Poz. 142

UCHWAŁA NR XIV/90/2000

RADY GMINY W OSIECZNICY

z dnia 27 stycznia 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu gminy Osiecznica

Na podstawie art. 3, ust. 1 i art. 18, ust. 2, pkt 1, art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy w Osiecznicy uchwala, co następuje:

 

 

§ 1

Uchwala się statut gminy Osiecznica, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr XVI/125/96 Rady Gminy w Osiecznicy z dnia 15 kwietnia 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Osiecznica zmieniona uchwałą nr XVIII/134/96 Rady Gminy w Osiecznicy z dnia 28 czerwca 1996 r.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Osiecznicy i w sołectwach.

PRZEWODNICZĄCA

RADY GMINY

WANDA ABRAM

Załącznik do uchwały Nr XIV/90/2000 Rady Gminy w Osiecznicy z dnia 27 stycznia 2000 r.

STATUT GMINY OSIECZNICA

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieszkańcy gminy Osiecznica stanowią wspólnotę samorządową zwaną “gminą” jako podstawową formę życia publicznego do zaspokajania potrzeb swoich mieszkańców.

§ 2

Gmina Osiecznica położona jest w powiecie bolesławieckim, województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 43707 ha.

Granice i obszar gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Siedzibą organów gminy jest wieś Osiecznica.

2. Gmina posiada herb którego wzór i opis określa załącznik nr 2 do statutu.

§ 4

Gmina ma osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 5

Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, przedsiębiorstwa i zakłady.

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych określa załącznik nr 3 do statutu.

§ 6

W skład gminy wchodzą sołectwa wymienione w załączniku nr 4 do statutu.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 7

Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz tworzenie warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

§ 8

1. Dla realizacji celu określonego w statucie gmina wykonuje poprzez swoje organy zadania własne oraz zadania zlecone przez administrację rządową.

2. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

a) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

b) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości, wysypisk, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gazową,

d) lokalnego transportu,

e) ochrony zdrowia,

f) pomocy społecznej,

g) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

h) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli, gimnazjum i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

i) kultury, w tym bibliotek i innych placówek upowszechniania kultury,

j) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

k) targowisk i hal targowych,

l) zieleni komunalnej, zadrzewień i cmentarzy gminnych,

ł) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

m) utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

n) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

3. Ponadto gmina wykonuje zadania zlecone wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

4. Zadania zlecone i przyjęte w drodze porozumienia, gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową. W celu wykonania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

R o z d z i a ł III

Władze gminy

§ 9

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w głosowaniu wyborczym i w referendum, a także pośrednio poprzez organy gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

§ 10

1. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.

2. Wyłącznie w drodze referendum są rozstrzygane sprawy:

§ 11

Organami Gminy są;

Rada Gminy Osiecznica, zwana w dalszej treści statutu radą.

Zarząd Gminy Osiecznica, zwany w dalszej treści statutu zarządem.

§ 12

1. Rada z zastrzeżeniem § 10, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Do wyłącznej właściwości rady należy;

1) uchwalanie statutu gminy i jednostek pomocniczych (sołectwa, osiedla),

2) wybór i odwołanie wójta i zarządu, stanowienie o kierunkach ich działania oraz przyjmowanie sprawozdań z ich działalności,

3) powoływanie i odwoływanie na wniosek przewodniczącego zarządu, sekretarza i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu gminy,

4) uchwalanie budżetu gminy oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności finansowej gminy i udzielanie absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów gospodarczych i przyjmowania sprawozdań z ich realizacji,

6) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych (sołectwa, osiedli) oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania i zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określanie zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowanie obligacji oraz określenie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych bądź udzielanych przez zarząd,

e) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określenie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenie likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek,

10) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawie herbu, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,

15) kontrolowanie zarządu i jednostek podporządkowanych za pośrednictwem komisji rewizyjnej,

16) uchwalanie przepisów gminnych,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady,

18) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

19) stanowienie w sprawach skarg i wniosków w przypadkach wniesienia odwołań od rozstrzygnięć komisji stałych i doraźnych rady.

3. Rada tworzy jednostki organizacyjne, przedsiębiorstwa i zakłady, o których mowa w § 5 statutu.

1) rada nadaje utworzonej jednostce statut. Statut jednostki określa granice i ustrój jednostki, źródła dochodu, sposób tworzenia budżetu i rozliczania się z budżetem gminy oraz sprawowanie kontroli prowadzonej gospodarki finansowej,

2) rada przekazuje do zwykłego zarządu mienie gminne niezbędne do realizacji zadań tej jednostki. Dochód uzyskany z zarządzania przekazanym mieniem w całości przysługuje jednostce.

