1591 UCHWAŁA
RADY POWIATU W POLKOWICACH
z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie wprowadzenia zmian w
Statucie Powiatu Polkowickiego Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578, Nr 155,
poz. 1014, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 26, poz. 306 , Nr 48, poz. 552, Nr
62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041, z 2001 r.
Nr 45, poz. 497), art. 4 ust. 1 i 3 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca
2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718) Rada Powiatu w Polkowicach uchwala,
co następuje: |
§
1
W Statucie Powiatu Polkowickiego,
stanowiącym załącznik do uchwały nr III/6/98 Rady Powiatu Polkowickiego z dnia
29 grudnia 1998 roku w sprawie Statutu Powiatu Polkowickiego (Dz. Urz. Woj.
Dolnośląskiego z 1999 r. Nr 1, poz. 5) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 4 otrzymuje brzmienie:
„Powiat
może posiadać herb i flagę ustanowione uchwałą rady powiatu.”,
2) w § 5:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do
zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust. 1, należy również zapewnienie
wykonywania określonych ustawami zadań i kompetencji kierowników powiatowych
służb inspekcji i straży.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Powiat
wykonuje zadania z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów
powszechnych oraz referendów, jeżeli obowiązek wykonywania tych zadań nałożono
w drodze ustawy.”,
3) § 7 otrzymuje brzmienie:
„1. Organami powiatu są:
1) rada powiatu,
2) zarząd powiatu.
2. Działalność organów
powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
Jawność działania organów powiatu wymienionych w ust. 1 obejmuje
w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady
powiatu i komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania
zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu i komisji rady
powiatu, przy zachowaniu przepisów o ochronie danych osobowych oraz przepisów o
ochronie informacji niejawnych.
3. Dostęp i korzystanie z dokumentów, o których
mowa w ust. 2, zapewnia się poprzez:
1) publikacje
uchwał rady, zarządu i komisji na tablicach ogłoszeń w siedzibie starostwa
powiatowego oraz wojewódzkim dzienniku urzędowym, gdy przepisy szczególne tak
stanowią,
2) prawo
wglądu do dokumentów organów powiatu oraz komisji w siedzibie starostwa
powiatowego – biuro rady powiatu, na pisemny wniosek zainteresowanego,
3) udostępnianie
dokumentów jest bezpłatne.”,
4) w § 9:
a) w pkt 2 po wyrazach „wybór i odwołanie zarządu”
dodaje się wyrazy „oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego.”,
b) w pkt 3 po przecinku dodaje się wyrazy „będącego
głównym księgowym budżetu powiatu”,
c) skreśla się dotychczasowe brzmienie pkt 10–11
i dodaje się pkt 10–16 w brzmieniu:
„10) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania
przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
11) uchwalanie
powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego
rynku pracy,
12) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w
sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu
terytorialnego, a także z województwem, na obszarze którego znajduje się
terytorium powiatu,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
14) podejmowanie
uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
15) podejmowanie
uchwał w sprawach współ-pracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz
przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
16) podejmowanie
uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.”,
5) w § 11:
a) ust. 3
otrzymuje brzmienie:
„3. Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest
organizowanie pracy rady powiatu oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może
wyznaczyć do wykonywania swoich zadań
wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia
wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”,
b) w ust. 5 po
wyrazach „W przypadku rezygnacji” dodaje się wyraz „z funkcji.”,
c) dodaje się
ust. 6 w brzmieniu:
„6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5,
w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji z funkcji przewodniczącego
lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z
upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”,
6) § 12 otrzymuje brzmienie:
„1. Rada
powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, w miarę potrzeby,
nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący
rady poprzedniej kadencji w ciągu 7
dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników
wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych
w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
3. Po upływie terminu
określonego w ust. 2 sesje zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni
po ogłoszeniu zbiorczych wyników
wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w
ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
4. Jeżeli wybory były
wynikiem referendum lokalnego w sprawie
odwołania rady powiatu, pierwszą sesję zwołuje
osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów
powiatu.
5. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu, do
czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi
najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”,
7) § 14
otrzymuje brzmienie:
„1. Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.
2. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co
najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno
zawierać:
1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia
sesji,
2) projekt porządku obrad.
3. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się
projekty uchwał oraz inne materiały przekazane radzie do rozpatrzenia.
4. Materiały na sesję, w szczególności projekty
uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji. Materiały, których
przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdania z
wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem
sesji.
5. Z powodu wyjątkowych
okoliczności starosta, w imieniu
zarządu powiatu, może złożyć do rady wniosek o przyjęcie do porządku obrad
spraw, których załatwienia nie można
było przewidzieć w terminie określonym w ust. 4. Nie dotyczy to materiałów,
których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrywanie
sprawozdania z wykonania budżetu.
6. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego
składu rady powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni
od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi
określone w § 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3.”,
8) w § 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu
podaje się do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie na tablicach ogłoszeń
w starostwie powiatowym i w urzędach gmin wchodzących w skład powiatu.”,
9) w § 18:
a) ust. 6 otrzymuje brzmienie :
„6. Rada
może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku
obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji,
w imieniu której działa jej przewodniczący, lub zarządu, w imieniu którego
działa starosta.”,
b) skreśla się ust. 7 i dodaje ust. 7–10 w
brzmieniu:
„7. Zmiany w porządku obrad rada może wprowadzić
bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
8. Do zmiany
porządku obrad sesji zwołanej w trybie § 14 ust. 5 stosuje się przepisy ust. 7,
z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek
starosty przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad
najbliższej sesji rady powiatu projekt
uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest
zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem
rozpoczęcia sesji rady.
