Poz. 599 UCHWAŁA NR XXXI/164/00 RADY MIEJSKIEJ GMINY MIRSK z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Mirsk Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska Gminy Mirsk uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się statut gminy Mirsk w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Tracą moc:
1. Uchwała nr XXV/130/00 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 19.04.2000 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Mirsk.
2. Uchwała nr XXX/151/00 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 14.07.2000 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXV/130/00 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 19.04.2000 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Mirsk.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Mirsk.
PRZEWODNICZĄCA
RADY MIEJSKIEJ
MAŁGORZATA MYŚLICKA-ŁOŚ
Załącznik nr 1 do uchwały nr XXXI/164/00 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 24 sierpnia 2000 r.
STATUT GMINY MIRSK
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Gmina jest wspólnotą samorządową osób zamieszkałych na terenie miasta Mirska i 17 sołectw: Brzeziniec, Gajówka, Giebułtów, Gierczyn, Grudza, Karłowiec, Kamień, Kotlina, Krobica, Kłopotnica, Kwieciszowice, Mlądz, Mroczkowice, Orłowice, Proszowa, Przecznica, Rębiszów.
§ 2
Gmina obejmuje obszar o powierzchni 180 km2. Granice gminy i sołectw określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
§ 3
Siedzibą organów gminy jest miasto Mirsk.
§ 4
1. Herb gminy przedstawia złotego jastrzębia z białym gołąbkiem w dziobie, siedzącego na zielonym ukwieconym lnem pagórku na którym stoi złoty krzyż. Tło herbu jest błękitne. Herb stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
2. Barwami gminy są kolory: niebieski, biały, zielony, a flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny podzielony na trzy równe poziome części o barwach gminy, co stanowi załącznik nr 3 do Statutu.
§ 5
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 6
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a w szczególności:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) zapewnia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
§ 7
Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej i powiatowej w drodze porozumienia, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.
II. Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady
i jej organów
§ 8
Organami gminy są:
1) Rada Miejska Gminy Mirsk - zwana dalej "Radą",
2) Zarząd Gminy Mirsk - zwany dalej "Zarządem".
§ 9
Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy. Jej kadencja trwa 4 lata licząc od dnia wyboru. Rada działa w oparciu o regulamin Rady, który określa szczegółową organizację i tryb pracy Rady. Regulamin Rady stanowi załącznik nr 4 do Statutu.
§ 10
W sprawach odwołania Rady przed upływem kadencji, samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz w innych ważnych dla gminy sprawach, mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w drodze referendum przeprowadzonego w trybie postanowień art. 13 ustawy z 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 11
1. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 12
Rada wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym przewodniczącego i 1 wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Funkcji tych nie można łączyć z funkcją członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§ 13
1. Posiedzenia Rady są jawne.
2. W lokalu należy zapewnić miejsca dla członków Rady, a także osobne miejsca dla publiczności.
3. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady.
4. Ustęp 3 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego obrady.
§ 14
1. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
3. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Rady.
4. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie.
§ 15
W obradach Rady obowiązany jest uczestniczyć: burmistrz, zastępca burmistrza, skarbnik gminy, sekretarz, kierownicy jednostek organizacyjnych.
§ 16
1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalenie Statutu gminy,
2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy - na wniosek przewodniczącego Zarządu,
4) uchwalenie budżetu gminy oraz rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu, oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania sołectwa i dzielnicy (osiedla) oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz środków budżetowych na realizację zadań,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
14a) "Zasłużony dla Miasta i Gminy Mirsk" - zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu,
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§ 17
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada tworzy stałe lub doraźne komisje.
2. Do zadań komisji stałych Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji. Zakres i przedmiot działania komisji określa regulamin Rady, o którym mowa w § 9.
3. Szczegółowy tryb działania komisji stałych określa regulamin stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego Statutu.
§ 18
1. Rada Miejska Gminy Mirsk powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Rozwoju,
2) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych,
3) Komisja Rolnictwa, Leśnictwa oraz Ochrony Środowiska,
4) Komisję Rewizyjną.
2. Rada może powołać komisję doraźną do rozstrzygnięcia określonych problemów.
3. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Rady w ilości do 50% składu osobowego komisji z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród członków Rady. Zastępcę przewodniczącego komisji wybiera komisja ze swego grona.
§ 19
Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
§ 20
Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej stanowią załącznik nr 7 do Statutu.
§ 21
Radni mogą tworzyć kluby radnych. Klub radnych powołuje się w składzie co najmniej 3 osobowym. O założeniu klubu informuje się pisemnie przewodniczącego Rady. Klubom radnych przysługuje prawo opiniodawcze i wnioskodawcze oraz prawo inicjatywy uchwałodawczej. Za udział w pracach klubu nie przysługuje dieta.
§ 22
1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd.
2. Przewodniczącym jest burmistrz gminy.
3. W skład Zarządu wchodzą:
a) burmistrz,
b) zastępca burmistrza,
c) 4 członków.
4. Rada wybiera Zarząd spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 5 i 6.
5. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
6. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek burmistrza, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
7. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru burmistrza określa uchwała Rady.
8. Burmistrz i zastępca burmistrza są pracownikami samorządowymi w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1a ustawy z 22.03.1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.). Rada gminy ustala dla burmistrza wynagrodzenie w drodze odrębnej uchwały, kierując się przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 09.07.1990 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych (jednolity tekst Dz. U. z 1993 r. Nr 111, poz. 493 z późn. zm.).
