1364 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ WAŁBRZYCHA
z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie uchwalenia
Statutu Miasta Wałbrzycha Na podstawie art. 3 ust.
1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 18a ust. 1 pkt 5, art. 22 ust. 1 oraz art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990
r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z
późniejszymi zmianami) Rada Miejska Wałbrzycha uchwala, co następuje: |
§
1
Uchyla się załącznik do uchwały nr
XXXVII/127/01 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 23 czerwca 2001 r. – Statut
Miasta Wałbrzycha.
§ 2
Uchwala się Statut Miasta Wałbrzycha
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§
3
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta Wałbrzycha.
§
4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Załącznik
do uchwały Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 8 sierpnia 2001 r. (poz. 1364)
R o z d z i a
ł 1
§
1
Gmina Wałbrzych, będąca miastem na
prawach powiatu, zwana dalej „Miastem”, jest wspólnotą samorządową obejmującą
wszystkich jego mieszkańców.
§ 2
Miasto obejmuje obszar o powierzchni
84,6 km2. Granice miasta określone są na mapie stanowiącej załącznik
nr 1 do statutu.
§
3
Siedzibą władz Miasta
Wałbrzycha jest Wałbrzych.
§
4
1. Herbem
Miasta jest wizerunek drzewa dębowego. Graficzne przedstawienie herbu – w
załączniku nr 2 do statutu.
2. Pieczęć urzędowa Miasta jest okrągła z wizerunkiem herbu Miasta pośrodku i nazwą „Miasto
Wałbrzych” w otoku. Graficzny wzór pieczęci w załączniku nr 3 do statutu.
3. 1) Miasto posiada hejnał,
którego brzmienie określone jest w zapisie nutowym stanowiącym załącznik nr 4
do statutu.
2) Użytkowanie
hejnału określa regulamin stanowiący załącznik nr 5 do statutu.
4. Miasto posiada flagę, której opis i sposób użytkowania określa
załącznik nr 6 do statutu.
§
5
1. Do zakresu
działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym oraz
tworzenie warunków dla racjonalnego rozwoju Miasta.
2. Zadania powyższe, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych
podmiotów, Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 6
Zadania własne Miasta obejmują
zaspokajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców określonych w ustawie o
samorządzie gminnym oraz zadań określonych innymi ustawami o charakterze
ponadgminnym w zakresie określonym ustawą o samorządzie powiatowym.
§ 7
1. Ustawy
mogą nakładać na Miasto obowiązek wykonywania zadań z zakresu administracji
rządowej.
2. Zadania z
zakresu administracji rządowej Miasto może wykonywać również na podstawie
porozumienia z organami tej administracji.
§ 8
1. W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki
organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami
pozarządowymi.
2. Wykonywanie zadań publicznych
może nastąpić także w drodze współdziałania między jednostkami samorządu
terytorialnego.
3. Miasto może prowadzić działalność
gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej
wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.
§
9
Organami Miasta są: Rada Miejska
Wałbrzycha, zwana dalej „Radą”, i Zarząd Miasta Wałbrzycha, zwany dalej „Zarządem”.
§
10
1. Rada
inicjuje i wspiera powstawanie i funkcjonowanie, organizowanych na zasadach
dobrowolności, lokalnych wspólnot samorządowych jako grup aktywności społecznej
oraz podejmuje działania na rzecz upowszechniania idei samorządowej, także
wśród młodzieży.
2. Zasady działania wspólnot
samorządowych, ich strukturę oraz tryb
przeprowadzania wyborów do rad wspólnot określa Statut Wspólnoty Samorządowej
uchwalony przez Radę.
3. Utworzenie
Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz Rady Wspólnoty Samorządowej – następuje
odrębną uchwałą Rady.
R
o z d z i a ł 2
§
11
1. Rada jest
organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.
2. Rada kontroluje działalność zarządu, gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje Komisję
Rewizyjną.
3. Rada
składa się z 45 radnych wybranych przez mieszkańców miasta zgodnie z zasadami
określonymi w odrębnych przepisach.
4. Kadencja
Rady trwa 4 lata.
§ 12
1. Do
właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania
miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należą zadania wynikające z ustawy o
samorządzie gminnym i powiatowym oraz inne sprawy zastrzeżone ustawami.
3. Nadawanie
tytułu „Honorowy Obywatel Wałbrzycha” następuje w oparciu o regulamin
stanowiący załącznik nr 7 do statutu.
4. Nadawanie
tytułu „Zasłużony dla miasta Wałbrzycha” następuje odrębną uchwałą Rady.
