Poz. 785

UCHWAŁA NR XXVI/167/2000

RADY MIEJSKIEJ W ŚCINAWIE

z dnia 12 października 2000 r.

w sprawie uchwalenia tekstu jednolitego statutu Miasta i Gminy w Ścinawie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, zmiany: Dz. U. Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 622, z 1997 r., Dz. U. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, Nr 123, poz. 775, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 26, poz. 306) Rada Miejska w Ścinawie uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się tekst jednolity statutu Miasta i Gminy w Ścinawie stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr 91 Rady Gminy i Miasta w Ścinawie z dnia 22 marca 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy i Miasta zmieniona uchwałą Rady Gminy i Miasta w Ścinawie:

– nr 237 z dnia 5 czerwca 1998 r.,

– nr 7 z dnia 6 listopada 1998 r.,

– nr 145 z dnia 28 lipca 2000 r.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia poprzez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Ścinawie i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

ZBIGNIEW JODACH

Załącznik do uchwały nr XXVI/167/2000 Rady Miejskiej w Ścinawie z dnia 12 października 2000 r.

STATUT

MIASTA I GMINY ŚCINAWA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w statucie sformułowania oznaczają:

1) gmina – Miasto i Gmina Ścinawa,

2) rada – Rada Miejska w Ścinawie,

3) zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa,

4) burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Ścinawa,

5) przewodniczący – Przewodniczący Rady Miejskiej w Ścinawie,

6) statut – Statut Miasta i Gminy Ścinawa.

§ 2

1. Gmina Ścinawa jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie gminy.

2. Ścinawa obejmuje obszar o powierzchni 164,5 km2, w tym gmina 151 km2, miasto 13,5 km2. Granice gminy określone są na planie stanowiącym załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Herbem gminy jest znak dwupolowy, na którym z lewej strony umieszczona jest połowa orła piastowskiego, z prawej strony element architektoniczny składający się z baszty i muru blankowego. Tło herbu jest żółte. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2. Herb podlega ochronie prawnej.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu wymaga zgody zarządu.

§ 4

1. Gmina posługuje się flagą, której wzór, zasady i tryb używania określa odrębna uchwała.

2. Wzór flagi ustanowiony winien być w zgodzie z zasadami heraldyki, weksylologii oraz z miejscową tradycją historyczną i zaopiniowany przez Komisję Heraldyczną i ministra właściwego ds. administracji publicznej.

§ 5

Umieszczanie na przedmiotach przeznaczonych do obrotu gospodarczego herbu oraz flagi gminy wymaga zgody zarządu.

§ 6

1. Gmina posługuje się pieczęcią metalową tłoczoną, okrągłą zawierającą pośrodku herb gminy, a w otoku napis: “Miasto i Gmina Ścinawa”, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

2. Odcisk pieczęci nie może być używany na dokumentach urzędowych z zakresu administracji rządowej.

§ 7

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią mienie gminne.

§ 8

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, chyba że ustawy stanowią inaczej.

2. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a jej samodzielność podlega ochronie sądowej.

§ 9

1. W celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. W celu wykonania zadań publicznych gmina może tworzyć związki międzygminne.

3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3.

4. Wykaz jednostek, dla których miasto i gmina Ścinawa jest organem założycielskim, stanowi załącznik nr 4.

§ 10

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.

R o z d z i a ł II

Władze gminy

§ 11

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory lub referendum oraz za pośrednictwem organów gminy.

2. Organami gminy są:

a) Rada Miejska w Ścinawie,

b) Zarząd Miasta i Gminy Ścinawa.

3. Siedzibą organów gminy jest miasto Ścinawa.

§ 12

1. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiadać się w drodze referendum.

2. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminy.

3. Referendum przeprowadza się z inicjatywy rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

5. Referendum w sprawie odwołania rady przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców na zasadach określonych w ust. 3 i 4, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania rady przed upływem kadencji.

A. Rada Miejska

§ 13

1. Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym.

2. Rada składa się z 22 radnych.

3. Kompetencje rady określają odrębne ustawy i niniejszy statut.

§ 14

1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalenie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) uchwalanie planów pracy rady i planów pracy poszczególnych komisji rady,

8) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

9) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

11) określenie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) powoływanie kierownika USC i jego zastępcy,

17) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał rady,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 15

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko przewodniczącego i wiceprzewodniczącego przysługuje co najmniej trzem radnym. Na obsadzanie każdego ze stanowisk przeprowadza się odrębne głosowanie.

3. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i organizuje jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący wskazany przez przewodniczącego.

4. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcjami członka zarządu oraz członkostwem w Komisji Rewizyjnej.

5. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1.

§ 16

Przewodniczący rady kieruje pracami rady, a w szczególności:

1) stoi na straży prawa i godności rady,

2) czuwa nad tokiem i terminowością prac rady i jej komisji,

3) koordynuje pracami komisji,

4) reprezentuje radę,

5) przewodniczy obradom rady,

6) nadaje bieg inicjatywom uchwałodawczym oraz wnioskom innych organów i instytucji skierowanych do rady,

7) zwołuje sesje rady, ustala ich porządek dzienny i przedstawia go do zatwierdzenia radzie,

8) podpisuje uchwały rady,

9) sprawuje policję sesyjną,

10) prowadzi sprawy z zakresu stosunków rady z radnymi innych gmin,

11) udziela radnym pomocy w ich pracy oraz czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych mandatu,

12) ustala projekt budżetu rady oraz przedstawia go zarządowi do wykorzystania w projekcie budżetu gminy,

13) prowadzi rejestr klubów radnych,

14) przyjmuje od radnych oraz przechowuje i analizuje oświadczenia o stanie majątkowym,

15) podejmuje inne czynności wynikające ze statutu oraz ustaw.

§ 17

1. Rada działa na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.

2. Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu siedmiu dni na wniosek zarządu lub co najmniej 5 radnych.

3. Sesje rady są jawne.

4. Rada może postanowić o wyłączeniu jawności obrad.

§ 18

1. Rada na sesji podejmuje:

1) uchwały,

2) rezolucje, apele, oświadczenia,

3) postanowienia porządkowe.

2. W uchwałach rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub zajmuje stanowisko w sprawach będących przedmiotem obrad.

3. W sprawach ogólnospołecznych rada podejmuje rezolucje, apele oraz oświadczenia.

4. W sprawach porządkowych rada podejmuje postanowienia.

§ 19

1. Uchwały rady muszą zawierać:

1) numer kolejnej uchwały oraz datę jej przyjęcia,

2) określenie przedmiotu uchwały,

3) wskazanie podstawy prawnej uchwały,

4) merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

5) ewentualne określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

6) określenie terminu wejścia w życie uchwały,

7) ewentualną formę ogłoszenia uchwały.

2. Uchwały rady podpisuje przewodniczący lub jeden z jego zastępców.

3. Zbiór obowiązujących uchwał prowadzi inspektor ds. obsługi rady.

§ 20

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

1) zarządowi,

2) przewodniczącemu,

3) burmistrzowi,

4) komisjom rady,

5) radnym w ilości co najmniej trzech.

