Poz. 58
UCHWAŁA NR XIV/110/99
RADY MIASTA I GMINY
WIĄZÓW
z dnia 10 grudnia 1999 r.
w sprawie zmian w
Statucie Miasta i Gminy Wiązów oraz uchwalenia jego jednol itego
tekstu
Na podstawie art. 3, ust. 1, art. 18, ust. 2, pkt 1, art. 22 oraz
art. 40, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami)
Rada Miasta i Gminy Wiązów uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Miasta i Gminy Wiązów stanowiącym załącznik do uchwały
nr 208/XXIV/96 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 30 grudnia 1996 r. w sprawie
wprowadzenia zmian do Statutu Miasta i Gminy Wiązów oraz ogłoszenia jego jednolitego te
kstu, ogłoszonym w Dzienniku
Urzędowym Województwa Wrocławskiego nr 2, poz. 17 z 1997 r., wprowadza się następujące zmiany:
- § 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“§ 1. Użyte w Statucie
Miasta i Gminy Wiązów sformuł
owania oznaczają:
Gmina – Miasto i Gminy Wiązów,
Statut – Statut Miasta i Gminy Wiązów,
Rada – Rada Miasta i Gminy Wiązów,
Radny – Członek Rady Miasta i Gminy Wiązów,
P
rzewodniczący
– Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Wiązów,
Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy
Wiązów,
Komisja – Komisja Rady Miasta i Gminy Wiązów,
Klub – Klub Radnych Rady Miasta i Gminy Wiązów,
Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Wiąz
ów,
Członek Zarządu –
Członek Zarządu Miasta i Gminy Wiązów,
Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Wiązów,
Urząd – Urząd Miasta i Gminy w Wiązowie,
Ustawa – Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. – o
samorz
ądzie gminnym
(Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 ze zmianami).
2) w § 2:
a) w ust. 3 po wyrazie
“pomocnicze” dodaje się wyrazy “osiedle Wiązów – obejmujące granice
administracyjne miasta Wiązów”,
b) ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:
“4. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 14 182 ha”,
3) w § 3 w ust. 1 po kropce dodaje
się zdanie: “Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.”,
4) w § 5:
a) dodaje się ust. 5 w
brzmieniu:
“5. Flagą Gminy jest płat tkaniny w kolorach żółtym, czerwonym i
białym, ułożonymi poziomo. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8.
Zezwala się na umieszczenie herbu Gminy na tle flagi. Wzór herbu określa załącznik nr
3 do Stat
utu.”,
b) dodaje się ust. 6 w
brzmieniu:
“6. Hejnałem Gminy jest sygnał dźwiękowy, którego zapis nutowy
określa załącznik nr 4 do Statutu.”,
c) dodaje się ust. 7 w b
rzmieniu:
“7. Pieczęcią Gminy
jest okrągła pieczęć o średnicy 32 mm zawierająca rysunek herbu, wokół
którego jest umieszczony napis: MIASTO I GMINA WIĄZÓW oraz data 1252. Wzór pieczęci
zawiera załącznik nr 5 do Statutu.”,
5) w § 7:
a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“1. Podstawowym zadaniem
Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz tworzenie warunków do
harmonijnego rozwoju Gminy i w
arunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.”,
b) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“
3. Gmina wykonuje swoje
zadania za pośrednictwem swoich organów, organów jednostek pomocniczych,
współdziałania międzykomunalnego.”,
c) dodaje się ust. 31 w brzmieniu:
“31. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne
jednostki organizacyjne a
lbo zawierać umowy lub porozumienia z innymi podmiotami. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera
załącznik nr 6 do Statutu.”,
d) dodaje się ust. 32 w brzmieniu:
“32. Zarząd prowadzi rejestry gminnych jednostek o
rganizacyjnych oraz umów i
porozumień z podmiotami, o których mowa w ust. 31.”,
e) dodaje się ust. 5 w
brzmieniu:
“5. Gmina lub komunalna osoba prawna może prow
adzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności
publicznej, o ile ustawy tego nie zabraniają.”,
f) d
odaje
się ust. 6 w brzmieniu:
“6. Gmina może udzielać pomocy, w tym pomocy f
inansowej,
innym gminom w przypadku zaistnienia klęski
żywiołowej, nadzwyczajnego zagrożenia, katastrofy lub innych zdarzeń losowych.”,
6) w § 8 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“1
. Organem stanowiącym
i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców.”,
7) w § 9:
a) pkt 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“3) powoływanie i
odwoływ
anie Sekretarza, Skarbnika – na wniosek Burmistrza”,
b) pkt 7 otrzymuje nowe brzmienie:
“7) zarządzanie
wyborów do organów jednostek p
omocniczych, ustalanie zakresu działania tych jednostek, zasad przekazywania im
składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków finansowych na realizację ich zadań”,
c) w pkt 10 lit. “i” skreśla się,
d) dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
“16) uchwalenie, na wniosek Zarządu, regulaminu o
rganizacyjnego Urzędu.”,
e) dodaje się pkt 17 w brzmieniu:
“17) nadawanie honorowego obywatelstwa
gminy,”,
f) dodaje się pkt 18 w
brzmieniu:
“18) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć
nadzorczych dotyczących uchwał Rady.”,
8) w § 10:
a) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“3. Przewodniczący:
1) przewodniczy obradom Rady,
2) kieruje obsługą
kancelaryjną posiedzeń Rady,
3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad pr
ojektami uchwał,
4) udziela informacji w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady
lub posiedzenia Kom
isji,
5) reprezentuje Radę na
zewnątrz,
6) przyjmuj
e i wysyła delegacje Rady oraz określa jej skład,
7) zapewnia niezbędne warunki dla wykonywania przez Radnych ich
mandatu.”,
b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
“6. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można
łączyć z funkcją członka Zarzą
du oraz z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.”,
c) dodaje się ust. 7 w
brzmieniu:
“7. W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodn
iczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swojej
najbliższej Sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.”,
9) § 11 otrzymuje nowe brzmienie:
“§ 11. 1. Rada składa
się z 20 radnych, wybranych na okres 4-letniej kadencji, licząc od dnia wyb
orów.
2. Pierwszą Sesję nowo
wybranej Rady otwiera Przewodniczący poprzedniej kadencji, projekt porządku obrad
powinien obejmować sprawo
zdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.
3. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady, do chwili wyboru
Przewodniczącego, prowadzi Senior R
ady.”,
10) w § 12 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“3. Dla uczczenia i
uhonorowania ważnych świąt lub ok
oliczności mogą być zwoływane Sesje uroczyste.”,
11) w § 13 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Radny ma obowiązek
reprezentowania wyborców, szczególnie przez:
– udział w organizowanych zebraniach,
– propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
– przekazywanie do rozpatrzenia organom Gminy
po
stulatów, wniosków i skarg mieszkańców,
– konsultowanie z mieszkańcami spraw wnoszonych pod obrady Rady,
– informowanie wyborców o aktualnej sytuacji
Gminy.”,
12) w § 15 ust. 2 po
wyrazie “sprawy” stawia się kropkę, a pozostałe wyrazy skreśla się,
13) w § 19:
a) w ust. 2:
– w pkt 1 po wyrazie
“Zarządem” dodaje się wyraz “Komisjami”,
– w pkt 4 skreśla się wyrazy “tekstów jednolitych uchwał”,
14) w § 22 w ust. 1 wyraz “Gmin” zastępuje się wyrazami “je
dnostek samorządu terytorialnego”,
15) § 24 otrzymuje nowe brzmienie:
Ҥ 24. Radny
obowiązany jest pracować w wybranych przez siebie Komisjach, nie więcej jednak niż
w trzech.”,
16) w § 25 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
“3. Skład liczbowy i osobowy Komisji Rada określa odrę
bną uchwałą.”,
17) w § 26:
a) w ust. 1:
– pkt 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2) występowanie z
inicjatywą uchwałodawczą z z
akresu działalności Komisji,”,
– pkt 4 otrzymuje nowe brzmienie:
“4) rozpatrywanie skarg
i wniosków mieszkańców Gminy dotyczących spraw z zakresu działalności Komisji
zleconych przez Prz
ewodniczącego,”,
b) ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Szczegółowy zakres
zadań i działania Komisji, Rada określa odrębną uchwałą.”,
18) w § 27 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“1. W celu kontrolowania
działalności Zarządu, Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych, komunalnych osób
prawnych oraz gminnych jednostek pomocn
iczych, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.”,
19) w § 33 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“4. Z wnioskiem o
uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad mogą występować Radni i
Burmistrz, dotyczy to również zmian i uzupełnień porządku obrad w trakcie Sesji.”,
20) w § 34 w ust. 2 skreśla się kropkę na końcu zdania i dop
isuje wyrazy: “i nie dotyczy ich ograniczenie czasu wystąpienia.”,
21) w § 35:
a) w us
t. 2 po wyrazie
“Radnym” dopisuje się wyrazy: “i Przewodniczącym organów wykonawczych
jednostek pomocniczych”,
b) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“3. Wystąpienie osób
wymienionych w ust. 2 nie może przekroczyć 5 minut, o ile Rada nie postanowi in
aczej.”,
c) ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:
“4. Osoby wymienione w
ust. 2 mogą zabrać głos tylko jeden raz w tej samej sprawie.”,
d) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
“5. W sprawach formalnych Przewodniczący udziela Radnym głosu poza
kolejnością.”,
22) § 37 otrzymuje nowe brzmienie:
Ҥ 37. W trakcie obrad
Przewodniczący może zarządzać przerwy z inicjatywy własnej, Zarządu, Komisji
i Klubów.”,
23) w § 41:
a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“1. Rada na Sesji
rozstrzyga sprawy w formie uchwał.”,
b) dodaje się ust. 3 w b
rzmieniu:
“3. W sprawach
wykraczających poza ustawowe ko
mpetencje Gminy, Rada może zajmować stanowiska.”,
24) w § 43 skreśla się
ust. 3,
25) w § 44 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“3. Przewodniczący
przekazuje projekt do odpowiedniej merytorycznie Komisji oraz do Zarządu celem uzysk
ania opinii. Jeżeli podjęcie
uchwały powoduje skutki finansowe, wymagana jest opinia Skarbnika
Miasta i Gminy.”,
26) § 54 otrzymuje nowe brzmienie:
“1. Oświadczenia woli w
imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu.
2. Zarząd może udzielić Burmistrzowi pełnomocnictwa do
jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu Gminy.”,
27) w § 56 w ust. 1:
a) pkt 6 otrzymuje nowe brzmienie:
“6) powoływanie komisji
do rozpatrywania ofert przy przetargach p
ublicznych.”,
b) po pkt 10 dodaje się
pkt 11 do pkt 16 o następującej tr
eści:
“11) gospodaruje mieniem komunalnym,
12) zatwierdza czynności
podjęte przez Burmistrza w trybie art. 32 Ustawy,
13) opracowuje projekt Regulaminu Organizacyjnego Urzędu i proje
kty jego zmian,
14) wnioskuje o zwołanie
Sesji Rady,
15) prowadzi rejestr składników mienia komunalnego oraz rejestr
podmiotów zarządzających poszcz
ególnymi składnikami tego mienia,
16) wprowadza w drodze uchwały na terenie Gminy obowiązek świadczeń
osobistych i rzeczowych na cele zorganizowanej akcji społecznej mającej na celu
zwalczanie klęsk żywiołowych.”,
28) w § 56 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Zarząd wykonuje
swoje zadania i funkcje przy pomocy Urzędu.”,
29) w § 58:
a) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:
“3. Utworzenie jednostki pomocniczej powinno poprze
dzać następujące postępowanie:
1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do organów
Gminy lub do minimum 10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować,
2) projekt granic je
dnostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia jednostki,
3) przebieg granic jednostki pomocniczej powinien uwzględniać
naturalne uwarunkowania prz
estrzenne, gospodarcze, komunikacyjne
oraz istniejące więzi społeczne,
4) konsultacje w sprawie utworzenia jednostki po
mocniczej przeprowadza Zarząd na zebraniach wiejskich
organizowanych na zasadach jak wybory przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych.”,
b) ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:
“4. Uchwała w sprawie
ut
worzenia jednostki pomocniczej powinna w szczególności określać jej nazwę, obszar, granice, siedzibę,
sposób opublikowania uchwały i datę wejścia jej w życie.”,
c) ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie:
“5. Rada niezwłocznie
po utworzeniu jednostki pomo
cniczej uchwala statut, który określi jej organizację
i zakres działania, a w szczególności – organy i zakres
ich kompetencji, zadania, zasady przekazywania mienia komunalnego do korzystania oraz
sposób zarządzania mieniem i
rozporządzania dochodami z tego tytułu, zasady przekazywania środków budżetowych oraz uprawnienia do
prowadzenia gospodarki finansowej, zasady i tryb wyboru oraz odwołania organów wykonawczych,
zasady kontroli przez organy Gminy.”,
d) dodaje się kolejny
ust. 6 o treści:
“6. Do łączenia, podziału
oraz znoszenia
jednostek pomocniczych stosuje się
odpowiednio przepisy niniejszego Statutu dotyczące ich tworzenia.”,
30) w § 65 ust. 6 otrzymuje nowe brzmienie:
“6. Wybory organów
sołectwa zarządza i przeprowadza Rada według procedury ustalonej w Statucie Sołe
ctwa.”,
31) w § 74 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Kalendarz podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzęd
owym Województwa Dolnośląskiego oraz na terenie Gminy w sposób zwyczajowo
przyjęty.”,
32) w § 77:
a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“1. Mieniem ko
munalnym
jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie komunalnych jednostek organizacyjnych i komunalnych osób prawnych.”,
b) ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Mieniem komunalnym
zarządzają organy Gminy, bądź inne powołane przez ni
e podmioty,
którym zostało ono przekazane w celu
realizacji zadań własnych
Gminy. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te podmioty określają organy Gminy.”,
33) § 79 otrzymuje nowe brzmienie:
“§ 79 1. Zarząd
przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy uwzględniając przepisy właściwych
ustaw, uchwały Rady w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz materiałów
informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, a także wsk
azówki
Rady.
2. Projekt uchwały
budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Z
arząd przedkłada Radzie
najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz przedstawia projekt celem zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
3. Uchwałę budżetową
Rada uchwala do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie
uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego. Do
czasu uchwalenia budżetu, podstawą gospodarki budż
etowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie. Zarząd
jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić radzie opinię Regionalnej Izby
Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.
4. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy o
dpowiada Zarząd, sprawując nadzór nad realizacją
określonych uchwałą budżetową dochodów i wydatków budżetu Gminy.
5. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Bur
mistrz ogłasza uchwalę budżetową i sprawozdanie z jej
wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.”,
34) w § 80 kropkę na
końcu zdania zastępuje się przecinkiem i dopisuje się wyrazy: “a także zakres
i formę informacji z wykonania budżetu Gminy.”,
35) w Części VIII Pracownicy samorządowi, dodaje się nowy
§ 81a o treści:
“§ 81a. Pracownikami samorządowymi są pracownicy z
atrudnieni w Urzędzie Gminnym,
Ośrodku Pomocy Społecznej oraz Zakładzie Gospodarki Komunalnej.”,
36) w § 82 w ust. 2
dodaje się kolejne zdanie o treści: “Stos
unek pracy z Burmistrzem w imieniu Rady nawiązuje Przewodniczący.”,
37) § 89 otrzymuje nowe brzmienie:
Ҥ 89. W sprawach nie
uregulowanych w Statucie mają z
astosowanie obowiązujące przepisy prawa.”,
38) § 90 otrzymuje nowe brzmienie:
Ҥ 90. Statut uchwala
się zwykłą większością głosów w gł
osowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu
Rady. Zmiana Statutu następuje w trybie, w jakim został on uchwalony”,
39) § 91 otrzymuje nowe brzmienie:
Ҥ 91. Statut wchodzi w
życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślą
skiego.”.
§ 2
Uchwala się tekst jednolity Statutu Miasta i Gminy Wiązów,
uwzględniający wprowadzone zmiany, jako załącznik d
o niniejszej uchwały.
§ 3
Traci moc uchwała Nr 208/XXIV/96 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia
30 grudnia 1996 r. w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Miasta i Gminy Wiązów oraz
ogłoszenia jego jednolitego tekstu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY MIASTA I GMINY
KAZIMIERZ BERGER
Załącznik do uchwały nr XIV/110/99 Rady Miasta i Gminy Wiązów z
dnia 10 grudnia 1999 r.
STATUT
MIASTA I GMINY WIĄZÓW
(tekst jednolity)
C
z ę ś ć I
Postanowienia ogólne
§ 1
Użyte w Statucie Miasta i Gminy Wiązów sformułowania oznaczają:
Gmina – Miasto i Gmina Wiązów,
Statut – Statut Miasta i Gminy Wiązów,
Rada – Rada Miasta i Gminy Wiązów,
Radny – Członek Rady Miasta i Gminy Wiązów,
Przewo
dniczący –
Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Wiązów,
Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy
Wiązów,
Komisja – Komisja Rady Miasta i Gminy Wiązów,
Klub – Klub Radnych Miasta i Gminy Wiązów,
Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Wiązów,
Czł
onek Zarządu – Członek Zarządu Miasta i Gminy Wiązów,
Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Wiązów,
Urząd – Urząd Miasta i Gminy w Wiązowie,
Ustawa – Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 ze zmianami).
§ 2
- Gmina
jest wspólnotą samorządową
wszystkich osób zamieszkałych
na jej terytorium.
Granice Gminy określone są na planie stanowiącym załącznik nr 1 do Statutu.
W skład Gminy wchodzą następujące jednostki pomocnicze:
osiedle Wiązów – obejmujące granice administracyjne miasta Wiązów,
sołectwa – Bryłów, Bryłówek, Częstocice, Gułów, Janowo, Jaworów, Jędrzychowice, Jutrzyna, Kalinowa,
Kłosów, Kowalów, Krajno, Księżyce, Kucharzowice, Kurów, Łojowice, Miechowice
Oławskie, Ośno, Stary Wiązów, Wawrzęcice, Wawrzyszów, Witowice,
Wyszonowice, Zborowice.
Gmina obejmuje obszar o powierzchni 14.182 ha.
§ 3
Gmina posiada osobowość prawną. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
Gmina może tworzyć i być członkiem stowarzyszeń i fundacji.
§ 4
Siedzibą organów Gminy jest miasto Wiązów.
§ 5
Herbem Gminy jest głowa św. Jana Chrzciciela wewnątrz okrągłej misy na czerwonym
polu. W górnych rogach pola dwie lilie koloru białego z czarnym konturem. Głowa biała
z czarnymi włosami i brodą, misa koloru żółtego z podwójnym
czarnym konturem.
Wzór herbu określa
załącznik nr 2 do Statutu.
2. Prawo używania herbu mają wszystkie jednostki organiz
acyjne Gminy.
3. Zasady oraz warunki
używania herbu dla podmiotów i
nnych niż jednostki organizacyjne Gminy określi Rada.
4. Świętem Gminy jest dzień 24
czerwca.
5. Flagą Gminy jest płat
tkaniny w kolorach żółtym, czerw
onym i białym, ułożonymi poziomo. Stosunek szerokości
flagi do jej długości wynosi 5:8. Zezwala się na umieszczenie herbu Gminy na tle flagi. Wzór flagi określa
załącznik nr 3 do Statutu.
6
. Hejnałem Gminy jest
sygnał dźwiękowy, którego zapis nutowy określa załącznik nr 4 do Statutu.
7. Pieczęcią Gminy jest okrągła pieczęć o średnicy 32 mm
zawierająca rysunek herbu, wokół którego jest umieszcz
ony napis: MIASTO I GMINA WIĄZÓW oraz data 1252. Wzór
pieczęci zawiera załącznik nr 5 do Statutu.
§ 6
Osoby szczególnie zasłużone dla Gminy Rada może wyróżnić honorowym obywatelstwem.
Zasady nadawania i pozbawiania honorowego obywatelstwa Rada określi odrębną uchwałą.
C z ę ś ć II
Zakres działania i zad
ania Gminy
§ 7
1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbioro
wych potrzeb jej mieszkańców oraz tworzenie warunków do
harmonijnego rozwoju Gminy i warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.
2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym
, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów,
Gmina wykonuje we własnym imieniu.
3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem swoich organów,
organów jednostek pomocniczych, współdział
ania międzykomunalnego.
31
. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne jednostki
organizacyjne albo zawierać umowy lub porozumienia z innymi podmiotami. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera
załącznik nr 6 do Statutu.
32
. Zarząd prowadzi rejestry gminnych jednostek organizacyjnych
oraz umów i porozumień z podmiotami, o
których mowa w ust. 31.
4. Zadania zlecone Gmina wykonuje w oparciu o ustawy na
kładające obowiązek wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej lub w oparciu
o porozumienia z organami tej administracji. Zadania zlecone wykonywane są po zapewnieniu środków finansowych przez administrację
rządową.
5. Gmina lub komunalna osoba prawna może prowadzić dzi
ałalność gospodarczą
wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, o ile ustawy tego nie zabraniają.
6. Gmin
a może udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej, innym gminom w przypadku
zaistnienia klęski żywiołowej, nadzwyczajnego zagrożenia, katastrofy lub innych
zdarzeń losowych.
C z ę ś ć III
Organizacja i tryb pracy Rady
§ 8
Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie
we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców.
Działalność Rady i jej organów wygasa z upływem kadencji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
Szczegółowe zasady i tryb wykonywania
przez Radę funkcji
kontrolnej, Rada określa odrębną uchwałą.
Kompetencje Rady określają ustawy oraz niniejszy Statut.
§ 9
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
uchwalanie Statutu Gminy i Statutów jednostek pomocniczych,
wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o
kierunkach jego działania oraz przyjmowania sprawozdań z jego działalności,
powoływanie i odwoływanie Sekretarza, Skarbnika – na wniosek Burmistrza,
uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz
podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
uchwalanie strategii rozwoju Gminy i miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
uchwalanie programów gospodarczych,
zarządzanie wyborów do organów jednostek pomocniczych, ustalanie zakresu działania tych jednostek, zasad
przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków
finansowych na realizację ich zadań,
rozpatrywanie spraw spornych pomiędzy radami jednostek
pomocniczych,
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach,
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego
zarządu, dotyczących:
- określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nier
uchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na
okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez Zarząd w roku budżetowym,
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczających granicę ustaloną
corocznie przez Radę,
tworzenia i przystępowania do spółek i
spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
tworzenia i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania
ich w majątek,
skreślony,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku
budżetowym,
określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o
której mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy,
podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw: ulic, placów publicznych, parków i
innych obiektów oraz wznoszenia pomników,
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na
ten cel odpowiedniego majątku,
stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,
uchwalanie, na wniosek Zarządu, regulaminu organizacyjnego Urzędu,
nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady.
§ 10
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
Prawo zgłaszania kandydatów na Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu Radnemu, na
każde stanowisko przeprowadza się odrębne głosowanie.
Przewodniczący:
przewodniczy obradom Rady,
kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
zarządza i przeprowadza głosowania nad projektami uchwał,
udziela informacji w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub posiedzenia
Komisji,
reprezentuje Radę na zewnątrz,
przyjmuje i wysyła delegacje Rady oraz określa ich skład,
zapewnia niezbędne warunki dla wykonywania
przez Radnych ich mandatu.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej
1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją
członka Zarządu oraz z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed
upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej Sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§ 11
Rada składa się z 20 Radnych, wybranych na okres 4–letniej kadencji, licząc od dnia wyborów.
Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady otwiera Przewodniczący poprzedniej kadencji, projekt porządku obrad powinien obejmować sprawozdanie
dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.
Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady, do chwili wyboru Przewodniczącego, prowadzi Senior
Rady.
§ 12
Rada obraduje na Sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał (sesje zwyczajne).
Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący zobowiązany jest zwołać Sesję
w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
Dla uczczenia i uhonorowania ważnych świąt lub okoliczności mogą być zwoływane Sesje uroczyste.
§ 13
Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych
instytucji samorządowych, do których został wybrany.
Radny ma obowiązek reprezentowania wyborców, szczególnie przez:
udział w organizowanych zebraniach,
propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
przekazywanie do rozpatrzenia organom Gminy, postulatów, wniosków i skarg mieszkańców,
konsultowanie z mieszkańcami spraw wnoszonych pod obrady Rady,
informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy.
§ 14
W celu usprawnienia swojej pracy Radni mogą tworzyć Kluby.
Kluby mogą liczyć nie mniej niż 3 Radnych. Można należeć tylko do jednego Klubu.
Powstanie Klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu pisemnego powiadomienia wraz z liczbą członków Klubu i oświadczeniami o ich
przystąpieniu do Klubu. Przewodniczący prowadzi rejestr Klubów.
Przewodniczący Klubu reprezentuje Klub na zewnątrz.
§ 15
- Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- W prz
ypadku wniosku pracodawcy
zatrudniającego Radnego
o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada powołuje zespół dla szczegółowego zbadania okoliczności sprawy.
Powołany zespół przedkłada swoje ustalenia na piśmie Przewodniczącemu.
Rada odmawia zgody na rozwiązanie z Radnym stosunku pracy, jeżeli podstawą
rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.
Przewodniczący powiadamia pracodawcę Radnego o decyzji Rady.
§ 16
Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady i posiedzeniach Komisji,
podpisując się na liście obecności.
Radny powinien usprawiedliwić swoją nieobecność na posiedzeniu Rady lub Komisji
Przewodniczącemu lub Przewodniczącemu Komisji.
§ 17
Przewodniczący Zarządu Osiedla oraz Sołtysi uczestniczą w posiedzeniach Rady bez
prawa do głosowania.
Zawiadomienia i materiały dotyczące obrad, osoby wymienione w ust. 1, otrzymują na warunkach przysługujących
Radnym.
Przewodniczący rady Osiedla oraz Sołtysi mają prawo zgłaszania interpelacji,
wniosków na Sesjach, zabierania głosu w dyskusji, prawo inicjatywy uchwałodawczej na warunkach przysługujących Radnym.
Przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży
za udział w posiedzeniach Rady oraz zryczałtowana dieta miesięczna.
§ 18
Radnym i członkom Komisji
spoza Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych w wysokości i
na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnej uchwale.
§ 19
Przewodniczący organizuje i nadzoruje pracę Rady między Sesjami. W tym zakresie
współpracuje z Wiceprzewodniczącym.
Do jego zadań należy w szczególności:
- współdziałanie z Zarządem, Komisjami, Klubami i Przewodniczącymi organów
wykonawczych jednostek pomocniczych,
- występowanie do Zarządu z wnioskiem o uwzględni
enie w projekcie budżetu Gminy środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań
Rady, Komisji, Klubów,
osiedla, sołectw działalności ekspertów oraz Biura Rady,
przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy,
wydawanie obwieszczeń w sprawach:
- sprostowania błędów oczywistych,
utraty mocy obowiązujących uchwał w
wyniku rozstrzygnięcia
organu nadzoru wojewody lub wyroku NSA.
§ 20
skreślony
§ 21
Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje Komisje stałe i doraźne.
Powołując Komisję doraźną, Rada określa jej skład oraz przedmiotowy zakres jej
działania.
Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
§ 22
Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi Komisjami Rad innych jednostek
samorządu terytorialnego a także z organizacjami społecznymi i zawodowymi działającymi na obszarze Gminy.
Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie.
Przewodniczący nadzoruje prace Komisji, w każdym czasie może zwołać posiedzenie
Komisji i wezwać do złożenia Radzie sprawozdania z działalności.
Przewodniczący Komisji, co najmniej raz na pół roku przedkłada na Sesji sprawozdanie
z działalności Komisji.
§ 23
Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący.
Przewodniczących Komisji wybierają spośród swego składu członkowie Komisji. Wybór ograniczony jest do osób
będących Radnymi.
Komisje pracują według rocznego planu pracy zatwierdzonego przez Radę. Rada może zlecić doraźne rozpatrzenie
sprawy będącej w kompetencji danej Komisji.
§ 24
Radny obowiązany jest
pracować w wybranych przez siebie Komisjach, nie więcej jednak niż w trz
ech.
§ 25
Rada powołuje następujące Komisje stałe:
- Statutową i Regulaminową,
- Rewizyjną,
- Rolną, Ochrony Środowiska i Gospodarki Gruntami,
- Gospodarki Komunalnej, Komunikacji, Budownictwa oraz Ładu Przestrzennego,
- Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji,
Zdrowia, Opieki Społecznej i Porządku
Publicznego,
Budżetu i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Rozwiązanie Komisji stałej i doraźnej następuje uchwałą Rady.
Skład liczbowy i osobowy Komisji Rada określa odrębną uchwałą.
§ 26
Do zadań Komisji należy:
opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę, Zarząd oraz spraw przedłożonych przez członków Komisji,
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą z zakresu działalności Komisji,
sprawowanie kontroli wykonania uchwał Rady w zakresie spraw, dla
których Komisja została powołana,
rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy dotyczących spraw z zakresu
działalności Komisji zleconych przez Przewodniczącego,
opiniowanie projektu budżetu Gminy.
2. Szczegółowy zakres zadań i działania Komisji, Rada okr
eśla odrębną uchwałą.
§ 27
W celu kontrolowania działalności Zarządu, Urzędu, gminnych
jednostek organizacyjnych, komunalnych osób prawnych oraz gminnych jednostek
pomocniczych, Rada powołuje Komisję
Rewizyjną.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni, z wyjątkiem Radnych
będących:
– członkiem Zarządu,
– Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym,
– pracownikiem gminnej jednostki
organizacyjnej.
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- opiniowanie wykonania budżetu Miasta i Gminy,
wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia
lub nie- udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega
zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
badanie i ocena, na zlecenie Rady, materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych, dokonanych przez inne podmioty kontroli,
opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem Komisja przedkłada
Przewodniczącemu w terminie 7 dni od zakończenia Sesji Rady, na której złożono wniosek o odwołanie
Zarządu lub poszczególnych jego członków,
opiniowanie zamiaru powierzenia Radnemu wykonania pracy na podstawie umowy zlecenia lub
umowy agencyjnej albo udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami ustawy o zamówieniach publicznych,
wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie
kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne
organy kontrolne.
Komisja Rewizyjna wyraża swoje opinie, wnioski, stanowiska, itp. wyłącznie w formie uchwał.
§ 27a
- Komisja Rewizyjna p
rzedkłada Radzie do
zatwierdzenia plan swojej pracy w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku. Plan musi
zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które
zostaną poddane kontroli kompleksowej.
Komisja Rewizyjna może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające, nie objęte
zatwierdzonym planem pracy.
Rada w formie uchwały może nakazać Komisji Rewizyjnej:
rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,
nie podejmowanie kontroli lub jej przerwanie,
przeprowadzenie kontroli nie objętej
zatwierdzonym planem pracy Komisji Rewizyjnej.
§ 27b
Komisja Rewizyjna składa
Radzie, w terminie do 31 marca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności
w roku poprzednim.
§ 27c
Komisja Rewizyjna, dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium
legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i
rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
Kierownik kontrolowanej jednostki
zobowiązany jest zapewnić
warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia
kontroli.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz w godzinach
pracy jednostki kontrolowanej.
Kontrolę przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego, określającego kontrolowany podmiot, zakres
kontroli oraz osobę upoważnioną
do jej przeprowadzenia.
Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie i przedstawić zakres kontroli.
Kontrolujący sporządzają protokół wyników kontroli w terminie 7 dni, który
podpisują kierownik kontrolowanego podmiotu oraz zespół kontrolujący.
W przypadku odmowy podpisania protokołu z wyników kontroli przez kierownika
kontrolowanego podmiotu lub członka zespołu kontrolującego, osoby te są zobowiązane
złożyć pisemne wyjaśnienie tego faktu Przewodniczącemu Rady.
§ 27d
Komisja Rewizyjna może na
zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane Komisje
współdzi
ałać w
wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady w zakresie ich przedmiotu
działania.
§ 27e
Szczegółowy tryb i
zasady działania Komisji Rewizyjnej Rada określa w odrębnej uchwale.
§ 28
Przewodniczący przygotowuje i zwołuje Sesje Rady.
O wskazanie spraw, które powinny znaleźć się w porządku obrad zwoływanej Sesji,
Przewodniczący zwraca się do Komisji, Klubów oraz Zarządu.
Przewodniczący wspólnie z Wiceprzewodniczącym, ustala projekt porządku obrad,
miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia Sesji.
Sesje Rady są jawne. Przewodniczący co najmniej na 3 dni przed Sesją podaje do
wiadomości publicznej termin, miejsce i przedmiot obrad Rady.
§ 29
Porządek obrad (ramowy) winien być następujący:
- zatwierdzenie porządku obrad,
- przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady,
- sprawozdanie Zarządu, Komisji, itp.,
- projekty uchwał,
interpelacje i zapytania,
wolne wnioski i oświadczenia,
informacje i komunikaty Przewodniczącego, Burmistrza.
W porządku obrad Rady powinno znajdować się sprawozdanie Zarządu z prac miedzy Sesjami, które składa Burmistrz.
§ 30
Radni powinni być zawiadamiani o zwołaniu Sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem. Wraz z zawiadomieniem
powinni otrzymać niezbędne materiały związane z przedmiotem
Sesji.
W przypadkach nie cierpiących zwłoki, a
także w sytuac-jach
określonych w odrębnych przepisach, Sesje zwołuje się bez zachowania terminu
określonego w ust. 1.
Skreślony.
Przed każdą Sesją Przewodniczący, w uzgodnieniu z Zarządem, ustala szczegółową listę osób zapraszanych na Sesję.
§ 31
Radny ma prawo zgłaszać w trakcie Sesji wnioski formalne.
Wnioskiem formalnym jest wniosek o:
- sprawdzenie quorum,
ograniczenie czasu wystąpień i liczby dyskutantów,
zarządzenie przerwy w obradach,
zakończenie dyskusji,
ograniczenie liczby dyskutantów (nie dotyczy Przewodniczących Klubów, Przewodniczących Komisji, Burmistrza),
zarządzenie głosowania tajnego,
zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie go do Komisji,
głosowanie bez dyskusji,
wyłączenie jawności punktu porządku obrad (wyłączenie jawności może dotyczyć tylko konkretnych punktów porządku obrad, a nie całej
Sesji),
głosowanie imienne.
O przyjęciu wniosku formalnego rozstrzyga Rada.
§ 32
Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. Powodem przedłużenia Sesji może być niewyczerpanie porządku obrad.
W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum,
wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej Sesji.
Fakt przerwania obrad oraz nazwiska Radnych, którzy opuścili obrady bez usprawiedliwienia odnotowuje się
w protokole.
§ 33
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący, a w ra-zie jego nieobecności lub gdy
zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach – Wiceprzewodniczący.
Sesję otwiera prowadzący obrady formułą: “Otwieram Sesję Rady Miasta i Gminy
Wiązów”.
Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum), prowadzący obrady przedstawia pod dyskusję projekt porządku
obrad.
Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad mogą występować Radni i Burmistrz,
dotyczy to również zmian i uzupełnień porządku obrad w trakcie Sesji.
Wniosek o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad, Rada zatwierdza zwykłą
większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 34
Przewodniczący prowadzi Sesję według uchwalonego porządku, w uzasadnionych przypadkach może dokonywać
zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
Przewodniczący Komisji, właściwych dla przedmiotu obrad i Burmistrz otrzymują prawo
głosu poza kolejnością i nie dotyczy ich ograniczenie czasu wystąpienia.
§ 35
Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem porządku obrad.
Przewodniczący udziela głosu w dyskusji Radnym i Przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych według kolejności
zgłoszeń.
Wystąpienie osób wymienionych w ust. 2 nie może przekroczyć 5 minut, o ile Rada nie postanowi inaczej.
Osoby wymienione w ust. 2 mogą zabrać głos tylko jeden raz w tej samej sprawie.
W sprawach formalnych Przewodniczący udziela głosu Radnym poza kolejnością.
§ 36
Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie Radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź
uchybia powadze Sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odnosi
skutku, może odebrać Radnemu prawo głosu. Fakt taki odnotowuje się w protokole Sesji.
Prowadzący obrady może przywołać mówcę “do rzeczy”, ilekroć odbiega on od
tematu lub powraca do spraw przedyskutowanych albo przegłosowanych. Po trzykrotnym upomnieniu może odebrać
głos mówcy
Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się także do wystąpień osób
spoza Rady.
Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad, bądź naruszają
powagę Sesji.
§ 37
W trakcie obrad
Przewodniczący może zarządzać przerwy z inicjatywy własnej, Zarządu, Ko
misji i Klubów.
§ 38
Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce posiedzenia,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- imię i nazwisko przewodniczącego obrad,
nazwiska nieobecnych Radnych (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz
nazwiska osób delegowanych na posiedzenie Rady,
stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
zatwierdzenie porządku obrad,
przebieg obrad, streszczenie istotnych wystąpień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i
uchwalonych wniosków, a także numery
podjętych uchwał,
przebieg głosowania z podaniem liczby głosów,
czas trwania posiedzenia,
podpis Przewodniczącego i protokolanta.
Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi.
Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji
Rady.
Protokół przyjmuje się na następnej Sesji, w trybie głosowania
jawnego.
Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu na dwa dni przed
Sesją, na której będzie zatwierdzony.
§ 39
Kopia protokołu z przebiegu obrad powinna być w ciągu 14 dni po zakończeniu Sesji
przesłana do Zarządu.
Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym wyciągi z protokołu.
Protokoły z obrad Rady przechowuje się w Biurze Rady.
Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołów, w tym robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem
części protokółów, które dotyczą tajności obrad Rady.
§ 40
Po wyczerpaniu porządku
obrad Przewodniczący kończy Sesję formułą: “Zamykam Sesję Rady Miasta i Gminy
Wiązów”.
§ 41
- Rada na Sesji rozstrzyga sprawy w f
ormie
uchwał.
W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązania zagadnień lub odnosi się do spraw,
będących przedmiotem obrad.
W sprawach wykraczających poza ustawowe kompetencje Gminy, Rada może zajmować
stanowiska.
§ 42
Uchwały są aktami zawierającymi:
- tytuł, datę i numer,
- podstawę prawną,
- ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację, organów
odpowiedzialnych za jej wykon
anie,
przepisy przejściowe,
termin wejścia w życie.
Uchwałę podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.
Uchwały podlegają podaniu do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy
ogłoszeń Urzędu.
Uchwały przekazuje się Zarządowi i jednostkom merytorycznym do
realizacji.
§ 43
Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie, jak jej uchwalenie.
Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe, zawarte w opublikowanych tekstach uchwał Rady.
skreślony.
§ 44
Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić:
Burmistrz,
Zarząd,
Komisje rady,
co najmniej 3 Radnych lub 3 sołtysów.
Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 42 niniejszego Statutu,
powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady wraz z uzasadnieniem.
Przewodniczący przekazuje projekt do odpowiedniej merytorycznie
Komisji oraz do Zarządu celem uzyskania opinii. Jeżeli podjecie uchwały
powoduje skutki finansowe, wymagana jest opinia Skarbnika Miasta i Gminy.
Pozytywna opinia o projekcie uchwały umożliwia umieszczenie jej w porządku obrad Rady.
Wniosek o podjęcie uchwały (rozszerzenie porządku obrad), której projekt nie został zgłoszony w trybie ust.
2, prowadzący obrady poddaje pod głosowanie.
§ 45
Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Zarząd.
Interpelacje składa się na piśmie w Biurze Rady oraz ustnie podczas Sesji w punkcie
“przyjęcie interpelacji”. Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytań pytania skierowane do Zarządu.
Zarząd zobowiązany jest do udzielania odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od otrzymania interpelacji.
§ 46
Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede
wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
Do udzielania odpowiedzi na zapytania, Burmistrz może upoważnić obecnego na sali
pracownika samorządowego.
W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie Sesji, odpowiedzi udziela się
zgłaszającemu w ciągu 7 dni.
Biuro Rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań oraz udzielonych na
nie odpowiedzi.
§ 47
W głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, podejmowane są uchwały. W pierwszej kolejności głosuje
się wnioski o ich odrzucenie w całości, jeżeli takie zostały postawione.
Głosowanie tajne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie, a
także w wypadkach wskazanych przez przepisy prawa.
Wniosek o głosowanie imienne przyjmuje Rada zwykłą większością głosów.
§ 48
Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa co
najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.
Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej
“za” od pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i
wstrzymujących się.
§ 49
W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki.
Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania,
podpisanych imieniem i nazwiskiem.
W głosowaniu tajnym Radni głosują kartami, przy czym za głosy ważne uznaje się te,
które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.
§ 50
Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przy pomocy Wiceprzewodniczącego
Głosowanie tajne i imienne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na Sesji spośród Radnych. Komisja Skrutacyjna z przeprowadzonego
głosowania sporządza protokół i załącza go do protokółu Sesji.
C z ę ś ć
IV
Organy wykonawcze
§ 51
Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd składający się z 7 osób.
W skład Zarządu wchodzą Burmistrz jako jego Przewodniczący, Zastępca i Członkowie.
§ 52
Rada wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu w głosowaniu tajnym.
Rada wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
Odwołanie Burmistrza i Zarządu następuje w przypadkach i na zasadach
określonych w Ustawie. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje
dotychczasowy Zarząd.
§ 53
Zdawanie i przyjmowanie obowiązków Zarządu lub Burmistrza następuje protokolarnie.
Protokół przekazania winien zawierać w szczególności:
- wyszczególnienie spraw bieżących, będących w toku załatwiania,
informacje o sytuacji finansowej Gminy, w tym:
wysokość środków finansowych na rachunku bieżącym,
wysokość środków finansowych na rachunkach terminowych,
akcje, obligacje i inne,
wierzytelności i zobowiązania Gminy.
§ 54
Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj
członkowie Zarządu.
Zarząd może udzielić Burmistrzowi pełnomocnictwa do jednoosobowego składania
oświadczeń woli w imieniu Gminy.
§ 55
Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeb, jednak
nie rzadziej niż dwa razy
w miesiącu.
Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej czterech członków Zarządu.
Sekretarz i Skarbnik uczestniczą w pracach
Zarządu, jednak bez
prawa głosowania.
§ 56
Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy, a w
szczególności:
- wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa,
przygotowuje wszelkie sprawy, o których
stanowi Rada, w tym projekt budżetu Gminy,
informuje Radę i mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach
programu społeczno-gospodarczego i wykorzystania budżetu,
podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie,
bądź też uwzględnione w niedostatecznej wysokości w przypadkach, gdy obowiązujące przepisy uprawniają
Zarząd do takich decyzji,
decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustaleniu warunków ugody w
sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
powoływanie komisji do rozpatrywania ofert przy przetargach publicznych,
udziela kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze Gminy, pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody
kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
ustala zakres, w jakim Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi
prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,
wykonuje zadania zlecone, określone
odrębnymi przepisami,
składa Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej
Gminy,
gospodaruje mieniem komunalnym,
zatwierdza czynności podjęte przez Burmistrza w trybie art. 32 Ustawy,
opracowuje projekt Regulaminu Organizacyjnego Urzędu i projekty jego zmian,
wnioskuje o zwołanie Sesji,
prowadzi rejestr składników mienia komunalnego oraz rejestr podmiotów
zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia,
wprowadza w drodze uchwały na terenie Gminy obowiązek świadczeń osobistych i
rzeczowych na cele zorganizowanej akcji
społecznej mającej na celu zwalczanie klęsk żywiołowych.
Zarząd wykonuje swoje zadania i funkcje przy pomocy Urzędu.
Zarząd składa na Sesjach informacje o swojej pracy w okresie między Sesjami.
§ 57
Do zadań Burmistrza
należy w szczególności:
- reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- organizowanie pracy Zarządu,
- zgłaszanie Radzie kandydatur na stanowisko Zastępcy Burmistrza, członków Zarządu,
Sekretarza, Skarbnika,
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
kierowanie pracą Urzędu,
współdziałanie z organami sołectw i osiedla,
ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdań z jego wykonania,
podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki. Nie dotyczy to
zarządzeń porządkowych. Zarząd niezwłocznie rozpatruje zatwierdzenie tych czynności,
nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi
stosunku pracy,
wyznaczanie spośród mianowanych pracowników samorządowych rzecznika dyscyplinarnego,
wykonywanie czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy.
C z ę ś ć V
Samorządowe jednostki pomocnicze
§ 58
Samorządowymi jednostkami pomocniczymi Gminy są Sołectwa i Osiedle.
Sołectwa i Osiedle tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
Utworzenie jednostki pomocniczej powinno poprzedzać następujące postępowanie:
- inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do organów Gminy, lub do minimum 10
mieszkańców o
bszaru,
który ta jednostka ma obejmować,
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza
Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia jednostki,
przebieg granic jednostki pomocniczej powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania
przestrzenne, gospodarcze,
komunikacyjne oraz istniejące więzi społeczne,
konsultacje w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej przeprowadza Zarząd na zebraniach wiejskich organizowanych
na zasadach, jak wybory Przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych.
Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna w szczególności określać
jej nazwę, obszar, granice, siedzibę, sposób opublikowania uchwały i datę wejścia jej w życie.
Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala statut, który określi
jej organizację i zakres działania, a w szczególności – organy i zakres ich kompetencji,
zadania, zasady przekazywania mienia komunalnego do korzystania oraz sposób zarządzania mieniem i rozporządzania dochodami z tego tytułu, zasady przekazywania środków budżetowych oraz uprawnienia
do prowadzenia gospodarki finansowej, zasady i tryb wyboru oraz odwołania organów
wykonawczych, zasady kontroli przez organy Gminy.
Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego
Statutu dotyczące ich tworzenia.
Osiedle wiązów
§ 59
Mieszkańcy osiedla podejmują decyzje za pośrednictwem organów osiedla.
Organem uchwałodawczym w osiedlu jest Ogólne Zebranie Mieszkańców.
Organem wykonawczym w osiedlu jest Zarząd Osiedla, który reprezentuje osiedle na
zewnątrz. Na czele Zarządu Osiedla stoi Przewodniczący.
Kompetencje organów osiedla określa Statut Osiedla, uwzględniający postanowienia
niniejszego Statutu.
Wybory do organów osiedla zarządza i przeprowadza, według ustalonej ordynacji wyborczej, Rada.
§ 60
Zarząd Osiedla reprezentuje jego mieszkańców wobec organów i
jednostek organizacyjnych Gminy.
Zarząd Osiedla realizuje swoje zadania, współpracując z organami Gminy oraz
instytucjami i organizacjami działającymi na terenie osiedla.
§ 61
Osiedle nie posiada własnego budżetu. Osiedle prowadzi gospodarkę finansową w ramach
budżetu Gminy na zasadach
określonych w Statucie Osiedla.
Organy osiedla zarządzają mieniem komunalnym, przekazanym przez Gminę i korzystają z niego, ponosząc odpowiedzialność za straty. Tryb
przekazywania mienia, składniki mienia oraz zakres zarządu nim określa odrębna uchwała Rady.
§ 62
Do właściwości
Ogólnego Zebrania Mieszkańców osiedla nal
eży:
- wybór i odwołanie Zarządu Osiedla,
- opiniowanie projektów przedsięwzięć Rady i Zarządu, dotyczących mieszkańców i
terenu osiedla,
opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego osiedla,
przedstawianie Radzie do końca lutego każdego roku oceny funkcjonowania na obszarze
osiedla administracji samorządowej w zakresie obsługi mieszkańców, współpracy z samorządem osiedla, realizacji
inwestycji komunalnych, zarządzania mieniem komunalnym,
wspieranie inicjatyw społecznych w osiedlu zmierzających do poprawy warunków życia
mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług,
współudział w tworzeniu planu budżetu Gminy w części związanej z działalnością
osiedla – odpowiednie wnioski należy składać do 15 października każdego roku,
inne sprawy wynikające ze Statutu Osiedla.
§ 63
Kontrolę nad działalnością osiedla sprawuje Rada oraz Burmistrz.
W imieniu Rady działalność osiedla nadzoruje Przewodniczący, współpracuje w tym zakresie z odpowiednimi komisjami Rady.
Zarząd Osiedla przedkłada Przewodniczącemu Rady do końca lutego każdego roku
sprawozdanie z działalności osiedla za poprzedni rok. W sprawozdaniu należy umieścić
informację o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje Zarząd Osiedla oraz o
kosztach jego eksploatacji.
Przewodniczący Rady ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania osiedla oraz może
uczestniczyć w posiedzeniach organów osiedla.
Zarząd osiedla zobowiązany jest do przedłożenia Przewodniczącemu Rady uchwał Ogólnego Zebrania Mieszkańców w
terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
Skreślony.
§ 64
W przypadku powstania
sporu między organami osiedla i a
dministracją samorządową, rozstrzygniecie podejmuje
Rada, po uprzednim przeprowadzeniu mediacji.
Sołectwo
§ 65
Mieszkańcy sołectwa podejmują decyzje za pośrednictwem organów sołectwa.
Organem uchwałodawczym w sołectwie jest Zebranie Wiejskie.
Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys, który reprezentuje sołectwo na zewnątrz.
Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
Kompetencje organów sołectwa określa Statut Sołectwa.
Wybory organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada według procedury ustalonej w
Statucie Sołectwa.
§ 66
Sołectwo nie posiada własnego budżetu. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy na zasadach określonych w Statucie
Sołectwa.
Organy sołectwa zarządzają mieniem komunalnym, przekazanym przez Gminę i korzystają z niego, ponosząc odpowiedzialność za straty. Tryb
przekazywania mienia, składniki mienia oraz zakres zarządu nim określa odrębna uchwała Rady.
§ 67
Do właściwości Zebrania
Wiejskiego należą wszystkie sprawy istotne dla mieszkańców sołectwa, a w
szczególności:
wydawanie opinii w części dotyczących
sołectwa, przedstawianie
do konsultacji przez Radę projektów uchwał w sprawach planu zagospodarowania
przestrzennego, planu budżetu na dany rok i innych uchwał Rady,
podejmowanie uchwał w sprawie dysponowania mieniem sołectwa, w tym również środkami
pieniężnymi przyznanymi
sołectwu z budżetu Gminy,
uchwalanie najpóźniej do 15 października każdego roku wniosków w celu rozpatrzenia
ich przez Radę i ewentualne ich uwzględnienie w budżecie Gminy na następny rok,
w przypadku planowania w budżecie Gminy wydatków na sołectwa, związanych z budową
urządzeń komunalnych lub budową infrastruktury sołectwa, uchwalanie wysokości
udziału mieszkańców w budowie tych urządzeń oraz sposobu zbierania środków od mieszkańców lub instytucji
i jednostek organizacyjnych, usytuowanych na terenie sołectwa,
wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej.
§ 68
Kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje Rada oraz Burmistrz.
W imieniu Rady działalność sołectwa nadzoruje Przewodniczący, współpracując w tym zakresie z odpowiednimi komisjami Rady.
Sołtys przedkłada Przewodniczącemu Rady do końca lutego każdego roku sprawozdanie z działalności sołectwa
za poprzedni rok. W
sprawozdaniu należy umieścić informacje o wykorzystaniu mienia
komunalnego, którym dysponuje sołectwo oraz o kosztach jego eksploatacji.
Przewodniczący Rady ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania sołectwa oraz może
uczestniczyć w posiedzeniach Zebrania Wiejskiego oraz organów wykonawczych sołectwa.
Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Przewodniczącemu uchwał Zebrania Wiejskiego w terminie 14 dni od daty
ich podjęcia.
§ 69
W przypadku powstania
sporu między organami sołectwa i administracją samorządową, rozstrzygnięcie
podejmuje Rada, po uprzednim przeprowadz
eniu mediacji.
C z e ś ć VI
Zasady i tryb przeprowadzania referendum
§ 70
Referendum może być przeprowadzone w sprawach ważnych dla
Gminy.
Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:
- samoopodatkowania mieszkańców na c
ele publiczne,
odwołania Rady przed upływem kadencji.
§ 71
Referendum polega na
udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytania, przedstawione na
urzęd
owej karcie do
głosowania.
§ 72
W referendum mogą brać
udział wyłącznie mieszkańcy
Gminy, posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 73
Referendum przeprowadza Rada z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/10
mieszkańców, uprawnionych do głosowania.
Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.
Referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji przeprowadza się
wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia
wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem
kadencji.
Wynik referendum jest rozstrzygnięty, jeżeli za jednym z rozwiązań w sprawie
poddanej pod głosowanie opowiedziało się więcej niż połowa biorących udział w referendum.
§ 74
Kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum określa Zarząd.
Kalendarz podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz
na terenie Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 75
Do przeprowadzenia
referendum i ustalenia jego wyników Rada powołuje gminną komisję ds. referendum oraz
obwod
owe komisje ds. referendum.
§ 76
Koszty związane z przeprowadzeniem referendum pokrywa się z budżetu gminy.
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa.
C z ę ś ć VII
Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy
§ 77
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe, należące do Gminy oraz mienie komunalnych jednostek organizacyjnych i komunalnych osób prawnych.
Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy, bądź inne powołane przez nie podmioty,
którym zostało ono przekazane w celu realizacji zadań własnych Gminy. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te podmioty określają organy Gminy.
Mieniem pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej, dysponują
kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Do
czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest odrębna zgoda Zarządu.
§ 78
Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
§ 79
Zarząd przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy uwzględniając przepisy
właściwych ustaw, uchwały Rady w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu, a także wskazówki Rady.
Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia
komunalnego, Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz
przedstawia projekt celem zaopiniowania Regionalnej Izbie
Obrachunkowej.
Uchwałę budżetową Rada uchwala do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych
przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego. Do czasu uchwalenia budżetu, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt
budżetu przedstawiony Radzie. Zarząd jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w projekcie uchwały
budżetowej.
Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd, sprawując nadzór nad
realizacją określonych uchwałą budżetową dochodów i wydatków budżetu Gminy.
Gospodarka finansowa Gminy jest jawna, Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania
w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.
§ 80
Rada określa procedurę
uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów
informacyjnych, a także zakres i formę informacji z wykonania budżetu Gminy.
§ 81
Zarząd ma prawo do
dokonywania zmian w budżecie Gminy w zakresie i granicach określonych przepisami
prawa, z wyją
tkiem
przeniesień wydatków między działami.
C z ę ś ć VIII
Pracownicy samorządowi
§ 81a
Pracownikami
samorządowymi są pracownicy zatrudnieni w Urzędzie, Gminnym Ośrodku Pomocy
Społecznej oraz Z
akładzie
Gospodarki Komunalnej.
§ 82
Na podstawie wyboru pracownikiem samorządowym jest Burmistrz.
Nawiązanie stosunku pracy następuje z chwilą wyboru przez Radę. Stosunek pracy z
Burmistrzem w imieniu rady nawiązuje Przewodniczący.
§ 83
Na podstawie powołania pracownikami samorządowymi są Sekretarz i Skarbnik.
Burmistrz wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec osób wymienionych w ust.
1.
§ 84
Stosunek pracy z osobami zajmującymi stanowiska Kierowników Referatów nawiązuje się na podstawie mianowania, po upływie jednego roku zatrudnienia na tym stanowisku na
podstawie umowy o pracę.
Rada może w drodze uchwały określić warunki i tryb sprawdzenia kwalifikacji osób, o
których mowa w ust. 1.
Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych, Rada
powołuje komisje dyscyplinarne
I i II instancji według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 85
Pozostali pracownicy
zatrudniani są w ramach umowy o pracę.
§ 86
Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników samorządowych oraz
kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Burmistrz wykonuje czynności zmieniające stosunek pracy pracowników samorządowych
przewidzianych w obowiązujących przepisach prawa.
Burmistrz rozpatruje odwołania od kar porządkowych i upomnień nakładanych przez
bezpośrednich przełożonych pracownika samorządowego.
C z ę ś ć IX
Postanowienia końcowe
§ 87
W celu wspólnego
wykonywania zadań publicznych, Gmina może wchodzić w związki komunalne oraz zawierać
poroz
umienia z innymi gminami.
§ 88
Przepisy gminne ogłaszane są przez rozplakatowanie uchwał w miejscach publicznych i
na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Wiązów w terminie do 7 dni od ich podjęcia
i wchodzą w życie z dniem ogłoszenia lub w terminie późniejszym, określonym w uchwale.
Urząd prowadzi zbiór przepisów prawnych i gminnych, dostępnych do powszechnego
wglądu w siedzibie Urzędu.
§ 89
W sprawach nie
uregulowanych w Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
§ 90
Statut uchwala się
zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy
składu Rady. Zmi
ana
Statutu następuje w trybie, w jakim został on uchwalony.
§ 91
Statut wchodzi w życie z
dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do
Statutu Miasta i Gminy Wiązów
Załącznik nr 2 do
Statutu Miasta i Gminy Wiązów
Herbem Miasta i Gminy
Wiązów jest głowa św. Jana Chrzciciela wewnątrz okrągłej misy na cze
rwonym polu. W górnych rogach pola
dwie lilie koloru białego z czarnym konturem. Głowa biała z czarnymi włosami i brodą,
misa koloru żółtego z podwójnym czarnym konturem.
Załącznik nr 3 do Statutu
Miasta i Gminy Wiązów
Flagą Miasta i Gminy
Wiązów jest płat tkaniny w kolorach: żółtym, czerwonym i białym ułożonymi
poziomo. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8.
Zezwala się na umieszczenie herbu na tle flagi.
Załącznik nr 4 do
Statutu Miasta i Gminy Wiązów
Załącznik nr 5 do
Statutu Miasta i Gminy Wiązów
Pieczęcią Gminy jest
okrągła pieczęć o śre
dnicy 32 mm zawierająca rysunek herbu, wokół którego jest umieszczony
napis: MIASTO I GMINA WIĄZÓW oraz data 1252.
Załącznik nr 6 do
Statutu Miasta i Gminy Wiązów
Wykaz jednostek organizacyjnych
Miasta i Gminy Wiązów
Urząd Miasta i Gminy w Wiązowie,
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wiązowie,
Gminny Ośrodek Kultury, Bibliotek, Sportu i Rekreacji w Wiązowie,
Zakład Gospodarki Komunalnej w Wiązowie,
Gimnazjum Publiczne w Wiązowie,
Szkoła Podstawowa w Wiązowie,
Szkoła Podstawowa w Wawrzyszowie,
Szkoła Podstawowa w Jaworowie,
Szkoła Podstawowa w Witowicach,
Przedszkole Miejskie w Wiązowie.