Realizacja dochodów
budżetowych wg źródeł
– część opisowa
1. Podatek
rolny
Wykonanie podatku rolnego przedstawia się następująco :
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan roczny |
Wykonanie |
% |
Zaległości |
1. |
– od osób prawnych |
30.537 |
30.506 |
99,9 |
– |
2. |
– od osób fizycznych |
110.000 |
104.283 |
94,8 |
25.894 |
|
Razem |
140.537 |
134.789 |
95,9 |
25.894 |
Osoby fizyczne zalegają z płatnością podatku rolnego w
wysokości 25.894 zł.
Zaległości na kwotę ok. 11.000 zł są zaległościami z
lat poprzednich, gdzie przeprowadzona egzekucja jest bezskuteczna z powodu bardzo niskich
dochodów bądź braku dochodów u podatników. W takich przypadkach postępowanie
egzekucyjne jest umarzane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego – tytuły wykonawcze są
zwracane wraz z protokołem o nieściągalności.
W 2000 r. dokonano z Urzędu wpisu na hipotekę przymusową
zaległości w podatku rolnym na kwotę ok. 3.800 zł oraz wszczęto postępowanie
egzekucyjne u osób fizycznych na kwotę 5.488 zł.
W chwili obecnej przygotowywane są tytuły wykonawcze
obejmujące przeważnie czwartą ratę podatku.
W okresie sprawozdawczym Burmistrz Miasta i Gminy jako organ
podatkowy zastosował ulgi w podatku rolnym, w postaci umorzenia podatku w łącznej
kwocie 3.320 zł.
2. Podatek leśny
Dochody z podatku leśnego wykonano w kwocie 23.175 zł, co
stanowi 100,3% planowanych rocznych wpływów z tego tytułu.
Na dzień 31.12.2000 r. występuje zaległość w podatku
leśnym od osób fizycznych w wys. 161 zł.
3. Podatek od
nieruchomości
Dochody z podatku od nieruchomości przedstawiają się
następująco:
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
Zaległości |
1. |
– od osób prawnych i innych jednostek niepo- siadających
osobowości prawnej |
1.132.500 |
951.390 |
84,0 |
293.957 |
|
– od osób fizycznych |
238.000 |
240.344 |
100,9 |
70.787 |
|
Razem |
1.370.500 |
1.191.734 |
87,0 |
364.744 |
Na koniec okresu sprawozdawczego występują zaległości
podatkowe w wysokości
364.744 zł
z czego:
odroczono termin płatności, rozłożono na raty z terminem
płatności przypadającym
na 2001 r. podatek w kwocie
29.282 zł
w tym osobom
fizycznym
26.894
zł
osobom prawnym
2.388 zł
Zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych
występują u 4 podatników, a ich wysokość kształtuje się następująco:
–
zaległości powyżej 200 tys. zł
– 1 podatnik
–
zaległości powyżej 20 tys.
– 1 podatnik
–
zaległości poniżej 10 tys. zł
– 2 podatników
Podatnikowi o największej kwocie zadłużenia rozłożono na
raty zaległość podatkową za 1998 i 1999 rok płatne miesięcznie do miesiąca czerwca
2000 r. Podatnik nie wywiązywał się jednak na bieżąco z płatności rat
w ustalonych terminach. Większość zadłużenia uregulowano w drodze
przeprowadzonego postępowania egzekucyjnego. Ponadto podatnik doprowadził do powstania
nowych zaległości podatkowych za rok bieżący.
W II półroczu 2000 r. prowadzona egzekucja zaległości
podatkowych nie przyniosła dużych efektów z uwagi na zbieżność tytułów
wykonawczych z innych tytułów.
Przeciwko podatnikowi, którego zaległość przekracza 20
tys. zł, wszczęto postępowanie egzekucyjne oraz dokonano z Urzędu wpisu na hipotekę
ustawową.
W dalszym ciągu bardzo opieszale przebiega spłata
zadłużenia przez podatnika, który jest w upadłości. Zaległości dotyczą roku
1995–1996.
Na dzień 31.12.2000 występują zaległości w podatku od
nieruchomości od osób fizycznych w wysokości 70.787 zł.
