1594

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W GÓRZE

z dnia 28 sierpnia 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Góra

Na podstawie art. 18  ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Górze postanawia, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Góra w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2

1.   Przepisy § 7 ust. 2, § 8 ust. 2 i 3, § 10, § 11, § 12, § 22 ust. 3, § 74 ust. 1 oraz § 100 ust. 1 i 2 obowiązują od nowej kadencji Rady Miejskiej w Górze.

2.   W zakresie regulacji prawnych wynikających z ust. 1, do końca obecnej kadencji Rady Miejskiej w Górze mają zastosowanie odpowiednie przepisy dotychczas obowiązującego Statutu Gminy Góra.

§ 3

Traci moc Statut Gminy Góra uchwalony uchwałą nr 5/96 z dnia 16 lutego 1996 r. (tekst jednolity: Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z 1999 r. Nr 20, poz. 920, z 2000 r. Nr 9, poz. 137 i Nr 14, poz. 256) z zastrzeżeniem § 2 ust. 2.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY MIEJSKIEJ
IRENA KRZYSZKIEWICZ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Górze z dnia 28 sierpnia 2001 r. (poz. 1594)

STATUT GMINY GÓRA

 

R o z d z i a ł   I

Postanowienia ogólne

§ 1

Statut Gminy Góra określa:

1)   ustrój Gminy Góra,

2)   organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Górze,

3)   zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej,

4)   organizację wewnętrzną i tryb pracy Zarządu Miasta i Gminy w Górze,

5)   zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej oraz uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy, a także zasady uczestniczenia przewodniczących organów wykonawczych jednostki pomocniczej w sesjach Rady Miejskiej,

6)   zasady działania klubów radnych,

7)   zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady Miejskiej i jej komisji oraz Zarządu Miasta i Gminy,

8)   stanowiska pracy pracowników samorządowych, na których zatrudnienie następuje na podstawie wyboru i mianowania.

§ 2

Ilekroć w Statucie Gminy Góra jest mowa o:

1)   Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Góra,

2)   Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Górze,

3)   komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Górze,

4)   Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Górze,

5)   Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Górze,

6)   Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta i Gminy w Górze,

7)   Burmistrzu, Zastępcy Burmistrza, Sekretarzu i Skarbniku – należy przez to odpowiednio rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Góra, Zastępcę Burmistrza Miasta i Gminy Góra, Sekretarza Miasta i Gminy Góra i Skarbnika Miasta i Gminy Góra,

8)   Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Górze,

9)   Biurze Obsługi Organów Gminy – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wyodrębnioną w ramach Wydziału Ogólno-Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Górze,

10)   statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Góra.

§ 3

1.   Gmina Góra, jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2.   Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz przez swe organy.

§ 4

1.   Gmina położona jest w powiecie górowskim i województwie dolnośląskim.

2.   Gmina obejmuje obszar 268,7 km2.

3.   Granice Gminy określa mapa w skali 1:150.000, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

4.   W skład terytorium Gminy wchodzą następujące miejscowości:

1)   Borszyn Mały, wieś,
2)   Borszyn Wielki, wieś,
3)   Bronów, wieś,
4)   Brzeżany, wieś,
5)   Bylica, część wsi Chrościna,
6)   Chróścina, wieś,
7)   Czernina, wieś,
8)   Czernina Dolna, wieś,
9)   Czernina Górna, wieś,
10)   Dziczek, przysiółek,
11)   Glinka, wieś,
12)   Gola Górowska, wieś,
13)   Góra, miasto,
14)   Grabowno, wieś
15)   Jastrzębia, wieś,
16)   Kajęcin, część miasta Góra,
17)   Kietlów, przysiółek,
18)   Kłoda Górowska, wieś,
19)   Kruszyniec, wieś,
20)   Kuklice, osada,
21)   Laskowa, przysiółek,
22)   Ligota, wieś,
23)   Łagiszyn, wieś,
24)   Nowa Wioska, wieś,
25)   Osetno, wieś,
26)   Osetno Małe, wieś,
27)   Polanowiec, przysiółek,
28)   Polanowo, wieś,
29)   Przemyślany, przysiółek,
30)   Radosław, wieś,
31)   Rogów Górowski, wieś,
32)   Różany, przysiółek,
33)   Ryczeń, wieś,
34)   Sławęcice, wieś,
35)   Stara Góra, wieś,
36)   Strumienna, wieś,
37)   Strumyk, wieś,
38)   Strupina, część wsi Radosław,
39)   Sułków, wieś,
40)   Szedziec, wieś,
41)   Ślubów, wieś,
42)   Ułanka, część wsi Brzeżany,
43)   Wieruszowice, przysiółek,
44)   Wierzowice Małe, wieś,
45)   Wierzowice Wielkie, wieś,
46)   Witoszyce, wieś,
47)   Włodków Dolny, wieś,
48)   Włodków Górny, przysiółek,
49)   Zawieścice, wieś,
50)   Żarki, przysiółek.