4. Sołectwa tworzy się, znosi i łączy w drodze uchwały rady.

1) podjęcie przez radę uchwały w sprawie tworzenia, znoszenia i łączenia sołectw i osiedli poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji na zebraniach wiejskich z mieszkańcami wsi wchodzących w skład tworzonych, znoszonych bądź łączonych sołectw,

2) sołectwa nie mogą być utworzone lub zniesione w przypadku sprzeciwu zebrania wiejskiego, a w przypadku łączenia sołectw – jeżeli sprzeciwia się temu chociaż jedno z sołectw objętych zamiarem łączenia,

3) utworzonemu sołectwu nadaje się statut.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy organów gminy

§ 13

1. Rada Gminy Osiecznica składa się z 18 radnych.

2. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady nie można łączyć ze stanowiskiem członka zarządu a także przewodniczącego komisji stałej rady. Przewodniczący i wiceprzewodniczący rady mogą bez zaproszenia uczestniczyć w pracach komisji rady, zarządu jednak bez prawa głosu chyba że są członkami komisji, w których obradach uczestniczą.

§ 14

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

Sesja rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju przez Państwową Komisję Wyborczą lub w wypadkach wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3. Przewodniczący rady obwiązany jest zwołać również w terminie 7 dni sesję rady na wniosek:

1) radnych w ilości 1/4 ustawowego składu rady,

2) zarządu.

Termin 7 dni liczony jest od dnia złożenia wniosku u inspektora d/s rady gminy w urzędzie.

4. Przewodniczący rady zawiadamia pisemnie radnych o zwo-łaniu sesji wskazując dzień i godzinę posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

Informację o zwołaniu sesji rady zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w urzędzie i jednostkach pomocniczych (sołectwach, osiedlach).

5. Obrady sesji są jawne, chyba że rada postanowi inaczej.

§ 15

Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i jej organów zawiera regulamin rady określony w załączniku nr 5 do niniejszego statutu.

§ 16

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół i przekazuje się zarządowi, który wyciągi z protokołu przekazuje zainteresowanym.

2. Każdy uprawniony do głosowania mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu sesji, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem utajnionej części sesji.

§ 17

1. Rada powołuje w drodze uchwały stałe komisje określając ich ilość i zakres działania.

2. W czasie trwania kadencji rada może powołać komisje doraźne lub zespoły kontrolne określając każdorazowo ich skład i sposób działania.

3. W skład komisji rady mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.

4. Komisjami stałymi rady są;

§ 18

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być przewodniczący rady, wiceprzewodniczący ani też radny wchodzący w skład zarządu.

§ 19

1. Komisje stałe rady wykonują swoje zadania poprzez:

2. Komisje stałe działają w oparciu o uchwalone plany pracy.

3. Komisje podlegają radzie i przedkładają plany pracy, sprawozdania ze swojej działalności.

§ 20

Do pracy w komisji rozwoju gospodarczego, komisji spraw społecznych i rodziny oraz na sesję rady są zapraszani sołtysi z prawem do zabrania głosu dla przedstawienia istotnych spraw sołectwa.

§ 21

1. Radny utrzymuje stałą więź z wyborcami, reprezentuje ich przed organami gminy, przyjmuje zgłoszone przez nich postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpoznania. Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Radny ma prawo do uzyskania informacji w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.

3. Grupa co najmniej 5 radnych posiada inicjatywę uchwałodawczą. Projekt uchwały przedstawiony przez grupę radnych rada przekazuje właściwej komisji, która po jego zaopiniowaniu przedstawia projekt tej uchwały na najbliższej sesji. Komisja lub rada może wprowadzić zmiany do projektu tylko wtedy, gdy wyrazi na to zgodę grupa radnych, która projekt zgłosiła.

4. Osoba wybrana radnym nie może wykonywać pracy w urzędzie, w której uzyskała mandat oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej gminy. Przed przystąpieniem do ślubowania osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ.

§ 22

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.

4. Za udział w pracy rady, zarządu i komisji radnemu i członkowi komisji spoza rady przysługuje zwrot kosztów podróży oraz dieta stanowiąca ekwiwalent za utracony czas w wysokości ustalonej w odrębnej uchwale rady. Jeżeli w tym samym dniu odbywa się sesja rady, posiedzenie zarządu lub komisji, przysługuje tylko jedna dieta. W przypadku uczestnictwa w sesji rady lub na zaproszenie przewodniczącego komisji w pracach tej komisji zwrot kosztów podróży oraz dietę w wysokości ustalonej przez radę otrzymują również sołtysi.

