1685

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ DZIERŻONIOWA

z dnia 27 sierpnia 2001 r.

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Dzierżoniowie

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), na wniosek Zarządu Miasta Dzierżoniowa, Rada Miejska Dzierżoniowa postanawia, co następuje:

§ 1

Uchwala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta w Dzierżoniowie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Dzierżoniowa wprowadzony uchwałą nr X/70/99 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 26 kwietnia 1999 r.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY MIEJSKIEJ
BARBARA ZARÓWNA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 27 sierpnia 2001 r. (poz. 1685)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU MIASTA W DZIERŻONIOWIE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta w Dzierżoniowie określa:

1) zadania Urzędu Miasta w Dzierżoniowie,

2) wewnętrzną strukturę,

3) zasady funkcjonowania Urzędu Miasta,

4) zakresy działania Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Miasta oraz Skarbnika Miasta,

5) zakresy działania komórek organizacyjnych Urzędu i stanowisk samodzielnych – załącznik nr 1 do regulaminu,

6) schemat organizacyjny Urzędu Miasta w Dzierżoniowie – załącznik nr 2 do regulaminu,

7) strukturę podległości gminnych jednostek organizacyjnych – załącznik nr 3 do regulaminu.

§ 2

Ilekroć w regulaminie organizacyjnym jest mowa o:

1) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską Dzierżoniowa,

2) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta Dzierżoniowa,

3) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta w Dzierżoniowie,

4) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Dzierżoniowa,

5) Zastępcy Burmistrza – należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Dzierżoniowa,

6) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Miasta,

7) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Miasta – Głównego Księgowego Budżetu,

8) kierownictwie Urzędu – należy przez to rozumieć Burmistrza Dzierżoniowa, Zastępcę Burmistrza, Sekretarza Miasta, Skarbnika Miasta,

9) regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta w Dzierżoniowie,

10) komórkach organizacyjnych Urzędu – należy przez to rozumieć strukturę organizacyjną wymienioną w rozdziale III,

11) jednostkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne wyszczególnione w załączniku nr 3.

§ 3

1. Urząd Miasta jest jednostką budżetową Miasta Dzierżoniowa.

2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

3. Kierownikiem Urzędu Miasta jest Burmistrz, który pełni równocześnie funkcję Przewodniczącego Zarządu Miasta.

4. Siedzibą Urzędu jest Ratusz, Rynek 1.

R o z d z i a ł II

Zadania Urzędu Miasta

§ 4

1. Urząd Miasta w Dzierżoniowie jest jednostką organizacyjną miasta powołaną do wykonywania zadań publicznych o znaczeniu lokalnym, przynależnych do zakresu zadań Zarządu i Burmistrza.

2. Urząd realizuje zadania:

1) własne, wynikające z ustaw, statutu miasta i uchwał Rady Miejskiej,

2) zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,

3) przejęte w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej,

4) powierzone na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 5

1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom miasta w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.

2. W szczególności do zadań Urzędu należy:

1) przygotowywanie materiałów, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej,

2) wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy,

3) zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,

4) przygotowywanie dokumentów w celu uchwalenia budżetu oraz jego wykonania,

5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów gminy,

6) realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy,

7) prowadzenie dostępnego do powszechnego wglądu zbioru przepisów gminnych,

8) stosowanie instrukcji kancelaryjnej w zakresie przyjmowania, ewidencjowania, wysyłania korespondencji, a także w zakresie przechowywania i przekazywania akt do archiwum.

R o z d z i a ł III

Organizacja Urzędu

§ 6

1. W Urzędzie funkcjonują: wydziały, referaty, biura, zespoły oraz jednoosobowe stanowiska pracy, które przy znakowaniu akt posługują się symbolami określonymi w regulaminie.

2. W Urzędzie tworzy się następujące wydziały:

– Urząd Stanu Cywilnego – USC,

– Wydział Infrastruktury Społecznej – BS,

– Wydział Organizacyjny – OR,

– Wydział Inżynierii Miejskiej – ZK,

– Wydział Geodezji, Architektury i Gospodarki Nieruchomościami – ZP,

– Wydział Finansowo-Budżetowy – FB,

– Wydział Inwestycji – ZI.

§ 7

W Urzędzie tworzy się następujące referaty i zespoły pracownicze:

– Kancelaria Rady Miejskiej – KRM,

– Referat Promocji i Rozwoju Gospodarczego – BA,

– Zespół Radców Prawnych – BR,

– Biuro Obsługi Klienta – OR-2,

– Referat Spraw Obywatelskich – SO,

– Referat Architektury – PA,

– Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami – PN,

– Referat Spraw Lokalowych i Rewitalizacji – ZR,

– Referat Dochodów – FB-2,

– Zespół Informatyków – OR-I.

§ 8

W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska samodzielne:

– Stanowisko ds. Obrony Cywilnej i Zagrożeń Nadzwyczajnych – OC,

– Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy – BHP,

– Stanowisko ds. Kontroli – BK.

§ 9

1. Kierownictwo Urzędu stanowią:

– Burmistrz – BM,

– Zastępca Burmistrza – BM,

– Sekretarz Miasta – SG,

– Skarbnik Miasta – SK.

2. W Urzędzie ustala się następujące stanowiska kierownicze:

– Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,

– Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

– Kierownik Kancelarii Rady Miejskiej,

– Kierownik Referatu Promocji i Rozwoju Gospodarczego,

– Kierownik Wydziału Infrastruktury Społecznej,

– Kierownik Wydziału Inżynierii Miejskiej,

– Kierownik Wydziału Inwestycji,

– Kierownik Referatu Spraw Lokalowych i Rewitalizacji,

– Naczelnik Wydziału Geodezji, Architektury i Gospodarki Nieruchomościami, pełniący obowiązki kierownika Referatu Architektury i Referatu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,

– Naczelnik Wydziału Finansowo-Budżetowego,

– Kierownik Referatu ds. Dochodów.

3. Ustala się stanowiska koordynatorów w następujących komórkach organizacyjnych Urzędu:

– Biuro Obsługi Klienta,

– Referat Spraw Obywatelskich,

– Referat Architektury,

– Zespół Radców Prawnych.

4. Wyodrębnia się Pion Ochrony Informacji Niejawnych, który podlega bezpośrednio Burmistrzowi.

5. Ustala się następującą strukturę wewnętrzną wydziałów i komórek organizacyjnych:

5.1. Pion Burmistrza Miasta:

a) Kancelaria Rady Miejskiej – KRM:

– kierownik Kancelarii,

– stanowisko ds. obsługi Rady Miejskiej,

b) Urząd Stanu Cywilnego – USC:

– kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,

– zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

– stanowisko ds. obrony cywilnej i zagroaeń nadzwyczajnych w wymiarze 1 etatu i stanowisko ds. obs3ugi Urzźdu Stanu Cywilnego w wymiarze 1 etatu,

c) Referat Promocji i Rozwoju Gospodarczego – BA:

– kierownik referatu,

– stanowisko ds. rozwoju gospodarczego, promocji i kontaktów z zagranicą,

– stanowisko ds. pozyskiwania środków pomocowych,

– stanowisko ds. kontaktów z mediami,

d) Zespół Radców Prawnych – BR:

– koordynator Zespołu Radców Prawnych,

– stanowisko radcy prawnego w wymiarze 1 i 7/8 etatu,

e) Stanowisko ds. Kontroli – BK,

f) Stanowisko ds. BHP – BHP,

g) Pion Ochrony Informacji Niejawnych:

– Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych – PO, powoływany przez Burmistrza,

– Kierownik kancelarii tajnej (funkcja wyznaczona pracownikowi wskazanemu przez Pełnomocnika),

– stanowisko ds. obsługi Kancelarii Tajnej, (funkcja wyznaczona pracownikowi wskazanemu przez pełnomocnika),

– stanowisko informatyka w wymiarze 1,5 etatu – OR-I.

5.2. Pion Zastępcy Burmistrza Miasta:

a) Wydział Inżynierii Miejskiej – ZK:

– kierownik wydziału,

– 2 stanowiska ds. ochrony środowiska,

– stanowisko ds. zarządu drogami,

– stanowisko ds. gospodarki komunalnej,

b) Wydział Inwestycji – ZI:

– kierownik wydziału,

– 3 stanowiska ds. przygotowania i realizacji inwestycji,

c) Referat Spraw Lokalowych i Rewitalizacji – ZR:

– kierownik referatu,

– stanowisko ds. gospodarki lokalami,

– stanowisko ds. rewitalizacji,

d) Wydział Infrastruktury Społecznej – BS:

– kierownik wydziału,

– stanowisko ds. obsługi finansowej,

– stanowisko ds. obsługi gminnych placówek ze sfery infrastruktury społecznej,

e) Wydział Geodezji, Architektury i Gospodarki Nieruchomościami – ZP:

– naczelnik wydziału,

referat architektury – PA:

– koordynator referatu architektury,

– stanowisko ds. ustalania warunków zabudowy,

– stanowisko ds. lokalizacji reklam,

referat geodezji, rolę kierownika referatu pełni naczelnik wydziału – PN:

– stanowisko ds. wieczystego użytkowania,

– stanowisko ds. podziałów i rozgraniczeń,

– stanowisko ds. obrotu nieruchomości gruntowych,

– stanowisko ds. obrotu nieruchomości zabudowanych,

– stanowisko ds. obrotu mieszkań,

– stanowisko ds. rolnych i SIP,

– stanowisko ds. SIP.

5.3. Pion Sekretarza Miasta:

a) Wydział Organizacyjny, funkcję kierownika pełni Sekretarz Miasta – OR:

– stanowisko ds. organizacyjno-prawnych,

– stanowisko ds. kadr,

– stanowisko ds. gospodarczych i archiwum,

– stanowiska pomocnicze i obsługa (kierowca – konserwator, 3,5 etatów sprzątaczek i w tym dozorca),

b) Sekretariat OR-1:

– stanowisko ds. obsługi Zarządu Miasta,

– stanowisko ds. obsługi sekretarskiej BM i Z-cy BM,

c) Biuro Obsługi Klienta – OR-2:

– koordynator zespołu,

– 2 stanowiska ds. obsługi klientów Urzędu,

– 2 stanowiska doręczycieli przesyłek,

d) Referat Handlu i Usług – SH:

– stanowisko ds. ewidencji i wydawania zezwoleń,

– stanowisko ds. ewidencji i spraw targowiska w wymiarze 1 etatu,

e) Stanowisko ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – SA, w wymiarze 1 etatu,

f) Referat Spraw Obywatelskich – SO:

– koordynator referatu,

– stanowisko ds. ewidencji ludności,

– stanowisko ds. dowodów osobistych,

– stanowisko ds. wojskowych.

