1571 UCHWAŁA RADY
MIEJSKO-GMINNEJ W LUBAWCE z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zmian
w Statucie Miasta i Gminy Lubawka
Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74
ze zmianami) Rada Miejsko-Gminna w Lubawce uchwala, co następuje: |
§ 1
Przyjmuje się zmiany Statutu Miasta i Gminy Lubawka w
brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Przepisy statutu określone w § 18 ust. 3 oraz § 37 ust. 1 i
ust. 3 wchodzą w życie po wyborach do Rady Miejsko-Gminnej Lubawki w 2002 roku.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta
i Gminy Lubawka.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejsko-Gminnej w Lubawce z dnia 30 sierpnia 2001 r. (poz. 1571)
§ 1
W Statucie Miasta i Gminy Lubawka, stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały nr
II/5/96 Rady
Miejsko--Gminnej w Lubawce z dnia 27 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia
Statutu Miasta i Gminy Lubawka (Dz. Urz. Woj. Jeleniogórskiego z 1996 r. Nr 37,
poz. 73), wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 8 na końcu
zdania wyraz „terytorialny” zastępuje się wyrazem „gminnym”;
2) w § 10 na końcu
zdania po kropce dodaje się zdanie w brzmieniu:
„Gmina
może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu
właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu
terytorialnego.”;
3) w § 11:
a) pkt 1 otrzymuje
brzmienie:
„1) ładu
przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz
gospodarki wodnej,”,
b) pkt 7 otrzymuje
brzmienie:
„7) edukacji
publicznej,”,
c) pkt 11 otrzymuje
brzmienie:
„11) kultury fizycznej
i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,”,
d) pkt 13 otrzymuje
brzmienie:
„13) porządku
publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej,”,
e) pkt 15 otrzymuje
brzmienie:
„15) polityki
prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i
prawnej,”,
f) po pkt 16
dodaje się pkt 17–21 w brzmieniu:
„17) lokalnego
transportu zbiorowego,
18) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
19) promocji gminy,
20) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
21) współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw.”;
4) w § 12:
a) w ust. 3 na końcu
zdania skreśla się kropkę i dodaje się wyrazy:
„po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.”,
b) po ust. 3 dodaje się
ust. 4–8 w brzmieniu:
„4. Statut jednostki
pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar
jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów
organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania
organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań
przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy
kontroli oraz nadzoru rady gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
5. Rada gminy nie może uszczuplić dotychczasowych praw
sołectw do korzystania z mienia bez zgody zebrania wiejskiego.
6. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie
wiejskie, a organem wykonawczym – sołtys.
7. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej
może uczestniczyć w pracach rady gminy na takich samych zasadach jak radny gminy,
lecz bez prawa udziału w głosowaniu.
8. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany
do zawiadomienia, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu
wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.”;
5) w § 13 skreśla się
ust. 3;
6) w § 14:
a) w ust. 2 kropkę na
końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy „w tym z organizacjami
pozarządowymi.”,
b) po ust. 3 dodaje się
ust. 4 w brzmieniu:
„4. Wykonywanie zadań
publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami
samorządu terytorialnego.”;
7) skreśla się § 16;
8) § 18 otrzymuje
brzmienie:
„1. Organami gminy są:
1) rada gminy,
2) zarząd gminy.
2. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
3. Rada składa się z dziewiętnastu radnych wybranych
przez mieszkańców gminy.
4. Zarząd jest organem wykonawczym gminy powoływanym
i kontrolowanym przez radę.
5. Działalność organów gminy jest jawna.
Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
6. Jawność działania gminy obejmuje w
szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady gminy i
posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania
zadań publicznych, w tym protokołów organów gminy i komisji rady gminy.
