Poz. 22
UCHWAŁA NR XIV/80/99
RADY MIEJSKIEJ W POLANICY ZDROJU
z dnia 30 sierpnia 1999 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Polanica Zdrój
Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 oraz
art. 22, ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U.
Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Miejska w Polanicy Zdroju uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Miasta Polanica Zdrój w brzmieniu stan
owiącym załącznik do niniejszej
uchwały.
§ 2
Tracą moc niżej wymienione uchwały Rady Miejskiej:
1) Uchwała nr 156/XXIV/96 z dnia 15 lutego 1996 r. w spr
awie
uchwalenia Statutu Gminy,
2) Uchwała Nr 218/XXXV/96 z dnia 28
października 1998 r. w sprawie wprowadzenia zmian
do Statutu Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Doln
ośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
TOMASZ LIPIŃSKI
STATUT
Miasta Polanica Zdrój
C z ę ś ć I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Mieszkańcy gminy Polanica Zdrój tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
- Polanica Zdrój jest gminą uzdrowiskową.
§ 2
Gmina obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik
nr 1
do niniejszego Statutu.
§ 3
- Miasto posiada herb. Herb jest znakiem prawnie chronionym. Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
- Na komercyjne wykorzystanie herbu i nazwy miasta wymagana jest zgoda Rady Miejskiej.
§ 4
- Siedzibą władz gminy jest miasto Polanica Zdrój.
- Gmina posiada osobowość prawną.
- Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
- Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych
podmiotów, gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
C z ę ś ć II
Gmina uzdrowiskowa – cele, zadania, realizacja.
Postanowienia ogólne
§ 5
1. W celu ochrony warunków naturalnych
niezbędnych do prowadzenia i rozwijania lecznictwa uzdrowiskowego oraz w celu
kształtowania właściwych dla uzdrowiska Polanica Zdrój czynników środowiskowych
ustala się obszar ochr
ony uzdrowiskowej obejmujący
strefy A, B i C.
Granice obszaru oznaczone są na mapie
stanowiącej
załącznik nr 3 do
niniejszego Statutu.
§ 6
- Do zadań Rady Miejskiej gminy uzdrowiskowej należy w szczególności:
- rozwijanie gospodarki miejscowej z uwzględnieniem potrzeb lecznictwa uzdrowi
skowego
oraz jednostek wczasowych i turystycznych,
- czuwanie nad prawidłowym rozwojem warunków nat
uralnych
uzdrowiska aby nie uległy zniszczeniu, ograniczeniu
lub zniekształceniu,
- prowadzenie jednostek gospodarczych zaspokajających wspólne potrzeby zakładów
lecznictwa uzdrowiskowego, a także jednostek wczasowych
jeżeli przemawiają za tym zasady racjonalnego wykorzystania czynników naturalnych,
- podejmowanie innych działań istotnych dla prawidłowej działalności i rozwoju
lecznictwa uzdrowiskowego w
ynikających z
potrzeb i warunków miejscowych.
§ 7
- Zadania własne gmina uzdrowiskowa wykonuje realizując cele określone w obowiązują
cych
ustawach.
- Do zadań własnych gminy uzdrowiskowej należą w szcz
ególności sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki terenami oraz ochr
ony środowiska,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, oczyszczania i usuwania ścieków
komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych wys
ypisk i
utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię
elektryczną i cieplną,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opi
ekuńczych,
- czuwanie nad tym aby warunki naturalne uzdrowiska nie uległy zniszczeniu, ograniczeniu
lub zniekształc
eniu,
- komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
- oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i i
nnych placówek oświatowo-wychowawczych,
- kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
- zaspokajanie potrzeb mieszkańców, kuracjuszy, w
czasowiczów
i turystów w zakresie urządzeń komunalnych, kulturalnych i usługowych,
- kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych,
- targowisk i hal targowych,
- cmentarzy komunalnych,
- zieleni komunalnej i zadrzewień,
- porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej.
Ponadto gmina uzdrowiskowa wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej w trybie
zawartych porozumień.
Zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia gmina uzdrowiskowa wykonuje po
zapewnieniu środków finansowych przez administrację
rządową.
W celu wykonywania zadań gmina uzdrowiskowa może tworzyć jednostki organizacyjne,
zawierać umowy z innymi podmiotami.
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy stanowi załącznik
nr 4 do statutu.
§ 8
- Dla wykonania zadań własnych przekraczających możliw
ości organizacyjne gminy, może ona przystępować do związku
gmin.
- Wykonanie zadań publicznych przekraczających możliw
ości gminy następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.
- Gmina może tworzyć stowarzyszenia i być członkiem st
owarzyszenia, w tym przypadku stosuje się przepisy o stowarzyszeniach.
- Przystąpienie do związku gmin lub stowarzyszeń wymaga wyrażenia zgody Rady Miejskiej
w formie uchwały.
C z ę ś ć III
Organy stanowiące gminy uzdrowiskowej
R o z d z i a ł I
Rada Gminy Uzdrowiskowej
§ 9
- Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Mie
jska zwana dalej Radą.
- Rada Miejska składa się z 20 radnych.
§ 10
- Organami gminy uzdrowiskowej są:
- Rada Gminy Uzdrowiskowej, zwana dalej Radą Mie
jską,
- Zarząd Gminy Uzdrowiskowej, zwany dalej Zarzą
dem Miejskim,
- Naczelny Lekarz Uzdrowiska.
§ 11
- Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:
- uchwalanie i zmiany statutu gminy,
- wybór i odwołanie Zarządu Miejskiego,
- powołanie i odwołanie sekretarza i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym
budżetu, na wniosek Przewodniczącego Zarządu Miejskiego,
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawo
zdania
z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego
tytułu,
- powoływanie stałych i doraźnych komisji wraz z ustaleniem ich składów
osobowych i zakresu dzi
ałania,
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalenie miejscowych programów gospodarczych,
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników
mienia do korz
ystania oraz zasad przekazywania
środków budżetowych na realizację zadań przez te
jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatku i opłat w granicach określonych w odrę
bnych
ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gm
iny,
przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
- określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nier
uchomości gruntowych ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
- emitowanie obligacji oraz określenie zasad ich zbycia,
nabywania i wykupu przez zarząd,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń krótkoterminowych, zaciąganych
przez Zarząd Miejski w roku budżetowym,
- zobowiązań finansowych w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania ich i wystę
powania
z nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw,
zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych
oraz wyposażania ich w majątek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Z
arząd,
- określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z z
akresu
administracji rządowej,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania
na t
en cel odpowiedniego majątku, w tym w sprawie
przystąpienia gminy do związku gmin,
- podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz
wznoszenia pomników,
- nadawania honorowego obywatelstwa gminy – zgodnie z
regulaminem stanowiącym załącznik nr 5
do Statutu,
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ust
awami do kompetencji rady gminy
uzdrowiskowej,
- wnioskowanie do Ministra Zdrowia i Opieki Społec
znej
o powołanie i odwołanie Naczelnego Lekarza Uzdrowiska,
- podejmowanie uchwał w s
prawie przeprowadzenia referendum,
- kontrolowanie działalności zarządu miejskiego i jego jednostek podporządkow
anych,
- ustalanie przepisów gminnych.