§ 23
Członkowie Zarządu, którzy pełnią funkcję społecznie, otrzymują z budżetu gminy ekwiwalent za utracone wynagrodzenie w wysokości diety ustalonej dla radnych na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 24
1. Zarząd jest wybierany na okres kadencji Rady.
2. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba, że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.
3. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 2 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu gminy oraz z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 25
1. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz Komisję Rewizyjną.
3. Przepisy § 24 ust. 3 statutu stosuje się odpowiednio.
§ 26
1. Rada może odwołać burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym, na zasadach i w trybie określonym w § 25. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.
2. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 27
1. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w § 25 i § 26 ust. 1.
2. W razie odwołania Zarządu z przyczyn, o których mowa w § 24 ust. 2 i 3, § 25 i § 26 ust. 1, Rada wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w § 22, ust. 4-7.
3. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 28
1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkowstwa w Zarządzie Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym, burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.
§ 29
1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
6) wykonywanie zadań zleconych, o których mowa w art. 8 ustawy z 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym.
3. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
§ 30
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez burmistrza w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie nieobecności burmistrza, jego zastępca.
3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialne, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Zarządu chyba, że ustawa stanowi inaczej.
4. W posiedzeniach Zarządu bierze udział bez prawa głosowania skarbnik gminy. Zarząd może zaprosić na swe posiedzenia także inne osoby.
§ 31
Burmistrz organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje gminę na zewnątrz.
§ 32
1. Zarząd stanowi w zakresie swoich kompetencji w formie uchwał.
2. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu biorący udział w posiedzeniu.
3. Członek Zarządu głosujący przeciw przyjętej uchwale ma obowiązek bez zbędnej zwłoki potwierdzić na piśmie zarzuty do uchwały.
4. Członek Zarządu nieobecny na posiedzeniu, na którym podjęto uchwałę, może zgłosić pisemne zarzuty do tej uchwały w terminie 2 dni od dnia zapoznania się z uchwałą.
5. Szczegółowy tryb działania Zarządu, sposób zwoływania posiedzeń, obradowania i podejmowania rozstrzygnięć określa regulamin Zarządu stanowiący załącznik nr 8 do niniejszego Statutu.
§ 33
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie Zarządu majątkiem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2-4 niniejszego paragrafu.
2. Zarząd gminy może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynność zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.
§ 34
1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Burmistrz zawiera umowy o pracę z pracownikami samorządowymi oraz rozwiązuje z nimi umowy o pracę zawarte na czas nieokreślony.
3. Burmistrz wykonuje inne czynności wynikające ze zwierzchnictwa służbowego określone w ustawie o pracownikach samorządowych i Kodeksie Pracy:
1) może zlecić pracownikowi samorządowemu mianowanemu wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania, przenieść go czasowo do pracy w innej miejscowości, a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku - przenieść go na inne stanowisko,
2) może zawiesić w pełnieniu obowiązków pracowniczych na czas nie przekraczający trzech miesięcy pracownika samorządowego mianowanego, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,
3) proponuje w miarę możliwości pracownikowi samorządowemu w razie niezawinionej utraty przezeń uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku podjęcie pracy na innym stanowisku odpowiadającym posiadanym kwalifikacjom.
4. Burmistrz rozpatruje odwołania od kar porządkowych upomnienia nakładanych przez bezpośredniego przełożonego pracownika samorządowego.
§ 35
Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez burmistrza, zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca burmistrza sprawuje funkcje burmistrza w razie nieobecności burmistrza lub niemożności pełnienia przezeń obowiązków.
§ 36
W zakresie ustalonym przez Zarząd burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu zastępcy burmistrza.
§ 37
W razie rozwiązania Zarządu na podstawie art. 96 ust. 2 Ustawy o samorządzie gminnym jego funkcje do czasu wybrania nowego Zarządu pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 38
Zarząd wykonuje swe zadania przy pomocy urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.
§ 39
Dla realizacji zadań gminy może ona tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zakłady.
§ 40
Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 9 Statutu.
§ 41
1. Gminnej jednostce organizacyjnej Rada uchwala Statut.
2. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres jej wyposażenia w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzenia tym majątkiem.
3. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników tych jednostek należy do Zarządu.
III. Gospodarka finansowa gminy
§ 42
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego przez Radę Gminy na rok kalendarzowy.
2. Zgodnie z ustawą budżetową oraz z procedurą wcześniej ustaloną uchwałą Rady Gminy projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd Gminy przedstawia Radzie Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła celem zaopiniowania właściwej miejscowo Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
3. Budżet gminy uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
5. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie określonym w ust. 4, właściwa miejscowo Regionalna Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do 30 kwietnia budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych gminie. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 4.
§ 43
1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencja ogólna z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych,
2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,
3) spadki, zapisy i darowizny,
4) inne dochody.
§ 44
1. Uchwały Rady i Zarządu Gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu podejmującego uchwałę.
§ 45
1. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych, w granicach uchwalonych przez Radę Gminy.
§ 46
1. Za prawidłową gospodarkę gminy odpowiada Zarząd Gminy.
2. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
3. Burmistrz ogłasza niezwłocznie uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
4. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy podlega ocenie komisji stałych Rady. Na podstawie ich opinii i własnej oceny Komisja Rewizyjna formułuje wniosek o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi Gminy.
IV. Ogłaszanie przepisów gminnych
§ 47
1. Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika inaczej, miejscowo przyjętym sposobem ogłoszenia przepisów gminnych jest wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy. Rada Gminy w uchwale zawierającej przepisy gminne może ustalić dodatkowe miejsca ich ogłoszenia.
