1533

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W BARDZIE

z dnia 20 sierpnia 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Bardo

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718) Rada Miejska w Bardzie uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Bardo, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Tracą moc uchwały:

1.  Uchwała nr XVII/151/96 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 15 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Bardo oraz zmian w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy Bardo.

2.  Uchwała nr XXX/273/97 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 26 czerwca 1997 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Bardo.

3.  Uchwała nr II/12/98 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Bardo.

4.  Uchwała nr IX/68/99 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 23 czerwca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Bardo.

§ 3

Wykonanie uchwały zleca się Zarządowi Miasta i Gminy Bardo.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. 

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
 
WŁADYSŁAW SIDOR

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 20 sierpnia 2001 r. (poz. 1533)

 

Statut GMINY BARDO

 


R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

1.  Gminazwana dalej „Gminą” – jest wspólnotą samorządową, obejmującą wszystkich jej mieszkańców.

2.  Siedzibą organów Gminy jest miasto Bardo.

§ 2

1.  Miasto i gmina Bardo obejmuje obszar 73,41 km2, z czego 4,55 km2 przypada na miasto Bardo, a pozostałe 68,86 km2 na teren gminy.

2.  Terytorium gminy obejmuje obszar w granicach zaznaczonych na mapie, stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

3.  Zmiany granic gminy dokonuje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia z uwzględnieniem trybu przewidzianego w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1966 r. z późn. zm.).

§ 3

1.  Herbem Gminy jest postać siedzącej na czerwonym tronie Matki Boskiej w niebieskiej szacie i w koronie. Matka Boska na lewym ręku trzyma Jezusa, który w wyciągniętej ręce trzyma jabłko. Głowy obu postaci znajdują się w aureoli. Herb przedstawiony jest na żółtym tle z czarnym otokiem. Jako wzór herbu miasta Barda służy rycina z książki „Miasta polskie w tysiącleciu”. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2.  Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3.  Rozpowszechnianie herbu w celach komercyjnych wymaga zgody Zarządu.

§ 4

1.         Gmina Bardo posiada osobowość prawną.

2.  Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone w ustawach dla innych podmiotów prawa, Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

R o z d z i a ł  II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 5

1.  Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, a w szczególności zadania wynikające z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

2.  W ramach realizacji zadań określonych w ust. 1 Gmina wykonuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz może wykonywać zadania przyjęte od administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji, po zapewnieniu koniecznych środków na ich realizację.

3.  Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego po otrzymaniu środków finansowych koniecznych do wykonywania tych zadań.

§ 6

1.  W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne – w tym przedsiębiorstwa – i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2.  Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

R o z d z i a ł  III

Organy Gminy

A.        RADA MIEJSKA

§ 7

1.         Organami Gminy są:

1)    Rada Miejska,

2)    Zarząd.

2.  Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

3.  Rada składa się z radnych w liczbie określonej ustawą o samorządzie gminnym.

4.  Działalność organów Gminy jest jawna, co oznacza, że obywatele posiadają prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonania zadań publicznych, w tym do protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.

5.  Dokumenty, o których mowa w punkcie 4, mogą być udostępniane do wglądu na pisemny wniosek obywatela skierowany do przewodniczącego organu lub komisji w terminie do 14 dni od jego wpływu do Urzędu.

6.  Nie podlegają udostępnieniu obywatelom, w tym radnym, dokumenty, które zawierają w swej treści informacje objęte ochroną ustawową, w szczególności informacje niejawne, dane osobowe, informacje zawierające tajemnicę skarbową, tajemnicę handlową, tajemnicę służbową lub informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr osobistych.

7.  Odmowa udostępnienia dokumentu do wglądu podlega zaskarżeniu w trybie właściwym dla postępowania w sprawie skarg, określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego.

8.  Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

9.  Do wyłącznej właściwości Rady należą:

1) uchwalanie statutu Gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego Zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej,

b) emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c)  zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu powiatu i województwa,

12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatela Gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
i regionalnych.

