Poz. 461

UCHWAŁA NR XVI/131/2000

RADY MIEJSKIEJ W PRZEMKOWIE

z dnia 15 lutego 2000 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Przemków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622; z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, Nr 123, poz. 775 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126) Rada Miejska w Przemkowie uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Przemków w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Nr II/6/94 Rady Miejskiej w Przemkowie z dnia 22 sierpnia 1994 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Przemków.

 

 

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy i Miasta.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIEJSKIEJ

ADAM KEARNEY

 

Załącznik do uchwały Nr XVI/131/2000 Rady Miejskiej w Przemkowie z dnia 15 lutego 2000 r.

STATUT

GMINY PRZEMKÓW

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieszkańcy Gminy Przemków stanowią z mocy prawa wspólnotę samorządową.

§ 2

1. Gmina Przemków obejmuje terytorium miasta Przemków, wsi Jakubowo, Jędrzychówek, Karpie, Krępa, Łężce, Ostaszów, Piotrowice, Szklarki, Wilkocin, Wysoka oraz przysiółków Jakubowo Węgielin i Łąkociny.

2. Siedzibą władz gminy jest miasto Przemków.

§ 3

1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Gmina posiada osobowość prawną.

3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 4

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.

§ 5

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjów, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wycho-wawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

§ 6

1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Zadania, o których mowa w ust. 1 i 2, są wykonywane po zapewnieniu środków finansowych przez tę administrację.

§ 7

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. Zarząd prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 8

1. Dla wykonywania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne gminy może ona przystąpić do związku gmin.

2. Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez Radę.

3. Gmina może być członkiem stowarzyszenia. W tym przypadku stosuje się przepisy o stowarzyszeniach.

R o z d z i a ł III

Władze gminy

§ 9

Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

§ 10

1. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

2. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla gminy.

3. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

5. Referendum w sprawie odwołania Rady gminy przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, z tym, że nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady gminy przed upływem kadencji.

6. Tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

§ 11

1. Gmina działa poprzez swoje organy.

2. Organami gminy są Rada i Zarząd.

3. Z zastrzeżeniem § 10 Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

4. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd składający się z 6 osób wybranych przez Radę.

5. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako przewodniczący Zarządu, jeden zastępca oraz 4 członków.

6. Z-ca burmistrza oraz pozostali członkowie Zarządu mogą pełnić swoje funkcje społecznie lub być zatrudnieni jako pracownicy samorządowi. Stosunek pracy z z-cą burmistrza i pozostałymi członkami Zarządu nawiązuje Burmistrz.

7. Tryb wyboru i odwołania Zarządu lub poszczególnych jego członków określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 12

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) określanie wysokości sumy, do której Zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12) podejmowanie uchwał w sprawie: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

13) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

14) podejmowanie uchwał w sprawach przeprowadzania referendum,

15) kontrolowanie Zarządu i jednostek podporządkowanych,

16) uchwalanie przepisów gminnych,

17) uchwalanie diet za pracę w organach gminy,

18) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

19) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady gminy,

20) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady.

4. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 13

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa i statutem.

2. Do zadań Zarządu należą w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

7) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

8) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

9) wydawanie przepisów porządkowych w przypadku nie cierpiącym zwłoki, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady,

10) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami istniejącymi na jej terenie.

3. W realizacji zadań własnych Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

4. W razie odwołania Zarządu oraz upływu kadencji Rady, Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

R o z d z i a ł IV

Organizacja, tryb pracy Rady i Zarządu

§ 14

1. Ustawowy skład Rady wynosi 20 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 15

Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa regulamin Rady stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

§ 16

1. Rada w drodze uchwały powołuje 3 stałe komisje, ustala ich skład ilościowy i osobowy.

2. Ustanawia się następujące komisje stałe:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja Rozwoju Gospodarczego,

3) Komisja do Spraw Społecznych.

3. Rada może powoływać doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot jej działania oraz skład osobowy.

4. Radny ma prawo uczestniczyć w pracach komisji, których nie jest członkiem, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, ale bez prawa głosowania.

5. Radny otrzymuje diety tylko za udział w posiedzeniach komisji, których jest członkiem.

6. Diety za udział w posiedzeniu Rady, Zarządu i komisji radni otrzymują na podstawie listy obecności po zakończeniu obrad.

7. Osoby spoza Rady będące członkami Zarządu bądź komisji otrzymują diety na takich samych zasadach jak radni.

§ 17

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być radny będący:

1) członkiem Zarządu,

2) przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym Rady.

3. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy kontrola działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

5. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

6. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.

§ 18

1. Do zakresu działania Komisji Rozwoju Gospodarczego należą sprawy:

1) budżetu gminy,

2) miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

3) programów gospodarczych i gospodarki terenami,

4) podatków i opłat,

5) zaopatrzenia w wodę, oczyszczania ścieków, utrzymania czystości,

6) dróg, komunikacji, organizacji ruchu drogowego,

7) rolnictwa i ochrony środowiska,

8) handlu i usług,

9) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

2. Do zakresu działania Komisji do Spraw Społecznych należą sprawy:

1) oświaty,

2) ochrony zdrowia, pomocy społecznej,

3) kultury,

4) kultury fizycznej,

5) turystyki,

6) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

7) opiniowania kandydatów na ławników ludowych,

8) nazw ulic i placów, herbu miasta,

9) honorowego obywatelstwa gminy.

3. Wniosek o odwołanie Zarządu z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium opiniuje komisja właściwa ze względu na przedmiot zarzutów zawartych we wniosku o odwołanie.

§ 19

1. Burmistrz jako przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) zwoływanie posiedzeń Zarządu i przygotowanie materiałów na posiedzenie,

2) przygotowanie wniosków Zarządu pod obrady Rady,

3) przygotowanie sprawozdań z działalności Zarządu,

4) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

5) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

3. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

4. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w ust. 3, wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

5. Burmistrz zwołuje posiedzenia Zarządu w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu. Tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.

§ 20

Zadania Zarządu wykonywane są przy pomocy Urzędu Gminy i Miasta. Zasady działania Urzędu Gminy i Miasta określa regulamin organizacyjny Urzędu, który uchwala Rada na wniosek Zarządu.

§ 21

1. Pracownicy samorządowi Urzędu są zatrudniani w ramach stosunku pracy na podstawie:

1) wyboru (Burmistrz, z-ca burmistrza i członkowie zarządu),

2) powołania (sekretarz i skarbnik gminy oraz kierownik USC i jego z-ca),

3) umowy o pracę (pozostali pracownicy).

2. Wynagrodzenie dla Burmistrza ustala Rada.

3. Warunki pracy i płacy dla pozostałych pracowników ustala Burmistrz.

§ 22

1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.

2. Istniejące jednostki pomocnicze określa załącznik nr 4 do statutu.

3. Połączenie, podział lub zniesienie jednostek pomocniczych określonych w ust. 2 oraz utworzenie innych następuje w drodze uchwały Rady z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 23

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.

2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

3. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów i członków rad sołeckich określa Rada w odrębnych statutach sołectw.

4. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest rada tej jednostki lub ogólne zebranie mieszkańców.

5. Organem wykonawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest zarząd tej jednostki, na czele którego stoi przewodniczący.

6. Organizację i zakres działania, tryb i zasady przeprowadzania wyborów rad, zarządów i przewodniczących, o których mowa w ust. 4, określa Rada gminy w odrębnych statutach tych jednostek.

7. Sołtysi oraz przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy mogą uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach Rady,

2) zgłaszać wnioski i interpelacje, zabierać głos w dyskusji,

3) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych na warunkach przysługujących radnym.

8. Sołtysowi oraz przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych przez Radę odrębną uchwałą.

§ 24

1. Rada w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.

2. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą działalność finansową w ramach budżetu gminy.

3. Wydzielenie środków w budżecie gminy do dyspozycji jednostek pomocniczych następuje w formie załącznika do uchwały budżetowej.

4. Środki finansowe, o których mowa w ust. 3, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe poszczególnych jednostek pomocniczych.

