Poz. 602

UCHWAŁA NR XIX/112/2000

RADY GMINY BORÓW

z dnia 22 marca 2000 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Borów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. ze zmianami) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Borów w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały, stanowiącym integralną jej część.

§ 2

Traci moc uchwała nr XVIII/130/96 Rady Gminy Borów z dnia 10 września 1996 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Borów.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

HENRYK KURIATA

Załącznik do uchwały nr XIX/112/2000 Rady Gminy Borów z dnia 22 marca 2000 r.

STATUT

GMINY BORÓW

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie Gminy Borów sformułowania oznaczają:

1. Statut - Statut Gminy Borów.

2. Przewodniczący - Przewodniczący Rady Gminy Borów.

3. Wiceprzewodniczący - Wiceprzewodniczący Rady Gminy Borów.

4. Zarząd - Zarząd Gminy Borów.

5. Członek Zarządu - Członek Zarządu Gminy Borów.

6. Rada - Rada Gminy Borów.

7. Radny - Członek Rady Gminy Borów.

8. Komisja - Komisja Rady Gminy.

9. Wójt - Wójt Gminy Borów.

10. Gmina - Gmina Borów.

11. Ustawa - ustawę z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. ze zmianami).

§ 2

1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.

2. Granice gminy wskazane są na planie stanowiącym załącznik nr 1 do Statutu.

Gmina obejmuje obszar o powierzchni 9866 ha.

§ 3

Siedzibą gminy jest wieś Borów.

§ 4

Gmina posiada osobowość prawną. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 5

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców we wszystkich formach i sferach oraz dbałość o stały rozwój gospodarczy i społeczny gminy.

§ 6

Gmina może przystąpić do związku z innymi gminami dla wykonania zadań własnych przekraczających możliwości realizacyjne gminy za zgodą Rady.

§ 7

Gmina za zgodą Rady może tworzyć jednostki pomocnicze i organizacyjne.

C z ę ś ć II

Organizacja i tryb pracy Rady

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 8

  1. Rada jest organem inspirującym, stanowiącym i kontrolnym gminy.
  2. Rada składa się z 18 radnych.
  3. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, ile ustawy nie stanowią inaczej.
  4. Działalność Rady i jej organów wygasa z upływem kadencji, chyba, że odrębne przepisy stanowią inaczej.
  5. Szczegółowe zasady i tryb wykonywania przez Radę funkcji kontrolnej określa odrębna uchwała.
  6. Kompetencje Rady i jej organów określają ustawy oraz niniejszy Statut.

§ 9

  1. Do wyłącznej właściwości Rady należą:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) na wniosek przewodniczącego Zarządu powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie programów gospodarczych,

6) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania mu składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację jego zadań,

8) rozpatrywanie spraw spornych między radami sołectw,

9) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczający zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad, Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczających granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) zatwierdzania regulaminów określających zasady zbywania lokali użytkowych oraz mieszkalnych,

j) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

11) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań w zakresie administracji rządowej, których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu, nazw ulic, placów publicznych, mostów, parków i innych obiektów oraz wznoszenia pomników,

15) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 10

  1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
  2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu.
  3. Przewodniczący lub pod jego nieobecność Wiceprzewodniczący uprawniony jest do:

1) reprezentowania Rady na zewnątrz,

2) przyjmowanie i wysyłanie delegacji Rady, określania ich składu.

§ 11

  1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał (sesje zwyczajne).
  2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
  3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

R o z d z i a ł II

Radny

§ 12

  1. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
  2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub inicjatywy mieszkańców gminy oraz przekazywania interpelacji, postulatów, wniosków i zapytań właściwym organom gminy. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.

§ 13

  1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
  2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym lub jej odmowa następuje po zapoznaniu się ze stanowiskiem Zarządu, który podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.
  3. Rada odmówi zgody, o której mowa w ust. 2 jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
  4. Przewodniczący Rady powiadamia zakład pracy radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

§ 14

  1. Rada potwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady podpisując się na liście obecności.
  2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, której jest członkiem - radny usprawiedliwia swoją nieobecność.

