Poz. 372 UCHWAŁA NR XVIII/122/00 RADY GMINY W KOSTOMŁOTACH z dnia 25 kwietnia 2000 r. w sprawie miej scowego planu zagospodarowania przestrzennego, terenów położonych w gminie Kostomłoty, obejmujących obszar aktywności gospodarczej położo-ny przy autostradzie A4 Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) oraz w związku z uchwałą Nr XXXI/185/97 Rady Gminy w Kostomłotach z dnia 14 11.1997 r. sprawie przystąpienia do sporządzenia planu miejscowego Rada Gminy w Kostomłotach uchwala. co następuje: |
R o z d z i a ł I
Przepisy ogólne
§ 1
1. Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów w gminie Kostomłoty, obręb Kostomłoty, obejmujących działkę nr 485 oraz części działek nr 486, 511 i 512, położonych w rejonie skrzyżowania autostrady A4 z drogą krajową nr 378 .
2. Integralną częścią planu jest rysunek w skali 1:2000, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
1
2. Realizacja niniejszego planu, poprzez wydawanie decyzji o warunkach za
budowy i zagospodarowaniu terenu, wymaga uwzględniania ustaleń zawartych w:1) rozdziale II: “Ustalenia ogólne”,
2) rozdziale III: “Ustalenia szczegółowe”,
3) rysunku planu, w zakresie oznaczeń: “Ustalenia planu”.
§ 3
Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty, zatwierdzonego uchwałą Nr VII/30/90 Rady Gminy w Kostomłotach z dnia 26.09.1990 r., tracą swą ważność w obrysie terenów objętych niniejszym planem, z wyłączeniem terenów w linia
ch rozgraniczających autostrady A4 i drogi krajowej nr 378.§ 4
Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
1) planie – należy przez to rozumieć ustalenia planu obejmującego teren, o którym mowa w § 1 uchwały,
2) uchwale – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Gminy w Kostomłotach,
3) rysunku planu – należy przez to rozumieć rysunek planu na mapie w skali 1:2000, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały,
4) jednostce funkcjonalnej – należy przez to rozumieć tereny o jednorodnych funkcjach dominujących, określone w ustaleniach na rysunku planu symbolem literowym,
5) przestrzeni publicznej – należy przez to rozumieć teren ogólnodostępny, użytkowany na warunkach określonych przez władze samorządowe.
Zapis w tekście uchwały: “OAG” – oznacza obszar aktywności gospodarczej obejmujący tereny określone w § 1 uchwały.
R o z d z i a ł II
Ustalenia ogólne obowiązujące dla całego OAG
§ 5
1. Za podstawowe funkcje wprowadzane na teren OAG uznaje się:
Tereny o powyższych funkcjach określa się jako produkcyjno-usługowe, a na rysunku planu oznaczono je symbolem PU.
2. Jako funkcje uzupełniające na tym obszarze dopuszcza się:
3. Dopuszcza się wprowadzenie funkcji dodatkowych, poza wymienionymi w ust. 1 i 2, pod warunkiem:
§ 6
Ustalenia w zakresie komunikacji.
1. Powiązania z zewnętrznym układem komunikacji ograniczyć do połączeń z drogą krajową nr 378:
1) na osi łącznicy projektowanego węzła płatnego autostrady A4,
2) jako drogę awaryjną, zachodniego odcinka ulicy KL, poprzez wspólny wjazd do stacji benzynowej, usytuowanej w narożu płd.-zach.
Po likwidacji obecnego zjazdu z drogi nr 378 na autostradę w kierunku wschodnim, można będzie wykorzystać ten odcinek jako dodatkowe połączenie OAG z układem zewnętrznym.
Droga gminna nr 9022, łącząca wsie Wichrów i Kostomłoty nie może stanowić połączenia OAG z układem zewnętrznym, ponieważ przejazd przez autostradę ograniczony jest wiaduktem o szerokości w świetle konstrukcji = 4,5 m.