§ 5

Siedzibą organów Gminy jest miasto Góra.

§ 6

1.   Herbem Gminy jest herb miasta Góra przedstawiający wizerunek św. Katarzyny, trzymającej w prawej, opuszczonej ręce miecz, a w lewej, wzniesionej ku górze, koło – symbol jej męczeńskiej śmierci, umieszczonej między dwiema wieżami. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2.   Hejnałem Gminy jest hejnał miasta Góra, którego brzmienie określa załącznik nr 3 do statutu.

3.   Flagą Gminy jest flaga miasta Góra będąca prostokątnym płatem tkaniny o stosunku szerokości do długości 5:8. Wzór flagi określa załącznik nr 4 do statutu.

4.   Zasady używania herbu, hejnału i flagi Gminy określa Rada odrębną uchwałą.

R o z d z i a ł   II

Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Rady

1.   Organizacja wewnętrzna

§ 7

1.   Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.   Ustawowy skład Rady wynosi 21 radnych.

§ 8

1.   Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.   Wyboru Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na swojej pierwszej sesji.

3.  W przypadku odwołania z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, przyjęcia rezygnacji bądź wygaśnięcia mandatu, przed upływem kadencji, Rada dokona wyboru na wakującą funkcję na najbliższej sesji.

§ 9

Do zadań Przewodniczącego w szczególności należy:

1)   przygotowywanie sesji Rady,

2)   zwoływanie sesji Rady,

3)   przewodniczenie obradom,

4)   sprawowanie policji sesyjnej,

5)   kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

6)   zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,

7)   zarządzanie wyboru komisji skrutacyjnej,

8)   podpisywanie uchwał Rady,

9)   reprezentowanie Rady na zewnątrz,

10)   czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

11)   przyjmowanie pism kierowanych do Rady, w tym skarg, a także interpelacji, wniosków oraz zapytań i decydowanie o sposobie ich załatwienia,

12)   dokonywanie, za Radę, czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza,

13) prowadzenie rejestru klubów radnych.

§ 10

Do zadań Wiceprzewodniczącego, należy:

1)   wykonywanie zadań Przewodniczącego, w przypadku jego nieobecności, lub z jego upoważnienia, a także w przypadku wakatu na funkcji Przewodniczącego,

2)   koordynowanie pracy komisji.

§ 11

Rada powołuje następujące stałe komisje:

1)   Komisję Rewizyjną,

2)   Komisję Budżetu i Finansów,

3)   Komisję Gospodarki Komunalnej,

4)   Komisję Ochrony Środowiska,

5)   Komisję Kultury, Oświaty i Spraw Socjalnych,

6)   Komisję Prawa i Porządku Publicznego.

§ 12

1.   Do zadań komisji stałych Rady należy:

1)   opiniowanie i wnioskowanie w sprawach należących do zakresu działania komisji,
2)   analizowanie i opiniowanie projektów uchwał Rady w zakresie działania komisji,
3)   występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4)   sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady w zakresie działania komisji,
5)   sprawowanie kontroli nad działalnością Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie działania komisji,
6)   analizowanie i opiniowanie projektu budżetu gminy,
7)   analizowanie i opiniowanie sprawozdania z wy-konania budżetu gminy,
8)   opiniowanie gminnych programów gospodarczych w zakresie działania komisji,
9)   opiniowanie w sprawach skarg, do rozpatrzenia których właściwa jest Rada, w zakresie działania komisji,

10) opiniowanie w sprawach przedłożonych komisji, zgodnie z jej kompetencją, wniosków mieszkańców oraz jednostek pomocniczych Gminy.

