami przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego na cele zabudowy,

14) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,

15) gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy,

16) prowadzenie spraw dotyczących podziałów i rozgraniczeń nieruchomości,

17) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw ulic i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości.

§ 20

Do zakresu działania Referatu Budownictwa i Ochrony Środowiska należy:

1) planowanie, przygotowanie i nadzorowanie inwestycji gminnych,

2) planowanie i nadzorowanie remontów ujętych w budżecie gminy,

3) planowanie i realizacja infrastruktury technicznej zapewniającej przygotowanie terenów pod budownictwo i działalność gospodarczą,

4) prowadzenie spraw związanych z budową, modernizacją i utrzymaniem dróg zarządzanych przez gminę, w tym dróg śródpolnych,

5) zapewnienie prawidłowego oznakowania oraz utrzymania oznakowania w odpowiednim stanie technicznym,

6) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi zarządzanej przez gminę oraz na korzystanie z dróg w sposób szczególny,

7) prowadzenie spraw dotyczących zagospodarowania przestrzennego gminy,

8) prowadzenie spraw związanych z przydziałem mieszkań,

9) prowadzenie spraw dotyczących przyznawania i wypłaty dodatków mieszkaniowych,

10) dbanie o porządek i czystość na nieruchomościach stanowiących mienie komunalne,

11) wykonywanie spoczywających na gminie zadań dotyczących ochrony zabytków i opieki nad miejscami pamięci narodowej,

12) prowadzenie spraw dotyczących targowisk,

13) prowadzenie spraw związanych z oświetleniem ulicznym,

14) obsługa administracyjno-gospodarcza Urzędu,

15) obsługa informatyczna Urzędu,

16) opiniowanie decyzji koncesyjnych na poszukiwanie złóż kopalin,

17) ewidencjonowanie działalności gospodarczej,

18) prowadzenie spraw związanych z określaniem godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności,

19) prowadzenie spraw dotyczących zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

20) prowadzenie spraw z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi,

21) obsługa Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

22) prowadzenie spraw dotyczących zezwoleń na krajowy zarobkowy przewóz osób taksówkami oraz innymi pojazdami samochodowymi w granicach gminy,

23) prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, a w szczególności w zakresie rozwiązywania problemów wywozu i składowania nieczystości stałych i płynnych, zanieczyszczania wód, nadmiernej emisji hałasu,

24) prowadzenie spraw w zakresie porządku i czystości na terenie gminy,

25) prowadzenie spoczywających na gminie zadań dotyczących odpadów,

26) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przyrody.

§ 21

Do zakresu działania Referatu Spraw Obywatelskich należy:

1) prowadzenie ewidencji ludności i rejestru wyborców,

2) prowadzenie postępowania w sprawach zgromadzeń,

3) wydawanie zezwoleń na zbiórki publiczne przeprowadzane na obszarze gminy lub jej części,

4) wykonywanie zadań z zakresu powszechnego obowiązku obrony i spraw wojskowych,

5) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

6) prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej,

7) prowadzenie spraw z zakresu ochrony informacji niejawnych, w tym kancelarii tajnej,

8) współpraca z policją w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego,

9) prowadzenie spraw związanych z kontaktami zagranicznymi gminy,

10) nadzór i kontrola nad działalnością gminnych jednostek działających w zakresie kultury, kultury fizycznej i turystyki,

11) opracowywanie gminnego kalendarza imprez i koordynacja imprez organizowanych w jego ramach,

12) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw miejscowości.

§ 22

1. Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu ustawy – Prawa o aktach stanu cywilnego, a w szczególności:

1) sporządzanie aktów stanu cywilnego,

2) prowadzenie ksiąg stanu cywilnego,

3) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego,

4) przechowywanie, prowadzenie i konserwacja archiwum ksiąg stanu cywilnego.

2. Wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość.

§ 23

Do obowiązków radcy prawnego należy świadczenie na rzecz organów gminy i Urzędu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami.

§ 24

1. Spory kompetencyjne między referatami rozstrzyga Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Sekretarza.

2. Spory kompetencyjne między pracownikami referatu rozstrzyga kierownik referatu.

R o z d z i a ł V

Zasady ustalania zakresu czynności, uprawnień

i obowiązków

§ 25

1. W celu zapewnienia właściwej organizacji pracy oraz obsługi obywateli kierownicy referatów, w oparciu o niniejszy regulamin, opracowują szczegółowe zakresy czynności, uprawnień i obowiązków dla pracowników referatów.

2. Zakresy czynności, o których mowa w ust. 1, opiniuje Sekretarz, a zatwierdza Burmistrz.

3. Zakresy czynności dla stanowisk samodzielnych opracowuje Sekretarz, a zatwierdza Burmistrz.

§ 26

Zakresy czynności, uprawnień i obowiązków dla kierowników referatów opracowuje Sekretarz, a zatwierdza Burmistrz.

