Realizacja dochodów budżetowych wg źródeł

– część opisowa

 1.         Wpływy z podatków

1.         Podatek rolny

Wykonanie podatku rolnego przedstawia się następująco :

Lp.

Wyszczególnienie

Plan

roczny

Wykonanie

%

Zaległości

1.

– od osób prawnych

30.537

30.506

99,9

2.

– od osób fizycznych

110.000

104.283

94,8

25.894

 

Razem

140.537

134.789

95,9

25.894

Osoby fizyczne zalegają z płatnością podatku rolnego w wysokości 25.894  zł.

Zaległości na kwotę ok. 11.000 zł są zaległościami z lat poprzednich, gdzie przeprowadzona egzekucja jest bezskuteczna z powodu bardzo niskich dochodów bądź braku dochodów u podatników. W takich przypadkach postępowanie egzekucyjne jest umarzane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego – tytuły wykonawcze są zwracane wraz z protokołem o nieściągalności.

W 2000 r. dokonano z Urzędu wpisu na hipotekę przymusową zaległości w podatku rolnym na kwotę ok. 3.800 zł oraz wszczęto postępowanie egzekucyjne u osób fizycznych na kwotę 5.488 zł.

W chwili obecnej przygotowywane są tytuły wykonawcze obejmujące przeważnie czwartą ratę podatku.

W okresie sprawozdawczym Burmistrz Miasta i Gminy jako organ podatkowy zastosował ulgi w podatku rolnym, w postaci umorzenia podatku w łącznej kwocie 3.320 zł.

2. Podatek leśny

Dochody z podatku leśnego wykonano w kwocie 23.175 zł, co stanowi 100,3% planowanych rocznych wpływów z tego tytułu.

Na dzień 31.12.2000 r. występuje zaległość w podatku leśnym od osób fizycznych w wys. 161 zł.

3. Podatek od nieruchomości

 

Dochody z podatku od nieruchomości przedstawiają się następująco:

 

Lp.

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

Zaległości

  1.

– od osób prawnych i innych jednostek niepo-

   siadających osobowości prawnej

 

1.132.500

 

951.390

 

84,0

 

293.957

 

– od osób fizycznych

238.000

240.344

100,9

70.787

 

Razem

1.370.500

1.191.734

87,0

364.744

 

Na koniec okresu sprawozdawczego występują zaległości podatkowe w wysokości                       364.744 zł

z czego:

odroczono termin płatności, rozłożono na raty z terminem płatności przypadającym

na 2001 r. podatek w kwocie                                                                                                                                                                                                                                                                                29.282 zł

w tym  osobom fizycznym                                                                                                                                               26.894 zł

osobom prawnym                                                                                                                                                             2.388 zł

Zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych występują u 4 podatników, a ich wysokość kształtuje się następująco:

          zaległości powyżej 200 tys. zł                     – 1 podatnik

          zaległości powyżej  20 tys.              – 1 podatnik

          zaległości poniżej 10 tys. zł             – 2 podatników

Podatnikowi o największej kwocie zadłużenia rozłożono na raty zaległość podatkową za 1998 i 1999 rok płatne miesięcznie do miesiąca czerwca 2000 r. Podatnik nie wywiązywał się jednak na bieżąco z płatności rat w ustalonych terminach. Większość zadłużenia uregulowano w drodze przeprowadzonego postępowania egzekucyjnego. Ponadto podatnik doprowadził do powstania nowych zaległości podatkowych za rok bieżący.

W II półroczu 2000 r. prowadzona egzekucja zaległości podatkowych nie przyniosła dużych efektów z uwagi na zbieżność tytułów wykonawczych z innych tytułów.

Przeciwko podatnikowi, którego zaległość przekracza 20 tys. zł, wszczęto postępowanie egzekucyjne oraz dokonano z Urzędu wpisu na hipotekę ustawową.

W dalszym ciągu bardzo opieszale przebiega spłata zadłużenia przez podatnika, który jest w upadłości. Zaległości dotyczą roku 1995–1996.

Na dzień 31.12.2000 występują zaległości w podatku od nieruchomości od osób fizycznych w wysokości 70.787 zł.

