1591

UCHWAŁA RADY POWIATU W POLKOWICACH

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Polkowickiego

Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578, Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 26, poz. 306 , Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041, z 2001 r. Nr 45, poz. 497), art. 4 ust. 1 i 3 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku  o ogłaszaniu  aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718) Rada Powiatu w Polkowicach uchwala, co następuje:

 

 


§ 1

W Statucie Powiatu Polkowickiego, stanowiącym załącznik do uchwały nr III/6/98 Rady Powiatu Polkowickiego z dnia 29 grudnia 1998 roku w sprawie Statutu Powiatu Polkowickiego (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego z 1999 r. Nr 1, poz. 5) wprowadza się następujące zmiany:

1) § 4 otrzymuje brzmienie:

„Powiat może posiadać herb i flagę ustanowione uchwałą rady powiatu.”,

2) w § 5:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.   Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust. 1, należy również zapewnienie wykonywania określonych ustawami zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb inspekcji i straży.”,

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4.   Powiat wykonuje zadania z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów, jeżeli obowiązek wykonywania tych zadań nałożono w drodze ustawy.”,

3) § 7 otrzymuje brzmienie:

„1.   Organami powiatu są:

1)   rada powiatu,

2)   zarząd powiatu.

  2.  Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów powiatu wymienionych w ust. 1 obejmuje
w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu, przy zachowaniu przepisów o ochronie danych osobowych oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych.

 3.   Dostęp i korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 2, zapewnia się poprzez:

1) publikacje uchwał rady, zarządu i komisji na tablicach ogłoszeń w siedzibie starostwa powiatowego oraz wojewódzkim dzienniku urzędowym, gdy przepisy szczególne tak stanowią,

2) prawo wglądu do dokumentów organów powiatu oraz komisji w siedzibie starostwa powiatowego – biuro rady powiatu, na pisemny wniosek zainteresowanego,

3) udostępnianie dokumentów jest bezpłatne.”,

4) w § 9:

a) w pkt 2 po wyrazach „wybór i odwołanie zarządu” dodaje się wyrazy „oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego.”,

b) w pkt 3 po przecinku dodaje się wyrazy „będącego głównym księgowym budżetu powiatu”,

c)  skreśla się dotychczasowe brzmienie pkt 10–11 i dodaje się pkt 10–16 w brzmieniu:

„10)   uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,

 11)   uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

 12)   podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na obszarze którego znajduje się terytorium powiatu,

 13)   podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,

 14)   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

 15)   podejmowanie uchwał w sprawach współ-pracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,

 16)   podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.”,

5) w § 11:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3.   Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady powiatu oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań  wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący  najstarszy wiekiem.”,

b) w ust. 5 po wyrazach „W przypadku rezygnacji” dodaje się wyraz „z funkcji.”,

c)  dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6.   Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji z funkcji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”,

6) § 12 otrzymuje brzmienie:

„1.   Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

 2.   Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji  w ciągu 7 dni  po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.

 3.   Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesje zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników  wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.

 4.   Jeżeli wybory były wynikiem  referendum lokalnego w sprawie odwołania rady powiatu, pierwszą sesję zwołuje  osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył  do pełnienia funkcji organów  powiatu.

 5.   Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi  najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”,

7) § 14 otrzymuje brzmienie:

„1.   Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.

 2.   O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:

1)        miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

2)        projekt porządku  obrad.

 3.   Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się projekty uchwał oraz inne materiały przekazane radzie do rozpatrzenia.

 4.   Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji. Materiały, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.

 5.   Z powodu wyjątkowych okoliczności starosta,  w imieniu zarządu powiatu, może złożyć do rady wniosek o przyjęcie do porządku obrad spraw, których załatwienia  nie można było przewidzieć w terminie określonym w ust. 4. Nie dotyczy to materiałów, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu.

 6.   Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w § 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3.”,

8) w § 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.   Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu podaje się do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie na tablicach ogłoszeń w starostwie powiatowym i w urzędach gmin wchodzących w skład powiatu.”,

9) w § 18:

a)    ust. 6 otrzymuje brzmienie :

„6.   Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji,
w imieniu której działa jej przewodniczący, lub zarządu, w imieniu którego działa starosta.”,

b)    skreśla się ust. 7 i dodaje ust. 7–10 w brzmieniu:

 „7.  Zmiany w porządku obrad rada może wprowadzić bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

8.  Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie § 14 ust. 5 stosuje się przepisy ust. 7, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

9.  Na wniosek starosty przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji  rady powiatu projekt uchwały, jeżeli  wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

10.  Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności :

1) wybór sekretarza sesji,

2) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

3) sprawozdanie starosty z wykonania uchwał rady powiatu oraz z prac zarządu w okresie międzysesyjnym,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) wnioski i oświadczenia radnych.”,

10) w § 28 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3.   Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu  w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu  w ciągu dwóch dni od ich podjęcia”,

11) § 29 otrzymuje brzmienie:

„1.   Rada powiatu może wydawać powiatowe przepisy porządkowe w zakresie i na zasadach  uregulowanych w odrębnych przepisach.

 2.   Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz publikuje w środkach masowego przekazu oraz obwieszcza się na tablicach ogłoszeń
w urzędach gmin wchodzących w skład powiatu oraz siedzibie starostwa powiatowego.

 3.   Powiatowe przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach powiatowe przepisy porządkowe mogą wejść
w życie w terminie krótszym, to jest z dniem ich ogłoszenia, jeśli zwłoka w wejściu ich w życie mogłaby spowodować  nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia.

 4.   Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu”,

12) w § 31 skreśla się dotychczasowe brzmienie ust. 2–4 i dodaje się ust. 2–6 w brzmieniu:

„2.   Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący rady, a  oblicza wszystkie głosy  sekretarz sesji.

 3.   Sekretarz sesji potwierdza wyniki głosowania jawnego w protokole z głosowań.

 4.   Protokół z głosowań winien zawierać:

1) oznaczenie numeru sesji oraz daty jej odbycia,

2) przedmiot głosowania,

3) wyniki głosowania,

4) podpis sekretarza sesji.

 5.   Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.

 6.   Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.”,

13) w § 34 ust. 2 pkt 1 po wyrazach „imiona i nazwiska przewodniczącego rady,” dodaje się wyrazy „sekretarza sesji.”,

14) w § 36 ust. 2 po wyrazach „W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni,” dodaje się wyrazy „w tym przedstawiciele wszystkich klubów.”,

15) § 44 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„Radny nie może być przewodniczącym więcej niż 1 komisji stałej”,

16) w § 45 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4.   Sprawozdanie komisji  przedstawia na sesji  rady przewodniczący komisji lub wyznaczony  przez komisję radny sprawozdawca.”,

17) w § 47 ust. 1 pkt 1 po przecinku dodaje się wyrazy „zawiadomienie o terminie i miejscu komisji  podaje się do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń w starostwie powiatowym.”,

18) w § 48:

a) w ust. 2 wyraz „w sprawozdaniu” zastępuje się wyrazem „w protokole.”,

b) ust. 3 skreśla się,

19) w § 53  w ust. 2a, 2b i 3b wyrazy „pracowników samorządu powiatowego” zastępuje się wyrazami „pracowników samorządowych.”,

20) w § 54  ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4.   Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego, oraz jednostek organizacyjnych powiatu, wymienionych w § 66 ust. 2.”,

21) w § 59 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.   Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować uchwały zawierające opinie i stanowiska.”,

22) w § 61 ust. 7 skreśla się,

23) w § 66:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.   Do jednostek, o których mowa w ust. 1,  należą w szczególności:

1) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Polkowicach,

2) Zespół Szkół w Polkowicach,

3) Zespół Szkół w Chocianowie,

4) Placówka Rodzinna w Chocianowie,

5) Placówka Socjalizacyjna „Skarbek“ w Polkowicach,

6) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Polkowicach,

7) Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych w Przemkowie,

9) Polkowicki Zarząd Dróg Powiatowych w Przemkowie,


10)  Powiatowy Urząd Pracy w Polkowicach,

11)  Starostwo Powiatowe w Polkowicach z gospodarstwem pomocniczym działającym pod nazwą „Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Polkowicach.”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4.   Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej.”,

c)  ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5.   Status prawny pracowników starostwa powiatowego i jednostek  organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.”,

24)      w § 67:

a) ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)   powołuje i odwołuje ich kierowników, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,”,

b) w ust. 2 pkt 5 wyraz „ prowadzenie” zastępuje się wyrazem „przeprowadzenie”.,

c)  dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4.   Powiatową administrację zespoloną tworzą jednostki organizacyjne wymienione w § 66 ust. 2 oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży wymienione w § 67 ust. 1.”,

25) w § 69 w ust. 2 wyraz „budżetowego” zastępuje się wyrazem „finansowego.”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Polkowickiego.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

ANDRZEJ CZEKAJŁO