12

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY STRZEGOM

z dnia 29 listopada 2000 r.

w sprawie zmian w statucie Gminy Strzegom

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska Gminy Strzegom uchwala, co następuje:

 

§ 1

Wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 1 dodaje się ust. 3 o treści:

“3. Użyte w statucie Gminy Strzegom sformułowania oznaczają:

Gmina – Gmina Strzegom,

Statut – Statut Gminy Strzegom,

Rada – Radę Miejską Gminy Strzegom,

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej Gminy Strzegom,

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Gminy Strzegom,

Zarząd – Zarząd Miasta w Strzegomiu,

Radny – Radnego Rady Miejskiej Gminy Strzegom,

Komisja – Komisję Rady Miejskiej Gminy Strzegom,

Burmistrz – Burmistrza Miasta Strzegomia,

Przewodniczący Zarządu – Przewodniczącego Zarządu Miasta w Strzegomiu,

Zastępca Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Strzegomia,

Członek Zarządu – Członka Zarządu Miasta w Strzegomiu,

Ustawa – Ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.)”.

2. § 2 otrzymuje brzmienie:

“Gmina obejmuje obszar o powierzchni 144,71 km2, położona jest w województwie dolnośląskim, powiat świdnicki. Granice gminy określone są na mapce stanowiącej załącznik nr 1 do statutu”.

3. W § 4:

– w ust. 1 dodaje się zdanie o treści: “Herb jest znakiem prawnie chronionym”,

– ust. 4 otrzymuje brzmienie: “Zasady oraz warunki używania herbu i barw miasta Strzegomia przez podmioty inne niż wymienione w ust. 3 określa Rada”.

4. § 5 otrzymuje brzmienie:

“1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność”.

5. W § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Dla realizacji zadania określonego w ust. 1 gmina wykonuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz może wykonywać zadania przejęte od administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumienia, po zapewnieniu koniecznych środków na ich realizację”.

6. W § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Gmina oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie”.

7. W § 10:

– ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz referendum gminnego określają odrębne ustawy”,

– ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy”,

– dodaje się ust. 4 o treści:

“Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała Rady”.

8. W § 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady. Zwołuje i prowadzi sesje Rady. W przypadku konieczności podjęcia przez Radę niezwłocznych działań pod nieobecność Przewodniczącego lub wynikających z innych przyczyn braku możliwości działań Przewodniczącego, a także w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego, zadania zastrzeżone przez ustawę lub statut dla Przewodniczącego wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących”.

9. W § 13:

– w ust. 1 skreśla się drugie zdanie o treści: “W przypadku nieobecności Przewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących”,

– w ust. 3 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

“rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności Zarządu, Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, o ile przepisy szczegółowe nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg”,

– w ust. 3 dotychczasowy pkt 15 otrzymuje numerację pkt 16,

– ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady”,

– ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“Po upływie terminu określonego w ust. 4 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady”,

– dotychczasowy ust. 5 otrzymuje numerację ust. 6.

10. W § 15:

– ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“Zwołując sesję Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych po zasięgnięciu opinii Burmistrza”,

– ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“W przypadkach określonych w § 13 ust. 6 powiadamia się radnych nie później niż 3 dni przed ustalonym terminem obrad”,

– ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Materiały na sesje poświęcone uchwaleniu programów gospodarczych, budżetu, jego zmian w ciągu roku, sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu doręcza się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją”.

11. § 17 otrzymuje brzmienie:

“1. Jawność sesji zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, jeżeli tematyka sesji podlega ustawie o ochronie danych osobowych.

2. Rada w innych uzasadnionych przypadkach może wyłączyć całość lub część sesji. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że podczas obrad mogą być obecne tylko osoby zaproszone do udziału w sesji”.

12. W § 21 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“W porządku obrad sesji przewiduje się:

1) powołanie sekretarza obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) powołanie komisji wnioskowej,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu w okresie od ostatniej sesji,

6) informacje o pracach Przewodniczącego za okres od ostatniej sesji,

7) interpelacje,

8) wolne wnioski zapytania,

9) zakończenie sesji.

13. W § 22:

– ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Podczas trwania sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,

3) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

4) zamknięcie listy mówców,

5) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

6) tajnego głosowania,

7) przeliczania głosów,

8) ogłoszenia przerwy w obradach sesji,

9) o utajnienie sesji lub jej części.

Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów”,

– ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“Wnioski wynikłe w czasie trwania sesji, odczytane przez komisję wnioskową podlegają głosowaniu. Rada decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów”.

