Poz. 63
UCHWAŁA NR XII/74/00
RADY GMINY W CIESZKOWIE
z dnia 24 stycznia 2000 r.
w sprawie uchwalenia tekstu jednolitego Statutu Gminy Cieszków
Na podstawie art. 3,
ust. 1 w związku z art. 18, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy Cieszków uchwala,
co następuje: |
§ 1
Uchwala się tekst jednolity Statutu Gminy Cieszków w brzmieniu
stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały, zwany dalej “Statutem”.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Cies
zków.
§ 3
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Woj
ewództwa Dolnośląskiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłosz
enia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
JAN WOJCIECH
Załącznik nr 1 do Uchwały nr XII/74/00 z dnia 24 stycznia 2000 r.
STATUT
GMINY CIESZKÓW
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Gmina Cieszków, zwana dalej w niniejszym Statucie “Gmi
ną” jest jednostką samorządu terytorialnego
posiadającą osobowość prawną.
Gmina powołana jest dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
Gminną wspólnotę samorządową stanowią wszystkie osoby, które na stałe
zamieszkują na terenie gminy.
Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym –
Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Gminie, należy przez to rozumieć
wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy i jej związków oraz mienie innych
komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.).
§ 3
Gmina Cieszków położona jest w Województwie Dolnośląskim.
Gmina Cieszków obejmuje obszar o powierzchni 100,67 km.
Mapa z zarysem granic gminy stanowi załącznik nr 1 do statutu.
§ 4
Wolą Gminy Cieszków jest posiadanie herbu.
Wzór herbu zostanie zatwierdzony odrębną uchwałą Rady Gminy.
§ 5
W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i w zależności od potrzeb inne jednostki pomocnicze.
Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych.
§ 6
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Cieszków.
R o z d z i a ł II
Zakres działania i zadania Gminy
§ 7
Podstawowym zadaniem gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb gminnej
wspólnoty samorządowej, w szczególności
w zakresie:
ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków
komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji
odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz,
lokalnego transportu zbiorowego,
ochrony zdrowia, w tym placówek lecznictwa otwartego,
pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
kultury fizycznej, w tym terenów
rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
targowisk i hal targowych,
zieleni komunalnej i zadrzewień,
cmentarzy komunalnych,
porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
§ 8
Zakres działania Gminy określają:
ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
porozumienia zawarte z innymi gminami, powiatami i organami administracji rządowej,
uchwały rady podjęte, w ramach obowiązującego prawa, w celu realizacji
rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu
realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty,
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może
prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej
wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
§ 9
Samo opodatkowanie mieszkańców gminy na cele publiczne oraz
odwołanie Rady Gminy przed upływem kadencji rozstrz
yga się wyłącznie w drodze referendum gminnego. Tryb przeprowadzenia referendum określają
przepisy zawarte w art. 13 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 10
Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
gminne jednostki organizacyjne,
działalność innych podmiotów krajowych i zagranicznych na podstawie zawartych z nimi
umów i porozumień.
R o z d z i a ł III
Organizacja, tryb pracy i regulamin obrad Rady Gminy
D z i a ł I
Rada i jej kompetencje
§ 11
Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym.
Rada Gminy Cieszków składa się z 18 radnych – zgodnie z art. 17 Ustawy o
samorządzie gminnym.
Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru,
Kompetencje rady określają ustawy oraz Statut.
Działalność rady wygasa z upływem kadencji, jeśli odrębne przepisy nie stanowią
inaczej.
§ 12
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
uchwalanie Statutu Gminy oraz jego zmian,
wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu
oraz sekretarza gminy, na wniosek przewodniczącego zarządu,
uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał
w sprawie udzielania lub nieudzielania zarządowi absolutorium z tego tytułu,
uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
uchwalanie programów gospodarczych,
ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych gminy oraz zasad przekazywania im
składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań
poprzez te jednostki,
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w
odrębnych ustawach,
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego
zarządu, dotyczących:
określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu
na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej: do
czasu określenia zasad
zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,
emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek
i kredytów
krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i
występowania z nich,
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku
budżetowym,
określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami
oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego
majątku,
ł) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw u
lic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
m) nadanie honorowego obywatelstwa Gminy,
n) powoływanie komisji
dyscyplinarnych I i II stopnia,
o) powoływanie kierownika USC i jego zastępców,
p) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania ro
zstrzygnięć nadzorczych
dotyczących uchwał rady,
r) stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji
rady.