Osobami upoważnionymi do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach bankowych jest przewodniczący i członek organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.

5. Księgowość dochodów i wydatków jednostek pomocniczych prowadzi Urząd Gminy.

6. Kontrolę nad gospodarką finansową jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy.

§ 25

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.

2. Warunkiem tworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

3. Zasady działania klubów określa załącznik nr 5 do Statutu.

R o z d z i a ł V

Gospodarka finansowa gminy

§ 26

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd. Projekt budżetu gminy jest przedkładany Radzie przez Zarząd w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyłany do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. W przypadku nieuchwalenia budżetu w tym terminie podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie, jednak nie dłużej niż do 31 marca roku budżetowego.

4. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§ 27

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządzania mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.

2. Zarząd może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do jednoosobowego składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynności prawne powodujące powstanie zobowiązań pieniężnych wymagają kontrasygnaty skarbnika.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadający osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.

R o z d z i a ł VI

Publikowanie przepisów gminnych

§ 28

Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania przepisów gminnych, o jakim mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jest zamieszczenie ich na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy oraz na terenie miasta i gminy.

R o z d z i a ł VII

Uchwalanie i zmiany w Statucie

§ 29

1. Uchwalenie Statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

2. Zmiany w Statucie uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.

R o z d z i a ł VIII

Przepisy końcowe

§ 30

1. W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. oraz innych ustaw szczególnych.

2. Nad zgodnością Statutu z obowiązującym aktualnie prawem czuwa przewodniczący Rady i informuje Radę o konieczności wprowadzenia zmian.

3. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

4. Statut wchodzi w życie z dniem opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Przemków

 

REGULAMIN

RADY MIEJSKIEJ W PRZEMKOWIE

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Rady Miejskiej określa tryb pracy Rady, sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.

2. Zarząd i komisje działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

II. Sesje Rady

§ 3

1. Rada obraduje nie rzadziej niż raz na kwartał na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w oparciu o roczny plan pracy uchwalany:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2. Sesje przewidziane w planie pracy Rady są sesjami zwyczajnymi.

3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie pracy, ale zwołane w trybie zwykłym przewidzianym w § 5 regulaminu.

4. Na wniosek Zarz1du lub co najmniej 1 ustawowego składu Rady przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 4

Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.

III. Przygotowywanie sesji

§ 5

1. Sesje przygotowuje przewodniczący Rady oraz Zarząd.

2. Sesje zwołuje przewodniczący Rady, podając projekt porządku obrad, termin, miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.

3. O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się radnych na piśmie najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie jej na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy.

Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem może ustalić również inną formę informowania społeczeństwa o sesji.

6. Przed każdą sesją przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych.

IV. Obrady

§ 6

1. Sesje Rady są jawne z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową, zgodnie z treścią ustawy o ochronie informacji niejawnych, jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w myśl § 5 ust. 6 mogą być obecne na sesji.

4. Poza przypadkiem określonym w ust. 3 na wniosek co najmniej 1 liczby radnych obecnych na sesji, Rada może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczności gminy lub poszczególnych obywateli, całe obrady lub ich część odbędą się przy drzwiach zamkniętych.

§ 7

1. Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa o samorządzie gminnym stanowi inaczej.

2. Przewodniczący Rady nie musi przerywać obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 8

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnych można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić, w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie.

§ 9

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach – wiceprzewodniczący.

2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

3. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “Otwieram sesję rady Miejskiej w Przemkowie”.

4. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

5. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.

6. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny lub członek Zarządu.

7. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 5 Rada w głosowaniu przyjmuje porządek obrad.

§ 10

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych.

3. W przypadku, gdy przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może wykonać czynności określonych w ust. 2, wykonuje je wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

§ 11

1. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę protokołu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym do zapoznania się z nim.

2. W przypadku obrad każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych.

Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winne one być sformułowane jasno i zwięźle.

3. Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje w terminach przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego.

Odpowiedzi na piśmie udziela się na życzenie radnego odnotowane w protokole.

4. Interpelacje mogą być zgłaszane również na piśmie na ręce przewodniczącego obrad w trakcie sesji lub miedzy sesjami do Burmistrza.

5. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelacje do porządku obrad.

6. Porządek obrad zwyczajnej sesji winien obejmować informację o pracy Zarządu w okresie miedzy sesjami.

§ 12

1. Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku. Zmiany w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad mogą być dokonane jedynie za zgodą Rady.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

3. Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

4. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

1) stwierdzenia quorum,

2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

3) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

4) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

5) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

6) przeliczenia głosów,

7) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad.

5. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie rady po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów “za” i dwóch głosów “przeciwko” wnioskowi, przy czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów.

§ 13

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może mu odebrać głos nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

3. Postanowienia ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesje i publiczności.

4. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody Rady.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 14

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Przemkowie”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

§ 15

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad, Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Uchwalenie lub zmiana uchwał może nastąpić tylko w trybie przewidzianym dla jej podejmowania.

3. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 16

1. Pracownik Urzędu z każdej sesji Rady sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał oraz inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego związane z sesją.

3. Protokół z sesji udostępnia się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu oraz wykłada na następnej sesji.

4. Nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, a o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

5. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 4 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.

§ 17

1. Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę sesji, imię i nazwisko przewodniczącego obrad,

2) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji, przyjęcie porządku obrad,

3) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie wystąpień, treść zgłoszonych jak również przyjętych wniosków, odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

4) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymuję się”,

5) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerom sesji w danej kadencji i oznaczenia roku kalendarzowego.

V. Uchwały

§ 18

Sprawy rozpatrywane na sesjach Rada rozstrzyga podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem wniosków o charakterze proceduralnym odnotowanych w protokole sesji.

§ 19

Uchwały i wnioski podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że inny tryb przewidują ustawy.

§ 20

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni oraz członkowie Zarządu.

§ 21

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny odzwierciedlający ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną lub faktyczną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania,

6) nadto inne elementy w razie konieczności, np. opisowa treść, wskazanie adresatów, uzasadnienie itp.

2. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący obrad.

§ 22

Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały w danej kadencji (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

§ 23

1. Oryginały uchwał Zarząd ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

2. Kopie uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 24

1. Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do uchwał przekazywanych do nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.

VI. Tryb głosowania

§ 25

W głosowaniu na sesji mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 26

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównuje z listą obecności na sesji oraz nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć radnego.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 27

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 28

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamkniecie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 29

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

§ 30

Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że wniosek lub kandydatura przechodzą wtedy, gdy otrzymają 50% plus 1 głos “za” przy parzystej liczbie ważnie oddanych głosów, albo gdy otrzymają o 1 głos więcej od sumy głosów “przeciw” i “wstrzymujących się” przy nieparzystej liczbie ważnie oddanych głosów.

VII. Komisje Rady

§ 31

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2. Rada może zalecić komisjom rozpatrzenie spraw nie ujętych w planie pracy.

§ 32

1. Komisje odbywają posiedzenia odrębnie lub wspólnie z innymi komisjami w dni robocze po godz. 15.00. W wytkowych sytuacjach za zgodą przewodniczącego Rady posiedzenia komisji mogą się odbyć w godzinach wcześniejszych.

2. Komisje mogą podejmować współpracę i odbywać posiedzenia z odpowiednimi komisjami innych rad, z organizacjami społecznymi i zawodowymi.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków i przedkładają je Radzie.

4. Opinie i wnioski komisji podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

5. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 33

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub wskazana przez niego osoba.

2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

3. Szczegółowe zasady działania komisji, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają we własnym zakresie.

§ 34

Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz w roku przedstawiają Radzie sprawozdanie z działalności komisji.

VIII. Radni

§ 35

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w pracach Rady i organów, do których zostali wybrani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:

1) informowanie wyborców o stanie gminy,

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

5) pełnienie dyżurów w swoich okręgach wyborczych lub siedzibie Urzędu gminy celem przyjmowania postulatów i wniosków od mieszkańców gminy.