5. Należności, o których mowa w przepisie poprzedzającym, przysługujące przewodniczącemu rady i przewodniczącym komisji stałych mogą być w całości lub częściowo zryczałtowane.

6. Za udział w pracach rady uznaje się również udział radnych, na podstawie delegacji podpisanej przez przewodniczącego rady, w szkoleniach i posiedzeniach związków gminy, których gmina Osiecznica jest członkiem. W tych przypadkach radnym uprawnionym do pobierania diety wypłacana jest dieta w wysokości określonej uchwałą o której mowa w pkt. 4.

§ 23

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd Gminy.

2. W skład zarządu wchodzą: wójt jako przewodniczący zarządu, zastępca wójta oraz trzech członków.

3. Członkostwa zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 24

1. Zasady oraz tryb wyboru i odwołanie zarządu określa ustawa oraz niniejszy statut.

2. Wójt jest wybierany spośród radnych lub spoza rady bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

3. Warunki wymagane od kandydata na stanowisko wójta określa rada w drodze uchwały.

§ 25

1. Zarząd wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa i statutu gminy.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

a) przygotowanie projektów uchwał rady,

b) określenie sposobu wykonania uchwał,

c) gospodarowanie mieniem komunalnym,

d) przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały,

e) zatrudnianie i zwalnianie oraz ustalanie wysokości wynagrodzenia kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych,

f) wykonywanie zadań zleconych i przyjętych z zakresu administracji rządowej,

g) przedkładanie wniosków o zwołaniu sesji rady,

h) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i z wykonania programów gospodarczych,

i) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego.

Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.

3. W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie.

4. Działalność zarządu w realizacji budżetu gminy podlega absolutorium. Uchwała rady o nieudzieleniu absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu w pełnym składzie.

5. Szczegółowe zasady pracy zarządu określa regulamin zarządu stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu.

§ 26

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu, którego kierownikiem jest wójt.

2. Organizacje i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę na wniosek zarządu.

§ 27

1. Wójt jako przewodniczący zarządu organizuje pracę zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Do zadań wójta należy w szczególności:

a) zwoływanie posiedzeń zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenia zarządu,

b) przygotowywanie wniosków pod obrady rady,

c) przygotowywanie sprawozdań z działalności zarządu,

d) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

e) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§ 28

Wójt pełni swą funkcję za wynagrodzeniem, którego wysokość określają odrębne przepisy. Pozostali członkowie zarządu pełnią swoją funkcję społecznie bez wynagrodzenia, jakie wynika ze stosunku pracy.

R o z d z i a ł V

Pracownicy samorządowi

§ 29

Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

1) wyboru – na stanowisku wójta,

2) powołania – na stanowisku sekretarza gminy, skarbnika gminy,

3) umowy o pracę – pozostali pracownicy urzędu.

§ 30

1. Przewodniczący rady nawiązuje w imieniu rady stosunek pracy na podstawie wyboru z wójtem.

2. Wysokość wynagrodzenia wójta ustala rada.

§ 31

1. Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Nawiązanie stosunku pracy z pracownikami urzędu i ustalenie im wynagrodzenia następuje w formie umowy o pracę zawartej przez wójta.

Rozdział VI

Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

§ 32

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

2. Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania mienia komunalnego.

§ 33

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy uchwalonego przez radę na rok kalendarzowy.

2. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

3. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.

§ 34

1. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

2. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem;

a) dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki,

b) przychodów i wydatków;

§ 35

1. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

2. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§ 36

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

R o z d z i a ł VII

Przepisy gminne

§ 37

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na jej obszarze, a w szczególności;

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

2. Przepisy gminne ustanawia rada w formie uchwały.

3. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie zarządzenia.

4. Przepisy gminne ogłasza się przez ich rozplakatowanie w miejscach publicznych na tablicy ogłoszeń urzędu i sołectwach.

5. Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

6. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

R o z d z i a ł VIII

Przepisy końcowe

§ 38

1. Uchwalenie statutu i zmian do statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.

2. W sprawach nie uregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy szczególne.

 

Załącznik nr 1

 

 

Załącznik nr 2

 

 

 

 

 

 

Herb gminy Osiecznica przedstawia tarczę z żółtym tłem z umieszczonym u góry napisem “OSIECZNICA”, wieżę Zamku w Kliczkowie, w dolnej części tarczy na niebieskim polu rzekę Kwisę przepływającą przez gminę i dwa stylizowane świerki. Elementy te symbolizują naturalne bogactwo gminy oraz dążenie do ochrony środowiska.