§ 13
1. Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w
ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.
2. Na pierwszej sesji przed przystąpieniem do wykonywania mandatu
Radni składają ślubowanie zgodnie z treścią i trybem wynikającym z ustawy.
§ 14
1. Rada
wybiera ze swego grona Przewodniczącego i trzech Wiceprzewodniczących.
2. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących nie można łączyć ze
stanowiskiem Prezydenta oraz z członkostwem w Zarządzie.
3. Na każde
stanowisko Wiceprzewodniczącego przeprowadza się odrębne głosowanie według
zasad określonych w ustawie.
§ 15
1. Przewodniczący
Rady organizuje prace rady oraz prowadzi obrady Rady.
2. Przewodniczący może wyznaczyć
do wykonania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
3. W przypadku nieobecności
Przewodniczącego i nie- wyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania Przewodniczącego
wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§16
Przewodniczącemu Rady przysługuje za
korzystanie z samochodu prywatnego do celów związanych z wykonywaniem
obowiązków radnego ryczałt. Wysokość tego ryczałtu określa odrębna uchwała.
§ 17
1. Do
obowiązków Przewodniczącego Rady
należy:
1) przygotowywanie
sesji Rady i jej prowadzenie,
2) organizowanie
pracy Rady,
3) przekazywanie
spraw komisjom w zakresie ich kompetencji – celem zaopiniowania,
4) przekazywanie Zarządowi spraw wniesionych przez
komisje Rady lub mieszkańców.
2. Do
uprawnień Przewodniczącego Rady należy:
1) składanie
oświadczeń w sprawach dotyczących Rady lub jej komisji,
2) wnioskowanie
do Zarządu w sprawie udzielania informacji niezbędnych do pracy Rady,
3) reprezentowanie
Rady na zewnątrz,
4) wnioskowanie do Prezydenta Miasta o
zatrudnianie, ustalanie warunków pracy i płacy oraz oceny pracowników obsługi
Rady, w ramach obowiązujących przepisów prawnych.
§ 18
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady.
2. O sesji
Rady należy zawiadomić pisemnie radnych co najmniej na 7 dni przed jej
terminem, podając miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad.
Wraz z zawiadomieniem o sesji radni winni otrzymać komplet materiałów
związanych z przedmiotem obrad.
3. Zawiadomienie o sesji winno być również podane do wiadomości
publicznej.
4. Sesja Rady
może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
5. Na wniosek
Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący zobowiązany
jest zwołać sesję w terminie 7 dni od daty zgłoszenia wniosku.
§
19
1. W sali obrad należy zapewnić miejsca dla radnych, a także w miarę
możliwości dla innych osób zainteresowanych.
2. W obradach Rady, dla referowania spraw i udzielania odpowiedzi,
powinni uczestniczyć Sekretarz i Skarbnik Miasta oraz pracownicy wyznaczeni
przez Zarząd.
3. W obradach mogą brać udział z prawem do wypowiedzi przedstawiciele
instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad
Rady.
4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby
spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad bądź naruszają
powagę sesji.
§
20
1. Obrady każdej sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący lub
wskazany przez niego jeden z Wiceprzewodniczących. W przypadku braku takiego
wskazania, zadania należące do nieobecnego Przewodniczącego wykonuje najstarszy
wiekiem Wiceprzewodniczący.
2. Zmiana
osoby w zakresie czynności, o których mowa w ust. 1, może nastąpić w każdym
czasie.
3. Po
otwarciu sesji formułą: „Otwieram sesję Rady Miejskiej Wałbrzycha” i
stwierdzeniu quorum prowadzący sesję
przedstawia projekt porządku obrad.
4. W razie
stwierdzenia braku quorum – prowadzący obrady przerywa sesję i wyznacza nowy
jej termin z pominięciem wymogów wskazanych w § 18 ust. 2 i 3.
§
21
1. Przewodniczący
udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może
udzielić głosu poza kolejnością.
2. Przewodniczący ma prawo odebrać głos w przypadku wypowiedzi nie na
temat.
3. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Prezydent
Miasta otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
4. W celu
sprawnego przebiegu obrad Przewodniczący może ustalić limit czasu wypowiedzi
radnego.
5. Radny ma
prawo zgłaszać poza kolejnością w trakcie sesji wnioski formalne.
6. Wnioski
formalne dotyczą:
1) stwierdzenia quorum,
2) ograniczenia czasu wystąpienia,
3) zarządzenia przerwy,
4) zamknięcia dyskusji,
5) odesłania projektu uchwały do komisji,
6) sprawdzenia listy obecności,
7) głosowania bez dyskusji,
8) zarządzenia głosowania imiennego,
9) reasumpcji głosowania.
§ 22
1. W
głosowaniu biorą udział wyłącznie
radni.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym
przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że
ustawa stanowi inaczej.
3. Głosowanie
tajne stosuje się w przypadkach określonych przepisami prawa.
§ 23
1. Porządek
obrad winien zawierać punkt “Interpelacje i zapytania”, „Wolne wnioski” oraz
„Oświadczenia”.
2. Interpelacje składa się do Zarządu lub Przewodniczącego Rady ustnie
lub pisemnie na sesji Rady. Interpelacja może być również zgłoszona pisemnie w
Biurze Rady Miejskiej.
3. Odpowiedzi w imieniu Zarządu udziela Prezydent lub członek Zarządu,
ewentualnie wyznaczony pracownik. W przypadkach dotyczących zakresu działania
Rady odpowiedzi udziela
Przewodniczący Rady.
4. W przypadku niemożności
udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone w
terminie dwutygodniowym. Radny może wnioskować, aby odpowiedź była przedmiotem
obrad Rady.
5. Biuro Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w
których zawarte powinny być dokładne informacje o sposobie załatwienia i
terminach.
6. Przewodniczący
Rady udziela radnym głosu w celu złożenia oświadczenia. Treścią oświadczenia
mogą być wszystkie sprawy
dotyczące Miasta Wałbrzycha.
§ 24
1. Rada
rozpatruje na sesjach wszystkie sprawy należące do jej właściwości w formie
uchwał.
2. Inicjatywa uchwałodawcza
przysługuje radnym, komisjom Rady oraz Zarządowi.
3. Projekty
uchwał winny być zaopiniowane przez radcę prawnego pod względem formalno-prawnym.
4. Uchwały
stanowiące akty prawa miejscowego dotyczą:
1) wewnętrznego
ustroju Miasta,
2) organizacji
urzędów i instytucji miejskich,
3) zasad
zarządu mieniem Miasta,
4) zasad i
trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
5. Radzie przysługuje prawo
stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy również na
podstawie upoważnień ustawowych.
6. W zakresie
nieuregulowanym innymi przepisami Rada wydaje przepisy porządkowe, niezbędne
dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju
i bezpieczeństwa publicznego, mogące przewidywać za ich naruszenie karę grzywny
wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
7. Uchwały są
odrębnymi dokumentami zawierającymi:
1) numer i
datę,
2) tytuł,
3) podstawę
prawną,
4) ścisłe
określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za nadzór
nad jej realizacją,
5) ewentualne
przepisy przejściowe,
6) sposób i
termin realizacji oraz publikacji.
8. Do
projektu uchwały powinno być załączone uzasadnienie.
9. Uchwały
podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który prowadzi obrady.
10. Uchwały
ogłasza się w Biuletynie Urzędowym Rady Miejskiej Wałbrzycha lub przez
wywieszenie uchwały na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego, lub rozplakatowanie
w miejscach publicznych, lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty lub wynikający z
obowiązujących przepisów. Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego, w tym przepisy
porządkowe, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
11. Uchwały
wchodzą w życie z dniem podjęcia z zastrzeżeniem ust. 12 i ust. 13.
12. Uchwały
stanowiące akty prawa miejscowego wchodzą w życie w terminie 14 dni od
ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.
13. Uchwały
stanowiące przepisy porządkowe wchodzą w życie 3 dnia od ogłoszenia.
§ 25
Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący zamyka sesję formułą: “Zamykam sesję Rady Miejskiej Wałbrzycha”.
§
26
1. Z każdej
sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę
i miejsce obrad oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie
prawomocności,
3) nazwiska
nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i
nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na sesję,
4) stwierdzenie
przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,
5) zatwierdzony
porządek obrad,
6) przebieg
obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych wniosków i
podjętych uchwał,
7) czas
trwania,
8) podpis Przewodniczącego i protokolanta.
2. Protokoły
numeruje się kolejno cyframi rzymskimi, a uchwały – arabskimi.
3. Nowa
numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji .
4. Każdy radny może zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu
najpóźniej w ostatnim dniu przed sesją, na której protokół ma być przyjmowany.
O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta
i ewentualnym przesłuchaniu taśmy magnetofonowej. Jeśli wniosek nie będzie
uwzględniony, radny może odwołać się do Rady, która zajmie stanowisko w wyniku
głosowania.
5. Przyjęty
protokół sesji Rady stanowi jedyne urzędowe poświadczenie jej przebiegu.
6. Odpis protokołu sesji Rady winien być przekazany Zarządowi
bezzwłocznie po podpisaniu przez Przewodniczącego Rady.
7. Protokoły
obrad przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej.
8. Każdy
mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do protokołów oraz sporządzania na ich
podstawie notatek.
§
27
1. Radni mogą
tworzyć kluby radnych na zasadach dobrowolności, powiadamiając o powyższym
pisemnie Przewodniczącego Rady. W skład klubu wchodzi co najmniej trzech
radnych.
2. Wystąpienie
radnego z klubu radnych wymaga każdorazowo pisemnego powiadomienia o powyższym
Przewodniczącego Rady.
3. W
przypadku zmniejszenia się liczby członków klubu radnych poniżej liczby
określonej w ust. 1, klub rozwiązuje się, o czym członkowie klubu pisemnie powiadamiają
Przewodniczącego Rady.
4. Za udział
w działalności klubu jego członkom nie przysługują diety.
R o z d z i a
ł 3
§ 28
Do
pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje, ustalając
zakresy ich działania oraz składy osobowe.
§ 29
Komisje powoływane są odrębną uchwałą Rady.
§ 30
Do zadań komisji stałych należy:
1) opiniowanie działalności
Zarządu i miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw, dla których
komisja została powołana,
2) opiniowanie
i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez Radę oraz spraw
przedkładanych przez członków komisji,
3) występowanie
z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał
Rady,
4) sprawowanie
kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie spraw, dla których komisja
została powołana,
5) przyjmowanie
i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców miasta w sprawach dotyczących
działalności komisji,
6) występowanie z wnioskami do
Zarządu w sprawach dotyczących zakresu działania komisji,
7) współpraca z miejskimi
jednostkami organizacyjnymi, stowarzyszeniami i organizacjami zajmującymi się
sprawami należącymi do zakresu działania komisji,
8) współpraca
z innymi komisjami Rady.
§ 31
Komisje doraźne powołuje się tylko
do wykonania określonych przez Radę zadań, przy czym ustala się czas i zakres
działania komisji. Po wykonaniu zleconych przez Radę prac, komisja doraźna
składa Radzie sprawozdanie i po jego przyjęciu rozwiązuje się.
§ 32
Komisje przedkładają Radzie do
zatwierdzenia swoje plany pracy oraz do
wiadomości sprawozdania z działalności. Materiały te przedkłada się raz na pół
roku.
§ 33
Komisjom nie przysługuje prawo
działania w imieniu Rady.
§ 34
1. Rada
ustala skład osobowy komisji. Komisja nie może liczyć więcej niż piętnaście
osób. W skład komisji nie może wchodzić więcej niż dziesięciu radnych. Liczba
osób spoza Rady nie może przekraczać połowy składu komisji.
2. Przewodniczącego
komisji wybiera Rada spośród radnych.
3. Komisje
Rady działają na posiedzeniach, z których sporządzany jest protokół.
4. Posiedzenia komisji zwołuje i porządek dzienny ustala
przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę
potrzeb, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy.
5. Komisja
podejmuje wnioski i wyraża swoją opinię zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy jej składu.
6. Komisje
mogą odbywać wspólne posiedzenia.
7. Komisje
mogą przedstawiać Radzie do rozpatrzenia swoje wnioski w przypadku
nieuwzględnienia ich przez Zarząd.
8. Każdy zainteresowany może uczestniczyć w posiedzeniach komisji i
mieć prawo wglądu do protokołów.
R o z d z i a
ł 4
§ 35
1. Członkami
Komisji Rewizyjnej składającej się z pięciu osób mogą być tylko radni.
2. W skład
Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu, Przewodniczący i
Wiceprzewodniczący Rady.
3. Zadaniem
Komisji Rewizyjnej jest:
1) kontrola
działalności Zarządu w zakresie jakości opracowywania projektów i sposobu
wykonywania uchwał, gospodarowania mieniem komunalnym i jego ochroną oraz
wykonywania funkcji pracodawcy wobec kierowników miejskich jednostek
organizacyjnych,
2) opiniowanie
wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź
nie udzielenia Zarządowi absolutorium,
3) kontrola
miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw wchodzących w zakres ich
działalności, z wyłączeniem spraw indywidualnych (m.in. załatwianych drogą
decyzji administracyjnych).
4. Komisja
Rewizyjna wykonuje zadania i przeprowadza kontrole na zlecenie Rady.
5. Członkowie
komisji podlegają wyłączeniu od udziału w jej pracach w zakresie, w którym może
powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
6. Komisja
Rewizyjna nie może działać w sposób naruszający obowiązujący w Urzędzie
Miejskim porządek pracy oraz kompetencje jednostek sprawujących kontrole
służbowe i ustawowe.
7. Komisja
może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w
zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
8. Podczas
przeprowadzania kontroli komisji przysługuje prawo korzystania z dowodów, które
uzna za istotne w sprawie (dokumenty, zeznania świadków itp.).
9. Komisja
może zwrócić się do Zarządu o udostępnienie dokumentacji z kontroli
przeprowadzonych w Urzędzie Miejskim przez Wydział Inspekcji
i Kontroli oraz kontroli zewnętrznych.
10. Kontrole
mogą być przeprowadzane przez zespoły powołane spośród członków komisji.
11. Członkowie
komisji dokonują kontroli na podstawie pisemnego upoważnienia podpisanego przez
Przewodniczącego Rady.
12. Z
przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy
członkowie biorący udział w kontroli oraz kierownik kontrolowanej jednostki.
13. Protokół,
o którym mowa w ust. 12, powinien zawierać fakty służące do oceny kontrolowanej
jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby
odpowiedzialne za ten stan, jak też ewentualne osiągnięcia i przykłady dobrej
pracy.
14. Protokoły
oraz informacje dotyczące każdej rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną sprawy
przedkładane są Radzie.
R o z d z i a
ł 5
§ 36
1. Organem wykonawczym Miasta
jest Zarząd. Zarząd stanowią: Prezydent, trzech Zastępców oraz dwóch członków.
2. Zarząd wybierany jest przez
Radę spośród radnych lub osób spoza Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia
wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
3. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko Prezydenta. Szczegółowy
tryb postępowania w sprawie wyboru Prezydenta określa uchwała Rady.
4. Rada
wybiera Prezydenta w oddzielnym tajnym głosowaniu bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyska wymaganej liczby głosów,
do drugiej tury głosowania przechodzi dwóch kandydatów, którzy uzyskali
największą liczbę głosów.
5. Rada, na
wniosek Prezydenta, wybiera trzech jego zastępców. Na każde stanowisko Zastępcy
Prezydenta przeprowadza się odrębne głosowanie. Wybór Zastępców Prezydenta
następuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu Rady. Pierwszego Zastępcę Prezydenta wyznacza Prezydent.
6. Rada, na wniosek Prezydenta,
wybiera pozostałych członków Zarządu według zasad określonych w ust. 5.
7. Prezydent,
jego zastępcy oraz pozostali etatowi członkowie Zarządu są zatrudniani na
podstawie wyboru w Urzędzie Miejskim.
§ 37
1. Po upływie
kadencji Rady Zarząd działa do wyboru nowego Zarządu.
2. Jeżeli Rada nie dokona wyboru
Zarządu w terminie określonym w § 36 ust. 2, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
3. Po
rozwiązaniu Rady z przyczyny określonej w ust. 2 przeprowadza się wybory
przedterminowe.
§ 38
1. Rada
powołuje na wniosek Prezydenta Sekretarza i Skarbnika Miasta.
2. Powołanie i odwołanie
Sekretarza i Skarbnika Miasta następuje w trybie § 36 ust. 5 statutu.
§ 39
Do zadań Zarządu należy:
1) przygotowywanie
projektów uchwał Rady,
2) określanie
sposobu wykonywania uchwał Rady,
3) wykonywanie
budżetu,
4) gospodarowanie
mieniem komunalnym,
5) zatrudnianie
i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
6) przedkładanie
Radzie sprawozdań:
a) kwartalnych
ze stanu realizacji uchwał Rady i Zarządu,
b) rocznych ze
swojej działalności i działalności finansowej.
§
40
1. W
przypadku nie cierpiącym zwłoki Zarząd może wydawać przepisy porządkowe w
formie uchwał.
2. Uchwały, o
których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Tracą
one moc w razie odmowy zatwierdzenia.
3. Posiedzenia zwołuje
Przewodniczący Zarządu, proponując projekt porządku dziennego i termin posiedzenia.
4. Do
zawiadomienia o posiedzeniu Zarządu załącza się, oprócz projektu porządku
dziennego, projekty uchwał, zarządzeń i inne niezbędne materiały związane z
posiedzeniem.
5. Przed
każdym posiedzeniem Zarządu Prezydent ustala listę osób zaproszonych na
posiedzenie.
6. W
posiedzeniach Zarządu biorą udział, bez prawa do głosowania, Sekretarz i
Skarbnik Miasta.
7. Członek
Zarządu nieobecny na posiedzeniu winien usprawiedliwić swoją nieobecność przed
przewodniczącym Zarządu.
8. Zarząd
obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Prezydenta w miarę potrzeby, nie
rzadziej niż raz w miesiącu.
9. Posiedzeniom
Zarządu przewodniczy Prezydent, a podczas jego nieobecności wyznaczony Zastępca
Prezydenta.
10. Zarząd
podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu Zarządu.
11. Uchwały
Zarządu podpisują wszyscy członkowie
Zarządu obecni na posiedzeniu.
12. W razie
zgłoszenia zdania odrębnego wobec uchwały przez któregokolwiek członka Zarządu,
może on przedstawić je na piśmie wraz z uzasadnieniem. W tym przypadku
Przewodniczący Zarządu jest zobowiązany na najbliższej sesji zapoznać Radę z
treścią zdania odrębnego.
13. Z
posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący
Zarządu lub osoba prowadząca posiedzenie.
14. Obsługę
techniczno-biurową Zarządu Prezydent powierza wyznaczonemu pracownikowi,
zadaniem którego jest:
1) przyjmowanie
z merytorycznych wydziałów dokumentacji niezbędnej do ustalenia porządku
posiedzenia Zarządu,
2) sporządzanie
porządku dziennego posiedzenia Zarządu,
3) kompletowanie
materiałów dla członków Zarządu,
4) protokołowanie
posiedzeń oraz jednoczesne nagrywanie na taśmę magnetofonową,
5) prowadzenie
zbioru protokołów z posiedzeń oraz zbioru nagranych taśm magnetofonowych,
6) powiadamianie
osób zapraszanych na posiedzenia Zarządu,
7) prowadzenie
zbioru uchwał Zarządu,
8) niezwłoczne
przekazywanie uchwał Zarządu do realizacji merytorycznym wydziałom,
9) niezwłoczne
sporządzanie wyciągów z protokołów, ich ewidencjonowanie oraz przekazywanie do
realizacji adresatom.
§ 41
Do zadań Prezydenta należy:
1) organizowanie
pracy Zarządu,
2) kierowanie
bieżącymi sprawami Miasta,
3) ogłaszanie
budżetu Miasta i sprawozdania z jego wykonania,
4) podejmowanie czynności
należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych
z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego Miasta, z wyłączeniem wydawania
przepisów porządkowych. Podjęte czynności wymagają zatwierdzenia na najbliższym
posiedzeniu Zarządu,
5) reprezentowanie Miasta na
zewnątrz i informowanie Rady o tej działalności co kwartał,
6) wykonywanie uprawnień
zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu i kierowników miejskich
jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem § 39 ust. 1 pkt 5,
7) przedkładanie
Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia oraz uchwał w sprawie
przepisów porządkowych w ciągu 2 dni po ich podjęciu,
8) przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty
podjęcia uchwały budżetowej, uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz
innych uchwał objętych zakresem nadzoru Izby.
§ 42
Zastępcy Prezydenta i etatowi
członkowie Zarządu wykonują zadania powierzone im przez Prezydenta. Pierwszy
Zastępca Prezydenta sprawuje funkcję Prezydenta w razie jego nieobecności lub
niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
§ 43
Procedury postępowania Rady w razie
postawienia wniosku o odwołanie Prezydenta, Zarządu lub poszczególnych jego
członków oraz w przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie –
uregulowane są przepisami o samorządzie gminnym.
§ 44
1. Sekretarz
Miasta prowadzi sprawy Miasta w zakresie ustalonym przez Zarząd, kierując się
wskazówkami i poleceniami Prezydenta.
2. Skarbnik Miasta prowadzi sprawy finansowe i podejmuje działania
koordynacyjne, kontrolne i nadzorcze w zakresie realizacji budżetu przez poszczególne
wydziały Urzędu oraz jednostki podporządkowane.
§
45
1. Zarząd
wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.
2. Kierownikiem
Urzędu jest Prezydent.
3. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez
Radę na wniosek Zarządu.
§
46
1. Każdy zainteresowany może
zapoznać się z dokumentami wynikającymi z wykonania zadań publicznych, w tym z
protokołami posiedzeń organów gminy i komisji Rady, chyba, że ich jawność
została wyłączona na mocy odrębnych przepisów.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępniane są w Wydziale
Organizacyjno-Prawnym i Kadr w każdy dzień tygodnia, w godzinach urzędowania,
oprócz środy i czwartku.
R o z d z i a
ł 6
§ 47
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do
Miasta oraz gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
2. Podmioty
mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie
wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o
ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
3. Gospodarowanie mieniem komunalnym znajdującym się w zarządzie
jednostek organizacyjnych Miasta nie posiadających osobowości prawnej należy do
kierowników tych jednostek w zakresie udzielonego im przez Zarząd
pełnomocnictwa. W sytuacji wyjątkowej Zarząd może wyrazić zgodę na podjęcie
czynności przekraczających zakres udzielonego pełnomocnictwa.
§
48
1. Oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem
komunalnym składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba
upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.
2. Zarząd może upoważnić Prezydenta do składania jednoosobowo oświadczeń
woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Miasta.
3. Czynność
prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez
kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik
Miasta może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu
pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności, zawiadamiając
równocześnie o tym Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Miasta nie- mających
osobowości prawnej składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu Miasta w
zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych
jednostek.
R o z d z i a
ł 7
§ 49
1. Miasto
prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Gospodarka finansowa Miasta
jest jawna.
3. Budżet
jest uchwalany na rok kalendarzowy.
4. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd i w terminie ustawowym przedkłada
Radzie wraz z informacją o stanie mienia komunalnego.
§ 50
1. Rada
określa procedurę uchwalania budżetu, rodzaje niezbędnych materiałów
informacyjnych oraz stopień ich szczegółowości.
2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, najpóźniej do 31 marca roku
budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.
3. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu,
jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
§ 51
1. Uchwały
organów Miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródło dochodów, z których
zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową Miasta odpowiada Zarząd.
R o z d z i a
ł 8
§
52
1. Pracownicy
zatrudnieni w Urzędzie Miejskim są pracownikami samorządowymi.
2. Pracownikami
samorządowymi zatrudnionym na podstawie:
a) wyboru są:
Prezydent, jego Zastępcy i etatowi członkowie Zarządu,
b) mianowania:
naczelnicy wydziałów.
R o z d z i a
ł 9
§ 53
1. Referendum może być
przeprowadzone w każdej sprawie związanej z kompetencjami i zakresem zadań wykonywanych
przez Miasto.
2. Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie
rozstrzygnięć w sprawach:
1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,
2) odwołania
Rady przed upływem kadencji.
§ 54
Referendum przeprowadza się z
inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do
głosowania.
§
55
Zasady
i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
§
56
1. W sprawach
istotnych dla Miasta mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami.
2. Zasady i
tryb przeprowadzania konsultacji określa odrębna uchwała Rady.
R o z d z i a
ł 10
§ 57
1. Wniosek w
sprawie zmian w statucie Miasta mogą zgłosić:
1) radni,
2) komisje
Rady,
3) Zarząd.
2. Projekt uchwały w sprawie
zmian w statucie Miasta opiniuje właściwa komisja Rady.
§ 58
W sprawach nieuregulowanych w
niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy:
1) ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
2) ustawy z
dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym,
3) ustawy z
dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych,
4) ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku – Ordynacja wyborcza do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw,
5) ustawy z
dnia 15 września 2000 roku o referendum lokalnym.
Załącznik
nr 1 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)
Załącznik nr 2 do Statutu Miasta
Wałbrzycha (poz. 1364)
Załącznik
nr 3 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)
Załącznik
nr 4 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)
Załącznik
nr 5 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)
1. Postanowienie
ogólne
1. Regulamin reguluje zasady
organizacyjne użytkownika hejnału Miasta Wałbrzycha jako dźwiękowego symbolu.
2. Podstawę prawną stanowi art. 3
ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (tekst jednolity Dz. U. z
1978 r. Nr 31, poz. 130 z późn.
zm.).
3. Hejnał stanowi wyraz
dźwiękowego symbolu mieszkańców Wałbrzycha.
4. Hejnał jest symbolem organizacyjnym, który
integruje społeczność lokalną.
2. Opis
hejnału
1. Zapis nutowy i dźwiękowy, rodzaj instrumentu: trąbka.
3. Zasady
użytkowania hejnału
1. Hejnał
jest odtwarzany z wieży ratusza miejskiego codziennie o godzinie 1200
oraz w innych porach dnia w zależności od potrzeb.
Sygnał hejnału powtarza się czterokrotnie, w
nawiązaniu do historycznej tradycji grania hejnałów „na cztery strony świata”.
Hejnał jest odtwarzany przy wykorzystaniu
urządzenia elektroakustycznego.
2. Przy wyjątkowych okazjach: ważnych
uroczystościach państwowych, regionalnych i miejskich może być odgrywany przez
trębacza.
3. Hejnał może być emitowany o godzinie dwunastej
w lokalnej stacji radiowej.
4. Hejnał
powinien być także rozpowszechniony poprzez udostępnienie na nośnikach
elektronicznych i w zapisie nutowym.
4. Przechowywanie
hejnału
Zapis nutowy i magnetyczny przechowywany jest w
siedzibie Rady Miejskiej Wałbrzycha.
Załącznik
nr 6 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)
1. Regulamin
reguluje zasady organizacyjne użytkownika i przechowywania flagi Miasta
Wałbrzycha jako jego symbolu.
2. Podstawę prawną regulaminu stanowi art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z
dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr
13, poz. 74 z późn. zm.) w związku z art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o
odznakach i mundurach (tekst jednolity Dz. U. z 1987 r. Nr 31, poz. 130 z późn.
zm.).
3. Flaga jest
zewnętrznym symbolem mieszkańców Wałbrzycha.
4. Flaga jest symbolem organizacyjnym, który integruje społeczność
lokalną.
Cechy stałe:
Proporcja flagi 5:8.
Wzór graficzny stanowi załącznik nr
1 do regulaminu.
1. Flaga
używana jest podczas obchodów świąt państwowych, uroczystości miejskich,
regionalnych, szkolnych i branżowych.
2. Flaga jest
stale eksponowana na budynkach lub na masztach przed budynkami Urzędu
Miejskiego.
3. Flaga jest
eksponowana w gabinecie Przewodniczącego Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta.
4. Flaga stanowi element dekoracyjny ulic, obiektów i imprez z okazji
rocznicowych wydarzeń o charakterze miejskim, regionalnym lub państwowym.
Wzorzec flagi przechowywany
jest w sali obrad plenarnych Rady Miejskiej Wałbrzycha w zamknięciu.
Załącznik
nr 1 do regulaminu użytkowania i przechowywania flagi Miasta Wałbrzycha (poz.
1364)
Załącznik
nr 7 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)
§
1
1. Tytuł
„Honorowy Obywatel Wałbrzycha” nadaje się osobom, które swoją działalnością w
szczególny sposób zasłużyły się Miastu.
2. Tytuł może
być przyznawany zarówno za działalność długotrwałą, jak też za pojedynczy czyn o
wyjątkowym znaczeniu dla Miasta i jego mieszkańców.
§
2
Tytuł mogą otrzymać zarówno
mieszkańcy Wałbrzycha, jak i osoby nie mieszkające w Wałbrzychu.
§ 3
Tytuł nadaje Rada Miejska Wałbrzycha
w formie uchwały.
§
4
Z wnioskami o nadanie tytułu mogą
wystąpić:
1. Radni
Rady Miejskiej.
2. Zarząd
Miasta.
3. Organizacje
społeczne i polityczne.
4. Zakład
pracy.
§
5
1. Wniosek o
nadanie tytułu kieruje się do Rady Miejskiej.
2. Wniosek
winien zawierać następujące dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia:
1) dane osobowe,
2) szczegółowy
opis zasług i osiągnięć uzasadniających nadanie tytułu,
3) dane o
posiadanych odznaczeniach i wyróżnieniach.
§
6
Wnioski o nadanie tytułu opiniuje i
przedstawia Radzie Miejskiej Komisja Statutowo-Regulaminowa.
§ 7
Wykonanie uchwały o nadanie tytułu
„Honorowy Obywatel Wałbrzycha” następuje przez wręczenie osobie wyróżnionej
pamiątkowego medalu oraz dyplomu honorowego.
§
8
Medal „Honorowego Obywatela
Wałbrzycha” wraz z dyplomem wręcza Przewodniczący Rady Miejskiej lub Prezydent
Miasta na uroczystej sesji Rady.
§ 9
Nazwiska
osób wyróżnionych tytułem: „Honorowy Obywatel Wałbrzycha” wpisuje się wraz z
krótką charakterystyką zasług do Księgi Honorowej Miasta Wałbrzycha.
§
10
Utrata
tytułu następuje mocą uchwały Rady Miejskiej wskutek prawomocnego skazania na
karę pozbawienia praw publicznych lub popełnienia czynów nieetycznych.