2. Projekt uchwały musi spełniać odpowiednio warunki określone w ust. 1 pkt 2–7. Inicjatorzy podjęcia uchwały, określeni w ust. 1 pkt 5, upoważniają spośród siebie osobę do ich reprezentowania.

3. Projekt uchwały przedstawia się radzie po zaopiniowaniu przez właściwą merytorycznie komisję rady.

4. Projekt uchwały, który powstał w wyniku inicjatywy uchwałodawczej, o której mowa w § 20 ust. 1 pkt 2–5, wraz z opiniami właściwych komisji, o których mowa w ust. 3, przekazuje się do wiadomości zarządowi na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem sesji.

5. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach zarządowi przysługuje możliwość wniesienia pod obrady rady projektu uchwały w trybie pilnym.

6. Projekt, o którym mowa w ust. 5, może być wniesiony również podczas posiedzenia rady.

§ 21

Tryb przygotowania sesji oraz sposób jej prowadzenia został szczegółowo określony w regulaminie rady stanowiącym załącznik nr 5 do statutu.

§ 22

Wewnętrznymi kolegialnymi organami rady są komisje rady.

§ 23

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja Gospodarki i Mienia,

3) Komisja Porządku i Bezpieczeństwa,

4) Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

5) Komisja Oświaty, Kultury i Sportu,

6) Komisja Budżetu, Finansów i Strategii Gospodarczej,

7) Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej.

2. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby spoza składu rady oraz przewodniczący i zastępcy przewodniczącego rady, a także członkowie zarządu.

3. Liczbę członków komisji i ich skład osobowy określa rada w odrębnej uchwale.

4. Składy osobowe komisji, o których mowa w ust. 1, powołuje rada najpóźniej na trzeciej sesji kadencji.

5. Odrębną uchwałą rada określa maksymalną ilość członków komisji w tym radnych i osób spoza rady.

6. Przewodniczącego komisji wybiera rada spośród członków komisji podczas tej samej sesji, na której dokonano ustalenia składu osobowego komisji. Wybór poprzedzony jest przedstawieniem opinii członków komisji o kandydacie na przewodniczącego. Przewodniczącego komisji odwołuje rada.

7. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja spośród członków komisji.

8. Komisja pracuje w oparciu o niniejszy statut, a w sprawach w nim nie uregulowanych, w oparciu o ustalony przez siebie regulamin.

§ 24

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie projektów uchwał rady oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonywaniem, w zakresie kompetencji komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji i obywateli.

§ 25

1. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należą w szczególności:

a) kontrola działalności zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej,

b) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie zarządowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu,

c) opiniowanie wniosków o powierzenie radnemu wykonania pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub zamówienia publicznego, w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych na zlecenie organu gminy,

d) opiniowanie wniosków o odwołanie członków zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinię wraz z uzasadnieniem komisja przedkłada przewodniczącemu rady w terminie 7 dni od zakończenia sesji, na której złożono wniosek o odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków.

2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin tej komisji stanowiący załącznik nr 5 do statutu gminy.

§ 26

Do zakresu działania Komisji Gospodarki i Mienia należą sprawy związane z koordynowaniem, wydawaniem opinii i kierunków, co do rozwiązań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie gospodarki komunalnej na terenie gminy, a w szczególności:

1) ładu przestrzennego i gospodarki terenami,

2) dróg, ulic, mostów i placów,

3) wodociągów i kanalizacji,

4) usuwanie i utylizacja nieczystości,

5) gminnego budownictwa mieszkaniowego i gospodarki zasobami lokalowymi,

6) zieleni gminnej i zadrzewień,

7) utrzymanie miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz budynków administracyjnych,

8) sprawy prywatyzacji i przekształceń własnościowych na terenie gminy.

§ 27

Do zakresu działania Komisji Porządku i Bezpieczeństwa należy całokształt spraw związanych z porządkiem publicznym i tworzeniem warunków do jego przestrzegania, a w szczególności:

1) utrzymania porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

2) opiniowanie wniosków o cofnięcie zezwolenia na alkohol,

3) organizowanie ruchu drogowego,

4) współpraca z organami policji i jednostkami straży pożarnej oraz z innymi instytucjami,

5) współpraca z organizacjami społecznymi w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

§ 28

Do zakresu działania Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska należą wszystkie sprawy związane z rolnictwem i jego rozwojem, a w szczególności:

1) gospodarka gruntami,

2) współdziałanie z organizacjami oraz instytucjami pracującymi na rzecz rolnictwa, w celu podejmowania wspólnych przedsięwzięć do pobudzenia i rozwoju rolnictwa oraz udzielenia im daleko idącej pomocy,

3) podejmowanie inicjatyw rozwoju jednostek handlowych i usługowych na wsi,

4) gospodarki wodno-ściekowej,

5) ochrony i kształtowania środowiska naturalnego.

§ 29

Do zakresu działania Komisji Oświaty, Kultury i Sportu należą sprawy związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkańców gminy, a w szczególności:

1) oświaty i kultury,

2) kultury fizycznej,

3) ochrony zdrowia,

4) pomocy społecznej,

5) handlu i usług.

§ 30

Do zakresu działania Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej należą w szczególności sprawy związane z:

1) ochroną zdrowia,

2) sprawy pomocy społecznej.

§ 31

Do zakresu działalności Komisji Budżetu, Finansów i Strategii Gospodarczej należą w szczególności sprawy:

1) budżetu gminy,

2) programów gospodarczych,

3) podatków i opłat,

4) majątkowe gminy przekraczające zakres działania zwykłego zarządu,

5) przejmowania zadań z zakresu administracji rządowej w aspekcie finansowym,

6) kreowanie polityki finansowej gminy, strategii gospodarczo-finansowej,

7) opiniowanie zmian w budżecie gminy proponowanych przez zarząd polegających na:

a) zmianach budżetu związanych ze zmianą wysokości dotacji celowych,

b) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,

c) zmianie budżetu, w związku ze zmianą kwot subwencji, w wyniku podziału rezerw,

8) opiniowanie przeniesienia zablokowanych kwot wydatków do rezerwy celowej.

§ 32

1. Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

2. Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa rada w uchwale o ich powołaniu.

3. Tryb pracy komisji doraźnej jest analogiczny jak komisji stałych rady.

4. Po wykonaniu zadania komisja ulega rozwiązaniu.

§ 33

1. Na wspólny wniosek przewodniczących komisji lub przewodniczącego rady komisje odbywają posiedzenia wspólne.

2. W trakcie wspólnych posiedzeń komisji, każda komisja przeprowadza głosowanie osobno.

§ 34

Komisje podlegają radzie, której przedstawiają na początku roku kalendarzowego plan pracy. Przynajmniej raz w roku komisje przedstawiają sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 35

1. Podstawowym obowiązkiem radnego jest utrzymanie stałej łączności z mieszkańcami oraz przejmowanie od nich do rozpatrzenia przez właściwe organy gminy postulatów i wniosków.

2. Radni winni współdziałać z sołectwami i informować mieszkańców o poczynaniach władz samorządowych.

3. Radni zobowiązani są brać udział w pracach rady i jej organów oraz tych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

§ 36

Radnym i członkom komisji spoza rady przysługują diety w wysokości ustalonej przez radę w odrębnych uchwałach.