 

Załącznik nr 3

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych

1. Gminna Biblioteka Publiczna w Osiecznicy

2. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Osiecznicy

3. Gminne Przedszkole w Osiecznicy

4. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Kliczkowie

5. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Osiecznicy

6. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej i Komunalnej w Osiecznicy

7. Szkoła Podstawowa w Osiecznicy

8. Szkoła Podstawowa w Świętoszowie

9. Szkoła Podstawowa w Tomisławiu

10. Szkoła Podstawowa w Ławszowej

11. Szkoła Podstawowa w Parowej

12. Gimnazjum w Osiecznicy

13. Gimnazjum w Świętoszowie

 

 

Załącznik nr 4

Wykaz sołectw gminy Osiecznica

1. Sołectwo Ławszowa – obejmujące swoim zasięgiem wsie: Luboszów

i Ławszowa

2. Sołectwo Ołobok – obejmujące swoim zasięgiem wieś: Ołobok

3. Sołectwo Osiecznica – obejmujące swoim zasięgiem wsie: Kliczków

i Osiecznice

4. Sołectwo Osieczów – obejmujące swoim zasięgiem wieś: Osieczów

5. Sołectwo Parowa – obejmujące swoim zasięgiem wsie: Parowa, Bronowiec, Poświętne

6. Sołectwo Przejęsław – obejmujące swoim zasięgiem wieś: Przejęsław

7. Sołectwo Tomisław – obejmujące swoim zasięgiem wieś: Tomisław

8. Sołectwo Świętoszów – obejmujące swoim zasięgiem wieś: Świętoszów

 

Załącznik nr 5

REGULAMIN RADY GMINY OSIECZNICA

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Osiecznica, zwanej dalej “radą” oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez radę.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz zarządu jako organu wykonawczego.

2. Zarząd i komisje rady działają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

R o z d z i a ł II

Sesje Rady

§ 3

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w wypadkach wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3. Prowadzenie pierwszej sesji nowo wybranej rady, do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady, przewodniczący rady poprzedniej kadencji powierza jednemu z najstarszych wiekiem radnych.

§ 4

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole z sesji.

§ 5

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swych zadań.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy rady oraz nie przewidziane w planie pracy, a zwołane przez przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 6.

3. Plan pracy przygotowuje przewodniczący rady i przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku.

4. Rada może w ciągu roku dokonać zmian i uzupełnień w rocznym planie pracy.

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji

§ 6

1. Projekt porządku obrad, miejsce, termin, szczegółową listę zaproszonych gości oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z wójtem gminy.

2. O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3. Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno-techniczną, zapewnia urząd.

4. W razie niedotrzymania terminu zawiadomienia o sesji, bądź nie doręczenia radnym kompletu dokumentów wymienionych w porządku obrad, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy jej termin. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.

R o z d z i a ł IV

Zasady obradowania

§ 7

Na wniosek co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, rada może postanowić, że ze względu na ważny interes społeczności gminy lub poszczególnych obywateli cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych.

§ 8

Posiedzenie sesji otwiera, przewodzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący rady.

§ 9

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “otwieram sesję Rady Gminy Osiecznica”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza quorum na podstawie listy obecności. W razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 10

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Porządek sesji może być rozszerzony w wyjątkowych sytuacjach na wniosek radnego lub wójta zgłoszony przed przyjęciem porządku obrad.

3. Rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

§ 11

1. Interpelacje i wnioski składa się na początku sesji.

2. Odpowiedzi na interpelacje udzielają: przewodniczący rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępcy bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 2 tygodni.

4. Interpelacje mogą być składane na piśmie na ręce przewodniczącego rady za pośrednictwem inspektora ds rady, który prowadzi ewidencję i doręcza złożoną interpelację niezwłocznie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub między sesjami.

5. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w ciągu dwóch tygodni.

§ 12

Sprawozdanie z wykonania uchwał w imieniu zarządu składa wójt lub upoważniony przez niego członek zarządu.