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy wraz z załącznikami
od nr 1 do nr 12.
§ 12
- W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiadać się w drodze
referendum.
- Wyłącznie w drodze referendum są rozpatrywane sprawy:
– samoopodatkowania mieszkańców gminy,
– odwołanie rady przed upływem kadencji.
3. W wypadkach przewidzianych
ustawą oraz innych sprawach ważnych dla gminy mogą
być przeprowadzone na jej terytorium referenda lub konsultacje z mieszkańcami gminy.
Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami
gminy określa uchwała rady miejskiej.
§ 13
- Na pierwszej sesji nowej kadencji rada wybiera ze swego
grona w oddzielnych tajnych głosowaniach Przewodniczącego Rady, jednego
wiceprzewodniczącego w/g zasad określonych ustawą o samorządzie terytorialnym.
- Odwołanie z powyższych funkcji następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego
składu rady w trybie określonym ustawą.
R o z d z i a ł 2
Sesje i posiedzenia Rady Miejskiej
§ 14
Pierwsza sesja Rady Miejskiej powinna
mieć uroczystą opr
awę. Mogą w niej brać udział
zaproszeni goście i mieszkańcy gminy. Otwarcie sesji poprzedzone jest odegraniem hymnu
państwowego.
§ 15
- Pierwsze posiedzenie Rady Miejskiej otwiera i prowadzi radny senior, powołany spośród
najstarszych wiekiem ra
dnych.
- Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radnego, radni składają ślubow
anie:
„Ślubuję uroczyście jako radny
pracować dla dobra i p
omyślności miasta Polanica
Zdrój, działać zawsze zgodnie z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i
rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań miasta”.
3. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty przez
radnego seniora, powołany najmłodszy z ra
dnych odczytuje kolejno nazwiska
radnych, którzy wypowiadają słowo „ślubuję”.
4. Radni nieobecni na pierwszej sesji, oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji składają ślubowanie na
pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 16
- Rada Miejska obraduje na sesjach zwyczajnych a w wyją
tkowych przypadkach
nadzwyczajnych.
- Sesje zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na
kwa
rtał.
- Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku
nieobecności Przewodniczącego, z
adania
Przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
- Sesja Rady Miejskiej może składać się z jednego lub kilku posiedzeń, które
odbywają się w kolejno wyznaczonych dniach przez Przewodniczącego obrad.
- Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję Rady na wni
osek:
- 1/4 ustawowego składu Rady,
- Zarządu Miejskiego.
- Zawiadomienia o sesji Rady Miejskiej i materiały należy
doręczyć w formie pisemnej do Członków Rady co najmniej
3 dni przed terminem sesji – wskazując miejsce i godzinę
posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
- Zawiadomienie o sesji winno być podane do publicznej wiadomości przez ogłoszenie co
najmniej 3 dni przed terminem sesji.
- Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący obrad i
zawiadamia o tym obecnych na s
esji ustnie.
§ 17
Sesje Rady Miejskiej są jawne, jednakże
gdy wymaga tego ważny interes państwa lub miasta (obronność kraju, tajemnica
państwowa) Rada może podjąć uchwałę o tajności obrad.
R o z d z i a ł 3
Komisje Rady Miejskiej
§ 18
- Składy osobowe Komisji stałych powoływane są w drodze uchwały Rady Miejskiej.
- W skład Komisji mogą wchodzić osoby spoza rady w
liczbie nie przekraczającej połowy składu Komisji nie będące
kierownikami zakładów i jednostek budżetowych gminy.
- W trybie określonym w ust. 1 i 2 Rada Miejska może p
owołać Komisje doraźne.
- Zakres działania Komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
- Przewodniczących Komisji powołuje Rada Miejska na wniosek członków właściwej
Komisji w głosowaniu ja
wnym, zwykłą większością
głosów.
- Wiceprzewodniczącego Komisji wybierają członkowie Komisji spośród radnych.
- Radny może być Przewodniczącym tylko jednej Komisji stałej.
- Każdy radny powinien być członkiem co najmniej jednej Komisji stałej, nie więcej
jednak niż trzech.
- Komisje podlegają Radzie Miejskiej i zobowiązane są do przedłożenia:
- rocznego planu pracy,
- sprawozdania z działalności raz do roku w terminie określonym przez Przewodn
iczącego Rady.
§ 19
- Stałymi Komisjami Rady są:
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja ds. Budżetu, Inicjatyw Gospodarczych i Ha
ndlu,
- Komisja ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Spraw Socjalnych i Opieki
Społecznej,
- Komisja ds. Uzdrowiskowych, Zdrowia, Bezpieczeństwa
Publicznego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej,
- Komisja ds. Kultury, Oświaty, Sportu i Turystyki.
- Przedmiotowy zakres działania Komisji, o których mowa w ust. 1 określa
załącznik nr 6 – 9 do Statutu i Regulamin Komisji Rewizyjnej – załącznik nr 10 do
statutu.
§ 20
Do zadań Komisji Stałych należą
sprawy:
- Opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę, Zarząd Mie
jski oraz przez Członków Komisji.
Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał.
Sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców
miasta w sprawach działalności rady, Urzędu Miasta, zakładów komunalnych i innych
jednostek organizacyjnych działających w mieście w zakresie kompetencji Komisji.
§ 21
- Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących
przedmiotem wspólnego zainteres
owania.
- Realizacja postanowień wymienionych w ust. 1 następuje poprzez:
- wspólne posiedzenia Komisji,
- udostępnianie własnych opracowań i analiz.
§ 22
- Komisje działają:
- na posiedzeniach odbywanych w ustalonych przez nie terminach,
- przez Członków Komisji badających poszczególne sprawy.
- W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć, oprócz Członków Komisji inni radni oraz
Członkowie Zarządu, jak również zaproszone osoby bez prawa udziału w głosow
aniu.
- Obradami Komisji kieruje Przewodniczący lub jego Z
astępca.
Wnioski Komisji zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jej Członków.
- Posiedzenia Komisji i porządek obrad ustala Przewodn
iczący Komisji lub jego Zastępca.
- Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb lecz nie rzadziej niż raz w miesią
cu.
R o z d z i a ł 4
Inicjatywa uchwałodawcza
§ 23
- Rada podejmuje rozstrzygnięcia na sesjach w formie
uchwał.
- Rada na sesjach oprócz uchwał może podejmować rezolucje, apele oraz
postanowienia porządkowe i stanowiska.
- Inicjatywa uchwałodawcza należy do Zarządu Gminy, Komisji Rady Miejskiej i Radnych.
- Projekty uchwał składa się Przewodniczącemu na piśmie z uzasadnieniem i
wskazaniem sprawozdawcy w terminie 7 dni przed sesją.
- W szczególnych przypadkach na sesji przedkładane mogą być wnioski z pominięciem pr
ocedury określonej w ust. 4.
- Uzasadnienie projektu uchwały winno zawierać:
- wyjaśnienie potrzeby i celu wydania uchwały,
- przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana,
- wykazanie różnicy pomiędzy dotychczasowym a proponowanym stanem faktycznym i
prawnym,
- przedstawienie przewidywanych skutków społecznych, gos
podarczych, finansowych i
prawnych,
- wskazanie podstaw prawnych.
