574

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W CHOCIANOWIE

z dnia 21 grudnia 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu miasta i gminy Chocianów

       Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 622; z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, Nr 123, poz. 775; z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306 i Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985) Rada Miejska w Chocianowie uchwala, co następuje:

 

 


§ 1

Uchwala się statut miasta i gminy Chocianów w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy w Chocianowie.


 

§ 3

Tracą moc uchwały:

                 nr XXX/130/96 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 29 sierpnia 1996 r. w sprawie statutu miasta i gminy Chocianów (Dz. Urz. Woj. Legnickiego Nr 54, poz. 419 z dnia 20.09.1996 r.),

                 nr XXXIV/162/96 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 30 grudnia 1996 r. zmieniająca uchwałę w sprawie statutu miasta i gminy Chocianów,

                 nr V/31/98 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 30 grudnia 1998 r. zmieniająca uchwałę w sprawie statutu miasta i gminy Chocianów,

                 nr XV/90/99 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 30 sierpnia 1999 r. zmieniająca uchwalę w sprawie statutu miasta i gminy Chocianów (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 31, poz. 1316 z dnia 22 listopada 1999 r.).

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w  Dzienniku    Urzędowym   Województwa   Dolnośląskiego.

 

 

                                             PRZEWODNICZĄCY

                                                RADY MIEJSKIEJ

                                     KRZYSZTOF LESZCZYŃSKI


 

 

 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 21 grudnia 2000 r. (poz. 574)

 

 

STATUT MIASTA I GMINY

CHOCIANÓW

 

 


Postanowienia ogólne

§ 1

1.  Miasto i gmina Chocianów, zwane dalej „gminą”, tworzą wspólnotę samorządową posiadającą osobowość prawną.

2.  Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze miasta i gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią wspólnotę samorządową.

3.  Jako jednostka podziału administracyjnego gmina nosi nazwę „miasto i gmina Chocianów”.

§ 2

1.  Gmina obejmuje powierzchnię 230 km2.

2.  Dokładny przebieg granic gminy Chocianów określa mapka stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

3.  W skład gminy wchodzą: miasto Chocianów o pow. 731 ha i wsie:

     Brunów                         o pow. 1816,9 ha

     Chocianowiec o pow. 8078,7 ha

     Jabłonów                     o pow.   463,9 ha

     Michałów                     o pow. 2085,2 ha

     Nowa Wieś                  o pow.   851,4 ha

     Ogrodzisko                  o pow.   982,2 ha

     Parchów                                  o pow. 1451,3 ha

     Pogorzeliska   o pow.   998,5 ha

     Raków                          o pow.   499,4 ha

     Szklary Dolne  o pow. 1395,1 ha

     Trzmielów                    o pow. 1434,2 ha

     Trzebnice                     o pow. 1318,9 ha

     Żabice                          o pow.   915,8 ha.

4.  Siedzibą władz gminy jest miasto Chocianów.

§ 3

Ilekroć w statucie jest mowa:

o gminie – należy przez to rozmieć wspólnotę samorządową obejmującą terytorium miasta i gminy Chocianów,

o radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Chocianowie,

o zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta i Gminy Chocianów,

o burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Chocianów,

o urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Chocianów,

o ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

§ 4

1.  Herbem gminy Chocianów jest wizerunek stanowiący załącznik nr 2 do statutu.

2.  Flaga gminy stanowi kompozycję kolorów: niebieskiego, białego i czerwonego, z herbem gminy umieszczonym na tle białym. Wzór flagi stanowi załącznik nr 3 do statutu.

Zakres działania i zadania gminy

§ 5

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 6

1.  Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2.  Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

3.  Zadania, o których mowa w ust. 2, gmina może wykonywać również na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.

§ 7

Do zakresu działania gminy należą w szczególności zadania własne obejmujące sprawy:

  1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

  2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

  3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

  4) lokalnego transportu zbiorowego,

  5) ochrony zdrowia,

  6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

  7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

  8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

  9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

§ 8

1.  W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać umowy z innymi podmiotami.

2.  Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 4 do statutu.

3.  Gmina oraz inna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

4.  Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

5.  Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w ustawie, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

§ 9

1.  Gmina może tworzyć sołectwa, osiedla, kolonie oraz przysiółki jako jednostki pomocnicze gminy.

2.  Przy tworzeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzi między mieszkańcami.

3.  Granicę, organizację, zakres i zasady działania określają statuty jednostek pomocniczych zatwierdzone przez radę.

§ 10

1.  W gminie tworzone są jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.

2.  Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:

a) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 10 osobowej grupy mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub organu gminy,

b) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

c)  po uzgodnieniu, o którym mowa wyżej, zarząd przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne
i więzi społeczne.

3.  Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej, powinna określać: jej obszar, granice, siedzibę władz, sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.