Kwotę ok. 6.000 zł stanowią zaległości za lata ubiegłe, gdzie egzekucja okazała się bezskuteczna z powodu bardzo złych warunków bytowych podatników. W 2000 r. złożono wnioski o wpis hipoteki przymusowej na ww. zaległości oraz tytuły wykonawcze na zaległości w kwocie 28.487 zł. Obecnie przygotowywane są tytuły wykonawcze obejmujące zaległość z tyt. czwartej raty podatku.

W 2000 r . Burmistrz Miasta i Gminy umorzył zaległości lub zaniechał poboru podatku od nieruchomości w łącznej wysokości 35.097 zł, w tym:

          dla osób prawnych                     – 16.120 zł

          dla osób fizycznych                    – 18.977 zł

 

4. Podatek od środków transportowych

Z podatku od środków transportowych osiągnięto dochody w wysokości 30.550 zł, w tym:

          od osób prawnych      – 2.133 zł

          od osób fizycznych      32.683 zł na planowaną kwotę  36.680 zł

Na dzień 31 grudnia 2000 r. występują zaległości podatkowe w wysokości 24.384 zł, które dotyczą w większości osób fizycznych.

Trudne do wyegzekwowania są zaległości w podatku od środków transportowych w wys. ok. 13.000 zł dotyczące lat ubiegłych, z uwagi na trudną sytuację materialną podatników lub niezamieszkiwanie podatników na naszym terenie.

W stosunku do 15 podatników wszczęto postępowanie egzekucyjne na kwotę ok.10.000 zł.

W 2000 r.  Burmistrz M i G zastosował ulgi w podatku od środk. transportowych w postaci umorzenia zaległości w wysokości 3.045 zł oraz odroczenia terminu płatności  na 2001 r. w wysokości 1.656 zł.

Minusowe wykonanie podatku od środków transportowych od osób prawnych spowodowane zostało zwrotem nadpłaconego podatku za lata ubiegłe. Nadpłata powstała w wyniku opodatkowania przez osobę prawną samochodów zwolnionych od opodatkowania podatkiem od środków transportowych z mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

5. Wpływy z karty podatkowej

Wpływy z podatku od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej zaplanowano w wysokości 15.766 zł.

Wykonanie dochodów w 2000 r. wynosi 15.132 zł, co stanowi 95,9% planu.

Dochody z karty podatkowej realizowane są przez Urząd Skarbowy w Ząbkowicach Śl. Wg przedłożonego sprawozdania na dzień 31.12.00 występują zaległości podatkowe w wys. 11.018 zł.

 

6. Podatek od spadków i darowizn

Podatek realizowany jest przez urzędy skarbowe. 

Dochody z podatku od spadków i darowizn wynoszą 5.955 zł, tj. 121,5% planowanych wpływów z tego tytułu.

Z uwagi na indywidualne przypadki jego występowania, roczna realizacja dochodów jest trudna do przewidzenia.

7. Podatek od posiadania psów

Z podatku od posiadania psów uzyskano dochody w wys. 6.218 zł, co stanowi 95,7% planowanych wpływów. Występują zaległości w podatku w łącznej kwocie 477 zł.

 

2.         Wpływy z opłat

 

 

1. Opłata skarbowa

Dochody z opłaty skarbowej wykonane zostały tylko w 113,8% i wynoszą 54.788 zł.

Wykonanie wpływów z opłaty skarbowej wynika ze sprawozdań urzędów skarbowych.

Na rok 2000 dochody z opłaty skarbowej zostały zaplanowane na podstawie wykonania ubiegłego roku, tj. w wys. 108.878 zł. Z uwagi na bardzo niskie wykonanie wpływów w I półroczu zmniejszono plan dochodów z opłaty skarbowej do kwoty 48.164 zł.

 

2. Opłata eksploatacyjna

Dochody z tytułu opłat eksploatacyjnych wyniosły 81.810 zł, co stanowi 100,0% wykonania planu dochodów z tego tytułu.

Opłata wnoszona jest przez 3 podmioty gospodarcze. Na dzień 31.12.2000 zaległości nie występują.