Uzasadnienie winno zawierać wyniki ewentualnych konsultacji i dyskusji
publicznych.
Projekty uchwał winne być zaopiniowane przez radcę prawnego.
§ 24
- Przewodniczący może skierować projekt uchwały do wł
aściwej Komisji w celu zaopiniowania.
- Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały wnioskują o:
- przyjęcie projektu uchwały bez poprawek,
- przyjęcie projektu uchwały z określonymi poprawk
ami,
- odrzucenie projektu uchwały.
Komisja sporządza na tę okoliczność sprawozdanie i przedkłada projekt uchwały
pod obrady Rady.
Projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem jest przedmiotem obrad Rady która:
- może poddać pod głosowanie projekt uchwały w całości lub z poprawkami jeżeli nie
zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu,
- może głosować nad każdą poprawką a następnie nad całością z poprawkami przegł
osowanymi.
§ 25
- Uchwały Rady stanowiące przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie
obwieszczeń w miejscach public
znych lub inny sposób
miejscowo przyjęty a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie, chyba że przepisy prawa
stanowią inaczej.
- Oryginały uchwał Biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z pr
otokołami sesji.
R o z d z i a ł 5
Obrady i głosowanie
§ 26
- Obradami Rady kieruje Przewodniczący Rady Miejskiej lub jego Zastępca.
- W obradach oprócz radnych winni uczestniczyć: Burmistrz, Wiceburmistrz, Skarbnik
Gminy, Sekretarz Gminy oraz wyznaczeni przez Zarząd pracownicy Urzędu Miejskiego oraz
kierownicy jednostek i zakładów budżetowych.
- Prawo uczestnictwa w obradach posiada społeczeństwo.
- Przewodniczący przedstawia Radzie do zatwierdzenia porządek obrad.
§ 27
- Przewodniczący udziela głosu radnym w sprawach objętych porządkiem obrad.
- Przewodniczący udziela głosu radnym w/g kolejności zgł
oszeń.
- Radni zabierający głos powinni koncentrować się na istocie sprawy, unikać zbędnych
dygresji, komentarzy i zbędnych polemik. Każda wypowiedź winna kończyć się
wnioskami, podawać sposoby rozwiązania problemu.
- W ciągu całej sesji Przewodniczący udziela głosu w spr
awie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym do których zalicza się:
- ustalenie tajności posiedzenia,
- odroczenie lub zamknięcie dyskusji,
- przejście do porządku dziennego,
- odesłanie sprawy do Komisji,
- głosowanie bez dyskusji,
- zmiana porządku dziennego,
- zmiana sposobu prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia
głosowania,
- ograniczenie czasu wystąpień,
- stwierdzenia quorum,
- przeliczenia głosów.
5. Przewodniczący poddaje pod głosowanie zgłoszony wniosek, w/g ust. 4, Radzie w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
6. Po zamknięciu dyskusji Rada
przystępuje do głosowania.
§ 28
- Uchwały rady Miejskiej podejmowane są zwykłą większ
ością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
rady.
- Uchwały Rady Miejskiej podejmowane są bezwzględną większością głosów ustawowego
składu rady, w głosow
aniu tajnym w sprawach prawem przewidzianych w ustawach.
- Głosowanie może mieć charakter – jawny, tajny, imienny. Tryb głosowań określa
załącznik nr 11 do Statutu.
§ 29
- Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku
obrad, zachowaniem powagi i porządku na sali.
- Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania w
ystąpień na sesji.
- Postanowienie ust. 2 stosuje się do osób spoza rady występujących na sesji.
§ 30
- Przewodniczący może udzielić głosu osobom z publiczności po uprzednim zgłoszeniu
się ich do zabrania głosu.
- Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza rady, które
zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają
porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.
R o z d z i a ł 6
Dokumentacja obrad Rady Miejskiej
§ 31
- Z każdej sesji sporządza się protokół, który powinien z
awierać:
- numer, datę, miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- nazwiska nieobecnych Członków
Rady,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posi
edzenia,
- zatwierdzony porządek obrad,
- przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz treść zgłoszonych wni
osków.
Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi.
Numery protokołów i uchwał zaczyna się z początkiem kadencji rady oraz z początkiem
roku kalendarzowego.
Radny oraz każdy uczestnik posiedzenia biorący udział w dyskusji może zgłosić
zastrzeżenia lub poprawkę do sporządzonego
protokołu. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawki
decyduje Rada w głosowaniu.
Protokół do którego nie wniesiono zastrzeżeń lub poprawek uważa się za przyjęty.
Podpisany przez Przewodniczącego protokół przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej.
R o z d z i a ł 7
Radni
§ 32
- Radny reprezentuje wyborców i obowiązany jest brać
udział w pracach Rady Miejskiej i jej organów.
- Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla fun
kcjonariuszy
publicznych.
§ 33
- Radny zobowiązany jest do utrzymania stałej więzi z w
yborcami i mieszkańcami, przyjmowania zgłoszonych postulatów
i przedstawiania ich organom Rady Miejskiej.
- Radny zobowiązany jest składać wyborcom sprawozdania ze swej działalności w Radzie
i jej organach.
§ 34
- Na zasadach ustalonych przez Radę Miejską, radnemu przysługuje dieta o
raz
zwrot kosztów podróży służbowych.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Członków Kom
isji spoza rady.
§ 35
- Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach Rady i Komisji podpisem w
liście obecności.
- Radny ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność w obradach sesji w Biurze
Rady Miejskiej przed rozpoczęciem sesji lub publicznie na następnej sesji Rady
Miejskiej.
§ 36
Zmiany w składzie osobowym rady regulują
przepisy ustawy.
§ 37
Radny z mocy ustawy zobowiązany jest do
złożenia stoso
wnych oświadczeń o stanie majątkowym.
C z ę ś ć IV
Organy wykonawcze gminy uzdrowiskowej
§ 38
Organem wykonawczym gminy uzdrowiskowej
(miejskiej) jest Zarząd Miejski.
§ 39
- Rada Miejska wybiera Zarząd w liczbie od 3 do 7 osób spośród radnych lub spoza
składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy o
rgan
wyborczy.
- Rada Miejska podejmuje uchwałę w sprawie ustalenia liczby Członków Zarządu.
- Rada Miejska wybiera Burmistrza bezwzględną większ
ością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
- Rada Miejska wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozost
ałych Członków Zarządu na wniosek Burmistrza, zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
§ 40
- Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w termin
ie określonym w § 39 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
- Informację o rozwiązaniu Rady Miejskiej z mocy prawa z przyczyn określonych w
ust. 1 wojewoda podaje do wi
adomości w sposób
zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy oraz ogłasza w formie obwieszczenia w Wojewódzkim
Dzienniku Urzędowym.
- Po rozwiązaniu Rady Miejskiej z przyczyn określonych w ust. 1 przeprowadza się
wybory przedterminowe. Wyb
ory zarządza Prezes Rady
Ministrów w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania Rady Miejskiej.
- Do czasu wyboru nowego Zarządu przez nową radę Prezes
Rady Ministrów wyznacza osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów Rady
Miejskiej.
- Jeżeli Rada Miejska wybrana w trybie ust. 3 nie dokona wyboru Zarządu w terminie
określonym w § 39, ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy
prawa. Informacje o rozwiązaniu podaje się do wiadomości publicznej w trybie
określonym w ust. 2.
- W przypadku określonym w ust. 5 nie przeprowadza się wyborów przedterminowych. Do
dnia wyboru nowej rady na kolejną kadencję rad oraz zarządu miejskiego zadania
i kompetencje organów gminy przejmuje Zarząd Komisaryczny ustanowiony przez
Prezesa Rady Ministrów.
§ 41
- Uchwała Rady Miejskiej w sprawie nieudzielenia absolut
orium Zarządowi jest równoznaczna ze złożeniem wniosku
o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd został odwołany z innej przyczyny.
- Rada Miejska rozpatruje sprawę odwołania Zarządu z prz
yczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż
po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium. Po
zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej, oraz z uchwałą regionalnej Izby
Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miejskiej o udzieleniu absolutorium i po
wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada Miejska może
odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu
tajnym.
§ 42
- Rada Miejska może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burm
istrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga
formy pisemnej i uzasadnienia.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 podlega zaopiniowaniu
przez Komisję Rewizyjną oraz wszystkie Komisje stałe Rady Miejskiej.
§ 43
- Rada Miejska może odwołać Burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu
rady, w głosowaniu tajnym, na zasadach i trybie określonym w § 42 ust. 12 i 2.
Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych Członków Zarzą
du.
- Rada Miejska może na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych
Członków Zarządu, zwykłą wię
kszością głosów,
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
rady, w głosowaniu tajnym.
§ 44
- Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości
głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być złożony nie wcześniej niż po
upł
ywie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania
z zachowaniem trybu w § 42 i § 43 ust. 1.
- W razie odwołania Zarządu z przyczyn, o których mowa w § 41, § 42 i § 44 ust.
1, Rada Miejska wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w
§ 39.
- Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 45
- W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada Miejska podejmuje
uchwałę o przyjęciu rez
ygnacji i zwolnieniu z
pełnienia obowiązków Członka Zarządu zwykłą
większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia
wniosku o rezygnacji.
- Nie podjęcie przez Radę Miejską uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1,
jest równoznaczna z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w
którym powinna być podjęta uchwała.
- W przypadku złożenia rezygnacji przez Członka Zarządu nie będącego jego
przewodniczącym, Burmistrz obowiąz
any jest
najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji
lub upływu okresu o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie Miejskiej nową
kandydaturę na Członka Zarządu.
§ 46
Po upływie kadencji Rady Miejskiej
Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
§ 47
- Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania gminy określone przepisami i
Statutem Gminy.
- Do zadań Zarządu Miejskiego należy w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwał Rady Miejskiej,
- określanie sposobu wykonania uchwał Rady Miejskiej,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonanie budżetu gminy,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek komunalnych,
- wykonywanie zadań zleconych i powierzon
ych od administracji
rządowej,
- rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych ogł
aszanych przez gminę,
- przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady Mie
jskiej,
- przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności fina
nsowej gminy.
W realizacji zadań własnych Zarząd Miejski podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.
§ 48
W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako
Przewodniczący Zarządu, jego Zastępca jako Wiceprzewodniczący oraz poz
ostali Członkowie w liczbie określonej w § 39 ust. 1.
§ 49
Szczegółowy tryb pracy Zarządu
Miejskiego określa regulamin uchwalony przez Radę Miejską, który stanowi załącznik
nr 12 do Statutu
.
§ 50
- Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi
sprawami miasta i reprezentuje je na z
ewnątrz.
- Do zadań Przewodniczącego Zarządu należy w szczególn
ości:
- zwoływanie posiedzeń Zarządu i przygotowanie mat
eriałów
na posiedzenia,
- przygotowanie wniosków pod obrady Rady Miejskiej,
- przygotowanie sprawozdań z działalności Zarządu Miejski
ego.
Udzielenie w trybie zarządzenia upoważnień Sekretarzowi i Skarbnikowi do
prowadzenia spraw gminy w zakresie ustalonym przez
Zarząd.
Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu w miarę potrzeb, nie
rzadziej niż raz w tygodniu.
§ 51
- Zadania Zarządu Miejskiego wykonywane są przy pomocy Urzę
du Miasta.
- Zasady i tryb działania Urzędu określa regulamin urzędu uchwalony na wniosek Z
arządu przez Radę Miejską.
- Zasady i tryb działania Urzędu w sytuacjach szczególnych (klęsk żywiołowych,
wojny) określają właściwe regulam
iny.
R o z d z i a ł 8
Pracownicy samorządowi
§ 52
Pracownikami samorządowymi w mieście są
pracownicy z
atrudnieni w Urzędzie Miejskim jako
jednostkach organizacyjnych oraz komunalnych
zakładach budżetowych.
§ 53
- Na podstawie wyboru zatrudnieni są:
- Burmistrz i jego Zastępca,
- wynagrodzenie Burmistrza i jego Zastępcy określa Rada
Miejska w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy.
Nawiązania stosunku pracy na okres kadencji z osobami wymienionymi w ust. 1 dokonuje
Przewodniczący Rady. W tym przypadku Przewodniczący Rady pełni funkcje
przewidziane w Kodeksie Pracy dla pracodawcy. Nawiązanie stosunku pracy następuje z dniem wyboru przez Radę.
Na podstawie mianowania zatrudnieni mogą być:
- kierownicy referatów Urzędu Miasta,
- pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy w Urzędzie Miasta.
Na podstawie powołania zatrudnieni są:
Sekretarz Gminy,
Skarbnik Gminy.
Na podstawie umowy o prace zatrudniani są:
- pracownicy Urzędu Miejskiego nie objęci wykazem stanowisk, o których mowa w pkt 2,
pracownicy jednostek pomocniczych i jednostek administracyjnych miasta nie zatrudnieni
na podstawie mianowania.
§ 54
- Stosunek pracy z pracownikami mianowanymi nawiązuje Burmistrz.
- Szczegółową regulację statusu pracowników samorząd
owych zawiera regulamin Urzędu.
§ 55
Akt mianowania pracownikom samorządowym n
adaje
Burmistrz, winien on zawierać:
- podstawę prawną,
- datę mianowania,
- określenie zajmowanego stanowiska pracy.
§ 56
- Pracownik mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
- Zasady dokonania oceny kwalifikacyjnej określa Rada Miejska w trybie uchwały.
§ 57
- Pracownicy samorządowi mianowani ponoszą odpowi
edzialność
porządkową i dyscyplinarną za naruszenie swoich
obowiązków.
- Karę porządkową upomnienia za przewinienia mniejszej wagi wymierza bezpośredni
przełożony pracownika i z
awiadamia o tym na piśmie.
- W sprawach dyscyplinarnych orzekają Komisje Dyscyplinarne I i II instancji powołane przez Radę według zasad
określonych w odrębnych przepisach.
- Rzecznika Dyscyplinarnego wyznacza Burmistrz spośród pracowników samorządowych
mianowanych.
§ 58
Przed podjęciem pracy, pracownicy
zatrudnieni na podstawie wyboru, powołania lub mianowania składają pisemne ślub
owanie następującej treści: „Ślubuję uroczyście, że na
zajmowanym stanowisku będę służyć państwu i
społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie
powierzone mi obowiązki”.