7. Każdy zainteresowany mieszkaniec gminy ma prawo
dostępu do dokumentów określonych w ust. 6. Korzystanie z dokumentów może
odbywać się na miejscu w biurze rady, w asyście pracownika urzędu. Zainteresowany
może w tym celu dokonywać notatek i odpisów.”;
9) w § 20 w ust. 2:
a) pkt 2 otrzymuje
brzmienie:
„2) wybór i odwołanie
zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach
działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,
b) pkt 11 otrzymuje
brzmienie:
„11) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 2 i 2a ustawy o samorządzie
gminnym,”,
c) po pkt 12
dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
„12a) podejmowanie
uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz
przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i
regionalnych,”,
d) po pkt 14 dodaje
się pkt 14a w brzmieniu:
„14a) podejmowanie
uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”;
10) w § 21:
a) w ust. 3 lit. e)
otrzymuje brzmienie:
„e) nawiązania
stosunku pracy z burmistrzem w imieniu rady,”,
b) ust. 4 otrzymuje
brzmienie:
„4. Zadaniem
przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad
rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań
wiceprzewodniczącego.”;
11) § 23 otrzymuje
brzmienie:
„§ 23. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: zarząd
gminy, komisje rady, kluby radnych i co najmniej pięciu radnych.”;
12) w § 24:
a) ust. 1 otrzymuje
brzmienie:
„1. Do pomocy w
wykonywaniu swoich zadań rada gminy powołuje ze swego grona stałe lub doraźne
komisje,”,
b) skreśla się ust. 2,
c) ust. 8 otrzymuje
brzmienie:
„8. Komisje działają
na posiedzeniach zwoływanych przez ich przewodniczących, zastępców lub na wniosek
przewodniczącego rady oraz na pisemny wniosek minimum trzech członków komisji.”,
d) po ust. 8 dodaje się
ust. 8a i 8b w brzmieniu:
„8a. Komisje działają
zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę,”,
„8b. Komisje mogą
podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin lub komisjami powiatu,
jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności, po uprzednim wyrażeniu zgody
przez radę.”;
13) § 25 otrzymuje
brzmienie:
„1. Do zadań stałych
komisji rady z wyłączeniem komisji rewizyjnej, należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów
uchwał,
2) opiniowanie projektu
budżetu gminy,
3) występowanie z
inicjatywą uchwałodawczą,
4) opiniowanie i
rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę lub zarząd,
5) zajmowanie się
rozpatrywaniem spraw będących przedmiotem zakresu działania komisji określonych w
załączniku nr 7 do statutu,
6) komisje uchwalają
opinie oraz wnioski i przekazują je radzie.";
14) w § 27 skreśla się
ust. 4 i 5;
15) w § 28 w ust. 4 po
wyrazie „komisji” dodaje się wyrazy „w zależności od potrzeb”;
16) w § 31 skreśla się
ust. 5;
17) § 32 otrzymuje
brzmienie:
„1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów
przez siebie przyjętych.
2. Klub może utworzyć co najmniej pięciu radnych.
3. Przynależność do klubu jest dobrowolna.
4. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
5. Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego
powiadomienia przewodniczącego rady o utworzeniu klubu wraz z załączoną listą
składu osobowego klubu i podaniem imienia i nazwiska przewodniczącego klubu.
6. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów
radnych.
7. O każdej zmianie w składzie klubu lub o
rozwiązaniu klubu jego przewodniczący niezwłocznie zawiadamia przewodniczącego rady.
8. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy klubu
regulują we własnym zakresie.
9. Klub reprezentuje wobec rady jego przedstawiciel.
10. Przedstawiciele
klubów mogą przedstawiać stanowiska swoich klubów w sprawach będących przedmiotem
obrad rady.
11. Działalność
klubów radnych nie może być finansowana z budżetu gminy.
12. Kluby radnych mogą
korzystać z pomieszczeń rady po uzgodnieniu z przewodniczącym rady.”;
18) w § 33:
a) w ust. 1 po wyrazach
„funkcji kierownika” dodaje się wyrazy „lub jego zastępcy”,
b) po ust. 3 dodaje się
ust. 4 w brzmieniu:
„Szczegółowy sposób wykonywania mandatu radnego w
okolicznościach kiedy jest pracownikiem urzędu gminy, kierownikiem lub zastępcą
kierownika jednostki organizacyjnej lub członkiem zarządu gminy oraz składanie
oświadczeń o stanie majątkowym radnego określa ustawa.”;
19) w § 36 w ust. 2
skreśla się pkt 6;
20) § 37 otrzymuje
brzmienie:
„1. Rada gminy wybiera
zarząd w liczbie trzech osób w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów
przez właściwy organ wyborczy.
2. Jeżeli rada nie dokona wyboru zarządu w terminie
określonym w ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
3. W skład zarządu wchodzą:
1) burmistrz jako
przewodniczący zarządu,
2) zastępca burmistrza,
3) członek zarządu.
4. Rada gminy wybiera burmistrza w oddzielnym
głosowaniu.
5. Zastępcę burmistrza i członka zarządu wybiera
rada na wniosek burmistrza, w osobnym głosowaniu.
6. Zarząd uważa się za wybrany, jeżeli rada
dokonała wyboru całego jego składu.”;
21) skreśla się § 38;
22) § 39 otrzymuje
brzmienie:
„§ 39. Zasady wyboru burmistrza, zastępcy burmistrza i
członka zarządu, jak również ich odwołanie, regulują przepisy ustawy o samorządzie
gminnym oraz statut gminy.”;
23) w § 40:
a) w ust. 2 po wyrazach
„z burmistrzem” skreśla się wyrazy „i jego zastępcą,”,
b) po ust. 2 dodaje się
ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Stosunek pracy z
zastępcą burmistrza nawiązuje burmistrz z chwilą podjęcia uchwały przez radę stwierdzającą ten fakt.”,
c) skreśla się
ust. 3 i ust. 4;
24) w
§ 44 w ust. 12 wyraz „czterech” zastępuje się wyrazem „dwóch”;
25) § 64 otrzymuje
brzmienie:
„§ 64. Obsługę budżetu gminy prowadzi bank wyłoniony w
drodze przetargu.”;
26) w § 68:
a) w ust. 3 wyraz
„zarządzenia” zastępuje się wyrazem „uchwały”,
b) po ust. 4 dodaje się
ust. 5 w brzmieniu:
„5. Burmistrz przesyła
przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w
którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.”;
27) w § 71 wyraz
„terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym”;
28) w § 72 w ust. 5
skreśla się wyrazy „i członków komisji spoza rady”;
29) w § 74:
a) w ust. 1 skreśla się
zdanie drugie,
b) skreśla się ust. 5,
6, 7 i 8;
30) w § 76:
a) w ust. 1 na końcu
skreśla się kropkę i dopisuje się wyrazy „lub w wypadku wyborów przedterminowych w
ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyborów do rady gminy.”,
b) po ust. 1 dodaje się
ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Po upływie
terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21
dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów
przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.",
c) po ust. 1a
dopisuje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Pierwszą sesję
nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy
wiekiem radny obecny na sesji.”,
d) w ust. 3 po wyrazie
„ślubuję” dodaje się zdanie w brzmieniu:
„Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: <Tak
mi dopomóż Bóg.>”,
e) po ust. 3 dodaje się
ust. 4 w brzmieniu:
„4. Odmowa złożenia
ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu radnego.”;
31) w § 77:
a) w ust. 1 po wyrazach
„jednego zastępcę przewodniczącego” stawia się kropkę i skreśla się pozostałą
częścią zdania,
b) ust. 3 otrzymuje
brzmienie:
„3. Rada wybiera
burmistrza, zastępcę burmistrza i jednego członka zarządu lub ustala termin następnej
sesji dotyczącej wyboru zarządu.”;
32) w § 78:
a) w ust. 1 po wyrazach
„nowego zarządu” dodaje się wyrazy „w pełnym składzie”,
b) w ust. 4 wyrazy
„Pozostałych członków zarządu” zastępuje się wyrazami „Członka zarządu”,
c) w ust. 5 wyraz
„terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym.”,
d) ust. 6 przyjmuje
brzmienie:
„6. W przypadku
odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada gminy dokonuje wyboru nowego zarządu w
trybie, o którym mowa w art. 28 ustawy o samorządzie gminnym, odpowiednio w ciągu 3
miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku nie dokonania
wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia
rezygnacji, rada gminy ulega rozwiązaniu z mocy prawa.”,
e) ust. 7 otrzymuje
brzmienie:
„7. Rada gminy może
odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium jedynie na wniosek
co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia
przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną. Odwołanie
burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w
głosowaniu tajnym.
Głosowanie
w sprawie odwołania burmistrza rada gminy przeprowadza po zapoznaniu się z opinią
komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie,
nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli
wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny
wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od
poprzedniego głosowania.”,
f) ust. 8
otrzymuje brzmienie:
„8. Odwołanie
burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z
odwołaniem całego zarządu gminy albo złożeniem rezygnacji przez zarząd.”;
33) w § 87 wyraz
„terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym”;
34) w § 88 w ust. 2
wyrazy „Zwykła liczba” zastępuje się wyrazami „Zwykła większość”;
35) § 104 otrzymuje
brzmienie:
„1. W sprawach
nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie odpowiednio przepisy:
1) o samorządzie gminnym
z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z
późn. zm.),
2) przepisy
wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach
samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.),
3) o pracownikach
samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.),
4) ordynacja wyborcza do
rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich z dnia 16 lipca 1998 r.
(Dz. U. Nr 95, poz. 602 z późn. zm.),
5) o finansach
publicznych z dnia 26 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).”;
36) § 105 ust. 2
otrzymuje brzmienie:
„2. Statut gminy
podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”.
§ 2
1) W załączniku nr 5 do
statutu wprowadza się następujące zmiany:
a) załącznik nr 5 do
statutu otrzymuje brzmienie:
„Wzory pieczęci używanych przez gminę:
1. Rada
Miejsko-Gminna w Lubawce
2. Zarząd Miasta i
Gminy w Lubawce
3. Urząd Miasta i
Gminy w Lubawce
4. Urząd Stanu
Cywilnego w Lubawce
5. Urząd Miasta i
Gminy w Lubawce Referat Spraw Obywatelskich
6. Gminna Komisja
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lubawce”.
2) W załączniku nr 6 do
statutu wprowadza się następujące zmiany:
a) II punkt załącznika
otrzymuje brzmienie:
„II.
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Lubawka:
1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubawce.
2. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury i Kultury Fizycznej w
Lubawce.
3. Zakład Budżetowy Gospodarki Mieszkaniowej w Lubawce.
4. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „Sanikom” sp.
z o.o. w Lubawce.
5. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lubawce.
6. Przedszkole Publiczne nr 1 w Lubawce.
7. Przedszkole Publiczne nr 2 w Lubawce.
8. Przedszkole Publiczne w Chełmsku Śląskim.
9. Szkoła Podstawowa w Lubawce.
10. Szkoła Podstawowa w
Chełmsku Śląskim.
11. Szkoła Podstawowa w
Miszkowicach.
12. Gimnazjum Publiczne w
Lubawce.
13. Gimnazjum Publiczne w
Chełmsku Śląskim.”.
3) W załączniku nr 7 do
statutu wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 1 skreśla się
ppkt 6 i ppkt 7,
b) w pkt 1 po ppkt 10
dodaje się ppkt 11 w brzmieniu:
„opiniowanie spraw z zakresu realizacji inwestycji,
turystyki i promocji gminy”,
c) w pkt 2 ppkt 9
otrzymuje brzmienie:
„opiniowanie budżetu i zmian w budżecie”,
d) w pkt 2 na końcu
dodaje się ppkt 13 w brzmieniu:
„opiniowanie spraw z zakresu organizacji ruchu drogowego”,
e) w pkt 3, w ppkt 7 po
wyrazie sportu stawia się kropkę i skreśla się wyrazy „turystyki i promocji
gminy”.