1364

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WAŁBRZYCHA

z dnia 8 sierpnia 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Wałbrzycha

       Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 18a ust. 1 pkt 5,  art. 22 ust. 1 oraz art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska Wałbrzycha uchwala, co następuje:

 


§ 1

Uchyla się załącznik do uchwały nr XXXVII/127/01 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 23 czerwca 2001 r. – Statut Miasta Wałbrzycha.

§ 2

Uchwala się Statut Miasta Wałbrzycha stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Wałbrzycha.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

Przewodniczący

Rady Miejskiej

 

Bogusław Dyszkiewicz


 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 8 sierpnia 2001 r. (poz. 1364)

 

STATUT MIASTA WAŁBRZYCHA

 


R o z d z i a ł  1

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Wałbrzych, będąca miastem na prawach powiatu, zwana dalej „Miastem”, jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jego mieszkańców.

§ 2

Miasto obejmuje obszar o powierzchni 84,6 km2. Granice miasta określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

Siedzibą władz Miasta Wałbrzycha jest Wałbrzych.

§ 4

1.  Herbem Miasta jest wizerunek drzewa dębowego. Graficzne przedstawienie herbu – w załączniku nr 2 do statutu.

2.  Pieczęć urzędowa Miasta jest okrągła z wizerunkiem  herbu Miasta pośrodku i nazwą „Miasto Wałbrzych” w otoku. Graficzny wzór pieczęci w załączniku nr 3 do statutu.

3.  1) Miasto posiada hejnał, którego brzmienie określone jest w zapisie nutowym stanowiącym załącznik nr 4 do statutu.

2) Użytkowanie hejnału określa regulamin stanowiący załącznik nr 5 do statutu.

4.  Miasto posiada flagę, której opis i sposób użytkowania określa załącznik nr 6 do statutu.

§ 5

1.  Do zakresu działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym oraz tworzenie warunków dla racjonalnego rozwoju Miasta.

2.  Zadania powyższe, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 6

Zadania własne Miasta obejmują zaspokajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców określonych w ustawie o samorządzie gminnym oraz zadań określonych innymi ustawami o charakterze ponadgminnym w zakresie określonym ustawą o samorządzie powiatowym.

§ 7

1.  Ustawy mogą nakładać na Miasto obowiązek wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej.

2.  Zadania z zakresu administracji rządowej Miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

§ 8

1.  W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2.  Wykonywanie zadań publicznych może nastąpić także w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

3.  Miasto może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.

§ 9

Organami Miasta są: Rada Miejska Wałbrzycha, zwana dalej „Radą”, i Zarząd Miasta Wałbrzycha, zwany dalej „Zarządem”.

§ 10

1.  Rada inicjuje i wspiera powstawanie i funkcjonowanie, organizowanych na zasadach dobrowolności, lokalnych wspólnot samorządowych jako grup aktywności społecznej oraz podejmuje działania na rzecz upowszechniania idei samorządowej, także wśród młodzieży.

2.  Zasady działania wspólnot samorządowych, ich  strukturę oraz tryb przeprowadzania wyborów do rad wspólnot określa Statut Wspólnoty Samorządowej uchwalony przez Radę.

3.  Utworzenie Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz Rady Wspólnoty Samorządowej – następuje odrębną uchwałą Rady.

R o z d z i a ł  2

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 11

1.  Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2.  Rada kontroluje działalność zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

3.  Rada składa się z 45 radnych wybranych przez mieszkańców miasta zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

4.  Kadencja Rady trwa 4 lata.

§ 12

1.  Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.  Do wyłącznej właściwości Rady należą zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i powiatowym oraz inne sprawy zastrzeżone ustawami.

3.  Nadawanie tytułu „Honorowy Obywatel Wałbrzycha” następuje w oparciu o regulamin stanowiący załącznik nr 7 do statutu.