§ 15

Radnym i członkom komisji spoza Rady przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę.

R o z d z i a ł III

Komisje

§ 16

  1. Rada w drodze uchwały powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, ich przewodniczących i zastępców, a także ustala liczbę członków komisji do 9 osób.
  2. Rada powołując komisję określa przedmiot jej działania oraz skład osobowy.

§ 17

1. Do zadań komisji stałych należą:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Zarząd i Wójt mogą przekazywać komisjom sprawy za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie pracy Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana,

4) opiniowanie proponowanych przez Zarząd zmian w planie dochodów i wydatków,

5) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady.

§ 18

  1. Rada powołuje następujące komisje stałe:
  2. 1) Komisja Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Rolnictwa,

    2) Komisja Ładu i Porządku Publicznego,

    3) Komisja Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu,

    4) Komisja Rewizyjna.

  3. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 19

Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady.

§ 20

  1. W skład komisji mogą wchodzić zarówno członkowie Rady jak i osoby spoza Rady w liczbie nie większej niż 1/2 składu komisji, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić tylko radni z wyjątkiem radnych wchodzących w skład Zarządu, Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
  3. Radny jest zobowiązany do członkostwa przynajmniej w jednej, lecz nie więcej niż w dwóch stałych komisjach Rady.

§ 21

W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w komisji stałej Rada gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnienia z pełnienia obowiązków członka komisji zwykłą większością głosów.

§ 22

  1. Posiedzenie komisji zwołuje i ustala porządek dzienny Przewodniczący komisji lub jego zastępca.
  2. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z planem pracy komisji.
  3. Tematyka i plan pracy komisji podlegają akceptacji Rady.
  4. Częstotliwość posiedzeń, obecność radnych, terminowość wydawanych opinii przez komisje podlega kontroli Przewodniczącego Rady.
  5. W razie powtarzającego się niedotrzymania terminu lub uchylania się komisji od opracowania lub zaopiniowania zagadnienia oraz stanowiska, Przewodniczący Rady może wystąpić do Rady z wnioskiem o zmianę dotychczasowego składu komisji.
  6. Wójt lub z jego upoważnienia pracownicy urzędu mają obowiązek przekazania komisjom Rady informacji i składania wyjaśnień związanych z tematem posiedzenia komisji.
  7. Wnioski z posiedzeń komisji zostają na bieżąco przekazywane Wójtowi Gminy.

§ 23

  1. W celu sprawowania kontroli działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i jego zastępca są wybierani bezpośrednio przez Radę.
  3. Do zadań Komisji Rewizyjnej należą w szczególności:
  4. 1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielania Zarządowi absolutorium po zasięgnięciu opinii odpowiednich komisji,

    2) przygotowanie corocznej oceny pracy Zarządu, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez Zarząd uchwał Rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez Zarząd interpelacji i wniosków radnych,

    3) sporządzanie opinii w sprawie odwołania Zarządu,

    4) rozpatrywanie przy współpracy z właściwymi komisjami problemowymi skarg na działalność Zarządu i Wójta składanych do Rady,

    5) przeprowadzenie kontroli Zarządu i podporządkowanych mu jednostek.

  5. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę Zarządu i podporządkowanych mu jednostek w oparciu o roczny plan zatwierdzony przez Radę, a także na zlecenie Rady lub Przewodniczącego Rady oraz po uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady na wniosek komisji problemowej lub grupy 5 radnych.
  6. Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli Zarządu i podporządkowanych mu jednostek przez Komisję Rewizyjną określa "Regulamin działania Komisji Rewizyjnej" stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.

R o z d z i a ł IV

Sesje Rady

§ 24

  1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesję Rady.
  2. Radni, komisje oraz Zarząd mogą wskazać przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.
  3. Przewodniczący ustala miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji oraz projekt porządku obrad. Przy podejmowaniu decyzji o zwoływaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.

