Poz. 40

UCHWAŁA NR XVIII/124/99

RADY MIEJSKIEJ DZIERŻONIOWA

z dnia 18 października 1999 r.

w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. nr 13 poz.74 z 1996 r. z późn. zm.) oraz art. 26 i art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (jednolity tekst Dz. U. nr 15 poz. 139 z 1999 r. z późn. zm.) oraz uchwały nr XLV/361/97 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 29 września 1997 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Dzierżoniowa, Rada Miejska Dzierżoniowa uchwala miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w zachodniej części miasta Dzierżoniowa zwany dalej planem miejscowym.

 

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego objęto obszar o powierzchni ok. 20 ha położony na terenie miasta Dzierżoniowa, w jego zachodniej części. Od południa przylega bezpośrednio do ul. Kilińskiego, od zachodu do granic administracyjnych miasta oraz w części do istniejącego terenu W.S.S.E., od północy do linii kolejowej w kierunku Jaworzyny Śląskiej, od wschodu zaś do kompleksu ogrodów działkowych.

§ 2

Celem regulacji zawartych w ustaleniach zmiany planu jest:

1) realizacja interesów publicznych, szczególnie w zakresie zadań własnych a także związanych z ochroną środowiska,

2) umożliwienie powiększenia terenu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dla lokalizacji planowanych nowych podmiotów gospodarczych.

§ 3

1. Integralną częścią planu miejscowego jest rysunek planu stanowiący załącznik graficzny do niniejszej uchwały, składający się z trzech arkuszy.

2. Oznaczenia graficzne występujące na rysunku planu miejscowego są obowiązującymi ustaleniami planu.

§ 4

1. Ilekroć w przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:

1) planie – należy przez to rozumieć ustalenia planu, o którym mowa w § 1 uchwały, o ile z treści przepisu nie wynika inaczej,

2) uchwale – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Miejskiej Dzierżoniowa, o ile z treści przepisu nie wynika inaczej,

3) przepisach szczególnych i odrębnych – należy przez to rozumieć przepisy ustaw wraz z aktami wykonawczymi,

4) rysunku planu – należy przez to rozumieć rysunek planu sporządzony na mapie w skali 1:2 000, składający się z trzech ponumerowanych arkuszy, stanowiący załącznik graficzny do niniejszej uchwały,

5) obszarze – należy przez to rozumieć obszar o określonym rodzaju przeznaczenia, wyznaczony na rysunku planu liniami rozgraniczającymi lub granicami opracowania planu.

§ 5

1. Przedmiotem ustaleń planu są:

1) tereny przemysłowe oznaczone na rysunku planu symbolem – “P”,

2) tereny składowe oznaczone symbolem – “S”,

3) tereny budownictwa oznaczone – “B”,

4) tereny komunikacji oznaczone na rysunku planu symbolem – “K”,

5) tereny wód otwartych i cieków oznaczone symbolem – “W”,

6) tereny zieleni oznaczone symbolem – “Z”.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1 ustala się przeznaczenie podstawowe oraz przeznaczenie dopuszczalne lub towarzyszące.

3. Małe litery towarzyszące funkcji komunikacyjnej tj. “K” oznaczają odpowiednio:

1) “z” – drogę zbiorczą,

2) “l” – drogę lokalną,

3) “d” – drogę dojazdową,

4) “k” – linię kolejową.

4. Tereny, o których mowa w ust. 2 mogą być w całości wykorzystane na cele zgodne z ich podstawowym przeznaczeniem lub częściowo na cele przeznaczenia podstawowego i pozostałego na zasadach ustalonych w dalszych przepisach uchwały.

R o z d z i a ł II

Przepisy szczegółowe

§ 6

1. Wyznacza się obszary wielofunkcyjne o charakterze przemysłowo – składowym, oznaczone na rysunku planu symbolami: P.S.B. i przeznaczone na cele produkcyjne, składowe, hurtowe oraz zaplecza budowlanego, bez określania proporcji między tymi funkcjami oraz preferencji dla nich.

2. Na obszarach, o których mowa w ust. 1 i zainwestowanych przewiduje się adaptację istniejących obiektów i funkcji na warunkach określonych w dalszej części uchwały.

