Poz. 524

UCHWAŁA NR XXI/102/00

RADY MIASTA I GMINY WLEŃ

z dnia 17 kwietnia 2000 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Wleń

Na podstawie art. 3 ust. 1, w związku z art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miasta i Gminy Wleń uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Miasta i Gminy Wleń w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Nr XVI/90/96 Rady Miasta i Gminy Wleń z dnia 24 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Wleń oraz uchwała Nr XXXVIII/194/98 z dnia 19.06.1998 r., uchwała Nr IV/21/98 z dnia 12.12.1998 r.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIASTA I GMINY

REGINA KRESTA

Załącznik do uchwały Nr XXI/102/00 Rady Miasta i Gminy Wleń z dnia 17 kwietnia 2000 r.

STATUT

MIASTA I GMINY WLEŃ

Część pierwsza

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Miasto i Gmina Wleń, zwana dalej "gminą", jest wspólnotą samorządową osób zamieszkujących na jej terenie. Granicę gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

2. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 2

Terytorium gminy obejmuje obszar 86,3 km2. W skład gminy wchodzą: miasto Wleń oraz 12 sołectw:

1) Bełczyna,

2) Bystrzyca,

3) Klecza,

4) Łupki,

5) Marczów,

6) Modrzewie,

7) Nielestno,

8) Pilchowice,

9) Przeździedza,

10) Radomice,

11) Strzyżowiec,

12) Tarczyn.

§ 3

1. Herbem Miasta i Gminy Wleń jest wizerunek białej brzozy rosnącej na trzech zielonych pagórkach, umieszczonej na polu tarczy błękitnej. Wzory herbu i pieczęci zawiera załącznik nr 2 do statutu.

2. Wzorce herbu i pieczęci są znakami prawnie chronionymi.

3. Komercyjne ich rozpowszechnienie wymaga zgody Zarządu Miasta i Gminy Wleń.

§ 4

1. Organami gminy są:

1) Rada Miasta i Gminy Wleń,

2) Zarząd Miasta i Gminy Wleń.

2. Siedzibą organów gminy jest miasto Wleń.

§ 5

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

II. Zakres działania i zadania gminy

§ 6

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone na rzecz innych podmiotów.

§ 7

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy, realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zadania wynikające z porozumień i związków komunalnych.

§ 8

Do zakresu działania gminy należą w szczególności następujące sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych, placówek upowszechnienia kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnych i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) stworzenia warunków dla rozwoju rolnictwa.

§ 9

1. Jednostkami pomocniczymi gminy są wchodzące w jej skład sołectwa.

2. Jednostki pomocnicze tworzone są w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Organizację, zakres i zasady działania sołectw określają ich statuty.

Gospodarka finansowa sołectw jest prowadzona w ramach budżetu gminy.

4. Nadzór nad działalnością sołectw sprawuje rada.

§ 10

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zakłady oraz zawierać umowy z innymi podmiotami (wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do statutu).

Część druga

III. Organizacja i tryb pracy Rady Miasta i Gminy

§ 11

Rada Miasta i Gminy Wleń, zwana dalej "radą", jest organem stanowiącym i kontrolnym.

§ 12

Kadencja rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru.

§ 13

W skład rady wchodzą radni w liczbie osiemnastu, wybrani przez mieszkańców gminy.

§ 14

1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady należą:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy - na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności gminy i udzielanie absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania sołectwa oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;

- do czasu określenia zasad, zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

10) określania wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowania uchwał w sprawach przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

12) podejmowania uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowania uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawania honorowego obywatelstwa gminy,

15) stanowienia w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 15

1. Rada wybiera i odwołuje ze swego grona przewodniczącego rady i jego zastępcę w głosowaniu tajnym.

2. Funkcji przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego nie można łączyć ze stanowiskiem burmistrza, funkcją członka zarządu i Komisji Rewizyjnej.

3. Przewodniczący rady uprawniony jest do:

a) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem działania rady lub jej komisji,

b) reprezentowania rady na zewnątrz,

c) zwoływania sesji rady.

4. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prowadzi obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje jego zastępca.

§ 16

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu siedmiu dni od daty złożenia wniosku.

