Poz. 22

UCHWAŁA NR XIV/80/99

RADY MIEJSKIEJ W POLANICY ZDROJU

z dnia 30 sierpnia 1999 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Polanica Zdrój

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 oraz art. 22, ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Miejska w Polanicy Zdroju uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się Statut Miasta Polanica Zdrój w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Tracą moc niżej wymienione uchwały Rady Miejskiej:

1) Uchwała nr 156/XXIV/96 z dnia 15 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy,

2) Uchwała Nr 218/XXXV/96 z dnia 28 października 1998 r. w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

TOMASZ LIPIŃSKI

 

STATUT

Miasta Polanica Zdrój

 

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Mieszkańcy gminy Polanica Zdrój tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
  2. Polanica Zdrój jest gminą uzdrowiskową.

§ 2

Gmina obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

§ 3

  1. Miasto posiada herb. Herb jest znakiem prawnie chronionym. Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
  2. Na komercyjne wykorzystanie herbu i nazwy miasta wymagana jest zgoda Rady Miejskiej.

§ 4

  1. Siedzibą władz gminy jest miasto Polanica Zdrój.
  2. Gmina posiada osobowość prawną.
  3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
  4. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

C z ę ś ć II

Gmina uzdrowiskowa – cele, zadania, realizacja.

Postanowienia ogólne

§ 5

1. W celu ochrony warunków naturalnych niezbędnych do prowadzenia i rozwijania lecznictwa uzdrowiskowego oraz w celu kształtowania właściwych dla uzdrowiska Polanica Zdrój czynników środowiskowych ustala się obszar ochrony uzdrowiskowej obejmujący strefy A, B i C.

Granice obszaru oznaczone są na mapie stanowiącej załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.

§ 6

  1. Do zadań Rady Miejskiej gminy uzdrowiskowej należy w szczególności:
    1. rozwijanie gospodarki miejscowej z uwzględnieniem potrzeb lecznictwa uzdrowiskowego oraz jednostek wczasowych i turystycznych,
    2. czuwanie nad prawidłowym rozwojem warunków naturalnych uzdrowiska aby nie uległy zniszczeniu, ograniczeniu lub zniekształceniu,
    3. prowadzenie jednostek gospodarczych zaspokajających wspólne potrzeby zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, a także jednostek wczasowych jeżeli przemawiają za tym zasady racjonalnego wykorzystania czynników naturalnych,
    4. podejmowanie innych działań istotnych dla prawidłowej działalności i rozwoju lecznictwa uzdrowiskowego wynikających z potrzeb i warunków miejscowych.

§ 7

  1. Zadania własne gmina uzdrowiskowa wykonuje realizując cele określone w obowiązujących ustawach.
  2. Do zadań własnych gminy uzdrowiskowej należą w szczególności sprawy:
    1. ładu przestrzennego, gospodarki terenami oraz ochrony środowiska,
    2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego,
    3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, oczyszczania i usuwania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,
    4. lokalnego transportu zbiorowego,
    5. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
    6. czuwanie nad tym aby warunki naturalne uzdrowiska nie uległy zniszczeniu, ograniczeniu lub zniekształceniu,
    7. komunalnego budownictwa mieszkaniowego,
    8. oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
    9. kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
    10. zaspokajanie potrzeb mieszkańców, kuracjuszy, wczasowiczów i turystów w zakresie urządzeń komunalnych, kulturalnych i usługowych,
    11. kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
    12. targowisk i hal targowych,
    13. cmentarzy komunalnych,
    14. zieleni komunalnej i zadrzewień,
    15. porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej.
  3. Ponadto gmina uzdrowiskowa wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej w trybie zawartych porozumień.
  4. Zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia gmina uzdrowiskowa wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.
  5. W celu wykonywania zadań gmina uzdrowiskowa może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać umowy z innymi podmiotami.
  6. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy stanowi załącznik nr 4 do statutu.

§ 8

  1. Dla wykonania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne gminy, może ona przystępować do związku gmin.
  2. Wykonanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.
  3. Gmina może tworzyć stowarzyszenia i być członkiem stowarzyszenia, w tym przypadku stosuje się przepisy o stowarzyszeniach.
  4. Przystąpienie do związku gmin lub stowarzyszeń wymaga wyrażenia zgody Rady Miejskiej w formie uchwały.

C z ę ś ć III

Organy stanowiące gminy uzdrowiskowej

R o z d z i a ł I

Rada Gminy Uzdrowiskowej

§ 9

  1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Miejska zwana dalej Radą.
  2. Rada Miejska składa się z 20 radnych.

§ 10

  1. Organami gminy uzdrowiskowej są:
  2. § 11

    1. Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:
      1. uchwalanie i zmiany statutu gminy,
      2. wybór i odwołanie Zarządu Miejskiego,
      3. powołanie i odwołanie sekretarza i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, na wniosek Przewodniczącego Zarządu Miejskiego,
      4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,
      5. powoływanie stałych i doraźnych komisji wraz z ustaleniem ich składów osobowych i zakresu działania,
      6. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
      7. uchwalenie miejscowych programów gospodarczych,
      8. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
      9. podejmowanie uchwał w sprawach podatku i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
      10. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
        1. określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
        2. emitowanie obligacji oraz określenie zasad ich zbycia, nabywania i wykupu przez zarząd,
        3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
        4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd Miejski w roku budżetowym,
        5. zobowiązań finansowych w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,
        6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania ich i występowania z nich,
        7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
        8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
        9. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd,
      11. określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
      12. podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
      13. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku, w tym w sprawie przystąpienia gminy do związku gmin,
      14. podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
      15. nadawania honorowego obywatelstwa gminy – zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu,
      16. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy uzdrowiskowej,
      17. wnioskowanie do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej o powołanie i odwołanie Naczelnego Lekarza Uzdrowiska,
      18. podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,
      19. kontrolowanie działalności zarządu miejskiego i jego jednostek podporządkowanych,
      20. ustalanie przepisów gminnych.
    2. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy wraz z załącznikami od nr 1 do nr 12.

    § 12

    1. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiadać się w drodze referendum.
    2. Wyłącznie w drodze referendum są rozpatrywane sprawy:

    – samoopodatkowania mieszkańców gminy,

    – odwołanie rady przed upływem kadencji.

    3. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzone na jej terytorium referenda lub konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady miejskiej.

    § 13

    1. Na pierwszej sesji nowej kadencji rada wybiera ze swego grona w oddzielnych tajnych głosowaniach Przewodniczącego Rady, jednego wiceprzewodniczącego w/g zasad określonych ustawą o samorządzie terytorialnym.
    2. Odwołanie z powyższych funkcji następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym ustawą.

