1594 UCHWAŁA RADY
MIEJSKIEJ W GÓRZE
z dnia 28 sierpnia 2001 r. w sprawie Statutu Gminy
Góra Na podstawie art. 18 ust.
2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz.
74 z późn. zm.) Rada Miejska w Górze postanawia, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Góra w brzmieniu określonym w
załączniku do uchwały.
§ 2
1.
Przepisy § 7 ust. 2, § 8 ust. 2 i 3, §
10, § 11, § 12, § 22 ust. 3, § 74 ust. 1 oraz § 100 ust. 1 i 2 obowiązują od nowej
kadencji Rady Miejskiej w Górze.
2.
W zakresie regulacji prawnych
wynikających z ust. 1, do końca obecnej kadencji Rady Miejskiej w Górze mają
zastosowanie odpowiednie przepisy dotychczas obowiązującego Statutu Gminy Góra.
§ 3
Traci moc Statut Gminy Góra uchwalony
uchwałą nr 5/96 z dnia 16 lutego 1996 r. (tekst jednolity: Dziennik Urzędowy
Województwa Dolnośląskiego z 1999 r. Nr 20, poz. 920, z 2000 r. Nr 9, poz. 137 i Nr 14,
poz. 256) z zastrzeżeniem § 2 ust. 2.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do
uchwały Rady Miejskiej w Górze z dnia 28 sierpnia 2001 r. (poz. 1594) |
R o z d z i a ł I
§ 1
Statut Gminy Góra określa:
1)
ustrój Gminy Góra,
2)
organizację wewnętrzną oraz tryb pracy
Rady Miejskiej w Górze,
3)
zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej,
4)
organizację wewnętrzną i tryb pracy
Zarządu Miasta i Gminy w Górze,
5)
zasady tworzenia, łączenia, podziału
oraz znoszenia jednostki pomocniczej oraz uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia
gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy, a także zasady uczestniczenia
przewodniczących organów wykonawczych jednostki pomocniczej w sesjach Rady Miejskiej,
6)
zasady działania klubów radnych,
7)
zasady dostępu obywateli do dokumentów
Rady Miejskiej i jej komisji oraz Zarządu Miasta i Gminy,
8)
stanowiska pracy pracowników
samorządowych, na których zatrudnienie następuje na podstawie wyboru i mianowania.
§ 2
Ilekroć w Statucie Gminy Góra jest mowa o:
1)
Gminie – należy przez to rozumieć
Gminę Góra,
2)
Radzie – należy przez to rozumieć
Radę Miejską w Górze,
3)
komisji – należy przez to rozumieć
komisje Rady Miejskiej w Górze,
4)
Komisji Rewizyjnej – należy przez to
rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Górze,
5)
Przewodniczącym Rady – należy przez to
rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Górze,
6)
Zarządzie – należy przez to rozumieć
Zarząd Miasta i Gminy w Górze,
7)
Burmistrzu, Zastępcy Burmistrza,
Sekretarzu i Skarbniku – należy przez to odpowiednio rozumieć Burmistrza Miasta i
Gminy Góra, Zastępcę Burmistrza Miasta i Gminy Góra, Sekretarza Miasta i Gminy Góra i
Skarbnika Miasta i Gminy Góra,
8)
Urzędzie – należy przez to rozumieć
Urząd Miasta i Gminy w Górze,
9)
Biurze Obsługi Organów Gminy – należy
przez to rozumieć komórkę organizacyjną wyodrębnioną w ramach Wydziału
Ogólno-Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Górze,
10)
statucie – należy przez to rozumieć
Statut Gminy Góra.
§ 3
1.
Gmina Góra, jest podstawową jednostką
samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim
terytorium.
2.
Wszystkie osoby, które zamieszkują na
obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę
samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz
przez swe organy.
§ 4
1.
Gmina położona jest w powiecie
górowskim i województwie dolnośląskim.
2.
Gmina obejmuje obszar 268,7 km2.
3.
Granice Gminy określa mapa w skali
1:150.000, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
4.
W skład terytorium Gminy wchodzą
następujące miejscowości:
§ 5
Siedzibą organów Gminy jest miasto Góra.
§ 6
1.
Herbem Gminy jest herb miasta Góra
przedstawiający wizerunek św. Katarzyny, trzymającej w prawej, opuszczonej ręce miecz,
a w lewej, wzniesionej ku górze, koło – symbol jej męczeńskiej śmierci,
umieszczonej między dwiema wieżami. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.
2.
Hejnałem Gminy jest hejnał miasta Góra,
którego brzmienie określa załącznik nr 3 do statutu.
3.
Flagą Gminy jest flaga miasta Góra
będąca prostokątnym płatem tkaniny o stosunku szerokości do długości 5:8. Wzór
flagi określa załącznik nr 4 do statutu.
4.
Zasady używania herbu, hejnału i flagi
Gminy określa Rada odrębną uchwałą.
R o z d z i a ł II
1. Organizacja
wewnętrzna
§ 7
1.
Rada jest organem stanowiącym i
kontrolnym w Gminie.
2.
Ustawowy skład Rady wynosi 21 radnych.
§ 8
1.
Przewodniczący Rady organizuje pracę
Rady i prowadzi jej obrady.
2.
Wyboru Przewodniczącego oraz
Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na swojej pierwszej sesji.
3. W przypadku
odwołania z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, przyjęcia rezygnacji
bądź wygaśnięcia mandatu, przed upływem kadencji, Rada dokona wyboru na wakującą
funkcję na najbliższej sesji.
