574 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W CHOCIANOWIE z dnia 21 grudnia 2000 r. w
sprawie uchwalenia statutu miasta i gminy Chocianów Na podstawie art. 3 ust.
1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr
58, poz. 261, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 622; z 1997 r. Nr 9, poz. 43,
Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, Nr 123, poz. 775;
z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306
i Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985) Rada Miejska w
Chocianowie uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się statut miasta i gminy
Chocianów w brzmieniu załącznika do uchwały.
§
2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta i Gminy w Chocianowie.
§
3
Tracą moc uchwały:
–
nr XXX/130/96 Rady
Miejskiej w Chocianowie z dnia 29 sierpnia 1996 r. w sprawie statutu
miasta i gminy Chocianów (Dz. Urz. Woj. Legnickiego Nr 54, poz. 419 z
dnia 20.09.1996 r.),
–
nr XXXIV/162/96 Rady
Miejskiej w Chocianowie z dnia 30 grudnia 1996 r. zmieniająca uchwałę
w sprawie statutu miasta i gminy Chocianów,
–
nr V/31/98 Rady
Miejskiej w Chocianowie z dnia 30 grudnia 1998 r. zmieniająca uchwałę w
sprawie statutu miasta i gminy Chocianów,
–
nr XV/90/99 Rady
Miejskiej w Chocianowie z dnia 30 sierpnia 1999 r. zmieniająca uchwalę w
sprawie statutu miasta i gminy Chocianów (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego
Nr 31, poz. 1316 z dnia 22 listopada 1999 r.).
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
KRZYSZTOF LESZCZYŃSKI
Załącznik
do uchwały Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 21 grudnia 2000 r. (poz. 574)
STATUT MIASTA I GMINY
CHOCIANÓW
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Miasto i
gmina Chocianów, zwane dalej „gminą”, tworzą wspólnotę samorządową posiadającą
osobowość prawną.
2. Wszystkie
osoby, które zamieszkują na obszarze miasta i gminy z mocy ustawy o samorządzie
gminnym stanowią wspólnotę samorządową.
3. Jako
jednostka podziału administracyjnego gmina nosi nazwę „miasto i gmina
Chocianów”.
§ 2
1. Gmina
obejmuje powierzchnię 230 km2.
2. Dokładny
przebieg granic gminy Chocianów określa mapka stanowiąca załącznik nr 1 do
statutu.
3. W skład
gminy wchodzą: miasto Chocianów o pow. 731 ha i wsie:
– Brunów o
pow. 1816,9 ha
– Chocianowiec o
pow. 8078,7 ha
– Jabłonów o
pow. 463,9 ha
– Michałów o
pow. 2085,2 ha
– Nowa Wieś o
pow. 851,4 ha
– Ogrodzisko o
pow. 982,2 ha
– Parchów o
pow. 1451,3 ha
– Pogorzeliska o
pow. 998,5 ha
– Raków o
pow. 499,4 ha
– Szklary Dolne o
pow. 1395,1 ha
– Trzmielów o
pow. 1434,2 ha
– Trzebnice o
pow. 1318,9 ha
– Żabice o
pow. 915,8 ha.
4. Siedzibą
władz gminy jest miasto Chocianów.
§ 3
Ilekroć w statucie jest mowa:
o
gminie – należy przez to rozmieć
wspólnotę samorządową obejmującą terytorium miasta i gminy Chocianów,
o
radzie – należy przez to rozumieć
Radę Miejską w Chocianowie,
o zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta i Gminy Chocianów,
o burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Chocianów,
o urzędzie
– należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Chocianów,
o ustawie
– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).
§
4
1. Herbem
gminy Chocianów jest wizerunek stanowiący załącznik nr 2 do statutu.
2. Flaga gminy stanowi kompozycję kolorów: niebieskiego,
białego i czerwonego, z herbem gminy umieszczonym na tle białym. Wzór flagi
stanowi załącznik nr 3 do statutu.
Zakres
działania i zadania gminy
§
5
Do zakresu działania gminy należą
wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na
rzecz innych podmiotów.
§
6
1. Podstawowym
zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
2. Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
3. Zadania, o których mowa w ust. 2, gmina może
wykonywać również na podstawie porozumień z organami administracji
rządowej.
§
7
Do zakresu działania gminy należą w
szczególności zadania własne obejmujące sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony
środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji
ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji,
usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku
oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów
opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli
i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek
upowszechniania kultury,
10) kultury
fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk
i hal targowych,
12) zieleni
gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy
gminnych,
14) porządku
publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania
gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) zapewnienia
kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
§
8
1. W celu
wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać umowy z
innymi podmiotami.
2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera
załącznik nr 4 do statutu.
3. Gmina oraz inna osoba prawna może prowadzić
działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności
publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
4. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym
wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa
odrębna ustawa.
5. Zadaniami użyteczności publicznej, w
rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w ustawie, których
celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług
powszechnie dostępnych.
§
9
1. Gmina może
tworzyć sołectwa, osiedla, kolonie oraz przysiółki jako jednostki pomocnicze
gminy.
2. Przy tworzeniu jednostek pomocniczych
uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz
istniejące więzi między mieszkańcami.
3. Granicę, organizację, zakres i zasady
działania określają statuty jednostek pomocniczych zatwierdzone przez radę.
§
10
1. W gminie
tworzone są jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.
2. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w
drodze uchwały rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:
a) inicjatywa
utworzenia jednostki pomocniczej należy do 10 osobowej grupy mieszkańców obszaru,
który ta jednostka ma obejmować lub organu gminy,
b) projekt
granic jednostki pomocniczej sporządza zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami
utworzenia tej jednostki,
c) po
uzgodnieniu, o którym mowa wyżej, zarząd przeprowadza konsultacje z
mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,
d) przebieg
granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne
i więzi społeczne.
3. Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej,
powinna określać: jej obszar, granice, siedzibę władz, sposób opublikowania
uchwały i datę jej wejścia w życie.
4. W celu zajęcia stanowiska dotyczącego
utworzenia jednostek pomocniczych z inicjatywy rady, konieczne jest
przeprowadzenie konsultacji, w której winno wziąć udział co najmniej 30%
uprawnionej do głosowania społeczności tworzonej jednostki pomocniczej.
§
11
Do łączenia lub znoszenia jednostek
pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy § 9 statutu dotyczącego ich
tworzenia.
§ 12
1. Przewodniczący
organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania
w pracach rady, a w szczególności:
1) brać udział
w sesjach rady i pracach komisji,
2) zgłaszać
wnioski dotyczące sołectw i osiedli,
3) współuczestniczyć
w inicjatywach uchwałodawczych.
2. Przewodniczącemu
organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów
podróży służbowych na zasadach ustalonych przez radę odrębną uchwałą.
§
13
Nadzór nad działalnością organów
jednostek pomocniczych sprawuje rada przy pomocy zarządu.
§
14
1. Jednostki
pomocnicze mogą prowadzić własną gospodarkę finansową.
2. Rada gminy
może odrębną uchwałą przekazać wyodrębnioną część mienia gminnego jednostki pomocniczej,
którą jednostka zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej
określonymi dochodami w zakresie i na zasadach określonych przez radę.
Władze gminy
§
15
1. Wspólnota
samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory
i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Zasady i
tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz referendum określają odrębne ustawy.
3. Organami gminy
są: Rada Miejska zwana dalej „radą” i Zarząd Miasta i Gminy zwany dalej „zarządem”.
§
16
1. Do
wyłącznej właściwości rady należy:
1) uchwalanie
statutu miasta i gminy oraz jego zmian,
2) wybór i
odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie
i odwoływanie skarbnika miasta i gminy, który jest głównym księgowym budżetu,
oraz sekretarza miasta i gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu miasta i
gminy,
4) uchwalanie
budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie
uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego
tytułu,
5) uchwalanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie
programów gospodarczych,
7) ustalanie
zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia
do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań
przez te jednostki,
8) podejmowanie
uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
9) podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) określania
zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania
lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią
inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności
wyłącznie za zgodą rady,
b) emitowania
obligacji oraz określania zasad ich zbywania nabywania i wykupu przez zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych
przez zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,
g) określania
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku
budżetowym,
10) określanie
wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których
mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia
pomników,
14) nadawanie
honorowego obywatelstwa gminy,
15) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.
2. Rada nie
może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
§
17
1. Uchwały
organów gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez
podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że
przepis ustawy stanowi inaczej.
2. W
przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§
18
Organem stanowiącym i kontrolnym w
gminie jest rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach
publicznych mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy,
jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
§
19
1. Ustawowy
skład rady wynosi 22 radnych.
2. Kadencja
rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
§
20
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, a w przypadku jego
nieobecności przez wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Pierwszą
sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji
w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze
całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu
wyników wyborów do rady gminy.
3. Po upływie
terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji
wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego
kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu
wyników wyborów do rady gminy.
4. Na wniosek
zarządu lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady przewodniczący
obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 6 dni od daty złożenia wniosku.
§
21
1. Rada
wybiera ze swojego grona w głosowaniu tajnym przewodniczącego i dwóch
wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu rady.
2. Przewodniczący
rady organizuje pracę rady, prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności
przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wytypowany przez
przewodniczącego rady wiceprzewodniczący.
3. Odwołanie
przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady następuje na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust. 1.
4. Przewodniczący
rady jest uprawniony do:
1) składania
oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad rady i jej komisji,
2) reprezentowania
rady na zewnątrz,
3) nawiązywania
stosunku pracy z burmistrzem w imieniu gminy poprzez wystawienie i podpisanie
aktu wyboru.
5. Przewodniczący
rady, a w przypadku jego nieobecności wskazany przez przewodniczącego rady miejskiej
– wiceprzewodniczący, w szczególności:
–
zwołuje sesje rady,
–
przewodniczy obradom,
–
kieruje obsługą
kancelaryjną posiedzeń rady,
–
zarządza i
przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
–
podpisuje uchwały
rady, czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych
ich mandatu.
§ 22
1. Radni mogą
tworzyć kluby radnych.
2. Kluby
powinny liczyć co najmniej 3 osoby.
3. Powstanie
klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu rady powiadomienia wraz z
listą członków z ich podpisami.
4. Burmistrz
jest zobligowany zapewnić siedzibę dla spotkań klubu radnych.
5. Klub radnych może wybrać spośród siebie przewodniczącego
klubu.
6. Radni na spotkania klubu mogą zapraszać swoich
wyborców.
7. Za spotkanie klubu radnych nie wypłaca się
diet przewidzianych za posiedzenie rady.
8. Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.
Komisje
rady
§ 23
1. W celu
kontrolowania działalności zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w
szczególności: Urzędu Miasta i Gminy, gminnych jednostek budżetowych, jednostek
pomocniczych gminy, rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić wyłącznie
radni.
3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić
przewodniczący i wiceprzewodniczący rady oraz członkowie zarządu.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą
wchodzić w skład komisji powołanej celem sprawdzenia wniosku mieszkańców o
przeprowadzenie referendum gminnego.
5. Komisja
działa zgodnie z regulaminem Komisji Rewizyjnej stanowiącym załącznik nr 5 do
statutu.
§
24
1. Do wykonania swoich zadań rada powołuje odrębną
uchwałą stałe i doraźne komisje rady do określonych zadań i ustala dla nich
nazwy oraz przedmiot działania.
2. Składy liczbowe i osobowe komisji powołanych
zgodnie z ust. 1 rada określa w odrębnych uchwałach.
3. W skład komisji stałych jak i doraźnych, za
wyjątkiem Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić osoby spoza rady, w liczbie
nieprzekraczającej połowy składu komisji.
4. Członkowie komisji spoza rady mają prawo głosowania
na posiedzeniach komisji, nie dotyczy to jednak gości zaproszonych w celach
opiniodawczych. Komisje podlegają radzie i przedkładają jej plan pracy oraz
sprawozdanie ze swojej działalności.
5. Komisje działają według planu pracy, na posiedzeniach
zwoływanych przez przewodniczącego komisji nie rzadziej niż raz na kwartał.
6. Radny może być członkiem jednej komisji stałej.
7. W przypadku zgłoszeń radnych do składu komisji
w liczbie przewyższającej jej skład określony uchwałą rady zgodnie z ust.
2, za wybranych do komisji uważa się tych radnych, którzy w toku wyborów do
składu komisji otrzymali największą liczbę głosów.
8. W razie otrzymania przez kandydatów do składu
komisji równej liczby głosów decydujących o zajęciu ostatniego miejsca w
składzie komisji, pomiędzy tymi kandydatami przeprowadza się losowanie.
9. Przewodniczącego i członków komisji stałej wybiera
rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Przewodniczącym komisji
może być tylko radny. W przypadku rezygnacji lub odwołania przewodniczącego
komisji stałej lub doraźnej rada w trybie pilnym na najbliższej sesji powołuje
nowego przewodniczącego komisji.
10. Prawo
zwoływania posiedzenia komisji przysługuje przewodniczącemu komisji oraz
przewodniczącemu rady.
11. Z każdego
posiedzenia komisja sporządza protokół, który powinien zawierać:
1) numer i
datę posiedzenia,
2) nazwiska
osób uczestniczących w posiedzeniu,
3) informację
dotyczącą rozpatrywanych spraw,
4) wnioski i
opinie.
12. Radny
będący członkiem określonej komisji może uczestniczyć w posiedzeniach i pracach
innych komisji z głosem doradczym.
§
25
Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje
przewodniczący rady lub w jego imieniu wiceprzewodniczący.
§
26
1. Komisje
opiniują projekty uchwał, za wyjątkiem projektów wymienionych w § 3 ust. 4
Regulaminu pracy Rady Miejskiej, a opinie są odczytywane przez przewodniczących
komisji na posiedzeniach rady.
2. Komisja
jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej
kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków
komisji.
3. Komisja
wydaje opinię zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczbę głosów
decyduje głos przewodniczącego komisji.
§
27
1. Radny jest
zobowiązany uczestniczyć w pracach komisji, której jest członkiem.
2. W
posiedzeniu komisji może uczestniczyć przewodniczący rady, wiceprzewodniczący,
członkowie zarządu z głosem doradczym.
3. W
posiedzeniu komisji biorą udział kierownicy jednostek gminnych bądź pracownicy
tych jednostek, których temat bezpośrednio dotyczy,
4. Uczestnictwo
osób, o których mowa w ust. 3, uzgadnia przewodniczący komisji z biurem rady.
5. Pracownik
biura rady powiadamia te osoby o posiedzeniu informując o temacie posiedzenia
§
28
1. Radny
reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, przyjmuje skargi, zgłoszenia, postulaty i przedstawia je organom
gminy do rozpatrzenia.
2. Radny może
podjąć działania interwencyjne w formie zgłoszenia lub interpelacji w organach
gminy w sprawach jej mieszkańców.
3. Radny nie
może indywidualnie domagać się od jednostek samorządowych wydawania dokumentów
lub udzielania informacji chronionych ustawą o ochronie danych osobowych i
ustawą o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.
4. Osoba
wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie
gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce
organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta
obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia
ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
§
29
1. Radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach
rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został
desygnowany.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od
pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.
4. Na zasadach ustalonych przez radę, radnemu przysługują
diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
5. Przepisy
ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady.
6. Radni są
obowiązani złożyć oświadczenie przewodniczącemu rady o swoim stanie majątkowym
według wzoru formularza oświadczenia określonego w drodze rozporządzenia
przez Prezesa Rady Ministrów w terminach:
– trzydziestu
dni od dnia objęcia mandatu,
– co roku –
do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
– na dwa
miesiące przed datą wyborów do rad gmin.
7. Przewodniczący
rady składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, przewodniczącemu zarządu.
8. Przewodniczący
zarządu składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, Wojewodzie Dolnośląskiemu.
9. Radny jest
zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.
Organy
wykonawcze gminy
Zarząd
Gminy
§
30
1. Organem
wykonawczym gminy jest zarząd, w liczbie 7 osób.
2. W skład
zarządu wchodzą: burmistrz jako przewodniczący zarządu, zastępca burmistrza i 5
członków zarządu.
3. Przewodniczącym
zarządu jest burmistrz.
4. Burmistrz
organizuje prace zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje
gminę na zewnątrz.
5. Burmistrz,
jego zastępca oraz pozostali członkowie zarządu mogą być wybierani spośród
radnych lub spoza składu rady.
§
31
1. Członkowie
zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach zarządu.
2. Nieobecność
na posiedzeniu zarządu należy usprawiedliwić co najmniej na 1 dzień przed
terminem posiedzenia.
3. Odwołanie
burmistrza, jego zastępcy i członków zarządu odbywa się zgodnie z
obowiązującymi przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
4. Po upływie
kadencji rady, zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.
§
32
1. Zarząd
wykonuje uchwały rady i realizuje zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań
zarządu należy w szczególności:
1) opracowanie
i przedstawienie radzie wszystkich spraw, o których stanowi rada oraz przygotowanie
projektów uchwał w tych sprawach,
2) określenie
sposobu wykonania uchwał,
3) gospodarowanie
mieniem gminnym,
4) przygotowywanie
projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań
z działalności finansowej gminy,
5) zatrudnianie
i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
6) wykonywanie
zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
7) przesyłanie
projektu budżetu gminy do wiadomości regionalnej izbie obrachunkowej,
8) informowanie
mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki
społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
9) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami
znajdującymi się na jej terenie,
10) wydawanie
zarządzeń porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki, jeżeli jest to niezbędne
dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju
i bezpieczeństwa publicznego. Zarządzenia te wymagają zatwierdzenia na
najbliższym posiedzeniu rady,
11) udzielanie
kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa
do zarządzania mieniem jednostek,
12) prowadzenie
spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych
do wysokości ustalonej przez radę,
13) zaciąganie
długoterminowych oraz krótkoterminowych pożyczek i kredytów oraz udzielanie
poręczeń w wysokości określonej przez radę,
14) ustalanie
zakresu spraw gminy, które burmistrz może powierzyć sekretarzowi gminy do wykonywania
w jego imieniu.
§
33
1. Oświadczenie
woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie
zarządu gminy lub jeden członek zarządu wraz z wyznaczoną przez zarząd osobą,
tj. pełnomocnikiem, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Zarząd
może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń
woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność
prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla
swojej skuteczności kontrasygnaty skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Kierownicy
jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają
jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.
§
34
1. Zarząd
wykonuje zadania przy pomocy urzędu.
2. Organizację
i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez
radę na wniosek zarządu.
3. Kierownikiem
urzędu jest burmistrz.
§
35
1. Sekretarz
gminy organizuje pracę urzędu oraz prowadzi sprawy gminy powierzone przez
burmistrza w zakresie ustalonym przez zarząd.
2. Szczegółowe
zadania oraz kompetencje sekretarza i skarbnika gminy określa regulamin
organizacyjny urzędu.
Burmistrz
Miasta i Gminy
§
36
1. Burmistrz
jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru dokonanego
przez radę.
2. Stosunek
pracy na podstawie wyboru z burmistrzem w imieniu gminy nawiązuje
przewodniczący rady poprzez wystawienie i podpisanie aktu wyboru.
3. Wynagrodzenie
dla burmistrza ustala rada zgodnie z obowiązującymi tabelami wynagrodzeń
dla pracowników samorządowych.
4. Do zadań i
kompetencji burmistrza należy w szczególności:
1) organizowanie
pracy zarządu,
2) kierowanie
bieżącymi sprawami gminy,
3) ogłaszanie
budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,
4) ogłaszanie
sprawozdań z wykonania budżetu,
5) wydawanie
sekretarzowi gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw
gminy,
6) reprezentowanie
gminy podczas uroczystości lokalnych,
7) podejmowanie
decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w zakresie
przewidzianym przepisami prawa,
8) upoważnienie
swojego zastępcy lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji administracyjnych
w imieniu burmistrza.
§
37
1. Burmistrz
gminy jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników urzędu oraz
kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Burmistrz
nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy na podstawie mianowania i umowy o pracę z
pracownikami samorządowymi.
3. Burmistrz
nawiązuje stosunek pracy na podstawie wyboru z zastępcą burmistrza i ustala dla
niego wynagrodzenie.
4. Burmistrz
nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania z sekretarzem i skarbnikiem
gminy, kierownikiem i zastępcą kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
§
38
W przypadku nieobecności burmistrza
lub niemożności pełnienia przez niego funkcji zadania i kompetencje burmistrza
wykonuje jego zastępca.
Szczegółowy
tryb pracy Zarządu Miasta i Gminy
§
39
1. Posiedzenia
zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Terminy
posiedzeń ustala przewodniczący zarządu.
3. Posiedzeniom
zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie jego nieobecności zastępca.
§
40
1. W
posiedzeniach zarządu poza członkami zarządu uczestniczą sekretarz i skarbnik
gminy bez prawa głosowania.
2. Zarząd
może zapraszać na swoje posiedzenia także inne osoby zainteresowane tematyką
obrad.
3. W
posiedzeniu zarządu mogą uczestniczyć radni niebędący członkami zarządu – po
uprzednim uzgodnieniu z przewodniczącym zarządu.
§
41
1. Za
przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za obsługę
techniczno-organizacyjną zarządu odpowiada sekretarz miasta i gminy.
2. Materiały
na posiedzenie zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty
w dniu poprzedzającym posiedzenie.
3. Projekty
uchwał powinny być zaopiniowane pod względem zgodności z prawem przez radcę prawnego.
4. Porządek
oraz tematykę posiedzenia zarządu ustala burmistrz w porozumieniu z sekretarzem
gminy.
§
42
1. Z
posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który powinien zawierać między
innymi:
1) nazwiska
członków zarządu obecnych na posiedzeniu,
2) numer, datę
i treść spraw rozpatrywanych oraz adnotacje o podjętych rozstrzygnięciach,
3) wyniki
głosowania,
4) tekst
zgłoszonych lub podjętych uchwał, postanowień, decyzji i wniosków,
5) podpisy
członków zarządu.
2. Członkowie
zarządu mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia protokołu. O uwzględnieniu
poprawek decyduje przewodniczący zarządu.
3. Protokół
przyjmuje się na następnym posiedzeniu zarządu.
4. Zbiór
protokołów i uchwał zarządu prowadzi pracownik referatu organizacyjnego
wyznaczony przez burmistrza.
§
43
1. Zarząd
podejmuje uchwały i decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy składu zarządu, w głosowaniu jawnym, w którym biorą udział
wyłącznie członkowie zarządu.
2. W
przypadku równej liczby oddanych głosów w głosowaniu jawnym „za” i
„przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego zarządu.
§
44
1. Uchwały
zarządu są oznaczone następująco: numer posiedzenia, kolejny numer uchwały, rok
oraz data podjęcia.
2. Uchwały
zarządu podpisuje przewodniczący, a wynik głosowania nad ich projektami
odnotowuje się w protokole.
3. Uchwały
zarządu ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez pracownika referatu
organizacyjnego.
4. Kopie
uchwał doręcza się kierownikom referatów, kierownikom jednostek lub pracownikom
urzędu, którym powierzono wykonanie uchwały.
§
45
1. Sprawy do
rozpatrzenia na posiedzeniu rady, terminy i sposób ich opracowania zarząd
ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.
2. Projekty
uchwał na posiedzenie rady przygotowywane są przez zarząd i przedkładane do
zaopiniowania merytorycznym komisjom rady.
§
46
Na każdej sesji burmistrz składa
informację z działalności zarządu między posiedzeniami rady.
Referendum
gminne
§
47
1. Mieszkańcy
gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w każdej ważnej sprawie dla gminy w
głosowaniu powszechnym poprzez referendum.
2. Do
wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:
1) samoopodatkowania
mieszkańców na cele publiczne,
2) odwołania
rady przed upływem kadencji.
§
48
1. Referendum
przeprowadza się z inicjatywy rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców
uprawnionych do głosowania.
2. Referendum
jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do
głosowania.
§
49
W referendum mogą brać udział
wyłącznie mieszkańcy gminy stale zamieszkujący na jej obszarze i posiadający
czynne prawo wyborcze do rad gmin.
§
50
Uchwałę o przeprowadzeniu referendum,
określającą jego przedmiot i termin, burmistrz z upoważnienia komisarza
wyborczego podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy.
§
51
Zasady oraz tryb przeprowadzenia
referendum określa odrębna ustawa.
§
52
1. Wynik
referendum jest rozstrzygający, jeśli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej
referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów.
2. Wynik
referendum w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne jest
rozstrzygający, jeżeli padło za tym co najmniej 2/3 ważnie oddanych głosów.
Akty
prawa miejscowego
§
53
1. Na
podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów
prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na obszarze gminy w zakresie:
1) wewnętrznego
ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji
urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad
zarządu mieniem gminnym,
4) zasad trybu
korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
2. Rada może
wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub
zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa
publicznego.
3. Przepisy
porządkowe, o których mowa w ust. 2, mogą przewidywać za ich naruszenie karę
grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o
wykroczeniach.
4. Przepisy
gminne rada ustala w drodze uchwały:
1) w przypadku
niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydawać zarząd w formie zarządzenia,
2) zarządzenie,
o którym mowa w pkt 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. Traci
ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na
najbliższej sesji,
3) w razie
przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia, rada określa termin
utraty jego mocy obowiązującej.
5. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią
inaczej, przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń
urzędu.
Gospodarka
finansowa gminy
§
54
Gmina samodzielnie prowadzi własną
gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
§
55
Zgodnie z ustaloną przez radę
procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego
i objaśnieniami, zarząd przedstawia radzie najpóźniej do 15 listopada roku
poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie
obrachunkowej celem zaopiniowania.
§
56
1. Budżet
jest uchwalany do końca roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie
później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
2. Do czasu uchwalenia budżetu przez radę, jednak
nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej
jest projekt budżetu przedłożony radzie.
§
57
1. Dochodami
gminy są:
1) podatki,
opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
2) dochody z
majątku gminy,
3) subwencja
ogólna z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) dotacje
celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,
2) wpływy z
samoopodatkowania się mieszkańców,
3) spadki,
zapisy i darowizny,
4) inne
dochody.
§
58
1. Wydatki
nie mogą przekraczać dochodów.
2. W przypadku, gdy planowane wydatki budżetowe
przewyższają planowane dochody, należy w uchwale budżetowej określić
pokrycie niedoboru.
3. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań
finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną
pokryte.
4. Uchwały dotyczące zobowiązań finansowych zapadają
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.
§
59
1. Dyspozycja
środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
2. Wydatki
dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych – w granicach uchwalonych
przez radę.
§
60
1. Za
prawidłową gospodarkę finansową odpowiada zarząd.
2. Gospodarka
finansowa jest jawna.
3. Burmistrz
niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania na
tablicy ogłoszeń urzędu.
4. Kontrolę
gospodarki finansowej gminy sprawuje regionalna izba obrachunkowa.
§
61
1. Sprawozdania
z wykonania budżetu gminy podlegają sprawdzeniu i zaopiniowaniu przez Komisję
Rewizyjną, która występuje z wnioskiem do rady o udzielenie lub
nieudzielenie absolutorium zarządowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez regionalną
izbę obrachunkową.
2. Sprawozdanie
z wykonania budżetu gminy zatwierdza rada do 30 kwietnia oraz na ostatniej
sesji kadencji.
3. Po
rozpatrzeniu sprawozdania rada podejmuje uchwalę w sprawie udzielenia lub
nieudzielenia absolutorium w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§
62
Obsługę bankową gminy wykonuje bank
wybrany przez radę w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.
Wspólne sesje rad gmin
§
63
1. Rada może
odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin.
2. Wspólne
sesje organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.
3. Wspólne
sesje mogą być zwoływane przede wszystkim do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia
spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.
4. Zawiadomienie
o wspólnej sesji podpisuje przewodniczący danej rady.
§
64
1. Wspólna
sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z
każdej rady.
2. Przewodniczący
rad uczestniczących we wspólnej sesji, wybierają przewodniczącego sesji.
3. Koszty
wspólnej sesji ponoszą wspólnie rady gmin, biorące udział w sesji, chyba że
radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
§
65
1. Uchwały
wspólnej sesji zapadają w drodze oddzielnego głosowania uczestniczących w sesji
rad.
2. Uchwały
oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący uczestniczących w sesji rad.
3. Do
wspólnych sesji mają zastosowanie ogólne terminy i tryb przygotowywania,
zwoływania i przebiegu sesji.
Postanowienia
końcowe
§
66
Zasady prowadzenia dokumentacji
pracy organów gminy regulują odrębne przepisy i zarządzenia burmistrza.
§
67
1. Uchwalenie
statutu i zmian do statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu rady.
2. W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie
ustawa o samorządzie gminnym oraz inne ustawy szczególne.
3. Statut miasta i gminy wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik
nr 1 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
Załącznik
nr 2 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
Załącznik
nr 3 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
Załącznik
nr 4 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
WYKAZ
GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
GMINY CHOCIANÓW
Jednostki
budżetowe
1. Urząd Miasta i Gminy w Chocianowie
2. Przedszkole Miejskie w Chocianowie
3. Ośrodek Pomocy Społecznej w Chocianowie
4. Gminny Zespół Szkół w Chocianowe
w tym:
– Gimnazjum
– Szkoła
Podstawowa nr 1 w Chocianowie
5. Szkoła Podstawowa nr 2 w Chocianowie
6. Szkoła Podstawowa w Trzebnicach
7. Szkoła Podstawowa w Parchowie
8. Szkoła Podstawowa w Szklarach Dolnych
Zakłady
budżetowe
Miejski
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej
Instytucje
kultury
1. Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy
2. Chocianowski Ośrodek Kultury
Placówki
służby zdrowia
Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Chocianowie
Załącznik
nr 5 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
ZASADY
FUNKCJONOWANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§
1
Komisja Rewizyjna zwana dalej
„komisją” jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności zarządu gminy,
podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o
samorządzie gminnym, statutu miasta i gminy oraz niniejszych zasad.
§ 3
Komisja podlega wyłącznie radzie
miejskiej i działa w jej imieniu.
§ 4
1. Komisja
podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę oraz
wyłącznie na jej zlecenie.
2. Komisja
może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte planem pracy
na zlecenie rady.
§
5
Komisja Rewizyjna składa się z
przewodniczącego i dwóch członków komisji powołanych przez radę
w formie uchwały.
§ 6
1. Posiedzenie
komisji jest zwoływane przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej
jednak niż raz na kwartał.
2. Komisja
może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
3. Posiedzenie
jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu
komisji.
4. Rozstrzygnięcia
zapadają zwykłą większością głosów.
5. Zasada
zwoływania posiedzeń komisji określona w § 24 punkt 10 statutu dotyczy
wszystkich komisji stałych i doraźnych.
§
7
Rozstrzygnięcia komisji mają formę
opinii i wniosków i są przedkładane radzie.
§
8
Do zadań komisji należy:
1) opiniowanie wykonania budżetu miasta i gminy,
2) wnioskowanie
do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek
w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę
obrachunkową,
3) badanie i
ocena na zlecenie rady materiałów z kontroli zarządu lub gminnych jednostek
organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,
4) opiniowanie
wniosków o odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem
komisja przedkłada przewodniczącemu rady,
5) opiniowanie
zamiaru organu gminy powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie
umowy--zlecenia lub umowy agencyjnej albo udzielenia zamówienia publicznego w
zakresie objętym przepisami o zamówieniach publicznych,
6) kontrola w
zakresie przestrzegania i realizacji postanowień statutu miasta i gminy, uchwał
rady,
7) wnioskowanie
do rady o przeprowadzenie kontroli przez regionalną izbę obrachunkową lub inne
organy kontroli,
8) inne
zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.
§
9
Komisja przeprowadza kontrolę w
oparciu o następujące kryteria:
1) legalności (badanie zgodności działania
kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwałami rady),
2) gospodarności,
3) rzetelności
(czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy).
§
10
Przewodniczący komisji zawiadamia
burmistrza lub kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia
kontroli co najmniej 7 dni przed terminem kontroli, za wyjątkiem kontroli
doraźnej oraz określa zakres kontroli.
§
11
Komisja uprawniona jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów kontrolowanej
jednostki,
2) wglądu do
akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z
jej działalnością,
3) wglądu do
protokołów z posiedzeń zarządu miasta i gminy. Nie dotyczy to protokołów z
części posiedzeń utajnionych, dla których zarząd powinien wskazać przyczynę
wyłączenia z podaniem podstawy prawnej,
4) zabezpieczenia
dokumentów oraz innych dowodów,
5) powołania –
w razie potrzeby – biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
6) żądania od
pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach
dotyczących przedmiotu kontroli,
7) przyjmowania
oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§
12
1. Kierownik
jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym
odpowiednich warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas
dokonywanych czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do
przestrzegania:
– przepisów
o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki
kontrolowanej,
– przepisów
wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji
niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.
3. Działalność
zespołu kontrolującego nie może naruszać porządku pracy jednostki
kontrolowanej.
§
13
Zadaniem komisji jest:
– rzetelne i
obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
– ustalenie
nieprawidłowości i uchybień, przyczyn ich powstania oraz skutków, jak również
osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wskazanie
przykładów dobrej i sumiennej pracy.
§
14
1. Z
przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący
oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. W
protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i
nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również
osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
3. Protokół
powinien ponadto zawierać:
– imiona i
nazwiska osób kontrolujących,
– określenie
zakresu kontroli,
– czas
trwania kontroli,
– ewentualne
zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej.
4. Protokół
sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – jeden otrzymuje kierownik
jednostki kontrolowanej, drugi z którym zapoznaje się rada, znajduje się w
aktach komisji.
§
15
Na podstawie wyniku przeprowadzonej
kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość.
§
16
1. Kierownicy
jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani
w wyznaczonym terminie zawiadomić radę o sposobie wykorzystania uwag i
wykonaniu wniosków.
2. W razie
braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnienie – przyczyny ich
niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.
§
17
Odstąpienie od wykonania wniosków
komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania
innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może
nastąpić za zgodą komisji.
Załącznik
nr 6 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
REGULAMIN PRACY RADY MIEJSKIEJ
Zadania ogólne
§ 1
Rada rozpatruje na sesjach i
rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji,
określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.
§ 2
Porządek obrad przygotowuje
przewodniczący rady lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący.
§ 3
1. Sesje rady
mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
2. Ogłoszenie
terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów
pisemnego powiadomienia radnych.
3. O sesji
rady przewodniczący rady powiadamia pisemnie jej członków co najmniej 7 dni
przed terminem, wskazując miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia, dostarczając
radnym proponowany porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności
projekty uchwał.
4. W
uzasadnionych przypadkach zarząd może przedłożyć projekt uchwały w dniu sesji.
Rada przez głosowanie, zwykłą większością głosów, może włączyć projekt do
porządku obrad.
§ 4
Przewodniczący rady podaje do publicznej
wiadomości zawiadomienie o sesji.
§ 5
1. Przed
otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną
listę obecności podpisują sołtysi i przewodniczący zarządów osiedli, zaproszeni
na sesję.
2. Radny
zobowiązany jest przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w obradach
do końca. W przypadku przybycia radnego po przyjęciu przez radę porządku
obrad, radny powinien zgłosić przewodniczącemu swoje przybycie.
3. Radny jest
zobowiązany powiadomić przewodniczącego rady lub biuro rady o planowanej
nieobecności na posiedzeniu.
4. Przepis
ust. 3 stosuje się również w przypadku opuszczenia przez radnego posiedzenia
przed jego zakończeniem.