14. W § 23 dodaje się:

– ust. 5 w brzmieniu:

“Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie”,

– ust. 6 w brzmieniu:

“Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania”,

– ust. 7 w brzmieniu:

“Po rozpoczęciu procedury głosowania Przewodniczący może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania”,

– ust. 8 w brzmieniu:

“Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień”.

15. W § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam ... (numer sesji) sesję Rady Miejskiej Gminy Strzegom”. Czas otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji”.

16. W § 26 w ust. 2:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

“numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, a także nazwisko i imię sekretarza obrad, przewodniczącego obrad i protokolantów”,

– pkt 8 otrzymuje brzmienie:

“podpis przewodniczącego, sekretarza obrad i sporządzającego protokół”,

– ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Protokoły sesji numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przed dwie ostatnie cyfry roku (z wyjątkiem roku 2000, który należy wpisywać w całości)”,

– ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“Protokoły otrzymują w ciągu kadencji kolejne numery, począwszy od numeru jeden”,

– ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych na piśmie, nie później niż na 3 dni przed sesją, na której następuje przyjęcie protokołu. Poprawki i uzupełnienia stanowią załącznik do protokołu z sesji”,

– dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

“Obsługę Rady i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład Urzędu Miejskiego”.

17. W § 29 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“Na umotywowany wniosek radnego, Rada może dokonać ponownego głosowania – reasumpcji”.

18. W § 31 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia i uchwały, skutki finansowe i źródła ich pokrycia”.

– dotychczasowy ust. 4 otrzymuje numer 5.

19. W § 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Uchwały numeruje się cyframi arabskimi według kolejności podjęcia, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku (za wyjątkiem roku 2000, który należy wpisywać w całości).

20. W § 35 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Członkami komisji, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, mogą być osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji. Przewodniczący Rady wydaje członkom komisji spoza Rady dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady”.

21. W § 37 w ust. 1:

– pkt 3 otrzymuje brzmienie:

“bada zasadność skarg na Zarząd, Burmistrza oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i przygotowuje stanowisko w sprawie zarzutów zawartych w skardze i przedstawia Radzie”,

– dotychczasowy pkt 3 otrzymuje numer 4.

22. W § 40 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczący Rady wystawia i potwierdza radnemu dokument stwierdzający pełnienie funkcji radnego”.

23. § 43 otrzymuje brzmienie:

“1. Radni są zobowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym Przewodniczącemu Rady w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego oraz na dwa miesiące przed upływem kadencji”.

2. Przewodniczący Rady dokonuje analizy zawartych w oświadczeniach danych”.

24. W § 50 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Rada w odrębnej uchwale określa wysokość oraz zasady przyznawania radnym diet za udział w posiedzeniach i pracach Rady i jej organów”.

25. W § 57 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“W posiedzeniach Zarządu uczestniczą bez prawa głosowania Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy – Główny Księgowy Budżetu”.

26. § 63 otrzymuje brzmienie:

“1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3. Uchwałę budżetową Rada uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

4. Do czasu uchwalenia budżetu, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie.

5. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada odrębną uchwalą”.

27. W § 66:

– ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Nawiązania stosunku pracy z Burmistrzem (Przewodniczącym Zarządu) dokonuje Przewodniczący Rady i w tym przypadku pełni funkcje przewidziane w Kodeksie Pracy dla pracodawcy”,

– ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“Nawiązania stosunku pracy z Zastępcą Burmistrza dokonuje Przewodniczący Zarządu”,

– ust. 5 otrzymuje brzmienie:

“Wynagrodzenie dla Burmistrza, tj. miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego, stawkę dodatku funkcyjnego, procentowy wskaźnik dodatku specjalnego, ustala Rada w granicach określonych przepisami o wynagradzaniu pracowników samorządowych na wniosek Przewodniczącego Rady”,

– ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczący Rady ustala wysokość i wypłaca dodatkowe wynagrodzenie roczne dla Przewodniczącego Zarządu (Burmistrza), nagrodę jubileuszową oraz najniższą kwotę w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, od której nalicza się dodatek funkcyjny”,

– dotychczasowy ust. 6 i 7 otrzymują odpowiednio numery 7 i 8.

28. W § 67 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“Kierowników referatów Urzędu zatrudnia się w ramach stosunku pracy na podstawie mianowania przez Przewodniczącego Zarządu”.

29. W § 68 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczący Zarządu jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do Sekretarza i Skarbnika Gminy, pracowników Urzędu oraz dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, do których zatrudniania i zwalniania jest kompetentny Zarząd”.

30. W § 78 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego”.

31. § 79 otrzymuje brzmienie:

“W sprawach, których nie reguluje Statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego”.

32. W załączniku nr 4 – Regulamin pracy Komisji Rewizyjnej – w § 16 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu:

“Komisja rozpatruje skargi dotyczące zadań lub działalności Zarządu, Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań z zakresu administracji rządowej, o ile przepisy szczegółowe nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skargi, oraz na najbliższej sesji przedstawia sposób załatwienia skargi w formie projektu uchwały”.

33. Załącznik nr 6 do statutu gminy Strzegom – Wykaz jednostek organizacyjnych działających na terenie gminy i miasta Strzegom – otrzymuje brzmienie:

I. Jednostki budżetowe

“1. Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Strzegomiu, ul. Rynek 38 – uchwała nr 61/95 z dnia 29.06.1995 r. z późn. zm.

2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Strzegomiu, ul. Rynek 38 – uchwała nr 14/91 z dnia 14.03.1991 r. z późn. zm.

3. Straż Miejska Gminy Strzegom, ul. Rynek 38 – uchwała nr 45/98 z dnia 17.06.1998 r.

4. Publiczne Szkoły Podstawowe – uchwała nr 27/90 z dnia 25.10.1990 r. z późn. zm.:

1. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 1,

2. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Strzegomiu, ul. Jeleniogórska 19,

3. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Strzegomiu, Aleja Wojska Polskiego 3,

4. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 6 im. Bohaterów Westerplatte w Strzegomiu, ul. Brzegowa 1,

5. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jaroszowie,

6. Publiczna Szkoła Podstawowa w Kostrzy, ul. Żeromskiego,

7. Publiczna Szkoła Podstawowa w Rogoźnicy, ul. Parkowa 1,

8. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Goczałkowie, ul. Szkolna 1,

9. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Olszanach,

10. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stanowicach, ul. Świebodzka nr 6–7–9 – uchwała nr 35/99 z dnia 31.05.1999 r.

5. Gimnazja:

1. Gimnazjum nr 1 w Strzegomiu, ul. Brzegowa 1 – uchwała nr 16/99 z dnia 15.03.1999 r.,

2. Gimnazjum nr 2 w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 1 – uchwała nr 17/99 z dnia 15.03.1999 r.,

3. Gimnazjum w Jaroszowie 98 – uchwała nr 18/99 z dnia 15.03.1999 r.,

4. Gimnazjum w Goczałkowie, ul. Szkolna 1 – uchwała nr 19/99 z dnia 15.03.1999 r.

6. Ośrodek Sportu i Rekreacji w Strzegomiu – uchwała nr 81/99 z dnia 28.12.1999 r.

II. Zakłady budżetowe

1. Strzegomskie Centrum Kultury, ul. Paderewskiego 36 – uchwała nr 1/92 z dnia 06.06.1992 r. z późn. zm.

2. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Strzegomiu, ul. Paderewskiego 13 – uchwała nr 100/94 z dnia 29.12.1994 r. z poźn. zm.

3. Zakład Usług Komunalnych w Strzegomiu, Aleja Wojska Polskiego 75 – uchwała nr 25/2000 z dnia 30.05.2000 r.

4. Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Strzegomiu, ul. Wesoła 4 – uchwała nr 25/2000 z dnia 30.05.2000 r.

5. Zakład Zieleni Miejskiej i Usług Pogrzebowych w Strzegomiu, ul. Krótka 7 – uchwała nr 100/94 z dnia 29.12.1994 r.

6. Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Strzegom im. Elizy Orzeszkowej w Strzegomiu, ul. Świdnicka 21–23 – uchwała nr 37/95 z dnia 30.03.1995 r.

7. Publiczne Przedszkola – uchwała nr 84/95 z dnia 30.10.1995 r.

1. Publiczne Przedszkole nr 2 im. Kubusia Puchatka w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 2,

2. Publiczne Przedszkole nr 3 w Strzegomiu, ul. Parkowa 8,

3. Publiczne Przedszkole nr 4 w Strzegomiu, ul. Kościuszki 51,

4. Publiczne Przedszkole w Jaroszowie.

III. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Strzegomiu, ul. Armii Krajowej 23 – uchwała nr 65/98 z dnia 10.11.1998 r.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta w Strzegomiu.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

WICEPRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

MAREK KOLANO