1571

UCHWAŁA RADY MIEJSKO-GMINNEJ W LUBAWCE

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lubawka

       Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Miejsko-Gminna w Lubawce uchwala, co następuje:

 

§ 1

Przyjmuje się zmiany Statutu Miasta i Gminy Lubawka w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Przepisy statutu określone w § 18 ust. 3 oraz § 37 ust. 1 i ust. 3 wchodzą w życie po wyborach do Rady Miejsko-Gminnej Lubawki w 2002 roku.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Lubawka.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

                                             PRZEWODNICZĄCY
                                        RADY MIEJSKO-GMINNEJ
                                              JERZY MORAWIEC

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejsko-Gminnej w Lubawce z dnia 30 sierpnia 2001 r. (poz. 1571)

 

§ 1

W Statucie Miasta i Gminy Lubawka, stanowiącym załącznik  nr 1  do  uchwały  nr II/5/96  Rady  Miejsko--Gminnej w Lubawce z dnia 27 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Lubawka (Dz. Urz. Woj. Jeleniogórskiego z 1996 r. Nr 37, poz. 73), wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 8 na końcu zdania wyraz „terytorialny” zastępuje się wyrazem „gminnym”;

2) w § 10 na końcu zdania po kropce dodaje się zdanie w brzmieniu:

     „Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”;

3) w § 11:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,”,

b) pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) edukacji publicznej,”,

c)  pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,”,

d) pkt 13 otrzymuje brzmienie:

„13) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”,

e) pkt 15 otrzymuje brzmienie:

„15) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,”,

f)   po pkt 16 dodaje się pkt 17–21 w brzmieniu:

„17) lokalnego transportu zbiorowego,

 18) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

 19) promocji gminy,

 20) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

 21) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”;

4) w § 12:

a) w ust. 3 na końcu zdania skreśla się kropkę i dodaje się wyrazy:

„po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.”,

b) po ust. 3 dodaje się ust. 4–8 w brzmieniu:

„4. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:

1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,

2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,

3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,

4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,

5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru rady gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

 5. Rada gminy nie może uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia bez zgody zebrania wiejskiego.

 6. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a organem wykonawczym – sołtys.

 7. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na takich samych zasadach jak radny gminy, lecz bez prawa udziału w głosowaniu.

 8. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadomienia, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.”;

5) w § 13 skreśla się ust. 3;

6) w § 14:

a) w ust. 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy „w tym z organizacjami pozarządowymi.”,

b) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.”;

7) skreśla się § 16;

8) § 18 otrzymuje brzmienie:

„1. Organami gminy są:

1) rada gminy,

2) zarząd gminy.

 2.  Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

 3.  Rada składa się z dziewiętnastu radnych wybranych przez mieszkańców gminy.

 4.  Zarząd jest organem wykonawczym gminy powoływanym i kontrolowanym przez radę.

 5.  Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

 6.  Jawność działania gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów organów gminy i komisji rady gminy.

 7.  Każdy zainteresowany mieszkaniec gminy ma prawo dostępu do dokumentów określonych w ust. 6. Korzystanie z dokumentów może odbywać się na miejscu w biurze rady, w asyście pracownika urzędu. Zainteresowany może w tym celu dokonywać notatek i odpisów.”;

  9) w § 20 w ust. 2:

a)  pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,

b)  pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,”,

c)   po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

„12a)  podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”,

d)  po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:

„14a)  podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”;

10) w § 21:

a) w ust. 3 lit. e) otrzymuje brzmienie:

„e) nawiązania stosunku pracy z burmistrzem w imieniu rady,”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Zadaniem przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.”;

11) § 23 otrzymuje brzmienie:

„§ 23. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: zarząd gminy, komisje rady, kluby radnych i co najmniej pięciu radnych.”;

12) w § 24:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada gminy powołuje ze swego grona stałe lub doraźne komisje,”,

b) skreśla się ust. 2,

c)  ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Komisje działają na posiedzeniach zwoływanych przez ich przewodniczących, zastępców lub na wniosek przewodniczącego rady oraz na pisemny wniosek minimum trzech członków komisji.”,

d) po ust. 8 dodaje się ust. 8a i 8b w brzmieniu:

„8a. Komisje działają zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę,”,

„8b. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin lub komisjami powiatu, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności, po uprzednim wyrażeniu zgody przez radę.”;

13) § 25 otrzymuje brzmienie:

„1. Do zadań stałych komisji rady z wyłączeniem komisji rewizyjnej, należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał,

2) opiniowanie projektu budżetu gminy,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę lub zarząd,

5) zajmowanie się rozpatrywaniem spraw będących przedmiotem zakresu działania komisji określonych w załączniku nr 7 do statutu,

6) komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je radzie.";

14) w § 27 skreśla się ust. 4 i 5;

15) w § 28 w ust. 4 po wyrazie „komisji” dodaje się wyrazy „w zależności od potrzeb”;

16) w § 31 skreśla się ust. 5;

17) § 32 otrzymuje brzmienie:

 „1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

  2.  Klub może utworzyć co najmniej pięciu radnych.

  3.  Przynależność do klubu jest dobrowolna.

  4.  Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

  5.  Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia przewodniczącego rady o utworzeniu klubu wraz z załączoną listą składu osobowego klubu i podaniem imienia i nazwiska przewodniczącego klubu.

  6.  Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów radnych.

  7.  O każdej zmianie w składzie klubu lub o rozwiązaniu klubu jego przewodniczący niezwłocznie zawiadamia przewodniczącego rady.

  8.  Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy klubu regulują we własnym zakresie.

  9.  Klub reprezentuje wobec rady jego przedstawiciel.

10. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska swoich klubów w sprawach będących przedmiotem obrad rady.

11. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu gminy.

12. Kluby radnych mogą korzystać z pomieszczeń rady po uzgodnieniu z przewodniczącym rady.”;

18) w § 33:

a) w ust. 1 po wyrazach „funkcji kierownika” dodaje się wyrazy „lub jego zastępcy”,

b) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„Szczegółowy sposób wykonywania mandatu radnego w okolicznościach kiedy jest pracownikiem urzędu gminy, kierownikiem lub zastępcą kierownika jednostki organizacyjnej lub członkiem zarządu gminy oraz składanie oświadczeń o stanie majątkowym radnego określa ustawa.”;

19) w § 36 w ust. 2 skreśla się pkt 6;

20) § 37 otrzymuje brzmienie:

„1. Rada gminy wybiera zarząd w liczbie trzech osób w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

 2.  Jeżeli rada nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

 3.  W skład zarządu wchodzą:

1) burmistrz jako przewodniczący zarządu,

2) zastępca burmistrza,

3) członek zarządu.

 4.  Rada gminy wybiera burmistrza w oddzielnym głosowaniu.

 5.  Zastępcę burmistrza i członka zarządu wybiera rada na wniosek burmistrza, w osobnym głosowaniu.

 6.  Zarząd uważa się za wybrany, jeżeli rada dokonała wyboru całego jego składu.”;

21) skreśla się § 38;

22) § 39 otrzymuje brzmienie:

„§ 39. Zasady wyboru burmistrza, zastępcy burmistrza i członka zarządu, jak również ich odwołanie, regulują przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz statut gminy.”;

23) w § 40:

a) w ust. 2 po wyrazach „z burmistrzem” skreśla się wyrazy „i jego zastępcą,”,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Stosunek pracy z zastępcą burmistrza nawiązuje burmistrz z chwilą podjęcia uchwały przez radę stwierdzającą ten fakt.”,

c)  skreśla się ust. 3 i ust. 4;

24) w § 44 w ust. 12 wyraz „czterech” zastępuje się wyrazem „dwóch”;

25) § 64 otrzymuje brzmienie:

„§ 64. Obsługę budżetu gminy prowadzi bank wyłoniony w drodze przetargu.”;

26) w § 68:

a) w ust. 3 wyraz „zarządzenia” zastępuje się wyrazem „uchwały”,

b) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Burmistrz przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.”;

27) w § 71 wyraz „terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym”;

28) w § 72 w ust. 5 skreśla się wyrazy „i członków komisji spoza rady”;

29) w § 74:

a) w ust. 1 skreśla się zdanie drugie,

b) skreśla się ust. 5, 6, 7 i 8;

30) w § 76:

a) w ust. 1 na końcu skreśla się kropkę i dopisuje się wyrazy „lub w wypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyborów do rady gminy.”,

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.",

c)  po ust. 1a dopisuje się ust. 1b w brzmieniu:

„1b. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”,

d) w ust. 3 po wyrazie „ślubuję” dodaje się zdanie w brzmieniu:

„Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: <Tak mi dopomóż Bóg.>”,

e) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu radnego.”;

31) w § 77:

a) w ust. 1 po wyrazach „jednego zastępcę przewodniczącego” stawia się kropkę i skreśla się pozostałą częścią zdania,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Rada wybiera burmistrza, zastępcę burmistrza i jednego członka zarządu lub ustala termin następnej sesji dotyczącej wyboru zarządu.”;

32) w § 78:

a) w ust. 1 po wyrazach „nowego zarządu” dodaje się wyrazy „w pełnym składzie”,

b) w ust. 4 wyrazy „Pozostałych członków zarządu” zastępuje się wyrazami „Członka zarządu”,

c)  w ust. 5 wyraz „terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym.”,

d) ust. 6 przyjmuje brzmienie:

„6. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada gminy dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie, o którym mowa w art. 28 ustawy o samorządzie gminnym, odpowiednio w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku nie dokonania wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, rada gminy ulega rozwiązaniu z mocy prawa.”,

e) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Rada gminy może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną. Odwołanie burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.


 

      Głosowanie w sprawie odwołania burmistrza rada gminy przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.”,

f)   ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu gminy albo złożeniem rezygnacji przez zarząd.”;

33) w § 87 wyraz „terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym”;

34) w § 88 w ust. 2 wyrazy „Zwykła liczba” zastępuje się wyrazami „Zwykła większość”;

35) § 104 otrzymuje brzmienie:

„1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie odpowiednio przepisy:

1) o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.),

2) przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.),

3) o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.),

4) ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich z dnia 16 lipca 1998 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 602 z późn. zm.),

5) o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).”;

36) § 105 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Statut gminy podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”.

§ 2

1) W załączniku nr 5 do statutu wprowadza się następujące zmiany:

a) załącznik nr 5 do statutu otrzymuje brzmienie:

„Wzory pieczęci używanych przez gminę:

1.  Rada Miejsko-Gminna w Lubawce

2.  Zarząd Miasta i Gminy w Lubawce

3.  Urząd Miasta i Gminy w Lubawce

4.  Urząd Stanu Cywilnego w Lubawce

5.  Urząd Miasta i Gminy w Lubawce Referat Spraw Obywatelskich

6.  Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lubawce”.

2) W załączniku nr 6 do statutu wprowadza się następujące zmiany:

a) II punkt załącznika otrzymuje brzmienie:

„II.          Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Lubawka:

  1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubawce.

  2. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury i Kultury Fizycznej w Lubawce.

  3. Zakład Budżetowy Gospodarki Mieszkaniowej w Lubawce.

  4. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „Sanikom” sp. z o.o. w Lubawce.

  5. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lubawce.

  6. Przedszkole Publiczne nr 1 w Lubawce.

  7. Przedszkole Publiczne nr 2 w Lubawce.

  8. Przedszkole Publiczne w Chełmsku Śląskim.

  9. Szkoła Podstawowa w Lubawce.

10. Szkoła Podstawowa w Chełmsku Śląskim.

11. Szkoła Podstawowa w Miszkowicach.

12. Gimnazjum Publiczne w Lubawce.

13. Gimnazjum Publiczne w Chełmsku Śląskim.”.

3) W załączniku nr 7 do statutu wprowadza się następujące zmiany:

a) w pkt 1 skreśla się ppkt 6 i ppkt 7,

b) w pkt 1 po ppkt 10 dodaje się ppkt 11 w brzmieniu:

„opiniowanie spraw z zakresu realizacji inwestycji, turystyki i promocji gminy”,

c)  w pkt 2 ppkt 9 otrzymuje brzmienie:

„opiniowanie budżetu i zmian w budżecie”,

d) w pkt 2 na końcu dodaje się ppkt 13 w brzmieniu:

„opiniowanie spraw z zakresu organizacji ruchu drogowego”,

e) w pkt 3, w ppkt 7 po wyrazie sportu stawia się kropkę i skreśla się wyrazy „turystyki i promocji gminy”.