5. Powyższe
dotyczy także udziału w pracach komisji rady, przy czym przez przewodniczącego
rady rozumie się przewodniczącego komisji.
§ 6
1. Pierwszą
sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego
przewodniczącego, przewodniczący rady poprzedniej kadencji.
2. Porządek
obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:
1) złożenie
ślubowania przez nowo wybranych radnych,
2) wybór
przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady,
3) ustalenie
terminu wyboru burmistrza,
4) informację
ustępującego zarządu o stanie budżetu gminy.
3. Na
pierwszej sesji nowo wybranej rady radni składają ślubowanie. Ślubowanie odbywa
się w ten sposób, że po odczytaniu roty:
„Ślubuję
uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać
zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie
i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie
szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy”
¨ najmłodszy radny wywołuje kolejno radnych, którzy
powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”.
4. Radni,
którzy nie byli obecni na pierwszej sesji lub którzy uzyskali mandat w trakcie
kadencji, składają ślubowanie na najbliższej sesji rady, na której są obecni.
§ 7
1. Obrady
rady są jawne.
2. Rada może
wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych punktów
porządku obrad na wniosek radnego, wniosek może być zgłoszony na początku sesji
jak również w trakcie obrad.
3. Po
ogłoszeniu tajności na sali obrad zostają radni i pracownik obsługi biura
rady.
4. Osoby
uczestniczące w tajnej części obrad nie mogą bez pisemnej zgody
przewodniczącego ujawnić treści dotyczącej tej części obrad.
5. Cześć
protokołu sesji dotycząca posiedzenia tajnego musi być zamknięta i dostępna
tylko za zgodą przewodniczącego rady.
§
8
Obsługę rady i jej organów zapewnia burmistrz.
Przygotowanie,
prowadzenie i dokumentowanie sesji
§
9
1. Przygotowanie
materiałów na sesję zapewnia zarząd. Obsługę organizacyjno-techniczną pełni pracownik
biura rady.
2. Materiały
na sesję, w tym projekty uchwał, zarząd przekazuje do biura rady nie później
niż 10 dni przed terminem sesji.
3. Projekty
uchwał przekazywane do biura rady winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
4. Przed
każdą sesją przewodniczący rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych.
§
10
1. Sesję
otwiera przewodniczący rady formułą: „Otwieram ... sesję Rady Miejskiej w Chocianowie,
po wyczerpaniu porządku obrad zamyka ją formułą: „Zamykam sesję Rady Miejskiej
w Chocianowie”.
2. Po sprawdzeniu prawomocności obrad (quorum)
przewodniczący przedstawia proponowany porządek sesji. Z wnioskiem o
uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub burmistrz.
3. Wniosek o uzupełnienie porządku sesji, jego zatwierdzenie
lub zdjęcie punktu z porządku obrad zapada zwykłą większością głosów w
głosowaniu jawnym.
§
11
1. Sesjami
zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady.
2. Plan pracy rady przygotowuje przewodniczący
przy współudziale wiceprzewodniczących rady i przewodniczących komisji i
przedstawia go radzie do zatwierdzenia.
3. W porządku obrad sesji zwyczajnej przewiduje
się następujące stałe punkty:
1) zatwierdzenie
porządku obrad,
2) przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
3) podjęcie
uchwał,
4) informację
burmistrza o pracy zarządu między sesjami,
5) informacje
i komunikaty przewodniczącego rady,
6) interpelacje
i wnioski radnych.
§
12
1. Sesje
nadzwyczajne zwołuje się na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego
składu rady.
2. O sesji nadzwyczajnej powiadamia się radnych
bez obowiązku zachowania terminu określonego w § 3 ust. 3.
§
13
1. Przewodniczący
prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję
nad każdym punktem.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności
zgłoszeń.
3. Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi
dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.
4. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim
radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony
dla niego czas, przewodniczący może przywołać radnego do „rzeczy”, a po
dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
5. Jeżeli treść lub sposób wystąpień albo
zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają
powadze sesji, przewodniczący obrad przywołuje radnego „do porządku”,
a gdy przywołanie „do porządku” nie odniosło skutku, może odebrać mu głos
– fakt ten odnotowuje się
w protokole sesji.
6. Przewodniczący
obrad może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza rady w przypadku
uchwalenia tajności obrad oraz tym, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
7. Przewodniczący
obrad może udzielić głosu osobom spoza rady w sprawach publicznych po uprzednim
zgłoszeniu się ich do zabrania głosu i uzyskaniu zgody rady.
8. Przewodniczący
obrad może udzielić głosu przewodniczącym zarządów osiedli i sołtysom po
uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu w sprawach jednostek
pomocniczych, których są przedstawicielami.
9. Postanowienia
ust. 3, 4, 5 i 6 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady.
§
14
1. W porządku
obrad przewiduje się zgłoszenie wniosków i interpelacji ustnie i na piśmie.
2. Interpelacje
i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej; powinny one
być sformułowane jasno i zwięźle, ze szczegółowym określeniem sprawy oraz ze
wskazaniem adresata.
3. Interpelacje
można składać w biurze rady lub na sesji w punkcie „Interpelacje i wnioski
radnych”.
4. Adresat
interpelacji zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od
dnia jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu i do biura rady.
5. Radny ma
prawo poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W przypadku
zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadawala, rada na wniosek składającego
interpelację może zażądać dodatkowych wyjaśnień.
§
15
1. Radny ma
prawo zgłosić na sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w
szczególności:
1) stwierdzenia quorum,
2) uchwalenia tajności obrad,
3) poprawek do projektów uchwał, odroczenia do
następnej sesji lub odesłania do komisji bądź zdjęcia z porządku obrad
kwestionowanych projektów uchwał,
4) zakończenia dyskusji,
5) przeliczenia głosów,
6) zmianę porządku obrad,
7) zamknięcia listy mówców,
8) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji,
9) ograniczenia czasu przemówień,
10) kolejności
głosowania poprawek lub wniosków,
11) głosowanie
bez dyskusji.
2. Wątpliwości
co do charakteru wniosku rozstrzyga przewodniczący obrad.
3. Wniosek
formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym
wysłuchaniu wnioskodawcy.
4. Rada
podejmuje decyzję w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów.
§
16
1. Z każdego
posiedzenia rady sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer,
datę, numery podjętych uchwał,
2) stwierdzenie
prawomocności obrad,
3) zatwierdzony
porządek obrad,
4) przebieg
obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych
wniosków,
5) podpis
przewodniczącego obrad i protokolanta.
2. Do protokołu z obrad sesji załącza się:
1) listę
obecności radnych,
2) listę
zaproszonych gości,
3) teksty
podjętych uchwał,
4) oświadczenia
i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego,
5) złożone na
piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych.
3. Protokół numeruje się cyframi rzymskimi,
rozpoczynając numerację od początku kadencji.
§
17
1. Protokół
wykłada się do wglądu radnym w biurze rady najpóźniej 14 dni roboczych po
sesji.
2. Protokół przyjmuje się na następnej sesji.
3. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do
protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej
sesji.
4. O uwzględnieniu poprawek decyduje przewodniczący
po wysłuchaniu protokolanta lub przesłuchaniu zapisu na taśmie magnetofonowej.
Tryb
głosowania
§
18
1. Głosowanie
jawne przeprowadza przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczących rady.
2. W głosowaniu udział biorą jedynie członkowie
rady.
3. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów
„za”, która przewyższa o jeden głos liczbę głosów „przeciw”.
4. Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas,
gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o
jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów (przeciw i
wstrzymujących się).
5. W przypadku równej liczby głosów „za” i
„przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego.
6. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na
sesji spośród radnych komisja skrutacyjna w co najmniej 3-osobowym składzie.
Głosowanie tajne odbywa się przy użyciu kart opatrzonych podłużną pieczęcią rady.
Na kartach powinno być zaznaczone: „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”.
7. Głosowanie imienne przeprowadza powołana na
sesji spośród radnych komisja skrutacyjna w co najmniej 3-osobowym składzie.
Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych
imieniem i nazwiskiem oraz opatrzonych podłużną pieczęcią rady. Na kartach
powinno być zaznaczone: „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”.
8. Po zakończeniu głosowania sporządza się
protokół zawierający imienny skład komisji skrutacyjnej, wyniki głosowania oraz
odpowiedź na pytanie zawarte w karcie. Protokół odczytuje przewodniczący komisji
skrutacyjnej przeprowadzającej głosowanie.
9. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej.
10. Rada może
zdecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej
do głosowania tajnego.
11. Pod
głosowanie poddaje się następujące możliwości:
1) za uchwałą,
2) przeciwko
uchwale,
3) wstrzymanie
się od głosu.
12. W
głosowaniach, w których dokonuje się
wyboru osób, stosuje się odpowiednio ust. 11 i przewodniczący rady pyta przed
głosowaniem, czy osoba wyraża zgodę na kandydowanie.
§
19
1. Wybór
burmistrza następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów
ustawowego składu rady.
2. Na wniosek
burmistrza rada w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów wybiera zastępcę
burmistrza oraz członków zarządu.
3. Zarząd
jest wybierany na okres kadencji rady, z tym, że pełni swoją funkcję do
czasu wyboru zarządu przez radę nowej kadencji.
4. Zasady i
tryb odwołania burmistrza, jego zastępcy i zarządu gminy określa ustawa o
samorządzie gminnym.
Uchwały
rady
§
20
1. Uchwały
rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu
rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Inicjatywę
uchwałodawczą posiadają: zarząd, komisje rady oraz każdy radny.
3. Projektodawca
odpowiada za treść merytoryczną, a przy opracowaniu podstawy prawnej może
korzystać z pomocy radcy prawnego.
4. Projekt
uchwały powinien być opiniowany przez zarząd oraz właściwą komisję rady.
5. Projekt
uchwały bez opinii właściwej komisji i zarządu nie może być poddany pod
głosowanie rady.
6. W
wyjątkowych sytuacjach projekty uchwał mogą być poddane pod głosowanie rady bez
zachowania procedury określonej w punktach 4 i 5, za uprzednią zgodą rady, z
uzasadnieniem wnioskodawcy.
§
21
1. Sprawy
rozpatrywane na sesjach rada rozstrzyga, podejmując uchwały, które są odrębnymi
dokumentami zawierającymi:
1) tytuł,
numer, datę,
2) podstawę
prawną,
3) regulację
sprawy będącej przedmiotem uchwały,
4) określenie
organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) termin
wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.
2. Wyjątek
stanowią uchwały o charakterze proceduralnym, które są odnotowywane w protokole
z sesji.
3. Podjęte
uchwały numeruje się podając kolejno numer sesji (cyframi rzymskimi), numer
uchwały (cyframi arabskimi) w kadencji oraz rok podjęcia.
4. Projekt
uchwały powinien być zaopiniowany przez radcę prawnego pod względem zgodności z
obowiązującym prawem.
5. Projekt
uchwały powinien zawierać pisemne uzasadnienie, a w przypadkach rodzących
skutki finansowe wskazywać źródło środków niezbędnych do realizacji uchwały.
6. Uchwalę
podjętą na sesji podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który
przewodniczył obradom.
7. Oryginały
uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w biurze rady.
8. Kopie
uchwał przekazuje się zarządowi niezwłocznie po podpisaniu przez
przewodniczącego rady celem ich wykonania.
§
22
1. Burmistrz
obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od daty
ich podjęcia.
2. Burmistrz
przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1
uchwalę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały
objęte zakresem nadzoru izby.
Załącznik
nr 7 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)
Stanowiska pracy i kryteria zatrudniania
pracowników
na podstawie mianowania
I. Stanowiska
pracy:
1) kierownicy
referatów,
2) inspektorzy.
II. Kryteria
zatrudniania na podstawie mianowania:
1) wymagania kwalifikacyjne wg obowiązujących w
tym zakresie przepisów
prawnych,
2) staż
pracy – min. 5 lat w tutejszym urzędzie, dotyczy pkt I ppkt 2,
3) pozytywna
ocena pracy.