3. Dla obszarów zainwestowania ustala się następujące warunki zabudowy:

1) wysokość zabudowy nie może przekraczać 3-ch kondygnacji naziemnych, lub 9 metrów w szczycie (do wysokości brutto nie zalicza się elementów obiektu typu: komin, nadbudowa dźwigów, wieże strażnicze itp.),

2) preferuje się zabudowę w charakterze horyzontalnym, dopuszcza się dachy o niewielkich nachyleniach połaci a także stropodachy, architektura obiektów winna odpowiadać funkcji i przeznaczeniu,

4. Na wymienionych w ust. 1 obszarach obowiązują następujące zasady zagospodarowania terenu:

1) dopuszcza się dokonywanie wewnętrznych podziałów geodezyjnych obszarów na cele lokalizacji poszczególnych inwestycji przy zachowaniu możliwości skomunikowania powstałych nieruchomości,

2) dla każdego z wydzielonych podmiotów należy przewidzieć w projekcie zagospodarowania terenu niezbędną liczbę parkingów i miejsc postojowych zamkniętych i otwartych w ramach posiadanej nieruchomości,

3) każdy z wydzielonych obszarów należy wyposażyć w zieleń towarzyszącą w stosunku co najmniej 20% powierzchni obszaru brutto,

4) dla obszarów przeznaczonych do zainwestowania a przylegających bezpośrednio do projektowanej trasy drogi zbiorczej obowiązuje bezwzględny zakaz włączenia od strony przedmiotowej trasy,

5) obszary zainwestowania przylegające do istniejących ogrodów działkowych (po stronie wschodniej) należy oddzielić od nich strefą zieleni izolacyjnej wielopiętrowej, ścisłej o szerokości pasa min 15 metrów,

6) na obszarach przeznaczonych do zainwestowania a przylegających bezpośrednio do terenów kolejowych nie należy lokalizować produkcji i obrotu substancjami łatwopalnymi, wybuchowymi i żrącymi. Każda działalność, której mogą towarzyszyć wymienione substancje musi być każdorazowo uzgadniana ze służbami technicznymi PKP,

7) jeśli na rysunku planu brak jest określenia nieprzekraczalnych linii zabudowy, za obowiązujące nieprzekraczalne linie zabudowy należy przyjąć zgodnie z wymogami ustaw szczególnych dotyczących sytuowania obiektów oraz dróg publicznych,

5. Na obszarze 24. P.S.B. dopuszcza się wewnętrzne podziały funkcjonalne z przeznaczeniem tak powstałych enklaw na cele zieleni towarzyszącej, lub włączenie ich do obszaru 23. P.S.B.

6. Obszar 17. P.S.B. może być zagospodarowany na cele inne niż wymienione w ust. 1 lecz pośrednio im służące w tym m.in. centra administracyjno-finansowe, usługi gastronomiczne i obsługa klientów firm mających swoje siedziby w obrębie S.S.E. itp.

7. Dla projektowanych na obszarach 4. P.S.B. oraz 5. P.S.B. obiektów należy przyjąć technologię odporną na drgania i wibracje pochodzące z ruchu pociągów na linii 137 na kierunku Jaworzyna Śl. – Kamieniec Ząbk.

§ 7

1. Dla obszarów oznaczonych symbolem K ustala się przeznaczenie związane z obsługą komunikacyjną, w tym:

1) obszary 1.Kz, 2.Kz i 3.Kz stanowią trasę przebiegu projektowanej drogi obwodowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 383, dla której ustala się kategorię z – zbiorczą 2/2 lub 1/4, III klasy technicznej o szerokości 40 metrów w liniach rozgraniczających. Na odcinku pomiędzy linią kolejową w kierunku Jaworzyny oraz nieczynną aktualnie bocznicą, docelowo projektuje się jako estakadę, umożliwiającą użytkowanie istniejącej bocznicy z ewentualną jej rozbudową oraz prowadzenie równolegle do niej drogi dojazdowej o szerokości min 12 metrów w liniach rozgraniczających, zapewniającej dojazd do dalszych terenów S.S.E. Do czasu realizacji estakady dopuszcza się zastosowanie przejazdu w poziomie szyn pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa ruchu pociągów i pojazdów drogowych poprzez zabezpieczenie widoczności na przejazdach kolejowych – bez względu na ich kategorię, wg obowiązujących przepisów szczególnych,

2) dla obszarów 6.Kd, 8.Kd oraz 19.Kd ustala się użytkowanie związane z komunikacją publiczną w szczególności na realizację dróg i ulic w kategorii d – dojazdowej 1/2, V klasy technicznej o szerokości zalecanej w liniach rozgraniczających od 12 do 15 metrów. Na obszarze 8.Kd wyznacza się wewnętrzną linią podziału pas terenu preferowany do odtworzenia nieczynnej linii kolejowej,

3) na obszarze oznaczonym symbolem 25. Kl zachowuje się istniejące przeznaczenie w postaci drogi publicznej kategorii I – lokalnej 1/2, IV klasy technicznej o szerokości zalecanej w liniach rozgraniczających od 20 do 25 metrów,

4) dla obszarów 7. Kk, 9.Kk, 10.Kk oraz 11.Kk ustala się użytkowanie związane z komunikacją, dopuszcza się odtworzenie na tych obszarach oraz rozbudowę nieczynnych aktualnie bocznic kolejowych.