§ 25

  1. Porządek obrad Rady m.in. powinien zawierać:
  2. 1) informacje i komunikaty Przewodniczącego i Wójta,

    2) zatwierdzenie porządku obrad,

    3) interpelacje i zapytania, który to punkt porządku nie może trwać dłużej niż 60 minut,

    4) projekty uchwał,

    5) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady,

    6) wolne wnioski i oświadczenia.

  3. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy, które są pilne i nie są objęte projektem porządku powinny być dostarczone do biura rady wraz z uzasadnieniem na piśmie do godz. 12.00 dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia sesji. Wnioski te rozpatruje Rada przy zatwierdzaniu porządku obrad.

§ 26

  1. Radni powinni być powiadomieni o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem, wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.
  2. Sesja może składać się z jednego lub kilku posiedzeń. Termin dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Rada i zawiadamia ustnie na posiedzeniu z pominięciem wymogów wskazanych w ust. 1.
  3. Posiedzenia Rady są jawne z wyłączeniem przypadków, gdy na wniosek Przewodniczącego, Wójta, Zarządu lub radnego Rada postanowi o utajnieniu całości lub części porządku obrad .W przypadku ogłoszenia tajności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład Rady. Nie dotyczy to pracownika - protokolanta ds. obsługi Rady.
  4. W posiedzeniu Rady bierze udział Zarząd, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz osoby upoważnione przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.
  5. W przypadku stwierdzenia braku quorum uniemożliwiającego dokończenia sesji, Przewodniczący może zarządzić przerwę. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad wpisuje się do protokołu.

§ 27

  1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:
  2. 1) sprawdzenie quorum,

    2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

    3) zarządzenie przerwy,

    4) zakończenie dyskusji,

    5) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi przewodniczących komisji, sprawozdawcy i Wójta),

    6) zarządzenie głosowania tajnego,

    7) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,

    8) głosowanie bez dyskusji,

    9) reasumpcja głosowania,

    10) sprawdzenie listy obecności,

    11) wyłączenie jawności punktu porządku obrad (wyłączenie jawności może dotyczyć konkretnych punktów a nie całej sesji),

    12) wnioskiem formalnym jest także wniosek o głosowanie imienne.

  3. W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.
  4. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

§ 28

  1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad w punkcie "wolne wnioski".
  2. Wniosek merytoryczny przedstawiany w punkcie "wolne wnioski" winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.
  3. W wolnych wnioskach nie wolno podejmować uchwał.
  4. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
  5. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 29

  1. Sesję otwiera Przewodniczący lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący formułą "otwieram sesję Rady Gminy Borów". W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.
  2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum) Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z wnioskami, o których mowa w § 28 odczytując ich uzasadnienie. Wnioski nie podlegają debacie.
  3. W szczególnych przypadkach w trakcie posiedzenia z umotywowanym wnioskiem o uzupełnienie lub zdjęcie sprawy z porządku obrad może wystąpić w imieniu Zarządu jego Przewodniczący lub zastępca.

§ 30

  1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, przy braku sprzeciwu, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad .
  2. Przewodniczący udziela głosu w debacie przewodniczącym komisji w kolejności od tematyki przedmiotu obrad, a następnie radnym według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
  3. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji (sprawozdawcy) i Wójta jest nieograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej. Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu obrad, zgłasza ten fakt Przewodniczącemu.
  4. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały do sprostowania własnej wypowiedzi.
  5. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad podczas tej samej sesji.

§ 31

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
  2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji Przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie przyniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.
  3. Przewodniczący obrad może przywołać mówcę "do porządku'' ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej lub przegłosowanej.
  4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.
  5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.
  6. W trakcie obrad przewodniczący zarządza przerwy zarówno z własnej inicjatywy i z inicjatywy radnych.
  7. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę "zamykam sesję Rady Gminy Borów".