4.  Nadawanie tytułu „Zasłużony dla miasta Wałbrzycha” następuje odrębną uchwałą Rady.

§ 13

1.  Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

2.  Na pierwszej sesji przed przystąpieniem do wykonywania mandatu Radni składają ślubowanie zgodnie z treścią i trybem wynikającym z ustawy.

§ 14

1.  Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i trzech Wiceprzewodniczących.

2.  Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących nie można łączyć ze stanowiskiem Prezydenta oraz z członkostwem w Zarządzie.

3.  Na każde stanowisko Wiceprzewodniczącego przeprowadza się odrębne głosowanie według zasad określonych w ustawie.

§ 15

1.  Przewodniczący Rady organizuje prace rady oraz prowadzi obrady Rady.

2.  Przewodniczący może wyznaczyć do wykonania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

3.  W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie- wyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§16

Przewodniczącemu Rady przysługuje za korzystanie z samochodu prywatnego do celów związanych z wykonywaniem obowiązków radnego ryczałt. Wysokość tego ryczałtu określa odrębna uchwała.

§ 17

1.         Do obowiązków Przewodniczącego  Rady należy:

1) przygotowywanie sesji Rady i jej prowadzenie,

2) organizowanie pracy Rady,

3) przekazywanie spraw komisjom w zakresie ich kompetencji – celem zaopiniowania,

4) przekazywanie Zarządowi spraw wniesionych przez komisje Rady lub mieszkańców.

2.         Do uprawnień Przewodniczącego Rady należy:

1) składanie oświadczeń w sprawach dotyczących Rady lub jej komisji,

2) wnioskowanie do Zarządu w sprawie udzielania informacji niezbędnych do pracy Rady,

3) reprezentowanie Rady na zewnątrz,

4) wnioskowanie do Prezydenta Miasta o zatrudnianie, ustalanie warunków pracy i płacy oraz oceny pracowników obsługi Rady, w ramach obowiązujących przepisów prawnych.

§ 18

1.  Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady.

2.  O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie radnych co najmniej na 7 dni przed jej terminem, podając miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad. Wraz z zawiadomieniem o sesji radni winni otrzymać komplet materiałów związanych z przedmiotem obrad.

3.  Zawiadomienie o sesji winno być również podane do wiadomości publicznej.

4.  Sesja Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

5.  Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w terminie 7 dni od daty zgłoszenia wniosku.

§ 19

1.  W sali obrad należy zapewnić miejsca dla radnych, a także w miarę możliwości dla innych osób zainteresowanych.

2.  W obradach Rady, dla referowania spraw i udzielania odpowiedzi, powinni uczestniczyć Sekretarz i Skarbnik Miasta oraz pracownicy wyznaczeni przez Zarząd.

3.  W obradach mogą brać udział z prawem do wypowiedzi przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady. 

4.  Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 20

1.  Obrady każdej sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący lub wskazany przez niego jeden z Wiceprzewodniczących. W przypadku braku takiego wskazania, zadania należące do nieobecnego Przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem Wiceprzewodniczący.

2.  Zmiana osoby w zakresie czynności, o których mowa w ust. 1, może nastąpić w każdym czasie.

3.  Po otwarciu sesji formułą: „Otwieram sesję Rady Miejskiej Wałbrzycha” i stwierdzeniu quorum prowadzący  sesję przedstawia projekt  porządku obrad.

4.  W razie stwierdzenia braku quorum – prowadzący obrady przerywa sesję i wyznacza nowy jej termin z pominięciem wymogów wskazanych w § 18 ust. 2 i 3.

§ 21

1.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

2.  Przewodniczący ma prawo odebrać głos w przypadku wypowiedzi nie na temat.

3.  Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Prezydent Miasta otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

4.  W celu sprawnego przebiegu obrad Przewodniczący może ustalić limit czasu wypowiedzi radnego.

5.  Radny ma prawo zgłaszać poza kolejnością w trakcie sesji wnioski formalne.

6.         Wnioski formalne dotyczą:

1)    stwierdzenia quorum,

2)    ograniczenia czasu wystąpienia,

3)    zarządzenia przerwy,

4)    zamknięcia dyskusji,

5)    odesłania projektu uchwały do komisji,

6)    sprawdzenia listy obecności,

7)    głosowania bez dyskusji,

8)    zarządzenia głosowania imiennego,

9)    reasumpcji głosowania.

§ 22

1.  W głosowaniu biorą udział  wyłącznie radni.

2.  Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

3.  Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych przepisami prawa.

§ 23

1.  Porządek obrad winien zawierać punkt “Interpelacje i zapytania”, „Wolne wnioski” oraz „Oświadczenia”.

2.  Interpelacje składa się do Zarządu lub Przewodniczącego Rady ustnie lub pisemnie na sesji Rady. Interpelacja może być również zgłoszona pisemnie w Biurze Rady Miejskiej.

3.  Odpowiedzi w imieniu Zarządu udziela Prezydent lub członek Zarządu, ewentualnie wyznaczony pracownik. W przypadkach dotyczących zakresu działania Rady odpowiedzi udziela Przewodniczący Rady.

4.  W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone w terminie dwutygodniowym. Radny może wnioskować, aby odpowiedź była przedmiotem obrad Rady.

5.  Biuro Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w których zawarte powinny być dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach.

6.  Przewodniczący Rady udziela radnym głosu w celu złożenia oświadczenia. Treścią oświadczenia mogą być wszystkie sprawy dotyczące Miasta Wałbrzycha.

§ 24

1.  Rada rozpatruje na sesjach wszystkie sprawy należące do jej właściwości w formie uchwał. 

2.  Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje radnym, komisjom Rady oraz Zarządowi.

3.  Projekty uchwał winny być zaopiniowane przez radcę prawnego pod względem formalno-prawnym.

4.  Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego dotyczą:

1) wewnętrznego ustroju Miasta,

2) organizacji urzędów i instytucji miejskich,

3) zasad zarządu mieniem Miasta,

4) zasad i trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

5.  Radzie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy również na podstawie upoważnień ustawowych.

6.  W zakresie nieuregulowanym innymi przepisami Rada wydaje przepisy porządkowe, niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, mogące przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

7.  Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) numer i datę,

2) tytuł,

3) podstawę prawną,

4) ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za nadzór nad jej realizacją,

5) ewentualne przepisy przejściowe,

6) sposób i termin realizacji oraz publikacji.

8.  Do projektu uchwały powinno być załączone uzasadnienie.

9.  Uchwały podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który prowadzi obrady.

10.  Uchwały ogłasza się w Biuletynie Urzędowym Rady Miejskiej Wałbrzycha lub przez wywieszenie uchwały na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego, lub rozplakatowanie w miejscach publicznych, lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty lub wynikający z obowiązujących przepisów. Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego, w tym przepisy porządkowe, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

11.  Uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia z zastrzeżeniem ust. 12 i ust. 13.

12.  Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego wchodzą w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

13.  Uchwały stanowiące przepisy porządkowe wchodzą w życie 3 dnia od ogłoszenia.

§ 25

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamyka sesję formułą: “Zamykam sesję Rady Miejskiej Wałbrzycha”.

§ 26

1.  Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce obrad oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na sesję,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych wniosków i podjętych uchwał,

7) czas trwania,

8) podpis Przewodniczącego i protokolanta.

2.  Protokoły numeruje się kolejno cyframi rzymskimi, a uchwały – arabskimi.

3.  Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji .

4.  Każdy radny może zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu najpóźniej w ostatnim dniu przed sesją, na której protokół ma być przyjmowany. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnym przesłuchaniu taśmy magnetofonowej. Jeśli wniosek nie będzie uwzględniony, radny może odwołać się do Rady, która zajmie stanowisko w wyniku głosowania.

5.  Przyjęty protokół sesji Rady stanowi jedyne urzędowe poświadczenie jej przebiegu.

6.  Odpis protokołu sesji Rady winien być przekazany Zarządowi bezzwłocznie po podpisaniu przez Przewodniczącego Rady.

7.  Protokoły obrad przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej.

8.  Każdy mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do protokołów oraz sporządzania na ich podstawie notatek.

§ 27

1.  Radni mogą tworzyć kluby radnych na zasadach dobrowolności, powiadamiając o powyższym pisemnie Przewodniczącego Rady. W skład klubu wchodzi co najmniej trzech radnych.

2.  Wystąpienie radnego z klubu radnych wymaga każdorazowo pisemnego powiadomienia o powyższym Przewodniczącego Rady.

3.  W przypadku zmniejszenia się liczby członków klubu radnych poniżej liczby określonej w ust. 1, klub rozwiązuje się, o czym członkowie klubu pisemnie powiadamiają Przewodniczącego Rady.

4.  Za udział w działalności klubu jego członkom nie przysługują diety.

R o z d z i a ł  3

Komisje Rady

§ 28

Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje, ustalając zakresy ich działania oraz składy osobowe.

§ 29

Komisje  powoływane są odrębną uchwałą Rady.

§ 30

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie działalności Zarządu i miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

5) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców miasta w sprawach dotyczących działalności komisji,

6) występowanie z wnioskami do Zarządu w sprawach dotyczących zakresu działania komisji,

7) współpraca z miejskimi jednostkami organizacyjnymi, stowarzyszeniami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,

8) współpraca z innymi komisjami Rady.

§ 31

Komisje doraźne powołuje się tylko do wykonania określonych przez Radę zadań, przy czym ustala się czas i zakres działania komisji. Po wykonaniu zleconych przez Radę prac, komisja doraźna składa Radzie sprawozdanie i po jego przyjęciu rozwiązuje się.

§ 32

Komisje przedkładają Radzie do zatwierdzenia swoje plany pracy oraz  do wiadomości sprawozdania z działalności. Materiały te przedkłada się raz na pół roku.

§ 33

Komisjom nie przysługuje prawo działania w imieniu Rady.

§ 34

1.  Rada ustala skład osobowy komisji. Komisja nie może liczyć więcej niż piętnaście osób. W skład komisji nie może wchodzić więcej niż dziesięciu radnych. Liczba osób spoza Rady nie może przekraczać połowy składu komisji.

2.  Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych.

3.  Komisje Rady działają na posiedzeniach, z których sporządzany jest protokół.

4.  Posiedzenia komisji zwołuje i porządek dzienny ustala przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy.

5.  Komisja podejmuje wnioski i wyraża swoją opinię zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej składu.

6.  Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

7.  Komisje mogą przedstawiać Radzie do rozpatrzenia swoje wnioski w przypadku nieuwzględnienia ich przez Zarząd.

8.  Każdy zainteresowany może uczestniczyć w posiedzeniach komisji i mieć prawo wglądu do protokołów.

R o z d z i a ł  4

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 35

1.  Członkami Komisji Rewizyjnej składającej się z pięciu osób mogą być tylko radni.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu, Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady.

3.  Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:

1) kontrola działalności Zarządu w zakresie jakości opracowywania projektów i sposobu wykonywania uchwał, gospodarowania mieniem komunalnym i jego ochroną oraz wykonywania funkcji pracodawcy wobec kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

2) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia Zarządowi absolutorium,

3) kontrola miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw wchodzących w zakres ich działalności, z wyłączeniem spraw indywidualnych (m.in. załatwianych drogą decyzji administracyjnych).

4.  Komisja Rewizyjna wykonuje zadania i przeprowadza kontrole na zlecenie Rady.

5.  Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w jej pracach w zakresie, w którym może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

6.  Komisja Rewizyjna nie może działać w sposób naruszający obowiązujący w Urzędzie Miejskim porządek pracy oraz kompetencje jednostek sprawujących kontrole służbowe i ustawowe.

7.  Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

8.  Podczas przeprowadzania kontroli komisji przysługuje prawo korzystania z dowodów, które uzna za istotne w sprawie (dokumenty, zeznania świadków itp.).

9.  Komisja może zwrócić się do Zarządu o udostępnienie dokumentacji z kontroli przeprowadzonych w Urzędzie Miejskim przez Wydział Inspekcji
i Kontroli  oraz kontroli zewnętrznych.

10.  Kontrole mogą być przeprowadzane przez zespoły powołane spośród członków komisji.

11.  Członkowie komisji dokonują kontroli na podstawie pisemnego upoważnienia podpisanego przez Przewodniczącego Rady.

12.  Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie biorący udział w kontroli oraz kierownik kontrolowanej jednostki.

13.  Protokół, o którym mowa w ust. 12, powinien zawierać fakty służące do oceny kontrolowanej jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne za ten stan, jak też ewentualne osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

14.  Protokoły oraz informacje dotyczące każdej rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną sprawy przedkładane są Radzie.

R o z d z i a ł  5

Organ wykonawczy Miasta

§ 36

1.  Organem wykonawczym Miasta jest Zarząd. Zarząd stanowią: Prezydent, trzech Zastępców oraz dwóch  członków.

2.  Zarząd wybierany jest przez Radę spośród radnych lub osób spoza Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

3.  Rada może ogłosić konkurs na stanowisko Prezydenta. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru Prezydenta określa uchwała Rady.

4.  Rada wybiera Prezydenta w oddzielnym tajnym głosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden  kandydat nie uzyska wymaganej liczby głosów, do drugiej tury głosowania przechodzi dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

5.  Rada, na wniosek Prezydenta, wybiera trzech jego zastępców. Na każde stanowisko Zastępcy Prezydenta przeprowadza się odrębne głosowanie. Wybór Zastępców Prezydenta następuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Pierwszego Zastępcę  Prezydenta wyznacza Prezydent.

6.  Rada, na wniosek Prezydenta, wybiera pozostałych członków Zarządu według zasad określonych w ust. 5.

7.  Prezydent, jego zastępcy oraz pozostali etatowi członkowie Zarządu są zatrudniani na podstawie wyboru w Urzędzie Miejskim.

§ 37

1.  Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do wyboru nowego Zarządu.

2.  Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w § 36 ust. 2, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

3.  Po rozwiązaniu Rady z przyczyny określonej w ust. 2 przeprowadza się wybory przedterminowe.

§ 38

1.  Rada powołuje na wniosek Prezydenta Sekretarza i Skarbnika Miasta.

2.  Powołanie i odwołanie Sekretarza i Skarbnika Miasta następuje w trybie § 36 ust. 5 statutu.

§ 39

Do zadań Zarządu należy:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,

3) wykonywanie budżetu,

4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

6) przedkładanie Radzie sprawozdań:

a) kwartalnych ze stanu realizacji uchwał Rady i Zarządu,

b) rocznych ze swojej działalności i działalności finansowej.

§ 40

1.  W przypadku nie cierpiącym zwłoki Zarząd może wydawać przepisy porządkowe w formie uchwał.

2.  Uchwały, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Tracą one moc w razie odmowy zatwierdzenia.

3.  Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Zarządu, proponując projekt porządku dziennego i termin posiedzenia.

4.  Do zawiadomienia o posiedzeniu Zarządu załącza się, oprócz projektu porządku dziennego, projekty uchwał, zarządzeń i inne niezbędne materiały związane z posiedzeniem.

5.  Przed każdym posiedzeniem Zarządu Prezydent ustala listę osób zaproszonych na posiedzenie.

6.  W posiedzeniach Zarządu biorą udział, bez prawa do głosowania, Sekretarz i Skarbnik Miasta.

7.  Członek Zarządu nieobecny na posiedzeniu winien usprawiedliwić swoją nieobecność przed przewodniczącym Zarządu.

8.  Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Prezydenta w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

9.  Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezydent, a podczas jego nieobecności wyznaczony Zastępca Prezydenta.

10.  Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.

11.  Uchwały Zarządu podpisują  wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.

12.  W razie zgłoszenia zdania odrębnego wobec uchwały przez któregokolwiek członka Zarządu, może on przedstawić je na piśmie wraz z uzasadnieniem. W tym przypadku Przewodniczący Zarządu jest zobowiązany na najbliższej sesji zapoznać Radę z treścią zdania odrębnego.

13.  Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący Zarządu lub osoba prowadząca posiedzenie.

14.  Obsługę techniczno-biurową Zarządu Prezydent powierza wyznaczonemu pracownikowi, zadaniem którego jest:

1) przyjmowanie z merytorycznych wydziałów dokumentacji niezbędnej do ustalenia porządku posiedzenia Zarządu,

2) sporządzanie porządku dziennego posiedzenia Zarządu,

3) kompletowanie materiałów dla członków Zarządu,

4) protokołowanie posiedzeń oraz jednoczesne nagrywanie na taśmę magnetofonową,

5) prowadzenie zbioru protokołów z posiedzeń oraz zbioru nagranych taśm magnetofonowych,

6) powiadamianie osób zapraszanych na posiedzenia Zarządu,

7) prowadzenie zbioru uchwał Zarządu,

8) niezwłoczne przekazywanie uchwał Zarządu do realizacji merytorycznym wydziałom, 

9) niezwłoczne sporządzanie wyciągów z protokołów, ich ewidencjonowanie oraz przekazywanie do realizacji adresatom.

§ 41

Do zadań Prezydenta należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami Miasta,

3) ogłaszanie budżetu Miasta i sprawozdania z jego wykonania,

4) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego Miasta, z wyłączeniem wydawania przepisów porządkowych. Podjęte czynności wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu,

5) reprezentowanie Miasta na zewnątrz i informowanie Rady o tej działalności co kwartał,

6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem § 39 ust. 1 pkt 5,

7) przedkładanie Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia oraz uchwał w sprawie przepisów porządkowych w ciągu 2 dni po ich podjęciu,

8) przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty podjęcia uchwały budżetowej, uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz innych uchwał objętych zakresem nadzoru Izby.

§ 42

Zastępcy Prezydenta i etatowi członkowie Zarządu wykonują zadania powierzone im przez Prezydenta. Pierwszy Zastępca Prezydenta sprawuje funkcję Prezydenta w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.

§ 43

Procedury postępowania Rady w razie postawienia wniosku o odwołanie Prezydenta, Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz w przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie – uregulowane są przepisami o samorządzie gminnym.

§ 44

1.  Sekretarz Miasta prowadzi sprawy Miasta w zakresie ustalonym przez Zarząd, kierując się wskazówkami i poleceniami Prezydenta.

2.  Skarbnik Miasta prowadzi sprawy finansowe i podejmuje działania koordynacyjne, kontrolne i nadzorcze w zakresie realizacji budżetu przez poszczególne wydziały Urzędu oraz jednostki podporządkowane.

§ 45

1.  Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.

2.  Kierownikiem Urzędu jest Prezydent.

3.  Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 46

1.  Każdy zainteresowany może zapoznać się z dokumentami wynikającymi z wykonania zadań publicznych, w tym z protokołami posiedzeń organów gminy i komisji Rady, chyba, że ich jawność została wyłączona na mocy odrębnych przepisów.

2.  Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępniane są w Wydziale Organizacyjno-Prawnym i Kadr w każdy dzień tygodnia, w godzinach urzędowania, oprócz środy i czwartku.     

R o z d z i a ł  6

Mienie komunalne

§ 47

1.  Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Miasta oraz gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

2.  Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

3.  Gospodarowanie mieniem komunalnym znajdującym się w zarządzie jednostek organizacyjnych Miasta nie posiadających osobowości prawnej należy do kierowników tych jednostek w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa. W sytuacji wyjątkowej Zarząd może wyrazić zgodę na podjęcie czynności przekraczających zakres udzielonego pełnomocnictwa.

§ 48

1.  Oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem komunalnym składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.