5.4. Pion Skarbnika Miasta:

a) Wydział Finansowo-Budżetowy – FB:

– naczelnik wydziału,

– stanowisko ds. planowania budżetowego,

– stanowisko ds. księgowości budżetowej,

– stanowisko ds. WAT i windykacji dochodów z tyt. dzierżaw i opłaty targowej,

– stanowisko ds. windykacji dochodów z tyt. opłat za wieczyste użytkowanie, przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności i wykupu gruntów,

– stanowisko ds. płac i podatku od posiadania środków transportu i posiadania psów,

– stanowisko ds. ewidencji op3at z tyt. zajźcia pasa drogowego i funduszy, w wymiarze 1 etatu,

b) Kasa – FB-1:

– stanowisko ds. obsługi kasowej w wymiarze 1,5 etatu,

c) Referat dochodów – FB-2:

– kierownik referatu,

– stanowisko ds. ewidencji analitycznej dochodów z podatku od nieruchomości, mandatów, czynszu najmu,

– stanowisko ds. wymiaru podatku od nieruchomości i ewidencji dochodów z tyt. obrotu nieruchomości oraz za zarząd i użytkowanie.

§ 10

1. Zadania merytoryczne poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta określa załącznik nr 1 do regulaminu.

2. Podział zadań w komórkach organizacyjnych na poszczególne stanowiska pracy określają zakresy czynności określone w opisach stanowisk pracy zatwierdzane przez Burmistrza, na wniosek kierowników wydziałów i referatów lub koordynatorów, w uzgodnieniu z Sekretarzem.

3. Wielkość zatrudnienia w Urzędzie Miasta w ramach przyznanych środków na wynagrodzenia określa Burmistrz.

4. W uzasadnionych przypadkach w Urzędzie mogą być tworzone i likwidowane stanowiska pracy.

5. W Urzędzie może być świadczona praca na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

6. W Urzędzie mogą funkcjonować zespoły doradcze, opiniodawcze i wykonawcze do realizacji projektów, przedsięwzięć i zadań. Skład osobowy, zakres działania i tryb pracy zespołów określa Burmistrz w dokumencie o ich powołaniu o ile nie wynika to z odrębnych przepisów.

R o z d z i a ł IV

Zasady funkcjonowania Urzędu

§ 11

Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

1) praworządności,

2) służebności wobec społeczności lokalnej,

3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

4) jednoosobowego kierownictwa,

5) kontroli wewnętrznej,

6) podziału kompetencji,

7) wzajemnego współdziałania,

8) racjonalnego doboru kadry pracowniczej.

§ 12

1. Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań kierują się celami i środkami wyznaczonymi w polityce jakości Urzędu.

2. Politykę jakości wyznacza kierownictwo Urzędu, a zatwierdza Zarząd Miasta.

§ 13

1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.

2. Zakupy i inwestycje są realizowane po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych.

§ 14

1. Jednoosobowe kierownictwo polega na obowiązku wykonywania poleceń bezpośredniego przełożonego wynikającego ze służbowego podporządkowania.

2. Urzędem kieruje Burmistrz i wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem za realizację swoich zadań.

3. Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.

4. W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jego obowiązki przejmują osoby zaproponowane przez kierownika i zaakceptowane przez Burmistrza. Zastępstwa aktywne i pasywne ustalane są w kartach stanowisk pracy.

5. Pracą zespołu pracowniczego lub referatu mogą kierować wyznaczone osoby w randze koordynatora. Zakres ich kompetencji ustala BM w odrębnym dokumencie.

6. Zasady przyznawania dodatków funkcyjnych określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich.

7. Naczelnik Wydziału Geodezji, Architektury i Gospodarki Nieruchomościami może używać tytułu – Geodeta Miasta.

8. Kierownik Wydziału Inżynierii Miejskiej może używać tytułu Inżynier Miasta.

9. Głównym Księgowym Urzędu Miasta jest Naczelnik Wydz. Finansowo-Budżetowego.

§ 15

1. Dobór kadry pracowniczej odbywa się w drodze postępowania konkursowego, które ma na celu wyłonienie najlepszej kandydatury spośród złożonych ofert.

2. Decyzję o zatrudnieniu kandydata na określone stanowiska pracy podejmuje Burmistrz, oprócz stanowiska Komendanta Straży Miejskiej.

§ 16

1. W celu realizacji zadań o istotnym znaczeniu dla miasta Burmistrz może powołać pismem okólnym Pełnomocnika działającego w jego imieniu.

2. Powołanie Pełnomocnika w trybie określonym w ust. 1 nie wymaga zmiany regulaminu organizacyjnego.

R o z d z i a ł V

Zakresy zadań Burmistrza, Zastępcy Burmistrza,

Sekretarza, Skarbnika i kierowników komórek

organizacyjnych Urzędu Miasta

§ 17

Do zakresu zadań Burmistrza należy:

1) kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,

2) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

3) koordynowanie działalności komórek i jednostek organizacyjnych oraz organizowanie ich współpracy,

4) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczącymi podziału zadań,

5) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

6) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,

7) upoważnianie Zastępcy Burmistrza i pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

8) zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu,

9) udzielanie pełnomocnictw procesowych,

10) organizowanie pracy Zarządu i przewodniczenie jego posiedzeniom,

11) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, które podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu,

12) składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącego funkcjonowania Miasta (w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd),

13) składanie sprawozdań z wykonywania uchwał Rady i Zarządu,

14) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Miasta.

§ 18

1. Zastępca Burmistrza podejmuje czynności kierownika Urzędu w czasie nieobecności Burmistrza lub niemożności pełnienia obowiązków przez Burmistrza z innych przyczyn.

2. Do zadań Zastępcy Burmistrza należy realizacja zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Miasta.

3. Zastępca Burmistrza wykonuje zadania w zakresie upoważnień i poleceń służbowych wydawanych przez Burmistrza oraz nadzoruje i jest odpowiedzialny za sprawy realizowane przez komórki organizacyjne, przyporządkowane dla tego stanowiska w strukturze organizacyjnej Urzędu.

§ 19

Do zadań Sekretarza Miasta należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:

1) nadzór nad organizacją pracy Urzędu,

2) przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów, zarządzeń i innych aktów wewnętrznych,

3) prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,

4) przedkładanie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy w Urzędzie,

5) nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej,

6) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników i komórek organizacyjnych bezpośrednio podległych,

7) nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i nad środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania, zakupy, wyposażenie, remonty i inwestycje,

8) nadzorowanie przestrzegania rzetelnego i terminowego załatwiania interpelacji skarg i wniosków,

9) pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie nieobecności Burmistrza i zastępcy Burmistrza,

10) wykonywanie zadań Pełnomocnika ds. Jakości, a w szczególności: nadzorowanie aktualizacji dokumentacji systemu, sporządzanie harmonogramów auditów wewnętrznych, formułowanie wniosków z przeglądów funkcjonowania Urzędu, sporządzanie planów poprawy jakości i nadzorowanie jego realizacji, wnioskowanie zmian do polityki jakości i Księgi Jakości,

11) wykonywanie zadań Pełnomocnika ds. Wyborów, a w szczególności: koordynowanie prac przygotowawczych do przeprowadzenia wyborów, zapewnienie warunków technicznych, organizacyjnych, lokalowych do przeprowadzenia wyborów, wspomaganie możliwości zapewnienia przestrzegania prawa wyborczego w dniu wyborów, zapewnienie warunków do dostarczenia wyników z głosowania, zapewnienie warunków do przechowywania materiałów wyborczych,

12) wykonywanie innych zadań z upoważnienia lub na polecenie Burmistrza.

§ 20

Do zadań Skarbnika Miasta należy:

1) wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa w zakresie obsługi księgowej budżetu miasta,

2) przygotowywanie projektu budżetu Miasta,

3) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu,

4) kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych (ewentualnie udzielanie upoważnień dla innych osób do dokonywania kontrasygnaty),

5) nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej,

6) przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej gminy,

7) opiniowanie projektów uchwał organów gminy wywołujących skutki finansowe dla gminy,

8) organizacja kontroli finansowych i obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie i w gminie,

9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza.

§ 21

Do zakresu zadań naczelników i kierowników komórek organizacyjnych Urzędu należy:

1) kierowanie pracą podległych im komórek organizacyjnych Urzędu,

2) nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do komórek organizacyjnych,

3) kontrolowanie jakości wykonanej pracy przez podległych pracowników, dokonywanie oceny pracowników i występowanie z wnioskami w ich sprawie (nagrody, kary, awanse),

4) koordynowanie racjonalnego wykorzystania czasu pracy pracowników,

5) przestrzeganie procedur określonych w dokumentacji systemu zarządzania jakością,

6) nadzorowanie dokumentacji systemu, wprowadzanie zmian z własnej inicjatywy lub w wyniku działań korygujących,

7) nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów bhp i ppoż.,

8) dbałość o powierzone mienie Urzędu,

9) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu oraz aktów własnych Urzędu,

10) opracowywanie projektów budżetu w części dotyczącej zakresu działania komórek,

11) opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych działań i spraw,

12) współdziałanie z innymi komórkami Urzędu z jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organami administracji i organizacjami społecznymi,

13) wydawanie w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych w ramach uzyskanych upoważnień,

14) przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi i wnioski interesantów, w trybie przewidzianym procedurą,

15) na polecenie Burmistrza wykonywanie innych zadań w sprawach nieobjętych zakresem działania.

§ 22

1. Merytoryczny nadzór nad pracą Kancelarii Rady Miejskiej sprawuje Przewodniczący Rady Miejskiej.

2. Obowiązki i uprawnienia Urzędu jako pracodawcy oraz prawa i obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy Urzędu.

R o z d z i a ł VI

Akty prawne Zarządu Miasta i Burmistrza Dzierżoniowa

§ 23

1. Zarząd na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje:

a) uchwały,

b) zarządzenia – będące przepisami porządkowymi w sprawach niecierpiących zwłoki, ze względu na ochronę życia i zdrowia ludzi oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę Miejską na najbliższej sesji,

c) decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów postępowania administracyjnego,

d) stanowiska – w celu wydania opinii, oceny, zalecenia i wytycznych.

2. W celu określenia sposobu wykonania uchwał Rady Miejskiej Zarząd wydaje uchwały wykonawcze.

§ 24

Burmistrz wydaje:

a) zarządzenia – wydawane na podstawie delegacji zawartych w aktach prawnych,

b) pisma okólne – porządkujące wewnętrzne sprawy organizacyjne Urzędu,

c) decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów postępowania administracyjnego.

