1417 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KARPACZU z dnia 26 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w mi eście Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia |
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruch
omości położonych na obszarze miasta Karpacza, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania, częstotliwość, zasady§ 2
Ilekroć w dalszej części uchwały
jest mowa o:1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i p
orządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622),2) właścicielach nieruchomości – należy przez to r
ozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,3) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej
i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki poja
4) podmiotach uprawnionych – należy przez to roz
umieć gminną jednostkę organizacyjną – Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Zakład Budżetowy w Karpaczu oraz inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy,5) wysypisku odpadów lub zakładzie utylizacji odp
adów komunalnych – należy przez to rozumieć wysypisko odpadów komunalnych w Ścięgnach–Kostrzycy, w odniesieniu do nieczystości stałych, oraz oczyszczalnię ścieków w Kowarach, w odniesieniu do nieczystości płynnych.§ 3
1. Właściciele nieruchomości położonych na terenie mi
asta Karpacza obowiązani są:1) wyposażyć każdą nieruchomość w odpowiednie urządzenia służące do gromadzenia odpadów k
a) dbać o dobry stan techniczny niepogarszający warunków właściwego korzystania z tych urządzeń przez gromadzących odpady,
b)
dbać o zamykanie i nieprzepełnianie tych urządzeń,c) oczyszczać i dezynfekować urządzenia służą
ce do gromadzenia odpadów,2) utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie ni
eruchomości, a w szczególności:a) nie dopuszczać do gromadzenia odpadów p
oza urządzeniami do tego przeznaczonymi,b) usuwać z nieruchomości zbędne przedmioty, między innymi wraki pojazdów mechanic
znych i nieprzydatny sprzęt domowy oraz uprzątać niezwłocznie z miejsc wystawionych na widok publiczny dostarczone materiały budowlane, paliwa stałe, towary i inne rzeczy szpecące otoczenie lub wprowadzające nieład,3) usuwać powstające na nieruchomości odpady k
omunalne lub unieszkodliwiać je,4) oczyszczać ze śniegu i lodu, posypywać pi
askiem oraz usuwać błoto i inne zanieczyszczenia z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.2. W nieruchomościach nieprzyłączonych do miejski
ego systemu kanalizacji sanitarnej komunalne odpady ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach (szambach), wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiających przenikanie ich zawartości do gruntu i wód gruntowych.3. Na terenie budowy wykonywanie obowiązków wł
aściciela nieruchomości, określonych w ust. 1, należy do kierownika budowy, a ponadto należy do niego w szczególności:1) utrzymanie ogrodzenia terenu budowy we wł
2) zabezpieczenie terenów przyległych, a w szcz
ególności dróg, dojazdów, dojść i chodników przed zanieczyszczeniem ziemią, błotem, materiałami budowlanymi lub innymi substancjamiużywanymi na budowie, a powstałe zanieczys
zczenia niezwłocznie usuwać,3) usuwanie z terenu budowy wszelkich odpadów, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie prz
episami,4) zapobieganie unoszeniu w powietrze kurzu i zapyle
nia okolicy oraz zabłoceniu przyległych ulic,5) odśnieżenie, odladzanie i posypywanie piaskiem chodników publicznych przylegających do placu bud
owy.4. Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu ob
owiązków określonych w ust. 1 oraz dysponenci urządzeń ruchomych, zatrzymujących się na terenie miasta, poza nieruchomościami lub terenami o zorganizowanym systemie usuwania odpadów komunalnych, na pobyt ponad jedną dobę, zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez uprawniony podmiot przez okazanie umowy i dowodów płacenia za usługi lub okazanie, na żądanie osób upoważnionych przez Burmistrza Karpacza, dowodów płacenia za składowanie odpadów na wysypisku odpadów.R o z d z i a ł 2
Wymagania
w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach i terenach komunalnych użytku§ 4
1. Wymagania dotyczące nieruchomości niezabud
owanych oraz zabudowanych budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub budynkami użyteczności publicznej:1) nieruchomość winna być utrzymywana w cz
2) dojścia i dojazdy do budynków i urządzeń z nimi związanych, w tym do miejsc gromadzenia o
dpadów i pomieszczeń gospodarczych, winny być odświeżone, odlodzone i posypane piaskiem codziennie rano do godz. 6,30, a w przypadku wystąpienia obfitego opadu śniegu lub zalodzenia3) zieleń znajdująca się na terenie nieruchomości wi
nna być właściwie pielęgnowana, w szczególności poprzez usuwanie chwastów i opadłych liści, koszenie, usuwanie zbędnych części roślin,4) odpady roślinne winny być kompostowane lub s
elektywnie oddawane do kompostowania,5) place postojowe i
inne obiekty budowlane winny być utrzymane w dobrym stanie technicznym,6) zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogr
odzeń i innych podobnych obiektów stanowiących własność komunalną poprzez naklejanie plakatów, reklam, pisanie haseł bądź wykonywanie rysunków bez zgody zarządzającego tym obiektem. Plakaty, reklamy, nekrologi itp. powinny być umieszczane na odpowiednich tablicach lub słupach ogłoszeniowych albo w gablotach. Napisy i wizerunki obrażające dobre obyczaje winny być niezwłocznie usunięte.2. Wymagania dotyczące terenów służących komunikacji publicznej:
1) przystanki komunikacji publicznej i tereny postojowe winny być utrzymywane w czystości
i porządku poprzez zapobieganie ich zanieczyszczeniu, systematycznie czyszczone, odśnieżane, odladzane i posypywane piaskiem,
2) wiaty przystankowe winny być w pełnej spra
wności technicznej.3. Wymagania dotyczące chodników:
1) chodniki na całej powierzchni winny być utrzymane w czystości przez zapobieganie zanieczyszczeniu i systematycznie, na bieżąco, oczyszczane.