4.  W celu zajęcia stanowiska dotyczącego utworzenia jednostek pomocniczych z inicjatywy rady, konieczne jest przeprowadzenie konsultacji, w której winno wziąć udział co najmniej 30% uprawnionej do głosowania społeczności tworzonej jednostki pomocniczej.

§ 11

Do łączenia lub znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy § 9 statutu dotyczącego ich tworzenia.

§ 12

1.  Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach rady i pracach komisji,

2) zgłaszać wnioski dotyczące sołectw i osiedli,

3) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych.

2.  Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez radę odrębną uchwałą.

§ 13

Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje rada przy pomocy zarządu.

§ 14

1.  Jednostki pomocnicze mogą prowadzić własną gospodarkę finansową.

2.  Rada gminy może odrębną uchwałą przekazać wyodrębnioną część mienia gminnego jednostki pomocniczej, którą jednostka zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej określonymi dochodami w zakresie i na zasadach określonych przez radę.

Władze gminy

§ 15

1.  Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

2.  Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

3.  Organami gminy są: Rada Miejska zwana dalej „radą” i Zarząd Miasta i Gminy zwany dalej „zarządem”.

§ 16

1.  Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie statutu miasta i gminy oraz jego zmian,

2) wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta i gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza miasta i gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu miasta i gminy,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania nabywania i wykupu przez zarząd,

c)  zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i)   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

2.  Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 17

1.  Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.

2.  W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 18

Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 19

1.  Ustawowy skład rady wynosi 22 radnych.

2.  Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

§ 20

1.  Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności przez wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.  Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3.  Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

4.  Na wniosek zarządu lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 6 dni od daty złożenia wniosku.

§ 21

1.  Rada wybiera ze swojego grona w głosowaniu tajnym przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2.  Przewodniczący rady organizuje pracę rady, prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wytypowany przez przewodniczącego rady wiceprzewodniczący.

3.  Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust. 1.

4.  Przewodniczący rady jest uprawniony do:

1) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad rady i jej komisji,

2) reprezentowania rady na zewnątrz,

3) nawiązywania stosunku pracy z burmistrzem w imieniu gminy poprzez wystawienie i podpisanie aktu wyboru.

5.  Przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wskazany przez przewodniczącego rady miejskiej – wiceprzewodniczący, w szczególności:

        zwołuje sesje rady,

        przewodniczy obradom,

        kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń rady,

        zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

        podpisuje uchwały rady, czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 22

1.  Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2.  Kluby powinny liczyć co najmniej 3 osoby.

3.  Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu rady powiadomienia wraz z listą członków z ich podpisami.

4.  Burmistrz jest zobligowany zapewnić siedzibę dla spotkań klubu radnych.

5.  Klub radnych może wybrać spośród siebie przewodniczącego klubu.

6.  Radni na spotkania klubu mogą zapraszać swoich wyborców.

7.  Za spotkanie klubu radnych nie wypłaca się diet przewidzianych za posiedzenie rady.

8.  Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.

Komisje rady

§ 23

1.  W celu kontrolowania działalności zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Miasta i Gminy, gminnych jednostek budżetowych, jednostek pomocniczych gminy, rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić wyłącznie radni.

3.  W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić przewodniczący i wiceprzewodniczący rady oraz członkowie zarządu.

4.  Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład komisji powołanej celem sprawdzenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

5.  Komisja działa zgodnie z regulaminem Komisji Rewizyjnej stanowiącym załącznik nr 5 do statutu.

§ 24

  1. Do wykonania swoich zadań rada powołuje odrębną uchwałą stałe i doraźne komisje rady do określonych zadań i ustala dla nich nazwy oraz przedmiot działania.

  2. Składy liczbowe i osobowe komisji powołanych zgodnie z ust. 1 rada określa w odrębnych uchwałach.

  3. W skład komisji stałych jak i doraźnych, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić osoby spoza rady, w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.

  4. Członkowie komisji spoza rady mają prawo głosowania na posiedzeniach komisji, nie dotyczy to jednak gości zaproszonych w celach opiniodawczych. Komisje podlegają radzie i przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdanie ze swojej działalności.

  5. Komisje działają według planu pracy, na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji nie rzadziej niż raz na kwartał.

  6. Radny może być członkiem jednej komisji stałej.

  7. W przypadku zgłoszeń radnych do składu komisji w liczbie przewyższającej jej skład określony uchwałą rady zgodnie z ust. 2, za wybranych do komisji uważa się tych radnych, którzy w toku wyborów do składu komisji otrzymali największą liczbę głosów.

  8. W razie otrzymania przez kandydatów do składu komisji równej liczby głosów decydujących o zajęciu ostatniego miejsca w składzie komisji, pomiędzy tymi kandydatami przeprowadza się losowanie.