§ 37

Radni korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 38

Bezpośrednią obsługę techniczno-organizacyjną radnych, rady oraz komisji rady zapewnia inspektor ds. obsługi rady funkcjonujący w ramach Urzędu Miasta i Gminy.

§ 39

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Kluby radnych tworzone są na okres jednej kadencji.

2. Klub radnych składa się co najmniej z 5 radnych.

3. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

4. Radni powołując klub wybierają spośród siebie przewodniczącego klubu.

5. Grupa radnych nabywa uprawnienia klubu radnych po zarejestrowaniu klubu przez przewodniczącego rady.

6. Rejestracji klubu dokonuje przewodniczący rady na wniosek grupy radnych najpóźniej w terminie 7 dni po złożeniu zgłoszenia. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego.

7. Przewodniczący klubu zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić przewodniczącego rady o zmianach składu osobowego klubu lub jego rozwiązaniu.

8. Przewodniczący rady na najbliższej sesji informuje radę o:

1) utworzeniu lub rozwiązaniu klubu radnych,

2) składzie osobowym i jego zmianach,

3) nazwisku przewodniczącego klubu.

9. Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu gminy.

10. Regulamin wewnętrzny klubu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

B. Zarząd Miasta i Gminy

§ 40

Zarząd jest organem wykonawczym gminy.

§ 41

1. W skład zarządu wchodzą:

1) burmistrz,

2) zastępca burmistrza pełniący swą funkcję społecznie,

3) 4 członków zarządu.

2. Przewodniczącym zarządu jest burmistrz wybierany przez radę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

3. Burmistrz wybierany jest spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych, w ilości co najmniej 5-ciu.

4. Zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków zarządu wybiera rada na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

5. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru.

6. Organem właściwym do nawiązania stosunku pracy z burmistrzem oraz dokonywania pozostałych czynności z zakresu prawa pracy jest przewodniczący rady.

7. Pozostali członkowie zarządu otrzymują zryczałtowane diety w wysokości określonej przez radę oraz zwrot kosztów przejazdu.

8. Zarząd wybierany jest na okres kadencji rady, z tym, że pełni swą funkcję do czasu wyboru zarządu przez radę nowej kadencji.

9. Szczegółowy tryb pracy zarządu określa regulamin stanowiący załącznik nr 7 do statutu.

§ 42

1. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

2. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z członkostwem w zarządach, radach nadzorczych lub komisjach rewizyjnych spółek prawa handlowego.

3. Członek zarządu nie może być zatrudniony lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

4. Zakazów, o których mowa w ust. 2 i 3, nie stosuje się w sytuacji, kiedy członek zarządu został wyznaczony do spółek prawa handlowego z udziałem gminy lub związku gmin jako reprezentant tych podmiotów. Członek zarządu nie może być wyznaczonym do więcej niż do dwóch spółek.

5. Członkowie zarządu nie mogą być członkami zarządów rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych. Nie mogą być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą i posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego w każdej z tych spółek.

6. Członkowie zarządu nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności z wyjątkiem działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

7. Członkowie zarządu są obowiązani przed powołaniem na stanowisko do złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, a także o zamiarze podjęcia takiej działalności lub zmianie jej charakteru, także w czasie pełnienia funkcji.

8. Członkowie zarządu obowiązani są przed objęciem stanowiska, a następnie co roku do 31 marca według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym w zakresie majątku odrębnego i objętego wspólnością majątkową.

9. Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 i 8, składane są odpowiednio:

1) burmistrz – wojewodzie,

2) wiceburmistrz, członkowie zarządu – burmistrzowi.

§ 43

Jeśli rada nie dokona wyboru zarządu w ciągu 6 m-cy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

§ 44

1. Rada może odwołać zarząd, w związku z nieudzieleniem absolutorium.

2. Rada może odwołać zarząd z wyjątkiem burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, na wniosek 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia i podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz Komisję Rewizyjną.

3. Na uzasadniony wniosek burmistrza rada może odwołać poszczególnych członków zarządu, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

§ 45

1. Odwołanie burmistrza może nastąpić większością 2/3 głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym na zasadach i w trybie określonym w § 44 ust. 2.

2. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków zarządu.

§ 46

Jeżeli wniosek o odwołanie zarządu lub burmistrza nie uzyska wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 m-cy od poprzedniego głosowania.

§ 47

1. Zarząd wykonuje uchwały rady i zadania określone przepisami prawa, a w szczególności:

1) przygotowuje projekty uchwał rady,

2) określa sposób wykonania uchwał,

3) gospodaruje mieniem gminnym,

4) wykonuje budżet gminy,

5) zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

2. W zakresie zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie.

§ 48

1. Burmistrz organizuje pracę zarządu, kieruje sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Burmistrz wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.

3. Szczegółowe kompetencje i zadania burmistrza określone są w regulaminie zarządu oraz regulaminie organizacyjnym urzędu.

§ 49

1. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu.

2. Czynności, o których mowa w ust. 1, wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu zwołanym niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od podjęcia tych czynności.

§ 50

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

3. Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

4. W zakresie ustalonym przez zarząd burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu sekretarzowi gminy.

5. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu.

6. Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

§ 51

Sekretarz i skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) uczestniczą w pracach zarządu bez prawa głosowania.

§ 52

1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje burmistrz.

2. Burmistrz może upoważnić swego zastępcę lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu burmistrza.

3. Decyzje wydawane przez zarząd gminy w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

4. Do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w § 6 ust. 1.

5. Od decyzji wydanej przez burmistrza, zarząd gminy oraz organy, o których mowa w ust. 4, służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

R o z d z i a ł III

Przepisy gminne

§ 53

Na podstawie upoważnień ustawowych rada może ustanowić przepisy gminne powszechnie obowiązujące na terenie gminy.

§ 54

1. W zakresie nie uregulowanym odrębnymi ustawami lub innymi przepisami powszechnie obowiązującymi rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

2. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 1, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 55

1. Przepisy gminne ustanawia rada w formie uchwały.

2. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie zarządzenia.

3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. Traci ono moc w razie odmowy, zatwierdzenia lub nieprzedstawienia na najbliższej sesji rady.

4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

§ 56

1. Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie, chyba że rada postanowi inaczej, a przepisy prawa nie określają innego trybu ogłoszenia.

2. Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

3. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych do powszechnego wglądu.

R o z d z i a ł IV

Mienie gminy

§ 57

Mieniem gminnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz związków gminnych, do których gmina przynależy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 58

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem gminnym składa burmistrz gminy lub dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu wraz z upoważnioną przez zarząd osobą (pełnomocnikiem).

2. Zarząd może upoważnić inne osoby do złożenia oświadczenia woli w imieniu gminy w celu załatwienia konkretnej sprawy.

3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności wymagana jest kontrasygnata skarbnika gminy.

4. Skarbnik gminy, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 59

1. Kierownicy miejskich jednostek organizacyjnych nie posiadający osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

R o z d z i a ł V

Gospodarka finansowa gminy

A. Zasady gospodarki finansowej gminy

§ 60

Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

§ 61

1. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

2. Do czasu uchwalenia budżetu, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie.

§ 62

Dochodami gminy są w szczególności:

1) podatki, opłaty inne wpływy określone w odrębnych przepisach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa,

4) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

5) spadki, zapisy i darowizny,

6) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

7) inne dochody.