§ 13

1. Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego członek składa raz na pół roku na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

2. Wójt lub wyznaczona przez niego osoba składa sprawozdanie z pracy zarządu na każdej sesji rady.

§ 14

1. Przewodniczący rady prowadzi obrady wg uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgodą rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 15

1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad przewodniczący może przywołać go do “rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku” a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 16

1. Przewodniczący rady udziela głosu na sesji wg kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniesienia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być sprawy:

a) stwierdzenia quorum,

b) wycofanie określonego tematu z porządku obrad,

c) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

d) zamknięcie listy mówców,

e) ustalenie czasu wystąpienia dyskutantów,

f) tajnego głosowania,

g) przeliczenia głosów,

h) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

i) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j) przestrzeganie regulaminu obrad,

k) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

§ 17

1. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności – po uprzednim uzyskaniu zgody rady.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 18

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady sesji, odnotowuje się w protokole.

§ 19

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję słowami “zamykam sesję Rady Gminy Osiecznica”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 20

1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć.

2. Protokół z sesji powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

8) czas trwania sesji,

9) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

4. Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie pracy inspektora d/s rady oraz na każdej następnej sesji.

5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

8. Protokoły numeruje się cyframi arabskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

R o z d z i a ł V

Tryb głosowania

§ 21

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 22

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

3. Jeżeli przewodniczący obrad wstrzymał się od głosowania, a zaistniała przy głosowaniu równa ilość głosów “za” i “przeciw”, przewodniczący rady zarządza przerwę w obradach dla konsultacji radnych, a następnie po przerwie zarządza ponowne głosowanie. W przypadku ponownej równowagi głosów “za” i “przeciw” projekt uchwały zwraca się wnioskodawcy.

4. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy insp. d/s rady, a w razie potrzeby również przy pomocy innych radnych, kolejno zapytując radnych: kto jest za, kto przeciw, kto się wstrzymał od głosu.

5. Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 23

1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych, która wybiera spośród siebie przewodniczącego.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady. Głosowanie odbywa się przez zaznaczenie znakiem x przy nazwisku wybranego kandydata lub wniosku.

Brak postawienia znaku x oznacza, że głos został oddany bez dokonania wyboru i jest nieważny.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy podchodząc do urny ustawionej na oddzielnym stoliku i przed urną dokonują skreśleń (aktu wyboru).

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.

§ 24

1. Przewodniczący rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 25

1. W przypadku podejmowania uchwały zwykłą większością głosów uznaje się, że uchwała została podjęta, jeżeli liczba oddanych głosów “za” jest większa od liczby głosów “przeciw” bez brania do obliczeń głosów “wstrzymujących się”.

2. “Ustawowy skład rady” oznacza w warunkach gminy Osiecznica 18 radnych.

3. Stwierdza się ,że “bezwzględna większość” oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciw” i “wstrzymujących się”.

4. “Bezwzględna większość ustawowego składu rady” oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą. Uznaje się, że uchwała została podjęta “bezwzględną większością ustawowego składu rady” jeżeli za jej podjęciem głosowało co najmniej 10 radnych.

5. Podejmowanie uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu rady oznacza, że w głosowaniu musi uczestniczyć co najmniej 12 radnych i przy obecności tej liczby radnych za podjęciem uchwały oddanych musi zostać nie mniej niż 7 ważnych głosów. Jeżeli w głosowaniu uczestniczy nieparzysta liczba radnych, uchwała zostanie podjęta, jeżeli za jej podjęciem oddano całkowitą liczbę głosów przewyższających połowę ważnie oddanych głosów (np. przy obecności 15 radnych za podjęciem uchwały winno być oddanych 8 ważnych głosów, a przy obecności 17 radnych za podjęciem uchwały winno zostać oddanych 9 ważnych głosów).

§ 26

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

a) datę i tytuł oraz kolejny numer,

b) podstawę prawną,

c) postanowienia merytoryczne,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją,

e) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi) kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał rady przygotowane przez zarząd opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji przez przewodniczącego danej komisji.

4. W przypadku zgłoszenia projektu uchwały przez komisję, grupę radnych zarząd wyraża swoje stanowisko co do projektu uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.

§ 27

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w biurze rady.

§ 28

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu bądź nieudzieleniu absolutorium zarządowi, wójt jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od jej podjęcia.

R o z d z i a ł VI

Radni

§ 29

1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:

2. Radni i delegaci będący delegatami do związków gmin zobowiązani są co najmniej dwa razy w roku składać radzie sprawozdanie z działalności związku.

