1390 UCHWAŁA
RADY GMINY OŁAWA z dnia 27
lipca 2001 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy
Oława Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 w związku
z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst
jedn. Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 ze zmianami) Rada Gminy Oława uchwala,
co następuje: |
§
1
Uchwala się Statut Gminy Oława,
stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała nr XXI/138/96 z
dnia 20 czerwca 1996 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Oława, ze zmianami.
§
3
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
RADY
GMINY
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Oława
z dnia 27 lipca 2001 r. (poz. 1390)
|
GMINY OŁAWA
C
z ę ś ć I
§ 1
1. Mieszkańcy
gminy Oława tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, zwaną dalej Gminą.
2. Mieszkańcy
gminy podejmują rozstrzygnięcia poprzez referendum i wybory w głosowaniu powszechnym
lub za pośrednictwem organów Gminy.
3. Odwołanie
składu Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie mieszkańców na cele
publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.
§ 2
Gmina Oława obejmuje obszar o
powierzchni 234 km2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej
załącznik nr 1 do Statutu.
§ 3
Siedzibą Gminy jest miasto Oława.
§ 4
1. Herb Gminy
przedstawia czerwonego koguta w czarnym obrysie, zwróconego w prawo, stojącego
z uniesioną nogą. Herb znajduje się w tarczy barwy złotej, z pasem szachowanym
srebrno--czerwonym w czole. Herb stanowi załącznik nr 2 do statutu.
2. Barwami
Gminy są kolory: czerwony i złoty.
§
5
Gmina posiada osobowość prawną.
§ 6
Podstawowym zadaniem Gminy jest
zaspokojenie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców we wszystkich formach i sferach
oraz dbałość o stały rozwój gospodarczy i społeczny Gminy.
§ 7
1. Gmina
wykonuje zadania własne i zlecone na mocy ustaw oraz porozumień zawartych z
organami administracji rządowej.
2. Gmina może
wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości
województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu
terytorialnego.
§ 8
Organami Gminy są: Rada Gminy i
Zarząd Gminy.
§ 9
Gmina może przystąpić do związku z
innymi gminami, dla wykonania zadań własnych przekraczających możliwości
realizacyjne Gminy, na podstawie uchwały Rady Gminy.
§ 10
Gmina może tworzyć jednostki
organizacyjne, na podstawie uchwały Rady Gminy.
R o z d z i a
ł 1
§
11
1. Rada
Gminy, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty
samorządowej.
2. Rada składa się z 22 radnych.
3. Rada
wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących, w
głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady.
4. Odwołanie
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego
składu Rady w trybie określonym w ust. 3.
5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub
Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji
w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie uchwały jest równoznaczne
z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy.
6. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy
pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
7. Kadencja Rady Gminy trwa 4 lata, licząc od
dnia wyboru.
8. Kompetencje Rady określają ustawy oraz
niniejszy statut.
§ 12
Do wyłącznej właściwości Rady
należy:
1) uchwalanie statutu Gminy,
2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o
kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
3) na wniosek Wójta powoływanie i odwoływanie
Sekretarza oraz Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu,
4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie
sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia
lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania sołectwa, zasad
przekazywania mu składników mienia do korzystania,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat
w granicach określonych w ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych
Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania
nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy
niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich
zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej
wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku
budżetowym,
e) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z
nich,
g) określania
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) określania
zasad zbywania i najmu lokali użytkowych
oraz mieszkalnych,
j) ustalanie
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku
budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może
samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z
zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o
samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z
innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze
społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz do przystępowania
do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie
uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów oraz innych obiektów,
15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania
stypendiów dla uczniów i studentów,
16) stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych
ustawami do kompetencji Rady,
17) podejmowanie uchwał o zaskarżaniu rozstrzygnięć
nadzorczych uchwał Rady Gminy.
§ 13
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych przez
Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał.
2. Na wniosek
Zarządu lub co najmniej 1/4 liczby radnych, Przewodniczący obowiązany jest
zwołać sesję, określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty
złożenia wniosku.
3. O terminie sesji należy zawiadomić pisemnie
radnych co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce,
dzień i godzinę obrad oraz proponowany porządek sesji.
Informację o
sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy
ogłoszeń Urzędu Gminy.
4. Sesja może się składać z jednego lub kilku
posiedzeń.
5. Termin dalszych posiedzeń, w ramach jednej
sesji, ustala Przewodniczący obrad i zawiadamia ustnie na posiedzeniu.
6. Posiedzenia
Rady są jawne, z wyłączeniem przypadków, gdy na wniosek Przewodniczącego,
Wójta, Zarządu lub radnego Rada postanowi o utajnieniu całości lub części
porządku obrad.
7. W
posiedzeniach Rady bierze udział Zarząd, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz
osoby upoważnione przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień, a
także sołtysi wsi.