2. Realizację wewnętrznego układu komunikacyjnego uzależnia się od zamierzeń programowych i wielkości potencjałów finansowych podmiotów gospodarczych inwestujących na tym terenie. W obrębie OAG, zakłada się dwa warianty realizacji ulic klasy lokalnej, o funkcji obsługi terenów prz
emysłowych (KLp).W a r i a n t I
Przy wystąpieniu większej liczby podmiotów gospodarczych, wewnętrzny układ planu komunikacyjnego OAG należy oprzeć o wyznaczone na rysunku ulice lokalne, oznaczone na rysunku planu symbolami: KLp.
W a r i a n t II
Przy przejmowaniu całego obszaru przez 1 do 3 podmioty gospodarcze, pozostawia się im swobodę w kształtowaniu układu komunikacji wewnętrznej, pod warunkiem uwzględnienia wymogów przedstawionych w ust. 1. Nie obowiązuje wówczas realizacja budowy ulic oznac
zonych symbolami KLp, wg układu określonego na rysunku planu.3. Ustalenia w zakresie parametrów ulic KLp, projektowanych w obrębie OAG:
4. Uzupełnieniem układu ulic klasy KLp mogą być ulice dojazdowe, które nie zostały określone na rysunku. Wyznaczenie przebiegu i parametrów ulic dojazdowych uzależnia się od potrzeb inwestorów. Warunkiem wiążącym jest podłączenie dojazdów do ulic KLp tylko na odcinkach określonych na rysunku.
5. Parkingi dla samochod
ów osobowych i ciężarowych oraz place przedwejściowe należy przewidzieć na terenach własnych poszczególnych zakładów. Na OAG wyznaczono 2 parkingi dla samochodów ciężarowych, ogólnodostępne, oznaczone na rysunku symbolami KP1 i KP2. Umożliwi to wprowadzenie zakazu parkowania ciężkich samochodów ciężarowych na ulicach klasy lokalnej.6. Wyznacza się ścieżki rowerowe, umożliwiające bezpieczne i dogodne powiązanie OAG z miejscowością Kostomłoty oraz zabudową sąsiednich wiosek. Wydzielone ścieżki rowerowe należy przewidzieć również w ulicach układu wewnętrznego OAG.
7. Nie należy przewidywać ruchu pieszego wzdłuż drogi nr 378. Ruch pieszy prowadzić w powiązaniu do ścieżek rowerowych; tj. przez kładkę na autostradzie (do miejscowości Kostomłoty) i drogą gminną nr
9022 do wsi Wichrów.§ 7
Ustalenia w zakresie ochrony środowiska.
1. Wyznacza się dwie strefy oddziaływania autostrady A4 na przyległe tereny OAG.
S t r e f a A – o zasięgu 50 m licząc od jezdni południowego pasma, w obrębie której istnieje zakaz:
Przy zadrzewianiu tego terenu należy zwrócić uwagę na dobór gatunków uwzględniający odporność na toksyczne substancje zawarte w spalinach.
S t r e f a B – o zasięgu 150 m od skrajnego pasma jezdni, w obrębie której istnieje zakaz:
2. Na terenach produkcyjno-usługowych projektowana zabudowa i urządzenia technologiczne nie mogą, poza dopuszczalne normy, ujemnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, a ich uciążliwość powinna być ograniczona w obrębie granic własnościowych poszczególnych zakładów.
3. Dla inwestycji produkcyjno-usługowych mogących pogorszyć stan środowiska, do wniosku o uzyskanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, należy dołączyć ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14.07.1998 r
4. W przypadku występowania ścieków technologicznych, przed odprowadzeniem do kanalizacji sanitarnej lub bezodpływowych zbiorników ścieków, winny być podczyszczone na terenie zakładów które je wytwarzają.
5. Na terenach produkcyj
no-usługowych, wielkość emisji hałasu na granicy zakładów nie może przekraczać:6. Należy prowadzić zorganizowaną gospodarkę odpadami, która nie stworzy zagrożenia dla środowiska naturalnego. Odpady bytowe należy składować w kontenerach i wywozić na składowisko gminne.
