Poz. 49 UCHWAŁA NR XIII/111/99RADY GMINY MARCINOWICE z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Marcinowice Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Gminy Marcinowice uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy Marcinowice uchwalonym uchwałą nr XXVI/133/96 z dnia 26 kwietnia 1996 r., tekst ujednolicony na podstawie uchwały nr X/81/99 z dnia 10 września 1999 r. wprowadza się następujące zmiany:
1. w § 1 ust. 2 skreśla się wyraz “terytorialnym” i w to miejsce wstawia się wyraz “gminnym”,
2. w § 2 ust. 1 skreśla się wyraz “wałbrzyskim” i w to miejsce wstawia się wyraz “dolnośląskim”,
3. w § 4 ust. 2 po wyrazie “zadaniem” dodać wyraz “własnym”,
4. wprowadza się § 4a w brzmieniu:
Ҥ 4a
1) Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z obowiązujących ustaw i zadania wynikające z porozumień zawartych z organami tej administracji.
2) do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do ich realizacji.
3) wykaz zadań zleconych przez administrację rządową i przyjętych przez Gminę na podstawie odrębnych por
ozumień stanowi załącznik nr 4 do Statutu”.5. w § 5 pkt 3 dodaje się zdanie: “ Z inicjatywą uchwałoda
wczą występuje Zarząd Gminy, radni, Komisje, Wójt”.6. w § 6 ust.1 skreślić wyraz “swoje” i po wyrazie “zadania” dodać wyrazy “własne i zlecone z zakresu administracji rządowej”,
wprowadza się ust. 3 i 4a w brzmieniu:
ust. 3: “Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 2 do Statutu”,
ust. 4: “Wykaz spółek z udziałem gminy stanowi załącznik nr 6 o brzmieniu:
1. Zakład Usług Wodnych i Komunalnych spółka z o.o. w Marcinowicach”.
7. w § 7 otrzymuje brzmienie: “Gmina oraz inna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadku okr
eślonym w odrębnej ustawie8. w § 8 ust.2 otrzymuje brzmienie:
”2) Zasady i tryb postępowania przeprowadzania wyborów do Rad Gminy określa odrębna ustawa”,
9. w § 9 dodaje się ust. 5 o brzmieniu:
“5) w sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie do trybu przeprowadzania referendum stosuje się przepisy odpowiednich ustaw”.
10. w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie: “W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego organu, jeżeli prowadzi obrady pod nieobecność Przewodniczącego”.
11. w § 15 wyraz “wałbrzyskiego” zastępuje się wyrazem “dolnośląskiego”,
12. w § 18 skreśla się ust. 6,
13. § 19 otrzymuje brzmienie:
“Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, uchwały c
yframi rzymskimi i arabskimi, przy czym numer stanowiący cyfrę rzymską informuje o numerze Sesji, zaś numer zapisany cyframi arabskimi informuje o numerze uchwały i roku jej podjęcia”.14. § 24 otrzymuje brzmienie:
1. “Komisja Rewizyjna przeprowadza na zlecenie Rady Gminy kontrole, których celem jest sprawdzenie wywiązywania się kontrolowanych z obowiązków wynikających z przepisów prawnych, a w szczególności zbadania gospodarki finansowej, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości”.
2. Kontrola przeprowadzana jest na podstawie uchwały Rady i pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady, określającego podmiot, zakres i osoby upoważnione do jej przeprowadzenia. W przypadkach szczególnie uzasadnionych kontrole zlecić może Przewodniczący Rady, informując o tym Radnych na najbliższej Sesji, celem podjęcia stosownej uchwały.
3. Postępowanie kontrolne przeprowadzane jest w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
4. Kontrolujący w zakresie wynikającym ze stosownej uchwały Rady, są w szczególności upoważnieni do:
a) wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych Gminy,
b) żądania okazania majątku Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy podlegającego kontroli oraz dokonanie jego oglę
dzin,c) żądanie udostępnianie akt, ksiąg i wszelkiego r
odzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz dokonania z nich odpisów, wyciągów i notatek.5. Kontrolujący mogą zażądać wydania za pokwitowaniem akt, księgi dokumentów, o których mowa w ust. 4 lit c.
6. Kierownik kontrolowanego podmiotu, osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego podmiotu lub pracownik, są zobowiązani zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wykonanie czynności, o których mowa w ust. 4 i 5.
7. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych dostarczyć kierownikowi kontrolowanego podmiotu lub osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego podmiotu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz dowodów osobistych.
8. W razie nieobecności osób wymienionych w ust. 7 up
oważnienie oraz dowody osobiste okazywane są pracownikowi lub osobie czynnej w miejscu wszczęcia kontroli.9. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliw
ości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu”.15. § 26 otrzymuje brzmienie:
1. “Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole.
2. Protokół kontroli zawiera:
a) wskazania kontrolowanego,
b) wskazania osób kontrolujących,
c) określenie przedmiotu i zakresu kontroli,
d) opis dokonanych ustaleń,
e) przedstawienie dowodów,
f) pouczenie o prawie złożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń.
3. Protokół sporządzony jest w ciągu 7 dni od daty zakończonej kontroli w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu kontrolujący doręcza kontrolowanemu.
4. Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu może w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zastrzeżenia lub wyjaśnienie wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.
5. Drugi egzemplarz protokółu wraz z wyjaśnieniami ko
ntrolowanego Przewodniczący Komisji Rewizyjnej doręcza Przewodniczącemu Rady celem jego przedstawienia na najbliższej Sesji Rady.6. Wyniki kontroli wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieg
aniem ich na przyszłość oraz7. usprawnieniom działalności, która była przedmiotem kontroli Przewodniczący Rady przedkłada Radzie”.
16. § 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“Rada odrębną uchwałą określa warunki płacy dla Wójta Gm
iny. Wójt określa wynagrodzenie dla Zastępcy Wójta.17. w § 39 skreśla się ust. 3.
18. w § 48 ust. 2 skreśla się słowa “Sesji Rady oraz” i wpro-wadza się ust. 3 o brzmieniu:
3) ”Rada może ustanowić zasady na jakich Sołtysowi za udział w Sesji Rady będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej”.
19. w § 57 skreśla się słowo “terytorialnym” wpisując “gminnym”.
20. § 58 otrzymuje brzmienie:
“Wójt i Zastępca Wójta są pracownikami samorządowymi, którzy są zatrudnieni na podstawie wyboru dokonanego uchwałą Rady Gminy. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Wójta wykonuje w imieniu Rady Gminy jej Przewodniczący. W stosunku do Zastępcy Wójta – Wójt – (Prz
ewodniczący Zarządu Gminy).21. § 59 otrzymuje brzmienie:
“1) Sekretarz Gminy i Skarbnik zatrudnieni są na podstawie powołania.
2) Sekretarza i Skarbnika Gminy (Głównego Księgowego Budżetu) powołuje i odwołuje Rada Gminy na wniosek Wójta.
3) Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje wobec tych osób Wójt – Przewodniczący Zarządu”.
§ 2
Uchwała podlega ogłoszeniu na terenie gminy przez
rozplakatowanie.§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
ZYGMUNT PANUSIAK