§ 32

  1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien w szczególności zawierać:
  2. 1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numer uchwał,

    2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

    3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

    4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

    5) zatwierdzony porządek obrad,

    6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

    7) czas trwania posiedzenia,

    8) podpisy Przewodniczącego i protokolanta,

  3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi.
  4. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
  5. Protokół z poprzedniej sesji przyjmuje się w ten sposób, że w przypadku nie wniesienia do niego zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu przed sesją, na której protokół będzie przyjęty.

§ 33

  1. Kopie protokołu powinny być w terminie 5 dni od dnia odbycia sesji przekazane Przewodniczącemu Zarządu przez Przewodniczącego Rady.
  2. Wyciągi protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
  3. Protokoły z obrad przechowuje się u pracownika prowadzącego obsługę Rady.
  4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu, który dotyczy tajności obrad Rady.

R o z d z i a ł V

Uchwały i inne akty Rady

§ 34

  1. Rada na sesji podejmuje:
  2. - uchwały.

  3. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem obrad.

§ 35

  1. Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi:
  2. 1) tytuł, datę i numer,

    2) podstawę prawną,

    3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację oraz organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,

    4) termin wejścia w życie.

  3. Uchwałę podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

§ 36

  1. Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.
  2. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe zawarte w opublikowanych tekstach uchwał Rady.
  3. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

§ 37

  1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny, a także Przewodniczący, Zarząd lub komisje Rady wskazując jednocześnie przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem.
  2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 35 powinien być przekazany na piśmie do pracownika ds. obsługi Rady z dołączonym ewentualnym uzasadnieniem określającym potrzebę podjęcia uchwały nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem sesji, na której będzie rozpatrywany. Przewodniczący przekazuje projekt uchwały do właściwych komisji a także do Zarządu w celu uzyskania opinii. W posiedzeniach komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Zarząd.
  3. Opinię, o której mowa w ust. 2 przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały, każdy wnioskodawca może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

§ 38

  1. Zarząd w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może określić wniesiony przez siebie projekt uchwały jako pilny.
  2. Projekt, o którym mowa w ust. 1 może być wniesiony również w trakcie posiedzenia Rady, a następnie niezwłocznie przekazany do zaopiniowania przez właściwą komisję. Na czas pracy komisji Przewodniczący zarządza stosowną przerwę. Projekt zaopiniowany przez komisję zostaje poddany debacie plenarnej oraz przegłosowany.
  3. Wójt oraz Zarząd mogą wnosić o uchwalenie projektu pilnego, o którym mowa w ust. 1 podczas tej samej sesji.

R o z d z i a ł VI

Interpelacje i zapytania

§ 39

  1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest w szczególności Zarząd.
  2. Interpelacje składa się na piśmie u pracownika ds. obsługi Rady. Powinna ona zawierać: przedstawienie faktycznego stanu będącego jej przedmiotem oraz wynikające pytania skierowane do adresata.
  3. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelacje i Przewodniczącemu, który w punkcie "interpelacje i zapytania" informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

§ 40

  1. Zapytania składa się w sprawach, gdy pytającemu chodzi o uzyskanie informacji - wyjaśnień o faktach. Zapytania składa się na piśmie przed rozpoczęciem sesji. Adresatem zapytań jest organ Rady lub osoba zajmująca się sprawą.
  2. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytania w trakcie sesji odpowiedzi udziela się zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni.

R o z d z i a ł VII

Głosowanie

§ 41

  1. W głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów podejmowane są uchwały. W pierwszej kolejności głosuje się nad wnioskami o odrzucenie uchwały w całości, jeżeli takie zostały zgłoszone.
  2. W przypadku projektu uchwał porządek głosowania przewiduje w kolejności:

  1. Głosowanie tajne odbywa się po przegłosowaniu wniosku w tej sprawie, a także w przypadkach wskazanych przez przepisy prawa.
  2. Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 5 radnych.

§42

  1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw".
  2. Bezwzględna większość głosów oznacza wymóg, aby liczba głosów "za" przewyższała co najmniej o jeden głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów ("przeciw" + "wstrzy-mał się").

