1466

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W JAWORZE

z dnia 27 czerwca 2001 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy Jawor

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622; z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 622; z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009, Nr 95, poz. 1041, oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497) Rada Miejska w Jaworze uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Gminy Jawor oraz załącznikach do statutu przyjętych uchwałą Rady Miejskiej w Jaworze nr XII/73/99 z dnia 30 czerwca 1999 r. wprowadza się zmiany określone w załącznikach do niniejszej uchwały.

§ 2

Pozostałe uregulowania nie ulegają zmianie.

§ 3

Zezwala się Zarządowi Miasta Jawora do opracowania jednolitego tekstu statutu Gminy oraz załączników do tegoż statutu dla wewnętrznych potrzeb gminy oraz jej organów.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na tablicach Urzędu Miejskiego w Jaworze oraz w prasie lokalnej.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
PRZEMYSŁAW ŻOŁEK

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Jaworze z dnia 27 czerwca 2001 r. (poz. 1466)

W Statucie Gminy Jawor wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 4 dopisuje się zdanie trzecie w brzmieniu “Dopuszcza się również używanie flagi miasta wraz z herbem miasta zamieszczonym centralnie w jej białej części.”.

2. § 7 otrzymuje brzmienie:

“1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

2. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unie-szkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zielni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

3. Ustawy określają, które zadania gminy mają charakter obowiązkowy.

4. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.

5. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych.

6. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

7. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwej województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

8. Spory majątkowe wynikłe z zawartych porozumień, o których mowa w ust. 6 i 7, rozpatruje sąd powszechny.

9. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, 2, 3, 4 i ust. 7.

10. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 4, określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte porozumienia.

11. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 10, gminie przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.”.

3. W § 8 ustęp 1 na końcu po przecinku dopisuje się słowa: “w tym z organizacjami pozarządowymi.”.

4. § 9 otrzymuje brzmienie:

“1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.”.

5. Po § 11 dodaje się § 11a i 11b o treści:

§ 11a

“1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać tylko z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

§ 11b

“1. O wyłączeniu jawności całości lub części sesji rady w oparciu o obowiązujące ustawy decyduje Rada zwykłą większością głosów – stosownie do § 18 ust. 1 pkt 8 statutu oraz § 7 i 8 regulaminu działania Rady Miejskiej w Jaworze.

2. O wyłączeniu jawności całości lub części obrad komisji rady oraz zarządu miasta właściwa komisja lub zarząd decydują zwykłą większością głosów.

3. Wyłączenie jawności obrad sesji lub posiedzeń wymaga podania szczegółowego uzasadnienia z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz innych przepisów ustawowych zakazujących ujawniania określonych danych i dokumentów osobom niepowołanym.

4. O udostępnieniu do wglądu protokołów lub innych dokumentów z posiedzeń rady lub komisji decyduje przewodniczący rady lub właściwej komisji, zaś z posiedzeń zarządu miasta – przewodniczący zarządu.

5. Na odmowę udostępnienia całości lub części protokołu lub dokumentów przysługuje w ciągu 7 dni od otrzymania odmowy zażalenie do rady, właściwej komisji lub zarządu, zaś w przypadku jego nieuwzględnienia – powództwo lub skarga do właściwego rzeczowo i miejscowo sądu.”.

6. W § 13 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 2 otrzymuje brzmienie: “wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działalności zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.”,

2) pkt 10 otrzymuje brzmienie: “podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz z zakresu właściwości powiatu oraz województwa na mocy porozumień zawartych z ich właściwymi organami,”,

3) dodaje się pkt 17 w brzmieniu: “podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”,

4) dodaje się pkt 18 w brzmieniu: “podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.”.

7. W § 13 w ustępie 3 po słowach: “jednostek organizacyjnych” dopisuje się słowa: “oraz jednostek pomocniczych gminy”.

8. § 14 otrzymuje brzmienie: “Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.”.

9. W § 15 ustępie 2 dodaje się zdanie drugie o treści: “Ślubowanie może być złożone z dodawaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.”.

10. W § 15 dodaje się ustęp 4 o treści: “Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu”.

11. W § 16 ustęp 2 otrzymuje brzmienie: “Radny może uczestniczyć w posiedzeniach komisji, których nie jest członkiem. Może on zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.”.

12. W § 21 w ustępie 1 dodaje się zdanie drugie o treści: “Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład zarządu niebędących radnymi”.

13. W § 22 wprowadza się następujące zmiany:

1. W ustępach 1 i 5 po słowie “kierownika” dodaje się słowa: “oraz jego zastępcy”.

2. Dodaje się ustęp 7 w brzmieniu: “Zarząd miasta lub burmistrz nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.”.

14. W § 24 wprowadza się następujące zmiany:

1. Ustęp 1 otrzymuje brzmienie: “Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”.

2. W ustępie 4 słowo “daty” zastępuje się słowem “dnia”.

3. Dodaje się ustępy 8 i 9 w brzmieniu:

“8. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.”.

9. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 8, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym uchwała powinna być podjęta.”.

15. W § 25 po ustępie 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

“W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, za wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczących rady oraz radnych będących członkami zarządu.”.

16. W § 26 w ustępie 3 po słowie “uchwał” dodaje się po przecinku słowa: “które przewodniczący rady niezwłocznie przedkłada zarządowi gminy.”.

17. § 40 otrzymuje następujące brzmienie:

“1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd miasta składający się z 5 członków.

Zarząd miasta stanowią:

1) burmistrz – jako przewodniczący,

2) 1 lub 2 zastępców burmistrza,

3) 1–3 członków zarządu.

2. Ilość członków zarządu, w tym ilość zastępców burmistrza, z uwzględnieniem postanowień ustępu 1, ustala rada odrębną uchwałą na wniosek burmistrza.

3. Zastępcę lub zastępców burmistrza oraz pozostałych członków zarządu, w ilości ustalonej zgodnie z postanowieniami ustępu 2, wybiera rada na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ.

4. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.”.

18. Po § 41 wprowadza się § 41a w brzmieniu:

“Zarządowi miasta przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy, blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.”.

19. W § 43 dodaje się ustęp 4 o treści: “Udostępnieniu nie podlega część protokołu zawierająca informacje podlegające ochronie przed ujawnieniem na mocy przepisów odrębnych ustaw.”.

20. § 44 otrzymuje brzmienie:

“1. Rada gminy może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada gminy dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie określonym w § 40 odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, rada ulega rozwiązaniu.

3. W przypadku odwołania lub przyjęcia rezygnacji członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym rada gminy dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

4. Odwołany zarząd gminy lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Dotyczy to także przyjęcia rezygnacji złożonej przez zarząd lub poszczególnych członków zarządu. Rada gminy może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.”.

21. W § 45 ustęp 3 i następne otrzymują brzmienie:

“3. Rada gminy może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium większością co najmniej 3/5 ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, na pisemny wniosek co najmniej 1 ustawowego sk3adu rady zawierający uzasadnienie co do przyczyny odwołania oraz zaopiniowany przez komisję rewizyjną.

4. Głosowanie w sprawie odwołania burmistrza rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż przed upływem 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

5. Odwołanie burmistrza lub złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd miasta.

6. W przypadku złożenia rezygnacji burmistrza jej przyjęcie przez radę następuje zwykłą większością głosów na najbliższej sesji.

7. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ustępie 6, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja rady gminy, o której mowa powyżej.”.

22. W § 55 dodaje się ustęp 10 w brzmieniu:

“10. Bez zgody zarządu miasta rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.”.

23. W § 56 w ustępie 4 skreśla się wyrazy: “oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej”.

24. W § 58 ustęp 4 otrzymuje brzmienie: “Najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku oraz na ostatniej sesji danej kadencji rada na wniosek komisji wymienionych w ustępie 2 rozpatruje sprawozdanie zarządu miasta z działalności finansowej i wykonania budżetu.”.

25. § 58 ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

“Po rozpatrzeniu sprawozdania rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi absolutorium bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”.

26. W § 58 w ustępie 8 słowa “bezwzględną większością głosów” zastępuje się słowami: “większością co najmniej 3/5”.

 

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Jaworze z dnia 27 czerwca 2001 r. (poz. 1466)

W załączniku nr 4 do Statutu Gminy Jawor – Regulamin działania Rady Miejskiej w Jaworze wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 4 ustęp 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: “Porządek sesji ustala przewodniczący lub wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący w uzgodnieniu z burmistrzem lub jego zastępcą po uwzględnieniu wniosków komisji oraz radnych. Na wniosek burmistrza przewodniczący lub wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący są zobowiązani wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy, a projekt wpłynął do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.”.

2. W § 7 dodaje się ustęp 3 w brzmieniu: “O wyłączeniu w całości lub części jawności sesji decyduje rada gminy zwykłą większością głosów na podstawie obowiązujących przepisów ustawowych.”.

3. W § 8 po słowach “informacji niejawnych” dodaje się słowa: “i innych ustaw”.

4. W § 9 w ustępie 1 po słowach “przewodniczący rady” po przecinku dopisuje się słowa: “zarządu miasta”.

5. W § 13 dodaje się ustęp 5 o treści: “Rada może uchwalić bezwzględną większością ustawowego składu rady podczas ustalania porządku obrad sesji lub w jej trakcie uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów na uzasadniony wniosek zarządu miasta, przewodniczącego rady, komisji rady lub burmistrza.”.

6. W § 16 wprowadza się następujące zmiany:

1. W ustępie 2 słowo “zapytań” zastępuje się słowem “zgłoszeń”.

2. Dodaje się ustęp 6 o treści: “W dyskusji nad poszczególnymi sprawami objętymi porządkiem obrad radny może zabierać głos dwukrotnie. Z ważnych powodów przewodniczący sesji może zezwolić radnemu na ponowne zabranie głosu w danej sprawie.”.

7. W § 17 w ustępie 3 słowa “dwa głosy” za i dwa głosy “przeciw”, zastępuje się odpowiednio słowami “jeden głos za i jeden głos przeciw.”.

8. W § 19 dodaje się ustęp 7 o treści: “Całość protokołu lub jego odpowiednia część, jak również zapis przebiegu sesji utrwalony na innych nośnikach informacji w całości lub jego odpowiedniej części odzwierciedlający informacje przekazane z wyłączeniem jawności obrad podlega szczególnej ochronie przed ujawnieniem na mocy obowiązujących przepisów ustawowych.”.

9. Po § 24 dodaje się § 24a w brzmieniu: “Projekty uchwał przed ich rozpatrzeniem przedkłada się do zaopiniowania właściwym komisjom, zarządowi miasta, skarbnikowi gminy oraz radcy prawnemu.”.

 

Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Jaworze z dnia 27 czerwca 2001 r. (poz. 1466)

W załączniku nr 7 do Statutu Gminy Jawor – Wykaz miejskich jednostek organizacyjnych

wprowadza się następujące zmiany:

1. Punkt 7 otrzymuje brzmienie: Zarząd Lokalami Komunalnymi.

2. Punkty 18 i 19 skreśla się.