Poz. 798

UCHWAŁA NR XXIV/134/2000

RADY GMINY W PRZEWORNIE

z dnia 30 listopada 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu Gminy Przeworno

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

 

§ 1

Uchwala się statut Gminy Przeworno w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Tracą moc uchwały Rady Gminy w Przewornie:

nr XXVII/141/96 z dnia 21.10.1996 r.,

nr XXXVI/198/97 z dnia 18.09.1997 r.,

nr XL/220/97 z dnia 30.12.1997 r.,

nr V/23/99 z dnia 29.01.1999 r.,

nr VII/2/44/99 z dnia 30.03.1999 r.,

nr XIII/78/99 z dnia 25.11.1999 r.,

nr XXII/123/2000 z dnia 31 sierpnia 2000 r.

 

 

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY

MAREK CZERWIŃSKI

 

Załącznik do uchwały nr XXIV/134/2000 Rady Gminy w Przewornie z dnia 30 listopada 2000 r.

 

STATUT

GMINY PRZEWORNO

 

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Przeworno zwana dalej “gminą” jest wspólnotą samorządową osób mieszkających na terenie gminy.

§ 2

1. Gmina Przeworno obejmuje obszar o powierzchni 112 km2.

2. Dokładny przebieg granic ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

3. W skład gminy wchodzą następujące sołectwa i przysiółki:

– Cierpice,

 

– Dobroszów,

przysiółek Płosa,

– Dzierzkowa,

 

– Jagielno,

przysiółek Mokrzyce,

– Jagielnica,

przysiółek Wieliczna,

– Jegłowa,

przysiółek Kaszówka,

– Karnków,

przysiółek Krynka,

– Konary,

przysiółek Stanica,

– Krzywina,

 

– Mników,

przysiółek Wieliszów,

– Miłocice,

przysiółek Kaczowice,

– Ostrężna,

 

– Przeworno,

 

– Romanów,

przysiółek Pogroda,

– Rożnów,

przysiółek Królewiec,

– Samborowice,

 

– Samborowiczki,

 

– Sarby,

przysiółek Głowaczów,

– Strużyna.

 

§ 3

1. Gmina ma osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 4

1. Herb gminy stanowi – tarcza dwupolowa o lekko zaostrzonej dolnej krawędzi. Dolna część w barwie zielonej, sięgająca do połowy wysokości tarczy, zakończona potrójnym półkolem symbolizującym wzgórza z dominującym wzniesieniem Gromnika. Pośrodku dolnej części znajduje się współcześnie obrany emblemat, kłos zboża w kompozycji z literą P od początkowej nazwy gminy, w kolorze złotym. Kłos zboża symbolizuje rolniczy charakter gminy. Na szczycie wzgórza orzeł dolnośląski w barwach heraldycznych, czarny ze srebrną przepaską i krzyżem na niej, stykający się ogonem z najwyższym wzniesieniem na złotym tle – wypełniającym całą górną część pola tarczy. Obok rozmieszczone symetrycznie (1 u góry, 2 po bokach orła) sześcioramienne gwiazdy w barwie czerwonej symbolizujące zachowany w pieczęciach miejscowości Płosa kult N.P. Marii. Stosunek podstawy do wysokości tarczy przyjmuje się jak 4:5.

Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2. Gmina posiada barwy samorządowe w kolorach od góry: pas czerwony 3/6 szerokości, pas żółty 1/6 szerokości, pas zielony 1/6 szerokości, pas żółty 1/6 szerokości – flaga czerwono – żółto – zielono – żółta.

§ 5

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Przeworno.

Zakres działania i zadania gminy

§ 6

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 7

1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2. Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

3. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wycho-wawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

4. Gmina wykonuje zadania zlecone, wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

5. Zadania określone w ust. 3 gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

§ 8

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. Gmina może tworzyć i przystępować do spółek oraz wykupywać akcje i udziały.

3. Do wykonywania zadań własnych przekraczających możliwości realizacyjne, gmina może przystępować do Związku Gmin.

4. Przystąpienie do Związku wymaga zgody Rady Gminy.

5. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania między-gminnego.

6. Gmina może tworzyć i być członkiem stowarzyszeń i fundacji.

7. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej.

8. Gmina może nawiązywać współpracę partnerską z gminami zagranicznymi.

9. Nawiązywanie współpracy wymaga zgody Rady Gminy.

§ 9

Jednostki organizacyjne gminy:

1) Gminny Ośrodek Kultury,

2) Zakład Usług Komunalnych,

3) Gminna Biblioteka Publiczno-Szkolna,

4) Samodzielny Publiczny Gminny Zespół Opieki Zdrowotnej,

5) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

6) Dzieciniec wiejski.