    R o z d z i a ł 2

    Sesje i posiedzenia Rady Miejskiej

    § 14

    Pierwsza sesja Rady Miejskiej powinna mieć uroczystą oprawę. Mogą w niej brać udział zaproszeni goście i mieszkańcy gminy. Otwarcie sesji poprzedzone jest odegraniem hymnu państwowego.

    § 15

    1. Pierwsze posiedzenie Rady Miejskiej otwiera i prowadzi radny senior, powołany spośród najstarszych wiekiem radnych.
    2. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radnego, radni składają ślubowanie:

    „Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności miasta Polanica Zdrój, działać zawsze zgodnie z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań miasta”.

    3. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty przez radnego seniora, powołany najmłodszy z radnych odczytuje kolejno nazwiska radnych, którzy wypowiadają słowo „ślubuję”.

    4. Radni nieobecni na pierwszej sesji, oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

    § 16

    1. Rada Miejska obraduje na sesjach zwyczajnych a w wyjątkowych przypadkach nadzwyczajnych.
    2. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
    3. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
    4. Sesja Rady Miejskiej może składać się z jednego lub kilku posiedzeń, które odbywają się w kolejno wyznaczonych dniach przez Przewodniczącego obrad.
    5. Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję Rady na wniosek:
    6. Zawiadomienia o sesji Rady Miejskiej i materiały należy doręczyć w formie pisemnej do Członków Rady co najmniej 3 dni przed terminem sesji – wskazując miejsce i godzinę posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
    7. Zawiadomienie o sesji winno być podane do publicznej wiadomości przez ogłoszenie co najmniej 3 dni przed terminem sesji.
    8. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia o tym obecnych na sesji ustnie.

    § 17

    Sesje Rady Miejskiej są jawne, jednakże gdy wymaga tego ważny interes państwa lub miasta (obronność kraju, tajemnica państwowa) Rada może podjąć uchwałę o tajności obrad.

    R o z d z i a ł 3

    Komisje Rady Miejskiej

    § 18

    1. Składy osobowe Komisji stałych powoływane są w drodze uchwały Rady Miejskiej.
    2. W skład Komisji mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu Komisji nie będące kierownikami zakładów i jednostek budżetowych gminy.
    3. W trybie określonym w ust. 1 i 2 Rada Miejska może powołać Komisje doraźne.
    4. Zakres działania Komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
    5. Przewodniczących Komisji powołuje Rada Miejska na wniosek członków właściwej Komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
    6. Wiceprzewodniczącego Komisji wybierają członkowie Komisji spośród radnych.
    7. Radny może być Przewodniczącym tylko jednej Komisji stałej.
    8. Każdy radny powinien być członkiem co najmniej jednej Komisji stałej, nie więcej jednak niż trzech.
    9. Komisje podlegają Radzie Miejskiej i zobowiązane są do przedłożenia:
    10. § 19

      1. Stałymi Komisjami Rady są:
        1. Komisja Rewizyjna,
        2. Komisja ds. Budżetu, Inicjatyw Gospodarczych i Handlu,
        3. Komisja ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Spraw Socjalnych i Opieki Społecznej,
        4. Komisja ds. Uzdrowiskowych, Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej,
        5. Komisja ds. Kultury, Oświaty, Sportu i Turystyki.
      2. Przedmiotowy zakres działania Komisji, o których mowa w ust. 1 określa załącznik nr 6 – 9 do Statutu i Regulamin Komisji Rewizyjnej – załącznik nr 10 do statutu.

      § 20

      Do zadań Komisji Stałych należą sprawy:

      1. Opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę, Zarząd Miejski oraz przez Członków Komisji.
      2. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał.
      3. Sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady.
      4. Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców miasta w sprawach działalności rady, Urzędu Miasta, zakładów komunalnych i innych jednostek organizacyjnych działających w mieście w zakresie kompetencji Komisji.

      § 21

      1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
      2. Realizacja postanowień wymienionych w ust. 1 następuje poprzez:
        1. wspólne posiedzenia Komisji,
        2. udostępnianie własnych opracowań i analiz.

      § 22

      1. Komisje działają:
        • na posiedzeniach odbywanych w ustalonych przez nie terminach,
        • przez Członków Komisji badających poszczególne sprawy.
      2. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć, oprócz Członków Komisji inni radni oraz Członkowie Zarządu, jak również zaproszone osoby bez prawa udziału w głosowaniu.
      3. Obradami Komisji kieruje Przewodniczący lub jego Zastępca. Wnioski Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jej Członków.
      4. Posiedzenia Komisji i porządek obrad ustala Przewodniczący Komisji lub jego Zastępca.
      5. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu.

      R o z d z i a ł 4

      Inicjatywa uchwałodawcza

      § 23

      1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia na sesjach w formie uchwał.
      2. Rada na sesjach oprócz uchwał może podejmować rezolucje, apele oraz postanowienia porządkowe i stanowiska.
      3. Inicjatywa uchwałodawcza należy do Zarządu Gminy, Komisji Rady Miejskiej i Radnych.
      4. Projekty uchwał składa się Przewodniczącemu na piśmie z uzasadnieniem i wskazaniem sprawozdawcy w terminie 7 dni przed sesją.
      5. W szczególnych przypadkach na sesji przedkładane mogą być wnioski z pominięciem procedury określonej w ust. 4.
      6. Uzasadnienie projektu uchwały winno zawierać:
        1. wyjaśnienie potrzeby i celu wydania uchwały,
        2. przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana,
        3. wykazanie różnicy pomiędzy dotychczasowym a proponowanym stanem faktycznym i prawnym,
        4. przedstawienie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych,
        5. wskazanie podstaw prawnych.
      7. Uzasadnienie winno zawierać wyniki ewentualnych konsultacji i dyskusji publicznych.
      8. Projekty uchwał winne być zaopiniowane przez radcę prawnego.

      § 24

      1. Przewodniczący może skierować projekt uchwały do właściwej Komisji w celu zaopiniowania.
      2. Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały wnioskują o:
        1. przyjęcie projektu uchwały bez poprawek,
        2. przyjęcie projektu uchwały z określonymi poprawkami,
        3. odrzucenie projektu uchwały.
      3. Komisja sporządza na tę okoliczność sprawozdanie i przedkłada projekt uchwały pod obrady Rady.
      4. Projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem jest przedmiotem obrad Rady która:
        1. może poddać pod głosowanie projekt uchwały w całości lub z poprawkami jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu,
        2. może głosować nad każdą poprawką a następnie nad całością z poprawkami przegłosowanymi.

      § 25

      1. Uchwały Rady stanowiące przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub inny sposób miejscowo przyjęty a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
      2. Oryginały uchwał Biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

      R o z d z i a ł 5

      Obrady i głosowanie

      § 26

      1. Obradami Rady kieruje Przewodniczący Rady Miejskiej lub jego Zastępca.
      2. W obradach oprócz radnych winni uczestniczyć: Burmistrz, Wiceburmistrz, Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy oraz wyznaczeni przez Zarząd pracownicy Urzędu Miejskiego oraz kierownicy jednostek i zakładów budżetowych.
      3. Prawo uczestnictwa w obradach posiada społeczeństwo.
      4. Przewodniczący przedstawia Radzie do zatwierdzenia porządek obrad.

      § 27

      1. Przewodniczący udziela głosu radnym w sprawach objętych porządkiem obrad.
      2. Przewodniczący udziela głosu radnym w/g kolejności zgłoszeń.
      3. Radni zabierający głos powinni koncentrować się na istocie sprawy, unikać zbędnych dygresji, komentarzy i zbędnych polemik. Każda wypowiedź winna kończyć się wnioskami, podawać sposoby rozwiązania problemu.
      4. W ciągu całej sesji Przewodniczący udziela głosu w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym do których zalicza się:
        1. ustalenie tajności posiedzenia,
        2. odroczenie lub zamknięcie dyskusji,
        3. przejście do porządku dziennego,
        4. odesłanie sprawy do Komisji,
        5. głosowanie bez dyskusji,
        6. zmiana porządku dziennego,
        7. zmiana sposobu prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania,
        8. ograniczenie czasu wystąpień,
        9. stwierdzenia quorum,
        10. przeliczenia głosów.

      5. Przewodniczący poddaje pod głosowanie zgłoszony wniosek, w/g ust. 4, Radzie w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

      6. Po zamknięciu dyskusji Rada przystępuje do głosowania.

      § 28

      1. Uchwały rady Miejskiej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
      2. Uchwały Rady Miejskiej podejmowane są bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym w sprawach prawem przewidzianych w ustawach.
      3. Głosowanie może mieć charakter – jawny, tajny, imienny. Tryb głosowań określa załącznik nr 11 do Statutu.

      § 29

      1. Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad, zachowaniem powagi i porządku na sali.
      2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.
      3. Postanowienie ust. 2 stosuje się do osób spoza rady występujących na sesji.

      § 30

      1. Przewodniczący może udzielić głosu osobom z publiczności po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
      2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.

      R o z d z i a ł 6

      Dokumentacja obrad Rady Miejskiej

      § 31

      1. Z każdej sesji sporządza się protokół, który powinien zawierać:
        1. numer, datę, miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
        2. stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
        3. nazwiska nieobecnych Członków Rady,
        4. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
        5. zatwierdzony porządek obrad,
        6. przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz treść zgłoszonych wniosków.
      2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi.
      3. Numery protokołów i uchwał zaczyna się z początkiem kadencji rady oraz z początkiem roku kalendarzowego.
      4. Radny oraz każdy uczestnik posiedzenia biorący udział w dyskusji może zgłosić zastrzeżenia lub poprawkę do sporządzonego protokołu. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawki decyduje Rada w głosowaniu.
      5. Protokół do którego nie wniesiono zastrzeżeń lub poprawek uważa się za przyjęty. Podpisany przez Przewodniczącego protokół przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej.

      R o z d z i a ł 7

      Radni

      § 32

      1. Radny reprezentuje wyborców i obowiązany jest brać udział w pracach Rady Miejskiej i jej organów.
      2. Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

      § 33

      1. Radny zobowiązany jest do utrzymania stałej więzi z wyborcami i mieszkańcami, przyjmowania zgłoszonych postulatów i przedstawiania ich organom Rady Miejskiej.
      2. Radny zobowiązany jest składać wyborcom sprawozdania ze swej działalności w Radzie i jej organach.

      § 34

      1. Na zasadach ustalonych przez Radę Miejską, radnemu przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
      2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Członków Komisji spoza rady.

      § 35

      1. Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach Rady i Komisji podpisem w liście obecności.
      2. Radny ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność w obradach sesji w Biurze Rady Miejskiej przed rozpoczęciem sesji lub publicznie na następnej sesji Rady Miejskiej.

      § 36

      Zmiany w składzie osobowym rady regulują przepisy ustawy.

      § 37

      Radny z mocy ustawy zobowiązany jest do złożenia stosownych oświadczeń o stanie majątkowym.

      C z ę ś ć IV

      Organy wykonawcze gminy uzdrowiskowej

      § 38

      Organem wykonawczym gminy uzdrowiskowej (miejskiej) jest Zarząd Miejski.

      § 39

      1. Rada Miejska wybiera Zarząd w liczbie od 3 do 7 osób spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
      2. Rada Miejska podejmuje uchwałę w sprawie ustalenia liczby Członków Zarządu.
      3. Rada Miejska wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
      4. Rada Miejska wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych Członków Zarządu na wniosek Burmistrza, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

      § 40

      1. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w § 39 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
      2. Informację o rozwiązaniu Rady Miejskiej z mocy prawa z przyczyn określonych w ust. 1 wojewoda podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy oraz ogłasza w formie obwieszczenia w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.
      3. Po rozwiązaniu Rady Miejskiej z przyczyn określonych w ust. 1 przeprowadza się wybory przedterminowe. Wybory zarządza Prezes Rady Ministrów w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania Rady Miejskiej.
      4. Do czasu wyboru nowego Zarządu przez nową radę Prezes Rady Ministrów wyznacza osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów Rady Miejskiej.
      5. Jeżeli Rada Miejska wybrana w trybie ust. 3 nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w § 39, ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Informacje o rozwiązaniu podaje się do wiadomości publicznej w trybie określonym w ust. 2.
      6. W przypadku określonym w ust. 5 nie przeprowadza się wyborów przedterminowych. Do dnia wyboru nowej rady na kolejną kadencję rad oraz zarządu miejskiego zadania i kompetencje organów gminy przejmuje Zarząd Komisaryczny ustanowiony przez Prezesa Rady Ministrów.

      § 41

      1. Uchwała Rady Miejskiej w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd został odwołany z innej przyczyny.
      2. Rada Miejska rozpatruje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej, oraz z uchwałą regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miejskiej o udzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada Miejska może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

      § 42

      1. Rada Miejska może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.
      2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną oraz wszystkie Komisje stałe Rady Miejskiej.

      § 43

      1. Rada Miejska może odwołać Burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, na zasadach i trybie określonym w § 42 ust. 12 i 2. Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych Członków Zarządu.
      2. Rada Miejska może na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych Członków Zarządu, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

      § 44

      1. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być złożony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania z zachowaniem trybu w § 42 i § 43 ust. 1.
      2. W razie odwołania Zarządu z przyczyn, o których mowa w § 41, § 42 i § 44 ust. 1, Rada Miejska wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w § 39.
      3. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

      § 45

      1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada Miejska podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków Członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku o rezygnacji.
      2. Nie podjęcie przez Radę Miejską uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczna z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
      3. W przypadku złożenia rezygnacji przez Członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie Miejskiej nową kandydaturę na Członka Zarządu.

      § 46

      Po upływie kadencji Rady Miejskiej Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

      § 47

      1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania gminy określone przepisami i Statutem Gminy.
      2. Do zadań Zarządu Miejskiego należy w szczególności:
        1. przygotowanie projektów uchwał Rady Miejskiej,
        2. określanie sposobu wykonania uchwał Rady Miejskiej,
        3. gospodarowanie mieniem komunalnym,
        4. wykonanie budżetu gminy,
        5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek komunalnych,
        6. wykonywanie zadań zleconych i powierzonych od administracji rządowej,
        7. rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych ogłaszanych przez gminę,
        8. przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady Miejskiej,
        9. przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy.
      3. W realizacji zadań własnych Zarząd Miejski podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.

      § 48

      W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, jego Zastępca jako Wiceprzewodniczący oraz pozostali Członkowie w liczbie określonej w § 39 ust. 1.

      § 49

      Szczegółowy tryb pracy Zarządu Miejskiego określa regulamin uchwalony przez Radę Miejską, który stanowi załącznik nr 12 do Statutu.

      § 50

      1. Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami miasta i reprezentuje je na zewnątrz.
      2. Do zadań Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
        1. zwoływanie posiedzeń Zarządu i przygotowanie materiałów na posiedzenia,
        2. przygotowanie wniosków pod obrady Rady Miejskiej,
        3. przygotowanie sprawozdań z działalności Zarządu Miejskiego.
      3. Udzielenie w trybie zarządzenia upoważnień Sekretarzowi i Skarbnikowi do prowadzenia spraw gminy w zakresie ustalonym przez Zarząd.
      4. Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w tygodniu.

      § 51

      1. Zadania Zarządu Miejskiego wykonywane są przy pomocy Urzędu Miasta.
      2. Zasady i tryb działania Urzędu określa regulamin urzędu uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę Miejską.
      3. Zasady i tryb działania Urzędu w sytuacjach szczególnych (klęsk żywiołowych, wojny) określają właściwe regulaminy.

      R o z d z i a ł 8

      Pracownicy samorządowi

      § 52

      Pracownikami samorządowymi w mieście są pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miejskim jako jednostkach organizacyjnych oraz komunalnych zakładach budżetowych.

      § 53

      1. Na podstawie wyboru zatrudnieni są:
        1. Burmistrz i jego Zastępca,
        2. wynagrodzenie Burmistrza i jego Zastępcy określa Rada Miejska w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy.
      2. Nawiązania stosunku pracy na okres kadencji z osobami wymienionymi w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady. W tym przypadku Przewodniczący Rady pełni funkcje przewidziane w Kodeksie Pracy dla pracodawcy. Nawiązanie stosunku pracy następuje z dniem wyboru przez Radę.
      3. Na podstawie mianowania zatrudnieni mogą być:
        1. kierownicy referatów Urzędu Miasta,
        2. pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy w Urzędzie Miasta.
      4. Na podstawie powołania zatrudnieni są:
        1. Sekretarz Gminy,
        2. Skarbnik Gminy.
      5. Na podstawie umowy o prace zatrudniani są:
        1. pracownicy Urzędu Miejskiego nie objęci wykazem stanowisk, o których mowa w pkt 2,
        2. pracownicy jednostek pomocniczych i jednostek administracyjnych miasta nie zatrudnieni na podstawie mianowania.

      § 54

      1. Stosunek pracy z pracownikami mianowanymi nawiązuje Burmistrz.
      2. Szczegółową regulację statusu pracowników samorządowych zawiera regulamin Urzędu.

      § 55

      Akt mianowania pracownikom samorządowym nadaje Burmistrz, winien on zawierać:

      • podstawę prawną,
      • datę mianowania,
      • określenie zajmowanego stanowiska pracy.

      § 56

      1. Pracownik mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
      2. Zasady dokonania oceny kwalifikacyjnej określa Rada Miejska w trybie uchwały.

      § 57

      1. Pracownicy samorządowi mianowani ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną za naruszenie swoich obowiązków.
      2. Karę porządkową upomnienia za przewinienia mniejszej wagi wymierza bezpośredni przełożony pracownika i zawiadamia o tym na piśmie.
      3. W sprawach dyscyplinarnych orzekają Komisje Dyscyplinarne I i II instancji powołane przez Radę według zasad określonych w odrębnych przepisach.
      4. Rzecznika Dyscyplinarnego wyznacza Burmistrz spośród pracowników samorządowych mianowanych.

      § 58

      Przed podjęciem pracy, pracownicy zatrudnieni na podstawie wyboru, powołania lub mianowania składają pisemne ślubowanie następującej treści: „Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu i społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi obowiązki”.

      § 59

      1. Stosunek pracy z pracownikami Urzędu Miasta zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę nawiązuje Burmistrz.
      2. Stosunek pracy z pracownikami miejskich jednostek administracyjnych, zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę nawiązuje kierownik jednostki.

      C z ę ś ć V

      Gospodarka finansowa gminy miejskiej

      § 60

      1. Gmina miejska samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
      2. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd Miejski, uwzględniając zasady prawa budżetowego i wskazówki Rady Miejskiej.
      3. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Zarząd przedkłada Radzie Miejskiej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła do RIO.
      4. Budżet uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
      5. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.
      6. Gospodarka finansowa miasta jest jawna. Przewodniczący Zarządu niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jego wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.
      7. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Miejskiej.
      8. W przypadku nie uchwalenia budżetu w trybie, o którym mowa w ust. 7, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do końca kwietnia budżet gminy.

      § 61

      1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządzania mieniem składają dwaj Członkowie Zarządu lub jeden Członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).
      2. Zarząd może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
      3. Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązania pieniężnego wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu).

      § 62

      1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadający osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miejski w trybie uchwały.
      2. Czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa wymagają każdorazowo zgody Zarządu Miejskiego.

      § 63

      1. Dochodami gminy są:
        1. podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
        2. dochody z majątku gminy,
        3. subwencje ogólne z budżetu centralnego.
      2. Dochodami gminy mogą być:
        1. dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
        2. wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
        3. spadki, zapisy i darowizny,
        4. inne dochody.

      § 64

      1. Za prawidłową gospodarkę gminy odpowiada Zarząd.
      2. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazywać winne źródło finansowania.

      C z ę ś ć VI

      Uchwalanie i zmiany w statucie

      § 65

      Uchwalenie Statutu następuje zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

      § 66

      Zmiany w Statucie uchwala się odpowiednio jak w § 65.

      C z ę ś ć VII

      Przepisy końcowe

      § 67

      W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) ustawa o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz innych ustaw z dnia 18 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 36, poz. 199) i ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 191) oraz ustawę o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.).

       

      Załącznik Nr 1 do Statutu Miasta

       

       

       

       

      Załącznik Nr 2 do Statutu Miasta

       

       

       

       

       

      Załącznik Nr 3 do Statutu Miasta

       

       

       

       

       

       

      Załącznik Nr 4 do Statutu Miasta

       

      Wykaz

      jednostek organizacyjnych gminy

       

      I. Jednostki budżetowe

      1. Ośrodek Pomocy Społecznej

      2. Szkoła Podstawowa Nr 1

      3. Szkoła Podstawowa Nr 2

      4. Szkoła Podstawowa Nr 3

      5. Gimnazjum

      II. Zakłady budżetowe

      1. Zakład Oczyszczania Miasta

      2. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

      3. Zakład Wodociągów i Kanalizacji

      4. Ośrodek Sportu i Rekreacji

      5. Miejska Biblioteka Publiczna

      6. Przedszkole Publiczne Nr 1

      7. Przedszkole Publiczne Nr 2 z Grupą Żłobkową

       

      Załącznik Nr 5 do Statutu Miasta

       

      Regulamin

      Nadawania Honorowego Obywatelstwa Miasta

       

      § 1

      Honorowe Obywatelstwo miasta Polanica Zdrój zwane dalej Honorowym Obywatelstwem, jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania. Nadawane może być przez Radę osobom szczególnie zasłużonym dla miasta.

      § 2

      1. Honorowe obywatelstwo może być nadane obywatelowi polskiemu i cudzoziemcowi.
      2. Honorowe obywatelstwo może być nadane tej samej osobie tylko jeden raz.

      § 3

      1. Z wnioskiem o nadanie Honorowego Obywatelstwa mogą wystąpić:
        1. Przewodniczący Rady,
        2. Komisje Rady.
      2. Wniosek pisemny o nadanie Honorowego Obywatelstwa winien zawierać:
        1. dane o kandydacie,
        2. określenie zasług uzasadniających wyróżnienie kandydata.
      3. Wniosek powinien być rozpatrzony przez Radę w terminie 60 dni od daty złożenia w Biurze Rady.

      § 4

      1. Osoba wyróżniona otrzymuje akt nadania Honorowego Obywatelstwa, zwanym Aktem Nadania.
      2. Akt Nadania o treści „Rada Miejska Polanicy Zdroju nadaje (imię i nazwisko osoby) Honorowe Obywatelstwo Miasta Polanicy Zdroju (dzień nadania) – Przewodniczący Rady Miejskiej” jest drukiem w formacie A-4.

      § 5

      Wręczenia Aktu Nadania dokonuje w imieniu Rady – Przewodniczący Rady na sesji rady.

      § 6

      Osobie wyróżnionej Honorowym Obywatelstwem przysługują następujące przywileje:

      1. używanie tytułu „Honorowy Obywatel miasta Polanica Zdrój”,
      2. uczestniczenia – na prawach honorowego gościa we wszystkich sesjach Rady oraz w innych uroczystościach o charakterze miejskim.

      § 7

      Ewidencję osób wyróżnionych Honorowym Obywatelstwem prowadzi Biuro Rady Miejskiej w Księdze Honorowych Obywateli Miasta Polanica Zdrój.

      § 8

      Fakt nadania wyróżnienia Honorowego Obywatelstwa miasta Polanicy Zdroju, Rada Miejska podaje do wiadomości publicznej przez zamieszczenie informacji w prasie.

       

      Załącznik Nr 6 do Statutu Miasta

       

      Zakres działania

      Komisji Budżetu, Inicjatyw Gospodarczych, Handlu i Usług

       

      1. Wnioskowanie i opiniowanie spraw dot. ustalania i wykonania budżetu miasta.

      2. Opiniowanie i nadzór nad kształtowaniem kierunków gospodarki finansowej gminy.

      3. Podejmowanie inicjatyw w sprawach dotyczących samoopodatkowania mieszkańców.

      4. Opiniowanie i kształtowanie planu gospodarczego rozwoju gminy.

      5. Polityka przekształceń własnościowych w gminie.

      6. Sprawy związane z gospodarką mieniem komunalnym.

      7. Wnioskowanie i opiniowanie spraw związanych z tworzeniem komunalnych osób prawnych.

      8. Sprawy związane z działalnością wytwórczą, handlową i usługową.

      9. Tworzenie inicjatyw rozwoju handlu i usług.

      10. Stała współpraca z pozostałymi Komisjami Rady Miejskiej.

       

       

      Załącznik Nr 7 do Statutu Miasta

      Zakres działania

      Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

      Spraw Socjalnych i Opieki Społecznej

      1. Wnioskowanie i opiniowanie spraw związanych z:

      – utrzymaniem dróg, mostów i ulic w mieście,

      – wodociągami i zaopatrzeniem w wodę,

      – dostawami gazu, instalacjami gazowymi i elektrycznymi,

      – oczyszczaniem i usuwaniem ścieków,

      – utrzymaniem czystości w mieście,

      – utrzymaniem urządzeń komunalnych,

      – budownictwem, architektura, planowaniem przestrzennym,

      – wykorzystaniem mienia komunalnego,

      – opiniowaniem wniosków w sprawie przydziału komunalnych lokali mieszkalnych,

      – udziałem w związkach i porozumieniach komunalnych,

      – opieką socjalną i społeczną,

      – funkcjonowaniem zakładów opieki społecznej.

      2. Współpraca z pozostałymi Komisjami Rady Miejskiej.

       

       

      Załącznik Nr 8 do Statutu Miasta

      Zakres działania

      Komisji d/s Uzdrowiskowych, Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego,

      Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej

       

      1. Wnioskowanie i opiniowanie spraw związanych z:

      – prawidłowym funkcjonowaniem uzdrowiska,

      – przeciwdziałaniem degradacji środowiska naturalnego,

      – eliminowaniem zagrożeń ekologicznych,

      – prawidłowością planowania przestrzennego i wykorzystania terenów,

      – utrzymaniem zieleni w mieście,

      – gospodarką leśną w obrębie miasta,

      – ochroną zdrowia mieszkańców miasta,

      – profilaktyką zdrowotną, rehabilitacją, rekreacją,

      – ładem w mieście i bezpieczeństwem mieszkańców miasta,

      – funkcjonowaniem Ochotniczej Straży Pożarnej i Straży Miejskiej.

      2. Współpraca z pozostałymi Komisjami Rady Miejskiej.

      Załącznik Nr 9 do Statutu Miasta

       

      Zakres działania

      Komisji Kultury, Oświaty, Sportu i Turystyki

      Podejmowanie inicjatyw uchwałodawczych i opiniowanie spraw związanych z:

      1) upowszechnianiem kultury w mieście,

      2) oświatą, szkolnictwem, wychowaniem dzieci i młodzieży,

      3) kulturą fizyczną, sportem i turystyką,

      4) rozwojem urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych,

      5) kreowania i kształtowania współpracy z lokalnymi środowiskami związanymi z problematyką kultury, kultury fizycznej, sportu i turystyki,

      6) inicjowaniem i wspieraniem wydawnictw związanych z promocją miasta,

      7) organizacją imprez kulturalnych i sportowych w mieście.

       

       

      Załącznik Nr 10 do Statutu Miasta

       

      Regulamin

      Komisji Rewizyjnej

       

      Postanowienia ogólne

      § 1

      1. Komisja Rewizyjna zwana dalej Komisją działa na zasadach i w trybie ustawy o samorządzie terytorialnym.
      2. Komisja ma charakter komisji stałej i jest organem Rady Miejskiej.

      § 2

      Komisja działa w składzie 4 osób powołanych spośród radnych z wyjątkiem pełniących funkcje określone w ustawie.

      Zadania i tryb przeprowadzania kontroli

      § 3

      Zadaniem Komisji jest kontrola działalności Zarządu Miasta oraz jednostek organizacyjnych mu podległych.

      § 4

      Przedmiotem kontroli Komisji są:

      1. realizacja uchwał Rady,
      2. sposób działalności jednostki lub zarządu,
      3. gospodarowanie mieniem komunalnym,
      4. wykonanie budżetu,
      5. sposób załatwiania skarg przez Burmistrza oraz Zarząd,
      6. analiza rozpatrywania i załatwiania interpelacji i wniosków.

      § 5

      W toku kontroli Komisja zwraca szczególną uwagę na:

      • legalność działania Zarządu lub jednostki organizacyjnej w zakresie określonym prawem,
      • celowość,
      • gospodarność.

      § 6

      Komisja przeprowadza kontrolę na:

      1. zlecenie Rady Miejskiej,
      2. wniosek Burmistrza Miasta,
      3. wniosek Zarządu Miasta,
      4. z inicjatywy własnej,
      5. wniosek radnych w ilości nie mniejszej niż 1/4 ustawowego składu Rady.

      § 7

      1. Komisja nie może podejmować czynności kontrolnych w składzie mniejszym niż 3 osób.

      § 8

      1. Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez Radę.
      2. Kontrole podejmowane „na wniosek” Komisja wprowadza do planu kontroli wykonując właściwe czynności proceduralne.

      § 9

      Kontrole przeprowadzane przez Komisję mogą mieć charakter kontroli:

      • kompleksowej – obejmującej całości działalności kontrolowanej jednostki,
      • problemowej – obejmującej wybrane zagadnienia,
      • sprawdzającej – podejmowanej w celu sprawdzenia na ile wdrożono i wykorzystano wyniki poprzedniej kontroli.

      § 10

      1. Członkowie Komisji podejmując czynności kontrolne działają na podstawie pisemnego imiennego upoważnienia.
      2. Upoważnienie wydane przez Radę Miejską podpisuje Przewodniczący Rady.

      Zadania opiniodawcze Komisji

      § 11

      1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
      2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie i wniosek, o którym mowa w ust. 1 Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni i niezwłocznie przesyła wniosek do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

      § 12

      1. Komisja przy zachowaniu zasady pisemności, opiniuje zamiar powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy-zlecenia, umowy agencyjnej lub udzielenia zamówienia w zakresie nie objętym przepisami zamówień publicznych.
      2. Pisemnego zaopiniowania przez Komisję wymaga również powierzenie radnemu czynności w niepełnym wymiarze czasu pracy.

      § 13

      1. Komisja na piśmie opiniuje wniosek o odwołanie:
        • Zarządu (z wyjątkiem Burmistrza),
        • Burmistrza.
      2. Przewodniczący Komisji, opinie o których mowa w ust. 1 przedkłada Przewodniczącemu Rady.

      Postanowienia końcowe

      § 14

      Komisja Rewizyjna prowadząc czynności kontrolne zobowiązana jest do:

      1. przeprowadzenia kontroli zgodnie z terminem i zakresem wynikającym z planu kontroli,
      2. przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej,
      3. przestrzegania przyjętego w jednostce kontrolowanej porządku pracy,
      4. zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów dotyczących kontroli,
      5. korzystania, w uzasadnionych przypadkach z pomocy biegłych,
      6. korzystania z udostępnianych pomieszczeń i urządzeń w sposób i w zakresie uzasadnionym potrzebami postępowania,
      7. sporządzenia protokołu pokontrolnego w/g. obowiązujących przepisów,
      8. pouczenia kierownika jednostki kontrolowanej o przysługujących mu prawach, wniesienia odwołania i składania wyjaśnień.

      § 15

      1. Do właściwości Komisji oprócz wypełniania zadań opiniodawczych należy:
        • podejmowanie inicjatywy uchwałodawczej,
        • sygnalizowanie komisjom problemowym ujawnionych nieprawidłowości.
      2. W przypadku otrzymania zawiadomienia o prowadzeniu postępowania administracyjnego w sprawie stanowiącej przedmiot kontroli Komisja może zawiesić czynności kontrolne.

      § 16

      Komisja z realizacji planu kontroli składa radzie w okresach półrocznych informację o wypełnieniu powierzonych zadań.

       

       

      Załącznik Nr 11 do Statutu Miasta

       

      Tryb głosowań

       

      1. Większość zwykła – jest to większość głosów ważnie oddana za wnioskiem lub kandydatem, mniejsza od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się, lecz większa od liczby głosów przeciw.
      2. Większość względna – jest to największa liczba głosów oddanych na jeden z wniosków lub jednego z kandydatów, która jest jednak mniejsza od sumy głosów oddanych na pozostałe wnioski lub kandydatów.
      3. Większość bezwzględna – jest to liczba głosów „za” przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
      4. Większość kwalifikowana – jest to liczba głosów większa od połowy ogólnej liczby głosujących, określona stosunkiem oddanych głosów do liczby biorących udział w głosowaniu.
      5. Większość ustawowego składu Rady – jest to liczba głosów „za” przewyższająca o jeden głos 50% tego składu Rady.
      6. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddane zostały „za”, „przeciwko” oraz „wstrzymujące się”.
      7. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo ustalony sposób i na kartach ustalonych dla danego głosowania.
      8. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy zastępcy.
      9. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacyjna.
      10. Na wniosek radnego Rada może przeprowadzać głosowanie imienne.
      11. Suma głosów w głosowaniu winna równać się obecnym na sesji radnym.
      12. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokóle sesji, a w głosowaniu tajnym protokół komisji skrutacyjnej dołącza się do uchwały stanowiącej przedmiot głosowania.

       

      Załącznik Nr 12 do Statutu Miasta

       

      Regulamin pracy

      Zarządu Miejskiego w Polanicy Zdroju

       

      R o z d z i a ł I

      Postanowienia ogólne

      § 1

      1. Organizowanie pracy Zarządu Miejskiego z mocy prawa przypisane jest Burmistrzowi pełniącemu jednocześnie funkcję Przewodniczącego Zarządu.
      2. Niniejszy regulamin określa zasady pracy Zarządu Miejskiego w Polanicy Zdroju, a w szczególności:
        • tryb zwoływania posiedzeń,
        • organizację wewnętrzną i przebieg posiedzeń Zarządu,
        • zakres kompetencji, obowiązki i uprawnienia członków Zarządu,
        • tryb podejmowania rozstrzygnięć oraz czynności prawnych,
        • dokumentowanie prac Zarządu.

        R o z d z i a ł II

        Tryb zwoływania posiedzeń

        § 2

        1. Zarząd Miejski obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza według potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w tygodniu.
        2. Posiedzeniom przewodniczy Burmistrz a w razie jego nieobecności Zastępca Burmistrza.

        § 3

        1. Określając miejsce, dzień i godzinę posiedzenia Zarządu, Burmistrz ustala porządek obrad obejmujący zagadnienia tematyczne skierowane pod obrady Zarządu przez siebie lub Zastępcę Burmistrza.
        2. Członkowie Zarządu mogą ustalić stały dzień tygodnia oraz godzinę odbywanych posiedzeń.
        3. O terminie i projekcie tematyki posiedzenia zawiadamia się członków Zarządu z odpowiednim wyprzedzeniem za pośrednictwem służb Urzędu.
        4. Materiały źródłowe oraz porządek obrad należy dostarczyć członkom Zarządu co najmniej na 1 dzień przed posiedzeniem.

        § 4

        Dopuszcza się zwołanie posiedzenia Zarządu w szczególnym trybie:

        • na uzasadniony wniosek 2 członków Zarządu,
        • na telefoniczne powiadomienie Burmistrza o konieczności zajęcia stanowiska przez Zarząd w istotnej dla gminy sprawie.

        R o z d z i a ł III

        Organizacja wewnętrzna oraz przebieg posiedzeń Zarządu

        § 5

        Zarząd Miejski obraduje w składzie osobowym ustalonym przez Radę Miejską tj.: Burmistrz (Przewodniczący Zarządu), Zastępca Burmistrza oraz 4 członków wybranych przez Radę Miejską.

        § 6

        1. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa do głosowania Skarbnik Gminy oraz Sekretarz Gminy.
        2. Zarząd może zaprosić na swe posiedzenie również inne osoby z głosem opiniująco-doradczym lub w celu złożenia wyjaśnień do spraw będących przedmiotem obrad.

        § 7

        Otwierając posiedzenie Zarządu Burmistrz:

        • stwierdza prawomocność posiedzenia,
        • przedstawia projekt porządku obrad do akceptacji przez członków Zarządu.

        § 8

        W trakcie posiedzenia Burmistrz:

        • zarządza złożenie przez Sekretarza Gminy sprawozdania o wykonaniu lub stanie realizacji podjętych na poprzednim posiedzeniu rozstrzygnięć,
        • na wniosek członków Zarządu lub z własnej inicjatywy powoduje dodatkowe wyjaśnienie omawianych zagadnień poprzez informacje merytorycznych pracowników Urzędu oraz przedstawienie dodatkowych dokumentów,
        • czuwa nad prawidłowym przebiegiem obrad poprzez: udzielanie głosu uczestnikom posiedzenia, poddawanie pod głosowanie konkretnych rozstrzygnięć stwierdzając wynik głosowania, zapewnienie właściwego zaprotokołowania posiedzenia.

        § 9

        1. Burmistrz zamyka posiedzenie Zarządu po wyczerpaniu tematyki lub na przegłosowany wniosek o przesunięciu części tematyki obrad na najbliższe posiedzenie.
        2. Zamykając posiedzenie Burmistrz wstępnie informuje członków Zarządu o kolejnym posiedzeniu.

        R o z d z i a ł IV

        Zakres kompetencji Zarządu, obowiązki i uprawnienia członków Zarządu

        § 10

        1. Zakres działania Zarządu określają:
          • przepisy ustawy o samorządzie gminnym,
          • Statut Gminy Uzdrowiskowej,
          • Uchwały rady Miejskiej,
          • szczególne przepisy prawa stanowiące o zadaniach gminy.
        2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
          • podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach wynikających z wyżej wymienionych aktów należących wg kompetencji do realizacji przez Zarząd,
          • przygotowywanie projektów uchwał i innych materiałów na Sesję Rady Miejskiej lub Komisjom Rady,
          • określanie sposobu realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską,
          • podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
          • udzielanie pełnomocnictw dla w/w kierowników do jednoosobowego zarządzania jednostką oraz zgody na dokonanie czynności przekraczających zakres tego pełnomocnictwa,
          • przedstawianie Radzie Miejskiej projektu budżetu gminy,
          • wykonywanie budżetu gminy zgodnie z uchwałą budżetową oraz zasadami określonymi w Prawie budżetowym,
          • gospodarowanie mieniem gminy w zakresie określonym przepisami prawa oraz zasadami gospodarowania mieniem komunalnym uchwalonymi przez Radę Miejską,
          • rozpatrywanie ofert przy przetargach publicznych ogłaszanych przez gminę,
          • wykonywanie zadań zleconych gminie z mocy ustawy oraz zawartych porozumień z zastrzeżeniem spraw przypisanych Radzie,
          • przedstawianie Radzie do uchwalenia projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu oraz jego zmian,
          • zatwierdzanie czynności Burmistrza podjętych w sprawach nie cierpiących zwłoki a należących do kompetencji Zarządu (zgodnie z art. 32 ustawy samorządowej),
          • współdziałanie w interesie gminy z różnymi instytucjami znajdującymi się na jej terenie,
          • wnioskowanie do Rady Miejskiej w sprawie zwołania Sesji,
          • ustosunkowywanie się oraz nadawanie biegu sprawom kierowanym do Zarządu z Rady i jej Komisji.

          § 11

          1. Członek Zarządu obowiązany jest brać czynny udział w jego pracach.
          2. Swą obecność na posiedzeniu potwierdza podpisem na liście obecności jak również fakt ten znajduje odzwierciedlenie w protokole z posiedzenia.
          3. Niemożność uczestnictwa w posiedzeniu członek Zarządu winien zgłosić niezwłocznie Burmistrzowi usprawiedliwiając się.
          4. W sytuacji nie wykonywania obowiązków przez członka Zarządu, Burmistrz w trybie określonym w ustawie samorządowej, może wystąpić do Rady Miejskiej o jego odwołanie.

          § 12

          1. Członkom Zarządu na zasadach określonych przez Radę Miejską przysługują diety oraz zwrot kosztów ewentualnych podróży służbowych.
          2. Członek Zarządu korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
          3. Członek Zarządu w celu prawidłowego wykonywania swej funkcji ma prawo do wnoszenia pod obrady dodatkowych zagadnień i wniosków oraz uzyskiwania wszechstronnych danych oraz informacji dotyczących spraw gminy.

          R o z d z i a ł V

          Tryb podejmowania rozstrzygnięć oraz czynności

          prawnych

          § 13

          1. W realizacji zadań określonych w § 10 Zarząd podejmuje kolegialnie rozstrzygnięcia w formach określonych przepisami prawa tj.: uchwały, postanowienia, decyzje administracyjne oraz ustalenia robocze dotyczące sposobu wykonania omawianych na posiedzeniu spraw.
          2. Rozstrzygnięcia Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu.
          3. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos prowadzącego posiedzenie Zarządu.
          4. Uchwały dot. zobowiązań finansowych wskazują źródła pokrycia tych zobowiązań i zapadają bezwzględną większością głosów w obecności połowy składu Zarządu.
          5. Wynik każdego głosowania jest odnotowany w protokole z posiedzenia.
          6. Z podejmowania rozstrzygnięć (głosowania) winien być wyłączony członek Zarządu, którego sprawa w sposób bezpośredni lub pośredni dotyczy.
          7. Na przegłosowany wniosek członków Zarządu w niektórych sprawach Burmistrz może zarządzić głosowanie tajne.

          § 14

          1. Decyzje i postanowienia Zarządu podpisuje Burmistrz. Natomiast w treści decyzji i postanowień wymienia się nazwiska i imiona obecnych przy ich podejmowaniu członków Zarządu.
          2. Uchwały podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni przy ich podejmowaniu.
          3. Odmowa podpisania przez członka Zarządu powinna być uzasadniona na piśmie.

          § 15

          1. Oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy składają dwaj członkowie Zarządu w tym obligatoryjnie Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.
          2. Oświadczenia woli związane z prowadzeniem bieżącej działalności gminy składa jednoosobowo Burmistrz.
          3. Pełnomocnictwa określone w pkt 1 i 2 wymagają formy uchwały Zarządu, pod rygorem nieważności.
          4. Zakres upoważnień finansowych do wyżej wymienionych pełnomocnictw określają uchwały:
            • Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia budżetu gminy na dany rok w przypadku określonym w pkt 1,
            • Zarządu Miejskiego – w przypadku określonym w pkt 2.
          5. Czynność prawna skutkująca powstaniem zobowiązań finansowych wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy. Przepisy określają tryb odmowy udzielenia kontrasygnaty przez Skarbnika Gminy.
          6. W sprawach nie cierpiących zwłoki przepisy porządkowe w formie zarządzenia porządkowego może wydać Zarząd Miejski. Zarządzenie powyższe podlega zatwierdzeniu na najbliższej Sesji Rady Miejskiej. Odmowa zatwierdzenia lub nie przedstawienie zarządzenia do zatwierdzenia skutkuje utratą jego mocy.
          7. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, czynności należące do kompetencji Zarządu podejmuje Burmistrz (za wyjątkiem wydawania przepisów porządkowych). Czynność podjęta w tym trybie wymaga zatwierdzenia przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu.

          R o z d z i a ł VI

          Dokumentowanie prac Zarządu

          § 16

          1. Obsługę kancelaryjną i prowadzenie dokumentacji Zarządu wykonuje wyznaczony przez Burmistrza pracownik Urzędu.
          2. Na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Zarządu określane są zasady obsługi pracy Zarządu.
          3. W ramach kompleksowej obsługi prac Zarządu do wyznaczonego pracownika Urzędu należy, w szczególności:
            • przygotowywanie materiałów na posiedzenia – według dekretacji Burmistrza lub Zastępcy Burmistrza,
            • protokołowanie posiedzeń,
            • prowadzenie rejestru rozstrzygnięć Zarządu oraz dokumentacji z posiedzeń,
            • składanie sprawozdań z realizacji rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniach oraz bieżące informowanie o okolicznościach wynikłych w trakcie realizacji tych rozstrzygnięć,
              • rozpisywanie i przekazywanie do realizacji spraw wynikających z podjętych uchwał i innych ustaleń Zarządu, merytorycznym pracownikom Urzędu i kierownikom podległych jednostek organizacyjnych,
              • przekazywanie do Rady Miejskiej spraw wymagających zaopiniowania przez właściwe Komisje – w zakresie określonym na posiedzeniu Zarządu.
            1. Bieżącą kontrolę wykonywania i stanu realizacji zadań wynikających z rozstrzygnięć Zarządu wykonuje Sekretarz Gminy.
            2. Dokumentacja, o której mowa w pkt 1 prowadzona jest zgodnie z obowiązującą Instrukcją kancelaryjną.
            3. W ramach dokumentowania prac Zarządu gromadzone są w kserokopiach materiały źródłowe będące przedmiotem obrad poszczególnych posiedzeń Zarządu.
            4. Pełna dokumentacja Zarządu: protokoły, rozstrzygnięcia z rejestrami oraz materiały źródłowe – po upływie kadencji przekazywane są do archiwum.

            R o z d z i a ł VII

            Postanowienia końcowe

            § 17

            Niniejszy Regulamin pracy Zarządu Miejskiego podlega uchwaleniu przez Radę Miejską.

            § 18

            W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie postanowienia statutu Gminy oraz inne szczegółowe przepisy prawa.