8. Organizację
obrad Rady określa regulamin obrad Rady Gminy Oława stanowiący załącznik nr 3
do statutu Gminy.
R o z d z i a
ł 2
§ 14
1. Radny jest
obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji
samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego
reprezentowania wyborców przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej
inicjatywy lub mieszkańców, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania na
posiedzeniach organów Rady lub innych właściwych organów.
3. Radny powinien uwzględniać interesy całej Gminy.
4. Radny może wystąpić z wnioskiem do właściwej
jednostki organizacyjnej Gminy niezależnie od działań Rady czy Zarządu.
5. Radny ma prawo i obowiązek być członkiem co
najmniej jednej komisji Rady.
§ 15
1. Radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Zarząd Gminy lub Wójt nie może powierzyć radnemu
Gminy, w której Radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy
cywilnoprawnej.
3. Radny
nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z
innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego,
a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy
pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
4. Radny
składa oświadczenie o swoim stanie majątkowym na zasadach określonych w
ustawie.
§ 16
1. Radny
stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji, podpisując się na
liście obecności.
2. W
razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, której jest
członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub
przewodniczącemu komisji.
3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w
Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 17
Radnym i członkom komisji spoza Rady
przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych w wysokości i na
zasadach ustalonych przez Radę.
§
18
1. Radni mogą
tworzyć kluby radnych, liczące nie mniej niż 3 radnych.
2. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
3. Powstanie
klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia Rady o utworzeniu klubu wraz z
za-łączoną listą składu osobowego klubu.
4. Klubom radnych przysługuje prawo opiniodawcze i
wnioskodawcze oraz prawo inicjatywy uchwałodawczej.
5. Za udział w pracach klubu nie przysługuje dieta.
R o z d z i a
ł 3
§ 19
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich
zadań Rada powołuje, w drodze uchwały, stałe i doraźne komisje problemowe, a także ustala ich skład osobowy.
2. Każdy radny może brać czynny
udział w posiedzeniu komisji, której nie jest członkiem, bez prawa głosowania.
§ 20
Do
zadań komisji stałych należy:
1. Kontrolowanie pracy Zarządu i jednostek
organizacyjnych Gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana.
2. Rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych
komisji przez Radę, Zarząd oraz spraw przedkładanych przez członków komisji.
Zarząd i Wójt
mogą przekazywać komisjom sprawy za pośrednictwem Przewodniczącego Rady .
3. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz
przygotowanie projektów uchwał Rady.
4. Sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał
Rady.
§ 21
Zakres działania komisji doraźnych
określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
§ 22
Komisje nie mają prawa do
rozstrzygnięć w imieniu Rady.
§ 23
1. W skład komisji mogą wchodzić
zarówno członkowie Rady jak i osoby spoza Rady. Liczba osób spoza Rady nie może
przekraczać połowy składu komisji, z uwzględnieniem § 26 pkt 2 statutu Gminy.
2. Przewodniczącego
i zastępcę wybiera komisja spośród radnych wchodzących w jej skład.
§ 24
1. Posiedzenia
komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego
zastępca.
Informację
o posiedzeniu komisji stałych podaje się do publicznej wiadomości poprzez
wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
2. Posiedzenia odbywają się
zgodnie z planem pracy komisji.
3. Tematyka i
plan pracy komisji podlegają akceptacji Rady.
4. Częstotliwość posiedzeń, obecność radnych,
terminowość wydawanych opinii przez komisję podlega kontroli Przewodniczącego
Rady.
5. W przypadku przekazania przez Radę, Wójta lub
Zarząd, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, zagadnienia do opracowania lub
zaopiniowania przez odpowiednią komisję, winna ona zająć stanowisko w terminie
wskazanym przez Przewodniczącego Rady.
6. W
razie powtarzającego się niedotrzymania terminu lub uchylenia się komisji od
opracowania lub zaopiniowania zagadnienia oraz zajęcia stanowiska, Przewodniczący
Rady może wystąpić do Rady z wnioskiem o zmianę dotychczasowego składu komisji.
7. Gdy dla sformułowania stanowiska komisji
konieczne jest przeprowadzenie głosowania, biorą w nim udział wszyscy
członkowie komisji.
8. Wójt lub upoważnieni przez niego pracownicy
mają obowiązek przekazania komisjom Rady informacji i składania wyjaśnień
związanych z tematem posiedzenia komisji.
9. Opinia komisji winna być przedstawiona na
piśmie.
§ 25
Rada może powołać następujące
komisje stałe:
1. Komisję Finansów,
2. Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
3. Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw
Socjalnych,
4. Komisję Przestrzegania Prawa i Porządku
Publicznego,
5. Komisję Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
6. Komisję Promocji Gminy i Współpracy z
Samorządami.
§ 26
1. W celu
kontroli działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz
jednostek pomocniczych Gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 radnych,
wybranych w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
3. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej i jego Zastępca są wybierani bezpośrednio przez członków Komisji.
