1533 UCHWAŁA RADY
MIEJSKIEJ W BARDZIE z dnia 20 sierpnia 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy
Bardo
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z
1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000
r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62,
poz. 718) Rada Miejska w Bardzie uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Bardo, stanowiący załącznik do
niniejszej uchwały.
§ 2
Tracą moc
uchwały:
1. Uchwała nr
XVII/151/96 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 15 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu
Gminy Bardo oraz zmian w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy Bardo.
2.
Uchwała nr XXX/273/97 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 26 czerwca 1997 r. w sprawie
zmian w Statucie Gminy Bardo.
3. Uchwała nr
II/12/98 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie zmian w Statucie
Gminy Bardo.
4. Uchwała nr
IX/68/99 Rady Miejskiej w Bardzie z dnia 23 czerwca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie
Gminy Bardo.
§ 3
Wykonanie uchwały zleca się Zarządowi Miasta i Gminy Bardo.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
R o z d z i a ł I
§ 1
1. Gmina – zwana dalej „Gminą” – jest wspólnotą
samorządową, obejmującą wszystkich jej mieszkańców.
2. Siedzibą
organów Gminy jest miasto Bardo.
§ 2
1. Miasto i gmina
Bardo obejmuje obszar 73,41 km2, z czego 4,55 km2 przypada na miasto
Bardo, a pozostałe 68,86 km2 na teren gminy.
2.
Terytorium gminy obejmuje obszar w granicach zaznaczonych na mapie, stanowiącej
załącznik nr 1 do statutu.
3.
Zmiany granic gminy dokonuje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia z
uwzględnieniem trybu przewidzianego w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1966 r. z późn. zm.).
§ 3
1.
Herbem Gminy jest postać siedzącej na czerwonym tronie Matki Boskiej w
niebieskiej szacie i w koronie. Matka Boska na lewym ręku trzyma Jezusa, który w
wyciągniętej ręce trzyma jabłko. Głowy obu postaci znajdują się w aureoli. Herb
przedstawiony jest na żółtym tle z czarnym otokiem. Jako wzór herbu miasta Barda
służy rycina z książki „Miasta polskie w tysiącleciu”. Wzór herbu określa
załącznik nr 2 do statutu.
2.
Herb jest znakiem prawnie chronionym.
3. Rozpowszechnianie
herbu w celach komercyjnych wymaga zgody Zarządu.
§ 4
1.
Gmina Bardo posiada osobowość prawną.
2.
Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone w ustawach dla innych
podmiotów prawa, Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
R o z d z i a ł II
§ 5
1.
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty
samorządowej, a w szczególności zadania wynikające z art. 7 ustawy o samorządzie
gminnym.
2. W ramach realizacji zadań określonych w ust. 1
Gmina wykonuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz
może wykonywać zadania przyjęte od administracji rządowej na podstawie porozumienia z
organami tej administracji, po zapewnieniu koniecznych środków na ich realizację.
3. Gmina może
wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz województwa na podstawie
porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego po otrzymaniu środków
finansowych koniecznych do wykonywania tych zadań.
§ 6
1. W celu
wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne – w tym
przedsiębiorstwa – i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami
pozarządowymi.
2.
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania
między jednostkami samorządu terytorialnego.
R o z d z i a ł III
§ 7
1. Organami
Gminy są:
1) Rada
Miejska,
2) Zarząd.
2. Rada Miejska
jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
3.
Rada składa się z radnych w liczbie określonej ustawą o samorządzie gminnym.
4.
Działalność organów Gminy jest jawna, co oznacza, że obywatele posiadają
prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonania zadań publicznych, w tym do
protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.
5. Dokumenty, o
których mowa w punkcie 4, mogą być udostępniane do wglądu na pisemny wniosek
obywatela skierowany do przewodniczącego organu lub komisji w terminie do 14 dni od jego
wpływu do Urzędu.
6. Nie podlegają
udostępnieniu obywatelom, w tym radnym, dokumenty, które zawierają w swej treści
informacje objęte ochroną ustawową, w szczególności informacje niejawne, dane
osobowe, informacje zawierające tajemnicę skarbową, tajemnicę handlową, tajemnicę
służbową lub informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr
osobistych.
7.
Odmowa udostępnienia dokumentu do wglądu podlega zaskarżeniu w trybie
właściwym dla postępowania w sprawie skarg, określonym w Kodeksie postępowania
administracyjnego.
8. Do
właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o
ile ustawy nie stanowią inaczej.
9. Do wyłącznej
właściwości Rady należą:
1) uchwalanie statutu
Gminy,
2) wybór i odwołanie
Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania,
3) powoływanie i
odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza
gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,
4) uchwalanie budżetu
Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie
udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów
gospodarczych,
7) ustalanie zakresu
działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do
korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te
jednostki,
8) podejmowanie uchwał w
sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w
sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego Zarządu, dotyczących:
a) określenia zasad
nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub
najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji
oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciąganie
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej
wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku
budżetowym,
e) zobowiązań w
zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę
ustaloną corocznie przez Radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad
wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
10) określanie
wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał
w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu
powiatu i województwa,
12) podejmowanie uchwał
w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego
majątku,
13) podejmowanie uchwał
w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego
obywatela Gminy,
15) podejmowanie uchwał
w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz
przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
i regionalnych.
