Poz. 369

UCHWAŁA NR XXIII/171/2000

RADY MIEJSKIEJ W BYSTRZYCY KŁODZKIEJ

z dnia 27 maja 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu Gminy Bystrzyca Kłodzka

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686 , Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126)Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się statut Gminy Bystrzyca Kłodzka – zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Nr XX/147/2000 Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 26 lutego 2000 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Bystrzyca Kłodzka.

 

 

 

§ 3

Wykonanie uchwały zleca się zarządowi.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

MIECZYSŁAW KRAWCZYK

 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Nr XXIII/171/2000 Rady Miejskiej w  Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 27 maja 2000 r.

 

STATUT

GMINY BYSTRZYCA KŁODZKA

zatwierdzony przez Radę Miejską w Bystrzycy Kłodzkiej

uchwałą Nr XXIII/171/2000 z dnia 27 maja 2000 r.

 

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w statucie sformułowania, oznaczają:

Burmistrz – Burmistrza Bystrzycy Kłodzkiej,

Członek zarządu – członka Zarządu Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej,

Gmina – wspólnota samorządowa mieszkańców gminy Bystrzycy Kłodzkiej,

Jednostka pomocnicza – Sołectwo, Osiedle,

Jednostka organizacyjna – jednostka budżetowa lub zakład budżetowy gminy,

Klub – Klub Radnych Rady Miejskiej,

Komisja – Komisję Rady Miejskiej,

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej,

Rada – Radę Miejską w Bystrzycy Kłodzkiej,

Rada Osiedla – Radę Osiedla miasta Bystrzycy Kłodzkiej,

Radny – członka Rady Miejskiej,

Sołectwo – Jednostka pomocnicza Gminy Bystrzyca Kłodzka,

Sołtys – organ wykonawczy sołectwa,

Statut – statut Gminy Bystrzyca Kłodzka,

Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.),

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej,

Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Bystrzycy Kłodzkiej.

§ 2

Miasto i Gmina Bystrzyca Kłodzka zwana dalej “gminą”, stanowi wspólnotę samorządową, obejmuje wszystkich jej mieszkańców w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

§ 3

1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 339 km2.

2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 4

1. Herbem gminy jest herb miasta Bystrzycy Kłodzkiej, czyli srebrny lew wspięty w prawo, ze złotą koroną na głowie, pyskiem otwartym, z podniesionym i rozwidlonym ogonem, ze złotymi pazurami, umieszczony w czerwonym polu tarczy.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Wzorzec herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.

§ 5

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zaspokajając zbiorowe potrzeby wspólnoty.

3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 6

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez swoje organy: radę i zarząd.

§ 7

1. Samoopodatkowanie mieszkańców gminy na cele publiczne oraz odwołanie rady przed upływem kadencji może być dokonane tylko w trybie referendum gminnego.

Referendum w sprawie odwołania rady przed upływem kadencji nie może odbyć się wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w powyższej sprawie. Referendum może być przeprowadzone także w każdej innej ważnej dla gminy sprawie.

2. Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytanie na urzędowej karcie do głosowania.

3. Zasady ogólne referendum gminnego reguluje ustawa.

4. Szczegółowe zasady przeprowadzania referendum reguluje ustawa z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 84, poz. 386).

§ 8

1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady.

§ 9

Do podstawowych zadań gminy należy:

1. Realizowanie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone dla innych podmiotów.

2. Reprezentowanie interesów wspólnoty wobec organów Państwa.

3. Wykonywanie administracji publicznej na własną odpowiedzialność, chyba że ustawy wyraźnie stanowią inaczej.

4. Utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej w celu właściwego i jak najszerszego ich wykorzystania.

5. Dbanie o gospodarczy i społeczny rozwój gminy.

§ 10

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

2. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) organizacji ruchu i utrzymania dróg lokalnych, miejskich, gminnych, mostów, placów, przepustów i wiaduktów,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości w gminie oraz wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia zwłaszcza placówek lecznictwa otwartego i urządzeń sanitarnych,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym; szkół podstawowych, gimnazjów, schronisk młodzieżowych, przedszkoli, żłobków, bibliotek i placówek upowszechniania kultury,

9) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

10) targowisk i hal targowych,

11) lasów, zadrzewień i zieleni gminnej,

12) cmentarzy gminnych,

13) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

14) utrzymania komunalnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

15) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

§ 11

1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej z mocy ustaw.

2. Inne zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.

C z ę ś ć II

Organizacja i tryb pracy rady

R o z d z i a ł 1

1. Postanowienia ogólne

§ 12

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Rada składa się z 28 radnych.

3. Działalność rady i jej organów wygasa z upływem kadencji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

4. Kompetencje rady określają ustawy oraz niniejszy statut.

§ 13

1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie i zmiana statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, sekretarza gminy oraz kierownika USC – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawie wynagrodzenia burmistrza,

16) powoływanie stałych i doraźnych komisji,

17) ustalanie zasad i trybu działania komisji,

18) zatwierdzanie planów pracy komisji,

19) powoływanie komisji dyscyplinarnych I oraz II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych,

20) ustalanie opłaty parkingowej,

21) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

2. Przewodniczący

§ 14

1. Rada wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z członkostwem w zarządzie i komisji rewizyjnej.

3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ust. 1.

§ 15

1. Przewodniczący organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady miejskiej.

3. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady miejskiej.

4. Przewodniczący rady poprzedniej kadencji prowadzi sesję do czasu wyboru nowego przewodniczącego.

5. Przewodniczący reprezentuje radę i wykonuje czynności oraz podejmuje działania wynikające z ustawy i niniejszego statutu, a w szczególności:

1) zwołuje sesje rady,

2) ma decydujący głos przy podejmowaniu uchwał przy równej liczbie głosów,

3) zwołuje w ciągu 7 dni sesję na wniosek złożony przez zarząd lub 1/4 składu rady,

4) przewodniczy obradom rady,

5) ustala projekt porządku obrad i przyjmuje do niego poprawki przed sesją,

6) przyjmuje poprawki do projektów uchwał,

7) nadzoruje pracę Biura Rady Miejskiej,

8) kieruje do komisji sprawy wynikłe między sesjami, jeżeli nie były one wcześniej ujęte w planach pracy komisji,

9) w ustalonych terminach i miejscu sprawuje dyżury,

10) podpisuje korespondencję wychodzącą z Biura Rady Miejskiej,

11) wyznacza prowadzącego obrady sesji spośród wiceprzewodniczących,

12) podpisuje protokoły z sesji i podjęte uchwały na sesji, której przewodniczy,

13) informuje radnych na sesjach o swojej pracy między sesjami.

