1420

UCHWAŁA RADY MIASTA I GMINY W TRZEBNICY

z dnia 21 czerwca 2001 r.

w sprawie warunków umieszczania urządzeń reklamowych oraz tablic informacyjnych na obiektach budowlanych stanowiących własność Miasta i Gminy Trzebnica oraz ustalenia wysokości pobieranych opłat za urządzenia
reklamowe

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zmianami) Rada Miasta
i Gminy w Trzebnicy uchwala, co nast
ępuje:

 

§ 1

Uchwała ustala warunki umieszczenia urządzeń reklamowych i tablic informacyjnych na obiektach budowlanych stanowiących własność Miasta i Gminy Trzebnica oraz wysokość pobieranych opłat za urządzenia reklamowe wymienione w § 3 pkt 1.

§ 2

Uchwała nie dotyczy urządzeń reklamowych:

1) wolno stojących trwale związanych z gruntem,

2) świetlnych oraz podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.

§ 3

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) urządzeniu reklamowym – należy przez to rozumieć:

a) tablice reklamowe umieszczone na obiektach budowlanych,

b) przestrzenne urządzenia reklamowe umieszczone na obiektach budowlanych,

c) trwałe graficzne elementy reklamowe na oknach i drzwiach lokali użyteczności publicznej,

2) tablicy informacyjnej – należy prze to rozumieć tablicę (szyld) umieszczoną na obiekcie budowlanym, zawierającą podstawowe, wymagane odrębnymi przepisami informacje o przedsiębiorcy lub jednostce organizacyjnej niebędącej przedsiębiorcą,

3) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. z 2000 r. Dz. U.
Nr 106, poz. 1126 ze zmianami),

4) przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101,
poz. 1178 ze zmianami),

5) jednostce organizacyjnej niebędącej przedsiębiorcą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej, które to podmioty nie są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy – Prawo działalności gospodarczej,

6) zarządca obiektu budowlanego – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, jednostkę pomocniczą gminy lub osobę fizyczną, która w imieniu Miasta i Gminy Trzebnica włada i administruje obiektem budowlanym.

§ 4

1. Umieszczenie urządzenia reklamowego wymienionego w § 3 pkt 1 na obiektach budowlanych jest odpłatne i wymaga zawarcia umowy pomiędzy zarządcą obiektu budowlanego a przedsiębiorcą bądź jednostką organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą.

2. Opłata miesięczna za urządzenie reklamowe określone w § 3 pkt 1 wynosi:

1) do 3 m2 powierzchni – 50,00 zł za każdy metr kwadratowy,

2) za powierzchnię ponad 3 m2 – 60,00 zł za każdy metr kwadratowy.

3. Określone w § 4 ust. 2 opłaty nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT). Podatek ten będzie doliczany do powyższych opłat.

4. Opłata jest płatna co miesiąc z góry, do 10 dnia miesiąca na rachunek zarządcy. Za dzień zapłaty uważany będzie dzień obciążenia rachunku zarządcy.

5. Opłaty pobierane przez gminne jednostki organizacyjne oraz jednostki pomocnicze gminy jako zarządców obiektów budowlanych stanowią ich dochody.

6. Zarządcy nie wymienieni w § 4 ust. 5 mają obowiązek:

1) w terminie 14 dni od upływu terminu płatności opłat, przekazać pobierane opłaty na rachunek Urzędu Miasta i Gminy Trzebnica,

2) składać Zarządowi Miasta i Gminy Trzebnica coroczne pisemne sprawozdania dotyczące pobieranych opłat, w terminie do 1 stycznia,

3) zawiadamiać pisemnie Zarząd Miasta i Gminy Trzebnica o zawartych umowach, w terminie 14 dni od ich podpisania.

7. Opłaty podlegają corocznej waloryzacji o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłoszony w Monitorze Polskim poprzez komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

8. Opłata zwaloryzowana obowiązuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu opublikowania komunikatu Prezesa GUS.

9. Zarządca obiektu budowlanego zobowiązany jest zawiadomić pisemnie podmiot (osobę) wpłacający opłatę o nowej zwaloryzowanej wysokości opłaty, nie później niż 7 dni przed wejściem w nowej stawki opłaty. Zawiadomienie to stanowi zmianę umowy i nie wymaga zawarcia odrębnego aneksu do umowy.

§ 5

1. Umieszczenie tablic informacyjnych na obiektach budowlanych przez przedsiębiorców lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami wynajmującymi w obiektach budowlanych lokale użytkowe jest nieodpłatne i wymaga zgody zarządcy obiektu budowlanego.

