1496

UCHWAŁA RADY GMINY JERZMANOWA

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmiany Statutu Gminy Jerzmanowa

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy Jerzmanowa uchwala, co następuje:


§ 1

W Statucie Gminy Jerzmanowa uchwalonym uchwałą Rady Gminy nr XVI/83/96 z dnia 30 stycznia 1996 r. (Dz. Urz. Województwa Legnickiego Nr 25, poz. 265) wprowadza się następujące zmiany:

1.  W § 1 w ust. 2 wyraz „terytorialnym” zastępuje się „gminnym”.

2.  W § 2 w ust. 1 wyraz „legnickim” zastępuje się „dolnośląskim”.

3.  W § 4 w ust. 1:

1) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”,

2) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz”,

3) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) ochrony zdrowia”,

4) pkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych”,

  5) pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) gminnego budownictwa mieszkaniowego”,

  6) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8) edukacji publicznej”,

  7) pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury”,

  8) w pkt 10 po wyrazach „kultury fizycznej” dodaje się wyraz „i turystyki”,

  9) w pkt 12 wyraz „komunalnej” zastępuje się wyrazem „gminnej”,

10) w pkt 13 wyraz „komunalnych” zastępuje się wyrazem „gminnych”,

11) pkt 14 otrzymuje brzmienie:

„14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”,

12) w pkt 16 na początku dodaje się wyrazy „polityki prorodzinnej, w tym” oraz kropkę zastępuje się przecinkiem,

13) dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:

„17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

 18) promocji gminy,

 19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

 20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.


4.  W § 5 w pkt 2 wyraz „gminami” zastępuje się wyrazami „jednostkami samorządu terytorialnego”.

5.  W § 6 w ust. 1:

1) w pkt 3 wyraz „międzykomunalne” zastępuje się wyrazami o brzmieniu „z innymi jednostkami samorządu terytorialnego”,

2) pkt 4 otrzymuje brzmienie: 

„4) działalność innych podmiotów, w tym organizacji pozarządowych na podstawie zawartych z nimi umów”.

6.  W § 6 w ust. 2 po wyrazie organizacyjnych dodaje się wyrazy „o których mowa w ust. 1 pkt 2”.

7.  W § 7:

1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa, następuje po otrzymaniu środków finansowych w wysokości koniecznej do wykonania zadań”,

2) w ust. 2 wyraz „komunalna” zastępuje się wyrazem „gminna”, kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy o brzmieniu: „poza przypadkami określonymi w odrębnych ustawach”.

8.  W § 8 po ust. 4 dodaje się ust. 5–13 o brzmieniu:

 „5. Działalność organów gminy jest jawna za wyjątkiem ograniczeń wynikających z odrębnych ustaw.

  6. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo dostępu do dokumentów i informacji o wykonywaniu zadań publicznych przez radę gminy, zarząd gminy i komisje rady gminy za wyjątkiem ograniczeń wynikających z odrębnych ustaw.

  7. Udostępnianie dokumentów i informacji następuje na pisemny wniosek.

  8. Wniosek o udostępnienie dokumentów i informacji zawiera:

1) oznaczenie wnioskodawcy ubiegającego się o udostępnienie dokumentów i informacji,

2) określenie żądanego dokumentu lub informacji,

3) wskazanie formy dostępu.

  9. Wniosek o udostępnienie dokumentów lub informacji wymaga zatwierdzenia przez przewodniczącego odpowiedniego organu.

10. Dokumenty i informacje udostępniane są w Urzędzie Gminy w Jerzmanowej w biurze rady gminy pod nadzorem przewodniczącego odpowiedniego organu lub pracownika urzędu.

11. Uzyskanie informacji może nastąpić w formie:

a) wglądu do dokumentu,

b) wydania kserokopii żądanego dokumentu.

12. Kserokopia udostępnianego dokumentu powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez przewodniczącego odpowiedniego organu lub Sekretarza Gminy.

13. Udostępnianie dokumentów odbywa się w Urzędzie Gminy w godz. od 800 do 1400 w dniach pracy urzędu”.

9.  W § 13 ust. 1:

1) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”,

2) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym”,

3) po punkcie 16 dodaje się pkt 16a i 16b o brzmieniu:

„16a)     podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

 16b) podejmowanie uchwał w sprawach zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.

10. W § 14:

1) w ust. 2 wyrazy „jeden z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczący”,

2) w ust. 3 wyrazy „dwóch wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”,

3) w ust. 4 wyraz „wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”,

4) w ust. 5 wyraz „wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”.

11. W § 15 w ust. 3 wyrazy „jeden z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczący”.

12. W § 16 wyrazy „jeden z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczący”.

13. W § 17 wyrazy „jednego z wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem „wiceprzewodniczącego”.

14. W § 18:

1) w ust. 2 po wyrazach „członków rady” dodaje się wyrazy „oraz przewodniczących organu wykonawczego jednostki pomocniczej”,

2) dodaje się ust. 2a w brzmieniu

„2a. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał oraz ich uzasadnieniem”,

3) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy „poprzez umieszczenie zawiadomień o terminie i porządku obrad sesji na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy w Jerzmanowej i sołectwach w Gminie Jerzmanowa”,

4) skreśla się ust. 6.

15. W § 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. protokół przedstawia się na żądanie:

 1) organu nadzoru,

 2) każdego, kto ma w tym interes, na zasadach określonych w § 8 niniejszego statutu”.

16. W § 20 w ust. 1:

1) w pkt 1 skreśla się wyrazy „w liczbie 4 członków komisji”,

2) w pkt 2 skreśla się wyrazy „w liczbie od 5 do 7 członków komisji”,

3) w pkt 3 skreśla się wyrazy „w liczbie od 4 do 6 członków komisji”,

4) w pkt 4 skreśla się wyrazy „w liczbie od 4 do 6 członków komisji”,

5) w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy „każda komisja liczy od 3 do 4 członków”,

6) dodaje się ust. 7–11 o brzmieniu:

  „7. Regulaminy i zakresy działania komisji określa rada gminy w oddzielnej uchwale.

   8.  Komisje obradują na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji.

   9.  Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków komisji,

4) nazwiska innych osób spoza komisji biorących udział w posiedzeniu komisji,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) zatwierdzony porządek obrad,

7) przebieg obrad, streszczenie dyskusji oraz tekst zgłoszonych i podjętych wniosków i uchwał.

 10. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

 11. Protokoły z posiedzeń komisji przedstawia się przewodniczącemu zarządu gminy, przewodniczącemu rady gminy, a także każdemu, kto ma w tym interes na zasadach określonych w § 8 niniejszego statutu”.

17. W § 27 w ust. 4 wyrazy „Państwową Komisję Wyborczą” zastępuje się wyrazami „właściwy organ wyborczy”.

18. W § 28 dotychczasowe brzmienie oznacza się jako ust. 1 i dodaje ust. 2 w brzmieniu:

„2. Wynagrodzenie wójta określa rada gminy w drodze uchwały”.

19. § 29 otrzymuje brzmienie:

„§ 29 Zarząd wykonuje uchwały rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach i umowach zawartych z organami administracji rządowej i samorządowej oraz z innymi podmiotami”.

20. W § 31 w pkt 16 wyraz „terytorialnym” zastępuje się wyrazem „gminnym”.

21. W § 32 dodaje się ust. 3–9 w brzmieniu:

„3. Organizację pracy zarządu określa regulamin.

 4.  Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeb.

 5.  Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego zarządu.

 6.  Z każdego posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków zarządu,

4) nazwiska innych osób spoza zarządu biorących udział w posiedzeniu zarządu,

5) porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie dyskusji oraz tekst zgłoszonych i podjętych wniosków, decyzji i uchwał.

 7.  Uchwały i decyzje zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu zarządu.

 8.  W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

 9.  Protokoły zarządu są jawne, każdy, kto ma w tym interes, ma prawo wglądu do protokołu na zasadach określonych w § 8 niniejszego statutu”.

22. W § 33 skreśla się ust. 2 i 3.

23. W § 40 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:

1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,

2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,

3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,

4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,

5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru rady gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej”.

24. W § 47 wyraz „organów” zastępuje się wyrazem „komisji”.

25. W § 48:

1) w ust. 2 wyrazy „określa rada gminy” skreśla się, kropkę zastępuje się dwukropkiem i dodaje pkt 1–7 w brzmieniu:

1) w porządku obrad sesji przewiduje się zgłaszanie wniosków, interpelacji i zapytań,

2) wnioski, zapytania i interpelacje, o których mowa w pkt 1, składa się w istotnych sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej,

3) wnioski, zapytania i interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane zgodnie z właściwością adresata,

4) w celu uniknięcia różnic interpretacyjnych wnioski, interpelacje i zapytania winny być składane na piśmie,

5) w miarę możliwości adresat wniosku, interpelacji i zapytania lub upoważniona przez niego osoba udziela na nie odpowiedzi w trakcie posiedzenia, na którym zostały zgłoszone. W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji, należy jej udzielić pisemnie w terminie 14 dni od dnia ich złożenia,

6) interpelacje składane poza obradami należy składać na piśmie w biurze rady,

7) odpowiedzi pisemne sporządza się w trzech egzemplarzach po jednym dla składającego, przewodniczącego rady i przewodniczącego zarządu”.

26. W § 49:

1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych”,

2) w ust. 2 skreśla się w zdaniu pierwszym wyrazy „za wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych”.


27. W § 50 skreśla się ust. 2.

28. W § 51 wyrazy „do Rad Gmin” zastępuje się wyrazami „do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw”.

29. W § 53 w ust. 2 kropkę skreśla się i dodaje wyrazy w brzmieniu „poza ustalaniem  wynagrodzenia”.

30. W § 58 wyrazy „województwa legnickiego” zastępuje się wyrazami „województwa dolnośląskiego”.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

                                         ALEKSANDER MAKARA