2) w okresie zimy chodniki na całej powierzchni winny być odśnieżone, odlodzone i posypane piaskiem.
4. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, do ustawienia na tych terenach lub przy tych obiektach znormalizowanych koszy na odpadki. Systematyczne ich opróżnianie należy do obowiązku właściciela nieruchomości.
R o z d z i a ł 3
Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz
zasady ich rozmieszczania
§ 5
1. Na każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub obiektami użyteczności publicznej i obsługi lu
dności należy urządzić miejsce gromadzenia stałych odpadów komunalnych, wyposażone w pojemniki dostosowane do ręcznego lub mechanicznego ich opróżniania przez podmiot uprawniony.2. Miejsce to winno być zlokalizowane w granicach nier
uchomości, tak aby zapewniało łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i dla pracowników podmiotu uprawnionego, powinno być o równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.3. W przypadku braku możliwości zlokalizowania mie
jsca ustawienia pojemników, zapewniającego łatwy dojazd samochodu, pojemniki mogą być ustawione w miejscu poza nieruchomością, po uzyskaniu zgody właściciela tego terenu.4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia
pojemników ponosi właściciel nieruchomości.5. Stałe drobne odpady komunalne należy gromadzić jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, a także w kosztach ulicznych, wyłącznie do tego celu przeznaczony
ch. W sytua-6. Do gromadzenia odpadów w workach foliowych mogą być stosowne jedynie worki zakupione od podmi
otu uprawnionego, opatrzone jego znakiem firmowym. Cena worka obejmuje także opłatę za wywóz.7. Doboru rodzaju pojemników, o których mowa w ust. 5, dokonuje właściciel nieruchomości w uzgo
dnieniu z podmiotem uprawnionym, któremu zlecił wywóz nieczystości stałych, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki.8. Odpady remontowe, poza granicami placu budowy, należy gromadzić w osobnych pojemnikach. Zabr
ania się gromadzenia gruzu budowlanego i innych nieczystości, powstających podczas remontów budowlanych w miejscach do tego nieprzystosowanych.§ 6
1. Na drogach publicznych i na innych terenach inten
sywnego ruchu pieszego lub zgromadzeń oraz na przystankach komunikacyjnych należy instalować niepalne kosze uliczne do gromadzenia drobnych odpadków.2. Obowiązek instalowania koszy ulicznych na drogach publicznych oraz usuwania zgromadzonych w nich o
dpadków ciąży na zarządcy drogi, a na innych nieruchomościach na ich właścicielu. Placówki handlowe, gastronomiczne i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zapewnić dodatkowe pojemniki w ilości zapewniającej utrzymanie czystości.3. Śnieg i lód z oczyszczania chodników należy gr
omadzić w pryzmy obok jezdni lub na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji lub innych urządzeń odwadniających.4. Pryzmy śniegu i lodu z oczyszczania przystanków komunikacyjnych, należy układać przy jezdni poza t
erenem przystanku, w sposób nieutrudniający zatrzymywania pojazdów i ruchu pasażerów.5. Liście i rośliny z oczyszczania chodników należy gr
omadzić do worków foliowych, o których mowa w § 5 ust. 6, zawiązanych i ustawionych przy pojemnikach na odpady komunalne.R o z d z i a ł 4
Zasady usuwania odpadów komunalnych
z nierucho
§ 7
1. Usuwanie stałych odpadów komunalnych z nier
uchomości o zabudowie wielorodzinnej lub budynkami użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego winno się odbywać z częstotliwością nie- mniejszą niż raz w tygodniu, a z innych nieruchomości z częstotliwością niemniejszą niż raz w tygodniu, w okresie letnim i raz na dwa tygodnie, w okresie zimowym.2. Usuwanie ciekłych odpadów komunalnych z nier
uchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe winno się odbywać z częstotliwością zapewniającą ciągłość użytkowania i ich nieprzepełnianie. Zawartość zbiorników należy wywozić na oczyszczalnię ścieków w Kowarach. Niedopuszczalne jest wylewanie zawartości zbiorników w innych miejscach.3. Usuwanie z nieruchomości wielkogabarytowych odp
adów komunalnych winno się odbywać okresowo, zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez odbiorcę odpadów lub właściciela (zarządcę) nieruchomości.4. Usuwanie odpadków gromadzonych w koszach ulicz
nych winno odbywać się w miarę ich zapełniania, nie rzadziej niż raz na tydzień w okresie letnim.5. Odpady powstałe w związku ze zgromadzeniami nal
eży usuwać niezwłocznie po ich zakończeniu.6. W okresie jesiennym, podczas intensywnego opa
dania liści usuwa się je z częstotliwością niedopuszczającą do ich zalegania przez czas dłuższy niż jedną dobę.7. Usuwanie pryzm śniegu i lodu z oczyszczania cho
dników i przystanków komunikacyjnych odbywa się w miarę potrzeb.8. Usuwanie odpadów remontowych winno odbywać się niezwłocznie po zapełnieniu kontenera. Zabr
onione jest usuwanie odpadów remontowych zmieszanych z innymi odpadami.9. Koszty usunięcia wraków samochodowych, odp
adów wielkogabarytowych oraz gruzu budowlanego ponoszą właściciele tych odpadów.§ 8
Usuwanie odpadów z nieruchomości na terenie miasta odbywać się winno wyłączenie w godzinach od 6,00 do 20,00.
§ 9
1. Obieranie stałych drobnych odpadów komunalnych z nieruchomości winno odbywać się bezpośrednio do zamkniętego nadwozia pojazdu specjalistycznego (śmieciarki) lub wraz z zamkniętym pojemnikiem (ko
ntenerem), w sposób zapobiegający rozpraszaniu tych odpadów w trakcie odbioru i transportu. Rozproszone odpady podczas odbioru i transportu niezwłocznie winien uprzątnąć odbiorca odpadów.2. Dopuszcza się, w uzasadnionych przypadkach, o
dbiór odpadów, o których mowa w ust. 1, samochodem skrzyniowym, pod warunkiem zabezpieczenia ładunku przed rozprzestrzenianiem się odpadów.3. Zabrania się umieszczania w pojemnikach przezn
aczonych do gromadzenia odpadów komunalnych gorącego żużla i popiołu oraz śniegu i lodu, a także odpadów niebezpiecznych lub innych niż komunalne.4. Zabrania się spalania zarówno w pojemnikach, jak
i na terenie otwartym jakichkolwiek odpadów k
§ 10
Odbiorca odpadów ma prawo odmowy usunięcia
z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych
z odpadami niebezpiecznymi lub niedozwolonymi do skł
§ 11
Właściciel nieruchomości umożliwiają jednostkom o
rganizacyjnym lub osobom fizycznym nieodpłatne ustawienie w nieruchomości pojemników do selektywnej zbiórki odpadów użytecznych (makulatury, szkła, metali, plastiku itp.).§ 12
1. W przypadku gdy właściciele nieruchomości, o kt
órych mowa w § 3, nie udokumentują korzystania2. Szczegółowe warunki wnoszenia opłaty, o której mowa w ust. 1, określi Zarząd Miasta Karpacza.
§ 13
Harmonogram wywozu odpadów komunalnych z poszczególnych ulic miasta, w poszczególne dni tygo
dnia, uwzględniający wymagania, o których mowa wR o z d z i a ł 5
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 14
1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów
i innych zwierząt domowych są zobowiązane do:
a) sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami
i nieporzucenia ich, w tym w szczególności nie-pozostawienia ich bez nadzoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w p
b) zaopatrzenie psa w znaczek rejestracyjny oraz poddawanie go jeden raz do roku szczepieniu ochronnemu przeciw wściekliźnie,
c) zapobiegania zbędnemu rozmnażaniu się psów
i kotów,
d) niedopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez psy (
przez uporczywe szczekanie).2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpiec
zny dla człowieka lub innego zwierzęcia.3. Właściciele nieruchomości, szczególnie w zabud
owie wielorodzinnej, winni podejmować niezbędne działania w celu ograniczenia populacji kotów wolno bytujących poprzez dodawanie do pokarmów środków antykoncepcyjnych oraz wybieraniu ślepych miotów dla ich humanitarnego uśpienia.§ 15
1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być w
yprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji p
ublicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.3. W przypadku odpowiedniego oznakowania przez wł
aściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzenia psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych.§ 16
1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszcz
eniach budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic
i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.