 

3. Opłaty lokalne

Planowane dochody z opłat w 2000 r. wynoszą                                                                                              3.397 zł

Uzyskano wpływy z następujących opłat:

          opłaty targowej w kwocie                                                                                                                                  2.907 zł

          opłaty administracyjnej w kwocie                                                                                                             510 zł

 

4. Opłaty za pozwolenie na sprzedaż alkoholu

Z opłat za wydane pozwolenia na sprzedaż alkoholu uzyskano dochody w wysokości 90.675 zł na planowaną roczną kwotę 91.382 zł.

 

5. Inne opłaty

Z tytułu pozostałych opłat uzyskano dochody w wysokości 521 zł, które dotyczą opłat za wydane świadectwa pochodzenia zwierząt.

 

3. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa

  

Realizacja udziałów w podatku dochodowym przedstawia się następująco:

          od osób fizycznych  – 914.617 zł, tj. 99,3% planu rocznego

          od osób prawnych        9.873 zł, tj. 82,3% planowanych rocznych dochodów.

Udziały w pod. doch. od osób fizycznych zaplanowano na rok 2000 w wys. 1.030.880 zł, tj. zgodnie z planem oszacowanym przez Ministra Finansów. Z uwagi jednak na bardzo niskie wykonanie udziałów w okresie 10 m-cy 2000 r., w m-cu grudniu uchwałą Rady Miejskiej obniżono plan o kwotę 110.000 zł.

 

4. Dochody z majątku gminy

 

1. Dochody z dzierżawy

 

Lp.

Źródła dochodu

Plan

Wykonanie

%

Zaległości

1.

Dzierżawa z gruntów rolnych

13.000

13.540

104,1

1.902

2.

Dzierżawa gruntów pod działalność gospodarczą

64.350

59.021

91,7

10.970

3.

Dzierżawa gruntów pod budynki mieszkalne

415

4.

Dzierżawa budynków  na prowadzenie dział. gospodarczej

4.200

– 847

9.394

5.

Dzierżawa lasów dla kół łowieckich

340

340

100

6.

Dzierżawa stołówki w szkole podstawowej

1.100

1.000

90,9

 

Razem

82.990

73.469

88,5

22.266

Ad. 1

W 2000 r. Gmina wydzierżawiła rolnikom 297 ha gruntów rolnych, z czego osiągnięto dochody w wys. 13.540 zł. Na dzień 31.12.2000 r. występują zaległości z tyt. czynszów dzierżawnych w wysokości 1.902 zł.

Do osób, które zalegają z płatnością czynszu, wysłano wezwania do zapłaty.

Ad. 2

Na dochody z dzierżawy gruntów pod działalność gospodarczą składają się:

          dzierżawa piaskowni w Potworowie                                                                                                                               – 47.944 zł

          dzierżawa działki na ul. Fabrycznej w Bardzie na bazę przeładunku paliw                                                                             – 20.756 zł

          dzierżawa pozostałych gruntów                                                                                                                                          1.809 zł

Po odprowadzeniu podatku od towarów i usług dochody z tego tytułu wynoszą 59.021 zł.

Na dzień 31.12.2000 r. występują zaległości z tytułu dzierżawy w wysokości 10.970 zł. Dotyczą one 4 dzierżawców, z czego 2 dzierżawców zapłaciło zaległość w kwocie 1.512 zł w m-cu styczniu 2001.

Ad. 3

Z tytułu dzierżawy gruntów pod budynki mieszkalne dla powodzian  osiągnięto wpływy w wys. 415 zł.

Ad. 4

Na dochody z dzierżawy budynków  składają się wpływy z dzierżawy budynków po byłej masarni w Bardzie. Budynki zostały wydzierżawione w XII 1998 r.

Mimo kilkakrotnych wezwań do zapłaty dzierżawca nie wywiązuje się z zobowiązań, co doprowadziło do powstania zaległości za 1998–2000 r. w wys. 9.394 zł. Nadmienić należy, że mimo braku wpływów z tytułu powyższej dzierżawy Urząd zobowiązany był odprowadzać do urzędu skarbowego podatek VAT, stąd ujemna kwota w wykonaniu dochodów. W I półroczu bież. roku wystąpiono do Sądu Rejonowego o wydanie nakazu zapłaty kwoty 5.978 zł za okres 1999 r. oraz I kw. 2000 r.

W m-cu styczniu 2001 Gmina otrzymała wyrok sądu zasądzający od pozwanego ww. kwotę wraz z odsetkami za zwłokę, co pozwoli na skierowanie wniosku o egzekucję do komornika sądowego.

Budynki po byłej masarni dzierżawione były do 30 listopada 2000 r. W m-cu lutym 2001 odbył się przetarg na sprzedaż ww. nieruchomość, który zakończył się wynikiem negatywnym. Drugi przetarg planuje się na m-c kwiecień.

Ad. 5

Z dzierżawy lasów dla kół łowieckich uzyskano wpływy w wys. 340 zł.

Ad. 6

Stołówka przy Szkole Podst. w Bardzie została oddana w dzierżawę w 1999 r.

Na rok bieżący zaplanowano wpływy z dzierżawy w wys. 6.000 zł, tj. zgodnie z umową 500 zł miesięcznie. Na prośbę dzierżawcy Zarząd MiG zwolnił z czynszu za okres od X 1999 r. do I 2000 r. oraz obniżył czynsz od m-ca II 2000 r. do 100 zł miesięcznie.

W 2000 r. wpływy z dzierżawy stołówki wyniosły 1.000 zł.

 

2. Wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych

 

Lp.

Źródło dochodu

Plan

Wykonanie

%

Zaległość

1.

Sprzedaż gruntów budowlanych

135.399

85.549

63,2

1.748

2.

Sprzedaż lokali użytkowych

42.000

62.350

148,4

3.

Sprzedaż lokali mieszkalnych

202.700

209.735

103,4

4.

Spłata rat za zakupione lokale mieszkalne

43.300

44.055

101,7

5.

Sprzedaż budynków

27.320

27.320

100,0

6.

Sprzedaż gruntów rolnych

10.000

7.

Pozostała  sprzedaż

9.801

9.870

100,7

 

 

Razem

470.520 

438.879

93,3

1.748

 

Ad.1 Sprzedaż gruntów budowlanych

a) Dochody ze sprzedaży gruntów przeznaczonych pod budownictwo zostały zrealizowane w wysokości 54.550 zł.

     Sprzedano w drodze przetargu 4 działki  budowlane:

   działka o pow. 991 m2 w Przyłęku, ul. Główna                                                       za kwotę   6.600 zł

   działka o pow. 991 m2 w Opolnicy                                                                          za kwotę   2.980 zł

   działka o pow. 0,20 ha w Dzbanowie                                                                     za kwotę   2.050 zł

   działkę o pow. 0,4211 ha w Bardzie, ul. Krakowska                                            za kwotę 20.400 zł

            Ponadto sprzedano w Bardzie, ul. Polna (obręb Opolnica) działki pod budowę garaży za kwotę 22.520 zł.

            Sprzedane grunty pozwolą na budowę 2 segmentów garażowych, w których mieści się 16 garaży.

Na rok 2000  zaplanowano  ponadto  sprzedaż  gruntu  o  pow. ok. 5 ha  pod  zabudowę (usługi turystyczno--hotelarskie).

Przygotowany do sprzedaży grunt nie potwierdza wcześniejszego zainteresowania ewentualnych nabywców w obecnej chwili. W II półroczu odbyły się 2 przetargi na sprzedaż gruntu, które zakończyły się wynikiem negatywnym.

b) Sprzedano w drodze bezprzetargowej 15 działek na poprawienie warunków zagospodarowania już posiadanej nieruchomości. Łączna powierzchnia sprzedanych gruntów wynosi 4786 m2, a uzyskany dochód z tego tytułu wyniósł 13.235 zł.

c)  W  2000 r. wydano 14 decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Przekształceniu uległy grunty o powierzchni  ok. 13.399 m2, a dochód z tego tytułu wyniósł 7.661 zł.

     W jednym przypadku należność za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego uiszczono dopiero w styczniu 2001 r., w związku z czym na dzień 31.12.2000 r. wystąpiła zaległość w wys. 1.748 zł.

d) Z tytułu ratalnej sprzedaży działek budowlanych dla powodzian (7 działek budowlanych na przedłużeniu ul. Jagiellońskiej i Kościuszki, z rozłożeniem spłaty na 10 lat) uzyskano dochody w wysokości 3.508 zł.

e) Sprzedano w drodze przetargu grunty o pow. 1,12 ha w Potworowie  na cele kopalniane. Uzyskany dochód – 5.606 zł.

Ad. 2 – Sprzedaż lokali użytkowych

W  2000 r. sprzedano 5 lokali użytkowych w drodze bezprzetargowej dla najemców lokali:

          w Bardzie, ul. Główna  24

          w Bardzie, ul. Główna 48/50

          w przyłęku, ul. Główna 19 (3 lokale)

Dochód ze sprzedaży lokali, po odprowadzeniu podatku VAT wyniósł 62.350 zł.

Ad. 3 – Sprzedaż lokali mieszkalnych

Na rok 2000 Zarząd planował dochody ze sprzedaży mieszkań w wysokości 110.000 zł. W I półroczu zrealizowano cały roczny plan, wpływy ze sprzedaży lokali mieszkalnych wyniosły 110.868 zł.

W II półroczu Rada Miejska zwiększyła planowane dochody ze sprzedaży mieszkań do kwoty 202.700 zł.

W drodze bezprzetargowej sprzedano 62 lokale mieszkalne, a dochód z tego tytułu wyniósł 207.235 zł.

W drodze negocjacji sprzedano lokal mieszkalny w Bardzie, ul. Noworudzka 2, za kwotę 2.500 zł.

Ad. 4 – Spłata rat za zakupione lokale mieszkalne

Spłaty rat za lokale mieszkalne sprzedane w latach ubiegłych przebiegały raczej prawidłowo. Na koniec m-ca grudnia  2000 r. występują zaległości z tego tytułu w wysokości 1.447 zł i dotyczą 3 klientów. W jednym przypadku kupujący mimo kilkakrotnych wezwań nie wywiązuje się z obowiązku spłaty. Jedynym rozwiązaniem było skierowanie sprawy do sądu.

W I półroczu 2000 r. sprzedano w drodze bezprzetargowej 4 lokale mieszkalne na raty o wartości 28.987 zł.

Z tytułu ratalnej sprzedaży mieszkań uzyskano w 2000 r. dochody w wysokości 44.055 zł.

Ad. 5 – Sprzedaż budynków

W I półroczu 2000 r. sprzedano w drodze przetargu 2 budynki:

          w Bardzie, ul. Krakowska 5, za kwotę                                                                 10.100 zł

          w Bardzie, ul. Grunwaldzka (po byłych biurach wodociągów)                             8.330 zł.

Ponadto ze sprzedaży całych nieruchomości uzyskano dochody z tyt. wpłaconych rat za sprzedaną „betoniarnię” w Przyłęku w wysokości 8.040 zł.

Do wpływów ze sprzedaży budynków zaliczono również wadium w wys. 850 zł, które przepadło osobie, która wygrała przetarg, a nie przystąpiła do podpisania aktu notarialnego.

Ad. 6 – Sprzedaż gruntów rolnych

Ze sprzedaży gruntów rolnych zaplanowano na rok 2000 dochód w wysokości 10.000 zł, zakładając sprzedaż ok. 3 ha gruntów.

Niestety, tak jak w roku ubiegłym brak było zainteresowania kupnem gruntów.

W m-cu grudniu odbył się przetarg na sprzedaż 3 działek rolnych położonych w Dzbanowie, Przyłęku i Grochowej. Sprzedano działkę w Dzbanowie i Przyłęku o łącznej powierzchni 0,80 ha za kwotę 7.380 zł, z tym że podpisanie aktu notarialnego i dokonanie wpłaty nastąpiło w 2001 r.

Ad. 7 – Pozostała sprzedaż

Dochody z pozostałej sprzedaży przedstawiają się następująco:

          sprzedaż używanego wyposażenia Urzędu                                                                                                              15 zł

          sprzedaż drewna z lasów gminnych                                                                                                                    – 8.165 zł

          sprzedaż samochodu Star 26P OSP w Bardzie                                                                                                – 1.400 zł

          sprzedaż makulatury                                                                                                                                                             290 zł

                                                                                                                                                                                                  _________________

                                                                                                                                                                                               9.870 zł

3. Opłata za zarząd, wieczyste użytkowanie nieruchomości

Opłaty za wieczyste użytkowanie wykonano w kwocie 9.904 zł, w tym:

          od osób prawnych                                             1.128 zł

          od osób fizycznych                                            8.776 zł

Opłaty wykonano w 95,6% w stosunku do całorocznego planu. Na koniec 2000 r. wystąpiły zaległości w opłatach w wysokości 5.248 zł, z czego kwotę 4.496 zł stanowi zaległość 1 osoby prawnej.