§ 10

Gmina sprawuje patronat nad stowarzyszeniami sportowymi:

1) klub sportowy – Ognisko Przeworno,

2) klub sportowy – Kwarcyt Jegłowa,

3) klub sportowy – KP Karnków,

4) innymi klubami działającymi na terenie gminy.

§ 11

1. Gmina może tworzyć sołectwa i przysiółki jako jednostki pomocnicze gminy.

2. Sołectwa tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy biorąc pod uwagę ilość mieszkańców, układ osadniczy i przestrzenny, więzi społeczne i gospodarcze, a także czynniki historyczne, które miały wpływ na kształtowanie danej wspólnoty.

3. Na terenie gminy tworzy się 19 sołectw wymienionych w § 2 ust. 3 statutu.

4. Granicę, organizację, zakres i zasady działania określają statuty tych jednostek pomocniczych zatwierdzone przez Radę.

5. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, realizowany przez jednostki pomocnicze jak i ogół wydatków dokonywanych samodzielnie przez jednostki pomocnicze.

6. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi.

§ 12

1. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys.

2. Obowiązki sołtysa w zakresie administracji publicznej określają ustawy.

3. Sołtys używa pieczątki podłużnej z nazwą sołectwa według ustalonego wzoru.

4. Sołtys bierze udział w sesjach bez prawa udziału w głosowaniu w każdym przypadku, gdy przedmiotem obrad Rady jest sprawa dotycząca danego sołectwa, a także na zaproszenie Przewodniczącego.

5. Sołtys może brać udział w posiedzeniach komisji stałych lub doraźnych Rady na zaproszenie Przewodniczącego Komisji, jeżeli przedmiotem posiedzenia jest sprawa sołectwa, może zabrać głos w dyskusji bez prawa głosowania.

6. W przypadku uczestnictwa w sesjach na zaproszenie Przewodniczącego Rady, sołtysowi przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży według zasad określonych przez Radę.

§ 13

Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawuje Rada Gminy a w jej imieniu Zarząd Gminy.

C z ę ś ć II

Władze gminy

§ 14

1. Gmina działa poprzez swoje organy.

2. Organami gminy są Rada Gminy zwana dalej “Radą” i Zarząd Gminy zwany dalej “Zarządem”.

3. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

4. Ustawowy skład Rady wynosi 18 radnych.

5. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.

6. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących.

§ 15

1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

1) uchwalenie statutu gminy oraz jego zmian,

2) uchwalenie statutu jednostek organizacyjnych gminy oraz sołectw,

3) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

4) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

5) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

6) uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) uchwalanie programów gospodarczych,

8) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

9) podejmowania uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabywania, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

11) określenie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku,

14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) uchwalanie przepisów gminnych,

17) wybór komisji dyscyplinarnych I i II instancji,

18) podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,

19) wyboru ławników do sądów wojewódzkich, sądu rejonowego i kolegium ds. wykroczeń,

20) ustalenia wysokości oraz zasad wypłaty i zwrotu kosztów podróży służbowych radnym, członkom komisji spoza Rady oraz sołtysom biorącym udział w sesjach i zebraniach organizowanych przez organy gminy,

21) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 16

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności przez Wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

3. Po upływie terminu określonego w ust. 2, sesję zwołuje Przewodniczący Wojewódzkiej Komisji Wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników do Rady Gminy.

4. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

5. Projekt porządku obrad pierwszej sesji, o której mowa w ust. 2 i 3, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie gminy.

§ 17

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady, prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego zastępca.

2. Przewodniczący Rady jest uprawniony do:

1) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady i jej komisji,

2) reprezentowania Rady Gminy na zewnątrz,

3) nawiązania stosunku pracy z Wójtem.

3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonują:

1) wobec Wójta Gminy – Przewodniczący Rady,

2) wobec pozostałych pracowników samorządowych – Przewodniczący Zarządu.

§ 18

1. Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje komisje stałe:

1) Komisję Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa,

2) Komisję Infrastruktury Społecznej i Ochrony Środowiska,

3) Komisję Rewizyjną.

2. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji z zastrzeżeniem § 24 niniejszego statutu.

3. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady lub w jego imieniu wiceprzewodniczący.

4. Komisja wybiera ze swego grona radnego na Przewodniczącego komisji, a spośród pozostałych członków Zastępcę.

5. Przewodniczący komisji przedstawiają półroczne plany pracy swoich komisji i składają sprawozdania z pracy komisji na sesji Rady.

6. Posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący właściwej komisji z własnej inicjatywy, zgodnie z ustalonym planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.

7. Posiedzenie komisji może się odbyć, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa osób wchodzących w skład komisji.

8. Komisja wydaje opinie zwykłą większością głosów, w przy-padku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

9. Z każdego posiedzenia komisja sporządza protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i czas trwania posiedzenia,

2) nazwiska osób uczestniczących w posiedzeniu,

3) informacje dotyczące rozpatrywanych spraw,

4) wnioski i opinie.

§ 19

1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący, Zarząd Gminy z głosem doradczym.

2. W posiedzeniu komisji biorą udział kierownicy jednostek organizacyjnych gminy bądź pracownicy tych jednostek, których temat bezpośrednio dotyczy.

3. Uczestnictwo osób, o których mowa w ust. 2, uzgadnia Przewodniczący komisji z Biurem Rady Gminy, które powiadamia o posiedzeniu i informuje o temacie.

§ 20

1. Do zadań komisji w szczególności należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd oraz przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie projektu budżetu gminy i jego wykonania w zakresie swojego działania.

2. Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań. Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy doraźnych komisji określa uchwała o ich powołaniu.

§ 21

1. Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa zajmuje się sprawami:

1) budżetu gminy,

2) ładu przestrzennego i gospodarki gruntami,

3) dróg, ulic i placów oraz organizacją ruchu drogowego,

4) wodociągów i zaopatrzenia w wodę,

5) zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz,

6) mienia komunalnego,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) zieleni i zadrzewień,

9) cmentarzy gminnych,

10) utrzymania wiejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administrowanych,

11) targowisk i hal targowych,

12) handlu i usług,

13) melioracji i budownictwem obiektów służących rolnictwu,

14) rozbudowy i unowocześnienia gospodarstw rolnych,

15) propagandy rolniczej i przekształcenia wsi.

2. Komisja Infrastruktury Społecznej i Ochrony Środowiska zajmuje się sprawami:

1) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

2) kultury, w tym bibliotek i innych placówek upowszechniania kultury,

3) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych, urządzeń sportowych i klubów sportowych,

4) ochrony środowiska,

5) pomocy społecznej,

6) ładu, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

7) kanalizacji, oczyszczania ścieków i utrzymania czystości wysypisk,

8) ochrony zabytków.

§ 22

1. Komisje, zwłaszcza do realizacji zadań o charakterze kompleksowym, powinny podejmować współpracę, odbywając w tym celu wspólne posiedzenia, uchwalając wspólne opinie i wnioski.

2. Komisje mogą inicjować i podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad, zwłaszcza sąsiadujących.

§ 23

1. Wspólne posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Rady Gminy z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu Gminy lub Przewodniczących komisji.

2. Wspólne posiedzenie komisji odbywa się pod przewodnictwem prowadzącego, wybranego przez Przewodniczących komisji spośród siebie.

§ 24

1. Rada powołuje 3 osobową Komisję Rewizyjną, składającą się wyłącznie z radnych.

2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz członkowie Zarządu Gminy.

3. Zakres działania Komisji Rewizyjnej:

1) nadzór i kontrola gminnych jednostek organizacyjnych,

2) kontrola wykonania budżetu i zadań budżetowych,

3) opiniowanie sprawozdań z wykonania planu budżetu,

4) występowanie z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Zarządu Gminy.

4. Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji, stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 25

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mie-szkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje skargi, zgłoszenia, postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

2. Radny ma prawo podjąć interwencję w sprawach mieszkańców gminy.

3. Radny ma prawo uzyskania informacji w zakresie spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.

4. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub dysygnowany.

5. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

6. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

7. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.

8. Na zasadach ustalonych przez Radę Gminy, radnemu przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży służbowych, jednakże dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka Zarządu w gminie, w której uzyskał mandat.

9. Przepisy ust. 8 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.

10. Radny jest zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

C z ę ś ć III

Uchwały rady

§ 26

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

1) Przewodniczący Rady,

2) Zarząd Gminy,

3) Komisje Rady,

4) co najmniej 5 radnych.

§ 27

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) tytuł, numer i datę,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu i organów odpowiedzialnych za nadzór nad ich realizacją,

4) termin wejścia w życie i ewentualny czas ich obowiązywania.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady Gminy lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

3. Uchwały są przekazywane Zarządowi celem ich wykonania.

C z ę ś ć IV

Organy wykonawcze gminy

Zarząd Gminy

§ 28

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd, składający się z 5 osób.

2. W skład Zarządu wchodzą: Wójt Gminy, nieetatowy Zastępca Wójta oraz 3 członków Zarządu.

3. Przewodniczącym Zarządu jest Wójt Gminy.

4. Zastępca Wójta pełni swoje obowiązki podczas nieobecności Wójta w zakresie udzielonych mu upoważnień.

5. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

6. Wójt, jego Zastępca oraz pozostali członkowie Zarządu mogą być wybierani spośród radnych lub spoza składu Rady.

§ 29

1. Wójt jest pracownikiem samorządowym.

2. Stosunek pracy z Wójtem nawiązuje się na podstawie wyboru.

3. Wynagrodzenie dla Wójta ustala Rada na wniosek Zarządu w porozumieniu z Przewodniczącym Rady, na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.

4. Przewodniczący Rady, Przewodniczący komisji stałych Rady Gminy oraz Zastępca Wójta w związku z pełnioną funkcją otrzymują rekompensatę w formie zryczałtowanej diety.

5. Członkowie Zarządu za pracę otrzymują diety ustalone dla radnych.

§ 30

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminne określone przepisami prawa.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) opracowanie projektu budżetu,

2) przygotowanie projektów uchwał,

3) określenie sposobu wykonania uchwał,

4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

5) realizacja budżetu,

6) ustalanie wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na zasadzie powołania,

7) zatrudnienie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych w wyniku przeprowadzonego konkursu,

8) wykonanie zadań zleconych i przyjętych z zakresu administracji rządowej,

9) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej gminy,

10) zaciąganie krótkoterminowych pożyczek w roku budżetowym w granicach ustalonych przez Radę,

11) zaciąganie zobowiązań do wysokości określonej przez Radę,

12) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i z działalności Zarządu,

13) ustalenie zakresu spraw gminy, które Wójt może powierzyć w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy,

14) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

15) udzielanie pełnomocnictw kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, nie posiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz wyrażenia zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

16) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

17) wydawanie zarządzeń porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki. Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji,

18) wnioskowanie o zwołanie posiedzeń Komisji Rady,

19) pełnienie funkcji komisji przetargowej na wykonywanie inwestycji i robót finansowanych z budżetu gminy,

20) pełnienie funkcji komisji mieszkaniowej,

21) powoływanie komisji przetargowej do sprzedaży mienia komunalnego.

§ 31

Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) zwoływanie posiedzeń Zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenia,

2) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,

3) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, czynności podjęte w tym trybie wymagają zatwierdzenia na posiedzeniu Zarządu,

4) mianowanie pracowników zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy,

5) zawieszenie w pełnieniu obowiązków pracowniczych, na czas nie przekraczający 3 miesiące, pracownika samorządowego mianowanego, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,

6) wyznaczenie rzecznika dyscyplinarnego,

7) rozpatrywanie odwołań od kar porządkowych i upomnień nakładanych przez bezpośredniego przełożonego pracownika samorządowego,

8) wykonanie orzeczenia komisji dyscyplinarnej,

9) rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi,

10) wykonanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Gminy,

11) wykonywanie czynności zastrzeżonych w przepisach szczególnych.

§ 32

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy zwanego dalej “Urzędem”.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.

3. Kierownikiem Urzędu jest Wójt.

4. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

5. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Wójt.

6. Wójt może upoważnić Sekretarza Gminy lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 5.

7. Od decyzji administracyjnych wydawanych przez Wójta w sprawach należących do zadań własnych gminy służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

8. W razie nieobecności Wójta:

1) posiedzenia Zarządu zwołuje Zastępca,

2) obowiązki kierownika Urzędu pełni Sekretarz Gminy.

C z ę ś ć V

Przepisy gminne

§ 33

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych dalej przepisami gminnymi.

2. Organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminnym,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Przepisy gminne ustanawia Rada w formie uchwały.

5. W przypadkach nie cierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydawać Zarząd w formie zarządzenia.

6. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 5, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji.

7. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

8. Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób miejscowo przyjęty, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

9. Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

10. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

Część VI

Gospodarka finansowa gminy

§ 34

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet uchwalony jest na rok kalendarzowy.

3. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd Gminy, uwzględniając przepisy ustawy o finansach publicznych i wskazówki Rady Gminy.

4. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego z objaśnieniami, Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, a także przesyła do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

5. Rada uchwala budżet do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.

6. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

7. Procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada Gminy.

§ 35

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu, w tym jeden członek etatowy lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).

2. Zarząd może udzielić Wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

4. Skarbnik Gminy, który odmówi kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.

5. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.

6. Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

§ 36

1. Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencje ogólne z budżetu centralnego.

2. Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizacje zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy, darowizny,

4) inne dochody.

C z ę ś ć VII

Przepisy końcowe

§ 37

W sprawach nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustawy:

1) o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.),

2) przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz.191 z późn. zm.),

3) o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz.124 z późn. zm.).

§ 38

1. Uchwalenie statutu następuje zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.

2. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

Załącznik nr 1 do statutu Gminy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do statutu Gminy

  

 

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu Gminy

 

REGULAMIN PRACY

Rady Gminy

 

I. Zadania ogólne

§ 1

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.

2. Rada, jako organ stanowiący i kontrolny gminy Przeworno, obraduje na sesjach oraz działa za pośrednictwem komisji i radnych.

§ 2

Porządek obrad przygotowuje Przewodniczący Rady Gminy lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii Zarządu.

§ 3

1. Sesje Rady mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów pisemnego powiadamiania radnych.

3. O sesji Rady, Przewodniczący Rady powiadamia pisemnie jej członków na co najmniej 3 dni przed terminem, wskazując miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia, doręczając radnym proponowany porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności projekty uchwał.

4. Sesje Rady powinny być poprzedzone tematycznym posiedzeniem Komisji.

5. Zarząd Gminy może przedłożyć projekt uchwały w dniu sesji uzasadniając go jako pilny. Rada przez głosowanie zwykłą większością głosów może włączyć projekt do porządku obrad.

6. Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

7. Dopuszcza się imienne zaproszenie gości przez Przewodniczącego Rady Gminy.

§ 4

1. Przed otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności.

2. Radny jest zobowiązany przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w nim do końca. W przypadku przybycia radnego po rozpoczęciu sesji, radny powinien zgłosić Przewodniczącemu swoje przybycie.

3. Radny jest zobowiązany powiadomić Przewodniczącego Rady lub Biuro Rady o każdej nieobecności na posiedzeniu.

4. Obowiązek określony w ust. 3 dotyczy także udziału w pracach komisji Rady, przy czym przez Przewodniczącego Rady rozumie się Przewodniczącego Komisji.

§ 5

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji lub Przewodniczący Wojewódzkiej Komisji Wyborczej do chwili wyboru Przewodniczącego Rady.

2. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez radnych,

2) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady,

3) ustalenie terminu wyboru Wójta i ustalenia kryteriów wyboru.

3. Radny składa na pierwszej sesji następujące ślubowanie:

“Ślubuję uroczyście jako Radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działając zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy”.

4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji odczytuje rotę przysięgi i wywołuje kolejno radnych, którzy kolejno powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.

5. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 6

1. Obrady Rady są jawne, co oznacza, że podczas sesji na sali może być zgromadzona publiczność, zajmując wyznaczone miejsca.

2. Rada może wyłączyć jawność obrad ze względu na ochronę tajemnicy państwowej, ochronę porządku publicznego i bezpieczeństwa, a także z uwagi na ochronę innych dóbr podlegających ochronie z mocy ustaw szczególnych. Uchwały w tym przedmiocie zapadają zwykłą większością głosów.

3. Po ogłoszeniu tajności na sali obrad zostają radni i pracownik obsługi Biura Rady.

4. Osoby uczestniczące w tajnej części obrad nie mogą bez pisemnej zgody Przewodniczącego ujawniać treści dotyczącej tej części obrad.

5. Część protokołu sesji dotycząca posiedzenia tajnego musi być przechowywana w sposób zapewniający zachowanie tajemnicy i dostępna jest tylko za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy wyrażoną na piśmie.

§ 7

1. Obsługę Rady zapewnia Biuro Rady Gminy.

2. Nadzór merytoryczny nad Biurem Rady sprawuje Przewodniczący Rady.

3. Wszelkie materiały i informacje niezbędne w pracach Rady i jej organów opracowuje Urząd Gminy.

II. Przygotowanie, prowadzenie i dokumentowanie sesji

§ 8

1. Przygotowanie materiałów na sesję zapewnia Zarząd. Obsługę organizacyjną pełni pracownik Biura Rady.

2. Materiały na sesję w tym projekty uchwał Zarząd składa do Biura Rady nie później niż 7 dni przed terminem sesji.

3. Projekty uchwał przekazane do Biura Rady, winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.

4. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych

§ 9

W porządku obrad sesji zwyczajnej przewiduje się:

1) zatwierdzenie porządku obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) informację Zarządu o pracy w okresie między sesjami,

4) informację przewodniczących komisji o działalności między sesjami,

5) podjęcie uchwał,

6) odpowiedzi na interpelacje wnioski radnych z poprzedniej sesji,

7) interpelacje i zapytania,

8) sprawy różne.

§ 10

1. Sesję otwiera Przewodniczący Rady formułą “Otwieram sesję Rady Gminy w Przewornie”, a po wyczerpaniu porządku obrad zamyka ją formułą “Zamykam sesję Rady Gminy w Przewornie”.

2. Po sprawdzeniu quorum Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad sesji. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub Wójt Gminy.

3. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie punktu z porządku obrad zapada zwykłą większością w głosowaniu jawnym.

§ 11

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem. W uzasadnionych przypadkach po stwierdzeniu, że brak sprzeciwu, może dokonać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

3. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym zaproszonej na sesję.

§ 12

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od porządku obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, Przewodniczący może przywołać “do  rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia lub zachowania radnego zakłócają porządek obrad , bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do “porządku”, a gdy przywołanie nie przynosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole. Wystąpienie radnych nie powinno przekraczać 5 minut.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczność.

§ 13

1. W porządku obrad przewiduje się zgłaszanie wniosków i interpelacji ustnie i na piśmie.

2. Interpelacja powinna być skierowana na piśmie lub podana ustnie ze szczegółowym określeniem sprawy, wskazaniem adresata i dotyczyć spraw gminy.

3. Interpelacje można składać w Biurze Rady lub na sesji w punkcie “interpelacje i zapytania radnych”. Biuro Rady przekazuje je Zarządowi w ciągu dwóch dni w celu udzielenia odpowiedzi.

4. Adresat interpelacji jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania radnemu i do Biura Rady. Z odpowiedzią należy zapoznać radnych na następnej sesji.

5. Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W przypadku zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadawala radnego, Rada na wniosek składającego interpelację może zażądać dodatkowych wyjaśnień.

§ 14

1. Radny ma prawo zgłosić na sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1) sprawdzenia quorum,

2) uchwalenia tajności obrad,

3) utajnienia głosowania,

4) poprawek do projektów uchwał, odroczenie do następnej sesji lub odesłanie do komisji bądź zdjęcie z porządku obrad kwestionowanych projektów uchwał,

5) zakończenie dyskusji,

6) przeliczenia głosów,

7) przerwania, odroczenia lub zamknięcia sesji,

8) głosowania bez dyskusji,

9) zmiany porządku obrad,

10) zamknięcia listy mówców.

2. Wniosek formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym wysłuchaniu wnioskodawcy.

3. Rada podejmuje decyzje w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 15

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę, miejsce posiedzenia, czas trwania, numery podjętych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) zatwierdzenie porządku obrad,

4) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,

5) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

2. Do protokołu należy załączyć listę obecnych radnych.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, rozpoczynając numerację od początku kadencji.

§ 16

1. Protokół wykłada się do wglądu radnym w Biurze Rady najpóźniej 14 dni roboczych po sesji oraz na sali na każdej następnej sesji.

2. Prawo wglądu do protokołu oraz robienie notatek i odpisów z jawnych posiedzeń Rady ma każdy mieszkaniec gminy.

§ 17

1. Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

2. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż przed przyjęciem protokołu na najbliższej sesji.

3. O uwzględnieniu poprawek decyduje Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

4. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na następnej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym.

5. Dopuszcza się nagrywanie obrad sesji na taśmę magnetofonową, po przyjęciu protokołu na następnej sesji, taśma może podlegać skasowaniu.

III. Tryb głosowania

§ 18

1. W głosowaniu udział biorą jedynie członkowie Rady.

2. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

3. Bezwzględna większość głosów ma miejsce, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden przewyższająca sumę pozostałych ważnie oddanych głosów (“przeciw” i “wstrzymujących się”).

4. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego, za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.

§ 19

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Rada może zdecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie nie zastrzeżonej do głosowania tajnego.

3. W przypadku głosowań jawnych lub imiennych radny może złożyć na piśmie, do protokołu sesji, zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem, nie później jednak niż siódmego dnia roboczego po dniu odbycia sesji.

4. Głosowanie tajne i imienne przeprowadza się na kartkach do głosowania ostemplowanych pieczęcią Rady.

5. Głosowanie odbywa się poprzez jedną z następujących możliwości:

1) za uchwałą,

2) przeciwko uchwale,

3) wstrzymanie się od głosu.

6. W głosowaniach, w których dokonuje się wyboru osób, stosuje się odpowiednio ust. 5.

 

 

§ 20

1. Wybór Wójta Gminy następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, tj. 10 głosów “za”.

2. Na wniosek Wójta Gminy Rada Gminy w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów wybiera Zastępcę Wójta oraz członków Zarządu.

3. Zarząd jest wybierany na okres kadencji Rady, z tym że pełni swoją funkcję do czasu wyboru Zarządu przez Radę Gminy nowej kadencji.

4. Zasady i tryb odwołania Wójta, Zastępcy i Zarządu Gminy określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 21

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady Gminy.

2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji w składzie trzech radnych.

IV. Postanowienia końcowe

§ 22

Przewodniczący Rady Gminy zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.

 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu Gminy

 

REGULAMIN

Komisji Rewizyjnej

 

§ 1

1. Komisja Rewizyjna zwana dalej “Komisją” ma charakter stały.

2. Zadaniem Komisji jest kontrola działalności Zarządu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy.

3. Przedmiotem kontroli są zadania własne określone w statucie Gminy oraz innych przepisach zobowiązujących Zarząd do ich wykonania, a w szczególności:

1) wykonanie uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa,

2) gospodarowanie mieniem gminy,

3) wykonanie budżetu.

4. Kontrolę realizacji zadań przeprowadza się na podstawie kryterium:

1) zgodności z prawem,

2) celowości,

3) rzetelności,

4) gospodarności.

5. Komisja przeprowadza kontrolę na podstawie planu pracy Komisji, zatwierdzonego przez Radę, a poza planem kontroli w przypadkach nadzwyczajnych na podstawie odrębnej uchwały Rady.

6. Radny może sygnalizować Komisji zauważone nieprawidłowości i żądać przeprowadzenia postępowania kontrolnego.

7. Komisja rozpatruje wniosek radnego na posiedzeniu i podejmuje stosowną uchwałę.

8. Do przeprowadzenia kontroli wymagane jest:

1) przyjęcie w formie uchwały Komisji planu kontroli obejmującego określenie:

a) zakresu kontroli,

b) składu zespołu kontrolującego.

9. Komisja o podjęciu czynności kontrolnych powiadamia Wójta oraz kierownika jednostki kontrolowanej.

§ 2

1. Zespół kontrolny jest zobowiązany do:

1) prowadzenia kontroli zgodnie z planem,

2) przestrzegania niniejszej uchwały i przepisów prawa w tym zakresie, w szczególności dotyczących tajemnicy państwowej, służbowej, skarbowej oraz ustawy o ochronie danych osobowych,

3) przestrzegania obowiązującego w kontrolowanej jednostce porządku pracy i kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

2. Zespół kontrolny ma prawo:

1) wglądu we wszystkie dokumenty, oprócz akt personalnych,

2) udziału w pracach kontrolnych biegłych, jeżeli ich udział jest wskazany,

3) wezwania do złożenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki.

3. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia Komisji właściwych warunków lokalowych i technicznych.

§ 3

1. Komisja Rewizyjna sporządza protokół pokontrolny zawierający:

1) nazwę komisji,

2) miejsce, datę i przedmiot kontroli,

3) nazwiska zespołu kontrolnego,

4) ocenę struktur organizacyjnych kontrolowanej jednostki,

5) ustalenie stanu faktycznego stwierdzonego przez Zespół oraz wyjaśnienia kontrolowanych,

6) po stwierdzeniu nieprawidłowości wykaz dokumentów na podstawie których je stwierdzono,

7) wnioski pokontrolne,

8) podpisy kontrolujących i osób obecnych podczas kontroli.

2. Protokół pokontrolny otrzymują:

1) Przewodniczący Rady Gminy,

2) Zarząd Gminy,

3) jednostka kontrolowana.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej składa na posiedzeniu Rady Gminy sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli i przedstawia propozycje w sprawie dalszych działań Komisji.

§ 4

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 członków spośród radnych.

2. Członkami Komisji nie mogą być:

1) Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady,

2) Członkowie Zarządu Gminy.

§ 5

1. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 2 członków komisji lub na wniosek Przewodniczącego Rady.

2. Przewodniczący Rady Gminy zwracając się do Przewodniczącego Komisji o zwołanie posiedzenia określa powód zwołania Komisji.

3. W posiedzeniu Komisji mogą brać udział oprócz członków:

1) Przewodniczący Rady Gminy lub Wiceprzewodniczący,

2) Przewodniczący komisji problemowych, gdy w porządku posiedzenia jest punkt dotyczący spraw związanych z zakresem działania danej komisji; o fakcie takim Przewodniczący Komisji Rewizyjnej informuje właściwego Przewodniczącego komisji,

3) zaproszeni przez Przewodniczącego Komisji członkowie Zarządu, radni i kierownicy jednostek organizacyjnych,

4) biegli powołani przez Komisję do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych.

4. Osoby spoza Komisji powołane jako biegli do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych zobowiązane są do podpisania oświadczenia o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.

 

 

 Załącznik nr 5 do statutu Gminy

 

REGULAMIN

Zarządu Gminy Przeworno

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Zarząd Gminy, zwany dalej “Zarządem”, jest organem wykonawczym Rady Gminy.

2. Zarząd składa się z 5 osób:

– Wójta,

– Zastępcy,

– 3 członków.

3. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania określone przepisami prawa.

4. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy.

II. Posiedzenia zarządu

§ 2

1. Posiedzenia Zarządu organizuje i zwołuje Wójt.

2. O terminie posiedzenia Wójt powiadamia członków Zarządu 3 dni wcześniej.

3. Wójt zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu niezwłocznie na wniosek 2 jego członków.

4. Wójt zwołując posiedzenie zobowiązany jest podać zasadnicze tematy obrad.

§ 3

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w Urzędzie Gminy.

2. Za zgodą członków Zarządu posiedzenie może być przeprowadzone w innym miejscu na terenie gminy.

3. W trakcie posiedzenia mogą być przeprowadzone wizje terenowe.

§ 4

1. W posiedzeniu uczestniczą bez prawa głosowania – Skarbnik i Sekretarz Gminy.

2. W posiedzeniu mogą uczestniczyć zaproszeni przez Wójta członkowie komisji Rady Gminy oraz inne osoby spoza Rady.

3. Członkowie Zarządu mogą wnioskować o zaproszenie osób na posiedzenie.

4. Udział w posiedzeniu Zarządu osób spoza jego składu wymaga zgody większości członków Zarządu biorących udział w posiedzeniu.

§ 5

1. Posiedzeniu Zarządu przewodniczy Wójt, udziela głosu biorącym udział w posiedzeniu, zarządza głosowanie, czuwa nad realizacją przyjętego programu.

2. W razie niemożliwości uczestniczenia w posiedzeniu Zarządu, członek Zarządu powinien usprawiedliwić swoją nieobecność na 1 dzień przed planowanym posiedzeniem przed Przewodniczącym Zarządu.

§ 6

1. Wójt rozpoczyna posiedzenie Zarządu od przedłożenia jego programu, który może być uzupełniony przez członków Zarządu i następnie przez nich przyjęty w drodze głosowania.

2. W pierwszym punkcie Wójt informuje Zarząd o swojej pracy i Urzędu Gminy od poprzedniego posiedzenia.

3. Przy braku jednomyślności Zarząd podejmuje uchwały w wyniku głosowania, w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Wójta.

4. Po zarządzeniu głosowania każdemu z członków Zarządu przysługuje jednokrotne prawo do głosu.

5. Głosowanie jest jawne i personalnie odnotowane w protokole.

§ 7

1. Przyjęte uchwały i decyzje są odnotowywane w protokole posiedzenia Zarządu. Protokół sporządza etatowy pracownik ds. samorządu lub inny pracownik Urzędu, zaakceptowany jednomyślnie przez Zarząd.

2. Rękopis protokołu podpisują po zakończeniu uczestniczący w nim członkowie Zarządu, Skarbnik i Sekretarz.

3. Maszynopis protokołu sporządzony niezwłocznie po posiedzeniu podpisuje Wójt.

4. Rękopis oraz oryginały protokołu z posiedzeń Zarządu gromadzi Sekretarz Gminy.

5. Kopię protokołu udostępnia do wglądu pracownik ds. samorządu.

6. Rozstrzygnięcia Zarządu podpisują wszyscy jego członkowie obecni przy podejmowaniu rozstrzygnięć, za wyjątkiem decyzji wydawanych przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej, które podpisuje Wójt.

 

§ 8

Wójt czuwa nad właściwym stosowaniem regulaminu w czasie obrad Zarządu i w miarę potrzeb udziela stosownych wyjaśnień.

§ 9

Uchwały Zarządu Gminy podjęte na posiedzeniu przekazywane są do realizacji właściwym jednostkom organizacyjnym gminy.

§ 10

O pracy Zarządu Gminy Wójt informuje radnych na sesji Rady Gminy.

III. Zadania i kompetencje zarządu

§ 11

1. Zadania Zarządu określa statut Gminy.

2. Do zakresu kompetencji Zarządu należą również zadania określone w ustawie z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej (Dz. U. Nr 34, poz.198 z późn. zm.).

IV. Postanowienia końcowe

§ 12

1. W toku kadencji Rada może na wniosek członków Zarządu oraz Wójta dokonać zmian w regulaminie.

2. Niniejszy regulamin stanowi załącznik nr 5 do statutu Gminy.

3. Regulamin obowiązuje od dnia uchwalenia przez Radę Gminy statutu Gminy.