Poz. 610

PREZES
URZĘDU REGULACJI ENERGETYKI
BPR/SA/116/Z/7/2000/GS
Wrocław, dnia 31 sierpnia 2000 r.

DECYZJA

Na podstawie art. 47929 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz.175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 348, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141,
poz. 944, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 269 i poz. 271, Nr 48, poz. 552 i poz. 554) w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26, Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55, Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122, poz. 593, z 1995 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 74, poz. 368, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 268)

po rozpatrzeniu

odwołania Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Wrocław Spółka Akcyjna z dnia 14 lipca 2000 r., znak DR/8112/00, uzupełnionego pismem z dnia 21 sierpnia 2000 r., znak FE/38/9247/00,

od mojej decyzji

z dnia 3 lipca 2000 r., nr OWR-820/252/B/34/2000/I/AŁ w sprawie zatwierdzenia zmiany taryfy dla ciepła (zatwierdzonej moją decyzją z dnia 19 kwietnia 1999 r., nr OWR-820/252-A/15/99/AŁ zmienioną decyzją z dnia 29 maja 2000 r., nr OWR-820/252-A/20/2000/AŁ),

uznając za słuszne wniesione odwołanie

postanawiam

1) w załączniku do decyzji z dnia 3 lipca 2000 r., nr OWR-820/252/B/34/2000/I/AŁ zastąpić tabelę, nazwaną tabelą nr 2, załącznikiem do niniejszej decyzji,

2) w punkcie 2 rozstrzygnięcia wyrazy ,,30 września 2000 r." zastąpić wyrazami ,,30 listopada 2000 r."

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr OWR-820/252-A/15/99/AŁ zatwierdzona została taryfa dla ciepła ustalona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Wrocław S.A. (zwane dalej "Przedsiębiorstwem"), która została następnie ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego Nr 11 z dnia 30 kwietnia 1999 r.

Pismem z dnia 24 maja 2000 r. Przedsiębiorstwo wystąpiło z wnioskiem o przedłużenie okresu obowiązywania bazowych stawek opłat zawartych w taryfie do dnia 31 lipca 2000 r. W dniu 29 maja 2000 r. została wydana decyzja nr OWR/820-252-A/20/2000/AŁ, na mocy której przedłużony został okres obowiązywania bazowych stawek opłat zawartych w taryfie do dnia 31 lipca 2000 r. - zgodnie z wnioskiem Przedsiębiorstwa.

Następnie pismem z dnia 20 czerwca 2000 r., znak: FE/31/7393/00, Przedsiębiorstwo wystąpiło z kolejnym wnioskiem o zatwierdzenie nowych stawek opłat za usługi przesyłowe zawartych w obowiązującej taryfie dla ciepła, obliczonych stosownie do nowego wymogu, wynikającego z art. 45 ust. 5 ustawy - Prawo energetyczne, w związku z art. 5 ustawy z dnia 26 maja 2000 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 48, poz. 555) oraz o przedłużenie terminu obowiązywania taryfy do dnia 30 września 2000 r.

W toku postępowania administracyjnego Przedsiębiorstwo zostało wezwane (pismo z dnia 21 czerwca 2000 r.) do sporządzenia kalkulacji stawek opłat za usługi przesyłowe zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie ciepłem, w tym rozliczeń z indywidualnymi odbiorcami w lokalach (Dz. U. Nr 132, poz. 867 z późn. zm.), tj. do sporządzenia kalkulacji tych stawek na podstawie uzasadnionych kosztów, a nie przychodu (z m-ca lipca 2000 r.) - jak to uczyniło Przedsiębiorstwo.

Przedsiębiorstwo zredagowało zmianę taryfy zgodnie z powyższym wezwaniem. Wobec tego, decyzją z dnia 3 lipca 2000 r., nr ORW-820/252/B/34/2000/I/AŁ, wydaną na podstawie art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego zatwierdziłem wnioskowaną przez Przedsiębiorstwo zmianę taryfy, mając na względzie fakt, że jest ona konieczna z uwagi na wynikający z cytowanego wyżej art. 45 ust. 5 Prawa energetycznego obowiązek zmniejszenia udziału opłat stałych za usługi przesyłowe w łącznych opłatach za te usługi tak - aby wynosił on nie więcej niż 30%. Równocześnie przedłużyłem okres obowiązywania taryfy do dnia 30 września 2000 r.

Pismem z dnia 14 lipca 2000 r., znak: DR/8112/00 Przedsiębiorstwo złożyło odwołanie od tej decyzji (odwołanie to zostało następnie skorygowane pismem z dnia 21 sierpnia 2000 r., znak: FE/38/9247/00). W odwołaniu Przedsiębiorstwo podniosło, że zmiana taryfy stosownie do wezwania z 21 czerwca 2000 r. jest dla niego niekorzystna, bowiem ,,pogłębi straty w przychodach Spółki". Przedsiębiorstwo podniosło, że uzmiennienie stawek opłat za usługi przesyłowe, dokonane wyłącznie na podstawie uzasadnionych kosztów, będących podstawą ustalenia stawek opłat, bez uwzględnienia przychodów, które powinny mu zagwarantować te stawki zgodnie z zatwierdzoną taryfą w całym okresie jej obowiązywania - jest dla niego krzywdzące. W związku z tym, Przedsiębiorstwo wykonało dodatkowe obliczenia i analizy dotyczące wpływu zmiany stawek opłat za usługi przesyłowe na jego sytuację ekonomiczną, wedle których ochrona jego interesu ekonomicznego byłaby zachowana w przypadku dostosowania taryfy do znowelizowanej ustawy - Prawo energetyczne przy spełnieniu dwóch następujących warunków:

1) przedłużenie okresu obowiązywania dotychczasowej taryfy do 30 listopada 2000 r.

2) skalkulowanie stawek opłat za usługi przesyłowe w taki sposób, aby przy zachowaniu 30% udziału opłat stałych w łącznych opłatach za usługi przesyłowe Przedsiębiorstwo osiągnęło w okresie lipiec - listopad 2000 r. takie same przychody jakie osiągnęłoby w tym okresie przy stosowaniu stawek opłat za usługi przesyłowe z dotychczasowej taryfy.

W oparciu o powyższe, Przedsiębiorstwo przedstawiło sposób kalkulacji stawek opłat za usługi przesyłowe w podziale na stawkę stałą i zmienną, inny niż zatwierdzony zaskarżoną decyzją, twierdząc, że taka kalkulacja zapewni ochronę interesów zarówno Przedsiębiorstwa jak i odbiorców, ponieważ Przedsiębiorstwo osiągnie we wspomnianym okresie, przy zastosowaniu uzmiennionych stawek opłat, jedynie przychody równe przychodom, jakie osiągnęłoby przy stosowaniu stawek opłat za usługę przesyłową z dotychczasowej taryfy.

Po szczegółowym przeanalizowaniu zaistniałego w przedmiotowej sprawie stanu faktycznego oraz argumentów przedstawionych przez Przedsiębiorstwo w odwołaniu, uznałem - iż zasługują one na uwzględnienie, w związku z czym postanowiłem zmienić zaskarżoną decyzję, zgodnie z wnioskiem odwołującego się Przedsiębiorstwa.

Uznałem, że zaproponowana zmiana stawek opłat za usługi przesyłowe w taryfie dla ciepła przy jednoczesnym przedłużeniu okresu jej obowiązywania do dnia 30 listopada 2000 r. nie spowoduje zagrożenia interesów odbiorców, z tego względu, że dla poszczególnych grup odbiorców udział opłat stałych za świadczenie usług przesyłowych w łącznych opłatach za te usługi w tym okresie nie będzie większy niż 30%, co jest zgodne z art. 45 ust. 5 Prawa energetycznego. Jednocześnie zostanie zapewniona ochrona ekonomicznego interesu Przedsiębiorstwa oraz spełnione będą wymogi znowelizowanego Prawa energetycznego. Wobec tego należało zmienić tabelę wchodzącą w skład załącznika do zaskarżonej decyzji, nazwaną ,,tabelą nr 2".

Biorąc powyższe argumenty pod uwagę, orzekłem jak w sentencji.

POUCZENIE

1. Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu antymonopolowego, za moim pośrednictwem, w terminie dwutygodniowym od dnia jej doręczenia (art. 47929 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego oraz w związku z art. 4 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych - Dz. U. Nr 160, poz. 1064).

2. Odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki powinno czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji i wartość przedmiotu sporu, przytoczenie zarzutów, zwięzłe ich uzasadnienie, wskazanie dowodów, a także zawierać wniosek o uchylenie albo zmianę decyzji w całości lub części (art. 47930 Kodeksu postępowania cywilnego).

Odwołanie należy przesłać na adres Południowo-Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki - ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 13, 50-048 Wrocław.

3. Stosownie do art. 47 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 pkt 2 i 4 ustawy - Prawo energetyczne, zmiana taryfy zostanie skierowana do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Z upoważnienia Prezesa

Urzędu Regulacji Energetyki

WICEPREZES

WIESŁAW WÓJCIK

Powiększenie