§ 27

Zakresy czynności, uprawnień i obowiązków sporządza się w 5 egzemplarzach, po jednym dla: pracownika, Burmistrza, Sekretarza, kierownika referatu. Jeden egzemplarz włącza się do akt osobowych pracownika.

§ 28

Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego mu zakresu czynności.

§ 29

Postanowienia §§ 25–28 mają odpowiednio zastosowanie do zmian w zakresach czynności, uprawnień i odpowiedzialności.

R o z d z i a ł VI

Zasady podpisywania pism

§ 30

1. Pisma wychodzące z Urzędu aprobują, Burmistrz, Sekretarz, Skarbnik oraz kierownicy referatów, każdy odpowiednio do posiadanych upoważnień do podpisywania tych pism.

2. Poza Burmistrzem, pozostali członkowie nie posiadają uprawnień do aprobaty pism.

§ 31

Burmistrz podpisuje:

1) zarządzenia,

2) pisma związane z reprezentowaniem gminy na zewnątrz,

3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności gminy,

4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracy Urzędu,

5) decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania w jego imieniu nie upoważnił pracowników Urzędu,

6) decyzje z zakresu administracji publicznej podejmowane przez Zarząd,

7) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu,

8) pisma zawierające oświadczenie woli Urzędu jako pracodawcy,

9) pełnomocnictwa do reprezentowania gminy przed sądami i organami administracji,

10) odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania radnych,

11) odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne i informacje z przebiegu realizacji zaleceń pokontrolnych,

12) pisma zawierające odpowiedzi na postulaty mieszkańców, zgłaszane za pośrednictwem radnych,

13) inne pisma, jeśli ich podpisywanie Burmistrz zastrzegł dla siebie.

§ 32

Sekretarz i Skarbnik podpisują pisma:

1) pozostające w zakresie ich zadań, niezastrzeżone do podpisu Burmistrza,

2) decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach, do załatwienia których zostali upoważnieni przez Burmistrza.

§ 33

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępca podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań.

§ 34

Kierownicy referatów podpisują:

1) pisma związane z zakresem działania referatów, niezastrzeżone do podpisu Burmistrza,

2) decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach, do załatwienia których zostali upoważnieni przez Burmistrza.

§ 35

Pracownik przygotowujący projekt pisma parafuje je poprzez złożenie podpisu na kopii pisma załatwiającego sprawę i umieszczenie daty sporządzenia pisma, z lewej strony pod treścią pisma.

R o z d z i a ł VII

Działalność kontrola Urzędu

§ 36

Działalność kontrolna Urzędu polega na:

1) badaniu zgodności stanu istniejącego ze stanem postulowanym,

2) ustaleniu zasięgu i przyczyn rozbieżności,

3) przekazaniu wyników tego ustalenia kontrolowanemu i podmiotowi zwierzchniemu w stosunku do niego.

§ 37

Celem działalności kontrolnej Urzędu jest:

1) zapewnienie Zarządowi informacji niezbędnych dla efektywnego kierowania gospodarką gminną i podejmowanie właściwych decyzji,

2) ocena realizacji powierzonych zadań i legalności działania oraz skuteczności stosowanych form i środków,

3) ujawnienie niekorzystnych zjawisk w działaniu referatów oraz gminnych jednostek organizacyjnych,

4) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych,

5) wskazanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień,

6) doskonalenie metod pracy Urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 38

Działalność kontrolna Urzędu prowadzona jest na podstawie kryterium:

1) legalności,

2) celowości,

3) rzetelności,

4) gospodarności,

5) terminowości,

6) skuteczności.

§ 39

Urząd przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu Urzędu lub gminnych jednostek organizacyjnych, stanowiące niewielki fragment ich działalności,

2) wstępne – obejmujące kontrole zamierzeń i czynności przed ich dokonaniem oraz stopnia ich przygotowania,

3) bieżące – obejmujące czynności w trakcie ich wykonywania,

4) sprawdzające (następne) – przeprowadzane po dokonaniu określonych czynności, w szczególności mające na celu ustalenie, czy i w jaki sposób wykonane zostały zalecenia pokontrolne.

§ 40

Działalność kontrola Urzędu obejmuje kontrolę wewnętrzną i kontrolę zewnętrzną.

§ 41

Czynności kontrolne wykonują:

1) Sekretarz,

2) kierownicy referatów,

3) radca prawny Urzędu,

4) inni uprawnieni do wykonywania kontroli pracownicy Urzędu.

§ 42

1. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia upoważnienie wystawione przez Burmistrza.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy kierowników referatów kontrolujących pracowników referatu, którym kierują.

