1495

UCHWAŁA RADY GMINY OLEŚNICA

z dnia 9 sierpnia 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Oleśnica

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) Rada Gminy Oleśnica uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Oleśnica stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Traci moc uchwała nr 123/XXVII/96 Rady Gminy Oleśnica z dnia 11 września 1996 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Gminy Oleśnica (zmieniona uchwałą nr 136/XXXI/97 Rady Gminy Oleśnica z dnia 28 stycznia 1997 r. i nr 27/V/99 Rady Gminy Oleśnica z dnia 27 stycznia 1999 r.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA RADY
                                        ALEKSANDRA SIERUGA

Załącznik do uchwały Rady Gminy Oleśnica z dnia 9 sierpnia 2001 r. (poz. 1495)

STATUT GMINY OLEŚNICA

R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Oleśnica, zwana dalej w statucie „Gminą”, jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie Gminy, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum, wybraną przez siebie Radę Gminy, zwaną dalej w niniejszym statucie „Radą”, a w szczególności przez Zarząd Gminy, zwany dalej w niniejszym statucie „Zarządem” jako organem wykonawczym Gminy.

§ 2

1.  Gmina obejmuje obszar o powierzchni 243,4 km2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

2.  Siedzibą organów Gminy jest miasto Oleśnica.

§ 3

Gmina posiada herb, którego wzór oraz zasady korzystania określa załącznik nr 2 do statutu.

§ 4

1.         Gmina posiada osobowość prawną.

2.  Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

§ 5

Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

R o z d z i a ł  II

Zakres działania zadania Gminy oraz zasady

ich realizacji

§ 6

1.  Podstawowym celem Gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków dla harmonijnego, racjonalnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu Gminy.

2.  Zadania własne Gminy obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

  4) lokalnego transportu zbiorowego,

  5) ochrony zdrowia,

  6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

  7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

  8) edukacji publicznej,

  9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji Gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 7

1.         Zakres zadań Gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na podstawie przepisów oraz w granicach upoważnień ustawowych,

2) porozumienia zawarte z innymi gminami, powiatami, województwem oraz organami administracji rządowej,

3) uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

2.  Gmina oraz inna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 8

1.  Gmina wykonuje swoje zadania:

1) poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

2) poprzez gminne jednostki organizacyjne,

3) poprzez działalność innych podmiotów krajowych i zagranicznych na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2.  Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

3.  Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do statutu.

§ 9

1.  Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa, osiedla i inne.

2.  Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym zasadom:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału oraz zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami społecznymi przeprowadzonymi w trybie określonym odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia, połączenia, podziału oraz zniesienia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowanie przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3.  Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

4.  Granice sołectw oraz ich ustrój określają odrębne statuty. Wykaz sołectw stanowi załącznik nr 4.

R o z d z i a ł  III

Władze Gminy

§ 10

Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.

§ 11

1.  W drodze referendum mieszkańcy Gminy rozstrzygają w sprawach samoopodatkowania na cele publiczne oraz w sprawie odwołania Rady.

2.  Referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców na zasadach określonych w ustawie, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

3.  Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.

4.  Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na pisemny wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

5.  Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

6.  Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa ustawa.

§ 12

Organami Gminy są:

1)        Rada Gminy,

2)        Zarząd Gminy.

§ 13

1.  Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw, w szczególności ze względu na ochronę wolności i praw innych osób, podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu publicznego państwa.

2.  Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane, chcące uzyskać informacje związane z działalnością organów Gminy.

3.  Osoby zainteresowane mają prawo wglądu do protokołów sesji Rady, posiedzeń komisji, dokonywa-nia notatek i odpisów w w Biurze Rady Urzędu Gminy.

4.  Każdy ma prawo wstępu na sesję Rady i posiedzenia jej komisji.

§ 14

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy z zastrzeżeniem art.12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

§ 15

Rada składa się z 22 radnych wybranych przez mieszkańców Gminy na okres 4 lat, licząc od dnia wyborów.

§ 16

1.  Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2.  Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, chyba że ustawa stanowi inaczej.

3.  W głosowaniu biorą udział jedynie radni.

§ 17

1.  Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.  Do wyłącznej właściwości Rady należą:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz podejmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c)  zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i)   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10)  określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11)  podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,

12)  podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12a)            podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

13)  podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14)  nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

14a)            podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15)  stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 18

1.  Rada kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2.  Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

3.  Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

4.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz będących członkami Zarządu.

5.  Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 5 do statutu.

§ 19

1.  Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

2.  Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

3.  Czynności, o jakich mowa w ust. 1, obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji,

2) przygotowanie porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych.

4.  Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2, powinien obejmować:

1) sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy,

2) wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.

5.  Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

6.  W przypadku gdy Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może wykonać czynności określonych w ust. 3 pkt 3, wykonuje je Wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

§ 20

1.  Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2.  Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

3.  Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego

4.  Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.

5.  Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

6.  W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

7.  Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 6, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§ 21

1.  Rada obraduje na sesjach zwołanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.  Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1 ustawowego składu Rady Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

3.  O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie radnych co najmniej na 7 dni przed terminem sesji, doręczając porządek obrad wraz z projektami uchwał.

