1496 UCHWAŁA RADY GMINY JERZMANOWA z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Jerzmanowa Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy Jerzmanowa uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy Jerzmanowa uchwalonym uchwałą Rady Gminy nr XVI/83/96 z dnia 30 stycznia 1996 r. (Dz. Urz. Województwa Legnickiego Nr 25, poz. 265) wprowadza się następujące zmiany:
1. W § 1 w ust. 2 wyraz „terytorialnym” zastępuje się „gminnym”.
2. W § 2 w ust. 1 wyraz „legnickim” zastępuje się „dolnośląskim”.
3. W § 4 w ust. 1:
1) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”,
2) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz”,
3) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) ochrony zdrowia”,
4) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych”,
5) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) gminnego budownictwa mieszkaniowego”,
6) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) edukacji publicznej”,
7) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury”,
8) w pkt 10 po wyrazach „kultury fizycznej” dodaje się wyraz „i turystyki”,
9) w pkt 12 wyraz „komunalnej” zastępuje się wyrazem „gminnej”,
10) w pkt 13 wyraz „komunalnych” zastępuje się wyrazem „gminnych”,
11) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”,
12) w pkt 16 na początku dodaje się wyrazy „polityki prorodzinnej, w tym” oraz kropkę zastępuje się przecinkiem,
13) dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:
„17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.
4. W § 5 w pkt 2 wyraz „gminami” zastępuje się wyrazami „jednostkami samorządu terytorialnego”.
5. W § 6 w ust. 1:
1) w pkt 3 wyraz „międzykomunalne” zastępuje się wyrazami o brzmieniu „z innymi jednostkami samorządu terytorialnego”,
2) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) działalność innych podmiotów, w tym organizacji pozarządowych na podstawie zawartych z nimi umów”.
6. W § 6 w ust. 2 po wyrazie organizacyjnych dodaje się wyrazy „o których mowa w ust. 1 pkt 2”.
7. W § 7:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa, następuje po otrzymaniu środków finansowych w wysokości koniecznej do wykonania zadań”,
2) w ust. 2 wyraz „komunalna” zastępuje się wyrazem „gminna”, kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy o brzmieniu: „poza przypadkami określonymi w odrębnych ustawach”.
8. W § 8 po ust. 4 dodaje się ust. 5–13 o brzmieniu:
„5. Działalność organów gminy jest jawna za wyjątkiem ograniczeń wynikających z odrębnych ustaw.
6. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo dostępu do dokumentów i informacji o wykonywaniu zadań publicznych przez radę gminy, zarząd gminy i komisje rady gminy za wyjątkiem ograniczeń wynikających z odrębnych ustaw.
7. Udostępnianie dokumentów i informacji następuje na pisemny wniosek.
8. Wniosek o udostępnienie dokumentów i informacji zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy ubiegającego się o udostępnienie dokumentów i informacji,
2) określenie żądanego dokumentu lub informacji,
3) wskazanie formy dostępu.
9. Wniosek o udostępnienie dokumentów lub informacji wymaga zatwierdzenia przez przewodniczącego odpowiedniego organu.
10. Dokumenty i informacje udostępniane są w Urzędzie Gminy w Jerzmanowej w biurze rady gminy pod nadzorem przewodniczącego odpowiedniego organu lub pracownika urzędu.
11. Uzyskanie informacji może nastąpić w formie:
a) wglądu do dokumentu,
b) wydania kserokopii żądanego dokumentu.
12. Kserokopia udostępnianego dokumentu powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez przewodniczącego odpowiedniego organu lub Sekretarza Gminy.
13. Udostępnianie dokumentów odbywa się w Urzędzie Gminy w godz. od 800 do 1400 w dniach pracy urzędu”.
9. W § 13 ust. 1:
1) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”,
2) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym”,
3) po punkcie 16 dodaje się pkt 16a i 16b o brzmieniu:
„16a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
16b) podejmowanie uchwał w sprawach zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.
10. W § 14:
1) w ust. 2 wyrazy „jeden z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczący”,
2) w ust. 3 wyrazy „dwóch wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”,
3) w ust. 4 wyraz „wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”,
4) w ust. 5 wyraz „wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”.
11. W § 15 w ust. 3 wyrazy „jeden z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczący”.
12. W § 16 wyrazy „jeden z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczący”.
13. W § 17 wyrazy „jednego z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”.
14. W § 18:
1) w ust. 2 po wyrazach „członków rady” dodaje się wyrazy „oraz przewodniczących organu wykonawczego jednostki pomocniczej”,
2) dodaje się ust. 2a w brzmieniu
„2a. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał oraz ich uzasadnieniem”,
3) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy „poprzez umieszczenie zawiadomień o terminie i porządku obrad sesji na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy w Jerzmanowej i sołectwach w Gminie Jerzmanowa”,
4) skreśla się ust. 6.
15. W § 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. protokół przedstawia się na żądanie:
1) organu nadzoru,
2) każdego, kto ma w tym interes, na zasadach określonych w § 8 niniejszego statutu”.
16. W § 20 w ust. 1:
1) w pkt 1 skreśla się wyrazy „w liczbie 4 członków komisji”,
2) w pkt 2 skreśla się wyrazy „w liczbie od 5 do 7 członków komisji”,
3) w pkt 3 skreśla się wyrazy „w liczbie od 4 do 6 członków komisji”,
4) w pkt 4 skreśla się wyrazy „w liczbie od 4 do 6 członków komisji”,
5) w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy „każda komisja liczy od 3 do 4 członków”,
6) dodaje się ust. 7–11 o brzmieniu:
„7. Regulaminy i zakresy działania komisji określa rada gminy w oddzielnej uchwale.
8. Komisje obradują na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji.
9. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) nazwiska nieobecnych członków komisji,
4) nazwiska innych osób spoza komisji biorących udział w posiedzeniu komisji,
5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
6) zatwierdzony porządek obrad,
7) przebieg obrad, streszczenie dyskusji oraz tekst zgłoszonych i podjętych wniosków i uchwał.
10. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
11. Protokoły z posiedzeń komisji przedstawia się przewodniczącemu zarządu gminy, przewodniczącemu rady gminy, a także każdemu, kto ma w tym interes na zasadach określonych w § 8 niniejszego statutu”.
17. W § 27 w ust. 4 wyrazy „Państwową Komisję Wyborczą” zastępuje się wyrazami „właściwy organ wyborczy”.
18. W § 28 dotychczasowe brzmienie oznacza się jako ust. 1 i dodaje ust. 2 w brzmieniu:
„2. Wynagrodzenie wójta określa rada gminy w drodze uchwały”.
19. § 29 otrzymuje brzmienie:
„§ 29 Zarząd wykonuje uchwały rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach i umowach zawartych z organami administracji rządowej i samorządowej oraz z innymi podmiotami”.
20. W § 31 w pkt 16 wyraz „terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym”.
21. W § 32 dodaje się ust. 3–9 w brzmieniu:
„3. Organizację pracy zarządu określa regulamin.
4. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeb.
5. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego zarządu.
6. Z każdego posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) nazwiska nieobecnych członków zarządu,
4) nazwiska innych osób spoza zarządu biorących udział w posiedzeniu zarządu,
5) porządek obrad,
6) przebieg obrad, streszczenie dyskusji oraz tekst zgłoszonych i podjętych wniosków, decyzji i uchwał.
7. Uchwały i decyzje zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu zarządu.
8. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
9. Protokoły zarządu są jawne, każdy, kto ma w tym interes, ma prawo wglądu do protokołu na zasadach określonych w § 8 niniejszego statutu”.
22. W § 33 skreśla się ust. 2 i 3.
23. W § 40 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru rady gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej”.
24. W § 47 wyraz „organów” zastępuje się wyrazem „komisji”.
25. W § 48:
1) w ust. 2 wyrazy „określa rada gminy” skreśla się, kropkę zastępuje się dwukropkiem i dodaje pkt 1–7 w brzmieniu:
1) w porządku obrad sesji przewiduje się zgłaszanie wniosków, interpelacji i zapytań,
2) wnioski, zapytania i interpelacje, o których mowa w pkt 1, składa się w istotnych sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej,
3) wnioski, zapytania i interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane zgodnie z właściwością adresata,
4) w celu uniknięcia różnic interpretacyjnych wnioski, interpelacje i zapytania winny być składane na piśmie,
5) w miarę możliwości adresat wniosku, interpelacji i zapytania lub upoważniona przez niego osoba udziela na nie odpowiedzi w trakcie posiedzenia, na którym zostały zgłoszone. W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji, należy jej udzielić pisemnie w terminie 14 dni od dnia ich złożenia,
6) interpelacje składane poza obradami należy składać na piśmie w biurze rady,
7) odpowiedzi pisemne sporządza się w trzech egzemplarzach po jednym dla składającego, przewodniczącego rady i przewodniczącego zarządu”.
26. W § 49:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych”,
2) w ust. 2 skreśla się w zdaniu pierwszym wyrazy „za wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych”.
27. W § 50 skreśla się ust. 2.
28. W § 51 wyrazy „do Rad Gmin” zastępuje się wyrazami „do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw”.
29. W § 53 w ust. 2 kropkę skreśla się i dodaje wyrazy w brzmieniu „poza ustalaniem wynagrodzenia”.
30. W § 58 wyrazy „województwa legnickiego” zastępuje się wyrazami „województwa dolnośląskiego”.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY
ALEKSANDER MAKARA