2. Obszar 9. Kk stanowić ma łącznik drogi kategorii Kd-1/2 z urządzeniami blokującymi, tj. szlabanami opuszczanymi na czas prowadzenia manewrów na torowiskach – w przy-padku rezygnacji z systemu bocznic stanowić ma drogę d-1/2, dla której obowiązują ustalenia jak dla 6.Kd i 19 Kd,

3. Obszar 11. Kk może być dzielony wg oznaczonych na rysunku planu linii podziału wewnętrznego. Dopuszcza się także scalenie nieruchomości i przeznaczenie na cele inwestycyjne na warunkach określonych dla obszarów zainwestowania P.S.B. w przypadku, o którym mowa w ust. 2,

4. Obszar 10. Kk w przypadku rezygnacji z funkcjonowania systemu bocznic przeznacza się na cele zainwestowania na warunkach określonych w § 6 jak dla obszarów P.S.B. Dopuszcza się włączenie przedmiotowego obszaru do kompleksu 13. P.S.B.

5. Na obszarze 8. Kd przewiduje się możliwość realizacji obiektów i urządzeń związanych z transportem kolejowym tj. ramp, obiektów załadowczych, stacyjnych itp. pod warunkiem utrzymania pasa jezdni o szerokości 7,0 metrów drogi dojazdowej.

§ 8

1. Obszary oznaczone symbolem Z przeznacza się na cele zieleni towarzyszącej z możliwością zachowania istniejących oraz realizacji nowych sieci infrastruktury technicznej.

2. Zezwala się na organizowanie na nich zespołów parkingowych z nawierzchnią rozbieralną oraz enklawami zieleni – minimum 25% powierzchni obszaru brutto.

3. Na obszarze 20.Z,W zachowuje się istniejący ciek wodny z możliwością jego zabudowy i odprowadzenia wód do systemu kanalizacji deszczowej.

§ 9

Na obszarach zainwestowania, na których występują sieci infrastruktury technicznej przesyłowej lub cieki i rowy melioracyjne zaleca się ich przebudowę w sposób zapewniający bezkolizyjne korzystanie z nieruchomości. Zmienione przebiegi dla inwestycji liniowych winny prowadzić wzdłuż granic naturalnych, także funkcjonujących podziałów geodezyjnych – w żadnym zaś razie powodując konieczność wyłączenia części nieruchomości z użytkowania.

§ 10

1. Wyposażenie obszarów przeznaczonych do zainwestowania w media przewiduje się na następujących zasadach:

1) energię elektryczną do celów technologicznych i oświetleniowych należy projektować z uwzględnieniem istniejącego systemu energetycznego w tej części miasta poprzez realizację dodatkowych sieci średniego napięcia oraz stacji transformatorowych w liczbie wynikającej z możliwości użytkownika sieci oraz potrzeb,

2) zaopatrzenie w wodę do celów bytowych należy przyjąć w oparciu o rozbudowę w tym rejonie istniejącego systemu miejskiego, natomiast do celów technologicznych dopuszcza się stosowanie wody przemysłowej z rurociągu prowadzącego wodę z Lubachowa, także poprzez rozbudowę istniejących magistrali wodnych,

3) odprowadzenie ścieków bytowych przewiduje się poprzez realizację systemu kolektorów sanitarnych i skierowanie zrzutu na istniejącą miejską oczyszczalnię ścieków,

4) odprowadzenie ścieków technologicznych należy także projektować na oczyszczalnię ścieków pod warunkiem wyposażenia podmiotów w urządzenia podczyszczające, neutralizatory i separatory stosownie do profilu swojej działalności,

5) odprowadzenie wód opadowych należy rozwiązywać w oparciu o system kanalizacji deszczowej wprowadzonej rzeki Piławy na podstawie wydanego wcześniej pozwolenia wodno-prawnego i przy spełnieniu warunku wyposażenia terenów utwardzonych i placów w łapacze olejów pochodzących ze środków transportu,

6) zaopatrzenie terenu w gaz do celów grzewczych oraz technologicznych należy przewidzieć poprzez budowę systemu rurociągów wg warunków przyłączenia inwestycji wydanych przez właściciela gazociągu,

2. Prowadzenie nowych sieci infrastruktury technicznej należy projektować w oparciu o funkcjonujące naturalne linie podziału terenu tj. szczególnie pasy dróg istniejących i projektowanych, brzegi rzek i cieków, granice władania nieruchomościami, istniejące linie infrastruktury itp.