5. Pozostałe dochody własne

1. Wpływy z usług

 

W 2000 r. jednostki budżetowe Gminy osiągnęły  wpływy z usług  w wys. 77.316 zł z następujących źródeł:

1)        Urząd Miasta i Gminy                                                                                                                                                                4.914 zł

            w tym:

    – wpływy ze sprzedaży usług oczyszczania ścieków                                                                                                                 5.221 zł

    – wynajem budynków mieszkalnych dla powodzian                                                                                                                10.246 zł

    – wynajem garaży                                                                                                                                                                             957 zł

    – prowizja za sprzedaż znaków opłaty skarbowej                                                                                                                        472 zł

    – pozostałe usługi                                                                                                                                                                            217 zł

    – wpływy z usług reklamowych w trakcie obchodów nadania praw miejskich                                                            3.156 zł

2)        Szkoła Podstawowa w Bardzie                                                                                                                               3.589 zł

    – wynajem mieszkań

3)        Szkoła Podstawowa w Przyłęku                                                                                                                              2.707 zł

    – wynajem mieszkań

4)        Przedszkole Publiczne w Bardzie                                                                                                                         12.525 zł

    – odpłatność rodziców na częściowe pokrycie kosztów funkcjonowania przedszkola 

5)        Przedszkole Publiczne w Przyłęku                                                                                                                        12.890 zł

    w tym:

    – odpłatność rodziców na częściowe pokrycie kosztów funkcjonowania przedszkola                                           12.120 zł

    – wynajem mieszkań                                                                                                                                                                        770 zł

6)        Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji                                                                                                                      23.207 zł

    – wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych

7)        Ośrodek Pomocy Społecznej w Bardzie

    – wpływy z tytułu świadczonych usług opiekuńczych                                                                                                                  2.069 zł

    – wpływy z tyt. wynagrodzenia należnego płatnikowi od wypłaconych świadczeń

       z ubezpieczenia chorobowego                                                                                                                                                      59 zł 

Na dzień 31.12.2000 występują zaległości z tytułu usług przedszkoli w wys. 2.016 zł, w tym:

Przedszkole Publiczne w Bardzie             – 1.864 zł

Przedszkole Publiczne w Przyłęku                152 zł

oraz zaległości z tytułu czynszów w Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji na kwotę 9.433.

 

2. Odsetki od środków finansowych Gminy gromadzonych na rachunkach bankowych

Dochody z odsetek od środków na rachunkach bankowych wykonano w wysokości 14.834, co stanowi 115,9 planu rocznego. Z powodu braku środków finansowych w budżecie nie umieszczano środków na lokatach terminowych. W 2000 roku Urząd Miasta i Gminy korzystał jedynie z lokat 3-dniowych, tzw. weekendowych.

Odsetki uzyskano od środków finansowych Gminy gromadzonych na następujących rachunkach bankowych :

          budżetu Gminy (Urząd Miasta i Gminy)                                                                                                                           – 13.357 zł

          Szkoły Podstawowej w Bardzie                                                                                                                                             385 zł

          Szkoły Podstawowej w Przyłęku                                                                                                                                                        222 zł

          Gimnazjum Publicznego w Bardzie                                                                                                                                       127 zł

          Przedszkola Publicznego w Bardzie                                                                                                                                     136 zł

          Przedszkola Publicznego w Przyłęku                                                                                                                                    128 zł

          Ośrodka Pomocy Społecznej                                                                                                                                                322 zł

          Biblioteka Publiczna                                                                                                                                                                             46 zł

          Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji                                                                                                                                      111 zł

 

3. Odsetki od nieterminowo regulowanych należności

 

Realizacja dochodów z odsetek przedstawia się następująco:

 

Lp.

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

  1.

Odsetki od ratalnej sprzedaży nieruchomości

11.000

10.742

97,7

  2.