7. W planach zagospodarowania terenu inwestycji, będących integralną częścią projektów budowlanych, należy wymagać ustaleń projektowych w zakresie zadrzewienia oraz uzależnić rozpoczęcie eksploatacji zakładu od realizacji tych ustaleń.
8. Znajdująca się na przyległym terenie, oznaczonym na rysunku planu ogólnego gminy Kostomłoty, symbolem 37 KS, stacja bazowa sieci GSM małej mocy, nie może oddziaływać negatywnie na zdrowie ludzi znajdujących się na OAG. W otoczeniu wieży antenowej, nie może wystąpić strefa ochronna I ani II stopnia, a przebywanie ludzi w jej sąsiedztwie nie może podlegać żadnym o
§ 8
Zasady kształtowania koncepcji przestrzennej.
1. Decydującą dla ukształtowania przestrzennego OAG będzie zabudowa w pasie zachodnim, wraz z przyległymi odcinkami od północy i południa, eksponowana z drogi krajowej nr 378 i z projektowanego węzła autostrady A4. Zasady kształtowania zabudowy na tych terenach, określone również na rysunku planu uważać należy za obowiązujące.
2. Wytyczne do koncepcji przestrzennej pierzei zachodniej:
1) wzdłuż drogi nr 378 należy sytuować obiekty o wydłużonych gabarytach poziomych i wysokości nie przekraczającej III kondygnacji lub 10 m,
2) w narożach północnym i południowym przewidzieć dominanty wysokościowe, zamykające kompozycyjnie pierzeje zachodnią,
3) w odcinkach końcowych pierzei, linię zabudowy zaokrąglić, co z odpowiednio ukształtowaną zielenią średnią i wysoką, umożliwi wkomponowanie jej w płaski krajobraz przyległych pól.
4) główny wjazd na OAG z drogi nr 378 podkreślić przez podwyższenie gabarytów pionowych oraz ponad standardowy wystrój architektoniczny, przy czym należy zapewnić widoczność na skrzyżowaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5) jednorodna koncepcja dla całej pierzei zachodniej obejmuje również projekt kolorystyki.
3. Przy projektowaniu zabudowy na obszarze poza pasem zachodnim,
należy tworzyć kompleksy bryłowe komponowane jako samodzielne układy. Przestrzenie pomiędzy nimi winny być wypełnione zielenią wysoką, co w całości pozwoli uzyskać strukturę “gniazdową” OAG, nawiązującą do układów przestrzennych istniejących na obszarze gminy.§ 9
Ustalenia w zakresie architektury obiektów.
1. Forma i charakter architektoniczny projektowanych obiektów winny odpowiadać ich funkcjom, bez ograniczeń w zakresie materiałów konstrukcyjnych i głównych płaszczyzn elewacji.
2. Elementy budynków o s
zczególnym znaczeniu (np. wejścia, akcenty plastyczne) podkreślić przez wykonanie w nawiązaniu do regionalnych rozwiązań lokalnych i w materiałach tradycyjnych.3. Zabudowa od strony drogi nr 378 winna cechować się dużymi walorami estetycznymi i w całym ciągu posiadać jednorodny charakter. Ogólne zasady kształtowania poszczególnych zespołów zabudowy przedstawiono w § 8 ust 3.