2.   Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

1)   kontrola Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy,

2)   wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli,

3)   opiniowanie budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi,

4) opiniowanie wniosku o odwołanie Burmistrza.

3.   Do zakresu działania Komisji Budżetu i Finansów należy:

1)   opiniowanie propozycji wysokości stawek podatków i opłat lokalnych oraz innych opłat komunalnych, których ustalanie wysokości leży w kompetencji Rady,

2)   opiniowanie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Gminy,

3)   opiniowanie propozycji upoważnienia Zarządu do:

a)   dokonywania zmian w planie wydatków,

b) przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków gminnym jednostkom organizacyjnym,

4)   opiniowanie dokonywanych przez Zarząd zmian w planie dochodów i wydatków budżetu, polegających na:

a)   zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz
z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,

b)   przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,

c)  zmianach w planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji,

5)   opiniowanie propozycji Zarządu przeniesienia zablokowanych kwot wydatków do rezerwy celowej,

6)   analizowanie i wnioskowanie w sprawach przebiegu wykonania budżetu Gminy,

7) opiniowanie projektów uchwał Rady w sprawach zaciągania kredytów i pożyczek, udzielania pożyczek, poręczeń i gwarancji lub emisji papierów wartościowych.

4.   Do zakresu działania Komisji Gospodarki Komunalnej należą sprawy:

1)   ładu przestrzennego,

2)   gospodarki nieruchomościami,

3)   gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

4)   wodociągów i zaopatrzenia w wodę,

5)   kanalizacji,

6)   usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

7)   zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

8)   lokalnego transportu zbiorowego,

9)   gminnego budownictwa mieszkaniowego,

10)   targowisk i hal targowych,

11)   cmentarzy gminnych,

12) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

5.   Do zakresu działania Komisji Ochrony Środowiska należą sprawy:

1)   ochrony środowiska i przyrody,

2)   gospodarki wodnej,

3)   utrzymania czystości i porządku,

4)   utrzymania urządzeń sanitarnych i wysypisk,

5) unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

6) zieleni gminnej i zadrzewień.

6.   Do zakresu działania Komisji Kultury, Oświaty i Spraw Socjalnych należą sprawy:

1)   edukacji publicznej,

2)   kultury,

3)   kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

4)   pomocy społecznej,

5)   polityki prorodzinnej,

6)   ochrony zdrowia.

7.   Do zakresu działania Komisji Prawa i Porządku Publicznego należą sprawy:

1)   ustroju Gminy, organizacji Urzędu oraz jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy,

2)   wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

3)   współpracy z organizacjami pozarządowymi,

4)   promocji Gminy,

5)   współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,

6)   porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

7)   ochrony przeciwpożarowej,

8)   ochrony przeciwpowodziowej,

9)   przeciwdziałania alkoholizmowi.

§ 13

Radny może być członkiem najwyżej 3 komisji stałych.

§ 14

W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 15

1.   Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez członków danej komisji, z zastrzeżeniem § 74 ust. 2 i 3.

2.   Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.

§ 16

1.   Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady.

2.   Do zadań przewodniczącego komisji, w szczególności należy:

1) przygotowywanie posiedzeń komisji,

2) zwoływanie posiedzeń komisji,

3) przewodniczenie posiedzeniom komisji,

4) czuwanie nad porządkiem posiedzeń komisji,

5) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń komisji,

6) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad propozycjami opinii i wniosków,

7) reprezentowanie komisji na zewnątrz.

3.   W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub z jego upoważnienia, a także w przypadku wakatu na funkcji Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego Zastępca.

§ 17

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Obsługi Organów Gminy.

2. Organizacja pracy

§ 18

1.   Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.

2.   Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 19

1.   Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy uchwalonym:

1)   w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

2)   w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2.   Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

3. Sesje

§ 20

1.   Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.