§ 43

  1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" i "wstrzymujące się".
  2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanym imieniem i nazwiskiem. Lista osób głosujących "za", "przeciw" i "wstrzymujących się" jest załącznikiem do protokołu sesji (z zaznaczeniem, do którego punktu porządku obrad odnosi się).
  3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami na właściwych kartach.
  4. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przy pomocy pracownika ds. obsługi Rady.
  5. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej dwóch członków.

§ 44

1. Rada Gminy wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy w głosowaniu tajnym.

3. Rada Gminy wybiera Wójta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym, w trybie ustalonym przez Radę.

4. Rada Gminy wybiera Zastępcę Wójta oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Wójta zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Rada Gminy na wniosek Wójta powołuje i odwołuje Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

6. Rada Gminy może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz Komisję Rewizyjną bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

7. Rada Gminy może odwołać Wójta bezwzględną większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym na zasadach i trybie określonym w ust. 6. Odwołanie Wójta jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.

8. Rada Gminy może na uzasadniony wniosek Wójta odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

9. Uchwała Rady Gminy w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd Gminy został odwołany z innej przyczyny.

10. Rada Gminy rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 9 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nie- udzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy zaopiniowanej przez Regionalną Izbę Obrachunkową oraz z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Gminy o nieudzielenie absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, Rada Gminy może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

11. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6-ciu miesięcy od poprzedniego głosowania.

C z ę ś ć III

Organy wykonawcze

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 45

  1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd składający się z 6 osób.
  2. Zarząd Gminy stanowią:

1) Wójt Gminy jako Przewodniczący Zarządu,

2) Z-ca Wójta jako Z-ca Przewodniczącego Zarządu,

3) czterech członków.

§ 46

  1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta, a podczas jego nieobecności przez jego zastępcę.
  2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Wójt lub w razie nieobecności Wójta jego zastępca.
  3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialne, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej czterech członków Zarządu. W przypadku podzielonej (równej) liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.
  4. W pracach Zarządu uczestniczą Skarbnik i Sekretarz Gminy bez prawa głosowania. Zarząd może zaprosić na swe posiedzenia także inne osoby.
  5. W posiedzeniach Zarządu mają prawo brać udział Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady, bez prawa głosowania.

R o z d z i a ł II

Zadania Zarządu

§ 47

  1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy określone przepisami prawa.
  2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
  3. 1) przygotowywanie projektów uchwał Rady i określenie ich wykonania,

    2) gospodarowanie mieniem gminnym,

    3) wykonywanie budżetu,

    4) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

    5) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

    6) podejmuje uchwały o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w niedostatecznej wysokości w przypadkach, gdy obwiązujące przepisy uprawniają Zarząd do takiej decyzji,

    7) decyduje o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalaniu warunków ugody w sprawach prywatno-prawnych albo w tych publiczno-prawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,

    8) udziela kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostających w strukturze gminy, pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

    9) określa zakres, w jakim Wójt może powierzyć Sekretarzowi prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu,

    10) wykonuje zadania zlecone, określone odrębnymi przepisami,

    11) składa Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej gminy.

  4. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
  5. Zarząd składa Radzie sprawozdania o wykonanych przez siebie zadaniach.
  6. Skarbnik Gminy, który odmówił kontrasygnaty dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę Gminy oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.
  7. Przepisy gminne podlegają ogłoszeniu przez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie.