4. Elementy małej architektury należy projektować wg jednorodnej koncepcji z dominacją materiałów ceramicznych.
§ 10
Teren objęty planem położony jest w rejonie występowania stanowisk archeologicznych, dlatego w czasie robót ziemnych może dojść do odkrycia obiektów nieruchomych lub ruchomych zabytków archeologicznych. W związku z tym prace ziemne muszą być bezwzględnie prowadzone pod n
adzorem archeologiczno-konserwatorskim Inspekcji Zabytków Archeologicznych Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków, a w przypadku wystąpienia zabytków i obiektów archeologicznych zostaną podjęte ratownicze badania wykopaliskowe. Wszelkie odkryte w trakcie prac ziemnych przedmioty zabytkowe oraz obiekty nieruchome, nawarstwienia kulturowe podlegają ochronie prawnej w myśl przepisów ustawy z dnia 15.02.1962 r. o ochronie dóbr kultury (Dz. U. Nr 10, poz. 48 z późn. zm.). Na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 11.01.1994 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 55) inwestor finansuje ratownicze badania archeologiczne. Inwestor zobowiązany jest do powiadomienia Inspekcji Zabytków Archeologicznych we Wrocławiu o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac ziemnych, z 7-dniowym wyprzedzeniem, celem zorganizowania nadzoru archeologiczno-konserwatorskiego.Ustalenia objęte tym paragrafem należy włączać do decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanych dla terenów objętych niniejszym planem.
§ 11
Ustalenia w zakresie sterowania realizacją planu.
1. Wyznaczenie szczegółowych lokalizacji poszczególnych inwestycji na OAG uzależnia się od zamierzeń programowych i możliwości finansowych występujących podmiotów gospodarczych.
Przy wyznaczaniu lokaliz
acji należy przestrzegać następujących zasad:2. W wypadku przejęcia całego OAG przez 1–3 podmioty gospodarcze (porównaj § 6 ust. 2) dopuszcza się zmiany w ustaleniach dotyczących przeznaczenia terenów, w stosunku do przedstawionych na rysunku planu, z zachowaniem ustaleń dotyczących: zieleni (ZN, ZP), parkingów (KP) i wody (W). Zmiany te nie mogą wprowadzać innych funkcji, poza określonymi w § 5 planu.
§ 12
Zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej.
1. Zaopatrzenie w wodę dla celów bytowych z wodociągu komunalnego, wg warunków technicznych określonych przez zarządcę urządzeń i sieci. Zabrania się używania dla celów technologicznych wody z ujęć komunalnych.
2. Odprowadzanie ścieków sanitarnych do oczyszczalni komunalnej w Piotrowicach.
3. Ścieki przemysłowe, po oczyszczeniu w obrębie poszczególnych zakładów, odprowadzać do przyległych rowów, w oparciu o operaty wodno-prawne lub do oczyszczalni ścieków w Piotrowicach.
4. Odprowadzanie wód opadowych do przyległych rowów, z zapewnieniem wcześniejszego oczyszczenia z produktów ropopochodnych na własnym terenie poszczególnych zakładów, wg uwarunkowań określonych przepisami szczególnymi.
5. Dla zasilania projektowanych inwestycji na OAG należy przewidzieć budowę linii zasilających ŚN oraz nowych stacji transformatorowych. W zależności od zapotrzebowania mocy, stacje transformatorowe realizowane będą sukcesywnie, lokalizując je na terenach większych zakładów, dobudowując do obiektów przemysłowo-magazynowych lub sytuując jako obiekty wolnostojące. Działki stacji transformatorowych muszą mieć zapewnioną dostępność z dróg publicznych. Dla mniejszych zakładów produkcyjno-usługowych przewidzianych w części południowej OAG, wyznaczono lokalizację stacji transformatorowej na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem “IT”.
W miejscach występowania kolizji istniejącej napowietrznej linii elektroenergetycznej L-298 20 kV z projektowaną zabudową, dokonać przełożenia lub ułożenie kabla wg warunków określonych przez Zakład Energetyczny Wrocław SA.
R o z d z i a ł III
Ustalenia szczegółowe
§ 13
Przeznaczenie jednostek funkcjonalnych i zasady ich zagospodarowania.
PU1 –
teren przeznaczony pod usługi komercyjne lub przemysł i magazyny. Ukształtowanie przestrzenne realizować wg warunków określonych w § 8 ust. 2. Dostępność komunikacyjna terenu tylko z ulicy lokalnej, biegnącej wzdłuż granicy płd - wschodniej. W części środkowej, w nawiązaniu do zabudowy wzdłuż drogi KDIII, przewidzieć usytuowanie obiektów, które stanowić będą dominantę wysokościowo-architektoniczną tego fragmentu OAG. Parkingi i place przedwejściowe poszczególnych zakładów należy przewidzieć na terenie własnym inwestorów. Ustala się całkowitą izolację komunikacyjną od drogi KDIII. Inwestycje funkcji dodatkowych (patrz § 5 ust. 3) dopuszcza się pod warunkiem nie przekroczenia 20% całkowitej powierzchni danego zakładu. Uciążliwość poszczególnych zakładów nie może przekraczać granic nieruchomości na których są zlokalizowane. Obowiązkową funkcją uzupełniającą jest zieleń wysoka o charakterze izolacyjnym bądź ozdobnym, wprowadzana na co najmniej 20% powierzchni zakładu.PU2 –
ustalenia programowo-przestrzenne zagospodarowania terenu jak dla jednostki urbanistycznej PU1. Od wschodu przylega pas zieleni wysokiej (ZN), który w wypadku powiązań funkcjonalnych między jednostkami PU1 i PU2 może być przerwany dla połączeń komunikacyjnych. Zasady kształtowania koncepcji przestrzennej i ustalenia w zakresie architektury określono w § 8 i § 9 uchwały.PU3
– teren jednostki funkcjonalnej składającej się z dwóch części, rozdzielonych pasem terenu stanowiącym rezerwę pod komunikację, możliwą do wykorzystania po likwidacji zjazdu na autostradę w kierunku Wrocławia.A. Część zachodnia – stanowi teren, który pod względem programowym i przestrzennym należy zagospodarować wg ustaleń obowiązujących dla jednostki
B. Część wschodnia – stanowi teren przeznaczony pod magazyny i składy oraz bazy obsługi transportu i budownictwa.
Dostępność komunikacyjna jednostki przewidziana jest tylko od strony ulicy lokalnej KLp, biegnącej wzdłuż granicy południ
owej.Występujące w części północnej strefy A i B oddziaływania autostrady A4, należy zagospodarować zgodnie z warunkami określonymi w § 7 ust. 1 uchwały.
Nieprzekraczalną linię zabudowy w obrębie strefy B, ustala się na 100 m od skrajnej jezdni autostrady. Obowiązkową funkcją dodatkową zakładów lokalizowanych w obrębie strefy B jest zieleń wysoka i średnia, wprowadzona na min. 30% ich powierzchni. Pas terenu stanowiący strefę A oddziaływania autostrady zagospodarować zielenią, przy czym min. 50% drzew i
krzewów powinno być gatunków zimozielonych. Zabrania się zabudowywania i obsadzania zielenią wysoką pasa terenu stanowiącego rezerwę terenu pod komunikację.PU4
– teren przeznaczony pod przemysł, składy i magazyny, bazy obsługi transportu, budownictwo i rzemiosło. Dostępność komunikacyjna z wszystkich ulic lokalnych oznaczonych na rysunku symbolem KLp. Zasady kształtowania przestrzennego poszczególnych zakładów wg ustaleń określonych w § 8 ust. 3 ustawy.PU5
– teren przeznaczony pod lokalizację zakładów przemysłowych oraz bazy budowlane i obsługi transportu. Dostępność komunikacyjna z wszystkich przyległych ulic lokalnych. Zasady kształtowania przestrzennego poszczególnych zakładów wg ustaleń określonych w § 8 ust. 3 ustawy.PU6
– tereny przeznaczone pod zakłady produkcyjno-usłu-gowe, magazyny, budownictwo oraz bazy obsługi transportu. Wzdłuż ulic od południowego-zachodu i południowego-wschodu priorytet lokalizacyjny mają drobne zakłady rzemiosła usługowego i produkcyjnego. Dostępność komunikacyjna z wszystkich przyległych ulic lokalnych.U
– teren usług obsługujących użytkowników OAG w zakresie:a) handlu detalicznego i rzemiosła podstawowego,
b) gastronomii i hotelarstwa.
Zabudowę ukształtować w formie niewielkiego ośrodka usługowego, z placem otwartym na wjazd od drogi KDIII. Charakter architektury projektowanych obiektów, odstępując od ustaleń określonych w § 9, powinna nawiązywać do cech budownictwa regionalnego. Parkingi zapewnić na terenie jednostki “U”.
ZP
– teren zieleni parkowej. Rozwiązaniami układu przestrzennego nawiązać do obiektów usługowych zlokalizowanych na terenie jednostki “U”.IT
– tereny obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej. Na części terenu przewidziano lokalizację stacji transformatorowej 20/0,4 kV.ZN
– teren zieleni wysokiej, nieurządzonej, towarzyszącej rowom melioracyjnym, z wyznaczonymi dojazdami dla ich konserwacji. W wypadku potrzeby powiązań funkcjonalnych między jednostkami PU1 i PU2, dopuszcza się połączenia komunikacyjne poprzez ten teren.KLp
– ulice klasy lokalnej o funkcji obsługi przemysłu. Parametry funkcjonalne określono w § 6 ust. 3. Linie zabudowy co najmniej 10 m od linii rozgraniczających.KL
– ulice klasy lokalnej, obsługujące jednostronnie OAG od strony zachodniej i południowej. Parametry funkcjonalne:KD –
ulica dojazdowa, stanowiąca formalnie drogę gminną, funkcjonalnie dojazd do jedno pasmowej jezdni wiaduktu na autostradzie A4. Dojazd powinien posiadać jezdnie o szerokości min. 5,5 m i chodnik od strony zachodniej o szerokości 1,5 m. Od strony wschodniej przewidziana ścieżka rowerowa.KP1
– teren parkingu ogólnodostępnego, dla samochodów ciężarowych. Dopuszcza się budowę grodzy ażurowych dla części stanowisk postojowych, celem umożliwienia zabezpieczenia towaru przed kradzieżą.KP2 –
teren parkingu ogólnodostępnego dla samochodów ciężarowych. W obrębie parkingu jezdnie ukształtować w sposób umożliwiający zawracanie pojazdów poruszających się po drogach wewnętrznych OAG. Dopuszcza się budowę grodzy ażurowych dla poszczególnych stanowisk, dla ochrony towarów przed kradzieżą.W
– powierzchnie wód otwartych. Istniejące rowy melioracyjne zbierające wody z terenów poza OAG, spełniać muszą dotychczasową funkcję.KDIII
– teren stanowiący rezerwę pod modernizację drogi krajowej nr 378, wg ustaleń planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty.K-A4
– teren autostrady, określony planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty.R o z d z i a ł IV
Przepisy końcowe
§ 14
Terenami przeznaczonymi dla realizacji celów publicznych w wypadku realizacji OAG wg wariantu I (patrz § 6 ust. 2
i § 11 ust. 2) będą:W wypadku realizacji OAG według wariantu II, terenami publicznymi będą:
§ 15
Ustala się stawkę procentową, służącą naliczeniu przez Wójta Gminy opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) – w wysokości 30%, do zastosowania w razie zbycia przez właściciela nieruchomości objętej niniejszym planem, w okresie 5 lat od dnia jego obowiązywania.
§ 16
Tereny obj
ęte planem, przeznaczane pod lokalizację inwestycji przemysłowych, magazynowych, usług technicznych i rzemiosła do czasu ich zagospodarowania zgodnie z ustaleniami planu, należy użytkować w sposób dotychczasowy, tj. na cele rolne.
§ 17
Wykonanie Uchwały powierza się Zarządowi Gminy w Kostomłotach.
§ 18
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
KAZIMIERZ ŁAPA
Załącznik do uchwały Nr XVIII/122/00 Rady Gminy w Kostomłotach z dnia 25 kwietnia 2000 r.