Kwotę ok. 6.000 zł stanowią zaległości za lata ubiegłe,
gdzie egzekucja okazała się bezskuteczna z powodu bardzo złych warunków bytowych
podatników. W 2000 r. złożono wnioski o wpis hipoteki przymusowej na ww. zaległości
oraz tytuły wykonawcze na zaległości w kwocie 28.487 zł. Obecnie przygotowywane są
tytuły wykonawcze obejmujące zaległość z tyt. czwartej raty podatku.
W 2000 r . Burmistrz Miasta i Gminy umorzył zaległości lub
zaniechał poboru podatku od nieruchomości w łącznej wysokości 35.097 zł, w tym:
–
dla osób prawnych
– 16.120 zł
–
dla osób fizycznych
– 18.977 zł
4. Podatek od
środków transportowych
Z podatku od środków transportowych osiągnięto dochody w
wysokości 30.550 zł, w tym:
–
od osób prawnych –
2.133 zł
–
od osób fizycznych 32.683
zł na planowaną kwotę 36.680 zł
Na dzień 31 grudnia 2000 r. występują zaległości
podatkowe w wysokości 24.384 zł, które dotyczą w większości osób fizycznych.
Trudne do wyegzekwowania są zaległości w podatku od
środków transportowych w wys. ok. 13.000 zł dotyczące lat ubiegłych, z uwagi na
trudną sytuację materialną podatników lub niezamieszkiwanie podatników na naszym
terenie.
W stosunku do 15 podatników wszczęto postępowanie
egzekucyjne na kwotę ok.10.000 zł.
W 2000 r. Burmistrz
M i G zastosował ulgi w podatku od środk. transportowych w postaci umorzenia
zaległości w wysokości 3.045 zł oraz odroczenia terminu płatności na 2001 r. w wysokości 1.656 zł.
Minusowe wykonanie podatku od środków transportowych od
osób prawnych spowodowane zostało zwrotem nadpłaconego podatku za lata ubiegłe.
Nadpłata powstała w wyniku opodatkowania przez osobę prawną samochodów zwolnionych od
opodatkowania podatkiem od środków transportowych z mocy ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych.
5. Wpływy z karty
podatkowej
Wpływy z podatku od działalności gospodarczej osób
fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej zaplanowano w wysokości 15.766 zł.
Wykonanie dochodów w 2000 r. wynosi 15.132 zł, co stanowi
95,9% planu.
Dochody z karty podatkowej realizowane są przez Urząd
Skarbowy w Ząbkowicach Śl. Wg przedłożonego sprawozdania na dzień 31.12.00
występują zaległości podatkowe w wys. 11.018 zł.
6. Podatek od
spadków i darowizn
Podatek realizowany jest przez urzędy skarbowe.
Dochody z podatku od spadków i darowizn wynoszą 5.955 zł,
tj. 121,5% planowanych wpływów z tego tytułu.
Z uwagi na indywidualne przypadki jego występowania, roczna
realizacja dochodów jest trudna do przewidzenia.
7. Podatek od
posiadania psów
Z podatku od posiadania psów uzyskano dochody w wys. 6.218
zł, co stanowi 95,7% planowanych wpływów. Występują zaległości w podatku w
łącznej kwocie 477 zł.
2.
Wpływy z opłat
1. Opłata skarbowa
Dochody z opłaty skarbowej wykonane zostały tylko w 113,8% i
wynoszą 54.788 zł.
Wykonanie wpływów z opłaty skarbowej wynika ze sprawozdań
urzędów skarbowych.
Na rok 2000 dochody z opłaty skarbowej zostały zaplanowane
na podstawie wykonania ubiegłego roku, tj. w wys. 108.878 zł. Z uwagi na
bardzo niskie wykonanie wpływów w I półroczu zmniejszono plan dochodów z opłaty
skarbowej do kwoty 48.164 zł.
2. Opłata
eksploatacyjna
Dochody z tytułu opłat eksploatacyjnych wyniosły 81.810
zł, co stanowi 100,0% wykonania planu dochodów z tego tytułu.
