Poz. 70

UCHWAŁA NR XIII/86/99

RADY MIEJSKIEJ W OŁAWIE

z dnia 8 listopada 1999 r.

w sprawie uchwalenia statutu miasta Oława

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r. poz. 74 ze zmianami) Rada Miejska w Oławie uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwalić statut miasta Oława – stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Nr IV/15/96 Rady Miejskiej w Oławie z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu miasta Oława.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIEJSKIEJ

ANDRZEJ GRZESZCZAK

 

Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XIII/86/99 Rady Miejskiej w Oławie z dnia 8 listopada 1999 r.

STATUT

MIASTA OŁAWA

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w przepisach Statutu Miasta Oława użyte są, bez bliższego określenia następujące sformułowania, to należy rozumieć:

1. Gmina – Miasto Oława

2. Rada – Radę Miejską w Oławie

3. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący – Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Oławie

4. Sesja – Sesję Rady Miejskiej w Oławie

5. Komisja – Komisję Rady Miejskiej w Oławie

6. Klub – Klub Radnych Rady Miejskiej w Oławie

7. Radny – Radnego Rady Miejskiej w Oławie

8. Zarząd – Zarząd Miejski w Oławie

9. Burmistrz – Burmistrz Miasta Oława

10. Zastępca Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Oława

11. Członek Zarządu – członka Zarządu Miejskiego w Oławie

12. Jednostka pomocnicza – jednostkę pomocniczą Miasta Oława – osiedla

13. Urząd – Urząd Miejski w Oławie

14. Ustawa gminna – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. nr 13 poz. 74 z późniejszymi zmianami)

15. Statut – Statut Miasta Oława.

§ 2

1. Mieszkańcy miasta Oława tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową w rozumieniu art. 1 ustawy gminnej zwaną dalej Gminą.

2. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

3. Gmina posiada osobowość prawną.

4. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

§ 3

Gmina obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

1. Herbem Gminy jest srebrny (biały) kogut zwrócony w lewo na czerwonym polu tarczy, zobrazowany w załączniku nr 2a do Statutu.

2. Flaga Gminy jest w kolorze biało-czerwonym o kształcie zobrazowanym w załączniku nr 2b do Statutu.

3. Herb i flaga Gminy są znakami prawnie chronionymi. Rozpowszechnianie herbu i flagi Gminy w celach komercyjnych wymaga zgody Rady, a w innych celach zgody Zarządu.

4. W sprawach własnych i zleconych Gmina używa pieczęci urzędowych, których wzór przedstawia załącznik nr 2c do Statutu.

§ 5

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

§ 6

1. Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w tym w szczególności w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

2. W zakresie ustalonym ustawami Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

3. Gmina może wykonywać także inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie odrębnych porozumień.

4. Zadania publiczne przekraczające możliwości gminy mogą być wykonywane na zasadzie współdziałania międzygminnego.

§ 7

1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze (osiedla). Zakresy działania jednostek pomocniczych określają ich statuty uchwalone przez Radę.

2. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych określone są postanowieniami szczegółowymi niniejszego Statutu.

§ 8

1. Gmina może nadawać tytuły honorowe:

a) Honorowy Obywatel Miasta Oława,

b) Zasłużony dla Miasta Oława.

2. Rada może uchwalać inne tytuły honorowe.

3. Zasady nadawania tytułów honorowych określa uchwała Rady.

R o z d z i a ł II

Władze Gminy

§ 9

1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez wybory, referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Wybory oraz referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.

3. Organami Gminy są: Rada Miejska i Zarząd Miejski.

4. Odwołanie Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.

R o z d z i a ł III

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 10

1. Radę Miejską wybierają mieszkańcy miasta.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru do Rad na obszarze całego kraju.

3. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

4. Rada składa się z 28 radnych.

5. Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, Zarządu Miejskiego, komisji stałych i doraźnych.

6. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miejskiej zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

7. Po upływie terminu określonego w pkt. 6 pierwszą sesję zwołuje Przewodniczący Komisji Wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów.

§ 11

Do wyłącznej właściwości Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej, należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, w szczególności wymienione w art. 18 ustawy gminnej, oraz:

1) wskazanie banku prowadzącego obsługę bankową Gminy,

2) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do porozumień w sprawach przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz do ponadgminnych form współpracy międzykomunalnej,

3) podejmowanie uchwały o powołaniu Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępcy,

4) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji,

5) inne wskazane postanowieniami szczegółowymi Statutu.

§ 12

Rada kontroluje pracę Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych:

1) bezpośrednio poprzez przyjmowanie sprawozdań Zarządu z jego działalności w okresie między sesjami, dostępne w Biurze Rady na 4 dni przed Sesją.

2) poprzez działania kontrolne Komisji Rewizyjnej i pozostałych stałych komisji Rady w zakresie przedmiotowym ich działania, podejmowane na jej zlecenie na zasadach określonych w Statucie.

§ 13

1. Pracę Rady organizuje jej Przewodniczący.

2. Do zadań Przewodniczącego należy:

1) zwoływanie sesji i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,

2) przygotowanie sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,

3) przewodniczenie sesjom Rady,

4) podpisywanie uchwał Rady,

5) przekazywanie spraw komisjom i innym zespołom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania,

6) przekazywanie w imieniu Rady Zarządowi lub Burmistrzowi spraw do opracowania lub załatwienia.

7) współdziałanie z Zarządem i Burmistrzem w rozwiązywaniu bieżących spraw Gminy,

8) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,

9) nadzór nad pracą Biura Rady,

10) koordynowanie działalności komisji Rady, przekazywanie Zarządowi projektów uchwał, wniosków, opinii i stanowisk komisji oraz nadzór nad ich realizacją,

11) udzielanie radnym pomocy w sprawowaniu mandatu,

12) wydawanie radnym i osobom spoza Rady odpowiednich dokumentów potwierdzających ich udział w pracach Rady,

13) określanie zakresu uprawnień i obowiązków Wiceprzewodniczących, w tym wskazanie Wiceprzewodniczącego zastępującego Przewodniczącego podczas jego nieobecności,

14) pełnienie dyżurów dla przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków,

15) występowanie do właściwych jednostek o przygotowanie materiałów na sesję Rady,

16) zapewnienie ochrony praw radnego,

17) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale.

§ 14

1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

2. Rada może odbywać sesje uroczyste dla upamiętnienia ważnych dla kraju, regionu i miasta wydarzeń.

3. Sesja może składać się z kilku posiedzeń.

4. Termin kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący Rady i zawiadamia ustnie na posiedzeniu.

Kolejne posiedzenie musi odbyć się w ciągu 7 najbliższych dni.

5. Rada podejmuje prawomocne rozstrzygnięcia, gdy uczestniczy w sesji co najmniej połowa składu osobowego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

§ 15

1. Sesje zwyczajne zwołuje się zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Zawiadomienie o zwołaniu sesji radni otrzymują co najmniej 7 dni przed terminem obrad. Nie dotyczy to sesji zwoływanych w trybie § 16 ust. 3 Statutu.

3. Plan pracy Rada uchwala najpóźniej na pierwszej sesji w danym roku.

4. Projekt planu pracy przygotowuje Przewodniczący przy współpracy z Wiceprzewodniczącymi i przedstawia do zatwierdzenia na sesji po zasięgnięciu opinii wszystkich stałych komisji Rady.

5. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień planów, stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych Gminy, w trybie ustalonym do ich uchwalenia.

6. Plan pracy Rady stanowi podstawę planów pracy stałych komisji Rady.

§ 16

1. Sesja nadzwyczajna zwoływana jest przez Przewodniczącego na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady albo Zarządu w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

2. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie podając proponowany przedmiot obrad. Rada obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których została zwołana.

3. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się zwołanie sesji w możliwie najkrótszym terminie bez konieczności dostarczenia materiałów radnym oraz podania do publicznej wiadomości informacji o terminie i programie sesji.

§ 17

Przewodniczący zwołuje sesję w sprawie rozpatrzenia wniosku o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków nie wcześniej niż 14 dni po sesji, na której został złożony wniosek o odwołanie. Przy wyznaczaniu terminu bierze pod uwagę konieczność odbycia posiedzenia Komisji Rewizyjnej celem zaopiniowania wniosku oraz zapoznania się z jej opinią przez radnych.

§ 18

1. Dla rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek podziału terytorialnego Rada może odbywać sesje wspólnie z inną Radą.

2. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu każdej Rady.

3. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu radnych z każdej Rady.

4. Uchwały oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują Przewodniczący zainteresowanych Rad.

5. Połączone Rady ustalają zasady obradowania na wspólnym posiedzeniu.

§ 19

1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji, co najmniej na 3 dni przed sesją z zastrzeżeniem ust. 3–5.

2. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości dla publiczności. Publiczność przysłuchuje się obradom.

3. Jawność obrad zostaje wyłączona z mocy prawa, jeżeli przedmiotem mają być sprawy stanowiące tajemnicę państwową lub służbową.

4. Wyłączenie jawności powoduje, iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce obrad, zaś podczas obrad obecne mogą być wyłącznie te osoby nie będące radnymi, których udział w obradach dopuści Przewodniczący.

5. Na wniosek Przewodniczącego, co najmniej 1/4 radnych obecnych na sesji, Zarządu lub Burmistrza, jawność sesji może być wyłączona w całości lub części, jeżeli przemawia za tym potrzeba zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej osób trzecich, również ze względu na potrzebę ochrony dóbr osobistych. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 20

1. Przewodniczący ustala projekt porządku sesji.

2. W sesji uczestniczą z prawem zabrania głosu:

1) Burmistrz i jego zastępcy,

2) Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych,

3) Sekretarz i Skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu, jeżeli zostali wyznaczeni przez Burmistrza do referowania spraw, udzielenia wyjaśnień albo odpowiedzi na interpelacje i zapytania,

4) zaproszeni przez Przewodniczącego przedstawiciele organów jednostek pomocniczych oraz organizacji społecznych, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte porządkiem sesji, lub których udział uzasadniony jest ze względu na przedmiot tych spraw,

5) Przewodniczący może udzielić głosu innym uczestnikom sesji.

3. Przewodniczący zapewnia terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał.

4. Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej powinien zawierać:

1) zatwierdzenie porządku sesji,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) informacje Burmistrza lub wyznaczonej przez niego osoby o działaniach Zarządu między sesjami oraz o wykonaniu uchwał Rady,

4) sprawy samorządowe jednostek pomocniczych,

5) uchwały,

6) informacje i komunikaty Przewodniczącego,

7) wolne wnioski,

8) interpelacje i zapytania.

5. W porządku obrad sesji zwyczajnych, odbywających się w czerwcu i grudniu, powinno znaleźć się sprawozdanie Zarządu z wykonania uchwał Rady za kolejne półrocze.

6. Porządek obrad sesji zwołanej na zasadach określonych w § 17 oraz sesji, której przedmiotem jest uchwalenie budżetu lub absolutorium dla Zarządu, a także sesji nadzwyczajnej i uroczystej, nie przewiduje wolnych wniosków oraz interpelacji i zapytań.

§ 21

1. Radni otrzymują zawiadomienie o zwołaniu sesji podpisane przez Przewodniczącego co najmniej na 7 dni przed terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej 3 dni przed terminem. W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt porządku sesji.

Powyższe nie dotyczy sesji zwołanej w trybie § 16 ust. 3.

2. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał i niezbędne materiały, jeżeli nie zostały radnym dostarczone wcześniej.

3. Materiały dotyczące planów gospodarczych, uchwalenia budżetu Gminy oraz sprawozdanie z wykonania budżetu, radni powinni otrzymać 10 dni przed terminem sesji.

4. W razie nieuzasadnionych naruszeń powyższych postanowień Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji. Sesja odroczona winna się odbyć w ciągu 10 dni.

§ 22

1. Prowadzący sesję otwiera ją wypowiadając formułę “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Oławie”.

2. Obrady sesji prowadzi Przewodniczący, a w razie jego nieobecności wskazany przez niego Wiceprzewodniczący.

3. Przewodniczący może przekazać w trakcie sesji prowadzenie obrad wskazanemu Wiceprzewodniczącemu.

4. Przed otwarciem obrad sesji obowiązkiem Przewodniczącego jest ustalenie liczby radnych na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.

5. W przypadku stwierdzenia nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący wyznacza nowy termin sesji.

6. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący otwiera sesję.

7. W przypadku stwierdzenia w czasie trwania sesji nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący przerywa posiedzenie i wyznacza nowy termin obrad w ciągu najbliższych 7 dni.

§ 23

1. Na pierwszym posiedzeniu sesji, po przedstawieniu projektu przez prowadzącego sesję, Rada ustala porządek obrad.

Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić radny, Burmistrz lub inny członek Zarządu.

2. Sesja prowadzona jest według ustalonego porządku obrad.

W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, prowadzący sesję może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.

3. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:

1) wystąpienie wnioskodawcy tematu,

2) pytania do wnioskodawcy,

3) dyskusja radnych,

4) podjęcie uchwały, zajęcie stanowiska, przyjęcie do wiadomości.

4. Podczas obrad prowadzący sesję udziela głosu w kolejności zgłoszeń.

Pierwszeństwo zabrania głosu przysługuje radnym. Przewodniczący komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad, Burmistrz oraz jego Zastępcy mają prawo do głosu poza kolejnością.

5. W każdym punkcie porządku obrad przysługuje radnemu prawo do dwukrotnego zabrania głosu i jednej repliki.

6. Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy, Przewodniczącego Komisji oraz przedstawiciela klubu nie jest limitowany. Czas wystąpienia pozostałych mówców nie może przekroczyć trzech minut.

7. Dla zapewnienia zgodnego z porządkiem obrad i sprawnego przebiegu sesji, Przewodniczący może stosować przepisy porządkowe, a w szczególności :

1) zwrócić uwagę radnemu na niezgodną z przedmiotem obrad treść wystąpienia pod rygorem odebrania mu głosu,

2) odebrać radnemu głos, gdy zabiera go po raz trzeci w tej samej sprawie, zakłóca porządek obrad lub powagę sesji.

8. Uprawnienia Przewodniczącego obrad, o których mowa w ust. 7, mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, również nie będących radnymi. W przypadku prób zakłócania porządku obrad Przewodniczący ma prawo zarządzić wydalenie osób zakłócających spokój.

9. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.

10. Każdy radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, a w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) sprawdzenie listy obecności,

3) ograniczenie czasu wystąpienia,

4) zakończenie dyskusji,

5) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

6) reasumpcję głosowania,

7) przejście do porządku obrad,

8) zarządzenie przerwy,

9) przeprowadzenie tajnego głosowania,

10) przeliczenie głosów.

11. Głosowanie wniosku formalnego może być poprzedzone nie więcej niż dwiema wypowiedziami przedstawicieli klubów w sprawie wniosku.

12. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie, a Rada podejmuje decyzję w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 24

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”. Wniosek winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadniony.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 25

1. W porządku sesji zwyczajnej winny znajdować się punkty poświęcone wolnym wnioskom, interpelacjom i zapytaniom radnych.

2. Wolne wnioski radnych nie związane z dyskusją nad merytorycznymi punktami porządku obrad winny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i wskazywać ewentualnego wykonawcę.

3. Interpelacje składa radny na piśmie między sesjami w Biurze Rady lub ustnie na sesji. Adresatem interpelacji jest Zarząd lub Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, z którego wynika pytanie do adresata.

4. Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego oraz wtedy, gdy przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 14 dni.

5. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu zależy na uzyskaniu informacji o faktach. Zapytanie składa się na piśmie w Biurze Rady lub w trakcie sesji w punkcie “interpelacje i zapytania”.

6. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji powinna być ona dostarczona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.

7. Prowadzący sesję informuje o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz udzielonych odpowiedziach.

8. Radny może wnieść pod obrady sesji sprawę nieudzielenia lub niewystarczającej jego zdaniem odpowiedzi na interpelację lub zapytanie.

§ 26

1. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny, przewodniczący klubu w imieniu klubu oraz Zarząd.

2. Projekt uchwały przygotowany przez wnioskodawcę powinien być złożony w Biurze Rady nie później niż 14 dni przed planowanym terminem sesji.

3. Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać:

1) część nagłówkową zawierającą nazwę aktu, propozycję daty podjęcia, nazwę organu, który go firmuje i przedmiot unormowania,

2) podstawę prawną, zgodnie z którą organ upoważniony jest do podjęcia uchwały,

3) przepisy dotyczące przedmiotu uchwały ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej kolejności:

– przepisy ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnienie pojęć użytych w uchwale),

– przepisy szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),

– przepisy przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, dotyczące uchylenia dotychczas obowiązujących przepisów, a także sposobu ogłoszenia uchwały i inne),

– termin wejścia w życie, względnie obowiązywania,

4. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię Radcy Prawnego, a w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię Skarbnika Gminy.

5. Przewodniczący przedstawia projekty uchwał do zaopiniowania komisjom.

§ 27

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona lub znowelizowana w tym samym trybie w jakim została uchwalona.

2. Rada może zajmować stanowiska i wydawać opinie.

3. Uchwały, stanowiska i opinie podpisuje Przewodniczący. Przepis § 22 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

4. Niezwłocznie po uchwaleniu Biuro Rady przekazuje uchwałę Zarządowi.

5. Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Zarządu. W przypadku, gdy wymagają tego przepisy ustawowe Biuro Rady przekazuje uchwałę do opublikowania w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

6. W sprawach organizacyjnych sesji nie podejmuje się uchwał na powyższych zasadach, a jedynie rejestruje się w protokole treść ustalenia oraz wynik głosowania.

7. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe w ogłoszonych uchwałach.

8. Rada może zobowiązać Burmistrza do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

9. Biuro Rady prowadzi zbiory i rejestry uchwał z wyodrębnieniem przepisów gminnych.

§ 28

1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględnej większości głosów.

2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za” i “przeciw” oddanymi przy niezbędnym na sali quorum, bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się. W przypadku równej liczby głosów, w gło-sowaniu jawnym, rozstrzyga głos Przewodniczącego.

3. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za” od pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

4. Ustawowy skład Rady, zgodnie z art. 17 ustawy gminnej, wynosi 28 radnych. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 15, większość 2/3 ustawowego składu Rady wynosi 19, natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 7 radnych.

5. Prowadzący sesję odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.

§ 29

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym lub tajnym, zwykłą większością głosów, o ile przepisy ustawy lub ustaw szczególnych nie przewidują głosowanie w inny sposób.

2. W głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów podejmowane są uchwały, wnioski merytoryczne i formalne, z wyjątkiem uchwał, w których inny tryb podejmowania regulują ustawy.

3. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności “za”, “przeciw”, “wstrzymujący się”.

4. Głosowanie tajne odbywa się po przedstawieniu wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia, bądź nieudzielenia absolutorium Zarządowi, w sprawach personalnych, po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie, a także w przypadkach wskazanych przez ustawy.

5. Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie.

6. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady oraz imieniem i nazwiskiem radnego z listy radnych obecnych na sesji. Lista radnych głosujących w głosowaniu imiennym wraz ze sposobem głosowania załączona jest do protokołu sesji.

7. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.

8. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana przez Radę w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów spośród radnych, w składzie przewodniczący i co najmniej dwóch członków.

9. Wyniki głosowania jawnego prowadzący sesję ogłasza niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania. Wyniki głosowania tajnego i imiennego ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po obliczeniu głosów, ustaleniu wyników głosowania i sporządzeniu protokołu z tych czynności.

10. Wyniki głosowania zapisywane są w protokole sesji.

§ 30

1. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:

1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji i Zarządu oraz zaproponowanych na sesji, z tym że w przypadku wniosków mniejszościowych, zgłoszonych do protokołu z posiedzenia komisji, w pierwszej kolejności głosowane są te wnioski,

3) głosowanie projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

2. Przy głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad innymi wnioskami. W przypadku wniosków przeciwnych poddaje się każdy z nich pod głosowanie wyłącznie “za”.

§ 31

W trakcie obrad prowadzący sesję zarządza przerwę:

1) z własnej inicjatywy nie częściej niż co dwie godziny,

2) na przegłosowany wniosek radnego,

3) na żądanie klubu, jednak nie częściej niż dwa razy podczas sesji na żądanie tego samego klubu.

§ 32

1. Po wyczerpaniu porządku obrad prowadzący sesję kończy posiedzenie formułą “zamykam sesję Rady Miejskiej w Oławie”.

2. Z każdej sesji Rady sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. W przypadku sesji odbywanej na kilku posiedzeniach prowadzący sesję może zarządzić sporządzenie odrębnych protokołów dla każdego z posiedzeń.

3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.

4. Protokoły przechowywane są w Biurze Rady.

5. Radni mają prawo wglądu do protokołu w każdym czasie. Mieszkańcy Gminy mają prawo wglądu do protokołów z wyłączeniem części obrad objętych tajnością.

6. Protokół wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej. Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. Wnioski te, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawane są głosowaniu.

7. Protokół z sesji winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie quorum, listy obecności: radnych, osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

4) ustalenie porządku obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dys-kusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta,

8. W ciągu kadencji Rady obowiązuje jednolita numeracja protokołów. Numer protokołu składa się z liczby porządkowej numeru sesji w danym roku zapisanej cyframi rzymskimi oraz dwóch końcowych cyfr arabskich roku, w którym odbywa się sesja. Numeracja ta wchodzi w skład numeracji uchwał, do której dołączany jest kolejny – zapisany cyframi arabskimi numer porządkowy uchwały podjętej w danej kadencji.

9. Odpis protokołu przekazywany jest Zarządowi, natomiast wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym Gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.

§ 33

1. Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, które są wewnętrznymi organami Rady.

2. Rada może powołać następujące komisje stałe:

1) Komisję Finansów i Rozwoju Gospodarczego,

2) Komisję Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

3) Komisję Ochrony Środowiska,

4) Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji,

5) Komisję Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny,

6) Komisję Prawa i Porządku Publicznego,

7) Komisję do spraw Młodzieży,

8) Komisję do spraw Promocji Miasta, Współpracy Międzysamorządowej i Zagranicznej.

3. Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

4. Rada nie może przekazywać komisjom prawa podejmowania rozstrzygnięć w jej imieniu.

§ 34

1. Do zadań stałych komisji wymienionych w § 33 ust. 2, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, należy:

1) opiniowanie pracy Zarządu i podległych mu jednostek organizacyjnych w zakresie spraw właściwych przedmiotowo danej komisji,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, w tym projektów uchwał oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Zarząd i Burmistrz mogą przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,

5) współdziałanie z jednostkami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,

6) współdziałanie z jednostkami pomocniczymi,

7) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,

8) przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji.

2. Komisje działają w oparciu o plany pracy opracowane na podstawie planu pracy Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę.

§ 35

1. Postanowienia o komisjach stałych Rady, zawarte w Statucie, stosuje się również do komisji doraźnych.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.

§ 36

1. Rada powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatów.

2. W skład komisji, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, obok radnych mogą wchodzić osoby spoza Rady w ilości nie przekraczającej połowy liczby radnych poszczególnych komisji.

3. Rada ustala liczbę członków spoza Rady dla każdej komisji.

4. Rada dokonuje wyboru członków komisji spoza Rady, którzy wyrazili chęć pracy w danej komisji, w głosowaniu tajnym spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów.

§ 37

1. Przewodniczącego komisji wybiera Rada na wniosek komisji, spośród radnych wchodzących w jej skład, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

2. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja, spośród radnych członków danej komisji.

3. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia i ustala ich porządek oraz listę osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu komisji.

4. Komisje mogą wyodrębnić podkomisję oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane osoby nie będące członkami komisji w charakterze doradców, ekspertów oraz reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad.

§ 38

1. Wynikiem działania komisji są projekty uchwał, wnioski, opinie lub stanowiska, które kieruje się do Przewodniczącego.

2. Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady, a tym samym nie mają prawa składać oświadczeń, pism i stanowisk w imieniu Rady.

3. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.

4. Zarząd powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 14 dni od ich otrzymania, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.

5. W przypadku przekazania przez Radę, Zarząd lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję powinna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.

6. W razie powtarzającego się niedotrzymania terminów lub uchylania się komisji od opracowania, opiniowania zagadnienia lub zajęcia stanowiska – Przewodniczący może wystąpić do Rady o zmianę dotychczasowego składu komisji.

7. Z posiedzenia Komisji sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który winien zawierać:

1) numer i datę oraz numery wniosków komisji,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia przy obecności co najmniej 50% składu komisji,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg posiedzenia,

5) treść wniosku lub opinii,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpis przewodniczącego komisji i protokolanta.

8. Protokoły numeruje się kolejno cyframi arabskimi oraz dwiema ostatnimi cyframi roku kalendarzowego.

9. Dokumentację pracy komisji prowadzi Biuro Rady.

§ 39

1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną stanowiącą jej organ kontrolny.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków wybranych spośród radnych w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu, Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady.

4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu. Wniosek przesyłany jest do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania; uzasadnienie wraz z wnioskiem przedstawiane jest Radzie podczas sesji absolutoryjnej.

2) przygotowanie materiałów do oceny pracy Zarządu,

3) opiniowanie wniosków w sprawie odwołania Zarządu,

4) przeprowadzanie kontroli Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej z wykonania zadań w oparciu o kryteria celowości, rzetelności i gospodarności.

5. Przed sporządzeniem wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium Komisja Rewizyjna może zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii w tej kwestii, w terminie wskazanym przez Komisję Rewizyjną. Opinie te nie mają charakteru wiążącego.

6. Na wniosek Rady komisja przygotowuje ocenę pracy Zarządu uwzględniając w szczególności:

1) sprawozdanie Zarządu z wykonania zadań Gminy oraz z wykonania uchwał Rady,

2) opinie komisji o wykonaniu przez Zarząd zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli, interpelacji i wniosków radnych,

3) wyniki kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych.

7. Materiały, o których mowa w ust. 6, uwzględnione są też w odpowiednim zakresie przy opiniowaniu wniosków o odwołanie Zarządu.

8. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole według rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę, a poza planem kontroli na zlecenie Rady.

9. Kontrole przeprowadzane są według następujących zasad:

1) o zamiarze kontroli komisja zawiadamia pisemnie Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki, określając termin i przedmiot kontroli,

2) przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego zastępca wręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie Przewodniczącego Rady do przeprowadzenia kontroli,

3) zespół kontrolujący ma prawo do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także do zasobów informacji zgromadzonych w systemach informatycznych Gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej,

4) dokumenty niezbędne do przeprowadzenia kontroli udostępniane są kontrolującym protokolarnie. Wiadomości i dokumenty, których ujawnienie może narazić na szkodę ważny interes Gminy, społeczny lub obywatela, udostępniane są na podstawie pisemnej zgody Burmistrza lub odpowiednio kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz oświadczenia kontrolujących o przyjęciu obowiązku nieujawniania tych wiadomości lub dokumentów osobom nieupoważnionym,

5) czynności kontrolne prowadzone są przez członków komisji w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.

10. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny zawierający w szczególności:

1) nazwę kontrolowanej jednostki i skład zespołu kontrolującego,

2) czas trwania i przedmiot kontroli,

3) wykaz skontrolowanych i wykorzystanych dokumentów oraz innych materiałów,

4) opis stanu faktycznego,

5) wykaz ustalonych nieprawidłowości z ewentualnym wskazaniem przyczyn ich powstania,

6) wnioski pokontrolne,

7) podpisaną adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej oraz ewentualnie jego uwagi dotyczące przebiegu kontroli.

8) datę sporządzenia protokołu oraz podpis członków zespołu kontrolującego.

11. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu z kontroli wnieść uwagi co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.

12. Uwierzytelnione przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odpisy protokołu przekazywane są niezwłocznie Przewodniczącemu Rady, Burmistrzowi oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.

13. Komisja Rewizyjna może wystąpić do Rady o przyjęcie sprawozdania z przeprowadzonej kontroli lub o podjęcie uchwały w sprawach wynikających z przeprowadzonej kontroli.

§ 40

1. Radni zobowiązani są systematycznie uczestniczyć w pracach Rady, w szczególności brać aktywny udział w sesjach, posiedzeniach Komisji, uczestniczyć w czynnościach kontrolnych, występować z interwencjami w sprawach mieszkańców.

2. Radny może być członkiem 3 komisji stałych.

3. Radny może brać udział bez prawa głosu w posiedzeniu każdej Komisji, której nie jest członkiem, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.

§ 41

1. Radni winni wypełniać zadania wynikające z mandatu w sposób zdyscyplinowany i sumienny. W swoich działaniach mają obowiązek kierować się interesem całej Gminy.

2. Radny potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W przypadku braku możliwości udziału w sesji lub posiedzeniu komisji radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

4. Radny może z różnych przyczyn zwrócić się do Rady, za pośrednictwem Przewodniczącego, z wnioskiem o czasowe zwolnienie z obowiązków wynikających z mandatu. Wniosek radnego o czasowe zwolnienie z obowiązków wynikających z mandatu Przewodniczący przedstawia na najbliższej sesji. O decyzji Rady Przewodniczący powiadamia wyborców.

§ 42

1. Radni utrzymują systematyczną i stałą więź z wyborcami oraz współpracują z organami jednostek pomocniczych.

2. Radni w miarę potrzeb współpracują z organizacjami społecznymi, samorządami pracowniczymi i związkami zawodowymi oraz z załogami zakładów pracy, w szczególności we własnym miejscu pracy oraz jednostkach podporządkowanych Radzie.

3. Radny może, w określonym wcześniej i podanym do publicznej wiadomości miejscu i czasie, przyjmować opinie, uwagi i wnioski wyborców.

4. Na spotkaniach z wyborcami radny winien informować o pracy Rady i swoim w niej udziale.

5. Postulaty wyborców, radny obowiązany jest przedstawić Radzie lub komisji celem ustalenia ich zasadności i możliwości realizacji.

6. Wyborcy winni być informowani o dalszych działaniach związanych z realizacją ich postulatów.

§ 43

Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. W przypadku naruszenia dóbr radnego w tym zakresie, Burmistrz udziela radnemu niezbędnej pomocy prawnej.

§ 44

1. Radni mogą tworzyć kluby, liczące nie mniej niż 4 radnych. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

2. Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia Rady o utworzeniu klubu wraz z załączoną listą składu osobowego klubu.

3. Klub reprezentuje wobec Rady jego przedstawiciel.

4. O każdej zmianie w składzie klubu jego przewodniczący niezwłocznie zawiadamia Radę.

5. Rozwiązanie klubu następuje uchwałą klubu, po zawiadomieniu Rady o jej podjęciu.

§ 45

1. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady i jej organów prowadzi Biuro Rady.

2. Biuro gromadzi akty normatywne powszechnie obowiązujące, przepisy gminne, uchwały Rady oraz materiały informacyjne z tematyki samorządowej, udostępniając je radnym.

3. Biuro gromadzi i opracowuje materiały dotyczące sesji oraz posiedzeń komisji i jest odpowiedzialne za terminowe ich przekazywanie właściwym organom, w szczególności gromadzi projekty uchwał, interpelacje, zapytania oraz wnioski, a także protokoły z sesji i posiedzeń komisji.

4. Pracownik Biura uczestniczy w każdej sesji oraz posiedzeniu stałych komisji, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, protokułując przebieg obrad.

R o z d z i a ł IV

Zarząd Gminy

§ 46

1. Organem wykonawczym Gminy jest 7 osobowy Zarząd. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, dwóch jego Zastępców oraz 4 członków.

2. Członkowie Zarządu wybierani są przez Radę na zasadach określonych w ustawie gminnej oraz postanowieniami szczegółowymi statutu.

3. Kandydatów na stanowisko Burmistrza może zgłosić każdy radny, z wyjątkiem przypadku, gdy Rada podejmuje uchwałę o wyłonieniu kandydatów w trybie konkursu. Wynik konkursu nie zobowiązuje Rady do wyboru Burmistrza spośród kandydatów wyłonionych w tym trybie.

4. Rada Gminy wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

5. Kandydatów na Zastępców Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu zgłasza wyłącznie Burmistrz. Kandydaci mogą pochodzić spośród radnych oraz spoza składu Rady.

6. Rada Gminy wybiera Zastępców Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 47

1. Rada może odwołać Zarząd w całości w następstwie nieudzielenia mu absolutorium na zasadach określonych w ustawie gminnej.

2. Nieudzielenie absolutorium Zarządowi jest równoznaczne z postawieniem wniosku o odwołanie Zarządu.

3. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burmistrza, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym z innej przyczyny niż określona w ust. 1, jedynie na uzasadniony pisemny wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

4. Rada może odwołać Burmistrza w trybie ust. 3 większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu.

5. Rada może odwołać Zastępcę Burmistrza oraz poszczególnych członków Zarządu na uzasadniony wniosek Burmistrza, w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

6. Procedura postępowania Rady w razie postawienia wniosku o odwołanie Burmistrza, Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz tryb głosowania nad wnioskiem, uregulowane są przepisami ustawy gminnej.

7. Rezygnacja z członkostwa w Zarządzie z pełnionej funkcji przyjmowana jest przez Radę zwykłą większością głosów w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku o zwolnienie z funkcji. Procedurę postępowania Rady oraz skutki przyjęcia rezygnacji regulują przepisy ustawy gminnej.

8. W razie odwołania Zarządu, bez względu na przyczyny, wykonuje on swoje obowiązki do czasu wybrania nowego Zarządu.

§ 48

1. Pracę Zarządu organizuje Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu.

2. Jako Przewodniczący Zarządu Burmistrz w szczególności:

1) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków Zarządu, w ciągu miesiąca po ustaleniu jego składu,

2) zwołuje zwykłe posiedzenie Zarządu nie rzadziej niż raz w miesiącu,

3) zwołuje nadzwyczajne posiedzenie Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 członków Zarządu w terminie 5 dni od złożenia wniosku,

4) ustala porządek obrad Zarządu i przewodniczy jego obradom, a w razie jego nieobecności czynność tę wykonuje wskazany Zastępca Burmistrza,

5) nadzoruje wykonanie uchwał Zarządu.

3. W sprawach nie cierpiących zwłoki, w przypadku bezpośredniego zagrożenia interesu publicznego Burmistrz może podejmować czynności należące do kompetencji Zarządu. Czynności podjęte w tym trybie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

4. Materiały dotyczące posiedzenia Zarządu powinny znajdować się w Wydziale Organizacyjnym Urzędu najpóźniej w przeddzień posiedzenia.

5. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 4 członków Zarządu.

6. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania Skarbnik i Sekretarz Gminy, na podobnych zasadach mogą wziąć udział Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady oraz zaproszone przez Burmistrza inne osoby.

§ 49

1. Do wyłącznej właściwości Zarządu, poza zadaniami określonymi w art. 30 ustawy gminnej oraz w innych ustawach, należą zadania w zakresie:

1) podejmowania uchwał w sprawach zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a zwłaszcza:

a) zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,

b) zaciągania pożyczek krótkoterminowych o łącznej wartości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez Radę, na dany rok budżetowy,

c) decydowania o wydatkach koniecznych, nie ujętych w budżecie,

d) uchwalania regulaminów organizacyjnych gminnych jednostek organizacyjnych.

2) decydowania o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz zawarciu ugody sądowej,

3) określania zakresu, w jakim Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,

4) informowanie mieszkańców o założeniach budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych.

2. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie zarządzenia. Zarządzenie to podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, Rada Gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

§ 50

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.

2. Za przygotowanie projektów rozstrzygnięć Zarządu odpowiedzialni są: Zastępcy Burmistrza, Skarbnik, Sekretarz Gminy oraz kierownicy Wydziałów Urzędu.

3. Zasadę powyższą stosuje się także do projektów uchwał dotyczących jednostek organizacyjnych Gminy nadzorowanych przez poszczególne Wydziały Urzędu.

4. Zarząd może powołać zespół doradczy spośród pracowników samorządowych kompetentnych w danej sprawie oraz ekspertów w danej dziedzinie.

5. W stosunku do spółek prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa Zarząd reprezentuje Gminę w spółce na zasadach określonych w ustawie o gospodarce komunalnej.

§ 51

1. Projekty uchwał Zarządu opracowywane są zgodnie z zasadami redagowania uchwał Rady Miejskiej.

2. Przed wniesieniem projektów uchwał pod obrady Zarządu, podmiot przygotowujący projekt zobowiązany jest do dokonania uzgodnień merytorycznych i redakcyjno-prawnych, w tym uzyskania akceptacji Radcy Prawnego Urzędu.

3. Przygotowywany według powyższych zasad projekt uchwały przekazywany jest członkom Zarządu oraz Skarbnikowi i Sekretarzowi Gminy.

4. Powyższy tryb dostarczania projektów uchwał dotyczy także pism i dokumentów przewidzianych do rozpatrzenia i omówienia na posiedzeniach Zarządu.

5. Szczegółowy tryb składania dokumentów i przedstawiania ich na posiedzeniu Zarządu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego.

§ 52

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, a w przypadkach określonych ustawami w formie decyzji i postanowień administracyjnych.

2. W ważnej dla Gminy sprawie Zarząd może podjąć apel, wyrazić opinię lub zająć stanowisko.

3. Uchwały Zarządu podpisuje Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu lub Zastępca prowadzący posiedzenie.

4. Decyzje administracyjne podpisuje Burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w jej podjęciu.

§ 53

1. Obsługę biurową Zarządu zapewnia Wydział Organizacyjny Urzędu Miejskiego. Gromadzi on i przechowuje dokumentację pracy Zarządu, w tym:

a) protokoły z posiedzeń Zarządu wraz z listami obecności,

b) rejestry uchwał i ustaleń Zarządu wraz z informacjami o ich realizacji.

2. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.

3. Protokół zawiera w szczególności:

1) datę i numer kolejny posiedzenia,

2) wskazanie osoby przewodniczącej obradom,

3) listę osób, które wzięły udział w posiedzeniu,

4) przyjęty porządek obrad,

5) informację o ewentualnej zmianie przewodniczącego obrad,

6) treść podjętych rozstrzygnięć z podaniem terminu ich realizacji,

7) określenie komórki organizacyjnej Urzędu odpowiedzialnej za realizację rozstrzygnięcia.

8) zajęte w poszczególnych sprawach stanowiska i wyrażone opinie,

9) treść oświadczeń, stanowisk i opinii wyrażonych przez osoby zaproszone do udziału w posiedzeniu.

4. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca obradom oraz protokolant. W przypadku zmiany przewodniczącego w toku posiedzenia Zarządu protokół podpisują wszystkie osoby prowadzące posiedzenie.

5. Za terminową realizację decyzji Zarządu odpowiedzialnym jest Sekretarz Urzędu.

§ 54

1. Na sesjach Rady Miejskiej członkowie Zarządu oraz Skarbnik i Sekretarz Gminy zgodnie z podziałem kompetencji, przedstawiają:

1) projekty uchwał Rady Miejskiej,

2) stanowisko Zarządu w sprawie projektów uchwał, których Zarząd nie był inicjatorem,

3) okresowe sprawozdania z działalności Zarządu, w tym sprawozdania półroczne,

4) odpowiedzi na zapytania oraz interpelacje radnych.

§ 55

1. Członkowie Zarządu oraz Skarbnik i Sekretarz Gminy współpracują ze stałymi komisjami problemowymi Rady Miejskiej zapewniając bieżące informowanie komisji o stanowisku i działaniach Zarządu podejmowanych w zakresie problemów stanowiących przedmiot prac komisji.

2. Burmistrz wyznacza członków Zarządu odpowiedzialnych za współpracę z poszczególnymi komisjami problemowymi Rady Miejskiej.

§ 56

1. Do zadań Burmistrza, oprócz wynikających z ustawy gminnej i innych ustaw, należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

3) kierowanie pracą Urzędu,

4) reprezentowanie Gminy na zewnątrz, a w szczególności w organizacjach publiczno-prawnych, spółkach i spółdzielniach oraz stowarzyszeniach gmin, o ile Rada nie postanowi inaczej,

5) wydawanie swoim Zastępcom, pozostałym członkom Zarządu i Sekretarzowi Gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw Gminy,

6) sporządzanie i wnoszenie skarg oraz odpowiedzi na skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego, wykonanie uchwał Rady o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego albo o udzieleniu odpowiedzi na skargę, stosownie do unormowań roz. 10 ustawy gminnej.

2. Burmistrz może powołać społeczny zespół ekspertów doradzających mu w sprawach strategicznych dla rozwoju miasta.

§ 57

W razie nieobecności Burmistrza sprawy Gminy prowadzą Zastępcy Burmistrza oraz Sekretarz Gminy zgodnie z podziałem kompetencji przyjętym w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu.

R o z d z i a ł V

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 58

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.

2. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

3. Organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa odrębny Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 59

1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne wyodrębnione funkcjonalnie (jednostki i zakłady budżetowe) oraz komunalne osoby prawne (spółki), a także przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych organizacji gospodarczych lub zawiązywać umowy na zasadach określonych w ustawach.

2. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady.

3. Rada uchwala na wniosek Zarządu statuty gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, udzielonego im przez Zarząd.

5. Stosunki między Gminą, a komunalnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

6. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera załącznik nr 3 do Statutu.

R o z d z i a ł VI

Stosunki pracy pracowników samorządowych

§ 60

1. Pracownikami samorządowymi z wyboru są w Gminie: Burmistrz, Zastępcy Burmistrza oraz jeden członek Zarządu.

2. Stosunek pracy na podstawie wyboru nawiązuje Gmina w formie uchwały Rady o wyborze kandydata na stanowisko, o którym mowa w ust. 1.

3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady, ustala w drodze uchwały wynagrodzenie Burmistrza.

4. Wynagrodzenie dla pozostałych członków Zarządu będących pracownikami samorządowymi, ustala Burmistrz.

5. Z chwilą ustania stosunku pracy z wyboru odwołanemu przysługują świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.

6. Pozostali członkowie Zarządu, nie będący pracownikami samorządowymi pełnią swoje funkcje bez nawiązania stosunku pracy.

§ 61

1. Pracownikami samorządowymi z powołania są:

a) Sekretarz i Skarbnik Gminy na mocy przepisów ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21 poz. 124 z późniejszymi zmianami),

b) Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępcy.

2. Skarbnik i Sekretarz Gminy są powoływani i odwoływani przez Radę w drodze uchwały na wniosek Burmistrza.

3. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępca są powoływani i odwoływani przez Radę w drodze uchwały.

4. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych są zatrudniani i zwalniani przez Zarząd w drodze uchwały.

5. W razie odwołania pracowników, o których mowa w ust. 1, przysługują im świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.

§ 62

1. Pracownikami samorządowymi, których stosunek pracy powstaje na podstawie mianowania, są pracownicy zajmujący w Urzędzie stanowiska kierownicze, kierownicy jednostek organizacyjnych, radca prawny oraz inspektor d/s kadr, zdrowia i pomocy społecznej.

2. Mianowania dokonuje Burmistrz jako kierownik Urzędu. Do stosunku pracy pracowników mianowanych stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w § 61 ust. 1 lit. a.

§ 63

1. Pracownicy Urzędu nie wymienieni w § 61 – 62 zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.

2. Umowy o pracę z pracownikami, o których mowa w ust. 1, nawiązuje Burmistrz.

§ 64

1. Pracownicy mianowani ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną przed komisjami dyscyplinarnymi I i II instancji powołanymi przez Radę w drodze uchwały, na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w § 61 ust. 1 lit. a.

2. Burmistrz powołuje spośród pracowników mianowanych rzecznika dyscyplinarnego.

R o z d z i a ł VII

Mienie komunalne

§ 65

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy, związków komunalnych, do których ona należy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określa Rada Miejska.

2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

§ 66

1. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy bądź inne podmioty mienia komunalnego.

2. Podmioty mienia komunalnego, posiadające osobowość prawną, samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, w zakresie określonym w aktach o ich powołaniu oraz innych przepisach prawa.

3. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez Zarząd Miejski.

§ 67

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest jego ochrona oraz zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia.

§ 68

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu.

2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 69

Informację dotyczącą stanu mienia komunalnego, zawierającą pełną ocenę wielkości i wartości skomunalizowanego mienia, przedstawia Radzie corocznie Zarząd Miejski wraz z projektem budżetu.

R o z d z i a ł VIII

Gospodarka finansowa Gminy

§ 70

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu Gminy.

§ 71

1. Zgodnie z wcześniej ustaloną przez Radę procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Zarząd Miejski przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 72

Dochodami Gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody Gminy,

2) dochody z majątku Gminy,

3) subwencje z budżetu centralnego,

4) inne dochody i wpływy.

§ 73

1. Planowane wydatki budżetu mogą przekroczyć dochody, ze wskazaniem źródła pokrycia niedoboru.

2. Uchwały organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostają pokryte.

3. Uchwały, o których mowa w ust. 2 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu Gminy.

§ 74

1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

2. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

3. Zarząd ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w terminie 7 dni od daty jej podjęcia w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§ 75

1. Po zakończeniu roku budżetowego Zarząd przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu.

2. Sprawozdanie analizowane jest przez komisje Rady oraz szczegółowo badane przez Komisję Rewizyjną.

3. Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem w sprawie absolutorium do Rady. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.

4. Na sesji absolutoryjnej Rada rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie obraduje nad wnioskiem w sprawie udzielenia bądź nieudzielania Zarządowi absolutorium z tego tytułu.

R o z d z i a ł IX

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 76

1. Jednostki pomocnicze tworzy Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy określa uchwała Rady.

3. Projekt podziału obszaru Gminy na jednostki pomocnicze Rada przedstawia do publicznej konsultacji, według zasad ustalonych odrębną uchwałą. Podział ten powinien uwzględniać zdolność wykonywania zadań publicznych przez tworzone jednostki.

4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej Rady albo na wnioski zainteresowanych rad osiedli.

§ 77

1. Organem uchwałodawczym w osiedlu jest rada osiedla. Statut osiedla może ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie mieszkańców.

2. Organem wykonawczym w osiedlu jest zarząd osiedla.

§ 78

1. Rada nadaje jednostkom pomocniczym statuty oraz zarządza wybory do rad osiedli.

2. Wybory do rad osiedli odbywają się według uchwalonej odrębnie przez Radę ordynacji wyborczej.

§ 79

1. Jednostkom pomocniczym może być, w drodze uchwały Rady, przyznane prawo zarządzania i korzystania z wydzielonej części mienia komunalnego znajdującego się na ich terytorium, niezbędnego do wykonywania zadań statutowych jednostek.

2. O prawnej formie przekazania składników mienia jednostkom pomocniczym rozstrzyga Zarząd.

3. Korzystanie z mienia oznacza w szczególności samodzielne, z zastrzeżeniem ust. 2, rozporządzanie mieniem, z wyjątkiem zbycia oraz dysponowanie dochodami uzyskanymi z mienia drogą dozwolonych czynności prawnych.

4. Czynności dokonywane samodzielnie przez organy jednostek pomocniczych nie mogą przekraczać granic zwykłego zarządu.

§ 80

1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. W budżecie winny być zapewnione środki finansowe niezbędne na prowadzenie działalności statutowej jednostek pomocniczych.

3. W zakresie czynności, o których mowa w § 79 ust. 3, jednostki pomocnicze dysponują prawem rozporządzania dochodami z przydzielonego im mienia komunalnego.

4. Obsługa kasowa jednostek pomocniczych odbywa się za pomocą konta bankowego Gminy.

5. Projekt budżetu Gminy jest przygotowywany z udziałem organów wykonawczych jednostek pomocniczych. Wnioski tych organów w sprawie projektu budżetu w części dotyczącej tych jednostek powinny być złożone do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 81

1. Organy jednostek pomocniczych inicjują i opiniują wykonanie zadań Gminy na swoim terenie.

2. W ramach uprawnień z ust. 1 przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w sesjach Rady oraz posiedzeniach komisji, w czasie których mogą zgłaszać wnioski Radzie oraz jej komisjom.

§ 82

1. Rada może powierzyć organom jednostek pomocniczych rozpatrywanie i rozstrzyganie niektórych spraw Gminy odnoszących się do terytorium tych jednostek, z wyjątkiem zadań przypisanych do wyłącznej kompetencji organów Rady.

2. Przekazanie spraw, o których mowa w ust. 1, następuje w drodze uchwały Rady na wniosek organów jednostek pomocniczych, Przewodniczącego, radnego, komisji, klubu lub Zarządu.

§ 83

Koordynacja współdziałania organów jednostek pomocniczych z organami Gminy spoczywa na Przewodniczącym, który w tym celu:

1) inicjuje: współdziałanie pomiędzy organami jednostek pomocniczych, prowadzenie szkoleń ich działaczy, udzielanie pomocy i instruktażu,

2) sprawuje pieczę nad realizacją wniosków tych organów przez komisje Rady,

3) zapewnia informację o działaniach organów Gminy,

4) zaprasza do udziału w sesjach Rady i posiedzeniach komisji przedstawicieli jednostek pomocniczych zainteresowanych omawianą tematyką oraz zapewnia udział radnych w zebraniach mieszkańców tych jednostek.

§ 84

1. Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawują odpowiednio Rada oraz Burmistrz.

2. Rada nadzoruje działalność jednostek pomocniczych za pomocą komisji, przy czym w miarę potrzeby, przez Komisję Rewizyjną przeprowadza kontrolę gospodarki finansowej tych jednostek.

3. Nadzór nad mieniem komunalnym przekazanym jednostkom pomocniczym sprawuje Burmistrz.

4. Organy sprawujące nadzór lub osoby przez nie upoważnione, mają prawo wglądu w dokumenty, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do jednostek pomocniczych.

§ 85

Zarząd udziela pomocy organom jednostek pomocniczych w wykonywaniu ich statutowych zadań i w tym celu zapewnia im niezbędne warunki organizacyjne, techniczne i lokalowe.

R o z d z i a ł X

Przepisy gminne

§ 86

1. Na podstawie upoważnień ustawowych organy Gminy są uprawnione do wydawania przepisów gminnych powszechnie obowiązujących na obszarze Gminy.

2. Organy Gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminnym,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. Przepisy gminne, o których mowa w ust. 1, w tym także przepisy porządkowe, stanowi Rada w formie uchwały.

4. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada Gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

5. W przypadkach nie cierpiących zwłoki przepisy gminne może wydać także Zarząd w formie zarządzenia z zachowaniem rygorów, o których mowa w § 49 ust. 2 Statutu.

§ 87

1. Rozstrzygnięcia w sprawach Gminy nie mające charakteru przepisów gminnych, o których mowa w § 86, podejmuje Rada lub Zarząd w formie uchwał zgodnie z kompetencjami ustawowymi.

2. Burmistrz jako kierownik Urzędu oraz kierownicy innych jednostek organizacyjnych w ramach kierownictwa wewnętrznego wydają zarządzenia.

§ 88

1. Przepisy gminne, o których mowa w § 86, podlegają obowiązkowi ogłoszenia poprzez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń w gmachu Urzędu Miejskiego.

2. Urząd Miejski prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

R o z d z i a ł XI

Postanowienia końcowe

§ 89

1. Uchwalanie Statutu następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

2. Zmiany Statutu następują w drodze jego nowelizacji w trybie określonym w ust. 1.

§ 90

W sprawach, których nie reguluje Statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego.

§ 91

Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Oława

Załącznik nr 2a do Statutu Miasta Oława

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2b do Statutu Miasta Oława

 

 

 

Opis flagi:

1. Stosunek szerokości flagi do długości wynosi 5:8

2. Stosunek wysokości herbu do szerokości flagi wynosi 3:5

 

Załącznik nr 2c do Statutu Miasta Oława

 

 

 

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta Oława

Wykaz jednostek organizacyjnych

Miasta Oława

1. Dzienny Dom Pobytu w Oławie, ul. 1 Maja 11

2. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oławie, ul. 1 Maja 11

3. Miejska Biblioteka Publiczna w Oławie, Ratusz – Rynek 1

4. Miejski Zakład Robót Drogowych i Zieleni, Pl. Piastów 1a

5. Oławskie Zakłady Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, ul. 3 Maja 30

6. Oławskie Centrum Kultury Fizycznej, ul. 3 Maja 1a

7. Ośrodek Kultury w Oławie, ul. 11 Listopada 27

8. Przedszkola Miejskie:

Nr 1 w Oławie, ul. Paderewskiego 25

Nr 2 w Oławie, ul. Lipowa 20a

Nr 3 w Oławie, ul. Żołnierzy AK 7

Nr 4 w Oławie, ul. 1 Maja 33

9. Szkoły Podstawowe:

Nr 1 w Oławie, ul. Żołnierzy AK 21

Nr 2 w Oławie, ul. Rybacka 6

Nr 3 w Oławie, ul. Zwierzyniec Duży 23

Nr 4 w Oławie, ul. Broniewskiego 6

Nr 5 w Oławie, ul. Kamienna 8

Nr 6 w Oławie, ul. Sportowa 6

Nr 8 w Oławie, ul. Iwaszkiewicza 11

Nr 9 w Oławie, ul. Lwowska 3

10. Gimnazja:

Nr 1 w Oławie, ul. Sportowa 6

Nr 2 w Oławie, ul. Lwowska 3

11. Zakład Gospodarki Cieplnej w Oławie, ul. Nowy Otok 1

12. Żłobek Miejski w Oławie, ul. Bolesława Chrobrego 106a

13. Straż Miejska w Oławie, ul. 1 Maja 11