Odsetki od nieterminowo płaconych zobowiązań:

 

a) podatkowych

    – od osób prawnych

    – od osób fizycznych

 

b) niepodatkowych

 

 

 

91.384

15.000

 

1.190

 

 

 

93.920

16.067

 

1.399

 

 

 

102,7

107,1

 

117,6

 

Razem

118.574

122.128

103,0

 

4. Różne dochody

Wykonanie pozostałych dochodów własnych przedstawia się następująco:

          zwrot kosztów przystosowania nieruchomości do sprzedaży                                                   – 10.230 zł

          należności z lat ubiegłych, zasądzone przez sąd koszty procesu

            lub odszkodowania                                                                                                                                      2.192 zł

          za specyfikację istotnych warunków zamówienia                                                                                     3.234 zł

          zwrot należności za energię elektryczną, telefony (dot. oczyszczalni

            ścieków – 1999 r.)                                                                                                                                        6.588 zł

          przekazane środki pozostałe na rachunkach zlikwidowanych

            zakładów budżetowych (z 1999 r.)                                                                                                              7.878 zł

                                                                                                                                                                                 ------------------------

                                                                                                                                                                                   48.746 zł

 

5. Darowizny

Na organizację uroczystości związanych z obchodami 700-lecia nadania praw miejskich dla Barda, Gmina otrzymała dobrowolne wpłaty – darowizny w wysokości 35.228 zł (w tym diety radnych Gminy Bardo w wys. 1078 zł).

Nadmienić należy, że oprócz środków pieniężnych Gmina otrzymała dużą pomoc w organizacji obchodów w formie rzeczowej lub w formie świadczonych usług (np. uporządkowanie parku za rzeką, pokaz sztucznych ogni, noclegi i wyżywienie zaproszonych gości, materiały reklamowe).

Z okazji  700-lecia  nadania praw miejskich miastu Bardo wpłynęła również darowizna od pracowników Urzędu M i G w wys. 1000 zł, przeznaczona na podświetlenie mostu kamiennego w Bardzie.

 

6. Dotacje celowe z budżetu państwa

 

Otrzymane w  2000 r. roku dotacje z budżetu państwa przedstawia poniższe zestawienie:

 

Lp.

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

%

1

2

3

4

5

  1.

Na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej (zadania zlecone)

w tym:

– na pokrycie kosztów oświetlenia dróg, dla których gmina  nie  jest  zarządcą

 

– na  wypłatę  świadczeń, w ramach pomocy społecznej (zasiłki i pomoc w naturze)

 

– na częściowe utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej

 

– na realizacje  zadań  wynikających  z  ustawy  o  zasiłkach  rodzinnych i pielęgnacyjnych

 

– na opłacenie składek na ubezp. zdrowotne za osoby pobierające świadczenia z pomocy społ.

 

– na przeprowadzenie aktualizacji wykazów gospodarstw rolnych

1.112.855

 

60.000

 

 

800.766

 

 

116.100

 

27.000

 

 

44.603

 

 

790

1.100.187

 

49.109

 

 

800.766

 

 

116.100

 

25.469

 

 

44.357

 

 

790

98,9

 

81,8

 

 

100,00

 

 

100,0

 

94,3

 

 

99,4

 

 

100,0

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           cd. tabeli

1

2

3

4

5

 

– pokrycie  kosztów  3,5 etatu  na  potrzeby związane z realizacją zadań

   z zakresu administracji rządowej

 

– na zadania obrony cywilnej (utrzymanie magazynu OC)

 

– pozostałe wydatki obronne w zakresie wykonania dokumentacji obronnej

 

– na aktualizację rejestru wyborców

 

– na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP

56.000

 

 

300

 

350

 

 

790

 

6.156

56.000

 

 

300

 

350

 

 

790

 

6.156

100,0

 

 

100,0

 

100,0

 

 

100,0

 

100,0

  2.

Na dofinansowanie własnych zadań bieżących Gminy

w tym:

– na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych

 

– na dofinansowanie wydatków związanych z dożywianiem uczniów

 

– odpis na Zakł. F-sz Świadczeń Socj. nauczycieli rencistów – emerytów

 

– na zakup podręczników szkolnych

 

– na stypendia socjalne i zasiłki losowe dla uczniów

 

– na dofinansowanie  skutków  wdrożenia  systemu  wynagradzania nauczycieli

113.681

 

44.104

 

17.367

 

15.935

 

1.303

 

2.512

 

32.460

113.681

 

44.104

 

17.367

 

15.935

 

1.303

 

2.512

 

32.460

100,0

 

100,0

 

100,0

 

100,0

 

100,0

 

100,0

 

100,0

  3.