2.   Oprócz uchwał, o których mowa w ust. 1, Rada może podejmować w formie uchwał:

1)   postanowienia proceduralne,

2)   deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3)   oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4)   apele – zawierające formalnie niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

3.  Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej.

§ 21

1.   Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.   Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3.   Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

4.   Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

4. Przygotowanie sesji

§ 22

1.   Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2.   Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2)   ustalenie czasu i miejsca obrad,

3)   zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3.   W zakresie przygotowania sesji Przewodniczący może skonsultować się z Wiceprzewodniczącym, Burmistrzem i przewodniczącymi klubów radnych.

§ 23

1.   Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.

2.   O terminie, miejscu i porządku obrad sesyjnych zawiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.

3.   Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4.   W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 2 i 3, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

5.   Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 24

1.   Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza, ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2.   W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – niebędące radnymi osoby wchodzące w skład Zarządu oraz Sekretarz i Skarbnik.

3.   Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani naczelnicy wydziałów Urzędu, a także radca prawny Urzędu oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 25

Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

5. Obrady

§ 26

1.   Sesje Rady są jawne.

2.   Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3.   Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

§ 27

1.   Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.   Na wniosek Przewodniczącego Rady bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3.   O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na możliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.   Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 28

1.   Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.

2.   Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 21 ust. 4.

§ 29

1.   Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.   Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 30

1.   Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2.   W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.

3.   Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 31

1.   Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram ...... sesję Rady Miejskiej w Górze”.

2.   Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 27 ust. 2.

§ 32

1.   Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia Radzie porządek obrad.

2.   Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić radny, a także nie będący radnym członek Zarządu.

§ 33

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1)   przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2)   sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu, w okresie miedzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

3)   rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4)   interpelacje i zapytania radnych,

5)   odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

6)   wolne wnioski i informacje.

§ 34

1.   Sprawozdanie, o jakim mowa w § 33 pkt 2, składa Burmistrz lub członek Zarządu wyznaczony przez Zarząd.

2.   Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 35

1.   Interpelacje i zapytania są kierowane do Zarządu i Burmistrza.

2.   Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3.   Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4.   Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

5.   Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6.   W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7.   Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

8.   Rejestr interpelacji prowadzi Biuro Obsługi Organów Gminy. Rejestr zawiera poza treścią złożonej interpelacji również treść udzielonej odpowiedzi.

§ 36

1.   Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także celem uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.   Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 35 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 37
1.   Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2.   Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3.   Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4.   Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.   Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 38

1.   Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.   Przewodniczący Rady może w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę do wypowiedzi na temat.

3.   Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do właściwego zachowania się, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4.   Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5.   Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 39

Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 40

1.   Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:

1)   stwierdzenia quorum,

2)   zmiany porządku obrad,

3)   ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

4)   zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5)   zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6)   zarządzenia przerwy,

7)   odesłania projektu uchwały do komisji,

8)   przeliczenia głosów,

9)   przestrzegania regulaminu obrad.

2.   Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 41

1.   Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2.   Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 42

1.   Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.   Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.   Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 43

1.   Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: „Zamykam .... sesję Rady Miejskiej w Górze”.

2.   Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3.   Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 44

1.   Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia.

2.   Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

§ 45

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

§ 46

1.   Obrady Rady protokołuje pracownik Biura Obsługi Organów Gminy.

2.   Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z obrad tej sesji.

§ 47

1.   Protokół z sesji Rady musi wiernie odzwierciedlać przebieg sesji.

2.   Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

1)   numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2)   stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3)   imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4)   odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5)   porządek obrad,
6)   przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7)   przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”,
8)   wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9)   podpis Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady i osoby sporządzającej protokół.

§ 48

1.   W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2.   Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3.   Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 49

1.   Protokoły sesji numerowane są cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji Rady.

2.   Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

3.   W terminie do 5 dni od dnia zakończenia sesji Przewodniczący Rady obowiązany jest dostarczyć kopie uchwał:

1)   Burmistrzowi,
2)   Zastępcy Burmistrza,
3)   Sekretarzowi.

4.   W terminie określonym w ust. 3 Przewodniczący Rady doręcza także kopie uchwał naczelnikom wydziałów Urzędu oraz kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych, którzy stosownie do zakresu swego działania obowiązani są do podjęcia odpowiednich działań w celu realizacji uchwały.