4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowanie
z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium
Zarządowi,
2) sporządzanie opinii w sprawie odwołania
Zarządu,
3) przeprowadzanie kontroli Zarządu,
podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, w oparciu o plan kontroli
zatwierdzany przez Radę,
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę
Gminy w zakresie kontroli.
5. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący, który
zwołuje posiedzenia i proponuje ich porządek.
6. O terminie
i przedmiocie posiedzenia członkowie Komisji zawiadamiani są na 7 dni przed
posiedzeniem.
W
sytuacjach szczególnych posiedzenie może być zwołane w terminie krótszym.
7. Decyzje i
wnioski Komisja przyjmuje zwykłą większością głosów w głosowaniu, w obecności
co najmniej połowy jej składu osobowego.
W
przypadku równowagi głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Przewodniczącego
Komisji.
8. Komisja
przeprowadza kontrole na podstawie pisemnego upoważnienia Przewodniczącego Rady, określającego:
a) imiona i nazwiska członków,
b) przedmiot i zakres kontroli,
c) termin rozpoczęcia.
9. Komisja
zawiadamia pisemnie Wójta i kierownika kontrolowanej jednostki o podjęciu
czynności kontrolnych, określając przedmiot, zakres kontroli i datę jej
rozpoczęcia.
10. Komisja,
kontrolując zobowiązana, jest do:
a) przeprowadzenia
kontroli zgodnie z określonym zakresem,
b) przestrzegania
przepisów prawa dotyczących tajemnicy państwowej i służbowej,
c) przestrzegania
porządku pracy, obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
11. W związku
z wykonywaną kontrolą Komisja ma prawo:
a) wstępu do
pomieszczeń i innych obiektów kontrolowanej jednostki,
b) wglądu we
wszystkie dokumenty objęte zakresem kontroli,
c) żądania
ustnych lub pisemnych wyjaśnień od pracowników kontrolowanej jednostki.
12. Kierownik
jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do zapewnienia Komisji właściwych
warunków lokalowych i technicznych.
13. Z
przebiegu kontroli Komisja sporządza protokół z wnioskami i zaleceniami, który
podpisuje kierownik jednostki kontrolowanej oraz członkowie Komisji.
14. Protokół
z kontroli Komisja przedkłada:
a) Przewodniczącemu Rady,
b) Zarządowi Gminy,
c) kierownikowi jednostki kontrolowanej.
15. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego członek Komisji przedstawia
wyniki kontroli na sesji Rady Gminy. W razie uzasadnionego podejrzenia
popełnienia przestępstwa lub wykroczenia Rada Gminy zadecyduje o przekazaniu
sprawy organom ścigania.
16. Zarząd i
kierownicy jednostek kontrolowanych zobowiązani są w wyznaczonym terminie,
zawiadomić Radę o sposobie wykonywania zaleceń i wniosków pokontrolnych.
17. Uprawnienia
Komisji Rewizyjnej w zakresie kontroli nie
naruszają funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez Radę.
R o z d z i a
ł 4
§
27
1. Działalność organów Gminy jest
jawna. Ograniczenia jawności wynikają z ustaw.
2. Mieszkańcy gminy mają prawo
wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji.
3. Mieszkańcy
gminy maja prawo wglądu do dokumentów, niezastrzeżonych ustawą.
4. Dokumenty
dotyczące realizacji zadań publicznych przez Gminę udostępniane są przez
pracowników merytorycznie odpowiedzialnych, na podstawie pisemnego wniosku.
5. Protokoły
z posiedzeń organów Rady Gminy udostępniane są do wglądu:
1) w biurze
Rady Gminy – z sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji,
2) u Sekretarza Gminy – z
posiedzeń Zarządu Gminy.
R o z d z i a
ł 5
§ 28
1. Na
podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów
prawa miejscowego, obowiązujących na obszarze gminy.
2. Akty prawa miejscowego
ustanawia Rada Gminy w formie uchwał.
3. Akty prawa
miejscowego podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym na zasadach
określonych ustawą.
§ 29
1. W
przypadku niecierpiącym zwłoki Zarząd Gminy wydaje przepisy porządkowe, w
formie uchwały.
2. Uchwała ta
podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy.
3. W razie
nieprzedstawienia do zatwierdzenia uchwały, o której mowa w ust. 1, lub odmowy
zatwierdzenia Rada Gminy określa termin utraty jej mocy obowiązującej.
4. Uchwały w
sprawie przepisów porządkowych Wójt przekazuje Wojewodzie w ciągu dwóch dni od
ich podjęcia.
5. Wójt
przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i Staroście
Powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.
C z ę ś ć III
R o z d z i a
ł 1
§ 30
1. Organem
wykonawczym Gminy jest Zarząd Gminy.