3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbywania się sesji Rady lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

4. Radny powinien podać ważną przyczynę, dla której odmawia przyjęcia proponowanej funkcji.

5. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady Rady lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

6. Zarząd udziela radnym pomocy w wykonywaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.

§ 36

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.

§ 37

Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania określonych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady, przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Zarządu, przewodniczących komisji lub z ich upoważnienia.

IX. Wspólne sesje Rad gmin

§ 38

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych Rad.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich Rad.

§ 39

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej Rady.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego wspólnej sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą Rady biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad. Jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Przemków

REGULAMIN

KOMISJI REWIZYJNEJ

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Komisji Rewizyjnej zwany dalej “Regulaminem”, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Przemkowie, zwanej dalej “Komisją”.

§ 2

1. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej jest stałą komisją powołaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja bada i ocenia na polecenia Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.

4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.

§ 3

Komisja podlega Radzie gminy.

II. Skład Komisji Rewizyjnej

§ 4

1. Komisja składa się z przewodniczącego oraz pozostałych członków wybieranych wyłącznie spośród radnych.

2. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru na przewodniczącego lub z-cę przewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu Gminy.

§ 5

Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego członek Komisji.

§ 6

1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada.

III. Zadania kontrolne

§ 7

1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 8

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 9

Komisja może przeprowadzać kontrole:

1) kompleksowe,

2) problemowe,

3) sprawdzające.

§ 10

Komisja przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę lub na polecenie Rady.

§ 11

1. Rada może nakazać Komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężanie zakresu i przedmiotu kontroli.

3. Komisja jest obowiązana do przeprowadzania kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych i sprawdzających.

IV. Tryb kontroli

§ 12

1. Kontroli kompleksowych dokonuje w imieniu Komisji zespół kontrolny składający się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji.

3. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie do kontroli wydane przez przewodniczącego Komisji i określające zakres kontroli.

§ 13

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 14

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 15

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu przekazuje się: przewodniczącemu Rady, przewodniczącemu Komisji, kierownikowi kontrolowanego podmiotu.

V. Zadania opiniodawcze

§ 16

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

2. Wniosek, o którym mowa w pkt 1, przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 17

1. Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamiar udzielenia radnemu zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie w sprawach, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego Rady w terminie 30 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię od organu gminy.

§ 18

1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Burmistrza oraz wniosek o odwołanie Burmistrza.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w pkt 1 na ręce przewodniczącego Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 19

Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

VI. Plan pracy i sprawozdania Komisji

§ 20

1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) przybliżone terminy odbywania posiedzeń i ich tematykę,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli oraz przedmiot kontroli.

§ 21

1. Komisja na sesji, na której rozpatrywane jest sprawozdanie z wykonania budżetu gminy, składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot i rodzaj przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

VII. Posiedzenia Komisji

§ 22

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji w formie pisemnej.

3. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenia Komisji:

1) radnych nie będących członkami komisji,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

4. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

5. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 23

1. Opinie i wnioski Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji.

§ 24

Obsługę biurową Komisji zapewnia Burmistrz.

§ 25

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminy, przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia ustaleń odnośnie zawarcia stosownej umowy.

§ 26

1. Komisja może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych członków innych komisji Rady.

3. Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 27

Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Przemków

REGULAMIN

ZARZĄDU GMINY I MIASTA

 

I. Organizacja wewnętrzna Zarządu

§ 1

Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał Rady oraz podejmowania uchwał przez Zarząd.

§ 2

1. Zarząd jako organ wykonawczy gminy działa z zachowaniem zasady kolegialności.

2. W skład Zarządu wchodzą:

1) Burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu,

2) jego zastępca, który jest jednocześnie wiceprzewodniczącym Zarządu,

3) członkowie w liczbie określonej w statucie gminy.

§ 3

Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć:

1) z zatrudnieniem w administracji rządowej,

2) z pełnieniem funkcji przewodniczącego bądź wiceprzewodniczącego Rady,

3) członkostwem w Komisji Rewizyjnej.

§ 4

1. Do zadań Burmistrza jako przewodniczącego Zarządu należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) przewodniczenie obradom Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady i jej organów.

2. Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:

1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,

2) określenie terminu i miejsca posiedzeń Zarządu,

3) dostarczanie członkom Zarządu materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,

4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.

3. Przewodniczenie obradom obejmuje:

1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu do zreferowania tych spraw,

2) ustalanie kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,

3) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.

4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:

1) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,

2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.

§ 5

Do obowiązków członka Zarządu należy:

1) udział w posiedzeniach Zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,

3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy na podstawie upoważnień wynikających z uchwał Zarządu,

4) współudział w przygotowywaniu materiałów przez Zarząd,

5) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.

II. Tryb pracy Zarządu

§ 6

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, w zasadzie nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego Burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu.

3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy stanowienia przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.

4. Czynności podjęte w trybie określonym w ust. 2 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 7

1. Burmistrz, jego zastępca oraz członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem określonych zadań Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi sprawozdanie z wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 8

Sekretarz i skarbnik gminy biorą udział w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosowania.

§ 9

Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Burmistrz lub jego zastępca.

§ 10

O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić jego członków co najmniej z 2-dniowym wyprzedzeniem.

§ 11

1. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:

1) Burmistrz jako przewodniczący Zarządu,

2) pozostali członkowie Zarządu,

3) sekretarz i skarbnik gminy.

2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać przez Burmistrza zobowiązani:

1) radca prawny Urzędu Gminy,

2) inni pracownicy Urzędu Gminy właściwi ze względu na przedmiot obrad,

3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.

3. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni i przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy.

§ 12

1. Z posiedzeń Zarządu sporządzane są protokoły.

2. W protokołach podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne osoby także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu.

3. Protokół z posiedzeniach powinien odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza zawierać podjęte przez Zarząd rozstrzygnięcia.

4. Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.

§ 13

Protokoły posiedzeń Zarządu mogą być udostępnione do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Gminy.

III. Rozstrzyganie

§ 14

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować uchwały zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.

4. Uchwały mogą stanowić odrębne dokumenty lub być odnotowane w protokole posiedzenia.

5. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.

6. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 15

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi gminy.

§ 16

W sprawach nie związanych z kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć pozaetatowi członkowie Zarządu działają wyłącznie na podstawie i w zakresie upoważnień udzielonych im przez Zarząd.

§ 17

1. O ile ustawy nie stanowią inaczej, uchwały Zarządu będące odrębnymi dokumentami podpisuje Burmistrz.

2. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w ich podejmowaniu.

§ 18

O sposobie wykonywania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.

§ 19

Zarząd składa na każdej sesji informację o pracy w okresie między sesjami.

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Przemków

 

WYKAZ

istniejących jednostek pomocniczych gminy

1. Sołectwo Jakubowo – obejmuje wieś Jakubowo i przysiółek Jakubowo Węgielin

2. Sołectwo Jędrzychówek – obejmuje wsie: Jędrzychówek i Łąkociny

3. Sołectwo Karpie – obejmuje wieś Karpie

4. Sołectwo Krępa – obejmuje wieś Krępa

5. Sołectwo Łężce – obejmuje wieś Łężce

6. Sołectwo Ostaszów – obejmuje wieś Ostaszów

7. Sołectwo Piotrowice – obejmuje wieś Piotrowice

8. Sołectwo Szklarki – obejmuje wieś Szklarki

9. Sołectwo Wilkocin – obejmuje wieś Wilkocin

10. Sołectwo Wysoka – obejmuje wieś Wysoka

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Przemków

 

ZASADY DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako “kluby” według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 2

Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej trzech radnych.

§ 3

Przynależność do klubów jest dobrowolna.

§ 4

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu lub ulegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech.

§ 5

Prace klubów organizują przewodniczący klubów wybrani przez członków klubu.

§ 6

1. Kluby mogą uchwalić własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem Gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do:

1) zawiadomienia Rady o utworzeniu klubu, do którego dołączają listę członków,

2) przedłożenia opracowanego przez klub regulaminu klubu.

4. Postanowienie ust. 3 pkt 2 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 7

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady.

§ 8

Na wniosek przewodniczących klubów Zarząd obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.