3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

4. Radny powinien w razie niemożności uczestnictwa w sesji, posiedzenie komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

5. W przypadku uchylania się radnego od uczestnictwa w pracach rady, rada może podjąć uchwałę o zawiadomieniu wyborców o uchylaniu się wybranego przez nich radnego od pracy w radzie lub też zdecydować o innej formie oddziaływania na radnego.

§ 30

1. W przypadku wniosku zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym wniosek ten bada przewodniczący rady i przedkłada go radzie z projektem uchwały w tej sprawie.

2. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada wysłuchuje radnego, jeżeli bierze udział w sesji.

§ 31

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady.

R o z d z i a ł VII

Obsługa Rady

§ 32

1. Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia urząd, a bezpośrednio obsługę organizacyjno-techniczną – inspektor d/s obsługi rady.

2. Wójt razem z przewodniczącym rady ustalają zakres zasady i sposób obsługi pracy rady, komisji oraz radnych.

3. Korespondecja kierowana do rady powinna być z sekretariatu urzędu doręczona bezpośrednio inspektorowi rady, który w terminie niezwłocznym kieruje ją do przewodniczącego rady. Inspektor prowadzi ewidencję przyjętej przez siebie korespondencji.

 

Załącznik nr 6

 

REGULAMIN ZARZĄDU GMINY OSIECZNICA

 

R o z d z i a ł I

Zadania zarządu

§ 1

1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy, uchwał rady i statutu sołectwa.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

a) przygotowanie projektów uchwał rady,

b) określenie sposobu wykonania uchwał,

c) gospodarowanie mieniem komunalnym,

d) przygotowanie projektu budżetu gminy oraz jego wykonanie,

e) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej,

f) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

g) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i z wykonania programów gospodarczych,

h) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego; zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji rady,

i) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,

j) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

k) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

l) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

ł) przesyłanie wyciągów z protokołu obrad rady zainteresowanym jednostkom,

m) podejmowanie uchwał o koniecznych wydatkach nie uwzględnionych w budżecie,

n) wykonanie zadań i spraw z zakresu administracji rządowej przekazywanych ustawami i przejętych na podstawie porozumień,

o) dokonywanie zmian w budżecie w granicach ustalonych przez radę,

p) decydowanie o wszczęciu lub rezygnacji ze sporu sądowego oraz o ustaleniu ugody w sprawach cywilno-prawnych,

r) organizowanie i rozstrzyganie przetargów publicznych,

s) ustalenie zakresu spraw gminy, jakie wójt może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy.

3. W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie.

4. W realizacji zadań zleconych zarząd podlega radzie i jednostce zlecającej zadanie.

5. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

§ 2

1. Działalność zarządu w realizacji wykonania budżetu gminy podlega uzyskaniu a b s o l u t o r i u m.

R o z d z i a ł II

Tryb pracy zarządu

§ 3

1. Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego zarządu – wójta.

2. Zarząd pracuje w oparciu o plan pracy.

3. Posiedzenia zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w miesiącu.

4. W razie potrzeby wójt może zwołać zarząd w innym terminie.

5. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności zastępca wójta.

§ 4

1. Zarząd gminy może obradować i podejmować prawomocne rozstrzygnięcia przy obecności co najmniej 3 członków zarządu, w tym wójta lub zastępcy wójta.

2. Posiedzenia otwiera, prowadzi i zamyka obrady wójt gminy, a w razie jego nieobecności zastępca wójta.

3. Otwarcie posiedzenia następuje po wypowiedzeniu przez wójta formuły “otwieram posiedzenie Zarządu Gminy Osiecznica”.

4. Po otwarciu posiedzenia wójt gminy stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum przerywa posiedzenie i wyznacza nowy termin.

§ 5

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad wójt gminy przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.

2. Członkowie zarządu mogą zgłaszać wnioski o dokonanie uzupełnienia lub zmiany w projekcie porządku obrad.

3. Porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie przez zarząd protokołu z poprzedniego posiedzenia, który winien być udostępniony członkom zarządu do zapoznania się na godzinę przed terminem posiedzenia w takim przypadku nie musi być odczytywany w trakcie obrad.

4. Po dokonaniu czynności określonych w ust. 1–3 zarząd uchwala porządek obrad.

§ 6

1. Wójt gminy prowadzi posiedzenie według uchwalonego porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem, a w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów w porządku obrad.

2. Wójt gminy udziela głosu wg kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Wójt gminy może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

a) stwierdzenie quorum,

b) zdjęcie określonego tematu porządku obrad,

c) zakończenie dyskusji i podjęcia rozstrzygnięcia,

d) w sprawie przestrzegania regulaminu zarządu.

4. Wnioski formalne wójt gminy poddaje pod głosowanie członkom zarządu. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” rozstrzyga głos wójta.

§ 7

1. Wójt czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień osób uczestniczących w posiedzeniu.

2. Wójt gminy może udzielić głosu osobom spoza składu zarządu.

§ 8

Po wyczerpaniu porządku obrad wójt gminy kończy posiedzenie wypowiadając formułę “zamykam posiedzenie Zarządu Gminy Osiecznica”.

§ 9

1. Członkowie zarządu obowiązani są brać czynny udział w pracach zarządu.

2. Wójt może zwrócić się do rady o odwołanie członka zarządu, który uchyla się od udziału w pracach zarządu lub który swoim działaniem naraża interes gminy.

§ 10

1. Poza członkami zarządu w posiedzeniach uczestniczą sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosu.

2. Zarząd może zapraszać na swe posiedzenie także inne osoby.

3. W posiedzeniach zarządu bez zaproszenia jednakże za zgodą przewodniczącego danej komisji mogą uczestniczyć członkowie komisji stałych i doraźnych, bez prawa głosu.

§ 11

1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za całokształt obsługi techniczno-organizacyjnej zarządu odpowiada sekretarz gminy wraz z inspektorem d/s rady.

2. Materiały na posiedzenie zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.

3. Projekty uchwał powinny być skonsultowane z radcą prawnym przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.

4. Porządek posiedzenia zarządu ustala wójt.

§ 12

1. Na posiedzeniach zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.

2. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.

3. Protokół powinien zawierać:

a) porządek posiedzenia,

b) streszczenie wystąpień,

c) treść wniosków poddanych pod głosowanie,

d) wyniki głosowania,

e) stwierdzenie o podjęciu uchwały (uchwał) lub decyzji,

f) stwierdzenie wydania zarządzenia.

4. Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

5. Po przyjęciu przez zarząd protokół podpisuje wójt oraz członkowie zarządu biorący udział w posiedzeniu.

6. Kserokopię całości protokołu można wykonać jedynie za zgodą zarządu.

§ 13

1. Uchwały zarządu są oznaczone następująco: kolejny numer posiedzenia, kolejny numer uchwały, rok.

2. Uchwały zarządu podpisują członkowie zarządu biorący udział w posiedzeniu, a wynik głosowania nad ich projektami jest odnotowany w protokole zarządu.

3. Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez inspektora d/s rady.

4. Odpisy uchwał oraz wyciągi z protokołu doręcza się kierownikom jednostek i kierownikom referatów organizacyjnych, którym powierzono wykonanie uchwał.

5. Innym osobom, organizacjom, instytucjom na ich wniosek poświadcza się odpisy i wyciągi z protokołu w zakresie spraw ich dotyczących.

§ 14

Zarząd wydaje decyzje na podstawie przepisów szczególnych. Decyzje zarządu podpisuje wójt.

§ 15

W sprawach nie cierpiących zwłoki zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia.

§ 16

1. Zarząd podejmuje uchwały i wydaje zarządzenia oraz decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że odrębne przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie zarządu.

3. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 17

1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał) terminy i sposób ich opracowania zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwał. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.

3. Projekty uchwał rady gminy przygotowane przez zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje.

4. Materiały na sesję poświęcone uchwaleniu budżetu gminy zarząd opracowuje wg harmonogramów ustalonych w odrębnej uchwale rady.

§ 18

Informacje w sprawie wykonania uchwał rady i zarządu składają zarządowi osoby zobowiązane do ich wykonania.

§ 19

1. Zadania gminy zarząd wykonuje na podstawie okresowych planów pracy opracowanych zgodnie z programem działania i planem pracy rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.

2. Projekt planu pracy zarządu o którym mowa w punkcie 1 opracowuje przewodniczący zarządu przy współudziale sekretarza gminy i kierowników referatów oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Sprawozdanie z działalności zarządu przedstawia radzie wójt.

§ 20

Nad sprawnym i rzetelnym prowadzeniem dokumentacji z prac zarządu czuwa sekretarz gminy oraz inspektor d/s rady.

R o z d z i a ł III

Rozdział zadań pomiędzy członków zarządu

§ 21

1. Wójt jako przewodniczący zarządu organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2. Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status wójta.

3. Do zadań i kompetencji wójta należą następujące sprawy:

1) organizowanie pracy zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,

4) kierowanie urzędem w rozumieniu kodeksu pracy,

5) przygotowanie sprawozdań z działalności zarządu,

6) ogłaszanie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

7) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

8) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych oraz w sprawach z zakresu administracji publicznej,

9) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji. O udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia zarząd na najbliższym posiedzeniu,

10) podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

11) mianowanie pracowników samorządowych wg obowiązujących przepisów,

12) powoływanie rzecznika dyscyplinarnego w sprawie dyscyplinarnej,

13) wydawanie zarządzeń wprowadząjących w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu np. instrukcję obiegu dokumentów, regulamin pracy, regulaminy funduszu nagród, socjalnego itp.

4. Wójt jest terenowym szefem obrony cywilnej.

§ 22

Do zadań członków zarządu należy:

1) uczestniczenie w posiedzeniach zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,

3) bieżący nadzór nad wykonaniem budżetu gminy,

4) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,

5) przedkładanie radzie gminy spraw wnoszonych przez zarząd,

6) współpraca z komisjami rady.

§ 23

1. Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu zarządu kieruje skarbnik gminy.

2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy zostały określone w regulaminie organizacyjnym urzędu.

§ 24

Wójt za pełnienie swojej funkcji otrzymuje wynagrodzenie. Pozostali członkowie zarządu otrzymują z budżetu gminy zwrot kosztów podróży i dietę na zasadach ustalonych przez radę gminy w drodze odrębnej uchwały.

§ 25

1. Zarząd gminy może odbywać wspólne posiedzenia z innymi zarządami, w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne posiedzenia organizują przewodniczący zainteresowanych zarządów.

 

 

 

Załącznik nr 7

 

REGULAMIN KOMISJI RADY GMINY OSIECZNICA

 

R o z d z i a ł I

Organizacja i tryb pracy komisji

§ 1

Regulamin komisji określa tryb działania komisji stałych i doraźnych rady.

§ 2

1. Komisje powołuje rada do pomocy w wykonywaniu określonych zadań.

2. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

3. Komisje stałe działają w oparciu o uchwalone na okres 6 miesięcy plany pracy.

4. Rada może zawsze żądać przedstawienia przez komisje stałe ich planów na sesji, a także zlecić dokonanie w nich uzupełnień.

§ 3

1. Przewodniczącego komisji, zastępcę przewodniczącego wybiera komisja ze swego grona.

2. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji.

§ 4

Przewodniczący komisji może zlecić członkowi komisji (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie sprawozdań i wniosków do dalszego działania.

R o z d z i a ł II

Zadnia komisji

§ 5

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, spraw przedkładanych pod obrady rady oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady,

3) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy w sprawach działalności rady oraz urzędu, przedsiębiorstw i innych instytucji gminnych – w zakresie kompetencji komisji.

§ 6

Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:

1) kontrola działalności zarządu,

2) kontrola działalności podporządkowanych zarządowi jednostek organizacyjnych,

3) przygotowanie opinii o pracy zarządu lub poszczególnych jego członków przed głosowaniem w sprawie ich odwołania,

4) kontrola realizacji uchwał rady,

5) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez zarząd i wójta,

6) realizacja interpelacji i wniosków radnych,

7) wnioskowanie o odwołanie zarządu lub jego członków,

8) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

9) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi,

10) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej,

11) wnioskowanie o przekazywanie spraw do organów ścigania,

12) wnioskowanie o zmiany w planach wydatków budżetowych i sposobie gospodarowania mieniem gminnym,

13) wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,

14) kontrola wydatkowania środków przekazanych radom sołeckim,

15) inne zadania zlecone przez radę,

16) opiniowanie w sprawach powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej a także w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych

§ 7

Komisje nie posiadają prawa wydawania decyzji i zarządzeń w imieniu rady i rada nie może przekazać im tych uprawnień.

R o z d z i a ł IV

Organizacja posiedzeń komisji

§ 8

Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

§ 9

1. Komisje stałe, zgodnie z planami pracy lub w miarę potrzeb odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia, wydając opinie i wnioski.

2. Posiedzenie komisji stałej jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

§ 10

1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca.

3. Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.

4. Komisje mogą wyłaniać podkomisje oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5. Szczegółowe zakresy działania, w tym zwłaszcza odbywanie posiedzeń oraz powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają we własnym zakresie.

6. Raz na pół roku komisje przedstawiają na sesji sprawozdanie ze swojej działalności.

7. Rada może żądać przedstawienia sprawozdania w terminie innym, niż ustalony w ust. 6.

§ 11

1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać;

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i opinii.