Poz. 49

UCHWAŁA NR XIII/111/99

RADY GMINY MARCINOWICE

z dnia 29 grudnia 1999 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy Marcinowice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Gminy Marcinowice uchwala, co następuje:

 

§ 1

W Statucie Gminy Marcinowice uchwalonym uchwałą nr XXVI/133/96 z dnia 26 kwietnia 1996 r., tekst ujednolicony na podstawie uchwały nr X/81/99 z dnia 10 września 1999 r. wprowadza się następujące zmiany:

1. w § 1 ust. 2 skreśla się wyraz “terytorialnym” i w to miejsce wstawia się wyraz “gminnym”,

2. w § 2 ust. 1 skreśla się wyraz “wałbrzyskim” i w to miejsce wstawia się wyraz “dolnośląskim”,

3. w § 4 ust. 2 po wyrazie “zadaniem” dodać wyraz “własnym”,

4. wprowadza się § 4a w brzmieniu:

Ҥ 4a

1) Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z obowiązujących ustaw i zadania wynikające z porozumień zawartych z organami tej administracji.

2) do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do ich realizacji.

3) wykaz zadań zleconych przez administrację rządową i przyjętych przez Gminę na podstawie odrębnych porozumień stanowi załącznik nr 4 do Statutu”.

5. w § 5 pkt 3 dodaje się zdanie: “ Z inicjatywą uchwałodawczą występuje Zarząd Gminy, radni, Komisje, Wójt”.

6. w § 6 ust.1 skreślić wyraz “swoje” i po wyrazie “zadania” dodać wyrazy “własne i zlecone z zakresu administracji rządowej”,

wprowadza się ust. 3 i 4a w brzmieniu:

ust. 3: “Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 2 do Statutu”,

ust. 4: “Wykaz spółek z udziałem gminy stanowi załącznik nr 6 o brzmieniu:

1. Zakład Usług Wodnych i Komunalnych spółka z o.o. w Marcinowicach”.

7. w § 7 otrzymuje brzmienie: “Gmina oraz inna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadku określonym w odrębnej ustawie

8. w § 8 ust.2 otrzymuje brzmienie:

”2) Zasady i tryb postępowania przeprowadzania wyborów do Rad Gminy określa odrębna ustawa”,

9. w § 9 dodaje się ust. 5 o brzmieniu:

“5) w sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie do trybu przeprowadzania referendum stosuje się przepisy odpowiednich ustaw”.

10. w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie: “W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego organu, jeżeli prowadzi obrady pod nieobecność Przewodniczącego”.

11. w § 15 wyraz “wałbrzyskiego” zastępuje się wyrazem “dolnośląskiego”,

12. w § 18 skreśla się ust. 6,

13. § 19 otrzymuje brzmienie:

“Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, uchwały cyframi rzymskimi i arabskimi, przy czym numer stanowiący cyfrę rzymską informuje o numerze Sesji, zaś numer zapisany cyframi arabskimi informuje o numerze uchwały i roku jej podjęcia”.

14. § 24 otrzymuje brzmienie:

1. “Komisja Rewizyjna przeprowadza na zlecenie Rady Gminy kontrole, których celem jest sprawdzenie wywiązywania się kontrolowanych z obowiązków wynikających z przepisów prawnych, a w szczególności zbadania gospodarki finansowej, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości”.

2. Kontrola przeprowadzana jest na podstawie uchwały Rady i pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady, określającego podmiot, zakres i osoby upoważnione do jej przeprowadzenia. W przypadkach szczególnie uzasadnionych kontrole zlecić może Przewodniczący Rady, informując o tym Radnych na najbliższej Sesji, celem podjęcia stosownej uchwały.

3. Postępowanie kontrolne przeprowadzane jest w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

4. Kontrolujący w zakresie wynikającym ze stosownej uchwały Rady, są w szczególności upoważnieni do:

a) wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych Gminy,

b) żądania okazania majątku Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy podlegającego kontroli oraz dokonanie jego oględzin,

c) żądanie udostępnianie akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz dokonania z nich odpisów, wyciągów i notatek.

5. Kontrolujący mogą zażądać wydania za pokwitowaniem akt, księgi dokumentów, o których mowa w ust. 4 lit c.

6. Kierownik kontrolowanego podmiotu, osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego podmiotu lub pracownik, są zobowiązani zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wykonanie czynności, o których mowa w ust. 4 i 5.

7. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych dostarczyć kierownikowi kontrolowanego podmiotu lub osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego podmiotu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz dowodów osobistych.

8. W razie nieobecności osób wymienionych w ust. 7 upoważnienie oraz dowody osobiste okazywane są pracownikowi lub osobie czynnej w miejscu wszczęcia kontroli.

9. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu”.

15. § 26 otrzymuje brzmienie:

1. “Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole.

2. Protokół kontroli zawiera:

a) wskazania kontrolowanego,

b) wskazania osób kontrolujących,

c) określenie przedmiotu i zakresu kontroli,

d) opis dokonanych ustaleń,

e) przedstawienie dowodów,

f) pouczenie o prawie złożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń.

3. Protokół sporządzony jest w ciągu 7 dni od daty zakończonej kontroli w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu kontrolujący doręcza kontrolowanemu.

4. Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu może w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zastrzeżenia lub wyjaśnienie wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.

5. Drugi egzemplarz protokółu wraz z wyjaśnieniami kontrolowanego Przewodniczący Komisji Rewizyjnej doręcza Przewodniczącemu Rady celem jego przedstawienia na najbliższej Sesji Rady.

6. Wyniki kontroli wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieganiem ich na przyszłość oraz

7. usprawnieniom działalności, która była przedmiotem kontroli Przewodniczący Rady przedkłada Radzie”.

16. § 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Rada odrębną uchwałą określa warunki płacy dla Wójta Gminy. Wójt określa wynagrodzenie dla Zastępcy Wójta.

17. w § 39 skreśla się ust. 3.

18. w § 48 ust. 2 skreśla się słowa “Sesji Rady oraz” i wpro-wadza się ust. 3 o brzmieniu:

3) ”Rada może ustanowić zasady na jakich Sołtysowi za udział w Sesji Rady będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej”.

19. w § 57 skreśla się słowo “terytorialnym” wpisując “gminnym”.

20. § 58 otrzymuje brzmienie:

“Wójt i Zastępca Wójta są pracownikami samorządowymi, którzy są zatrudnieni na podstawie wyboru dokonanego uchwałą Rady Gminy. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Wójta wykonuje w imieniu Rady Gminy jej Przewodniczący. W stosunku do Zastępcy Wójta – Wójt – (Przewodniczący Zarządu Gminy).

21. § 59 otrzymuje brzmienie:

“1) Sekretarz Gminy i Skarbnik zatrudnieni są na podstawie powołania.

2) Sekretarza i Skarbnika Gminy (Głównego Księgowego Budżetu) powołuje i odwołuje Rada Gminy na wniosek Wójta.

3) Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje wobec tych osób Wójt – Przewodniczący Zarządu”.

§ 2

Uchwała podlega ogłoszeniu na terenie gminy przez rozplakatowanie.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

ZYGMUNT PANUSIAK