§ 43

1. Radca prawny przeprowadza kontrolę wstępną uchwał Rady Miejskiej.

2. Na polecenie Burmistrza radca prawny przeprowadza także kontrolę wstępną uchwał Zarządu i zarządzeń Burmistrza oraz aktów administracyjnych.

3. Z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 kontrola wstępna radcy prawnego obejmuje również umowy i porozumienia zawierane przez gminę.

4. Kontrola wstępna umów i porozumień powyżej 1000 EURO jest obligatoryjna.

5. Burmistrz może, w drodze polecenia służbowego lub zarządzenia, określić również inne niż wymienione w ust. 4 umowy i porozumienia podlegające obowiązkowi kontroli wstępnej radcy prawnego.

§ 44

Kierownicy referatów przeprowadzają kontrolę wewnętrzną w zakresie wykonywanych zadań przez pracowników referatu.

§ 45

Pracownicy Urzędu, o których mowa w § 41 ust. 4, wykonują czynności kontrolne w zakresie określonym w upoważnieniu.

R o z d z i a ł VIII

Zasady i tryb opracowywania aktów prawnych

§ 46

Referaty Urzędu, każdy w zakresie swego działania, przygotowują projekty aktów prawnych Rady, Zarządu i Burmistrza.

§ 47

Redakcja aktów prawnych powinna być jasna i zwięzła, a znaczenie użytych pojęć winno odpowiadać znaczeniu, jakie przypisuje się tym pojęciom w obowiązującym ustawodawstwie.

§ 48

1. Projekt aktu prawnego powinien zawierać:

1) tytuł,

2) podstawę prawną,

3) treść aktu.

2. W tytule aktu prawnego, w oddzielnych wierszach zamieszcza się następujące części:

1) oznaczenie rodzaju aktu i jego numer,

2) oznaczenie organu wydającego akt,

3) datę aktu,

4) ogólne określenie przedmiotu aktu.

3. Podstawa prawna aktu winna wskazywać kompetencje organu do wydania aktu.

4. Treść aktu prawnego należy ująć w paragrafach, ustępach, punktach i literach.

5. Poza postanowieniami merytorycznymi treść aktu winna wskazywać:

1) wykonawcę aktu,

2) oznaczenie aktu prawnego podlegającego uchyleniu (o ile zachodzi taka potrzeba),

3) datę wejścia w życie aktu.

§ 49

1. Projekty uchwał Rady wymagają pisemnego uzasadnienia.

2. Uzasadnienie powinno jasno, wyczerpująco i zwięźle przedstawiać stan faktyczny zagadnienia będącego przedmiotem regulacji, tłumaczyć cel i potrzebę wydania aktu, a także przedstawić skutki finansowe wprowadzenia wprowadzanej regulacji.

3. Uzasadnienie projektu uchwały podpisuje Burmistrz.

§ 50

Projekt aktu prawnego rodzącego skutki finansowe powinien być uzgodniony ze Skarbnikiem.

§ 51

1. Projekt aktu prawnego podlega kontroli pod względem redakcyjnym i prawnym. Kontrolę przeprowadza radca prawny, umieszczając na projekcie pieczątkę z napisem: “Projekt uchwały – zarządzenia pod względem formalnym i prawnym nie budzi zastrzeżeń” i składając podpis.

2. Kontrola projektów uchwał Rady jest obligatoryjna.

§ 52

Oryginały aktów prawnych Rady i Zarządu przechowuje oraz prowadzi ich rejestr stanowisko ds. Rady i Zarządu, Burmistrza – Sekretarz.

R o z d z i a ł IX

Przyjmowanie interesantów

§ 53

1. Burmistrz przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach od 9oo do 16oo.

2. Sekretarz i kierownicy referatów przyjmują interesantów codzienne, w ramach swoich możliwości czasowych.

3. Pozostali pracownicy przyjmują interesantów w go-dzinach pracy Urzędu.

4. Radca prawny nie przyjmuje interesantów.

§ 54

1. W terminach przyjęć interesantów podanych w § 53 przyjmowane są również skargi i wnioski od obywateli.

2. Na okoliczność ustnego wniesienia skargi i wniosku sporządza się protokół.

3. Protokół z przyjęcia skargi lub wniosku powinien zawierać:

1) datę przyjęcia skargi lub wniosku,

2) imię, nazwisko i adres składającego,

3) zwięzłe określenie przedmiotu skargi lub wniosku,

4) imię i nazwisko przyjmującego,

5) podpis składającego skargę lub wniosek.

4. Skargi i wnioski rejestruje się w centralnym rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez Sekretarza.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 55

Zmiany regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.

 

Załącznik do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego Wąsosza (poz. 1696)