209

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ OLEŚNICY

z dnia 26 stycznia 2001 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Oleśnicy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 ze zm.) i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o odpadach (Dz. U. z 1997 r. Nr 96, poz. 592 ze zm.) oraz po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego – Rada Miejska Oleśnicy uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Oleśnicy zawarte w Regulaminie stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu Oleśnicy.

§ 3

Traci moc uchwała nr XXXIV/296/97 Rady Miejskiej Oleśnicy z dnia 28 lutego 1997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Oleśnicy.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

ZDZISŁAWA MARIA JAKIMIEC

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Oleśnicy z dnia 26 stycznia 2001 r. (poz. 209)

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Oleśnicy

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

Regulamin określa:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,

2) rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także zasad ich rozmieszczania,

3) częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz z innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

5) zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

6) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania,

7) regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta Oleśnicy, przez których należy także rozumieć współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

1. Na każdego właściciela nieruchomości nakłada się obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych, dostarczonych przez jednostki wywozowe.

2. Z obowiązku wymienionego w pkt 1 zwalnia się właścicieli niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy.

3. Właścicieli nieruchomości zobowiązuje się do zawarcia umowy z jednostką wywozową na wywóz odpadów komunalnych lub do usuwania odpadów komunalnych we własnym zakresie, składując je na wysypisku miejskim.

4. Właścicieli nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza, zobowiązuje się do udzielenia informacji związanych z wytarzaniem rodzaju odpadów i okazywania stosownych dokumentów burmistrzowi lub upoważnionemu przez niego pracownikowi.

5. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przedstawić do wglądu burmistrzowi lub upoważnionemu pracownikowi aktualną umowę z jednostką wywozową na wykonanie usługi i dowody płacenia za te usługi lub dowody płacenia za składowanie odpadów na wysypisku oraz umożliwić wstęp na teren nieruchomości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu.

6. Odpady podlegające obowiązkowemu wywozowi, tj. odpady komunalne powinny być gromadzone wyłącznie w pojemnikach lub kontenerach na odpady dostarczanych przez jednostkę wywozową.

7. Jednostka wywozowa, której właściciel nieruchomości powierzy wywóz odpadów, ma obowiązek zapewnić właścicielowi wystarczającą liczbę pojemników i częstotliwość ich opróżniania.

8. Do zbierania okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych oprócz dozwolonych pojemników stałych można użyć worków odpowiednio oznaczonych. Worki te można nabyć u prowadzącego wywóz, wnosząc opłatę pokrywającą koszty odbioru i wywozu odpadów zebranych do takiego worka.

9. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne: śniegu, lodu, żużlu gorącego, gruzu budowlanego, szlamów oraz substancji toksycznych – żrących i wybuchowych, odpadów przemysłowych i medycznych, ziemi, darni i odpadów komunalnych dużych.

10. Za utrzymanie pojemników w czystości odpowiada właściciel nieruchomości. Uszkodzenie pojemników przekraczające normalne zużycie, a powstałe z winy właściciela, lub zaginięcie pojemnika obciąża właściciela nieruchomości.

11. W przypadku dostarczenia do wywozu lub na wysypisko miejskie obok odpadów komunalnych również odpadów niedozwolonych, prowadzący wywóz lub odbiór ma prawo odmówić przyjęcia całości dostarczanych odpadów. Odpady niewywiezione przez jednostkę wywozową lub nieprzyjęte na wysypisko miejskie z ww. powodów muszą być niezwłocznie usunięte lub unieszkodliwione przez właściciela nieruchomości. Na jednostkę wywozową i obsługę wysypiska nakłada się obowiązek zgłoszenia faktu nieprzyjęcia odpadów z ww. powodów burmistrzowi miasta.

12. Właściciele nieruchomości zapewniają oczyszczanie chodników – położonych wzdłuż nieruchomości – ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń.

13. Na każdego właściciela nieruchomości nakłada się obowiązek pielęgnacji przynależnych do nieruchomości terenów zielonych poprzez koszenie trawy, cięcia pielęgnacyjne drzew i krzewów.

R o z d z i a ł III

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczenia

1. Na każdej nieruchomości zamieszkałej, lub na której prowadzi się działalność gospodarczą, powinien być co najmniej jeden pojemnik stały o objętości 110 l.

2. Dla dużych budynków wielomieszkaniowych (bloków) należy postawić co najmniej jeden pojemnik stały o objętości 1100 l.

3. Jeżeli objętość pojemników stałych nie wystarcza na przyjęcie rosnących odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości ma obowiązek zamówić ustawienie dodatkowych pojemników oraz zwiększać częstotliwość ich opróżniania. Zgłoszenia dokonuje właściciel do jednostki wywozowej, łącznie z zobowiązaniem ponoszenia dodatkowych opłat wywozu.

4. Odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego (drogi publiczne, ulice, parki, skwery) należy gromadzić w pojemnikach do tego celu przeznaczonych (w koszach). Opróżnianie pojemników będzie się odbywało na podstawie umowy i harmonogramu.

5. Pojemniki na odpady komunalne winny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla mieszkańców, jak i pracowników jednostki wywozowej i nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień i niedogodności dla sąsiadów oraz użytkowników dróg i ulic. Pojemniki należy ustawić w miarę możliwości w granicach posesji w miejscu trwale oznaczonym, na twardej, równej powierzchni zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych nawarstwień. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

6. Właściciel powinien zapewnić pracownikom jednostki wywozowej dostęp do pojemników w czasie dnia powszedniego w godzinach ustalonych z tą jednostką. Do miejsca zatrzymania samochodu wywożącego odpady właściciel musi zapewnić swobodny dojazd bez narażania na szkodę ludzi, uszkodzenie budynków lub pojazdów.

7. Miejsce ustawienia pojemników, dróg dojścia i miejsce wystawienia pojemników do wywozu oraz warunki techniczne tych miejsc podlegają uzgodnieniu z jednostką wywozową.

8. Nakłada się obowiązek segregacji odpadów na właścicieli nieruchomości.

9. Segregacja odpadów polega na oddzielnym gromadzeniu surowców wtórnych w oznakowanych pojemnikach rozstawionych na terenie m. Oleśnicy. Dotyczy to następujących surowców wtórnych:

– szkła,

– tworzyw sztucznych,

– papieru.

10. Termin wprowadzenia w życie tego obowiązku wyznaczy dla poszczególnych ściśle określonych obszarów miasta Oleśnicy Zarząd Miejski Oleśnicy tak, aby w ten sposób w ciągu dwóch lat objąć nim całe miasto.

11. Sprzęt do obsługi systemu segregacji odpadów odkupi ze środków GFOŚiGW Urząd Miejski Oleśnicy.

12. Szczegółowe zasady wprowadzenia segregacji na terenie miasta Oleśnicy określa “Program Segregacji Odpadów Komunalnych”.

R o z d z i a ł IV

Częstotliwość, zasady i sposób usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz z innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego

1. Odbiór odpadów komunalnych odbywa się wg częstotliwości ustalonej w umowie z jednostką wywozową. Jeżeli planowany dzień wywozu jest dniem świątecznym, jednostka wywozowa ma obowiązek przeprowadzić wywóz w dniu poprzedzającym lub następnym.

2. Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów użyteczności publicznej ustala ich właściciel z jednostką wywozową.

3. W przypadku nieterminowego wywozu odpadów utrzymanie w czystości miejsc wystawienia pojemników należy do obowiązków jednostki wywozowej.

4. Odpady przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowemu oddzielnemu gromadzeniu, odbiorowi i unieszkodliwianiu wg zasad i wymogów określonych odrębnymi przepisami.

5. Producenci odpadów przemysłowych i medycznych mają obowiązek udokumentować sposób unieszkodliwiania bądź składowania przez nich odpadów.

6. Odpady komunalne duże i gruz budowlany wywozi właściciel nieruchomości na miejsce wskazane przez burmistrza.

7. Posesje, na których mieszkają lub przebywają ludzie, a które nie są przyłączone do sieci kanalizacyjnej miejskiej lub lokalnej, powinny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe (szamba) przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych ciekłych.

8. Na każdego właściciela, o którym mowa w punkcie 11, nakłada się obowiązek systematycznego opróżniania zbiorników (szamb) do gromadzenia odpadów komunalnych ciekłych i niedopuszczenia do ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię terenu lub do gruntu.

9. Na jednostki wywozowe odpadów komunalnych ciekłych nakłada się obowiązek ich wywozu do oczyszczalni ścieków.

10. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przedstawić do wglądu burmistrzowi lub upoważnionemu pracownikowi opłatę za transport lub dowód wpłaty przyjęcia odpadów komunalnych do oczyszczalni oraz umożliwić wstęp na teren posiadłości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu.

11. Do wywozu odpadów komunalnych ciekłych zobowiązuje się właściciela nieruchomości lub jednostki wywozowe do używania samochodów asenizacyjnych, które powinny być dezynfekowane.

12. Na jednostki wywozowe odpadów komunalnych i właściciela nieruchomości nakłada się obowiązek wywożenia tych odpadów na wyznaczone wysypisko miejskie.

13. W przypadku, gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług gminnych jednostek organizacyjnych lub podmiotów posiadających zezwolenie na wywóz odpadów, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przejmuje gmina, pobierając od tych właścicieli nieruchomości opłaty.

14. Stawki opłat, o których mowa w pkt 17, ustala rada gminy.

15. Oczyszczanie znaków komunikacyjnych należy do obowiązków jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

16. Dogi publiczne oczyszcza się zamiatając i zmywając je na koszt zarządu drogi wg ustalonych czterech stref i harmonogramów porządkowania, w których sprzątanie będzie przebiegać następująco: I strefa – trzy razy w tygodniu, II strefa – dwa razy w tygodniu, III strefa – raz w tygodniu, IV strefa – trzy razy w miesiącu.

17. Zimowe utrzymanie jezdni dokonywane będzie na podstawie odrębnych umów i harmonogramów.

18. Na właścicieli porzuconych wraków pojazdów mechanicznych nakłada się obowiązek natychmiastowego ich usuwania.

R o z d z i a ł V

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

1. Na osoby utrzymujące zwierzęta domowe nakłada się następujące obowiązki:

a) zgłosić psa do rejestracji;

b) poddać psa szczepieniu ochronnemu;

c) o pojawieniu się objawów zachorowania zwierząt na chorobę zakaźną powiadomić właściwą jednostkę weterynaryjną;

d) odizolować i poddać obserwacji zwierzęta, które pogryzły człowieka;

e) usuwać zanieczyszczenia spowodowane przez psa lub kota na klatce schodowej i innych pomieszczeniach oraz na terenach użytku publicznego;

f) psa należy prowadzić na smyczy i zaopatrzyć w znaczek rejestracyjny.

2. Zwierzęta nie mogą w miejscach publicznych utrudniać ruchu przechodniom i rowerzystom.

3. Zabrania się wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej.

4. W przypadku zwierząt przebywających na terenie miasta bez opiekunów gmina na własny koszt zorganizuje przymusowe wyłapywanie i umieszczanie ich w schronisku dla zwierząt.

R o z d z i a ł VI

Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

1. Wprowadza się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich (bydła, trzody, koni, drobiu, zwierząt futerkowych i innych) na terenach zwartej zabudowy wielo- i jednorodzinnej na terenie miasta.