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

10. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 8

1.  Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego zastępcę Przewodniczącego. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady, zwołuje i prowadzi sesje Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Zastępca Przewodniczącego.

2.  Odwołanie Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego następuje co najmniej na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w art. 19 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 9

1.  Rada kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych – Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Rady oraz członków Zarządu.

§ 10

Rada rozstrzyga sprawy, rozpatrywane na sesjach, w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa przewiduje inaczej.

§ 11

1.         Z inicjatywą podjęcia uchwał mogą wystąpić:

1) Zarząd Miasta i Gminy,

2) stałe komisje Rady,

3) radni w liczbie co najmniej pięciu,

4) grupa wyborców w liczbie trzydziestu osób lub sołectwa.

2.  Z wnioskiem do organów wymienionych w pkt 1 ppkt 1 o podanie tematu – sprawy pod obrady sesji wystąpić mogą: partie, stronnictwa, organizacje zawodowe i społeczne działające na terenie miasta i gminy Bardo.

§ 12

1.  Przewodniczący Rady – a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego w szczególności:

   zwołuje sesje Rady,

   przewodniczy obradom,

   kieruje obsługą kancelaryjną,

   zarządza i przeprowadza głosowanie,

   podpisuje uchwały Rady,

   czuwa nad zabezpieczeniem warunków, niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 13

W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Zastępcy Przewodniczącego – lub zrzeczenie się funkcji przed upływem kadencji – Rada na swojej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 14

Tryb działania Rady Miejskiej oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał prze Radę określa regulamin, stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

§ 15

1.  Do pomocy w wykonywaniu zadań Rady powołuje się następujące stałe komisje:

1) Planowania, Finansów i Budżetu – w składzie do 6 osób.

2) Zdrowia, Spraw Socjalnych – w składzie do 6 osób.

3) Oświaty, Kultury i Sportu – w składzie do 6 osób.

4) Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – w składzie do 7 osób.

5) Rolna – w składzie do 7 osób, w tym 5 radnych.

6) Rewizyjna – w składzie od 3 do 5 radnych.

2.  Tematyczny zakres działania poszczególnych komisji.

1) Planowania, Finansów i Budżetu – w zakresie spraw:

   opiniowania projektu budżetu,

   oceny realizacji budżetu,

   oceny sprawozdania z działalności finansowej Gminy,

   zaciągania długoterminowych pożyczek.

2) Zdrowia, Spraw Socjalnych – w zakresie spraw:

   działalności placówek służb zdrowia i opieki społecznej,

   zdrowia mieszkańców i warunków sanitarnych.

3) Oświaty, Kultury i Sportu – w zakresie spraw:

   szkolnictwa i wychowania dzieci i młodzieży,

   spraw czytelnictwa i bibliotek,

   upowszechniania kultury,

   kultury fizycznej, sportu i turystyki,

   rozwoju urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych.

4) Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – w zakresie spraw:

   zagospodarowania przestrzennego,

   planowania gospodarczego, budownictwa i inwestycji terenowych, koordynacji gospodarczej,

   utrzymania i rozbudowy urządzeń komunalnych,

   gospodarki mieszkaniowej,

   handlu i gastronomii,

   usług dla ludności,

   drobnej wytwórczości i rzemiosła,

   przemysłu,

   ochrony, bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego,

   ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego,

   ochrony i kształtowania środowiska naturalnego,

   ochrony gospodarki wodno-ściekowej,

   ochrony powietrza, zasobów leśnych i terenów rekreacyjnych.

5) Rolna – w zakresie spraw:

   produkcji rolnej,

   rozbudowy i unowocześnienia gospodarstw rolnych,

   oświaty rolniczej,

   zaopatrzenia rolnictwa w środki produkcji i ochrony roślin.

6) Rewizyjna – w zakresie spraw:

   kontroli działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych,

   opiniowania wykonania budżetu Gminy i występowania z wnioskami do Rady, w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,

   badania i oceny za zlecenie Rady materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych, dokonanych przez inne podmioty kontroli,

   opiniowania wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,

   wnioskowania do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli,

   wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę.