§ 48

  1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest Wójt.
  2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin Organizacyjny.
  3. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa regulamin, uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

R o z d z i a ł III

Zadania Wójta

§ 49

  1. Do zadań Wójta należy w szczególności:
  2. 1) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

    2) organizowanie pracy Zarządu,

    3) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska: Z-cy Wójta, Sekretarza, Skarbnika i członków Zarządu,

    4) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

    5) kierowanie pracą Urzędu Gminy,

    6) współpraca z organami sołectw,

    7) niezwłoczne ogłaszanie uchwalonego budżetu gminy i sprawozdań z jego wykonania za rok poprzedni do 31 marca roku budżetowego,

    8) w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu kraju lub gminy podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych (art. 41 ust. 2 ustawy),

    9) w przypadkach określonych w pkt 8 Wójt o podjętej decyzji informuje Zarząd niezwłocznie. W przypadkach odmowy zatwierdzenia decyzji Wójta obowiązany jest ją cofnąć, jeżeli nie została wykonana lub nie uprawomocniła się. Jeżeli natomiast decyzja została wykonana lub uprawomocniła się, Wójt informuje niezwłocznie właściwą komisję,

    10) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę lub mianowania,

    11) wykonywanie innych czynności wynikających z funkcji kierownika zakładu pracy,

    12) udzielanie upoważnienia pracownikom Urzędu Gminy do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej.

  3. W zakresie ustalonym przez Zarząd, Wójt może powierzyć prowadzenie niektórych spraw gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy.

§ 50

  1. Zastępca Wójta sprawuje funkcje Wójta w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
  2. Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta.

C z ę ś ć IV

Samorządowe jednostki pomocnicze

R o z d z i a ł I

§ 51

  1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi są sołectwa.
  2. Sołectwo tworzy Rada Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
  3. Projekt podziału obszaru gminy na jednostki pomocnicze przedstawia Rada Gminy do publicznej konsultacji, okres konsultacji nie może trwać dłużej niż 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie. Po upływie tego okresu projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony Radzie Gminy do zatwierdzenia.
  4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek właściwych zebrań wiejskich.
  5. Konsultacja, o których mowa w ust. 3 nadzorowane są przez Przewodniczącego i właściwą komisję.
  6. Granice jednostki pomocniczej oraz jej organizację i zakres działania określa Statut Sołectwa, nadany przez Radę Gminy.

R o z d z i a ł II

Organy sołectwa

§ 52

  1. Mieszkańcy sołectwa podejmują decyzję poprzez głosowanie powszechne lub za pośrednictwem organu sołectwa.
  2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.
  3. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga Rada sołecka.
  4. Kompetencje zebrania wiejskiego i Rady sołeckiej określa Statut Sołectwa.
  5. Wybory do organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada Gminy.

§ 53

  1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.
  2. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/4 jego członków uprawnionych do głosowania.
  3. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu zebrania Wójtowi w ciągu 7 dni od dnia odbycia zebrania.

§ 54

  1. Sołtys i Rada Sołecka wybierani są w głosowaniu tajnym przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
  2. Szczegółowe zasady i tryb wyboru sołtysa i Rady sołeckiej oraz ich odwołania, określa Statut Sołectwa.

§ 55

  1. Rada Sołecka pełni:
  2. 1) funkcje pomocniczo-doradczą sołtysa oraz stanowi w sprawach zarządu mieniem gminy,

    2) wspiera inicjatywy społeczne zmierzające do poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług. Środki do realizacji tego zadania wyodrębnia się w budżecie gminy,

    3) bierze udział w tworzeniu planu budżetu gminy w części dotyczącej i związanej z działalnością sołectwa (odpowiednie wnioski składa się do 30 września każdego roku).

  3. Do właściwości Rady sołeckiej należą inne sprawy wynikające ze Statutu Sołectwa.

§ 56

  1. Kontrolę działalności sołectwa sprawuje Rada Gminy za pośrednictwem właściwych komisji.
  2. Rada sołecka przedkłada Przewodniczącemu Rady Gminy do końca lutego sprawozdania z działalności sołectwa za poprzedni rok. W sprawozdaniu umieścić należy informację o wykorzystaniu mienia gminnego, którym dysponuje rada sołecka oraz o kosztach jego eksploatacji.
  3. Przewodniczący Rady ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących sołectwa oraz może uczestniczyć w posiedzeniach rady sołeckiej.
  4. Wójt czuwa, ażeby minie gminne przekazane sołectwu nie było narażone na szkody i uszczuplenie oraz aby dochody rady i świadczenia pobierane na jego korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami i Statutem Sołectw.