§ 59
- Stosunek pracy z pracownikami Urzędu Miasta zatrudni
onymi na podstawie umowy o
pracę nawiązuje Burmistrz.
- Stosunek pracy z pracownikami miejskich jednostek administracyjnych, zatrudnionymi na
podstawie umowy o pracę nawiązuje kierownik jednostki.
C z ę ś ć V
Gospodarka finansowa gminy miejskiej
§ 60
- Gmina miejska samodzielnie prowadzi gospodarkę fina
nsową
na podstawie budżetu gminy.
- Projekt budżetu przygotowuje Zarząd Miejski, uwzglę
dniając zasady prawa budżetowego i wskazówki Rady
Miejskiej.
- Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia kom
unalnego i objaśnieniami, Zarząd przedkłada Radzie Miejskiej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła do RIO.
- Budżet uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.
- Gospodarka finansowa miasta jest jawna. Przewodniczący Zarządu niezwłocznie ogłasza
uchwałę budżetową i spr
awozdanie z jego wykonania w trybie przewidzianym dla
przepisów gminnych.
- Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską, jednak nie później niż do 31 marca
roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony
Radzie Miejskiej.
- W przypadku nie uchwalenia budżetu w trybie, o którym mowa w
ust. 7, Regionalna
Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do końca kwietnia
budżet gminy.
§ 61
- Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządz
ania mieniem składają dwaj Członkowie Zarządu lub jeden Członek
Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).
- Zarząd może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do skł
adania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
- Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązania pieniężnego wymaga kontrasygnaty
Skarbnika Gminy (głów
nego księgowego budżetu).
§ 62
- Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadający
osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie
pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miejski w trybie uchwały.
- Czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa wymagają każdorazowo zgody Zarządu Miejskiego.
§ 63
- Dochodami gminy są:
- podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gm
iny,
- dochody z majątku gminy,
- subwencje ogólne z budżetu centralnego.
Dochodami gminy mogą być:
- dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na
dofinansowanie zadań własnych,
- wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
- spadki, zapisy i darowizny,
- inne dochody.
§ 64
- Za prawidłową gospodarkę gminy odpowiada Zarząd.
- Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań fina
nsowych wskazywać winne źródło finansowania.
C z ę ś ć VI
Uchwalanie i zmiany w statucie
§ 65
Uchwalenie Statutu następuje zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
§ 66
Zmiany w Statucie uchwala się odpowiednio
j
ak w § 65.
C z ę ś ć VII
Przepisy końcowe
§ 67
W sprawach nie uregulowanych w Statucie
mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.
(Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) ustawa o zmianie ustawy o
samorządzie terytorialnym oraz innych ustaw z dnia 18 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 36,
poz. 199) i ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i
ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz.
191) oraz ustawę o pracownikac
h samorządowych z dnia
22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.).
Załącznik Nr 1 do Statutu
Miasta
Załącznik Nr 2 do St
atutu Miasta
Załącznik Nr 3 do St
atutu Miasta
Załąc
znik Nr 4 do Statutu Miasta
Wykaz
jednostek organizacyjnych gminy
I. Jednostki budżetowe
1. Ośrodek Pomocy Społecznej
2. Szkoła Podstawowa Nr 1
3. Szkoła Podstawowa Nr 2
4. Szkoła Podstawowa Nr 3
5. Gimnazjum
II. Zakłady budżetowe
1. Zakład Oc
zyszczania Miasta
2. Zakład Gospodarki Komunalnej i
Mieszkaniowej
3. Zakład Wodociągów i Kanalizacji
4. Ośrodek Sportu i Rekreacji
5. Miejska Biblioteka Publiczna
6. Przedszkole Publiczne Nr 1
7. Przedszkole Publiczne Nr 2 z Grupą
Żłobkową
Załącznik Nr 5 do Statutu Miasta
Regulamin
Nadawania Honorowego Obywatelstwa Miasta
§ 1
Honorowe Obywatelstwo miasta Polanica
Zdrój zwane dalej Honorowym Obywatelstwem, jest wyrazem najwyższego w
yróżnienia i uznania. Nadawane może być przez Radę osobom
szczególnie zasłużonym dla miasta.
§ 2
- Honorowe obywatelstwo może być nadane obywatelowi polskiemu i cudzoziemc
owi.
- Honorowe obywatelstwo może być nadane tej samej osobie tylko jeden raz.
§ 3
- Z wnioskiem o nadanie Honorowego Obywatelstwa mogą wystąpić:
- Przewodniczący Rady,
- Komisje Rady.
Wniosek pisemny o nadanie Honorowego Obywatelstwa winien zawierać:
dane o kandydacie,
określenie zasług uzasadniających wyróżnienie kandydata.
Wniosek powinien być rozpatrzony przez Radę w terminie 60 dni od daty złożenia w Biurze
Rady.
§ 4
- Osoba wyróżniona otrzymuje akt nadania Honorowego Obywatelstwa, zwanym A
ktem
Nadania.
- Akt Nadania o treści „Rada Miejska Polanicy Zdroju nadaje (imię i nazwisko osoby)
Honorowe Obywatelstwo Miasta Polanicy Zdroju (dzień nadania) – Przewodniczący Rady
Miejskiej” jest drukiem w formacie A-4.
§ 5
Wręczenia Aktu Nadania dokonuje w imieniu
Rady – Prz
ewodniczący Rady na sesji rady.
§ 6
Osobie wyróżnionej Honorowym
Obywatelstwem przysługują następujące przywileje:
- używanie tytułu „Honorowy Obywate
l miasta Polanica Zdrój”,
uczestniczenia – na prawach honorowego gościa we wszystkich sesjach Rady oraz w
innych uroczystościach o charakterze miejskim.
§ 7
Ewidencję osób wyróżnionych Honorowym
Obywatelstwem prowadzi Biuro Rady Miejskiej w Księdze Honorow
ych Obywateli Miasta
Polanica Zdrój.
§ 8
Fakt nadania wyróżnienia Honorowego
Obywatelstwa miasta Polanicy Zdroju, Rada Miejska podaje do wiadomości public
znej
przez zamieszczenie informacji w prasie.
Załącznik Nr 6 do Statutu Miasta
Zakres działania
Ko
misji
Budżetu, Inicjatyw Gospodarczych, Handlu i Usług
1. Wnioskowanie i opiniowanie spraw dot. ustalania i wykonania budżetu miasta.
2. Opiniowanie i nadzór nad kształtowaniem kierunków
gospodarki finansowej gminy.
3. Podejmowanie inicjatyw w sprawach
dotyczących samoopodatkowania mieszkańców.
4. Opiniowanie i kształtowanie planu gosp
odarczego
rozwoju gminy.
5. Polityka przekształceń
własnościowych w gm
inie.
6. Sprawy związane z gospodarką mieniem
komuna
lnym.
7. Wnioskowanie i opiniowanie spraw związanych z tworzeniem
komunalnych osób prawnych.
8. Sprawy związane z działalnością wytwórczą, handlową i
usługową.
9. Tworzenie inicjatyw rozwoju handlu i usług.
10. Stała współpraca z pozostałymi Komisjami Rady Miejskiej.
Załącznik Nr 7 do Statutu Miasta
Zakres działania
Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
Spraw Socjalnych i Opieki
Społecznej
1. Wnioskowanie i opiniowanie spraw
związanych z:
– utrzymaniem dróg, mostów i ulic w mieście,
– wodociągami i zaopatrzeniem w wodę,
– dostawami gazu, instalacjami gazowymi i elektrycznymi,
– oczyszczaniem i usuwaniem ścieków,
– utrzymaniem czystości w mieście,
– utrzymaniem urządzeń komunalnych,
– budownictwem, architektura, planowaniem przestrzennym,
– wykorzystaniem mienia komunalnego,
– opiniowaniem wniosków w sprawie
przydziału komunalnych lokali mieszkalnych,
– udziałem w związkach i porozumieniach kom
unalnych,
– opieką socjalną i społeczną,
– funkcjonowaniem zakładów opieki społecznej.
2. Współpraca z pozostałymi Komisjam
i Rady Miejskiej.
Załącznik Nr 8 do Statutu Miasta
Zakres działania
Komisji d/s Uzdrowiskowych, Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego,
Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej
1. Wnioskowanie i opiniowanie spraw
związanych z:
– prawidłowym funk
cjonowaniem uzdrowiska,
– przeciwdziałaniem degradacji
środowiska natura
lnego,
– eliminowaniem zagrożeń
ekologicznych,
– prawidłowością planowania przestrzennego i w
ykorzystania
terenów,
– utrzymaniem zieleni w mieście,
– gospodarką leśną w obrębie mi
asta,
– ochroną zdrowia mieszkańców miasta,
– profilaktyką zdrowotną, rehabilitacją, rekr
eacją,
– ładem w mieście i bezpieczeństwem mieszkań
ców miasta,
– funkcjonowaniem Ochotniczej Straży
Pożarnej i Straży Miejskiej.
2. Współpraca z pozostałymi Komisj
ami Rady Miejskiej.
Załącznik Nr 9 do Statutu Miasta
Zakres działania
Komisji Kultury, Oświaty, Sportu i Turystyki
Podejmowanie inicjatyw uchwałodawczych i
op
iniowanie spraw związanych z:
1) upowszechnianiem kultury w mieście,
2) oświatą, szkolnictwem, wychowaniem dzieci i młodzieży,
3) kulturą fizyczną, sportem i turystyką,
4) rozwojem urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych,
5) kreowania i kształtowania współpracy z lokalnymi środowiskami
związanymi z problematyką kultury, kultury fizycznej, spor
tu i turystyki,
6) inicjowaniem i wspieraniem wydawnictw
związ
anych z promocją miasta,
7) organizacją imprez kulturalnych i sportowych w mi
eście.
Załącznik Nr 10 do Statutu Miasta
Regulamin
Komisji Rewizyjnej
Postanowienia ogólne
§ 1
- Komisja Rewizyjna zwana dalej Komisją działa na zasadach
i w trybie ustawy o samorządzie terytorialnym.
- Komisja ma charakter komisji stałej i jest organem Rady Miejskiej.
§ 2
Komisja działa w składzie 4 osób
powołanych spośród radnych z wyjątkiem pełniących funkcje określone w ustawie.
Zadania i tryb przeprowadzania kontroli
§ 3
Zadaniem Komisji jest kontrola
działalności Zarządu Miasta oraz jednostek organizacy
jnych mu podległych.
§ 4
Przedmiotem kontroli Komisji są:
- realizacja uchwał Rady,
- sposób działalności jednostki lub zarządu,
gospodarowanie mieniem komunalnym,
wykonanie budżetu,
sposób załatwiania skarg przez Burmistrza oraz Zarząd,
analiza rozpatrywania i załatwiania interpelacji i wniosków.
§ 5
W toku kontroli Komisja zwraca
szczególną uwagę na:
- legalność działania Zarządu lub jednostki organizacyjnej w zakresie określonym
pr
awem,
celowość,
gospodarność.
§ 6
Komisja przeprowadza kontrolę na:
zlecenie Rady Miejskiej,
wniosek Burmistrza Miasta,
wniosek Zarządu Miasta,
z inicjatywy własnej,
wniosek radnych w ilości nie mniejszej niż 1/4 ustawowego składu Rady.
§ 7
1. Komisja nie może podejmować
czynności kontrolnych w składzie mniejszym niż 3 osób.
§ 8
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez
Radę.
- Kontrole podejmowane „na wniosek” Komisja wprowadza do
planu kontroli wykonując właściwe czynności proceduralne.
§ 9
Kontrole przeprowadzane przez Komisję
mogą mieć charakter kontroli:
- kompleksowej – obejmującej całości działalności kontr
olowanej jednostki,
problemowej – obejmującej wybrane zagadnienia,
sprawdzającej – podejmowanej w celu sprawdzenia na ile wdrożono i wykorzystano
wyniki poprzedniej kontroli.
§ 10
- Członkowie Komisji podejmując czynności kontrolne działają na podstawie pisemnego
imiennego upoważni
enia.
- Upoważnienie wydane przez Radę Miejską podpisuje Przewodniczący Rady.
Zadania opiniodawcze Komisji
§ 11
- Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w
sprawie udzielenia lub nieudziel
enia absolutorium
Zarządowi.
- Przewodniczący Komisji przedkłada opinie i wniosek, o którym mowa w ust. 1
Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni i niezwłocznie przesyła wniosek do Regionalnej
Izby Obr
achunkowej.
§ 12
- Komisja przy zachowaniu zasady pisemności, opiniuje zamiar powierzenia radnemu
wykonywania pracy na
podstawie umowy-zlecenia, umowy
agencyjnej lub udzielenia zamówienia w zakresie nie objętym przepisami zamówień
publicznych.
- Pisemnego zaopiniowania przez Komisję wymaga również powierzenie radnemu czynności w
niepełnym wymiarze czasu pracy.
§ 13
- Komisja na piśmie opiniuje wniosek o odwołanie:
- Zarządu (z wyjątkiem Burmistrza),
- Burmistrza.
- Przewodniczący Komisji, opinie o których mowa w ust. 1 przedkłada Przewodniczą
cemu
Rady.
Postanowienia końcowe
§ 14
Komisja Rewizyjna prowadząc czynności
kontrolne zobowią
zana jest do:
- przeprowadzenia kontroli zgodnie z terminem i zakresem wynikającym z planu kontr
oli,
- przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służ
bowej,
- przestrzegania przyjętego w jednostce kontrolowanej p
orządku pracy,
- zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów dotyczących
kontroli,
- korzystania, w uzasadnionych przypadkach z pomocy biegłych,
- korzystania z udostępnianych pomieszczeń i urządzeń w sposób i w zakresie
uzasadnionym potrzebami postępowania,
- sporządzenia protokołu pokontrolnego w/g. obowiązują
cych przepisów,
- pouczenia kierownika jednostki kontrolowanej o przysł
ugujących mu prawach, wniesienia odwołania i składania wyjaśnień.
§ 15
- Do właściwości Komisji oprócz wypełniania zadań opini
odawczych należy:
- podejmowanie inicjatywy uchwałodawczej,
- sygnalizowanie komisjom problemowym ujawnionych nieprawidłowości.