  9. Przewodniczącego i członków komisji stałej wybiera rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Przewodniczącym komisji może być tylko radny. W przypadku rezygnacji lub odwołania przewodniczącego komisji stałej lub doraźnej rada w trybie pilnym na najbliższej sesji powołuje nowego przewodniczącego komisji.

10. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje przewodniczącemu komisji oraz przewodniczącemu rady.

11. Z każdego posiedzenia komisja sporządza protokół, który powinien zawierać:

1) numer i datę posiedzenia,

2) nazwiska osób uczestniczących w posiedzeniu,

3) informację dotyczącą rozpatrywanych spraw,

4) wnioski i opinie.

12. Radny będący członkiem określonej komisji może uczestniczyć w posiedzeniach i pracach innych komisji z głosem doradczym.

§ 25

Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący rady lub w jego imieniu wiceprzewodniczący.

§ 26

1.  Komisje opiniują projekty uchwał, za wyjątkiem projektów wymienionych w § 3 ust. 4 Regulaminu pracy Rady Miejskiej, a opinie są odczytywane przez przewodniczących komisji na posiedzeniach rady.

2.  Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

3.  Komisja wydaje opinię zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczbę głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 27

1.  Radny jest zobowiązany uczestniczyć w pracach komisji, której jest członkiem.

2.  W posiedzeniu komisji może uczestniczyć przewodniczący rady, wiceprzewodniczący, członkowie zarządu z głosem doradczym.

3.  W posiedzeniu komisji biorą udział kierownicy jednostek gminnych bądź pracownicy tych jednostek, których temat bezpośrednio dotyczy,

4.  Uczestnictwo osób, o których mowa w ust. 3, uzgadnia przewodniczący komisji z biurem rady.

5.  Pracownik biura rady powiadamia te osoby o posiedzeniu informując o temacie posiedzenia

§ 28

1.  Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje skargi, zgłoszenia, postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

2.  Radny może podjąć działania interwencyjne w formie zgłoszenia lub interpelacji w organach gminy w sprawach jej mieszkańców.

3.  Radny nie może indywidualnie domagać się od jednostek samorządowych wydawania dokumentów lub udzielania informacji chronionych ustawą o ochronie danych osobowych i ustawą o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.

4.  Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

§ 29

1.  Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.  Radny jest zobowiązany brać udział w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został desygnowany.

3.  Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

4.  Na zasadach ustalonych przez radę, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

5.  Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady.

6.  Radni są obowiązani złożyć oświadczenie przewodniczącemu rady o swoim stanie majątkowym według wzoru formularza oświadczenia określonego w drodze rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów w terminach:

   trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu,

   co roku – do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,

   na dwa miesiące przed datą wyborów do rad gmin.

7.  Przewodniczący rady składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, przewodniczącemu zarządu.

8.  Przewodniczący zarządu składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, Wojewodzie Dolnośląskiemu.

9.  Radny jest zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Organy wykonawcze gminy

Zarząd Gminy

§ 30

1.  Organem wykonawczym gminy jest zarząd, w liczbie 7 osób.

2.  W skład zarządu wchodzą: burmistrz jako przewodniczący zarządu, zastępca burmistrza i 5 członków zarządu.

3.  Przewodniczącym zarządu jest burmistrz.

4.  Burmistrz organizuje prace zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

5.  Burmistrz, jego zastępca oraz pozostali członkowie zarządu mogą być wybierani spośród radnych lub spoza składu rady.

§ 31

1.  Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach zarządu.

2.  Nieobecność na posiedzeniu zarządu należy usprawiedliwić co najmniej na 1 dzień przed terminem posiedzenia.

3.  Odwołanie burmistrza, jego zastępcy i członków zarządu odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

4.  Po upływie kadencji rady, zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.

§ 32

1.  Zarząd wykonuje uchwały rady i realizuje zadania gminy określone przepisami prawa.

2.  Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) opracowanie i przedstawienie radzie wszystkich spraw, o których stanowi rada oraz przygotowanie projektów uchwał w tych sprawach,

2) określenie sposobu wykonania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem gminnym,

4) przygotowywanie projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

7) przesyłanie projektu budżetu gminy do wiadomości regionalnej izbie obrachunkowej,

8) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

  9) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,

10) wydawanie zarządzeń porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Zarządzenia te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,

11) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem jednostek,

12) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

13) zaciąganie długoterminowych oraz krótkoterminowych pożyczek i kredytów oraz udzielanie poręczeń w wysokości określonej przez radę,

14) ustalanie zakresu spraw gminy, które burmistrz może powierzyć sekretarzowi gminy do wykonywania w jego imieniu.

§ 33

1.  Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu gminy lub jeden członek zarządu wraz z wyznaczoną przez zarząd osobą, tj. pełnomocnikiem, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2.  Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3.  Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

4.  Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

§ 34

1.  Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu.

2.  Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę na wniosek zarządu.

3.  Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

§ 35

1.  Sekretarz gminy organizuje pracę urzędu oraz prowadzi sprawy gminy powierzone przez burmistrza w zakresie ustalonym przez zarząd.

2.  Szczegółowe zadania oraz kompetencje sekretarza i skarbnika gminy określa regulamin organizacyjny urzędu.

Burmistrz Miasta i Gminy

§ 36

1.  Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru dokonanego przez radę.

2.  Stosunek pracy na podstawie wyboru z burmistrzem w imieniu gminy nawiązuje przewodniczący rady poprzez wystawienie i podpisanie aktu wyboru.

3.  Wynagrodzenie dla burmistrza ustala rada zgodnie z obowiązującymi tabelami wynagrodzeń dla pracowników samorządowych.

4.  Do zadań i kompetencji burmistrza należy w szczególności:

1) organizowanie pracy zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) ogłaszanie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

4) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

5) wydawanie sekretarzowi gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy,

6) reprezentowanie gminy podczas uroczystości lokalnych,

7) podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w zakresie przewidzianym przepisami prawa,

8) upoważnienie swojego zastępcy lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza.

§ 37

1.  Burmistrz gminy jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2.  Burmistrz nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy na podstawie mianowania i umowy o pracę z pracownikami samorządowymi.

3.  Burmistrz nawiązuje stosunek pracy na podstawie wyboru z zastępcą burmistrza i ustala dla niego wynagrodzenie.

4.  Burmistrz nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania z sekretarzem i skarbnikiem gminy, kierownikiem i zastępcą kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

§ 38

W przypadku nieobecności burmistrza lub niemożności pełnienia przez niego funkcji zadania i kompetencje burmistrza wykonuje jego zastępca.

Szczegółowy tryb pracy Zarządu Miasta i Gminy

§ 39

1.  Posiedzenia zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2.  Terminy posiedzeń ustala przewodniczący zarządu.

3.  Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie jego nieobecności zastępca.

§ 40

1.  W posiedzeniach zarządu poza członkami zarządu uczestniczą sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosowania.

2.  Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia także inne osoby zainteresowane tematyką obrad.

3.  W posiedzeniu zarządu mogą uczestniczyć radni niebędący członkami zarządu – po uprzednim uzgodnieniu z przewodniczącym zarządu.

§ 41

1.  Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za obsługę techniczno-organizacyjną zarządu odpowiada sekretarz miasta i gminy.

2.  Materiały na posiedzenie zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty w dniu poprzedzającym posiedzenie.

3.  Projekty uchwał powinny być zaopiniowane pod względem zgodności z prawem przez radcę prawnego.

4.  Porządek oraz tematykę posiedzenia zarządu ustala burmistrz w porozumieniu z sekretarzem gminy.

§ 42

1.  Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który powinien zawierać między innymi:

1) nazwiska członków zarządu obecnych na posiedzeniu,

2) numer, datę i treść spraw rozpatrywanych oraz adnotacje o podjętych rozstrzygnięciach,

3) wyniki głosowania,

4) tekst zgłoszonych lub podjętych uchwał, postanowień, decyzji i wniosków,

5) podpisy członków zarządu.

2.  Członkowie zarządu mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia protokołu. O uwzględnieniu poprawek decyduje przewodniczący zarządu.

3.  Protokół przyjmuje się na następnym posiedzeniu zarządu.

4.  Zbiór protokołów i uchwał zarządu prowadzi pracownik referatu organizacyjnego wyznaczony przez burmistrza.

§ 43

1.  Zarząd podejmuje uchwały i decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu zarządu, w głosowaniu jawnym, w którym biorą udział wyłącznie członkowie zarządu.

2.  W przypadku równej liczby oddanych głosów w głosowaniu jawnym „za” i „przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego zarządu.

§ 44

1.  Uchwały zarządu są oznaczone następująco: numer posiedzenia, kolejny numer uchwały, rok oraz data podjęcia.

2.  Uchwały zarządu podpisuje przewodniczący, a wynik głosowania nad ich projektami odnotowuje się w protokole.

3.  Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez pracownika referatu organizacyjnego.

4.  Kopie uchwał doręcza się kierownikom referatów, kierownikom jednostek lub pracownikom urzędu, którym powierzono wykonanie uchwały.

§ 45

1.  Sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu rady, terminy i sposób ich opracowania zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2.  Projekty uchwał na posiedzenie rady przygotowywane są przez zarząd i przedkładane do zaopiniowania merytorycznym komisjom rady.

§ 46

Na każdej sesji burmistrz składa informację z działalności zarządu między posiedzeniami rady.

Referendum gminne

§ 47

1.  Mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w każdej ważnej sprawie dla gminy w głosowaniu powszechnym poprzez referendum.

2.  Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:

1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,

2) odwołania rady przed upływem kadencji.

§ 48

1.  Referendum przeprowadza się z inicjatywy rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2.  Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

§ 49

W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy gminy stale zamieszkujący na jej obszarze i posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.

§ 50

Uchwałę o przeprowadzeniu referendum, określającą jego przedmiot i termin, burmistrz z upoważnienia komisarza wyborczego podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy.

§ 51

Zasady oraz tryb przeprowadzenia referendum określa odrębna ustawa.

§ 52

1.  Wynik referendum jest rozstrzygający, jeśli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów.

2.  Wynik referendum w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne jest rozstrzygający, jeżeli padło za tym co najmniej 2/3 ważnie oddanych głosów.

Akty prawa miejscowego

§ 53

1.  Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na obszarze gminy w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminnym,

4) zasad trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

2.  Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

3.  Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 2, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

4.  Przepisy gminne rada ustala w drodze uchwały:

1) w przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydawać zarząd w formie zarządzenia,

2) zarządzenie, o którym mowa w pkt 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji,

3) w razie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia, rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

5.  Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń urzędu.

Gospodarka finansowa gminy

§ 54

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

§ 55

Zgodnie z ustaloną przez radę procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, zarząd przedstawia radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej celem zaopiniowania.

§ 56

1.  Budżet jest uchwalany do końca roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

2.  Do czasu uchwalenia budżetu przez radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie.

§ 57

1.  Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2.  Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 58

1.  Wydatki nie mogą przekraczać dochodów.

2.  W przypadku, gdy planowane wydatki budżetowe przewyższają planowane dochody, należy w uchwale budżetowej określić pokrycie niedoboru.

3.  Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

4.  Uchwały dotyczące zobowiązań finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.

§ 59

1.  Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

2.  Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych – w granicach uchwalonych przez radę.

§ 60

1.  Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada zarząd.

2.  Gospodarka finansowa jest jawna.

3.  Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania na tablicy ogłoszeń urzędu.

4.  Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje regionalna izba obrachunkowa.

§ 61

1.  Sprawozdania z wykonania budżetu gminy podlegają sprawdzeniu i zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną, która występuje z wnioskiem do rady o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

2.  Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy zatwierdza rada do 30 kwietnia oraz na ostatniej sesji kadencji.

3.  Po rozpatrzeniu sprawozdania rada podejmuje uchwalę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 62

Obsługę bankową gminy wykonuje bank wybrany przez radę w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.

Wspólne sesje rad gmin

§ 63

1.  Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin.

2.  Wspólne sesje organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.

3.  Wspólne sesje mogą być zwoływane przede wszystkim do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

4.  Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisuje przewodniczący danej rady.

§ 64

1.  Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2.  Przewodniczący rad uczestniczących we wspólnej sesji, wybierają przewodniczącego sesji.

3.  Koszty wspólnej sesji ponoszą wspólnie rady gmin, biorące udział w sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

§ 65

1.  Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze oddzielnego głosowania uczestniczących w sesji rad.

2.  Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący uczestniczących w sesji rad.

3.  Do wspólnych sesji mają zastosowanie ogólne terminy i tryb przygotowywania, zwoływania i przebiegu sesji.

Postanowienia końcowe

§ 66

Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów gminy regulują odrębne przepisy i zarządzenia burmistrza.

 

§ 67

1.  Uchwalenie statutu i zmian do statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.

2.  W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym oraz inne ustawy szczególne.

3.  Statut miasta i gminy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 


 

 

 

 

Załącznik nr 1 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 


 

 

 

Załącznik nr 2 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 

 

WYKAZ

GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

GMINY CHOCIANÓW

 

 

Jednostki budżetowe

1.      Urząd Miasta i Gminy w Chocianowie

2.      Przedszkole Miejskie w Chocianowie

3.      Ośrodek Pomocy Społecznej w Chocianowie

4.      Gminny Zespół Szkół w Chocianowe

         w tym:

                   Gimnazjum

                   Szkoła Podstawowa nr 1 w Chocianowie

5.      Szkoła Podstawowa nr 2 w Chocianowie

6.      Szkoła Podstawowa w Trzebnicach

7.      Szkoła Podstawowa w Parchowie

8.      Szkoła Podstawowa w Szklarach Dolnych

Zakłady budżetowe

Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

Instytucje kultury

1.      Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy

2.      Chocianowski Ośrodek Kultury

Placówki służby zdrowia

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Chocianowie

 

 

 

Załącznik nr 5 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 

 

ZASADY

FUNKCJONOWANIA KOMISJI REWIZYJNEJ

 

 


§ 1

Komisja Rewizyjna zwana dalej „komisją” jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności zarządu gminy, podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu miasta i gminy oraz niniejszych zasad.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie radzie miejskiej i działa w jej imieniu.