16) podejmowanie uchwał
w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17) stanowienie w innych
sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
10. Rada nie może
przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
§ 8
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i
jednego zastępcę Przewodniczącego. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady,
zwołuje i prowadzi sesje Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego zadania
Przewodniczącego wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
2. Odwołanie
Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego następuje co najmniej na wniosek 1/4
ustawowego składu Rady w trybie określonym w art. 19 pkt 1 ustawy o samorządzie
gminnym.
§ 9
1. Rada kontroluje
działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych w
tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji
Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych
– Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Rady oraz członków Zarządu.
§ 10
Rada rozstrzyga sprawy, rozpatrywane na sesjach, w drodze
uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
składu organu, chyba że ustawa przewiduje inaczej.
§ 11
1.
Z inicjatywą podjęcia uchwał mogą wystąpić:
1) Zarząd Miasta i
Gminy,
2) stałe komisje Rady,
3) radni w liczbie co
najmniej pięciu,
4) grupa wyborców w
liczbie trzydziestu osób lub sołectwa.
2. Z wnioskiem do organów wymienionych w pkt 1 ppkt 1
o podanie tematu – sprawy pod obrady sesji wystąpić mogą: partie, stronnictwa,
organizacje zawodowe i społeczne działające na terenie miasta i gminy Bardo.
§ 12
1. Przewodniczący
Rady – a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego w szczególności:
– zwołuje
sesje Rady,
– przewodniczy
obradom,
– kieruje
obsługą kancelaryjną,
– zarządza
i przeprowadza głosowanie,
– podpisuje
uchwały Rady,
– czuwa nad
zabezpieczeniem warunków, niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 13
W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub
Zastępcy Przewodniczącego – lub zrzeczenie się funkcji przed upływem kadencji –
Rada na swojej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 14
Tryb działania Rady Miejskiej oraz sposób obradowania na
sesjach i podejmowania uchwał prze Radę określa regulamin, stanowiący załącznik nr 3
do niniejszego statutu.
§ 15
1. Do pomocy w
wykonywaniu zadań Rady powołuje się następujące stałe komisje:
1) Planowania, Finansów
i Budżetu – w składzie do 6 osób.
2) Zdrowia, Spraw
Socjalnych – w składzie do 6 osób.
3) Oświaty, Kultury i
Sportu – w składzie do 6 osób.
4) Rozwoju Gospodarczego
i Ochrony Środowiska – w składzie do 7 osób.
5) Rolna – w składzie
do 7 osób, w tym 5 radnych.
6) Rewizyjna – w
składzie od 3 do 5 radnych.
2. Tematyczny
zakres działania poszczególnych komisji.
1) Planowania, Finansów
i Budżetu – w zakresie spraw:
– opiniowania
projektu budżetu,
– oceny
realizacji budżetu,
– oceny
sprawozdania z działalności finansowej Gminy,
– zaciągania
długoterminowych pożyczek.
2) Zdrowia, Spraw
Socjalnych – w zakresie spraw:
– działalności
placówek służb zdrowia i opieki społecznej,
– zdrowia
mieszkańców i warunków sanitarnych.
3) Oświaty, Kultury i
Sportu – w zakresie spraw:
– szkolnictwa
i wychowania dzieci i młodzieży,
– spraw
czytelnictwa i bibliotek,
– upowszechniania
kultury,
– kultury
fizycznej, sportu i turystyki,
– rozwoju
urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych.
4) Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – w zakresie spraw:
– zagospodarowania
przestrzennego,
– planowania
gospodarczego, budownictwa i inwestycji terenowych, koordynacji gospodarczej,
– utrzymania
i rozbudowy urządzeń komunalnych,
– gospodarki
mieszkaniowej,
– handlu i
gastronomii,
– usług
dla ludności,
– drobnej
wytwórczości i rzemiosła,
– przemysłu,
– ochrony,
bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego,
– ochrony
przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego,
– ochrony i
kształtowania środowiska naturalnego,
– ochrony
gospodarki wodno-ściekowej,
– ochrony
powietrza, zasobów leśnych i terenów rekreacyjnych.
5) Rolna – w zakresie
spraw:
– produkcji
rolnej,
– rozbudowy
i unowocześnienia gospodarstw rolnych,
– oświaty
rolniczej,
– zaopatrzenia
rolnictwa w środki produkcji i ochrony roślin.
6) Rewizyjna – w
zakresie spraw:
– kontroli
działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych,
– opiniowania
wykonania budżetu Gminy i występowania z wnioskami do Rady, w sprawie udzielenia lub
nieudzielenia absolutorium Zarządowi,
– badania i
oceny za zlecenie Rady materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek
organizacyjnych, dokonanych przez inne podmioty kontroli,
– opiniowania
wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,
– wnioskowania
do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą
Izbę Kontroli lub inne organy kontroli,
– wykonywanie
innych zadań zleconych przez Radę.
Zasady i
tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin, stanowiący załącznik nr 4 do
statutu.
§ 16
1. Do zadań
komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należy w
szczególności:
a) stała praca
merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których zostały powołane,
b) opiniowanie i
rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę,
c) występowanie z
inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał,
d) współpraca z innymi
komisjami Rady.
§ 17
1. Komisje
podlegają Radzie Miejskiej.
2. Komisje przedkładają Radzie – w terminie do 31
stycznia – plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
§ 18
1. Komisje
zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem
wspólnego zainteresowania.
2. Realizacja
postanowień, o których mowa w ust. 1, następuje poprzez:
a) wspólne posiedzenia,
b) udostępnienie
posiadanych opracowań,
c)
powoływanie zespołów do rozwiązania określonych problemów.
§ 19
1. Komisje
działają na posiedzeniach.
2. Komisja może
obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu.
3. W posiedzeniach
komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą zabierać głos w
dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 20
Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie
osoby, których obecność lub wypowiedź są uzasadnione ze względu na przedmiot
rozpatrywanej sprawy.
§ 21
1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w
szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzenia, wyznacza sprawozdawców do
poszczególnych spraw, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.
2. Przewodniczący
komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na żądanie co najmniej 3
członków komisji.
§ 22
1. Rada może
powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.
2. Zakres
działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa Rada w uchwale o
ich powołaniu.
§ 23
Organem
wykonawczym Gminy jest Zarząd.
§ 24
1. Rada Gminy
wybiera Zarząd w liczbie określonej w ustawie o samorządzie gminnym, z tym że do
końca kadencji Rady, w czasie której uchwalono niniejszy statut, Zarząd liczy 5
członków.
2. Członkowie
Zarządu – poza Burmistrzem i jego Zastępcą wybierani są spośród Rady.
3. Tryb wyboru i odwołania Zarządu lub
poszczególnych jego członków określa ustawa o samorządzie gminnym.
4. W przypadku
konkursu – ogłasza go Rada, określając wymagania, kwalifikacje oraz powołuje
komisję konkursową, określając jej zadania.
§ 25
1. Zarząd wykonuje
uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy, określone przepisami prawa.
2. Do zadań
Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie
projektów uchwał Rady Miejskiej,
2) określanie sposobu
wykonania uchwał,
3) ustalanie
planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu,
kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystania środków budżetowych oraz
wykonania budżetu,
4) gospodarowanie mieniem
komunalnym,
5) podejmowanie
decyzji w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a w szczególności:
a) zaciąganie
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości, nie
przekraczającej sumy ustalonej na każdy rok przez Radę,
b) zaciąganie pożyczek
krótkoterminowych do łącznej wysokości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez
Radę na dany rok,
c) zaciąganie
zobowiązań w sprawach nie wymienionych w pkt 4, do wysokości ustalonej przez Radę,
6) dysponowanie rezerwą
ogólną na wydatki nieprzewidziane w budżecie oraz dokonywanie zmian wydatków między
rozdziałami i paragrafami – w ramach działu klasyfikacji budżetowej, w granicach
określonych uchwałą budżetową,
7) zatrudnienie i
zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
8) rozpatrywanie ofert
przy przetargach publicznych ogłaszanych przez Radę,
9) udzielanie kierownikom
jednostek organizacyjnych, pozostałych w strukturze gminy, pełnomocnictw do zarządzania
mieniem tych jednostek oraz udzielenie zgody kierownikom tych jednostek na czynności
przekraczające zakres pełnomocnictw,
10) określanie zakresu,
w jakim Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,
11) udzielanie
upoważnień Burmistrzowi do składania jednoosobowych oświadczeń woli, związanych z
prowadzeniem bieżącej działalności Gminy,
12) ustalanie
wynagrodzenia dla Zastępcy Burmistrza, Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy na wniosek
Burmistrza.
3. Szczegółowy
tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu, stanowiący załącznik nr 5 do
niniejszego statutu.
R o z d z i a ł IV
§ 26
Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa
odrębna ustawa.
§ 27
1. Pracownikami
samorządowymi z wyboru w Gminie jest Burmistrz oraz Zastępca Burmistrza.
2.
Nawiązania stosunku pracy z Burmistrzem dokonuje Przewodniczący Rady i w tym
przypadku pełni funkcje przewidziane w Kodeksie pracy dla kierownika zakładu pracy.
3. Nawiązania
stosunku pracy z Zastępcą Burmistrza dokonuje Burmistrz.
4. Nawiązanie
stosunku pracy z osobami wymienionymi w ust. 1 następuje z chwilą wyboru przez Radę.
5. Inne czynności,
wynikające z zakresu stosunku pracy, wobec Burmistrza wykonuje Przewodniczący Rady.