§ 17

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

IV. Komisje Rady Miasta i Gminy

§ 18

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada powołuje i odwołuje komisje stałe i doraźne, określając przedmiot ich działania i skład osobowy, w tym Komisję Rewizyjną i Komisję właściwą do spraw budżetu.

2. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady, za wyjątkiem pracowników samorządowych, w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji, które powołuje i odwołuje rada na wniosek właściwej komisji.

3. Rada powołuje i odwołuje przewodniczącego komisji wybranego uprzednio spośród jej członków.

4. Radny może być członkiem tylko 2 komisji lub 1 komisji i zarządu.

4'. Członek zarządu nie może być członkiem Komisji właściwej d/s budżetu.

5. Komisje podlegają radzie i przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania ze swej działalności.

Komisje przedkładają plan pracy do końca roku poprzedzającego następny rok pracy, a sprawozdania do końca I kwartału roku za rok ubiegły.

6. Komisje działają na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji nie rzadziej niż raz na kwartał.

7. Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący właściwej komisji z własnej inicjatywy, na wniosek przewodniczącego rady lub wniosek 1/3 składu komisji.

8. Wspólne posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący rady w porozumieniu z przewodniczącymi komisji.

§ 19

1. Do zadań komisji stałych należy w szczególności:

a) opiniowanie projektów uchwał,

b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

c) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji, zgodnych z jej zakresem działania.

§ 20

Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący rady lub jego zastępca.

§ 21

1. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

2. Komisja wydaje opinię zwykłą większością głosów.

3. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.

§ 22

1. Radny zobowiązany jest uczestniczyć w pracach komisji, której jest członkiem.

2. Radny nie będący członkiem danej komisji oraz członek zarządu mogą brać udział w posiedzeniu innej komisji z głosem doradczym.

3. W posiedzeniach komisji biorą udział kierownicy referatów lub jednostek organizacyjnych, których temat posiedzeniach bezpośrednio dotyczy.

§ 23

1. Komisja Rewizyjna działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i statutu.

2. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 2 członków i przewodniczącego, powołanych przez radę spośród radnych.

3. Swoje obowiązki kontrolne rada realizuje poprzez Komisję Rewizyjną.

§ 24

1. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

1) kontrola działalności zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych w zakresie:

2) opiniowanie wniosku w sprawie odwołania burmistrza lub zarządu,

3) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez zarząd i burmistrza,

4) realizacja interpelacji i wniosków radnych,

5) kontrola realizacji zadań pokontrolnych organów kontroli zewnętrznej i wewnętrznej,

6) wnioskowanie o powołanie biegłego,

7) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

8) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi,

9) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej (Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Urzędu Skarbowego),

10) wnioskowanie o przekazanie spraw do organów ścigania,

11) wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,

12) kontrola wydatkowania środków przekazanych dla rad sołeckich.

2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa zał. nr 4 do statutu.

V. Uprawnienia i obowiązki radnego

§ 25

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałe więzi z mieszkańcami gminy, ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

2. Radny ma prawo do uzyskania od instytucji samorządowych informacji w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym.

3. Radny ma prawo podjąć interwencję w sprawach mieszkańców gminy.

4. Radny obowiązany jest brać udział w pracach rady i jej organów oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany przez radę.

§ 26

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeśli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu przez radnego.

3. Pracodawca zobowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organu gminy.

4. Za udział w posiedzeniach i pracach komisji radnemu przysługuje dieta w wysokości uchwalonej przez radę.

5. Radnemu przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych.

6. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady.

VI. Regulamin pracy Rady Miasta i Gminy

Zasady ogólne

§ 27

Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.

§ 28

1. Porządek obrad na sesję przygotowuje przewodniczący rady po zasięgnięciu opinii zarządu.

2. Sesja rady może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. Posiedzenia nie mogą trwać dłużej niż 7 godzin w danym dniu. Posiedzenie może być przedłużone z powodu niewyczerpania porządku obrad za zgodą rady. Termin następnego posiedzenia ustala przewodniczący rady z pominięciem wymogów pisemnego powiadomienia.