§ 63

1. Budżet gminy jest rocznym planem:

1) dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów gminy,

2) przychodów i wydatków: zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, jednostek budżetowych, środków specjalnych oraz funduszy celowych gminy.

2. Budżet gminy jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na dany rok budżetowy. Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej gminy.

§ 64

W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

§ 65

1. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu gminy.

§ 66

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.

2. Obsługę bankową gminy prowadzi bank wskazany przez radę i wybrany w trybie procedur określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.

3. Rada może upoważnić zarząd do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach.

4. Zarząd w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej może zaciągać kredyty bankowe w wybranych przez siebie bankach.

§ 67

1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwalę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym w § 57.

3. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

§ 68

1. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należy do wyłącznej kompetencji zarządu.

2. Procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych, towarzyszących uchwale budżetowej określa rada w odrębnej uchwale.

3. W celu wykonania budżetu, w terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej, zarząd opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.

§ 69

1. Do zmian budżetu dokonywanych w trakcie roku budżetowego stosuje się odpowiednio procedurę, przewidzianą w uchwale, o której mowa w § 68 ust. 2, z tym, że dodatkowo wymagane są opinie właściwych komisji rady, których zakresu działania dotyczą proponowane zmiany budżetu.

2. Terminy opracowania materiałów określa zarząd, a terminy wydania opinii określa przewodniczący rady.

3. W toku wykonywania budżetu zarząd, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu, Finansów i Strategii Gospodarczej, może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków gminy polegających na:

1) zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzonymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu gminnego,

2) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,

3) zmianach w planie dochodów jednostki samorządu gminnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.

§ 70

W terminie do dnia 31 sierpnia, w zakresie i formie określonej przez radę odrębną uchwałą, zarząd przedstawia radzie informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze.

R o z d z i a ł VI

Jednostki pomocnicze gminy

§ 71

1. Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały rady podjętej:

1) z inicjatywy rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w następujących formach:

a) zebrań,

b) przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii do projektu uchwały wywieszonego przez 14 dni na tablicy ogłoszeń w urzędzie,

2) z inicjatywy mieszkańców.

2. Ust. 1 ma zastosowanie przy łączeniu, podziale oraz znoszeniu jednostek pomocniczych.

§ 72

1. Przy podziale gminy na jednostki pomocnicze uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne i istniejące więzi między mieszkańcami.

2. Granice jednostek pomocniczych, organizację, zakres i za-sady ich działania określają odrębne statuty.

§ 73

Jednostkami pomocniczymi są sołectwa i osiedla.

§ 74

W gminie utworzono następujące sołectwa i osiedla:

1) sołectwo Buszkowice obejmujące wieś Buszkowice,

2) sołectwo Chełmek Wołowski obejmujące wieś Chełmek Wołowski,

3) sołectwo Dąbrowa Środkowa i Dolna obejmujące wsie Dąbrowa Środkowa i Dąbrowa Dolna,

4) sołectwo Dębiec obejmujące wieś Dębiec,

5) sołectwo Dłużyce obejmujące wieś Dłużyce,

6) sołectwo Dziesław obejmujące wieś Dziesław,

7) sołectwo Dziewin obejmujące wieś Dziewin,

8) sołectwo Jurcz obejmujące wieś Jurcz,

9) sołectwo Krzyżowa obejmujące wieś Krzyżowa,

10) sołectwo Lasowice obejmujące wieś Lasowice,

11) sołectwo Parszowice obejmujące wieś Parszowice,

12) sołectwo Przychowa obejmujące wieś Przychowa,

13) sołectwo Redlice obejmujące wieś Redlice,

14) sołectwo Ręszów obejmujące wieś Ręszów,

15) sołectwo Sitno obejmujące wieś Sitno,

16) sołectwo Turów obejmujące wieś Turów,

17) sołectwo Tymowa obejmujące wieś Tymowa,

18) sołectwo Wielowieś obejmujące wieś Wielowieś,

19) sołectwo Zaborów obejmujące wieś Zaborów i wieś Grzybów,

20) osiedle nr 1 w Ścinawie obejmującego ulice: Akacjową, Batorego, Cisową, Chobieńską, Głogowską, Grodzką, Ogrodową, Hożą, Klonową, Kołomłyńską, Kościuszki, Grunwaldzką, Kilińskiego, Kwiatową, Legnicką, Lubińską, Łąkową, Kościelną, 1-go Maja, Reymonta, Robotniczą, Różaną, Rynek, Sienkiewicza, Słowackiego, Spacerową, Szeroką, Szkolną, Szpitalną, Topolową, Witosa, Wesołą, Wita Stwosza, Zgody, Plac Kościelny,

21) osiedle nr 2 w Ścinawie obejmującego ulice: Chopina, Królowej Jadwigi, Władysława Jagiełły, Lipową, Mickiewicza, Paderewskiego, Plac Zjednoczenia, Rybną, Polną, Przyjaciół Żołnierza, Świerczewskiego, Sportową, Wołowską, Wrocławską, Wiosenną, Żołnierską.

§ 75

Rada odrębną uchwałą może przekazać jednostce pomocniczej wyodrębnioną część mienia gminnego, którym jednostka pomocnicza zarządza, korzysta z niego oraz rozporządza pochodzącymi z niego określonymi dochodami w zakresie i na zasadach szczegółowo określonych w statucie jednostki pomocniczej.

§ 76

1. Jednostka pomocnicza posiada uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.

2. Dochody jednostki pomocniczej tworzą:

a) udział w budżecie gminy,

b) przychody własne pochodzące z najmu i dzierżawy lokali, imprez, itp.,

c) dotacje celowe z budżetu gminy,

d) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych,

e) saldo środków z roku ubiegłego.

3. Jednostka pomocnicza prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego podlegającego zatwierdzeniu przez radę w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

4. Szczegółowe zasady dysponowania środkami finansowymi i wykorzystania rocznego planu finansowo-rzeczowego określa statut jednostki pomocniczej.

§ 77

Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje wyłącznie rada. Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:

1) rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, finansowej i społecznej sołectwa,

2) zarządzanie, dokonywanie lustracji sołectwa i dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji. Każde sołectwo powinno być zlustrowane co najmniej raz w kadencji. Podczas lustracji obecny jest sołtys, mogą w niej uczestniczyć również członkowie rady sołeckiej.

§ 78

1. Kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje zarząd. Zarząd zobowiązany jest do czuwania, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie.

2. W przypadku stwierdzenia niegospodarności w jednostce pomocniczej zarząd gminy może wstrzymać wydatkowanie przez jednostkę środków pochodzących z budżetu gminy.

3. Burmistrz i wyznaczeni przez niego pracownicy urzędu gminy mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa. Mogą ponadto uczestniczyć w posiedzeniach organów sołectwa.

