Poz. 58

UCHWAŁA NR XIV/110/99

RADY MIASTA I GMINY WIĄZÓW

z dnia 10 grudnia 1999 r.

w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Wiązów oraz uchwalenia jego jednolitego tekstu

Na podstawie art. 3, ust. 1, art. 18, ust. 2, pkt 1, art. 22 oraz art. 40, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Miasta i Gminy Wiązów uchwala, co następuje:

 

§ 1

W Statucie Miasta i Gminy Wiązów stanowiącym załącznik do uchwały nr 208/XXIV/96 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 30 grudnia 1996 r. w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Miasta i Gminy Wiązów oraz ogłoszenia jego jednolitego tekstu, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa Wrocławskiego nr 2, poz. 17 z 1997 r., wprowadza się następujące zmiany:

  1. § 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 1. Użyte w Statucie Miasta i Gminy Wiązów sformułowania oznaczają:

Gmina – Miasto i Gminy Wiązów,

Statut – Statut Miasta i Gminy Wiązów,

Rada – Rada Miasta i Gminy Wiązów,

Radny – Członek Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Przewodniczący – Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Komisja – Komisja Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Klub – Klub Radnych Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Wiązów,

Członek Zarządu – Członek Zarządu Miasta i Gminy Wiązów,

Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Wiązów,

Urząd – Urząd Miasta i Gminy w Wiązowie,

Ustawa – Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 ze zmianami).

2) w § 2:

a) w ust. 3 po wyrazie “pomocnicze” dodaje się wyrazy “osiedle Wiązów – obejmujące granice administracyjne miasta Wiązów”,

b) ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:

“4. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 14 182 ha”,

3) w § 3 w ust. 1 po kropce dodaje się zdanie: “Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.”,

4) w § 5:

a) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Flagą Gminy jest płat tkaniny w kolorach żółtym, czerwonym i białym, ułożonymi poziomo. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8. Zezwala się na umieszczenie herbu Gminy na tle flagi. Wzór herbu określa załącznik nr 3 do Statutu.”,

b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

“6. Hejnałem Gminy jest sygnał dźwiękowy, którego zapis nutowy określa załącznik nr 4 do Statutu.”,

c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

“7. Pieczęcią Gminy jest okrągła pieczęć o średnicy 32 mm zawierająca rysunek herbu, wokół którego jest umieszczony napis: MIASTO I GMINA WIĄZÓW oraz data 1252. Wzór pieczęci zawiera załącznik nr 5 do Statutu.”,

5) w § 7:

a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju Gminy i warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.”,

b) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem swoich organów, organów jednostek pomocniczych, współdziałania międzykomunalnego.”,

c) dodaje się ust. 31 w brzmieniu:

“31. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne albo zawierać umowy lub porozumienia z innymi podmiotami. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera załącznik nr 6 do Statutu.”,

d) dodaje się ust. 32 w brzmieniu:

“32. Zarząd prowadzi rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień z podmiotami, o których mowa w ust. 31.”,

e) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Gmina lub komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, o ile ustawy tego nie zabraniają.”,

f) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

“6. Gmina może udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej, innym gminom w przypadku zaistnienia klęski żywiołowej, nadzwyczajnego zagrożenia, katastrofy lub innych zdarzeń losowych.”,

6) w § 8 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców.”,

7) w § 9:

a) pkt 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“3) powoływanie i odwoływanie Sekretarza, Skarbnika – na wniosek Burmistrza”,

b) pkt 7 otrzymuje nowe brzmienie:

“7) zarządzanie wyborów do organów jednostek pomocniczych, ustalanie zakresu działania tych jednostek, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków finansowych na realizację ich zadań”,

c) w pkt 10 lit. “i” skreśla się,

d) dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

“16) uchwalenie, na wniosek Zarządu, regulaminu organizacyjnego Urzędu.”,

e) dodaje się pkt 17 w brzmieniu:

“17) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,”,

f) dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

“18) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady.”,

8) w § 10:

a) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“3. Przewodniczący:

1) przewodniczy obradom Rady,

2) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

4) udziela informacji w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub posiedzenia Komisji,

5) reprezentuje Radę na zewnątrz,

6) przyjmuje i wysyła delegacje Rady oraz określa jej skład,

7) zapewnia niezbędne warunki dla wykonywania przez Radnych ich mandatu.”,

b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

“6. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.”,

c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

“7. W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej Sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.”,

9) § 11 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 11. 1. Rada składa się z 20 radnych, wybranych na okres 4-letniej kadencji, licząc od dnia wyborów.

2. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady otwiera Przewodniczący poprzedniej kadencji, projekt porządku obrad powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.

3. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady, do chwili wyboru Przewodniczącego, prowadzi Senior Rady.”,

10) w § 12 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“3. Dla uczczenia i uhonorowania ważnych świąt lub okoliczności mogą być zwoływane Sesje uroczyste.”,

11) w § 13 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“2. Radny ma obowiązek reprezentowania wyborców, szczególnie przez:

– udział w organizowanych zebraniach,

– propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

– przekazywanie do rozpatrzenia organom Gminy postulatów, wniosków i skarg mieszkańców,

– konsultowanie z mieszkańcami spraw wnoszonych pod obrady Rady,

– informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy.”,

12) w § 15 ust. 2 po wyrazie “sprawy” stawia się kropkę, a pozostałe wyrazy skreśla się,

13) w § 19:

a) w ust. 2:

– w pkt 1 po wyrazie “Zarządem” dodaje się wyraz “Komisjami”,

– w pkt 4 skreśla się wyrazy “tekstów jednolitych uchwał”,

14) w § 22 w ust. 1 wyraz “Gmin” zastępuje się wyrazami “jednostek samorządu terytorialnego”,

15) § 24 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 24. Radny obowiązany jest pracować w wybranych przez siebie Komisjach, nie więcej jednak niż w trzech.”,

16) w § 25 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“3. Skład liczbowy i osobowy Komisji Rada określa odrębną uchwałą.”,

17) w § 26:

a) w ust. 1:

– pkt 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą z zakresu działalności Komisji,”,

– pkt 4 otrzymuje nowe brzmienie:

“4) rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy dotyczących spraw z zakresu działalności Komisji zleconych przez Przewodniczącego,”,

b) ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“2. Szczegółowy zakres zadań i działania Komisji, Rada określa odrębną uchwałą.”,

18) w § 27 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. W celu kontrolowania działalności Zarządu, Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych, komunalnych osób prawnych oraz gminnych jednostek pomocniczych, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.”,

19) w § 33 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad mogą występować Radni i Burmistrz, dotyczy to również zmian i uzupełnień porządku obrad w trakcie Sesji.”,

20) w § 34 w ust. 2 skreśla się kropkę na końcu zdania i dopisuje wyrazy: “i nie dotyczy ich ograniczenie czasu wystąpienia.”,

21) w § 35:

a) w ust. 2 po wyrazie “Radnym” dopisuje się wyrazy: “i Przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych”,

b) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“3. Wystąpienie osób wymienionych w ust. 2 nie może przekroczyć 5 minut, o ile Rada nie postanowi inaczej.”,

c) ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:

“4. Osoby wymienione w ust. 2 mogą zabrać głos tylko jeden raz w tej samej sprawie.”,

d) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. W sprawach formalnych Przewodniczący udziela Radnym głosu poza kolejnością.”,

22) § 37 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 37. W trakcie obrad Przewodniczący może zarządzać przerwy z inicjatywy własnej, Zarządu, Komisji i Klubów.”,

23) w § 41:

a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Rada na Sesji rozstrzyga sprawy w formie uchwał.”,

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“3. W sprawach wykraczających poza ustawowe kompetencje Gminy, Rada może zajmować stanowiska.”,

24) w § 43 skreśla się ust. 3,

25) w § 44 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“3. Przewodniczący przekazuje projekt do odpowiedniej merytorycznie Komisji oraz do Zarządu celem uzyskania opinii. Jeżeli podjęcie uchwały powoduje skutki finansowe, wymagana jest opinia Skarbnika Miasta i Gminy.”,

26) § 54 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu.

2. Zarząd może udzielić Burmistrzowi pełnomocnictwa do jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu Gminy.”,

27) w § 56 w ust. 1:

a) pkt 6 otrzymuje nowe brzmienie:

“6) powoływanie komisji do rozpatrywania ofert przy przetargach publicznych.”,

b) po pkt 10 dodaje się pkt 11 do pkt 16 o następującej treści:

“11) gospodaruje mieniem komunalnym,

12) zatwierdza czynności podjęte przez Burmistrza w trybie art. 32 Ustawy,

13) opracowuje projekt Regulaminu Organizacyjnego Urzędu i projekty jego zmian,

14) wnioskuje o zwołanie Sesji Rady,

15) prowadzi rejestr składników mienia komunalnego oraz rejestr podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia,

16) wprowadza w drodze uchwały na terenie Gminy obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych na cele zorganizowanej akcji społecznej mającej na celu zwalczanie klęsk żywiołowych.”,

28) w § 56 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“2. Zarząd wykonuje swoje zadania i funkcje przy pomocy Urzędu.”,

29) w § 58:

a) ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“3. Utworzenie jednostki pomocniczej powinno poprzedzać następujące postępowanie:

1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do organów Gminy lub do minimum 10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować,

2) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia jednostki,

3) przebieg granic jednostki pomocniczej powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, komunikacyjne oraz istniejące więzi społeczne,

4) konsultacje w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej przeprowadza Zarząd na zebraniach wiejskich organizowanych na zasadach jak wybory przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych.”,

b) ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:

“4. Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna w szczególności określać jej nazwę, obszar, granice, siedzibę, sposób opublikowania uchwały i datę wejścia jej w życie.”,

c) ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie:

“5. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala statut, który określi jej organizację i zakres działania, a w szczególności – organy i zakres ich kompetencji, zadania, zasady przekazywania mienia komunalnego do korzystania oraz sposób zarządzania mieniem i rozporządzania dochodami z tego tytułu, zasady przekazywania środków budżetowych oraz uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej, zasady i tryb wyboru oraz odwołania organów wykonawczych, zasady kontroli przez organy Gminy.”,

d) dodaje się kolejny ust. 6 o treści:

“6. Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego Statutu dotyczące ich tworzenia.”,

30) w § 65 ust. 6 otrzymuje nowe brzmienie:

“6. Wybory organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada według procedury ustalonej w Statucie Sołectwa.”,

31) w § 74 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“2. Kalendarz podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz na terenie Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty.”,

32) w § 77:

a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie komunalnych jednostek organizacyjnych i komunalnych osób prawnych.”,

b) ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy, bądź inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane w celu realizacji zadań własnych Gminy. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te podmioty określają organy Gminy.”,

33) § 79 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 79 1. Zarząd przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy uwzględniając przepisy właściwych ustaw, uchwały Rady w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, a także wskazówki Rady.

2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz przedstawia projekt celem zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Uchwałę budżetową Rada uchwala do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego. Do czasu uchwalenia budżetu, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie. Zarząd jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.

4. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd, sprawując nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową dochodów i wydatków budżetu Gminy.

5. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Burmistrz ogłasza uchwalę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.”,

34) w § 80 kropkę na końcu zdania zastępuje się przecinkiem i dopisuje się wyrazy: “a także zakres i formę informacji z wykonania budżetu Gminy.”,

35) w Części VIII Pracownicy samorządowi, dodaje się nowy § 81a o treści:

“§ 81a. Pracownikami samorządowymi są pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Gminnym, Ośrodku Pomocy Społecznej oraz Zakładzie Gospodarki Komunalnej.”,

36) w § 82 w ust. 2 dodaje się kolejne zdanie o treści: “Stosunek pracy z Burmistrzem w imieniu Rady nawiązuje Przewodniczący.”,

37) § 89 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 89. W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.”,

38) § 90 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 90. Statut uchwala się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Rady. Zmiana Statutu następuje w trybie, w jakim został on uchwalony”,

39) § 91 otrzymuje nowe brzmienie:

“§ 91. Statut wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”.

§ 2

Uchwala się tekst jednolity Statutu Miasta i Gminy Wiązów, uwzględniający wprowadzone zmiany, jako załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Traci moc uchwała Nr 208/XXIV/96 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 30 grudnia 1996 r. w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Miasta i Gminy Wiązów oraz ogłoszenia jego jednolitego tekstu.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIASTA I GMINY

KAZIMIERZ BERGER

 

Załącznik do uchwały nr XIV/110/99 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 10 grudnia 1999 r.

STATUT

MIASTA I GMINY WIĄZÓW

(tekst jednolity)

 

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie Miasta i Gminy Wiązów sformułowania oznaczają:

Gmina – Miasto i Gmina Wiązów,

Statut – Statut Miasta i Gminy Wiązów,

Rada – Rada Miasta i Gminy Wiązów,

Radny – Członek Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Przewodniczący – Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Komisja – Komisja Rady Miasta i Gminy Wiązów,

Klub – Klub Radnych Miasta i Gminy Wiązów,

Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Wiązów,

Członek Zarządu – Członek Zarządu Miasta i Gminy Wiązów,

Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Wiązów,

Urząd – Urząd Miasta i Gminy w Wiązowie,

Ustawa – Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 ze zmianami).

§ 2

  1. Gmina jest wspólnotą samorządową wszystkich osób zamieszkałych na jej terytorium.
  2. Granice Gminy określone są na planie stanowiącym załącznik nr 1 do Statutu.
  3. W skład Gminy wchodzą następujące jednostki pomocnicze:
  4. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 14.182 ha.

§ 3

  1. Gmina posiada osobowość prawną. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
  2. Gmina może tworzyć i być członkiem stowarzyszeń i fundacji.

§ 4

Siedzibą organów Gminy jest miasto Wiązów.

§ 5

  1. Herbem Gminy jest głowa św. Jana Chrzciciela wewnątrz okrągłej misy na czerwonym polu. W górnych rogach pola dwie lilie koloru białego z czarnym konturem. Głowa biała z czarnymi włosami i brodą, misa koloru żółtego z podwójnym czarnym konturem.

Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

2. Prawo używania herbu mają wszystkie jednostki organizacyjne Gminy.

3. Zasady oraz warunki używania herbu dla podmiotów innych niż jednostki organizacyjne Gminy określi Rada.

4. Świętem Gminy jest dzień 24 czerwca.

5. Flagą Gminy jest płat tkaniny w kolorach żółtym, czerwonym i białym, ułożonymi poziomo. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8. Zezwala się na umieszczenie herbu Gminy na tle flagi. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do Statutu.

6. Hejnałem Gminy jest sygnał dźwiękowy, którego zapis nutowy określa załącznik nr 4 do Statutu.

7. Pieczęcią Gminy jest okrągła pieczęć o średnicy 32 mm zawierająca rysunek herbu, wokół którego jest umieszczony napis: MIASTO I GMINA WIĄZÓW oraz data 1252. Wzór pieczęci zawiera załącznik nr 5 do Statutu.

§ 6

  1. Osoby szczególnie zasłużone dla Gminy Rada może wyróżnić honorowym obywatelstwem.
  2. Zasady nadawania i pozbawiania honorowego obywatelstwa Rada określi odrębną uchwałą.

C z ę ś ć II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 7

1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju Gminy i warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, Gmina wykonuje we własnym imieniu.

3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem swoich organów, organów jednostek pomocniczych, współdziałania międzykomunalnego.

31. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne albo zawierać umowy lub porozumienia z innymi podmiotami. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera załącznik nr 6 do Statutu.

32. Zarząd prowadzi rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień z podmiotami, o których mowa w ust. 31.

4. Zadania zlecone Gmina wykonuje w oparciu o ustawy nakładające obowiązek wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej lub w oparciu o porozumienia z organami tej administracji. Zadania zlecone wykonywane są po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

5. Gmina lub komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, o ile ustawy tego nie zabraniają.

6. Gmina może udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej, innym gminom w przypadku zaistnienia klęski żywiołowej, nadzwyczajnego zagrożenia, katastrofy lub innych zdarzeń losowych.

C z ę ś ć III

Organizacja i tryb pracy Rady

§ 8

  1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców.
  2. Działalność Rady i jej organów wygasa z upływem kadencji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
  3. Szczegółowe zasady i tryb wykonywania przez Radę funkcji kontrolnej, Rada określa odrębną uchwałą.
  4. Kompetencje Rady określają ustawy oraz niniejszy Statut.

§ 9

Do wyłącznej właściwości Rady należy:

  1. uchwalanie Statutu Gminy i Statutów jednostek pomocniczych,
  2. wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowania sprawozdań z jego działalności,
  3. powoływanie i odwoływanie Sekretarza, Skarbnika – na wniosek Burmistrza,
  4. uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
  5. uchwalanie strategii rozwoju Gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  6. uchwalanie programów gospodarczych,
  7. zarządzanie wyborów do organów jednostek pomocniczych, ustalanie zakresu działania tych jednostek, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków finansowych na realizację ich zadań,
  8. rozpatrywanie spraw spornych pomiędzy radami jednostek pomocniczych,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach,
  10. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
    2. emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
    3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
    4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
    5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczających granicę ustaloną corocznie przez Radę,
    6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
    7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
    8. tworzenia i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
    9. skreślony,
    10. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
  11. określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  12. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o której mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy,
  13. podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw: ulic, placów publicznych, parków i innych obiektów oraz wznoszenia pomników,
  14. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego matku,
  15. stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,
  16. uchwalanie, na wniosek Zarządu, regulaminu organizacyjnego Urzędu,
  17. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
  18. podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady.

§ 10

  1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  2. Prawo zgłaszania kandydatów na Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu Radnemu, na każde stanowisko przeprowadza się odrębne głosowanie.
  3. Przewodniczący:
    1. przewodniczy obradom Rady,
    2. kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
    3. zarządza i przeprowadza głosowania nad projektami uchwał,
    4. udziela informacji w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub posiedzenia Komisji,
    5. reprezentuje Radę na zewnątrz,
    6. przyjmuje i wysyła delegacje Rady oraz określa ich skład,
    7. zapewnia niezbędne warunki dla wykonywania przez Radnych ich mandatu.
  4. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
  5. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
  6. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
  7. W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej Sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

§ 11

  1. Rada składa się z 20 Radnych, wybranych na okres 4–letniej kadencji, licząc od dnia wyborów.
  2. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady otwiera Przewodniczący poprzedniej kadencji, projekt porządku obrad powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.
  3. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady, do chwili wyboru Przewodniczącego, prowadzi Senior Rady.

§ 12

  1. Rada obraduje na Sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał (sesje zwyczajne).
  2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący zobowiązany jest zwołać Sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
  3. Dla uczczenia i uhonorowania ważnych świąt lub okoliczności mogą być zwoływane Sesje uroczyste.

§ 13

  1. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany.
  2. Radny ma obowiązek reprezentowania wyborców, szczególnie przez:
  3. § 14

    1. W celu usprawnienia swojej pracy Radni mogą tworzyć Kluby.
    2. Kluby mogą liczyć nie mniej niż 3 Radnych. Można należeć tylko do jednego Klubu.
    3. Powstanie Klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu pisemnego powiadomienia wraz z liczbą członków Klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do Klubu. Przewodniczący prowadzi rejestr Klubów.
    4. Przewodniczący Klubu reprezentuje Klub na zewnątrz.

    § 15

    1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
    2. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego Radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada powołuje zespół dla szczegółowego zbadania okoliczności sprawy.
    3. Powołany zespół przedkłada swoje ustalenia na piśmie Przewodniczącemu.
    4. Rada odmawia zgody na rozwiązanie z Radnym stosunku pracy, jeżeli podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.
    5. Przewodniczący powiadamia pracodawcę Radnego o decyzji Rady.

    § 16

    1. Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady i posiedzeniach Komisji, podpisując się na liście obecności.
    2. Radny powinien usprawiedliwić swoją nieobecność na posiedzeniu Rady lub Komisji Przewodniczącemu lub Przewodniczącemu Komisji.

    § 17

    1. Przewodniczący Zarządu Osiedla oraz Sołtysi uczestniczą w posiedzeniach Rady bez prawa do głosowania.
    2. Zawiadomienia i materiały dotyczące obrad, osoby wymienione w ust. 1, otrzymują na warunkach przysługujących Radnym.
    3. Przewodniczący rady Osiedla oraz Sołtysi mają prawo zgłaszania interpelacji, wniosków na Sesjach, zabierania głosu w dyskusji, prawo inicjatywy uchwałodawczej na warunkach przysługujących Radnym.
    4. Przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży za udział w posiedzeniach Rady oraz zryczałtowana dieta miesięczna.

    § 18

    Radnym i członkom Komisji spoza Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnej uchwale.

    § 19

    1. Przewodniczący organizuje i nadzoruje pracę Rady między Sesjami. W tym zakresie współpracuje z Wiceprzewodniczącym.
    2. Do jego zadań należy w szczególności:
      1. współdziałanie z Zarządem, Komisjami, Klubami i Przewodniczącymi organów wykonawczych jednostek pomocniczych,
      2. występowanie do Zarządu z wnioskiem o uwzględnienie w projekcie budżetu Gminy środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań Rady, Komisji, Klubów, osiedla, sołectw działalności ekspertów oraz Biura Rady,
      3. przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy,
      4. wydawanie obwieszczeń w sprawach:
        • sprostowania błędów oczywistych,
        • utraty mocy obowiązujących uchwał w wyniku rozstrzygnięcia organu nadzoru wojewody lub wyroku NSA.

        § 20

        skreślony

        § 21

        1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje Komisje stałe i doraźne.
        2. Powołując Komisję doraźną, Rada określa jej skład oraz przedmiotowy zakres jej działania.
        3. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

        § 22

        1. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi Komisjami Rad innych jednostek samorządu terytorialnego a także z organizacjami społecznymi i zawodowymi działającymi na obszarze Gminy.
        2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie.
        3. Przewodniczący nadzoruje prace Komisji, w każdym czasie może zwołać posiedzenie Komisji i wezwać do złożenia Radzie sprawozdania z działalności.
        4. Przewodniczący Komisji, co najmniej raz na pół roku przedkłada na Sesji sprawozdanie z działalności Komisji.

        § 23

        1. Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący.
        2. Przewodniczących Komisji wybierają spośród swego składu członkowie Komisji. Wybór ograniczony jest do osób będących Radnymi.
        3. Komisje pracują według rocznego planu pracy zatwierdzonego przez Radę. Rada może zlecić doraźne rozpatrzenie sprawy będącej w kompetencji danej Komisji.

        § 24

        Radny obowiązany jest pracować w wybranych przez siebie Komisjach, nie więcej jednak niż w trzech.

        § 25

        1. Rada powołuje następujące Komisje stałe:
          1. Statutową i Regulaminową,
          2. Rewizyjną,
          3. Rolną, Ochrony Środowiska i Gospodarki Gruntami,
          4. Gospodarki Komunalnej, Komunikacji, Budownictwa oraz Ładu Przestrzennego,
          5. Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji,
          6. Zdrowia, Opieki Społecznej i Porządku Publicznego,
          7. Budżetu i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
        2. Rozwiązanie Komisji stałej i doraźnej następuje uchwałą Rady.
        3. Skład liczbowy i osobowy Komisji Rada określa odrębną uchwałą.

        § 26

        1. Do zadań Komisji należy:
          1. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę, Zarząd oraz spraw przedłożonych przez członków Komisji,
          2. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą z zakresu działalności Komisji,
          3. sprawowanie kontroli wykonania uchwał Rady w zakresie spraw, dla których Komisja została powołana,
          4. rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy dotyczących spraw z zakresu działalności Komisji zleconych przez Przewodniczącego,
          5. opiniowanie projektu budżetu Gminy.

        2. Szczegółowy zakres zadań i działania Komisji, Rada określa odrębną uchwałą.

        § 27

        1. W celu kontrolowania działalności Zarządu, Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych, komunalnych osób prawnych oraz gminnych jednostek pomocniczych, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
        2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni, z wyjątkiem Radnych będących:

        – członkiem Zarządu,

        – Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym,

        – pracownikiem gminnej jednostki organizacyjnej.

        1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
          1. opiniowanie wykonania budżetu Miasta i Gminy,
          2. wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia lub nie- udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
          3. badanie i ocena, na zlecenie Rady, materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych, dokonanych przez inne podmioty kontroli,
          4. opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem Komisja przedkłada Przewodniczącemu w terminie 7 dni od zakończenia Sesji Rady, na której złożono wniosek o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,
          5. opiniowanie zamiaru powierzenia Radnemu wykonania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami ustawy o zamówieniach publicznych,
          6. wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontrolne.
        2. Komisja Rewizyjna wyraża swoje opinie, wnioski, stanowiska, itp. wyłącznie w formie uchwał.

        § 27a

        1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan swojej pracy w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
        2. Komisja Rewizyjna może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające, nie objęte zatwierdzonym planem pracy.
        3. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji Rewizyjnej:
          1. rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,
          2. nie podejmowanie kontroli lub jej przerwanie,
          3. przeprowadzenie kontroli nie objętej zatwierdzonym planem pracy Komisji Rewizyjnej.

        § 27b

        Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 31 marca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

        § 27c

        1. Komisja Rewizyjna, dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
        2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
        3. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
        4. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz w godzinach pracy jednostki kontrolowanej.
        5. Kontrolę przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę upoważnioną do jej przeprowadzenia.
        6. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie i przedstawić zakres kontroli.
        7. Kontrolujący sporządzają protokół wyników kontroli w terminie 7 dni, który podpisują kierownik kontrolowanego podmiotu oraz zespół kontrolujący.
        8. W przypadku odmowy podpisania protokołu z wyników kontroli przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub członka zespołu kontrolującego, osoby te są zobowiązane złożyć pisemne wyjaśnienie tego faktu Przewodniczącemu Rady.

        § 27d

        Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane Komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady w zakresie ich przedmiotu działania.

        § 27e

        Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej Rada określa w odrębnej uchwale.

        § 28

        1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje Sesje Rady.
        2. O wskazanie spraw, które powinny znaleźć się w porządku obrad zwoływanej Sesji, Przewodniczący zwraca się do Komisji, Klubów oraz Zarządu.
        3. Przewodniczący wspólnie z Wiceprzewodniczącym, ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia Sesji.
        4. Sesje Rady są jawne. Przewodniczący co najmniej na 3 dni przed Sesją podaje do wiadomości publicznej termin, miejsce i przedmiot obrad Rady.

        § 29

        1. Porządek obrad (ramowy) winien być następujący:
          1. zatwierdzenie porządku obrad,
          2. przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady,
          3. sprawozdanie Zarządu, Komisji, itp.,
          4. projekty uchwał,
          5. interpelacje i zapytania,
          6. wolne wnioski i oświadczenia,
          7. informacje i komunikaty Przewodniczącego, Burmistrza.
        2. W porządku obrad Rady powinno znajdować się sprawozdanie Zarządu z prac miedzy Sesjami, które składa Burmistrz.

        § 30

        1. Radni powinni być zawiadamiani o zwołaniu Sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem. Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać niezbędne materiały związane z przedmiotem Sesji.
        2. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, a także w sytuac-jach określonych w odrębnych przepisach, Sesje zwołuje się bez zachowania terminu określonego w ust. 1.
        3. Skreślony.
        4. Przed każdą Sesją Przewodniczący, w uzgodnieniu z Zarządem, ustala szczegółową listę osób zapraszanych na Sesję.

        § 31

        1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie Sesji wnioski formalne. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:
          1. sprawdzenie quorum,
          2. ograniczenie czasu wystąpień i liczby dyskutantów,
          3. zarządzenie przerwy w obradach,
          4. zakończenie dyskusji,
          5. ograniczenie liczby dyskutantów (nie dotyczy Przewodniczących Klubów, Przewodniczących Komisji, Burmistrza),
          6. zarządzenie głosowania tajnego,
          7. zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie go do Komisji,
          8. głosowanie bez dyskusji,
          9. wyłączenie jawności punktu porządku obrad (wyłączenie jawności może dotyczyć tylko konkretnych punktów porządku obrad, a nie całej Sesji),
          10. głosowanie imienne.
        2. O przyjęciu wniosku formalnego rozstrzyga Rada.

        § 32

        1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. Powodem przedłużenia Sesji może być niewyczerpanie porządku obrad.
        2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej Sesji.
        3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska Radnych, którzy opuścili obrady bez usprawiedliwienia odnotowuje się w protokole.

        § 33

        1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący, a w ra-zie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach – Wiceprzewodniczący.
        2. Sesję otwiera prowadzący obrady formułą: “Otwieram Sesję Rady Miasta i Gminy Wiązów”.
        3. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum), prowadzący obrady przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.
        4. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad mogą występować Radni i Burmistrz, dotyczy to również zmian i uzupełnień porządku obrad w trakcie Sesji.
        5. Wniosek o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad, Rada zatwierdza zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

        § 34

        1. Przewodniczący prowadzi Sesję według uchwalonego porządku, w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
        2. Przewodniczący Komisji, właściwych dla przedmiotu obrad i Burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością i nie dotyczy ich ograniczenie czasu wystąpienia.

        § 35

        1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem porządku obrad.
        2. Przewodniczący udziela głosu w dyskusji Radnym i Przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych według kolejności zgłoszeń.
        3. Wystąpienie osób wymienionych w ust. 2 nie może przekroczyć 5 minut, o ile Rada nie postanowi inaczej.
        4. Osoby wymienione w ust. 2 mogą zabrać głos tylko jeden raz w tej samej sprawie.
        5. W sprawach formalnych Przewodniczący udziela głosu Radnym poza kolejnością.

        § 36

        1. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie Radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze Sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać Radnemu prawo głosu. Fakt taki odnotowuje się w protokole Sesji.
        2. Prowadzący obrady może przywołać mówcę “do rzeczy”, ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do spraw przedyskutowanych albo przegłosowanych. Po trzykrotnym upomnieniu może odebrać głos mówcy
        3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.
        4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę Sesji.

        § 37

        W trakcie obrad Przewodniczący może zarządzać przerwy z inicjatywy własnej, Zarządu, Komisji i Klubów.

        § 38

        1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
          1. numer, datę i miejsce posiedzenia,
          2. stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
          3. imię i nazwisko przewodniczącego obrad,
          4. nazwiska nieobecnych Radnych (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie Rady,
          5. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
          6. zatwierdzenie porządku obrad,
          7. przebieg obrad, streszczenie istotnych wystąpień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, a także numery podjętych uchwał,
          8. przebieg głosowania z podaniem liczby głosów,
          9. czas trwania posiedzenia,
          10. podpis Przewodniczącego i protokolanta.
        2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi.
        3. Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
        4. Protokół przyjmuje się na następnej Sesji, w trybie głosowania jawnego.
        5. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu na dwa dni przed Sesją, na której będzie zatwierdzony.

        § 39

        1. Kopia protokołu z przebiegu obrad powinna być w ciągu 14 dni po zakończeniu Sesji przesłana do Zarządu.
        2. Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym wyciągi z protokołu.
        3. Protokoły z obrad Rady przechowuje się w Biurze Rady.
        4. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołów, w tym robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem części protokółów, które dotyczą tajności obrad Rady.

        § 40

        Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy Sesję formułą: “Zamykam Sesję Rady Miasta i Gminy Wiązów”.

        § 41

        1. Rada na Sesji rozstrzyga sprawy w formie uchwał.
        2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązania zagadnień lub odnosi się do spraw, będących przedmiotem obrad.
        3. W sprawach wykraczających poza ustawowe kompetencje Gminy, Rada może zajmować stanowiska.

        § 42

        1. Uchwały są aktami zawierającymi:
          1. tytuł, datę i numer,
          2. podstawę prawną,
          3. ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację, organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,
          4. przepisy przejściowe,
          5. termin wejścia w życie.
        2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.
        3. Uchwały podlegają podaniu do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu.
        4. Uchwały przekazuje się Zarządowi i jednostkom merytorycznym do realizacji.

        § 43

        1. Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie, jak jej uchwalenie.
        2. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe, zawarte w opublikowanych tekstach uchwał Rady.
        3. skreślony.

        § 44

        1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić:
          • Przewodniczący,
          • Burmistrz,
          • Zarząd,
          • Komisje rady,
          • co najmniej 3 Radnych lub 3 sołtysów.
        2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 42 niniejszego Statutu, powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady wraz z uzasadnieniem.
        3. Przewodniczący przekazuje projekt do odpowiedniej merytorycznie Komisji oraz do Zarządu celem uzyskania opinii. Jeżeli podjecie uchwały powoduje skutki finansowe, wymagana jest opinia Skarbnika Miasta i Gminy.
        4. Pozytywna opinia o projekcie uchwały umożliwia umieszczenie jej w porządku obrad Rady.
        5. Wniosek o podjęcie uchwały (rozszerzenie porządku obrad), której projekt nie został zgłoszony w trybie ust. 2, prowadzący obrady poddaje pod głosowanie.

        § 45

        1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Zarząd.
        2. Interpelacje składa się na piśmie w Biurze Rady oraz ustnie podczas Sesji w punkcie “przyjęcie interpelacji”. Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytań pytania skierowane do Zarządu.
        3. Zarząd zobowiązany jest do udzielania odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od otrzymania interpelacji.

        § 46

        1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
        2. Do udzielania odpowiedzi na zapytania, Burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.
        3. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie Sesji, odpowiedzi udziela się zgłaszającemu w ciągu 7 dni.
        4. Biuro Rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań oraz udzielonych na nie odpowiedzi.

        § 47

        1. W głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, podejmowane są uchwały. W pierwszej kolejności głosuje się wnioski o ich odrzucenie w całości, jeżeli takie zostały postawione.
        2. Głosowanie tajne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie, a także w wypadkach wskazanych przez przepisy prawa.
        3. Wniosek o głosowanie imienne przyjmuje Rada zwykłą większością głosów.

        § 48

        1. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.
        2. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za” od pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

        § 49

        1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki.
        2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania, podpisanych imieniem i nazwiskiem.
        3. W głosowaniu tajnym Radni głosują kartami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.

        § 50

        1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przy pomocy Wiceprzewodniczącego
        2. Głosowanie tajne i imienne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na Sesji spośród Radnych. Komisja Skrutacyjna z przeprowadzonego głosowania sporządza protokół i załącza go do protokółu Sesji.

        C z ę ś ć IV

        Organy wykonawcze

        § 51

        1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd składający się z 7 osób.
        2. W skład Zarządu wchodzą Burmistrz jako jego Przewodniczący, Zastępca i Członkowie.

        § 52

        1. Rada wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu w głosowaniu tajnym.
        2. Rada wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
        3. Odwołanie Burmistrza i Zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w Ustawie. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

        § 53

        1. Zdawanie i przyjmowanie obowiązków Zarządu lub Burmistrza następuje protokolarnie.
        2. Protokół przekazania winien zawierać w szczególności:
          1. wyszczególnienie spraw bieżących, będących w toku załatwiania,
          2. informacje o sytuacji finansowej Gminy, w tym:
            • stan kasy,
            • wysokość środków finansowych na rachunku bieżącym,
            • wysokość środków finansowych na rachunkach terminowych,
            • akcje, obligacje i inne,
          3. wierzytelności i zobowiązania Gminy.

        § 54

        1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu.
        2. Zarząd może udzielić Burmistrzowi pełnomocnictwa do jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu Gminy.

        § 55

        1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu.
        2. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej czterech członków Zarządu.
        3. Sekretarz i Skarbnik uczestniczą w pracach Zarządu, jednak bez prawa głosowania.

        § 56

        1. Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy, a w szczególności:
          1. wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa,
          2. przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi Rada, w tym projekt budżetu Gminy,
          3. informuje Radę i mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach programu społeczno-gospodarczego i wykorzystania budżetu,
          4. podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie, bądź też uwzględnione w niedostatecznej wysokości w przypadkach, gdy obowiązujące przepisy uprawniają Zarząd do takich decyzji,
          5. decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustaleniu warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
          6. powoływanie komisji do rozpatrywania ofert przy przetargach publicznych,
          7. udziela kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze Gminy, pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
          8. ustala zakres, w jakim Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu,
          9. wykonuje zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami,
          10. składa Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej Gminy,
          11. gospodaruje mieniem komunalnym,
          12. zatwierdza czynności podjęte przez Burmistrza w trybie art. 32 Ustawy,
          13. opracowuje projekt Regulaminu Organizacyjnego Urzędu i projekty jego zmian,
          14. wnioskuje o zwołanie Sesji,
          15. prowadzi rejestr składników mienia komunalnego oraz rejestr podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia,
          16. wprowadza w drodze uchwały na terenie Gminy obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych na cele zorganizowanej akcji społecznej mającej na celu zwalczanie klęsk żywiołowych.
        2. Zarząd wykonuje swoje zadania i funkcje przy pomocy Urzędu.
        3. Zarząd składa na Sesjach informacje o swojej pracy w okresie między Sesjami.

        § 57

        Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

        1. reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
        2. organizowanie pracy Zarządu,
        3. zgłaszanie Radzie kandydatur na stanowisko Zastępcy Burmistrza, członków Zarządu, Sekretarza, Skarbnika,
        4. kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
        5. kierowanie pracą Urzędu,
        6. współdziałanie z organami sołectw i osiedla,
        7. ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdań z jego wykonania,
        8. podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych. Zarząd niezwłocznie rozpatruje zatwierdzenie tych czynności,
        9. nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy,
        10. wyznaczanie spośród mianowanych pracowników samorządowych rzecznika dyscyplinarnego,
        11. wykonywanie czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy.

        C z ę ś ć V

        Samorządowe jednostki pomocnicze

        § 58

        1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi Gminy są Sołectwa i Osiedle.
        2. Sołectwa i Osiedle tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
        3. Utworzenie jednostki pomocniczej powinno poprzedzać następujące postępowanie:
          1. inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do organów Gminy, lub do minimum 10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować,
          2. projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia jednostki,
          3. przebieg granic jednostki pomocniczej powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, komunikacyjne oraz istniejące więzi społeczne,
          4. konsultacje w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej przeprowadza Zarząd na zebraniach wiejskich organizowanych na zasadach, jak wybory Przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych.
        4. Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna w szczególności określać jej nazwę, obszar, granice, siedzibę, sposób opublikowania uchwały i datę wejścia jej w życie.
        5. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala statut, który określi jej organizację i zakres działania, a w szczególności – organy i zakres ich kompetencji, zadania, zasady przekazywania mienia komunalnego do korzystania oraz sposób zarządzania mieniem i rozporządzania dochodami z tego tytułu, zasady przekazywania środków budżetowych oraz uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej, zasady i tryb wyboru oraz odwołania organów wykonawczych, zasady kontroli przez organy Gminy.
        6. Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego Statutu dotyczące ich tworzenia.

