1417

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KARPACZU

z dnia 26 lipca 2001 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w mieście

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13 z 1996 r.,
poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 4 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622
z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w Jeleniej Górze Rada Miejska w Karpaczu uchwala, co nastę
puje:

 

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na obszarze miasta Karpacza, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania, częstotliwość, zasady
i sposoby usuwania odpadów komunalnych, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, zasady utrzym
ania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 2

Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622),

2) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

3) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej
i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki poja
zdów mechanicznych oraz odpady uliczne,
z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych z zakładów opieki zdrowo
tnej i zakładów weterynaryjnych,

4) podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć gminną jednostkę organizacyjną – Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Zakład Budżetowy w Karpaczu oraz inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy,

5) wysypisku odpadów lub zakładzie utylizacji odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć wysypisko odpadów komunalnych w Ścięgnach–Kostrzycy, w odniesieniu do nieczystości stałych, oraz oczyszczalnię ścieków w Kowarach, w odniesieniu do nieczystości płynnych.

§ 3

1. Właściciele nieruchomości położonych na terenie miasta Karpacza obowiązani są:

1) wyposażyć każdą nieruchomość w odpowiednie urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości oraz utrzymywać te urządzenia w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, w szczególności:

a) dbać o dobry stan techniczny niepogarszający warunków właściwego korzystania z tych urządzeń przez gromadzących odpady,

b) dbać o zamykanie i nieprzepełnianie tych urządzeń,

c) oczyszczać i dezynfekować urządzenia służące do gromadzenia odpadów,

2) utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności:

a) nie dopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi,

b) usuwać z nieruchomości zbędne przedmioty, między innymi wraki pojazdów mechanicznych i nieprzydatny sprzęt domowy oraz uprzątać niezwłocznie z miejsc wystawionych na widok publiczny dostarczone materiały budowlane, paliwa stałe, towary i inne rzeczy szpecące otoczenie lub wprowadzające nieład,

3) usuwać powstające na nieruchomości odpady komunalne lub unieszkodliwiać je,

4) oczyszczać ze śniegu i lodu, posypywać piaskiem oraz usuwać błoto i inne zanieczyszczenia z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.

2. W nieruchomościach nieprzyłączonych do miejskiego systemu kanalizacji sanitarnej komunalne odpady ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach (szambach), wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiających przenikanie ich zawartości do gruntu i wód gruntowych.

3. Na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości, określonych w ust. 1, należy do kierownika budowy, a ponadto należy do niego w szczególności:

1) utrzymanie ogrodzenia terenu budowy we właściwym stanie technicznym,

2) zabezpieczenie terenów przyległych, a w szczególności dróg, dojazdów, dojść i chodników przed zanieczyszczeniem ziemią, błotem, materiałami budowlanymi lub innymi substancjami

używanymi na budowie, a powstałe zanieczyszczenia niezwłocznie usuwać,

3) usuwanie z terenu budowy wszelkich odpadów, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,

4) zapobieganie unoszeniu w powietrze kurzu i zapylenia okolicy oraz zabłoceniu przyległych ulic,

5) odśnieżenie, odladzanie i posypywanie piaskiem chodników publicznych przylegających do placu budowy.

4. Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu obowiązków określonych w ust. 1 oraz dysponenci urządzeń ruchomych, zatrzymujących się na terenie miasta, poza nieruchomościami lub terenami o zorganizowanym systemie usuwania odpadów komunalnych, na pobyt ponad jedną dobę, zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez uprawniony podmiot przez okazanie umowy i dowodów płacenia za usługi lub okazanie, na żądanie osób upoważnionych przez Burmistrza Karpacza, dowodów płacenia za składowanie odpadów na wysypisku odpadów.