2. Powierzchnia tablicy informacyjnej nie może przekraczać 0,50 m2.

3. Miejsce umieszczenia tablicy informacyjnej wskazuje zarządca.

§ 6

1. Przedsiębiorcy oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami zainteresowani umieszczeniem urządzeń reklamowych i tablic informacyjnych składają wniosek odpowiednio o zawarcie umowy lub wyrażenia zgody u zarządcy obiektu budowlanego.

2. Wniosek dotyczący urządzenia reklamowego winien zawierać:

1) nazwę i adres wnioskodawcy,

2) adres (miejsce) obiektu budowlanego, na którym ma być umieszczone urządzenie reklamowe,

3) mapę sytuacyjną z określeniem lokalizacji urządzenia reklamowego,

4) rysunek lub fotografię elewacji obiektu budowlanego z określonym usytuowaniem urządzenia reklamowego,

5) projekt urządzenia reklamowego zawierający:

a) rysunek urządzenia reklamowego wykonany w odpowiedniej skali i kolorze,

b) charakterystyczne przekroje wykonania urządzenia z podaniem rodzajów zastosowanych materiałów,

c) opis dostarczenia energii elektrycznej w przypadku urządzenia świetlnego lub podświetlanego.

3. Wniosek o wyrażenie zgody na umieszczenie tablicy informacyjnej na budynku mogą składać jedynie przedsiębiorcy oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, wynajmujące w nim lokale użytkowe, i winien on zawierać:

1) nazwę i adres wnioskodawcy,

2) adres (miejsce) obiektu budowlanego, na którym ma być umieszczone urządzenie reklamowe,

3) rysunek tablicy informacyjnej określającej jej wymiary, treść i kolorystykę.

§ 7

1. Zarządca obiektu budowlanego po otrzymaniu wniosków określonych w § 6 ust. 1 występuje do Architekta Miasta i Gminy Trzebnica o wydanie opinii dotyczącej umieszczenia i szaty graficznej urządzenia reklamowego, przekładając dokumenty,
o których mowa w § 6 ust. 2 i 3.

2. W przypadku urządzeń reklamowych wchodzących w przestrzeń pasa drogowego, zarządca obiektu budowlanego dokonuje uzgodnienia z zarządcą pasa drogowego.

3. Wnioski dotyczące umieszczenia urządzeń reklamowych lub tablic informacyjnych na obiektach budowlanych wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ochroną konserwatorską wymagają ponadto zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu.

§ 8

1. Po uzyskaniu pozytywnej opinii, zgody od jednostek wymienionych w § 7, zarządca obiektu budowlanego dokonuje zgłoszenia właściwemu organowi w trybie ustawy Prawo budowlane.

2. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu, zarządca obiektu budowlanego zawiera z wnioskodawcą umowę o umieszczenie urządzenia reklamowego wymienionego w § 3 pkt 1 lub wyraża zgodę na umieszczenie tablicy reklamowej.

3. Po zawarciu umowy lub otrzymaniu zgody, wnioskodawca może zainstalować urządzenie reklamowe lub tablice informacyjną.

4. Zainstalowane urządzenia reklamowe bądź tablicy informacyjnej pomimo braku umowy bądź braku udzielenia zgody zarządcy obiektu budowlanego może stanowić podstawę wypowiedzenia umowy związanej z korzystaniem z lokalu użytkowego w obiekcie budowlanym.

5. Zarządca obiektu budowlanego może żądać zapłaty odszkodowania w wysokości 200% opłaty za okres bezumownego umieszczenia urządzenia reklamowego.

6. Przepis § 8 ust. 5 stosuje się odpowiednio do umieszczenia tablicy informacyjnej bez zgody zarządcy obiektu budowlanego.

7. Negatywna opinia bądź brak zgody na umieszczenie urządzenia reklamowego bądź tablicy informacyjnej jest podstawą odmowy zawarcia umowy lub wyrażenia zgody zarządcy obiektu budowlanego.

§ 9

1. Zarządcy obiektów budowlanych mają obowiązek przesłać dotychczasowym najemcom/dzierżawcom obiektów budowlanych powyższą uchwałę.

2. Zobowiązuje się zarządców obiektów budowlanych, w których przed wejściem w życie powyższej uchwały znajdują się urządzenia reklamowe czy tablice informacyjne, do zawarcia umów lub wyrażenia zgody, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie powyższej uchwały.

3. Zobowiązuje się zarządców obiektów budowlanych, w terminie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie powyższej uchwały, do złożenia pisemnego sprawozdania Zarządowi oraz Radzie Miasta i Gminy Trzebnica o wykonanie obowiązku określonego w § 9 ust. 2.

§ 10

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta
i Gminy w Trzebnicy.

§ 11

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Trzebnica oraz Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 12

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIASTA I GMINY

CZESŁAW CZTERNASTEK