4.  O sesji Rady należy również powiadomić sołtysów.

5.  Zawiadomienie o sesji podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

6.  Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów składu Rady.

7.  Szczegółowy tryb działania Rady określa regulamin Rady stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 22

1.  Rada powołuje ze swojego grona następujące komisje stałe:

1) Rewizyjną,

2) Budżetu i Finansów,

3) Komisja Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej,

4) Rolna, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gminy,

5) Kultury, Rekreacji, Sportu, Ładu i Bezpieczeństwa Publicznego.

2.  Tryb działania komisji Rady określa rozdział VI regulaminu Rady.

3.  Rada może powołać doraźne komisje.

R o z d z i a ł  IV

Radni

§ 23

1.  Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy, utrzymywać stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmować zgłoszone przez mieszkańców, postulaty i przedstawiać je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2.  Radny może podejmować działania i składać wnioski w organach i instytucjach funkcjonujących na terenie Gminy. Działania te nie mogą ponosić skutków finansowych.

§ 24

1.  Radny składa na pierwszej sesji po wyborach ślubowanie:

     „Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Gminy”.

2.  Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo: „Ślubuję”.

     Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

3.  Z chwilą złożenia ślubowania radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.

4.  Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.

5.  Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§ 25

Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, prawo udziału w głosowaniu na sesjach Rady i prawo występowania z zapytaniami.

§ 26

Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz organów samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 27

1.  W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.  Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, z wyjątkiem sytuacji do której odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3.  Wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy następuje w drodze uchwały, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

4.  Pracodawca zobowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Gminy.

5.  Na zasadach ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 28

1.  Radni mają obowiązek składania oświadczeń o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie powinno zawierać informacje dotyczące majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską.

2.  Wiadomości zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym stanowią tajemnicę służbową i bez pisemnej zgody składającego oświadczenie nie mogą być ujawnione.

3.  Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa się Przewodniczącemu Rady w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na dwa miesiące przed datą wyborów do Rady.

4.  Przewodniczący Rady składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Zarządu.

5.  W przypadku naruszenia terminów określonych w ust. 3 radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

6.  Zamieszczenie w oświadczeniu danych nieprawdziwych powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.

§ 29

Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy Oleśnica oraz pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej lub zastępcy.

§ 30

1.  Radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego Gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu tej działalności.

2.  Radny nie może być członkiem władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikiem handlowym spółek prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie radnego do tych władz są z mocy prawa nieważne.

3.  Radny nie może posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją Rady, a w razie nie zbycia ich nie uczestniczą one przez okres sprawowania mandatu i dwóch lat po jego wygaśnięciu w wykonywaniu przysługujących im uprawnień.

4.  Radny nie może podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu.

5.  Mandatu radnego nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji Wojewody lub Wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

§ 31

1.  Wygaśnięcie mandatu radnego następuje na skutek:

1) śmierci,

2) odmowy złożenia ślubowania,

3) pisemnego zrzeczenia się mandatu,

4) utraty prawa wybieralności lub braku takiego prawa w dniu wyborów,

5) prawomocnego wyroku sądu orzeczonego za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.

2.  Wygaśnięcie mandatu radnego, o którym mowa w § 30 pkt 1–5, stwierdza Rada w odrębnej uchwale najpóźniej w ciągu trzech miesięcy od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

R o z d z i a ł  V

Organy wykonawcze i zarządzające Gminy

§ 32

1.  Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd.

2.  Zarząd składa się z 7 osób.

3.  W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu, jego Zastępca oraz pięciu członków wybranych spośród radnych lub spoza składu Rady.

§ 33

Rada wybiera Zarząd w ciągu 6 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

§ 34

1.  Rada wybiera Wójta spośród radnych lub spoza składu Rady bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2.  W przypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej ilości głosów, wybory są powtarzane przy zachowaniu zasad określonych w ust. 1.

§ 35

Zastępca Wójta oraz członek Zarządu wybierani są na wniosek Wójta spośród radnych lub spoza składu Rady w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 36

Rada może w drodze odrębnej uchwały ustalić szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru Wójta i pozostałych członków Zarządu.

§ 37

1.  Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa.

2.  Do zadań Zarządu należy w szczególności:

  1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

  2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

  3) dokonywania wydatków budżetowych,

  4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,

  5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,

  6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą,

  7) przygotowanie projektów uchwał Rady,

  8) określanie sposobu wykonania uchwał,

  9) gospodarowanie mieniem komunalnym,

10) opracowanie projektu budżetu i wykonanie budżetu,

11) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

12) wydawanie przepisów porządkowych w formie uchwały w przypadku niecierpiącym zwłoki,

13) określenie zakresu prowadzenia spraw gminy, których wykonanie Wójt może powierzyć Sekretarzowi do wykonania w jego imieniu.

3.  W realizacji zadań własnych Gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

§ 38

1.  Uchwała Rady w sprawie nie udzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

2.  Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nie udzieleniu absolutorium.

