Poz. 759 |
|
PREZES URZĘDU REGULACJI ENERGETY KIOWA-820/9356-A/19/2000/I/RK |
Warszawa, dnia 22 listopada 2000 r. |
DECYZJA Na podstawie art. 47 ust. 2 w związku z art. 30 ust. 1, art. 45 i art. 23 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 43, poz. 489 i Nr 48, poz. 555) oraz w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjneg o (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz.185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442 i Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122, poz. 593, z 1995 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 74, poz. 368, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 944 z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 268), |
po rozpatrzeniu wniosku Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zwanej dalej “Wnioskodawcą” posiadającej statystyczny numer identyfikacyjny REGON: 011263946 z dnia 27 lipca 1999 r. (zna k: 2060/ZUN) o zatwierdzenie taryfy dla ciepła, uzupełnionego pismem z dnia 27 czerwca 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-27/2000), pismem z dnia 31 lipca 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-29/2000), pismem z dnia 7 września 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-30/2000), pismem z dnia 2 października 2000 r. (znak: BP-ZUN--6681-31/2000) oraz pismem z dnia 7 listopada 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-32/2000)postanawiam odmówić zatwierdzenia przedstawionej taryfy dla ciepła |
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, na wniosek Wojskowej Agencji Mieszkaniowej posiadającej koncesje:
w dniu 28 lipca 1999 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie zatwierdzenia taryfy dla ciepła, ustalonej przez Wnioskodawcę.
Postępowanie to, na skutek pisma Wnioskodawcy z dnia 9 września 1999 r. (znak: 2492/ZUN) zostało zawieszone. Postępowanie zostało wznowione na wniosek Wnioskodawcy w dniu 27 czerwca 2000 r. (pismo znak: BP-ZUN-6681-27/2000).
Zgodnie z załącznikami do udzielonych Wnioskodawcy koncesji, jest on uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na:
Wnioskodawca w trakcie postępowania administracyjnego modyfikował taryfę, motywując to faktem, iż Wojskowa Agencja Mieszkaniowa znajduje się w fazie ciągłych przekształceń, dlatego też, podczas trwania postępowania, w części grup odbiorców zrezygnował z działalności polegającej na dostarczaniu ciepła do odbiorcy. Wnioskodawca ustalił ostatecznie ilość grup odbiorców w taryfie na 91.
Na podstawie analizy zgromadzonej w trakcie postępowania administracyjnego dokumentacji (przesłane przez Wnioskodawcę pisma: z dnia 27 czerwca 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-27/2000), dnia 31 lipca 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-29/2000), z dnia 7 września 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-30/2000) oraz z dnia 2 października 2000 r.
(znak: BP-ZUN-6681-31/2000), z dnia 7 listopada 2000 r. (znak: BP-ZUN-6681-32/2000) stwierdzono, że Wnioskodawca opracował taryfę niezgodnie z art. 45 i 46 ustawy – Prawo energetyczne poprzez ustalenie w sposób nieprawidłowy cen i stawek opłat zawartych w przedstawionej do zatwierdzenia taryfie dla ciepła.W uzasadnieniu do wniosku taryfowego Wnioskodawca przedstawił koszty, o których stwierdza, że stanowią podstawę kalkulacji bazowych cen i stawek opłat w taryfie.
Przeprowadzona analiza przedstawionych kos
ztów i dokonana na ich podstawie kalkulacja dowodzi, że w grupach odbiorców: D-11, E-020, E-022, D-10, D-04, D-12, E-03, E-04, D-16, D-17, D-05, D-18, D-06, D-07, B-03, E-023, E-030 ceny i stawki opłat ustalone w taryfie nie wynikają z kosztów, które Wnioskodawca przedstawił jako uzasadnione. Przykładowo, dla grupy odbiorców D-11 cenę za zamówioną moc cieplną w taryfie ustalono w wysokości 7160 zł/MW/m-c, zaś cenę ciepła w wysokości 24,88 zł/GJ, natomiast szczegółowa analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu danych dotyczących tej grupy odbiorców wskazuje, że:Z kolei dla grupy od
biorców oznaczonej symbolem E-030 ustalono w taryfie cenę za zamówioną moc cieplną w wysokości 1654,75 zł/MW/m-c, zaś cenę ciepła w wysokości 17,58 zł/GJ.Analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu danych dotyczących tej grupy odbiorców dowodzi, że:
W przypadku zaś grupy odbiorców D-18 Wnioskodawca ustalił w taryfie stawkę opłaty stałej za usługi przesyłowe w wysokości 198,96 zł/MW/m-c i stawkę opłaty zmiennej za usługi przesyłowe w wysokości 0,61 zł/GJ. Analiza zaś przedstawionych przez Wnioskodawcę danych pokazuje, że opłata stała za usługi przesyłowe dla tej grupy odbiorców powinna wynosić 176,05 zł/MW/m-c, zaś opłata zmienna za usługi przesyłowe powinna wynosić 0,52 zł/GJ.
W przypadku grupy odbiorców D-16 Wnioskodawca ustalił w taryfie stawkę opłaty abonamentowej w wysokości 11,42 zł/przyłącze/m-c. Analiza zaś przedstawionych przez Wnioskodawcę danych pokazuje, że opłata ta winna wynosić 10,88 zł/przyłącze/m-c.
Należy zaznaczyć, że podobnie w sposób nieprawidłowy zostały ustalone w taryfie ceny i stawki opłat dla pozostałych 13 ww. grup odbiorców; wykazują one rozbieżności od wartości, które otrzymuje się po przeprowadzeniu kalkulacji zgodnej z obecnie obowiązującymi przepisami, na bazie przedstawionych przez Wnioskodawcę kosztów i danych na temat wielkości fizycznych ciepła, mocy cieplnej i liczby przyłączy. Na takie niezgodności zwracano uwagę Wnioskodawcy w skierowanych do niego wezwaniach: z dnia 7 sierpnia 2000 r. (znak: OWA-820/9356-A/10/2000/I), z dnia 19 września 2000 r. (znak: OWA-820/9356--A/14/2000/I) i z dnia 26 października 2000 r. (znak: OWA-820/9356-A/17/2000/I). Pomimo tych wezwań, przedstawione przez Wnioskodawcę w dniu 7 listopada 2000 r. dokumenty (znak: BP-ZUN-6681-32/2000) nadal zawierają niezgodności w zakresie sporządzonych kalkulacji, w tym również błędy rachunkowe.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w toku postępowania administracyjnego Wnioskodawca przedstawił wprawdzie dokumenty, które w jego ocenie miały potwierdzać koszty poniesione w okresie bazowym, to jednak zarówno te dokumenty jak i sposób przedstawienia w nich informacji uniemożliwia precyzyjne ustalenie kosztów uzasadnionych prowadzenia działalności polegającej na wytwarzaniu, przesyłaniu i dystrybucji oraz obrotu ciepłem, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1. W szczególności przy tym w przypadku grupy odbiorców E-018, dla której Wnioskodawca ustalił w taryfie cenę za zamówioną moc cieplną w wysokości 9640,69 zł/MW/m-c i cenę ciepła w wysokości 30,89 zł/GJ, nie przedstawił on kosztów uzasadnionych, na podstawie których te ceny ustalono. Zatem analiza zasadności kwalifikacji poszczególnych kosztów w poczet kosztów uzasadnionych stanowiących podstawę kalkulacji cen i stawek opłat w taryfie, jak i sposobu kalkulacji w tej grupie jest niemożliwa z powodu braku fundamentalnych danych.
Ze względu na powyższe, biorąc pod uwagę czas trwania postępowania administracyjnego, przez co Wnioskodawca miał wielokrotną możliwość usunięcia niezgodności, postanowiłem orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Odwołanie należy przesłać na adres Oddziału Centralnego Urzędu Regulacji Energetyki w Warszawie, ul. Żurawia 4A, 00-503 Warszawa.
Z upoważnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
DYREKTOR
ODDZIAŁU CENTRALNEGO
URZĘDU REGULACJI ENERGETYKI
W WARSZAWIE
KRYSTYNA GROMCZYŃSKA