6. Pozostali
członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje bez nawiązania stosunku pracy (społecznie).
Uchwała Rady w sprawie diet dla radnych może przyznać radnym będącym członkami
Zarządu podwyższone diety.
§ 28
1. Z pracownikami
mianowanymi nawiązanie stosunku pracy następuje poprzez wręczenie im aktu mianowania
podpisanego przez dwóch członków Zarządu.
2. Pracownikami
mianowanymi mogą być kierownicy referatów oraz inni pracownicy zaproponowani przez
Zarząd.
3. Decyzję, co do zmiany formy zatrudnienia z umowy o
pracę na stosunek na podstawie mianowania, podejmuje Zarząd, biorąc pod uwagę
kwalifikacje i oceny pracy pracownika.
§ 29
1. Nawiązanie
stosunku pracy z kierownikami jednostek organizacyjnych podległych Radzie następuje:
1) poprzez powołanie ich
przez Zarząd Miasta i Gminy w Bardzie,
2) zawarcia umowy na czas
określony lub nieokreślony
2.
Umowę o pracę za Zarząd Miasta i Gminy podpisuje Burmistrz.
§ 30
Z pozostałymi pracownikami samorządowymi umowę o pracę
zawiera Burmistrz.
R o z d z i a ł V
§ 31
1. Komisja
Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej w
sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie
absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
2.
Uchwała Rady – w sprawę nie udzielenia Zarządowi absolutorium – jest
równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku
budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.
3.
Rada rozpatruje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 2 na
sesji, zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie
nie udzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej
oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej – w sprawie uchwały Rady o nie udzieleniu
absolutorium – i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, Rada może odwołać Zarząd
bezwzględną większoscią głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
R o z d z i a ł VI
§ 32
1. W Gminie
uchwałą Rady Miasta i Gminy Bardo nr II/12/84 z dnia 9 listopada 1984 r. utworzono
następujące sołectwa:
1) Brzeźnica,
2) Dębowina,
3) Dzbanów,
4) Grochowa,
5) Janowiec,
6) Laskówka,
7) Opolnica,
8) Potworów,
9) Przyłęk.
2.
Utworzenie jednostki pomocniczej miasta Bardo pozostawia się do decyzji zebrania
mieszkańców miasta Bardo.
§ 33
Organizację i zakres działania jednostek pomocniczych
określa Rada odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
§ 34
1.
Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawuje Rada Miejska poprzez
Komisję Rewizyjną w zakresie:
1) oceny działania
organów sołectwa,
2) oceny wykonywania
zadań przekazanych przez Gminę do realizacji przez jednostkę pomocniczą,
3) zarządzania wyborów
sołtysa i rady sołeckiej,
4) zwoływania
zebrań wiejskich.
2. Sołtysi mogą
uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej, a Rada Miejska określi na jakich zasadach będzie
przysługiwała mu dieta oraz koszty podróży za udział w sesji.
R o z d z i a ł VII
§ 35
1. W celu
wykonywania swoich zadań Rada Miejska tworzy następujące jednostki organizacyjne Gminy:
1) Ośrodek Pomocy
Społecznej,
2) Ośrodek Kultury,
Sportu i Rekreacji,
3) Biblioteka Publiczna,
4) Przedszkole Publiczne
w Bardzie,
5) Przedszkole Publiczne
w Przyłęku,
6) Straż Miejska,
7) Zakład Gospodarki
Komunalnej i Mieszkaniowej,
8) Szkoła Podstawowa w
Bardzie,
9) Szkoła Podstawowa w
Przyłęku,
10) Gimnazjum w Bardzie.
2. Formę organizacyjno-prawną jednostek Gminy
określa Rada Miejska w uchwale powołującej jednostkę oraz w statutach nadawanych tym
jednostkom przez Radę.
R o z d z i a ł VIII
§ 36
Zmian statutu dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla
jego uchwalenia.
§ 37
1. Statut wchodzi w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Statut podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do
Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)
Załącznik nr 2 do
Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)
R o z d z i a ł I
§ 1
Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej, zwanej
dalej Radą, oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.
§ 2
Rada obraduje na sesjach, do form jej działania należą
posiedzenia komisji.
R o z d z i a ł II
§ 3
1. Rada rozpatruje
na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji
– określone w ustawach o samorządzie gminnym, statucie gminy i innych przepisach
prawa.
2.
W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i
kontrolnych, może ona wyrazić swoje stanowisko. Stanowisko nie rodzi skutków prawnych.
§ 4
1.
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej
kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze
całego kraju.
2. Na pierwszej
sesji Rada wybiera Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego.
3. Do momentu
wyboru Przewodniczącego pierwszą sesję prowadzi najstarszy wiekiem radny.
§ 5
1.
Zwykłe posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek
Zarządu lub co najmniej pięciu radnych w terminie siedmiu dni od dnia zgłoszenia
wniosku.
2.
Na wypadek nieobecności Przewodniczącego Rady sesje zwołuje Zastępca
Przewodniczącego Rady.
3. Sesje zwoływane
są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 6
1. Projekt
porządku obrad, miejsce, termin oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący
Rady w porozumieniu z Zarządem Gminy.
2. O sesji
powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad –
doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad,
projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały, związane z
przedmiotem sesji. Przewodniczący zawiadamia także o sesji przewodniczącego organu
wykonawczego jednostki pomocniczej.
3.
Zawiadomienie o sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na
urzędowych tablicach ogłoszeń.
4. Rada może
wprowadzić zmiany w porządku obrad, bezwzględną większością głosów ustawowego
składu Rady.
5. Na wniosek
Burmistrza Przewodniczący Rady obowiązany jest wprowadzić pod obrady projekt uchwały,
jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt uchwały wpłynął do Rady co najmniej 7
dni przed dniem rozpoczęcia sesji.
§ 7
Poza
radnymi w sesji mogą uczestniczyć inne osoby. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady
w uzgodnieniu z Przewodniczącym Zarządu ustala szczegółową listę osób zaproszonych
na sesję.
R o z d z i a ł III
§ 8
1. Sesję
każdorazowo otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub w razie jego nieobecności
Zastępca Przewodniczącego Rady jako przewodniczący obrad.
2. Sekretarza obrad
wybiera Rada zwykła większością głosów, w głosowaniu jawnym.
3. Sekretarz obrad nadzoruje protokołowanie obrad oraz
opowiada za treść protokołu.
§ 9
1. Sesje Rady są
jawne.
2. Jawność sesji oznacza, iż podczas obrad na sali
może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
3. Przebieg sesji
może być rejestrowany za pomocą urządzeń audiowizualnych.
§ 10
1. Rada może
obradować tylko w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa
stanowi inaczej.
2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie
posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może uzyskać quorum –
wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, uchwały podjęte do tego momentu
zachowują moc.
§ 11
Za stołem prezydialnym zasiadają:
przewodniczący obrad, jego zastępca, sekretarz obrad oraz
inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego.
§ 12
1. Sesję otwiera,
prowadzi, przerywa i zamyka Przewodniczący Rady.
2. Otwarcie sesji
następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram sesję Rady
Miejskiej Barda”.
3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na
podstawie listy obecności quorum, a w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając
nowy termin sesji.
4. Radni
potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady podpisem na liście.
5. Radny powinien – w razie niemożności
uczestniczenia w sesji, powiadomić z odpowiednim wyprzedzeniem o swojej nieobecności
Przewodniczącego Rady.
§ 13
1. Po stwierdzeniu
prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego
porządku obrad.
2. Z wnioskiem o
uzupełnienie bądź zmiany w proponowanym porządku obrad może wystąpić każdy radny
oraz Zarząd z zastrzeżeniem pkt 4 w § 6.
3. Obsługę techniczną, prowadzenie protokołu obrad
oraz wykonywanie innych czynności zleconych przez Przewodniczącego, zabezpiecza
pracownik Urzędu Gminy.
4.
W porządku obrad przewiduje się:
1) powołanie
sekretarza obrad,
2) przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
3) przyjęcie
sprawozdania z działalności Zarządu w okresie od ostatniej sesji,
4) interpelacje
i zapytania radnych,
5) wolne
wnioski i informacje.
§ 14
1. Przewodniczący
prowadzi obrady według uchwalonego porządku.
2.
Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych
przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący
może przyjąć pisemne wystąpienie radnego nie uczestniczącego w sesji do protokołu
– informując o tym Radę.
4. Podczas trwania
sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością – w sprawie zgłoszenia
wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:
1) sprawdzenie
quorum,
2) zdjęcie
określonego tematu z porządku obrad,
3) zakończenie
dyskusji,
4) zamkniecie
listy mówców,
5) ograniczenie
czasu wystąpień dyskutantów,
6) przestrzeganie
regulaminu obrad,
7) przeliczenia
głosów,
8) ogłoszenia
przerwy w obradach sesji,
9) utajnienia
sesji lub jej części.
5. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.
Rada decyduje o tych sprawach w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 15
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i
przestrzeganiem porządku obrad, jego decyzje w tym zakresie są ostateczne.
2. Rada może
określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.
3. Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub
znacznie przewleka swoje wystąpienie, Przewodniczący obrad zwraca mu na to uwagę. Po
dwukrotnym zwróceniu uwagi Przewodniczący może odebrać mówcy głos.
4. Jeżeli treść
lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad lub powagę
sesji, Przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten
odnotowuje się w protokole sesji.
§ 16
1. Przewodniczący
Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do
zabrania głosu.
2.
Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które
zachowaniem swoim lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę
sesji.
§ 17
1. Na każdej planowanej sesji Burmistrz lub wyznaczony
przez niego członek Zarządu składa sprawozdanie z pracy Zarządu między sesjami, a w
terminach do 30 marca i 30 września składa sprawozdanie z wykonania uchwał.
2. Każdy radny ma
prawo zadawania pytań i żądania wyjaśnień co do wszystkich interesujących go spraw,
dotyczących zakresu działania Rady pod adresami:
a) Przewodniczącego
Rady,
b) Burmistrza
lub innych członków Zarządu,
c) przewodniczącego
komisji Rady.
3. Adresat zapytania udziela odpowiedzi i wyjaśnień
na tej samej sesji, a w przypadku niemożności natychmiastowego jej udzielenia, udziela
jej na piśmie w terminie dwóch tygodni.
4. Sprawy
nieobjęte porządkiem obrad zgłaszać można na piśmie przed rozpoczęciem obrad, na
ręce Przewodniczącego Rady. Rozpatrywane mogą być dopiero po wyczerpaniu porządku
obrad.
5. O przyczynie
nierozpatrzenia sprawy na sesji oraz o ewentualnym jej biegu Przewodniczący powiadamia
Radę na sesji.
§ 18
1. Po wyczerpaniu
porządku Przewodniczący kończy obrady, wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady
Miejskiej Barda”.
§ 19
1. Z każdej sesji
sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte
uchwały.
2. Protokół z
sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności:
1) numer, datę i miejsce
sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, z także
nazwisko i imię sekretarza obrad i przewodniczącego obrad,
2) stwierdzenie quorum,
3) nazwiska i imiona
nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia
protokołu z poprzedniej sesji,
5) uchwalony porządek
obrad,
6) przebieg obrad, a w
szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto
odnotowanie faktów zgłaszania pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania,
z wyszczególnieniem jego wyników,
8) podpis
przewodniczącego i sekretarza obrad.
3.
Do protokołu dołącza się:
1) listę
obecności radnych,
2) listę
członków spoza Rady,
3) listę
zaproszonych gości,
4) tekst
podjętych przez Radę uchwał,
5) tekst
podjętych przez Rade wniosków,
6) oświadczenia i inne
dokumenty, złożone na ręce Przewodniczącego w czasie obrad.
4.
Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji danej
kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.
5. Nowa numeracja
zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
6. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi
do protokołu zgłaszane przez radnych – po przyjęciu przez Radę – uwzględnia się
przez sporządzanie załączników do protokołu zawierającego sprostowanie lub
uzupełnienie.
7. Opis protokołu
winien być 7 dnia po odbyciu sesji przekazany Zarządowi Miasta i Gminy.
8. Wyciąg z
protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
9. Protokoły z
obrad przechowuje się w Urzędzie.
R o z d z i a ł IV
§ 20
1. Rada rozstrzyga
sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.
2. Uchwały są
odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą
być odnotowane w protokole sesji.
§ 21
1.
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym – chyba że ustawa stanowi inaczej.
2.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.
Jeżeli sesję prowadzi Zastępca Przewodniczącego Rady – pod nieobecność na sesji
Przewodniczącego Rady – głos Zastępcy Przewodniczącego Rady prowadzącego sesję
jest rozstrzygający, w przypadku równej liczby głosów.
§ 22
1. Głosowanie
zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która
uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących
się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy
„przeciw”.
2. Jeżeli celem
głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura,
na którą oddano zwykłą większość głosów.
§ 23
1.
Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3
głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1
głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. „przeciw” i „wstrzymujących
się”.
2. Głosowanie
bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów, oddanych za
wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady – a zarazem tej połowie
najbliższa, tj. 10 ważnie oddanych głosów.
3. Bezwzględna większość głosów – przy
parzystej liczbie osób – zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało
oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna
większość głosów – przy nieparzystej liczbie głosujących – zachodzi wówczas,
gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby
pozostałych ważnie oddanych głosów.
§ 24
1. Projekt uchwały
Zarząd przekazuje na piśmie Przewodniczącemu Rady, w celu umieszczenia w porządku
obrad Rady.
2. Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać
projekt do komisji, chyba że Rada postanowi inaczej.
3. Do projektów
uchwał, wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji, wymagana jest opinia Zarządu.
4. Za przygotowanie
uchwał – pod względem formalnoprawnym, merytorycznym i techniki legislacyjnej –
odpowiada Zarząd.
§ 25
1.
Uchwała Rady powinna zawierać:
– datę i
tytuł,
– podstawę
prawną,
– określenie
zadań oraz środki na ich realizację,
– określenie
organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
– przepisy
przejściowe i derogacyjne,
– termin
wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obejmowania,
– uzasadnienie
prawne i merytoryczne.
2. Uchwały oznacza
się kolejnym numerem sesji (cyfra rzymska), łamanym przez numer uchwały według
kolejności podjęcia (cyfra arabska) oraz przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.
Nową numerację zaczyna się z początkiem każdej kadencji.
3. Uchwały
podpisuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego
Rady.
4. Oryginały
uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w Biurze Rady.
5. Uchwały
przekazuje się Zarządowi do realizacji.
6. Uchwała może
być znowelizowana w tym samym trybie, w jakim była uchwalona.
7. Rada może
zobowiązać Zarząd do opracowania i ogłoszenia w formie uchwały obwieszczenia
jednolitego tekstu uchwały.
§ 26
1. Przewodniczący
Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.
2. Powołany sekretarz obrad dokonuje przeliczenia
głosów.
3. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie
ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano „za”, „przeciwko” oraz
„wstrzymujące się”.
§ 27
1.
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią
Rady Miejskiej w Bardzie, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania.
Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna – w składzie co
najmniej 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.
2. Komisja
skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania.
3. Po przeliczeniu
głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania.
R o z d z i a ł V
§ 28
1. Przed
przystąpieniem do wykonania mandatu radny składa ślubowanie, którego rota brzmi:
„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i
pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami Gminy i jej
mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich
sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Gminy”. Ślubowanie może być
złożone z
dodaniem zadania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
2.
Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno
radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”. Radni nieobecni na pierwszej sesji
Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat radnego w czasie trwania kadencji, składają
ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 29
Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z
mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności:
a) przyjmować zgłaszane
postulaty i przedstawiać je organom Gminy do rozpatrzenia,
b) informować
mieszkańców o stanie Gminy,
c) konsultowanie
spraw wnoszonych pod obrady Rady,
d) informowanie mieszkańców o swojej działalności w
Radzie,
e) przyjmowanie wniosków
i skarg mieszkańców Gminy.
§ 30
1. Poza
obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym radny może:
a) domagać się
wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających z postulatów i wniosków wyborców,
b) żądać
pomocy Zarządu i Urzędu w sprawach wynikających z działalności radnego – a w
szczególności informacji o planach i realizacji zadań budżetowo-gospodarczych.
R o z d z i a ł VI
§ 31
Przewodniczący
Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu oraz udziela pomocy w jego
interpretacji.
Załącznik nr 4 do
Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)
Regulamin
Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej
w Bardzie
§ 1
1. Komisja
Rewizyjna, zwana dalej „komisją”, jest organem Rady Miejskiej powołanym do
przeprowadzenia kontroli działalności Zarządu oraz podporządkowanych gminnych jednostek organizacyjnych
i jednostek pomocniczych.
2. W skład Komisji
Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem
Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Rady oraz członków Zarządu.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o
samorządzie gminnym, statutu Gminy oraz niniejszego regulaminu.
§ 3
Komisja podlega wyłącznie Radzie
Miejskiej w Bardzie i działa w jej imieniu.
§ 4
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy
zatwierdzonym przez Radę Miejską w Bardzie oraz na zlecenie Rady.
§ 5
1. Komisja pracuje
według planów pracy, które przedstawia Radzie Miejskiej w Bardzie do akceptacji na
początku roku kalendarzowego.
2. Rada Miejska w
Bardzie może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
3.
Rada Miejska w Bardzie, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa
szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
§ 6
1. Do kierowania
pracą komisji, członkowie wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego
zastępcę.
2. Przewodniczący
komisji:
1) organizuje pracę
komisji,
2) zwołuje posiedzenia i
kieruje obradami komisji,
3) składa Radzie
Miejskiej sprawozdanie z działalności komisji.
§ 7
Członkowie komisji zobowiązani są do:
1)
przestrzegania regulaminu komisji,
2)
aktywnego uczestnictwa w pracach komisji,
3) przestrzegania
tajemnicy służbowej w zakresie wiadomości powziętych w związku z wykonywaniem funkcji
kontrolnych.
§ 8
1. Posiedzenia
komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej
niż raz na kwartał.
2. Przewodniczący
komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek dwóch członków komisji.
3. W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni
oraz inne osoby nie będące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.
4. Komisja może
postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
5. Posiedzenie jest
ważne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.
6. Rozstrzygnięcia
podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu ogólnej liczby członków komisji.
7. Udział w
głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
§ 9
1. Rozstrzygnięcia
komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedstawiane Radzie Miejskiej.
2. Komisja składa
pisemne sprawozdanie ze swojej działalności przynajmniej raz na rok.
§ 10
Komisja współpracuje z innymi komisjami Rady Miejskiej w
Bardzie.
§ 11
1. Podstawową
formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem
kontroli jest działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek
pomocniczych w zakresie:
– gospodarki
finansowo-ekonomicznej,
– gospodarowania
mieniem komunalnym,
–
przestrzegania i realizacji postanowień statutu Gminy, uchwał Rady Miejskiej oraz
innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,
– realizacja
bieżących zadań Gminy.
§ 12
1.
Komisja bada wykonanie budżetu Gminy, opiniuje wykonanie budżetu i występuje do
Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia
absolutorium Zarządowi.
2.
Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności
działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych
jednostek, a w szczególności realizację uchwał Rady Miejskiej określających
podstawowe kierunki społeczno-gospodarcze działalności Gminy.
§ 13
Przewodniczący komisji zawiadamia
Burmistrza (kierownika kontrolowanej jednostki) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co
najmniej na pięć dni przed terminem kontroli.
§ 14
1. Członkowie
komisji dokonujący kontroli działają na podstawie imiennego upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.
2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:
– termin,
– przedmiot,
– zakres
przeprowadzanej kontroli.
§ 15
Komisja
uprawniona jest do:
1) wstępu do
pomieszczeń oraz innych obiektów jednostek kontrolowanej,
2) wglądu do akt i
dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanej z jej
działalnością,
3) zabezpieczenia
dokumentów oraz innych dowodów,
4) powołania biegłego
do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych
i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
6) przyjmowania
oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 16
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym
odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas
dokonywania czynności kontrolowanych członkowie komisji są zobowiązani do
przestrzegania:
1) przepisów o
bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującej na
terenie kontrolowanej jednostki,
2) przepisów o
postępowaniu z wiadomościami, które z mocy ustawy podlegają szczególnej ochronie.
3. Działalność
komisji nie może naruszać obowiązującej w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w
tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
§ 17
Zadaniem komisji jest:
– rzetelne
i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,
– ustalanie
nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób
odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wskazanie
przykładów dobrej i sumiennej pracy.
§ 18
1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół,
który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2.
W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej,
uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak
również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
3.
Protokół powinien ponadto zawierać:
– nazwę
jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
– imiona i
nazwiska osób kontrolujących,
– określenie
zakresu przedmiotu kontroli,
– ewentualne
zastrzeżenia i uwagi kierownika jednostki kontrolowanej,
– wykaz
załączników.
4. Protokół
sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje
kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady, trzeci pozostaje w aktach
komisji.
§ 19
Komisja przedstawia swoje opinie i
wnioski z przeprowadzonej kontroli do Rady. Rada Miejska występuje do Zarządu i
jednostek z wystąpieniem w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i
wciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych
nieprawidłowości.
§ 20
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne
zostało przez Radę skierowane, obowiązani są w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę
o sposobie realizacji zaleceń i o wykonaniu wniosków.
§ 21
W razie ujawnienia przestępstw lub
wykroczeń komisja przekazuje sprawę Przewodniczącemu Rady, a Rada sprawę przekazuje
organom ścigania.
§ 22
1. Wyniki swoich
działań komisja przekazuje Radzie w formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie
powinno zawierać:
– zwięzły
opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,
osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wnioski
zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
– jeżeli
zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób
winnych powstania nieprawidłowości.
§ 23
Obsługę techniczno-biurową prowadzi wyznaczony pracownik
Urzędu.
Załącznik nr 5 do
Statutu Gminy Bardo (poz. 1533)
R o z d z i a ł I
§ 1
Regulamin określa tryb działania Zarządu Miasta i Gminy
Bardo, zwanego dalej „Zarządem”, oraz sposób obradowania na posiedzeniach i
podejmowania uchwał.
R o z d z i a ł II
§ 2
1. Zarząd obraduje
na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Zarządu w miarę potrzeby –
jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzenia
Zarządu prowadzi Przewodniczący Zarządu – a w razie jego nieobecności Zastępca
Przewodniczącego Zarządu.
3.
W posiedzeniach Zarządu uczestniczą także Skarbnik, Sekretarz oraz w miarę
potrzeby inne osoby zapraszane na posiedzenie Zarządu bez prawa głosowania.
4. O posiedzeniach
Zarządu należy zawiadomić jego członków oraz zaproszone osoby na 2 dni przed odbyciem
posiedzenia.
§ 3
1. Z posiedzeń
Zarządu sporządza się protokół.
2. W protokole z
posiedzenia Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu oraz innych osób,
które uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.
3.
Protokół zawiera przebieg posiedzenia, a w szczególności przebieg dyskusji nad
podejmowanymi przez Zarząd uchwałami, zgłaszanymi wnioskami przez członków Zarządu.
4.
Protokół z posiedzenia Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu, w razie
nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
5. Zarząd
udostępnia protokoły z posiedzeń Zarządu osobom zainteresowanym na zasadach
określonych w § 8 pkt 4–7 niniejszego statutu.
R o z d z i a ł III
§ 4
1. Zarząd
rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z
ustaw oraz przepisów wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
2. Zarząd
podpisuje także uchwały zawierające w szczególności: opinie, oceny, stanowiska itp.
3.
Zarząd wydaje decyzje w sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie
przepisów ustawy.
§ 5
Uchwały, o których mowa w § 4 pkt 1 i 2, Zarząd podejmuje
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w
głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 6
1. Uchwały
Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu oraz pozostali obecni na posiedzeniu Zarządu
członkowie Zarządu biorący udział w głosowaniu nad uchwałą.
2. Decyzje Zarządu
w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz i muszą zawierać
imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w wydawaniu decyzji.
§ 7
Zarząd prowadzi rejestr podjętych uchwał przez Zarząd.
R o z d z i a ł IV
§ 8
1. Przewodniczący
Zarządu zapewnia przestrzeganie postanowień niniejszego regulaminu.
2. W sprawach
nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie odpowiednich postanowienia
regulaminu Rady Miejskiej.