§ 50

1.   Obsługę biurową sesji wykonuje pracownik Biura Obsługi Organów Gminy.

2.   Pracownik, o którym mowa w ust. 1, realizuje w sprawach merytorycznych polecenia Przewodniczącego Rady.

6. Uchwały

§ 51

Uchwały, o których mowa w § 20 ust. 1 i 2, sporządza się w formie odrębnych dokumentów.

§ 52

1.   Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.   Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1)   tytuł uchwały,
2)   podstawę prawną,
3)   postanowienia merytoryczne,
4)   w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5)   określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,
6)   ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3.   Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4.   Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu albo przez innego prawnika.

§ 53

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 54

1.   Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub z innymi organami, do uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2.   Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Zarząd.

§ 55

1.   Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.

2.   Ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego obrady.

§ 56

Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi, oznaczającymi kolejny numer sesji, łamanymi przez kolejny numer uchwały, oznaczony cyframi arabskimi, i łamanymi przez kolejny numer uchwały, oznaczony cyframi arabskimi, i łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja uchwał zaczyna się z początkiem kadencji Rady.

§ 57

Biuro Obsługi Organów Gminy ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

7. Procedura głosowania

§ 58

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 59

1.   Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.   Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3.   Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4.   Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.

§ 60

1.   W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym.

2.   Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.   Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.   Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5.   Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 61

1.   Przewodniczący Rady przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.   W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.

3.   W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4.   Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 62

1.   Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2.   Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można
w pierwszej kolejności podać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.   W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4.   W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w § 61 ust. 2.

5.   Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6.   Przewodniczący Rady zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.   Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

8. Komisje

§ 63

1.   Komisje działają na posiedzeniach.

2.   Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

3.   Rada może zalecić komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 64

1.   Komisje uchwalają opinie oraz wioski i przedkładają je Radzie.

2.   Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

3.   Biuro Obsługi Organów Gminy prowadzi rejestr opinii oraz wniosków komisji.

§ 65

1.   Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

2.   Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do komisji doraźnych powoływanych przez Radę.

§ 66

Na podstawie upoważnienia Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać komisji złożenie Radzie sprawozdania.

§ 67

1.   Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2.   Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a ponadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 68

W zakresie nieuregulowanym w niniejszym statucie do trybu pracy komisji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pracy Rady.

9. Radni

§ 69

Biuro Obsługi Organów Gminy wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

§ 70

1.   Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

2.   Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców, osoby, które chciałyby złożyć skargi
i wnioski czy postulaty.

3.   Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować obywateli Gminy w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

§ 71

1.   Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.   Radny w ciągu 7 dni od daty sesji Rady lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego komisji.

10. Wspólne sesje z radami innych jednostek
samorządu terytorialnego

§ 72

1.   Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.   Wspólną sesję organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3.   Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 73

1.   Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2.   Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

R o z d z i a ł   III

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja wewnętrzna

§ 74

1.   Komisja Rewizyjna składa się z: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 6.

2.   Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3.   Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 75

Ilekroć w dalszych przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o Komisji, Przewodniczącym Komisji i Zastępcy Przewodniczącego Komisji należy przez to odpowiednio rozumieć Komisję Rewizyjną, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 76

Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego Komisji.

§ 77

1.   Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.   W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.

3.   O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.

4.   Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści decyzji.

2. Zasady kontroli

§ 78

1.   Komisja kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

1)   legalności,

2)   gospodarności,

3)   rzetelności,

4)   celowości.

2.   Komisja bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 79

Komisja wykonuje także inne zadania kontrolne niż wymienione w § 78 na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 80

1.   Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1)   kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2)   problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3)   sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 81

1.   Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pacy Komisji zatwierdzonym przez Radę.

2.   Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.

§ 82

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 10 dni roboczych.

§ 83

1.   Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2.   Rada może nakazać Komisji zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3.   Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.   Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

5.   Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 84

1.   Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 78 ust. 1.

2.   Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3.   Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

3. Tryb kontroli

§ 85

1.   Kontroli kompleksowych i problemowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2.   Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3.   Kontrole sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji.

4.   Kontrole – przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5.   Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4, oraz dowody osobiste.

