1658

UCHWAŁA RADY GMINY MŚCIWOJÓW

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Mściwojów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 486, Nr 132, poz. 622; z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, Nr 123, poz. 775; z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, Nr 162, poz. 1126; z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009, Nr 95, poz. 1041; z 2001 r. Nr 45, poz. 497) Rada Gminy Mściwojów uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Mściwojów w brzmieniu okreslonym w załączniku do uchwały, stanowiącym integralną jej część.

§ 2

Traci moc uchwała nr IX/68/99 Rady Gminy Mściwojów z dnia 11 czerwca 1999 r. w sprawie Statutu Gminy Mściwojów oraz nr XXII/151/2001 z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Mściwojów.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY GMINY
WANDA GOŁĘBIOWSKA

Załącznik do uchwały Rady Gminy Mściwojów z dnia 30 sierpnia 2001 r. (poz. 1658)

STATUT

GMINY MŚCIWOJÓW

D z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Mściwojów obejmuje obszar o powierzchni 71,83 km2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

2. Gmina jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie gminy.

3. W skład gminy wchodzą sołectwa: Barycz, Drzymałowice, Godziszowa, Grzegorzów, Luboradz, Marcinowice, Mściwojów, Niedaszów, Siekierzyce, Snowidza, Targoszyn i Zimnik.

4. Siedzibą władz gminy jest miejscowość Mściwojów.

§ 2

Ilekroć w statucie jest mowa:

o gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową obejmującą terytorium gminy Mściwojów,
o radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy w Mściwojowie,
o zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Mściwojów,
o wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Mściwojów,
o urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Mściwojowie,
o ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

§ 3

Herbem gminy Mściwojów jest wizerunek stanowiący załącznik nr 2 do statutu.

§ 4

1. Jednostki pomocnicze tworzy, łączy, dzieli i znosi rada gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

2. Tworząc, dokonując łączenia, podziału oraz znosząc jednostki pomocnicze rada gminy zobowiązana jest:

1) uwzględnić istniejące więzi historyczne, społeczne, ekonomiczne, naturalne uwarunkowania przestrzenne i komunikacyjne,

2) uzgadniać zamierzenia z właściwymi instytucjami w przypadkach przewidzianych odrębnymi przepisami.

3. Projekt granic jednostki pomocniczej sporządza zarząd gminy w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki.

4. Szczegółową organizację oraz zakres działania jednostek pomocniczych określają odrębne statuty ustanowione przez radę gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

§ 5

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtys) uczestniczy bez prawa głosowania w pracach rady gminy, a w szczególności:

1) bierze udział w sesjach rady i pracach komisji,
2) zgłasza wnioski dotyczące sołectwa,
3) współuczestniczy w inicjatywach uchwałodawczych.

2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtysowi) przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez radę odrębną uchwałą.

§ 6

Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje rada gminy przy pomocy zarządu gminy.

§ 7

1. Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny.
2. Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.

§ 8

1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Gmina posiada osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 9

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 10

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.

§ 11

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Uchwały określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

3. Gmina ma obowiązek wykonywania zadań nałożonych ustawami z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

4. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

5. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

6. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 4, 5 i 6.

§ 12

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 3 do statutu.

§ 13

1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Gmina może udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego, między innymi innym gminom, związkom międzygminnym oraz stowarzyszeniom jednostek samorządu terytorialnego.

§ 14

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć związki międzygminne.
2. Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin.
3. O zamiarze przystąpienia do związku gmina informuje wojewodę.
4. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gmina może tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.
5. Zasady przystępowania gminy do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.

§ 15

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

D z i a ł II

Organy gminy

§ 16

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,
2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,
3) współdziałanie międzygminne,
4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

§ 17

1. Organami gminy są:

1) rada gminy,
2) zarząd gminy.

§ 18

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

3. Dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, w tym protokoły posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy, za wyjątkiem informacji zastrzeżonych innymi przepisami prawa, udostępniane są do publicznego wglądu u pracownika obsługującego radę i zarząd gminy.

4. Z treści udostępnionych dokumentów można robić odpisy i sporządzać notatki.

§ 19

1. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W sprawach, dla których nie jest przewidziana forma uchwały, rada lub zarząd gminy zajmuje stanowisko w postaci stosownego zapisu w protokole z obrad.

§ 20

1. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

3. Rada składa się z 18 radnych, wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach równych, bezpośrednich, tajnych i powszechnych, przeprowadzonych zgodnie z obowiązującą ordynacją.

4. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie w formie przewidzianej ustawą.

5. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

6. Funkcji określonych w ust. 5 nie można łączyć z funkcją członka zarządu.

7. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.

8. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

9. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

10. Rada może odwołać przewodniczącego i wiceprzewodnicz1cych na wniosek co najmniej 1 ustawowego sk3adu rady gminy w trybie określonym, jak w ust. 5.

11. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

12. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 11, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

13. Na zasadach ustalonych przez radę radnemu i członkom komisji spoza rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 21

1. Rada obraduje na sesjach zwołanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3. Jeżeli wybory były wynikiem referendum gminnego w sprawie odwołania rady gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.

4. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

5. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

6. Na wniosek zarz1du lub co najmniej 1 ustawowego sk3adu rady, nie mniej jednak nia 5 radnych, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 zdanie drugie.

§ 22

Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalenie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy – który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej: do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów przez zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określenie wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazwy ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

§ 23

1. Rada gminy kontroluje działalność zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących oraz członkowie zarządu.

3. Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład komisji powołanej celem sprawdzenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

4. Komisja działa zgodnie z regulaminem komisji rewizyjnej stanowiącym załącznik nr 4 do statutu.

§ 24

1. Do wykonywania swoich zadań rada powołuje ze swojego grona odrębną uchwałą stałe i doraźne komisje rady do określonych zadań i ustala dla nich nazwy oraz przedmiot działania.

2. Składy liczbowe i osobowe komisji powołanych zgodnie z ust. 1 rada określa w odrębnych uchwałach.

3. Z zastrzeżeniem ust. 2 § 23 w skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.

4. Komisje podlegają radzie gminy i przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdanie ze swojej działalności.

5. Komisje działają według planu pracy, na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji nie rzadziej niż raz na kwartał.

6. Radny może być członkiem co najwyżej dwóch komisji stałych.

7. W przypadku zgłoszeń radnych do składu komisji w liczbie przewyższającej jej skład określony uchwałą rady gminy zgodnie z ust. 2, za wybranych do komisji uważa się tych radnych, którzy w toku wyborów do składu komisji otrzymali największą liczbę głosów.

8. W razie otrzymania przez kandydatów do składu komisji równej liczby głosów decydujących o zajęciu ostatniego miejsca w składzie komisji, pomiędzy tymi kandydatami przeprowadza się losowanie.

9. Przewodniczącego i członków komisji stałej wybiera rada gminy w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

10. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos
w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 25

1. Komisje rady podejmują i realizują w formie opiniodawczej, kontrolnej i wnioskodawczej przedsięwzięcia objęte właściwością rady, które służą wykonaniu jej zadań.

2. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

3. Komisja wydaje opinię zwykłą większością głosów.

§ 26

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Kluby powinny liczyć co najmniej 4 radnych.
3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
4. Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.
5. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu rady powiadomienia wraz z listą członków z ich podpisami.
6. Wójt jest zobligowany zapewnić siedzibę dla spotkań klubu radnych.
7. Klub radnych może wybrać spośród siebie przewodniczącego klubu.
8. Za spotkanie klubu radnych nie wypłaca się diet przewidzianych za posiedzenia rady.
9. Działalność klubu radnych nie może być finansowana z budżetu gminy.
10. Klub radnych działa zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem gminy.
11. Przewodniczący klubu radnych jest obowiązany przedłożyć przewodniczącemu rady regulamin klubu w terminie 30 dni od jego uchwalenia.
12. Przedstawiciele klubu mogą przedstawiać stanowiska klubu we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.
13. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i statucie gminy.
14. W sprawach proceduralnych, m.in. zmiany porządku obrad, przewodniczący klubu powiadamiany jest przez przewodniczącego rady gminy na 1 godz. przed rozpoczęciem obrad sesji.

§ 27

1. Szczegółowy tryb działania rady, sposób obradowania na sesjach, podejmowania uchwał przez radę i działanie komisji rady określa regulamin rady gminy będący załącznikiem nr 5 do statutu gminy, stanowiący jego integralną część.

2. Szczegółowe zasady i tryb nadawania tytułu Honorowego Obywatela Gminy Mściwojów określa
regulamin nadawania tytułu, będący załącznikiem
nr 6 do statutu gminy, stanowiący jego integralną część.

§ 28

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborów.

§ 29

Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisjach oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 30

1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład zarządu niebędących radnymi.

2. Radny jest zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

§ 31

1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd gminy w liczbie 8 osób.

2. Zarząd gminy stanowią:

wójt gminy jako przewodniczący zarządu, jego zastępca oraz 4 członków.

3. Członkowie zarządu mogą być wybrani również spoza składu rady.

4. Członkostwa zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 32

Wójt organizuje pracę zarządu gminy, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 33

1. Członkowie zarządu gminy są zobowiązani brać czynny udział w pracach zarządu.

2. Nieobecność na posiedzeniu zarządu należy usprawiedliwić co najmniej na 1 dzień przed terminem posiedzenia.

3. Wybór i odwołanie wójta, jego zastępcy i członków zarządu gminy odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

4. Po upływie kadencji rady gminy zarząd gminy działa do dnia wyboru nowego zarządu.

§ 34

1. Zarząd gminy wykonuje uchwały rady i realizuje zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwał rady gminy,

2) określenia sposobu wykonania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) przesyłanie projektu budżetu gminy regionalnej izbie obrachunkowej.

7) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

8) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

9) wydawanie zarządzeń w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego.

Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,

10) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na terenie gminy,

11) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

12) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

13) ustalenie zakresu spraw gminy jakie wójt może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy,

14) inne przewidziane właściwymi przepisami prawa.

3. W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie gminy.

§ 35

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwołanych przez wójta w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Wójt jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków zarządu, w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku.

3. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie nieobecności wójta jego zastępca lub inny członek zarządu.

4. W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu – z głosem stanowiącym, a skarbnik i sekretarz gminy z głosem doradczym.

5. Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia także inne osoby zainteresowane tematyką obrad.

6. Przewodniczący rady gminy bierze udział w posiedzeniach zarządu na zasadzie stałego zaproszenia.

§ 36

1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu gminy oraz obsługę techniczno-organizacyjną zarządu odpowiada sekretarz gminy.

2. Materiały na posiedzenie zarządu gminy powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty w dniu poprzedzającym posiedzenie.

3. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane pod względem zgodności z prawem przez radcę prawnego.

4. Porządek oraz tematykę posiedzenia zarządu ustala wójt w porozumieniu z sekretarzem gminy.

§ 37

1. Z posiedzenia zarządu gminy sporządza się protokół, który powinien zawierać między innymi:

1) nazwiska członków zarządu obecnych na posiedzeniu,

2) numer, datę i treść spraw rozpatrywanych oraz adnotacje o podjętych rozstrzygnięciach,

3) wyniki głosowania,

4) tekst zgłoszonych lub podjętych uchwał, postanowień, decyzji i wniosków,

5) podpis przewodniczącego posiedzenia.

2. Protokół przyjmuje się na następnym posiedzeniu zarządu. O uwzględnieniu poprawek członków zarządu decyduje przewodniczący zarządu.

3. Zbiór protokołów i uchwał zarządu prowadzi pracownik wyznaczony przez wójta do obsługi zarządu.

§ 38

1. Zarząd podejmuje uchwały i decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej czterech członków zarządu, w głosowaniu jawnym, w którym biorą udział wyłącznie członkowie zarządu.

2. W przypadku równej liczby oddanych głosów w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego zarządu.

3. Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje wójt. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.

§ 39

1. Uchwały zarządu oznacza się następująco: numer posiedzenia, kolejny numer uchwały, rok oraz data podjęcia.

2. Uchwały zarządu podpisuje przewodniczący, a wynik głosowania nad ich projektami odnotowuje się w protokole.

3. Uchwały zarządu rejestruje się w rejestrze prowadzonym przez pracownika obsługującego zarząd.

4. Kopie uchwał lub wyciągi z nich doręcza się kierownikom jednostek lub pracownikom urzędu, którym powierzono wykonanie uchwały.

§ 40

1. Sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu rady, terminy i sposób ich opracowania zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2. Projekty uchwał na posiedzenia rady przygotowywane są przez zarząd i przedkładane do zaopiniowania merytorycznym komisjom rady gminy.

3. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie 1/4 ustawowego składu rady, zarząd gminy i stałe komisje rady.

4. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 3 wymagają zaopiniowania przez zarząd gminy.

§ 41

Na każdej sesji wójt składa informację z działalności zarządu między posiedzeniami rady.

§ 42

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę na wniosek zarządu.

3. Kierownikiem urzędu jest wójt.

4. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy.

§ 43

1. Sekretarz gminy organizuje pracę urzędu oraz prowadzi sprawy gminy powierzone przez wójta w zakresie ustalonym przez zarząd gminy.

2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje sekretarza i skarbnika gminy określa regulamin organizacyjny urzędu.

§ 44

1. Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru przez radę.

2. Stosunek pracy na podstawie wyboru z wójtem w imieniu gminy nawiązuje przewodniczący rady gminy poprzez wystawienie i podpisanie aktu wyboru.

3. Wynagrodzenie dla wójta ustala rada gminy zgodnie z obowiązującymi tabelami wynagrodzeń dla pracowników samorządowych.

4. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy wójta wykonuje przewodniczący rady.

§ 45

1. Wójt nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania z sekretarzem i skarbnikiem gminy, kierownikiem i zastępcą kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

2. Pozostali pracownicy urzędu zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę.

§ 46

W przypadku nieobecności wójta lub niemożności pełnienia przez niego funkcji zadania i kompetencje wójta wykonuje jego zastępca.

§ 47

Do zadań i kompetencji wójta należy w szczególności:

1) organizowanie pracy zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) ogłaszanie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

4) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

5) wydawanie sekretarzowi poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy,

6) reprezentowanie gminy podczas uroczystości lokalnych,

7) podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w zakresie przewidzianym przepisami prawa,

8) upoważnienie swojego zastępcy lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta.

D z i a ł III

Mienie komunalne i gospodarka finansowa

§ 48

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

2. Mieniem komunalnym gospodaruje zarząd gminy.

3. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd gminy.

Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda zarządu.

4. Rada może przekazać jednostkom pomocniczym mienie należące do gminy.

5. Rada gminy nie może uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia bez zgody zebrania wiejskiego.

6. Zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła, a także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w ramach przysługującego jej mienia określa statut tej jednostki.

§ 49

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu majątkiem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.

2. Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika, wykonuje czynności, zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty radę i regionalną izbę obrachunkową.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają jednoosobowo oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

§ 50

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

§ 51

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§ 52

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2. Budżet gminy jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki gminy uchwalanym przez radę gminy na rok kalendarzowy.

3. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

4. Uchwały, o których mowa w ust. 3, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu gminy.

§ 53

Zgodnie z ustaloną przez radę gminy procedurą, projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego zarząd gminy przedstawia regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania i radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 54

1. Budżet uchwalany jest do końca roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie.

3. Bez zgody zarządu gminy rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

§ 55

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.

2. Zarządowi gminy przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

3. Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje regionalna izba obrachunkowa.

§ 56

W toku wykonywania budżetu zarząd gminy może, po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji budżetu i rozwoju gospodarczego, dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu gminy, polegających na:

1) zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,

2) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,

3) zmianach w planie dochodów gminy, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.

§ 57

1. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych – w granicach uchwalonych przez radę.

§ 58

1. Zarząd gminy przedstawia radzie gminy i regionalnej izbie obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze, w terminie do dnia 31 sierpnia.

2. Zakres i formę informacji, o której mowa w ust. 1, określa rada gminy w odrębnej uchwale.

§ 59

1. Zarząd gminy przedstawia radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy, zawierające zestawienie dochodów i wydatków w terminie do dnia 31 marca roku następnego i przesyła regionalnej izbie obrachunkowej.

2. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy podlega sprawdzeniu i zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną, która występuje z wnioskiem do rady gminy o udzielnie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi.

Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

3. Rada gminy rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu gminy.

§ 60

Obsługę bankową gminy wykonuje bank wybrany przez radę gminy w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.

§ 61

Jednostki pomocnicze gminy nie prowadzą samodzielnie gospodarki finansowej.

 

D z i a ł IV

Postanowienia końcowe

§ 62

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718) oraz ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

§ 63

Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

§ 64

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia.

3. W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym oraz inne ustawy szczególne.

 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Mściwojów (poz. 1658)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Mściwojów (poz. 1658)

 

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Mściwojów (poz. 1658)

WYKAZ

JEDNOSTEK PODPORZĄDKOWANYCH RADZIE GMINY MŚCIWOJÓW

 
1. Urząd Gminy Mściwojów.
2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mściwojowie.
3. Gminna Biblioteka Publiczna w Mściwojowie:
– Filia w Targoszynie,
– Filia w Snowidzy.
4. Publiczne Gimnnazjum w Marcinowicach.
5. Szkoła Podstawowa w Snowidzy.
6. Szkoła Podstawowa w Targoszynie.
7. Szkoła Podstawowa w Niedaszowie.
8. Zakład Gospodarki Komunalnej w Mściwojowie.
9. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej – Gminny Ośrodek Zdrowia w Mściwojowie.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Mściwojów (poz. 1658)

ZASADY FUNKCJONOWANIA

KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY MŚCIWOJÓW

§ 1

Komisja rewizyjna, zwana dalej “komisją”, jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności zarządu gminy, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.

§ 4

1. Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę oraz wyłącznie na jej zlecenie.
2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte planem pracy na zlecenie rady.

§ 5

1. Komisja składa się z przewodniczącego i dwóch członków komisji powołanych przez radę w formie uchwały.
2. W skład komisji nie mogą być powołani radni pełniący funkcję przewodniczącego rady, wiceprzewodniczącego rady oraz radni będący członkami zarządu gminy.
3. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyzy osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

§ 6

1. Posiedzenie komisji jest zwoływane przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
3. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w niej co najmniej dwóch członków.
4. Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów.

§ 7

Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.

§ 8

1. Do zadań komisji rewizyjnej należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu gminy,
2) wnioskowanie do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi; wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
3) badanie i ocena na zlecenie rady materiałów z kontroli zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,
4) opiniowanie wniosków o odwołanie wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium. Opinię komisja przedkłada przewodniczącemu rady w terminie 14 dni od zakończenia sesji rady, na której złożono wniosek o odwołanie wójta,
5) kontrola w zakresie przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy i uchwał rady gminy,
6) wnioskowanie do rady o przeprowadzenie kontroli przez inne organy kontroli,
7) inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

§ 9

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwałami rady),
2) gospodarności,
3) rzetelności (czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy).

§ 10

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
3. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnioną do jej przeprowadzenia.

§ 11

Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

– przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,
– przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.

§ 12

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół ponadto powinien zawierać:

– imiona i nazwiska osób kontrolowanych,
– określenie zakresu kontroli,
– czas trwania kontroli,
– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej.

4. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi, z którym zapoznaje się rada, znajduje się w aktach komisji.

§ 13

Na podstawie wyniku przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskiem zmierzającym do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość.

§ 14

1. Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić radę o sposobie wykorzystania uwag i wykonaniu wniosków.

2. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnienie – przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.

§ 15

Odstąpienie od wykonania wniosków komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą komisji.

§ 16

1. Komisja może na zlecenie rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez innych członków komisji rewizyjnej i radnych – członków innych komisji rady.

3. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzonej przez komisję rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

4. Przewodniczący rady gminy zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Mściwojów (poz. 1658)

REGULAMIN

RADY GMINY MŚCIWOJÓW

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin rady, zwany dalej “regulaminem” określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady gminy i jej organów, z wyłączeniem zasad i trybu działania komisji rewizyjnej.

§ 2

1. Rada gminy obraduje na sesjach.
2. Zarząd gminy i komisje rady składają sprawozdania ze swojej działalności radzie gminy.
3. Rada może żądać od zarządu i jednostek organizacyjnych gminy sprawozdań i wyjaśnień.

§ 3

Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.

§ 4

1. Rada gminy odbywa sesje zwyczajne w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady.
3. Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie przewidzianym w § 7 regulaminu.

§ 5

1. Rada gminy może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane bez względu na plan pracy rady na wniosek zarządu gminy lub 1/4 ustawowego składu rady, nie mniej jednak niż 5 radnych.

2. O sesji nadzwyczajnej powiadamia się radnych bez obowiązku zachowania terminu określonego w § 7 ust. 3.

§ 6

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy uchwalonym:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – najpóźniej do końca I kwartału po roku objętym planem.

2. Rada może dokonać zmian i uzupełnień planu pracy, o którym mowa w ust. 1, w każdym czasie.

II. Przygotowanie sesji

§ 7

1. Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady, proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę.

2. Proponowany porządek obrad przygotowuje przewodniczący rady w oparciu o plan pracy rady, wnioski zarządu, komisji rady i radnych.

3. O terminie i miejscu sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed dniem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać proponowany porządek obrad i załączyć projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób przyjęty zwyczajowo.

§ 8

1. Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem może ustalić szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

2. W obradach sesji winni uczestniczyć wójt, sekretarz, skarbnik gminy i pracownicy, których sprawy są przedmiotem sesji.

§ 9

1. Zarząd gminy udziela radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w pracach rady, radnych, komisji rady oraz w przygotowaniu i odbyciu sesji.

2. Obsługę rady prowadzi stanowisko podlegające merytorycznie przewodniczącemu rady.

III. Obrady

§ 10

1. Sesje rady są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Utrwalanie przez publiczność przebiegu obrad przy pomocy urządzeń audiowizualnych może się odbywać wyłącznie za zgodą rady.

§ 11

1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową, zgodnie z treścią ustawy o tajemnicy państwowej, jawność sesji lub jej część zostaną wyłączone i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w myśl § 8 regulaminu obrad mogą być obecne na sesji.

2. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 na wniosek co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, jednak nie mniej niż 5 radnych, rada gminy może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczności gminy lub poszczególnych obywateli obrady nad określonymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych.

§ 12

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (quo-rum), chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

§ 13

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnych można postanowić w drodze głosowania o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie gminy właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.

§ 14

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum, wyznacza nowy ter-min posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 15

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, wiceprzewodniczący rady, upoważniony przez przewodniczącego.

§ 16

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “Otwieram ... sesję Rady Gminy Mściwojów”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepisy § 14 regulaminu.

§ 17

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad rady.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, a także niebędący radnym członek zarządu gminy.

3. Porządek obrad winien przewidywać w szczególności:

– przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, który powinien być udostępniony radnym do osobistego zapoznania się przed terminem obrad, nie może być odczytywany w toku sesji,

– interpelacje i zapytania radnych,

– sprawozdanie przewodniczącego zarządu o pracach zarządu w okresie międzysesyjnym,

– rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

– odpowiedzi na interpelacje i zgłoszone wnioski.

4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1–3 rada uchwala porządek obrad sesji.

5. Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

6. Na wniosek wójta przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

§ 18

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do zarządu.

2. Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winne one być sformułowane jasno i zwięźle.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje można składać w sekretariacie urzędu gminy lub na sesji w punkcie “Interpelacje i wnioski radnych”.

5. W miarę możliwości wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje na sesji.

W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji należy udzielić radnemu wyjaśnienia na piśmie w ciągu 14 dni.

6. Zapytania i wnioski osób spoza składu rady mogą być zgłaszane w ramach spraw różnych.

§ 19

1. Radny ma prawo zgłosić na sesji wnioski formalne.

2. Wątpliwości co do charakteru wniosku rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. Wniosek formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu.

4. Rada podejmuje decyzję w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 20

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególności w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę do tematu głównego.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego do porządku, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady, zaproszonych na sesję i publiczności.

5. Przewodniczący pilnuje wyczerpania porządku obrad, przeprowadza głosowanie jawne, rozstrzyga wątpliwości regulaminowe.

§ 21

1. Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie radę.

2. Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

W uzasadnionych wypadkach, za zgodą rady, może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

4. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego obrad.

5. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

6. Przewodniczący może udzielić radnemu głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej.

§ 22

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności, przy czym przepis § 20 stosuje się odpowiednio.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 23

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam ... sesję Rady Gminy Mściwojów”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 24

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad, rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 25

1. Wyznaczony pracownik urzędu ds. obsługi rady z każdej sesji sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Za zgodą rady obrady sesji mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych.

3. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

4. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie urzędu oraz na następnej sesji.

5. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

6. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 5 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do rady.

§ 26

1. Protokół z sesji rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

IV. Uchwały

§ 27

Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 28

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, zarząd gminy oraz komisje rady.

§ 29

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Uchwałę rady podpisuje przewodniczący obrad.

§ 30

Uchwały numeruje się w danej kadencji, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

§ 31

1. Oryginały uchwał oraz ich odpisy ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami z sesji w urzędzie.

2. Odpisy uchwał zarząd przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

3. Treść uchwał problemowych podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 32

1. Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.

2. Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

V. Tryb głosowania

§ 33

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady (radni).

§ 34

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy swoich zastępców i ewentualnie wskazanych przez siebie innych radnych.

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 35

1. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa o jeden glos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów (przeciw i wstrzymujących się).

§ 36

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo i w sprawach osobowych.

2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

6. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

7. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

§ 37

1. Głosowanie imienne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja w co najmniej 3-osobowym składzie.

Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem oraz opatrzonych pieczęcią rady gminy. Na kartach powinno być zaznaczone: “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się”.

2. Rada może zdecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej do głosowania tajnego.

§ 38

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w sposób, aby jej realizacja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący.

3. W przypadku głosowania w sprawie osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów, zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 39

1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do projektu uchwały następuje według kolejności paragrafów lub ustępów uchwały, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.

4. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

VI. Komisje Rady

§ 40

1. Rada powołuje komisje stałe i doraźne w celu pomocy w realizacji swoich zadań.

2. Komisje pracują w oparciu o zatwierdzone plany pracy komisji.

3. Komisje rady podejmują i realizują przedsięwzięcia objęte właściwością rady, które służą wykonywaniu jej zadań.

4. Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał rady,

3) kontrola wykonywania uchwał rady.

5. Zakres działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa rada w uchwałach o ich powołaniu.

§ 41

1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia oraz mogą wyłaniać podkomisje i zespoły robocze.

2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych radzie do uchwalenia.

4. Komisje mogą opiniować sprawy niewymagające uchwał rady i niezastrzeżone do wyłącznej właściwości rady.

Opiniowanie sprawy komisja przedkłada do wiadomości radnych na najbliższej sesji. Opinie komisji w tych sprawach nie są wiążące dla rady.

5. Przewodniczącego komisji wybiera rada spośród członków rady, zastępcę przewodniczącego komisji oraz sekretarza wybiera komisja ze swego grona.

6. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.

7. Posiedzenie komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

8. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady nadzoruje pracę komisji i w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia komisji oraz złożenia radzie sprawozdania z działalności w ciągu 7 dni.

§ 42

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca, przy czym uprawnienia zastępcy dotyczą tylko wewnętrznego toku pracy komisji.

2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności, winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji, a także przez swoich członków badających poszczególne sprawy w terenie.

3. Z każdego posiedzenia przewodniczący lub inny wyznaczony członek komisji sporządza ustalenia i wnioski dołączając do nich listę obecności.

4. Na żądanie przewodniczącego komisji pracownik urzędu ds. obsługi rady protokołuje przebieg obrad.

Protokół z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.

§ 43

Przewodniczący stałych komisji rady oraz zespołów doraźnych powołanych przez radę składają co najmniej raz w roku sprawozdanie z działalności oraz na każde żądanie rady.

§ 44

1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 45

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu zarząd przedkłada komisji rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 20 marca roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie zarządu.

2. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i przedkłada sprawozdanie zarządu z wykonania budżetu wraz z własną opinią do dnia 31 marca roku po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdanie zarządu, i występuje do rady gminy z wnioskiem o udzielenie lub o nieudzielenie absolutorium zarządowi z tego tytułu.

3. Powyższy wniosek równolegle komisja rewizyjna przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu do zaopiniowania.

VII. Radni

§ 46

1. Radni są obowiązani brać udział w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami poprzez:

– informowanie wyborców o stanie gminy,

– propagowanie zamierzeń i dokonań rady,

– informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie,

– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców gminy.

§ 47

Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji rady lub posiedzeń i innych prac komisji spraw, które uważają za pilne i społecznie uzasadnione.

§ 48

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji rady lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienie przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.

3. Radni stosownie do potrzeb mogą przyjmować obywateli gminy w siedzibie urzędu w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.

§ 49

1. Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w radzie.

2. Przewodniczący rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach rady, a w uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia lub uchybienia w ich pracy.

§ 50

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisje lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

4. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają zwykłą większością głosów.

§ 51

1. Zarząd gminy udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.

2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

§ 52

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady lub osobę przez niego upoważnioną.

VIII. Wspólne sesje rady gminy

§ 53

1. Rada gminy może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich rad gmin.

§ 54

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej przynajmniej połowa radnych z każdej rady gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gminy, biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

IX. Postanowienia końcowe

§ 55

Przewodniczący rady gminy zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpelacji.

 

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Mściwojów (poz. 1658)

 

REGULAMIN

NADAWANIA TYTUŁU “HONOROWEGO OBYWATELA GMINY MŚCIWOJÓW”

§ 1

Niniejszy regulamin określa szczegółowy tryb nadawania tytułu “HONOROWEGO OBYWATELA GMINY MŚCIWOJÓW”.

§ 2

Tytuł “HONOROWEGO OBYWATELA GMINY MŚCI-WOJÓW” nadaje i przyznaje Rada Gminy w Mściwojowie.

§ 3

Tytuł “HONOROWEGO OBYWATELA GMINY MŚCI-WOJÓW” nadaje się osobom, które w sposób szczególny zasłużyły się na rzecz gminy i reprezentują wysoki poziom moralny.

§ 4

1. Wnioski o nadanie tytułu “HONOROWEGO OBYWA-TELA GMINY MŚCIWOJÓW” składa się w biurze rady.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, mogą być składane przez:

1) przewodniczącego rady gminy,

2) wójta gminy,

3) stałe komisje rady gminy,

4) zarząd gminy.

§ 5

Wnioski winny zawierać:

1) imię i nazwisko kandydata,

2) datę i miejsce urodzenia,

3) adres zamieszkania,

4) opis zasług na rzecz gminy Mściwojów.

§ 6

1. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu “HONOROWEGO OBYWATELA GMINY MŚCIWO-JÓW” odbywa się na najbliższej sesji zwyczajnej po złożeniu wniosku.

Honorowym obywatelem zostaje osoba zaakceptowana przez całą Radę.

2. Wręczenie tytułu odbywa się na sesji uroczystej.

§ 7

“HONOROWY OBYWATEL GMINY MŚCIWOJÓW” otrzymuje:

1) medal z herbem gminy Mściwojów,

2) dyplom,

3) inną formę gratyfikacji ustaloną przez radę gminy.

§ 8

Nazwiska wyróżnionych wpisuje się do “KSIĘGI HONOROWEJ GMINY MŚCIWOJÓW”.