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin, stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 16

1.  Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należy w szczególności:

a) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których zostały powołane,

b) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę,

c)  występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał,

d) współpraca z innymi komisjami Rady.

§ 17

1.  Komisje podlegają Radzie Miejskiej.

2.  Komisje przedkładają Radzie – w terminie do 31 stycznia – plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

§ 18

1.  Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

2.  Realizacja postanowień, o których mowa w ust. 1, następuje poprzez:

a) wspólne posiedzenia,

b) udostępnienie posiadanych opracowań,

c)  powoływanie zespołów do rozwiązania określonych problemów.

§ 19

1.  Komisje działają na posiedzeniach.

2.  Komisja może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3.  W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 20

Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie osoby, których obecność lub wypowiedź są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 21

1.  Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzenia, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.

2.  Przewodniczący komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na żądanie co najmniej 3 członków komisji.

§ 22

1.  Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

2.  Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

B. ZARZĄD GMINY

§ 23

Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd.

§ 24

1.  Rada Gminy wybiera Zarząd w liczbie określonej w ustawie o samorządzie gminnym, z tym że do końca kadencji Rady, w czasie której uchwalono niniejszy statut, Zarząd liczy 5 członków.

2.  Członkowie Zarządu – poza Burmistrzem i jego Zastępcą wybierani są spośród Rady.

3.  Tryb wyboru i odwołania Zarządu lub poszczególnych jego członków określa ustawa o samorządzie gminnym.

4.  W przypadku konkursu – ogłasza go Rada, określając wymagania, kwalifikacje oraz powołuje komisję konkursową, określając jej zadania.

§ 25

1.  Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy, określone przepisami prawa.

2.  Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej,

2) określanie sposobu wykonania uchwał,

3) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystania środków budżetowych oraz wykonania budżetu,

4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

5) podejmowanie decyzji w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a w szczególności:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości, nie przekraczającej sumy ustalonej na każdy rok przez Radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok,

c)  zaciąganie zobowiązań w sprawach nie wymienionych w pkt 4, do wysokości ustalonej przez Radę,

6) dysponowanie rezerwą ogólną na wydatki nieprzewidziane w budżecie oraz dokonywanie zmian wydatków między rozdziałami i paragrafami – w ramach działu klasyfikacji budżetowej, w granicach określonych uchwałą budżetową,

7) zatrudnienie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

8) rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych ogłaszanych przez Radę,

9) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostałych w strukturze gminy, pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielenie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictw,

10) określanie zakresu, w jakim Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,

11) udzielanie upoważnień Burmistrzowi do składania jednoosobowych oświadczeń woli, związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy,

12) ustalanie wynagrodzenia dla Zastępcy Burmistrza, Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy na wniosek Burmistrza.

3.  Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu, stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego statutu.

R o z d z i a ł  IV

Pracownicy samorządowi

§ 26

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa odrębna ustawa.

§ 27

1.  Pracownikami samorządowymi z wyboru w Gminie jest Burmistrz oraz Zastępca Burmistrza.

2.  Nawiązania stosunku pracy z Burmistrzem dokonuje Przewodniczący Rady i w tym przypadku pełni funkcje przewidziane w Kodeksie pracy dla kierownika zakładu pracy.

3.  Nawiązania stosunku pracy z Zastępcą Burmistrza dokonuje Burmistrz.

4.  Nawiązanie stosunku pracy z osobami wymienionymi w ust. 1 następuje z chwilą wyboru przez Radę.

5.  Inne czynności, wynikające z zakresu stosunku pracy, wobec Burmistrza wykonuje Przewodniczący Rady.

6.  Pozostali członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje bez nawiązania stosunku pracy (społecznie). Uchwała Rady w sprawie diet dla radnych może przyznać radnym będącym członkami Zarządu podwyższone diety.

