1511

UCHWAŁA RADY POWIATU LUBAŃSKIEGO

z dnia 28 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmiany Statutu Powiatu Lubańskiego

Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.) oraz § 77 Statutu Powiatu Lubańskiego (Dz. Urz. Woj. Jeleniogórskiego Nr 69*, poz. 191 z dnia 28 grudnia 1998 r. z późn. zm.) Rada Powiatu Lubańskiego uchwala, co następuje:

§ 1

  1. W § 7 statutu dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ustępy 2 i 3 o treści:

“2. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.

  1. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu.
  2. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 3, obejmuje:

5. Starosta Lubański udostępnia dokumenty,
o których mowa w ust. 3, w tym celu:

  1. W § 9 pkt 2 otrzymuje nowe brzmienie:
  2. “2) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego,”.

  3. W § 9 pkt 3 otrzymuje nowe brzmienie:
  4. “3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu.”.

  5. W § 9 dotychczasowe punkty od 8a) do 10) oznacza się numerami od 9) do 11).
  6. Po punkcie 11) dodaje się punkty o numerach od 12) do 16) o brzmieniu:

    “12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy o samorządzie powiatowym,

    13) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,

    14) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

    15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

    16) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.”.

  7. W § 10 dodaje się nowy ust. 2 o treści:
  8. “2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada powiatu podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady powiatu.”.

    Dotychczasowy ust. 2 oznacza się jako ust. 3.

  9. W § 11 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
  10. “3. Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad, a także reprezentowanie rady na zewnątrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.".

  11. W § 11 dodaje się ust. 6 o treści:
  12. “6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”.

  13. § 12 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na dwa miesiące (sesja zwyczajna). Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. Rada powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów usta-
wowego składu rady.

3. Na wniosek zarz1du lub co najmniej 1 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1.

Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji
w terminie przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych – w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyników wyborów do rady powiatu.

Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny (radny senior).

Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 3 stosuje się przepis ust. 2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

Na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.”.

  1. § 14 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
  2. “3. Materiały na sesję zwyczajną, w szczególności porządek obrad wraz z projektami uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że projekt budżetu oraz sprawozdania z wykonania budżetu doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.”.

  3. W § 28 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
  4. “3. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu w ciągu 2 dni od ich podjęcia.”.

  5. W § 29 dodaje się nowy ust. 3 o treści:
  6. “3. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.”.

    Dotychczasowy ust. 3 otrzymuje numer 4.

  7. W § 34 dodaje się nowy ust. 6 o treści:
  8. “6. Protokoły z posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu, po ich zatwierdzeniu, wykładane są do publicznego wglądu w biurze rady powiatu w godzinach pracy starostwa powiatowego.”.

  9. § 36 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
  10. “2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady oraz członków zarządu.”.

  11. § 52 otrzymuje nowe brzmienie:
  12. “1. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu.

    2. W skład zarządu wchodzą: starosta – jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie nie większej niż 4 osoby.

    3. Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

    4. Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu na wniosek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

    5. Członkowie zarządu mogą być wybrani również spoza składu rady.”.

  13. W § 54 ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:
  14. “4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.”.

  15. W § 54 dodaje się nowy ust. 5 o treści:

“5. Powiatową administrację zespoloną stanowią:

    1. starostwo powiatowe,
    2. powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu,
    3. jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.”.
  1. W § 66 ust. 3 utrzymuje nowe brzmienie:

“3. Jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb inspekcji i straży może tworzyć, przekształcać i likwidować wojewoda, na wniosek starosty, zaopiniowany przez właściwego kierownika zespolonej służby, inspekcji i straży wojewódzkiej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.”.

  1. W § 66 ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:
  2. “4. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 3, są powiatowymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.”.

  3. W § 66 w ust. 5 skreśla się wyrazy “z zastrzeżeniem ust. 4” i w ich miejsce wpisuje się treść: “chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.”.
  4. W § 67 ust. 2 pkt 1 otrzymuje nową treść:

“1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Lubańskiego.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY POWIATU
JAN SMRECZYŃSKI