2.  Zarząd może upoważnić Prezydenta do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Miasta.

3.  Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Miasta może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności, zawiadamiając równocześnie o tym Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.

4.  Kierownicy jednostek organizacyjnych Miasta nie- mających osobowości prawnej składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu Miasta w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

R o z d z i a ł  7

Gospodarka finansowa Miasta

§ 49

1.  Miasto prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2.  Gospodarka finansowa Miasta jest jawna.

3.  Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

4.  Projekt budżetu przygotowuje Zarząd i w terminie ustawowym przedkłada Radzie wraz z informacją o stanie mienia komunalnego.

§ 50

1.  Rada określa procedurę uchwalania budżetu, rodzaje niezbędnych materiałów informacyjnych oraz stopień ich szczegółowości.

2.  Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, najpóźniej do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

3.  W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

§ 51

1.  Uchwały organów Miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródło dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2.  Za prawidłową gospodarkę finansową Miasta odpowiada Zarząd.

R o z d z i a ł  8

Pracownicy samorządowi

§ 52

1.  Pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miejskim są pracownikami samorządowymi.

2.  Pracownikami samorządowymi zatrudnionym na podstawie:

a) wyboru są: Prezydent, jego Zastępcy i etatowi członkowie Zarządu,

b) mianowania: naczelnicy wydziałów. 

R o z d z i a ł  9

Referendum lokalne

§ 53

1.  Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie związanej z kompetencjami i zakresem zadań wykonywanych przez Miasto.

2.  Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:

1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,

2) odwołania Rady przed upływem kadencji.

§ 54

Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

§ 55

Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

 

§ 56

1.  W sprawach istotnych dla Miasta mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami.

2.  Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określa odrębna uchwała Rady.

R o z d z i a ł  10

Postanowienia końcowe

§ 57

1.  Wniosek w sprawie zmian w statucie Miasta mogą zgłosić:

1) radni,

2) komisje Rady,

3) Zarząd.

2.  Projekt uchwały w sprawie zmian w statucie Miasta opiniuje właściwa komisja Rady.

§ 58

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,

2) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym,

3) ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych,

4) ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw,

5) ustawy z dnia 15 września 2000 roku o referendum lokalnym.


 


Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

 




 

Załącznik nr 2 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

 

 



Załącznik nr 3 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

 



 

 

 

 

 

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

 


 

 

 

 

Załącznik nr 5 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

 

Regulamin Użytkowania Hejnału Miasta

 


1.         Postanowienie ogólne

1.  Regulamin reguluje zasady organizacyjne użytkownika hejnału Miasta Wałbrzycha jako dźwiękowego symbolu.

2.  Podstawę prawną stanowi art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (tekst jednolity Dz. U. z 1978 r. Nr 31, poz. 130 z późn. zm.).

3.  Hejnał stanowi wyraz dźwiękowego symbolu mieszkańców Wałbrzycha.

4.  Hejnał jest symbolem organizacyjnym, który integruje społeczność lokalną.

2.         Opis hejnału

1.  Zapis nutowy i dźwiękowy, rodzaj instrumentu: trąbka.

3.         Zasady użytkowania hejnału

1.  Hejnał jest odtwarzany z wieży ratusza miejskiego codziennie o godzinie 1200 oraz w innych porach dnia w zależności od potrzeb.

 

Sygnał hejnału powtarza się czterokrotnie, w nawiązaniu do historycznej tradycji grania hejnałów „na cztery strony świata”.

Hejnał jest odtwarzany przy wykorzystaniu urządzenia elektroakustycznego.

2.  Przy wyjątkowych okazjach: ważnych uroczystościach państwowych, regionalnych i miejskich może być odgrywany przez trębacza.

3.  Hejnał może być emitowany o godzinie dwunastej w lokalnej stacji radiowej.

4.  Hejnał powinien być także rozpowszechniony poprzez udostępnienie na nośnikach elektronicznych i w zapisie nutowym.

4.         Przechowywanie hejnału

Zapis nutowy i magnetyczny przechowywany jest w siedzibie Rady Miejskiej Wałbrzycha.


 

 

 

Załącznik nr 6 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

Regulamin

Użytkowania i przechowywania flagi Miasta Wałbrzycha

 


I.          Postanowienia ogólne

1.  Regulamin reguluje zasady organizacyjne użytkownika i przechowywania flagi Miasta Wałbrzycha jako jego symbolu.

2.  Podstawę prawną regulaminu stanowi art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) w związku z art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (tekst jednolity Dz. U. z 1987 r. Nr 31, poz. 130 z późn. zm.).

3.  Flaga jest zewnętrznym symbolem mieszkańców Wałbrzycha.

4.  Flaga jest symbolem organizacyjnym, który integruje społeczność lokalną.

II.         Opis flagi

Cechy stałe:

Proporcja flagi 5:8.

Wzór graficzny stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.

III.        Zasady użytkowania flagi

1.  Flaga używana jest podczas obchodów świąt państwowych, uroczystości miejskich, regionalnych, szkolnych i branżowych.

2.  Flaga jest stale eksponowana na budynkach lub na masztach przed budynkami Urzędu Miejskiego.

3.  Flaga jest eksponowana w gabinecie Przewodniczącego Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta.

4.  Flaga stanowi element dekoracyjny ulic, obiektów i imprez z okazji rocznicowych wydarzeń o charakterze miejskim, regionalnym lub państwowym.

IV.       Przechowywanie flagi

Wzorzec flagi przechowywany jest w sali obrad plenarnych Rady Miejskiej Wałbrzycha w zamknięciu.


 

 

 

Załącznik nr 1 do regulaminu użytkowania i przechowywania flagi Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

 


 

 


Załącznik nr 7 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1364)

 

Regulamin

nadawania tytułu „Honorowy Obywatel Wałbrzycha”

 


§ 1

1.  Tytuł „Honorowy Obywatel Wałbrzycha” nadaje się osobom, które swoją działalnością w szczególny sposób zasłużyły się Miastu.

2.  Tytuł może być przyznawany zarówno za działalność długotrwałą, jak też za pojedynczy czyn o wyjątkowym znaczeniu dla Miasta i jego mieszkańców.

§ 2

Tytuł mogą otrzymać zarówno mieszkańcy Wałbrzycha, jak i osoby nie mieszkające w Wałbrzychu.

§ 3

Tytuł nadaje Rada Miejska Wałbrzycha w formie uchwały.

§ 4

Z wnioskami o nadanie tytułu mogą wystąpić:

1.         Radni Rady Miejskiej.

2.         Zarząd Miasta.

3.         Organizacje społeczne i polityczne.

4.         Zakład pracy.

§ 5

1.  Wniosek o nadanie tytułu kieruje się do Rady Miejskiej.

2.  Wniosek winien zawierać następujące dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia:

1)    dane osobowe,

 

2) szczegółowy opis zasług i osiągnięć uzasadniających nadanie tytułu,

3) dane o posiadanych odznaczeniach i wyróżnieniach.

§ 6

Wnioski o nadanie tytułu opiniuje i przedstawia Radzie Miejskiej Komisja Statutowo-Regulaminowa.

§ 7

Wykonanie uchwały o nadanie tytułu „Honorowy Obywatel Wałbrzycha” następuje przez wręczenie osobie wyróżnionej pamiątkowego medalu oraz dyplomu honorowego.

§ 8

Medal „Honorowego Obywatela Wałbrzycha” wraz z dyplomem wręcza Przewodniczący Rady Miejskiej lub Prezydent Miasta na uroczystej sesji Rady.

§ 9

Nazwiska osób wyróżnionych tytułem: „Honorowy Obywatel Wałbrzycha” wpisuje się wraz z krótką charakterystyką zasług do Księgi Honorowej Miasta Wałbrzycha.

§ 10

Utrata tytułu następuje mocą uchwały Rady Miejskiej wskutek prawomocnego skazania na karę pozbawienia praw publicznych lub popełnienia czynów nieetycznych.