- W przypadku otrzymania zawiadomienia o prowadzeniu postępowania administracyjnego w
sprawie stanowiącej przedmiot kontroli Komisja może zawiesić czynności ko
ntrolne.
§ 16
Komisja z realizacji planu kontroli
składa radzie w okresach półrocznych informację o wypełnieniu powierzonych zadań.
Załącznik Nr 11 do Statutu Miasta
Tryb głosowań
- Większość zwykła
– jest to większość głosów ważnie oddana za
wnioskiem lub kandydatem, mniejsza od sumy głosów przeciw i
wstrzymujących się, lecz większa od liczby głosów przeciw.
- Większość względna
– jest to największa liczba głosów oddanych na jeden z
wniosków lub jednego z kandydatów, która jest
jednak mniejsza od sumy głosów oddanych na pozostałe
wnioski lub kandydatów.
- Większość bezwzględna
– jest to liczba głosów „za” przewyższająca
połowę ważnie oddanych głosów.
- Większość kwalifikowana
– jest to liczba głosów większa od połowy ogólnej
liczby głosujących, określona stosunkiem oddanych głosów
do liczby biorących udział w głosowaniu.
- Większość ustawowego składu Rady
– jest to liczba głosów „za” przewyższająca o jeden głos 50% tego składu Rady.
- W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje
się te, które oddane zostały „za”, „przeciwko” oraz „wstrzymujące się”.
- W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się
te, które oddano w każdoraz
owo ustalony sposób i na
kartach ustalonych dla danego głosowania.
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy zastępcy.
- Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacy
jna.
- Na wniosek radnego Rada może przeprowadzać głosow
anie imienne.
- Suma głosów w głosowaniu winna równać się obecnym na sesji r
adnym.
- Wyniki głosowania odnotowuje się w protokóle sesji, a w głosowaniu tajnym
protokół komisji skrutacyjnej dołącza się do uchwały stanowiącej przedmiot głosow
ania.
Załącznik Nr 12 do Statutu Miasta
Regulamin pracy
Zarządu Miejskiego w
Polanicy Zdro
ju
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Organizowanie pracy Zarządu Miejskiego z mocy prawa przypisane jest Burmistrzowi
pełniącemu jednocześnie funkcję Prz
ewodniczącego
Zarządu.
- Niniejszy regulamin określa zasady pracy Zarządu Mie
jskiego w Polanicy Zdroju,
a w szczególności:
- tryb zwoływania posiedzeń,
- organizację wewnętrzną i przebieg posiedzeń Zarządu,
- zakres kompetencji, obowiązki i uprawnienia członków Zarządu,
- tryb podejmowania rozstrzygnięć oraz czynności pra
wnych,
- dokumentowanie prac Zarząd
u.
R o z d z i a ł II
Tryb zwoływania posiedzeń
§ 2
- Zarząd Miejski obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza według potrzeb,
nie rzadziej jednak niż raz w tyg
odniu.
- Posiedzeniom przewodniczy Burmistrz a w razie jego nieobecności
Zastępca Burmistrza.
§ 3
- Określając miejsce, dzień i godzinę posiedzenia Zarządu, Burmistrz ustala porządek
obrad obejmujący zagadnienia tematyczne skierowane pod obrady Zarządu przez siebie lub Z
astępcę Burmistrza.
- Członkowie Zarządu mogą ustalić stały dzień tygodnia oraz godzinę odbywanych posi
edzeń.
- O terminie i projekcie tematyki posiedzenia zawiadamia się członków Zarządu z
odpowiednim wyprzedzeniem za p
ośrednictwem służb Urzędu.
- Materiały źródłowe oraz porządek obrad należy dostarczyć członkom Zarządu co
najmniej na 1 dzień przed posiedz
eniem.
§ 4
Dopuszcza się zwołanie posiedzenia
Zarządu w szczególnym trybie:
- na uzasadniony wniosek 2 członków Zarządu,
- na telefoniczne powiadomienie Burmistrza o konieczności zajęcia stanowiska przez
Zarząd w istotnej dla gminy spr
awie.
R o z d z i a ł III
Organizacja wewnętrzna oraz przebieg posiedzeń Zarządu
§ 5
Zarząd Miejski obraduje w składzie
osobowym ustalonym przez Radę Miejską tj.: Burmistrz (Przewodniczący Zarządu),
Zastępca Burmistrza oraz 4 członków wybranych przez Radę
Miejską.
§ 6
- W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa do gł
osowania Skarbnik Gminy
oraz Sekretarz Gminy.
- Zarząd może zaprosić na swe posiedzenie również inne osoby z głosem
opiniująco-doradczym lub w celu złożenia wyjaśnień do spraw będących przedmio
tem
obrad.
§ 7
Otwierając posiedzenie Zarządu
Burmistrz:
- stwierdza prawomocność posiedzenia,
- przedstawia projekt porządku obrad do akceptacji przez członków Zarządu.
§ 8
W trakcie posiedzenia Burmistrz:
- zarządza złożenie przez Sekretarza Gminy sprawozdania o wykonaniu lub stanie
realizacji podjętych na poprzednim posiedz
eniu
rozstrzygnięć,
- na wniosek członków Zarządu lub z własnej inicjatywy powoduje dodatkowe wyjaśnienie
omawianych zagadnień poprzez informacje merytorycznych pracowników Urzędu oraz przedst
awienie
dodatkowych dokumentów,
- czuwa nad prawidłowym przebiegiem obrad poprzez: udzielanie głosu uczestnikom
posiedzenia, poddawanie pod głosowanie konkretnych rozstrzygnięć stwierdzając wynik
głosowania, zapewnienie właściwego zaprotokołowania posiedzeni
a.
§ 9
- Burmistrz zamyka posiedzenie Zarządu po wyczerpaniu tematyki lub na przegłosowany
wniosek o przesunięciu części temat
yki obrad na
najbliższe posiedzenie.
- Zamykając posiedzenie Burmistrz wstępnie informuje członków Zarządu o kolejnym posi
edzeniu.
R o z d z i a ł IV
Zakres kompetencji Zarządu, obowiązki i uprawnienia członków
Zarządu
§ 10
- Zakres działania Zarządu określają:
- przepisy ustawy o samorządzie gminnym,
- Statut Gminy Uzdrowiskowej,
- Uchwały rady Miejskiej,
- szczególne przepisy prawa stanowiące o
zadaniach gminy.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach wynikających z wyżej wymienionych aktów
należących wg komp
etencji do realizacji przez
Zarząd,
- przygotowywanie projektów uchwał i innych materi
ałów
na Sesję Rady Miejskiej lub Komisjom Rady,
- określanie sposobu realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską,
- podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwa
lniania kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych,
- udzielanie pełnomocnictw dla w/w kierowników do jednoosobowego zarządzania jednostką
oraz zgody na dokonanie czynności przekraczających zakres tego peł
nomocnictwa,
- przedstawianie Radzie Miejskiej projektu budżetu gm
iny,
- wykonywanie budżetu gminy zgodnie z uchwałą b
udżetową
oraz zasadami określonymi w Prawie budżetowym,
- gospodarowanie mieniem gminy w zakresie określonym przepisami prawa oraz zasadami
gospodarowania mi
eniem komunalnym uchwalonymi przez
Radę Miejską,
- rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych ogł
aszanych przez gminę,
- wykonywanie zadań zleconych gminie z mocy ustawy oraz zawartych porozumień z
zastrzeżeniem spraw przypisanych Radzie,
- przedstawianie Radzie do uchwalenia projektu Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu oraz jego zmian,
- zatwierdzanie czynności Burmistrza podjętych w sprawach nie cierpiących zwłoki a należących do kompetencji Zarządu (zgodnie z art. 32 ustawy samorządowej),
- współdziałanie w interesie gminy z różnymi instytucj
ami znajdującymi się na jej terenie,
- wnioskowanie do Rady Miejskiej w sprawie zwołania Sesji,
- ustosunkowywanie się oraz nadawanie biegu sprawom
kierowanym do Zarządu z Rady i jej Komisji.
