1421

UCHWAŁA RADY GMINY KOTLA

z dnia 24 sierpnia 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Kotla

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 11a ust. 3, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 28 ust. 1, 37a, art. 46 ust. 1 i art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn, zm.) oraz art. 2 pkt 1 lit. c i pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.) Rada Gminy Kotla uchwala, co następuje:

STATUT GMINY KOTLA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Kotla, zwana dalej w niniejszym statucie “gminą”, jest wspólnotą samorządową posiadającą osobowość prawną, powołaną dla organizacji życia publicznego na terenie określonym w § 2 niniejszego statutu.

2. Wszystkie osoby, które stale zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminą wspólnotę samorządową.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 12 775 ha.

2. W skład gminy wchodzi 12 sołectw będących jednostkami pomocniczymi gminy:

1) Ceber,

2) Chociemyśl,

3) Głogówko,

4) Grochowice,

5) Kotla,

6) Kozie Doły,

7) Krzekotówek

8) Kulów,

9) Moszowice,

10) Skidniów,

11) Sobczyce,

12) Zabiele.

Granice gminy i sołectw określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

Siedzibą organów gminy jest wieś Kotla.

§ 4

1. Gmina Kotla posiada swój herb, który ma ozdobny kształt tarczy w formie kartuszowej. Tarcza jest podzielona pionowo na dwa pola. W prawym polu na błękitnym tle umieszczone jest pół złotej lilii. W lewym polu na czerwonym tle (odcień kraplak) umieszczona jest postać obrazująca sprawiedliwość, trzymająca w lewej ręce wagę z szalkami, prawą rękę opierając na mieczu. Postać kobiety
o włosach barwy złota, a twarzy i rękach barwy spiżu, odziana jest w złota szatę na błękitnym po
dkładzie. Waga i miecz są barwy srebra. Herb stanowi załącznik nr 2 do statutu.

2. Barwami gminy są kolory: błękit, złoty i czerwień (odcień kraplak), a flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny, podzielony na trzy równe pionowe części
o barwach gminy. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do statutu.

3. Zasady używania herbu i barw określa Rada Gminy.

R o z d z i a ł II

Zakres działania, zadania gminy oraz zasady
ich real
izacji

§ 5

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.

§ 6

Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy, realizując zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania wynikające z porozumień
i związków komunalnych.

§ 7

Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnych i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 8

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Organami gminy są:

1) Rada Gminy jako organ stanowiący i kontrolny,

2) Zarząd Gminy jako organ wykonawczy.

§ 9

1. Jednostkami pomocniczymi gminy są wchodzące w jej skład sołectwa.

2. Jednostki pomocnicze tworzone są przez Radę Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Organizację, zakres działania sołectw określają ich statuty uchwalane przez Radę Gminy, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

4. Gospodarka finansowa sołectw jest prowadzona w ramach budżetu gminy.

5. Działalność jednostek pomocniczych gminy kontroluje oraz nadzoruje Rada Gminy, określając w statucie jednostki ich zakres i formy.

§ 10

1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i jednostek pomocniczych,

2) gminne jednostki organizacyjne,

3) działalność innych podmiotów na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Zadania publiczne mogą być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

3. Zarząd Gminy prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 4 do statutu.

R o z d z i a ł III

Organizacja i tryb pracy Rady Gminy

§ 11

1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Gminy.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 12 radnych.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 12

1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie spra-
wy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ust
awy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą:

1) uchwalenie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu Gminy, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powołanie i odwołanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,

b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kre-
dytów

d) ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek
i spółdzielni oraz rozwiązywania i występ
owania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa, o których mowa w art. 8 ust. 2
i ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

3. W okresie 6 miesięcy od wyborów Rada uchwala program rozwoju społeczno-gospodarczego “Program Kadencyjny” stanowiący podstawę do opracowywania rocznych planów budżetowych.

§ 13

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej poło
wy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na przewodniczącego Rady i jego zastępcę przysługuje radnym.

3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz członka Komisji Rewizyjnej.

4. Do zadań i kompetencji przewodniczącego Rady należy:

1) zwoływanie sesji i prowadzenie obrad Rady,

2) organizowanie pracy Rady,

3) udzielanie informacji o pracach Rady,

4) reprezentowanie Rady na zewnątrz,

5) wydawanie upoważnień do kontroli wynikających z planów pracy komisji stałych oraz zlecanie kontroli doraźnej,

6) rozstrzyganie swoim głosem w przypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym.

5. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

6. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.

7. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

§ 14

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia
o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz
z projektami uchwał.

2. Rada Gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, a obrady prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

4. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 15

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje osoba prowadząca obrady, tj. przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady.

2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

– Zarząd Gminy,

– komisje Rady,

– radny.

3. Na wniosek wójta przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Gminy, a projekt wpłynął do Rady co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem sesji Rady.

§ 16

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Do zadań komisji stałych Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia,

4) przedkładanie planu pracy Radzie Gminy oraz sprawozdań z działalności.

3. Radny może być członkiem dwóch komisji stałych.

§ 17

1. Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu,

2) Komisję Gospodarki Komunalnej,

3) Komisję Kultury, Sportu, Oświaty, Zdrowia
i Spraw Socjalnych,

4) Komisję Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,

5) Komisję Rewizyjną.

2. Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji wybiera komisja ze swego grona.

3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje każdemu mieszkańcowi gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.

§ 18

1. W celu kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady oraz niebędących członkami Zarządu.

3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej oraz szczegółowy tryb pracy Rady i jej organów określa regulamin Rady Gminy Kotla stanowiący załącznik nr 5 niniejszego statutu.

§ 19

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami
i wnioskami.

2. Tryb zgłaszania interpelacji i wniosków określa regulamin Rady Gminy.

3. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby radnych, działające według następujących zasad:

1) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,

2) kluby powinny liczyć co najmniej 4 radnych,

3) można należeć tylko do jednego klubu,

4) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubów i ich oświadczeniami o przystąpieniu do klubu,

5) przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,

6) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,

7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie

8) działalność klubu nie może być finansowana
z budżetu gminy.

§ 20

Obsługę Rady i jej organów zapewnienia biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.

R o z d z i a ł IV

Organizacja i tryb pracy Zarządu Gminy

§ 21

1. Organem wykonawczym gminy jest trzyosobowy Zarząd Gminy.

2. W skład Zarządu wchodzą:

1) wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu,

2) zastępca wójta, który jest wiceprzewodniczącym Zarządu,

3) jeden członek.

3. Rada wybiera Zarząd spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 4 i 8.

4. Rada wybiera wójta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Rada może poprzedzać wybór wójta postępowaniem konkursowym, którego warunki i tryb postępowania określa Rada w drodze uchwały. Wynik konkursu nie jest wiążący dla Rady.

6. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych lub spośród osób, które same zgłosiły swoją kandydaturę.

7. W przypadku wyboru wójta spośród więcej niż dwóch kandydatów, gdy żaden z kandydatów nie otrzyma ustawowo wymaganej liczby głosów, powietrza się głosowanie, w którym biorą udział dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu.

8. Rada wybiera zastępca wójta oraz członka Zarządu na wniosek wójta, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 22

Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 23

1. Zarząd Gminy wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszy-
stkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygo
towywanie projektów uchwał w tych sprawach,

2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

3) wykonywanie uchwał Rady i określanie sposobu ich realizacji,

4) przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

5) gospodarowanie mieniem komunalnym oraz podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a w szczególności:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalonej przez Radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,

c) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,

d) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych nieuwzględnionych w budżecie,

e) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,

6) dokonywanie czynności związanych z realizacją zamówień publicznych, w tym powoływanie komisji przetargowych,

7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

8) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych gminy,

9) zatwierdzanie rocznych sprawozdań rzeczowo-
-finansowych gminnych jednostek organizacyjnych posiadaj
ących osobowość prawną,

10) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości pra-
wnej pełnomocnictw do zarządzania tymi je
dnostkami, określanie zakresu pełnomocnictwa oraz udzielanie zgody na dokonywanie czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,

11) wykonywanie zadań zleconych określonych odrębnymi przepisami oraz porozumieniami zawartymi z organami administracji rządowej
i samorządowej.

3. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy.

§ 24

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta lub jego zastępcę w przypadku nieobecności wójta, w miarę potrzeby lub na wniosek pisemny dwóch członków Zarządu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom przewodniczy wójt lub jego zastępca w przypadku nieobecności wójta.

3. W posiedzeniach Zarządu udział biorą jego członkowie oraz z głosem doradczym skarbnik i sekretarz gminy, bez prawa do głosowania.

4. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby niż wymienione w ust. 3 na zaproszenie lub za zgodą przewodniczącego Zarządu.

5. Zarząd stanowi w zakresie swoich kompetencji w formie uchwał, w tym również w formie postanowień decyzji i zarządzeń,

6. Zarząd podejmuje uchwały kolegialnie, większością głosów.

7. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin Zarządu Gminy Kotla, stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 25

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

4. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

§ 26

Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest wójt. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organ
izacyjny uchwalany przez Radę.

§ 27

1. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Do zadań wójta należy:

1) organizowanie pracy Zarządu i kierowanie pracą Urzędu Gminy,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania
z jego wykonania,

4) reprezentowanie gminy na zewnątrz i podczas uroczystości lokalnych,

5) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,

6) czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

7) wykonywanie innych zadań przekazanych przez ustawy szczególne.

§ 28

1. Zastępca wójta wykonuje zadania powierzone mu przez wójta zgodnie z jego poleceniami i wskazówkami.

2. Zastępca wójta przejmuje obowiązki wójta w razie Jego nieobecności.

§ 29

1. Sekretarz gminy wykonuje zadania powierzone przez wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd, zgodnie z poleceniami i wskazówkami wójta.

2. Sekretarz gminy zastępuje wójta i jego zastępcę w przypadku ich nieobecności lub niemożności pełnienia przez nich obowiązków.

§ 30

1. Majątek gminy służy zaspokajeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i pomioty określone w § 10.

2. Zasady zarządzania, o których mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3. Zarząd prowadzi rejestr składników mienia komunalnego z wyszczególnieniem podmiotów zarządzających.

R o z d z i a ł V

Jawność działania organów gminy

§ 31

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji Rady, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń Rady, Zarządu Gminy
i komisji Rady.

3. Organy gminy mają obowiązek udzielać informacji obywatelom o działaniach organów, o ile informacje te nie są objęte ustawowo chronioną tajemnicą państwową lub służbową, kwalifikowaną do tajemnicy na podstawie konstytucyjnych przesłanek odmowy informacji:

– ochroną wolności i praw osób i pomiotów gospodarczych,

– ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego,

– ochroną ważnego interesu gospodarczego państwa.

4. Za ochronę informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, w której informacje takie są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane.

5. Informacji obywateli może zasięgać również w trakcie cotygodniowych dyżurów prowadzonych przez przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących Rady oraz dyżurów przewodniczącego Zarządu Gminy.

§ 32

1. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazania interesu prawnego czy faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.

2. Informacji udziela się na wniosek złożony ustnie lub pisemnie.

3. Dostęp do informacji oznacza umożliwienie zapoznania się z treścią dokumentów.

4. Na wniosek zainteresowanego może on otrzymać odpłatnie odpis czy kserokopię dokumentu udostępnionego do powszechnego wglądu.

§ 33

1. Sesje Rady Gminy są jawne. Obwieszczenie o terminie sesji Rady wraz z porządkiem obrad publikowane jest na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy
i sołectwach gminy Kotla w terminie co najmniej 3 dni przed sesją.

2. Jawność obrad w części, może być wyłączona jedynie z uwagi na ustawowe ograniczenia.

3. Przebieg obrad może być rejestrowany.

4. Przewodniczący może udzielić głosu osobom spoza Rady w punkcie 1 obrad – wolne wnioski w ilości niepowodującej dezorganizacji prac Rady.

5. Wstęp na posiedzenie komisji Rady, ze względów organizacyjnych, należy zgłosić przewodniczącemu komisji lub w biurze Rady z jednodniowym wyprzedzeniem.

§ 34

1. Prawo mieszkańców gminy do informacji o działaniach organów gminy gwarantuje kontrolę społeczną nad gospodarowaniem środkami publicznymi.

2. Jawność gospodarki finansowej zapewniona jest przez następujące działania:

1) Zarząd Gminy informuje mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

2) jawność debaty budżetowej,

3) publikowanie uchwał budżetowych i sprawozdań z wykonania budżetu,

4) przedstawianie wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu.

3. Prawo dostępu do dokumentów ustawodawca przewiduje w następujących kategoriach spraw:

1) gdy dokumenty dotyczą sprawy, w której obywatel jest stroną lub uczestnikiem postępowania administracyjnego,

2) gdy dokumenty zawierają treści niezbędne do korzystania przez obywateli z konstytucyjnych wolności obywatelskich, na przykład wolności dysponowania własnością (prawo wglądu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz odpłatnego otrzymywania wypisów i wyrysów z planu) czy prawa do informacji o stanie i ochronie środowiska,

3) gdy dokumenty dotyczą publicznego ogłaszania o zamówieniach publicznych.

4. Protokoły z sesji Rady Gminy, protokoły z posiedzeń Zarządu Gminy i protokoły z posiedzeń komisji stałych Rady udostępniane są do powszechnego wglądu w biurze Rady. Protokóły z posiedzeń Zarządu udostępnia się z uwzględnieniem granic prawa do informacji.

R o z d z i a ł VI

Jednostki pomocnicze gminy

§ 35

1. W gminie mogą być tworzone sołectwa, jako jednostki pomocnicze.

2. O utworzeniu, połączeniu, podziale oraz zniesieniu jednostki pomocniczej gminy rozstrzyga Rada w drodze uchwały, poprzedzonej następującym postępowaniem:

1) inicjatywa utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa należy do 20 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować, lub do organu gminy,

2) projekt granic sołectwa sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

3) przebieg granic sołectwa powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne,

4) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami tej jednostki, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.

§ 36

Uchwała w sprawie utworzenia sołectwa powinna określić: jego obszar, granice, nazwę oraz sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.

§ 37

1. Organizację i zakres działania sołectwa określa Rada Gminy w statucie, po przeprowadzeniu konsultacji
z mieszkańcami.

2. Statut sołectwa określa w szczególności:

1) nazwę i obszar sołectwa,

2) organy i zakres ich kompetencji,

3) zasady oraz tryb wyborów i odwołania organów sołectwa,

4) zasady przekazywania mienia,

5) sposób zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego tytułu,

6) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,

7) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy sołectwa względem mienia oddanego mu do korzystania,

8) zasady nadzoru i kontroli sołectwa.

§ 38

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców posiadających czynne prawa wyborcze.

2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.

3. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

4. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

§ 39

1. Sołectwo prowadzi swoją gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, w tym realizowanych przez sołectwa, jak i ogół wydatków gminy, w tym dokonywanych samodzielnie przez sołectwa i ich organy, w granicach środków finansowych uchwalonych przez Radę.

3. W ramach dochodów i wydatków, o których mowa w ust. 2, sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy obowiązujących jednostki budżetowe gminy.

R o z d z i a ł VII

Gospodarka finansowa gminy

§ 40

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego przez Radę Gminy na rok kalendarzowy.

2. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz procedurą uchwalania budżetu ustaloną uchwałą Rady Gminy, projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd Gminy przedstawia Radzie Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła celem zaopiniowania właściwej miejscowy Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Budżet gminy winien być uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

4. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.

5. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia dochodów bez wskazania ich źródeł.

6. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie określonym w ust. 4, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do dnia 30 kwietnia budżet gminy w zakresie obowiązujących zadań własnych oraz zadań zleconych gminie.

§ 41

1. Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinasowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 42

Wydatki budżetu gminy są przeznaczone na realizację zadań określonych w ustawach, w szczególności na:

1) zadania własne gminy,

2) zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone gminie ustawami,

3) zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia,

4) zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,

5) pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu, określoną przez Radę.

§ 43

1. Zarząd Gminy przedstawia Radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 31 marca następnego roku oraz przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2. Rada Gminy rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Gminy.

3. Wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi wraz z uzasadnieniem, zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową, przedkłada Radzie Komisja Rewizyjna.

4. Absolutorium udzielane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 44

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd Gminy.

2. Gospodarka finansowa jest jawna.

3. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej
i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków b
uetowych.

4. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie
z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów pr
awa miejscowego.

R o z d z i a ł VIII

Akty prawa miejscowego

§ 45

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

2. Rada może wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

– wewnętrznego ustroju gminy oraz sołectw,

– organizacji urzędów i instytucji gminnych,

– zasad zarządu mieniem gminy,

– zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w przepisach prawa powszechnie obowiązującego Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie uchwały, która podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.

4. Akty prawa miejscowego Rada ustanawia w formie uchwał.

§ 46

1. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, chyba że akt przewiduje dłuższy termin.

2. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia w drodze obwieszczeń na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i sołectwach. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w terminie krótszym niż 3 dni, a w przypadku możliwości spowodowania nieodwracalnego zagrożenia życia, zdrowia czy mienia – z dniem ich ogłoszenia. Przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

3. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu. Rada Gminy w uchwale zawierającej przepisy gminne może ustalić dodatkowe miejsca ich ogłaszania.

4. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych, który znajduje się do wglądu w biurze Rady oraz udostępniany będzie do powszechnego wglądu od 2002 r. w Bibliotece Publicznej w Kotli.

R o z d z i a ł IX

Pracownicy samorządowi

§ 47

Pracownikiem samorządowym z wyboru jest wójt.

§ 48

1. Mianowanie, jako forma nawiązania stosunku pracy, stosowane jest wobec kierowników referatów w Urzędzie Gminy.

2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określana w akcie mianowania należy do wójta.

3. Pracownik samorządowy mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym. Oceny dokonuje wójt, biorąc pod uwagę sposób wywiązywania się
z powierzonych obowiązków i dyscyplinę pracown
ika. Od oceny kwalifikacyjnej – negatywnej pracownik może, w terminie 7 dni, odwołać się do Rady Gminy, który po zbadaniu sprawy rozstrzyga o ocenie.

R o z d z i a ł X

Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 49

Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

§ 50

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy statut gminy uchwalony przez Radę Gminy Kotla uchwałą nr XIX/83/96 z dnia 15 lutego 1996 r. poza przepisami § 11, § 13, § 19
i § 27, które zachowują moc do końca kadencji Rady, w czasie której statut wszedł w życie.

§ 51

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z tym, że § 11, § 13, § 17 i § 21 ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której statut wszedł w życie.

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

TADEUSZ ŁOTOCKI

 

 

 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Kotla

1. Urząd Gminy w Kotli.

2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kotli.

3. Przedszkole Publiczne w Kotli.

4. Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Kotli.

5. Szkoła Podstawowa w Kotli.

6. Szkoła Podstawowa w Chociemyśli.

7. Gimnazjum Gminne w Kotli.

8. Gminny Ośrodek Zdrowia w Kotli.

9. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kotli.

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)

Regulamin Rady Gminy Kotla

I. Postanowienie ogólne

§ 1

Regulamin Rady zwany dalej “Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów ze szczególnym uwzględnienie zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.

2. Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

3. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, który może w trakcie roku korygować i uzupełniać.

II. Sesje Rady

§ 3

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady. W przypadku nieobecności przewodniczącego sesję Rady zwołuje wiceprzewodniczący.

2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. W zawiadomieniu o zwołaniu sesji ujmuje się porządek obrad oraz dołącza się projekty uchwał.

§ 4

Porządek obrad pierwszej sesji Rady powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez radnych,

2) wybór przewodniczącego Rady,

3) wybór wiceprzewodniczącego Rady,

4) poinformowanie Rady o stanie gminy, ze szczególnym uwzględnieniem stanu budżetu,

5) ustalenia w sprawie wyboru wójta.

§ 5

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.

3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje – zawierające zobowiązanie do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – wzywające do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

III. Przygotowanie i przebieg obrad

§ 6

1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącym Zarządu.

2. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad, licząc od daty stempla pocztowego.

3. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sekretarz i skarbnik gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez przewodniczącego Rady.

4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkańców gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów na tablicach ogłoszeń w sołectwach co najmniej na 3 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu
sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie obrad może być zgłoszony przez ra
dnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

6. Sesje zwoływane zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1–5 są sesjami zwyczajnymi Rady.

7. W przypadku niecierpiącym zwłoki zwoływane są sesje nadzwyczajne bez zachowania wymogów
ust. 1–5.

§ 7

1. Sesje Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Przebieg obrad może być rejestrowany.

§ 8

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na brak możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzania, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przeszkody uniemożliwiające obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakty przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 9

1. Posiedzenie Rady otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady.

2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności
co najmniej połowy swego ustawowego skł
adu
(quorum).

3. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych na sali spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 10

1. Przed przystąpieniem do obrad przewodniczący stwierdza prawomocność rozpoczęcia obrad na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku quorum wyznacza się nowy termin posiedzenia.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: ”Otwieram sesję Rady Gminy Kotla”.

3. Po otwarciu obrad przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

4. Na wniosek wójta, przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

5. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz wójt lub osoba przez niego upoważniona. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady

§ 11

Uchwały Rady zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba ze ustawy stanowią inaczej.

§ 12

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) interpelacje i wolne wnioski,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu i sprawozdania przewodniczących komisji
o działalności komisji w okresie międzysesyjnym,

5) inne sprawy wynikające z rocznego planu pracy,

6) odpowiedzi na interpelacje i wnioski,

7) komunikaty przewodniczącego Rady.

§ 13

1. Interpelacje (zapytania) i wnioski kierowane są do wójta lub przewodniczącego Rady w zależności od treści.

2. Interpelacje i wnioski składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego adresata.

3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom czy ochrony własności.

5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedzi udzielają właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez wójta.

6. Wnioski, do których nie można ustosunkować się w trakcie sesji, kieruje i przekazuje się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Procedurę załatwiania wniosków określa rozdział VIII kodeksu postępowania administracyjnego.

7. Jeżeli radny uznaje odpowiedź na interpelację lub wniosek za niewystarczającą, może wnioskować
o udzielanie dodatkowych wyjaśnień na najbliższej s
esji Rady.

8. Przewodniczący informuje Radę na najbliższej sesji o odpowiedziach na interpelacje i wnioski składane przez Radę.

§ 14

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością zgłoszeń udziela głosu:

1) wójtowi lub osobie przez niego wskazanej,

2) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,

3) innej kompetentnej osobie, w celu wyjaśnienia wątpliwości w danej sprawie.

3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, do których zalicza się wnioski o:

– stwierdzenia quorum,

– zmiany porządku obrad,

– ograniczenia czasu wystąpień,

– zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

– zarządzenia przerwy,

– odesłania projektu uchwały do komisji,

– przestrzegania regulaminu Rady.

4. Wnioski formalne przewodniczący podaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spoza Rady.

§ 15

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 16

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam... sesję Rady Gminy Kotla”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji, nawet jeżeli objął więcej niż jedno posiedzenie.

§ 17

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia, godzinę rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta oraz wskazywać numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady
z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecn
ości,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie wystąpień i tekst zgłoszonych interpelacji
i wniosków oraz odpowiedzi na nie lub skier
owanie do odpowiednich adresatów,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych rozpatruje przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta. Zastrzeżenia istotne rozpatruje Rada, której sprostowanie bądź uzupełnienie załącza się do protokołu.

§ 18

1. Kopie protokołu wraz z uchwałami przekazuje się w ciągu 5 dni od odbycia sesji przewodniczącemu Zarządu Gminy.

2. Wyciągi z protokołu oraz kopie uchwał przekazuje się również właściwym rzeczowo jednostkom organizacyjnym.

3. Protokół udostępniany jest do wglądu w biurze Rady oraz wykładany do powszechnego wglądu na sesji Rady.

4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu (sporządzanej w formie załącznika), który dotyczy tajności obrad Rady.

IV. Uchwały

§ 19

1. Uchwały, o jakich mowa w § 5 ust. 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 5 ust. 3, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych odnotowywanych w protokole z sesji.

§ 20

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny.

2. Projekt uchwały powinien zawierać co najmniej:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) treść merytoryczną,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie.

Do projektu wskazane jest załączenie uzasadnienia, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutkach finansowych jej realizacji.

3. Projekty uchwał przygotowywane przez Zarząd opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji na sesji Rady przedstawia przewodniczący komisji lub wskazany przez komisję członek komisji.

4. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję Rady Zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Zarządu przedstawia wójt lub upoważniona przez niego osoba.

5. Projekt uchwały przed przedłożeniem go Radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego Urzędu Gminy lub sekretarza gminy.

§ 21

1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący prowadzący obrady.

2. Uchwały numeruje się cyfrą rzymską oznaczającą numer sesji, na której uchwała została podjęta, łamaną przez cyfrę arabską, określającą w danej kadencji numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.

§ 22

1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze i przechowywane wraz z protokołami w biurze Rady.

2. Kopie uchwał przekazywana są przewodniczącemu Zarządu i kierownikom właściwych jednostek organizacyjnych gminy.

3. Sprawozdanie z realizacji uchwał przedkłada Zarząd Radzie co najmniej raz w roku.

§ 23

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa miejscowego, których oryginał wraz z trzema kopiami jest przedstawiany z wnioskiem o ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium oraz inne objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej wójt jest obowiązany przedłożyć Izbie również w ciągu
7 dni od ich podję
cia.

V. Tryb głosowania

§ 24

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

3. Głosowanie jest prawomocne tylko wtedy, gdy jest przeprowadzone w obecności co najmniej połowy składu Rady.

§ 25

1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w ustawach.

2. Głosowanie tajne przeprowadza 3 osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję skrutacyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią Rady i zawierają:

1) w przypadku głosowania nad wyborem osób: imiona i nazwiska osób, miejsce po prawej stronie nazwiska na postawienie znaku “X” oraz możliwość zaznaczenia: wstrzymania się od
osu”,

2) w przypadku wyboru, na karcie do głosowania umieszcza się treść podejmowanego rozstrzygnięcia oraz możliwości: “za”, “przeciw”, “wstrzymanie się od głosu”.

4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

5. Po przeprowadzeniu głosowania i przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

7. W przypadku, gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.

§ 26

Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, nieuzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydaniu opinii negatywnej.

§ 27

1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej zamyka listę kandydatów i zarządza wybory. Przepis nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

4. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

§ 28

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały większą ilość głosów “za” niż “przeciw”. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego Rady, za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych oddzielnie na pozostałe warianty.

3. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

VI. Komisje Rady

§ 29

1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych
i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w o
dbnych uchwałach.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

§ 30

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę lub innymi wynikającymi z bieżących potrzeb.

2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa ich składu.

4. Komisje podejmują uchwały i stanowiska zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw”, o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

§ 31

1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany. Radny niepełniący funkcji przewodniczącego Rady ma obowiązek pracy w co najmniej jednej komisji.

2. Radny nie może być członkiem więcej niż 2 komisji stałych.

3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

4. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje każdemu mieszkańcowi gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji lub biura Rady (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie prac komisji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w sołectwach na trzy dni przed posiedzeniem komisji.

§ 32

1. Komisjom stałym przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Wskazane jest, by zakres kontroli nie pokrywał się
z planem kontroli Komisji Rewizyjnej zatwierdzonym przez Radę na dany rok.

2. Przewodniczący komisji na 3 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.

3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek.

5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji i kierownik kontrolnej jednostki. W oparciu o wyniki kontroli zawarte w protokole komisja opracowuje uwagi, wnioski
i zalecenia pokontrolne, które przekazuje wraz
z protokołem Zarządowi Gminy, kierownikowi ko
ntrolowanej jednostki i przewodniczącemu Rady.

6. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 3 dni od otrzymania protokołu i zaleceń pokontrolnych złożyć wyjaśnienie skierowane do Zarządu Gminy i komisji.

7. Zarząd Gminy, w ramach prowadzonego nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych gminy rozpatruje i stwierdza zasadność wydanych zaleceń, przekazując je do realizacji kierowników jednostki kontrolowanej.

§ 33

1. Wnioski wypracowane na posiedzeniu komisji przekazywane są do rozpatrzenia przez Zarząd Gminy
i skier
owane do realizacji.

2. W przypadku niezadowolenia komisji z wyniku rozpatrzenia wniosku komisji czy zaleceń pokontrolnych przez Zarząd komisja zwraca się do Rady
o rozpatrz
enie sprawy.

§ 34

1. Komisje Rady mogą odbywać posiedzenia wspólne, w szczególności w sprawach opiniowania materiałów na sesje Rady. Przewodniczący komisji ustalają, który z nich przewodniczy posiedzeniu wspólnemu.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin i rad powiatów, zwłaszcza sąsiadujących, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 35

1. Przewodniczący komisji stałych informują Radę
o działalności komisji.

2. Informacje o działalności komisji przekazywane są na bieżąco na sesjach Rady ze szczególnym uwzględnieniem informacji o wnioskach komisji
i sposobie roz
patrzenia ich przez Zarząd.

VII. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 36

1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoły- waną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. W skład komisji wchodzą radni niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz niebędący członkami Zarządu.

§ 37

Komisja przedstawia Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej przybliżone terminy kontroli oraz tematykę i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 38

1. Komisja realizując swoje zadania kontrolne, bada pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości działalność gospodarczą, finansową
i organizacyjno-administracyjną kontrolowanej je
dnostki.

2. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały
z kontroli działalności Zarządu i jednostek organiz
acyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty, również zewnętrzne.

3. Komisja przeprowadza kontrolę wynikającą z zatwierdzonego planu pracy oraz wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady i w zakresie określonym przez Radę.

4. W przypadkach niecierpiących zwłoki, związanych
z zagrożeniem interesu publicznego kontrolę może zlecić przewodniczący Rady.

§ 39

1. O terminie zamierzonej kontroli przewodniczący komisji informuje przewodniczącego Zarządu lub kierownika kontrolowanej jednostki na 3 dni przed zamierzoną kontrolą.

2. Kontrolę przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Postanowienia § 32 ust. 2–6 niniejszego regulaminu stosuje się odpowiednio.

§ 40

1. Kontrolę przeprowadza komisja na podstawie upoważnienia wystawionego przez przewodniczącego Rady, z podaniem przedmiotu, zakresu i planowanego czasu kontroli.

2. Na wniosek komisji przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Zarządem lub z Radą w zależności od tego, czy kontrolowana jest jednostka organizacyjna gminy czy Zarząd, może zlecić opracowanie opinii czy ekspertyzy osobie posiadającej wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.

§ 41

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej.

2. Postanowienia § 34 ust. 5 regulaminu Rady stosuje się odpowiednio. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

3. Zarząd informuje na piśmie przewodniczącego Rady, Komisję Rewizyjną i właściwą komisję stałą Rady
o podjętych i planowanych przedsięwzięciach zwią
zanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od otrzymania protokołu.

§ 42

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności.

2. Sprawozdanie składane jest na bieżąco na najbliższej po terminie kontroli sesji Rady.

3. Sprawozdanie winno zawierać ocenę kontrolowanej jednostki, wskazywać uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej działalności oraz o podjętych przez Zarząd przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych.

4. W pierwszym kwartale roku komisja analizuje sposób realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych za rok ubiegły, przedkładając wyniki Radzie.

VIII. Odpowiedzialność porządkowa radnych

§ 43

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy Kotla.

§ 44

Radny obowiązany jest wypełniać obowiązki związane z uzyskaniem mandatu wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i określone w rozdziale VII statutu gminy. W związku z czym:

1) Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach
i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecn
ości. Radny, przed posiedzeniem lub w ciągu 3 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia przewodniczącemu Rady czy komisji.

2) Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub oddelegowany:

– przewodniczący Rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady i komisji, zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia i może udzielić “regulaminowego ostrzeżenia”,

– w przypadku dalszego uchylania się radnego od wypełnienia obowiązków przewodniczący Rady może wystąpić do Rady o udzielenie “regulaminowego upomnienia”. Uchwałę w sprawie “regulaminowego upomnienia” podejmuje Rada po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień. Informację o udzieleniu “regulaminowego upomnienia” podaje się do wiadomości wyborców.

§ 45

1) Inicjatywę uchwałodawczą radny realizuje, przedkładając propozycje na posiedzeniu komisji stałej lub zgłaszając przewodniczącemu Rady.

2) Przewodniczący Rady kieruje propozycje radnego do zaopiniowania przez merytorycznie właściwą komisję Rady.

3) Komisja rozpatruje inicjatywę uchwałodawczą pod katem legalności, celowości i zasadności propozycji i uchwala o wystąpieniu (lub niewystąpieniu) do Zarządu Gminy o przygotowanie projektu uchwały.

§ 46

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy okoliczności sprawy bada komisja doraźna w składzie:

1) przewodniczący Rady,

2) wiceprzewodniczący Rady,

3) sekretarz gminy,

z tym że w skład komisji nie wchodzi radny, jeżeli dotyczy go wniosek pracodawcy.

2. Komisja w składzie określonym w ust. 1 bada okoliczności wskazane we wniosku pracodawcy w szczególności, czy wskazana podstawa rozwiązania stosunku pracy ma związek z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. O wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy lub jej odmowie decyduje Rada po rozpatrzeniu wniosku komisji doraźnej. Tryb głosowania ustala Rada.

4. Postępowanie określone w ust. 1–3 dotyczy również osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.

§ 47

W przypadku niezłożenia oświadczenia majątkowego
w terminie:

1) trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu,

2) w każdym następnym roku kadencji w terminie do 31 marca, według stanu na koniec grudnia roku poprzedniego,

3) na dwa miesiące przed datą wyborów do Rady radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

IX. Tryb przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Radę Gminy

§ 48

1. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących,
a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

2. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom oraz ochrony własności.

§ 49

1. Dni i godziny przyjmowania mieszkańców gminy w sprawach skarg i wniosków ustala przewodniczący Rady w ciągu 30 dni od jego wyboru.

2. Informację o przyjmowaniu w sprawach skarg
i wniosków zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz na zewnątrz Urzędu.

§ 50

1. Jeżeli do rozpatrzenia skargi czy wniosku właściwa jest Rada Gminy, w imieniu Rady skargi i wnioski rozpatruje komisja doraźna w składzie:

1) przewodniczący Rady,

2) wiceprzewodniczący Rady,

3) przewodniczący komisji stałej właściwej z uwagi na przedmiot wniosku.

2. Skargi i wnioski rozpatrywane są zgodnie z procedurą określoną w dziale VIII k.p.a.

X. Postanowienia końcowe

§ 51

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Statutu Gminy Kotla, którego załącznik stanowi.

2. Zmian w regulaminie Rady dokonuje się w trybie określonym dla jego uchwalenia.

 

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)

Regulamin Zarządu Gminy Kotla

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin niniejszy określa tryb działania Zarządu Gminy, sposób zwoływania posiedzeń, obradowania
i pode
jmowania rozstrzygnięć.

§ 2

1. Zarząd Gminy zwany dalej “Zarządem” jest organem wykonawczym gminy Kotla.

2. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania określone przepisami prawa.

3. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

4. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy, która stanowi o kierunkach działania Zarządu i której Zarząd składa sprawozdania ze swej działalności.

§ 3

1. Tryb postępowania w sprawie wyboru Zarządu, jego skład osobowy i zadania określa Statut Gminy Kotla.

2. Przewodniczącym Zarządu jest wójt.

3. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.

4. Kadencja wójta i Zarządu trwa od dnia wyboru do dnia wyboru wójta i Zarządu przez Radę następnej kadencji.

II. Tryb pracy Zarządu Gminy

§ 4

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych
i prowadzonych przez wójta lub jego zastępcę w prz
ypadku nieobecności wójta, w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzenie Zarządu przygotowuje i zwołuje przewodniczący, ustalając porządek posiedzenia oraz termin.

3. O terminie i miejscu posiedzenia członków Zarządu powiadamia się co najmniej 2 dni przed posiedzeniem, a w szczególnie uzasadnionych sytuacjach na dzień przed posiedzeniem, informując o głównych zagadnieniach będących przedmiotem obrad.

§ 5

1. Członkowie Zarządu zobowiązani są do czynnego udziału w pracach Zarządu.

2. Do zadań członków Zarządu należy:

1) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady
i Zarządu w zakresie określonym przez Zarząd,

3) przekładanie Radzie spraw wnoszonych przez Zarząd,

4) współpraca z komisjami Rady.

3. Do zadań członków Zarządu może należeć nadzór nad jednostkami organizacyjnymi gminy i mieniem komunalnym w zakresie określonym przez Zarząd.

§ 6

4. Poza członkami Zarządu w posiedzeniach uczestniczy sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosowania.

5. W posiedzeniu Zarządu uczestniczyć może przewodniczący Rady oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego posiedzenia bez prawa głosowania.

§ 7

1. Zarząd może obradować i podejmować prawomocne rozstrzygnięcia przy obecności co najmniej połowy jego składu w liczbie całkowitej przewyższającej połowę składu.

2. Po stwierdzeniu prawomocności posiedzenia, przedłożeniu propozycji porządku obrad, członkowie Zarządu mogą składać wnioski o uzupełnienie lub zmianę porządku. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Zarząd, uchwalając porządek posiedzenia.

§ 8

1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu oraz obsługę techniczno-organizacyjną odpowiada sekretarz gminy.

2. Przewodniczący posiedzenia prowadzi je według uchwalonego porządku, kieruje dyskusją, wypracowując w jej wyniku stanowisko Zarządu w danej sprawie.

3. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem posiedzenia, w tym nad zwięzłością wystąpień osób uczestniczących w posiedzeniu.

§ 9

1. Na posiedzeniach Zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.

2. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

3. Protokół powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania posiedzenia oraz imię i nazwisko przewodniczącego posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) porządek posiedzenia,

4) informację o przyjęciu protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) przebieg posiedzenia, a w szczególności zasadniczą treść wystąpień i podjętych rozstrzygnięć oraz przebieg głosowania.

4. Z treści protokołu wyłącza się w formie załączników sprawy rozstrzygane przez Zarząd w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej
i sprawy, których ujawnieniu sprzeciwiają się ob
owiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, o ochronie dóbr osobistych, o udostępnieniu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w k.p.a., ordynacji podatkowej czy ustawy o pomocy społecznej.

5. Protokoły z posiedzeń Zarządu z uwzględnieniem granic prawa do informacji udostępniane są do powszechnego wglądu w biurze Rady oraz przekazywane wszystkim radnym wraz z materiałami na sesję lub na posiedzeniu komisji.

6.Protokoły posiedzeń numerowane są kolejnymi cyframi arabskimi posiedzenia w kadencji łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, w którym się odbyły.

7. Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.

8. Wyciągi z protokołu, stanowiska oraz rozstrzygnięcia Zarządu przekazuje zainteresowanym jednostkom osoba sporządzająca protokół.

§ 10

1. Sprawy rozpatrywane na posiedzeniu Zarządu rozstrzygane są w formie uchwał, zarządzeń, decyzji
i postanowień. Oprócz uchwał zawierających ro
zstrzygnięcia na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.

2. Uchwały, zarządzenia, decyzje i postanowienia podejmowane przez Zarząd podpisuje wójt jako przewodniczący Zarządu.

3. W decyzji wydanej przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej wymienia się imię
i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w w
ydaniu decyzji.

4. Uchwały, zarządzenia, decyzje i postanowienia załącza się do protokołu z posiedzenia.

§ 11

1. Uchwały Zarządu:

1) oznaczane są następująco: kolejny numer protokołu z posiedzenia łamany przez kolejny numer uchwały i dwie ostatnie cyfry roku, w którym zostały podjęte.

2) winne zawierać: numer, datę podjęcia, przedmiot uchwały, podstawę prawną, merytoryczną, regulacje sprawy będącej przedmiotem uchwały
i określenie terminu wejścia z życie,

3) ewidencjonowane są w rejestrze prowadzonym w biurze Rady.

2. W formie zarządzenia Zarząd wydaje przepisy porządkowe w sprawach niecierpiących zwłoki. Prowadzenie ewidencji zarządzeń Zarządu oraz nadzór nad ich realizacją należy do sekretarza gminy.

§ 12

1. Rozstrzygnięcia podejmowane są kolegialnie, zwykłą większością głosów.

2. Podejmowanie rozstrzygnięć odbywa się w drodze głosowania jawnego przez podniesienie ręki.

III. Zasady wykonywania uchwał Rady

§ 13

O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd jako organ wykonawczy gminy, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.

§ 14

Określenie przez Zarząd sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,

3) wskazanie osób lub jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację uchwały.

§ 15

Zarząd składa okresowo Radzie Gminy, co najmniej raz w roku, sprawozdanie z wykonania uchwał.

IV. Postanowienia końcowe

§ 16

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Statutu Gminy Kotla, którego załącznik stanowi.

2. Zmian w regulaminie Zarządu dokonuje się w trybie określonym dla jego uchwalenia.