R o z d z i a ł 6
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
na ter
§ 17
1. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzym
ywania zwierząt gospodarskich (bydła, koni, trzody, drobiu oraz zwierząt futerkowych i innych) na następujących ulicach miasta niezwiązanych z produkcją rolną: Wielkopolska, Kowarska, Konstytucji§ 18
Na pozostałych terenach o luźnej zabudowie trzymanie zwierząt gospodarskich jest możliwe pod warunkiem, że jest ich niewielka ilość oraz że:
a) powstające w związku z hodowlą odpady i niecz
b) hodowla nie będzie powodowała dla innych osób z
amieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak hałas czy odór,c) przestrzegane będą obowiązujące
przepisy sanitarno-epidemiologiczne.R o z d z i a ł 7
Zasady postępowania ze zwłokami zwierząt
§ 19
1. Zwłoki zwierzęce i ich części, jeżeli nie zachodzi p
odejrzenie o chorobę zakaźną, należy dostarczyć niezwłocznie do wyznaczonego miejsca ich składowania.2. Miejsce o którym mowa w ust. 1, wskazuje Powiatowy Lekarz Weterynarii w Jeleniej Górze, który okre
śla jednocześnie związane z tym warunki.3. Obowiązek o którym mowa w ust. 1, ciąży na p
osiadaczu zwłok, a jeżeli posiadacza takiego nie można ustalić – na podmiocie uprawnionym.4. Postępowanie ze zwłokami zwierząt podejrzanym
o chorobę zakaźną należy uzgodnić z właściwymi w tym zakresie służbami weterynaryjnymi.
R o z d z i a ł 8
Obowiązki gminnej jednostki organizacyjnej
lub po
§ 20
1. Udzielanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na usuwaniu, wykorzyst
aniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy.2. Mie
jski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Karpaczu, jako gminna jednostka organizacyjna prowadząca działalność, o której mowa w ust. 1, winna spełniać warunki wymagane przy udzielaniu zezwolenia.§ 21
1. W przypadku niemożliwości terminowego wyko
nania usługi z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne uzasadnione okoliczności wykonawca usług jest zobowiązany do wywiezienia odpadów natychmiast po usunięciu przyczyn uniemożliwiających wykonanie usługi.2. O okolicznościach, o których mowa w ust. 1, oraz dokładnym terminie wykonania usług wykonawca p
owiadomi burmistrza miasta oraz właścicieli nieruchomości, dla których świadczy przedmiotowe§ 22
Likwidacja dzikich wysypisk na terenach administrowa
nych przez miasto odbywać się będzie odpłatnie, na podstawie pisemnego zlecenia Urzędu Miejskiego w Karpaczu.R o z d z i a ł 9
Kary pieniężne oraz inne formy odpowiedzialności
za nieprzestrzeganie postanowień uchwały
§ 23
Właściciel nieruchomości za naruszenie wymagań utrz
ymania czystości i porządku wynikających z niniejszego regulaminu podlega karze, zgodnie z art. 77, 117, 144 i 145 Kodeksu wykroczeń oraz odpowiednimi przepisami Kodeksu karnego.§ 24
Za egzekwowanie postanowień niniejszej uchwały są o
dpowiedzialne wyłącznie osoby posiadające upoważnienie Burmistrza Miasta Karpacza do nakładania, uiszczania i ściągania grzywien w postępowaniu mandatowym.§ 25
W przypadku naruszania zasad utrzymania czystości
i porządku w mieście wynikających z postanowień ninie
R o z d z i a ł 10
Deratyzacja
§ 26
1. Obowiązkową deratyzacją objęty jest obszar całego miasta. Należy ją przeprowadzać wg potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz do roku.
2. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji ciąży na wł
aścicielach nieruchomości.R o z d z i a ł 11
Postanowienia końcowe
§ 27
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Mi
asta.§ 28
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogł
oszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.§ 29
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XXX/199/97 Rady Miejskiej w Karpaczu
z dnia 13 maja 1997 r. w sprawie ustalenia częstotl
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
MAREK SZULTIS