2. Zbiór przepisów gminnych dostępny do publicznego wglądu prowadzi Urząd Gminy.
V. Postanowienia szczegółowe dotyczące tworzenia
jednostek pomocniczych
§ 48
1. W gminie tworzy się sołectwa, jako samorządowe jednostki pomocnicze.
2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym sołtys.
3. Rada może upoważnić sołtysa do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
§ 49
1. Zakres działania sołectwa, jego organizację, jak również zakres i tryb funkcjonowania w jego ramach jednostki niższego rzędu oraz kompetencje organów sołectwa określa statut sołectwa.
2. Statut sołectwa określa także zasady i tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej.
3. Sołectwa nie tworzą własnych budżetów, prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 50
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może brać udział w pracach Rady oraz jej komisjach z głosem doradczym lub opiniodawczym bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Za udział w pracach Rady i jej komisjach przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje ryczałt stały obejmujący udział i zwrot kosztów podróży określony odrębną uchwałą Rady.
§ 51
Jednostka pomocnicza może mieć wyodrębnione środki finansowe do realizacji przyjętych zadań, ale wyodrębnienie to może nastąpić jedynie w ramach jednego budżetu gminy w części dotyczącej wydatków.
VI. Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 52
1. Przewodniczący czuwa nad zgodnością statutu z obowiązującym aktualnie prawem i informuje Radę o konieczności wprowadzenia zmian.
2. Wykładni niniejszego Statutu dokonuje przewodniczący Rady po zasięgnięciu opinii wiceprzewodniczącego i radcy prawnego.
§ 53
Zmiana Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o zmianie Statutu. Zmiany wchodzą w życie z dniem ogłoszenia uchwały w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
§ 54
Statut niniejszy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Mirsk
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Mirsk
Herb gminy przedstawia złotego jastrzębia z białym gołąbkiem w dziobie,
siedzącego na zielonym ukwieconym lnem pagórku, na którym stoi krzyż.
Tło herbu jest błękitne.
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Mirsk
Barwami gminy są kolory: niebieski, biały, zielony, a flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny
podzielony na trzy równe poziome części o barwach gminy.
Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Mirsk
REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ
GMINY MIRSK
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Rady określa tryb działania Rady, sposób obradowania na sesjach i podejmowanie uchwał przez Radę Miejską Gminy Mirsk.
§ 2
1. Rada Miejska Gminy Mirsk, zwana dalej Radą, działa na sesjach oraz za pośrednictwem komisji i radnych.
2. Rada składa się z 20 radnych wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach samorządowych przeprowadzonych zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602).
3. Liczba radnych, o których mowa w ust. 2 stanowi ustawowy skład Rady.
II. Sesje Rady
§ 3
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.
2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.
§ 4
1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania zadań Rady nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nie ujęte w planie pracy, a wynikające ze szczególnie ważnych i pilnych potrzeb.
§ 5
O terminie sesji zwyczajnej zwoływanej w trybie nadzwyczajnym powiadamia się radnych na 3 dni przed terminem obrad.
§ 6
1. W okresie 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji, Rada na wniosek przewodniczącego Rady, określa uchwałą główne kierunki pracy i sposób realizacji zadań Rady.
2. Na ostatniej sesji w roku, Rada na wniosek przewodniczącego uchwala ramowy plan pracy i sposoby jego realizacji w następnym roku.
3. Rada w każdym czasie może dokonać zmian i uzupełnień planów pracy wskazanych w ust. 1 i 2.
III. Przygotowanie sesji
§ 7
1. Sesje przygotowuje przewodniczący Rady, proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
2. Przewodniczący Rady zwołuje sesje zgodnie z przyjętym planem pracy Rady lub na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
3. O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się jej członków najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad z wyjątkiem § 4 ust. 3.
4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad, przy czym zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdaniu z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3 i 4 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób określony w § 10 ust. 1 regulaminu.
§ 8
Przed każdą sesją przewodniczący Rady w uzgodnieniu z burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
§ 9
Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy prawnej, technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
IV. Obrady
§ 10
1. Sesje Rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i problematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców na 7 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty z wyjątkiem § 4 ust. 3.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
§ 11
1. Jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy objęte tajemnicą, zgodnie z treścią ustawy z 22.01.1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95), jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w myśl § 8 regulaminu, mogą być obecne na sesji.
2. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 na wniosek co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji Rada może postanowić, że ze względu na ważny interes społeczności gminy lub poszczególnych obywateli, cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych.
§ 12
Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (quorum) chyba, że ustawa o samorządzie gminnym stanowi inaczej.
§ 13
1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego obrad Rady bądź radnych można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.
2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.
§ 14
W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
§ 15
Sesję prowadzi przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.
§ 16
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: "Otwieram sesję Rady Miejskiej Gminy Mirsk".
2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 13 regulaminu.
§ 17
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący Rady przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad Rady.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, burmistrz lub jego zastępca.
3. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę protokołu z poprzedniej sesji.
4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1-3 Rada uchwala porządek obrad sesji.
§ 18
1. Porządek obrad zwyczajnej sesji Rady winien obejmować sprawozdanie Zarządu ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym.
2. Sprawozdanie składa na piśmie burmistrz lub wyznaczony przez niego członek Zarządu.
3. Porządek obrad winien zawierać punkt "Zapytania, interpelacje i wnioski".
4. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem, oraz wynikające z niej pytania.
5. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
6. Rodzaje i zasady składania wniosków określa § 21 ust. 2 niniejszego regulaminu.
7. Na zapytania i interpelacje odpowiedzi udzielają adresaci.
§ 19
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów, w uzasadnionych wypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
§ 20
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi, dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególności w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia lub zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesje i publiczności.
5. Radny w danym punkcie porządku obrad może się wypowiedzieć dwa razy, w czasie nie dłuższym niż po 10 minut. Nie dotyczy to radnych występujących w imieniu komisji Rady.
6. Po wyczerpaniu głosów na dany temat przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
§ 21
1. Na wniosek radnego, przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę.
2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) przeliczenia głosów,
3) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia (sesji),
4) uchwalenia tajności posiedzenia lub jego części,
5) zamknięcia listy mówców,
6) odroczenia lub zamknięcia dyskusji,
7) przejścia do porządku dziennego,
8) odesłania do komisji,
9) przekazania Zarządowi lub komisji,
10) zmiany porządku obrad,
11) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji lub głosowania,
12) ograniczenia czasu wystąpień.
3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie członków Rady, po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów "za" i dwóch "przeciwko" wnioskowi, po czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów.
§ 22
1. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spośród publiczności po uprzednim wyczerpaniu głosów radnych.
2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 23
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: "Zamykam sesję Rady Miejskiej Gminy Mirsk".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 24
1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego Rady, Rada jest związana uchwałami podjętymi w tej sesji.
2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnych uchwał.
§ 25
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.
§ 26
1. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się w biurze Rady przez 2 lata.
2. Pracownik Urzędu Gminy z każdej sesji Rady sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.
3. Do protokołu dołącza się listę obecnych radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.
4. Odpis protokołu z kopiami uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji Zarządowi, a wyciąg z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonych działań.
5. Protokół z sesji przechowuje się w biurze Rady.
6. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.
7. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 6 nie będzie uwzględniony wnioskodawca może odwołać się do Rady, a ta zajmie stanowisko po wysłuchaniu taśmy magnetofonowej.
8. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów.
§ 27
Obsługę Rady sprawuje wyznaczony przez burmistrza pracownik urzędu.
§ 28
1. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) uchwalony porządek obrad,
f) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się",
h) podpis przewodniczącego i protokolanta obrad.
2. Protokoły numeruje się kolejno cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, w którym się odbyły.
3. Po zakończeniu kadencji ułożone chronologicznie protokoły oprawia się w formie książkowej, kolejno latami i zaopatruje spisem treści (data sesji, numer protokołu, tematyka obrad, numer strony zbioru) oraz podpisem "Protokoły sesji Rady Miejskiej Gminy Mirsk Nr... woj. dolnośląskie, za rok...".
V. Uchwały
§ 29
Sprawy rozpatrywane na sesjach Rady rozstrzyga się podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowanym w protokole sesji.
§ 30
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
§ 31
Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje stałe Rady, kluby radnych, Zarząd Gminy.
§ 32
1. Uchwały Rady powinny być redagowane w sposób czytelny, powinny odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:
1) datę i tytuł,
2) podstawę prawną lub faktyczną,
3) dokładną merytoryczną treść uchwały,
4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.
2. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu Gminy.
§ 33
1. Uchwałę Rady podpisuje przewodniczący Rady.
2. Ustęp 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego obrady.
§ 34
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
§ 35
1. Oryginały uchwał biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji lub wiadomości - zależnie od ich treści.
§ 36
Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
§ 37
Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz inne uchwały objęte nadzorem RIO w terminie 7 dni od ich podjęcia.
VI. Komisje Rady Miejskiej Gminy Mirsk
§ 38
1. Komisje Rady Miejskiej Gminy Mirsk podlegają Radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie do uchwalenia.
§ 39
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami Rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi, działającymi na obszarze gminy.
3. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady w każdym czasie mogą wystąpić z wnioskiem o zwołanie posiedzenia komisji.
§ 40
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca przy czym uprawnienia zastępcy przewodniczącego dotyczą tylko wewnętrznego toku prac komisji.
2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.
3. Szczegółowe zasady działania w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, działają w porozumieniu z przewodniczącym Rady, a w przypadku nieustalania tych zasad stosuje się odpowiednie przepisy regulaminu.
§ 41
1. Przewodniczący stałych komisji co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdanie z działalności komisji.
§ 42
1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" decyduje głos przewodniczącego komisji.
VII. Radni
§ 43
1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach Rady, pracach organów i komisji do których zostali wybrani.
2. Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z wyborcami przez:
§ 44
1. Radni wnoszą pod obrady sesji lub posiedzenia komisji Rady sprawy, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
2. Radni mają prawo podejmować interwencje i składać wnioski w instytucjach, których wnioski dotyczą.
3. Radni mają prawo kierować do Zarządu zapytania we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.
§ 45
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 46
1. Spotkania ze swoimi wyborcami Radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.
2. Nie rzadziej niż raz w kwartale, Radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców, osoby które chciałyby złożyć skargi i wnioski.
3. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli gminy w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących gminy i mieszkańców.
§ 47
1. W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego Radnego, o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję lub zespół do szczegółowego zbadania wszelkich okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.
4. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają zwykłą większością głosów.
§ 48
Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierających określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego Rady.