§ 25

Uchwały i zarządzenia powinny zawierać:

1) oznaczenie (np. Zarządzenie Burmistrza), nr kolejny w danym roku kalendarzowym,

2) datę podjęcia: dzień, miesiąc (słownie), rok,

3) określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji prawnej,

4) wskazanie podstawy prawnej,

5) treść regulowanych zagadnień,

6) wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację i termin realizacji,

7) przepisy końcowe obejmujące datę wejścia w życie prawnego (z ewentualnym wskazaniem przepisów lub aktów ulegających uchyleniu).

§ 26

1. Projekty aktów prawnych przygotowują właściwe pod względem merytorycznym komórki organizacyjne, a wydaje i emituje Wydział Organizacyjny.

2. Projekty aktów prawnych należy przekazać do radcy prawnego w celu ich zaopiniowania pod względem formalno-prawnym.

3. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych Rady, zaopiniowane przez radcę prawnego wnoszą na posiedzeniach Zarządu Miasta kierownicy i koordynatorzy komórek odpowiedzialnych za sprawy określone w uchwałach.

4. Przyjęte przez Zarząd projekty uchwał Rady po uwzględnieniu zmian wprowadzonych przez Zarząd należy przekazać do Wydziału Organizacyjnego, który przekazuje projekty uchwał do Kancelarii Rady Miejskiej.

5. Akty prawne po ich przyjęciu i podpisaniu podlegają ewidencji w Wydziale Organizacyjnym.

R o z d z i a ł VII

Zasady ogólne podpisywania dokumentów

i korespondencji Urzędu

§ 27

1. Uchwały Zarządu Miasta podpisuje Przewodniczący Zarządu lub Z-ca Przewodniczącego, jeżeli prowadzi posiedzenie Zarządu.

2. Do kwoty ustalonej w upoważnieniu Zarządu, umowy lub inne dokumenty wywołujące zobowiązania finansowe mogą podpisywać indywidualnie Burmistrz, Sekretarz oraz inne osoby posiadające upoważnienia.

3. Umowy oraz inne dokumenty, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymagają kontrasygnaty Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 28

1. Odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania radnych podpisuje Burmistrz lub jego Zastępca.

2. Do podpisu Burmistrza zastrzega się także następujące pisma i dokumenty:

a) zarządzenia, pisma okólne,

b) decyzje i postanowienia z zakresu administracji publicznej, do wydawania których nie zostali upoważnieni inni pracownicy,

c) decyzje z zakresu administracji publicznej podejmowane przez Zarząd,

d) kierowane do naczelnych organów władzy państwowej oraz naczelnych i centralnych organów administracji,

e) kierowane do NIK, RIO, PIP, Izby Skarbowej i innych instytucji – w związku z prowadzonymi przez nie postępowaniami,

f) związane ze współpracą zagraniczną,

g) zawierające wnioski o nadanie odznaczeń państwowych i regionalnych,

h) pisma i dokumenty związane ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych i kierowników jednostek organizacyjnych miasta,

i) listy gratulacyjne,

j) upoważnienia i pełnomocnictwa.

3. Dokumenty i pisma inne podpisują:

a) Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik – w sprawach przez nich nadzorowanych, zgodnie z ustalonym podziałem zadań, jeżeli nie są zastrzeżone do podpisu Burmistrza,

b) kierownicy wydziałów w sprawach należących do ich zakresu działania, niezastrzeżone do podpisu przez inne osoby,

c) kierownicy wydziałów określają rodzaje pism, do podpisywania których są upoważnieni ich zastępcy lub inni pracownicy, zakres udzielonych uprawnień zawarty jest w indywidualnej karcie stanowiska pracy.

4. Dokumenty przedkładane do podpisu muszą być parafowane na jednej z kopii przez osobę sporządzającą lub kierownika komórki organizacyjnej oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego, jako niebudzące zastrzeżeń pod względem prawnym.

5. Zasady podpisywania dokumentów finansowo-księ-gowych określa instrukcja obiegu dokumentów księgowych – opracowana przez Skarbnika.

6. Obieg, rejestracja, znakowanie, przechowywanie i ar-chiwizowanie dokumentów odbywa się na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej.

R o z d z i a ł VIII

Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków

§ 29

1. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają:

a) Rada Miejska – w sprawach dotyczących Zarządu, Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

b) Burmistrz – w sprawach dotyczących zadań własnych gminy realizowanych przez Urząd lub jednostki podległe.

2. Skargi i wnioski przyjmuje Burmistrz i Zastępca Burmistrza.

3. Sekretarz i Skarbnik przyjmują skargi w sprawach załatwianych przez podległe wydziały.

§ 30

Interesanci w sprawach skarg i wniosków przyjmowani są:

– we wtorki – od 14oo do 16oo przez Burmistrza,

– w piątki – od 14oo do 16oo przez Zastępcę Burmistrza.

§ 31

1. O tym, czy pismo otrzymane przez Urząd jest skargą czy wnioskiem, określa Burmistrz lub Zastępca Burmistrza, kierując się obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

2. Skargi i wnioski rejestrowane są w rejestrze prowadzonym przez Wydział Organizacyjny.

3. Po zarejestrowaniu skargę (wniosek) przekazuje się do wyjaśnienia właściwym komórkom lub jednostkom. Po uzyskaniu informacji i wyjaśnień Wydział Organizacyjny przedstawia Burmistrzowi ostateczny projekt odpowiedzi.

4. Obsługę organizacyjną przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków zapewnia Wydział Organizacyjny.

5. Jeżeli skarga dotyczy spraw prowadzonych przez kilka komórek, Burmistrz wyznacza jednostkę koordynującą załatwienie sprawy.

6. Szczegółowe zasady przyjmowania oraz załatwiania skarg, wniosków oraz petycji określa instrukcja wprowadzona zarządzeniem Burmistrza.

R o z d z i a ł IX

Organizacja działalności kontrolnej

§ 32

1. System kontroli obejmuje:

a) kontrolę zewnętrzną, której podlegają jednostki organizacyjne miasta,

b) kontrolę wewnętrzną (funkcjonalną), której podlegają wydziały Urzędu,

2. Stosuje się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla jednostki kontrolowanej.

3. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie podpisane przez Burmistrza, które rejestruje Wydział Organizacyjny.

4. Szczegółowy tryb kontroli określa instrukcja wydana zarządzeniem Burmistrza.

R o z d z i a ł X

System oceny pracowników Urzędu

§ 33

Pracownicy Urzędu, których stosunek pracy nawiązany jest na podstawie umowy o pracę, podlegają okresowym ocenom, których zasady określa Burmistrz w procedurze przyjętej aktem wewnętrznym.

R o z d z i a ł XI

Zasady udzielania informacji dziennikarzom

§ 34

1. Informacji o działalności Urzędu Miasta dziennikarzom krajowym i zagranicznym udzielają:

a) Burmistrz i Zastępca Burmistrza,

b) pracownik zatrudniony na stanowisku ds. kontaktów z mediami, zwany dalej rzecznikiem,

c) osoby wskazane przez Burmistrza.

2. Obsługa informacyjna środków masowego przekazu odbywa się na zasadach określonych w ustawie Prawo prasowe.

§ 35

1. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miasta są zobowiązani przygotować rzecznikowi na jego wniosek pisemne stanowisko oraz odpowiedź na krytykę dotyczącą problematyki wchodzącej w zakres działania kierowanych przez nich komórek.

2. Rzecznik zapewnia obsługę prasową Burmistrza, Zarządu Miasta i Urzędu Miasta, a w szczególności:

a) przygotowuje do publikacji informacje o przedsięwzięciach i decyzjach Burmistrza,

b) organizuje konferencje prasowe Burmistrza,

c) na bieżąco przekazuje Burmistrzowi informacje i publikacje prasowe dotyczące miasta i Urzędu,

d) gromadzi dokumentację z materiałów prasowych,

e) czynnie uczestniczy w redagowaniu gazety miejskiej.

R o z d z i a ł XII

Postanowienia końcowe

§ 36

1. W zakresie ustalonym przez Zarząd Miasta Burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw w swoim imieniu – Sekretarzowi.

2. Przy zmianach personalnych pracowników Urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy obowiązuje protokolarne przekazywanie zakresu zadań i obowiązków.

3. Poza zadaniami wymienionymi w zakresie zadań wydziałów i komórek organizacyjnych Kierownik Urzędu może polecać wykonanie innych prac niż wymienione w regulaminie organizacyjnym.

4. Zmiany w regulaminie organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

5. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa Regulamin Pracy Urzędu Miasta zatwierdzony przez Burmistrza w uzgodnieniu z organizacjami związkowymi działającymi w Urzędzie.

6. Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta wchodzi w życie z dniem wywieszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu.

Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Dzierżoniowie (poz. 1685)

 

ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH URZĘDU MIASTA

 

Do zadań realizowanych przez wszystkie komórki organizacyjne należą:

1. Przestrzeganie polityki jakości oraz procedur i instrukcji określonych w Księdze Jakości.

2. Opracowywanie projektów do programów rozwoju miasta w części dotyczącej danej komórki organizacyjnej.

3. Przygotowanie projektów uchwał, materiałów informacyjnych i analiz będących przedmiotem obrad Rady Miejskiej i jej organów, Zarządu Miasta oraz dla potrzeb Burmistrza.

4. Realizacja zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej oraz uchwał i decyzji Zarządu Miasta.

5. Opracowywanie propozycji do projektu budżetu miasta w zakresie problematyki należącej do kompetencji danej komórki.

6. Opracowywanie sprawozdawczości i wykonywanie innych prac statystycznych w ramach programu badań GUS.

7. Podejmowanie działań zapewniających skuteczną ochronę mienia Urzędu.

8. Prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w granicach upoważnienia udzielonego przez Burmistrza.

9. Udzielanie wyjaśnień dotyczących wniosków i postulatów wyborców, uchwał i wniosków oraz skarg, wniosków i petycji obywateli.

10. Współpraca z komisjami Rady w zakresie kompetencji wydziałów i dyspozycji Burmistrza.

11. Prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i zatwierdzonym jednolitym, rzeczowym wykazem akt.

12. Przygotowywanie niezbędnych materiałów w zakresie kompetencji wydziałów dla potrzeb Rady i Zarządu dotyczących sprawowania funkcji nadzorczych nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi.

13. Rozstrzyganie spornych problemów w sprawach wynikających z zawartych umów.

14. Znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, kodeksu postępowania administracyjnego i stosowanych przepisów prawa materialnego.

15. Wykonywanie na polecenie Burmistrza lub Zarządu innych zadań w sprawach nieobjętych zakresem działania danego wydziału.