§ 9
Do zadań Przewodniczącego w szczególności należy:
1)
przygotowywanie sesji Rady,
2)
zwoływanie sesji Rady,
3)
przewodniczenie obradom,
4)
sprawowanie policji sesyjnej,
5)
kierowanie obsługą kancelaryjną
posiedzeń Rady,
6)
zarządzanie i przeprowadzanie głosowania
nad projektami uchwał,
7)
zarządzanie wyboru komisji skrutacyjnej,
8)
podpisywanie uchwał Rady,
9)
reprezentowanie Rady na zewnątrz,
10)
czuwanie nad zapewnieniem warunków
niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
11)
przyjmowanie pism kierowanych do Rady, w
tym skarg, a także interpelacji, wniosków oraz zapytań i decydowanie o sposobie ich
załatwienia,
12)
dokonywanie, za Radę, czynności z
zakresu prawa pracy wobec Burmistrza,
13) prowadzenie
rejestru klubów radnych.
§ 10
Do zadań Wiceprzewodniczącego, należy:
1)
wykonywanie zadań Przewodniczącego, w
przypadku jego nieobecności, lub z jego upoważnienia, a także w przypadku wakatu na
funkcji Przewodniczącego,
2)
koordynowanie pracy komisji.
§ 11
Rada powołuje następujące stałe komisje:
1)
Komisję Rewizyjną,
2)
Komisję Budżetu i Finansów,
3)
Komisję Gospodarki Komunalnej,
4)
Komisję Ochrony Środowiska,
5)
Komisję Kultury, Oświaty i Spraw
Socjalnych,
6)
Komisję Prawa i Porządku Publicznego.
§ 12
1.
Do zadań komisji stałych Rady należy:
10) opiniowanie
w sprawach przedłożonych komisji, zgodnie z jej kompetencją, wniosków mieszkańców
oraz jednostek pomocniczych Gminy.
2.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej
należy:
1)
kontrola Zarządu, gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy,
2)
wykonywanie innych zadań zleconych przez
Radę w zakresie kontroli,
3)
opiniowanie budżetu Gminy i występowanie
z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi,
4) opiniowanie
wniosku o odwołanie Burmistrza.
3.
Do zakresu działania Komisji Budżetu i
Finansów należy:
1)
opiniowanie propozycji wysokości stawek
podatków i opłat lokalnych oraz innych opłat komunalnych, których ustalanie wysokości
leży w kompetencji Rady,
2)
opiniowanie zmian w planie dochodów i
wydatków budżetu Gminy,
3)
opiniowanie propozycji upoważnienia
Zarządu do:
a)
dokonywania zmian w planie wydatków,
b) przekazania
niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków gminnym
jednostkom organizacyjnym,
4)
opiniowanie dokonywanych przez Zarząd
zmian w planie dochodów i wydatków budżetu, polegających na:
a)
zmianach planu dochodów i wydatków
związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych
przekazywanych z budżetu państwa oraz
z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,
b)
przenoszeniu wydatków z rezerw
budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,
c) zmianach w
planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot
subwencji,
5)
opiniowanie propozycji Zarządu
przeniesienia zablokowanych kwot wydatków do rezerwy celowej,
6)
analizowanie i wnioskowanie w sprawach
przebiegu wykonania budżetu Gminy,
7) opiniowanie
projektów uchwał Rady w sprawach zaciągania kredytów i pożyczek, udzielania
pożyczek, poręczeń i gwarancji lub emisji papierów wartościowych.
4.
Do zakresu działania Komisji Gospodarki
Komunalnej należą sprawy:
1)
ładu przestrzennego,
2)
gospodarki nieruchomościami,
3)
gminnych dróg, ulic, mostów, placów
oraz organizacji ruchu drogowego,
4)
wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
5)
kanalizacji,
6)
usuwania i oczyszczania ścieków
komunalnych,
7)
zaopatrzenia w energię elektryczną i
cieplną oraz gaz,
8)
lokalnego transportu zbiorowego,
9)
gminnego budownictwa mieszkaniowego,
10)
targowisk i hal targowych,
11)
cmentarzy gminnych,
12) utrzymania
gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych.
5.
Do zakresu działania Komisji Ochrony
Środowiska należą sprawy:
1)
ochrony środowiska i przyrody,
2)
gospodarki wodnej,
3)
utrzymania czystości i porządku,
4)
utrzymania urządzeń sanitarnych i
wysypisk,
5) unieszkodliwiania
odpadów komunalnych,
6) zieleni gminnej i
zadrzewień.
6.
Do zakresu działania Komisji Kultury,
Oświaty i Spraw Socjalnych należą sprawy:
1)
edukacji publicznej,
2)
kultury,
3)
kultury fizycznej i turystyki, w tym
terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
4)
pomocy społecznej,
5)
polityki prorodzinnej,
6)
ochrony zdrowia.
7.
Do zakresu działania Komisji Prawa i
Porządku Publicznego należą sprawy:
1)
ustroju Gminy, organizacji Urzędu oraz
jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy,
2)
wspierania i upowszechniania idei
samorządowej,
3)
współpracy z organizacjami
pozarządowymi,
4)
promocji Gminy,
5)
współpracy ze społecznościami
lokalnymi i regionalnymi innych państw,
6)
porządku publicznego i bezpieczeństwa
obywateli,
7)
ochrony przeciwpożarowej,
8)
ochrony przeciwpowodziowej,
9)
przeciwdziałania alkoholizmowi.
§ 13
Radny może być członkiem najwyżej 3 komisji stałych.
§ 14
W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne
komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 15
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący
komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez członków danej komisji, z
zastrzeżeniem § 74 ust. 2 i 3.
2.
Radny może być przewodniczącym lub
zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.
§ 16
1.
Przewodniczący komisji organizuje pracę
komisji i prowadzi jej obrady.
2.
Do zadań przewodniczącego komisji, w
szczególności należy:
1) przygotowywanie posiedzeń komisji,
2) zwoływanie posiedzeń komisji,
3) przewodniczenie posiedzeniom komisji,
4) czuwanie nad porządkiem posiedzeń komisji,
5) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń komisji,
6) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad propozycjami
opinii i wniosków,
7) reprezentowanie komisji na zewnątrz.
3.
W przypadku nieobecności
Przewodniczącego lub z jego upoważnienia, a także w przypadku wakatu na funkcji
Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego Zastępca.
§ 17
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Obsługi Organów
Gminy.
2. Organizacja
pracy
§ 18
1.
Rada działa na sesjach, poprzez swoje
komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.
2.
Zarząd i komisje Rady działają pod
kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 19
1.
Rada działa zgodnie z rocznym planem
pracy uchwalonym:
1)
w pierwszym roku kadencji – w ciągu
trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,
2)
w latach następnych – na ostatniej
sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.
2.
Rada może na bieżąco dokonywać zmian i
uzupełnień w planie pracy.
3. Sesje
§ 20
1.
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w
formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o
samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na
podstawie ustaw.
2.
Oprócz uchwał, o których mowa w ust. 1,
Rada może podejmować w formie uchwał:
1)
postanowienia proceduralne,
2)
deklaracje – zawierające
samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3)
oświadczenia – zawierające stanowisko
w określonej sprawie,
4)
apele – zawierające formalnie
niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia
inicjatywy czy zadania.
3. Do postanowień,
deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w statucie tryb
zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej.
§ 21
1.
Rada odbywa sesje zwyczajne z
częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał.
2.
Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane
w planie pracy Rady.
3.
Sesjami zwyczajnymi są także sesje
nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
4.
Sesje nadzwyczajne są zwoływane w
przypadkach przewidzianych w ustawie.
4. Przygotowanie
sesji
§ 22
1.
Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2.
Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2)
ustalenie czasu i miejsca obrad,
3)
zapewnienie dostarczenia radnym
materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku
obrad.
3.
W zakresie przygotowania sesji
Przewodniczący może skonsultować się z Wiceprzewodniczącym, Burmistrzem i
przewodniczącymi klubów radnych.
§ 23
1.
Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z
jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad
sesyjnych zawiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą
listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
3.
Zawiadomienie wraz z materiałami
dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu
przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
4.
W razie niedotrzymania terminów, o jakich
mowa w ust. 2 i 3, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy
termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko
na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.
5.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i
przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo
przyjęty.
§ 24
1.
Przed każdą sesją Przewodniczący Rady,
po zasięgnięciu opinii Burmistrza, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2.
W sesjach Rady uczestniczą – z głosem
doradczym – niebędące radnymi osoby wchodzące w skład Zarządu oraz Sekretarz i
Skarbnik.
3.
Do udziału w sesjach Rady mogą zostać
zobowiązani naczelnicy wydziałów Urzędu, a także radca prawny Urzędu oraz kierownicy
gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 25
Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy
technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
5. Obrady
§ 26
1.
Sesje Rady są jawne.
2.
Jawność sesji oznacza, że podczas obrad
na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
3.
Wyłączenie jawności sesji jest
dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie
obowiązującego prawa.
§ 27
1.
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2.
Na wniosek Przewodniczącego Rady bądź
radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym
wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3.
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym
w ust. 2 Rada może postanowić w
szczególności ze względu na możliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność
jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane
przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4.
Fakt przerwania obrad oraz imiona i
nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem,
odnotowuje się w protokole.
§ 28
1.
Kolejne sesje Rady zwoływane są w
terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez
Przewodniczącego Rady.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji
nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 21 ust. 4.
§ 29
1.
Rada może rozpocząć obrady tylko w
obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2.
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad,
gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy
ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 30
1.
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka
Przewodniczący Rady.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego
czynności określone ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
3.
Rada na wniosek Przewodniczącego Rady
może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy
mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego,
sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 31
1.
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu
przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram ...... sesję Rady Miejskiej w
Górze”.
2.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady
stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum
stosuje się odpowiednio przepis § 27 ust. 2.
§ 32
1.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady
przedstawia Radzie porządek obrad.
2.
Z wnioskiem o zmianę porządku obrad
może wystąpić radny, a także nie będący radnym członek Zarządu.
§ 33
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1)
przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej
sesji,
2)
sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o
pracach Zarządu, w okresie miedzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
3)
rozpatrzenie projektów uchwał i
podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
4)
interpelacje i zapytania radnych,
5)
odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na
poprzednich sesjach,
6)
wolne wnioski i informacje.
§ 34
1.
Sprawozdanie, o jakim mowa w § 33 pkt 2,
składa Burmistrz lub członek Zarządu wyznaczony przez Zarząd.
2.
Sprawozdania komisji Rady składają
przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 35
1.
Interpelacje i zapytania są kierowane do
Zarządu i Burmistrza.
2.
Interpelacje dotyczą spraw gminnej
wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3.
Interpelacja powinna zawierać krótkie
przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4.
Interpelacje składa się w formie
pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje
interpelację adresatowi.
5.
Odpowiedź na interpelację jest udzielana
w formie pisemnej w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego
składającego interpelację.
6.
W razie uznania odpowiedzi za
niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o
nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
7.
Przewodniczący Rady informuje radnych o
złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach
odrębnego punktu porządku obrad.
8.
Rejestr interpelacji prowadzi Biuro
Obsługi Organów Gminy. Rejestr zawiera poza treścią złożonej interpelacji również
treść udzielonej odpowiedzi.
§ 36
1.
Zapytania składa się w sprawach
aktualnych problemów Gminy, także celem uzyskania informacji o konkretnym stanie
faktycznym.
2.
Zapytania formułowane są pisemnie na
ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia
odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie
14 dni. Paragraf 35 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 38
1.
Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym
przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób
uczestniczących w sesji.
2.
Przewodniczący Rady może w szczególnie
uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę do wypowiedzi na temat.
3.
Jeżeli temat lub sposób wystąpienia
albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają
powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do właściwego zachowania się, a gdy
przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego
faktu w protokole.
4.
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5.
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący
może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim
zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę
sesji.
§ 39
Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do
protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku
obrad, informując o tym Radę.
§ 40
1.
Przewodniczący Rady udziela głosu poza
kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:
1)
stwierdzenia quorum,
2)
zmiany porządku obrad,
3)
ograniczenia czasu wystąpień
dyskutantów,
4)
zamknięcia listy mówców lub
kandydatów,
5)
zakończenia dyskusji i podjęcia
uchwały,
6)
zarządzenia przerwy,
7)
odesłania projektu uchwały do komisji,
8)
przeliczenia głosów,
9)
przestrzegania regulaminu obrad.
2.
Wnioski formalne Przewodniczący poddaje
pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko”
wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 41
1.
Sprawy osobowe Rada rozpatruje w
obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy
przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 42
1.
Po wyczerpaniu listy mówców
Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu
umożliwienia właściwej Komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w
czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek
w rozpatrywanym dokumencie.
2.
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący
Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3.
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do
momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko
w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku
głosowania.
§ 43
1.
Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: „Zamykam .... sesję Rady
Miejskiej w Górze”.
2.
Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia
uważa się za czas trwania sesji.
3.
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji,
która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 44
1.
Rada jest związana uchwałą z chwilą
jej podjęcia.
2.
Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał
może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na
następnej sesji.
§ 45
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po
zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe
właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 46
1.
Obrady Rady protokołuje pracownik Biura
Obsługi Organów Gminy.
2.
Przebieg sesji nagrywa się na taśmę
magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z obrad tej sesji.
§ 47
1.
Protokół z sesji Rady musi wiernie
odzwierciedlać przebieg sesji.
2.
Protokół z sesji Rady powinien w
szczególności zawierać:
§ 48
1.
W trakcie obrad lub nie później niż na
najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy
czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i
przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2.
Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie
będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3.
Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu
protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 49
1.
Protokoły sesji numerowane są cyframi
rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja zaczyna się z
początkiem kadencji Rady.
2.
Do protokołu dołącza się listę
obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez
Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty
złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
3.
W terminie do 5 dni od dnia zakończenia
sesji Przewodniczący Rady obowiązany jest dostarczyć kopie uchwał:
4.
W terminie określonym w ust. 3
Przewodniczący Rady doręcza także kopie uchwał naczelnikom wydziałów Urzędu oraz
kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych, którzy stosownie do zakresu swego
działania obowiązani są do podjęcia odpowiednich działań w celu realizacji uchwały.
§ 50
1.
Obsługę biurową sesji wykonuje
pracownik Biura Obsługi Organów Gminy.
2.
Pracownik, o którym mowa w ust. 1,
realizuje w sprawach merytorycznych polecenia Przewodniczącego Rady.
6. Uchwały
§ 51
Uchwały, o których mowa w § 20 ust. 1 i 2, sporządza się
w formie odrębnych dokumentów.
§ 52
1.
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy
z radnych oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2.
Projekt uchwały powinien określać w
szczególności:
3.
Projekt uchwały powinien być
przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia
uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4.
Projekty uchwał są opiniowane co do
zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu albo przez innego prawnika.
§ 53
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły,
syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W projektach uchwał
należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z
języków obcych i neologizmami.
§ 54
1.
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają
wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z
organami administracji rządowej lub z innymi organami, do uzgodnienia przedkładany jest
projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2.
Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania,
gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady,
sporządzony przez Zarząd.
§ 55
1.
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący
Rady.
2.
Ust. 1 stosuje się odpowiednio do
Wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego obrady.
§ 56
Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi, oznaczającymi
kolejny numer sesji, łamanymi przez kolejny numer uchwały, oznaczony cyframi arabskimi,
i łamanymi przez kolejny numer uchwały, oznaczony cyframi arabskimi, i łamanymi przez
dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja uchwał zaczyna się z początkiem kadencji Rady.
§ 57
Biuro Obsługi Organów Gminy ewidencjonuje oryginały uchwał
w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
7. Procedura
głosowania
§ 58
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 59
1.
Głosowanie jawne odbywa się przez
podniesienie ręki.
2.
Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza
Przewodniczący Rady, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące
się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze
składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w
protokole sesji.
3.
Do przeliczenia głosów Przewodniczący
może wyznaczyć radnych.
4.
Wyniki głosowania jawnego ogłasza
Przewodniczący Rady.
§ 60
1.
W głosowaniu tajnym radni głosują za
pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób
głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z
wybranym spośród siebie przewodniczącym.
2.
Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem
do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno
radnych z listy obecności.
3.
Kart do głosowania nie może być więcej
niż radnych obecnych na sesji.
4.
Po przeliczeniu głosów przewodniczący
komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5.
Karty z oddanymi głosami i protokół
głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.
§ 61
1.
Przewodniczący Rady przed podaniem
wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki
sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do
intencji wnioskodawcy.
2.
W pierwszej kolejności Przewodniczący
Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę
głosowania nad pozostałymi wioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków
jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.
3.
W przypadku głosowania w sprawie wyborów
osób Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy
zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy
nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 62
1.
Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o
podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku
(wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku
(wniosków) o podjęcie uchwały.
2.
Głosowanie nad poprawkami do
poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich
kolejności, z tym że można
w pierwszej kolejności podać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3.
W przypadku przyjęcia poprawki
wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod
głosowanie.
4.
W przypadku zgłoszenia do tego samego
fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w § 61 ust.
2.
5.
Przewodniczący Rady może zarządzić
głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6.
Przewodniczący Rady zarządza głosowanie
w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z
poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7.
Przewodniczący Rady może odroczyć
głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek
przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami
uchwały.
8. Komisje
§ 63
1.
Komisje działają na posiedzeniach.
2.
Komisje stałe działają zgodnie z
rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
3.
Rada może zalecić komisjom dokonanie w
planie pracy stosownych zmian.
§ 64
1.
Komisje uchwalają opinie oraz wioski i
przedkładają je Radzie.
2.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w
głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy
składu komisji.
3.
Biuro Obsługi Organów Gminy prowadzi
rejestr opinii oraz wniosków komisji.
§ 65
1.
Przewodniczący komisji stałych co
najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do
komisji doraźnych powoływanych przez Radę.
§ 66
Na podstawie upoważnienia Rady Przewodniczący lub
Wiceprzewodniczący Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać komisji złożenie
Radzie sprawozdania.
§ 67
1.
Komisje Rady mogą odbywać wspólne
posiedzenia.
2.
Komisje Rady mogą podejmować
współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a
ponadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
§ 68
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym statucie do trybu
pracy komisji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pracy Rady.
9. Radni
§ 69
Biuro Obsługi Organów Gminy wystawia radnym dokument
podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji
radnego.
§ 70
1.
Spotkania ze swoimi wyborcami radni
powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.
2.
Nie rzadziej niż raz w kwartale radni
winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych, w terminie i miejscu podanym uprzednio do
wiadomości wyborców, osoby, które chciałyby złożyć skargi
i wnioski czy postulaty.
3.
Radni mogą, stosownie do potrzeb,
przyjmować obywateli Gminy w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących Gminy i jej
mieszkańców.
§ 71
1.
Radni potwierdzają swoją obecność na
sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2.
Radny w ciągu 7 dni od daty sesji Rady
lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne
pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego komisji.
10. Wspólne sesje z
radami innych jednostek
samorządu terytorialnego
§ 72
1. Rada może odbywać wspólne sesje z
innymi radami gmin, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych
spraw.
2.
Wspólną sesję organizują
przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują
wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek
samorządu terytorialnego.
§ 73
1.
Koszty wspólnej sesji ponoszą
równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni
uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2.
Przebieg wspólnych obrad może być
uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
R o z d z i a ł III
1. Organizacja
wewnętrzna
§ 74
1.
Komisja Rewizyjna składa się z:
Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 6.
2.
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
wybiera Rada.
3.
Zastępcę Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 75
Ilekroć w dalszych przepisach niniejszego rozdziału jest
mowa o Komisji, Przewodniczącym Komisji i Zastępcy Przewodniczącego Komisji należy
przez to odpowiednio rozumieć Komisję Rewizyjną, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i
Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 76
Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi
jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności
działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego Komisji.
§ 77
1.
Członkowie Komisji podlegają
wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji, w sprawach, w których może powstać
podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2.
W sprawie wyłączenia Zastępcy
Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie
Przewodniczący Komisji.
3.
O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji
decyduje Rada.
4.
Wyłączony członek Komisji może
odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty
powzięcia wiadomości o treści decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 78
1.
Komisja kontroluje działalność
Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1)
legalności,
2)
gospodarności,
3)
rzetelności,
4)
celowości.
2.
Komisja bada w szczególności gospodarkę
finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 79
Komisja wykonuje także inne zadania kontrolne niż wymienione
w § 78 na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 80
1.
Komisja przeprowadza następujące rodzaje
kontroli:
1)
kompleksowe – obejmujące całość
działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2)
problemowe – obejmujące wybrane
zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące
niewielki fragment w jego działalności,
3)
sprawdzające – podejmowane w celu
ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania
jednostki.
§ 81
1.
Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe
w zakresie ustalonym w planie pacy Komisji zatwierdzonym przez Radę.
2.
Rada może podjąć decyzję w sprawie
przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.
§ 82
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni
roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 10 dni roboczych.
§ 83
1.
Kontroli Komisji nie podlegają
zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów
mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2.
Rada może nakazać Komisji zaniechanie, a
także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3.
Rada może nakazać rozszerzenie lub
zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4.
Uchwały Rady, o których mowa w ust.
2–3, wykonywane są niezwłocznie.
5.
Komisja jest obowiązana do
przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy
to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 84
1.
Postępowanie kontrolne przeprowadza się
w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie
działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę
kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 78 ust. 1.
2.
Stan faktyczny ustala się na podstawie
dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3.
Jako dowód może być wykorzystane
wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w
szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz
pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 85
1.
Kontroli kompleksowych i problemowych
dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch
członków Komisji.
2.
Przewodniczący Komisji wyznacza na
piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy
kontrolujących.
3.
Kontrole sprawdzające mogą być
przeprowadzane przez jednego członka Komisji.
4.
Kontrole – przeprowadzane są na
podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji,
określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do
przeprowadzenia kontroli.
5.
Kontrolujący obowiązani są przed
przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu
upoważnienia, o których mowa w ust. 4, oraz dowody osobiste.
§ 86
1.
W razie powzięcia w toku kontroli
uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie
zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody
uzasadniające zawiadomienie.
2.
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby
Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 87
1.
Kierownik kontrolowanego podmiotu
obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia
kontroli.
2.
Kierownik kontrolowanego podmiotu
obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i
materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym
wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3.
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który
odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do
niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4.
Na żądanie kontrolujących kierownik
kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień także
w przypadku innych niż określone w ust. 3.
§ 88
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w
dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły
kontroli
§ 89
1.
Kontrolujący sporządzają z
przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół
pokontrolny, obejmujący:
2.
Protokół pokontrolny może także
zawierać wioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości.
§ 90
1.
W przypadku odmowy podpisania protokołu
przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są
obowiązane do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia
jej przyczyn.
2.
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1,
składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 91
1.
Kierownik kontrolowanego podmiotu może
złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2.
Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa
się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu
protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 92
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach,
które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący
Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i
sprawozdania
§ 93
1.
Komisja przedkłada Radzie do
zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
2.
Plan przedłożony Radzie musi zawierać
co najmniej:
1)
terminy odbywania posiedzeń,
2)
terminy i wykaz jednostek, które zostaną
poddane kontroli kompleksowej.
3.
Rada może zatwierdzić jedynie część
planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po
zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 94
1.
Komisja składa Radzie – w terminie do
dnia 31 marca każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku
poprzednim.
2.
Sprawozdanie powinno zawierać:
1)
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas
przeprowadzonych kontroli,
2)
wykaz najważniejszych nieprawidłowości
wykrytych w toku kontroli,
3)
wykaz uchwał podjętych przez Komisję,
4)
wykaz analiz kontroli dokonanych przez
inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.
5)
ocenę wykonania budżetu Gminy na rok
ubiegły oraz wiosek w sprawie absolutorium.
3.
Poza przypadkiem określonym w ust. 1
Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady,
określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia
§ 95
1.
Komisja obraduje na posiedzeniach
zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę
potrzeb.
2.
Przewodniczący Komisji zwołuje
posiedzenia Komisji w formie pisemnej.
3.
Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą
być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny
wniosek:
1)
Przewodniczącego Rady,
2)
nie mniej niż 7 radnych,
3)
nie mniej niż 3 członków Komisji.
4.
Przewodniczący Rady oraz radni
składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we
wniosku przyczynę jego złożenia.
5.
Przewodniczący Komisji może zaprosić na
posiedzenia Komisji:
1)
radnych nie będących członkami Komisji,
2)
osoby zaangażowane na wniosek Komisji w
charakterze biegłych lub ekspertów,
3)
inne osoby, związane z przedmiotem
posiedzenia Komisji.
6.
Z posiedzenia Komisji należy sporządzać
protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji
uczestniczących w posiedzeniu.
§ 96
Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy składu Komisji, w głosowaniu jawnym.
§ 97
1.
Komisja może korzystać z porad, opinii i
ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem
działania Komisji.
2.
W przypadku gdy skorzystanie z wyżej
wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze
środków budżetu gminy, osoby zarządzające mieniem komunalnym na wniosek
Przewodniczącego Komisji zobowiązane są do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 98
1.
Komisja może na zlecenie Rady lub też po
powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w
wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości
rzeczowej.
2.
Współdziałanie może polegać w
szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności
kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków Komisji i radnych
– członków innych komisji Rady.
3.
Przewodniczący Komisji może zwracać
się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu
kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4.
Do członków innych komisji
uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez Komisję stosuje się odpowiednio
przepisy niniejszego regulaminu.
5.
Przewodniczący Rady zapewnia
koordynację, współdziałanie poszczególnych komisji w celu właściwego ich
ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 99
Komisja może występować do organów
Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę
Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.
R o z d z i a ł IV
1. Organizacja
wewnętrzna
§ 100
1.
Zarząd liczy 5 członków.
2.
W skład Zarządu wchodzą:
1)
Burmistrz, który jest jednocześnie
Przewodniczącym Zarządu,
2)
jego Zastępca,
3)
pozostali członkowie.
3.
Zarząd uważa się za wybrany, jeżeli
Rada dokonała wyboru całego jego składu.
§ 101
1.
Do zadań Burmistrza jako
Przewodniczącego Zarządu należy:
1)
organizowanie pracy Zarządu,
2)
przewodniczenie obradom Zarządu,
3)
reprezentowanie Zarządu na zewnątrz.
2.
Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:
1)
przygotowywanie projektu porządku obrad
Zarządu,
2)
określanie czasu i miejsca posiedzeń
Zarządu,
3)
dostarczanie członkom Zarządu
materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,
4)
zapewnianie obsługi kancelaryjno-biurowej
posiedzeń Zarządu.
3.
Przewodniczenie obradom obejmuje:
1)
referowanie spraw objętych porządkiem
obrad lub wyznaczanie innych członków Zarządu, Sekretarza i Skarbnika do zreferowania
takich spraw,
2)
otwieranie i zamykanie dyskusji nad
poszczególnymi punktami porządku obrad,
3)
ustalanie kolejności zabierania głosów
przez uczestników dyskusji,
4)
zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi
kwestiami.
4.
Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz
obejmuje:
1)
przygotowywanie sprawozdań z
działalności Zarządu,
2)
przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących
działalności Zarządu,
3)
reprezentowanie Zarządu w postępowaniach
sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie
wynika nic innego.
§ 102
1.
Do obowiązków Zastępcy Burmistrza
należy podejmowanie czynności określonych w § 101 na podstawie upoważnienia
udzielonego przez Burmistrza albo w przypadku konieczności podjęcia przez Zarząd
niezwłocznych działań pod nieobecność Burmistrza lub wynikającego z innych przyczyn
braku możliwości działania Burmistrza.
2.
Konieczność podjęcia przez Zarząd
niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia w formie uchwały Zarządu lub Rady.
§ 103
Do obowiązków członka Zarządu należy:
1)
udział w posiedzeniach Zarządu,
2)
realizacja zadań wynikających z uchwał
Rady i Zarządu,
3)
składanie oświadczeń woli w imieniu
Gminy na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,
4)
przygotowywanie materiałów na
posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,
5)
realizacja zadań powierzonych przez
Zarząd.
2. Tryb pracy
§ 104
Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach
zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 105
1.
Burmistrz, jego Zastępca lub członek
Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w
imieniu Zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem określonych zadań
Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1,
przedkładają Zarządowi sprawozdania z wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu
Zarządu.
§ 106
1.
Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz
przewodniczy jego obradom Burmistrz lub upoważniony przez niego Zastępca.
2.
Zastępca Burmistrza zwołuje posiedzenia
Zarządu oraz przewodniczy obradom Zarządu także wówczas, gdy z obowiązujących
przepisów prawnych wynika obowiązek podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia, a
Burmistrz nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia swemu
Zastępcy.
§ 107
1.
O posiedzeniu Zarządu lub o zmianie
terminu posiedzenia należy zawiadomić członków Zarządu z co najmniej 2-dniowym
wyprzedzeniem.
2.
Nie zawiadamia się członków Zarządu o
posiedzeniu w przypadku, gdy termin posiedzenia został ustalony przez Zarząd.
3.
Postanowienie ust. 2 nie dotyczy
członków Zarządu nieobecnych w momencie ustalania terminu posiedzenia.
§ 108
Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu musi zawierać informacje
o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad.
§ 109
Najpóźniej na 1 dzień przed terminem posiedzenia Zarządu
Burmistrz podaje do publicznej wiadomości, w miejscach zwyczajowo przyjętych,
informację o porządku posiedzenia.
§ 110
1.
W posiedzeniach Zarządu może
uczestniczyć Przewodniczący Rady.
2.
Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą
zostać zobowiązani:
1)
radca prawny Urzędu,
2)
inni pracownicy Urzędu, właściwi ze
względu na przedmiot obrad,
3)
kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.
3.
Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą
zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni
i przedstawiciele jednostek pomocniczych Gminy.
§ 111
1.
Z posiedzeń Zarządu sporządzane są
protokoły.
2.
W protokołach z posiedzeń Zarządu
podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w
posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona
i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu
Zarządu.
3.
Protokół z posiedzenia Zarządu powinien
oddawać wiernie przebieg posiedzenia.
4.
Protokół z posiedzenia Zarządu
podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w danym posiedzeniu Zarządu, po
jego zatwierdzeniu przez Zarząd na następnym posiedzeniu.
5.
Protokoły z posiedzeń Zarządu numeruje
się i przechowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 112
1.
Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w
formie uchwał.
2.
Zarząd rozstrzyga w formie uchwał
wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów
prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
3.
Oprócz uchwał zawierających
rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności
opinie i stanowiska Zarządu.
§ 113
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w
skład Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi.
§ 114
W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu każdy
członek Zarządu głosuje według własnego przekonania.
§ 115
W sprawach niezwiązanych z kolegialnym podejmowaniem
rozstrzygnięć:
1)
Zastępca Burmistrza jako członek
Zarządu działa zgodnie z poleceniami wydawanymi przez Burmistrza,
2)
nieetatowi członkowie Zarządu działają
wyłącznie na podstawie i w zakresie upoważnień udzielonych im przez Zarząd.
§ 116
Rejestr uchwał Zarządu prowadzi Biuro Obsługi Organów
Gminy.
§ 117
Zarząd składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie ze swojej
działalności w okresie międzysesyjnym.
R o z d z i a ł V
Jednostki pomocnicze
Gminy
§ 118
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze:
§ 119
1.
Utworzenie jednostki pomocniczej
następuje w dro-dze uchwały Rady.
2.
Uchwała w sprawie utworzenia jednostki
pomocniczej powinna określać:
3.
Przebieg granic jednostek pomocniczych
powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi
społeczne.
§ 120
1.
Sołectwa mogą być tworzone z
inicjatywy:
2.
Wniosek w sprawie utworzenia sołectwa
powinien zawierać dane określone w § 119 ust. 2 oraz uzasadnienie.
3.
Rada tworzy sołectwa za zgodą
większości mieszkańców posiadających prawo wybierania do Rady z obszaru, na którym
ma być utworzone sołectwo.
4.
Mieszkańcy, o których mowa w ust. 3,
wyrażają zgodę na utworzenie sołectwa w formie pisemnej. Termin, miejsce i sposób
wypowiadania się mieszkańców w sprawie utworzenia sołectwa określa Zarząd.
§ 121
Osiedla tworzy się, jeżeli z udokumentowanym wnioskiem,
zawierającym dane określone w § 118 ust. 2, wystąpi 10% wyborców posiadających prawo
wybierania do Rady z obszaru, z którego wnioskuje się utworzenie osiedla.
§ 122
1.
Do łączenia oraz podziału jednostek
pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące ich tworzenia.
2.
Rada znosi jednostkę pomocniczą na
wniosek:
1)
organu uchwałodawczego jednostki
pomocniczej,
2)
Zarządu,
3)
1 ustawowego składu Rady.
