1421 UCHWAŁA RADY GMINY KOTLA z dnia 24 sierpnia 2001 r. w sprawie Statutu Gminy Kotla Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 11a ust. 3, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 28 ust. 1, 37a, art. 46 ust. 1 i art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn, zm.) oraz art. 2 pkt 1 lit. c i pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.) Rada Gminy Kotla uchwala, co następuje: |
STATUT GMINY KOTLA
R o z d
z i a ł IPostanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Kotla, zwana dalej w niniejszym statucie “gminą”, jest wspólnotą samorządową posiadającą osobowość prawną, powołaną dla organizacji życia publicznego na terenie określonym w § 2 niniejszego statutu.
2. Wszystkie osoby, które stale zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminą wspólnotę samorządową.
§ 2
1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 12 775 ha.
2. W skład gminy wchodzi 12 sołectw będących j
ednostkami pomocniczymi gminy:1) Ceber,
2) Chociemyśl,
3) Głogówko,
4) Grochowice,
5) Kotla,
6) Kozie Doły,
7) Krzekotówek
8) Kulów,
9) Moszowice,
10) Skidniów,
11) Sobczyce,
12) Zabiele.
Granice gminy i sołectw określone są na mapie stan
owiącej załącznik nr 1 do statutu.§ 3
Siedzibą organów gminy jest wieś Kotla.
§ 4
1. Gmina Kotla posiada swój herb, który ma ozdobny kształt tarczy w formie kartuszowej. Tarcza jest p
odzielona pionowo na dwa pola. W prawym polu na błękitnym tle umieszczone jest pół złotej lilii. W lewym polu na czerwonym tle (odcień kraplak) umieszczona jest postać obrazująca sprawiedliwość, trzymająca w lewej ręce wagę z szalkami, prawą rękę opierając na mieczu. Postać kobiety2. Barwami gminy są kolory: błękit, złoty i czerwień (o
dcień kraplak), a flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny, podzielony na trzy równe pionowe części3. Zasady używania herbu i barw określa Rada Gminy.
R o z d z i a ł II
Zakres działania, zadania gminy oraz zasady
ich real
§ 5
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
§ 6
Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zasp
okojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy, realizując zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania wynikające z porozumień§ 7
Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zasp
okojenie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomości
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, us
uwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyj
nych i urządzeń sportowych,11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnych i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpow
odziowej,15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń uż
yteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobie
tom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regi
onalnymi innych państw.§ 8
1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głos
owaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.2. Organami gminy są:
1) Rada Gm
iny jako organ stanowiący i kontrolny,2) Zarząd Gminy jako organ wykonawczy.
§ 9
1. Jednostkami pomocniczymi gminy są wchodzące w jej skład sołectwa.
2. Jednostki pomocnicze tworzone są przez Radę Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu ko
nsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.3. Organizację, zakres działania sołectw określają ich statuty uchwalane przez Radę Gminy, po przepr
owadzeniu konsultacji z mieszkańcami.4. Gospodarka finansowa sołectw jest prowadzona w ramach budżetu gminy.
5. Działalność jednostek pomocniczych gminy kontr
oluje oraz nadzoruje Rada Gminy, określając w statucie jednostki ich zakres i formy.§ 10
1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swoich organów i jednostek pomo
cniczych,2) gminne jednostki organizacyjne,
3) działalność innych podmiotów na podstawie z
awartych z nimi umów i porozumień.2. Zadania publiczne mogą być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu ter
ytorialnego.3. Zarząd Gminy prowadzi rejestr gminnych jednostek organizac
yjnych. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 4 do statutu.R o z d z i a ł III
Organizacja i tryb pracy Rady Gminy
§ 11
1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Gminy.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 12 radnych.
3. Kadencja Rady t
rwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.§ 12
1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie spra-
wy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ust
2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą:
1) uchwalenie statutu gminy,
2) wybór i
odwołanie Zarządu Gminy, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,3) powołanie i odwołanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekre
tarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie spr
awozdania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad prz
ekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,8) podej
mowanie uchwał w sprawach podatków9) podejmowanie uchwał w sprawach majątk
owych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciąż
b) emitowania obligacji oraz okre
ślenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kre-d) ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów
krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,e) zobowiązań w zakresie
podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,f) tworzenia i przystępowania do spółek
i spółdzielni oraz rozwiązywania i występ
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zb
ywania udziałów i akcji przez Zarząd,h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsi
ębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w r
oku budżetowym,10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiąz
ania,11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia z
adań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa, o których mowa w art. 8 ust. 212) podejmowanie uchwał w sprawie współdział
ania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi i
nnych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych14) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzi
elania stypendiów dla uczniów i studentów,17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
3. W okresie 6 miesięcy od wyborów Rada uchwala pr
ogram rozwoju społeczno-gospodarczego “Program Kadencyjny” stanowiący podstawę do opracowywania rocznych planów budżetowych.§ 13
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej poło
2. Prawo zgłaszania kandydatów na przewodniczącego Rady i jego zastępcę przysługuje radnym.
3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz członka Komi
sji Rewizyjnej.4. Do zadań i kompetencji przewodniczącego Rady nal
eży:1) zwoływanie sesji i prowadzenie obrad Rady,
2) organizowanie pracy Rady,
3) udzielanie informacji o pracach Rady,
4) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
5) wydawanie upoważnień do kont
roli wynikających z planów pracy komisji stałych oraz zlecanie kontroli doraźnej,6) rozstrzyganie swoim głosem w przypadku ró
wnej liczby głosów w głosowaniu jawnym.5. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.
6. W pr
zypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.7. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej
1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.§ 14
1. Rada obraduje na sesjach
2. Rada Gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawow
ego składu Rady.3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje prz
ewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, a obrady prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.4. Na wniosek Zarządu lub co najmniej
1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.§ 15
1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje osoba prowadząca obrady, tj. przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady.
2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
– Zarząd Gminy,
– komisje Rady,
– radny.
3. Na wniosek wójta przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Gminy, a projekt wpłynął do Rady co na
jmniej na 7 dni przed rozpoczęciem sesji Rady.§ 16
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. Do zadań komisji stałych Rady należy w szczegó
lności:1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia,
4) przedkładanie planu pracy Radzie Gminy oraz sprawozdań z działalności.
3. Radny może być członkiem dwóch komisji stałych.
§ 17
1. Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu,
2) Komisję Gospodarki Komunalnej,
3) Komisję Kultury, Sportu, Oświaty, Zdrowia
i Spraw Socjalnych,
4) Komisję Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środ
5) Komisję Rewizyjną.
2. Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego k
omisji wybiera komisja ze swego grona.3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w gł
osowaniu. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje każdemu mieszkańcowi gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.§ 18
1. W celu kontrolowania działalności Zarządu, gmi
nnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodn
iczących Rady oraz niebędących członkami Zarządu.3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej oraz szcz
egółowy tryb pracy Rady i jej organów określa regulamin Rady Gminy Kotla stanowiący załącznik nr 5 niniejszego statutu.§ 19
1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami
i wnioskami.
2. Tryb zgłaszania interpelacji i wniosków określa r
egulamin Rady Gminy.3. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tw
orzyć kluby radnych, działające według następujących zasad:1) kluby
2) kluby powinny liczyć co najmniej 4 r
adnych,3) można należeć tylko do jednego klubu,
4) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubów i ich oświadczeniami o prz
ystąpieniu do klubu,5) przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,
6)
przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie
8) działalność klubu nie może być finansowana
z budżetu gminy.
§ 20
Obsługę Rady i jej organów zapewnienia biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.
R o z d z i a ł IV
Organizacja i tryb pracy Zarządu Gminy
§ 21
1. Organem wykonawczym gminy jest trzyosobowy Za
2. W skład Zarządu wchodzą:
1) wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym Z
2) zastępca wójta, który jest wiceprzewodniczącym Zarządu,
3) jeden członek.
3. Rada wybiera Zarząd spośród radnych lub spoza skł
adu Rady w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 4 i 8.4. Rada wybiera wójta bezwzględną większością gł
osów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.5. Rada może poprzedzać wybór wójta postępow
aniem konkursowym, którego warunki i tryb postępowania określa Rada w drodze uchwały. Wynik konkursu nie jest wiążący dla Rady.6. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłosz
onych przez radnych lub spośród osób, które same zgłosiły swoją kandydaturę.7. W przypadku wyboru wójta spośród więcej niż dwóch kandydatów, gdy żaden z kandydatów nie otrzyma ustawowo wymaganej liczby głosów, p
owietrza się głosowanie, w którym biorą udział dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu.8. Rada wybiera zastępca wójta oraz członka Zarządu na wniosek wójta, zwykłą większością głosów w obecn
ości co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.§ 22
Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
§ 23
1. Zarząd Gminy wykonuje uchwały Rady i realizuje z
adania gminy określone przepisami prawa.2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszy-
stkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygo
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji R
ady,3) wykonywanie uchwał Rady i określanie spos
obu ich realizacji,4) przygotowanie projektu budżetu oraz jego w
ykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,5) gospodarowanie mieniem komunalnym oraz po
dejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a w szczególności:a) zaciąganie zobowiązań w zakresie pode
b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżet
owy,c) zaciąganie zobowiązań do wysokości ust
alonej przez Radę,d) podejmowanie uchwał o wydatkach k
oniecznych nieuwzględnionych w budżecie,e) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sąd
ową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,6) dokonywanie czynności związanych z realizacją zamówień publicznych, w tym powoływanie kom
isji przetargowych,7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
8) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem jedn
ostek organizacyjnych gminy,9) zatwierdzanie rocznych sprawozdań rzecz
owo-10) udzielanie kierownikom jednostek organizacyj
nych gminy nieposiadających osobowości pra-11) wykonywanie zadań zleconych określonych o
drębnymi przepisami oraz porozumieniami zawartymi z organami administracji rządowej3. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy.
§ 24
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta lub jego zastępcę w przypadku ni
eobecności wójta, w miarę potrzeby lub na wniosek pisemny dwóch członków Zarządu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.2. Posiedzeniom przewodniczy wójt lub jego zastępca w przypadku nieobecności wójta.
3. W posiedzeniach Zarządu udział biorą jego członk
owie oraz z głosem doradczym skarbnik i sekretarz gminy, bez prawa do głosowania.4. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby niż wymienione w ust. 3 na zaproszenie lub za zg
odą przewodniczącego Zarządu.5. Zarząd stanowi w zakresie swoich kompetencji w fo
rmie uchwał, w tym również w formie postanowień decyzji i zarządzeń,6. Zarząd podejmuje uchwały kolegialnie, większością głosów.
7. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin Zarządu Gminy Kotla, stanowiący załącznik nr 6 do st
atutu.§ 25
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważ
niony przez Zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do skł
adania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.3. Czynność prawna, która może spowodować p
owstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.4. Kierownicy gminnych jednostek organizacy
jnych składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.§ 26
Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest wójt. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organ
§ 27
1. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do zadań wójta należy:
1) organizowanie pracy Zarządu i kierowanie pracą Urzędu Gminy,
2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
3) ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania
z jego wykonania,
4) reprezentowanie gminy na zewnątrz i podczas ur
5) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
6) czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w
obec pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,7) wykonywanie innych zadań przekazanych przez ustawy szczególne.
§ 28
1. Zastępca wójta wykonuje zada
nia powierzone mu przez wójta zgodnie z jego poleceniami i wskazówkami.2. Zastępca wójta przejmuje obowiązki wójta w razie Jego nieobecności.
§ 29
1. Sekretarz gminy wykonuje zadania powierzone przez wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd, zgodnie z pole
ceniami i wskazówkami wójta.2. Sekretarz gminy zastępuje wójta i jego zastępcę w przypadku ich nieobecności lub niemożności pełni
enia przez nich obowiązków.§ 30
1. Majątek gminy służy zaspokajeniu zbiorowych p
otrzeb wspólnoty i może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i pomioty określone w § 10.2. Zasady zarządzania, o których mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.
3. Zarząd prowadzi rejestr składników mienia kom
unalnego z wyszczególnieniem podmiotów zarządzających.R o z d z i a
ł VJawność działania organów gminy
§ 31
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ogranicz
enia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szcz
ególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji Rady, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń Rady, Zarządu Gminy3. Organy gminy mają obowiązek udzielać informacji obywatelom o działaniach organów, o ile informacje te nie są objęte ustawowo chronioną tajemnicą państw
ową lub służbową, kwalifikowaną do tajemnicy na podstawie konstytucyjnych przesłanek odmowy informacji:– ochroną wolności i praw osób i pomiotów g
ospodarczych,– ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego,
– ochroną ważnego interesu gospodarczego pań
stwa.4. Za ochronę informacji niejawnych odpowiada ki
erownik jednostki organizacyjnej, w której informacje takie są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane.5. In
formacji obywateli może zasięgać również w trakcie cotygodniowych dyżurów prowadzonych przez przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących Rady oraz dyżurów przewodniczącego Zarządu Gminy.§ 32
1. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszys
tkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazania interesu prawnego czy faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.2. Informacji udziela się na wniosek złożony ustnie lub pisemnie.
3. Dostęp do informacji oznacza umożliwienie zap
oznania się z treścią dokumentów.4. Na wniosek zainteresowanego może on otrzymać o
dpłatnie odpis czy kserokopię dokumentu udostępnionego do powszechnego wglądu.§ 33
1. Sesje Rady Gminy są jawne. Obwieszczenie o te
rminie sesji Rady wraz z porządkiem obrad publikowane jest na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy2. Jawność obrad w części, może być wyłączona j
edynie z uwagi na ustawowe ograniczenia.3. Przebieg obrad może być rejestrowany.
4. Przewod
niczący może udzielić głosu osobom spoza Rady w punkcie 1 obrad – wolne wnioski w ilości niepowodującej dezorganizacji prac Rady.5. Wstęp na posiedzenie komisji Rady, ze względów organizacyjnych, należy zgłosić przewodniczącemu komisji lub w biurze Rady z
jednodniowym wyprzedzeniem.§ 34
1. Prawo mieszkańców gminy do informacji o dział
aniach organów gminy gwarantuje kontrolę społeczną nad gospodarowaniem środkami publicznymi.2. Jawność gospodarki finansowej zapewniona jest przez następujące działania:
1)
Zarząd Gminy informuje mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,2) jawność debaty budżetowej,
3) publikowanie uchwał budżetowych i sprawozdań z wykonania budżetu,
4) p
rzedstawianie wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu.3. Prawo dostępu do dokumentów ustawodawca przew
iduje w następujących kategoriach spraw:1) gdy dokumenty dotyczą sprawy, w której ob
2) gdy dokumenty zawierają treści niezbędne do k
orzystania przez obywateli z konstytucyjnych wolności obywatelskich, na przykład wolności dysponowania własnością (prawo wglądu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz odpłatnego otrzymywania wypisów i wyrysów z planu) czy prawa do informacji o stanie i ochronie środowiska,3) gdy dokumenty dotyczą publicznego ogłaszania o zamówieniach publicznych.
4. Protokoły z sesji Rady Gminy, protokoły z posiedzeń Zarządu Gminy i protokoły z posiedzeń komisji st
ałych Rady udostępniane są do powszechnego wglądu w biurze Rady. Protokóły z posiedzeń Zarządu udostępnia się z uwzględnieniem granic prawa do informacji.R o z d z i a ł VI
Jednostki pomocnicze gminy
§ 35
1. W gminie mogą być tworzone sołectwa, jako je
dnostki pomocnicze.2. O utworzeniu, połączeniu, podziale oraz zniesieniu jednostki pomocniczej gminy rozstrzyga Rada w dr
odze uchwały, poprzedzonej następującym postępowaniem:1) inicjatywa utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa należy do 20 mieszkańców o
bszaru, który ta jednostka ma obejmować, lub do organu gminy,2) projekt granic sołectwa sporządza Zarząd w uzgo
dnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,3) przebieg granic sołectwa powinien w miarę moż
liwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne,4) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie s
ołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami tej jednostki, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.§ 36
U
chwała w sprawie utworzenia sołectwa powinna określić: jego obszar, granice, nazwę oraz sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.§ 37
1. Organizację i zakres działania sołectwa określa Rada Gminy w statucie, po przeprowadzeniu konsultacji
z mieszkańcami.
2. Statut sołectwa określa w szczególności:
1) nazwę i obszar sołectwa,
2) organy i zakres ich kompetencji,
3) zasady oraz tryb wyborów i odwołania organów s
ołectwa,4) zasady przekazywania mienia,
5) sposób zarządzania i korzystania z mien
ia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego tytułu,6) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia g
ospodarki finansowej,7) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy sołectwa względem mienia odd
anego mu do korzystania,8) zasady nadzoru i
kontroli sołectwa.§ 38
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebr
anie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców posiadających czynne prawa wyborcze.2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród ni
eograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.4. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publiczn
ym.§ 39
1. Sołectwo prowadzi swoją gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, w tym realizowanych przez sołectwa, jak i ogół w
ydatków gminy, w tym dokonywanych samodzielnie przez sołectwa i ich organy, w granicach środków finansowych uchwalonych przez Radę.3. W ramach dochodów i wydatków, o których mowa w ust. 2, sołectwa obowiązane są przestrzegać z
asad gospodarki finansowej gminy obowiązujących jednostki budżetowe gminy.R o z d z i a ł VII
Gospodarka finansowa gminy
§ 40
1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finans
ową na podstawie budżetu uchwalonego przez Radę Gminy na rok kalendarzowy.2. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz proc
edurą uchwalania budżetu ustaloną uchwałą Rady Gminy, projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd Gminy przedstawia Radzie Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła celem zaopiniowania właściwej miejscowy Regionalnej Izbie Obrachunkowej.3. Budżet gminy winien być uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżet
owego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.5. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w pr
ojekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia dochodów bez wskazania ich źródeł.6. W przypadku nieuchwalenia budżetu w ter
minie określonym w ust. 4, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do dnia 30 kwietnia budżet gminy w zakresie obowiązujących zadań własnych oraz zadań zleconych gminie.§ 41
1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty inne wpływy określone ustaw
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencja ogólna z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinasowanie zadań własnych,
2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,
3) spadki, zapisy i darowizny,
4) inne dochody.
§ 42
Wydatki budżetu gminy są przeznaczone na realizację zadań określonych w ustawach, w szczególności na:
1) zadania własne gminy,
2) zadania z zakresu administracji rządowej i inne z
3) zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia,
4) zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
5) pomoc rzeczową lub finansową dla innych jedn
ostek samorządu, określoną przez Radę.§ 43
1. Zarz
2. Rada Gminy rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu gminy w terminie do dnia 30 kwiet
nia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Gminy.3. Wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi wraz z uzasadnieniem, zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową, przedkłada Radzie Komisj
a Rewizyjna.4. Absolutorium udzielane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 44
1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odp
owiada Zarząd Gminy.2. Gospodarka finansowa jest jawna.
3. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej
i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków b
4. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie
z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów pr
R o z d z i a ł VIII
Akty prawa miejscowego
§ 45
1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysł
uguje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.2. Rada może wydawać akty prawa miejscowego w z
akresie:– wewnętrznego ustroju gminy oraz sołectw,
– organi
zacji urzędów i instytucji gminnych,– zasad zarządu mieniem gminy,
– zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów uż
3. W zakresie nieuregulowanym w przepisach prawa po
wszechnie obowiązującego Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie uchwały, która podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.4. Akty prawa miejscowego Rada ustanawia w formie uchwał.
§ 46
1. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, chyba że akt przewiduje dłuższy termin.
2. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia w drodze obwieszczeń na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i sołectwach. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządk
owe mogą wchodzić w terminie krótszym niż 3 dni, a w przypadku możliwości spowodowania nieodwracalnego zagrożenia życia, zdrowia czy mienia – z dniem ich ogłoszenia. Przepisy porządkowe podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.3. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w kt
órym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu. Rada Gminy w uchwale zawierającej przepisy gminne może ustalić dodatkowe miejsca ich ogłaszania.4. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych, który znajduje się do wglądu w biurze Rady oraz ud
ostępniany będzie do powszechnego wglądu od 2002 r. w Bibliotece Publicznej w Kotli.R o z d z i a ł IX
Pracownicy samorządowi
§ 47
Pracownikiem samorządowym z wyboru jest wójt.
§ 48
1. Mianowanie, jako forma nawiązania
stosunku pracy, stosowane jest wobec kierowników referatów w Urzędzie Gminy.2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracowni
kom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określana w akcie mianowania należy do wójta.3. Pracownik samorządowy mian
owany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym. Oceny dokonuje wójt, biorąc pod uwagę sposób wywiązywania sięR o z d z i a ł X
Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 49
Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 50
Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy statut gminy uchwalony przez Radę Gminy Kotla uchwałą nr XIX/83/96 z dnia 15 lutego 1996 r. poza przepisami § 11, § 13, § 19
i § 27, które zachowują moc do końca kadencji Rady, w czasie której statut wszedł w życie.
§ 51
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłosz
enia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z tym, że § 11, § 13, § 17 i § 21 ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której statut wszedł w życie.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
TADEUSZ ŁOTOCK
I
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)
Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Kotla
1. Urząd Gminy w Kotli.
2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kotli.
3. Przedszkole Publiczne w Kotli.
4. Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Kotli.
5. Szkoła Podstawowa w Kotli.
6. Szkoła Podstawowa w Chociemyśli.
7. Gimnazjum Gminne w Kotli.
8. Gminny Ośrodek Zdrowia w Kotli.
9. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kotli.
Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)
Regulamin Rady Gminy Kotla
I. Postanowienie ogólne
§ 1
Regulamin Rady zwany dalej “Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej o
rganów ze szczególnym uwzględnienie zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej.§ 2
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.
2. Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
3. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, który może w trakcie roku korygować i uzupełniać.
II. Sesje Rady
§ 3
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez prz
ewodniczącego Rady. W przypadku nieobecności przewodniczącego sesję Rady zwołuje wiceprzewodniczący.2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. W zawiadomieniu o zwołaniu s
esji ujmuje się porządek obrad oraz dołącza się projekty uchwał.§ 4
Porządek
obrad pierwszej sesji Rady powinien obejmować następujące sprawy:1) złożenie ślubowania przez radnych,
2) wybór przewodniczącego Rady,
3) wybór wiceprzewodniczącego Rady,
4) poinformowanie Rady o stanie gminy, ze szczegól
nym uwzględnieniem stanu budżetu,5) ustalenia w sprawie wyboru wójta.
§ 5
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej komp
etencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego.2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w spra
wach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające zobowiązanie
do określonego postępowania,3) oświadczenia – zawierające stanowisko w okr
eślonej sprawie,4) apele – wzywające do określonego postępow
ania, podjęcia inicjatywy czy zadania.III. Przygotowanie i przebieg obrad
§ 6
1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący Rady w p
orozumieniu z przewodniczącym Zarządu.2. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem o
brad, licząc od daty stempla pocztowego.3. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy je
dnostek organizacyjnych gminy, sekretarz i skarbnik gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez przewodniczącego Rady.4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkań
ców gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów na tablicach ogłoszeń w sołectwach co najmniej na 3 dni przed sesją.5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mow
a w ust. 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu6. Sesje zwoływane zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1–5 są sesjami zwyczajnymi Rady.
7. W przypadku niecierpiącym zwłoki zwoływane są sesje nadzwyczajne bez zachowania wymogów
ust. 1–5.
§ 7
1. Sesje Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali m
oże być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.3. Przebieg obrad może być rejestrowany.
§ 8
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wni
osek przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na brak możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzania, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przeszkody uni
emożliwiające obradowanie lub podjęcie uchwał.3. Fakty przerwania obrad oraz imiona i nazwiska rad
nych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.§ 9
1. Posiedzenie Rady otwiera, prowadzi i zamyka prze
2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności
co najmniej połowy swego ustawowego skł
3. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy lic
zba radnych obecnych na sali spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.§ 10
1. Przed przystąpieniem do obrad przewodniczący stwierdza prawomocność rozpoczęcia obrad na po
dstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku quorum wyznacza się nowy termin posiedzenia.2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: ”Otwieram sesję Rady Gminy Kotla”.
3. Po
otwarciu obrad przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.4. Na wniosek wójta, przewodniczący Rady jest ob
owiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.5. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może w
ystąpić każdy radny oraz wójt lub osoba przez niego upoważniona. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady§ 11
Uchwały Rady zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głos
owaniu jawnym, chyba ze ustawy stanowią inaczej.§ 12
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
2) interpelacje i wolne wnioski,
3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
4) sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu i sprawozdania przewodniczących komisji
o działalności komisji w okresie międzysesyjnym,
5) inne sprawy w
ynikające z rocznego planu pracy,6) odpowiedzi na interpelacje i wnioski,
7) komunikaty przewodniczącego Rady.
§ 13
1. Interpelacje (zapytania) i wnioski kierowane są do wójta lub przewodniczącego Rady w zależności od treści.
2. Interpelacje i wnioski składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego adresata.
3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wyn
ikające zeń pytania.4. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia org
anizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom czy ochrony własności.5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedzi udzielają właściwe rz
eczowo osoby, upoważnione do tego przez wójta.6. Wnioski, do których nie można ustosunkować się w trakcie sesji, kieruje i przekazuje się do organów wł
aściwych ze względu na przedmiot wniosku. Procedurę załatwiania wniosków określa rozdział VIII kodeksu postępowania administracyjnego.7. Jeżeli radny uznaje odpowiedź na interpelację lub wniosek za niewystarczającą, może wnioskować
o udzielanie dodatkowych wyjaśnień na najbliższej s
8. Przewodniczący informuje Radę na najbliższej sesji o odpowiedziach na interpelacje i wnioski składane przez Radę.
§ 14
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dysk
usję nad każdym z punktów.2. Przewodniczący Rady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością zgłoszeń udziela głosu:
1) wójtowi lub osobie przez niego wskazanej,
2) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawi
enia stanowiska komisji,3) innej kompetentnej osobie, w celu wyjaśnienia wą
tpliwości w danej sprawie.3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kole
jnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, do których zalicza się wnioski o:– stwierdzenia quorum,
– zmiany porządku obrad,
– ograniczenia czasu wystąpień,
– zak
ończenia dyskusji i podjęcia uchwały,– zarządzenia przerwy,
– odesłania projektu uchwały do komisji,
– przestrzegania regulaminu Rady.
4. Wnioski formalne przewodniczący podaje pod dy
skusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spoza Rady.
§ 15
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień ra
dnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.2.
Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do p
ubliczności.4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może n
akazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.§ 16
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zam
ykam... sesję Rady Gminy Kotla”.2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji, nawet jeżeli objął więcej niż je
dno posiedzenie.§ 17
1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który p
owinien zawierać:1) numer, datę i miejsce posiedzenia, godzinę ro
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady
z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecn
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5
) uchwalony porządek obrad,6) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie wystąpień i tekst zgłoszonych interpelacji
i wniosków oraz odpowiedzi na nie lub skier
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,
8) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymsk
imi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.3. Nowa
numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych rozpatruje prz
ewodniczący po wysłuchaniu protokolanta. Zastrzeżenia istotne rozpatruje Rada, której sprostowanie bądź uzupełnienie załącza się do protokołu.§ 18
1. Kopie protokołu wraz z uchwałami przekazuje się w ciągu 5 dni od odbycia sesji przewodniczącemu Z
arządu Gminy.2. Wyciągi z protokołu oraz kopie uchwał przekazuje się również właściwym rzeczowo jednos
tkom organizacyjnym.3. Protokół udostępniany jest do wglądu w biurze R
ady oraz wykładany do powszechnego wglądu na sesji Rady.4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do prot
okołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu (sporządzanej w formie załącznika), który dotyczy tajności obrad Rady.IV. Uchwały
§ 19
1. Uchwały, o jakich mowa w § 5 ust. 2, a także d
eklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 5 ust. 3, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.2. Przepis ust. 1 nie dotyc
zy postanowień proceduralnych odnotowywanych w protokole z sesji.§ 20
1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny.
2. Projekt uchwały powinien zawierać co najmniej:
1) datę i tytuł,
2) podstawę prawną,
3) treść merytoryczną,
4) określenie organu, któremu powierza się wyk
5) termin wejścia w życie.
Do projektu wskazane jest załączenie uzasadnienia, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uc
hwał przygotowywane przez Zarząd opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji na sesji Rady przedstawia przewodniczący komisji lub wskazany przez komisję członek komisji.4. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję Rady Zarząd wyraża
swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Zarządu przedstawia wójt lub upoważniona przez niego osoba.5. Projekt uchwały przed przedłożeniem go Radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego Urzędu Gm
iny lub sekretarza gminy.§ 21
1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący prowadzący obrady.
2. Uchwały numeruje się cyfrą rzymską oznaczającą numer sesji, na której uchwała została podjęta, ł
amaną przez cyfrę arabską, określającą w danej kadencji numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.§ 22
1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze i prz
echowywane wraz z protokołami w biurze Rady.2. Kopie uchwał przekazywana są przewodniczącemu Zarządu i kierownikom właściwych jednostek org
anizacyjnych gminy.3. Sprawozdanie z re
alizacji uchwał przedkłada Zarząd Radzie co najmniej raz w roku.§ 23
1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia ze szczególnym uwzględni
eniem aktów prawa miejscowego, których oryginał wraz z trzema kopiami jest przedstawiany z wnioskiem o ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium oraz inne objęte zakr
esem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej wójt jest obowiązany przedłożyć Izbie również w ciąguV. Tryb głosowania
§ 24
1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podni
esienie ręki.3. Głosowanie jest prawomocne tylko wtedy, gdy jest przeprowadzone w obecności co najmniej połowy skł
adu Rady.§ 25
1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w ustawach.
2. Głosowanie tajne przeprowadza 3 osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję skrut
acyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią Rady i zawierają:
1) w przypadku głosowania nad wyborem osób: imiona i nazwiska osób, miejsce po p
2) w przypadku wyboru, na karcie do głosowania umieszcza się treść podejmowanego rozstrz
ygnięcia oraz możliwości: “za”, “przeciw”, “wstrzymanie się od głosu”.4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do gł
osowania objaśnia sposób głosowania.5. Po przeprowadzeniu głosowania i przeliczeniu gł
osów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stan
owią załącznik do protokołu obrad sesji.7. W przypadku, gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1–5 st
osuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.§ 26
Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, ni
euzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydaniu opinii negatywnej.§ 27
1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie prop
onowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.2. W pierwszej kolejności przewodniczący Rady po
ddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący Rady.3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kand
ydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej zamyka listę kandydatów i zarządza wybory. Przepis nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.4
. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynik
ającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.§ 28
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały większą ilość głosów “za” niż “przeciw”. W prz
ypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego Rady, za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów odd
anych oddzielnie na pozostałe warianty.3. Głosowanie bezwzględną większością głosów ozn
acza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub ka
ndydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.VI. Komisje Rady
§ 29
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych
i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w o
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.
§ 30
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pr
acy zatwierdzonym przez Radę lub innymi wynikającymi z bieżących potrzeb.2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komis
ji.3. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej poł
owa ich składu.4. Komisje podejmują uchwały i stanowiska zwykłą wię
kszością głosów. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw”, o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.§ 31
1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach k
omisji, do których został wybrany. Radny niepełniący funkcji przewodniczącego Rady ma obowiązek pracy w co najmniej jednej komisji.2. Radny nie może być członkiem więcej niż 2 komisji stałych.
3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w gł
osowaniu.4. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje każ
demu mieszkańcowi gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji lub biura Rady (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie prac komisji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w sołe
ctwach na trzy dni przed posiedzeniem komisji.§ 32
1. Komisjom stałym przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Wskazane jest, by zakres kontroli nie pokrywał się
z planem kontroli Komisji Rewizyjnej zatwierdzonym przez Radę na dany rok.
2. Przewodniczący komisji na 3 dni przed przystąpi
eniem do kontroli powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstaw
iciela kontrolowanej jednostki.4. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprow
adzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek.5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji i kierownik ko
ntrolnej jednostki. W oparciu o wyniki kontroli zawarte w protokole komisja opracowuje uwagi, wnioski6. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 3 dni od otrzymania protokołu i zaleceń pokontro
lnych złożyć wyjaśnienie skierowane do Zarządu Gminy i komisji.7. Zarząd Gminy, w ramach prowadzonego nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych gminy rozp
atruje i stwierdza zasadność wydanych zaleceń, przekazując je do realizacji kierowników jednostki kontrolowanej.§ 33
1. Wnioski wypracowane na posiedzeniu komisji przeka
2. W przypadku niezadowolenia komisji z wyniku rozpatrzenia wniosku komisji cz
y zaleceń pokontrolnych przez Zarząd komisja zwraca się do Rady§ 34
1. Komisje Rady mogą odbywać posiedzenia wspólne, w szczególności w sprawach opiniowania materi
ałów na sesje Rady. Przewodniczący komisji ustalają, który z nich przewodniczy posiedzeniu wspólnemu.2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z o
dpowiednimi komisjami innych rad gmin i rad powiatów, zwłaszcza sąsiadujących, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.§ 35
1. Przewodniczący komisji stałych informują Radę
o działalności komisji.
2. Informacje o działalności komisji przekazywane są na bieżąco na sesjach Rady ze szczególnym uwzględni
eniem informacji o wnioskach komisjiVII. Zasady i tryb działania Komis
ji Rewizyjnej§ 36
1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoły- waną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Z
arządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.3. W skład komisji wchodzą radni niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz niebędący członkami Zarządu.
§ 37
Komisja przedstawia Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku. Plan musi zawi
erać co najmniej przybliżone terminy kontroli oraz tematykę i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.§ 38
1. Komisja realizując swoje zadania kontrolne, bada pod względem legalności, gospodarności, rzeteln
ości i celowości działalność gospodarczą, finansową2. Komisja bada i ocenia na
polecenie Rady materiały3. Komisja przeprowadza kontrolę wynikającą z z
atwierdzonego planu pracy oraz wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady i w zakresie określonym przez Radę.4. W przypadkach niecierpiących zwłoki, związanych
z zagrożeniem interesu publicznego kontrolę może zlecić przewodniczący Rady.
§ 39
1. O terminie zamierzonej kontroli przewodniczący kom
isji informuje przewodniczącego Zarządu lub kierownika kontrolowanej jednostki na 3 dni przed zamierzoną kontrolą.2. Kontrolę przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
3. Postanowienia § 32 ust. 2–6 niniejszego regulaminu
stosuje się odpowiednio.§ 40
1. Kontrolę przeprowadza komisja na podstawie up
oważnienia wystawionego przez przewodniczącego Rady, z podaniem przedmiotu, zakresu i planowanego czasu kontroli.2. Na wniosek komisji przewodniczący Rady w uzgo
dnieniu z Zarządem lub z Radą w zależności od tego, czy kontrolowana jest jednostka organizacyjna gminy czy Zarząd, może zlecić opracowanie opinii czy ekspertyzy osobie posiadającej wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.§ 41
1. Z przebiegu kontroli
2. Postanowienia § 34 ust. 5 regulaminu Rady stosuje się odpowiednio. Na podstawie wyników przepr
owadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.3. Zarząd informuje na piśmie przewodniczącego Rady, Komisję Rewizyjną i właściwą komisję stałą Rady
o podjętych i planowanych przedsięwzięciach zwią
§ 42
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności.
2. Sprawozdanie składane jest na bieżąco na najbliż
szej po terminie kontroli sesji Rady.3. Sprawozdanie winno zawierać ocenę kontrolowanej jednostki, wskazywać uchybienia i nieprawidłow
ości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej działalności oraz o podjętych przez Zarząd przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych.4. W pierwszym kwartale roku komisja analizuje spo
sób realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych za rok ubiegły, przedkładając wyniki Radzie.VIII. Odpowiedzialność porządkowa radnych
§ 43
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspóln
oty samorządowej gminy Kotla.§ 44
Radny obowiązany jest wypełniać obowiązki związane z uzyskaniem mandatu wynikające z ustawy o sam
orządzie gminnym i określone w rozdziale VII statutu gminy. W związku z czym:1) Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach
i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecn
2) Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub oddelego
wany:– przewodniczący Rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady i komisji, zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia i może udzielić “regulaminowego ostrzeżenia”,
– w przypadku dalszego uchylania się radnego od wypełnienia obowiązków przewodniczący Rady m
oże wystąpić do Rady o udzielenie “regulaminowego upomnienia”. Uchwałę w sprawie “regulaminowego upomnienia” podejmuje Rada po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień. Informację o udzieleniu “regulaminowego upomnienia” podaje się do wiadomości wyborców.§ 45
1) Inicjatywę uchwałodawczą radny realizuje, prze
dkładając propozycje na posiedzeniu komisji stałej lub zgłaszając przewodniczącemu Rady.2) Przewodniczący Rady kieruje propozycje radnego do zaopiniowania przez merytorycznie właściwą kom
isję Rady.3) Komisja rozpatruje inicjatywę uchwałodawczą pod katem legalności, celowości i zasadności propozycji i uchwala o wystąpieniu (lub niewystąpieniu) do Z
arządu Gminy o przygotowanie projektu uchwały.§ 46
1. W przypadku wniosku pracoda
1) przewodniczący Rady,
2) wiceprzewodniczący Rady,
3) sekretarz gminy,
z tym że w skład komisji nie wchodzi radny, j
eżeli dotyczy go wniosek pracodawcy.2. Komisja w składzie określonym w ust. 1 bada ok
oliczności wskazane we wniosku pracodawcy w szczególności, czy wskazana podstawa rozwiązania stosunku pracy ma związek z wykonywaniem przez radnego mandatu.3. O wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy lub jej odmowie decyduje Rada po rozpatrzeniu wniosku komisji doraźnej. Tryb głosowania ustala Rada.
4. Postępowanie określone w ust. 1–3 dotyczy ró
wnież osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.§ 47
W przypadku niezłożenia oświadczenia majątkowego
w terminie:
1) trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu,
2) w każdym następnym roku kadencji w terminie do 31 marca, według stanu na koniec grudnia roku p
3) na dwa miesiące przed datą wyborów do Rady ra
dnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.IX. Tryb przyjmowania i załatwiania skarg i wni
osków przez Radę Gminy§ 48
1. Przedmiotem skargi może być w szczególności z
aniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących,2. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praw
orządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom oraz ochrony własności.§ 49
1. Dni i godziny przyjmowania mieszkańców gminy w sprawach skarg i wniosków ustala przewodniczący R
ady w ciągu 30 dni od jego wyboru.2. Informację o przyjmowaniu w sprawach skarg
i wniosków zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz na zewnątrz Urzędu.
§ 50
1. Jeżeli do rozpatrzenia skargi czy wniosku właściwa jest Rada Gminy, w imieniu Rady skargi i wnioski ro
zpatruje komisja doraźna w składzie:1) przewodniczący R
2) wiceprzewodniczący Rady,
3) przewodniczący komisji stałej właściwej z uwagi na przedmiot wniosku.
2. Skargi i wnioski rozpatrywane są zgodnie z proc
edurą określoną w dziale VIII k.p.a.X. Postanowienia końcowe
§ 51
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem wejścia w ż
ycie Statutu Gminy Kotla, którego załącznik stanowi.2. Zmian w regulaminie Rady dokonuje się w trybie okr
eślonym dla jego uchwalenia.
Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Kotla (poz. 1421)
Regulamin Zarządu Gminy Kotla
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin niniejszy określa tryb działania Zarządu Gminy, sposób zwoływania posiedzeń, obradowania
i pode
§ 2
1. Zarząd Gminy zwany dalej “Zarządem” jest org
anem wykonawczym gminy Kotla.2. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy
i zadania określone przepisami prawa.3. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Gm
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
4. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy, która stanowi o kieru
nkach działania Zarządu i której Zarząd składa sprawozdania ze swej działalności.§ 3
1. Tryb postępowania w sprawie wyboru Zarządu, jego skład osobowy i zadania określa Statut Gminy K
otla.2. Przewodniczącym Zarządu jest wójt.
3. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z czło
nkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.4. Kadencja wójta i Zarządu trwa od dnia wyboru do dnia wyboru wójta i Zarządu przez Radę następnej kade
ncji.II. Tryb pracy Zarządu Gminy
§ 4
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych
i prowadzonych przez wójta lub jego zastępcę w prz
2. Posiedzenie Zarządu przygotowuje i zwołuje prz
ewodniczący, ustalając porządek posiedzenia oraz termin.3. O terminie i miejscu
posiedzenia członków Zarządu powiadamia się co najmniej 2 dni przed posiedzeniem, a w szczególnie uzasadnionych sytuacjach na dzień przed posiedzeniem, informując o głównych zagadnieniach będących przedmiotem obrad.§ 5
1. Członkowie Zarządu zobowiązani są do czynnego udziału w pracach Zarządu.
2. Do zadań członków Zarządu należy:
1) uczestniczenie w posiedzeniach Zarządu,
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady
i Zarządu w zakresie określonym przez Zarząd,
3) przekładanie Radzie spraw wnoszonych pr
4) współpraca z komisjami Rady.
3. Do zadań członków Zarządu może należeć nadzór nad jednostkami organizacyjnymi gminy i mieniem kom
unalnym w zakresie określonym przez Zarząd.§ 6
4. Poza członkami Zarządu w posiedzeniach uczestn
iczy sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosowania.5. W posiedzeniu Zarządu uczestniczyć może prz
ewodniczący Rady oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego posiedzenia bez prawa głosowania.§ 7
1. Zarząd może obradować i podejmować prawomo
cne rozstrzygnięcia przy obecności co najmniej połowy jego składu w liczbie całkowitej przewyższającej połowę składu.2. Po stwierdzeniu prawomocności posiedzenia, przedł
ożeniu propozycji porządku obrad, członkowie Zarządu mogą składać wnioski o uzupełnienie lub zmianę porządku. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Zarząd, uchwalając porządek posiedzenia.§ 8
1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu oraz obsługę techniczno-organizacyjną odpowi
ada sekretarz gminy.2. Przewodniczący posiedzenia prowadzi je według uchwalonego porządku, kieruje dyskusją, wyprac
owując w jej wyniku stanowisko Zarządu w danej sprawie.3. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem posiedzenia, w tym nad zwięzłością wystąpień osób uczestniczących w posiedzeniu.
§ 9
1. Na posiedzeniach Zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.
2. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.
3. Protokół powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania posiedzenia oraz imię i nazwisko przewodniczącego posi
2) stwierdzenie prawom
ocności posiedzenia,3) porządek posiedzenia,
4) informację o przyjęciu protokołu z poprzedniego p
osiedzenia,5) przebieg posiedzenia, a w szczególności zasa
dniczą treść wystąpień i podjętych rozstrzygnięć oraz przebieg głosowania.4. Z treści protokołu wyłącza się w formie załączników sprawy rozstrzygane przez Zarząd w indywidua
lnych sprawach z zakresu administracji publicznej5. Protokoły z posiedzeń Zarządu z uwzględnieniem gr
anic prawa do informacji udostępniane są do powszechnego wglądu w biurze Rady oraz przekazywane wszystkim radnym wraz z materiałami na sesję lub na posiedzeniu komisji.6.Protokoły posiedzeń numerowane są kolejnymi c
yframi arabskimi posiedzenia w kadencji łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, w którym się odbyły.7. Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
8. Wyciągi z protokołu, stanowiska oraz rozstrzygnięcia Zarządu przekazuje zainteresowanym jednos
tkom osoba sporządzająca protokół.§ 10
1. Sprawy rozpatrywane na p
2. Uchwały, zarządzenia, decyzje i postanowienia p
odejmowane przez Zarząd podpisuje wójt jako przewodniczący Zarządu.3. W decyzji wydanej przez Zarząd w sprawach z z
akresu administracji publicznej wymienia się imię4. Uchwały, zarządzenia, decyzje i postanowienia z
ałącza się do protokołu z posiedzenia.§ 11
1. Uchwały Zarządu:
1) oznaczane są następująco: kolejny numer prot
2) winne zawierać: numer, datę podjęcia, przedmiot uchwały, podstawę prawną, merytoryczną, r
egulacje sprawy będącej przedmiotem uchwały3) ewidencjon
owane są w rejestrze prowadzonym w biurze Rady.2. W formie zarządzenia Zarząd wydaje przepisy p
orządkowe w sprawach niecierpiących zwłoki. Prowadzenie ewidencji zarządzeń Zarządu oraz nadzór nad ich realizacją należy do sekretarza gminy.§ 12
1. Rozstrzyg
2. Podejmowanie rozstrzygnięć odbywa się w drodze głosowania jawnego przez podniesienie ręki.
III. Zasady wykonywania uchwał Rady
§ 13
O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd jako org
an wykonawczy gminy, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.§ 14
Określenie przez Zarząd sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:
1) ustalenie terminu wykonania uchwały,
2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,
3) wskazanie osób lub jednostki organizacyjnej odpowie
dzialnej za realizację uchwały.§ 15
Zarząd składa okresowo Radzie Gminy, co najmniej raz w roku, sprawozdanie z wykonania uchwał.
IV. Postanowienia końcowe
§ 16
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem wejścia w ż
ycie Statutu Gminy Kotla, którego załącznik stanowi.2. Zmian w regulaminie Zarządu dokonuje się w trybie określonym dla jego uchwalenia.