Poz. 63

UCHWAŁA NR XII/74/00

RADY GMINY W CIESZKOWIE

z dnia 24 stycznia 2000 r.

w sprawie uchwalenia tekstu jednolitego Statutu Gminy Cieszków

Na podstawie art. 3, ust. 1 w związku z art. 18, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy Cieszków uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się tekst jednolity Statutu Gminy Cieszków w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały, zwany dalej “Statutem”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Cieszków.

 

 

 

 

§ 3

Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY

JAN WOJCIECH

Załącznik nr 1 do Uchwały nr XII/74/00 z dnia 24 stycznia 2000 r.

STATUT

GMINY CIESZKÓW

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Gmina Cieszków, zwana dalej w niniejszym Statucie “Gminą” jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną.
  2. Gmina powołana jest dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
  3. Gminną wspólnotę samorządową stanowią wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na terenie gminy.
  4. Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.

§ 2

  1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
  2. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy i jej związków oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
  3. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

§ 3

  1. Gmina Cieszków położona jest w Województwie Dolnośląskim.
  2. Gmina Cieszków obejmuje obszar o powierzchni 100,67 km.
  3. Mapa z zarysem granic gminy stanowi załącznik nr 1 do statutu.

§ 4

  1. Wolą Gminy Cieszków jest posiadanie herbu.
  2. Wzór herbu zostanie zatwierdzony odrębną uchwałą Rady Gminy.

§ 5

  1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i w zależności od potrzeb inne jednostki pomocnicze.
  2. Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych.

§ 6

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Cieszków.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 7

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. ochrony zdrowia, w tym placówek lecznictwa otwartego,
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  7. komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
  8. oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
  9. kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
  10. kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11. targowisk i hal targowych,
  12. zieleni komunalnej i zadrzewień,
  13. cmentarzy komunalnych,
  14. porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  16. zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

§ 8

Zakres działania Gminy określają:

  1. ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
  2. porozumienia zawarte z innymi gminami, powiatami i organami administracji rządowej,
  3. uchwały rady podjęte, w ramach obowiązującego prawa, w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty,
  4. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 9

Samo opodatkowanie mieszkańców gminy na cele publiczne oraz odwołanie Rady Gminy przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego. Tryb przeprowadzenia referendum określają przepisy zawarte w art. 13 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 10

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

  1. działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
  2. gminne jednostki organizacyjne,
  3. działalność innych podmiotów krajowych i zagranicznych na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

R o z d z i a ł III

Organizacja, tryb pracy i regulamin obrad Rady Gminy

D z i a ł I

Rada i jej kompetencje

§ 11

  1. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym.
  2. Rada Gminy Cieszków składa się z 18 radnych – zgodnie z art. 17 Ustawy o samorządzie gminnym.
  3. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru,
  4. Kompetencje rady określają ustawy oraz Statut.
  5. Działalność rady wygasa z upływem kadencji, jeśli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

§ 12

  1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
    1. uchwalanie Statutu Gminy oraz jego zmian,
    2. wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
    3. powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy, na wniosek przewodniczącego zarządu,
    4. uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielania lub nieudzielania zarządowi absolutorium z tego tytułu,
    5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    6. uchwalanie programów gospodarczych,
    7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych gminy oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań poprzez te jednostki,
    8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
    9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    10. określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
    11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,
    12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

ł) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

m) nadanie honorowego obywatelstwa Gminy,

n) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II stopnia,

o) powoływanie kierownika USC i jego zastępców,

p) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał rady,

r) stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

D z i a ł II

Sesja Rady

§ 13

  1. Wszystkie sprawy należące do właściwości rady rozpatrywane i rozstrzygane są na sesjach.
  2. Wynikiem wszystkich rozwiązań i ustaleń są uchwały rady.
  3. Czas trwania sesji nie powinien przekraczać 4 godzin, jeśli kwestie sporne wydłużają czas jej trwania, obrady można rozłożyć na kilka posiedzeń.
  4. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 14

  1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy. Po upływie wyżej określonego terminu sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
  2. Podczas pierwszej sesji rada wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
  3. W czasie swojej kadencji rada może dokonać zmian na stanowiskach przewodniczącego i wiceprzewodniczącego:

a) wniosek o odwołanie musi być złożony przez co najmniej 1 ustawowego sk3adu rady,

b) odwołanie następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

4. Funkcji przewodniczącego bądź wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcjami w Zarządzie Gminy.

§ 15

  1. Rada odbywa sesje zwyczajne.
  2. Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję nadzwyczajną na wniosek:
    1. 1 ustawowego sk3adu Rady,
    2. Zarządu.

§ 16

  1. Sesję zwołuje Przewodniczący Rady:
    1. ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień, godzinę i listę zaproszonych gości,
    2. zagadnienia, problematykę, które będą przedmiotem obrad sesji Przewodniczący Rady uzgadnia z przewodniczącym komisji problemowej, w miarę potrzeb uwzględnia sugestie zarządu.
  2. Materiały na sesję przysyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.
  3. W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej termin zawiadomienia radnych wynosi 3 dni przed terminem sesji.
  4. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w pkt 2 i 3 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej obrad. Wniosek o odroczenie może być zgłoszony tylko na początku obrad.

§ 17

  1. Posiedzenia rady są jawne. Zawiadomienia o sesji podaje się do publicznej wiadomości nie później niż 3 dni przed sesją.
  2. Zawiadomienie powinno zawierać termin, miejsce i przedmiot (problematykę) sesji.

§ 18

  1. Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, jeśli przedmiotem obrad są sprawy stanowiące z mocy przepisów szczególną tajemnicę państwową lub służbową.
  2. Wyłączenie jawności całej sesji lub konkretnych jej punktów może nastąpić na wniosek formalny zgłoszony przez radnego nie później niż przy dyskusji nad porządkiem obrad.

Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład Rady. Wyjątek może stanowić pracownik Biura Rady obsługujący sesję.

§ 19

Rada może obradować i podejmować uchwały, gdy w obradach uczestniczy co najmniej połowa ustawowego składu rady.

§ 20

  1. W przypadku braku quorum przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji i w porozumieniu z radnymi wyznacza nowy termin sesji.
  2. Przyczyny przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili salę obrad, odnotowuje się w protokole sesji.
  3. W sprawie zmian w projekcie porządku obrad może wystąpić przewodniczący komisji problemowych, zarząd lub radny.
  4. Radni mogą zgłaszać wnioski o charakterze formalnym, które dotyczą:
    1. przerwania, odroczenia lub zamknięcia obrad,
    2. uchwalenia tajności obrad,
    3. zamknięcia listy mówców,
    4. przekazania kontrowersyjnej sprawy do komisji problemowej,
    5. zakończenia dyskusji,
    6. ograniczenia czasu dyskusji,
    7. przejścia do porządku obrad,
    8. zarządzenia przerwy,
    9. tajnego lub imiennego głosowania,

i merytoryczne, których przedmiotem są:

a) sprawy będące aktualnym przedmiotem obrad,

b) z punktu “wolne wnioski” sprawy, które mogą być przedmiotem obrad następnych sesji.

5. Wniosek merytoryczny powinien zawierać jasno określony postulat, sposób jego realizacji, wykonawcę, źródła i konsekwencje finansowe.

6. Wnioski o charakterze formalnym i merytorycznym prowadzący sesję poddaje głosowaniu.

7. W sprawach wymagających wnikliwej analizy i rzeczowego udokumentowania radny zwraca się z pytaniem, prośbą o wyjaśnienie do Przewodniczącego Rady, Zarządu lub komisji problemowej na piśmie, które składa u inspektora ds. obsługi Rady Gminy.

8. Adresat interpelacji udziela odpowiedzi pisemnej w ciągu 14 dni.

9. Na zapytania, interpelacje składane w trakcie obrad wójt może upoważnić udzielania odpowiedzi obecnemu na sesji urzędnikowi samorządowemu.

§ 21

  1. Do zabierania głosu w trakcie obrad rady mają prawo radni i zaproszeni goście.

Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń z uwzględnieniem pierwszeństwa dla radnych.

2. Poza kolejnością przewodniczący udziela głosu:

a) wójtowi,

b) przewodniczącemu komisji problemowej, której zakres działania jest przedmiotem obrad sesji.

3. Jeśli treść, sposób wystąpienia, zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad, uchybiają powadze sesji, prowadzący sesję udziela upomnienia a jeśli to nie skutkuje, odbiera dyskutantowi głos.

4. Jeśli mówca odbiega swoją wypowiedzią od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej, przegłosowanej, prowadzący sesję może odebrać dyskutantowi głos.

5. Prowadzący sesję może nakazać opuszczenie sali osobom spoza rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek sesji.

§ 22

  1. Do stałych punktów porządku obrad należą:
    1. sprawozdanie z realizacji uchwał poprzedniej sesji,
    2. interpelacje i wolne wnioski,
    3. podjęcie uchwał sesji,
    4. sprawozdanie z prac zarządu między sesjami,
    5. przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

§ 23

  1. Rada może odbywać sesje z inną radą gminy (gminami).
  2. Celem wspólnej sesji jest rozpatrywanie i rozstrzyganie zbieżnych problemów terytorialno-lokalnych.
  3. Wspólne sesje organizują delegacje zainteresowanych rad.
  4. Drogą głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.
  5. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, które biorą udział we wspólnej sesji, chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

§ 24

Ustala się następujący tryb i formy głosowania:

  1. W głosowaniu jawnym – poprzez podniesienie ręki, zwykłą większością głosów, podejmowane są uchwały, wnioski merytoryczne i formalne.
  2. Głosowanie tajne odbywa się:
    1. po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie,
    2. w wypadkach wskazanych przez ustawę np. przy wyborze wójta, przewodniczącego, członków Zarządu Gminy.
  3. Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku w tej sprawie i nie może mieć miejsca, gdy ustawa przewiduje głosowanie tajne.
  4. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” stanowi załącznik do protokołu sesji.
  5. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza odpowiednia komisja skrutacyjna składająca się minimum z 3 osób.

§ 25

  1. Z posiedzenia rady sporządza się protokół.
  2. Protokoły numeruje się narastająco od początku do końca trwania kadencji Rady Gminy.
  3. Odpis protokołu powinien być w terminie 7 dniowym przekazany Zarządowi Gminy.
  4. Wyciąg z protokołu zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
  5. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu z jawnej części sesji, robienia notatek i odpisów.

D z i a ł III

Komisje Rady i Kluby

§ 26

  1. Rada może powołać stałe komisje problemowe w celu sprawnego wykonywania funkcji stanowiącej i kontrolnej.
  2. Rada może podjąć uchwalę regulującą udział członków Zarządu w pracach komisji.
  3. W razie potrzeby, do zadań specjalnych, Rada może powołać komisje doraźne. Okres działania tych komisji określa Rada w uchwałach o ich powołaniu. Zakres, przedmiot działania i skład osobowy określa Rada.
  4. Uchwałę o powołaniu komisji doraźnej Rada może podjąć z pominięciem szczegółowej procedury przewidzianej w statucie dla podejmowania uchwał.

§ 27

Do zadań komisji stałych należy:

  1. Kontrola zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana.
  2. Opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz przedkładanych przez członków komisji.
  3. Kontrola realizacji uchwał Rady.
  4. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą.
  5. Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańw w sprawach działalności rady.

§ 28

  1. W skład komisji mogą wchodzić radni jak i osoby spoza Rady, których liczba nie może przekroczyć 1/2 wszystkich uczestników komisji.
  2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada i jeśli jest taka potrzeba, zastępcę przewodniczącego wybierają członkowie komisji ze swego grona.
  3. Przewodniczących i składy osobowe komisji zatwierdza Rada.
  4. Funkcji przewodniczącego i zastępcy komisji nie mogą pełnić członkowie komisji spoza rady.
  5. Składy osobowe komisji proponuje Przewodniczący Rady po uprzedniej konsultacji z radnymi.
  6. Ostatecznie o udziale w pracach komisji decyduje Rada.

§ 29

  1. Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji.
  2. Tematykę i porządek spotkania ustala z członkami komisji.
  3. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§ 30

  1. Komisje wykonują wszystkie zadania określone i zlecone przez radę.
  2. Prace komisji podlegają stałej kontroli rady.
  3. Rada może podjąć uchwałę o odwołaniu przewodniczącego komisji lub rekonstrukcji składu osobowego komisji. Takie wnioski składać mogą radni danej komisji lub przewodniczący rady. Wnioski winny zawierać rzeczową, merytoryczną argumentację.

§ 31

  1. Komisje rady działają w oparciu o roczne plany pracy, które zatwierdza rada.
  2. Rada może zawsze zażądać przedstawienia planów pracy na sesji, może też zalecić dokonanie w nich zmian.
  3. Na posiedzeniach komisji rozpatrywane są sprawy należące do ich właściwości, podejmowane są zasadne rozstrzygnięcia, wydawane opinie i zgłaszane wnioski.
  4. Na polecenie rady posiedzenie komisji może być zwołane w każdym czasie.

§ 32

  1. Posiedzenie komisji jest władne podjąć rozstrzygnięcie, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji, w tym nie mniej niż dwóch radnych.
  2. Obradom przewodniczy przewodniczący lub jego zastępca.
  3. Szczegółowe zasady działania, odbywania posiedzeń, obradowania, merytorycznej treści planów pracy, komisje ustalają we własnym zakresie wg regulaminu komisji.

§ 33

  1. Komisje przedstawiają na sesji sprawozdania ze swej działalności nie rzadziej niż za okres 6-ciu miesięcy.
  2. Rada może zawsze zażądać przedłożenia sprawozdania przez komisję.
  3. Podejmowane na posiedzeniach rozstrzygnięcia, opinie i wnioski w formie pisemnej przekazywane są do biura Rady Gminy, które wchodzi w skład Urzędu Gminy.

§ 34

W Radzie Gminy Cieszków funkcjonują następujące komisje stałe:

  1. Komisja Rewizyjna – 3 członków
  2. Komisja Budżetu i Finansów – do 5 członków
  3. Komisja Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska – do 5 członków
  4. Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Turystyki – do 5 członków
  5. Komisja Statutowa, Samorządności, Spraw Społecznych i Promocji Gminy – do 5 członków.

§ 35

  1. Poza pracą w komisjach radni mogą tworzyć kluby.
  2. Kluby łączą radnych we wspólnych celach działania.
  3. Nie mogą liczyć mniej niż 3 radnych.
  4. Radny może należeć tylko do jednego klubu.
  5. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady.
  6. Kluby mogą przedstawić swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
  7. Na wniosek przewodniczących klubów zarząd obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

R o z d z i a ł IV

Komisja Rewizyjna

§ 36

  1. W celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych gminy, rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.
  3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być:
    1. członek zarządu,
    2. przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady,
    3. pracownik gminnej jednostki organizacyjnej,
    4. małżonek, krewny czy powinowaty członka zarządu, przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady czy pracownika gminnej jednostki organizacyjnej.
  4. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 3.
  5. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
    1. opiniowanie wykonania budżetu gminy,
    2. wnioskowanie do rady w sprawie udzielenia lub nie- udzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
    3. badanie i ocena, na zlecenie rady, materiałów z kontroli zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,
    4. opiniowanie wniosków o odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem przewodniczący komisji przedkłada Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od zakończenia sesji rady, na której złożono wniosek o odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków,
    5. opiniowanie wniosku organu gminy powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej w zakresie nie objętym przepisami ustawy o zamówieniach publicznych,
    6. inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli,
    7. wnioskowanie do rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.
  6. Komisja wyraża swoje stanowisko, opinie, wnioski itd. wyłącznie w formie uchwał.

§ 37

  1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
  2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nie objęte zatwierdzonym planem pracy.
  3. Rada w formie uchwały może nakazać komisji:
    1. rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,
    2. niepodejmowanie kontroli,
    3. przeprowadzenie kontroli,
    4. przeprowadzenie kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy komisji lub innej kontroli.

§ 38

  1. Komisja Rewizyjna składa radzie, w terminie do 31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
  2. Sprawozdanie powinno zawierać:
    1. liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
    2. wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
    3. wykaz uchwał podjętych przez komisję,
    4. wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne przedmioty.
  3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa sprawozdania ze swej działalności także na wniosek rady określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 39

  1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
  2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
  3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
  4. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
  5. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnioną do jej przeprowadzenia.
  6. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.
  7. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 3 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.
  8. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, kierownik tego podmiotu zobowiązany jest do złożenia pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
  9. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 8 składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania odmówił przewodniczący komisji, składa on wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 40

Komisja Rewizyjna może na zlecenie rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

§ 41

Szczegółowy przedmiot oraz sposób działania Komisji Rewizyjnej określa rada w formie uchwał.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 42

1. Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy, ich organizacjami poprzez:

– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców,

– informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy,

– informowanie wyborców o swej działalności w Radzie,

– konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady,

– upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.

2. Kierując się celem określonym powyżej radny powinien:

a) co najmniej 4 razy w roku spotkać się w swoim okręgu wyborczym z wyborcami,

b) co najmniej raz w miesiącu pełnić dyżur radnego,

c) uczestniczyć w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych, politycznych i zawodowych, na ich zaproszenie.

3. Urząd Gminy udziela w sprawach, o których mowa w pkt 2a i b pomocy.

§ 43

  1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy następujące ślubowanie:
  2. “Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Gminy”.

    Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.

  3. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
  4. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.

§ 44

Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 45

  1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach rady i występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.
  2. Tryb zgłoszenia interpelacji i zapytań określa regulamin rady.

§ 46

  1. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez gminę zadań z wyłączeniem objętych tajemnicą państwową i służbową ochroną dóbr osobistych.
  2. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
  3. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady, której jest członkiem, za wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
  4. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia mu wykonywania jego obowiązków.
  5. Radnym przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez radę.
  6. Przepisy ust. 5 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady.

§ 47

Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawie – ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw – Dz. U. z 1998 r. nr 95, poz. 602.

R o z d z i a ł VI

Organy wykonawcze

§ 48

  1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd, składający się z 6-ciu osób.
  2. W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym zarządu, zastępca wójta oraz członkowie zarządu.
  3. Ścisłego określenia liczebności składu zarządu dokonuje rada w drodze odrębnej uchwały.
  4. Zastępca wójta oraz członkowie zarządu pełnią swe funkcje społecznie.

§ 49

  1. Zasady oraz tryb wyboru i odwołania wójta i zarządu określa ustawa oraz niniejszy statut.
  2. Rada może poprzedzić wybór wójta postępowaniem konkursowym.
  3. Warunki konkursu oraz tryb wyłaniania i przedstawiania radzie kandydatów określa rada w drodze uchwały.
  4. Wynik konkursu dla rady nie jest wiążący.
  5. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych, z wyłączeniem ust. 2.
  6. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie otrzymał ustawowo wymaganej liczby głosów wybory są powtarzane.
  7. Jeżeli rada nie dokona wyboru zarządu w terminie 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

§ 50

Do zadań Zarządu należy w szczególności:

  1. opracowanie i przedstawianie radzie wszystkich spraw, o których stanowi rada oraz przygotowanie projektów uchwał w tych sprawach,
  2. przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,
  3. wykonywanie uchwał rady,
  4. określanie sposobu wykonywania uchwał,
  5. ustalanie planu wykonywania budżetu, informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,
  6. gospodarowanie mieniem komunalnym,
  7. zaciągnięcie zobowiązań w celu wykonania uchwał rady, do wysokości ustalonej przez radę,
  8. podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych a nie uwzględnionych w budżecie,
  9. podejmowanie decyzji o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
  10. podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych, dotyczących uchwał zarządu,
  11. wybór ofert przy przetargach publicznych należy do odpowiednich komisji powołanej przez zarząd,
  12. podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
  13. udzielanie pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
  14. określenie zakresu spraw, których wykonanie wójt może powierzyć sekretarzowi gminy w swoim imieniu,
  15. wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez gminę,
  16. opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i projektów zmian tego regulaminu,
  17. zatwierdzanie czynności wójta podjętych na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 51

  1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
  2. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie nieobecności wójta jego zastępca.
  3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu ilościowego zarządu.
  4. W posiedzeniach zarządu biorą udział bez prawa głosowania skarbnik gminy i sekretarz gminy. Zarząd może zaprosić na swe posiedzenie także inne osoby.
  5. Szczegółowy tryb pracy zarządu określa regulamin uchwalony przez radę na wniosek zarządu.

§ 52

Zarząd wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

Rada Gminy – po uzyskaniu od zarządu konkretnych danych w zakresie:

zatwierdza w odrębnej uchwale strukturę organizacyjną i regulamin funkcjonowania Urzędu Gminy.

§ 53

  1. W gminie działa Komisji Dyscyplinarna I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych.
  2. Organizację i zasady postępowania przed w/w komisjami określa ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych – Dz. U. z dnia 6.04.1990 r. nr 21, poz. 124 z późn. zm.

§ 54

  1. Komisja Dyscyplinarna I instancji składa się z 3 członków wybranych przez radę w trybie określonym w art. 27 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych.
  2. Komisja Dyscyplinarna II instancji składa się z 3 członków wybranych przez radę w trybie określonym w art. 27 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych.

§ 55

Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej gminy należą:

  1. Urząd Gminy w Cieszkowie,
  2. Szkoła Podstawowa w Cieszkowie,
  3. Szkoła Podstawowa w Pakosławsku,
  4. Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie,
  5. Gminny Ośrodek Kultury w Cieszkowie,
  6. Publiczne Przedszkole w Cieszkowie,
  7. Publiczne Przedszkole w Guzowicach
  8. Gminna Biblioteka Publiczna w Cieszkowie
  9. Gminny Ośrodek Pomocy społecznej w Cieszkowie
  10. Świetlica Profilaktyczna w Cieszkowie
  11. Świetlice wiejskie.

R o z d z i a ł VII

Pracownicy samorządowi

§ 56

Wójt:

  1. jest przewodniczącym Zarządu Gminy,
  2. podstawowym zakresem działania wójta jest organizowanie i przewodniczenie pracom zarządu,
  3. wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz,
  4. wójt pełni funkcje kierownika Urzędu Gminy i jest służbowym zwierzchnikiem osób tam zatrudnionych,
  5. wójtowi podporządkowani są kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych,
  6. wójt może w swoim imieniu powierzyć prowadzenie spraw gminy sekretarzowi – z wyłączeniem kompetencji przewodniczącego zarządu,
  7. wójt przedstawia kandydatów uzupełniających skład zarządu i tylko on może wnioskować o ich indywidualne odwołanie,
  8. w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego wójt ma możliwość wejścia w kompetencje organu, któremu przewodniczy (zarządu), czynności podjęte w takim trybie muszą być zatwierdzone na najbliższym posiedzeniu zarządu.

§ 57

  1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu majątkiem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba uprawniona przez zarząd (pełnomocnik). Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowego oświadczenia woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
  2. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik może odmówić kontrasygnaty czynności, a w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności zawiadamiając równocześnie o tym Radę Gminy i Regionalną Izbę Obrachunkową.
  3. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadający osobowości prawnej składają jednoosobowo oświadczenia o woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

§ 58

  1. Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
  2. Osobami właściwymi do nawiązywania stosunku pracy – w imieniu Rady Gminy są:
  3. Wójt – może zlecić na określony czas mianowanemu pracownikowi samorządowemu wykonywanie innej pracy niż określono w akcie mianowania, a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku – przenieść go na inne.

§ 59

Wójt wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczegółowych.

§ 60

Zastępca wójta wykonuje zadania powierzone mu przez wójta, zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca wójta sprawuje funkcje wójta w razie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia przez niego obowiązków.

§ 61

Wójt jest pracownikiem samorządowym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru, potwierdzonego uchwałą Rady Gminy.

Zastępca wójta i pozostali członkowie zarządu pełnią swe funkcje społecznie, otrzymując diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej ustalonych przez radę.

§ 62

W obradach zarządu bez prawa głosowania mogą uczestniczyć:

  1. sekretarz i skarbnik gminy,
  2. wyznaczeni przez zarząd do udzielania informacji pracownicy samorządowi,
  3. przedstawiciele instytucji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad rady.

§ 63

Sekretarz Gminy – powołany uchwałą rady:

  1. zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu oraz organizuje pracę Urzędu Gminy,
  2. prowadzi sprawy gminy powierzone mu przez wójta w zakresie ustalonym przez zarząd,
  3. kieruje pracą referatu organizacyjno-prawnego,
  4. szczegółowe zadania oraz kompetencje sekretarza określa regulamin organizacyjny Urzędu Gminy.

§ 64

Skarbnik:

  1. nadzoruje działalność prac referatu finansowego,
  2. opracowuje i przedkłada Zarządowi zbiorcze zestawienia przychodów i rozchodów budżet,
  3. współpracuje z członkami komisji Budżetu i Finansów jako strona doradcza,
  4. uczestniczy w pracach komisji problemowych, jeśli dotyczą one budżetu i finansów,
  5. bez prawa głosu uczestniczy w posiedzeniach zarządu i rady (sesjach),
  6. szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Gminy.

§ 65

Inspektor ds. Rady Gminy:

  1. gromadzi projekty uchwał nadesłane lub przedłożone między sesjami,
  2. gromadząc dzienniki promulgacyjne i periodyki z zakresu samorządu gminnego udostępnia je radnym,
  3. zobowiązany jest do powielania, przepisywania i przekazywania radnym materiałów związanych z przygotowaną sesją,
  4. zapewnia pomoc techniczną (przepisywanie, powielanie ...) komisjom rady,
  5. radny, który przygotowuje wystąpienie na sesję rady, ma prawo do pomocy technicznej ze strony biura rady,
  6. inspektor ds. Rady Gminy jest obecny na sesjach i odpowiada za:
    1. protokołowanie obrad,
    2. listę obecności,
    3. prowadzenie listy mówców,
    4. wyłożenie do wglądu protokołu poprzedniej sesji.

R o z d z i a ł VIII

Jednostki pomocnicze gminy – sołectwa

§ 66

  1. W ramach gminy mogą być tworzone, łączone, dzielone lub znoszone sołectwa.
  2. Stanowi o tym Rada Gminy w drodze uchwały.

§ 67

Uchwała w sprawie utworzenia lub zniesienia jednostki pomocniczej powinna określać:

§ 68

Granicę sołectw nanosi się na mapę stanowiącą załącznik do niniejszego statutu.

§ 69

  1. Szczegółową organizację oraz zakres działania sołectwa określa odrębny statut ustanowiony przez Radę Gminy.
  2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców sołectwa mających czynne prawo wyborcze.
  3. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołectwa.
  4. Tryb i zasady wyboru sołtysa, członków rady sołeckiej, sposób ich powoływania i odwoływania określa statut jednostki pomocniczej Gminy Cieszków.

§ 70

Rada Gminy odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część mienia należącego do gminy.

§ 71

Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe pozostają nienaruszone.

§ 72

Jednostki pomocnicze gminy (sołectwa) prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

§ 73

  1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołectwa) może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach rady a w szczególności:
    1. brać udział w sesjach rady i pracach komisji,
    2. zgłaszać wnioski,
    3. wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia rady,
    4. zabierać głos w sprawach porządku obrad sesji, treści merytorycznej, projektów uchwał,
    5. współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,
    6. kontroli wykonywanych uchwał.
  2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki organizacyjnej (sołectwa) przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach ustalonych przez radę.

R o z d z i a ł IX

Publikowanie przepisów gminnych i postanowienia końcowe

§ 74

  1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych dalej przepisami gminnymi.
  2. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:
  3. W zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
  4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
  5. Przepisy gminne ustanawia rada gminy w formie uchwały.
  6. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie zarządzenia. Zarządzenie to podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady. W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
  7. Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób miejscowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie, chyba że przepisy praw stanowią inaczej.
  8. Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.
  9. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
  10. W celu właściwego przepływu do obywateli informacji o poczynaniach władz gminnych, prezentowania sołectwu hierarchii problemów, potrzeb i możliwości – rada może zlecić zarządowi wydawanie odpowiedniego biuletynu informacyjnego.

§ 75

W celu kształtowania odpowiednich postaw społecznych, wyzwalania inicjatywy i koordynowania prac społecznych na posiedzenia komisji mogą być zapraszani mieszkańcy gminy oraz kierownicy zakładów i instytucji działających na terenie gminy.

§ 76

Rada może w odrębnych uchwałach ustalić zakres i zasady korzystania z pomieszczeń i majątku Gminnego Ośrodka Kultury przez organizacje stowarzyszenia użyteczności publicznej.

§ 77

Do czasu wydania regulaminów regulujących organizację i działalność jednostek organizacyjnych gminy, stosuje się regulaminy podobnych organów i jednostek o ile nie są one sprzeczne z ustawami i niniejszym statutem.

§ 78

Zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę uchwały o zmianie statutu. Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

§ 79

Opublikowany w biuletynie informacyjnym statut należy udostępnić do publicznego wglądu:

§ 80

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy Statut Gminy, uchwalony przez Radę Gminy nr VI/29/96 z dnia 31 lipca 1996 r. (Dz. Urz. Województwa Wrocławskiego nr 8).

§ 81

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.