§ 49
1. Zarząd wystawia radnym dokument podpisany przez przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Zarząd udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
§ 50
1. Regulamin stosuje się odpowiednio do członków komisji, zespołów doradczych i konsultacyjnych powoływanych przez Radę spoza grona radnych oraz zaproszonych na sesję Rady członków organów jednostek pomocniczych gminy.
2. Przewodniczący Rady ustali i wyda osobom spoza Rady stosowne dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.
VIII. Tryb głosowania
§ 51
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
§ 52
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące" sumując je, porównując z listą radnych obecnych na sesji nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Na wniosek radnego może być przeprowadzone głosowanie tajne lub imienne.
4. Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć radnego.
5. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący Rady.
§ 53
1. W głosowaniu tajnym, radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej Gminy Mirsk, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytując protokół podaje wynik głosowania.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.
§ 54
1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
4. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek, który uzyskał największą ilość głosów "za" o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 55
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą ilość głosów.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tj. przeciwnych i wstrzymujących się.
3. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady Gminy, a zarazem tej połowie najbliższą.
IX. Wspólne sesje Rad Gmin
§ 56
1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych Rad.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich Rad.
§ 57
1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej Rady.
2. Przewodniczący Rad uczestniczących we wspólnej sesji, wybierają przewodniczącego sesji.
3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie Rady, biorące udział we wspólnej sesji chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów Rad, które biorą udział we wspólnej sesji.
Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Mirsk
REGULAMIN
przyznawania honorowego tytułu:
"Zasłużony dla miasta i gminy Mirsk"
§ 1
Honorowym tytułem miasta i gminy Mirsk jest: - "Zasłużony dla miasta i gminy Mirsk".
§ 2
Honorowy tytuł przyznaje się za szczególne zasługi dla gminy oraz za męstwo i odwagę.
§ 3
Honorowy tytuł przyznaje się pełnoletnim osobom fizycznym (także pośmiertnie) oraz jednostkom organizacyjnym posiadającym osobowość prawną, jak i jej nie posiadającym.
§ 4
Tytuł "Zasłużony dla miasta i gminy Mirsk: przyznaje się w każdej kadencji Rady. Dopuszcza się w sytuacjach szczególnych inny czas i miejsce nadania tytułu honorowego - tj. za męstwo i odwagę.
§ 5
Tytuł po raz pierwszy przyznaje Rada Miejska Gminy Mirsk z własnej inicjatywy, a następne na wniosek Kapituły Tytułu.
§ 6
1. W skład Kapituły Tytułu wchodzą osoby, którym przyznano tytuł.
2. Spośród swojego grona Kapituła wybiera przewodniczącego, który reprezentuje ją przed Radą.
3. Kapituła opracuje regulamin swojego działania.
§ 7
1. Wnioski do Kapituły Tytułu mogą składać:
2. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Kapituła Tytułu.
§ 8
1. Po rozpatrzeniu wniosków przez Kapitułę Tytułu - przewodniczący Kapituły przedstawia na sesji Rady Miejskiej Gminy Mirsk osoby, organizacje i instytucje, które należy zdaniem Kapituły wyróżnić.
2. Tytuł przyznaje Rada Miejska Gminy Mirsk w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów.
§ 9
Nadanie tytułu honorowego odbywa się w sposób uroczysty, w formie medalu odlanego w brązie oraz dyplomu.
§ 10
1. Medal wykonany jest z brązu, ma kształt koła o średnicy 7,5 cm. Awers przedstawia napis o treści: "Zasłużony dla miasta i gminy Mirsk" umieszczony centralnie, z czego słowo "Zasłużony" umieszczone jest u góry wzdłuż obwodu. U dołu - wzdłuż obwodu - znajduje się wieniec złożony z liści dębu i lauru. W środku wieńca w małym kole wpisany jest pojedynczy kwiat lnu. Rewers zawiera wizerunek herbu gminy Mirsk zgodny ze Statutem Gminy (zał. nr 1 do uchwały nr XXXI/173/96). U dołu wzdłuż obwodu widnieje napis "Mirsk".
2. Wraz z medalem wręcza się dyplom określający zasługi stanowiące podstawę do jego przyznania.
3. Ewidencję wyróżnionych prowadzi Urząd Miasta i Gminy Mirsk w Księdze Honorowej Zasłużonych dla miasta i gminy Mirsk. Wpis zawierał będzie dane dotyczące wyróżnionych osób wraz z podstawą jego przyznania zawartą w dyplomie.
Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Mirsk
REGULAMIN
Stałych komisji Rady Miejskiej
Gminy Mirsk
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa tryb działania stałych komisji Rady Miejskiej Gminy Mirsk, zwanych dalej "komisjami".
§ 2
Komisje działają zgodnie z postanowieniami obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.),
2) statutu gminy Mirsk,
3) niniejszego regulaminu.
II. Organizacja i tryb pracy komisji
§ 3
1. Komisje powołuje Rada do pomocy w wykonywaniu określonych zadań.
2. Rada, w uchwale o powołaniu komisji, określa liczbę członków komisji oraz ich skład osobowy.
3. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.
4. Wszyscy członkowie komisji mają prawo pełnego udziału w jej pracach.
5. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
§ 4
1. Plan pracy komisji sporządzany jest na okres jednego roku i winien przynajmniej częściowo wynikać z planu pracy Rady oraz zawierać określenie terminów posiedzeń, tematów cyklicznych, np.: omawianie wniosków do projektu budżetu, omawianie projektu budżetu, analiza sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu itp.
2. Sprawozdanie z działalności komisji powinno pokrywać się z okresem, na jaki opracowano plan pracy. W sprawozdaniu powinny być ujęte informacje o ilości posiedzeń komisji, frekwencji, poruszanych sprawach, wypracowanych opiniach i wnioskach.
§ 5
1. Wyboru przewodniczącego komisji dokonuje Rada Gminy, zastępcę przewodniczącego wybiera komisja ze swego grona.
2. Przewodniczącym komisji może zostać wybrany wyłącznie radny.
§ 6
Do kompetencji przewodniczącego komisji należy kierowanie pracami komisji, a w szczególności:
1) ustalanie terminów i porządku posiedzenia,
2) konstruowanie projektów planu pracy oraz terminowe składanie Radzie sprawozdań z działalności,
3) dokonanie podziału zadań pomiędzy członków komisji,
4) zapewnienie materiałów niezbędnych dla pracy komisji,
5) współpraca z przewodniczącymi pozostałych komisji Rady,
6) zapraszanie do pracy w komisji osób nie będących jej członkami.
§ 7
Przewodniczący komisji może wystąpić do Rady o odwołanie członka komisji w przypadku:
1) nieuczestniczenia w pracach komisji przez okres jednego roku,
2) uchylanie się od wykonywania zadań zleconych przez przewodniczącego.
III. Zadania komisji
§ 8
Do zadań komisji należy:
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę i Zarząd, spraw przedkładanych pod obrady Rady oraz wnoszonych przez jej członków,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą, przygotowanie projektu uchwały i przedłożenie jej Zarządowi Gminy,
3) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
4) nadzór nad pracą Zarządu i administracji gminy w zakresie spraw, dla których komisja została powołana.
§ 9
Komisje mogą współdziałać z organizacjami społeczno-gospodarczymi oraz organami samorządu mieszkańców.
§ 10
Komisje nie posiadają uprawnień w sprawach należących do kompetencji Rady lub Zarządu.
IV. Posiedzenia komisji
§ 11
Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
§ 12
1. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb.
2. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.
§ 13
1. Posiedzenie komisji zwołuje, ustala porządek dzienny i prowadzi przewodniczący komisji. W przypadku niemożności pełnienia funkcji przez przewodniczącego komisji, obowiązki jego przejmuje zastępca.
2. Przewodniczący komisji ma obowiązek zwołania posiedzenia na wniosek Ľ członków komisji.
3. Posiedzenie komisji może zwołać przewodniczący Rady.
§ 14
Komisje mogą zapraszać na posiedzenia osoby spoza składu komisji, których obecność jest powiązana ze względu na problematykę poruszaną na posiedzeniu.
§ 15
1. Do rozpatrzenia określonych spraw komisje mają prawo wyłaniać podkomisje i zespoły, w skład których mogą wchodzić także osoby spoza Rady.
2. Opinie i wnioski wypracowane przez podkomisje i zespoły winny być przeanalizowane i zatwierdzone przez komisje.
3. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
4. Wspólne posiedzenie komisji prowadzi przewodniczący, jeden z przewodniczących komisji wybranej na posiedzeniu.
5. Podczas wspólnych posiedzeń komisje głosują łącznie i sporządzają wspólny protokół.
§ 16
1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków,
5) podpis przewodniczącego posiedzenia oraz osoby sporządzającej protokół.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczącego komisji.
Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Mirsk
REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ
RADY MIEJSKIEJ GMINY MIRSK
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Gminy Mirsk, zwanej dalej "komisją".
§ 2
1. Komisja Rewizyjna jest stalą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.
4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.
§ 3
Komisja podlega wyłącznie radzie i działa w jej imieniu.
§ 4
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na zlecenie Rady.
II. Skład Komisji Rewizyjnej
§ 5
1. Komisję, nie więcej niż sześć osób, powołuje Rada wyłącznie spośród radnych, uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów.
2. Przewodniczącego komisji powołuje Rada Gminy w drodze odrębnej uchwały.
3. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja ze swego grona.
4. Odwołanie członka komisji następuje na zasadach określonych ust. 1.
5. W skład komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcję przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu Gminy.
§ 6
Przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący, organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia, prowadzi obrady, zleca członkom określone zadania oraz składa Radzie sprawozdania z działalności komisji.
§ 7
1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działalności komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia, o którym mowa w ust. 1, decyduje Rada.
§ 8
1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność Zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:
1) gospodarki finansowo-ekonomicznej, w tym wykonania budżetu gminy,
2) gospodarowania mieniem komunalnym,
3) przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,
4) realizacji bieżących zadań gminy,
5) wykonywania przez Zarząd Gminy uchwał Rady w sprawie skargi składanych na Zarząd do Rady,
6) rozpatrywania i załatwiania przez Zarząd Gminy skarg na burmistrza oraz wniosków w tej sprawie,
7) rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez burmistrza,
8) realizacji interpelacji i wniosków radnych.
III. Zadania kontrolne
§ 9
Komisja dokonuje kontroli Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy w oparciu o następujące kryteria:
1) legalności (zgodności z przepisami prawa),
2) celowości,
3) gospodarności,
4) rzetelności,
5) sprawności organizacyjnej,
6) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
§ 10
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady - w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 11
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 12
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję.
IV. Tryb kontroli
§ 13
1. Zespół kontrolujący składa się z członków Komisji Rewizyjnej w liczbie ustalonej przez komisję.
2. Poza członkami Komisji Rewizyjnej do składu zespołu kontrolującego mogą być powołani - przez Komisję Rewizyjną - przedstawiciele komisji Rady właściwych ze względu na przedmiot kontroli.
