1379 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W OŁAWIE z dnia 26 lipca 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr
XIII/86/99 Rady Miejskiej w Oławie z dnia Na
podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 ze zmianami) Rada
Miejska w Oławie uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwalić
zmiany do Statutu Miasta Oława – zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej
uchwały.
§
2
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
RADY
MIEJSKIEJ
Załącznik nr 1 do uchwały Rady
Miejskiej w Oławie z dnia 26 lipca 2001 r. (poz. 1379) |
1) W § 6 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Zadania
publiczne przekraczające możliwości Gminy
mogą być wykonywane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu
terytorialnego.
2) § 7a otrzymuje brzmienie:
1. Rada Gminy
na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej
Rady Gminy mającej charakter konsultacyjny.
2. Rada
Gminy, powołując Młodzieżową Radę Gminy, nadaje jej statut określający tryb
wyboru jej członków i zasady działania.
3) W § 9 dodaje się następujące
ustępy o treści:
5. Działalność
organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
6. Jawność działania
organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania
informacji, wstępu na sesję Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do
dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokółów
posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.
7. Dostęp do
dokumentów, o których mowa w ust. 6, i korzystanie z nich odbywa się wg niżej
podanych zasad:
a) dostęp do protokołów z sesji i
stałych komisji Rady odbywa się:
– po ustnym
lub pisemnym wniosku do Przewodniczącego Rady Miejskiej o udostępnienie
protokołu z określeniem z jakiego posiedzenia Rady czy komisji,
– protokoły
udostępniane są w Biurze Rady w obecności upoważnionego pracownika w godzinach
900–1300, w dniach pracy Urzędu,
b) dostęp do protokołów z posiedzenia Zarządu
Miejskiego (za wyjątkiem spraw, które nie podlegają ujawnieniu na podstawie
innych ustaw):
– po ustnym
lub pisemnym wniosku skierowanym do Przewodniczącego Zarządu z określeniem
tematu (sprawy),
– żądane
informacje udostępnia Sekretarz Urzędu lub upoważniony pracownik Wydziału
Organizacyjnego,
– miejsce
udostępnienia spraw z protokołu – Wydział Organizacyjny w godz. 9oo–13oo, w dniach pracy Urzędu,
c) dostęp do dokumentów z wykonywania zadań
publicznych, za wyjątkiem dokumentów, które nie podlegają ujawnieniu na
podstawie innych ustaw:
– na
podstawie pisemnego wniosku skierowanego do Przewodniczącego Zarządu z
określeniem sprawy,
– miejsce
udostępnienia – w merytorycznym wydziale w obecności pracownika w godz. 9oo–13oo, w dniach pracy Urzędu.
4) W § 10 w ust. 4 otrzymuje brzmienia:
Rada
składa się z radnych, których liczbę określa ustawa.
Rada
wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i od 1 do 3 Wiceprzewodniczących
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
5) W § 10 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
Po
upływie terminu określonego w pkt 6 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy
w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w
przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów
do Rady.
6) W § 10 dodać ust. 8 o treści:
Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi
najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7) § 13 otrzymuje brzmienie:
Przewodniczący
Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:
1. Przygotowuje
sesje zgodnie z przyjętym planem pracy Rady oraz zwołuje je i czuwa nad ich sprawnym
przebiegiem.
2. Przewodniczy
sesjom Rady.
3. Podpisuje
uchwały Rady.
4. Przekazuje
sprawy właściwym Komisjom lub zespołom celem opracowania lub zaopiniowania.
5. Przekazuje
w imieniu Rady Zarządowi lub Burmistrzowi sprawy do opracowania lub załatwienia.
6. Współdziała
z Zarządem i Burmistrzem w rozwiązywaniu bieżących spraw Gminy.
7. Nadzoruje
pracę Biura Rady.
8. Koordynuje
działalność komisji Rady, przekazuje Zarządowi projekty uchwał, wnioski, opinie
i stanowiska komisji oraz nadzoruje ich realizację.
9. Udziela
radnym pomocy w sprawowaniu mandatu.
10. Wydaje
radnym i osobom spoza Rady odpowiednie dokumenty potwierdzające ich udział w
pracach Rady.
11. Wyznacza
do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
12. Pełni
dyżury dla przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków.
13. Występuje
do właściwych jednostek organizacyjnych
o przygotowanie materiałów na sesję Rady.
14. Zapewnia
ochronę praw radnego.
15. Dokonuje
czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza w zakresie ustalonym
przez Radę w odrębnej uchwale.
8) W §
16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Wniosek
o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie, podając w nim proponowany
porządek obrad wraz z projektami uchwał.
9) W §
16 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
Do
zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 1 poza
bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady wymagana jest zgoda
wnioskodawcy.
10) W § 16 dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
Na
wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku
obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd,
a projekt wpłynął do Rady, co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji
Rady. Dotyczy to również sesji zwyczajnej.
11) § 19
otrzymuje brzmienie:
1. Obrady
sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości za pośrednictwem
telewizji kablowej, radia i prasy lokalnej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie
Miejskim termin, miejsce i przedmiot obrad, co najmniej na 3 dni przed sesją z
zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2. Przewodniczący
zapewnia na sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości
dla publiczności. Publiczność przysłuchuje się obradom.
3. Jawność
obrad zostaje wyłączona z mocy prawa.
4. Wyłączenie
jawności powoduje, iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce
obrad, zaś podczas obrad obecne mogą być wyłącznie te osoby nie będące radnymi,
których udział w obradach dopuści Przewodniczący.
Ust. 5
wykreśla się.
12) W § 20
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
Porządek
obrad sesji nadzwyczajnej i uroczystej nie przewiduje wolnych wniosków oraz
interpelacji i zapytań.
13) W § 21
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
Przewodniczący
Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadomienia, na takich samych zasadach
jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji
Rady.
14) W § 22
skreśla się ust 1, a ust. 6 otrzymuje brzmienie:
Po
stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący otwiera sesję wypowiadając
formułę: „Otwieram sesję Rady Miejskiej w Oławie”.
15) W § 23 w
ust. 1 dodaje się zdanie trzecie, które otrzymuje brzmienie:
Rada
może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu
Rady.
16) W § 27
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Uchwały
wchodzą w życie z dniem podjęcia, za wyjątkiem uchwał mających charakter
przepisów prawa miejscowego, które wymagają publikacji w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego.
17) § 29
otrzymuje brzmienie:
1. Uchwały
Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu organu, w głosowaniu jawnym chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W
głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności: „za”, „przeciw”, „wstrzymujący się”.
3. W
głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią
Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi
przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.
4. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna w
składzie co najmniej 3 osobowym powołana przez Radę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów spośród radnych.
5. Wyniki
głosowania zapisywane są w protokole sesji.
18) W § 32
skreśla się ust. 5
19) W § 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Do
wykonywania swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje
do określonych zadań, które są wewnętrznymi organami Rady, ustalając przedmiot
ich działania oraz skład osobowy.
20) W §
33 dodaje się ust. 5 o brzmieniu:
Rada
powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić
lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych
kandydatów.
21) § 36
skreśla się w całości.
22) W § 40
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Radny
może brać udział bez prawa głosu w posiedzeniu każdej komisji, której nie jest
członkiem.
23) § 42
otrzymuje brzmienie:
1. Radny
obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje
stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami,
a w szczególności przyjmuje zgłoszone przez mieszkańców gminy postulaty i
przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany z
instrukcjami wyborców.
2. Wyborcy
winni być informowani o dalszych działaniach związanych z realizacją ich postulatów.
3. Na
spotkaniach z wyborcami radny winien informować ich o pracy Rady i swoim w niej
udziale.
24) § 43
otrzymuje brzmienie:
W
związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej
dla funkcjonariuszy publicznych.
25) W § 44
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Radni
mogą tworzyć kluby radnych. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
26) W § 45
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Pracownik
Biura uczestniczy w każdej sesji oraz posiedzeniu stałych komisji, protokołując
przebieg obrad.
27) § 47
otrzymuje brzmienie:
1. Uchwała
Rady w sprawie nie udzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze
złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba
że po zakończeniu roku budżetowego
Zarząd Gminy został odwołany z innej przyczyny.
2. Rada
rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji
zwołanej nie wcześniej niż po
upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nie udzielenia absolutorium.
Po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w art. 18a ust. 3 ustawy gminnej,
oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nie udzieleniu
absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd
większością co najmniej 3/5 ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
3. Rada może
odwołać Burmistrza z innej przyczyny niż nie udzielenia absolutorium jedynie na
wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek taki wymaga formy
pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez
Komisję Rewizyjną.
4. Odwołanie
Burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady w
głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania Rada przeprowadza po
zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której
zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego
miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie Burmistrza nie
uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być
zgłoszony nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od poprzedniego
głosowania.
5. Odwołanie
Burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z
odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.
6. Rada może
na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady, w głosowaniu tajnym.
7. W
przypadku złożenia rezygnacji przez Burmistrza jej przyjęcie następuje zwykłą
większością głosów.
8. W
przypadku rezygnacji Burmistrza Rada Gminy na najbliższej sesji podejmuje
uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.
9. Niepodjęcie
uchwały, o której mowa w ust. 8, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z
upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady Gminy.
10. W
przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada Gminy dokonuje wyboru
nowego Zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.
W przypadku nie dokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia
odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji przepisy art. 28a ustawy o samorządzie
gminnym stosuje się odpowiednio.
11. W przypadku odwołania członka Zarządu nie będącego jego
Przewodniczącym Rada Gminy dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie
jednego miesiąca od dnia odwołania.
12. Odwołany
Zarząd Gminy lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do
czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada Gminy może
zwolnić członka Zarządu z tego
obowiązku.
13. Przepis
ust. 12, zdanie pierwsze stosuje się
odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.
28) W § 49
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Do
wyłącznej właściwości Zarządu, poza zadaniami określonymi w art. 30 i 60 ust. 2 ustawy gminnej, należą w
szczególności zadania w zakresie:
1) podejmowania
uchwał w sprawach zwykłego zarządu mieniem komunalnym,
2) określenia
zakresu, w jakim Burmistrz może powierzyć sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy
w swoim imieniu,
3) informowanie
mieszkańców o założeniach budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i
wykorzystaniu środków budżetowych.
29) W § 49
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
W
przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie
uchwały. Uchwała taka podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci
ona moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia
na najbliższej sesji Rady. W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub
odmowy zatwierdzenia uchwały Rada określa termin utraty jej mocy obowiązującej.
30) W § 49 dodaje się ust. 3 w
brzmieniu:
Burmistrz
przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu,
w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.
31) W § 74
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Burmistrz
niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie
przewidzianym dla publikacji przepisów gminnych.
32) W § 86
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
W
przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać także
Zarząd w formie uchwały z zachowaniem
rygorów, o których mowa w § 49 ust. 2 statutu.
33) W § 88
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Przepisy
gminne, o których mowa w § 86, publikowane są w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego.
34) W
załączniku nr 3 do Statutu Miasta Oława stanowiącym wykaz jednostek
organizacyjnych miasta Oława skreśla się:
– Szkoła
Podstawowa nr 6 w Oławie, ul. Sportowa 6,
– Szkoła
Podstawowa nr 9 w Oławie, ul. Lwowska 3,
– Zakład
Gospodarki Cieplnej w Oławie, ul. Nowy Otok 1.