Na realizację inwestycji własnych gminy

w tym:

– na dostawę urządzeń do oczyszczalni ścieków (dotacja będąca realizacją  kontraktu  z Bankiem  Światowym zw. z usuwaniem skutków powodzi)

 

– na budowę sieci kanalizacyjnej do oczyszczalni ścieków

 

– na  budowę  kanalizacji  sanit.  sprowadzającej  ścieki  do  oczyszczalni ścieków wraz z robotami wykończeniowymi na oczyszczalni ścieków

1.054.753

 

569.753

 

 

 

170.000

 

315.000

1.019.753

 

569.753

 

 

 

135.000

 

315.000

96,7

 

100,0

 

 

 

79,4

 

100,0

  4.

Dotacje zrealizowane w 2000 r., a ujęte w wykazie wydatków budżetu państwa, które w 1999 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego (dotacje związane z usuwaniem skutków powodzi, będące realizacją kontraktu z Bankiem Światowym), w tym:

 

a) na zadania bieżące gminy

 

   – na odbudowę mostu kamiennego w Bardzie

   – na odbudowę murów oporowych i dróg lokalnych w Bardzie

 

b) na zadania inwestycyjne

 

    – zabezpieczenie skarpy przy budowanej oczyszczalni  ścieków  w Bardzie

435.639

 

 

 

 

366.364

 

125.518

240.846

 

69.275

435.639

 

 

 

 

366.364

 

125.518

240.846

 

69.275

100,0

 

 

 

 

100,0

 

100,0

100,0

 

100,0

 

 

7.  Dotacje celowe z funduszy celowych

 

1. Dotacje na realizację zadań bieżących

Na rok 2000 została przyznana dla Gminy dotacja z Państwowego Funduszu Kombatantów w wys. 8.680 zł z przeznaczeniem na pomoc pieniężną dla kombatantów i innych osób uprawnionych oraz dla pozostałych po nich wdów i wdowców, a także na pokrycie kosztów obsługi administracyjnej związanej z udzieleniem pomocy.

Dotacja została przekazana w całości.

 

2. Dotacje na realizację inwestycji

W dniu 25.08.2000 r. podpisana została umowa dotacji pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu a Gminą Bardo na dofinansowanie zadania „Budowa oczyszczalni ścieków w Bardzie wraz z kanalizacją sanitarną” na kwotę 335.000 zł.

Zgodnie z umową w 2000 r. przekazano Gminie dotację w 2 transzach w wys. 282.000 zł. Trzecia transza w wys. 53.000 zł zostanie przekazana w 2001 r.

 

8. Dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorial-nego

W 2000 r. roku otrzymano następujące dotacje celowe z Powiatu Ząbkowickiego w łącznej wysokości 32.794 zł na następujące zadania:

   12.319 zł na realizację zadań z zakresu administracji rządowej (0,8 etatu pracownika UMiG),

   1.100 zł na organizację Powiatowego Festiwalu Zespołów Kolędniczych w Brzeźnicy,

   5.000 zł na dofinansowanie obchodów Dni Barda (700-lecie nadania praw miejskich),

   3.000 zł na dofinansowanie Olimpiady Specjalnej Domów Pomocy Społecznej,

   1.500 zł na dofinansowanie kosztów imprezy kulturalnej „Prezentacje agroturystyczne połączone z Nocą Świętojańską”,

   9.875 zł na opracowanie mapy wsi Janowiec.

 

9. Subwencja ogólna z budżetu państwa

Tytułem subwencji ogólnej z budżetu państwa otrzymano:

a)        część podstawową subwencji                                                                                                             17.245 zł

b)        część oświatową                                                                                                                                                                     1.625.493 zł

c)         część rekompensującą                                                                                                                      208.211 zł

            w tym:    

                      z tytułu utraconych dochodów                                                                                               180.687 zł

                        z podatku od środków transportowych

          z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatku rolnym i leśnym                                                              27.524 zł

 

image003.gif (124723 bytes)