§ 28

1.  Z pracownikami mianowanymi nawiązanie stosunku pracy następuje poprzez wręczenie im aktu mianowania podpisanego przez dwóch członków Zarządu.

2.  Pracownikami mianowanymi mogą być kierownicy referatów oraz inni pracownicy zaproponowani przez Zarząd.

3.  Decyzję, co do zmiany formy zatrudnienia z umowy o pracę na stosunek na podstawie mianowania, podejmuje Zarząd, biorąc pod uwagę kwalifikacje i oceny pracy pracownika.

§ 29

1.  Nawiązanie stosunku pracy z kierownikami jednostek organizacyjnych podległych Radzie następuje:

1) poprzez powołanie ich przez Zarząd Miasta i Gminy w Bardzie,

2) zawarcia umowy na czas określony lub nieokreślony

2.  Umowę o pracę za Zarząd Miasta i Gminy podpisuje Burmistrz.

§ 30

Z pozostałymi pracownikami samorządowymi umowę o pracę zawiera Burmistrz.

R o z d z i a ł  V

Absolutorium

§ 31

1.  Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2.  Uchwała Rady – w sprawę nie udzielenia Zarządowi absolutorium – jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

3.  Rada rozpatruje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 2 na sesji, zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nie udzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej – w sprawie uchwały Rady o nie udzieleniu absolutorium – i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, Rada może odwołać Zarząd bezwzględną większoscią głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

R o z d z i a ł  VI

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 32

1.  W Gminie uchwałą Rady Miasta i Gminy Bardo nr II/12/84 z dnia 9 listopada 1984 r. utworzono następujące sołectwa:

1)    Brzeźnica,

2)    Dębowina,

3)    Dzbanów,

4)    Grochowa,

5)    Janowiec,

6)    Laskówka,

7)    Opolnica,

8)    Potworów,

9)    Przyłęk.

2.  Utworzenie jednostki pomocniczej miasta Bardo pozostawia się do decyzji zebrania mieszkańców miasta Bardo.

§ 33

Organizację i zakres działania jednostek pomocniczych określa Rada odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

§ 34

1.  Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawuje Rada Miejska poprzez Komisję Rewizyjną w zakresie:

1) oceny działania organów sołectwa,

2) oceny wykonywania zadań przekazanych przez Gminę do realizacji przez jednostkę pomocniczą,

3) zarządzania wyborów sołtysa i rady sołeckiej,

4)    zwoływania zebrań wiejskich.

2.  Sołtysi mogą uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej, a Rada Miejska określi na jakich zasadach będzie przysługiwała mu dieta oraz koszty podróży za udział w sesji.

R o z d z i a ł  VII

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 35

1.  W celu wykonywania swoich zadań Rada Miejska tworzy następujące jednostki organizacyjne Gminy:

1) Ośrodek Pomocy Społecznej,

2) Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji,

3) Biblioteka Publiczna,

4) Przedszkole Publiczne w Bardzie,

5) Przedszkole Publiczne w Przyłęku,

6) Straż Miejska,

7) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

8) Szkoła Podstawowa w Bardzie,

9) Szkoła Podstawowa w Przyłęku,

10) Gimnazjum w Bardzie.

2.  Formę organizacyjno-prawną jednostek Gminy określa Rada Miejska w uchwale powołującej jednostkę oraz w statutach nadawanych tym jednostkom przez Radę.

R o z d z i a ł  VIII

Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 36

Zmian statutu dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 37

1.  Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

2.  Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.


 


Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)

 


Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)

 


Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)

 

Regulamin Rady Miejskiej Barda

 


R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej, zwanej dalej Radą, oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 2

Rada obraduje na sesjach, do form jej działania należą posiedzenia komisji.

R o z d z i a ł  II

Sesje Rady

§ 3

1.  Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji – określone w ustawach o samorządzie gminnym, statucie gminy i innych przepisach prawa.

2.  W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych, może ona wyrazić swoje stanowisko. Stanowisko nie rodzi skutków prawnych.