10. Porządek
obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności :
1) wybór
sekretarza sesji,
2) przyjęcie
protokołu poprzedniej sesji,
3) sprawozdanie
starosty z wykonania uchwał rady powiatu oraz z prac zarządu w okresie
międzysesyjnym,
4) rozpatrzenie
projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
5) interpelacje
i zapytania radnych,
6) wnioski i
oświadczenia radnych.”,
10) w § 28 ust. 3 otrzymuje
brzmienie:
„3. Starosta
zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia
ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w
sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu w ciągu dwóch dni od ich podjęcia”,
11) § 29 otrzymuje brzmienie:
„1. Rada
powiatu może wydawać powiatowe przepisy porządkowe w zakresie i na zasadach uregulowanych w odrębnych przepisach.
2. Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się w
wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz publikuje w środkach masowego przekazu
oraz obwieszcza się na tablicach ogłoszeń
w urzędach gmin wchodzących w skład powiatu oraz siedzibie starostwa powiatowego.
3. Powiatowe przepisy porządkowe wchodzą w życie
po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach powiatowe
przepisy porządkowe mogą wejść
w życie w terminie krótszym, to jest z dniem ich ogłoszenia, jeśli zwłoka w
wejściu ich w życie mogłaby spowodować
nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia.
4. Starosta przesyła przepisy porządkowe do
wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich
powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu”,
12) w § 31 skreśla się dotychczasowe brzmienie ust.
2–4 i dodaje się ust. 2–6 w brzmieniu:
„2. Głosowanie
jawne przeprowadza przewodniczący rady, a
oblicza wszystkie głosy sekretarz
sesji.
3. Sekretarz sesji potwierdza wyniki głosowania
jawnego w protokole z głosowań.
4. Protokół z głosowań winien zawierać:
1) oznaczenie
numeru sesji oraz daty jej odbycia,
2) przedmiot
głosowania,
3) wyniki
głosowania,
4) podpis
sekretarza sesji.
5. Wyniki
głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
6. Wyniki
głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.”,
13) w § 34 ust. 2 pkt 1 po wyrazach „imiona i nazwiska
przewodniczącego rady,” dodaje się wyrazy „sekretarza sesji.”,
14) w § 36 ust. 2 po wyrazach „W skład komisji rewizyjnej
wchodzą radni,” dodaje się wyrazy „w tym przedstawiciele wszystkich klubów.”,
15) § 44 ust. 4
otrzymuje brzmienie:
„Radny
nie może być przewodniczącym więcej niż 1 komisji stałej”,
16) w § 45 dodaje
się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub
wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.”,
17) w § 47 ust. 1 pkt 1 po przecinku dodaje się wyrazy
„zawiadomienie o terminie i miejscu komisji
podaje się do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie na tablicy
ogłoszeń w starostwie powiatowym.”,
18) w § 48:
a) w ust. 2 wyraz „w sprawozdaniu” zastępuje się
wyrazem „w protokole.”,
b) ust. 3 skreśla się,
19) w § 53
w ust. 2a, 2b i 3b wyrazy „pracowników samorządu powiatowego” zastępuje
się wyrazami „pracowników samorządowych.”,
20) w § 54
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy
starostwa powiatowego, oraz jednostek organizacyjnych powiatu, wymienionych w §
66 ust. 2.”,
21) w § 59 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia,
zarząd może podejmować uchwały zawierające opinie i stanowiska.”,
22) w § 61 ust. 7 skreśla się,
23) w § 66:
a) ust. 2
otrzymuje brzmienie:
„2. Do jednostek, o których mowa w ust. 1, należą w szczególności:
1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Polkowicach,
2) Zespół Szkół w Polkowicach,
3) Zespół Szkół w Chocianowie,
4) Placówka Rodzinna w Chocianowie,
5) Placówka Socjalizacyjna „Skarbek“ w Polkowicach,
6) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Polkowicach,
7) Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych w Przemkowie,
9) Polkowicki Zarząd Dróg Powiatowych w Przemkowie,
10) Powiatowy
Urząd Pracy w Polkowicach,
11) Starostwo Powiatowe w
Polkowicach z gospodarstwem pomocniczym działającym pod nazwą „Powiatowy Ośrodek
Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Polkowicach.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Organizację
i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy
organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, chyba, że przepisy odrębne
stanowią inaczej.”,
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Status
prawny pracowników starostwa powiatowego i jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.”,
24) w § 67:
a) ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) powołuje
i odwołuje ich kierowników, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z
zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,”,
b) w ust. 2
pkt 5 wyraz „ prowadzenie” zastępuje się wyrazem „przeprowadzenie”.,
c) dodaje się
ust. 4 w brzmieniu:
„4. Powiatową
administrację zespoloną tworzą jednostki organizacyjne wymienione w § 66 ust. 2
oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników
powiatowych służb, inspekcji i straży wymienione w § 67 ust. 1.”,
25) w § 69 w ust. 2 wyraz „budżetowego” zastępuje
się wyrazem „finansowego.”.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Powiatu Polkowickiego.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY