1572 UCHWAŁA RADY
MIEJSKIEJ W STRZELINIE z dnia 31 sierpnia 2001 r. w sprawie
ustalenia Statutu Gminy Strzelin
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada
Miejska w Strzelinie uchwala, co następuje: |
§ 1
1. Ustala się
Statut Gminy Strzelin w brzmieniu określonym załącznikiem do niniejszej uchwały z
zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepis § 56
ust. 1 statutu ma zastosowanie do Zarządu powołanego po zakończeniu kadencji
1998–2002.
§ 2
Traci moc uchwała nr XXXIV/291/96 z dnia 20 września 1996 r.
Rady Miejskiej w Strzelinie w sprawie zatwierdzenia jednolitego tekstu Statutu Gminy
Strzelin wraz z późniejszymi zmianami.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do
uchwały Rady Miejskiej w Strzelinie z dnia 31 sierpnia 2001 r. (poz. 1572)
STATUT
GMINY STRZELIN
C z ę ś ć I
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
§ 1
Użyte w statucie sformułowania oznaczają:
Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami)
Statut – Statut Gminy Strzelin
Gmina Strzelin – Miasto i Gminę Strzelin
Rada – Radę Miejską Strzelina
Radny – członek Rady Miejskiej Strzelina
Przewodniczący – Przewodniczący Rady Miejskiej Strzelina
Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Strzelina
Komisja – komisję Rady Miejskiej Strzelina
Klub – klub radnych Rady Miejskiej Strzelina
Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Strzelin
Zastępca Burmistrza – Zastępca Burmistrza Miasta
i Gminy Strzelin
Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Strzelin
Członek Zarządu – członek Zarządu Miasta i Gminy
Strzelin.
§ 2
1. Gmina jest
wspólnotą samorządową osób mających miejsce
zamieszkania na terenie Miasta i Gminy Strzelin.
2. Granice Gminy
Strzelin określone są w planie stanowiącym załącznik nr 1 do statutu.
§ 3
1. Herbem Strzelina
jest tarcza podzielona na dwa pola:
1) w polu po prawej
stronie (heraldycznie) stojąca na białym obłoku postać św. Michała Archanioła w
białym kolorze – w hełmie i ze skrzydłami trzymający w prawej ręce miecz, w lewej
wagę, tło niebieskie,
2) w polu po lewej
stronie czarna litera „S” z wplecioną weń białą strzałą, skierowaną grotem ku
górze, tło żółte.
2. Herb jest
znakiem chronionym.
3. Rozpowszechnianie
nazwy Miasta i herbu wymaga zgody Zarządu.
4. Wzór herbu
zawiera załącznik nr 2 do statutu.
5. Świętem Miasta
i Gminy Strzelin jest dzień 29 września.
6. Osoby
szczególnie zasłużone dla Gminy Rada może wyróżnić nadaniem tytułu: „HONOROWY
OBYWATEL MIASTA STRZELINA”.
§ 4
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Zadania
publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Gmina
wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 5
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie potrzeb
zbiorowych jej mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju
gospodarczego, społecznego Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu
wspólnoty.
C z ę ś ć II
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
§ 6
1. Rada jest
organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
2. Do
właściwości Rady należą sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile
ustawa nie stanowi inaczej.
3. Kadencja Rady
Miejskiej i jej organów trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
4. Liczbę radnych
określa ustawa.
§ 7
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalenie statutu Gminy oraz statutów sołectw
i Osiedli,
2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń
Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz
przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) na wniosek Przewodniczącego Zarządu powoływanie i
odwoływanie Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy (który jest głównym księgowym
budżetu),
4) uchwalenie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z
wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia
absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
6) uchwalenie programów gospodarczych,
7) ustalenie zakresu działania sołectwa i osiedla oraz
zasad przekazywania im składników mienia do korzystania,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w
granicach określonych w ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy,
przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad
nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub
najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą
Rady,
b) emitowanie obligacji
oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalanie maksymalnej
wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku
budżetowym,
e) zobowiązań w
zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę
ustaloną corocznie przez Radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,
g) określania zasad
wnoszenia, cofania oraz zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku
budżetowym,
10) określanie
wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał
w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art.
8 ust. 2 ustawy,
12) podejmowanie uchwał
w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego
majątku,
13) podejmowanie uchwał
w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz
przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie uchwał
w sprawach herbu Gminy, nazw: ulic i placów publicznych, mostów, parków i innych
obiektów oraz wznoszenia pomników,
15) nadawanie honorowego
obywatelstwa Miasta Strzelina,
16) podejmowanie uchwał
w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17) stanowienie w innych
sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§ 8
1. Rada wybiera ze
swego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących w głosowaniu tajnym,
bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z
członkostwem w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
2. Odwołanie z
funkcji, o których mowa w ust. 1, następuje na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu
Rady lub na wniosek zainteresowanego w trybie określonym w ust. 1.
3. Prawo
zgłaszania na stanowisko Przewodniczącego i
Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu.
4. Przewodniczący
lub upoważniony przez Przewodniczącego Wiceprzewodniczący uprawniony jest do:
a) reprezentowania Rady
na zewnątrz,
b) udzielania informacji
w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji.
§ 9
1. Rada obraduje na
sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na
kwartał.
2. Na wniosek
Zarządu lub co najmniej 1 ustawowego składu Rady, Przewodniczący zobowiązany jest
zwołać sesję, określając jej dzień odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty
złożenia wniosku.
3. Wniosek o
zwołanie sesji winien zawierać porządek obrad oraz projekty uchwał.
R o z d z i a ł II
RADNY
§ 10
1. W celu
usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych
celach działania.
2. Kluby powinny
liczyć co najmniej 5 radnych. Można należeć tylko do jednego klubu.
3. Powstanie klubu
następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu na piśmie powiadomienia wraz
z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu oraz nazwą
klubu. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.
4. Przewodniczący
klubu reprezentuje klub na zewnątrz.
5. Działalność
klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych
w ustawach i niniejszym statucie.
§ 11
1. W związku z
wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy
publicznych.
2. Rozwiązanie z
radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady.
3. Rada odmówi
zgody, o której mowa w ust. 2, jeżeli podstawą rozwiązania stosunku pracy są
zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
4. Przewodniczący
powiadamia zakład pracy radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez
Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
§ 12
1. Radny stwierdza
swoją obecność na posiedzeniu rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.
2. W razie
niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, której jest członkiem,
radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu
komisji.
§ 13
Radnym przysługują diety w wysokości i na zasadach
ustalonych przez Radę w odrębnej uchwale.
R o z d z i a ł III
RADA I JEJ KOMISJE
§ 14
Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący organizują
i nadzorują prace Rady między sesjami. Do ich zadań należy w szczególności:
1) przyjmowanie wniosków
i skarg mieszkańców Gminy,
2) współdziałanie z
Zarządem, klubami i organami sołectw i osiedli,
3) zapewnienie
współdziałania między komisjami Rady,
4) występowanie do
Zarządu z wnioskiem o uwzględnienie w projekcie budżetu Gminy środków finansowych
niezbędnych do realizacji zadań Rady.
§ 15
1. Rada w drodze
uchwały powołuje ze swojego grona stałe i doraźne komisje problemowe.
2. Rada powołując
komisję, określa przedmiotowy zakres jej działania oraz skład osobowy, który
uwzględnia reprezentację w komisji przedstawicieli klubów i radnych nie zrzeszonych,
chyba że sami z reprezentacji zrezygnują.
3. W przypadku
zgłoszenia chęci pracy w komisji przez większą liczbę radnych niż określona w
uchwale powołującej daną komisję, zgodnie z zasadami wyrażonymi w ust. 2, Rada ustala
skład, uwzględniając także odpowiednio reprezentację radnych nie zrzeszonych.
4. Tryb
powoływania, łączenia i rozwiązywania komisji oraz ich uprawnienia określa odrębna
uchwała.
§ 16
1. Komisje
podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy i sprawozdania ze swojej działalności.
2. Plan pracy na
pierwszy rok kalendarzowy komisja przedkłada Radzie w terminie 1 miesiąca od daty
powołania komisji, a na każdy następny rok – w czasie trwania kadencji – w
terminie do 31 stycznia danego roku.
3. Sprawozdanie z
działalności za każdy rok komisja składa Radzie w terminie do 31 stycznia roku
następnego.
§ 17
Rada powołuje następujące komisje stałe:
a. Budżetu i
Gospodarki Samorządowej,
b. Edukacji,
Kultury i Sportu,
c. Zdrowia, Pomocy
Społecznej i Ochrony Środowiska,
d. Rolnictwa,
Leśnictwa i Gospodarki Wodnej,
e. Komunikacji,
Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej,
f. Komisję
Rewizyjną.
§ 18
Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
a) opiniowanie i
rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez Radę, Zarząd, Przewodniczącego, kluby
oraz poszczególnych członków komisji,
b) występowanie z
inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwały Rady.
§ 19
Zakres działania komisji doraźnych określa Rada
w uchwale o ich powołaniu.
§ 20
1. Przewodniczących
poszczególnych komisji wybiera Rada spośród członków komisji na ich wniosek.
2. Zastępcę
Przewodniczącego komisji wybiera komisja ze swego grona, z zastrzeżeniem § 22 ust. 2.
§ 21
1. Komisje
działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu
poszczególne sprawy.
2. Posiedzenie
komisji zwołuje przewodniczący komisji lub jego zastępca, który ustala porządek
dzienny posiedzenia.
3. Posiedzenia
komisji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
4. Komisje mogą
odbywać wspólne posiedzenia.
5. W posiedzeniu
komisji mogą brać udział radni nie będący jej członkami bez prawa udziału w
głosowaniu, mogą oni jedynie brać udział w dyskusji oraz składać wnioski.
6. Komisja
podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. W przypadku
równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji lub jego zastępcy,
w przypadku nieobecności przewodniczącego.
§ 22
1. W celu kontroli
działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy
Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym
przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz radnych będących członkami
Zarządu.
2. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej i jego Zastępca są wybierani bezpośrednio przez Radę.
§ 23
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1) opiniowanie wykonania
budżetu i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nie udzielenia
Zarządowi absolutorium,
2) przygotowanie
corocznej oceny pracy Zarządu, której integralną część stanowią opinie o przebiegu
realizacji przez Zarząd uchwał Rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez Zarząd
skarg oraz realizacji przez Zarząd interpelacji i wniosków,
3) sporządzenie opinii w
sprawie odwołania Burmistrza,
4) rozpoznawanie przy
współpracy z właściwymi komisjami problemowymi skarg na działalność Zarządu i
Burmistrza składanych do Rady,
5) przeprowadzenie
kontroli Zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.
§ 24
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole zlecone przez Radę:
1) na podstawie rocznego
planu kontroli zatwierdzonego przez Radę oraz
2) na doraźne zlecenie
Rady na podstawie odrębnej uchwały.
§ 25
Komisja przedstawia Radzie coroczne sprawozdania ze swojej
działalności za rok poprzedni.
§ 26
1. Komisja
Rewizyjna – po podjęciu stosownej uchwały – może współdziałać z innymi
komisjami Rady, po podjęciu odpowiednich uchwał przez zainteresowane komisje.
2. Uprawnienia
Komisji Rewizyjnej nie naruszają uprawnień kontrolnych innych komisji Rady.
§ 27
Tryb pracy oraz sposób przeprowadzania kontroli określa
Regulamin Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
§ 28
1. Radny może być
członkiem nie więcej niż dwóch stałych komisji Rady.
2. Przewodniczący,
Wiceprzewodniczący oraz członkowie Zarządu są członkami tylko jednej stałej komisji
Rady.
R o z d z i a ł IV
SESJA RADY
§ 29
1. Przewodniczący,
a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący, przygotowuje
i zwołuje sesje Rady.
2. Radni, komisje,
kluby oraz Zarząd mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się
w porządku zwoływanej sesji.
3. Przewodniczący
wraz z Wiceprzewodniczącymi ustala: projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę
rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe
projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.
§ 30
1. Porządek obrad
Rady (ramowy) winien być następujący:
1) informacje i
komunikaty Przewodniczącego, Burmistrza i Zarządu,
2) zatwierdzenie
porządku obrad,
3) przyjęcie protokołu
z poprzedniej sesji Rady,
4) uchwały,
5) interpelacje i
zapytania,
6) wolne wnioski i
oświadczenia.
2. Wnioski o
uzupełnienie porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z
uzasadnieniem na piśmie przed rozpoczęciem sesji. Wnioski te rozpatruje Rada przy
zatwierdzeniu porządku obrad.
§ 31
1. Radni powinni
być powiadomieni o zwoływaniu sesji co najmniej na 5 dni przed jej terminem,
a o terminie sesji poświęconej uchwaleniu budżetu najpóźniej na 10 dni
przed terminem jej odbycia. Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku
obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.
2. O terminach
sesji zawiadamiani są także kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
3. W przypadku nie
cierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach, sesje
zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1 (sesja nadzwyczajna).
§ 32
1. Radny ma prawo
zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne.
Wnioskiem
formalnym jest wniosek o:
1) sprawdzenie quorum,
2) ograniczenie czasu
wystąpień dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi przewodniczących
klubów, przewodniczących komisji, radnego – sprawozdawcy, Burmistrza),
3) zarządzenie przerwy,
4) zakończenie dyskusji,
5) zarządzenie
głosowania imiennego,
6) zdjęcie określonego
punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,
7) głosowanie bez
dyskusji,
8) sprawdzenie listy
obecności.
2. W sprawie
formalnej głosu udziela się poza listą mówców.
3. Rada rozstrzyga
o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i
jednego zwolennika wniosku.
§ 33
1. Wnioski
merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej
aktualnie przedmiotem obrad w punkcie „wolne wnioski”.
2. Wniosek
merytoryczny przedstawiony w punkcie „wolne wnioski” winien być przedłożony
Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.
3. Wnioski
merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i
ewentualnego wykonawcę.
4. W wolnych
wnioskach nie wolno podejmować uchwał, stanowisk i rezolucji.
5. Wnioski poddaje
się pod głosowanie.
§ 34
1. Obrady Rady są
jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad
co najmniej na 3 dni przed sesją (w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy).
2. Publiczność
oraz prasa, radio i telewizja mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.
3. Wyłączenie
jawności obrad może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w odrębnych
przepisach. W takim przypadku Przewodniczący zarządza opuszczenie sali przez osoby,
które nie mogą być dopuszczone do spraw objętych tajemnicą.
4. Radny, członek
Zarządu nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością bez zgody właściwego
organu.
§ 35
1. Sesja może
odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. W tym ostatnim przypadku powodem
przedłużenia sesji może być niewyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu
następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 31 ust. 1
statutu.
2. W przypadku
stwierdzenia braku quorum uniemożliwiającego dokończenie sesji, Przewodniczący może
zarządzić przerwę. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę
obrad, wpisuje się do protokołu.
§ 36
1. Sesję otwiera
Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących formułą:
„Otwieram
sesję Rady Miejskiej Strzelina”. W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać
przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.
2. Po stwierdzeniu
prawomocności obrad (quorum) Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z
wnioskami, o których mowa w § 30 ust. 2, odczytując ich uzasadnienie. Wnioski nie
podlegają debacie.
3. Z wyjątkiem
uprawnień wynikających z ust. 4, w szczególnie uzasadnionych sytuacjach, z
umotywowanym wnioskiem w trakcie posiedzenia o uzupełnienie lub zdjęcie sprawy z
porządku obrad może wystąpić Zarząd.
4. W nadzwyczajnych
przypadkach Przewodniczący może z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek radnego
zaproponować również w trakcie posiedzenia Rady uzupełnienie porządku obrad.
§ 37
1. Przewodniczący
prowadzi obrady według ustalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, przy braku
sprzeciwów, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
2. Przewodniczący
udziela głosu w debacie Burmistrzowi lub osobie przez niego upoważnionej,
przewodniczącym komisji właściwych dla przedmiotu obrad, przewodniczącym klubów (ich
przedstawicielom) w kolejności od najliczniejszego, a następnym radnym według
kolejności zgłoszeń. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad
i Burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący
może udzielić głosu osobom spoza Rady, za jej zgodą.
4. Czas
wystąpienia: Burmistrza, przewodniczących komisji (sprawozdawcy) i przewodniczących
klubów jest nieograniczony, chyba że Przewodniczący postanowi inaczej. Radny, który
pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, zgłasza ten fakt
Przewodniczącemu. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej, wystąpienie radnego nie może
przekroczyć 5 minut. Postanowienie zawarte w niniejszym ustępie może zmienić Rada.
5. Oprócz zabrania
głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki oraz, gdy okoliczności
repliki będą tego wymagały, do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki nie
powinien przekraczać 3 minut, a sprostowanie 1 minuty. Prawo do repliki i sprostowania
nie dotyczy punktu porządku obrad: komunikaty Przewodniczącego i Burmistrza.
6. Po stwierdzeniu,
że lista mówców została wyczerpana, Przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach
wniosków formalnych dotyczących trybu głosowania.
7. Punkt porządku
obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad podczas tej samej sesji.
§ 38
1. Przewodniczący
czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Jeżeli treść
lub sposób wystąpienia radnego albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca
porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego „do
porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos. Fakt
taki odnotowuje się w protokole sesji.
3. Prowadzący
obrady może przywołać mówcę „do rzeczy” ilekroć odbiega on od tematu lub powraca
do sprawy przedyskutowanej albo przegłosowanej. Po trzykrotnym upomnieniu prowadzący
obrady może odebrać głos mówcy.
4. Postanowienia
ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.
5. Przewodniczący
może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim
zakłócają porządek obrad.
§ 39
W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwy
z inicjatywy:
1)
z własnej,
2)
Zarządu,
3)
komisji,
4)
klubów radnych.
§ 40
1. Z każdego
posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce
posiedzenia oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie
prawomocności posiedzenia,
3) nazwisko nieobecnych
członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
4) stwierdzenie
przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
5) zatwierdzony porządek
obrad,
6) przebieg obrad,
streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
7) czas trwania
posiedzenia,
8) podpisy
Przewodniczącego i protokolanta.
2. Protokoły
numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.
3. Nowa numeracja
zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
4. Protokół
przyjmuje się na sesji zwyczajnej w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego
zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty.
O
przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji. Radni mają prawo
zapoznania się z tekstem protokołu na dwa dni przed sesją, na której protokół
będzie zatwierdzony, protokół wykłada się w Biurze Rady.
§ 41
1. Kopię
protokołu przesyła się do Zarządu w terminie 14 dni, od daty odbycia posiedzenia Rady.
2. Wyciągi z
protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. Protokoły z
obrad przechowuje się w Biurze Rady.
4. Każdy
mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołów w obecności pracownika Biura Rady
Miejskiej, z wyjątkiem części protokołu, który dotyczy tajności obrad Rady.
§ 42
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję,
wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Miejskiej Strzelina”.
R o z d z i a ł V
UCHWAŁY I INNE AKTY
RADY
§ 43
1. Rada na sesji
podejmuje uchwały.
2. Uchwały są
odrębnymi aktami zawierającymi:
1) tytuł, datę i numer,
2) podstawę prawną,
3) ścisłe określenie
przedmiotu uchwały i ewentualne określenie środków na jej realizację,
4) przepisy przejściowe
i uchylające,
5) termin wejścia w
życie,
6) sposób publikacji.
3. Uchwałę
podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.
§ 44
1. Zmiana uchwały
następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.
2. Przewodniczący
prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe zawarte
w opublikowanych tekstach uchwał Rady.
3. Jeżeli liczba
zmian uchwały jest znaczna, ogłasza się tekst jednolity uchwały w drodze obwieszczenia
w dzienniku urzędowym, w którym uchwała była ogłaszana.
§ 45
1. Z wnioskiem o
podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny. Z wnioskiem takim może wystąpić także: Przewodniczący, klub radnych, Zarząd lub
komisja Rady, wskazując jednocześnie przedstawiciela
upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem. Wnioski
składa się na piśmie.
2. Projekt
uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 43 ust. 2, powinien być przekazany na
piśmie do Biura Rady z dołączonym uzasadnieniem określającym potrzebę podjęcia nie
później niż na 21 dni przed rozpoczęciem sesji, na której projekt będzie
rozpatrywany. Przewodniczący przekazuje projekt do właściwych komisji, klubów, a
także do Zarządu w celu uzyskania opinii. W posiedzeniu komisji uczestniczą
upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Zarządu.
3. Opinię, o
której mowa w ust. 2, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z
projektem uchwały, a stanowiska klubów przedstawiają ich przewodniczący (lub
upoważnione osoby) w dyskusji, zgodnie z zasadami wynikającymi z § 37 ust. 2.
4. Każdy z
wnioskodawców może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej
przegłosowania na posiedzeniu Rady.
§ 46
1. Zarząd, w
szczególnie uzasadnionych przypadkach, może
określić wniesiony przez siebie projekt uchwały jako pilny.
2. Projekt, o
którym mowa w ust. 1, może być wniesiony również w trakcie posiedzenia Rady, a po
niezwłocznym przekazaniu do komisji winien być poddany debacie plenarnej oraz
przegłosowany, z uwzględnieniem przepisu art. 20 ust. 1a ustawy.
R o z d z i a ł VI
INTERPELACJE I
ZAPYTANIA
§ 47
1. Interpelacje
składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Zarząd.
2. Interpelacje
składa się na piśmie w Biurze Rady. Powinna ona zawierać przedstawienie stanu
faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane do
Zarządu.
§ 48
1. Adresat
interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od jej
otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i
Przewodniczącemu, który w punkcie „interpelacje i zapytania” informuje Radę o
zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.
2. Radny informuje
Radę, czy uznaje odpowiedź na wyczerpującą, i może wnieść o jej odczytanie.
Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej
odpowiedzi.
W
przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadawala go odpowiedź
pisemna i dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji, Rada na jego wniosek może
zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.
§ 49
1. Zapytania
składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o
uzyskanie informacji o faktach. Zapytania składa się na
piśmie w Biurze Rady lub ustnie do protokołu w punkcie „interpelacje i
zapytania”.
2. Do udzielania
odpowiedzi na zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika
samorządowego.
3. W razie braku
możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, odpowiedzi udziela się zgłaszającemu w ciągu 7 dni na piśmie.
4. Biuro Rady
prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte
dokładne informacje o terminach i sposobie załatwienia.
Do
obowiązków pracownika Biura Rady należy zawiadamianie zainteresowanych radnych o
wpływających odpowiedziach na zapytania.
R o z d z i a ł VII
GŁOSOWANIE
§ 50
1. W głosowaniu
jawnym, zwykłą większością głosów, podejmowane są uchwały, tj. wnioski
merytoryczne, postanowienia, rezolucje, apele i stanowiska. W pierwszej kolejności
głosuje się wnioski o ich odrzucenie w całości, jeżeli takie zostały
postawione.
2. W przypadku
projektu uchwały porządek głosowania przewiduje w kolejności:
– głosowanie
za odrzuceniem w całości, jeśli wniosek taki został przedstawiony,
– głosowanie
poprawek ujętych w opinii: komisji, Zarządu lub podniesionych na posiedzeniu plenarnym.
W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie
rozstrzyga o innych poprawkach,
– głosowanie
projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.
3. Wniosek o
głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 5 radnych.
51
1. Zwykła
większość głosów to taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o
jeden głos liczbę głosów „przeciw”.
2. Bezwzględna
większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów „za” przewyższająca
co najmniej o jeden pełny głos sumę pozostałych, ważnie oddanych głosów: „przeciw” i „wstrzymał
się”.
§ 52
1. W głosowaniu
jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które
oddano: „za”, „przeciw”, „wstrzymuje się”.
2. Głosowanie
imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem.
Lista osób głosujących „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” jest
załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu porządku obrad
się odnosi.
3. W głosowaniu
tajnym radni głosują kartami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano
zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.
4. Karty do
głosowania, o których mowa w ust. 2 i 3, oznacza się pieczęcią Rady.
§ 53
1. Głosowanie
jawne przeprowadza przewodniczący obrad.
2. Głosowanie
imienne oraz głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na sesji
spośród radnych. Komisja Skrutacyjna składa się z przewodniczącego i 2
członków.
3. Z
przeprowadzonego głosowania imiennego lub tajnego Komisja Skrutacyjna sporządza
protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie.
R o z d z i a ł VIII
BIURO RADY
§ 54
1. Biuro Rady
przechowuje projekty uchwał nadesłane lub przedłożone między sesjami, a także
gromadzi dzienniki promulgacyjne i periodyki
z zakresu samorządu terytorialnego i udostępnia je radnym.
2. Biuro
zobowiązane jest do powielania, przepisywania i przekazywania radnym materiałów
związanych z przygotowywaną sesją.
3. Biuro zapewnia
pomoc techniczną komisjom Rady.
4. Radny, który
przygotowuje wystąpienie na sesję Rady, ma prawo do pomocy technicznej ze strony Biura.
§ 55
Od otwarcia sesji do jej zamknięcia na sali obrad znajduje
się pracownik Biura Rady, który jest odpowiedzialny za:
1) wyłożenie do wglądu
protokołu z poprzedniej sesji Rady,
2) listę obecności,
3) protokołowanie obrad.
C z ę ś ć III
ORGANY WYKONAWCZE
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
§ 56
1. Organem
wykonawczym Gminy jest Zarząd, składający się z 5 osób.
2. W skład
Zarządu wchodzą: Burmistrz jako jego Przewodniczący, Zastępca Burmistrza i
członkowie.
§ 57
1. Rada wybiera
Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu
tajnym.
2. Rada wybiera
Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków
Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
3. Osoby określone
w ust. 1 i 2 Rada wybiera spośród radnych lub spoza składu Rady.
4. Odwołanie
Burmistrza i Zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie. Do
czasu wyboru nowego Zarządu dotychczasowy Zarząd pełni swoje obowiązki.
§ 58
Zarząd informuje Radę o stosunkach cywilnoprawnych zawieranych przez Gminę z osobami wchodzącymi
w skład organów Gminy. Nie dotyczy to stosunków wynikających z korzystania z
powszechnie dostępnych usług oraz stosunków wynikających z najmu lokali
i dzierżawy, jeżeli oparte są na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu
przedmiotów najmu lub dzierżawy.
§ 59
Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządzania
mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba
upoważniona przez Zarząd. Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do jednoosobowego
składania oświadczeń woli w imieniu Gminy Burmistrzowi.
§ 60
1. Zarząd obraduje
na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż
raz w miesiącu.
2. Zarząd
podejmuje decyzje kolegialne zwykłą większością głosów, w obecności
przewyższającej połowę składu Zarządu.
3. Szczegółowy
tryb działania Zarządu określa Regulamin Zarządu Miasta i Gminy Strzelin, stanowiący
załącznik nr 4 do niniejszego statutu.
R o z d z i a ł II
ZADANIA ZARZĄDU
§ 61
1. Zarząd wykonuje
zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy,
a w szczególności:
1) przygotowuje projekty
uchwał Rady,
2) wykonuje uchwały Rady
i zadania Gminy określone przepisami prawa,
3) przygotowuje wszelkie
sprawy, o których stanowi Rada, w tym zwłaszcza przygotowuje projekt budżetu,
4) informuje Radę i
mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach programu
społeczno-gospodarczego i wykorzystania budżetu,
5) podejmuje uchwały o
koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie bądź też uwzględnione
w niedostatecznej wysokości, w przypadkach upoważnienia przez Radę do dysponowania
rezerwą ogólną lub celową,
6) decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz
ustalaniu warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznych, w
których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
7) podejmowanie uchwały o zaskarżaniu rozstrzygnięć
dotyczących uchwał Zarządu,
8) powołuje komisje przetargowe do rozpatrywania ofert przy
przetargach publicznych ogłoszonych przez Gminę,
9) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
10) udziela kierownikom
jednostek organizacyjnych pozostających w
strukturze Gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody
kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
11) określa zakres, w
jakim Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim
imieniu,
12) wykonuje zadania
zlecone, określone odrębnymi przepisami,
13) składa Radzie
okresowe sprawozdania z działalności finansowej
Gminy.
2. Projekty uchwał
przedkładane Radzie przez Zarząd powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
3. Zarząd składa
Radzie informację z wykonanych przez siebie zadań na każdej sesji Rady.
4. Skarbnik Gminy
informuje niezwłocznie Radę o kontrasygnacie dokonanej na pisemne polecenie zwierzchnika
(art. 46 ust. 4 ustawy). Przewodniczący zleca zbadanie sprawy właściwej komisji oraz
przedstawia ustalenia na najbliższej sesji Rady.
§ 62
Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
2) organizowanie pracy Zarządu,
3) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na
stanowisko Zastępcy Burmistrza, członków Zarządu, Sekretarza i Skarbnika Gminy,
4) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
5) kierowanie pracą Urzędu Miasta i Gminy,
6) współdziałanie z organami sołectw i osiedli,
7) niezwłoczne ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z
jego wykonania za rok poprzedni,
8a) podejmowanie czynności należących do kompetencji
Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem
interesu publicznego. Nie dotyczy to zadań porządkowych
(art. 41 ust. 2 ustawy),
b) przedstawienie do zatwierdzenia, na niezwłocznie
zwołanym w tym celu posiedzeniu Zarządu, czynności, o których mowa w pkt 8a,
9) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami
samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy
o pracę lub mianowania,
10) wyznaczanie spośród
mianowanych pracowników samorządowych Rzecznika Dyscyplinarnego,
11) wykonywanie innych
czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy.
C z ę ś ć IV
SAMORZĄDOWE
JEDNOSTKI POMOCNICZE
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
§ 63
1. Samorządowymi
jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa
i osiedla.
2. Sołectwa i
osiedla tworzy Rada Miejska w drodze uchwał po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Projekt
podziału obszaru Gminy na jednostki pomocnicze przedstawia Rada Miejska do publicznej
konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy
projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym
terenie. Okres konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia
projektu we właściwym trybie. Po upływie tego okresu skorygowany projekt zostaje
niezwłocznie przedstawiony Radzie Miejskiej do zatwierdzenia.
4. Konsultacje, o
których mowa w ust. 3, są nadzorowane przez przewodniczącego i właściwą komisję.
Szczegółowe zasady przeprowadzania konsultacji określa odrębna uchwała Rady
Miejskiej.
5. Granice
jednostki pomocniczej, jej ustrój, a także zakres działania określają statuty nadane
przez Radę Miejską.
§ 64
1. Przewodniczący
organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesji Rady Miejskiej –
bez prawa udziału w głosowaniu – na zaproszenie Rady lub jej Przewodniczącego; a
także w każdym przypadku, gdy przedmiotem obrad Rady są sprawy danej jednostki
pomocniczej.
2. Przewodniczący
Rady zawiadamia przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji
Rady na takich samych zasadach jak radnych.
3. Udział
przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej obejmuje prawo głosu
w dyskusji w kwestiach dotyczących jednostki pomocniczej, który przysługuje mu na
zasadach określonych w niniejszym statucie.
§ 65
Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej
może przysługiwać dieta w wysokości określonej odrębną uchwałą.
R o z d z i a ł II
ORGANY OSIEDLA
§ 66
1. Mieszkańcy
osiedla podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne (referendum) lub za
pośrednictwem organów osiedla oraz za pośrednictwem organów Gminy.
2. Organem
uchwałodawczym w osiedlu jest organ, który zostanie określony przez Radę w statucie
osiedla.
3. Organem
wykonawczym w osiedlu jest zarząd osiedla, który reprezentuje osiedle na zewnątrz. Na
czele zarządu osiedla stoi przewodniczący.
4. Kompetencje
organów osiedla określa statut osiedla.
§ 67
1. Zarząd osiedla
reprezentuje jego mieszkańców wobec organów i jednostek organizacyjnych Gminy.