3. W przypadku stwierdzenia braku quorum, przewodniczący przerywa sesję i wyznacza termin nowego posiedzenia. Nazwiska radnych, którzy opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

4. O sesji rady przewodniczący rady powiadamia na piśmie jej członków co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę posiedzenia oraz dostarcza radnym proponowany porządek obrad, materiały z nim związane, a w szczególności projekty uchwał.

5. W uzasadnionych przypadkach zarząd może przedłożyć radzie projekt uchwały w dniu posiedzenia.

6. Przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

7. W przypadku nie cierpiącym zwłoki, sesję zwołuje się bez zachowania wymogów w ust. 4.

§ 29

1. W sali obrad należy zapewnić miejsce dla radnych oraz osób uczestniczących w sesji, a także miejsca dla publiczności.

2. W sesji rady mają obowiązek uczestniczyć członkowie zarządu.

3. W obradach powinien uczestniczyć sekretarz i skarbnik.

§ 30

1. Przed otwarciem posiedzenia wszyscy radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną listę obecności podpisują osoby spoza rady uczestniczące w posiedzeniu.

2. Radny zobowiązany jest przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w nim do końca. W przypadku przybycia radnego na posiedzenie po przyjęciu przez radę porządku obrad, radny powinien zgłosić przewodniczącemu rady swoje przybycie.

3. Radny zobowiązany jest powiadomić przewodniczącego rady lub biuro rady o planowanej nieobecności na posiedzeniu.

4. Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku opuszczenia przez radnego posiedzenia przed jego zakończeniem.

5. Punkt 1-4 § 30 dotyczą także udziału w pracach komisji rady, przy czym przez przewodniczącego rady należy rozumieć przewodniczącego komisji.

§ 31

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.

Rota ślubowania

"Ślubuję uroczyście, jako radny, pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców - godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy".

3. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo "ślubuję".

4. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 32

1. Na pierwszej sesji rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego.

2. Ustępujący zarząd przedstawia radzie informację o stanie budżetu gminy.

§ 33

1. Obrady rady są jawne.

2. Rada ma prawo wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub konkretnych punktów porządku obrad na wniosek radnego.

3. Po ogłoszeniu tajności obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład rady.

4. Część protokołu z posiedzenia tajnego musi być zamknięta w kopercie i dostępna tylko za zgodą przewodniczącego rady.

§ 34

Z każdego posiedzeniach rady sporządza się protokół zgodnie z nagraniami lub zapisem dokonywanym na sesji. Protokół podlega przyjęciu na kolejnej sesji rady i podaniu do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

VII. Obradowanie na sesjach

§ 35

1. Sesję otwiera przewodniczący rady lub w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego formułą:

"Otwieram Sesję Rady Miasta i Gminy Wleń".

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum) przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad.

Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz burmistrz. Wniosek o uzupełnienie, zatwierdzenie lub zdjęcie punktu porządku obrad zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 36

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji i burmistrza, za wyjątkiem sprawozdań, nie powinien przekraczać 30 minut, chyba że rada postanowi inaczej.

4. Czas wystąpienia radnego nie powinien przekraczać 5 minut. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący rady może przedłużyć czas wystąpienia.

5. Radny w tym samym punkcie ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekroczyć 3 minut.

6. Zabieranie głosu "ad vocem" odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Radny ma prawo do 2 wypowiedzi 1 minutowych w danej sprawie.

7. Przewodniczący może udzielić głosu osobie zaproszonej.

§ 37

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdyby przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienie ust. 2 stosuje się także do wystąpień osób spoza rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 38

1. W porządku sesji przewiduje się zgłoszenia wniosków i interpelacji oraz sprawozdania z działalności zarządu.

2. Radny może zabierać głos w punkcie "wnioski i interpelacje" tylko raz.

3. Interpelację składa się w sprawach dotyczących gminy.

4. Interpelację składa się w biurze rady lub na sesji w punkcie "wnioski i interpelacje". Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające stąd pytania skierowane do zarządu.

5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od zgłoszenia. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i do biura rady. Jednocześnie odpowiedzi należy przedstawić na kolejnej sesji rady.

6. Radny ma prawo poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wniesienia o jej odczytanie. Interpelant zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji, rada na wniosek interpelującego może zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 39

1. Radny ma prawo zgłosić w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

a) sprawdzenie quorum,

b) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

c) zakończenie dyskusji,

d) tajne głosowanie lub głosowanie imienne,

e) przeliczenie głosów.