§ 86

1.   W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.   Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 87

1.   Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.   Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.   Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4.   Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień także w przypadku innych niż określone w ust. 3.

§ 88

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Protokoły kontroli

§ 89

1.   Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1)   nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2)   imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3)   daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4)   określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5)   imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6)   przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7)   datę i miejsce podpisania protokołu,
8)   podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2.   Protokół pokontrolny może także zawierać wioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 90

1.   W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.   Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 91

1.   Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.   Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 92

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

5. Plany pracy i sprawozdania

§ 93

1.   Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.

2.   Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1)   terminy odbywania posiedzeń,

2)   terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3.   Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 94

1.   Komisja składa Radzie – w terminie do dnia 31 marca każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2.   Sprawozdanie powinno zawierać:

1)   liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2)   wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3)   wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

4)   wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.

5)   ocenę wykonania budżetu Gminy na rok ubiegły oraz wiosek w sprawie absolutorium.

3.   Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

6. Posiedzenia

§ 95

1.   Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.

2.   Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji w formie pisemnej.

3.   Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:

1)   Przewodniczącego Rady,

2)   nie mniej niż 7 radnych,

3)   nie mniej niż 3 członków Komisji.

4.   Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5.   Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenia Komisji:

1)   radnych nie będących członkami Komisji,

2)   osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów,

3)   inne osoby, związane z przedmiotem posiedzenia Komisji.

6.   Z posiedzenia Komisji należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 96

Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji, w głosowaniu jawnym.

§ 97

1.   Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.

2.   W przypadku gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetu gminy, osoby zarządzające mieniem komunalnym na wniosek Przewodniczącego Komisji zobowiązane są do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 98

1.   Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.   Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków Komisji i radnych – członków innych komisji Rady.

3.   Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4.   Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez Komisję stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

5.   Przewodniczący Rady zapewnia koordynację, współdziałanie poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 99

Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

R o z d z i a ł   IV

Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Zarządu

1.         Organizacja wewnętrzna

§ 100

1.   Zarząd liczy 5 członków.

2.   W skład Zarządu wchodzą:

1)   Burmistrz, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,

2)   jego Zastępca,

3)   pozostali członkowie.

3.   Zarząd uważa się za wybrany, jeżeli Rada dokonała wyboru całego jego składu.

§ 101

1.   Do zadań Burmistrza jako Przewodniczącego Zarządu należy:

1)   organizowanie pracy Zarządu,

2)   przewodniczenie obradom Zarządu,

3)   reprezentowanie Zarządu na zewnątrz.

2.   Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:

1)   przygotowywanie projektu porządku obrad Zarządu,

2)   określanie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,

3)   dostarczanie członkom Zarządu materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,

4)   zapewnianie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.

3.   Przewodniczenie obradom obejmuje:

1)   referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczanie innych członków Zarządu, Sekretarza i Skarbnika do zreferowania takich spraw,

2)   otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

3)   ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników dyskusji,

4)   zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.

4.   Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:

1)   przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,

2)   przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,

3)   reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.

§ 102

1.   Do obowiązków Zastępcy Burmistrza należy podejmowanie czynności określonych w § 101 na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza albo w przypadku konieczności podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność Burmistrza lub wynikającego z innych przyczyn braku możliwości działania Burmistrza.

2.   Konieczność podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia w formie uchwały Zarządu lub Rady.

§ 103

Do obowiązków członka Zarządu należy:

1)   udział w posiedzeniach Zarządu,

2)   realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,

3)   składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,

4)   przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,

5)   realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.

2. Tryb pracy

§ 104

Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§ 105

1.   Burmistrz, jego Zastępca lub członek Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem określonych zadań Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.

2.   Osoby, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi sprawozdania z wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 106

1.   Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Burmistrz lub upoważniony przez niego Zastępca.

2.   Zastępca Burmistrza zwołuje posiedzenia Zarządu oraz przewodniczy obradom Zarządu także wówczas, gdy z obowiązujących przepisów prawnych wynika obowiązek podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia, a Burmistrz nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia swemu Zastępcy.

§ 107

1.   O posiedzeniu Zarządu lub o zmianie terminu posiedzenia należy zawiadomić członków Zarządu z co najmniej 2-dniowym wyprzedzeniem.

2.   Nie zawiadamia się członków Zarządu o posiedzeniu w przypadku, gdy termin posiedzenia został ustalony przez Zarząd.

3.   Postanowienie ust. 2 nie dotyczy członków Zarządu nieobecnych w momencie ustalania terminu posiedzenia.

§ 108

Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu musi zawierać informacje o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad.

§ 109

Najpóźniej na 1 dzień przed terminem posiedzenia Zarządu Burmistrz podaje do publicznej wiadomości, w miejscach zwyczajowo przyjętych, informację o porządku posiedzenia.

§ 110

1.   W posiedzeniach Zarządu może uczestniczyć Przewodniczący Rady.

2.   Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:

1)   radca prawny Urzędu,

2)   inni pracownicy Urzędu, właściwi ze względu na przedmiot obrad,

3)   kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.

3.   Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni
i przedstawiciele jednostek pomocniczych Gminy.

§ 111

1.   Z posiedzeń Zarządu sporządzane są protokoły.

2.   W protokołach z posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.

3.   Protokół z posiedzenia Zarządu powinien oddawać wiernie przebieg posiedzenia.

4.   Protokół z posiedzenia Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w danym posiedzeniu Zarządu, po jego zatwierdzeniu przez Zarząd na następnym posiedzeniu.

5.   Protokoły z posiedzeń Zarządu numeruje się i przechowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 112

1.   Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2.   Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

3.   Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie i stanowiska Zarządu.

§ 113

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi.

§ 114

W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania.

§ 115

W sprawach niezwiązanych z kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć:

1)   Zastępca Burmistrza jako członek Zarządu działa zgodnie z poleceniami wydawanymi przez Burmistrza,

2)   nieetatowi członkowie Zarządu działają wyłącznie na podstawie i w zakresie upoważnień udzielonych im przez Zarząd.

§ 116

Rejestr uchwał Zarządu prowadzi Biuro Obsługi Organów Gminy.

§ 117

Zarząd składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym.

R o z d z i a ł   V

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 118

W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze:

1)   sołectwa, na obszarze wiejskim,
2)   osiedla, na obszarze miasta.

§ 119

1.   Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w dro-dze uchwały Rady.

2.   Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określać:

1)   obszar,
2)   granice,
3)   siedzibę władz,
4)   nazwę jednostki pomocniczej,
5)   termin utworzenia jednostki.

3.   Przebieg granic jednostek pomocniczych powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 120

1.   Sołectwa mogą być tworzone z inicjatywy:

1)   Rady,
2)   Zarządu,
3)   10 mieszkańców posiadających prawo wybierania do Rady z obszaru, który ta jednostka ma obejmować.

2.   Wniosek w sprawie utworzenia sołectwa powinien zawierać dane określone w § 119 ust. 2 oraz uzasadnienie.

3.   Rada tworzy sołectwa za zgodą większości mieszkańców posiadających prawo wybierania do Rady z obszaru, na którym ma być utworzone sołectwo.

4.   Mieszkańcy, o których mowa w ust. 3, wyrażają zgodę na utworzenie sołectwa w formie pisemnej. Termin, miejsce i sposób wypowiadania się mieszkańców w sprawie utworzenia sołectwa określa Zarząd.

§ 121

Osiedla tworzy się, jeżeli z udokumentowanym wnioskiem, zawierającym dane określone w § 118 ust. 2, wystąpi 10% wyborców posiadających prawo wybierania do Rady z obszaru, z którego wnioskuje się utworzenie osiedla.

§ 122

1.   Do łączenia oraz podziału jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące ich tworzenia.

2.   Rada znosi jednostkę pomocniczą na wniosek:

1)   organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

2)   Zarządu,

3)   1 ustawowego składu Rady.

§ 123

Biuro Obsługi Organów Gminy prowadzi rejestr jednostek pomocniczych.

§ 124

1.   Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2.   Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając je na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3.   Środki finansowe wydzielone do dyspozycji jednostek pomocniczych Gminy Rada uchwala corocznie w formie załącznika do uchwały budżetowej określającego wydatki jednostek pomocniczych w układzie rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4.   Obsługę finansowo-księgową jednostek pomocniczych prowadzi Urząd.