Opłata wnoszona jest przez 3 podmioty gospodarcze. Na dzień
31.12.2000 zaległości nie występują.
3. Opłaty lokalne
Planowane dochody z opłat w 2000 r. wynoszą
3.397 zł
Uzyskano wpływy z następujących opłat:
–
opłaty targowej w kwocie
2.907 zł
–
opłaty administracyjnej w kwocie
510 zł
4. Opłaty za
pozwolenie na sprzedaż alkoholu
Z opłat
za wydane pozwolenia na sprzedaż alkoholu uzyskano dochody w wysokości 90.675 zł na
planowaną roczną kwotę 91.382 zł.
5. Inne opłaty
Z tytułu
pozostałych opłat uzyskano dochody w wysokości 521 zł, które dotyczą opłat za
wydane świadectwa pochodzenia zwierząt.
3. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu
państwa
Realizacja udziałów w podatku dochodowym przedstawia się
następująco:
–
od osób fizycznych – 914.617 zł,
tj. 99,3% planu rocznego
–
od osób prawnych – 9.873 zł, tj. 82,3% planowanych
rocznych dochodów.
Udziały w pod. doch. od osób fizycznych zaplanowano na rok
2000 w wys. 1.030.880 zł, tj. zgodnie z planem oszacowanym przez Ministra Finansów. Z
uwagi jednak na bardzo niskie wykonanie udziałów w okresie 10 m-cy 2000 r., w m-cu
grudniu uchwałą Rady Miejskiej obniżono plan o kwotę 110.000 zł.
4. Dochody z majątku gminy
1. Dochody z
dzierżawy
Lp. |
Źródła dochodu |
Plan |
Wykonanie |
% |
Zaległości |
1. |
Dzierżawa z gruntów rolnych |
13.000 |
13.540 |
104,1 |
1.902 |
2. |
Dzierżawa gruntów pod działalność gospodarczą |
64.350 |
59.021 |
91,7 |
10.970 |
3. |
Dzierżawa gruntów pod budynki mieszkalne |
– |
415 |
– |
– |
4. |
Dzierżawa budynków na
prowadzenie dział. gospodarczej |
4.200 |
– 847 |
– |
9.394 |
5. |
Dzierżawa lasów dla kół łowieckich |
340 |
340 |
100 |
– |
6. |
Dzierżawa stołówki w szkole podstawowej |
1.100 |
1.000 |
90,9 |
– |
|
Razem |
82.990 |
73.469 |
88,5 |
22.266 |
Ad. 1
W 2000 r. Gmina wydzierżawiła rolnikom 297 ha gruntów
rolnych, z czego osiągnięto dochody w wys. 13.540 zł. Na dzień 31.12.2000 r.
występują zaległości z tyt. czynszów dzierżawnych w wysokości 1.902 zł.
Do osób, które zalegają z płatnością czynszu, wysłano
wezwania do zapłaty.
Ad. 2
Na dochody z dzierżawy gruntów pod działalność
gospodarczą składają się:
–
dzierżawa piaskowni w Potworowie
– 47.944 zł
–
dzierżawa działki na ul. Fabrycznej w Bardzie na bazę przeładunku paliw
– 20.756 zł
–
dzierżawa pozostałych gruntów
– 1.809 zł
Po odprowadzeniu podatku od towarów i usług dochody z tego
tytułu wynoszą 59.021 zł.
Na dzień 31.12.2000 r. występują zaległości z tytułu
dzierżawy w wysokości 10.970 zł. Dotyczą one 4 dzierżawców, z czego 2 dzierżawców
zapłaciło zaległość w kwocie 1.512 zł w m-cu styczniu 2001.
Ad. 3
Z tytułu dzierżawy gruntów pod budynki mieszkalne dla
powodzian osiągnięto wpływy w wys. 415
zł.
Ad. 4
Na dochody z dzierżawy budynków składają się wpływy z dzierżawy budynków po
byłej masarni w Bardzie. Budynki zostały wydzierżawione w XII 1998 r.