2. Zarząd
Gminy stanowią:
1) Wójt Gminy
jako Przewodniczący Zarządu,
2) Zastępca
Wójta, jako Zastępca Przewodniczącego Zarządu,
3) pięciu
członków.
§ 31
1. Rada wybiera Wójta, spośród nieograniczonej
liczby kandydatów, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w
głosowaniu tajnym.
Rada
może ogłosić konkurs na stanowisko Wójta oraz określić kwalifikacje wymagane od
kandydatów na to stanowisko.
2. Rada wybiera Zastępcę Wójta oraz
pozostałych członków Zarządu na wniosek Wójta zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
3. Odwołanie Wójta i Zarządu
następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie. Do czasu wyboru
nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 32
1. Zarząd
obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta, jednak nie rzadziej niż
raz w miesiącu.
Wójt ma
obowiązek zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek trzech członków Zarządu
w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku.
2. Posiedzeniom
Zarządu przewodniczy Wójt lub w razie nieobecności Wójta – jego Zastępca.
3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków Zarządu. W
przypadku podzielonej / równej/ liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego
Zarządu.
4. W
posiedzeniach Zarządu biorą udział Skarbnik i Sekretarz Gminy, bez prawa
głosowania.
5. W
posiedzeniach Zarządu mają prawo brać udział Przewodniczący i Wiceprzewodniczący
Rady, bez prawa głosowania, oraz przewodniczący komisji Rady lub wyznaczeni
przez nich członkowie komisji.
§ 33
Oświadczenie woli w imieniu Gminy, w
zakresie zarządu mieniem, składają dwaj członkowie Zarządu lub osoba
upoważniona przez Zarząd.
R o z d z i a
ł 2
§ 34
Zarząd wykonuje zadania wynikające z
funkcji organu wykonawczego Gminy, a w szczególności:
1) przygotowuje projekty uchwał Rady Gminy,
2) wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy
określone przepisami prawa,
3) przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi
Rada, w tym zwłaszcza przygotowuje projekt budżetu,
4) informuje Radę i mieszkańców gminy o założeniach
projektu budżetu, kierunkach programu społeczno-gospodarczego i wykorzystaniu
środków budżetowych,
5) podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach,
które nie są uwzględnione w budżecie bądź też uwzględnione w niedostatecznej
wysokości, w przypadkach upoważnienia przez Radę do dysponowania rezerwą ogólną
lub celową,
6) decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego
oraz ustalaniu warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych,
w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
7) zatwierdza wyniki przetargów przeprowadzonych
przez Komisję Przetargową, w trybie ustawy o zamówieniach publicznych,
8) udziela
kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze Gminy,
pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody
kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
9) określa
zakres, w jakim Wójt może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w
swoim imieniu,
10) zatrudnia
i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
11)) wykonuje
zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami,
12) składa
Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej Gminy.
§ 35
1. Uchwały
Zarządu podpisuje Wójt – Przewodniczący Zarządu i pozostali członkowie Zarządu
obecni na posiedzeniu.
2. Projekty
uchwał przedkładane Radzie Gminy przez Zarząd powinny być zaopiniowane przez
radcę prawnego.
3. Akty prawa miejscowego
podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
§ 36
Zarząd Gminy składa Radzie
informację o wykonywanych przez siebie zadaniach, na każdej sesji.
§ 37
1. Zarząd
wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
2. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny.
3. Szczegółowy
tryb pracy Zarządu określa regulamin, uchwalony przez Radę, na wniosek Zarządu.
R o z d z i a
ł 3
§ 38
Do zadań Wójta należy w szczególności:
1. Reprezentowanie
Gminy na zewnątrz,
2. Organizowanie pracy Zarządu,
3. Zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie
kandydatur na stanowiska: Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika i członków
Zarządu,
4. Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
5. Kierowanie pracą Urzędu Gminy,
6. Współpraca z organami sołectw,
7. Ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego
wykonania za rok poprzedni, do dnia 31 marca roku budżetowego,
8. Podejmowanie czynności należących do
kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z
bezpośrednim zagrożeniem interesu kraju lub Gminy. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych
(art. 41 ust. 2 ustawy),
9. Nawiązanie i rozwiązywanie stosunku pracy z
pracownikami samorządowymi, na podstawie umowy o pracę lub mianowania,
10. Mianowanie
pracowników,
11. Wykonywanie
innych czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy.
§
39
1. Zastępca
Wójta sprawuje funkcję Wójta w razie jego nieobecności lub niemożności
pełnienia przez niego obowiązków.
2. Zastępca
Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta, zgodnie z jego wskazówkami i
poleceniami.
C z ę ś ć IV
R o z d z i a
ł 1
§ 40
1. Samorządowymi
jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.
2. Sołectwa tworzy Rada Gminy w drodze uchwały,
po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Projekt podziału obszaru gminy na jednostki
pomocnicze przedstawia Rada Gminy do publicznej konsultacji.
Okres
konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie.
Po upływie tego
okresu skorygowany projekt zostaje przedstawiony Radzie Gminy do zatwierdzenia.
4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej
oraz powiększanie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów, z inicjatywy Rady
Gminy lub na wniosek właściwych zebrań
wiejskich.
5. Granice jednostki pomocniczej oraz jej
organizację i zakres działania określa statut sołectwa, nadany przez Radę
Gminy.
R o z d z i a
ł 2
§ 41
1. Mieszkańcy
sołectwa podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne (referendum) lub za
pośrednictwem organów sołectwa.
2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest
zebranie wiejskie.
3. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność
sołtysa wspomaga rada sołectwa.
4. Kompetencje zebrania wiejskiego i rady
sołeckiej określa statut sołectwa.
5. Wybory do organów sołectwa zarządza i
przeprowadza Rada Gminy.
§ 42
1. Zebranie
wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.
2. Zebranie
wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej ¼ jego członków.
3. Sołtys
przekazuje uchwały i kopie protokołu zebrania Wójtowi, w ciągu 7 dni od dnia
odbycia zebrania.
§
43
1. Sołtys i
rada sołecka wybierani są w głosowaniu tajnym, przez stałych mieszkańców
sołectwa uprawnionych do głosowania, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Szczegółowe
zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołania, określa
statut sołectwa.
§ 44
Rada Sołecka pełni funkcje
pomocniczo-doradcze sołtysa.
§ 45
Kontrolę działalności sołectwa
sprawuje Rada Gminy za pośrednictwem właściwych komisji.
C z ę ś ć V
R o z d z i a
ł 1
§ 46
1. Mieniem
komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie
innych gminnych osób prawnych.
2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy lub
inne powołane przez nią podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji
celów komunalnych.
3. Podmioty
posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie
wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o
ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych, nie posiadających
osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek, na podstawie
pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
Do
czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu.
R o z d z i a
ł 2
§ 47
1. Gmina
prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Budżet
Gminy uchwalany jest na rok kalendarzowy.
§ 48
1. Projekt
budżetu przygotowuje Zarząd Gminy.
2. Bez zgody Zarządu Gminy Rada Gminy nie może
wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków
nie znajdujących pokrycia w planowanych
dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia
źródeł tych dochodów.
3. Projekt
budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd
przedkłada Radzie, najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok
budżetowy.
§
49
Rada określa procedurę uchwalania
budżetu oraz rodzaj i szczegółowość
niezbędnych materiałów informacyjnych.
§ 50
1. Gospodarka
finansowa Gminy jest jawna.
2. Za
prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.
3. Zarządowi Gminy przysługuje
wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających
pokrycie w ustalonych, w uchwale budżetowej, kwotach wydatków, w ramach
upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
2) emitowania
papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
3) dokonywania
wydatków budżetowych,
4) zgłaszania
propozycji zmian w budżecie Gminy,
5) dysponowania
rezerwami budżetu Gminy,
6) blokowania
środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
C z ę ś ć VI
§ 51
1. Pracownikami samorządowymi na
podstawie wyboru są: Wójt Gminy i Zastępca Wójta Gminy.
2. Pozostali
członkowie Zarządu nie są pracownikami samorządowymi.
§ 52
Wójt wykonuje obowiązki kierownika
zakładu pracy wobec Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.
§ 53
1. Wójt jest
zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników samorządowych oraz
kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Wójt Gminy
wykonuje czynności kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników samorządowych,
przewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych.
3. Wójt
dokonuje mianowania pracowników.
Mianowaniu
podlegają pracownicy samorządowi:
1) zajmujący
kierownicze stanowiska, po przepracowaniu w Urzędzie Gminy trzech lat,
2) zajmujący
pozostałe stanowiska, po przepracowaniu pięć lat w Urzędzie Gminy,
3) osoby
mianowanie dotychczas nie tracą statusu pracowników mianowanych.
§ 54
Do orzekania w sprawach
dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych Rada powołuje komisje
dyscyplinarne I i II instancji, według zasad określonych w odrębnych
przepisach.
C z ę ś ć VII
§ 55
1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może
tworzyć jednostki organizacyjne, a
także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających
możliwości Gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.
3. Gmina może udzielać pomocy innym jednostkom samorządu
terytorialnego, w tym pomocy finansowej.
§ 56
Do jednostek pozostających w
strukturze organizacyjnej Gminy należą:
1) Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej – jako jednostka budżetowa,
2) Przedszkole Publiczne w Bystrzycy – jako zakład budżetowy,
3) Gminny
Zespół Oświaty – jako jednostka budżetowa,
4) Gminna
Biblioteka Publiczna – jako jednostka budżetowa,
5) Szkoła
Podstawowa w :
– Bystrzycy,
– Chwalibożycach,
– Drzemlikowicach,
– Gać,
– Godzikowicach,
– Marcinkowicach,
– Oleśnicy
Małej,
– Osieku,
– Sobocisku,
– Ścinawie
Polskiej,
– jako jednostki budżetowe.
6) Gimnazjum w:
– Bystrzycy,
– Chwalibożycach,
–
Siedlcach,
–
jako jednostki budżetowe.
C
z ę ś ć VIII
Postanowienia końcowe
§ 57
1. Uchwalanie
statutu następuje zwykłą większością głosów ustawowego składu Rady, w
głosowaniu jawnym.
2. Zmiany
w statucie uchwala się odpowiednio, jak w ust. 1.
§ 58
W sprawach nieuregulowanych statutem
decydują ustawy:
1) z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,z
późniejszymi zmianami,
2) z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach
samorządowych,
3) z dnia 8 marca 1990 r.– Ordynacja wyborcza do
rad gmin,
4) z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych,
5) z dnia 11 października 1991 r.
o referendum gminnym,
6) z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych,
7) z dnia 11 kwietnia 2001 r. o
zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie
województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie innych
ustaw,
8) z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych.
Załącznik
nr 1 do Statutu Gminy Oława (poz. 1390)
Załącznik
nr 2 do Statutu Gminy Oława (poz. 1390)
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Oława (poz. 1390) |
OBRAD RADY GMINY OŁAWA
§
1
Rada Gminy Oława działa na sesjach
oraz za pośrednictwem komisji i radnych.
§ 2
Aktywny udział w pracach Rady jest
prawem i obowiązkiem radnego.
§ 3
1. Sesję
zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeb.
2. Postanowienia
dotyczące trybu zwoływania sesji
zawiera § 13 statutu.
II. Przygotowanie
sesji Rady
§
4
1. Przewodniczący
Rady organizuje pracę Rady oraz prowadzi jej obrady.
2. Radni,
komisje oraz Zarząd mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć
się w porządku zwoływanej sesji.
3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad,
miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
Przy
podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinne być gotowe projekty uchwał, które
będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.
§ 5
1. Ramowy porządek obrad Rady
winien być następujący:
1) Zatwierdzenie
porządku obrad.
2) Przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji Rady.
3) Informacje i komunikaty
Przewodniczącego i Wójta.
4) Sprawozdanie
Wójta z wykonania uchwał Rady Gminy.
5) Rozpatrzenie
projektów uchwał oraz podjecie uchwał.
6) Interpelacje
i zapytania radnych (punkt ten nie może trwać dłużej niż 60 minut).
7) Wolne wnioski i oświadczenia.
2. Wnioski o uzupełnienie
porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z
uzasadnieniem na piśmie do godz. 12.00 dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia
sesji.
Wnioski
te rozpatruje Rada przy zatwierdzaniu porządku obrad.
§ 6
1. Radni powinni być powiadomieni
o zwołaniu sesji co najmniej 5 dni przed jej terminem.
Wraz z
zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i
materiały związane z przedmiotem sesji.
2. W
przypadku nie cierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych
przepisach sesje zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1.
§
7
1. Obrady
Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i
przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją.
2. Publiczność
ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
3. Wyłączenie jawności sesji może
nastąpić:
1) na wniosek
Przewodniczącego Rady, Wójta, Zarządu lub radnego może nastąpić utajnienie
całości lub części porządku obrad,
2) na wniosek
zgłoszony w trakcie posiedzenia Rady, ale nie później niż przy dyskusji nad
porządkiem obrad. W takim przypadku może dotyczyć tylko konkretnych punktów
porządku, a nie całej sesji.
4. W
przypadku ogłoszenia tajności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali
obrad przez osoby niewchodzące w skład
Rady. Nie dotyczy to pracownika Biura Rady
5. Radny nie
może ujawnić treści obrad objętych tajnością. Obowiązek dochowania tajności
obrad dotyczy również pracownika Biura Rady.
§ 8
1. Powodem
przedłużenia sesji do dwóch lub więcej posiedzeń może być niewyczerpanie
porządku obrad.
2. W
przypadku stwierdzenia braku quorum Przewodniczący przerywa sesję i wyznacza
nowy termin.
Radny,
który musi przed zakończeniem opuścić salę obrad, powinien usprawiedliwić się u
Przewodniczącego obrad.
§ 9
1. Sesję
otwiera Przewodniczący Rady lub w razie jego nieobecności jeden z
Wiceprzewodniczących formułą: „ Otwieram sesję Rady Gminy Oława”.
W
trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom
Wiceprzewodniczącemu.
2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum)
Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z wnioskami, o których
mowa w § 5
ust. 2, odczytując ich uzasadnienie.
3. W
szczególnie uzasadnionych sytuacjach Zarząd może wystąpić w trakcie posiedzenia
z umotywowanym wnioskiem o uzupełnienie lub zdjęcie spraw z porządku obrad,
przed przyjęciem porządku obrad.
4. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad i jego
zatwierdzenie zapada zwykłą większością, w głosowaniu jawnym.
§
10
Przewodniczący prowadzi obrady
według uchwalonego porządku, w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w
kolejności realizowania porządku obrad,
przy braku sprzeciwów.
§ 11
1. Przewodniczący
udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może
udzielić głosu poza kolejnością. Przewodniczący komisji właściwych dla
przedmiotu obrad i Wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
2. Czas
wystąpienia przewodniczącego komisji i Wójta jest nieograniczony.
3. Wystąpienia
radnego, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad,
nie może przekroczyć 5 minut.
4. Oprócz zabrania głosu radny ma
prawo do jednej repliki, w tym samym punkcie obrad, oraz gdy okoliczności
repliki będą tego wymagały, do sprostowania własnej wypowiedzi.
Czas
repliki nie powinien przekraczać 3 minut.
§ 12
Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Gminy
Oława”.
§
13
1. Przewodniczący
czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Jeżeli
treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają
porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący wskazuje radnemu
niewłaściwość jego zachowania, po bezskutecznym ostrzeżeniu może odebrać mu
głos.
Fakt ten
odnotowuje się w protokole sesji.
3. Prowadzący
obrady może przywołać mówcę „do rzeczy”, ilekroć odbiega on od tematu lub
powraca do sprawy przedyskutowanej albo przegłosowanej. Gdy upomnienie nie
odniosło skutku, prowadzący obrady może odebrać głos mówcy.
4. Postanowienia
ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.
5. Przewodniczący
może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem
swoim zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§
14
1. Radny ma prawo zgłaszać w
trakcie sesji wnioski formalne.
Wnioskiem
formalnym jest wniosek o:
1) sprawdzenie
quorum,
2) ograniczenie
czasu wystąpień dyskutantów,
3) ograniczenie
liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi przewodniczących
komisji, Wójta lub sprawozdawcy),
4) zakończenie
dyskusji,
5) zarządzenie
przerwy,
6) zarządzenie
głosowania tajnego,
7) zdjęcie
określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,
8) głosowanie
bez dyskusji,
9) powtórne
policzenie głosów (przy głosowaniu),
10) sprawdzenie listy obecności,
11) wyłączenie
jawności punktu porządku obrad (dotyczy konkretnych punktów, a nie całej
sesji).
2. Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 5 radnych.
3. W sprawie
formalnej głosu udziela się poza kolejnością.
4. Przewodniczący
poddaje wniosek pod głosowanie.
§ 15
1. Wnioski merytoryczne radny
może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem
obrad lub w punkcie „wolne wnioski”.
2. Wniosek
merytoryczny przedstawiany w punkcie „wolne wnioski” winien być przedłożony
Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.
3. W punkcie
„wolne wnioski” nie wolno podejmować: uchwał, stanowisk, rezolucji.
4. Wnioski
merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i
ewentualnego wykonawcę.
5. Wnioski
podlegają głosowaniu.
§
16
1. Interpelacje
składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest
zarząd.
2. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w
okresie między sesjami.
§ 17
1. Adresat interpelacji udziela odpowiedzi ustnie na sesji lub
pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.
2. Przewodniczący
Rady w punkcie „interpelacje i za-pytania” informuje Radę o zgłoszonych między
sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.
§ 18
1. Zapytania
składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Gminy, w szczególności w
celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
2. Radni mogą
składać zapytania na sesji lub w okresie między sesjami.
3. Do
odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepis § 17 ust. 1.
Wójt
może upoważnić obecnego na sali obrad pracownika samorządowego do udzielenia
odpowiedzi.
§ 19
1. Rada na sesji podejmuje
uchwały.
2. W uchwałach Rada ustala
sposoby rozwiązania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem
obrad.
§
20
1. Uchwały są odrębnymi aktami
zawierającymi:
1) tytuł, datę, numer,
2) podstawę prawną,
3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków
na jej realizację, organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,
4) przepisy przejściowe i uchylające,
5) termin wejścia w życie.
2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub
Wiceprzewodniczący, jeśli przewodniczył obradom.
3. Uchwały ogłaszane są:
1) na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy,
2) na tablicach ogłoszeń w sołectwach,
3) w innych miejscach publicznych,
4) w wojewódzkim dzienniku urzędowym, na zasadach
określonych ustawą.
§ 21
Zmiana uchwały następuje w takim
samym trybie jak jej uchwalenie.
§ 22
1. Z
wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny, Przewodniczący
Rady, komisje Rady lub Zarząd Gminy, wskazując jednocześnie przedstawiciela
upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem.
2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom
zawartym w § 20, powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady z dołączonym
uzasadnieniem, określającym potrzebę podjęcia uchwały, nie później niż na 14
dni przed rozpoczęciem sesji, na której projekt będzie rozpatrywany.