3. Do celów grzewczych, technologicznych oraz ciepłej wody dopuszcza się zastosowanie innych niż gaz źródeł energii w postaci: olejów opałowych, energii elektrycznej lub innych ekologicznych.

§ 11

1. Przepisy zawierające warunki ustalone w celu ochrony przyrody i środowiska mają pierwszeństwo przed przepisami zawierającymi warunki wynikające z innych przesłanek.

2. Warunkiem dopuszczenia realizacji nowych obiektów i urządzeń jest wyposażenie każdorazowo obszaru lub terenu inwestycji w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne oraz – w miarę potrzeby – w urządzenia do neutralizacji lub likwidacji ścieków chemicznie aktywnych.

3. Uciążliwość lub szkodliwość dla środowiska wywołana przez obiekty lub urządzenia produkcyjne i technologiczne projektowanych podmiotów nie może wykraczać poza granice władania nieruchomością, w sposób nie wymagający ustanawiania dodatkowej strefy ochrony oraz spełniać wymogi ustaw szczególnych, w tym dotyczących klimatu akustycznego.

4. Podejmowanie działalności gospodarczej wiążącej się z wprowadzeniem substancji zanieczyszczających powiet-rze jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu decyzji o do-puszczalnej emisji.

5. Dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której mogą powstawać odpady niebezpieczne nakłada się obowiązek uzyskania stosownej decyzji organu.

6. Przed uzyskaniem pozwolenia na budowę każdy z występujących na obszarach zainwestowania podmiotów musi przedłożyć zapewnienia w postaci umów, że powstające w wyniku działalności projektowanej inwestycji odpady będą w całości unieszkodliwiane bądź utylizowane na terenie kraju w firmach wyspecjalizowanych w tej działalności.

§ 12

1. Na obszarach objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dopuszcza się dokonywanie podziałów geodezyjnych pod warunkiem, że nie naruszy to obowiązującej struktury funkcjonalnej i nie spowoduje takich zmian, które uniemożliwiłyby realizację zasadniczych ustaleń tegoż planu lub korzystania z nieruchomości rolnych na dotychczasowych zasadach w okresie przed rozpoczęciem inwestowania na danym terenie.

2. Do czasu realizacji inwestycji, o których mowa w niniejszej uchwale przewiduje się możliwość dotychczasowego, rolniczego użytkowania gruntów. Wyłączenie z produkcji rolnej gruntów klas I do IV winno nastąpić przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę.

3. W pasie projektowanej drogi 1.Kz oraz 3.Kz obowiązuje zakaz sprzedaży gruntów oraz dokonywania przekształceń własnościowych uniemożliwiających przyszłą inwestycję zgodną z ustaleniami niniejszego planu.

4. Wszelkie place składowe, manewrowe i dojazdy dla samochodów oraz parkingi położone w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej w kierunku Jaworzyny Śl. muszą mieć nawierzchnię utwardzoną ze spadkiem zapewniającym spływ wody w kierunku przeciwnym do terenów kolejowych.

5. W przypadku tworzenia stref zieleni piętrowej izolacyjnej w rejonie drogi żelaznej należy tak zadrzewiać tereny aby ich usytuowanie nie zagrażało bezpieczeństwu ruchu na linii poprzez nieprzewidziane zwalenia itp.

6. Nie zezwala się na wykorzystanie rowów odwadniających tereny kolejowe dla użytkowników spoza PKP z wyjątkiem przypadków indywidualnych, uzasadnionych i posiadających pisemną zgodę PKP.

7. Wszelkie nowe inwestycje usytuowane wzdłuż nieczynnej bocznicy należy lokalizować z uwzględnieniem przepisów szczególnych dotyczących odległości obiektów od linii i bocznic kolejowych.

R o z d z i a ł III

Przepisy końcowe

§ 13

Traci moc uchwała nr XXXVIII/17/92 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 25 marca 1992 r. w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Dzierżoniów w części dotyczącej obszaru wymienionego w § 1 uchwały.

§ 14

Zgodnie z art. 10 ust. 3 oraz art. 36 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym ustala się jednorazową opłatę od wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 30%.

§ 15

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Dzierżoniowa.

§ 16

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w rejonie ul. Kilińskiego wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

MAREK NOWAKOWSKI

Załącznik do uchwały Nr XVIII/124/99 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 18 października 1999 r.