REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY I MIASTA LUBOMIERZ
- Postanowienia ogólne
§ 1
Urząd Gminy i Miasta jest jednostką organizacyjną, przy pomocy
której Zarząd Gminy i Miasta oraz Burmistrz Gminy i Miasta realizują swoje zadania i
kompetencje.
§ 2
Siedzibą Urzędu Gminy i Miasta jest Lubomierz, pl. Wolności 1–3.
§ 3
Urząd Gminy i Miasta jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów
prawa.
§ 4
Kierownikiem Urzędu Gminy i Miasta i zwierzchnikiem służbowym
pracowników jest Burmistrz Gminy i Miasta.
§ 5
Pracownicy Urzędu Gminy i Miasta nie posiadają samoistnych
kompetencji – wykonują zadania w imieniu i z upoważnienia Zarządu Gminy i Miasta oraz
Burmistrza Gminy i Miasta.
§ 6
Pracownicy Urzędu Gminy i Miasta realizują pod względem
administracyjnym zadania:
- własne Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, ustaw szczególnych i uchwał
Rady Miejskiej Gminy,
- zlecone z zakresu administracji rządowej określone ustawami,
- przyjęte w drodze porozumień z organami administracji rządowej.
§ 7
Przy załatwianiu spraw w Urzędzie Gminy i Miasta stosuje się
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz instrukcji kancelaryjnej dla
urzędów gmin, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§ 8
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Radzie lub Zarządzie – należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Miejską Gminy
Lubomierz i Zarząd Gminy i Miasta Lubomierz,
- Burmistrzu, Z-cy Burmistrza, Skarbniku – należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy i
Miasta Lubomierz, Z-cę Burmistrza Gminy i Miasta oraz Skarbnika Gminy i Miasta,
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy i Miasta w Lubomierzu.
- Podział kompetencji na stanowiskach
kierowniczych
§ 9
W strukturze organizacyjnej Urzędu znajdują się następujące
stanowiska kierownicze:
- Burmistrz – kierownik Urzędu,
- Z-ca Burmistrza – kierownik Referatu Organizacyjnego,
- Skarbnik – Główny Księgowy Budżetu Gminy,
- kierownik Referatu Finansowego,
- kierownik Referatu Technicznego.
§ 10
- Do wyłącznych kompetencji Burmistrza należą:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy, kierowanie Urzędem, reprezentowanie Gminy i
Urzędu na zewnątrz,
- organizowanie pracy Zarządu,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- ogłaszanie uchwał Rady, w tym uchwały budżetowej i sprawozdania z wykonania budżetu
oraz przedkładania uchwał Wojewodzie i RIO,
- nadzorowanie realizacji budżetu Gminy,
- odpowiadanie w imieniu Zarządu za wykorzystanie mienia komunalnego zgodnie z jego
przeznaczeniem oraz składanie w tych sprawach wniosków i propozycji Zarządowi i Radzie,
- koordynowanie działalności służb użyteczności publicznej i przedsiębiorstw
komunalnych działających na terenie Gminy,
- wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej; organizowanie akcji ratowniczych w przypadku
klęsk żywiołowych i katastrof,
- uczestniczenie w pracach związków i porozumień międzygminnych oraz wykonywanie
zadań wynikających z tych porozumień,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz
kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (za wyjątkiem kompetencji zastrzeżonych
dla innych organów),
- prowadzenie polityki kadrowej w Urzędzie, gospodarowanie funduszem płac i innymi
funduszami Urzędu,
- upoważnienie pracowników Urzędu do wydawania decyzji w sprawach indywidualnych z
zakresu administracji publicznej,
- zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników,
- podejmowanie i inicjowanie działań w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym,
niezastrzeżonych dla innych podmiotów,
- współpraca z Konwentem Burmistrzów, z Euroregionem “Nysa” i związkami gmin,
- realizacja zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Burmistrza przepisami prawa
i uchwałami Rady,
- sprawowania bezpośredniego nadzoru nad działalnością:
- Referatu Technicznego,
- Referatu Finansowego
oraz pośredniego nad stanowiskiem ds. obsługi Rady Miejskiej Gminy
Lubomierz,
- koordynowanie i nadzorowanie działalności jednostek organizacyjnych Gminy:
- Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
- Dom Kultury.
- Do zadań i kompetencji Zastępcy Burmistrza należą:
- zapewnienie prawidłowej organizacji i sprawnego działania Urzędu, właściwej i
terminowej realizacji zadań wynikających ze szczegółowego podziału czynności w
Urzędzie,
- nadzorowanie przestrzegania przez pracowników Urzędu procedur wynikających z
przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i instrukcji kancelaryjnej,
- nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw
mieszkańców Gminy,
- zapewnienie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego, obwieszczeń i informacji
o charakterze publicznym na terenie Gminy,
- inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników Urzędu,
- nadzór nad prawidłowym i terminowym przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków
mieszkańców Gminy,
- koordynowanie spraw zabezpieczenia mienia i ochrony Urzędu,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej, ochrony danych osobowych,
- planowanie kosztów utrzymania Urzędu przy sporządzaniu projektu budżetu Gminy,
rozliczanie wydatków w tym zakresie,
- nadzór nad estetyką i stanem sanitarnym Urzędu,
- uczestnictwo w posiedzeniach i pracach Zarządu,
- współudział w opracowaniu założeń polityki społeczno-gospodarczej Gminy,
- realizacja zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy,
- redagowanie projektów odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych,
- podpisywanie dokumentów finansowo-księgowych (z wyjątkiem dokumentów zastrzeżonych
do osobistej aprobaty Burmistrza),
- z upoważnienia Burmistrza wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach
z zakresu administracji publicznej z wyłączeniem decyzji zastrzeżonych przepisami prawa
do wyłącznej aprobaty Burmistrza,
- zastępowanie Burmistrza w czasie jego nieobecności,
- współpraca z Samorządowym Kolegium Odwoławczym, Urzędem Wojewódzkim i
Marszałkowskim,
- kierowanie pracą Referatu Organizacyjnego,
- koordynowanie i nadzorowanie działalności jednostek organizacyjnych Gminy:
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi,
- Gimnazjum.
- nadzór nad Samodzielnym Publicznym Gminnym Ośrodkiem Zdrowia,
- przewodniczenie pracom Rady Społecznej SP GOZ.
- Do zadań i kompetencji Skarbnika Gminy – Głównego Księgowego Budżetu Gminy
należą:
- opracowywanie projektów budżetu Gminy zgodnie z prawem budżetowym w oparciu o
wskazania Rady ustalone uchwałami,
- kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych,
- opiniowanie decyzji oraz innych dokumentów wywołujących skutki finansowe dla budżetu
Gminy,
- opracowywanie okresowych analiz, sprawozdań i informacji o sytuacji finansowej Gminy;
zgłaszanie wniosków i propozycji w sprawach finansowych Radzie i Zarządowi,
- kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Gminy oraz innych
jednostek otrzymujących dotacje z budżetu Gminy,
- nadzorowanie księgowości i ewidencji majątku Gminy,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i innych dotyczących spraw finansowych,
- nadzór nad mieniem sołeckim,
- współpraca z urzędem skarbowym i Regionalną Izbą Obrachunkową,
- uczestnictwo w posiedzeniach i pracach Zarządu,
- współudział w opracowaniach założeń polityki społeczno-gospodarczej Gminy,
- realizacja zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy,
- kierowanie pracą Referatu Finansowego.
- Do zadań i kompetencji kierowników referatów należą:
- kierowanie pracą w referacie, odpowiedzialność za terminowe i zgodne z przepisami
prawa załatwianie spraw należących do zakresu działania referatu,
- nadzorowanie i kontrolowanie pracy podległych pracowników, dyscypliny pracy,
należytego wykorzystania czasu pracy,
- opracowywanie szczegółowych zakresów czynności podległych pracowników,
- dokonywanie oceny pracowników i występowanie do Burmistrza z wioskami osobowymi w ich
sprawach (wynagradzanie, awansowanie, wyróżnianie, karanie),
- planowanie zadań rzeczowych i wydatków dotyczących prowadzonych spraw – w ramach
budżetu Gminy,
- współudział w opracowywaniu założeń polityki społeczno-gospodarczej Gminy,
- realizacja zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy,
- opracowywanie okresowych ocen analiz, informacji i sprawozdań w zakresie działania
referatu,
- ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie będące na wyposażeniu
referatu.
III. Zasady podpisywania pism i decyzji
- Dla sprawnego kierowania Urzędem Burmistrz może upoważnić Z-cę Burmistrza,
Skarbnika i kierowników referatów do załatwiania w jego imieniu określonych spraw i
wydawania decyzji administracyjnych.
Upoważnienie winno znajdować się w aktach osobowych pracownika.
- Załatwianie spraw i przygotowywanie odpowiednich dokumentów zastrzeżonych do aprobaty
Burmistrza należy do referatów, stosownie do ich zakresów działania.
- Pracownik przygotowujący projekt pisma (decyzji) w celu ułatwienia toku załatwienia
sprawy pod tekstem z lewej strony umieszcza pieczęć o następującej treści:
- sprawę prowadzi,
- imię, nazwisko, nr pokoju, nr telefonu.
4. Kierownicy referatów odpowiadają za merytoryczną prawidłowość
i zgodność z prawem przygotowanych dokumentów.
§ 12
- Burmistrz osobiście podpisuje:
- zarządzenia,
- protokoły z posiedzeń Zarządu,
- materiały przedstawiane pod obrady Rady i jej organów,
- decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- sprawy powierzone do prowadzenia przez organy administracji rządowej,
- odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych,
- odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Urzędu,
- wnioski o nadanie odznaczeń państwowych i resortowych w odniesieniu do pracowników
Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- odpowiedzi na krytykę prasową,
- wystąpienia do organów kontroli państwowej i resortowej,
- dokumenty wynikające z zadań szefa obrony cywilnej,
- dokumenty dotyczące spraw osobowych pracowników Urzędu i kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych.
- Z-ca Burmistrza w czasie nieobecności Burmistrza podpisuje dokumenty wymienione w pkt
1.
- Skarbnik podpisuje wszystkie dokumenty finansowo-księgowe i inne powodujące skutki
finansowe dla budżetu Gminy.
- Kierownicy referatów podpisują korespondencję niezastrzeżoną do aprobaty
Burmistrza.
IV. Struktura organizacyjna Urzędu
§ 13
Struktura organizacyjna Urzędu jest strukturą referatową. W jej
skład wchodzą:
- Stanowiska kierownicze:
- Burmistrz,
- Z-ca Burmistrza – kierownik Referatu Organizacyjnego,
- Skarbnik,
- kierownik Referatu Finansowego,
- kierownik Referatu Technicznego.
- Stanowiska pracownicze:
A. Referat Organizacyjny – symbol RO:
- ds. organizacyjno-kancelaryjnych – symbol S – 1 etat,
- ds. ewidencji działalności gospodarczej, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
Pełnomocnik Zarządu do Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
– symbol USC – 1 etat,
- ds. Kadr, Oświaty i bhp – symbol KO – 1 etat,
- ds. turystyki i promocji gminy – symbol IT – 1 etat,
- ds. ewidencji ludności, dowodów osobistych, wojskowości i obronności – symbol EL
– 1 etat,
- kierowca, konserwator, ds. ppoż. i ppowodz. – symbol PP – 1 etat,
- robotnik gospodarczy – (sprzątaczka) – symbol Sp – 1 etet,
- palacz (pracownik sezonowy) – 1 etat.
- Referat Finansowy – symbol RF:
- ds. obsługi kasowej – 1 etat,
- ds. księgowości oświaty – 1 etat,
- ds. wymiaru podatków i opłat – 1 etat,
- ds. podatków – 1 etat,
- ds. księgowości podatkowej – 1 etat,
- młodsza księgowa – 1 etat,
- młodsza księgowa – 1 etat.
- Referat Techniczny – symbol RT:
- ds. budownictwa, gospodarki komunalnej, drogownictwa, planowania przestrzennego –
symbol GB – 1 etat,
- ds. gospodarki mieszkaniowej i ochrony środowiska – symbol GM – 1 etat,
- ds. gospodarki mieniem gminnym, rolnictwa i leśnictwa – symbol – RGL – 1 etat.
- Biuro Rady Miejskiej Gminy – symbol BRM – stanowisko:
- ds. obsługi Rady Miejskiej Gminy Lubomierz – symbol BRM – 1 etat.
V. Zakresy działania referatów
§ 14
Zadania wspólne pracowników Urzędu:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, z ustawy o podziale
zadań i kompetencji między organy Gminy a organy administracji rządowej oraz przepisów
szczególnych wydanych po wejściu w życie wcześniej wymienionych ustaw,
- udział w opracowywaniu projektów programów
i strategii rozwoju Gminy, projektów budżetu oraz sprawozdań z ich realizacji,
- przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, analiz i sprawozdań dla potrzeb Rady,
Zarządu, komisji Rady i Burmistrza,
- realizacja uchwał Rady i Zarządu oraz składanie informacji i sprawozdań w tym
zakresie,
- współpraca z komisją Rady, samorządami: powiatowym i wojewódzkim, samorządami
wiejskimi, organizacjami społecznymi, zawodowymi i gospodarczymi działającymi na
terenie gminy oraz z organami administracji rządowej,
- przyjmowanie i załatwianie interesantów, załatwianie skarg i wniosków mieszkańców,
- wykonywanie zadań zleconych przez Zarząd i Burmistrza.
§ 15
- Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego należą sprawy dotyczące:
- obsługi Zarządu,
- organizacyjne i gospodarcze Urzędu,
- rejestracji urodzeń, małżeństw, zgonów i innych zdarzeń dotyczących stanu
cywilnego mieszkańców gminy,
- ewidencji działalności gospodarczej,
- wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i ustalania opłat z tego
tytułu,
- obsługi komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- kadr pracowników Urzędu, placówek oświatowych gminy i kierowników jednostek
organizacyjnych,
- oświaty gminnej,
- bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie,
- ewidencji ludności i wydawania dowodów osobistych,
- wojskowości i obronności,
- ppożarowych i ppowodziowych,
- turystyki i promocji gminy,
- kontroli jednostek organizacyjnych gminy.
- Do zakresu działania Referatu Finansowego należą sprawy dotyczące:
- finansów i budżetu gminy,
- podatków i opłat lokalnych,
- księgowości budżetowej i podatkowej,
- obsługi kasowej,
- środków majątkowych Urzędu,
- kontroli finansowej jednostek organizacyjnych.
- Do zakresu działania Referatu Technicznego należą sprawy dotyczące:
- gospodarki nieruchomościami komunalnymi,
- rolnictwa, leśnictwa, hodowli zwierząt, weterynarii,
- gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
- ochrony środowiska, przyrody, gruntów rolnych i leśnych,
- gospodarki wodnej i łowieckiej,
- budownictwa, inwestycji i remontów komunalnych,
- planowania przestrzennego,
- drogownictwa i łączności,
- ochrony zabytków.
- Do zakresu działania Biura Rady Miejskiej Gminy należą sprawy dotyczące:
- obsługi kancelaryjno-technicznej Rady i jej organów,
- obsługi kancelaryjno-technicznej sołtysów i zebrań wiejskich,
- współpracy z radami sołeckimi,
- prowadzenia kompletnej dokumentacji dotyczącej działalności Rady,
- przyjmowanie skarg, wniosków i uwag mieszkańców gminy kierowanych do Rady i jej
organów.
VI. Zasady obsługi interesantów w Urzędzie
§ 16
- Uprzejme, sprawne i kompetentne obsługiwanie obywateli jest naczelną zasadą pracy
Urzędu.
- Wszyscy pracownicy Urzędu w toku wykonywania swoich obowiązków winni umożliwić
interesantom realizację ich uprawnień w sposób zgodny z prawem, a w szczególności:
- udzielać interesantom informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i
wyjaśniać treść przepisów właściwych ze względu na przedmiot sprawy,
- rozstrzygać sprawy niezwłocznie, a gdy nie jest to możliwe ze względu na stopień
ich złożoności, określać dokładny termin ich załatwienia w oparciu o przepisy KPA,
- respektować określone terminy, a w razie obiektywnych przeszkód w ich dotrzymaniu
powiadomić o przyczynach zwłoki i określić zainteresowanym nowy termin załatwienia
sprawy, wyczerpująco informować interesantów o stanie wniesionych przez nich spraw na
każde ich żądanie ustne lub pisemne,
- informować interesantów o przysługujących im środkach odwoławczych lub
możliwości zaskarżenia niekorzystnych rozstrzygnięć.
§ 17
- Przy załatwianiu indywidualnych spraw obywateli nie należy żądać od nich
zaświadczeń na potwierdzenie stanu faktycznego lub prawnego, możliwych do ustalenia na
podstawie przedkładanych przez zainteresowanych do wglądu dokumentów urzędowych, a w
szczególności:
- dowodów stwierdzających tożsamość,
- dokumentów urzędowych wystawionych przez zakłady społecznej służby zdrowia, opieki
społecznej i ubezpieczeń społecznych,
- aktualnych nakazów płatniczych lub innych decyzji organów podatkowych ustalających
wysokość zobowiązania podatkowego,
- innych dokumentów urzędowych (świadectwa, legitymacje, prawa jazdy, dowody
rejestracyjne pojazdów, akty notarialne itp.).
- Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia faktów lub stanu prawnego w
drodze zaświadczenia właściwego organu, urzędnik załatwiający sprawę powinien
odebrać od interesanta na jego wniosek – stosowne oświadczenie, pouczając go
wcześniej o odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych danych. W protokole winne
być zamieszczone dane personalne osoby składającej oświadczenie, data złożenia
oświadczenia
i podpis. Podpis ten powinien być uwierzytelniony przez upoważnionego pracownika.
- Niezbędne do załatwienia sprawy dane lub informacje możliwe do ustalenia na podstawie
posiadanej przez Urząd dokumentacji zbiera i kompletuje pracownik załatwiający sprawę.
§ 18
- Celem umożliwienia składania skarg i wniosków w sposób bezpośredni Burmistrz
przyjmuje interesantów w wyznaczonych dniach i godzinach.
Miejsce i czas przyjęć interesantów przez Burmistrza podaje się do
publicznej wiadomości w formie trwałego ogłoszenia w siedzibie Urzędu i na tablicach
ogłoszeń powszechnie dostępnych.
- Kierownicy referatów i podlegli im pracownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg
i wniosków codziennie w godzinach pracy Urzędu.
- Tryb postępowania w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i
wniosków regulują odrębne przepisy.
VII. Tryb pracy w Urzędzie
§ 19
- Czynności kancelaryjne w Urzędzie, obieg korespondencji i zasady podpisywania pism
reguluje instrukcja kancelaryjna.
- Obieg korespondencji tajnej określa odrębna instrukcja.
- Podział akt na stanowiskach pracy określa jednolity rzeczowy podział akt w urzędach
administracji samorządowej.
- Czynności o charakterze przygotowawczym i techniczno-kancelaryjne są wykonywane na
poszczególnych stanowiskach we własnym zakresie.
§ 20
- Czas pracy pracowników Urzędu nie może przekroczyć 40 godzin na tydzień i 8 godzin
na dobę.
- Rozkład czasu pracy (godziny rozpoczynania i kończenia pracy) ustala Burmistrz w
drodze zarządzenia.
- Załatwianie w godzinach pracy spraw innych niż służbowe dopuszczalne jest
wyłącznie w granicach i na zasadach określonych w Kodeksie pracy i przepisach
szczególnych oraz regulaminie pracy Urzędu.
- Wyjazdy pracowników w sprawach służbowych poza miejsce stałej pracy mogą odbywać
się wyłącznie na podstawie poleceń wyjazdu służbowego, wydanych przez Burmistrza lub
Z-cę Burmistrza.
§ 21
Wobec pracowników nie przestrzegających zasad dyscypliny pracy,
regulaminu pracy, przepisów bhp i ppoż. mogą być stosowane kary porządkowe i
dyscyplinarne przewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych oraz w Kodeksie pracy.
VIII. Przepisy końcowe
§ 22
Integralną część Regulaminu Organizacyjnego Urzędu stanowi schemat
graficzny organizacji Urzędu.
§ 23
Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w drodze uchwały
Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.
- PRZEWODNICZĄCY
- RADY MIEJSKIEJ
- BRONISŁAW DOWGIAŁOWICZ