Mimo kilkakrotnych wezwań do zapłaty dzierżawca nie
wywiązuje się z zobowiązań, co doprowadziło do powstania zaległości za 1998–2000
r. w wys. 9.394 zł. Nadmienić należy, że mimo braku wpływów z tytułu powyższej
dzierżawy Urząd zobowiązany był odprowadzać do urzędu skarbowego podatek VAT, stąd
ujemna kwota w wykonaniu dochodów. W I półroczu bież. roku wystąpiono do Sądu
Rejonowego o wydanie nakazu zapłaty kwoty 5.978 zł za okres 1999 r. oraz I kw. 2000 r.
W m-cu styczniu 2001 Gmina otrzymała wyrok sądu
zasądzający od pozwanego ww. kwotę wraz z odsetkami za zwłokę, co pozwoli na
skierowanie wniosku o egzekucję do komornika sądowego.
Budynki po byłej masarni dzierżawione były do 30 listopada
2000 r. W m-cu lutym 2001 odbył się przetarg na sprzedaż ww. nieruchomość, który
zakończył się wynikiem negatywnym. Drugi przetarg planuje się na m-c kwiecień.
Ad. 5
Z dzierżawy lasów dla kół łowieckich uzyskano wpływy w
wys. 340 zł.
Ad. 6
Stołówka przy Szkole Podst. w Bardzie została oddana w
dzierżawę w 1999 r.
Na rok bieżący zaplanowano wpływy z dzierżawy w wys. 6.000
zł, tj. zgodnie z umową 500 zł miesięcznie. Na prośbę dzierżawcy Zarząd MiG
zwolnił z czynszu za okres od X 1999 r. do I 2000 r. oraz obniżył czynsz od m-ca II
2000 r. do 100 zł miesięcznie.
W 2000 r. wpływy z dzierżawy stołówki wyniosły 1.000 zł.
2. Wpływy ze
sprzedaży wyrobów i składników majątkowych
Lp. |
Źródło dochodu |
Plan |
Wykonanie |
% |
Zaległość |
1. |
Sprzedaż gruntów budowlanych |
135.399 |
85.549 |
63,2 |
1.748 |
2. |
Sprzedaż lokali użytkowych |
42.000 |
62.350 |
148,4 |
– |
3. |
Sprzedaż lokali mieszkalnych |
202.700 |
209.735 |
103,4 |
– |
4. |
Spłata rat za zakupione lokale mieszkalne |
43.300 |
44.055 |
101,7 |
– |
5. |
Sprzedaż budynków |
27.320 |
27.320 |
100,0 |
– |
6. |
Sprzedaż gruntów rolnych |
10.000 |
– |
– |
– |
7. |
Pozostała sprzedaż |
9.801 |
9.870 |
100,7 |
|
|
Razem |
470.520 |
438.879 |
93,3 |
1.748 |
Ad.1 Sprzedaż gruntów budowlanych
a) Dochody ze sprzedaży
gruntów przeznaczonych pod budownictwo zostały zrealizowane w wysokości
54.550 zł.
Sprzedano
w drodze przetargu 4 działki budowlane:
– działka
o pow. 991 m2 w Przyłęku, ul. Główna
za kwotę 6.600 zł
– działka
o pow. 991 m2 w Opolnicy
za kwotę 2.980 zł
– działka
o pow. 0,20 ha w Dzbanowie
za kwotę 2.050 zł
– działkę
o pow. 0,4211 ha w Bardzie, ul. Krakowska
za kwotę 20.400 zł
Ponadto sprzedano w Bardzie, ul. Polna (obręb Opolnica) działki pod budowę
garaży za kwotę 22.520 zł.
Sprzedane grunty pozwolą na budowę 2 segmentów garażowych, w których mieści
się 16 garaży.
Na rok 2000 zaplanowano ponadto sprzedaż gruntu o pow. ok. 5 ha
pod zabudowę (usługi
turystyczno--hotelarskie).
Przygotowany do sprzedaży grunt nie potwierdza
wcześniejszego zainteresowania ewentualnych nabywców w obecnej chwili. W II półroczu
odbyły się 2 przetargi na sprzedaż gruntu, które zakończyły się wynikiem
negatywnym.
b) Sprzedano w drodze
bezprzetargowej 15 działek na poprawienie warunków zagospodarowania już posiadanej
nieruchomości. Łączna powierzchnia sprzedanych gruntów wynosi 4786 m2, a
uzyskany dochód z tego tytułu wyniósł 13.235 zł.
c) W 2000 r. wydano 14 decyzji w sprawie
przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Przekształceniu
uległy grunty o powierzchni ok. 13.399 m2,
a dochód z tego tytułu wyniósł 7.661 zł.
W
jednym przypadku należność za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego uiszczono
dopiero w styczniu 2001 r., w związku z czym na dzień 31.12.2000 r. wystąpiła
zaległość w wys. 1.748 zł.
d) Z
tytułu ratalnej sprzedaży działek budowlanych dla powodzian (7 działek budowlanych na
przedłużeniu ul. Jagiellońskiej i Kościuszki, z rozłożeniem spłaty na 10 lat)
uzyskano dochody w wysokości 3.508 zł.
e) Sprzedano w drodze
przetargu grunty o pow. 1,12 ha w Potworowie na
cele kopalniane. Uzyskany dochód – 5.606 zł.
Ad. 2 – Sprzedaż lokali użytkowych
W 2000 r.
sprzedano 5 lokali użytkowych w drodze bezprzetargowej dla najemców lokali:
–
w Bardzie, ul. Główna 24
–
w Bardzie, ul. Główna 48/50
–
w przyłęku, ul. Główna 19 (3 lokale)
Dochód ze sprzedaży lokali, po odprowadzeniu podatku VAT
wyniósł 62.350 zł.
Ad. 3 – Sprzedaż lokali mieszkalnych
Na rok 2000 Zarząd planował dochody ze sprzedaży mieszkań
w wysokości 110.000 zł. W I półroczu zrealizowano cały roczny plan, wpływy ze
sprzedaży lokali mieszkalnych wyniosły 110.868 zł.
W II półroczu Rada Miejska zwiększyła planowane dochody ze
sprzedaży mieszkań do kwoty 202.700 zł.
W drodze bezprzetargowej sprzedano 62 lokale mieszkalne, a
dochód z tego tytułu wyniósł 207.235 zł.
W drodze negocjacji sprzedano lokal mieszkalny w Bardzie, ul.
Noworudzka 2, za kwotę 2.500 zł.
Ad. 4 – Spłata rat za zakupione lokale mieszkalne
Spłaty rat za lokale mieszkalne sprzedane w latach ubiegłych
przebiegały raczej prawidłowo. Na koniec m-ca grudnia
2000 r. występują zaległości z tego tytułu w wysokości 1.447 zł i dotyczą 3
klientów. W jednym przypadku kupujący mimo kilkakrotnych wezwań nie wywiązuje się z
obowiązku spłaty. Jedynym rozwiązaniem było skierowanie sprawy do sądu.
W I półroczu 2000 r. sprzedano w drodze bezprzetargowej 4
lokale mieszkalne na raty o wartości 28.987 zł.
Z tytułu ratalnej sprzedaży mieszkań uzyskano w 2000 r.
dochody w wysokości 44.055 zł.
Ad. 5 – Sprzedaż budynków
W I półroczu 2000 r. sprzedano w drodze przetargu 2 budynki:
–
w Bardzie, ul. Krakowska 5, za kwotę
10.100 zł
–
w Bardzie, ul. Grunwaldzka (po byłych biurach wodociągów)
8.330 zł.
Ponadto ze sprzedaży całych nieruchomości uzyskano dochody
z tyt. wpłaconych rat za sprzedaną „betoniarnię” w Przyłęku w wysokości 8.040
zł.
Do wpływów ze sprzedaży budynków zaliczono również
wadium w wys. 850 zł, które przepadło osobie, która wygrała przetarg, a nie
przystąpiła do podpisania aktu notarialnego.
Ad. 6 – Sprzedaż gruntów rolnych
Ze sprzedaży gruntów rolnych zaplanowano na rok 2000 dochód
w wysokości 10.000 zł, zakładając sprzedaż ok. 3 ha gruntów.
Niestety, tak jak w roku ubiegłym brak było zainteresowania
kupnem gruntów.
W m-cu grudniu odbył się przetarg na sprzedaż 3 działek
rolnych położonych w Dzbanowie, Przyłęku i Grochowej. Sprzedano działkę w Dzbanowie
i Przyłęku o łącznej powierzchni 0,80 ha za kwotę 7.380 zł, z tym że podpisanie
aktu notarialnego i dokonanie wpłaty nastąpiło w 2001 r.
Ad. 7 – Pozostała sprzedaż
Dochody z pozostałej sprzedaży przedstawiają się
następująco:
–
sprzedaż używanego wyposażenia Urzędu
– 15 zł
–
sprzedaż drewna z lasów gminnych
– 8.165 zł
–
sprzedaż samochodu Star 26P OSP w Bardzie
– 1.400 zł
–
sprzedaż makulatury
– 290 zł
_________________
9.870 zł
3. Opłata za
zarząd, wieczyste użytkowanie nieruchomości
Opłaty za wieczyste użytkowanie wykonano w kwocie 9.904 zł,
w tym:
–
od osób prawnych
– 1.128 zł
–
od osób fizycznych
– 8.776 zł
Opłaty wykonano w 95,6% w stosunku do całorocznego planu. Na koniec 2000 r. wystąpiły zaległości w opłatach w wysokości 5.248 zł, z czego kwotę 4.496 zł stanowi zaległość 1 osoby prawnej.
5. Pozostałe dochody własne
1. Wpływy z usług
W 2000 r. jednostki budżetowe Gminy osiągnęły wpływy z usług
w wys. 77.316 zł z następujących źródeł:
1)
Urząd Miasta i Gminy
– 4.914 zł
w tym:
–
wpływy ze sprzedaży usług oczyszczania ścieków
– 5.221 zł
–
wynajem budynków mieszkalnych dla powodzian
– 10.246 zł
–
wynajem garaży
– 957 zł
–
prowizja za sprzedaż znaków opłaty skarbowej
– 472
zł
–
pozostałe usługi
– 217 zł
–
wpływy z usług reklamowych w trakcie obchodów nadania praw miejskich
– 3.156 zł
2)
Szkoła Podstawowa w Bardzie
– 3.589 zł
–
wynajem mieszkań
3)
Szkoła Podstawowa w Przyłęku
– 2.707 zł
–
wynajem mieszkań
4)
Przedszkole Publiczne w Bardzie
– 12.525 zł
–
odpłatność rodziców na częściowe pokrycie kosztów funkcjonowania przedszkola
5)
Przedszkole Publiczne w Przyłęku
– 12.890 zł
w
tym:
–
odpłatność rodziców na częściowe pokrycie kosztów funkcjonowania przedszkola
– 12.120 zł
–
wynajem mieszkań
– 770 zł
6)
Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji
– 23.207 zł
–
wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych
7)
Ośrodek Pomocy Społecznej w Bardzie
–
wpływy z tytułu świadczonych usług opiekuńczych
– 2.069 zł
–
wpływy z tyt. wynagrodzenia należnego płatnikowi od wypłaconych świadczeń
Na dzień 31.12.2000 występują zaległości z tytułu usług
przedszkoli w wys. 2.016 zł, w tym:
Przedszkole Publiczne w Bardzie
– 1.864 zł
Przedszkole Publiczne w Przyłęku
– 152 zł
oraz zaległości z tytułu czynszów w Ośrodku Kultury,
Sportu i Rekreacji na kwotę 9.433.
2. Odsetki od
środków finansowych Gminy gromadzonych na rachunkach bankowych
Dochody z odsetek od środków na rachunkach bankowych
wykonano w wysokości 14.834, co stanowi 115,9 planu rocznego. Z powodu braku środków
finansowych w budżecie nie umieszczano środków na lokatach terminowych. W 2000 roku
Urząd Miasta i Gminy korzystał jedynie z lokat 3-dniowych, tzw. weekendowych.
Odsetki uzyskano od środków finansowych Gminy gromadzonych
na następujących rachunkach bankowych :
–
budżetu Gminy (Urząd Miasta i Gminy)
– 13.357 zł
–
Szkoły Podstawowej w Bardzie
– 385 zł
–
Szkoły Podstawowej w Przyłęku
– 222 zł
–
Gimnazjum Publicznego w Bardzie
– 127 zł
–
Przedszkola Publicznego w Bardzie
– 136 zł
–
Przedszkola Publicznego w Przyłęku
– 128 zł
–
Ośrodka Pomocy Społecznej
– 322 zł
–
Biblioteka Publiczna
– 46
zł
–
Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji
– 111 zł
3. Odsetki od nieterminowo regulowanych należności
Realizacja dochodów z odsetek przedstawia się następująco:
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
1. |
Odsetki od ratalnej sprzedaży nieruchomości |
11.000 |
10.742 |
97,7 |
2. |
Odsetki od nieterminowo płaconych zobowiązań: a) podatkowych –
od osób prawnych –
od osób fizycznych b) niepodatkowych |
91.384 15.000 1.190 |
93.920 16.067 1.399 |
102,7 107,1 117,6 |
|
Razem |
118.574 |
122.128 |
103,0 |
4. Różne dochody
Wykonanie pozostałych dochodów własnych przedstawia się
następująco:
–
zwrot kosztów przystosowania nieruchomości do sprzedaży
– 10.230 zł
–
należności z lat ubiegłych, zasądzone przez sąd koszty procesu
lub odszkodowania
– 2.192 zł
–
za specyfikację istotnych warunków zamówienia
– 3.234 zł
–
zwrot należności za energię elektryczną, telefony (dot. oczyszczalni
ścieków – 1999 r.)
– 6.588 zł
–
przekazane środki pozostałe na rachunkach zlikwidowanych
zakładów budżetowych (z 1999 r.)
– 7.878 zł
------------------------
48.746 zł
5. Darowizny
Na organizację uroczystości związanych z obchodami
700-lecia nadania praw miejskich dla Barda, Gmina otrzymała dobrowolne wpłaty –
darowizny w wysokości 35.228 zł (w tym diety radnych Gminy Bardo w wys. 1078 zł).
Nadmienić należy, że oprócz środków pieniężnych Gmina
otrzymała dużą pomoc w organizacji obchodów w formie rzeczowej lub w formie
świadczonych usług (np. uporządkowanie parku za rzeką, pokaz sztucznych ogni, noclegi
i wyżywienie zaproszonych gości, materiały reklamowe).
Z okazji 700-lecia nadania praw miejskich miastu Bardo wpłynęła
również darowizna od pracowników Urzędu M i G w wys. 1000 zł, przeznaczona na
podświetlenie mostu kamiennego w Bardzie.
6. Dotacje celowe z budżetu państwa
Otrzymane w 2000
r. roku dotacje z budżetu państwa przedstawia poniższe zestawienie:
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej
(zadania zlecone) w tym: – na pokrycie kosztów oświetlenia dróg, dla których
gmina nie
jest zarządcą – na wypłatę świadczeń, w ramach pomocy społecznej (zasiłki
i pomoc w naturze) – na częściowe utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej – na realizacje zadań wynikających
z ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych – na opłacenie składek na ubezp. zdrowotne za osoby
pobierające świadczenia z pomocy społ. – na przeprowadzenie aktualizacji wykazów gospodarstw
rolnych |
1.112.855 60.000 800.766 116.100 27.000 44.603 790 |
1.100.187 49.109 800.766 116.100 25.469 44.357 790 |
98,9 81,8 100,00 100,0 94,3 99,4 100,0 |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
– pokrycie kosztów 3,5 etatu na potrzeby związane z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej – na zadania obrony cywilnej (utrzymanie magazynu OC) – pozostałe wydatki obronne w zakresie wykonania
dokumentacji obronnej – na aktualizację rejestru wyborców – na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP |
56.000 300 350 790 6.156 |
56.000 300 350 790 6.156 |
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 |
2. |