R o z d z i a ł 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach i terenach komunalnych użytku
pub
licznego

§ 4

1. Wymagania dotyczące nieruchomości niezabudowanych oraz zabudowanych budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub budynkami użyteczności publicznej:

1) nieruchomość winna być utrzymywana w czystości i porządku poprzez zapobieganie zanieczyszczaniu terenów odkrytych i systematyczne oczyszczanie, zbieranie śmieci, zamiatanie, zmywanie lub inne zabiegi usuwania zanieczyszczeń,

2) dojścia i dojazdy do budynków i urządzeń z nimi związanych, w tym do miejsc gromadzenia odpadów i pomieszczeń gospodarczych, winny być odświeżone, odlodzone i posypane piaskiem codziennie rano do godz. 6,30, a w przypadku wystąpienia obfitego opadu śniegu lub zalodzenia
w ciągu dnia, ni
ezwłocznie po tych zdarzeniach,

3) zieleń znajdująca się na terenie nieruchomości winna być właściwie pielęgnowana, w szczególności poprzez usuwanie chwastów i opadłych liści, koszenie, usuwanie zbędnych części roślin,

4) odpady roślinne winny być kompostowane lub selektywnie oddawane do kompostowania,

5) place postojowe i inne obiekty budowlane winny być utrzymane w dobrym stanie technicznym,

6) zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych podobnych obiektów stanowiących własność komunalną poprzez naklejanie plakatów, reklam, pisanie haseł bądź wykonywanie rysunków bez zgody zarządzającego tym obiektem. Plakaty, reklamy, nekrologi itp. powinny być umieszczane na odpowiednich tablicach lub słupach ogłoszeniowych albo w gablotach. Napisy i wizerunki obrażające dobre obyczaje winny być niezwłocznie usunięte.

2. Wymagania dotyczące terenów służących komunikacji publicznej:

1) przystanki komunikacji publicznej i tereny postojowe winny być utrzymywane w czystości
i porządku poprzez zapobieganie ich zanieczys
zczeniu, systematycznie czyszczone, odśnieżane, odladzane i posypywane piaskiem,

2) wiaty przystankowe winny być w pełnej sprawności technicznej.

3. Wymagania dotyczące chodników:

1) chodniki na całej powierzchni winny być utrzymane w czystości przez zapobieganie zanieczyszczeniu i systematycznie, na bieżąco, oczyszczane.

2) w okresie zimy chodniki na całej powierzchni winny być odśnieżone, odlodzone i posypane piaskiem.

4. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, do ustawienia na tych terenach lub przy tych obiektach znormalizowanych koszy na odpadki. Systematyczne ich opróżnianie należy do obowiązku właściciela nieruchomości.

R o z d z i a ł 3

Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz
zasady ich rozmieszczania

§ 5

1. Na każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności należy urządzić miejsce gromadzenia stałych odpadów komunalnych, wyposażone w pojemniki dostosowane do ręcznego lub mechanicznego ich opróżniania przez podmiot uprawniony.

2. Miejsce to winno być zlokalizowane w granicach nieruchomości, tak aby zapewniało łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i dla pracowników podmiotu uprawnionego, powinno być o równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

3. W przypadku braku możliwości zlokalizowania miejsca ustawienia pojemników, zapewniającego łatwy dojazd samochodu, pojemniki mogą być ustawione w miejscu poza nieruchomością, po uzyskaniu zgody właściciela tego terenu.

4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

5. Stałe drobne odpady komunalne należy gromadzić jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, a także w kosztach ulicznych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych. W sytua-
cjach wyjątkowo krótkotrwałego zwiększenia ilości o
dpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych, zamkniętych, workach foliowych.

6. Do gromadzenia odpadów w workach foliowych mogą być stosowne jedynie worki zakupione od podmiotu uprawnionego, opatrzone jego znakiem firmowym. Cena worka obejmuje także opłatę za wywóz.

7. Doboru rodzaju pojemników, o których mowa w ust. 5, dokonuje właściciel nieruchomości w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym, któremu zlecił wywóz nieczystości stałych, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki.

8. Odpady remontowe, poza granicami placu budowy, należy gromadzić w osobnych pojemnikach. Zabrania się gromadzenia gruzu budowlanego i innych nieczystości, powstających podczas remontów budowlanych w miejscach do tego nieprzystosowanych.