§ 57

  1. Jednostki pomocnicze mogą prowadzić samodzielnie gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
  2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 w statucie jednostki, określone zostaną jej źródła dochodów oraz sposób rozliczania się z budżetem gminy.
  3. Procedurę tworzenia budżetu jednostki pomocniczej oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych określa statut jednostki.

C z ę ś ć V

Mienie gminne i gospodarka finansowa gmin

R o z d z i a ł I

Mienie gminne

§ 58

  1. Mieniem gminnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy.
  2. Mieniem gminnym zarządzają organy gminy lub inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów gminnych.
  3. Mieniem pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu.

§ 59

Oświadczenie woli w imieniu gminy, w zakresie zarządu mieniem, składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.

R o z d z i a ł II

Gospodarka finansowa

§ 60

  1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
  2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 61

  1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd.
  2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia gminnego i objaśnieniami, Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 62

Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

§ 63

Zarząd ma prawo do dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie i granicach określonych przepisami prawa, z wyjątkiem przesunięcia wydatków między działami.

C z ę ś ć VI

Pracownicy samorządowi

§ 64

  1. Na podstawie wyboru, pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy uchwałą Rady są Wójt i Zastępca Wójta.
  2. Wobec Wójta czynności pracodawcy określone w przepisach prawa pracy podejmuje Przewodniczący Rady Gminy, który określa warunki jego zatrudnienia.
  3. 2a. Zakres czynności podejmowanych przez Przewodniczącego określa odrębna uchwała Rady Gminy.

  4. Wobec Zastępcy Wójta czynności pracodawcy określone w przepisach prawa pracy podejmuje Wójt, który określa warunki jego zatrudnienia.
  5. 3a. Zakres czynności podejmowanych przez Wójta określa odrębna uchwała Rady Gminy.

  6. Nawiązanie stosunku pracy z osobami wymienionymi w ust. 1 następuje z chwilą wyboru przez Radę.

§ 65

Wójt wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec osób powołanych na stanowiska Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy i pozostałych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

§ 66

  1. Wójt wykonuje czynności związane ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych, przewidziane w obowiązujących przepisach prawa.
  2. Wójt rozpatruje odwołanie od kar porządkowych i upomnień nakładanych przez bezpośrednich przełożonych pracownika samorządowego.

C z ę ś ć VII

Jednostka organizacyjna

§ 67

  1. W celu wykonywania swoich zadań Rada Gminy tworzy wyspecjalizowane jednostki pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione, w tym zakłady i spółki. Na tych samych zasadach współtworzy lub przystępuje do już istniejących związków międzygminnych lub zawiera umowy z innymi gminami.

§ 68

  1. Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej gminy należą:

1) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Borowie,

2) Przedszkole Publiczne - wiejskie w Borku Strzelińskim,

3) Szkoły Podstawowe w:

- Borowie,

- Borku Strzelińskim,

- Zielenicach,

4) Gminna Biblioteka Publiczna w Borowie,

5) Publiczne Gimnazjum w Borowie,

7) Samodzielny Publiczny Zakład Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej w Borowie.

C z ę ś ć VIII

Postanowienia końcowe

§ 69

  1. Uchwalenie Statutu następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym.
  2. Zmiany w Statucie uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.

§ 70

W sprawach nie uregulowanych statutem decydują ustawy:

  1. z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ze zmianami,
  2. z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,
  3. z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw,
  4. z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie gminnym i ustawę o pracownikach samorządowych,
  5. z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Borów

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Borów

REGULAMIN

KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY BORÓW

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Borów, zwany dalej regulaminem, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 2

  1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy Borów jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
  2. Celem działania kontrolnego jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
  3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.
  4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie i w niniejszym regulaminie.

§ 3

Komisja podlega Radzie Gminy.