Zadania merytoryczne realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Miasta

1. KANCELARIA RADY MIEJSKIEJ

Do Kancelarii Rady Miejskiej należą sprawy z zakresu obsługi Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz komisji Rady Miejskiej, a w szczególności:

1) wykonywanie czynności zapewniających Przewodniczącemu sprawne kierowanie pracami Rady,

2) obsługa kancelaryjno-biurowa Przewodniczącego Rady Miejskiej,

3) sporządzanie protokołów sesji Rady Miejskiej,

4) zabezpieczenie terminowego doręczania radnym zawiadomień i materiałów na posiedzenia sesji i komisji Rady Miejskiej,

5) kompletowanie i przygotowywanie materiałów pod obrady sesji wg ustaleń Przewodniczącego,

6) prowadzenie ewidencji udziału radnych w sesjach,

7) prowadzenie komputerowego zbioru uchwał Rady Miejskiej, rejestru wniosków i interpelacji radnych,

8) przekazywanie interpelacji i wniosków zgłoszonych na sesjach Rady Miejskiej oraz wniosków z posiedzeń komisji do Zarządu Miasta,

9) gromadzenie dokumentów na temat realizacji uchwał Rady Miejskiej, interpelacji i zgłoszonych wniosków,

10) organizowanie wg ustaleń Przewodniczącego udziału radnych w seminariach, kursach, konferencjach itp.,

11) zapewnianie właściwych warunków do przeprowadzania sesji, zebrań, posiedzeń.

2. URZĄD STANU CYWILNEGO

Urząd Stanu Cywilnego wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone w prawie o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, a w szczególności:

1) rejestracja stanu cywilnego osób w formie aktów: urodzenia, małżeństwa i zgonu, sporządzanych w księgach stanu cywilnego,

2) przyjmowanie oświadczeń:

– o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu USC,

– o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem USC,

– od małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,

– o uznaniu dziecka przez ojca,

– o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,

– o zmianie imienia dziecka,

– o pochodzeniu dziecka,

– o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa przez mężczyznę, kobietę i dzieci,

3) sporządzanie protokołów:

– zgłoszenia urodzenia dziecka,

– zawarcia małżeństwa poza lokalem USC,

4) wpisywanie w formie wzmianek marginesowych i przypisów informacji o zmianach w stanie cywilnym osób, a dotyczących:

– małżeństwa rodziców dziecka, po sporządzeniu aktu,

– sądowego zaprzeczenia ojcostwa,

– sądowego ustalenia ojcostwa,

– przysposobienia dziecka,

– wyroku sądowego o rozwiązaniu lub unieważnieniu małżeństwa,

– sądowego sprostowania aktu stanu cywilnego,

– unieważnienia aktu stanu cywilnego,

– decyzji administracyjnych innych urzędów (zmiana nazwiska, imienia itp.),

– informacji o zawarciu małżeństwa, jego rozwiązaniu lub unieważnieniu, zgonie,

5) wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu:

– wpisywania aktów zagranicznych do polskich ksiąg stanu cywilnego,

– prostowania, uzupełniania, odtworzenia treści, ustalenia treści aktu stanu cywilnego,

– skrócenia terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,

6) wydawanie zaświadczeń w sprawach:

– stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, na podstawie art. 4.1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (ślub konkordatowy),

– o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,

– o niefigurowaniu aktu w księdze, o braku księgi stanu cywilnego oraz o treści wpisów w akcie lub o ich braku,

– innych zaświadczeń,

7) wydawanie odpisów z aktów stanu cywilnego,

8) przekazywanie stosownych dokumentów na żądanie sądów, polskich placówek dyplomatycznych oraz uprawnionych instytucji i stron,

9) przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych, prowadzenie do nich skorowidzów,

10) przekazywanie ksiąg 100-letnich wraz z aktami zbiorowymi i skorowidzami do Archiwum Państwowego,

11) organizowanie uroczystości jubileuszowych (100 rocznica urodzin i 50-lecie pożycia małżeńskiego).

3. STANOWISKO DS. OBRONY CYWILNEJ
I ZAGROŻEŃ NADZWYCZAJNYCH

Do Stanowiska ds. Obrony Cywilnej należą zadania z zakresu zadań zleconych, a w szczególności:

1) planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,

2) opracowywanie planu obrony cywilnej gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,

3) przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania (SWO),

4) przygotowanie oraz kierowanie formacji obrony cywilnej,

5) organizowanie i prowadzenie szkolenia formacji obrony cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,

6) kierowanie oraz przygotowanie ewakuacji zagrożonej ludności oraz koordynowanie tych działań,

7) kierowanie oraz koordynowanie akcjami ratunkowymi,

8) ustalanie zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie gminy,

9) dokonywanie oceny stanu przygotowania obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,

10) planowanie i realizacja zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej,

11) gospodarowanie sprzętem OC, nadzorowanie i kontrola stanu budowli ochronnych i urządzeń specjalistycznych OC,

12) podejmowanie działań w zakresie popularyzacji OC,

13) koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,

14) organizacyjno-rzeczowe zabezpieczenie potrzeb w realizacji przedsięwzięć Miejskiego Komitetu Przeciwpowodziowego na terenie gminy,

15) aktualizacja Programu Mobilizacji Gospodarki Miasta Dzierżoniowa,

16) współpraca z Państwową Strażą Pożarną w zakresie ochrony przeciwpożarowej,

17) wykonywanie innych zadań wynikających z poleceń i wytycznych Burmistrza jako Szefa Obrony Cywilnej Miasta oraz wydziału zarządzania kryzysowego Wojewody.

4. REFERAT PROMOCJI I ROZWOJU
GOSPODARCZEGO

Do zadań Referatu Promocji i Rozwoju Gospodarczego należą:

1) gromadzenie informacji i danych ekonomiczno-socjologicznych dotyczących miasta,

2) inicjowanie i koordynowanie wydawania materiałów promocyjnych (foldery, informatory) oraz opracowywanie części informacyjnych dotyczących miasta oraz:

a) organizowanie wystaw i targów,

b) uczestnictwo w imprezach promocyjnych,

c) przygotowywanie ofert dla inwestorów krajowych i zagranicznych w zakresie możliwości inwestowania na terenie miasta,

3) gromadzenie materiałów fotograficznych i filmowych niezbędnych do opracowania wydawnictw promocyjnych, filmów, stron internetowych,

4) planowanie i zakupy materiałów promocyjnych,

5) udzielanie pomocy osobom fizycznym i prawnym w tworzeniu nowych podmiotów i w opracowywaniu wniosków kierowanych do funduszy pomocowych o wsparcie celowe,

6) nawiązywanie kontaktów i współpraca z instytucjami dysponującymi środkami finansowymi przeznaczonymi na aktywizację gospodarczą gmin,

7) koordynowanie kontaktów podmiotów gospodarczych w celu podjęcia wspólnych przedsięwzięć,

8) prowadzenie akcji informacyjnej o stosowanych ulgach i preferencjach wobec podmiotów gospodarczych,

9) kreowanie inicjatyw gospodarczych i rozwoju gospodarczego,

10) tworzenie programów zmierzających do podnoszenia aktywizacji gospodarczej i przeciwdziałania bezrobociu,

11) utrzymywanie bieżących kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu oraz prowadzenie kroniki kontaktów miasta z osobistościami i instytucjami zewnętrznymi,

12) prowadzenie spraw dotyczących użyczania pomieszczeń w Dzierżoniowskim Centrum Biznesu przy współpracy z Rzecznikiem,

13) sporządzanie zbiorczych sprawozdań z realizacji programów gospodarczych,

14) prowadzenie spraw dotyczących współpracy z zagranicą,

15) prowadzenie Punktu Szansy,

16) koordynacja działań związanych z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną,

17) pozyskiwanie wyczerpujących informacji o podmiotach oferujących pomoc finansową i warunkach stawianych projektom i wnioskodawcom ubiegającym się o środki pomocowe,

18) przekazywanie informacji do wydziałów merytorycznie odpowiedzialnych za realizację zadań określonych w celu przeznaczenia środków,

19) uzyskiwanie stanowisk wydziałów w sprawie zasadności złożenia wniosków lub negatywnej ich oceny,

20) koordynowanie spraw związanych ze złożeniem wniosków,

21) występowanie z wnioskami do wydziałów o składanie okresowych informacji z realizacji zadań objętych dofinansowaniem,

22) prowadzenie spraw dotyczących informowania środków masowego przekazu o działalności organów samorządu terytorialnego na terenie miasta:

a) informowanie Zarządu Miasta i kierownictwa Urzędu o istotniejszych informacjach zamieszczonych w prasie na temat miasta,

b) koordynacja zagadnień dotyczących udzielania informacji w odpowiedzi na artykuły zamieszczone na łamach prasy,

c) przygotowywanie własnych materiałów informacyjnych dla środków masowego przekazu,

d) uczestniczenie w redagowaniu gazety miejskiej,

23) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji referatu.

5. ZESPÓŁ RADCÓW PRAWNYCH

Do zadań Zespołu Radców Prawnych należą sprawy obsługi prawnej UM, a w szczególności:

1) opiniowanie pod względem prawnym, redakcyjnym i skutków prawnych projektów uchwał i zarządzeń, i opinii,

2) opiniowanie (na wniosek) pod względem prawnym decyzji przygotowywanych przez wydziały,

3) współudział w przygotowywaniu projektów aktów prawa miejscowego oraz uchwał o charakterze ogólnym,

4) obsługa prawna i doradztwo na rzecz Burmistrza, Zarządu Miasta, Rady Miejskiej, wydziałów i pozostałych komórek organizacyjnych UM,

5) prowadzenie zastępstwa procesowego w sprawach sądowych i przed NSA,

6) opiniowanie pod względem prawnym projektów umów i porozumień,

7) wydawanie opinii prawnych dotyczących umorzenia wierzytelności oraz zawieranie ugód w sprawach majątkowych,

8) sporządzanie testamentów allograficznych,

9) wydawanie opinii prawnych na wniosek kierowników komórek organizacyjnych Urzędu,

10) opiniowanie spraw dotyczących udzielania zamówień publicznych,

11) prowadzenie szkoleń pracowników Urzędu z zakresu obowiązującego prawa.

6. STANOWISKO DS. KONTROLI

Do zadań stanowiska ds. kontroli należy:

1) opracowywanie projektów planów kontroli komórek organizacyjnych Urzędu Miasta, jednostek organizacyjnych gminy oraz podmiotów uzyskujących dotacje z budżetu miasta,

2) kontrola działalności merytorycznej, gospodarczej i finansowej jednostek wymienionych w pkt 1),

3) kontrola obiegu dokumentacji finansowej w Urzędzie Miasta,

4) wykonywanie kontroli doraźnych na polecenie przełożonych i rekontroli wynikających z wniosków pokontrolnych,

5) sporządzanie protokołów z wyników kontroli.

7. STANOWISKO DS. BHP

Do zadań stanowiska ds. BHP należy:

1) okresowa analiza stanu bhp,

2) stwierdzanie zagrożeń zawodowych,

3) przeprowadzanie kontroli warunków pracy,

4) zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp,

5) przygotowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych dotyczących bhp,

6) rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy,

7) udział w dochodzeniach powypadkowych,

8) ustalanie tematyki i terminów szkoleń z zakresu bhp,

9) współpraca z organami inspekcji pracy,

10) udział w pracy zakładowej komisji bhp,

11) współpraca ze służbą zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz organizacja okresowych badań lekarskich,

12) dbanie o konserwację sprzętu przeciwpożarowego,

13) ustalanie norm przydziału odzieży ochronnej i środków ochrony osobistej,

14) współpraca z organizacjami związkowymi w zakresie poprawy bhp.

8. PEŁNOMOCNIK DS. OCHRONY INFORMACJI
NIEJAWNYCH

1) wykonywanie zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych,

2) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,

3) zapewnienie fizycznej ochrony budynku Urzędu,

4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,

5) opracowywanie planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji,

6) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.

9. KANCELARIA TAJNA

Do zadań Kancelarii Tajnej należy:

1) nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w Urzędzie,

2) rejestrowanie dokumentów niejawnych,

3) udostępnianie i wydawanie dokumentów oznaczonych klauzulami tajności osobom posiadającym poświadczenie bezpieczeństwa,

4) egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne,

5) kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów w Kancelarii Tajnej i komórkach organizacyjnych Urzędu,

6) przestrzeganie innych postanowień zawartych w instrukcjach Urzędu Miasta w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji oznaczonych klauzulami tajności i innych przepisów prawa materialnego obowiązujących w tym zakresie.

10. ZESPÓŁ INFORMATYKÓW

Do zadań Zespołu Informatyków należy:

1) prowadzenie obsługi informatycznej Urzędu, a w szczególności:

a) administrowanie siecią komputerową,

b) administrowanie bazami danych,

c) nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną danych,

d) nadzorowanie nad prawidłowym tworzeniem kopii danych umożliwiających ich odtworzenie w przypadku awarii,

e) prowadzenie kontroli antywirusowych oprogramowania,

f) administrowanie i zarządzanie SIP-em,

2) nadzór nad pracą i użytkowaniem sprzętu komputerowego na poszczególnych stanowiskach pracy,

3) wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych w Urzędzie,

4) gospodarka i instalowanie nowego sprzętu i oprogramowania,

5) nadzór nad realizacją umów dotyczących eksploatacji systemów komputerowych,

6) przygotowywanie dokumentacji do udzielania zamówień na realizację dostaw sprzętu i oprogramowania, konserwację inwentarza biurowego.

11. WYDZIAŁ ORGANIZACYJNY

Do zadań Wydziału Organizacyjnego należą sprawy z zakresu organizacji, funkcjonowania i planowania pracy Urzędu, kadr i szkolenia, informatyki, a w szczególności:

1) opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu, kontroli jego funkcjonowania i przedstawiania wniosków usprawniających,

2) wdrażanie nowych metod organizacyjnych pracy w Urzędzie,

3) współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej w Urzędzie i sporządzanie planów realizacji zaleceń pokontrolnych oraz nadzór nad ich terminową realizacją,

4) opracowanie na zlecenie Burmistrza wniosków o nadanie odznaczeń państwowych i innych odznaczeń,

5) ogłaszanie przepisów gminnych, przesyłanie ich do organów nadzoru,

6) wdrażanie zmian do dokumentacji systemu zarządzania jakością,

7) sporządzanie informacji o realizacji działań korygujących i zapobiegawczych,

8) opracowywanie raportów z przeglądu Urzędu,

9) przekazywanie komórkom organizacyjnym Urzędu dokumentacji systemu zarządzania jakością,

10) prowadzenie obsługi Komisji Przetargowej przeprowadzającej postępowania na udzielanie zamówień publicznych na potrzeby Urzędu,

11) prowadzenie centralnego rejestru umów,

12) przekazywanie projektów uchwał do Kancelarii Rady Miejskiej,

13) opracowywanie projektów aktów wewnętrznych Urzędu,

14) sporządzanie kwartalnych sprawozdań z realizacji uchwał Rady,

15) przygotowywanie dokumentacji związanej z zawieraniem umów o pracę, udzielaniem urlopów i zwolnień z pracy, awansowaniem i nagradzaniem pracowników Urzędu oraz rentami i emeryturami,

16) przygotowywanie dokumentacji z zakresu powoływania, zaszeregowania, awansowania i odwoływania kierowników jednostek podporządkowanych,

17) prowadzenie spraw związanych z dyscypliną pracy i kontrolą jej przestrzegania,

18) prowadzenie gospodarki etatami i funduszem płac w Urzędzie,

19) wydawanie legitymacji służbowych i ubezpieczeniowych,

20) prowadzenie ewidencji osobowej i akt osobowych pracowników,

21) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu spraw osobowych,

22) prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami wewnętrznymi i zewnętrznymi pracowników Urzędu Miasta oraz podnoszeniem kwalifikacji pracowników,

23) rejestracja umów – zleceń, umów o dzieło, upoważnień i pełnomocnictw,

24) organizacja i koordynacja praktyk zawodowych,

25) zapewnienie, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych, świadczeń socjalno-bytowych dla pracowników,

26) wypisywanie faktur VAT i rachunków,

27) prowadzenie rejestru pieczęci urzędowych i nadzór nad ich przechowywaniem,

28) zaopatrywanie Urzędu w materiały biurowe, kancelaryjne i pieczęcie,

29) prowadzenie magazynu materiałów biurowych,

30) zapewnienie łączności telefonicznej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,

31) zapewnianie sprawności technicznej urządzeń powielających,

32) prowadzenie spraw związanych z zarządem obiektami Urzędu, bieżącymi remontami i konserwacją inwentarza biurowego,

33) nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości w pomieszczeniach budynku oraz dekorowanie budynku,

34) prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów w użytkowaniu,

35) prowadzenie archiwum zakładowego:

a) przyjmowanie dokumentów do archiwizowania zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b) dokonywanie przeglądu dokumentów i występowanie z wnioskami o ich niszczenie,

c) udostępnianie, zgodnie z przepisami, dokumentów będących na stanie archiwum,

d) załatwianie wniosków wpływających do Urzędu w sprawach dokumentów archiwalnych,

e) prowadzenie innych spraw wynikających z instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt i przepisów dotyczących archiwum zakładowego,

36) rozliczanie zużycia paliwa przez samochody służbowe,

37) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

12. SEKRETARIAT BURMISTRZA MIASTA

Do zadań Sekretariatu Burmistrza Miasta należą:

1) podejmowanie czynności organizacyjnych, związanych z przeprowadzaniem spotkań, posiedzeń organizowanych przez Burmistrza i Zastępcę Burmistrza,

2) prowadzenie obsługi sekretarskiej Burmistrza i Zastępcy Burmistrza,

3) nadzór nad pieczęciami Urzędu, będącymi na stanie Sekretariatu,

4) przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie wydziałami materiałów dotyczących projektów uchwał Zarządu Miasta i innych dokumentów dla Zarządu Miasta,

5) prowadzenie zbioru uchwał i protokołów posiedzeń Zarządu Miasta,

6) prowadzenie rejestru wniosków i interpelacji kierowanych do Zarządu Miasta,

7) redagowanie projektów odpowiedzi na sprawy wnoszone do Zarządu Miasta,

8) protokołowanie posiedzeń Zarządu

9) sporządzanie sprawozdań z pracy Zarządu,

10) obsługa centrali telefonicznej Urzędu,

11) prowadzenie rozliczeń dotyczących rozmów telefonicznych,

12) przygotowywanie akt kategorii “A” i “B” do archiwum,

13) prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych podległych miastu,

14) prowadzenie rejestru instytucji kultury.

13. BIURO OBSŁUGI KLIENTA

Do zadań Biura Obsługi Klienta należą:

1) udzielanie informacji o sposobie załatwiania spraw interesanta,

2) obsługa interesantów w zakresie: wydawania druków wniosków do załatwienia spraw, pomoc przy ich wypełnianiu, przyjmowanie wniosków wraz z dokumentacją, wydawanie przesyłek awizowanych,

3) nadzór nad prawidłowym przekazywaniem przesyłek adresatom miejscowym,

4) udzielanie informacji o strukturze organizacyjnej Urzędu,

5) nadzór nad aktualizacją oferty Urzędu Miasta,

6) udzielanie informacji o podmiotach gospodarczych, instytucjach, stowarzyszeniach, firmach działających na terenie gminy oraz wskazywanie kompetentnych osób i miejsca do załatwienia sprawy,

7) przyjmowanie, rejestracja, rozdział i wysyłanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Urzędu,

8) rozliczanie kosztów przesyłek i sporządzanie zestawień i analiz,

9) dysponowanie i udostępnianie materiałów instruktażowych i promocyjnych gminy,

10) prowadzenie biblioteki aktów prawnych, publikacji oraz zbioru przepisów gminnych, udostępnianie i pomoc w korzystaniu z przepisów prawa,

11) prowadzenie prenumeraty czasopism oraz zaopatrywanie Urzędu w fachowe wydawnictwa,

12) prowadzenie gospodarki drukami i formularzami ścisłego zarachowania,

13) prowadzenie spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków, w tym:

– prowadzenie rejestru skarg,

– przeprowadzanie postępowań wyjaśniających w sprawach skarg i wniosków,

– nadzór nad prawidłowym i terminowym załatwianiem skarg i wniosków,

– sporządzanie analiz skarg, wniosków i spraw interwencyjnych,

14) umieszczanie ogłoszeń na tablicy Urzędu na okres przewidziany przepisami,

15) przeprowadzanie badań i analiz dotyczących spraw wnoszonych do Urzędu Miasta, badań ankietowych w zakresie zadań realizowanych przez Urząd Miasta.

W zakresie zadań zleconych:

1) przyjmowanie pism sądowych lub prokuratorskich w przypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w miejscu zamieszkania,

2) przyjmowanie pism sądowych,

3) przyjmowanie obwieszczeń,

4) wywieszanie w swoim lokalu ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane.