§ 4

1.  Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2.  Na pierwszej sesji Rada wybiera Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego.

3.  Do momentu wyboru Przewodniczącego pierwszą sesję prowadzi najstarszy wiekiem radny.

§ 5

1.  Zwykłe posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub co najmniej pięciu radnych w terminie siedmiu dni od dnia zgłoszenia wniosku.

2.  Na wypadek nieobecności Przewodniczącego Rady sesje zwołuje Zastępca Przewodniczącego Rady.

3.  Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 6

1.  Projekt porządku obrad, miejsce, termin oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący Rady w porozumieniu z Zarządem Gminy.

2.  O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad – doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały, związane z przedmiotem sesji. Przewodniczący zawiadamia także o sesji przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3.  Zawiadomienie o sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na urzędowych tablicach ogłoszeń.

4.  Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

5.  Na wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady obowiązany jest wprowadzić pod obrady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt uchwały wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

§ 7

Poza radnymi w sesji mogą uczestniczyć inne osoby. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Przewodniczącym Zarządu ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

R o z d z i a ł  III

Obrady

§ 8

1.  Sesję każdorazowo otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Rady jako przewodniczący obrad.

2.  Sekretarza obrad wybiera Rada zwykła większością głosów, w głosowaniu jawnym.

3.  Sekretarz obrad nadzoruje protokołowanie obrad oraz opowiada za treść protokołu.

§ 9

1.  Sesje Rady są jawne.

2.  Jawność sesji oznacza, iż podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3.  Przebieg sesji może być rejestrowany za pomocą urządzeń audiowizualnych.

§ 10

1.  Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może uzyskać quorum – wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

§ 11

Za stołem prezydialnym zasiadają:

przewodniczący obrad, jego zastępca, sekretarz obrad oraz inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego.

§ 12

1.  Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka Przewodniczący Rady.

2.  Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram sesję Rady Miejskiej Barda”.

3.  Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum, a w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

4.  Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady podpisem na liście.

5.  Radny powinien – w razie niemożności uczestniczenia w sesji, powiadomić z odpowiednim wyprzedzeniem o swojej nieobecności Przewodniczącego Rady.

§ 13

1.  Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

2.  Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w proponowanym porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Zarząd z zastrzeżeniem pkt 4 w § 6.

3.  Obsługę techniczną, prowadzenie protokołu obrad oraz wykonywanie innych czynności zleconych przez Przewodniczącego, zabezpiecza pracownik Urzędu Gminy.

4.         W porządku obrad przewiduje się:

1)    powołanie sekretarza obrad,

2)    przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu w okresie od ostatniej sesji,

4)    interpelacje i zapytania radnych,

5)    wolne wnioski i informacje.

§ 14

1.  Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku.

2.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3.  Przewodniczący może przyjąć pisemne wystąpienie radnego nie uczestniczącego w sesji do protokołu – informując o tym Radę.

4.  Podczas trwania sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością – w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1)    sprawdzenie quorum,

2)    zdjęcie określonego tematu z porządku obrad,

3)    zakończenie dyskusji,

4)    zamkniecie listy mówców,

5)    ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

6)    przestrzeganie regulaminu obrad,

7)    przeliczenia głosów,

8)    ogłoszenia przerwy w obradach sesji,

9)    utajnienia sesji lub jej części.

5.  Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada decyduje o tych sprawach w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 15

1.  Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad, jego decyzje w tym zakresie są ostateczne.

2.  Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.

3.  Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przewleka swoje wystąpienie, Przewodniczący obrad zwraca mu na to uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi Przewodniczący może odebrać mówcy głos.

4.  Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, Przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

§ 16

1.  Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2.  Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 17

1.  Na każdej planowanej sesji Burmistrz lub wyznaczony przez niego członek Zarządu składa sprawozdanie z pracy Zarządu między sesjami, a w terminach do 30 marca i 30 września składa sprawozdanie z wykonania uchwał.

2.  Każdy radny ma prawo zadawania pytań i żądania wyjaśnień co do wszystkich interesujących go spraw, dotyczących zakresu działania Rady pod adresami:

a)    Przewodniczącego Rady,

b)    Burmistrza lub innych członków Zarządu,

c)    przewodniczącego komisji Rady.

3.  Adresat zapytania udziela odpowiedzi i wyjaśnień na tej samej sesji, a w przypadku niemożności natychmiastowego jej udzielenia, udziela jej na piśmie w terminie dwóch tygodni.

4.  Sprawy nieobjęte porządkiem obrad zgłaszać można na piśmie przed rozpoczęciem obrad, na ręce Przewodniczącego Rady. Rozpatrywane mogą być dopiero po wyczerpaniu porządku obrad.

5.  O przyczynie nierozpatrzenia sprawy na sesji oraz o ewentualnym jej biegu Przewodniczący powiadamia Radę na sesji.

§ 18

1.  Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący kończy obrady, wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Miejskiej Barda”.

§ 19

1.  Z każdej sesji sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte uchwały.

2.  Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności:

1) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, z także nazwisko i imię sekretarza obrad i przewodniczącego obrad,

2) stwierdzenie quorum,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłaszania pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania, z wyszczególnieniem jego wyników,

8) podpis przewodniczącego i sekretarza obrad.

3.         Do protokołu dołącza się:

1)    listę obecności radnych,

2)    listę członków spoza Rady,

3)    listę zaproszonych gości,

4)    tekst podjętych przez Radę uchwał,

5)    tekst podjętych przez Rade wniosków,

6) oświadczenia i inne dokumenty, złożone na ręce Przewodniczącego w czasie obrad.

4.  Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

5.  Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

6.  Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych – po przyjęciu przez Radę – uwzględnia się przez sporządzanie załączników do protokołu zawierającego sprostowanie lub uzupełnienie.

7.  Opis protokołu winien być 7 dnia po odbyciu sesji przekazany Zarządowi Miasta i Gminy.

8.  Wyciąg z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

9.  Protokoły z obrad przechowuje się w Urzędzie.

R o z d z i a ł  IV

Tryb podejmowania uchwał

§ 20

1.  Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.

2.  Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 21

1.  Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym – chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady. Jeżeli sesję prowadzi Zastępca Przewodniczącego Rady – pod nieobecność na sesji Przewodniczącego Rady – głos Zastępcy Przewodniczącego Rady prowadzącego sesję jest rozstrzygający, w przypadku równej liczby głosów.

§ 22

1.  Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2.  Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano zwykłą większość głosów.

§ 23

1.  Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. „przeciw” i „wstrzymujących się”.

2.  Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów, oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady – a zarazem tej połowie najbliższa, tj. 10 ważnie oddanych głosów.

3.  Bezwzględna większość głosów – przy parzystej liczbie osób – zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4.  Bezwzględna większość głosów – przy nieparzystej liczbie głosujących – zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

§ 24

1.  Projekt uchwały Zarząd przekazuje na piśmie Przewodniczącemu Rady, w celu umieszczenia w porządku obrad Rady.

2.  Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać projekt do komisji, chyba że Rada postanowi inaczej.

3.  Do projektów uchwał, wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji, wymagana jest opinia Zarządu.

4.  Za przygotowanie uchwał – pod względem formalnoprawnym, merytorycznym i techniki legislacyjnej – odpowiada Zarząd.

§ 25

1.         Uchwała Rady powinna zawierać:

   datę i tytuł,

   podstawę prawną,

   określenie zadań oraz środki na ich realizację,

   określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

   przepisy przejściowe i derogacyjne,

   termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obejmowania,

   uzasadnienie prawne i merytoryczne.

2.  Uchwały oznacza się kolejnym numerem sesji (cyfra rzymska), łamanym przez numer uchwały według kolejności podjęcia (cyfra arabska) oraz przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację zaczyna się z początkiem każdej kadencji.

3.  Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Rady.