3. W uzasadnionych przypadkach zespół kontrolujący może zasięgać opinii biegłych z dziedziny odpowiadającej przedmiotowej kontroli.
4. W przypadku, gdy powołanie biegłego wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia decyzji i przeznaczenia odpowiednich środków finansowych.
§ 14
1. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wystawionego przez przewodniczącego Rady.
2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione: termin, przedmiot i zakres przeprowadzanej kontroli.
§ 15
Przewodniczący komisji zawiadamia przewodniczącego Zarządu i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na pięć dni przed terminem kontroli.
§ 16
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontrolujący obowiązany jest okazać kierownikowi tej jednostki upoważnienie, o których mowa w § 14.
§ 17
1. Zespół kontrolny uprawniony jest do:
1) wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,
3) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli,
4) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:
1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,
2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową - w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3. Działalność zespołu kontrolnego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
4. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego - w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu - w tym wskazanie występujących nieprawidłowości i uchybień.
§ 18
Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§ 19
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i przewodniczącego Zarządu, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego Rady.
V. Protokoły kontroli
§ 20
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania, z podaniem przyczyn odmowy,
9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 21
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 22
Protokół sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki, przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz przewodniczący Zarządu.
§ 23
Protokół, o którym mowa w § 20 przedkłada się radzie do zatwierdzenia i po zatwierdzeniu protokołu przewodniczący Rady kieruje do jednostek skontrolowanych oraz Zarządu Gminy wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§ 24
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycję co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 25
Odstąpienie od wykonania wniosków komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą komisji.
VI. Zadania opiniodawcze
§ 26
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego Rady w terminie do dnia 10 kwietnia roku następującego po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie ustalonym w ust. 2.
§ 27
1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu, z wyjątkiem burmistrza, oraz wniosek o odwołanie burmistrza.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego Rady w terminie 10 dni od daty otrzymania wniosku w tej sprawie.
§ 28
Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.
VII. Plan pracy i sprawozdania komisji
§ 29
1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia Radzie do akceptacji w terminie określonym w statucie gminy.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy oraz wykazy jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 30
1. Komisja składa Radzie na koniec ostatniej sesji w danym roku kalendarzowym sprawozdanie ze swojej działalności za dany rok.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę i przedmiot posiedzeń.
2) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
3) wykaz ważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
VIII. Posiedzenia komisji
§ 31
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na uzasadniony pisemny wniosek:
1) przewodniczącego Rady,
2) co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady,
3) nie mniej niż 3 członków komisji,
4) Zarządu.
3. W posiedzeniach komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
§ 32
1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków,
5) podpis przewodniczącego posiedzenia oraz osoby sporządzającej protokół.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczącego komisji.
§ 33
1. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
Załącznik nr 8 do Statutu Gminy Mirsk
REGULAMIN
ZARZĄDU GMINY MIRSK
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin niniejszy określa tryb działania Zarządu Gminy, sposób zwoływania posiedzeń, obradowania na posiedzeniach i podejmowania rozstrzygnięć.
§ 2
1. Zarząd Gminy jest organem wykonawczym gminy.
2. Zarząd Gminy, w wykonywaniu swoich zadań, określonych odrębnymi przepisami prawa, podlega wyłącznie Radzie Gminy, której składa sprawozdania ze swej działalności na każdej sesji.
§ 3
1. Skład osobowy Zarządu Gminy określa Statut Gminy Mirsk.
2. Przewodniczącym Zarządu jest burmistrz gminy.
R o z d z i a ł II
Posiedzenia Zarządu Gminy
§ 4
1. Zarząd Gminy, wykonując swoje zadania, odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzenie Zarządu przygotowuje i zwołuje przewodniczący, proponując porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia posiedzenia.
3. O terminie i miejscu posiedzenia Zarządu powiadamia się członków najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia w sposób zapewniający skuteczność powiadomienia.
4. Zarząd, w drodze ustaleń odnotowanych w protokole posiedzenia, może ustalić stały termin i godzinę odbywania posiedzeń.
W takim przypadku odstępuje się od każdorazowego powiadamiania członków Zarządu o terminie i miejscu posiedzenia.
§ 5
1. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą być zapraszane osoby spoza składu Zarządu.
2. Listę osób zaproszonych ustala i powiadamia zainteresowanych burmistrz gminy, kierując się uzasadnionymi potrzebami wynikającymi z poruszanej problematyki.
§ 6
1. Zarząd Gminy może obradować i podejmować prawomocne rozstrzygnięcia przy obecności co najmniej połowy jego składu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Posiedzenia otwiera, prowadzi i zamyka burmistrz gminy, a w razie jego nieobecności zastępca burmistrza.
3. Otwarcie posiedzenia następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: "Otwieram posiedzenie Zarządu Gminy Mirsk".
4. Po otwarciu posiedzenia przewodniczący stwierdza, na podstawie listy obecności, prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum przerywa posiedzenie i wyznacza nowy termin.
§ 7
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku posiedzenia.
2. Członkowie Zarządu mogą zgłaszać wnioski o dokonanie uzupełnienia lub zmiany w projekcie porządku posiedzenia, który winien być wyłożony do wiadomości członkom Zarządu na godzinę przed rozpoczęciem posiedzenia.
3. Porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie przez Zarząd Gminy protokołu poprzedniego posiedzenia, który winien być udostępniony członkom Zarządu do zapoznania się na godzinę przed terminem posiedzenia i nie musi być w takim przypadku odczytywany w trakcie obrad.
4. Po dokonaniu czynności określonych w ust. 1-3 Zarząd uchwala porządek obrad.
§ 8
1. Przewodniczący posiedzenia prowadzi je według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów, a w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący może udzielać głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:
a) stwierdzenia quorum,
b) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
c) zakończenia dyskusji i podjęcia rozstrzygnięcia,
d) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad.
4. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie członków Zarządu, po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów "za" i dwóch głosów "przeciw" wnioskom, po czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów.
§ 9
1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień osób uczestniczących w posiedzeniu.
2. Osobom uczestniczącym w posiedzeniu, nie będącym członkami Zarządu, przewodniczący może udzielić głosu za zgodą Zarządu.
§ 10
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy posiedzenie, wypowiadając formułę: "Zamykam posiedzenie Zarządu Gminy Mirsk".
2. Po ogłoszeniu zamknięcia posiedzenia Zarząd Gminy związany jest rozstrzygnięciami podjętymi na posiedzeniu.
§ 11
1. Wyznaczony przez burmistrza pracownik Urzędu Gminy sporządza protokół posiedzenia, w którym muszą być odnotowane podjęte rozstrzygnięcia.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków Zarządu oraz odrębną listę zaproszonych gości, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.
3. Protokół posiedzenia Zarządu wykłada się do wiadomości członków Zarządu na godzinę przed rozpoczęciem każdego następnego posiedzenia.
4. Protokół podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w posiedzeniu oraz osoba sporządzająca protokół.
5. Protokoły przeznaczone są do użytku służbowego.
6. Wyciągi z protokołów przekazuje się zainteresowanym jednostkom organizacyjnym - zgodnie z decyzją zastępcy burmistrza gminy.
7. Zarząd może udostępnić protokoły swych posiedzeń do publicznego wglądu. Decyzję w tej sprawie podejmuje przewodniczący Zarządu.
§ 12
1. Protokół posiedzenia Zarządu Gminy powinien odzwierciedlać jego rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce odbywania posiedzenia oraz nazwisko i imię przewodniczącego posiedzenia,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) uchwalony porządek posiedzenia,
f) przebieg posiedzenia, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, treść zgłoszonych wniosków i podjętych rozstrzygnięć oraz odnotowanie faktu zgłoszenia pisemnych wystąpień,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw", "wstrzymujących się",
h) podpisy wszystkich członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu.
2. Protokoły posiedzeń numerowane są kolejnymi cyframi arabskimi odpowiadającymi kolejności posiedzenia w danej kadencji łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, w którym się odbyły.
3. Po zakończeniu kadencji ułożone chronologicznie protokoły oprawia się w formie książkowej, kolejno latami i zaopatruje spisem treści (data posiedzenia, numer protokołu, tematyka obrad, numer strony zbioru) oraz podpisem "Protokoły Zarządu Miasta i Gminy Mirsk Nr... woj. dolnośląskie, za rok...".
§ 13
1. Sprawy rozpatrywane na posiedzeniach Zarządu Gminy rozstrzyga się w formie uchwał, zarządzeń, decyzji i postanowień.
2. Zarządzenia, decyzje i postanowienia podpisuje burmistrz jako przewodniczący Zarządu, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
3. Decyzje i postanowienia w sprawach z zakresu administracji publicznej muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w ich podejmowaniu.
4. Podejmowanie wszystkich rozstrzygnięć odbywa się w drodze głosowania jawnego przez podniesienie ręki.
5. Głosowanie przeprowadza przewodniczący posiedzenia, który przelicza głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące się", sumuje je, porównuje z listą obecności członków Zarządu obecnych na posiedzeniu i nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.
R o z d z i a ł III
Wspólne posiedzenia Zarządów Gmin
§ 14
1. Zarząd Gminy może odbywać wspólne posiedzenia z innymi zarządami, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygania ich wspólnych spraw.
2. Wspólne posiedzenia organizują przewodniczący zainteresowanych Zarządów.
3. Zawiadomienia o wspólnym posiedzeniu podpisują wszyscy przewodniczący Zarządów.
§ 15
1. Wspólne posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej 50% + 1 członków Zarządu.
2. Przewodniczącego wspólnego posiedzenia wybiera się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
3. Koszty wspólnego posiedzenia ponoszą równomiernie Zarządy biorące udział w posiedzeniu.
4. Przebieg wspólnego posiedzenia reguluje regulamin obrad, przyjęty przez uczestników w drodze głosowania jawnego.
R o z d z i a ł IV
Postanowienia końcowe
§ 16
Przewodniczący Zarządu Gminy zapewnia przestrzeganie niniejszego regulaminu.
Załącznik nr 9 do Statutu Gminy Mirsk
Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych gminy Mirsk
1. Biblioteka Publiczna w Mirsku.
2. Gimnazjum w Mirsku.
3. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirsku.
4. Przedszkole Publiczne w Mirsku.
5. Szkoła Podstawowa w Giebułtowie.
6. Szkoła Podstawowa w Krobicy.
7. Szkoła Podstawowa w Mirsku.
8. Szkoła Podstawowa w Mirsku przy Zespole Szkół Ogólnokształcących.
9. Szkoła Podstawowa w Rębiszowie.
10. Urząd Miasta i Gminy w Mirsku.
11. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mirsku.