§ 6

1. Na drogach publicznych i na innych terenach intensywnego ruchu pieszego lub zgromadzeń oraz na przystankach komunikacyjnych należy instalować niepalne kosze uliczne do gromadzenia drobnych odpadków.

2. Obowiązek instalowania koszy ulicznych na drogach publicznych oraz usuwania zgromadzonych w nich odpadków ciąży na zarządcy drogi, a na innych nieruchomościach na ich właścicielu. Placówki handlowe, gastronomiczne i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zapewnić dodatkowe pojemniki w ilości zapewniającej utrzymanie czystości.

3. Śnieg i lód z oczyszczania chodników należy gromadzić w pryzmy obok jezdni lub na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji lub innych urządzeń odwadniających.

4. Pryzmy śniegu i lodu z oczyszczania przystanków komunikacyjnych, należy układać przy jezdni poza terenem przystanku, w sposób nieutrudniający zatrzymywania pojazdów i ruchu pasażerów.

5. Liście i rośliny z oczyszczania chodników należy gromadzić do worków foliowych, o których mowa w § 5 ust. 6, zawiązanych i ustawionych przy pojemnikach na odpady komunalne.

R o z d z i a ł 4

Zasady usuwania odpadów komunalnych
z nierucho
mości i innych terenów publicznych

§ 7

1. Usuwanie stałych odpadów komunalnych z nieruchomości o zabudowie wielorodzinnej lub budynkami użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego winno się odbywać z częstotliwością nie- mniejszą niż raz w tygodniu, a z innych nieruchomości z częstotliwością niemniejszą niż raz w tygodniu, w okresie letnim i raz na dwa tygodnie, w okresie zimowym.

2. Usuwanie ciekłych odpadów komunalnych z nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe winno się odbywać z częstotliwością zapewniającą ciągłość użytkowania i ich nieprzepełnianie. Zawartość zbiorników należy wywozić na oczyszczalnię ścieków w Kowarach. Niedopuszczalne jest wylewanie zawartości zbiorników w innych miejscach.

3. Usuwanie z nieruchomości wielkogabarytowych odpadów komunalnych winno się odbywać okresowo, zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez odbiorcę odpadów lub właściciela (zarządcę) nieruchomości.

4. Usuwanie odpadków gromadzonych w koszach ulicznych winno odbywać się w miarę ich zapełniania, nie rzadziej niż raz na tydzień w okresie letnim.

5. Odpady powstałe w związku ze zgromadzeniami należy usuwać niezwłocznie po ich zakończeniu.

6. W okresie jesiennym, podczas intensywnego opadania liści usuwa się je z częstotliwością niedopuszczającą do ich zalegania przez czas dłuższy niż jedną dobę.

7. Usuwanie pryzm śniegu i lodu z oczyszczania chodników i przystanków komunikacyjnych odbywa się w miarę potrzeb.

8. Usuwanie odpadów remontowych winno odbywać się niezwłocznie po zapełnieniu kontenera. Zabronione jest usuwanie odpadów remontowych zmieszanych z innymi odpadami.

9. Koszty usunięcia wraków samochodowych, odpadów wielkogabarytowych oraz gruzu budowlanego ponoszą właściciele tych odpadów.

§ 8

Usuwanie odpadów z nieruchomości na terenie miasta odbywać się winno wyłączenie w godzinach od 6,00 do 20,00.

§ 9

1. Obieranie stałych drobnych odpadów komunalnych z nieruchomości winno odbywać się bezpośrednio do zamkniętego nadwozia pojazdu specjalistycznego (śmieciarki) lub wraz z zamkniętym pojemnikiem (kontenerem), w sposób zapobiegający rozpraszaniu tych odpadów w trakcie odbioru i transportu. Rozproszone odpady podczas odbioru i transportu niezwłocznie winien uprzątnąć odbiorca odpadów.

2. Dopuszcza się, w uzasadnionych przypadkach, odbiór odpadów, o których mowa w ust. 1, samochodem skrzyniowym, pod warunkiem zabezpieczenia ładunku przed rozprzestrzenianiem się odpadów.

3. Zabrania się umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych gorącego żużla i popiołu oraz śniegu i lodu, a także odpadów niebezpiecznych lub innych niż komunalne.

4. Zabrania się spalania zarówno w pojemnikach, jak
i na terenie otwartym jakichkolwiek odpadów k
omunalnych, a także suchych odpadów roślinnych
i liści.

§ 10

Odbiorca odpadów ma prawo odmowy usunięcia
z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych
z odpadami niebezpiecznymi lub niedozwolonymi do skł
adowania na wysypisku odpadów.

§ 11

Właściciel nieruchomości umożliwiają jednostkom organizacyjnym lub osobom fizycznym nieodpłatne ustawienie w nieruchomości pojemników do selektywnej zbiórki odpadów użytecznych (makulatury, szkła, metali, plastiku itp.).

§ 12

1. W przypadku gdy właściciele nieruchomości, o których mowa w § 3, nie udokumentują korzystania
z usług podmiotu uprawnionego w zakresie usuw
ania odpadów lub korzystania we własnym zakresie z wysypiska odpadów, Burmistrz Karpacza zleci wykonywanie wywozu nieczystości podmiotowi uprawnionemu, za opłatą w wysokości równej iloczynowi wskaźnika 1,8 m3 rocznie x ilość zamieszkałych osób x podwójna stawka opłaty stosowana aktualnie przez podmiot uprawniony działający na terenie miasta. W przypadku właścicieli lokali użytkowych i osób prowadzących działalność gospodarczą ilość odpadów komunalnych obliczana będzie wg wskaźnika 0,50 m3 z 1 m2 powierzchni użytkowej rocznie.

2. Szczegółowe warunki wnoszenia opłaty, o której mowa w ust. 1, określi Zarząd Miasta Karpacza.

§ 13

Harmonogram wywozu odpadów komunalnych z poszczególnych ulic miasta, w poszczególne dni tygodnia, uwzględniający wymagania, o których mowa w
§ 7 ust. 1, ustala Zarząd Miasta Karpacza.

R o z d z i a ł 5

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 14

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów
i innych zwierząt domowych są zobowiązane do:

a) sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami
i nieporzucenia ich, w tym w szczególności nie-pozostawienia ich bez nadzoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w p
omieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego,

b) zaopatrzenie psa w znaczek rejestracyjny oraz poddawanie go jeden raz do roku szczepieniu ochronnemu przeciw wściekliźnie,

c) zapobiegania zbędnemu rozmnażaniu się psów
i kotów,

d) niedopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez psy (przez uporczywe szczekanie).

2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.

3. Właściciele nieruchomości, szczególnie w zabudowie wielorodzinnej, winni podejmować niezbędne działania w celu ograniczenia populacji kotów wolno bytujących poprzez dodawanie do pokarmów środków antykoncepcyjnych oraz wybieraniu ślepych miotów dla ich humanitarnego uśpienia.

§ 15

1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.

3. W przypadku odpowiedniego oznakowania przez właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzenia psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych.

§ 16

1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.

2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic
i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

R o z d z i a ł 6

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
na ter
enach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 17

1. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich (bydła, koni, trzody, drobiu oraz zwierząt futerkowych i innych) na następujących ulicach miasta niezwiązanych z produkcją rolną: Wielkopolska, Kowarska, Konstytucji
3 Maja, Karkonoska, Obrońców Pokoju, Nadrzecza, Zagajnik, Sadowa, Kolejowa, Na Śnieżkę, Sanec
zkowa, Pusta, Linowa, Strażacka, Olimpijska, Turystyczna, Świerkowa, Armii Krajowej, Żeromskiego, Słowackiego, Gimnazjalna, Piastowska, Mickiewicza, Rybacka, Poprzeczna, Wąska, Stroma, Krótka, Przechodnia, Sanatoryjna, Kolorowa, Ogrodnicza, Wolna, Parkowa, Nad Łomnicą, Kopernika, Kościelna, Dolna, Skośna.

§ 18

Na pozostałych terenach o luźnej zabudowie trzymanie zwierząt gospodarskich jest możliwe pod warunkiem, że jest ich niewielka ilość oraz że:

a) powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszej ustawy, i nie będą powodowały zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

b) hodowla nie będzie powodowała dla innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak hałas czy odór,

c) przestrzegane będą obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne.

R o z d z i a ł 7

Zasady postępowania ze zwłokami zwierząt

§ 19

1. Zwłoki zwierzęce i ich części, jeżeli nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną, należy dostarczyć niezwłocznie do wyznaczonego miejsca ich składowania.

2. Miejsce o którym mowa w ust. 1, wskazuje Powiatowy Lekarz Weterynarii w Jeleniej Górze, który określa jednocześnie związane z tym warunki.

3. Obowiązek o którym mowa w ust. 1, ciąży na posiadaczu zwłok, a jeżeli posiadacza takiego nie można ustalić – na podmiocie uprawnionym.

4. Postępowanie ze zwłokami zwierząt podejrzanym
o chorobę zakaźną należy uzgodnić z właściwymi w tym zakresie służbami weterynaryjnymi.

R o z d z i a ł 8

Obowiązki gminnej jednostki organizacyjnej
lub po
dmiotu posiadającego zezwolenie
w zakresie gospodarki odpadami

§ 20

1. Udzielanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na usuwaniu, wykorzystaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy.

2. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Karpaczu, jako gminna jednostka organizacyjna prowadząca działalność, o której mowa w ust. 1, winna spełniać warunki wymagane przy udzielaniu zezwolenia.

§ 21

1. W przypadku niemożliwości terminowego wykonania usługi z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne uzasadnione okoliczności wykonawca usług jest zobowiązany do wywiezienia odpadów natychmiast po usunięciu przyczyn uniemożliwiających wykonanie usługi.

2. O okolicznościach, o których mowa w ust. 1, oraz dokładnym terminie wykonania usług wykonawca powiadomi burmistrza miasta oraz właścicieli nieruchomości, dla których świadczy przedmiotowe
usługi.

§ 22

Likwidacja dzikich wysypisk na terenach administrowanych przez miasto odbywać się będzie odpłatnie, na podstawie pisemnego zlecenia Urzędu Miejskiego w Karpaczu.

R o z d z i a ł 9

Kary pieniężne oraz inne formy odpowiedzialności
za nieprzestrzeganie postanowień uchwały

§ 23

Właściciel nieruchomości za naruszenie wymagań utrzymania czystości i porządku wynikających z niniejszego regulaminu podlega karze, zgodnie z art. 77, 117, 144 i 145 Kodeksu wykroczeń oraz odpowiednimi przepisami Kodeksu karnego.

§ 24

Za egzekwowanie postanowień niniejszej uchwały są odpowiedzialne wyłącznie osoby posiadające upoważnienie Burmistrza Miasta Karpacza do nakładania, uiszczania i ściągania grzywien w postępowaniu mandatowym.

§ 25

W przypadku naruszania zasad utrzymania czystości
i porządku w mieście wynikających z postanowień ninie
jszej uchwały przez podmiot uprawniony, zostanie wymierzona kara odpowiedzialnej za wykonanie usługi osobie, w wysokości przewidzianej dla właściciela nieruchomości za to samo wykroczenie.

R o z d z i a ł 10

Deratyzacja

§ 26

1. Obowiązkową deratyzacją objęty jest obszar całego miasta. Należy ją przeprowadzać wg potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz do roku.

2. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji ciąży na właścicielach nieruchomości.

R o z d z i a ł 11

Postanowienia końcowe

§ 27

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 28

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 29

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XXX/199/97 Rady Miejskiej w Karpaczu
z dnia 13 maja 1997 r. w sprawie ustalenia częstotl
iwości, zasad i sposobu usuwania odpadów komunalnych i innych zanieczyszczeń z terenów nieruchomości i ulic.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

MAREK SZULTIS