2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden
inny organ.
D z i a ł II
Sesja Rady
§ 13
Wszystkie sprawy należące do właściwości rady rozpatrywane i rozstrzygane są na sesjach.
Wynikiem wszystkich rozwiązań i ustaleń są uchwały rady.
Czas trwania sesji nie powinien przekraczać 4 godzin, jeśli kwestie sporne
wydłużają czas jej trwania, obrady można rozłożyć na kilka posiedzeń.
Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż
raz na kwartał.
§ 14
Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po
ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu
wyników wyborów do rady gminy. Po upływie wyżej określonego terminu sesję zwołuje
przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych
wyników wyborów dla
całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów
do rady gminy.
Podczas pierwszej sesji rada wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
W czasie swojej kadencji rada może dokonać zmian na stanowiskach przewodniczącego i
wiceprzewodniczącego:
a) wniosek o odwołanie musi być złożony przez co na
jmniej 1 ustawowego sk3adu rady,
b) odwołanie następuje bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu r
ady w głosowaniu tajnym.
4. Funkcji przewodniczącego bądź wiceprzewodniczącego nie można
łączyć z funkcjami w Zarządzie
Gminy.
§ 15
- Rada odbywa sesje zwyczajne.
Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję
nadzwyczajną na wniosek:
- 1 ustawowego sk3adu Rady,
- Zarządu.
§ 16
Sesję zwołuje Przewodniczący Rady:
- ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień, godzinę i listę zaproszonych
gości,
- zagadnienia, problematykę, które będą przedmiotem o
brad sesji Przewodniczący Rady uzgadnia z przewodniczącym komisji problemowej, w
miarę potrzeb uwzględnia sugestie zarządu.
Materiały na sesję przysyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.
W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej termin zawiadomienia
radnych wynosi 3 dni przed terminem sesji.
W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w pkt 2 i 3 Rada może podjąć
uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej obrad. Wniosek o odroczenie może
być zgłoszony tylko na początku obrad.
§ 17
Posiedzenia rady są jawne. Zawiadomienia o sesji podaje się do publicznej wiadomości
nie później niż 3 dni przed sesją.
Zawiadomienie powinno zawierać termin, miejsce i przedmiot (problematykę) sesji.
§ 18
Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, jeśli przedmiotem obrad są sprawy stanowiące z mocy przepisów szczególną tajemnicę państwową lub służbową.
Wyłączenie jawności całej sesji lub konkretnych jej punktów może nastąpić na wniosek formalny zgłoszony przez
radnego nie później niż przy dyskusji nad porządkiem obrad.
Przewodniczący zarządza
opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład Rady. Wyjątek może stan
owić pracownik Biura Rady
obsługujący sesję.
§ 19
Rada
może obradować i
podejmować uchwały, gdy w obradach uczestniczy co najmniej połowa ustawowego składu
rady.
§ 20
W przypadku braku quorum przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji i w
porozumieniu z radnymi wyznacza nowy termin sesji.
Przyczyny przerwania obrad oraz nazwiska
radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili salę obrad, odnotowuje się w protokole sesji.
W sprawie zmian w projekcie porządku obrad może wystąpić przewodniczący komisji
problemowych, zarząd lub radny.
Radni mogą zgłaszać wnioski o charakterze formalnym, które dotyczą:
- przerwania, odroczenia lub zamknięcia obrad,
- uchwalenia tajności obrad,
- zamknięcia listy mówców,
przekazania kontrowersyjnej sprawy do komisji problemowej,
zakończenia dyskusji,
ograniczenia czasu dyskusji,
przejścia do porządku obrad,
zarządzenia przerwy,
tajnego lub imiennego głosowania,
i merytoryczne, których przedmiotem są:
a) sprawy będące aktualnym przedmiotem obrad,
b) z punktu “wolne wnioski” sprawy, które mogą być przedmiotem
obrad następnyc
h sesji.
5. Wniosek merytoryczny
powinien zawierać jasno określony postulat, sposób jego realizacji, wykonawcę,
źródła i ko
nsekwencje finansowe.
6. Wnioski o charakterze formalnym i merytorycznym prowa
dzący sesję poddaje głosowaniu.
7. W sprawach wymagających wnikliwej analizy i rzeczowego
udokumentowania radny zwraca się z pytaniem, prośbą o wyjaśnienie do Przewodniczącego
Rady, Zarządu lub kom
isji
problemowej na piśmie, które składa u inspektora ds. obsługi Rady Gminy.
8. Adresat interpelacji udziela odpo
wiedzi pisemnej w ciągu 14 dni.
9. Na zapytania, interpelacje składane w trakcie obrad wójt może
upoważnić udzielania odpowiedzi obecnemu na sesji urzędnikowi samorządowemu.
§ 21
Do zabierania głosu w trakcie obrad rady mają prawo radni i zaproszeni goście.
Przewodniczący udziela
głosu według kolejności zgłoszeń z uwzględnieniem pierwszeństwa dla radnych.
2. Poza kolejnością przewodniczący udziela głosu:
a) wójtowi,
b) przewodniczącemu
komisji problemowej, której zakres działania jest przedmiotem obrad sesj
i.
3. Jeśli treść, sposób
wystąpienia, zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad,
uchybiają powadze sesji, prowadzący sesję udziela upomnienia a jeśli to nie skutkuje,
odbiera dyskutantowi głos.
4. Jeśli mówca odbiega swoją wypowiedzią od tematu lub powraca do
sprawy przedyskutowanej, przegłosowanej, prowadzący sesję może odebrać dyskutantowi
głos.
5. Prowadzący sesję może nakazać opuszczenie sali osobom spoza
rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek sesji.
§ 22
Do stałych punktów porządku obrad należą:
- sprawozdanie z realizacji uchwał poprzedniej sesji,
interpelacje i wolne wnioski,
podjęcie uchwał sesji,
sprawozdanie z prac zarządu między sesjami,
przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
§ 23
Rada może odbywać sesje z inną radą gminy (gminami).
Celem wspólnej sesji jest rozpatrywanie i rozstrzyganie zbieżnych problemów
terytorialno-lokalnych.
Wspólne sesje organizują delegacje zainteresowanych rad.
Drogą głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.
Koszty wspólnej sesji ponoszą
równomiernie rady gmin, które biorą udział we wspólnej sesji, chyba, że radni
uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
§ 24
Ustala się następujący tryb i formy głosowania:
- W głosowaniu jawnym – poprzez podniesienie ręki, zwykłą większością głosów,
podejmowane są uchwały, wnioski m
erytoryczne i formalne.
Głosowanie tajne odbywa się:
- po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej spr
awie,
w wypadkach wskazanych przez ustawę np. przy wyborze wójta, przewodniczącego, członków Zarządu Gminy.
Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku w tej sprawie i nie może mieć miejsca, gdy ustawa
przewiduje głosowanie tajne.
Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Lista osób
głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” stanowi załącznik do
protokołu sesji.
Głosowanie imienne i tajne przeprowadza odpowiednia komisja skrutacyjna składająca
się minimum z 3 osób.
§ 25
Z posiedzenia rady sporządza się protokół.
Protokoły numeruje się narastająco od początku do końca trwania kadencji Rady
Gminy.
Odpis protokołu powinien być w terminie 7 dniowym przekazany Zarządowi Gminy.
Wyciąg z protokołu zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu z jawnej części sesji,
robienia notatek i odpisów.
D z i a ł III
Komisje Rady i Kluby
§ 26
Rada może powołać stałe komisje problemowe w celu sprawnego wykonywania funkcji
stanowiącej i kontrolnej.
Rada może podjąć uchwalę regulującą udział członków Zarządu w pracach komisji.
W razie potrzeby, do zadań specjalnych, Rada może powołać komisje doraźne. Okres działania tych komisji
określa Rada w uchwałach o ich powołaniu. Zakres, przedmiot działania i skład osobowy
określa Rada.
Uchwałę o powołaniu komisji doraźnej Rada może podjąć z pominięciem
szczegółowej procedury przewidzianej w statucie dla podejmowania uchwał.
§ 27
Do zadań komisji stałych należy:
- Kontrola zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, do
których komisja została powołana.
- Opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz przedkładanych
przez członków komisji.
- Kontrola realizacji uchwał Rady.
- Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców w sprawach działalności rady.
§ 28
W skład komisji mogą wchodzić radni jak i osoby spoza Rady, których liczba nie może
przekroczyć 1/2 wszystkich uczestników komisji.
Przewodniczącego Komisji wybiera Rada i jeśli jest taka potrzeba, zastępcę
przewodniczącego wybierają członkowie komisji ze swego grona.
Przewodniczących i składy osobowe komisji zatwierdza Rada.
Funkcji przewodniczącego i zastępcy komisji nie mogą pełnić członkowie komisji
spoza rady.
Składy osobowe komisji proponuje Przewodniczący Rady po uprzedniej
konsultacji z radnymi.
Ostatecznie o udziale w pracach komisji decyduje Rada.
§ 29
Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji.
Tematykę i porządek spotkania ustala z członkami komisji.
Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 30
Komisje wykonują wszystkie zadania określone i zlecone przez radę.
Prace komisji podlegają stałej kontroli rady.
Rada może podjąć uchwałę o odwołaniu przewodniczącego komisji lub rekonstrukcji
składu osobowego komisji. Takie wnioski składać mogą radni danej komisji lub przewodniczący rady. Wnioski winny
zawierać rzeczową, merytoryczną argumentację.
§ 31
Komisje rady działają w oparciu o roczne plany pracy, które zatwierdza rada.
Rada może zawsze zażądać przedstawienia planów pracy na sesji, może też zalecić
dokonanie w nich zmian.
Na posiedzeniach komisji rozpatrywane są sprawy należące do ich właściwości,
podejmowane są zasadne rozstrzygnięcia, wydawane opinie i zgłaszane wnioski.
Na polecenie rady posiedzenie komisji może być zwołane w każdym czasie.
§ 32
Posiedzenie komisji jest władne podjąć rozstrzygnięcie, gdy uczestniczy w nim co
najmniej połowa składu komisji, w tym nie mniej niż dwóch radnych.
Obradom przewodniczy przewodniczący lub jego zastępca.
Szczegółowe zasady działania, odbywania posiedzeń, obradowania, merytorycznej treści planów pracy, komisje ustalają we własnym zakresie wg
regulaminu komisji.
§ 33
Komisje przedstawiają na sesji sprawozdania ze swej działalności nie rzadziej niż za okres 6-ciu miesięcy.
Rada może zawsze zażądać przedłożenia sprawozdania przez komisję.
Podejmowane na posiedzeniach rozstrzygnięcia, opinie i wnioski w formie pisemnej
przekazywane są do biura Rady Gminy, które wchodzi w skład Urzędu Gminy.
§ 34
W Radzie Gminy Cieszków funkcjonują następujące komisje stałe:
- Komisja Rewizyjna – 3 członków
- Komisja Budżetu i Finansów – do 5 członków
- Komisja Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – do 5 członków
- Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Turystyki – do 5 członków
Komisja Statutowa, Samorządności, Spraw
Społecznych i Promocji Gminy – do 5 członków.
§ 35
Poza pracą w komisjach radni mogą tworzyć kluby.
Kluby łączą radnych we wspólnych celach działania.
Nie mogą liczyć mniej niż 3 radnych.
Radny może należeć tylko do jednego klubu.
Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady.
Kluby mogą przedstawić swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swoich
przedstawicieli.
Na wniosek przewodniczących klubów zarząd obowiązany jest zapewnić klubom
organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł IV
Komisja Rewizyjna
§ 36
W celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a
w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, przedsiębiorstw
komunalnych, jednostek pomocniczych gminy, rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.
Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być:
- członek zarządu,
- przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady,
pracownik gminnej jednostki organizacyjnej,
małżonek, krewny czy powinowaty członka zarządu, przewodniczącego lub
wiceprzewodniczącego rady czy pracownika gminnej jednostki organizacyjnej.
Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku zaistnienia okoliczności, o
których mowa w ust. 3.
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- opiniowanie wykonania budżetu gminy,
- wnioskowanie do rady w sprawie udzielenia lub nie- udzielenia absolutorium zarządowi.
Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
Obrachunkową,
- badanie i ocena, na zlecenie rady, materiałów z kontroli zarządu lub gminnych
jednostek organizacyjnych dok
onanych przez inne podmioty kontroli,
opiniowanie wniosków o odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem przewodniczący komisji
przedkłada Przewodniczącemu
Rady w terminie 7 dni od zakończenia sesji rady, na której złożono wniosek o odwołanie zarządu lub
poszczególnych jego członków,
opiniowanie wniosku organu gminy powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej w zakresie
nie objętym przepisami ustawy o zamówieniach publicznych,
inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli,
wnioskowanie do rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli
lub przez inne organy kontroli.
Komisja wyraża swoje stanowisko, opinie, wnioski itd. wyłącznie w formie uchwał.
§ 37
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30
grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz
jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nie objęte zatwierdzonym planem pracy.
Rada w formie uchwały może nakazać komisji:
- rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu ko
ntroli,
niepodejmowanie kontroli,
przeprowadzenie kontroli,
przeprowadzenie kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy komisji
lub innej kontroli.
§ 38
Komisja Rewizyjna składa radzie, w terminie do 31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
Sprawozdanie powinno zawierać:
- liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadz
onych
kontroli,
wykaz najważniejszych nieprawidłowości
wykrytych w toku kontroli,
wykaz uchwał podjętych przez komisję,
wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne przedmioty.
Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa sprawozdania ze swej
działalności także na wniosek rady określający przedmiot i termin złożenia
sprawozdania.
§ 39
Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową stosując kryterium
legalności, gospodarności,
rzetelności i celowości.
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki
niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach
oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji,
określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnioną do
jej przeprowadzenia.
Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.
Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 3 dni od daty jej
zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół
kontrolujący.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, kierownik tego podmiotu
zobowiązany jest do złożenia pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 8 składa się na ręce przewodniczącego komisji.
Jeżeli podpisania odmówił przewodniczący komisji, składa on wyjaśnienie na ręce
Przewodniczącego Rady.
§ 40
Komisja Rewizyjna może na zlecenie rady lub też po podjęciu
stosownych uchwał przez zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji
kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich przedmiotu działania.
§ 41
Szczegółowy przedmiot oraz sposób działania Komisji Rew
izyjnej określa rada w formie
uchwał.
R o z d z i a ł V
Radni
§ 42
1. Radny reprezentuje
wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy, ich organizacjami
poprzez:
– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg
wyborców,
– informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy,
– in
formowanie wyborców
o swej działalności w Radzie,
– konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady,
– upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz m
obilizowanie mieszkańców do ich
realizacji.
2. Kierując się celem określonym powyżej radny powi
nien:
a) co najmniej 4 razy w
roku spotkać się w swoim okręgu wyborczym z wyborcami,
b) co najmniej raz w miesiącu pełnić dyżur radnego,
c) uczestniczyć w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych,
politycznych i zawodowych, na ich zapr
oszenie.
3.
Urząd Gminy udziela w
sprawach, o których mowa w pkt 2a i b pomocy.
§ 43
Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy następujące ślubowanie:
“Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i p
omyślności Gminy, działać zawsze
zgodnie z prawem oraz z interesami Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie
reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań
Gminy”.
Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani
kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.
Radni nieobecni na pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w
czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe
uprawnienia.
§ 44
Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady i jej org
anów oraz innych instytucji
samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 45
Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach rady i
występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.
Tryb zgłoszenia interpelacji i zapytań określa regulamin rady.
§ 46
Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez gminę zadań z
wyłączeniem objętych tajemnicą państwową i służbową ochroną dóbr osobistych.
Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady, której jest
członkiem, za wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach
grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia
związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia mu
wykonywania jego obowiązków.
Radnym przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach
ustalonych przez radę.
Przepisy ust. 5 stosuje się odpowiednio do członków komisji
spoza rady.
§ 47
Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie
określonym w ustawie – ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików
województw – Dz. U. z 1998 r. nr 95, poz. 602.
R o z d z i a ł VI
Organy wykonawcze
§ 48
Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd, składający się z 6-ciu osób.
W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym zarządu,
zastępca wójta oraz członkowie zarządu.
Ścisłego określenia liczebności składu zarządu dokonuje rada w drodze odrębnej
uchwały.
Zastępca wójta oraz członkowie zarządu pełnią swe funkcje społecznie.
§ 49
Zasady oraz tryb wyboru i odwołania wójta i zarządu określa ustawa oraz niniejszy statut.
Rada może poprzedzić wybór wójta postępowaniem konkursowym.
Warunki konkursu oraz tryb wyłaniania i przedstawiania radzie kandydatów określa rada
w drodze uchwały.
Wynik konkursu dla rady nie jest wiążący.
Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych, z
wyłączeniem ust. 2.
W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie otrzymał ustawowo wymaganej liczby głosów wybory są powtarzane.
Jeżeli rada nie dokona wyboru zarządu w terminie 6 miesięcy od daty ogłoszenia
wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
§ 50
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
opracowanie i przedstawianie radzie wszystkich spraw, o których stanowi rada oraz przygotowanie projektów uchwał
w tych sprawach,
przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,
wykonywanie uchwał rady,
określanie sposobu wykonywania uchwał,
ustalanie planu wykonywania budżetu, informowanie mieszkańców gminy o założeniach
projektu budżetu i wykorzystaniu
środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,
gospodarowanie mieniem komunalnym,
zaciągnięcie zobowiązań w celu wykonania uchwał rady, do wysokości ustalonej przez
radę,
podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych a nie uwzględnionych w budżecie,
podejmowanie decyzji o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z
gospodarowaniem mieniem komunalnym,
podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych, dotyczących uchwał
zarządu,
wybór ofert przy przetargach publicznych należy do odpowiednich komisji powołanej przez zarząd,
podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
udzielanie pełnomocnictw do zarządzania
gminnymi jednostkami
organizacyjnymi, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek
czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
określenie zakresu spraw, których wykonanie wójt może powierzyć sekretarzowi gminy
w swoim imieniu,
wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i
porozumień zawartych przez gminę,
opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i projektów zmian tego regulaminu,
zatwierdzanie czynności wójta podjętych
na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 51
Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeby, jednak
nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie nieobecności wójta jego zastępca.
Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu ilościowego zarządu.
W posiedzeniach zarządu biorą udział bez prawa głosowania skarbnik gminy i sekretarz gminy. Zarząd może
zaprosić na swe posiedzenie także inne osoby.
Szczegółowy tryb pracy zarządu określa regulamin uchwalony przez radę na wniosek zarządu.
§ 52
Zarząd wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
Rada Gminy – po uzyskaniu od zarządu konkretnych dany
ch w zakresie:
ilość stanowisk,
wymaganych kwalifikacji,
ustalonego zakresu czynności,
zatwierdza w odrębnej uchwale strukturę organizacyjną i reg
ulamin funkcjonowania Urzędu Gminy.
§ 53
W gminie działa Komisji Dyscyplinarna I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych.
Organizację i zasady postępowania przed w/w komisjami określa ustawa z 22 marca 1990
r. o pracownikach samorządowych
– Dz. U. z dnia 6.04.1990 r. nr 21, poz. 124 z późn. zm.
§ 54
- Komisja Dysc
yplinarna I instancji składa
się z 3 członków wybranych przez radę w trybie określonym w art. 27 ust. 2 ustawy o
pracownikach samorządowych.
Komisja Dyscyplinarna II instancji składa się z 3 członków wybranych przez radę w
trybie określonym w art. 27 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych.
§ 55
Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej gminy należą:
- Urząd Gminy w Cieszkowie,
- Szkoła Podstawowa w Cieszkowie,
- Szkoła Podstawowa w Pakosławsku,
Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie,
Gminny Ośrodek Kultury w Cieszkowie,
Publiczne Przedszkole w Cieszkowie,
Publiczne Przedszkole w Guzowicach
Gminna Biblioteka Publiczna w Cieszkowie
Gminny Ośrodek Pomocy społecznej w Cieszkowie
Świetlica Profilaktyczna w Cieszkowie
Świetlice wiejskie.
R o z d z
i a ł VII
Pracownicy samorządowi
§ 56
Wójt:
jest przewodniczącym Zarządu Gminy,
podstawowym zakresem działania wójta jest organizowanie i przewodniczenie pracom
zarządu,
wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz,
wójt pełni funkcje kierownika Urzędu Gminy i jest służbowym
zwierzchnikiem osób tam zatrudnionych,
wójtowi podporządkowani są kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych,
wójt może w swoim imieniu powierzyć prowadzenie spraw gminy sekretarzowi – z
wyłączeniem kompetencji przewodniczącego zarządu,
wójt przedstawia kandydatów uzupełniających skład zarządu i tylko on może
wnioskować o ich indywidualne odwołanie,
w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego wójt ma możliwość wejścia w kompetencje
organu, któremu przewodniczy (zarządu), czynności podjęte w takim trybie muszą być zatwierdzone na
najbliższym posiedzeniu zarządu.
§ 57
Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu majątkiem składają dwaj
członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba uprawniona przez zarząd (pełnomocnik). Zarząd może udzielić
wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowego oświadczenia woli w sprawach
związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty
skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik może odmówić
kontrasygnaty czynności, a w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności zawiadamiając
równocześnie o tym Radę Gminy i Regionalną Izbę Obrachunkową.
Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadający osobowości prawnej składają jednoosobowo
oświadczenia o woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.
§ 58
Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Osobami właściwymi do nawiązywania stosunku pracy – w imieniu Rady Gminy są:
z pracownikami z wyboru (wójt) –
przewodniczący rady upoważniony do podejmowania tych czynności odrębną uchwałą Rady
Gminy,
z pracownikami z powołania (sekretarz, skarbnik) oraz kierownikiem i zastępcą
kierownika urzędu stanu cywilnego – wójt na podstawie uchwały rady gminy stwierdzającej fakt wyboru lub powołania,
z pracownikami zatrudnionymi w trybie mianowania i umowy na czas nieokreślony –
wójt.
Wójt – może zlecić na określony czas mianowanemu pracownikowi samorządowemu wykonywanie innej pracy niż
określono w akcie mianowania, a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku –
przenieść go na inne.
§ 59
Wójt wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach
szczegółowych.
§ 60
Zastępca wójta wykonuje zadania powierzone mu przez wójta, zgodnie z
jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca wójta sprawuje funkcje wójta w razie jego
nieobecności lub niemożliwości pełnienia przez niego obowiązków.
§ 61
Wójt jest pracownikiem samorządowym w ramach stosunku pracy na
podstawie wyboru, potwierdzonego uchwałą Rady Gminy.
Zastępca wójta i pozostali członkowie zarządu pełnią swe funkcje
społecznie, otrzymując diety oraz zwrot kosztów p
odróży służbowej ustalonych przez radę.
§ 62
W obradach zarządu bez prawa głosowania mogą uczestn
iczyć:
sekretarz i skarbnik gminy,
wyznaczeni przez zarząd do udzielania informacji pracownicy samorządowi,
przedstawiciele instytucji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad rady.
§ 63
Sekretarz Gminy – powołany uchwałą rady:
zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu
oraz organizuje pracę Urzędu Gminy,
prowadzi sprawy gminy powierzone mu przez wójta w zakresie ustalonym przez
zarząd,
kieruje pracą referatu organizacyjno-prawnego,
szczegółowe zadania oraz kompetencje sekretarza określa regulamin organizacyjny
Urzędu Gminy.
§ 64
Skarbnik:
nadzoruje działalność prac referatu finansowego,
opracowuje i przedkłada Zarządowi zbiorcze zestawienia przychodów i rozchodów
budżet,
współpracuje z członkami komisji Budżetu i Finansów jako strona doradcza,
uczestniczy w pracach komisji problemowych,
jeśli dotyczą one budżetu i finansów,
bez prawa głosu uczestniczy w posiedzeniach zarządu i rady (sesjach),
szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy określa regulamin organizacyjny
Urzędu Gminy.
§ 65
Inspektor ds. Rady Gminy:
gromadzi projekty uchwał nadesłane lub przedłożone między
sesjami,
gromadząc dzienniki promulgacyjne i periodyki z zakresu samorządu gminnego udostępnia
je radnym,
zobowiązany jest do powielania, przepisywania i przekazywania radnym materiałów związanych z przygotowaną sesją,
zapewnia pomoc techniczną (przepisywanie, powielanie ...) komisjom rady,
radny, który przygotowuje wystąpienie na sesję rady, ma prawo do pomocy technicznej
ze strony biura rady,
inspektor ds. Rady Gminy jest obecny na sesjach i odpowiada za:
protokołowanie obrad,
listę obecności,
prowadzenie listy mówców,
wyłożenie do wglądu protokołu poprzedniej sesji.
R o z d z i a ł VIII
Jednostki pomocnicze gminy – sołectwa
§ 66
W ramach gminy mogą być tworzone, łączone, dzielone lub znoszone sołectwa.
Stanowi o tym Rada Gminy w drodze uchwały.
§ 67
Uchwała w sprawie utworzenia lub zniesienia jednostki p
omocniczej powinna określać:
obszar,
granicę,
siedzibę władz,
nazwę,
sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.
§ 68
Granic
ę sołectw nanosi
się na mapę stanowiącą załącznik do niniejszego statutu.
§ 69
Szczegółową organizację oraz zakres działania sołectwa określa odrębny statut
ustanowiony przez Radę Gminy.
Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie,
które obejmuje wszystkich mieszkańców
sołectwa mających czynne prawo wyborcze.
Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołectwa.
Tryb i zasady wyboru sołtysa, członków rady sołeckiej, sposób ich powoływania i
odwoływania określa statut jednostki pomocniczej Gminy Cieszków.
§ 70
Rada Gminy odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część
mienia należącego do gminy.
§ 71
Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa
własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i m
ajątkowe pozostają nienaruszone.
§ 72
Jednostki pomocnicze gminy (sołectwa) prowadzą swą gosp
odarkę finansową w ramach budżetu
gminy.
§ 73
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołectwa) może uczestniczyć bez prawa głosowania
w pracach rady a w szczególności:
- brać udział w sesjach rady i pracach komisji,
- zgłaszać wnioski,
- wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia r
ady,
zabierać głos w sprawach porządku obrad sesji, treści merytorycznej, projektów
uchwał,
współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,
kontroli wykonywanych uchwał.
Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki organizacyjnej (sołectwa) przysługuje dieta oraz zwrot
kosztów podróży służbowej na zasadach ustalonych przez radę.
R o z d z i a ł IX
Publikowanie przepisów gminnych i
postanowienia końcowe
§ 74
Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów
powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych dalej przepisami gminnymi.
Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:
- wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocn
iczych,
organizacji urzędów i instytucji gminnych,
zasad zarządu mieniem gminy,
zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W zakresie nie uregulowanym w odrębnych
ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydać
przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli
oraz dla zapewnienia
porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie
karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
Przepisy gminne ustanawia rada gminy w formie uchwały.
W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie
zarządzenia. Zarządzenie to podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w razie odmowy
zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady. W razie
nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, rada gminy określa termin utraty jego mocy
obowiązującej.
Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób
miejscowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie, chyba że przepisy praw
stanowią inaczej.
Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują
wyraźnie terminu późniejszego.
Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do
powszechnego wglądu w jego siedzibie.
W celu właściwego przepływu do obywateli informacji o poczynaniach władz
gminnych, prezentowania sołectwu hierarchii problemów, potrzeb i możliwości – rada
może zlecić zarządowi wydawanie odpowiedniego biuletynu informacyjnego.
§ 75
W celu kształtowania odpowiednich postaw społecznych, w
yzwalania inicjatywy i koordynowania
prac społecznych na posiedzenia komisji mogą być zapraszani mieszkańcy gminy oraz
kierownicy zakładów i instytucji działających na terenie gminy.
§ 76
Rada może w odrębnych uchwałach ustalić zakres i zasady korzystania
z pomieszczeń i majątku Gminnego Ośrodka Ku
ltury przez organizacje stowarzyszenia użyteczności
publicznej.
§ 77
Do czasu wydania regulaminów regulujących organizację
i działalność jednostek organizacyjnych gminy, stosuje się regulaminy podobnych
organów i jednostek o ile nie są one sprzeczne z ustawami i niniejszym statutem.
§ 78
Zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę uchwały o zmianie statutu.
Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jeg
o uchwalenia.
§ 79
Opublikowany w biuletynie informacyjnym statut należy ud
ostępnić do publicznego wglądu:
w biurze inspektora ds. Rady Gminy,
w sołectwach gminy.
§ 80
Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą
dotychczasowy Statut Gminy, uchwalony przez Radę Gminy nr VI/29/96 z dnia 31 lipca 1996
r. (Dz. Urz. Woj
ewództwa
Wrocławskiego nr 8).
§ 81
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.