II. Skład Komisji Rewizyjnej

§ 4

  1. Komisja składa się z:

  1. Odwołanie członków komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.
  2. W skład komisji nie mogą wchodzić radni pełniący funkcje Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu Gminy.
  3. W miarę możliwości, Rada powinna unikać powoływania do składu komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach administracyjnych.
  4. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Rady oraz w skład Zarządu.

§ 5

Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca.

§ 6

  1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
  2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.
  3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada.
  4. Wyłączony członek komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
  5. W sprawach nie uregulowanych w regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 kpa.

III. Zadania kontrolne

§ 7

  1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem legalności, gospodarności, rzetelności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
  2. Komisja kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 8

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formacji wskazanych w uchwałach Rady (art. 18a ust. 4).

§ 9

  1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

  1. kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
  2. problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
  3. sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedzonej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 10

  1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji zatwierdzonym przez Radę.
  2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objęte zatwierdzonym planem pracy komisji.
  3. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy (kontrola nie może dezorganizować działalności jednostki kontrolowanej, z tego względu postuluje się ograniczenie czasu trwania czynności kontrolnych).

§ 11

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 10 dni roboczych.

§ 12

  1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrea-lizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
  2. Rada może nakazać komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
  3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
  4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 i 3 wykonywane są niezwłocznie.
  5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 13

  1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności wg kryteriów określonych w § 7 ust. 1.
  2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
  3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności:

- dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

IV. Tryb kontroli

§ 14

  1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z 2 członków komisji.
  2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
  3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego członka komisji.
  4. Kontrole prowadzone są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
  5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

§ 15

  1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
  2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 16

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń.
  2. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
  3. Na żądanie kontrolujących, kierownik obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 2.
  4. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują przepisy ustawy z dnia 14.12.1982 r. o tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271 ze zmianami).

§ 17

Obowiązki przypisane niniejszym Regulaminem Kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 18

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

V. Protokoły kontroli

§ 19

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolowanego lub kontrolujących,

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działaniach oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu a podaniem przyczyn odmowy,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 20

  1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
  2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówi przewodniczący komisji, składa on na zasadach wyżej podanych wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 21

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
  2. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 22

  1. Protokół pokontrolny sporządza się w 3 egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują:

- Przewodniczący Rady, Przewodniczący komisji, Kierownik kontrolowanego podmiotu.

VI. Zadania opiniodawcze

§ 23

  1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
  2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie określonym w Regulaminie Rady.
  3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 przewodniczący komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie do 10 kwietnia każdego roku.

§ 24

  1. Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy-zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamiar udzielenia radnemu zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych (art. 24d ustawy).
  2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię w sprawach, o których mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię od organu gminy.

§ 25

  1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Wójta oraz wniosek o odwołanie Wójta (art. 28c ust. 3 i 28b ust. 1 ustawy).
  2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię, o których mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 26

1. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych przez Radę (art. 18a ust. 4 ustawy).

VII. Plany pracy i sprawozdania komisji

§ 27

  1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 grudnia każdego roku.
  2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

  1. Rada może zatwierdzić część planu komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 28

  1. Komisja składa Radzie w terminie do 31 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
  2. Sprawozdanie powinno zawierać:
  3. 1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

    2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

    3) wykaz uchwał podjętych przez komisję,

    4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 2 Regulaminu,

    5) wykaz analiz z kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z ważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli.

  4. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

VIII. Posiedzenia komisji

§ 29

  1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.
  2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem pracy w formie pisemnej.
  3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek:

  1. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
  2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenia komisji:
  3. 1) radnych nie będących członkami komisji a będących inicjatorami wniosku,

    2) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

  4. W posiedzeniach komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
  5. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 30

  1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
  2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
  3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

IX. Postanowienia końcowe

§ 31

  1. Obsługę biurową komisji zapewnia Wójt.

§ 32

  1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
  2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

§ 33

  1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej (art. 28a ust. 4).
  2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dot. działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych - członków innych komisji Rady.
  3. Przewodniczący komisji:
  4. 1) może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

  5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 34

1. Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.