3. Przewodniczący
może przekazać projekt do właściwych komisji, a także do Zarządu w celu
uzyskania opinii.
W posiedzeniach
komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Zarządu.
4. Opinię, o której mowa w ust. 3, przedstawia
się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.
5. Każdy z wnioskodawców może wycofać projekt
uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu
Rady.
§ 23
1. Zarząd, w szczególnie
uzasadnionych przypadkach, może określić wniesiony przez siebie projekt uchwały
jako pilny.
2. Projekt, o którym mowa w ust. 1, może być wniesiony
również w trakcie posiedzenia Rady, a po niezwłocznym przekazaniu do komisji
winien być poddany pod dyskusję oraz przegłosowany na najbliższej sesji Rady.
3. Wójt może wnosić o uchwalenie projektu
pilnego,o którym mowa w ust. 1, podczas tej samej sesji.
4. Wójt,
do momentu podjęcia uchwały, może wnosić o przegłosowanie projektu w wersji
zaproponowanej przez Zarząd.
§ 24
1. Uchwały
Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu
Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W
przypadku projektu uchwały porządek głosowania przewiduje w kolejności:
1) głosowanie
za odrzuceniem w całości, jeśli taki
wniosek został postawiony,
2) głosowanie
poprawek ujętych w opiniach komisji i Zarządu lub zgłoszonych na sesji. W
pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie
rozstrzyga o innych poprawkach,
3) głosowanie
projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.
3. Głosowanie
tajne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie oraz w przypadkach określonych ustawą.
4. W głosowaniu tajnym podejmuje się uchwały w
sprawach osobowych.
§ 25
1. Zwykła większość głosów, to
taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów
„przeciw”.
2. Bezwzględna
większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów „za” przewyższająca co
najmniej o jeden głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów („przeciw” i
„wstrzymujących się”).
§ 26
1. W
głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
Za głosy
oddane uznaje się te, które oddano: „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”.
2. Głosowanie
imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania, podpisanych imieniem i
nazwiskiem.
Lista osób
głosujących „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” jest załącznikiem do
protokołu sesji.
3. W
głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się
te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartkach.
§ 27
1. Głosowanie
jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy pracownika Biura Rady.
2. Głosowanie
tajne i imienne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na sesji spośród
radnych.
Komisja Skrutacyjna składa się z przewodniczącego i
co najmniej 2 członków.
§
28
1. Z każdego posiedzenia Rady
sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę
i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie
prawomocności posiedzenia,
3) nazwiska
nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i
nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,
4) stwierdzenie
przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
5) zatwierdzony
porządek obrad,
6) przebieg
obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych
wniosków,
7) czas
trwania posiedzenia,
8) podpisy
Przewodniczącego i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.
3. Nowa
numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
4. Protokół
przyjmuje się na sesji zwyczajnej w głosowaniu jawnym, jeżeli nie wniesiono do
niego zastrzeżeń lub poprawek. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje
Rada bez dyskusji.
5. Radni mają
prawo zapoznania się z tekstem protokołu na 3 dni przed sesją, na której
protokół będzie zatwierdzany.
§ 29
1. Kopia
protokołu powinna być przesłana do Zarządu w ciągu 14 dni od odbycia
posiedzenia Rady.
2. Wyciągi z
protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. Protokoły
z obrad przechowuje się w Biurze Rady.
4. Każdy
mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów z
wyjątkiem części protokołu, którego dotyczy tajność obrad Rady.
§
30
Od otwarcia sesji do jej zamknięcia
na sali obrad znajduje się pracownik Biura Rady, który odpowiada za:
1) listę obecności,
2) protokołowanie obrad,
3) wyłożenie do wglądu protokołu z poprzedniej
sesji.
§ 31
Obsługę techniczną Rady zapewnia
Biuro Rady Urzędu Gminy.
W tym zakresie:
1) gromadzi projekty uchwał nadesłane lub
przedłożone między sesjami,
2) powiela i przekazuje radnym materiały związane z
przygotowywaną sesją,
3) zapewnia pomoc techniczną komisjom Rady oraz
radnym przygotowującym wystąpienia na sesji,
4) sporządza protokoły z posiedzeń Rady i jej
komisji oraz przechowuje je,
5) prowadzi rejestr uchwał Rady,
6) prowadzi rejestr aktów prawa miejscowego,
7) prowadzi dokumentację dotyczącą Rady Gminy i
jej organów,
8) prowadzi korespondencję Rady oraz gromadzi
pisma kierowane do Rady,
9) gromadzi dzienniki i periodyki z zakresu samorządu
terytorialnego i udostępnia je radnym,
10) przekazuje
radnym informacje o zmianach w ustawach z zakresu samorządu terytorialnego,
11) udostępnia
protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji mieszkańcom gminy, na zasadach
określonych w § 27 statutu Gminy.