5.   Decyzje o wydatkowaniu środków finansowych wydzielonych do dyspozycji jednostki pomocniczej podejmuje organ wykonawczy jednostki pomocniczej w formie pisemnej.

6.   Decyzje, o których mowa w ust. 5, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.

§ 125

1.   Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Miasta i Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Zarządowi.

2.   Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 126

1.   Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

1)   brać udział w sesjach Rady,

2)   zgłaszać wnioski,

3)   wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,

4)   współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,

5)   zabierać głos w sprawach treści merytorycznej projektów uchwał,

6)   zabierać głos w innych sprawach będących przedmiotem sesji.

2.  Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje za udział w sesjach i naradach sołtysów dieta na zasadach określonych przez Radę.

3.  Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej, delegowanemu w podróż służbową, przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych dla pracowników.

R o z d z i a ł   VI

Zasady działania klubów radnych

§ 127

Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako „kluby”, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 128

W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.

§ 129

1.   Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej dwóch radnych.

2.   Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3.   W zgłoszeniu podaje się:

1)   nazwę klubu,

2)   listę członków,

3)   imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4.   W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 130

Biuro Obsługi Organów Gminy prowadzi rejestr klubów.

§ 131

Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

§ 132

1.   Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2.   Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3.   Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej dwóch.

§ 133

Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

§ 134

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 135

1.   Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2.   Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem Gminy.

3.   Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4.   Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 136

1.   Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2.   Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 137

Na wniosek przewodniczących klubów Zarząd obowiązany jest udostępnić pomieszczenia na obrady klubów.

R o z d z i a ł   VII

Zasady dostępu i korzystania z dokumentów organów gminy

§ 138

Prawo dostępu obywateli do dokumentów dotyczących działania organów gminy, a także wykonywania zadań publicznych przez te orany, realizowane jest poprzez ich udostępnianie do wglądu w Urzędzie, we wskazanym pomieszczeniu.

§ 139

Dokumenty udostępniane są w poniedziałki w godzinach pracy Urzędu.

§ 140

Uprawnienie dostępu do dokumentów organów gminy realizowane jest wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.

§ 141

Z dokumentów udostępnionych do wglądu obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, a także kopiować je.

§ 142

1.   Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek, odpisów, wyciągów oraz kopii.

2.   Czynność uwierzytelnienia jest odpłatna.

3.   Rada w odrębnej uchwale określa wysokość opłaty administracyjnej za uwierzytelnienie notatek, odpisów i wyciągów, a także za sporządzenie i uwierzytelnienie odbitki kserograficznej.

§ 143

Pracownik Urzędu może odmówić uwierzytelnienia sporządzonej notatki, odpisu lub wyciągu, jeżeli:

1)   nie odpowiadają one treści dokumentu źródłowego,

2)   sporządzona notatka, odpis lub wyciąg są nieczytelne.

 

R o z d z i a ł   VIII

Pracownicy samorządowi

§ 144

Spośród członków Zarządu pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru są:

1)   Burmistrz,

2)   Zastępca Burmistrza.

§ 145

1.   Na podstawie mianowania mogą być zatrudnieni pracownicy Urzędu zajmujący stanowiska:

1)   naczelników,

2)   zastępców naczelników,

3)   kierowników referatów lub komórek równorzędnych,

4)   inspektorów.

2.   Warunkiem uzyskania mianowania przez pracowników, o których mowa w ust. 1, jest:

1)   posiadanie tytułu magistra,

2)   co najmniej dziesięcioletni staż pracy w administracji samorządowej, w tym nie mniej niż 5 lat w Urzędzie,

3)   nienaganne wykonywanie powierzonych obowiązków.

§ 146

Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie powołania są: Sekretarz i Skarbnik oraz kierownik i zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

§ 147

Pozostali pracownicy samorządowi, nie wymienieni w §§ 144–146, zatrudniani są na podstawie umowy.

 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Góra (poz. 1594)

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Góra (poz. 1594)

 
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Góra (poz. 1594)
 

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Góra (poz. 1594)