14. REFERAT HANDLU I USŁUG

Do zadań Referatu Handlu i Usług należy:

1) prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem działalności gospodarczej:

a) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez podmioty gospodarcze,

b) wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

c) wydawanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej,

d) prowadzenie spraw związanych ze zmianą lub rozszerzeniem działalności gospodarczej,

2) określanie strefy cen obowiązującej przy przewozie osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi,

3) prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania targowiska i sporządzanie projektów aktów prawnych w sprawie opłat targowych,

4) udzielanie pisemnych informacji i odpowiedzi na pisemne zapytania o prowadzeniu działalności gospodarczej przez podmioty gospodarcze,

5) określanie dni i godzin otwierania i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych,

6) udzielanie, odmowa udzielenia, cofanie, zmiana, lub stwierdzanie wygaśnięcia zezwolenia na krajowy zarobkowy przewóz osób taksówkami oraz pojazdami samochodowymi niebędącymi taksówkami na przewozy na terenie gminy,

7) wydawanie zezwoleń na sprzedaż oraz sprzedaż i podawanie alkoholu oraz cofnięcie i wygaśnięcie zezwolenia,

8) prowadzenie ewidencji pól biwakowych i innych usług hotelarskich (poza obiektami kategoryzowanymi przez Wojewodę),

9) prowadzenie wykazu poszczególnych obiektów hotelarskich i prowadzenie ich kontroli,

10) przeprowadzanie kontroli w podmiotach gospodarczych pod kątem zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją, przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej,

11) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji referatu.

15. REFERAT SPRAW OBYWATELSKICH

Do Referatu Spraw Obywatelskich należą sprawy z zakresu zadań zleconych, a w szczególności:

1) prowadzenie rejestru mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub czasowy oraz ewidencji komputerowej i ich aktualizacja na podstawie zgłoszeń meldunkowych,

2) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,

3) udzielanie informacji adresowej zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych,

4) przyjmowanie zgłoszeń na pobyt stały i czasowy oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,

5) współpraca z organami Policji i Strażą Miejską w zakresie prowadzenia kontroli dyscypliny meldunkowej mieszkańców,

6) współpraca z USC i innymi organami w zakresie aktualizacji zapisów w dokumentach ewidencyjnych ludności,

7) przyjmowanie zgłoszeń zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemców,

8) występowanie z wnioskami o ukaranie osób niedopełniających obowiązku meldunkowego,

9) wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,

10) sporządzanie spisów wyborców dla wyborów i referendów oraz udział w przeprowadzaniu wyborów do organów przedstawicielskich,

11) bieżąca aktualizacja rejestrów wyborców,

12) przekazywanie do Ośrodka Informatyki we Wrocławiu i w Wałbrzychu zgłoszeń meldunkowych, zawiadomień o zmianie stanu cywilnego, zmianie imion i nazwisk oraz zmianie obywatelstwa,

13) wydawanie poświadczeń zamieszkania na żądanie stron zgodnie z obowiązującymi przepisami,

14) współpraca w zakresie sporządzania wypisów z ewidencji ludności z jednostkami szkolnictwa, służby zdrowia, organów wojskowych i Policji,

15) prowadzenie sprawozdawczości statystycznej dotyczącej ruchu ludności,

16) przyjmowanie zawiadomień w sprawach odbycia zgromadzeń,

17) przyjmowanie informacji na organizowanie i przeprowadzanie zbiórek publicznych na obszarze miasta,

18) realizowanie spraw z zakresu powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności:

a) zgłaszanie wniosków w zakresie potrzeb świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronnego przygotowania terenu i ludności,

b) przygotowanie sił, środków i urządzeń do realizacji przedsięwzięć służących do ochrony życia i zdrowia ludności,

c) nakładanie na mieszkańców obowiązku wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju, zwalniania ich z tego obowiązku oraz prowadzenia ewidencji wykonywanych świadczeń,

d) prowadzenie spraw związanych z dostarczaniem środków przewozowych na rzecz wojska,

e) prowadzenie rejestracji i ewidencji przedpoborowych, a w szczególności:

– prowadzenia rejestracji i ewidencji przedpoborowych mężczyzn, którzy w danym roku kalendarzowym ukończyli 18 rok życia,

– poszukiwaniu przedpoborowych, którzy nie zgłosili się do wojska,

– bieżące aktualizowanie rejestru przedpoborowych,

f) współudział w prowadzeniu poboru do wojska, a w szczególności:

– sporządzanie alfabetycznych wykazów poborowych rocznika podstawowego,

– poszukiwanie poborowych, którzy nie zgłosili się do poboru, a w przypadku stwierdzenia niestawiennictwa nieusprawiedliwionego – kierowania spraw do kolegium ds. wykroczeń,

– przyjmowanie i kompletowanie podań o odroczenie zasadniczej służby wojskowej oraz ich opiniowanie,

g) organizowanie akcji posłańczej,

h) występowanie do komisji poborowej z wnioskiem o odroczenie zasadniczej służby wojskowej oraz w sprawie uznania żołnierzy za jedynych żywicieli rodziny,

i) wykonywanie zadań związanych z uzupełnieniem sił zbrojnych,

j) przyjmowanie oraz kompletowanie podań o przedterminowe zwolnienie żołnierza z odbywania zasadniczej służby wojskowej,

k) załatwianie spraw związanych z oczyszczaniem terenów z niewypałów wybuchowych i innych przedmiotów niebezpiecznych,

19) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji referatu.

16. STANOWISKO DS. PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Do zadań Stanowiska ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy:

1) obsługa kancelaryjna Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

2) przyjmowanie i załatwianie wniosków o objęcie leczeniem osób uzależnionych od alkoholu,

3) sporządzanie programów i harmonogramów realizacyjnych dotyczących problematyki przeciwdziałania alkoholizmowi,

4) koordynowanie realizacji harmonogramów z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

5) sporządzanie wniosków o dokonanie zmian w programie profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

6) sporządzanie sprawozdań i analiz finansowo-rze-czowych z wykonania programów i harmonogramów.

17. WYDZIAŁ INŻYNIERII MIEJSKIEJ

Do Wydziału Inżynierii Miejskiej należą zadania:

1) wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem gospodarki komunalnej na terenie miasta, obejmujących w szczególności:

a) koordynowanie działalności miejskich jednostek organizacyjnych i firm wykonujących usługi komunalne w zakresie zaopatrzenia miasta w wodę, oczyszczania ścieków, usuwania odpadów stałych i płynnych, dostaw energii elektrycznej, cieplnej i gazu utrzymania wysypiska śmieci, oświetlenia miasta,

b) organizowanie przetargów na powierzanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej,

2) opracowywanie projektów planów zaopatrzenia gminy w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe,

3) zarząd drogami i mostami gminnymi, a w szczególności:

a) prowadzenie ewidencji dróg gminnych,

b) utrzymywanie nawierzchni jezdni, chodników, parkingów, ciągów pieszych, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających,

c) prowadzenie okresowej kontroli stanu dróg i obiektów mostowych oraz przeprowadzanie przetargów na prowadzenie robót,

d) prowadzenie inżynierii ruchu,

e) przeprowadzanie odbiorów przywracania pasa drogowego do stanu pierwotnego,

f) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem parkingów, nadzór nad kształtowaniem wysokości opłat parkingowych. Sporządzanie projektów cenników za korzystanie z parkingów,

g) wydawanie zezwoleń na lokalizowanie obiektów niezwiązanych z gospodarką drogową w pasie drogowym dróg gminnych,

h) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego,

i) wydawanie zezwoleń na przejazd po drogach pojazdów (z ładunkiem lub bez) o masie, nacisku osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach,

j) naliczanie kar za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia,

k) wyrażanie zgody na organizowanie pielgrzymek, procesji na drogach gminnych,

l) umieszczanie i utrzymywanie tablic z nazwami ulic i placów,

m) wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg gminnych,

n) zaliczanie dróg do kategorii dróg wewnętrznych i zakładowych,

4) wydawanie zezwoleń na organizację imprez masowych,

5) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, a w szczególności:

a) uzgadnianie rozkładów jazdy z przewoźnikiem działającym na zlecenie gminy,

b) nadzór nad utrzymaniem wiat i przystanków,

c) kontrola rozkładu jazdy autobusów ze stanem faktycznym,

6) nadzór nad cmentarzami komunalnymi, wojennymi, wyznaniowymi, a w szczególności:

a) dokonywanie oceny funkcjonowania administracji cmentarzy,

b) dokonywanie kontroli, porządku i czystości na terenie cmentarzy,

c) planowanie środków finansowych na bieżące utrzymanie cmentarzy,

7) wykonywanie zadań w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie miasta, obejmujących w szczególności:

a) organizowanie sprzątania ulic, placów, skwerów, parków i terenów miejskich niezagospodarowanych oraz takich, na których przerwano inwestycje miejskie,

b) tworzenie warunków do selektywnej zbiórki, segregacji i składowania odpadów,

c) opracowywanie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w mieście,

d) przedstawianie propozycji opłat pobieranych od właścicieli nieruchomości, którzy nie przedstawią umów na odbiory odpadów,

e) opiniowanie wniosków o wydanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów,

f) opracowywanie wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe,

8) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, a szczególnie:

a) wykonywanie ustaleń planu Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska,

b) wydawanie zezwoleń na wycięcie drzew i krzewów,

c) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów,

d) podejmowanie działań zapobiegającym zagrożeniom środowiska naturalnego,

e) likwidacja dzikich wysypisk śmieci,

9) zakładanie i utrzymanie parków i trawników założonych na terenach stanowiących własność mienia komunalnego,

10) utrzymywanie studzien publicznych, cieków wodnych i szaletów miejskich,

11) sprawy wynikające z ustawy o ochronie zwierząt, w tym:

a) współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w zakresie zapewniania opieki bezdomnym zwierzętom,

b) wydawanie zezwoleń na posiadanie psa rasy uznanej za niebezpieczną,

12) nadzorowanie prac związanych z obowiązkową deratyzacją,

13) wykonywanie zadań w zakresie gospodarowania wodami, ochrony wód i ich zasobów, obejmujących w szczególności:

a) prowadzenie spraw z zakresu melioracji,

b) nakazywanie wykonania urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniami,

c) współpraca ze spółkami wodnymi,

14) wydawanie opinii o sposobie zagospodarowania składników mienia komunalnego niebędącego nieruchomościami,

15) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

W zakresie zadań zleconych:

1) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu o zachorowanie zwierząt na chorobę zaraźliwą,

2) nakazanie właścicielom gruntu zalesiania, zakrzewiania z zapewnieniem sadzonek,

3) ustalanie udziału jednostek gospodarki uspołecznionej w kosztach budowy, modernizacji lub utrzymania drogi zakładowej w przypadku, gdy droga ta stanowi dojazd do więcej niż jednej jednostki,
a jednostki te nie ustaliły tego udziału w drodze porozumienia.

18. WYDZIAŁ INWESTYCJI

Do Wydziału Inwestycji należy:

1) opracowywanie rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych i remontowych,

2) występowanie z wnioskiem o wyłączenie z produkcji rolnej gruntów przeznaczonych na realizacje inwestycji miejskich,

3) współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie remontów i modernizacji obiektów zabytkowych,

4) organizowanie zamówień publicznych na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz na wykonawstwo robót budowlanych, w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, w tym:

– przygotowywanie dokumentacji do ogłoszenia zamówienia publicznego,

– przygotowywanie propozycji składów komisji przetargowych,

– obsługa administracyjna komisji przetargowych,

5) określanie danych wyjściowych do projektowania i kosztorysowania,

6) przygotowywanie umów dla planowanych do realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych,

7) przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania pozwoleń na budowę,

8) przekazywanie placu budowy dla wykonawców robót inwestycyjnych lub remontowych,

9) koordynacja wykonawstwa robót budowlanych w zakresie ich zgodności z harmonogramem finansowo-rzeczowym,

10) zgłaszanie rozpoczęcia i zakończenia zadań inwestycyjnych i remontowych właściwym organom,

11) koordynacja prac inspektorów nadzoru w zakresie prowadzonych robót podczas realizacji zadań inwestycyjno-remontowych,

12) wnioskowanie o odszkodowanie bądź naprawę szkód powstałych w związku z prowadzonymi robotami,

13) opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań z realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych,

14) organizowanie i uczestnictwo w odbiorach oddawanych do użytku obiektów zrealizowanych w procesie inwestycyjnym oraz prac remontowych,

15) przeglądy gwarancyjne, rozliczanie i zabezpieczenie należytego wykonania przedmiotu umowy,

16) rozliczanie kosztu realizowanych zadań obejmujących:

a) zadania inwestycyjne i remontowe realizowane z własnych środków finansowych,

b) zadania inwestycyjne i remontowe nadzorowane jako zadania wspólne z innymi uczestnikami procesu gospodarczego,

c) przekazywanie dowodem PT na majątek użytkownika zrealizowanego zdania,

17) współpraca ze spółdzielniami mieszkaniowymi w zakresie uzbrojenia terenów pod budownictwo mieszkaniowe,

18) przygotowywanie wniosków celem uzyskania zewnętrznych źródeł finansowania,

19) sprawozdawczość i rozliczanie środków pomocowych,

20) przyjmowanie wniosków dotyczących inwestycji lub remontów od osób fizycznych, instytucji, radnych i in.,

21) przygotowywanie materiałów do konstrukcji budżetu inwestycyjnego,

22) opracowywanie kart zadań inwestycyjnych konstruowanego budżetu,

23) przyjmowanie wniosków dotyczących remontów w placówkach oświaty:

– przeprowadzanie wizji lokalnych, analiza przed-łożonych wycen remontów,

– zgłaszanie propozycji rzeczowo-finansowej remontów,

24) uczestnictwo w komisjach przetargowych i odbiorach robót dotyczących remontów w placówkach oświatowych oraz rozliczanie przyznanych środków,

25) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

19. REFERAT SPRAW LOKALOWYCH
I REWITALIZACJI

Do zadań Referatu Mieszkaniowego i Rewitalizacji należy:

1) prowadzenie merytorycznego nadzoru nad działalnością ZBM i przedstawianie Zarządowi Miasta okresowych informacji o działalności zakładu,

2) reprezentowanie miasta na zebraniach wspólnot mieszkaniowych,

3) występowanie do zarządcy w sprawach interwencyjnych w zakresie utrzymania, obsługi, remontów na wniosek wspólnot mieszkaniowych i osób trzecich,

4) interwencyjne działania w sprawach związanych z gospodarką mieszkaniową,

5) kontrola i rozliczanie zarządcy z rzeczowego i finansowego wykonania dotacji otrzymanych z budżetu miasta,

6) koordynacja działań zarządcy zasobów mieszkaniowych oraz TBS,

7) uczestnictwo w działaniach komisji ds. mieszkaniowych (przydziały lokali, komisje techniczne, wypadki losowe),

8) w zakresie promocji planu i programów zidentyfikowanych w Strategii Rewitalizacji starego miasta:

a) przygotowywanie corocznego programu prac rewitalizacji i projektu budżetu rewitalizacji starego miasta,

b) prowadzenie koordynacji prac pomiędzy Gminą Miejską i innymi zewnętrznymi podmiotami sektora publicznego i prywatnego, zaangażowanymi w promocję strategii rewitalizacji starego miasta,

c) współpraca z konsultantami prowadzącymi prace nad rewitalizacją starego miasta,

d) prezentowanie projektu w kontaktach z mediami (po uzgodnieniu zakresu z Burmistrzem),

e) zbieranie informacji niezbędnych dla formułowania dalszych planów z uwzględnieniem badań gospodarstw domowych,

f) monitorowanie postępu prac uwzględniającego analizę jakościową i ilościową oraz przygotowywanie kwartalnych i rocznych raportów z działalności,

g) w zakresie prac na rzecz koordynacji działań rewitalizacyjnych:

– organizowanie spotkań z mieszkańcami w ramach programu poprawy zagospodarowania podwórek i przedstawianie sprawozdań z ich przebiegu,

– organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach z konsultantami pracującymi na rzecz programu rewitalizacji miasta,

– reprezentowanie gminy w kontaktach z potencjalnymi inwestorami zainteresowanymi obszarem starego miasta (po uzyskaniu zgody Burmistrza),

– reprezentowanie gminy w ramach uzyskanych upoważnień w kontaktach z organami zainteresowanymi finansowaniem części prac rewitalizacyjnych na obszarze starego miasta,

9) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

20. WYDZIAŁ INFRASTRUKTURY SPOŁECZNEJ

Do zadań Wydziału Infrastruktury Społecznej należą sprawy z zakresu oświaty, wychowania, działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dziećmi i młodzieżą, kultury, sportu, współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz opieka zdrowotna, a w szczególności:

1) zapewnienie warunków działania szkół, przedszkoli, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

2) realizacja prawa dziecka sześcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego,

3) przygotowywanie projektów uchwał o przeprowadzeniu konkursów na dyrektorów szkół i przedszkoli:

a) wnioskowanie o powołanie komisji konkursowej w składzie określonym w ustawie,

b) współudział w opracowywaniu regulaminu pracy komisji konkursowej,

4) współdziałanie z dyrektorami szkół podstawowych w procedurze nadawania imion szkołom,

5) opiniowanie wniosków osób prawnych i fizycznych w sprawie założenia szkół i przedszkoli niepublicznych,

6) wnioskowanie o zakładanie, przekształcanie i likwidowanie szkół, przedszkoli za zgodą kuratora oświaty,

7) występowanie z wnioskiem w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych do dyrektora szkoły i kuratora oświaty,

8) zatwierdzanie rocznych projektów organizacji przedszkoli, szkół i placówek na nowy rok szkolny oraz aneksów do tych projektów,

9) planowanie i rozdział środków finansowych otrzymanych w ramach subwencji na prowadzenie poszczególnych szkół i placówek,

10) wykonywanie analiz kształtowania się wielkości kosztów ze wskazaniem przyczyn odchyleń i występujących nieprawidłowości,

11) rozliczanie środków finansowych przekazanych szkołom,

12) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z działalności szkół,

13) dokonywanie w porozumieniu z Kuratorem Oświaty oceny pracy dyrektora szkoły,

14) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przy-padku wniosku Rady Pedagogicznej o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora,

15) powoływanie zespołów odwoławczych rozpatrujących odwołanie dyrektora szkoły od oceny pracy,

16) zbieranie i przetwarzanie informacji dot. procesu nauczania po każdym z etapów nauczania,

17) prowadzenie ewidencji realizacji obowiązku nauki do 18 roku życia przez uczniów kończących gimnazjum,

18) monitoring zmian organizacyjnych na poszczególnych etapach edukacyjnych w okresie przejściowym,

19) negocjowanie projektów układów zbiorowych pracy dla nauczycieli oraz pracowników placówek oświatowych niebędących nauczycielami,

20) nadzorowanie prowadzenia Przedszkola Specjalnego,

21) wyrażanie stanowiska dot. obniżki nauczycielowi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na wniosek dyrektora placówki,

22) zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów,

23) prowadzenie rejestru niepublicznych placówek oświatowych,

24) koordynowanie zagadnień w zakresie opieki społecznej, współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi podmiotami zajmującymi się sprawami świadczenia pomocy ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji,

25) prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem przez nauczycieli stopni awansu zawodowego:

a) opiniowanie w sprawie skrócenia stażu,

b) przygotowanie dokumentów i zorganizowanie pracy komisji egzaminacyjnej,

c) wydawanie decyzji administracyjnych,

26) wydawanie duplikatów świadectw ukończenia szkoły,

27) organizowanie szkoleń i narad z dyrektorami placówek oświatowo-wychowawczych,

28) przedstawianie informacji i wniosków dotyczących kształtowania sieci szkół, przedszkoli i żłobków oraz kosztów ich prowadzenia,

29) opracowywanie sprawozdawczości dla MEN,

30) organizacja i wykup uprawnień do nabycia biletów ulgowych na przejazdy PKP dla pracowników szkół i przedszkoli,

31) opiniowanie wniosków o dotacje organizacji pozarządowych,

32) nadzorowanie prawidłowości wykorzystania dotacji przez organizacje pozarządowe,

33) koordynowanie oprawy artystycznej uroczystości miejskich i świąt państwowych, których organizatorem jest miasto,

34) prowadzenie spraw związanych z zadaniami Miasta w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, dotyczących w szczególności:

a) tworzenia, przekształcania, likwidowania instytucji kultury,

b) nadawania statutów instytucjom kultury,

c) opiniowania wniosków o dotacje,

d) sporządzania umów na realizacje zadań,

e) powoływania i odwoływania dyrektorów instytucji kultury,

35) współpraca z innymi podmiotami w zakresie upowszechniania kultury, uzgadnianie kierunków i form realizacji wspólnych przedsięwzięć,

36) prowadzenie spraw wynikających z zadań Miasta w zakresie tworzenia warunków prawno-organi-zacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej i sportu, dotyczących w szczególności:

a) organizowania działalności w zakresie rekreacji ruchowej oraz tworzenie warunków do jej rozwoju,

b) podejmowania działań w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku,

c) współdziałania ze stowarzyszeniami kultury fizycznej i sportu oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań,

37) opiniowanie wniosków o dotacje,

38) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem bibliotek, dotyczących w szczególności tworzenia, likwidacji, nadawania statutów i regulaminów,

39) współpraca z Dzierżoniowskim Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Sportu i Rekreacji, Miejską Biblioteką Publiczną w zakresie ich zadań statutowych oraz innymi organizacjami i stowarzyszeniami działającymi w sferze kultury, kultury fizycznej i turystyki.

40) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

21. REFERAT ARCHITEKTURY

Do zadań Referatu Architektury należy:

1) dokonywanie analizy i wyboru obszarów terenu miasta przeznaczonych do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

2) dokonywanie okresowej oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, wynikających z realizacji planów miejscowych i oceny aktualności tych planów,

3) opiniowanie projektów umów przygotowanych przez jednostki projektowania, dotyczących opracowań planistycznych,

4) wydawanie decyzji administracyjnych ustalających warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla różnych inwestycji,

5) rejestrowanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

6) rejestracja graficzna ww. decyzji,

7) opiniowanie w formie postanowienia wstępnych projektów podziału nieruchomości,

8) dokonywanie i wydawanie wypisów i wyrysów z planu miejscowego związanych z przeznaczeniem terenu w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania,

9) prowadzenie rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta,

10) przeprowadzanie czynności dotyczących sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta,

11) prowadzenie zadań mających na celu podnoszenie stanu estetycznego miasta w zakresie gospodarki przestrzennej we współpracy z innymi organami działającymi w tym zakresie oraz podmiotami gospodarczymi,

12) wydawanie opinii związanych z lokalizacją i formą plastyczną reklam na terenie miasta,

13) opiniowanie architektury projektowanych obiektów zgodnie z wymogiem zapisanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,

14) opracowywanie ofert inwestycyjnych,

15) opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego województwa,

16) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

22. REFERAT GEODEZJI I GOSPODARKI
NIERUCHOMOŚCIAMI

Do zadań Referatu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami należą:

1) gospodarka gruntami mienia komunalnego w zakresie uregulowanym ustawą,

2) występowanie do wojewody o uzyskanie decyzji stwierdzającej własność mienia komunalnego,

3) zatwierdzanie podziałów geodezyjnych,

4) prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego dotyczących zmian we władaniu mieniem komunalnym – prowadzanie i aktualizacja mapy zasadniczej (do celów wewnętrznych),

5) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą lokali mieszkalnych i użytkowych,

6) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą oraz oddawaniem w użytkowanie wieczyste działek budowlanych i przyległych,

7) organizowanie przetargów na zbywanie nieruchomości komunalnych oraz mienia gminy niebędącego nieruchomościami,

8) prowadzenie spraw w zakresie oddawania gruntów w wieczyste użytkowanie spółdzielniom, które mają roszczenia wymagalne oraz gruntów pod garażami, pawilonami,

9) prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem oraz nabywaniem gruntów na własność gminy w celu tworzenia zasobów mienia komunalnego,

10) zlecanie wykonania operatów geodezyjnych niezbędnych do opracowania dokumentacji terenowo- -prawnej,

11) opracowanie dokumentacji terenowo-prawnej dla planowanych zadań inwestycyjnych,

12) regulowanie w księgach wieczystych stanu prawnego nieruchomości,

13) aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,

14) regulowanie stanu prawnego nieruchomości miejskich,

15) nadawanie numerów porządkowych nieruchomości,

16) prowadzenie ewidencji gruntów oraz sprawozdawczości GUS z zakresu obrotu tymi gruntami,

17) prowadzenie całokształtu spraw wynikających z ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych,

18) prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa, w tym m.in.:

a) prowadzenie dzierżaw gruntów komunalnych przeznaczonych czasowo do użytkowania rolniczego,

b) organizowanie przetargów na dzierżawę gruntów rolnych,

19) realizacja zadań związanych z przejmowaniem zakładowych budynków mieszkalnych – zawieranie umów na dzierżawę ogródków przydomowych, regulowanie stanu terenowoprawnego wspólnot mieszkaniowych,

20) znoszenie współwłasności nieruchomości,

21) ustalanie opłat rocznych za zarząd, dzierżawę, użytkowanie nieruchomości oraz opłat adiacenckich,

22) wykonywanie prawa pierwokupu,

23) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności dla osób fizycznych,

24) wydawanie opinii do wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych,

25) zatwierdzanie projektów podziału nieruchomości,

26) ustalanie wysokości odszkodowania za grunty pod budowę ulic,

27) wystawianie faktur VAT i rachunków uproszczonych,

28) sporządzanie w terminie do końca marca każdego roku sprawozdań do Ministra Skarbu ws. przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego,

29) merytoryczny nadzór i aktualizacja SIP w ramach kompetencji wydziału.

W zakresie zadań zleconych:

1) przejmowanie w zarząd zabytku nieruchomego,

2) udzielanie opinii o wystawionej na licytację wydzielonej części nieruchomości rolnej,

3) zwalnianie z obowiązku zdjęcia warstwy ziemi uprawnej,

4) ujawnianie prawa własności w księdze wieczystej,

5) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi,

6) nakazywanie posiadaczowi gruntu rolnego zniszczenia zasiewów lub nasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności.

23. WYDZIAŁ FINANSOWO-BUDŻETOWY

Do zadań Wydziału Finansowo-Budżetowego należą sprawy:

1. W zakresie gospodarki finansowej miasta:

a) opracowywanie projektów budżetu miasta,

b) opracowywanie planów finansowych rocznych
i wieloletnich rozwoju społeczno-gospodarczego miasta przy współpracy z pozostałymi wydziałami,

c) analiza realizacji budżetu,

d) wprowadzanie projektów zmian w planach finansowych rozwoju społeczno-gospodarczego miasta,

e) dokonywanie zmian w budżecie w toku jego realizacji,

f) czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz odpowiednich relacji pomiędzy realizacją dochodów i wydatków budżetowych przy uwzględnieniu odpowiedniej rytmiczności,

g) zatwierdzanie planów finansowych wykonywanych bezpośrednio przez Wydziały Urzędu i jednostki podporządkowane,

h) kontrola wydatkowania środków finansowych przyznanych z budżetu miasta w jednostkach podporządkowanych,

i) prowadzenie księgowości dochodów i wydatków budżetowych,

j) prowadzenie spraw dotyczących naliczeń podatku VAT,

k) sporządzanie rocznych bilansów finansowych,

l) prowadzenie księgowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

m) współpraca z jednostkami organizacyjnymi Urzędu i jednostkami podporządkowanymi przy opracowywaniu projektów zmian planów finansowych w okresie roku budżetowego,

n) nadzór nad wydatkowaniem środków finansowych otrzymanych w ramach subwencji na finansowanie szkół,

o) prowadzenie księgowości budżetowej oraz wszelkich urządzeń księgowych z tym związanych, w tym rejestru dochodów budżetowych, kart wydatków oraz analityki do kart rozrachunkowych,

p) sprawozdawczość budżetowa i pozabudżetowa,

q) prowadzenie ewidencji, aktualizacja wyceny oraz umorzeń środków trwałych,

r) prowadzenie księgowości w zakresie inwestycji prowadzonych bezpośrednio przez Urząd oraz z Funduszu Ochrony Środowiska,

s) prowadzenie spraw finansowych związanych z umowami najmu lokali użytkowych,

t) obsługa kasowa Urzędu, wpłaty i wypłaty gotówkowe, prowadzenie ewidencji w postaci raportów kasowych,

u) sprawowanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych, dla których Rada Miejska jest organem założycielskim lub prowadzącym.

2. W zakresie pozostałych dochodów gminy:

a) przypis należności i windykacja dochodów:

– z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

– z tytułu przeniesienia prawa własności gruntów komunalnych na rzecz osób fizycznych,

– z tytułu opłat za dzierżawę nieruchomości komunalnych,

– z tytułu czynszu najmu,

– z tytułu sprzedaży mienia gminy,

– z tytułu mandatów karnych,

– z tytułu opłaty za zarząd i wieczyste użytkowanie gruntu,

– z tytułu za wieczyste użytkowanie gruntu,

b) rozliczanie dochodów z tytułu opłaty targowej i parkingowej,

c) rozliczanie opłat wnoszonych przez Zakład Usług Cmentarnych.

3. W zakresie wynagrodzeń pracowników Urzędu Miasta i Straży Miejskiej:

a) sporządzanie list płac,

b) prowadzenie dokumentacji zasiłków płatnych z ZUS,

c) sporządzanie wszystkich dokumentów rozliczeniowych wymaganych przez ZUS,

d) sporządzanie dokumentów rozliczeniowych z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku od osób fizycznych,

e) sporządzanie przelewów dotyczących wynagrodzeń i potrąceń z wynagrodzeń,

f) sporządzanie sprawozdań z funduszu płac,

g) naliczanie ryczałtów za paliwo dla pracowników UM,

h) sporządzanie list diet dla radnych,

i) prowadzenie ewidencji pracowników ubezpieczonych w PZU.

4. W zakresie regulowania zobowiązań:

a) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym wszystkich rachunków, faktur, delegacji służbowych,

b) dokonywanie przelewów,

c) rozliczanie zaliczek pobranych przez pracowników na zakup materiałów, paliwa, usług.

24. REFERAT DOCHODÓW

Do zadań Referatu Dochodów należą sprawy:

1) dokonywanie wymiaru podatku od nieruchomości i rolnego,

2) prowadzenie rejestru przypisów podatkowych,

3) prowadzenie spraw z zakresu udzielanych ulg podatkowych,

4) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,

5) wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami,

6) wydawanie zaświadczeń w oparciu o akta podatkowe,

7) kontrola podatników na terenie miasta z zakresu prowadzonych podatków,

8) prowadzenie urządzeń księgowych dla zobowiązań podatkowych:

a) podatku od nieruchomości i rolnego,

b) podatku od posiadania środków transportowych – osoby fizyczne i osoby prawne,

c) podatku od posiadania psa,

9) pobór oraz księgowanie wpływów i zwrotów dotyczących podatków będących dochodami gminy,

10) prowadzenie windykacji zaległości podatkowych (wystawianie postanowień, decyzji oraz tytułów wykonawczych),

11) współpraca z urzędem skarbowym w zakresie prowadzenia egzekucji administracyjnej.

25. KASA

Do zadań Kasy należą sprawy:

1) prowadzenie kasy Urzędu Miasta, ewidencjonowanie wszelkich wpłat w systemie komputerowym “Kasa”,

2) podejmowanie gotówki z Banku na czeki gotówkowe z oznaczeniem prawidłowej klasyfikacji budżetowej,

3) sporządzanie raportów kasowych z dochodów i wydatków budżetowych na bieżąco za okresy dzienne,

4) obsługa kasowa obrotów na rachunkach specjalnych (rachunki inwestycyjne, rachunek Funduszu Świadczeń Socjalnych), podejmowanie gotówki na czeki gotówkowe z tych rachunków, sporządzanie raportów kasowych na bieżąco – nie później niż w okresach tygodniowych,

5) sprzedaż znaków skarbowych i weksli,

6) wydawanie świadectw pochodzenia zwierząt,

7) wykonywanie innych poleceń Naczelnika Wydziału Finansowo-Budżetowego lub Skarbnika.

 

Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Dzierżoniowie (poz. 1685)

Załącznik nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Dzierżoniowie (poz. 1685)