        Osiedle wiązów

        § 59

        1. Mieszkańcy osiedla podejmują decyzje za pośrednictwem organów osiedla.
        2. Organem uchwałodawczym w osiedlu jest Ogólne Zebranie Mieszkańców.
        3. Organem wykonawczym w osiedlu jest Zarząd Osiedla, który reprezentuje osiedle na zewnątrz. Na czele Zarządu Osiedla stoi Przewodniczący.
        4. Kompetencje organów osiedla określa Statut Osiedla, uwzględniający postanowienia niniejszego Statutu.
        5. Wybory do organów osiedla zarządza i przeprowadza, według ustalonej ordynacji wyborczej, Rada.

        § 60

        1. Zarząd Osiedla reprezentuje jego mieszkańców wobec organów i jednostek organizacyjnych Gminy.
        2. Zarząd Osiedla realizuje swoje zadania, współpracując z organami Gminy oraz instytucjami i organizacjami działającymi na terenie osiedla.

        § 61

        1. Osiedle nie posiada własnego budżetu. Osiedle prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy na zasadach określonych w Statucie Osiedla.
        2. Organy osiedla zarządzają mieniem komunalnym, przekazanym przez Gminę i korzystają z niego, ponosząc odpowiedzialność za straty. Tryb przekazywania mienia, składniki mienia oraz zakres zarządu nim określa odrębna uchwała Rady.

        § 62

        Do właściwości Ogólnego Zebrania Mieszkańców osiedla należy:

        1. wybór i odwołanie Zarządu Osiedla,
        2. opiniowanie projektów przedsięwzięć Rady i Zarządu, dotyczących mieszkańców i terenu osiedla,
        3. opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego osiedla,
        4. przedstawianie Radzie do końca lutego każdego roku oceny funkcjonowania na obszarze osiedla administracji samorządowej w zakresie obsługi mieszkańców, współpracy z samorządem osiedla, realizacji inwestycji komunalnych, zarządzania mieniem komunalnym,
        5. wspieranie inicjatyw społecznych w osiedlu zmierzających do poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług,
        6. współudział w tworzeniu planu budżetu Gminy w części związanej z działalnością osiedla – odpowiednie wnioski należy składać do 15 października każdego roku,
        7. inne sprawy wynikające ze Statutu Osiedla.

        § 63

        1. Kontrolę nad działalnością osiedla sprawuje Rada oraz Burmistrz.
        2. W imieniu Rady działalność osiedla nadzoruje Przewodniczący, współpracuje w tym zakresie z odpowiednimi komisjami Rady.
        3. Zarząd Osiedla przedkłada Przewodniczącemu Rady do końca lutego każdego roku sprawozdanie z działalności osiedla za poprzedni rok. W sprawozdaniu należy umieścić informację o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje Zarząd Osiedla oraz o kosztach jego eksploatacji.
        4. Przewodniczący Rady ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania osiedla oraz może uczestniczyć w posiedzeniach organów osiedla.
        5. Zarząd osiedla zobowiązany jest do przedłożenia Przewodniczącemu Rady uchwał Ogólnego Zebrania Mieszkańców w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
        6. Skreślony.

        § 64

        W przypadku powstania sporu między organami osiedla i administracją samorządową, rozstrzygniecie podejmuje Rada, po uprzednim przeprowadzeniu mediacji.

        Sołectwo

        § 65

        1. Mieszkańcy sołectwa podejmują decyzje za pośrednictwem organów sołectwa.
        2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest Zebranie Wiejskie.
        3. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys, który reprezentuje sołectwo na zewnątrz.
        4. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
        5. Kompetencje organów sołectwa określa Statut Sołectwa.
        6. Wybory organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada według procedury ustalonej w Statucie Sołectwa.

        § 66

        1. Sołectwo nie posiada własnego budżetu. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy na zasadach określonych w Statucie Sołectwa.
        2. Organy sołectwa zarządzają mieniem komunalnym, przekazanym przez Gminę i korzystają z niego, ponosząc odpowiedzialność za straty. Tryb przekazywania mienia, składniki mienia oraz zakres zarządu nim określa odrębna uchwała Rady.

        § 67

        Do właściwości Zebrania Wiejskiego należą wszystkie sprawy istotne dla mieszkańców sołectwa, a w szczególności:

        1. wydawanie opinii w części dotyczących sołectwa, przedstawianie do konsultacji przez Radę projektów uchwał w sprawach planu zagospodarowania przestrzennego, planu budżetu na dany rok i innych uchwał Rady,
        2. podejmowanie uchwał w sprawie dysponowania mieniem sołectwa, w tym również środkami pieniężnymi przyznanymi sołectwu z budżetu Gminy,
        3. uchwalanie najpóźniej do 15 października każdego roku wniosków w celu rozpatrzenia ich przez Radę i ewentualne ich uwzględnienie w budżecie Gminy na następny rok,
        4. w przypadku planowania w budżecie Gminy wydatków na sołectwa, związanych z budową urządzeń komunalnych lub budową infrastruktury sołectwa, uchwalanie wysokości udziału mieszkańców w budowie tych urządzeń oraz sposobu zbierania środków od mieszkańców lub instytucji i jednostek organizacyjnych, usytuowanych na terenie sołectwa,
        5. wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej.

        § 68

        1. Kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje Rada oraz Burmistrz.
        2. W imieniu Rady działalność sołectwa nadzoruje Przewodniczący, współpracując w tym zakresie z odpowiednimi komisjami Rady.
        3. Sołtys przedkłada Przewodniczącemu Rady do końca lutego każdego roku sprawozdanie z działalności sołectwa za poprzedni rok. W sprawozdaniu należy umieścić informacje o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje sołectwo oraz o kosztach jego eksploatacji.
        4. Przewodniczący Rady ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania sołectwa oraz może uczestniczyć w posiedzeniach Zebrania Wiejskiego oraz organów wykonawczych sołectwa.
        5. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Przewodniczącemu uchwał Zebrania Wiejskiego w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

        § 69

        W przypadku powstania sporu między organami sołectwa i administracją samorządową, rozstrzygnięcie podejmuje Rada, po uprzednim przeprowadzeniu mediacji.

        C z e ś ć VI

        Zasady i tryb przeprowadzania referendum

        § 70

        1. Referendum może być przeprowadzone w sprawach ważnych dla Gminy.
        2. Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:
          1. samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,
          2. odwołania Rady przed upływem kadencji.

        § 71

        Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytania, przedstawione na urzędowej karcie do głosowania.

        § 72

        W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy Gminy, posiadający czynne prawo wyborcze.

        § 73

        1. Referendum przeprowadza Rada z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców, uprawnionych do głosowania.
        2. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.
        3. Referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.
        4. Wynik referendum jest rozstrzygnięty, jeżeli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod głosowanie opowiedziało się więcej niż połowa biorących udział w referendum.

        § 74

        1. Kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum określa Zarząd.
        2. Kalendarz podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz na terenie Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty.

        § 75

        Do przeprowadzenia referendum i ustalenia jego wyników Rada powołuje gminną komisję ds. referendum oraz obwodowe komisje ds. referendum.

        § 76

        1. Koszty związane z przeprowadzeniem referendum pokrywa się z budżetu gminy.
        2. Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa.

        C z ę ś ć VII

        Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

        § 77

        1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe, należące do Gminy oraz mienie komunalnych jednostek organizacyjnych i komunalnych osób prawnych.
        2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy, bądź inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane w celu realizacji zadań własnych Gminy. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te podmioty określają organy Gminy.
        3. Mieniem pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest odrębna zgoda Zarządu.

        § 78

        1. Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
        2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

        § 79

        1. Zarząd przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy uwzględniając przepisy właściwych ustaw, uchwały Rady w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, a także wskazówki Rady.
        2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego, Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz przedstawia projekt celem zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
        3. Uchwałę budżetową Rada uchwala do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego. Do czasu uchwalenia budżetu, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie. Zarząd jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w projekcie uchwały budżetowej.
        4. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd, sprawując nadzór nad realizacją określonych uchwałą budżetową dochodów i wydatków budżetu Gminy.
        5. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna, Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

        § 80

        Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych, a także zakres i formę informacji z wykonania budżetu Gminy.

        § 81

        Zarząd ma prawo do dokonywania zmian w budżecie Gminy w zakresie i granicach określonych przepisami prawa, z wyjątkiem przeniesień wydatków między działami.

        C z ę ś ć VIII

        Pracownicy samorządowi

        § 81a

        Pracownikami samorządowymi są pracownicy zatrudnieni w Urzędzie, Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej oraz Zakładzie Gospodarki Komunalnej.

        § 82

        1. Na podstawie wyboru pracownikiem samorządowym jest Burmistrz.
        2. Nawiązanie stosunku pracy następuje z chwilą wyboru przez Radę. Stosunek pracy z Burmistrzem w imieniu rady nawiązuje Przewodniczący.

        § 83

        1. Na podstawie powołania pracownikami samorządowymi są Sekretarz i Skarbnik.
        2. Burmistrz wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec osób wymienionych w ust. 1.

        § 84

        1. Stosunek pracy z osobami zajmującymi stanowiska Kierowników Referatów nawiązuje się na podstawie mianowania, po upływie jednego roku zatrudnienia na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę.
        2. Rada może w drodze uchwały określić warunki i tryb sprawdzenia kwalifikacji osób, o których mowa w ust. 1.
        3. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych, Rada powołuje komisje dyscyplinarne I i II instancji według zasad określonych w odrębnych przepisach.

        § 85

        Pozostali pracownicy zatrudniani są w ramach umowy o pracę.

        § 86

        1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników samorządowych oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
        2. Burmistrz wykonuje czynności zmieniające stosunek pracy pracowników samorządowych przewidzianych w obowiązujących przepisach prawa.
        3. Burmistrz rozpatruje odwołania od kar porządkowych i upomnień nakładanych przez bezpośrednich przełożonych pracownika samorządowego.

        C z ę ś ć IX

        Postanowienia końcowe

        § 87

        W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, Gmina może wchodzić w związki komunalne oraz zawierać porozumienia z innymi gminami.

        § 88

        1. Przepisy gminne ogłaszane są przez rozplakatowanie uchwał w miejscach publicznych i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Wiązów w terminie do 7 dni od ich podjęcia i wchodzą w życie z dniem ogłoszenia lub w terminie późniejszym, określonym w uchwale.
        2. Urząd prowadzi zbiór przepisów prawnych i gminnych, dostępnych do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu.

        § 89

        W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.

        § 90

        Statut uchwala się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Rady. Zmiana Statutu następuje w trybie, w jakim został on uchwalony.

        § 91

        Statut wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

         

         

        Załącznik nr 1 do Statutu Miasta i Gminy Wiązów

        Załącznik nr 2 do Statutu Miasta i Gminy Wiązów

         

         

         

        Herbem Miasta i Gminy Wiązów jest głowa św. Jana Chrzciciela wewnątrz okrągłej misy na czerwonym polu. W górnych rogach pola dwie lilie koloru białego z czarnym konturem. Głowa biała z czarnymi włosami i brodą, misa koloru żółtego z podwójnym czarnym konturem.

         

        Załącznik nr 3 do Statutu Miasta i Gminy Wiązów

         

         

         

        Flagą Miasta i Gminy Wiązów jest płat tkaniny w kolorach: żółtym, czerwonym i białym ułożonymi poziomo. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8.

        Zezwala się na umieszczenie herbu na tle flagi.

         

         

        Załącznik nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Wiązów

         

         

        Załącznik nr 5 do Statutu Miasta i Gminy Wiązów

         

         

         

         

        Pieczęcią Gminy jest okrągła pieczęć o średnicy 32 mm zawierająca rysunek herbu, wokół którego jest umieszczony napis: MIASTO I GMINA WIĄZÓW oraz data 1252.

         

        Załącznik nr 6 do Statutu Miasta i Gminy Wiązów

        Wykaz jednostek organizacyjnych

        Miasta i Gminy Wiązów

          1. Urząd Miasta i Gminy w Wiązowie,
          2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wiązowie,
          3. Gminny Ośrodek Kultury, Bibliotek, Sportu i Rekreacji w Wiązowie,
          4. Zakład Gospodarki Komunalnej w Wiązowie,
          5. Gimnazjum Publiczne w Wiązowie,
          6. Szkoła Podstawowa w Wiązowie,
          7. Szkoła Podstawowa w Wawrzyszowie,
          8. Szkoła Podstawowa w Jaworowie,
          9. Szkoła Podstawowa w Witowicach,
          10. Przedszkole Miejskie w Wiązowie.