4. Skarbnik gminy sprawuje kontrolę nad działalnością finansową sołectwa.

§ 79

Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej:

a) może uczestniczyć w sesjach rady gminy bez prawa głosowania,

b) otrzymuje zawiadomienie o sesjach rady wraz z porządkiem posiedzenia,

c) może wnioskować o otrzymanie projektów uchwał i innych niezbędnych materiałów, które dotyczą spraw sołectwa czy osiedla,

d) ma prawo zgłaszania podczas sesji wniosków w zakresie przedmiotu obrad w sprawach związanych z sołectwem / osiedlem.

R o z d z i a ł VII

Absolutorium

§ 80

1. Najpóźniej do 31 marca każdego roku zarząd przedkłada radzie sprawozdanie z wykonania budżetu.

2. Sprawozdanie z wykonania budżetu podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną, która wnioskuje do rady o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla zarządu z  tego tytułu. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

3. Najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku rada rozpatruje sprawozdanie zarządu z wykonania budżetu.

4. Po rozpatrzeniu sprawozdania rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium w głosowaniu jawnym.

§ 81

1. Uchwała rady w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd został odwołany z innej przyczyny.

2. Rada rozpatruje sprawę odwołania zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w § 80 ust. 2, oraz z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu rada może odwołać zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

R o z d z i a ł VIII

Osoby właściwe do nawiązywania stosunków pracy

w imieniu gminy

§ 82

Stosunek pracy na podstawie wyboru z przewodniczącym zarządu nawiązuje w imieniu rady przewodniczący rady.

 

§ 83

Stosunek pracy na podstawie powołania z sekretarzem i skarbnikiem gminy oraz kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępcą nawiązuje w imieniu gminy przewodniczący zarządu.

§ 84

Stosunek pracy z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek samodzielnych, dla których gmina jest organem założycielskim, nawiązuje przewodniczący zarządu, który wykonuje także wobec nich pozostałe czynności z zakresu prawa pracy.

§ 85

Stosunek pracy na podstawie umowy o pracę z pozostałymi pracownikami urzędu nawiązuje w imieniu gminy przewodniczący zarządu lub upoważniona przez niego osoba.

§ 86

Podstawą nawiązania stosunków pracy z osobami, o których mowa w § 82, 83, 84, jest uchwała stwierdzająca wybór, powołanie lub zatrudnienie tych osób na danych stanowiskach.

R o z d z i a ł IX

Honorowe obywatelstwo miasta i gminy Ścinawa

§ 87

Honorowe obywatelstwo gminy ma charakter wyłącznie honorowy.

§ 88

Honorowe obywatelstwo gminy nadaje rada.

§ 89

Nazwiska honorowych obywateli miasta i gminy Ścinawa umieszcza się w Księdze Honorowej Miasta i Gminy Ścinawa.

R o z d z i a ł X

Dni Ścinawy

§ 90

1. Świętem miasta i gminy Ścinawa są Dni Ścinawy.

2. Dni Ścinawy obchodzone są corocznie w pierwszą sobotę i niedzielę miesiąca czerwca.

R o z d z i a ł XI

Przepisy końcowe

§ 91

W sprawach nie uregulowanych w statucie stosuje się przepisy ustaw.

§ 92

Statut niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty.

Załącznik nr 1 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

Załącznik nr 2 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

Załącznik nr 3 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych:

1.

Zakład Gospodarki Komunalnej w Ścinawie.

2.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ścinawie.

3.

Przedzkole Publiczne w Ścinawie wraz z filią w Zaborowie.

4.

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ścinawie.

5.

Szkoła Podstawowa nr 3 w Ścinawie.

6.

Szkoła Podstawowa w Tymowej.

7.

Szkoła Podstawowa w Zaborowie.

8.

Gimnazjum Publiczne w Ścinawie.

Załącznik nr 4 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

Wykaz jednostek, dla których miasto i gmina Ścinawa jest organem

założycielskim:

1.

Miejsko-Gminny Zespół Zakładów Opieki Podstawowej w Ścinawie.

2.

Ścinawski Ośrodek Kultury w Ścinawie.

Załącznik nr 5 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

REGULAMIN

RADY MIEJSKIEJ

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej zwanej dalej radą oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowanie uchwał przez radę.

II. Sesje Rady

§ 2

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady lub upoważnionego przez niego wiceprzewodniczącego.

2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

3. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu siedmiu dni na wniosek zarządu lub co najmniej 5 radnych. Wniosek winien zawierać żądany porządek obrad, do którego wnioskodawcy dołączają odpowiednio projekty uchwał.

§ 3

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

2. Po upływie terminu określonego w ust. 1, sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady radny najstarszy wiekiem.

4. Porządek obrad pierwszej sesji rady powinien obejmować następujące sprawy:

a) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,

b) wybór przewodniczącego rady,

c) wybór wiceprzewodniczących rady,

d) poinformowanie rady o stanie budżetu oraz innych ważnych sprawach dla gminy,

e) ustalenie terminu wyboru burmistrza.

§ 4

1. Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

2. Sesja rady obywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.

3. Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż 8 godzin. Po tym czasie radny może zgłosić wniosek o przerwanie posiedzenia i przeniesienie dalszego ciągu sesji na inny termin.

III. Przygotowanie sesji

§ 5

1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godziny rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z zarządem.

2. Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia urząd.

§ 6

1. O terminie sesji zwyczajnej rady zawiadamia się jej członków pisemnie co najmniej na 7 dni przed sesją.

2. W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

3. Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

4. W przypadku nie cierpiącym zwłoki sesje zwołuje się bez zachowania wymogów w ust. 1, 2, 3.

§ 7

Porządek obrad sesji rady winien być następujący:

1) zatwierdzenie porządku obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji rady,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) interpelacje i zapytania radnych,

5) wolne wnioski,

6) sprawozdanie przewodniczącego zarządu z prac zarządu w okresie międzysesyjnym,

7) sprawozdanie z wykonania uchwał rady – w okresach kwartalnych,

8) odpowiedzi na zapytania i interpelacje,

9) informacje i komunikaty przewodniczącego rady.

§ 8

1. Interpelacje składają wyłącznie radni w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla gminy. Adresatem interpelacji w zależności od tematyki jest zarząd lub przewodniczący rady.

2. Interpelacje składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego zgodnie z ust. 1 adresata.

3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.

5. Jeśli radny uznaje odpowiedź na interpelację za niewystarczającą może wnioskować o udzielenie dodatkowych ustnych wyjaśnień na najbliższej sesji rady.

§ 9

1. Zapytania składane są wyłącznie przez radnych w sprawach mniej złożonych, gdy chodzi o uzyskanie informacji o faktach. Adresatem zapytań w zależności od tematyki jest zarząd bądź przewodniczący rady.

2. Zapytania przedstawiane są na piśmie lub ustnie, podczas sesji rady.

3. Odpowiedzi na zapytania skierowane do zarządu udziela burmistrz lub członek zarządu, bądź upoważniony przez burmistrza pracownik samorządowy.

4. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi w trakcie sesji, odpowiedzi udziela się na piśmie, w terminie 14 dni.

§ 10

Przed każdą sesją rady przewodniczący rady w uzgodnieniu z burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 11

1. Obrady rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją, na tablicy ogłoszeń urzędu i w miejscach przeznaczonych do plakatowania.

2. Publiczność oraz zaproszone osoby mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

3. Rada ma prawo wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych punktów porządku obrad na wniosek przewodniczącego lub radnych.

4. Wyłączenie jawności może nastąpić w trakcie posiedzenia rady w drodze wniosku formalnego. W takim wypadku wyłączenie jawności może dotyczyć konkretnych punktów porządku obrad, a nie całej sesji.

5. Po ogłoszeniu tajności obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład rady.

6. Radny nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością bez pisemnej zgody przewodniczącego, który o wyrażeniu przedmiotowej zgody informuje radę na najbliższej sesji.

§ 12

Posiedzenie rady otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności (lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach) zastępca przewodniczącego.

§ 13

1. Przed przystąpieniem do obrad przewodniczący stwierdza quorum na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku quorum wyznacza nowy termin posiedzenia.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Ścinawie”.

3. Po otwarciu obrad przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

4. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz burmistrz.

5. Wniosek o zmianę porządku obrad zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

6. W przypadku stwierdzenia podczas obrad braku quorum, przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin posiedzenia. Nazwiska radnych, którzy opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

§ 14

1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Radny może tylko raz zabrać głos w danym punkcie obrad. Radnemu przysługuje prawo do jednej repliki w danym punkcie obrad. Czas repliki nie może przekroczyć 2 min.

3. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym.

4. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:

1) przerwanie, odwołanie lub zamknięcie sesji,

2) zamknięcie listy mówców,

3) zakończenie dyskusji,

4) przekazanie projektu uchwały lub poruszanej sprawy do merytorycznej komisji lub zarządowi,

5) zmianę porządku obrad,

6) ograniczenie czasu wystąpień,

7) stwierdzenie quorum,

8) przeliczenie głosów,

9) zarządzenie przerwy,

10) przeprowadzenie tajnego głosowania,

11) przeprowadzenie imiennego głosowania,

12) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały.

5. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad podaje pod głosowanie niezwłocznie po ich zgłoszeniu.

6. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu:

a) burmistrzowi lub osobie wyznaczonej przez burmistrza,

b) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,

c) radcy prawnemu lub innej kompetentnej osobie, w celu wyjaśnienia wątpliwości w ważnej sprawie.

7. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spoza rady.

§ 15

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienie ust. 2 stosuje się także do wystąpienia osób spoza rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 16

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków rady i zarządu (usprawiedliwionych i nie usprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków oraz wyniki głosowań nad wnioskami i uchwałami z wyszczególnieniem głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpis przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

3. Numer uchwały zawiera cyfrę rzymską oznaczającą numer sesji, na której uchwała została podjęta, łamaną przez cyfrę arabską, określającą kolejny w danej kadencji numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.

4. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji rady.

5. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych, uwzględnia się przez sporządzenie załączników do protokołu zawierających sprostowanie bądź uzupełnienie.

§ 17

1. Kopie protokołu powinny być w ciągu 7 dni od odbycia posiedzenia rady przekazane do zarządu.

2. Wyciągi z protokołu zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się na stanowisku ds. obsługi rady, gdzie najpóźniej 14 dni po sesji, na okres miesiąca wykładane są do wglądu.

4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu, który dotyczy tajności obrad rady.

§ 18

Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Ści-nawie”.

IV. Tryb głosowania

§ 19

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 20

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” w gło-sowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

§ 21

1. Głosowanie tajne przeprowadza 3-osobowa Komisja Skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję Skrutacyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią rady i zawierają:

a) w przypadku dokonywania głosowania nad osobami: imiona i nazwiska osób, “wstrzymanie się od głosu” oraz miejsce po prawnej stronie nazwiska na postawienie znaku “X”,

b) w przypadkach wyboru, na karcie do głosowania umieszcza się możliwości: “za”, “przeciw”, “wstrzymanie się od głosu”.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy wrzucają karty do urny.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

6. Rada może zarządzić głosowanie tajne w każdej sprawie, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej. W sprawach osobowych dotyczących członków rady obowiązuje głosowanie tajne.

7. W przypadku, gdy rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.

§ 22

Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, nieuzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej, równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydaniu opinii negatywnej.

§ 23

1. Ilekroć w statucie mowa jest o zwykłej większości głosów, należy przez to rozumieć wymóg uzyskania większej ilości głosów “za” niż “przeciw”.

2. W głosowaniu, w którym dokonuje się wyboru osób, przez zwykłą większość głosów rozumie się wymóg uzyskania przez jedną z osób większej ilości głosów “za” niż każda inna uzyskana osobno.

3. Ilekroć w statucie mowa jest o bezwzględnej większości głosów, należy przez to rozumieć wymóg uzyskania “za” co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciwnych” i “wstrzymujących się”.

4. Ilekroć w statucie mowa jest o bezwzględnej większości ustawowego składu rady, należy przez to rozumieć wymóg uzyskania co najmniej 12 głosów “za”.

5. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego rady, za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.

V. Uchwały Rady

§ 24

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 25

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny.

2. Projekty uchwał rady przygotowane przez zarząd opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji rady przez przewodniczącego danej komisji.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych i przewodniczącego rady, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji burmistrz lub upoważniona przez zarząd osoba.

4. Każdy projekt uchwały przed przedłożeniem go radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego urzędu.

§ 26

Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, chyba że inny tryb ich podejmowania przewidują przepisy o samorządzie gminnym.

§ 27

1. Oryginały uchwały ewidencjonowane są w rejestrze i przechowywane są wraz z protokołami w biurze rady.

2. Odpisy uchwał (kopie) przekazywane są zarządowi do rea-lizacji.

3. Sprawozdanie z realizacji uchwał przedkłada zarząd radzie raz na kwartał.

§ 28

1. Burmistrz przedkłada wojewodzie uchwałę rady w ciągu 7 dni od jej podjęcia.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwalę o udzieleniu bądź nieudzielaniu absolutorium oraz inne objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej burmistrz jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

VI. Komisje Rady

§ 29

1. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które należą do jej kompetencji, jeżeli bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.

3. Stanowisko komisji wymaga przegłosowania. W przypadku, gdy w wyniku głosowania liczba głosów “za” i “przeciw” jest równa, o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu i przewodniczącemu rady. Posiedzenie komisji jest zwoływane co najmniej na wniosek 1/3 jej członków, a także na wniosku zarządu.

§ 30

1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany. Udział ten oznacza pracę radnego w co najmniej jednej komisji.

2. Radny nie może być członkiem więcej niż 2 stałych komisji.

3. Radny, nie będący członkiem komisji, członek zarządu może brać udział w posiedzeniu każdej komisji jako obserwator, z głosem doradczym bez prawa głosowania.

§ 31

1. Komisjom lub zespołom powołanym na zasadach przewidzianych w § 32 ust. 2 pkt 3 regulaminu przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Uprawnienia kontrolne komisje wykonują przez kontrolę działalności zarządu i jednostek organizacyjnych.

2. Przewodniczący komisji, zespołu na 7 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia burmistrza o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.

3. W przypadku kontroli jednostki organizacyjnej, burmistrz po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 2, powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.

4. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki. Z wyników kontroli sporządza się protokół, podpisywany przez członków kontrolującej komisji / zespołu oraz kierownika kontrolowanej jednostki.

5. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek, w celu umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

6. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały oraz wyjaśnienia niezbędne do przeprowadzenia kontroli.

7. Kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz członkom komisji / zespołu kontrolującego przysługuje prawo złożenia dodatkowych wyjaśnień oraz prawo odmowy podpisania protokołu, po wcześniejszym pisemnym uzasadnieniu dołączonym do protokołu. Wyjaśnienia składa się w terminie 5 dni od daty odmowy, na ręce przewodniczącego komisji.

8. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół. Po jednym egzemplarzu protokołu otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki, burmistrz, komisja dokonująca kontroli.

§ 32

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenie komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz,

3) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

Jeżeli zadaniem zespołu jest kontrola zarządu lub jednostek organizacyjnych gminy, to członkiem zespołu może być tylko radny, chyba że rada wyrazi zgodę na udział w zespole innych osób.

3. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

4. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący rady lub jego zastępca. Na posiedzeniu tym komisja proponuje ze swego grona kandydata na przewodniczącego komisji. Przewodniczącego komisji wybiera rada.

VII. Radni

§ 33

Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami gminy.

§ 34

1. W celu utrzymania stałej więzi radnych z mieszkańcami gminy radni pełnią dyżury.

2. Dyżury pełnione są w terminie i miejscu podawanym do wiadomości publicznej.

3. Przewodniczący rady ustala harmonogram dyżurów radnych.

§ 35

Do obowiązków radnego należy:

1) uczestniczenie w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji, do których został wybrany lub oddelegowany,

2) potwierdzanie swojej obecności na sesji rady i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności,

3) w razie niemożności uczestniczenia w sesji posiedzeniu komisji, powiadomienie odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji (o ile jest to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności,

4) usprawiedliwienie swojej nieobecności w ciągu siedmiu dni od daty odbycia się sesji rady lub posiedzenia komisji, składając stosowne wyjaśnienie odpowiednio przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 36

Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 37

1. Rozwiązywanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

2. Pracodawca zobowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organu gminy.

3. Na zasadach ustalonych przez radę radnemu przysługują diety.

§ 38

1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.

2. Przepis ust. 1 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Przepis ust. 1 nie dotyczy radnych wybranych do zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązany jest na podstawie wyboru.

4. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest jednoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

§ 39

1. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie, w której uzyskała mandat oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników przez właściwy organ wyborczy.

2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

4. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika w jednostce organizacyjnej przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

5. Nie złożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

6. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu rady w drodze uchwały rady podjętej na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

§ 40

Po wygaśnięciu mandatu odpowiednio urząd gminy lub gminna jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.

VII. Wspólne sesje Rad Gminy

§ 41

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o sesji podpisują przewodniczący rady.

§ 42

1. Wspólna sesja jest prowadzona, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Przebieg wspólnych obrad może być regulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

§ 43

Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, biorące udział we wspólnej sesji chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

IX. Postanowienia końcowe

§ 44

Zmiany postanowień niniejszego regulaminu dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia.

Załącznik nr 6 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

§ 1

1. Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu Miasta i Gminy Ścinawa oraz niniejszego regulaminu.

2. W skład komisji wchodzą wyłącznie radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego, wiceprzewodniczących rady oraz będących członkami zarządu.

§ 2

1. Zadaniem komisji jest kontrola działalności zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

2. Komisja realizując zadania określone w art. 1 bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno--administracyjną kontrolowanej jednostki, a w szczególności wykonanie uchwał rady.

3. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

4. Postanowienia § 31 regulaminu Rady Miejskiej stosuje się odpowiednio.

§ 3

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę na podstawie rocznego planu pracy komisji zatwierdzonego przez radę oraz na dodatkowe zlecenie rady.

2. O terminie zamierzonej kontroli przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia burmistrza, a ten kierownika kontrolowanej jednostki co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.

§ 4

1. Dla realizacji zadań kontrolnych Komisja Rewizyjna powołuje zespół kontrolny.

2. Do składu zespołu kontrolnego mogą być powołani eksperci, przedstawiający zespołowi kontrolnemu swoje opinie na wskazany temat.

3. Przewodniczącym zespołu kontrolnego jest radny członek Komisji Rewizyjnej.

4. Przewodniczący komisji wystawia imienne upoważnienie dla osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego, z po-daniem przedmiotu, zakresu i planowanego czasu kontroli.

§ 5

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu kontrolnego oraz kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej. Postanowienia § 31 ust. 8 regulaminu Rady Miejskiej mają odpowiednie zastosowanie.

2. Protokół przedstawia fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej działalności jednostki.

3. Protokół pokontrolny ponadto powinien zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej, dane osobowe kierownika,

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

3) określenie przedmiotu, zakresu i czasu trwania kontroli,

4) wnioski i spostrzeżenia oraz zlecenia pokontrolne,

5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienia odmowy podpisu,

6) wykaz załączników,

7) datę i miejsce podpisania protokołu, podpisy osób kontrolujących oraz kierownika jednostki.

4. Przewodniczący komisji przekazuje protokół kierownikowi kontrolowanej jednostki, zarządowi oraz przewodniczącemu rady, a ten przesyła go do merytorycznej stałej komisji rady.

5. Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z wynikami kontroli i protokołem pokontrolnym formułuje i przekazuje wnioski do zarządu.

6. Zarząd informuje na piśmie przewodniczącego rady, Komisję Rewizyjną i komisje merytoryczne o podjętych i planowanych przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od otrzymania protokołu.

§ 6

Komisja może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników podległych zarządowi jednostek organizacyjnych w celu omówienia ustaleń z przeprowadzonych kontroli i wynikających z tych ustaleń wniosków.

§ 7

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 8

1. Komisja Rewizyjna przedstawia radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.

2. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania kontroli oraz tematykę i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 9

Rada w formie uchwały może nakazać Komisji Rewizyjnej:

1) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,

2) niepodejmowanie kontroli,

3) przerwanie kontroli,

4) przeprowadzenie kontroli nie objętej zatwierdzonym planem pracy komisji.

§ 10

1. Komisja Rewizyjna składa radzie sprawozdanie ze swojej działalności w terminie do końca lutego każdego roku.

2. Sprawozdanie winno zawierać wykaz przeprowadzonych kontroli wraz z wnioskami pokontrolnymi i analizą sposobu ich wykonania.

3. Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności, także na wniosek rady, która określa przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 11

W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają odpowiednio przepisy statutu, w tym i regulaminu Rady Miejskiej.

§ 12

Zmiany postanowień niniejszego regulaminu dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia.

Załącznik nr 7 do statutu Miasta i Gminy Ścinawa

REGULAMIN

ZARZĄDU MIASTA I GMINY

I. Zadania zarządu

§ 1

1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy i uchwał rady.

2. Do zadań zarządu oprócz wymienionych w art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym należy:

a) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady oraz przygotowanie i przedkładanie projektów uchwał,

b) przedkładanie radzie na pierwszej sesji po zakończonym kwartale sprawozdania z bieżącej realizacji budżetu i wykonania uchwał rady oraz składanie radzie informacji z działań zarządu między sesjami rady,

c) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,

d) współdziałanie w interesach gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,

e) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

f) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych,

g) prowadzenia spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

h) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem gminnym,

i) ustalanie zakresu spraw gminy jakie burmistrz może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy,

j) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu gminy,

k) opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Ścinawa i projektów zmian tego regulaminu,

l) zatwierdzanie czynności burmistrza podjętych w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

3. W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie.

4. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

§ 2

1. Działalność zarządu w realizacji polityki finansowej gminy podlega ocenie przez radę (absolutorium).

2. Uchwała rady w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd odwołany został z innej przyczyny.

II. Odwołanie zarządu

§ 3

1. Rada może odwołać zarząd, z wyjątkiem burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz Komisję Rewizyjną.

3. Po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w ust. 2, i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu, rada może odwołać zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 4

1. Rada może odwołać burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, na zasadach i w trybie określonym w § 3. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków zarządu.

2. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 5

1. Jeżeli wniosek o odwołanie zarządu lub burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w § 3 ust. 3 i § 4 ust. 1 statutu Miasta i Gminy.

2. W razie odwołania zarządu z przyczyn, o których mowa w § 2 ust. 3, § 3 i § 4 ust. 1, rada wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy zarząd na zasadach określonych w § 41 ust. 3 i 4 statutu Miasta i Gminy.

3. Do czasu wyboru nowego zarządu obowiązki zarządu wykonuje dotychczasowy zarząd.

III. Rezygnacja z członkostwa w zarządzie

§ 6

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu nie będącego jego przewodniczącym burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić radzie nową kandydaturę na członka zarządu.

IV. Tryb pracy zarządu

§ 7

1. Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwołanych przez przewodniczącego zarządu.

2. Posiedzenia zarządu odbywają się co najmniej 2 razy w miesiącu.

3. Członków zarządu powiadamia się co najmniej 2 dni przed terminem posiedzenia, a w szczególnie uzasadnionych sytuacjach na dzień przed posiedzeniem, dostarczając informację o terminie, miejscu i godzinie posiedzenia wraz z niezbędnymi materiałami.

4. Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie nieobecności burmistrza jego zastępca lub członek zarządu wskazany przez burmistrza.

§ 8

1. Członkowie zarządu zobowiązani są do czynnego udziału w pracach zarządu.

2. Burmistrz może zwrócić się do rady o odwołanie członka zarządu, który uchyla się od udziału w pracach zarządu lub który swoim działaniem naraża interes gminy.

§ 9

1. Poza członkami zarządu w posiedzeniach uczestniczy sekretarz i skarbnik gminy.

2. Zarząd może zapraszać na swe posiedzenia także inne osoby.

3. W posiedzeniu zarządu uczestniczyć może bez prawa głosowania przewodniczący rady.

§ 10

1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za całokształt obsługi techniczno-organizacyjnej zarządu odpowiada sekretarz gminy.

2. Materiały na posiedzenie zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.

3. Projekty uchwał powinny być skonsultowane z radcą prawnym, przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem

4. Porządek posiedzenia zarządu proponuje przewodniczący zarządu w porozumieniu z sekretarzem gminy.

§ 11

1. Na posiedzeniach zarządu sprawy referuje burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.

2. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.

3. Protokół powinien zawierać:

4. Do protokołu załącza się:

5. Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

6. Protokoły z posiedzeń zarządu są dostarczane członkom zarządu razem z innymi materiałami przed następnym posiedzeniem w celu zgłoszenia ewentualnych uwag.

7. Protokół po uwzględnieniu uwag wniesionych przez członków zarządu powinien być przyjęty przez zarząd na następnym posiedzeniu.

8. Po przyjęciu przez zarząd protokół podpisuje osoba prowadząca posiedzenie zarządu.

§ 12

1. Uchwały zarządu są oznaczone następująco: kolejny numer protokołu, kolejny numer uchwały, rok.

2. Uchwały zarządu muszą zawierać: określenie przedmiotu uchwały, wskazanie podstawy prawnej uchwały, merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały, określenie terminu wejścia w życie uchwały.

3. Uchwały zarządu podpisuje przewodniczący zarządu za wyjątkiem uchwał dotyczących spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami, które podpisywane są przez wszystkich członków zarządu.

4. Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez inspektora ds. obsługi rady.

5. Odpisy uchwał doręcza się kierownikom jednostek (komórek) organizacyjnych, którym powierzono wykonanie uchwał.

§ 13

Decyzje wydawane przez zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

§ 14

1. W sprawach nie cierpiących zwłoki zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia.

2. Prowadzenie ewidencji zarządzeń zarządu oraz nadzór nad ich realizacją należy do sekretarza gminy.

§ 15

1. Zarząd podejmuje uchwały i wydaje zarządzenia oraz decyzje kolegialne zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że odrębne przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie zarządu.

3. W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym “za” i “przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego zarządu.

§ 16

1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał) terminy, sposób ich opracowania zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2. Zarząd wyznacza osoby odpowiedzialne za opracowanie materiałów na sesję rady.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych i przewodniczącego rady zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji burmistrz lub uprawniona przez zarząd osoba.

4. Projekty uchwał rady przygotowane przez zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje.

§ 17

Nad sprawnym i rzetelnym prowadzeniem dokumentacji z prac zarządu czuwa sekretarz gminy.

V. Podział zadań pomiędzy członków zarządu

§ 18

1. Burmistrz jako przewodniczący zarządu organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2. Burmistrz wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status burmistrza.

3. Do zadań i kompetencji burmistrza należą następujące sprawy:

1) organizowanie pracy zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,

4) kierowanie urzędem w rozumieniu kodeksu pracy,

5) przygotowanie sprawozdań z działalności zarządu,

6) ogłoszenie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

7) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz przepisów gminnych,

8) wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

9) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji,

10) podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu,

11) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu, np.: instrukcję obiegu dokumentów, regulaminy funduszu nagród, świadczeń socjalnych itp.,

12) przedkładanie wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał rady,

13) wykonywanie innych czynności przewidzianych w przepisach szczególnych.

4. Burmistrz jest terenowym szefem obrony cywilnej.

5. Burmistrz ma prawo wglądu w dokumenty sołectwa oraz wstępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectwa.

§ 19

1. Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez burmistrza w oparciu o podział kompetencji.

2. Zastępca burmistrza zastępuje burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przezeń obowiązków.

§ 20

Do zadań członków zarządu należy:

1) uczestniczenie w posiedzeniach zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,

3) bieżący nadzór na wykonaniem budżetu gminy,

4) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,

5) przedkładanie radzie spraw wnoszonych przez zarząd,

6) współpraca z komisjami rady.

VII. Postanowienia końcowe

§ 21

Burmistrz za pełnienie swoich funkcji otrzymuje wynagrodzenie. Pozostali członkowie zarządu otrzymują z budżetu gminy diety miesięczne na zasadach ustalonych przez radę w odrębnej uchwale.

§ 22

Zmiany postanowień niniejszego regulaminu dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia