1390

UCHWAŁA RADY GMINY OŁAWA

z dnia 27 lipca 2001 r.

w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Oława

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 ze zmianami) Rada Gminy Oława uchwala, co następuje:

 

 

 


§ 1

Uchwala się Statut Gminy Oława, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr XXI/138/96 z dnia 20 czerwca 1996 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Oława, ze zmianami.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

 

STANISŁAW KORSAN

 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Oława z dnia 27 lipca 2001 r. (poz. 1390)

 

S T A T U T

GMINY OŁAWA

 


C z ę ś ć   I

Postanowienia ogólne

§ 1

1.  Mieszkańcy gminy Oława tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, zwaną dalej Gminą.

2.  Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia poprzez referendum i wybory w głosowaniu powszechnym lub za pośrednictwem organów Gminy.

3.  Odwołanie składu Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.

§ 2

Gmina Oława obejmuje obszar o powierzchni 234 km2. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 3

Siedzibą Gminy jest miasto Oława.

§ 4

1.  Herb Gminy przedstawia czerwonego koguta w czarnym obrysie, zwróconego w prawo, stojącego z uniesioną nogą. Herb znajduje się w tarczy barwy złotej, z pasem szachowanym srebrno--czerwonym w czole. Herb stanowi załącznik nr 2 do statutu.

2.  Barwami Gminy są kolory: czerwony i złoty.

§ 5

Gmina posiada osobowość prawną.

§ 6

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokojenie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców we wszystkich formach i sferach oraz dbałość o stały rozwój gospodarczy i społeczny Gminy.

§ 7

1.  Gmina wykonuje zadania własne i zlecone na mocy ustaw oraz porozumień zawartych z organami administracji rządowej.

2.  Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 8

Organami Gminy są: Rada Gminy i Zarząd Gminy.

§ 9

Gmina może przystąpić do związku z innymi gminami, dla wykonania zadań własnych przekraczających możliwości realizacyjne Gminy, na podstawie uchwały Rady Gminy.

§ 10

Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, na podstawie uchwały Rady Gminy.

C z ę ś ć   II

Organizacja i tryb pracy Rady

R o z d z i a ł   1

Postanowienia ogólne

§ 11

1.  Rada Gminy, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej.

2.  Rada składa się z 22 radnych.

3.  Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących, w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

4.  Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.

5.  W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie uchwały jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy.

6.  Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

7.  Kadencja Rady Gminy trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

8.  Kompetencje Rady określają ustawy oraz niniejszy statut.

§ 12

Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu Gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu,  ustalanie wynagrodzeń  Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

3) na wniosek Wójta powoływanie i odwoływanie Sekretarza oraz Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania sołectwa, zasad przekazywania mu składników mienia do korzystania,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c)  zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i)   określania zasad zbywania i najmu lokali użytkowych  oraz mieszkalnych,

j)   ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10)   określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11)   podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów oraz innych obiektów,

15)   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

16)   stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,

17)   podejmowanie uchwał o zaskarżaniu rozstrzygnięć nadzorczych uchwał Rady Gminy.

§ 13

1.  Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez  Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.  Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 liczby radnych, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję, określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

3.  O terminie sesji należy zawiadomić pisemnie radnych co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę obrad oraz proponowany porządek sesji.

Informację o sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy. 

4.  Sesja może się składać z jednego lub kilku posiedzeń.

5.  Termin dalszych posiedzeń, w ramach jednej sesji, ustala Przewodniczący obrad i zawiadamia ustnie na posiedzeniu.

6.  Posiedzenia Rady są jawne, z wyłączeniem przypadków, gdy na wniosek Przewodniczącego, Wójta, Zarządu lub radnego Rada postanowi o utajnieniu całości lub części porządku obrad.

7.  W posiedzeniach Rady bierze udział Zarząd, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz osoby upoważnione przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień, a także sołtysi wsi.

8.  Organizację obrad Rady określa regulamin obrad Rady Gminy Oława stanowiący załącznik nr 3 do statutu Gminy.

R o z d z i a ł    2

Radny

§ 14

1.  Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2.  Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania na posiedzeniach organów Rady lub innych właściwych organów.

3.  Radny powinien uwzględniać interesy całej  Gminy.

4.  Radny może wystąpić z wnioskiem do właściwej jednostki organizacyjnej Gminy niezależnie od działań Rady czy Zarządu.

5.  Radny ma prawo i obowiązek być członkiem co najmniej jednej komisji Rady.

§ 15

1.  Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.  Zarząd Gminy lub Wójt nie może powierzyć radnemu Gminy, w której Radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

3.  Radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego,
a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

4.  Radny składa oświadczenie o swoim stanie majątkowym na zasadach określonych w ustawie.

§ 16

1.  Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.

2.  W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

3.  Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 17

Radnym i członkom komisji spoza Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę.

§ 18

1.  Radni mogą tworzyć kluby radnych, liczące nie mniej niż 3 radnych.

2.  Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

3.  Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia Rady o utworzeniu klubu wraz z za-łączoną listą składu osobowego klubu.

4.  Klubom radnych przysługuje prawo opiniodawcze i wnioskodawcze oraz prawo inicjatywy uchwałodawczej.

5.  Za udział w pracach klubu nie przysługuje dieta.

R o z d z i a ł   3

Komisje

§ 19

1.  Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje, w drodze uchwały, stałe i doraźne komisje problemowe,  a także ustala ich skład  osobowy.

2.  Każdy radny może brać czynny udział w posiedzeniu komisji, której nie jest członkiem, bez prawa głosowania.

§ 20

Do zadań komisji stałych należy:

1.  Kontrolowanie pracy Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana.

2.  Rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd oraz spraw przedkładanych przez członków komisji.

Zarząd i Wójt mogą przekazywać komisjom sprawy za pośrednictwem Przewodniczącego Rady .

3.  Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał Rady.

4.  Sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady.

§ 21

Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 22

Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady.

§ 23

1.  W skład komisji mogą wchodzić zarówno członkowie Rady jak i osoby spoza Rady. Liczba osób spoza Rady nie może przekraczać połowy składu komisji, z uwzględnieniem § 26 pkt 2 statutu Gminy.

2.  Przewodniczącego i zastępcę wybiera komisja spośród radnych wchodzących w jej skład.

§ 24

1.  Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.

Informację o posiedzeniu komisji stałych podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

2.  Posiedzenia odbywają się zgodnie z planem pracy komisji.

3.  Tematyka i plan pracy komisji podlegają akceptacji Rady.

4.  Częstotliwość posiedzeń, obecność radnych, terminowość wydawanych opinii przez komisję podlega kontroli Przewodniczącego Rady.

5.  W przypadku przekazania przez Radę, Wójta lub Zarząd, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, zagadnienia do opracowania lub zaopiniowania przez odpowiednią komisję, winna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego Rady.

6.  W razie powtarzającego się niedotrzymania terminu lub uchylenia się komisji od opracowania lub zaopiniowania zagadnienia oraz zajęcia stanowiska, Przewodniczący Rady może wystąpić do Rady z wnioskiem o zmianę dotychczasowego składu komisji.

7.  Gdy dla sformułowania stanowiska komisji konieczne jest przeprowadzenie głosowania, biorą w nim udział wszyscy członkowie komisji.

8.  Wójt lub upoważnieni przez niego pracownicy mają obowiązek przekazania komisjom Rady informacji i składania wyjaśnień związanych z tematem posiedzenia komisji.

9.  Opinia komisji winna być przedstawiona na piśmie.

§ 25

Rada może powołać następujące komisje stałe:

1.  Komisję Finansów,

2.  Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

3.  Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych,

4.  Komisję Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego,

5.  Komisję Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

6.  Komisję Promocji Gminy i Współpracy z Samorządami.

§ 26

1.  W celu kontroli działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2.  Komisja Rewizyjna składa się z 5 radnych, wybranych w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

3.  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i jego Zastępca są wybierani bezpośrednio przez członków Komisji.

4.  Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi,

2) sporządzanie opinii w sprawie odwołania Zarządu,

3) przeprowadzanie kontroli Zarządu, podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych  Gminy, w oparciu o plan kontroli zatwierdzany przez Radę,

4) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Gminy w zakresie kontroli.

5.  Pracami Komisji kieruje Przewodniczący, który zwołuje posiedzenia i proponuje ich porządek.

6.  O terminie i przedmiocie posiedzenia członkowie Komisji zawiadamiani są na 7 dni przed posiedzeniem.

W sytuacjach szczególnych posiedzenie może być zwołane w terminie krótszym.

7.  Decyzje i wnioski Komisja przyjmuje zwykłą większością głosów w głosowaniu, w obecności co najmniej połowy jej składu osobowego.

W przypadku równowagi głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Przewodniczącego Komisji.

8.  Komisja przeprowadza kontrole na podstawie pisemnego upoważnienia  Przewodniczącego Rady, określającego:

a) imiona i nazwiska członków,

b) przedmiot i zakres kontroli,

c)  termin rozpoczęcia.

9.  Komisja zawiadamia pisemnie Wójta i kierownika kontrolowanej jednostki o podjęciu czynności kontrolnych, określając przedmiot, zakres kontroli i datę jej rozpoczęcia.

10.  Komisja, kontrolując zobowiązana, jest do:

a) przeprowadzenia kontroli zgodnie z określonym zakresem,

b) przestrzegania przepisów prawa dotyczących tajemnicy państwowej i służbowej,

c)  przestrzegania porządku pracy, obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

11.  W związku z wykonywaną kontrolą Komisja ma prawo:

a) wstępu do pomieszczeń i innych obiektów kontrolowanej jednostki,

b) wglądu we wszystkie dokumenty objęte zakresem kontroli,

c)  żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od pracowników kontrolowanej jednostki.

12.  Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do zapewnienia Komisji właściwych warunków lokalowych i technicznych.

13.  Z przebiegu kontroli Komisja sporządza protokół z wnioskami i zaleceniami, który podpisuje kierownik jednostki kontrolowanej oraz członkowie Komisji.

14.  Protokół z kontroli Komisja przedkłada:

a) Przewodniczącemu Rady,

b) Zarządowi Gminy,

c)  kierownikowi jednostki kontrolowanej.

15.  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego członek Komisji przedstawia wyniki kontroli na sesji Rady Gminy. W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia Rada Gminy zadecyduje o przekazaniu sprawy organom ścigania.

16.  Zarząd i kierownicy jednostek kontrolowanych zobowiązani są w wyznaczonym terminie, zawiadomić Radę o sposobie wykonywania zaleceń i wniosków pokontrolnych.

17.  Uprawnienia Komisji Rewizyjnej w zakresie kontroli nie  naruszają funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez Radę.

R o z d z i a ł   4

§ 27

1.  Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności wynikają z ustaw.

2.  Mieszkańcy gminy mają prawo wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji.

3.  Mieszkańcy gminy maja prawo wglądu do dokumentów, niezastrzeżonych ustawą.

4.  Dokumenty dotyczące realizacji zadań publicznych przez Gminę udostępniane są przez pracowników merytorycznie odpowiedzialnych, na podstawie pisemnego wniosku.

5.  Protokoły z posiedzeń organów Rady Gminy udostępniane są do wglądu:

1) w biurze Rady Gminy – z sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji,

2) u Sekretarza Gminy – z posiedzeń Zarządu Gminy.

R o z d z i a ł   5

Akty prawa miejscowego

§ 28

1.  Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego, obowiązujących na obszarze gminy.

2.  Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwał.

3.  Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym na zasadach określonych ustawą.

§ 29

1.  W przypadku niecierpiącym zwłoki Zarząd Gminy wydaje przepisy porządkowe, w formie uchwały.

2.  Uchwała ta podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy.

3.  W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia uchwały, o której mowa w ust. 1, lub odmowy zatwierdzenia Rada Gminy określa termin utraty jej mocy obowiązującej.

4.  Uchwały w sprawie przepisów porządkowych Wójt przekazuje Wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.

5.  Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i Staroście Powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

C z ę ś ć   III

Organy wykonawcze

R o z d z i a ł    1

Postanowienia ogólne

§ 30

1.  Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd Gminy.

2.  Zarząd Gminy stanowią:

1) Wójt Gminy jako Przewodniczący Zarządu,

2) Zastępca Wójta, jako Zastępca Przewodniczącego Zarządu,

3) pięciu członków.

§ 31

1.  Rada wybiera Wójta, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

Rada może ogłosić konkurs na stanowisko Wójta oraz określić kwalifikacje wymagane od kandydatów na to stanowisko.

2.  Rada wybiera Zastępcę Wójta oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Wójta zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

3.  Odwołanie Wójta i Zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

§ 32

1.  Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta, jednak nie rzadziej niż raz  w miesiącu.

Wójt ma obowiązek zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek trzech członków Zarządu w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku.

2.  Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Wójt lub w razie nieobecności Wójta – jego Zastępca.

3.  Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków Zarządu. W przypadku podzielonej / równej/ liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.

4.  W posiedzeniach Zarządu biorą udział Skarbnik i Sekretarz Gminy, bez prawa głosowania.

5.  W posiedzeniach Zarządu mają prawo brać udział Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady, bez prawa głosowania, oraz przewodniczący komisji Rady lub wyznaczeni przez nich członkowie komisji.

§ 33

Oświadczenie woli w imieniu Gminy, w zakresie zarządu mieniem, składają dwaj członkowie Zarządu lub osoba upoważniona przez Zarząd.

R o z d z i a ł   2

Zadania Zarządu

§ 34

Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy, a w szczególności:

1) przygotowuje projekty uchwał Rady Gminy,

2) wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa,

3) przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi Rada, w tym zwłaszcza przygotowuje projekt budżetu,

4) informuje Radę i mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach programu społeczno-gospodarczego i wykorzystaniu środków budżetowych,

5) podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie bądź też uwzględnione w niedostatecznej wysokości, w przypadkach upoważnienia przez Radę do dysponowania rezerwą ogólną lub celową,

6) decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalaniu warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,

7) zatwierdza wyniki przetargów przeprowadzonych przez Komisję Przetargową, w trybie ustawy o zamówieniach publicznych,

8) udziela kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze Gminy, pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

9) określa zakres, w jakim Wójt może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,

10) zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

11))     wykonuje zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami,

12) składa Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej Gminy.

§ 35

1.  Uchwały Zarządu podpisuje Wójt – Przewodniczący Zarządu i pozostali członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.

2.  Projekty uchwał przedkładane Radzie Gminy przez Zarząd powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego.

3.  Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

§ 36

Zarząd Gminy składa Radzie informację o wykonywanych przez siebie zadaniach, na każdej sesji.

§ 37

1.  Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2.  Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny.

3.  Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa regulamin, uchwalony przez Radę, na wniosek Zarządu.

R o z d z i a ł   3

Zadania Wójta

§ 38

Do zadań Wójta należy w szczególności:

1.  Reprezentowanie Gminy na zewnątrz,

2.  Organizowanie pracy Zarządu,

3.  Zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska: Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika i członków Zarządu,

4.  Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

5.  Kierowanie pracą Urzędu Gminy,

6.  Współpraca z organami sołectw,

7.  Ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania za rok poprzedni, do dnia 31 marca roku budżetowego,

8.  Podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu kraju lub Gminy. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych (art. 41 ust. 2 ustawy),

9.  Nawiązanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi, na podstawie umowy o pracę lub mianowania,

10.  Mianowanie pracowników,

11.  Wykonywanie innych czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy.

§ 39

1.  Zastępca Wójta sprawuje funkcję Wójta w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.

2.  Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta, zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

C z ę ś ć   IV

Samorządowe jednostki pomocnicze

R o z d z i a ł   1

Postanowienia ogólne

§ 40

1.  Samorządowymi jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.

2.  Sołectwa tworzy Rada Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3.  Projekt podziału obszaru gminy na jednostki pomocnicze przedstawia Rada Gminy do publicznej konsultacji.

Okres konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie.

Po upływie tego okresu skorygowany projekt zostaje przedstawiony Radzie Gminy do zatwierdzenia.

4.  Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększanie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów, z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek  właściwych zebrań wiejskich.

5.  Granice jednostki pomocniczej oraz jej organizację i zakres działania określa statut sołectwa, nadany przez Radę Gminy.

R o z d z i a ł   2

Organy sołectwa

§ 41

1.  Mieszkańcy sołectwa podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne (referendum) lub za pośrednictwem organów sołectwa.

2.  Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

3.  Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołectwa.

4.  Kompetencje zebrania wiejskiego i rady sołeckiej określa statut sołectwa.

5.  Wybory do organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada Gminy.

§ 42

1.  Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

2.  Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał  w obecności co najmniej ¼ jego członków.

3.  Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu zebrania Wójtowi, w ciągu 7 dni od dnia odbycia zebrania.

§ 43

1.  Sołtys i rada sołecka wybierani są w głosowaniu tajnym, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

2.  Szczegółowe zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołania, określa statut sołectwa.

§ 44

Rada Sołecka pełni funkcje pomocniczo-doradcze sołtysa.

§ 45

Kontrolę działalności sołectwa sprawuje Rada Gminy za pośrednictwem właściwych komisji.

C z ę ś ć   V

Mienie komunalne i gospodarka finansowa Gminy

R o z d z i a ł   1

Mienie komunalne

§ 46

1.  Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych.

2.  Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy lub inne powołane przez nią podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów komunalnych.

3.  Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

4.  Mieniem pozostającym  w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu.

R o z d z i a ł   2

Gospodarka finansowa

§ 47

1.  Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2.  Budżet Gminy uchwalany jest na rok kalendarzowy.

§ 48

1.  Projekt budżetu przygotowuje Zarząd Gminy.

2.  Bez zgody Zarządu Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących  pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

3.  Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie, najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 49

Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i  szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.

§ 50

1.  Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

2.  Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

3.  Zarządowi Gminy przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych, w uchwale budżetowej, kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

C z ę ś ć   VI

Pracownicy samorządowi

§ 51

1.  Pracownikami samorządowymi na podstawie wyboru są: Wójt Gminy i Zastępca Wójta Gminy.

2.  Pozostali członkowie Zarządu nie są pracownikami samorządowymi.

§ 52

Wójt wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.

§ 53

1.  Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników samorządowych oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2.  Wójt Gminy wykonuje czynności kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników samorządowych, przewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych.

3.  Wójt dokonuje mianowania pracowników.

Mianowaniu podlegają pracownicy samorządowi:

1) zajmujący kierownicze stanowiska, po przepracowaniu w Urzędzie Gminy trzech lat,

2) zajmujący pozostałe stanowiska, po przepracowaniu pięć lat w Urzędzie Gminy,

3) osoby mianowanie dotychczas nie tracą statusu pracowników mianowanych.

§ 54

Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych Rada powołuje komisje dyscyplinarne I i II instancji, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

C z ę ś ć   VII

Jednostki organizacyjne

§ 55

1.   W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć  jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2.   Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości Gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.

3.  Gmina może udzielać pomocy innym jednostkom samorządu terytorialnego, w tym pomocy finansowej.

§ 56

Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej Gminy należą:

1) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – jako jednostka budżetowa,

2) Przedszkole Publiczne w Bystrzycy – jako zakład budżetowy,

3) Gminny Zespół Oświaty – jako jednostka budżetowa,

4) Gminna Biblioteka Publiczna – jako jednostka budżetowa,

5) Szkoła Podstawowa w :

   Bystrzycy,

   Chwalibożycach,

   Drzemlikowicach,

   Gać,

   Godzikowicach,

   Marcinkowicach,

   Oleśnicy Małej,

   Osieku,

   Sobocisku,

   Ścinawie Polskiej, 

   jako jednostki budżetowe.

6) Gimnazjum w:

   Bystrzycy,

   Chwalibożycach,

      Siedlcach,

      jako jednostki budżetowe.

 

C z ę ś ć   VIII

Postanowienia końcowe

§ 57

1.  Uchwalanie statutu następuje zwykłą większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym.

2.  Zmiany w statucie uchwala się odpowiednio, jak w ust. 1.

§ 58

W sprawach nieuregulowanych statutem decydują ustawy:

1) z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,z późniejszymi zmianami,

2) z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,

3) z dnia 8 marca 1990 r.– Ordynacja wyborcza do rad gmin,

4) z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych,

5) z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym,

6) z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych,

7) z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie innych ustaw,

8) z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.


 


Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Oława (poz. 1390)

 



Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Oława (poz. 1390)

 

 

 

 

 



 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Oława (poz. 1390)

 

 

R E G U L A M I N

OBRAD RADY GMINY OŁAWA

 

 


I.   Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Gminy Oława działa na sesjach oraz za pośrednictwem komisji i radnych.

§ 2

Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem radnego.

§ 3

1.  Sesję zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeb.

2.  Postanowienia dotyczące trybu  zwoływania sesji zawiera § 13 statutu.

II.  Przygotowanie sesji Rady

§ 4

1.  Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady oraz prowadzi jej obrady.

2.  Radni, komisje oraz Zarząd mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.

3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinne być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.

§ 5

1.  Ramowy porządek obrad Rady winien być następujący: 

1) Zatwierdzenie porządku obrad.

2) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady.

3) Informacje i komunikaty Przewodniczącego i Wójta.

4) Sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał Rady Gminy.

5) Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjecie uchwał.

6) Interpelacje i zapytania radnych (punkt ten nie może trwać dłużej niż 60 minut).

7) Wolne wnioski i oświadczenia.

2.  Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z uzasadnieniem na piśmie do godz. 12.00 dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia sesji.

Wnioski te rozpatruje Rada przy zatwierdzaniu porządku obrad.

§ 6

1.  Radni powinni być powiadomieni o zwołaniu sesji co najmniej 5 dni przed jej terminem.

Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.

2.  W przypadku nie cierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach sesje zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1.

III. Obrady

§ 7

1.  Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją.

2.  Publiczność ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

3.  Wyłączenie jawności sesji może nastąpić:

1) na wniosek Przewodniczącego Rady, Wójta, Zarządu lub radnego może nastąpić utajnienie całości lub części porządku  obrad,

2) na wniosek zgłoszony w trakcie posiedzenia Rady, ale nie później niż przy dyskusji nad porządkiem obrad. W takim przypadku może dotyczyć tylko konkretnych punktów porządku, a nie całej sesji.

4.  W przypadku ogłoszenia tajności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad  przez osoby niewchodzące w skład Rady. Nie dotyczy to pracownika Biura Rady

5.  Radny nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością. Obowiązek dochowania tajności obrad dotyczy również pracownika Biura Rady.

§ 8

1.  Powodem przedłużenia sesji do dwóch lub więcej posiedzeń może być niewyczerpanie porządku obrad.

2.  W przypadku stwierdzenia braku quorum Przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin.

Radny, który musi przed zakończeniem opuścić salę obrad, powinien usprawiedliwić się u Przewodniczącego obrad.

§ 9

1.  Sesję otwiera Przewodniczący Rady lub w razie jego nieobecności jeden z Wiceprzewodniczących formułą: „ Otwieram sesję Rady Gminy Oława”.

W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.

2.  Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum) Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z wnioskami, o których mowa w § 5
ust. 2, odczytując ich uzasadnienie.

3.  W szczególnie uzasadnionych sytuacjach Zarząd może wystąpić w trakcie posiedzenia z umotywowanym wnioskiem o uzupełnienie lub zdjęcie spraw z porządku obrad, przed przyjęciem porządku obrad.

4.  Wniosek o uzupełnienie porządku obrad i jego zatwierdzenie zapada zwykłą większością, w głosowaniu jawnym.

§ 10

Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad,  przy braku sprzeciwów.

§ 11

1.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

2.  Czas wystąpienia przewodniczącego komisji i Wójta jest nieograniczony.

3.  Wystąpienia radnego, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, nie może przekroczyć 5 minut.

4.  Oprócz zabrania głosu radny ma prawo do jednej repliki, w tym samym punkcie obrad, oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały, do sprostowania własnej wypowiedzi. 

Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

§ 12

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Gminy Oława”.

IV. Sprawy porządkowe

§ 13

1.  Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2.  Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący wskazuje radnemu niewłaściwość jego zachowania, po bezskutecznym ostrzeżeniu może odebrać mu głos.

Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3.  Prowadzący obrady może przywołać mówcę „do rzeczy”, ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej albo przegłosowanej. Gdy upomnienie nie odniosło skutku, prowadzący obrady może odebrać głos mówcy.

4.  Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.

5.  Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

V. Wnioski formalne i merytoryczne

§ 14

1.  Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne.

Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) sprawdzenie quorum,

2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

3) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi przewodniczących komisji, Wójta lub sprawozdawcy),

4) zakończenie dyskusji,

5) zarządzenie przerwy,

6) zarządzenie głosowania tajnego,

7) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,

8) głosowanie bez dyskusji,

9) powtórne policzenie głosów (przy głosowaniu),

10) sprawdzenie listy obecności,

11) wyłączenie jawności punktu porządku obrad (dotyczy konkretnych punktów, a nie całej sesji).

2.  Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 5 radnych.

3.  W sprawie formalnej głosu udziela się poza kolejnością.

4.  Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.

§ 15

1.  Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie „wolne wnioski”.

2.  Wniosek merytoryczny przedstawiany w punkcie „wolne wnioski” winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.

3.  W punkcie „wolne wnioski” nie wolno podejmować: uchwał, stanowisk, rezolucji.

4.  Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

5.  Wnioski podlegają głosowaniu.

VI. Interpelacje i zapytania

§ 16

1.  Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest zarząd.

2.  Radni  mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.

§ 17

1.  Adresat interpelacji  udziela odpowiedzi ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.

2.  Przewodniczący Rady w punkcie „interpelacje i za-pytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

§ 18

1.  Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Gminy, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.

2.  Radni mogą składać zapytania na sesji lub w okresie między sesjami.

3.  Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepis § 17 ust. 1.

Wójt może upoważnić obecnego na sali obrad pracownika samorządowego do udzielenia odpowiedzi.

VII. Uchwały

§ 19

1.  Rada na sesji podejmuje uchwały.

2.  W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem obrad.

§ 20

1.  Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi:

1) tytuł, datę, numer,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację, organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,

4) przepisy przejściowe i uchylające,

5) termin wejścia w życie.

2.  Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, jeśli przewodniczył obradom.

3.  Uchwały ogłaszane są:

1) na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy,

2) na tablicach ogłoszeń w sołectwach,

3) w innych miejscach publicznych,

4) w wojewódzkim dzienniku urzędowym, na zasadach określonych ustawą.

§ 21

Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.

§ 22

1.  Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny, Przewodniczący Rady, komisje Rady lub Zarząd Gminy, wskazując jednocześnie przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem.

2.  Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 20, powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady z dołączonym uzasadnieniem, określającym potrzebę podjęcia uchwały, nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem sesji, na której projekt będzie rozpatrywany.

3.  Przewodniczący może przekazać projekt do właściwych komisji, a także do Zarządu w celu uzyskania opinii.

W posiedzeniach komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Zarządu.

4.  Opinię, o której mowa w ust. 3, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

5.  Każdy z wnioskodawców może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

§ 23

1.  Zarząd, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może określić wniesiony przez siebie projekt uchwały jako pilny.

2.  Projekt, o którym mowa w ust. 1, może być wniesiony również w trakcie posiedzenia Rady, a po niezwłocznym przekazaniu do komisji winien być poddany pod dyskusję oraz przegłosowany na najbliższej sesji Rady.

3.  Wójt może wnosić o uchwalenie projektu pilnego,o którym mowa w ust. 1, podczas tej samej sesji.

4.  Wójt, do momentu podjęcia uchwały, może wnosić o przegłosowanie projektu w wersji zaproponowanej przez Zarząd.

VIII. Głosowanie

§ 24

1.  Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  W przypadku projektu uchwały porządek głosowania przewiduje w kolejności:

1) głosowanie za odrzuceniem w całości,  jeśli taki wniosek został postawiony,

2) głosowanie poprawek ujętych w opiniach komisji i Zarządu lub zgłoszonych na sesji. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

3.  Głosowanie tajne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie  oraz w przypadkach określonych ustawą.

4.  W głosowaniu tajnym podejmuje się uchwały w sprawach osobowych.

§ 25

1.  Zwykła większość głosów, to taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”.

2.  Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów „za” przewyższająca co najmniej o jeden głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów („przeciw” i „wstrzymujących się”).

§ 26

1.  W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

Za głosy oddane uznaje się te, które oddano: „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”.

2.  Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania, podpisanych imieniem i nazwiskiem.

Lista osób głosujących „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.

3.  W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartkach.

§ 27

1.  Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy pracownika Biura Rady.

2.  Głosowanie tajne i imienne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych.

Komisja Skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej 2 członków.

IX. Protokoły z sesji Rady Gminy

§ 28

1.  Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2.  Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3.  Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4.  Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w głosowaniu jawnym, jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji.

5.  Radni mają prawo zapoznania się z tekstem protokołu na 3 dni przed sesją, na której protokół będzie zatwierdzany.

§ 29

1.  Kopia protokołu powinna być przesłana do Zarządu w ciągu 14 dni od odbycia posiedzenia Rady.

2.  Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3.  Protokoły z obrad przechowuje się w Biurze Rady.

4.  Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu, którego dotyczy tajność obrad Rady.

§ 30

Od otwarcia sesji do jej zamknięcia na sali obrad znajduje się pracownik Biura Rady, który odpowiada za:

1) listę obecności,

2) protokołowanie obrad,

3) wyłożenie do wglądu protokołu z poprzedniej sesji.

§ 31

Obsługę techniczną Rady zapewnia Biuro Rady Urzędu Gminy.

W tym zakresie:

1) gromadzi projekty uchwał nadesłane lub przedłożone między sesjami,

2) powiela i przekazuje radnym materiały związane z przygotowywaną sesją,

3) zapewnia pomoc techniczną komisjom Rady oraz radnym przygotowującym wystąpienia na sesji,

4) sporządza protokoły z posiedzeń Rady i jej komisji oraz przechowuje je,

5) prowadzi rejestr uchwał Rady,

6) prowadzi rejestr aktów prawa miejscowego,

7) prowadzi dokumentację dotyczącą Rady Gminy i jej organów,

8) prowadzi korespondencję Rady oraz gromadzi pisma kierowane do Rady,

9) gromadzi dzienniki i periodyki z zakresu samorządu terytorialnego i udostępnia je radnym,

10) przekazuje radnym informacje o zmianach w ustawach z zakresu samorządu terytorialnego,

11) udostępnia protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji mieszkańcom gminy, na zasadach określonych w § 27 statutu Gminy.