1635

UCHWAŁA RADY GMINY ŚWIDNICA

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmiany uchwały nr XXVII/233/2000 Rady Gminy Świdnica
z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świdnica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy Świdnica uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Gminy Świdnica stanowiącym załącznik do uchwały nr XXVII/233/2000 Rady Gminy Świdnica
z dnia 16 maja 2000 r. wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

“8) Wójcie – Przewodniczącym Zarządu, należy rozumieć przez to Wójta Gminy Świdnica.”;

2) w § 8:

a) w ust. 2:

skreśla się zwrot “w innych”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk
i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw.”,

c) w ust. 4:

1) dodaje się pkt 2a) w brzmieniu:

“2a) Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania
z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”,

2) w pkt 3:

zwrot “o których mowa w pkt 1 i 2” zmienia się na zwrot “o których mowa w pkt 1, 2
i 2a”,

d) ust. 5 pkt 1) otrzymuje brzmienie:

“1) W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.”;

3) w § 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.”;

4) § 10 otrzymuje brzmienie:

“§ 10.1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Gminy określa odrębna ustawa. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.
2. Organami Gminy są:
1) Rada Gminy,
2) Zarząd Gminy.
3. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
4. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady Gminy.
5. Dostęp do dokumentów i korzystanie
z nich może mieć miejsce wyłącznie
w siedzibie Urzędu Gminy.”;

5) w § 14:

a) w ust. 1:

wyraz “rady” zmienia się na wyraz “Rady”

b) dodaje się ust. 4 i ust. 5 w brzmieniu:

“4. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

5. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w
ust. 4, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne
z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy
z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”;

6) w § 15:

a) w ust. 1:

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,

– dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

“12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”,

– pkt 15 otrzymuje brzmienie:

“15) stanowienie, na podstawie upoważnień ustawowych, aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy,”,

– dodaje się pkt 19a w brzmieniu:

“19 a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla ucz-niów i studentów,”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Rada Gminy kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.”;

7) w § 16 w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmie-niu:

“4. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w § 17 ust. 4.”;

8) w § 17:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Sesje zwołuje przewodniczący Rady.”,

b) w ust. 4:

zwrot “powinno zawierać” zastępuje się wyrazem “zawiera”;

9) w § 18:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“ 3. Ograniczenia jawności sesji mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych i podczas obrad mogą być obecne tylko osoby upoważnione do udziału w sesji.”,

b) skreśla się ust. 4;

10) w § 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba jego zastąpienia – wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, sesję otwiera, prowadzi
i zamyka wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”;

11) w § 20:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Z wnioskiem o zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Wójt lub Zastępca Wójta.”,

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.”,

c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w § 16 ust. 4 stosuje się przepis ust. 3, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.”,

d) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Na wniosek Wójta przewodniczący Rady jest zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.”,

e) dotychczasowy ust. 3 oznacza się jako ust. 6;

12) w § 21:

a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“5. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania
i wnioski zgłoszone na sesji udzielają prowadzący obrady, Wójt lub osoby przez niego wyznaczone, pod koniec sesji. W razie niemożności udzielenia odpowiedzi na sesji należy udzielić odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni do dnia złożenia interpelacji, zapytania bądź wniosku.”,

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“6. Na wniosek radnego, w przypadku określonym w ust. 5, musi być udzielona pisemna odpowiedź. Odpowiedzi udziela Zarząd Gminy w terminie 14 dni od dnia obrad sesji.”,

c) ust. 8 oznacza się jako ust. 7;

13) w § 25:

a) w ust. 2 skreśla się pkt 2,

b) skreśla się ust. 6;

14) w § 26 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. W przypadkach przewidzianych w ustawie przeprowadza się głosowanie tajne.”;

15) w § 29 w ust. 2:

wyraz “komisji” zastępuje się wyrazem “Komisji”;

16) w § 32 w ust. 3:

wyraz “zarządu” zmienia się na wyraz “Zarządu”;

17) w § 33 w ust. 7 skreśla się zwrot “i 6”;

18) w § 34:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.”,

b) skreśla się ust. 2, a ust. 3 oznacza się jako ust. 2;

19) w § 36 w ust. 1:

wyraz “daty” zmienia się na wyraz “dnia”;

20) podrozdział Przewodniczący Rady otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczący Rady

§ 42

Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego
i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”;

21) § 43 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

“7. Wynagrodzenia dla Wójta ustala Rada. Wynagrodzenia dla Zastępcy Wójta ustala Wójt.”;

22) w § 44:

a) skreśla się ust. od 6 do 14,

b) wprowadza się ust. od 6 do 21 w brzmieniu:

“6. Rada Gminy może odwołać Wójta
z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

8. Odwołanie Wójta następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania Rada Gminy przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie
1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

9. Odwołanie Wójta albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu Gminy albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

10. Rada Gminy może na uzasadniony wniosek Wójta odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

11. W przypadku złożenia rezygnacji przez Wójta jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów .

12. W przypadku rezygnacji Wójta Rada Gminy na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

13. Niepodjęcie uchwały, o której mowa
w ust. 12, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady Gminy, o której mowa w ust. 12.

14. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada Gminy dokonuje wyboru nowego Zarządu, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego Zarządu
w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, stosuje się odpowiednio § 44 ust. 4.

15. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego Przewodniczącym Rada Gminy dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

16. Odwołany Zarząd Gminy lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada Gminy może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

17. Przepis ust. 16 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.

18. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego jego Przewodniczącym, Rada Gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

19. Niepodjęcie przez Radę Gminy uchwały
w terminie, o którym mowa w ust. 18, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca,
w którym powinna być podjęta uchwała.

20. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego Przewodniczącym, Wójt obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust.19, przedstawić Radzie Gminy nową kandydaturę na członka Zarządu.

21. Po upływie kadencji Rady Gminy Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.”;

23) w § 45 w ust. 3:

a) skreśla się pkt 6,

b) pkt 12 otrzymuje brzmienie:

“12) wydawanie uchwał porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki, uchwała taka wymaga zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu sesji Rady,”;

24) w § 46:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia kolegialne zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu w głosowaniu jawnym, o ile ustawa nie stanowi inaczej.”,

b) skreśla się ust. 4,

c) dodaje się ust. 12 w brzmieniu:

“12. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek, z wyjątkiem utajnionej, na podstawie przepisów ustaw, części protokołu.”;

25) w § 47 w ust. 3:

wyraz “zarządzeń” zmienia się na wyraz “uchwał”;

26) w § 48 w ust. 1:

wyraz “zarządzeń” zmienia się na wyraz “uchwał”;

27) w § 49 w ust. 3:

skreśla się wyraz “zarządzeń”;

28) w § 50:

a) w ust. 1 pkt 2):

wyraz “gminy” zmienia się na wyraz “Gminy”;

b) w ust. 2 pkt 4):

wyraz “zarządzeń” zmienia się na wyraz “uchwał”;

29) w § 52 w ust. 3:

zwrot “z zastrzeżeniem § 45 ust. 2 pkt 4” zmienia się na zwrot “z zastrzeżeniem § 45 ust. 3 pkt 4”;

30) w § 53:

zwrot “sprawuje funkcję” zmienia się na zwrot “pełni obowiązki”;

31) w § 55:

a) w ust. 6:

skreśla się zdanie ostatnie,

b) w ust. 7:

skreśla się zwrot “w przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji”,

c) w ust. 8:

skreśla się zwrot “oraz zaproszone osoby spoza Rady”,

d) skreśla się ust 9;

32) w § 56 w ust. 5 w zdaniu drugim:

zwrot “lub wniosek” zmienia się na “lub na wniosek”;

33) w § 58:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Komisja Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej i Budownictwa zajmuje się sprawami:

1) ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

6) cmentarzy gminnych,

7) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

8) handlu i usług, drobnej wytwórczości oraz targowisk i hal targowych,

9) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej.”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zajmuje się sprawami:

1) edukacji publicznej,

2) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

3) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej zajmuje się sprawami:

1) gospodarki gruntami rolnymi,

2) rolnictwa i leśnictwa,

3) zieleni gminnej i zadrzewień,

4) melioracji.”,

d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“5. Komisja Zdrowia, Ochrony Środowiska
i Spraw Socjalnych zajmuje się sprawami:

1) ochrony zdrowia,

2) ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

3) kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości
i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

4) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.”;

34) w § 59:

a) ust 1. otrzymuje brzmienie:

“1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców Gminy postulaty
i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Stosuje się to również do osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.”,

c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“3. Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.”;

35) w § 60:

a) ust 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Gminy”,

b) w ust. 2 dodaje się zdanie 3 w brzmieniu:

“Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg.”,

c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”;

36) dodaje się § 60a w brzmieniu:

“§ 60a 1. Radni są obowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym, zawierające w szczególności informacje
o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach prawa handlowego oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, Gminy lub związku międzygminnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach prawa handlowego. Oświadczenie powinno zawierać informacje dotyczące majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską.

2. Wiadomości zawarte w oświadczeniu
o stanie majątkowym stanowią tajemnicę służbową, chyba że osoba, która je złożyła, wyraziła pisemną zgodę na ich ujawnienie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący Rady Gminy może podjąć decyzję
o ujawnieniu oświadczenia, pomimo braku zgody składającego oświadczenie, po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.

3. Oświadczenie, o którym mowa w
ust. 1, składa się przewodniczącemu Rady Gminy w terminie trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na dwa miesiące przed datą wyborów do Rady Gminy. Analizy zawartych w oświadczeniu danych dokonuje przewodniczący Rady Gminy. Oświadczenie przechowuje się przez 6 lat.

4. Przewodniczący Rady Gminy składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Zarządu Gminy. Zapisy ust. 2 zdanie drugie i ust. 3 stosuje się odpowiednio.

5. W przypadku naruszenia terminów okre-ślonych w ust. 3, radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

6. Podanie nieprawdy w oświadczeniu
o stanie majątkowym powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 247 § 1 Kodeksu karnego.”;

37) w § 61:

a) ust 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Do podstawowych obowiązków radnego należy:

– informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy,

– informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie,

– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców.”,

b) w ust. 2:

zwrot “i w §§ 62, 64” zmienia się na zwrot
“i w § 64”;

38) w § 65:

a) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“6. Radny, o którym mowa w ust. 5, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.”,

b) w ust. 7:

skreśla się zwrot “o którym mowa w ust. 5”,

c) w ust. 10:

zwrot “Ordynacja wyborcza do Rad Gmin” zastępuje się zwrotem “Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.”,

d) w ust. 11:

zwrot “odpowiednio Urząd Gminy lub gminna jednostka organizacyjna” zmienia się na wyraz “pracodawca”,

e) ust. 12 otrzymuje brzmienie:

“12. Zarząd Gminy lub Wójt nie może powierzyć radnemu Gminy wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.”,

f) w ust. 14:

zwrot “zakładu pracy” zmienia się na zwrot “pracodawcy”;

39) w § 66 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Radny korzysta, na podstawie legitymacji radnego, z bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji lokalnej na terenie Gminy.”;

40) § 68 otrzymuje brzmienie:

“W celu wykonywania swoich zadań Gmina tworzy wyspecjalizowane jednostki organizacyjne.”;

41) rozdział 8 otrzymuje brzmienie:

“Akty prawa miejscowego”;

42) w § 70:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Gminy.”,

b) w ust. 2:

zwrot “przepisy gminne” zmienia się na zwrot “akty prawa miejscowego.”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.”,

d) w ust. 5:

wyraz “zarządzenia” zmienia się na wyraz “uchwały”,

e) ust. 6 i ust. 7 otrzymują brzmienie:

“6. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, następnego dnia po ich ustanowieniu. Przepisy porządkowe podlegają rozplakatowaniu w miejscach publicznych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

7. Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”;

43) w § 71:

a) dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

“3a. Bez zgody Zarządu Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.”,

b) ust. 10 otrzymuje brzmienie:

“10. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.”,

c) dodaje się ust. 12 i ust. 13 w brzmieniu:

“12. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

13. Zarządowi Gminy przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,

6) blokowania środków budżetowych,
w przypadkach określonych ustawą.”;

44) § 72 otrzymuje brzmienie:

“§ 72. 1. Po zakończeniu roku budżetowego Zarząd przedkłada Radzie Gminy sprawozdanie roczne z wykonania budżetu.

2. Sprawozdanie badane jest przez Komisję Rewizyjną, która w terminie nie dłuższym niż 14 dni przedstawia Radzie Gminy opinię o wykonaniu budżetu wraz z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu. Wniosek Komisji Rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

3. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

4. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy.

5. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 3 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.”;

45) w § 73:

a) w ust. 1, w ust. 1 pkt 1 i w ust. 1
pkt 2:

wyraz “gminy” zmienia się na wyraz “Gminy”,

b) w ust. 2:

wyraz “gminy” zmienia się na wyraz “Gminy”;

46) w § 74:

wyraz “gminy” zmienia się na wyraz “Gminy”;

47) w § 75:

a) w ust 2:

zwrot “(głównego księgowego)” zmienia się na zwrot “(głównego księgowego budżetu)”;

48) w § 77:

a) skreśla się ust. 3 i ust. 4,

b) ust. 5 oznacza się jako ust. 3;

49) w § 79:

a) w ust. 1:

wyraz “gminy” zmienia się na wyraz “Gminy”,

b) w ust. 2:

wyraz “gminy” zmienia się na wyraz “Gminy”;

50) skreśla się rozdział 11 – Referendum;

51) skreśla się § 80;

52) rozdział 12 oznacza się jako rozdział 11;

53) w § 81:

a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“5. Rada Gminy ustala wynagrodzenia przewodniczącego Zarządu – Wójta Gminy Świd-
nica.”,

b) skreśla się ust. 6,

c) ust. 7 oznacza się jako ust. 6;

54) § 81 oznacza się jako § 80;

55) rozdział 13 oznacza się jako rozdział 12;

56) § 82 otrzymuje brzmienie:

“§ 82. Uchwalenie statutu i jego zmian następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.”;

57) § 82 oznacza się jako § 81;

58) § 83 otrzymuje brzmienie:

“§ 83. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”;

59) § 83 oznacza się jako § 82.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Świdnica.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY GMINY
TERESA MAZUREK