§ 123
Biuro Obsługi Organów Gminy prowadzi rejestr jednostek
pomocniczych.
§ 124
1.
Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą
gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2.
Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują
samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając je na realizację
zadań spoczywających na tych jednostkach.
3.
Środki finansowe wydzielone do dyspozycji
jednostek pomocniczych Gminy Rada uchwala corocznie w formie załącznika do uchwały
budżetowej określającego wydatki jednostek pomocniczych w układzie rozdziałów
klasyfikacji budżetowej.
4.
Obsługę finansowo-księgową jednostek
pomocniczych prowadzi Urząd.
5.
Decyzje o wydatkowaniu środków
finansowych wydzielonych do dyspozycji jednostki pomocniczej podejmuje organ wykonawczy
jednostki pomocniczej w formie pisemnej.
6.
Decyzje, o których mowa w ust. 5, są
wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.
§ 125
1.
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek
pomocniczych sprawuje Skarbnik Miasta i Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie
Zarządowi.
2.
Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi
organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 126
1.
Przewodniczący organu wykonawczego
jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w
szczególności:
1)
brać udział w sesjach Rady,
2)
zgłaszać wnioski,
3)
wykonywać określone zadania na podstawie
zlecenia Rady,
4)
współuczestniczyć w inicjatywach
uchwałodawczych,
5)
zabierać głos w sprawach treści
merytorycznej projektów uchwał,
6)
zabierać głos w innych sprawach
będących przedmiotem sesji.
2. Przewodniczącemu
organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje za udział w sesjach i naradach
sołtysów dieta na zasadach określonych przez Radę.
3. Przewodniczącemu
organu wykonawczego jednostki pomocniczej, delegowanemu w podróż służbową,
przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych dla
pracowników.
R o z d z i a ł VI
§ 127
Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako
„kluby”, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 128
W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.
§ 129
1.
Warunkiem utworzenia klubu jest
zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej dwóch radnych.
2.
Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie
zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3.
W zgłoszeniu podaje się:
1)
nazwę klubu,
2)
listę członków,
3)
imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4.
W razie zmiany składu klubu lub jego
rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym
Przewodniczącego Rady.
§ 130
Biuro Obsługi Organów Gminy prowadzi rejestr klubów.
§ 131
Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 132
1.
Kluby działają przez okres kadencji
Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2.
Kluby mogą ulegać wcześniejszemu
rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w
obecności co najmniej połowy członków klubu.
3.
Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą
Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej dwóch.
§ 133
Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
§ 134
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani
przez członków klubu.
§ 135
1.
Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2.
Regulaminy klubów nie mogą być
sprzeczne ze statutem Gminy.
3.
Przewodniczący klubów są obowiązani do
niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4.
Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian
regulaminów.
§ 136
1.
Klubom przysługują uprawnienia
wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2.
Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko
na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 137
Na wniosek przewodniczących klubów Zarząd obowiązany jest
udostępnić pomieszczenia na obrady klubów.
R o z d z i a ł VII
§ 138
Prawo dostępu obywateli do dokumentów dotyczących
działania organów gminy, a także wykonywania zadań publicznych przez te orany,
realizowane jest poprzez ich udostępnianie do wglądu w Urzędzie, we wskazanym
pomieszczeniu.
§ 139
Dokumenty udostępniane są w poniedziałki w godzinach pracy
Urzędu.
§ 140
Uprawnienie dostępu do dokumentów organów gminy realizowane
jest wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.
§ 141
Z dokumentów udostępnionych do wglądu obywatele mogą
sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, a także kopiować je.
§ 142
1.
Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia
sporządzonych przez siebie notatek, odpisów, wyciągów oraz kopii.
2.
Czynność uwierzytelnienia jest
odpłatna.
3.
Rada w odrębnej uchwale określa
wysokość opłaty administracyjnej za uwierzytelnienie notatek, odpisów i wyciągów, a
także za sporządzenie i uwierzytelnienie odbitki kserograficznej.
§ 143
Pracownik Urzędu może odmówić uwierzytelnienia
sporządzonej notatki, odpisu lub wyciągu, jeżeli:
1)
nie odpowiadają one treści dokumentu
źródłowego,
2)
sporządzona notatka, odpis lub wyciąg
są nieczytelne.
R o z d z i a ł VIII
§ 144
Spośród członków Zarządu pracownikami samorządowymi
zatrudnionymi na podstawie wyboru są:
1)
Burmistrz,
2)
Zastępca Burmistrza.
§ 145
1.
Na podstawie mianowania mogą być
zatrudnieni pracownicy Urzędu zajmujący stanowiska:
1)
naczelników,
2)
zastępców naczelników,
3)
kierowników referatów lub komórek
równorzędnych,
4)
inspektorów.
2.
Warunkiem uzyskania mianowania przez
pracowników, o których mowa w ust. 1, jest:
1)
posiadanie tytułu magistra,
2)
co najmniej dziesięcioletni staż pracy w
administracji samorządowej, w tym nie mniej niż 5 lat w Urzędzie,
3)
nienaganne wykonywanie powierzonych
obowiązków.
§ 146
Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie
powołania są: Sekretarz i Skarbnik oraz kierownik i zastępca kierownika Urzędu Stanu
Cywilnego.
§ 147
Pozostali pracownicy samorządowi, nie wymienieni w §§
144–146, zatrudniani są na podstawie umowy.
Załącznik nr 1 do
Statutu Gminy Góra (poz. 1594)
Załącznik nr 2 do
Statutu Gminy Góra (poz. 1594)
Załącznik nr 4 do
Statutu Gminy Góra (poz. 1594)