Na dofinansowanie własnych zadań bieżących Gminy w tym: – na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych – na dofinansowanie wydatków związanych z dożywianiem
uczniów – odpis na Zakł. F-sz Świadczeń Socj. nauczycieli
rencistów – emerytów – na zakup podręczników szkolnych – na stypendia socjalne i zasiłki losowe dla uczniów – na dofinansowanie skutków wdrożenia systemu wynagradzania nauczycieli |
113.681 44.104 17.367 15.935 1.303 2.512 32.460 |
113.681 44.104 17.367 15.935 1.303 2.512 32.460 |
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 |
3. |
Na realizację inwestycji własnych gminy w tym: – na dostawę urządzeń do oczyszczalni ścieków (dotacja
będąca realizacją kontraktu z Bankiem Światowym
zw. z usuwaniem skutków powodzi) – na budowę sieci kanalizacyjnej do oczyszczalni ścieków – na budowę kanalizacji sanit. sprowadzającej
ścieki do oczyszczalni ścieków wraz z robotami
wykończeniowymi na oczyszczalni ścieków |
1.054.753 569.753 170.000 315.000 |
1.019.753 569.753 135.000 315.000 |
96,7 100,0 79,4 100,0 |
4. |
Dotacje zrealizowane w 2000 r., a ujęte w wykazie wydatków
budżetu państwa, które w 1999 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego (dotacje
związane z usuwaniem skutków powodzi, będące realizacją kontraktu z Bankiem
Światowym), w tym: a) na zadania bieżące gminy – na
odbudowę mostu kamiennego w Bardzie – na
odbudowę murów oporowych i dróg lokalnych w Bardzie b) na zadania inwestycyjne –
zabezpieczenie skarpy przy budowanej oczyszczalni ścieków w Bardzie |
435.639 366.364 125.518 240.846 69.275 |
435.639 366.364 125.518 240.846 69.275 |
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 |
7. Dotacje
celowe z funduszy celowych
1. Dotacje na
realizację zadań bieżących
Na rok 2000 została przyznana dla Gminy dotacja z
Państwowego Funduszu Kombatantów w wys. 8.680 zł z przeznaczeniem na pomoc
pieniężną dla kombatantów i innych osób uprawnionych oraz dla pozostałych po nich
wdów i wdowców, a także na pokrycie kosztów obsługi administracyjnej związanej z
udzieleniem pomocy.
Dotacja została przekazana w całości.
2. Dotacje na
realizację inwestycji
W dniu 25.08.2000 r. podpisana została umowa dotacji
pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu a
Gminą Bardo na dofinansowanie zadania „Budowa oczyszczalni ścieków w Bardzie wraz z
kanalizacją sanitarną” na kwotę 335.000 zł.
Zgodnie z umową w 2000 r. przekazano Gminie dotację w 2
transzach w wys. 282.000 zł. Trzecia transza w wys. 53.000 zł zostanie przekazana w
2001 r.
8. Dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie
porozumień między jednostkami samorządu terytorial-nego
W 2000 r. roku otrzymano następujące dotacje celowe z
Powiatu Ząbkowickiego w łącznej wysokości 32.794 zł na następujące zadania:
– 12.319
zł na realizację zadań z zakresu administracji rządowej (0,8 etatu pracownika UMiG),
– 1.100 zł
na organizację Powiatowego Festiwalu Zespołów Kolędniczych w Brzeźnicy,
– 5.000 zł
na dofinansowanie obchodów Dni Barda (700-lecie nadania praw miejskich),
– 3.000 zł
na dofinansowanie Olimpiady Specjalnej Domów Pomocy Społecznej,
– 1.500 zł
na dofinansowanie kosztów imprezy kulturalnej „Prezentacje agroturystyczne połączone
z Nocą Świętojańską”,
– 9.875 zł
na opracowanie mapy wsi Janowiec.
9. Subwencja ogólna z budżetu państwa
Tytułem subwencji ogólnej z budżetu państwa otrzymano:
a)
część podstawową subwencji
– 17.245
zł
c)
część rekompensującą
– 208.211 zł
w tym:
–
z tytułu utraconych dochodów
– 180.687 zł
z podatku od środków transportowych
– z tytułu ustawowych ulg i
zwolnień w podatku rolnym i leśnym
– 27.524
zł