§ 11
- Członek Zarządu obowiązany jest brać czynny udział w jego pracach.
- Swą obecność na posiedzeniu potwierdza podpisem na liście obecności jak również
fakt ten znajduje odzwierci
edlenie w protokole z posiedzenia.
- Niemożność uczestnictwa w posiedzeniu członek Zarządu winien zgłosić
niezwłocznie Burmistrzowi usprawiedl
iwiając się.
- W sytuacji nie wykonywania obowiązków przez członka Zarządu, Burmistrz w trybie
określonym w ustawie sam
orządowej, może wystąpić
do Rady Miejskiej o jego odwołanie.
§ 12
- Członkom Zarządu na zasadach określonych przez Radę Miejską przysługują diety
oraz zwrot kosztów ewentua
lnych podróży
służbowych.
- Członek Zarządu korzysta z ochrony prawnej przewidzi
anej dla funkcjonariuszy
publicznych.
- Członek Zarządu w celu prawidłowego wykonywania swej funkcji ma prawo do wnoszenia
pod obrady dodatkowych zagadnień i wniosków oraz uzyskiwania wszechstronnych danych oraz
informacji dotyczących spraw gminy.
R o z d z i a ł V
Tryb podejmowania rozstrzygnięć oraz czynności
prawnych
§ 13
- W realizacji zadań określonych w § 10 Zarząd podejmuje kolegialnie rozstrzygnięcia
w formach określonych przep
isami prawa tj.: uchwały,
postanowienia, decyzje administracyjne oraz ustalenia robocze dotyczące sposobu wykonania omawianych na posiedzeniu
spraw.
- Rozstrzygnięcia Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co na
jmniej połowy składu.
- W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos prow
adzącego posiedzenie Zarządu.
- Uchwały dot. zobowiązań finansowych wskazują źródła pokrycia tych zobowiązań i
zapadają bezwzględną wię
kszością głosów w
obecności połowy składu Zarządu.
- Wynik każdego głosowania jest odnotowany w protokole z posiedzenia.
- Z podejmowania rozstrzygnięć (głosowania) winien być wyłączony członek Zarządu,
którego sprawa w sposób be
zpośredni lub pośredni
dotyczy.
- Na przegłosowany wniosek członków Zarządu w niekt
órych sprawach Burmistrz może zarządzić głosowanie tajne.
§ 14
- Decyzje i postanowienia Zarządu podpisuje Burmistrz. Natomiast w treści decyzji i
postanowień wymienia się n
azwiska i imiona obecnych
przy ich podejmowaniu członków Zarządu.
- Uchwały podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni przy ich podejmowaniu.
- Odmowa podpisania przez członka Zarządu powinna być uzasadniona na piśmie.
§ 15
- Oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy składają dwaj członkowie
Zarządu w tym obligatoryjnie Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.
- Oświadczenia woli związane z prowadzeniem bieżącej działalności gminy składa
jednoos
obowo Burmistrz.
- Pełnomocnictwa określone w pkt 1 i 2 wymagają formy uchwały Zarządu, pod ryg
orem nieważności.
- Zakres upoważnień finansowych do wyżej wymienionych pełnomocnictw określają
uchwały:
- Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia budżetu gminy na dany rok w przypadku określ
onym
w pkt 1,
- Zarządu Miejskiego – w przypadku określonym w pkt 2.
- Czynność prawna skutkująca powstaniem zobowiązań finansowych wymaga kontrasygnaty
Skarbnika Gminy. Przepisy określają tryb odmowy udzielenia kontrasygnaty przez Skarbn
ika
Gminy.
- W sprawach nie cierpiących zwłoki przepisy porządkowe w formie zarządzenia
porządkowego może wydać Zarząd Miejski. Zarządzenie powyższe podlega zatwierdzeniu
na najbliższej Sesji Rady Miejskiej. Odmowa zatwierdzenia lub nie przedstawienie
zarządzenia do z
atwierdzenia skutkuje utratą jego
mocy.
- W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezp
ośrednim zagrożeniem interesu publicznego, czynności należące do kompetencji Zarządu podejmuje Burmistrz (za wyjątkiem
wydawania przepisów porządkowych). Czynność
podjęta w tym trybie wymaga zatwierdzenia przez Zarząd
na najbliższym posiedzeniu.
R o z d z i a ł VI
Dokumentowanie prac Zarządu
§ 16
- Obsługę kancelaryjną i prowadzenie dokumentacji Zarządu wykonuje wyznaczony przez
Burmistrza pracownik Urzę
du.
- Na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Zarządu określane są zasady obsługi pracy Zarządu.
- W ramach kompleksowej obsługi prac Zarządu do wyznaczonego pracownika Urzędu należy, w szczególności:
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia – według dekretacji Burmistrza lub Zastępcy
Burmistrza,
- protokołowanie posiedzeń,
- prowadzenie rejestru rozstrzygnięć Zarządu oraz dok
umentacji z posiedzeń,
- składanie sprawozdań z realizacji rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniach oraz
bieżące informowanie o okolicznościach wynikłych w tr
akcie realizacji tych
rozstrzygnięć,
- rozpisywanie i przekazywanie do realizacji spraw wynikających
z podjętych uchwał i innych ustaleń Zarządu, merytorycznym pracownikom Urzędu i
kierownikom podległych jednostek organizacyjnych,
- przekazywanie do Rady Miejskiej spraw wymagających
zaopiniowania przez właściwe Komisje – w zakresie określonym na posiedzeniu Zarządu.
- Bieżącą kontrolę wykonywania i stanu realizacji zadań wynikających z
rozstrzygnięć Zarządu wykonuje Sekretarz Gminy.
- Dokumentacja, o której mowa w pkt 1 prowadzona jest
zgodnie z obowiązującą Instrukcją kancelaryjną.
- W ramach dokumentowania prac Zarządu gromadzone są w kserokopiach materiały
źródłowe będące przedmiotem obrad poszczególnych
posiedzeń Zarządu.
- Pełna dokumentacja Zarządu: protokoły, rozstrzygnięcia z rejestrami oraz
materiały źródłowe – po upływie kadencji przekazywane
są do archiwum.
R o z d z i a ł VII
Postanowienia końcowe
§ 17
Niniejszy Regulamin pracy Zarządu
Miejskiego podlega uchwaleniu przez Radę Mie
jską.
§ 18
W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie
mają zastosowanie postanowienia statutu Gminy oraz
inne szczegółowe przepisy prawa.