3.  Rada rozpatruje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nie udzielenia Zarządowi absolutorium.

4.  Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu Gminy i opinią  Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą wniosku Komisji Rewizyjnej Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nie udzieleniu Zarządowi absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd większością co najmniej 3/5 głosów składu Rady w głosowaniu tajnym.

§ 39

1.  Rada może odwołać Wójta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1 składu Rady.

2.  Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3.  Odwołanie Wójta następuje większością co najmniej 3/5 głosów składu Rady w głosowaniu tajnym.

4.  Głosowanie, o którym mowa w ust. 3, Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.

5.  Jeżeli wniosek o odwołanie Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 40

Odwołanie Wójta albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

§ 41

Na uzasadniony wniosek Wójta Rada może odwołać Zastępcę Wójta oraz pozostałych członków Zarządu, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 42

1.  W przypadku złożenia rezygnacji przez Wójta jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2.  W przypadku rezygnacji Wójta Rada na najbliższej Sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

3.  Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady, o której mowa w ust. 2.

§ 43

1.  W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu, Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia  przyjęcia rezygnacji. W przypadku nie dokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, Rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

2.  W przypadku odwołania członka Zarządu nie będącego jego Przewodniczącym, Rada dokonuje wyboru nowego członka w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

3.  Odwołany Zarząd lub poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków.

Rada może zwolnić członka Zarządu z pełnienia tego obowiązku.

§ 44

1.  W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego Przewodniczącym, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2.  Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie określonym w ust. 1 jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3.  Wójt obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na wakujące miejsce członka Zarządu.

§ 45

1.  Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2.  Posiedzeniu Zarządu przewodniczy Wójt, a w razie jego nieobecności jego Zastępca.

3.  Zarząd podejmuje decyzje w obecności co najmniej połowy składu Zarządu zwykłą większością głosów.

4.  W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

5.  W posiedzeniu Zarządu biorą udział bez prawa głosu Sekretarz i Skarbnik oraz inne zaproszone osoby.

6.  Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

§ 46

Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 47

Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa regulamin stanowiący załącznik nr 7 do statutu.

§ 48

1.         Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) realizacja uchwał Rady,

2) organizowanie pracy Zarządu,

3) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

4) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania,

5) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,

6) zapewnienie obsługi administracyjnej Rady i jej komisji,

7) podejmowanie czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, należących do kompetencji Zarządu. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 49

Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

§ 50

1.  Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd.

2.  Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.

3.  Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 51

1.  Majątek Gminy służący zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne Gminy i podmioty określone w § 8.

2.  Zasady zarządzania, o jakich mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3.  Zarząd prowadzi rejestry:

1) składników mienia komunalnego,

2) podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.

§ 52

1.  Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, zwanego dalej „Urzędem”.

2.  Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalany przez Radę na wniosek Zarządu.

3.  Kierownikiem Urzędu jest Wójt.

4.  W zakresie ustalonym przez Zarząd Wójt może powierzyć prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy.

5.  Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem § 37 ust. 2 pkt 11.

6.  W razie nieobecności Wójta jego obowiązki pełni zastępca.

7.  Zakres działania Sekretarza określa regulamin organizacyjny.

R o z d z i a ł  VI

Pracownicy samorządowi

§ 53

1.  Status pracowników samorządowych określa ustawa.

2.  Pracownikami samorządowymi z wyboru są:

1) Wójt,

2) Zastępca Wójta.

3.  Do dokonania czynności z zakresu stosunku pracy Wójta upoważniona jest Rada, a w jej imieniu Przewodniczący Rady.

4.  Zastępca Wójta pełni swoją funkcję społecznie.

§ 54

1.  Sekretarz i Skarbnik są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy na podstawie powołania uchwałą Rady, na wniosek Przewodniczącego Zarządu.

2.  Właściwym do nawiązania stosunku pracy na podstawie powołania jest Wójt.

§ 55

1.  Kierownicy Referatów Urzędu mogą być  zatrudniani  w ramach stosunku pracy na podstawie mianowania.

2.  Zasady mianowania pracowników określa ustawa o pracownikach samorządowych.

3.  Prawo mianowania pracowników samorządowych należy do Wójta.

§ 56

Pozostali pracownicy samorządowi nie wymienieni w §§ 52–54  zatrudnieni są w Urzędzie w ramach stosunku pracy na podstawie umowy o pracę.

R o z d z i a ł  VII

Gospodarka finansowa Gminy

§ 57

1.  Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy uchwalonego przez Radę.

2.  Projekt budżetu przygotowuje Zarząd.

3.  Bez zgody Zarządu Gminy Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4.  Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu zaopiniowania.

5.  Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

6.  Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

7.  Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

8.  Gospodarka  finansowa jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

§ 58

Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

R o z d z i a ł  VIII

Akty prawa miejscowego

§ 59

1.  Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Gminy, zwanych dalej aktami prawa miejscowego.

2.  Na podstawie ustawy organy Gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminnym,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3.  W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4.  Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 60

1.  Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.

2.  W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie uchwały.

3.  Uchwała, o których mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.

     Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

4.  W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia uchwały, Rada określa termin utraty jej mocy obowiązującej.

§ 61

Urząd Gminy prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

R o z d z i a ł  IX

Postanowienia końcowe

§ 62

1.  Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych regulują odrębne przepisy.

2.  Zasady obsługi interesantów przez organy Gminy, w szczególności udzielania informacji urzędowych, zbioru aktów prawa miejscowego określa regulamin organizacyjny Urzędu.

3.  Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

image002.gif (66074 bytes)

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

image004.jpg (15818 bytes)

Wzór oraz zasady korzystania z herbu Gminy Oleśnica

§ 1

1.  Gmina posiada herb z wizerunkiem czarnego, piastowskiego, dolnośląskiego orła ze srebrną przepaską poprzez łuk skrzydeł (na złotym polu) wzlatujący, wpatrzony w srebrzysty półksiężyc, różkami zwrócony ku górze na ciemnoczerwonym polu ze srebrnym krzyżem łacińskim pośrodku, który to krzyż jest po bokach – skosem osłonięty złotymi kłosami żyta, prześwitującymi czerwienią tła. Różki półksiężyca są wieńczone sześciopromiennymi złotymi gwiazdami. Kolorystycznie herb zamyka się barwami: dwa metale – srebro i złoto, ciemna czerwień i czerń.

§ 2

Z herbu korzystać mogą:

1)    organy Gminy oraz gminne jednostki organizacyjne,

2)    podmioty gospodarcze, instytucje kultury i inne jednostki – za zgodą Zarządu Gminy.

§ 3

Zarząd wyraża zgodę na korzystanie z herbu na czas określony albo nieokreślony.

§ 4

Zarząd może wyrażoną zgodę zawiesić lub cofnąć, jeżeli osoba uprawniona naraża dobre imię lub interes Gminy na szkodę.

§ 5

Zgoda Zarządu stanowi podstawę do zawarcia umowy określającej wzajemne prawa i obowiązki stron w zakresie korzystania z herbu.

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

WYKAZ

gminnych jednostek organizacyjnych

                                                                                                                                             1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

                                                                                                                                             2. Gminny Ośrodek Kultury Oleśnica

                                                                                                                                             3. Gminny Zespół Oświaty Samorządowej

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

WYKAZ  SOŁECTW

1. Bogusławice                                                        16. Osada Leśna
2. Boguszyce                                                           17. Osiedle Boguszyce
3. Bystre                                                                 18. Ostrowina
4. Brzezinka                                                             19. Piszkawa
5. Cieśle                                                                   20. Poniatowice
6. Dąbrowa                                                              21. Sokołowice
7. Gręboszyce                                                          22. Świerzna
8. Jenkowice                                                            23. Smolna
9. Krzeczyn                                                              24. Spalice
10. Ligota Mała                                                        25. Smardzów
11. Ligota Polska                                                     26. Wszechświęte
12. Ligota Wielka                                                    27. Wyszygród
13. Nieciszów                                                         28. Zarzysko
14. Nowa Ligota                                                     29. Zimnica
15. Nowoszyce

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej


§ 1

1.  Rada kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

3.  Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący ani Wiceprzewodniczący Rady, ani też radny wchodzący w skład Zarządu.

§ 2

Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

§ 3

Komisja kontroluje działalność Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości oraz zgodności dokumentów ze stanem faktycznym.

§ 4

1.  Komisja kontroluje działalność Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy.

2.  Komisja bada i ocenia na polecenia Rady materiały z kontroli Zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także kontroli zewnętrznych.

§ 5

1.  Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

2.  Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek na ręce Przewodniczącego Rady.

3.  Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 6

1.  W skład Komisji wchodzą Przewodniczący i jego Zastępca oraz członkowie wybrani zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2.  Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady.

     W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania jego zadania wykonuje Zastępca.

§ 7

1.  Członek Komisji podlega wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o stronniczości lub interesowności.

2.  W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.

3.  O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.

4.  Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

5.  W sprawach nieuregulowanych w niniejszym załączniku stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 KPA.

§ 8

Komisja podlega Radzie Gminy.

§ 9

Komisja składa Radzie w terminie do 31 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

§ 10

Komisja opracowuje plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku.

§ 11

1.  Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego Rady lub Komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.  Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez Przewodniczącego obrad i protokolanta.

§ 12

1.  Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1 składu Komisji.

2.  Głosowanie jest jawne.

3.  Przewodniczący Komisji może zarządzić głosowanie tajne.

§ 13

Obsługę biurową Komisji zapewnia Wójt.

§ 14

Komisja może korzystać z porad osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.

§ 15

1.  Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 3.

2.  Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

§ 16

1.  Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.  Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.  Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4.  Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

5.  Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 17

Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie siedmiu dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 18

1.  Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.  Uwagi, o których mowa w ust.1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 19

Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu pracy i pisemnego zlecenia przez Przewodniczącego Rady.

§ 20

Przewodniczący Komisji na 3 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o terminie i tematyce kontroli.

§ 21

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu otrzymuje Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i Kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 22

1.  Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady.

2.  Kontrola nieujęta w planie pracy wymaga zatwierdzenia przez Radę.

3.  Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolowanej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i innych komisji Rady.

4.  Przewodniczący Rady zapewnia koordynację, współdziałanie poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli.


Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

Regulamin Rady


R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin wydany jest na podstawie § 21 ust. 7 Statutu Gminy Oleśnica, określa tryb działania Rady, sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 2

1.  Rada działa na sesjach, przy pomocy komisji i Zarządu.

2.  Zarząd i komisje działają pod kontrolą Rady i składają jej sprawozdania z działalności.

R o z d z i a ł  II

Sesje Rady Gminy

§ 3

Rada rozpatruje i rozstrzyga na sesji w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym, zwanej dalej „ustawą”, oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych w wykonaniu i na podstawie ustaw.

§ 4

1.  Rada zajmuje merytoryczne stanowiska w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych w formie uchwał.

2.  Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

3.  Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 5

1.  Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy uchwalonym:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2.  Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 6

1.  Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy Rady.

2.  Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie przewidzianym w § 7 regulaminu.

3.  Rada może odbywać sesje nadzwyczajne, zwołane bez względu na plan pracy na wniosek Zarządu lub 1 ustawowego składu Rady.

§ 7

1.  Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady przy współudziale Wiceprzewodniczącego.

2.  W zawiadomieniach o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

3.  O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

4.  O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się sołtysów na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

5.  Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 8

1.  Przed każdą sesją Przewodniczący Rady uzgadnia z Wójtem szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

2.  W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym niebędący radnymi członkowie Zarządu oraz Skarbnik i Sekretarz.

3.  Do udziału w sesjach mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz kierownicy referatów Urzędu Gminy.

4.  Pomocy technicznej i organizacyjnej Radzie udziela Zarząd.

R o z d z i a ł  III

Obrady

§ 9

1.  Sesje Rady są jawne.

2.  Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje w tym celu wyznaczone miejsce.

3.  Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową, jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.

§ 10

1.  Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnych Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2.  O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3.  Fakt przerwania obrad oraz jego powody odnotowuje się w protokole.

§ 11

Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swego składu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

§ 12

1.  Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.

2.  Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego słów: „Otwieram sesję Rady Gminy Oleśnica”.

3.  Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady wyznaczając nowy termin sesji.

4.  Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 13

1.  Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z ustalonym porządkiem obrad.

2.  Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny lub Wójt.

3.  Porządek obrad powinien zawierać:

  1) otwarcie sesji,

  2) stwierdzenie quorum,

  3) zatwierdzenie porządku obrad,

  4) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

  5) informacja Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie między sesyjnym,

  6) interpelacje i zapytania radnych,

  7) odpowiedzi na zapytania radnych i na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji,

  8) wolne wnioski i zapytania,

  9) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

10) zamknięcie sesji.

4.  Protokół z poprzedniej sesji winien być udostępniony radnym przed sesją. Protokół nie musi być czytany na sesji.

§ 14

Sprawozdanie składa Wójt lub wyznaczony przez Zarząd członek Zarządu, a w przypadku sprawozdania komisji Rady – przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję sprawozdawca.

§ 15

1.  Interpelacje i zapytania są kierowane do Zarządu i Wójta.

2.  Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3.  Interpelacja powinna zwierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem, oraz wynikające z niej pytania.

4.  Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelacje adresatowi.

5.  Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej w terminie 14 dni na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelacje. Odpowiedzi mogą udzielać właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Zarząd względnie Wójta.

§ 16

1.  Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy.

2.  Zapytania mogą być składane w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie określonym w §15 ust. 5.

§ 17

1.  Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. W uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

2.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

3.  Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem dyskusji.

4.  Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

5.  Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają prowadzenie sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do „porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

6.  Postanowienie ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady i zaproszonych na sesję.

§ 18

1.  Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

1) stwierdzenia quorum,

2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

4) zamknięcia listy mówców,

5) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

6) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad,

7) zarządzenia przerwy,

8) odesłania projektu uchwały do komisji.

2.  Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod głosowanie.

§ 19

Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spoza Rady zaproszonej na sesję.

§ 20

Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków.

§ 21

1.  Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Gminy Oleśnica”.

2.  Czas od otwarcia do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

§ 22

1.  Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego obrad Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2.  Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 23

1.  Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, listę gości, teksty uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

2.  Radni do czasu następnej sesji mogą zgłaszać poprawki do protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta. Jeżeli wniosek, o którym mowa wyżej, nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.

3.  Obsługę sesji prowadzi pracownik Urzędu wyznaczony przez Wójta.

4.  Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczowy przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbycia sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia, numery uchwał, nazwisko przewodniczącego i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona radnych nieobecnych,

4) uchwalony porządek obrad,

5) przebieg obrad, treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wystąpień, jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i wstrzymujących się,

7) podpis Przewodniczącego i protokolanta.

5.  Protokół numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

R o z d z i a ł  IV

Uchwały

§ 24

1.  Rada stanowi w sprawach Gminy w formie uchwał.

2.  Uchwały, o których mowa w ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia i apele są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.

§ 25

1.  Projekt uchwały powinien określać:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) ustalenie terminu wejścia w życie.

2.  Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem.

3.  Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu.

§ 26

1.  Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W uchwałach należy unikać posługiwania się wyrażeniami zapożyczonymi z języków obcych.

2.  Uchwała powinna zawierać co najmniej:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania.

§ 27

Projekty uchwał Rady wymagające w myśl przepisów prawa zaopiniowania, uzgodnienia bądź działania w porozumieniu z organami administracji rządowej lub samorządowej albo z innymi organami kierowane są pod obrady Rady wraz z zajętym stanowiskiem przez te organy.

§ 28

Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący obrad.

§ 29

1.  Oryginały uchwał ewidencjuje się w rejestrze uchwał i przechowuje w zbiorze.

2.  Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości zależnie od ich treści.

§ 30

Wójt przedkłada Wojewodzie Dolnośląskiemu uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

§ 31

Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

R o z d z i a ł  V

Głosowanie

§ 32

1.  W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

2.  Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

3.  Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się” zsumowuje je i porównuje z listą radnych obecnych na sesji.

4.  Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.

§ 33

1.  Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach ustalonych ustawowo.

2.  Głosowanie tajne przeprowadza wybrana do tego celu Komisja Skrutacyjna. Odbywa się ona na kartach ostemplowanych pieczątką Rady.

3.  Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4.  Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5.  Wyniki głosowania podaje Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.

6.  Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 34

1.  Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.  W przypadku głosowania w sprawie wyborów Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu twierdzącej odpowiedzi poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

3.  Przepis ust. 2 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednią zgodę na piśmie w biurze Rady.

§ 35

1.  Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnych z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

§ 36

1.  Jeżeli dla ważności uchwały wymagana jest przepisami „bezwzględna większość głosów”, głosowanie daje wynik pozytywny, gdy za projektem uchwały oddana została liczba głosów co najmniej o jeden głos więcej niż połowa (50%+1), od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, czyli przeciwnych i wstrzymujących się.

2.  Przy nieparzystej liczbie głosów bezwzględna liczba głosów zostanie osiągnięta, jeżeli za projektem uchwały opowie się liczba głosujących o jeden głos większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, czyli przeciwnych i wstrzymujących się.

3.  Bezwzględna większość ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady. 

R o z d z i a ł  VI

Komisje Rady

§ 37

1.  Do pomocy w wykonywaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje.

2.  Komisje podlegają Radzie.

§ 38

1.  Do zakresu działania Komisji Budżetu i Finansów należą sprawy i zagadnienia, a w szczególności:

1) przedkładanie wniosków do projektu budżetu,

2) opiniowanie projektu budżetu,

3) ocena realizacji i wykonania budżetu,

4) ocena gospodarki finansowej jednostek budżetowych korzystających ze środków budżetowych Gminy pod kątem pozyskiwania i wydatkowania środków finansowych,

5) opiniowanie projektów uchwał określających stawki podatków i opłat lokalnych,

6) opiniowanie i wnoszenie uwag do realizacji gminnego programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

7) opiniowanie materiałów absolutoryjnych w zakresie funkcjonowania komisji,

8) analiza budżetu Gminy przynajmniej raz na pół roku w zakresie działania komisji.

2.  Do zakresu działania Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej należą sprawy i zagadnienia, a w szczególności:

1) funkcjonowanie nauki, oświaty, zdrowia i pomocy społecznej,

2) stan bazy i działalność programowa w ww. zakresie,

3) inicjowania nowych rozwiązań w dziedzinie opieki społecznej,

4) podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków bezrobocia,

5) podejmowanie działań na rzecz zwalczania patologii społecznej,

6) opiniowanie i wnoszenie uwag do realizacji gminnego programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

7) opiniowanie materiałów absolutoryjnych w zakresie funkcjonowania komisji,

8) analiza budżetu gminy przynajmniej raz na pół roku w zakresie działania komisji,

9) wnioskowania i opiniowania projektu budżetu gminy w zakresie działania komisji.

3.  Do zakresu działania Komisji Rolnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gminy należą sprawy i zagadnienia, a w szczególności:

  1) problematyka rolnictwa i leśnictwa,

  2) współpraca z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego z zakresu oświaty rolniczej,

  3) podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska,

  4) problematyka gminnych dróg i placów oraz inicjowanie zmiany w organizacji ruchu drogowego,

  5) problematyka gospodarki wodno-ściekowej,

  6) podejmowanie działań na rzecz utrzymania czystości na terenie gminy eksploatacji wysypisk i utylizacji odpadów,

  7) inicjowanie w sprawie zieleni i zadrzewień,

  8) opiniowania i wnioskowania w sprawach gospodarowania mieniem gminnym,

  9) opiniowania i wnioskowania w sprawie planu rozwoju przestrzennego Gminy,

10) podejmowanie działań na rzecz utrzymania i porządkowania cmentarzy,

11) wnioskowania i opiniowania projektu budżetu Gminy w zakresie działania komisji,

12) opiniowanie i wnoszenie uwag do realizacji gminnego programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

13) opiniowanie materiałów absolutoryjnych w zakresie funkcjonowania komisji,

14) analiza budżetu Gminy przynajmniej raz na pół roku w zakresie działania komisji.

4.  Do zakresu działania Komisji Kultury, Rekreacji, Sportu, Ładu i Bezpieczeństwa Publicznego należą sprawy i zagadnienia, a w szczególności:

1) działalność gminnych instytucji kulturalnych, szczególnie świetlic środowiskowych,

2) działalność rekreacyjna, w tym kontrola terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należących do Gminy,

3) inicjowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych w Gminie oraz nowych rozwiązań w zakresie kultury i rekreacji,

4) opiniowanie i kontrolowanie spraw z zakresu porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, w tym funkcjonowania OSP,

5) zapobiegania i przeciwdziałania patologią społecznym,

6) opiniowanie i wnoszenie uwag do realizacji gminnego programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

7) opiniowanie materiałów absolutoryjnych w zakresie funkcjonowania komisji,

8) analiza budżetu Gminy przynajmniej raz na pół roku w zakresie działania komisji.

5.  Zakres działań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

6.  Postanowienia ust. 1–4 nie dotyczą Komisji Rewizyjnej Rady.

§ 39

1.  Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy opracowanym i przedłożonym Radzie do 31 stycznia każdego roku.

2.  Rada może zalecić komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

3.  W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, ustalając ich skład i zakres działania.

§ 40

1.  Skład komisji określa Rada w ilości nie mniejszej niż 3 osoby, licząc w tym Przewodniczącego i Zastępcę.

2.  W skład komisji mogą wchodzić tylko radni.

§ 41

Komisje składają Radzie w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

§ 42

1.  Komisje obradują na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.  Radny może przewodniczyć tylko jednej komisji stałej Rady.

3.  Radny może być członkiem kilku komisji stałych Rady.

§ 43

W posiedzeniach mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 44

Posiedzenia komisji są jawne.

§ 45

Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien być podpisany przez Przewodniczącego obrad i protokolanta.

§ 46

1.  Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je Radzie. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym większością głosów w obecności co najmniej 1 składu komisji.

2.  Przewodniczący komisji może zarządzić głosowanie tajne.

§ 47

Obsługę biurową komisji zapewnia Wójt.

§ 48

Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem dyskusji.

§ 49

1.  Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2.  Głosowanie na wspólnych posiedzeniach odbywa się łącznie.

R o z d z i a ł  VII

Radni

§ 50

1.  Radni winni czynnie uczestniczyć w sesjach Rady, w pracach komisji, do których zostali wybrani.

2.  Radni mają obowiązek utrzymywać stałą więź z wyborcami przez:

1) informowanie wyborców o stanie Gminy,

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady,

3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

4) informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg.

3.  Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

§ 51

1.  Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.  Radny w ciągu 3 dni od daty odbywania się sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając na ręce Przewodniczącego Rady lub komisji stosowne wyjaśnienie.

§ 52

1.  Radni ponoszą odpowiedzialność za udział i wyniki pracy przed Radą i wyborcami.

2.  Przewodniczący Rady, dokonując okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady, w uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia i uchybienia w pracy. Może udzielić „regulaminowego ostrzeżenia”.

3.  W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu przez Radę „regulaminowego upomnienia”. Uchwałę w tej sprawie podejmuje się bezwzględną większością głosów po uprzednim wysłuchaniu radnego.

§ 53

Radny spotyka się ze swoimi wyborcami nie rzadziej niż raz w roku.

§ 54

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 55

1.  W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję do zbadania okoliczności sprawy. Komisja przedstawia swoje ustalenia i propozycje Przewodniczącemu Rady.

2.  Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają bezwzględną większością głosów po uprzednim wysłuchaniu radnego.

3.  Podstawą udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do dokonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady.

§ 56

1.  Zarząd udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.

2.  Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

R o z d z i a ł  VIII

Wspólne sesje z radnymi innych gmin

§ 57

1.  Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.  Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.

3.  Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad gmin.

§ 58

1.  Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych każdej rady.

2.  W drodze głosowania wybiera się wspólnego przewodniczącego sesji.

3.  Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane rady gmin, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4.  Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

R o z d z i a ł  IX

Postanowienia końcowe

§ 59

Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie regulaminu i udzielania pomocy we właściwej jego interpretacji.


Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Oleśnica (poz. 1495)

Regulamin Zarządu Gminy Oleśnica


§ 1

1.  Regulamin Zarządu określa organizację i tryb pracy Zarządu.

2.  Zarząd Gminy, zwany dalej Zarządem, jest organem wykonawczym Gminy.

3.  Przewodniczącym Zarządu jest Wójt.

4.  Zastępcą Przewodniczącego Zarządu jest Z-ca Wójta.

5.  W pracach Zarządu uczestniczą bez prawa głosu Sekretarz i Skarbnik.

6.  W realizacji zadań własnych Gminy Zarząd podlega Radzie.

§ 2

Zarząd wykonuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu Gminy i uchwał Rady.

§ 3

1.  Działalność Zarządu w realizacji polityki finansowej podlega ocenie (absolutorium).

2.  Nie udzielenie Zarządowi absolutorium jest równoznaczne z postanowieniem wniosku o odwołanie.

§ 4

1.  Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwołanych przez Wójta w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2.  O terminie posiedzenia Zarządu zawiadamia się członków Zarządu, zaproszone osoby na co najmniej 2 dni przed posiedzeniem.

3.  Posiedzeniu Zarządu przewodniczy Wójt, a w razie jego nieobecności jego Zastępca.

4.  Zarząd podejmuje uchwały oraz decyzje kolegialne w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że odrębne przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

5.  W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Zarządu.

6.  W posiedzeniu Zarządu stale uczestniczą:

1) członkowie Zarządu,

2) Sekretarz,

3) Skarbnik.

7.  Zarząd może zaprosić na swe posiedzenia także inne osoby.

8.  W posiedzeniu mogą uczestniczyć zaproszeni radni, nie będący członkami Zarządu.

§ 5

1.  Za przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu odpowiada Sekretarz.

2.  Materiały na posiedzenie Zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty przez prowadzących sprawy i przedłożone na Zarząd po uzgodnieniu z Wójtem.

3.  Projekty uchwał powinny być skonsultowane z radcą prawnym i zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.

4.  Porządek posiedzenia Zarządu ustala jego Przewodniczący.

§ 6

1.  Na posiedzeniu Zarządu sprawy referuje Przewodniczący Zarządu lub osoba przez niego upoważniona.

2.  Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

3.  Protokół powinien zawierać:

1) porządek posiedzenia,

2) streszczenie wystąpień,

3) treść wniosków poddanych pod głosowanie, z wyszczególnieniem liczby głosów „za” i „przeciw”, i „wstrzymuje się”,

4) stwierdzenie o podjętych uchwałach i wydanych decyzjach.

4.  Do protokołu dołącza się:

1) projekty uchwał przygotowane na sesję Rady,

2) listy obecności.

5.  Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

6.  Protokoły podpisują wszyscy członkowie Zarządu.

§ 7

1.  Uchwały Zarządu podpisuje Wójt jako Przewodniczący Zarządu.

2.  Uchwały Zarządu ewidencjonowane są w rejestrze.

3.  Odpisy uchwał dostarcza się kierownikom jednostek organizacyjnych, którym powierzono wykonanie uchwał.

§ 8

1.  W przypadkach przewidzianym prawem, w sprawach z zakresu administracji publicznej Zarząd wydaje decyzje administracyjne.

2.  Decyzje Zarządu wydawane są w trybie przepisów KPA.

3.  Decyzje Zarządu podpisuje Wójt.

§ 9

W sprawach nie cierpiących zwłoki Zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie uchwał. Uchwała porządkowa wydana przez Zarząd w sprawie nie cierpiącej zwłoki podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Jeżeli  uchwała nie zostanie przez Radę zatwierdzona bądź nie przedstawiona do zatwierdzenia, traci moc. W takim przypadku Rada ma obowiązek określenia terminu utraty mocy obowiązującej uchwały.

§ 10

1.  Sprawy do rozpatrzenia na sesji Rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał) terminy i sposób ich opracowania ustala Zarząd.

2.  Projekty uchwał Rady przygotowane przez Zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje.

§ 11

Nad sprawnym i rzetelnym prowadzeniem dokumentacji z prac Zarządu czuwa Sekretarz.


§ 12

Wójt jako Przewodniczący Zarządu organizuje jego pracę.

Przewodniczący Zarządu wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw.

§ 13

Do zadań i kompetencji Zastępcy Przewodniczącego Zarządu należy zwoływanie i przewodniczenie obradom Zarządu pod nieobecność Przewodniczącego Zarządu.

§ 14

Do obowiązków członków Zarządu należy:

1.  Uczestniczenie w posiedzeniu Zarządu.

2.  Realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu.

3.  Bieżący nadzór nad wykonywaniem budżetu Gminy.

4.  Składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy i w zakresie zarządu mieniem.

5.  Przedkładanie Radzie spraw wnoszonych przez Zarząd.

6.  Współpraca z komisjami Rady.

§ 15

1.  Sekretarz prowadzi sprawy Gminy powierzone przez Przewodniczącego Zarządu w zakresie ustalonym przez Zarząd.

2.  Szczegółowy zakres zadań oraz kompetencji Sekretarza został określony w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

§ 16

1.  Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu Gminy w imieniu Zarządu kieruje Skarbnik.

2.  Szczegółowe zadania oraz kompetencje Skarbnika zostały określone w regulaminie organizacyjnym Urzędu.