6. Zastępcy przewodniczącego udzielają przewodniczącemu pomocy w wypełnianiu jego obowiązków.

7. W przypadku, gdy przewodniczący nie może pełnić swojej funkcji w okresie dłuższym niż jeden miesiąc, wyznacza do jej pełnienia jednego ze swoich zastępców.

3. Komisje

§ 16

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada tworzy stałe i doraźne komisje ustalając ich przedmiot działania i skład osobowy.

2. Do zadań komisji stałych należy:

1) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji przez radę, przewodniczącego, zarząd oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady,

3) kontrola zarządu i jednostek mu podporządkowanych w zakresie właściwości komisji określonych w ich regulaminach.

3. Sprawy nie będące we właściwościach komisji stałych, rada przekazuje do rozpatrzenia powołanej przez siebie komisji doraźnej.

§ 17

Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Rewizyjną,

2) Komisję Edukacji, Kultury i Sportu,

3) Komisję Rolnictwa i Zagospodarowania Terenów Wiejskich,

4) Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu,

5) Komisję do Spraw Społecznych.

§ 18

1. Skład komisji stałej powinien liczyć minimum 5 radnych.

2. Najpóźniej na drugiej sesji po wyborach rada podejmuje uchwałę określającą składy osobowe każdej komisji, może również powołać w skład komisji osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy stanu radnych członków danej komisji z wyjątkiem komisji rewizyjnej.

3. Członków komisji nie będących radnymi powołuje rada na wniosek komisji.

4. Osoby spoza rady są równoprawnymi członkami komisji.

5. Przewodniczącego komisji wybiera rada spośród radnych członków komisji na wniosek komisji.

6. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja na swoim posiedzeniu z grona radnych zwykłą większością głosów.

7. Radny może być przewodniczącym i wiceprzewodniczącym tylko jednej komisji stałej.

8. Radny może być członkiem najwyżej dwu komisji stałych.

9. Radny może brać udział w posiedzeniu każdej komisji, za zgodą komisji.

§ 19

Komisje działają na posiedzeniach.

§ 20

Rada może dokonywać w czasie kadencji na wniosek komisji i radnych, zmian w składach liczbowych, osobowych oraz rodzajach komisji.

§ 21

1. Komisje podlegają w całej swej działalności radzie, realizują jej wytyczne oraz przedstawiają roczne plany pracy i plany kontroli do zatwierdzenia najpóźniej na pierwszej sesji w danym roku. Rada może zlecić uzupełnienie przedstawionego planu pracy.

2. Sprawozdania ze swej pracy komisje przedkładają radzie raz do roku.

3. Komisje dla realizacji zadań, zwłaszcza o charakterze kompleksowym należących do właściwości kilku komisji, powinny podejmować współpracę, odbywając w tym celu wspólne posiedzenia oraz podejmować wspólne opinie i wnioski (np. przed sesjami rady).

§ 22

1. Szczegółowe zasady działania w tym zwłaszcza odbywanie posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji do przeprowadzenia kontroli, komisje ustalają w regulaminie zatwierdzonym przez radę.

2. Komisje działają w oparciu o roczne plany pracy.

3. Na posiedzeniach rozpatrują sprawy należące do ich właściwości, podejmując rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym lub tajnym. Podejmując opinie i wnioski, komisje kierują się własną oceną spraw, sondując opinie społeczne w kontakcie z wyborcami oraz przeprowadzając kontrolę.

4. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa radnych członków komisji.

Podkomisje działają w składzie nie mniejszym niż 3 osobowym.

Przewodniczącym podkomisji jest radny.

5. Posiedzeniom komisji przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności zastępca.

6. Protokóły z posiedzenia komisji przekazuje się do Biura Rady Miejskiej w terminie 7 dni.

§ 23

1. Komisje kierują wnioski i opinie podjęte w wyniku posiedzenia lub przeprowadzonych kontroli bezpośrednio do zarządu i rady.

2. Adresaci obowiązani są ustosunkować się do wniosków lub opinii najpóźniej w ciągu 14 dni od ich otrzymania a w razie zajęcia odmiennego stanowiska, przedstawić je wraz z uzasadnieniem.

3. Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest zapewnić zespołowi kontrolnemu dostęp do wszelkich informacji i materiałów dotyczących przedmiotu kontroli.

Udostępnienie informacji i materiałów objętych tajemnicą państwową i służbową odbywa się na zasadach określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.

4. Postanowienia ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do komisji stałych i komisji doraźnych powołanych przez radę.

§ 24

Rada podejmuje uchwałę określającą sprawy, które przed przedłożeniem do rozpatrzenia na sesji winny być zaopiniowane przez komisje.

§ 25

1. Komisje doraźne działają do czasu przyjęcia przez radę sprawozdania z wykonania zadań dla których zostały powołane.

2. Rada może rozwiązać komisję, której działalność stała się bezprzedmiotowa.

3. Rada może rozwiązać komisję lub odwołać poszczególnych jej członków.

4. Rozwiązanie komisji lub odwołanie poszczególnych jej członków dokonuje się zwykłą większością głosów.

§ 26

Komisje działają na podstawie ustawy, niniejszego statutu i własnych regulaminów.

§ 27

1. Do zadań komisji rewizyjnej należy kontrola działalności zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcje członka zarządu, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady.

3. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu gminy i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie- udzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

2) przygotowanie corocznej oceny pracy zarządu,

3) sporządzanie opinii w sprawie odwołania zarządu,

4) rozpatrywanie:

a) skarg dotyczących zadań lub działalności zarządu, burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych składanych do rady,

b) wyników kontroli przeprowadzonej przez organy kontroli specjalnej,

c) wniosków mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

4. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych w oparciu o roczny plan kontroli, zatwierdzany przez radę, a także na zlecenie rady.

5. Pisemny wniosek do rady o przeprowadzenie kontroli przez komisję rewizyjną może złożyć: zarząd, komisja, klub lub każdy radny.

6. Uprawnienia komisji rewizyjnej w zakresie kontroli nie mogą naruszać funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez radę.

7. Wnioski z przeprowadzonej kontroli komisja rewizyjna przedkłada zarządowi i radzie na najbliższej sesji.

4. Skargi

§ 28

1. Skargi dotyczące zadań lub działalności zarządu, burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych rozpatruje rada.

2. W imieniu rady skargi przyjmuje jej przewodniczący. Rejestr skarg prowadzi Biuro Rady Miejskiej.

3. Przewodniczący kieruje wszystkie skargi do rozpatrzenia przez komisję rewizyjną.

4. Rada, po zapoznaniu się ze stanowiskiem komisji rewizyjnej, rozpatruje skargę podejmując odpowiednią uchwałę.

5. Rada jest zobowiązana do rozpatrzenia skargi w terminach zgodnych z kodeksem postępowania administracyjnego.

6. Odpowiedź na skargę przygotowuje, z upoważnienia rady, jej przewodniczący dołączając przedmiotową uchwałę.

5. Kluby radnych

§ 29

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych.

3. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.

4. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1) listę członków klubu,

2) oświadczenia radnych o przystąpieniu do klubu,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

4) nazwę klubu.

5. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

6. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem Gminy.

7. Przewodniczący klubów radnych są zobowiązani przedłożyć przewodniczącemu regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia.

8. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad.

9. Rejestr klubów radnych prowadzi Biuro Rady Miejskiej.

10. Przewodniczący informuje radnych o powstaniu klubu na najbliższej, po zgłoszeniu, sesji rady.

11. Upływ kadencji rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

12. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.

13. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu gminy.

6. Radni

§ 30

1. Radny na I sesji po wyborach składa ślubowanie. Odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna ze zrzeczeniem się mandatu.

2. Radny otrzymuje:

1) zaświadczenie o wyborze na radnego,

2) okresowo materiały, wydawnictwa, informatory oraz opracowania dotyczące działalności rady, jej organów oraz radnych, jako materiały szkoleniowe pomocne w sprawowaniu mandatu.

§ 31

1. Radny ma prawo i obowiązek uczestniczyć czynnie w sesjach rady i komisjach do których został powołany lub wybrany.

2. Radny ma obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami, których reprezentuje w radzie, dla:

1) informowania wyborców o aktualnej sytuacji w gminie,

2) konsultowania materiałów, spraw i projektów uchwał rady,

3) upowszechniania uchwał i przedsięwzięć rady oraz mobilizowania ludności dla ich realizacji,

4) informowania wyborców o swej działalności w radzie,

5) przyjmowania postulatów, wniosków i skarg wyborców.

3. Radny odpowiada przed wyborcami za wykonywanie swoich obowiązków.

4. W miarę możliwości radny uczestniczy w zebraniach organizacji politycznych, społecznych, zawodowych i samorządowych na terenie gminy, na zaproszenie tych organizacji, a także powinien inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących celów i zadań realizowanych przez radę oraz zebrania opinii i wniosków o pracy rady i jej organów.

5. Na wniosek radnego zarząd zapewnia właściwą organizację spotkań w środowisku, a w szczególności udział w zebraniach i spotkaniach kompetentnych przedstawicieli Urzędu Miasta i Gminy i właściwych jednostek, oraz udziela pomocy radnemu w przygotowaniu się do spotkania.

§ 32

1. Każdy radny może występować na sesji i do komisji w sprawach, które wynikają z postulatów i skarg wyborców.

2. Radny ma prawo podejmowania działań oraz składania wniosków w organach, jednostkach i instytucjach na terenie gminy.

3. Radny ma prawo zgłaszania między sesjami a także na sesjach do zarządu i rady zapytań na piśmie, których przedmiotem są sprawy związane z realizacją zadań zarządu, rady i ich organów.

Adresat zapytania obowiązany jest udzielić radnemu odpowiedzi na zapytanie nie później niż w ciągu 14-tu dni od dnia otrzymania.

§ 33

1. Radny ma obowiązek stwierdzenia swojej obecności na sesjach i posiedzeniach komisji, do których został powołany, podpisem na liście obecności.

2. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniach organów rady, radny powinien przed ich terminem oraz nie później niż w ciągu 7 dni od ich odbycia usprawiedliwić swoją nieobecność przed przewodniczącym rady lub komisji.

§ 34

1. W celu wzięcia udziału w sesjach lub posiedzeniach komisji, a także w innych przypadkach związanych z pracą rady lub wykonywaniem obowiązków wynikających z mandatu, radnemu przysługuje na ten czas zwolnienie od pracy zawodowej.

2. Podstawą do czasowego zwolnienia radnego od pracy zawodowej stanowi otrzymane przez niego zawiadomienie lub zaproszenie zawierające określenie charakteru prac, które ma wykonać i termin.

3. Kierownik zakładu pracy obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu wzięcia udziału w pracach rady.

4. Radnemu za udział w sesjach rady oraz posiedzeniach zarządu, komisjach stałych i komisjach doraźnych powołanych przez radę przysługuje zwrot kosztów podróży i diety na zasadach uchwalonych przez radę.

5. Członkom komisji spoza rady przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży za udział w komisji stałej i komisji doraźnej powołanej przez radę.

§ 35

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Zajmując stanowisko w sprawie wniosku zakładu pracy o rozwiązaniu z radnym stosunku pracy o którym mowa w ust. 2, rada bada szczegółowo wszystkie okoliczności sprawy a zwłaszcza obowiązana jest wysłuchać wyjaśnień radnego.

4. Rada udziela radnemu pomocy związanej z realizacją posiadanych przez niego praw i w uzasadnionych przypadkach podejmuje stosowne interwencje.

R o z d z i a ł 2

1. Zasady odbywania sesji

§ 36

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał zgodnie z rocznym planem.

2. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

3. Sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa ogólnej liczby radnych.

2. Planowanie i przygotowanie sesji

§ 37

1. Projekt porządku obrad i termin sesji ustala przewodniczący korzystając z pomocy wiceprzewodniczących i przewodniczących komisji stałych rady.

2. Przygotowując sesję przewodniczący zapewnia w szczególności udział w jej przygotowaniu właściwych jednostek i organów, komisji, ich przewodniczących i radnych, ustala listę osób zaproszonych do udziału w sesji.

3. Burmistrz ściśle współdziała z przewodniczącym w sprawach związanych z przygotowaniem organizacyjnym i merytorycznym sesji, szczególnie zaś projektów uchwał oraz niezbędnych materiałów i informacji głównie z przeznaczeniem dla radnych.

4. Rada może postanowić o przeprowadzeniu konsultacji przed ich rozstrzygnięciem w sprawach o istotnym znaczeniu dla mieszkańców gminy.

§ 38

1. Propozycje do porządku obrad sesji winny być wnoszone przewodniczącemu co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem sesji.

2. Prawo wnoszenia spraw do porządku obrad sesji przysługuje:

1) radnym,

2) komisjom stałym,

3) zarządowi,

4) burmistrzowi,

5) klubom radnych.

§ 39

1. O zwołaniu sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 5 dni przed ustalonym terminem obrad, wysyłając zawiadomienia podpisane przez przewodniczącego lub upoważnionego zastępcę, zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia sesji, projekt porządku obrad oraz niezbędne materiały informacyjne związane z przedmiotem obrad sesji. Nie dotyczy to sesji nadzwyczajnej.

2. Materiały informacyjne związane z uchwaleniem planów społeczno-gospodarczych i budżetu oraz rozpatrzeniem sprawozdań z ich wykonania przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed terminem sesji.

3. W przypadku niedotrzymania terminów o których mowa w ust. 1 i 2, radni mogą zgłosić wniosek o odroczenie terminu sesji.

Podejmując wniosek w sprawie odroczenia sesji, rada określa nowy termin jej odbycia.

Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony tylko na początku obrad.

§ 40

1. W obradach rady uczestniczą: burmistrz, zastępca burmistrza, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownicy wydziałów Urzędu Miasta i Gminy i jednostek organizacyjnych gminy.

2. W obradach rady mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.

3. Przewodniczący zaprasza również na sesję przedstawicieli zarządów osiedli i rad sołeckich, którzy biorą w niej udział z głosem doradczym.

4. Powiadomienie oznacza zaproszenie do udziału w sesji.

§ 41

1. Na ostatniej sesji w roku a najpóźniej na pierwszej sesji w następnym roku, rada uchwala roczny plan pracy w którym określa zwłaszcza liczbę sesji, wstępne terminy obrad i  główne tematy oraz może określić zadania dla radnych i komisji rady, zarządu i jednostek mu podporządkowanych.

2. Rada w każdym czasie może dokonywać zmian i uzupełnień rocznych planów pracy.

3. Obradowanie na sesjach

§ 42

1. Sesje są jawne, co oznacza, że przewodniczący w sposób ustalony w toku przygotowania sesji, podaje do wiadomości mieszkańców informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad.

Informację tą podaje się do wiadomości co najmniej na pięć dni przed sesją.

2. Jawność sesji oznacza ponadto, że podczas obrad może być obecny na sesji każdy mieszkaniec gminy, który nie bierze czynnego udziału w obradach niemniej jednak przewodniczący obrad może udzielić zainteresowanym osobom głosu na sesji.

§ 43

1. Jeżeli przedmiotem sesji są sprawy związane z mocy przepisów szczególnych tajemnicą państwową lub służbową, jawność sesji zostaje wyłączona i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych bez udziału publiczności. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że podczas obrad na sali mogą być obecni tylko radni. Nie dotyczy to pracownika Biura Rady Miejskiej.

2. Poza przypadkami określonymi w ust. 1, rada na wniosek co najmniej 1/4 radnych obecnych na sesji może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny, cała sesja lub obrady nad poszczególnymi punktami porządku dziennego odbędą się przy drzwiach zamkniętych.

§ 44

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek przewodniczącego obrad lub radnych, rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowanie obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

Może to nastąpić w szczególności ze względu na niemożność rozpatrzenia całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu, uzasadnione rozszerzenie porządku obrad, potrzebę przygotowania dodatkowych materiałów, dużą liczbę dyskutantów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie bądź rozstrzygnięcie sprawy.

2. O kontynuowaniu obrad tej samej sesji na drugim posiedzeniu, rada podejmuje uchwałę.

3. Przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin jej zwołania.

Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy z przyczyn nie usprawiedliwionych opuścili obrady, co spowodowało ich przerwanie ze względu na brak quorum, odnotowuje się w protokole z sesji.

§ 45

1. Sesję otwiera i obrady prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności, lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, upoważniony zastępca przewodniczącego.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły: “Otwieram (podaje numer kolejnej) sesję rady miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej”.

3. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności radnych prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady wyznaczając nowy termin sesji.

§ 46

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący przedstawia do zatwierdzenia projekt porządku obrad sesji.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę projektu porządku obrad, może wystąpić każdy radny, przewodniczący i burmistrz, przed zatwierdzeniem porządku obrad.

§ 47

1. W porządku obrad każdej sesji uwzględnia się punkt “zapytania radnych”. Zapytania składa się w sprawach o znaczeniu zasadniczym, związanych lub wynikających z działalności rady lub zarządu.

Składając zapytania, radni powinni formułować je jasno i zwięźle.

2. Odpowiedzi na zapytania powinny być udzielane w trakcie sesji, najpóźniej w punkcie “wolne wnioski”.

3. Odpowiedzi o których mowa w ust. 2 udzielają stosownie do swych kompetencji:

1/ przewodniczący,

2/ przewodniczący poszczególnych komisji,

3/ burmistrz,

4/ członek zarządu,

5/ sekretarz gminy,

6/ skarbnik gminy,

7/ kierownik wydziału UMiG lub odpowiedzialny pracownik.

4. W przypadku uzasadnionej niemożności udzielenia odpowiedzi w trakcie sesji, wyjaśnienie winno być udzielone na piśmie w terminie 14 dni.

5. W okresie między sesjami, radnemu przysługuje prawo zgłoszenia zapytania na piśmie. Termin udzielenia odpowiedzi na zapytanie wynosi 14 dni od daty zgłoszenia.

6. Radny może żądać aby zagadnienie objęte zapytaniem było przedmiotem obrad rady kolejnej sesji.

§ 48

1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady zgodnie z zatwierdzonym porządkiem dziennym, przy czym w uzasadnionych przypadkach za zgodą rady może dokonać zmian kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu w kolejności zgłoszeń, jednak w uzasadnionych przypadkach może także udzielać głosu poza kolejnością.

Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący obrad może postanowić o przyjęciu pisemnego wystąpienia radnego nie wygłoszonego na sesji do protokołu, informując o tym radę.

4. Przewodniczący obrad udziela głosu w sprawach zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym poza kolejnością, w szczególności w sprawach:

1) stwierdzenia quorum,

2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenia dyskusji,

4) zamknięcia listy mówców,

5) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

6) odebrania głosu,

7) tajnego głosowania,

8) przeliczenia głosów.

5. Wnioski o których mowa w ust. 4 przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

4. Porządek obradowania

§ 49

1. Przewodniczący obrad zapewnia porządek i powagę obrad oraz czuwa nad ich sprawnym przebiegiem i zachowaniem formalnych wymogów w tym zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.

3. W przypadku stwierdzenia, że w swoim wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący obrad może przywołać radnego “do rzeczy” a po trzykrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

4. Jeżeli temat, sposób wystąpienia lub zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają prowadzeniu sesji, przewodniczący obrad przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos.

5. Fakty wymienione w ust. 3 i 4 odnotowuje się w protokole sesji.

6. Postanowienia ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady, zaproszonych na sesję.

7. Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali obrad osobom spoza rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.

§ 50

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam (podaje kolejny numer) sesję Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 51

Warunki techniczne i organizacyjne niezbędne dla prawidłowej pracy rady na sesji zwłaszcza miejsca obrad, bezpieczeństwa radnych i innych uczestników sesji a także porządku przed i po jej zakończeniu zapewnia burmistrz w oparciu o przepisy porządkowe i niniejszy statut.

5. Uchwały rady

§ 52

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

2. Uchwały rady są odrębnymi dokumentami, za wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które muszą być odnotowane w protokole.

§ 53

1. Z inicjatywą podjęcia przez radę uchwały może występować:

1) przewodniczący,

2) komisje,

3) co najmniej pięciu radnych,

4) zarząd,

5) klub.

2. Z wnioskiem o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w sprawach należących do właściwości rady mogą wystąpić do organów wymienionych w ust. 1, partie, stronnictwa i ugrupowania polityczne organizacje społeczne, zawodowe, spółdzielcze, grupy mieszkańców oraz rady sołeckie i zarządy osiedli działające na terenie gminy.

3. Prace związane z wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej koordynuje przewodniczący wspólnie z zarządem, podejmując w tym celu działania niezbędne do prawidłowego przygotowania projektu, a zwłaszcza zapewniając zaopiniowanie go przez właściwą stałą komisję oraz przedstawienie radzie na sesji.

4. Nie przyjęcie wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej należy uzasadnić, informując o tym organizację, która wniosek złożyła.

§ 54

1. Uchwała rady powinna zawierać:

1) kolejny numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) określenie zadań i w miarę możliwości środki ich realizacji,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, a także organów sprawujących nadzór nad jej realizacją,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania,

6) postanowienie dotyczące stopnia obowiązywania poprzedniej uchwały w tym zakresie,

7) uzasadnienie dotyczące głównie uchwał problemowych.

2. Uchwały rady:

1) numeruje się uwzględniając: numer sesji, kolejny numer uchwały i rok podjęcia,

2) podpisuje przewodniczący lub jego zastępca, który przewodniczy obradom,

3) oryginały ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołem sesji, jako jego załączniki – Biuro Rady Miejskiej,

4) przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji,

5) przekazuje się zainteresowanym radnym.

6. Tryb głosowania

§ 55

1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swego składu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 56

Głosowanie tajne przeprowadza się w sprawach:

1) wyboru i odwołania przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego rady,

2) wyboru i odwołania burmistrza, zastępcy burmistrza oraz pozostałych członków zarządu,

3) w innych sprawach gdy to wynika z obowiązujących przepisów prawnych.

§ 57

1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

2. Wyniki głosowania ogłasza bezzwłocznie przewodniczący obrad lub przewodniczący komisji skrutacyjnej.

§ 58

1. Większość zwykła – jest to większość głosów ważnie oddana za wnioskiem lub kandydatem, mniejsza od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się, lecz większa od liczby głosów przeciw.

2. Większość względna – jest to największa liczba głosów oddanych na jeden z wniosków lub jednego z kandydatów, która jest jednak mniejsza od sumy głosów oddanych na pozostałe wnioski lub kandydatów.

3. Większość bezwzględna – jest to liczba głosów “za” przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

4. Większość kwalifikowana – jest to liczba głosów większa od połowy ogólnej liczby głosujących, określana stosunkiem oddanych głosów do liczby biorących udział w głosowaniu.

5. Większość ustawowego składu rady – jest to liczba głosów “za” przewyższająca o jeden głos 50% tego składu rady.

§ 59

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddane zostały “za”, “przeciwko” oraz “wstrzymujące się”.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo ustalony sposób i na kartkach ustalonych dla danego głosowania.

3. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy zastępcy (zastępców).

4. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacyjna.

5. Na wniosek radnego rada może przeprowadzić głosowanie imienne.

6. Suma głosów w głosowaniu winna równać się obecnym na sesji radnym.

7. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole sesji, a w głosowaniu tajnym protokół komisji skrutacyjnej dołącza się do uchwały stanowiącej przedmiot głosowania.

§ 60

1. Uchwały w terminie 7 dni od daty ich podjęcia burmistrz przekazuje wojewodzie.

2. Uchwały budżetowe oraz uchwały o udzieleniu lub o nie- udzieleniu zarządowi absolutorium przedkłada się regionalnej izbie obrachunkowej w terminie określonym w ust. 1.

7. Dokumentacja obrad

§ 61

1. Z każdej sesji pracownik Biura Rady Miejskiej sporządza protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych i zaproszonych osób spoza rady, podjęte uchwały oraz inne dokumenty związane z przedmiotem obrad.

3. Zapis magnetyczny przebiegu sesji przechowuje się przez okres 6-ciu miesięcy.

§ 62

Między sesjami protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.

Na każdej następnej sesji radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu o których uwzględnieniu rozstrzyga rada.

§ 63

1. Odpis protokołu powinien być najpóźniej w ciągu 14-tu dni od odbycia sesji przekazany zarządowi.

2. Wyciągi z protokołu zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia z nich notatek i odpisów z wyłączeniem części objętej tajnością.

4. Protokoły z obrad przechowuje Biuro Rady Miejskiej oraz sekretarz gminy.

C z ę ś ć III

Organy wykonawcze i zarządzające gminy

§ 64

1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd.

1) Zarząd stanowią: burmistrz, zastępca burmistrza oraz pięciu członków.

2) Burmistrz jest przewodniczącym zarządu.

3) Zarząd jest wybierany na okres kadencji rady.

2. Rada wybiera na wniosek burmistrza spośród radnych lub spoza składu rady zastępcę burmistrza, oraz członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

3. Rada wybiera zarząd w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

4. Funkcji członka zarządu nie można łączyć z funkcją przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, członkiem komisji rewizyjnej oraz zatrudnieniem w administracji rządowej.

5. Członkami zarządu spoza rady nie mogą być również kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej.

§ 65

1. Uchwała rady w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba, że po zakończeniu roku budżetowego zarząd został odwołany z innej przyczyny.

2. Rada może odwołać zarząd, z wyjątkiem burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady zaopiniowany wcześniej przez właściwą komisję wskazaną przez radę oraz komisję rewizyjną.

3. Sprawa odwołania zarządu będzie mogła być rozpoznana na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

4. Odwołanie burmistrza w trybie art. 28d ustawy jest równoznaczna z odwołaniem pozostałych członków zarządu.

5. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

6. W razie odwołania zarządu z przyczyn o których mowa w ust. 1, 2 i 4 rada wybiera w ciągu jednego miesiąca nowy zarząd na zasadach określonych w art. 28 ustawy.

7. Do czasu wyboru nowego zarządu obowiązki zarządu wykonuje dotychczasowy zarząd.

8. Jeżeli wniosek o odwołanie zarządu nie uzyskał wymaganej większości głosów kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania z zachowaniem trybu przewidzianego w ust. 2.

§ 66

Do zadań zarządu należy:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał rady,

3) ustalanie planu wykonania budżetu, informowania mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,

4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

5) ogłaszanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,

6) wykonywanie budżetu,

7) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem a zwłaszcza:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez radę na dany rok budżetowy,

c) nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej – na podstawie zasad określonych przez radę.

8) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez radę,

9) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych nie uwzględnionych w budżecie,

10) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalanie ugody w sprawach prywatnoprawnych,

11) podejmowanie uchwał o zaskarżaniu rozstrzygnięć organu nadzoru dotyczących spraw gminy a także stanowiska zajętego w trybie art. 39 ustawy,

12) powoływanie komisji do przeprowadzania przetargów,

13) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

14) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

15) określenie zakresu w jakim burmistrz może powierzyć sekretarzowi gminy prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu,

16) wykonywanie zadań zleconych określonych odrębnymi przepisami,

17) przedkładanie radzie do uchwalenia propozycji wynagrodzenia burmistrza (podwyżki płac i inne składniki wynagrodzenia),

18) zawieszenie w czynnościach organów jednostek pomocniczych i przedstawienie sprawy radzie do rozstrzygnięcia na najbliższej sesji.

§ 67

1. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy.

2. Czynności podjęte w trybie o którym mowa w ust. 1 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

§ 68

Spośród członków zarządu, burmistrz i zastępca burmistrza są zatrudnieni na podstawie stosunku pracy. Pozostali członkowie zarządu pełnią swą funkcję społecznie.

§ 69

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu majątkiem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik) z zastrzeżeniem przepisów ust. 2, 3 i 4.

2. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności, zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnowania radę i regionalną izbę obrachunkową.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadający osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

§ 70

1. Posiedzenia zarządu przygotowuje przewodniczący zarządu ustalając projekt porządku posiedzenia, miejsce, dzień i godzinę posiedzenia.

2. Prawo wnoszenia spraw do posiedzenia przysługuje:

1) członkom zarządu,

2) przewodniczącym komisji w sprawach będących w kompetencji komisji,

3) radzie i jej przewodniczącemu w okresie między sesjami.

3. O zwołaniu posiedzenia powiadamia się członków zarządu i inne osoby zaproszone podając tematy, termin i miejsce posiedzenia.

4. W sprawach nie cierpiących zwłoki, przewodniczący zarządu może zwołać posiedzenie telefonicznie.

5. O zwołaniu posiedzenia powiadamia się członków zarządu i zaproszone osoby najpóźniej na dwa dni przed ustalonym terminem.

6. Przewodniczący zarządu podaje informację o terminie i przedmiocie posiedzenia zarządu co najmniej na jeden dzień przed posiedzeniem przez stosowne ogłoszenie wywieszone w budynku UMiG i Biurze Rady Miejskiej.

§ 71

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez burmistrza w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie nieobecności burmistrza, zastępca burmistrza.

3. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i protokolant.

4. Do protokołu dołącza się listę obecności członków zarządu i zaproszonych osób oraz podjęte uchwały i inne załączniki.

5. Protokoły z posiedzenia zarządu składane są w terminie 7 dni w Biurze Rady Miejskiej.

§ 72

1. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu zarządu.

2. Uchwały zarządu podpisuje burmistrz jako przewodniczący zarządu zaś w przypadkach jeżeli przepis prawny tak stanowi – uchwały podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie zarządu.

§ 73

1. W posiedzeniach zarządu biorą udział bez prawa głosowania sekretarz gminy i skarbnik gminy.

2. Przewodniczący zarządu może zaprosić na posiedzenie także inne osoby.

3. W obradach zarządu może brać udział przewodniczący oraz przewodniczący komisji rewizyjnej bez prawa głosowania.

§ 74

1. Na wniosek członka zarządu na każdym posiedzeniu sekretarz gminy a w razie jego nieobecności inny upoważniony pracownik, zdaje sprawozdanie z wykonywania uchwał zarządu.

2. Członkowie zarządu w okresie pomiędzy posiedzeniami zapoznają się z protokołem obrad i przyjmują go na następnym posiedzeniu.

3. Na wniosek członka zarządu, na posiedzeniu zarządu odczytuje się protokół z poprzedniego posiedzenia i wnosi poprawki do protokołu wnoszone przez osoby zainteresowane.

4. Przewodniczący zarządu zapoznaje zarząd z bieżącymi wnioskami komisji i zarząd w ciągu 14 dni ustosunkowuje się do nich na piśmie.

§ 75

1. Członek zarządu wstrzyma się od udziału w rozstrzyganiu spraw w razie sprzeczności interesów gminy z jego osobistym interesem.

2. Zarząd wyłączy członka od rozstrzygania sprawy w wypadku, gdy między członkiem zarządu a osobą, której sprawa dotyczy zachodzi stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do bezstronności członka zarządu.

§ 76

1. Między posiedzeniami zarządu protokół wykłada się do wglądu u sekretarza gminy.

2. Każdy radny ma prawo wglądu do protokołu, robienia z niego notatek i odpisów z wyłączeniem informacji objętych ustawą o ochronie danych osobowych.

§ 77

Do zadań burmistrza należy między innymi:

1) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

2) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

3) organizowanie pracy zarządu,

4) ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania,

5) kierowanie pracą Urzędu Miasta i Gminy,

6) wydawanie sekretarzowi gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy,

7) ustalanie wynagrodzenia i nagród oraz stosowanie kar dla zastępcy burmistrza, skarbnika gminy, sekretarza gminy i kierownika USC,

8) zapewnienie obsługi administracyjnej komisji dyscyplinarnych,

9) zgłaszanie radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska zastępcy burmistrza, członków zarządu, sekretarza gminy, skarbnika gminy i kierownika USC,

10) współdziałanie z organami jednostek pomocniczych,

11) podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego.

Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych (art. 41 ust. 2 ustawy)

12) przedstawianie do zatwierdzenia, na niezwłocznie zwołanym w tym celu posiedzeniu zarządu, czynności o których mowa w pkt 11; w przypadku odmowy zatwierdzenia burmistrz cofnie decyzję, jeżeli nie została wykonana lub nie uprawomocniła się, jeżeli natomiast decyzja została wykonana lub uprawomocniła się, a dotyczy finansowej czy gospodarczej działalności gminy, burmistrz przesyła niezwłocznie sprawę do komisji rewizyjnej.

§ 78

1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Miasta i Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Burmistrz wykonuje następujące uprawnienia wobec pracowników samorządowych:

1) zawiera i rozwiązuje umowy o pracę,

2) dokonuje mianowania,

3) zleca pracownikom czasowe wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania, przenosi czasowo do pracy w innej miejscowości a w razie utraty zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku przenosi na inne stanowisko,

4) rozpatruje odwołania od nałożonych kar porządkowych w postaci upomnienia,

5) wyznacza rzecznika dyscyplinarnego w sprawach dyscyplinarnych,

6) może zawiesić pracownika samorządowego mianowanego w pełnieniu obowiązków pracowniczych na czas nie przekraczający 3 miesięcy, jeżeli przeciw pracownikowi wszczęto postępowanie dyscyplinarne.

§ 79

Na podstawie mianowania może być nawiązany stosunek pracy z następującymi pracownikami Urzędu Miasta i Gminy:

1. Kierownikami wydziałów.

2. Zastępcami kierowników wydziałów.

3. Radcami prawnymi.

4. W uzasadnionych przypadkach także z inspektorami.

§ 80

Burmistrz wykonuje inne czynności zastrzeżone dla niego w ustawach i przepisach szczególnych.

§ 81

Szczegółowy zakres zadań burmistrza określa regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej.

§ 82

Zadania określone w § 78 i 79 dla burmistrza wykonuje w razie jego nieobecności zastępca burmistrza.

§ 83

1. Zadania zastępcy burmistrza określone są w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy.

2. Zastępca burmistrza wykonuje również zadania powierzone mu przez burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

§ 84

Szczegółowy zakres zadań skarbnika gminy i sekretarza gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy.

C z ę ś ć IV

1. Jednostki pomocnicze

§ 85

1. Jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa i osiedla.

2. Jednostki o których mowa w ust. 1 tworzy rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Projekt podziału obszaru gminy na jednostki pomocnicze przedstawia rada do publicznej konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym terenie.

Okres konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie. Po upływie tego okresu, skorygowany projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony radzie do zatwierdzenia.

4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej rady lub na wniosek właściwych rad sołeckich i rad osiedli lub grupy mieszkańców.

5. Konsultacje, o których mowa w ust. 3, są nadzorowane przez zarząd.

Szczegółowe zasady przeprowadzania konsultacji określa odrębna uchwała rady.

6. Granice jednostki pomocniczej, jej ustrój, a także zakres działania i zasady finansowania określa statut sołectwa i osiedla, nadany przez radę.

§ 86

1. Mieszkańcy sołectwa (osiedla) podejmują decyzje poprzez głosowanie powszechne na zebraniach wiejskich (osiedlowych) lub za pośrednictwem organów sołectwa (osiedla).

2. Organem uchwałodawczym w sołectwie (osiedlu) jest zebranie wiejskie (ogólne zebranie mieszkańców).

3. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys, a jego organem wspomagającym jest rada sołecka.

4. Organem wykonawczym w osiedlu jest zarząd osiedla .

5. Wybory do organów sołectwa (osiedla) zarządza rada, a organizuje zarząd.

§ 87

1. Rada sołecka (zarząd osiedla) reprezentuje jego mieszkańców wobec organów i jednostek organizacyjnych gminy.

2. Rada sołecka (zarząd osiedla) realizuje swoje zadania, współpracując z organami samorządu gminy oraz instytucjami i organizacjami działającymi na terenie sołectwa (osiedla).

§ 88

1. Sołectwo (osiedle) nie posiada własnego budżetu.

2. Sołectwo (osiedle) prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy na zasadach określonych w statucie sołectwa (osiedla).

3. Sołectwo (osiedle) zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodem z tego źródła za pośrednictwem budżetu gminy.

4. Zakres przedmiotowy mienia o którym mowa w ust. 3 określają statuty sołectw (osiedli).

5. Zakres czynności prawnych wykonywanych przez sołectwa (osiedla) w stosunku do przekazanego im mienia określają granice zwykłego zarządu.

Uprawnienia przekraczające te granice przysługują organom gminy po zasięgnięciu opinii organów sołectw (osiedli).

6. W budżecie gminy nie wyodrębnia się środków do dyspozycji sołectw (osiedli). Potrzeby sołectw zaspokaja się przez zabezpieczenie środków na ich realizację w poszczególnych działach budżetu.

7. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego radzie sołeckiej (osiedla) pełnomocnictwa do zarządzania mieniem przekazanym, składają członek rady sołeckiej (zarządu osiedla), wskazany uchwałą rady sołeckiej (zarządu osiedla) oraz jeden z członków zarządu miasta i gminy.

8. Rada może upoważnić radę sołecką i zarząd osiedla do wykonywania niektórych czynności z zakresu administracji publicznej, gwarantując odpowiednie do zakresu zadania środki finansowe.

§ 89

1. Nadzór nad działalnością sołectwa (osiedla) sprawuje rada, zarząd oraz burmistrz.

2. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania sołectwa (osiedla) oraz mogą, poprzez swoich przedstawicieli, uczestniczyć w posiedzeniach organów wykonawczych sołectwa (osiedla) i w zebraniach mieszkańców.

3. Rada sołecka (osiedla) zobowiązana jest do przedłożenia przewodniczącemu zarządu uchwał rady sołeckiej (zarządu osiedla) w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

4. Uchwała sołectwa (osiedla) sprzeczna z prawem jest nieważna.

5. O nieważności uchwały w części lub w całości orzeka zarząd miasta i gminy i zawiadamia radę na najbliższym posiedzeniu.

6. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie prawne.

7. Od decyzji zarządu przysługuje radzie sołeckiej (osiedla) odwołanie do rady.

8. W przypadku nie rokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań sołectwa (osiedla) zarząd może – za zgodą rady wyrażonej w formie odrębnej uchwały – zawiesić radę sołecką (zarząd osiedla) i ustanowić zarządcę sołectwa (osiedla). Zarządca przejmuje wykonanie zadań i kompetencji zawieszonych organów.

9. Jeżeli powtarzającego się naruszenia prawa dopuszcza się rada sołecka (zarząd osiedla), zarząd wzywa zebranie ogólne (ogólne zebranie mieszkańców) do zastosowania niezbędnych środków, a jeżeli wezwanie nie odnosi skutków, występuje do rady o rozwiązanie rady sołeckiej (zarządu osiedla).

10. W razie powtarzającego się naruszenia prawa, rada sołecka (osiedla) może zostać rozwiązana w drodze uchwały rady. Rozwiązanie rady sołeckiej (osiedla) jest równoznaczne z odwołaniem sołtysa (przewodniczącego zarządu osiedla). Do czasu wyboru nowej rady sołeckiej (zarządu osiedla) zarząd wyznacza osobę, która pełni funkcję rozwiązanej rady sołeckiej (zarządu osiedla) nie dłużej jednak niż do końca ich kadencji.

11. Zarząd czuwa, aby mienie komunalne przekazane sołectwu (osiedlu) nie było narażone na szkody i uszczuplenie oraz aby dochody sołectwa (osiedla) i świadczenia pobierane na jego korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami i statutem sołectwa (osiedla).

§ 90

W przypadku powstania sporu między sołectwami (osiedlami) oraz sołectwami (osiedlami) i administracją samorządową, rozstrzygnięcie podejmuje zarząd po uprzednim przeprowadzeniu mediacji.

§ 91

1. W gminie tworzy się następujące sołectwa:

1) Długopole Dolne,

2) Długopole Zdrój,

3) Gorzanów,

4) Idzików,

5) Kamienna,

6) Lasówka,

7) Marianówka,

8) Mielnik,

9) Międzygórze,

10) Mostowice,

11) Nowa Bystrzyca,

12) Nowa Łomnica,

13) Nowy Waliszów,

14) Piotrowice,

15) Pławnica,

16) Ponikwa,

17) Poręba,

18) Spalona,

19) Stara Bystrzyca,

20) Stara Łomnica,

21) Stary Waliszów,

22) Starkówek,

23) Szklarka,

24) Topolice,

25) Wilkanów,

26) Wójtowice,

27) Wyszki,

28) Zabłocie,

29) Zalesie,

30) Bystrzyca Kłodzka.

2. W mieście tworzy się 2 osiedla.

§ 92

Granice sołectw i osiedli oraz ich ustrój a także zakres działania i zasady finansowania określają odrębne statuty.

C z ę ś ć V

Jednostki organizacyjne

§ 93

1. Jednostki organizacyjne gminy funkcjonują i są powoływane w celu zaspakajania potrzeb wspólnoty samorządowej .

2. Tworzenie, reorganizacja, likwidacja i wyposażenie w majątek tych jednostek następuje w granicach prawa, na podstawie uchwał rady.

3. Szczegółowe uregulowania dotyczące jednostek organizacyjnych określają odpowiednie ustawy oraz statuty.

§ 94

W gminie funkcjonują następujące jednostki organizacyjne:

1) Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Bystrzycy Kłodzkiej,

2) Bystrzyckie Centrum Kultury Fizycznej w Bystrzycy Kłodzkiej,

3) Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej,

4) Muzeum Filumenistyczne w Bystrzycy Kłodzkiej,

5) Ośrodek Pomocy Społecznej w Bystrzycy Kłodzkiej,

6) Zarząd Budynków Komunalnych w Bystrzycy Kłodzkiej,

7) Zakład Usług Komunalnych w Bystrzycy Kłodzkiej,

8) Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Bystrzycy Kłodzkiej,

9) Jednostka Administracji Oświatowej w Bystrzycy Kłodzkiej,

10) Gimnazjum Nr 1 w Bystrzycy Kłodzkiej,

11) Gimnazjum Nr 2 w Wilkanowie,

12) Przedszkole Nr 1 w Bystrzycy Kłodzkiej,

13) Przedszkole Nr 2 w Bystrzycy Kłodzkiej,

14) Szkoła Podstawowa Nr 1 w Bystrzycy Kłodzkiej,

15) Szkoła Podstawowa Nr 2 w Bystrzycy Kłodzkiej,

16) Szkoła Podstawowa w Długopolu Dolnym,

17) Szkoła Podstawowa w Gorzanowie,

18) Szkoła Podstawowa w Pławnicy,

19) Szkoła Podstawowa w Starej Łomnicy,

20) Szkoła Podstawowa w Starym Waliszowie,

21) Szkoła Podstawowa w Wilkanowie,

22) Szkoła Podstawowa w Wilkanowie Szkoła Filialna w Międzygórzu.

C z ę ś ć VI

Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

§ 95

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

2. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów komunalnych.

3. Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda zarządu.

§ 96

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3. Projekt budżetu przygotowuje zarząd.

4. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, zarząd przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

5. Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.

6. Zarząd ma prawo do dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie i granicach określonych przepisami prawa z wyjątkiem przeniesień między działami.

C z ę ś ć VII

Pracownicy samorządowi

§ 97

1. Burmistrz i jego zastępca są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.

Rada w formie uchwały określa wynagrodzenie burmistrza.

2. Przewodniczący pełni funkcje kierownika zakładu pracy przewidziane w kodeksie pracy w stosunku do burmistrza.

3. Nawiązanie stosunku pracy z osobami wymienionymi w ust. 1, następuje z chwilą wyboru przez radę.

§ 98

1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników zatrudnionych w Urzędzie Miasta i Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

2. Burmistrz wykonuje czynności zmieniające stosunek pracy pracowników o których mowa w ust. 1 przewidziane w obowiązujących przepisach prawa.

§ 99

Burmistrz wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec osób powołanych na stanowisko sekretarza gminy, skarbnika gminy i kierownika USC.

§ 100

Statut podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

 

 

Załącznik nr 1 do statutu Gminy Bystrzyca Kłodzka

 

Załącznik nr 2 do statutu Gminy Bystrzyca Kłodzka