§ 4

1.  Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę oraz wyłącznie na jej zlecenie.

2.  Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte planem pracy na zlecenie rady.

§ 5

Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków komisji powołanych przez radę w formie uchwały.

§ 6

1.  Posiedzenie komisji jest zwoływane przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.  Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

3.  Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

4.  Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów.

5.  Zasada zwoływania posiedzeń komisji określona w § 24 punkt 10 statutu dotyczy wszystkich komisji stałych i doraźnych.

§ 7

Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii i wniosków i są przedkładane radzie.

§ 8

Do zadań komisji należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu miasta i gminy,

2) wnioskowanie do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową,

3) badanie i ocena na zlecenie rady materiałów z kontroli zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,

4) opiniowanie wniosków o odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem komisja przedkłada przewodniczącemu rady,

5) opiniowanie zamiaru organu gminy powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy--zlecenia lub umowy agencyjnej albo udzielenia zamówienia publicznego w zakresie objętym przepisami o zamówieniach publicznych,

6) kontrola w zakresie przestrzegania i realizacji postanowień statutu miasta i gminy, uchwał rady,

7) wnioskowanie do rady o przeprowadzenie kontroli przez regionalną izbę obrachunkową lub inne organy kontroli,

8) inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

§ 9

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwałami rady),

2) gospodarności,

3) rzetelności (czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy).

§ 10

Przewodniczący komisji zawiadamia burmistrza lub kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej 7 dni przed terminem kontroli, za wyjątkiem kontroli doraźnej oraz określa zakres kontroli.

§ 11

Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) wglądu do protokołów z posiedzeń zarządu miasta i gminy. Nie dotyczy to protokołów z części posiedzeń utajnionych, dla których zarząd powinien wskazać przyczynę wyłączenia z podaniem podstawy prawnej,

4) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

5) powołania – w razie potrzeby – biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

6) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

7) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 12

1.  Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2.  Podczas dokonywanych czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

   przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,

   przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.

3.  Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać porządku pracy jednostki kontrolowanej.

§ 13

Zadaniem komisji jest:

   rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

   ustalenie nieprawidłowości i uchybień, przyczyn ich powstania oraz skutków, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

   wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 14

1.  Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2.  W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3.  Protokół powinien ponadto zawierać:

   imiona i nazwiska osób kontrolujących,

   określenie zakresu kontroli,

   czas trwania kontroli,

   ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej.

4.  Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi z którym zapoznaje się rada, znajduje się w aktach komisji.

§ 15

Na podstawie wyniku przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość.

§ 16

1.  Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić radę o sposobie wykorzystania uwag i wykonaniu wniosków.

2.  W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnienie – przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.

§ 17

Odstąpienie od wykonania wniosków komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą komisji.


 

 

 

Załącznik nr 6 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 

 

REGULAMIN PRACY RADY MIEJSKIEJ

 

 


Zadania ogólne

§ 1

Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.

§ 2

Porządek obrad przygotowuje przewodniczący rady lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący.

§ 3

1.  Sesje rady mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2.  Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów pisemnego powiadomienia radnych.

3.  O sesji rady przewodniczący rady powiadamia pisemnie jej członków co najmniej 7 dni przed terminem, wskazując miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia, dostarczając radnym proponowany porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności projekty uchwał.

4.  W uzasadnionych przypadkach zarząd może przedłożyć projekt uchwały w dniu sesji. Rada przez głosowanie, zwykłą większością głosów, może włączyć projekt do porządku obrad.

§ 4

Przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

§ 5

1.  Przed otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną listę obecności podpisują sołtysi i przewodniczący zarządów osiedli, zaproszeni na sesję.

2.  Radny zobowiązany jest przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w obradach do końca. W przypadku przybycia radnego po przyjęciu przez radę porządku obrad, radny powinien zgłosić przewodniczącemu swoje przybycie.

3.  Radny jest zobowiązany powiadomić przewodniczącego rady lub biuro rady o planowanej nieobecności na posiedzeniu.

4.  Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku opuszczenia przez radnego posiedzenia przed jego zakończeniem.

5.  Powyższe dotyczy także udziału w pracach komisji rady, przy czym przez przewodniczącego rady rozumie się przewodniczącego komisji.

§ 6

1.  Pierwszą sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego, przewodniczący rady poprzedniej kadencji.

2.  Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,

2) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady,

3) ustalenie terminu wyboru burmistrza,

4) informację ustępującego zarządu o stanie budżetu gminy.

3.  Na pierwszej sesji nowo wybranej rady radni składają ślubowanie. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty:

     „Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy”

¨    najmłodszy radny wywołuje kolejno radnych, którzy powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”.

4.  Radni, którzy nie byli obecni na pierwszej sesji lub którzy uzyskali mandat w trakcie kadencji, składają ślubowanie na najbliższej sesji rady, na której są obecni.

§ 7

1.  Obrady rady są jawne.

2.  Rada może wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych punktów porządku obrad na wniosek radnego, wniosek może być zgłoszony na początku sesji jak również w trakcie obrad.

3.  Po ogłoszeniu tajności na sali obrad zostają radni i pracownik obsługi biura rady.

4.  Osoby uczestniczące w tajnej części obrad nie mogą bez pisemnej zgody przewodniczącego ujawnić treści dotyczącej tej części obrad.

5.  Cześć protokołu sesji dotycząca posiedzenia tajnego musi być zamknięta i dostępna tylko za zgodą przewodniczącego rady.

§ 8

Obsługę rady i jej organów zapewnia burmistrz.

Przygotowanie, prowadzenie i dokumentowanie sesji

§ 9

1.  Przygotowanie materiałów na sesję zapewnia zarząd. Obsługę organizacyjno-techniczną pełni pracownik biura rady.

2.  Materiały na sesję, w tym projekty uchwał, zarząd przekazuje do biura rady nie później niż 10 dni przed terminem sesji.

3.  Projekty uchwał przekazywane do biura rady winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.

4.  Przed każdą sesją przewodniczący rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych.

§ 10

1.  Sesję otwiera przewodniczący rady formułą: „Otwieram ... sesję Rady Miejskiej w Chocianowie, po wyczerpaniu porządku obrad zamyka ją formułą: „Zamykam sesję Rady Miejskiej w Chocianowie”.

2.  Po sprawdzeniu prawomocności obrad (quorum) przewodniczący przedstawia proponowany porządek sesji. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub burmistrz.

3.  Wniosek o uzupełnienie porządku sesji, jego zatwierdzenie lub zdjęcie punktu z porządku obrad zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 11

1.  Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady.

2.  Plan pracy rady przygotowuje przewodniczący przy współudziale wiceprzewodniczących rady i przewodniczących komisji i przedstawia go radzie do zatwierdzenia.

3.  W porządku obrad sesji zwyczajnej przewiduje się następujące stałe punkty:

1) zatwierdzenie porządku obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) podjęcie uchwał,

4) informację burmistrza o pracy zarządu między sesjami,

5) informacje i komunikaty przewodniczącego rady,

6) interpelacje i wnioski radnych.

§ 12

1.  Sesje nadzwyczajne zwołuje się na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

2.  O sesji nadzwyczajnej powiadamia się radnych bez obowiązku zachowania terminu określonego w § 3 ust. 3.

§ 13

1.  Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem.

2.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

3.  Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.

4.  W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywołać radnego do „rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

5.  Jeżeli treść lub sposób wystąpień albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący obrad przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie „do porządku” nie odniosło skutku, może odebrać mu głos – fakt ten odnotowuje się
w protokole sesji.

6.  Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza rady w przypadku uchwalenia tajności obrad oraz tym, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

7.  Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobom spoza rady w sprawach publicznych po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu i uzyskaniu zgody rady.

8.  Przewodniczący obrad może udzielić głosu przewodniczącym zarządów osiedli i sołtysom po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu w sprawach jednostek pomocniczych, których są przedstawicielami.

9.  Postanowienia ust. 3, 4, 5 i 6 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady.

§ 14

1.  W porządku obrad przewiduje się zgłoszenie wniosków i interpelacji ustnie i na piśmie.

2.  Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej; powinny one być sformułowane jasno i zwięźle, ze szczegółowym określeniem sprawy oraz ze wskazaniem adresata.

3.  Interpelacje można składać w biurze rady lub na sesji w punkcie „Interpelacje i wnioski radnych”.

4.  Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu i do biura rady.

5.  Radny ma prawo poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W przypadku zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadawala, rada na wniosek składającego interpelację może zażądać dodatkowych wyjaśnień.

§ 15

1.  Radny ma prawo zgłosić na sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

  1) stwierdzenia quorum,

  2) uchwalenia tajności obrad,

  3) poprawek do projektów uchwał, odroczenia do następnej sesji lub odesłania do komisji bądź zdjęcia z porządku obrad kwestionowanych projektów uchwał,

  4) zakończenia dyskusji,

  5) przeliczenia głosów,

  6) zmianę porządku obrad,

  7) zamknięcia listy mówców,

  8) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji,

  9) ograniczenia czasu przemówień,

10) kolejności głosowania poprawek lub wniosków,

11) głosowanie bez dyskusji.

2.  Wątpliwości co do charakteru wniosku rozstrzyga przewodniczący obrad.

3.  Wniosek formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym wysłuchaniu wnioskodawcy.

4.  Rada podejmuje decyzję w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 16

1.  Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę, numery podjętych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,

5) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

2.  Do protokołu z obrad sesji załącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę zaproszonych gości,

3) teksty podjętych uchwał,

4) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego,

5) złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych.

3.  Protokół numeruje się cyframi rzymskimi, rozpoczynając numerację od początku kadencji.

§ 17

1.  Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady najpóźniej 14 dni roboczych po sesji.

2.  Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

3.  Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

4.  O uwzględnieniu poprawek decyduje przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta lub przesłuchaniu zapisu na taśmie magnetofonowej.

Tryb głosowania

§ 18

1.  Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczących rady.

2.  W głosowaniu udział biorą jedynie członkowie rady.

3.  Zwykła większość głosów jest to liczba głosów „za”, która przewyższa o jeden głos liczbę głosów „przeciw”.

4.  Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów (przeciw i wstrzymujących się).

5.  W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego.

6.  Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacyjna w co najmniej 3-osobowym składzie. Głosowanie tajne odbywa się przy użyciu kart opatrzonych podłużną pieczęcią rady. Na kartach powinno być zaznaczone: „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”.

7.  Głosowanie imienne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacyjna w co najmniej 3-osobowym składzie. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem oraz opatrzonych podłużną pieczęcią rady. Na kartach powinno być zaznaczone: „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”.

8.  Po zakończeniu głosowania sporządza się protokół zawierający imienny skład komisji skrutacyjnej, wyniki głosowania oraz odpowiedź na pytanie zawarte w karcie. Protokół odczytuje przewodniczący komisji skrutacyjnej przeprowadzającej głosowanie.

  9. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej.

10. Rada może zdecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej do głosowania tajnego.

11. Pod głosowanie poddaje się następujące możliwości:

1) za uchwałą,

2) przeciwko uchwale,

3) wstrzymanie się od głosu.

12. W głosowaniach, w których  dokonuje się wyboru osób, stosuje się odpowiednio ust. 11 i przewodniczący rady pyta przed głosowaniem, czy osoba wyraża zgodę na kandydowanie.

§ 19

1.  Wybór burmistrza następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

2.  Na wniosek burmistrza rada w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów wybiera zastępcę burmistrza oraz członków zarządu.

3.  Zarząd jest wybierany na okres kadencji rady, z tym, że pełni swoją funkcję do czasu wyboru zarządu przez radę nowej kadencji.

4.  Zasady i tryb odwołania burmistrza, jego zastępcy i zarządu gminy określa ustawa o samorządzie gminnym.

Uchwały rady

§ 20

1.  Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: zarząd, komisje rady oraz każdy radny.

3.  Projektodawca odpowiada za treść merytoryczną, a przy opracowaniu podstawy prawnej może korzystać z pomocy radcy prawnego.

4.  Projekt uchwały powinien być opiniowany przez zarząd oraz właściwą komisję rady.

5.  Projekt uchwały bez opinii właściwej komisji i zarządu nie może być poddany pod głosowanie rady.

6.  W wyjątkowych sytuacjach projekty uchwał mogą być poddane pod głosowanie rady bez zachowania procedury określonej w punktach 4 i 5, za uprzednią zgodą rady, z uzasadnieniem wnioskodawcy.

§ 21

1.  Sprawy rozpatrywane na sesjach rada rozstrzyga, podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) tytuł, numer, datę,

2) podstawę prawną,

3) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.

2.  Wyjątek stanowią uchwały o charakterze proceduralnym, które są odnotowywane w protokole z sesji.

3.  Podjęte uchwały numeruje się podając kolejno numer sesji (cyframi rzymskimi), numer uchwały (cyframi arabskimi) w kadencji oraz rok podjęcia.

4.  Projekt uchwały powinien być zaopiniowany przez radcę prawnego pod względem zgodności z obowiązującym prawem.

5.  Projekt uchwały powinien zawierać pisemne uzasadnienie, a w przypadkach rodzących skutki finansowe wskazywać źródło środków niezbędnych do realizacji uchwały.

6.  Uchwalę podjętą na sesji podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

7.  Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w biurze rady.

8.  Kopie uchwał przekazuje się zarządowi niezwłocznie po podpisaniu przez przewodniczącego rady celem ich wykonania.

§ 22

1.  Burmistrz obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2.  Burmistrz przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwalę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

 


 


 

Załącznik nr 7 do statutu miasta i gminy Chocianów (poz. 574)

 

 

Stanowiska pracy i kryteria zatrudniania pracowników

na podstawie mianowania

 

I.          Stanowiska pracy:

            1)        kierownicy referatów,

            2)        inspektorzy.

II.         Kryteria zatrudniania na podstawie mianowania:

            1)        wymagania  kwalifikacyjne  wg  obowiązujących  w  tym zakresie przepisów

         prawnych,

            2)        staż pracy – min. 5 lat w tutejszym urzędzie, dotyczy pkt I ppkt 2,

            3)        pozytywna ocena pracy.