4.  Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w Biurze Rady.

5.  Uchwały przekazuje się Zarządowi do realizacji.

6.  Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie, w jakim była uchwalona.

7.  Rada może zobowiązać Zarząd do opracowania i ogłoszenia w formie uchwały obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

§ 26

1.  Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.

2.  Powołany sekretarz obrad dokonuje przeliczenia głosów.

3.  Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano „za”, „przeciwko” oraz „wstrzymujące się”.

§ 27

1.  W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej w Bardzie, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna – w składzie co najmniej 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.

2.  Komisja skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania.

3.  Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania.

R o z d z i a ł  V

Radni

§ 28

1.  Przed przystąpieniem do wykonania mandatu radny składa ślubowanie, którego rota brzmi:

„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Gminy”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zadania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

2.  Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat radnego w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 29

Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności:

a) przyjmować zgłaszane postulaty i przedstawiać je organom Gminy do rozpatrzenia,

b) informować mieszkańców o stanie Gminy,

c)  konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

d) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

e) przyjmowanie wniosków i skarg mieszkańców Gminy.

§ 30

1.  Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym radny może:

a) domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających z postulatów i wniosków wyborców,

b) żądać pomocy Zarządu i Urzędu w sprawach wynikających z działalności radnego – a w szczególności informacji o planach i realizacji zadań budżetowo-gospodarczych.

R o z d z i a ł  VI

Postanowienia końcowe

§ 31

Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu oraz udziela pomocy w jego interpretacji.


 

 

 

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)

 

 

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej
w Bardzie

 


§ 1

1.  Komisja Rewizyjna, zwana dalej „komisją”, jest organem Rady Miejskiej powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Zarządu oraz podporządkowanych gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Rady oraz członków Zarządu.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu Gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej w Bardzie i działa w jej imieniu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę Miejską w Bardzie oraz na zlecenie Rady.

§ 5

1.  Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia Radzie Miejskiej w Bardzie do akceptacji na początku roku kalendarzowego.

2.  Rada Miejska w Bardzie może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3.  Rada Miejska w Bardzie, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 6

1.  Do kierowania pracą komisji, członkowie wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.

2.  Przewodniczący komisji:

1) organizuje pracę komisji,

2) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,

3) składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z działalności komisji.

§ 7

Członkowie komisji zobowiązani są do:

1)        przestrzegania regulaminu komisji,

2)        aktywnego uczestnictwa w pracach komisji,

3) przestrzegania tajemnicy służbowej w zakresie wiadomości powziętych w związku z wykonywaniem funkcji kontrolnych.

§ 8

1.  Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.  Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek dwóch członków komisji.

3.  W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby nie będące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

4.  Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

5.  Posiedzenie jest ważne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

6.  Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu ogólnej liczby członków komisji.

7.  Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.

§ 9

1.  Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedstawiane Radzie Miejskiej.

2.  Komisja składa pisemne sprawozdanie ze swojej działalności przynajmniej raz na rok.

§ 10

Komisja współpracuje z innymi komisjami Rady Miejskiej w Bardzie.

§ 11

1.  Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2.  Przedmiotem kontroli jest działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych w zakresie:

   gospodarki finansowo-ekonomicznej,

   gospodarowania mieniem komunalnym,

   przestrzegania i realizacji postanowień statutu Gminy, uchwał Rady Miejskiej oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,

   realizacja bieżących zadań Gminy.

§ 12

1.  Komisja bada wykonanie budżetu Gminy, opiniuje wykonanie budżetu i występuje do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi.

2.  Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek, a w szczególności realizację uchwał Rady Miejskiej określających podstawowe kierunki społeczno-gospodarcze działalności Gminy.

§ 13

Przewodniczący komisji zawiadamia Burmistrza (kierownika kontrolowanej jednostki) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na pięć dni przed terminem kontroli.

§ 14

1.  Członkowie komisji dokonujący kontroli działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.

2.  W upoważnieniu winny być wyszczególnione:

     termin,

     przedmiot,

     zakres przeprowadzanej kontroli.

§ 15

Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostek kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanej z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 16

1.  Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2.  Podczas dokonywania czynności kontrolowanych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującej na terenie kontrolowanej jednostki,

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami, które z mocy ustawy podlegają szczególnej ochronie.

3.  Działalność komisji nie może naruszać obowiązującej w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 17

Zadaniem komisji jest:

   rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,

   ustalanie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

   wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 18

1.  Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2.  W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3.         Protokół powinien ponadto zawierać:

   nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,

   imiona i nazwiska osób kontrolujących,

   określenie zakresu przedmiotu kontroli,

   ewentualne zastrzeżenia i uwagi kierownika jednostki kontrolowanej,

   wykaz załączników.

4.  Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady, trzeci pozostaje w aktach komisji.

§ 19

Komisja przedstawia swoje opinie i wnioski z przeprowadzonej kontroli do Rady. Rada Miejska występuje do Zarządu i jednostek z wystąpieniem w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

 

§ 20

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało przez Radę skierowane, obowiązani są w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie realizacji zaleceń i o wykonaniu wniosków.

§ 21

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę Przewodniczącemu Rady, a Rada sprawę przekazuje organom ścigania.

§ 22

1.  Wyniki swoich działań komisja przekazuje Radzie w formie sprawozdania.

2.  Sprawozdanie powinno zawierać:

   zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości, osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

   wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

   jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstania nieprawidłowości.

§ 23

Obsługę techniczno-biurową prowadzi wyznaczony pracownik Urzędu.


 

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)

 

 

Regulamin Zarządu

 

 


R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Zarządu Miasta i Gminy Bardo, zwanego dalej „Zarządem”, oraz sposób obradowania na posiedzeniach i podejmowania uchwał.

R o z d z i a ł  II

Posiedzenia Zarządu

§ 2

1.  Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Zarządu w miarę potrzeby – jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2.  Posiedzenia Zarządu prowadzi Przewodniczący Zarządu – a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Zarządu.

3.  W posiedzeniach Zarządu uczestniczą także Skarbnik, Sekretarz oraz w miarę potrzeby inne osoby zapraszane na posiedzenie Zarządu bez prawa głosowania.

4.  O posiedzeniach Zarządu należy zawiadomić jego członków oraz zaproszone osoby na 2 dni przed odbyciem posiedzenia.

§ 3

1.  Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół.

2.  W protokole z posiedzenia Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu oraz innych osób, które uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.

3.  Protokół zawiera przebieg posiedzenia, a w szczególności przebieg dyskusji nad podejmowanymi przez Zarząd uchwałami, zgłaszanymi wnioskami przez członków Zarządu.

4.  Protokół z posiedzenia Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu, w razie nieobecności Zastępca Przewodniczącego.

5.  Zarząd udostępnia protokoły z posiedzeń Zarządu osobom zainteresowanym na zasadach określonych w § 8 pkt 4–7 niniejszego statutu.

R o z d z i a ł  III

Rozstrzygnięcia

§ 4

1.  Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

2.  Zarząd podpisuje także uchwały zawierające w szczególności: opinie, oceny, stanowiska itp.

3.  Zarząd wydaje decyzje w sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie przepisów ustawy.

§ 5

Uchwały, o których mowa w § 4 pkt 1 i 2, Zarząd podejmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

§ 6

1.  Uchwały Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu oraz pozostali obecni na posiedzeniu Zarządu członkowie Zarządu biorący udział w głosowaniu nad uchwałą.

2.  Decyzje Zarządu w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz i muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w wydawaniu decyzji.

§ 7

Zarząd prowadzi rejestr podjętych uchwał przez Zarząd.

R o z d z i a ł  IV

Postanowienia końcowe

§ 8

1.  Przewodniczący Zarządu zapewnia przestrzeganie postanowień niniejszego regulaminu.

2.  W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie odpowiednich postanowienia regulaminu Rady Miejskiej.