2. Zarząd osiedla
realizując swoje zadania współpracuje z organami Gminy oraz instytucjami i
organizacjami działającymi na terenie osiedla.
§ 68
1. Osiedle nie
posiada własnego budżetu. Osiedle prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu
Gminy, na zasadach określonych w statucie osiedla.
2. Organy osiedla
zarządzają mieniem komunalnym przekazanym przez Gminę i korzystają z niego.
Tryb
przekazywania mienia, składniki mienia oraz zakres zarządu nim określa odrębna
uchwała Rady.
§ 69
Do właściwości organu uchwałodawczego osiedla należy:
1) wybór, odwołanie i
udzielenie absolutorium zarządowi osiedla,
2) opiniowanie projektu
przedsięwzięć Rady Miejskiej i Zarządu Miasta i Gminy dotyczących mieszkańców
i tereniu osiedla,
3) opiniowanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego osiedla w zakresie: budownictwa
mieszkaniowego, handlu, usług, oświaty, wypoczynku,
4) przedstawianie Radzie
Miejskiej do końca lutego każdego roku oceny funkcjonowania na obszarze osiedla
administracji rządowej w zakresie obsługi mieszkańców, współpracy z samorządem
osiedla, realizacji inwestycji komunalnych,
zarządzania mieniem komunalnym,
5) wspieranie inicjatyw
społecznych w osiedlu zmierzających do poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju
kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług,
6) współudział w
tworzeniu planu budżetu Gminy w części dotyczącej osiedla. Odpowiednie wnioski
należy składać Zarządowi Miasta i Gminy do 15 sierpnia każdego roku,
7) inne sprawy
wynikające ze statutu osiedla.
§ 70
1. Nadzór nad
działalnością osiedla sprawuje Rada Miejska.
2. Zarząd osiedla
przedkłada Radzie Miejskiej do końca lutego sprawozdanie z działalności osiedla za
poprzedni rok.
W
sprawozdaniu należy umieścić informację o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym
dysponuje zarząd osiedla, oraz o kosztach jego eksploatacji.
3. Rada Miejska ma
prawo żądać niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania
osiedla oraz może uczestniczyć w posiedzeniach organów osiedla.
4. Zarząd osiedla
zobowiązany jest do przedłożenia Radzie Miejskiej uchwał organu stanowiącego osiedla
w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
R o z d z i a ł III
ORGANY SOŁECTWA
§ 71
1. Mieszkańcy
sołectwa podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne (referendum) lub za
pośrednictwem organów sołectwa oraz za pośrednictwem organów Gminy.
2. Organem
uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.
3. Organem
wykonawczym w sołectwie jest sołtys, który reprezentuje sołectwo na zewnątrz.
4. Działalność
sołtysa wspomaga rada sołecka.
5. Kompetencje
organów sołectwa określa statut sołectwa.
§ 72
1. Sołectwo nie
posiada własnego budżetu. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu
Gminy za zasadach określonych w statucie sołectwa.
2. Organy sołectwa
zarządzają mieniem komunalnym, przekazanym przez Gminę i korzystają z niego. Tryb
przekazywania mienia oraz zakres zarządu nim określa
odrębna uchwała Rady.
§ 73
Do właściwości zebrania wiejskiego należą wszystkie
istotne sprawy dla mieszkańców, a w szczególności:
1. Wydanie opinii
– w części dotyczącej sołectwa – przedstawionych do konsultacji przez Radę
projektów uchwał w sprawach planu zagospodarowania przestrzennego, planu budżetu na
dany rok i innych uchwał Rady Miejskiej.
2. Podejmowanie
uchwał w sprawie dysponowania mieniem sołectwa, w tym również środkami pieniężnymi
przyznanymi sołectwu z budżetu Gminy.
3. Uchwalanie
najpóźniej do 15 sierpnia każdego roku wniosków w celu rozpatrzenia ich przez Radę
Miejską i ewentualnego uwzględniania ich w
budżecie Gminy na następny rok.
4. W przypadku
planowania w budżecie Gminy wydatków na sołectwa związanych z budową urządzeń
komunalnych lub budową infrastruktury sołectwa – uchwalenie wysokości dobrowolnych
udziałów mieszkańców w budowie tych urządzeń oraz sposobu zbierania środków od
mieszkańców lub instytucji i jednostek organizacyjnych, usytuowanych na terenie
sołectwa.
§ 74
1. Nadzór nad
działalnością sołectwa sprawuje Rada Miejska.
2. Sołtys
przedkłada Radzie Miejskiej do końca lutego
sprawozdanie z działalności sołectwa za poprzedni rok. W sprawozdaniu należy
umieścić informację o
wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje sołectwo, oraz o kosztach jego
eksploatacji.
3. Rada Miejska ma
prawo żądać niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania
sołectwa oraz może uczestniczyć w posiedzeniach zebrania wiejskiego oraz organów
wykonawczych sołectwa.
4. Sołtys
zobowiązany jest do przedłożenia Radzie Miejskiej uchwał zebrania wiejskiego
sołectwa, w terminie 14 dni od daty jej podjęcia.
C z ę ś ć V
ZASADY I TRYB
PRZEPROWADZANIA REFERENDUM
§ 75
1. Referendum może
być przeprowadzane we wszystkich sprawach ważnych dla Gminy.
2. Zasady i tryb
przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
C z ę ś ć VI
MIENIE KOMUNALNE I
GOSPODARKA FINANSOWA MIASTA
R o z d z i a ł I
MIENIE KOMUNALNE
§ 76
1. Mieniem
komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych
gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
2. Mieniem
komunalnym zarządzają organy Gminy bądź inne powołane przez nie podmioty, którym
zostało ono przekazane do realizacji do zadań własnych Gminy.
3. Mieniem
pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej
dysponują jednoosobowo kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego
przez Zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda
Zarządu.
R o z d z i a ł II
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 77
1. Gmina prowadzi
samodzielną gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Budżet jest
uchwalany na rok kalendarzowy.
§ 78
1. Projekt budżetu
przygotowuje Zarząd.
2. Projekt budżetu
wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie
najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz przesyła projekt
do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
3. Budżet jest
uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, jednak nie później niż do
31 marca roku budżetowego.
4. Za prawidłową
gospodarkę Gminy odpowiada Zarząd.
5. Gospodarka
finansowa Gminy jest jawna.
§ 79
Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i
szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.
§ 80
Zarząd ma prawo do dokonywania zmian w budżecie Gminy w
zakresie ustalonym przez Radę i w granicach określonych przepisami prawa, z wyjątkiem
przeniesienia wydatków między działami.
C z ę ś ć VII
PRACOWNICY
SAMORZĄDOWI
§ 81
Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Miasta i
Gminy są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
1) wyboru – Burmistrz,
Zastępca Burmistrza,
2) mianowania –
kierownicy wydziałów Urzędu i innych jednostek organizacyjnych.
C z ę ś ć VIII
ZASADY DOSTĘPU DO
DOKUMENTÓW
I KORZYSTANIA Z NICH
§ 82
1. Dokumenty
dotyczące działalności Gminy określone w przepisie art. 11b ustawy, nieobjęte
ochroną na podstawie odrębnych przepisów, a także dokumenty z obrad Rady, których
jawność nie została wyłączona, są udostępniane przez pracownika Biura Rady lub
Sekretarza Gminy w siedzibie Urzędu Gminy.
2. Udostępnienie
dokumentów, o których mowa w ust. 1, obejmuje prawo dokonywania odpisów, wypisów,
notatek oraz ich kopiowania na koszt własny.
3. Uprawnienie, o
którym mowa w ustępach poprzedzających, nie dotyczy decyzji, postanowień i innych
rozstrzygnięć wydanych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji.
C z ę ś ć IX
PRZEPISY
PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§ 83
Przepis § 13 i § 15 ust. 1 nie ma zastosowania do członków
komisji Rady powołanych przed datą wejścia w życie niniejszego statutu.
§ 84
Statut Gminy podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do
Statutu Gminy Strzelin (poz. 1572)
Załącznik nr 2 do
Statutu Gminy Strzelin (poz. 1572)
Załącznik nr 3 do
Statutu Gminy Strzelin (poz. 1572)
§ 1
Komisja Rewizyjna realizuje funkcję kontrolną Rady
Miejskiej.
§ 2
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w oparciu
o roczny plan kontroli zatwierdzony przez Radę, a poza planem kontroli – na
podstawie odrębnej uchwały Rady.
§ 3
1. Komisja
Rewizyjna, dokonując kontroli, bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując
kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
2. Postępowanie
kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie
stanu faktycznego.
§ 4
1. Kontrola objęta
rocznym planem kontroli jest przeprowadzana na podstawie rocznego planu kontroli. W takim
przypadku zespół kontrolujący przeprowadza kontrolę na podstawie pisemnego
upoważnienia podpisanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
2. W przypadku
kontroli nieobjętej rocznym planem kontroli upoważnienie do jej przeprowadzenia
podpisuje Przewodniczący Rady na podstawie odrębnej uchwały Rady.
3. Upoważnienie
określone w ust. 1 i 2 określa:
1) podmiot kontrolowany,
2) przedmiot, zakres,
sposób kontroli,
3) termin jej
przeprowadzenia,
4) skład zespołu
kontrolującego.
§ 5
Przynajmniej na 3 dni robocze przed rozpoczęciem czynności
kontrolnych komisja zawiadamia o tym kierownika jednostki kontrolowanej.
§ 6
Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić
warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
§ 7
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w
dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. Działalność komisji nie może
naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.
§ 8
1. W związku z
przeprowadzaną kontrolą komisja ma prawo:
1) wstępu do
pomieszczeń i innych obiektów jednostek kontrolowanych,
2) wglądu do ksiąg,
rejestrów, planów, sprawozdań, wyników kontroli wyspecjalizowanych organów kontroli i
nadzoru (NIK, Regionalna Izba Obrachunkowa, inne organy kontroli) oraz innych akt i
dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce organizacyjnej związanych z jej
działalnością, z wyjątkiem danych objętych tajemnicą wynikającą z ustaw
szczególnych.
2. Komisja
zobowiązana jest do zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów przekazanych do
kontroli.
3. Osoby
kontrolujące podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o
postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę służbową w zakresie
obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
§ 9
1. Po zakończeniu
kontroli w terminie do 7 dni odbywa się wspólne posiedzenie zespołu kontrolującego
z udziałem przełożonego osoby (lub jednostki) kontrolowanej. Podczas posiedzenia
zespół kontrolujący przedstawia wstępne wyniki i wnioski pokontrolne, a podmiot
kontrolowany może się do nich ustosunkować ustnie lub na piśmie.
2. Ostateczne
wnioski i wyniki kontroli zespół kontrolujący przedstawia po wysłuchaniu
kontrolowanego w protokole pokontrolnym.
§ 10
1. Z przebiegu
kontroli komisja w ciągu 7 dni od odbycia spotkania, o którym mowa w § 9 ust. 1,
sporządza protokół, w którym:
1) powołuje fakty
stanowiące podstawę oceny działalności kontrolowanej jednostki organizacyjnej w
badanym okresie,
2) wskazuje konkretne
nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne,
3) protokół powinien
być zakończony wnioskami i zaleceniami pokontrolnymi.
2. Protokół
podpisują członkowie zespołu kontrolującego oraz kierownik kontrolowanej jednostki
organizacyjnej.
3. W przypadku
odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę
kontrolującą, osoby te zobowiązane są w terminie 5 dni od daty odmowy do
złożenia pisemnego wyjaśnienia przyczyn odmowy.
4. Wyjaśnienia, o
których mowa w ust. 3, składa się na ręce Przewodniczącego komisji. Jeżeli
podpisa-nia protokołu odmówi Przewodniczący komisji, składa on wyjaśnienie na ręce
Przewodniczącego Rady.
5. Po jednym
egzemplarzu protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Zarząd Miasta i Gminy, Komisja
Rewizyjna oraz kierownik kontrolowanej jednostki.
6. Kierownik
kontrolowanej jednostki może w ciągu 14 dni od otrzymania protokółu z kontroli
zgłosić pisemne wyjaśnienia lub zastrzeżenia odnoszące
się do zawartych w protokole ustaleń, wniosków i zaleceń pokontrolnych do
Przewodniczącego Rady Miejskiej. Stanowią one załącznik do protokołu.
§ 11
Po każdej przeprowadzonej kontroli Przewodniczący komisji
sporządza zwięzłą informację o jej wynikach i przedstawia ją Przewodniczącemu
Rady.
Protokół pokontrolny stanowi integralną część
informacji.
§ 12
W terminie do 31 stycznia każdego roku komisja składa Radzie
sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni, a także przedstawia do
zatwierdzenia plan kontroli na rok bieżący.
Załącznik nr 4 do
Statutu Gminy Strzelin (poz. 1572)
REGULAMIN
PRACY
ZARZĄDU MIASTA I GMINY
W STRZELINIE
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Zarządu określa organizację
wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał Rady oraz
podejmowania uchwał przez Zarząd.
§ 2
1.
Zarząd jako organ wykonawczy Gminy Strzelin działa z zachowaniem zasady
kolegialności.
2.
Ograniczenia kolegialności w działaniach Zarządu dopuszczalne są jedynie w
przypadkach określonych w ustawach.
II. Organizacja wewnętrzna Zarządu
§ 3
W skład Zarządu wchodzą:
1) Burmistrz,
który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,
2) jego
Zastępca,
3) trzech
członków.
§ 4
1.
Do zadań Burmistrza jako przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie
pracy Zarządu,
2) przewodniczenie
obradom Zarządu,
3) reprezentowanie
Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady.
2.
Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:
1) przygotowywanie
spraw i wniosków pod obrady Zarządu,
2) określanie
czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,
3) dostarczanie
członkom Zarządu materiałów dotyczących spraw i wniosków, które będą przedmiotem
obrad, o ile zachodzi taka potrzeba ze względu na złożoność rozstrzyganych spraw,
4) zapewnianie
obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.
3.
Przewodniczenie obradom obejmuje:
1) referowanie
spraw i wniosków przedkładanych pod obrady Zarządu lub wyznaczanie innych członków
Zarządu, a także upoważnionych osób do zreferowania tych spraw,
2) otwieranie
i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi sprawami lub wnioskami omawianymi na
posiedzeniach,
3) ustalanie
kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,
4) zarządzanie
głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
4.
Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:
1) przygotowywanie
sprawozdań z działalności Zarządu,
2) przyjmowanie
uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,
3) reprezentowanie
Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub
uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.
§ 5
Do obowiązków Zastępcy Burmistrza
należy podejmowanie czynności określonych w § 4 w przypadku nieobecności Burmistrza.
§ 6
Burmistrz określa szczegółowy zakres
zadań swojego Zastępcy i pozostałych członków Zarządu, z uwzględnieniem
postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy.
§ 7
Do obowiązków członka Zarządu
należy:
1) udział
w posiedzeniach Zarządu,
2) realizacja
zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
3) składanie
oświadczeń woli w imieniu Gminy Strzelin na podstawie imiennych upoważnień,
wynikających z uchwał Zarządu,
4) przygotowywanie
materiału na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,
5) realizacja
zadań powierzonych przez Zarząd.
III. Tryb pracy
Zarządu
§ 8
Zarząd obraduje i podejmuje
rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w
miesiącu.
§ 9
Posiedzenia Zarządu zwołuje Burmistrz
lub Zastępca Burmistrza.
§ 10
Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu
musi być skuteczne i zawierać informację o czasie obrad i przewidywanym porządku
obrad.
§ 11
1.
W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1) Burmistrz
jako Przewodniczący Zarządu,
2) Zastępca
Burmistrza,
3) pozostali
członkowie Zarządu,
4) Sekretarz
Gminy i Skarbnik Gminy.
2.
Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:
1) radca
prawny Urzędu Miasta i Gminy,
2) inni
pracownicy Urzędu Miasta i Gminy właściwi ze względu na przedmiot obrad,
3) kierownicy
gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.
3.
Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w
szczególności radni.
§ 12
Przewodniczący Rady Miejskiej może
uczestniczyć w pracach Zarządu.
§ 13
1.
W sprawach związanych z oświadczeniem woli w zakresie zarządu mieniem Gminy
stosuje się przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
2.
Burmistrz, jego Zastępca oraz członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie
zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności
należących do kompetencji Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na
podejmowaniu rozstrzygnięć oraz czynności, o których mowa w ust. 1.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 2, przedkładają Zarządowi sprawozdanie z
wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 14
Z posiedzeń Zarządu sporządzone są
protokoły numerowane w ciągu kadencji cyframi arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie
cyfry roku.
§ 15
1.
W protokołach z posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków
Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły
inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim
charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy uczestnictwa w posiedzeniu Zarządu
Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.
§ 16
1.
Protokół z posiedzenia Zarządu powinien oddawać przebieg posiedzenia, a
zwłaszcza podjęte przez Zarząd uchwały, decyzje, postanowienia i rozstrzygnięcia
(ustalenia).
2.
Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu
uczestniczący w danym posiedzeniu Zarządu oraz protokolant.
3.
Protokół z posiedzenia podlega przyjęciu i podpisaniu na następnym posiedzeniu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Zarządu, protokół może być
podpisany w innym wyznaczonym terminie.
IV. Rozstrzyganie
§ 17
1.
Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji
wynikających z ustaw oraz przepisów prawa wydanych na podstawie i w granicach
upoważnień ustawowych.
2.
Oprócz uchwał, Zarząd może podejmować inne rozstrzygnięcia (ustalenia)
zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.
3.
Uchwały są wyodrębnione z protokołu i numerowane w ciągu kadencji cyframi
arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
§ 18
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje
osobom wchodzącym w skład Zarządu, Sekretarzowi Gminy i Skarbnikowi Gminy oraz
kierownikom wydziałów Urzędu Miasta i Gminy.
§ 19
1.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym,
w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
2.
Każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania. W każdym
przypadku przysługuje mu prawo zgłaszania zdania odrębnego do protokołu.
§ 20
1.
O ile ustawy nie stanowią inaczej, uchwały Zarządu podpisuje Burmistrz jako
Przewodniczący Zarządu.
2.
Decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej
podpisuje Burmistrz. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu,
którzy brali udział w wydaniu decyzji.
§ 21
1.
Zarząd prowadzi rejestr podjętych
uchwał.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest jawny.
3.
Postanowienie ust. 2 nie dotyczy tych uchwał, których ujawnianiu sprzeciwiają
się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie informacji
niejawnych i o ochronie danych osobowych, o zachowaniu tajemnicy podatkowej,
o ochronie dóbr osobistych i o udostępnianiu akt dotyczących postępowań
prowadzonych w trybie określonym w kpa.
V. Zasady
wykonywania uchwał Rady
§ 22
O sposobie wykonania uchwał Rady
rozstrzyga Zarząd, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.
§ 23
Określenie przez Zarząd sposobu
wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:
1) ustalenie
terminu wykonania uchwały,
2) określenie
środków niezbędnych do wykonania uchwały,
3) wskazanie
osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.
§ 24
Zarząd składa Radzie na każdej sesji
informacje ze swojej pracy w okresie między sesjami. Informacja może być złożona w
formie ustnej.