2. Wniosek formalny rozpatruje się bezpośrednio po jego zgłoszeniu.

3. Przewodniczący podaje wniosek pod głosowanie. Rada przyjmuje lub odrzuca wniosek w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 40

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: "Zamykam Sesję rady Miasta i Gminy Wleń".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie w ust. 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

VIII. Tryb głosowania

§ 41

Rada, stosownie do ustawy o samorządzie gminnym oraz postanowień statutu gminy, podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym i jawnym.

§ 42

1. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Zwykła większość liczby głosów jest to liczba głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw".

3. W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego.

4. Na wniosek radnego rada może zarządzić głosowanie tajne.

§ 43

1. W przypadkach szczególnie uzasadnionych, na wniosek radnego i za zgodą rady, wprowadza się głosowanie imienne. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Liczba osób głosujących "za", "przeciwko" i "wstrzymujących się" jest załącznikiem do protokołu.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano poprzez wskazanie "za" albo "przeciw", albo "wstrzymał się".

§ 44

1. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja Skrutacyjna składa się z przewodniczącego komisji i co najmniej 2 członków.

§ 45

O wynikach głosowania informuje przewodniczący rady lub przewodniczący Komisji Skrutacyjnej bezzwłocznie po jej zakończeniu.

§ 46

W przypadku, gdy radny nie zgadza się ze stanowiskiem rady, może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

§ 47

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

c) nazwiska nieobecnych członków rady i zarządu (usprawiedliwionych i nie usprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

e) zatwierdzony porządek obrad,

f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

g) czas trwania posiedzenia,

h) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji rady.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.

5. Uwagi do protokołu, zgłaszane przez radnych, uwzględnia się przez sporządzenie załączników do protokołu, zawierających sprostowanie lub uzupełnienie.

§ 48

1. Odpis protokołu powinien być udostępniony zarządowi do 14 dni po odbyciu posiedzenia.

2. Wyciąg z protokołu sesji rady przekazuje się jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się w biurze rady.

4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, sporządzanych notatek i odpisów z jawnych posiedzeń rady.

§ 49

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

a) tytuł, numer i datę,

b) podstawę prawną,

c) ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji oraz organów odpowiedzialnych za ich realizację.

2. Uchwały podpisuje przewodniczący rady lub zastępca, który przewodniczył obradom.

3. Uchwały przekazuje się zarządowi w celu realizacji.

4. Sprawozdanie z realizacji uchwał zarząd przedkłada radzie raz w roku.

5. Burmistrz jest zobowiązany do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

6. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w ust. 5, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

§ 50

1. Obsługę rady zapewnia biuro rady.

2. Wszystkie materiały i informacje, niezbędne w pracach rady i jej organów, opracowuje urząd.

3. Za przygotowanie materiałów na sesję rady odpowiada przewodniczący rady.

IX. Referendum gminne

§ 51

1. Mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w każdej ważnej sprawie dla gminy w głosowaniu powszechnym poprzez referendum.

2. Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:

- samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,

- odwołania rady miasta i gminy przed upływem kadencji.

3. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla gminy.

§ 52

1. Referendum przeprowadza się z inicjatywy rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

§ 53

W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy gminy stale zamieszkujący na jej obszarze i posiadający czynne prawo wybiorcze do rad gmin.

§ 54

Uchwałę o przeprowadzeniu referendum rada podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy, określając jego cel i termin.

§ 55

Zasady oraz tryb przeprowadzania referendum określone są w przepisach odrębnych.

§ 56

1. Wynik referendum jest rozstrzygający, jeśli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów.

2. Wynik referendum w sprawie samoopadatkowania się mieszkańców na cele publiczne jest rozstrzygający, jeżeli "za" oddano co najmniej 2/3 ważnych głosów.

Część trzecia

X. Organy wykonawcze gminy

§ 57

1. Organem wykonawczym jest zarząd.

2. Przewodniczącym zarządu jest burmistrz.

3. Burmistrz organizuje pracę zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

§ 58

1. W skład zarządu wchodzą:

a) burmistrz,

b) zastępca burmistrza,

c) 3 członków zarządu.

2. Burmistrz, zastępca burmistrza oraz pozostali członkowie zarządu wybierani są spośród składu rady albo spoza rady.

3. Zasady wyboru i odwołania burmistrza, zastępcy burmistrza i zarządu określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 59

1. Zarząd wykonuje swoje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy i uchwał rady.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) przygotowywanie projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych i przyjętych przez radę od administracji rządowej w drodze porozumienia,

7) przesłanie projektu budżetu gminy do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej,

8) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

9) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki ze względu na ważny interes publiczny; zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady.

§ 60

W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie.

§ 61

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez burmistrza w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz.

3. W posiedzeniach zarządu uczestniczą z głosem doradczym sekretarz miasta i gminy i skarbnik miasta i gminy.

4. W posiedzeniu zarządu mają prawo uczestniczyć przewodniczący rady oraz członek Komisji Rewizyjnej bez prawa głosowania.

5. Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia również inne osoby w sprawach będących przedmiotem posiedzenia.

6. Zarząd w zakresie swoich kompetencji rozstrzyga sprawy w formie uchwał, postanowień, decyzji i zarządzeń.

7. Zarząd wydaje postanowienia w sprawach wykonywania uchwał rady.

8. Decyzje administracyjne zarząd wydaje w sprawach prawem przewidzianych.

9. Zarząd rozstrzyga sprawy kolegialne w obecności co najmniej trzech członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.

62

1. Dokumentację z posiedzeń zarządu prowadzi pracownik Urzędu Miasta i Gminy upoważniony przez burmistrza.

2. Z posiedzeń zarządu sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, adnotacje o podjętych rozstrzygnięciach,

2) stwierdzenie prawomocności obrad, nazwiska obecnych członków zarządu,

3) przebieg obrad, teksty zgłoszonych lub przyjętych uchwał, postanowień, decyzji i wniosków,

4) czas trwania posiedzenia.

3. Członek zarządu może zgłosić na piśmie zdanie odrębne.

§ 63

1. Protokoły z posiedzenia zarządu numeruje się cyframi arabskimi.

2. Uchwały, postanowienia, decyzje są numerowane według kolejności ich podjęcia.

3. Uchwały, postanowienia i decyzje podlegają rejestracji w prowadzonych rejestrach.

4. Nowa numeracja protokołów, uchwał, postanowień i decyzji z posiedzeń zarządu obowiązuje na okres kadencji.

5. Zbiór protokołów i rejestrów uchwał, zarządzeń i decyzji zarządu znajduje się w biurze rady.

§ 64

1. W sprawach związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu.

2. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w ust. 1, wymagają zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu.

§ 65

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

3. Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

§ 66

Do zadań burmistrza należy w szczególności:

1. Organizowanie pracy zarządu.

2. Kierowanie bieżącymi sprawami gminy.

3. Ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania.

4. Wydawanie sekretarzowi miasta i gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy.

5. Reprezentowanie gminy na zewnątrz. Burmistrz jest reprezentantem gminy w organizacjach publiczno-prawnych, spółkach, stowarzyszeniach i związkach.

6. Reprezentowanie gminy podczas uroczystości lokalnych.

7. W zakresie przewidzianym przepisami prawa, podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

8. W przypadku nieobecności burmistrza obowiązki jego pełni zastępca burmistrza.

9. Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone przez burmistrza zgodnie z jego wskazaniami i poleceniami.

§ 67

1. Burmistrz i zastępca burmistrza są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.

2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec burmistrza dokonuje rada przez działającego w jej imieniu przewodniczącego.

3. Wynagrodzenie dla burmistrza ustala rada na wniosek zarządu.

4. Burmistrz wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec zatrudnionych na podstawie:

1) wyboru - zastępcy burmistrza,

2) powołania - z sekretarzem miasta i gminy, skarbnikiem miasta i gminy, kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępcą,

3) umowy - z pozostałymi pracownikami urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

5. Burmistrz wykonuje obowiązki szefa obrony cywilnej na terenie miasta i gminy oraz inne obowiązki wynikające z przepisów szczególnych.

Część czwarta

XI. Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

§ 68

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

§ 69

Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania mienia komunalnego.

§ 70

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem, składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik).

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, nie posiadających osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

3. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda zarządu.

§ 71

Jeżeli czynność prawna może powodować powstanie zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika miasta i gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 72

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a osoby te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

§ 73

Dochodami gminy są w szczególności:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa,

4) inne dochody i wpływy.

§ 74

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy uchwalonego przez radę na rok kalendarzowy.

2. Najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, zarząd przedstawia radzie projekt uchwały budżetowej wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, przesyłając równocześnie projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

3. Uchwała budżetowa uchwalona jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

4. Szczegółową procedurę uchwalania budżetu określa rada odrębną uchwałą.

§ 75

1. Zarząd jest odpowiedzialny za prawidłową gospodarkę finansową gminy.

2. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

§ 76

1. Najpóźniej do 31 marca każdego roku zarząd przedkłada radzie sprawozdanie z działalności finansowej i wykonanie budżetu, zwane dalej sprawozdaniem.

2. Najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku rada rozpatruje sprawozdanie zarządu. Po rozpatrzeniu i zapoznaniu się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium oraz opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym wniosku i sprawozdaniu, rada podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium.

§ 77

Obsługę bankową gminy prowadzi bank wybrany przez radę, w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.

§ 78

1. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

2. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

3. Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

4. Uchwały rady, dotyczące zobowiązań finansowych, wskazują jednocześnie źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

Postanowienie końcowe

§ 79

Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta i Gminy Wleń

Powiększenie

Załącznik nr 2 do Statutu Miasta i Gminy Wleń

(wzór herbu)

Wzór pieczęci

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta i Gminy Wleń

Wykaz

jednostek organizacyjnych gminy

1. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury we Wleniu.

2. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej we Wleniu.

3. Zespół Szkół Podstawowych i Gimnazjum we Wleniu.

4. Szkoła Podstawowa w Pilchowicach.

5. Przedszkole Samorządowe we Wleniu.

6. Komunalny Zakład Obsługi Mieszkańców we Wleniu.

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Wleń

Zasady i tryb działania

Komisji Rewizyjnej

§ 1

Komisja Rewizyjna, zwana dalej "komisją", jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności zarządu gminy, podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie Radzie Miasta i Gminy i działa w jej imieniu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem zatwierdzonym przez radę oraz wyłącznie na jej zlecenie, a ponadto na wniosek przewodniczącego uwzględniającego między innymi wnioski komisji stałych rady.

§ 5

Komisja pracuje według planu pracy, który przedstawia radzie do akceptacji.

§ 6

Przewodniczący komisji:

1) organizuje pracę komisji,

2) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami,

3) składa radzie sprawozdanie z działalności komisji.

§ 7

1. Posiedzenia komisji są zwoływane przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Komisja może postanowić odbycie posiedzenia zamkniętego.

3. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

4. Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów, przy równej liczbie głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

§ 8

Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii i wniosków i są przedkładane radzie.

§ 9

Komisja przeprowadza kontrole w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwałami rad),

2) gospodarności,

3) rzetelności (czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny i uczciwy).

§ 10

1. Przewodniczący komisji zawiadamia burmistrza lub kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli, za wyjątkiem kontroli doraźnej, oraz określa zakres kontroli.

2. W zawiadomieniu winny być wyszczególnione:

§ 11

Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów kontrolowanych jednostek,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) wnioskowania o powołanie, w razie potrzeby, biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 12

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do za-pewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środ-ków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywanych czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

3. Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać porządku pracy kontrolowanej jednostki.

§ 13

Zadaniem komisji jest:

§ 14

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący oraz kierownik komórki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak też osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

4. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki, drugi pozostaje w aktach komisji.

§ 15

Na podstawie wyniku przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość. Wnioski przekazuje się do realizacji pismem skierowanym do przewodniczącego rady i zarządu.

§ 16

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić radę o sposobie wykorzystania uwag i wykonaniu wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.

§ 17

Odstąpienie od wykonania wniosków komisji, dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych nie przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych, może nastąpić za zgodą komisji.

§ 18

1. Wnioski ze swoich działań komisja przedstawia radzie w formie sprawozdań.

2. Sprawozdanie powinno zawierać: