Poz. 265

UCHWAŁA NR XVIII/126/2000

RADY MIEJSKIEJ W BOLKOWIE

z dnia 18 lutego 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu gminy Bolków

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 i art. 40, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Bolkowie uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się statut Gminy Bolków w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały:

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Bolków.

§ 3

1. Tracą moc następujące uchwały:

- Uchwała Nr 16/97/11/96 Rady Gminy i Miasta w Bolkowie z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy i Miasta Bolków,

- Uchwała Nr IV/15/98 Rady Miejskiej w Bolkowie z dnia 30 listopada 1998 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy i Miasta Bolków,

- Uchwała Nr V/19/98 Rady Miejskiej w Bolkowie z dnia 10 grudnia 1998 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy i Miasta Bolków.

2. Jednostki organizacyjne gminy otrzymują nazwy w brzmieniu jak w załączniku nr 6 do statutu.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta w Bolkowie.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIEJSKIEJ

HENRYK BACZMAŃSKI

Załącznik do Uchwały Nr XVIII/126/2000 Rady Miejskiej w Bolkowie z dnia 18 lutego 2000 r.

STATUT

GMINY BOLKÓW

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Gmina Bolków zwana dalej gminą jest wspólnotą samorządową, którą z mocy prawa tworzą jej mieszkańcy.
  2. Siedzibą organów gminy jest miasto Bolków.
  3. Granice administracyjne gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 2

  1. Ustala się herb, flagę i gminne insygnia władzy przewodniczącego rady i burmistrza - jak w załącznikach:
  2. nr 2 - herb gminy Bolków,

    nr 3 - flaga gminy,

    nr 4 - insygnia władzy przewodniczącego rady,

    nr 5 - insygnia władzy burmistrza gminy i miasta.

  3. Zasady używania herbu, flagi i insygniów władz samorządowych przez organy gminy ustala regulamin stanowiący załącznik nr 7.
  4. Herb i flaga są znakami prawnie chronionymi.

§ 3

  1. Gmina posiada osobowość prawną.
  2. Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
  3. Gminie przysługują prawa własności i inne prawa majątkowe stanowiące jej mienie komunalne.
  4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 4

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

- gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy i miasta Bolków,

- radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Bolkowie,

- zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Miejski w Bolkowie,

- przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Bolkowie,

- burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Bolkowa oraz Przewodniczącego Zarządu Miejskiego w Bolkowie,

- radnych - należy przez to rozumieć radnych Rady Miejskiej w Bolkowie,

- urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Bolkowie,

- komisjach - należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Bolkowie.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 5

  1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone ustawowo na rzecz innych podmiotów.
  2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1 należy do gminy.

§ 6

1. Zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjów, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki medycznej, socjalnej i prawnej.

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

§ 7

1. Gmina wykonuje również nałożone przez ustawy zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania przyjęte w drodze porozumień od jednostek samorządu powiatu i województwa.

2. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1.

§ 8

1. W celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr 6.

2. Gmina oraz inne gminne osoby prawne mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 9

  1. Gmina w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych może tworzyć związki z innymi gminami oraz zawierać porozumienia międzygminne.
  2. W celu współpracy na rzecz rozwoju samorządu gminnego oraz obrony wspólnych interesów, gmina może przystępować do stowarzyszeń.
  3. W sprawach o których mowa w ust. 1 i 2 rada wypowiada się w formie uchwały.

§ 10

Władzę gminy stanowią:

  1. Rada Miejska - jako organ stanowiący i kontrolny,
  2. Zarząd Miejski - jako organ wykonawczy.

R o z d z i a ł III

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 11

Rada gminy nosi nazwę Rady Miejskiej. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, z zastrzeżeniem § 40 statutu.

§ 12

Kadencja rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru.

§ 13

Rada składa się z 22 radnych, wybranych przez mieszkańców gminy.

§ 14

  1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

"Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszcząc się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy".

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty najmłodszy radny wywołuje kolejno radnych, którzy powstają i wypowiadają słowo "ślubuję".

3. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 15

  1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
  2. Do wyłącznej właściwości rady należą:

1) uchwalanie i zmiana statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie na wniosek przewodniczącego zarządu sekretarza i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu,

4) uchwalanie budżetu gminy,

5) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie- udzielenia absolutorium z tego tytułu,

6) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) uchwalanie programów gospodarczych,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatku i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych,

b) określanie zasad wydzierżawiania lub najmu nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy nie stanowią inaczej,

c) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

d) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

e) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku bieżącym,

f) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczających granicę ustalaną corocznie przez radę,

g) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

h) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

i) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

j) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

11) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, insygniów władz samorządowych, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) nadawanie odznaczeń "Zasłużony dla Gminy Bolków",

17) stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 16

  1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady, jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
  2. Pracę rady organizuje przewodniczący i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
  3. Funkcji, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady nie można łączyć z funkcją członka zarządu i komisji rewizyjnej.

§ 17

  1. Rada obraduje na sesjach zwołanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Na wniosek zarządu lub co najmniej Ľ ustawowego składu rady, przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 18

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: burmistrz, zarząd, komisje rady, kluby radnych, radni w liczbie co najmniej pięciu.

§ 19

  1. Rada powołuje stałe i doraźne komisje do wykonywania swoich zadań, ustalając ich skład osobowy i określając przedmiot działania.
  2. W skład komisji z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.
  3. W obradach komisji może uczestniczyć radny nie będący jej członkiem, jednak bez prawa głosowania.
  4. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan pracy do zatwierdzenia oraz składają okresowe sprawozdania z dzia-łalności, nie rzadziej niż raz na półrocze.
  5. Komisje odbywają posiedzenia zwoływane przez przewodniczącego komisji zgodnie z zatwierdzonym planem pracy.
  6. Przewodniczącego komisji wybiera rada spośród radnych.
  7. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja na pierwszym posiedzeniu.

§ 20

  1. Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez radę, zarząd, inne komisje i przedkładanych przez kluby radnych,

2) zajmowanie stanowiska w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności rady, zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie kompetencji komisji,

3) w uzasadnionych przypadkach komisja może wnosić do rady o zlecenie zarządowi przygotowania i przedstawienia ekspertyz w danej sprawie.

§ 21

  1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) budżetu, finansów i planowania,

2) rolnictwa,

3) przedsiębiorczości i inicjatyw gospodarczych,

4) zdrowia i spraw społecznych,

5) oświaty, kultury, sportu i turystyki,

6) ochrony środowiska, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,

7) bezpieczeństwa, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

8) rewizyjną.

2. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik nr 8 do statutu.

§ 22

  1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami i ich organizacjami, przyjmując zgłaszane postulaty i sprawy oraz przedstawia je na piśmie organom gminy do rozpatrzenia.
  2. Radny obowiązany jest brać udział w pracach rady i jej organów innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany przez radę.

§ 23

  1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.
  2. Przepis ustępu 1 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
  3. Przepis ustępu 1 nie dotyczy radnych wybranych do zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązany jest na podstawie wyboru.
  4. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2 jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
  5. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

§ 24

  1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
  2. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organu gminy.
  3. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych odrębną uchwałą rady.
  4. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady.

§ 25

  1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, zwane dalej klubami.
  2. Klub jest dobrowolnym zrzeszeniem radnych, związanym z wypracowaniem wspólnych stanowisk, poglądów, opinii i decyzji dotyczących działalności na forum rady i jej komisji.
  3. Organizację klubu określa regulamin.
  4. Klub tworzą radni w liczbie nie mniejszej niż 3 osoby.
  5. Fakt powołania klubu podaje się do wiadomości rady.

§ 26

Pozostałe postanowienia dotyczące organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy rady i jej komisji zawiera "Regulamin Pracy Rady Miejskiej", stanowiący załącznik nr 9 do statutu.

R o z d z i a ł IV

Organizacja i tryb pracy Zarządu Miejskiego

§ 27

  1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd. Zarząd stanowią: burmistrz, z-ca burmistrza i trzech członków.
  2. Przewodniczącym zarządu jest burmistrz wybierany przez Radę bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
  3. Zastępca i pozostali członkowie zarządu wybierani są spośród radnych lub spoza składu rady na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
  4. Członkostwa zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 28

  1. W razie odwołania zarządu, rada powołuje w ciągu jednego miesiąca nowy zarząd. Do czasu wyboru nowego zarządu obowiązki zarządu wykonuje zarząd dotychczasowy.
  2. Po upływie kadencji rady zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.

§ 29

  1. Zarząd wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
  2. Do zadań zarządu należy w szczególności:
  3. 1) przygotowanie projektów uchwał rady,

    2) określenie sposobu wykonania uchwał rady,

    3) wykonywanie budżetu,

    4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

    5) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalenie warunków ugody,

    6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

    7) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictwa do działania jednoosobowo oraz zgody na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

    8) określenie zakresu, w jakim burmistrz może powierzyć sekretarzowi gminy prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu.

  4. W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie.
  5. Tryb pracy zarządu określa "Regulamin Pracy Zarządu Miejskiego", stanowiący załącznik nr 10 do statutu.

§ 30

Do zadań burmistrza należy w szczególności:

  1. organizowanie pracy zarządu,
  2. kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
  3. reprezentowanie gminy na zewnątrz,
  4. przedkładanie organom nadzorczym uchwał rady zgodnie z art. 90 ustawy o samorządzie gminnym,
  5. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem § 29 pkt 2 ppkt 6.

§ 31

  1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd,
  2. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanej z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
  3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 32

  1. W pracach zarządu uczestniczą bez prawa głosowania sekretarz i skarbnik gminy.
  2. W pracach zarządu mogą uczestniczyć inne osoby na zasadach określonych w regulaminie pracy zarządu.

§ 33

  1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
  2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa "Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy", uchwalony na wniosek zarządu przez radę.
  3. Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

§ 34

  1. Stosunek pracy z pracownikami samorządowymi nawiązywany jest:
  2. 1) na podstawie wyboru - z burmistrzem i zastępcą burmistrza,

    2) na podstawie powołania - z sekretarzem i skarbnikiem gminy,

    3) na podstawie umowy o pracę - z pozostałymi pracownikami.

  3. Stosunek pracy z wyboru i powołania nawiązywany jest na podstawie uchwał rady.
  4. Właściwy do określenia treści stosunku pracy burmistrza (wynagrodzenie itp.) jest przewodniczący rady, zaś z zastępcą burmistrza, sekretarzem, skarbnikiem i pozostałymi pracownikami - przewodniczący zarządu.

§ 35

1. Członkowie zarządu z wyłączeniem burmistrza i zastępcy pełnią swoje funkcje społecznie.

2. Członkom Zarządu, o których mowa w pkt 1 przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych odrębną uchwałą rady.

§ 36

  1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje burmistrz. W przypadkach przewidzianych w ustawach decyzje wydaje zarząd.
  2. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1.

R o z d z i a ł V

Przepisy gminne

§ 37

  1. Na podstawie ustawowych upoważnień gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych dalej przepisami gminnymi.
  2. Organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:
  3. 1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

    2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

    3) zasad zarządu mieniem gminnym,

    4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

  4. W zakresie nie uregulowanym ustawowo lub przepisami powszechnie obowiązującymi rada może wydać przepisy porządkowe, jeśli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
  5. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3 mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 38

  1. Przepisy gminne ustanawia rada w formie uchwały.
  2. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie zarządzenia.
  3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.
  4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
  5. Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych na tablicach ogłoszeń, a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.
  6. Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.
  7. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

R o z d z i a ł VI

Referendum, konsultacje i opinie

§ 39

Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym - w referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

§ 40

Do wyłącznej właściwości referendum należy rozstrzyganie w sprawach:

  1. samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,
  2. odwołanie rady przed upływem kadencji.

§ 41

  1. W sprawach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji.
  2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy.

§ 42

Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

R o z d z i a ł VII

Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

§ 43

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 44

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§ 45

  1. Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.
  2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 46

  1. Najpóźniej do 15 listopada zarząd przedstawia radzie projekt budżetu na kolejny rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego przesyłając jednocześnie projekt do regionalnej izby obrachunkowej w celu zaopiniowania.
  2. Budżet uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uchwalenie budżetu może nastąpić w późniejszym terminie, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
  4. Do czasu uchwalenia budżetu podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie.
  5. Szczegółową procedurę uchwalania budżetu określa rada odrębną uchwałą.

§ 47

  1. Dochodami gminy są:
  2. 1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

    2) dochody z majątku gminy,

    3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

  3. Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 48

  1. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
  2. Uchwały, o których mowa w ust. 1 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu.

§ 49

Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

§ 50

  1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.
  2. Obsługę budżetu gminnego prowadzi bank (lub banki) wskazany uchwałą rady wyłoniony w trybie określonym przepisami o finansach publicznych.
  3. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
  4. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§ 51

  1. Najpóźniej do 31 marca każdego roku zarząd przedkłada radzie sprawozdanie z działalności finansowej i wykonania budżetu, zwane dalej sprawozdaniem.
  2. Najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku rada rozpatruje sprawozdanie zarządu.
  3. Sprawozdanie opiniuje komisja rewizyjna, która stawia radzie wniosek o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi.
  4. Rada po rozpatrzeniu sprawozdania przez komisję rewizyjną i zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej podejmuje na wniosek komisji rewizyjnej uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia szczegółowe dotyczące jednostek

pomocniczych

§ 52

  1. W gminie funkcjonują następujące jednostki pomocnicze:
  2. 1) sołectwa:

    a) Gorzanowice,

    b) Grudno,

    c) Jastrowiec,

    d) Kaczorów,

    e) Lipa,

    f) Mysłów,

    g) Nowe Rochowice,

    h) Płonina,

    i) Półwsie,

    j) Sady Dolne,

    k) Sady Górne,

    l) Stare Rochowice,

    m) Świny,

    n) Wierzchosławice,

    o) Wierzchosławiczki,

    p) Wolbromek,

    2) miasto Bolków.

  3. Jednostkę pomocniczą tworzy rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
  4. Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom gminy zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu jednostki pomocniczej wyłożonego przez okres 30 dni w siedzibie zarządu.
  5. Organem uchwałodawczym jest:
  6. a) w sołectwie - zebranie wiejskie,

    b) w mieście - zebranie mieszkańców.

  7. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys, a organem wykonawczym samorządu miasta jest przewodniczący samorządu.

§ 53

  1. Sołtysi i przewodniczący samorządu uczestniczą w pracach rady.
  2. Sołtysi i przewodniczący samorządu miasta mogą uczestniczyć w sesjach rady bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Za pracę w organach rady sołtysi i przewodniczący samorządu otrzymują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych w odrębnej uchwale rady.

§ 54

  1. Uprawnienia jednostek pomocniczych do prowadzenia własnej gospodarki finansowej mieszczą się w ramach budżetu gminy.

2. Uchwała budżetowa rady określa w formie załącznika wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów dla poszczególnych sołectw i samorządu miasta do ich dyspozycji.

§ 55

  1. Nadzór nad działalnością organów sołectw i samorządu miasta sprawuje rada oraz zarząd.
  2. Rada nadzoruje działalność sołectwa i samorządu miasta przy pomocy własnych komisji, przy czym przynajmniej raz na 3 lata dokonuje rewizji gospodarki finansowej sołectwa i samorządu miasta.
  3. Zarząd ma prawo wglądu do dokumentów sołectw i samorządu miasta, wstępu do ich pomieszczeń i budynków.
  4. Wszelkie dochody z tytułu sprawowania zarządu mieniem komunalnym stanowią dochody gminy.

§ 56

Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada odrębnym statutem.

§ 57

Rada odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część mienia należącego do gminy.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 58

  1. Zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę uchwały o zmianie statutu. Zmiany wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Statut podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
  3. Przewodniczący czuwa nad zgodnością statutu z obowiązującym aktualnie prawem i informuje radę o konieczności wprowadzenia zmian.
  4. Wykładni niniejszego statutu dokonuje przewodniczący rady po zasięgnięciu opinii radcy prawnego.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Bolków

Powiększenie

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Bolków

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Bolków

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Bolków

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Bolków

 

 

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Bolków

WYKAZ

jednostek organizacyjnych gminy

1) Gminno-Miejski Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Bolkowie,

2) Gminno-Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Bolkowie,

3) Gminno-Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bolkowie,

4) Gminno-Miejski Zespół Obsługi Szkół w Bolkowie,

5) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Bolkowie,

6) Biblioteka Publiczna Gminy i Miasta Bolków,

7) Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Bolkowie oraz Punkty Filialne w Wolbromku i Starych Rochowicach,

8) Szkoła Podstawowa w Kaczorowie,

9) Szkoła Podstawowa w Lipie,

10) Szkoła Podstawowa w Sadach Górnych,

11) Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach,

12) Szkoła Podstawowa w Mysłowie,

13) Przedszkole Samorządowe nr 2 w Bolkowie,

14) Przedszkole Samorządowe nr 3 w Bolkowie.

 

Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Bolków

REGULAMIN

używania herbu, flagi

i insygniów samorządowych gminy

Ustala się następujące zasady używania:

  1. Herbu:
  2. 1) w postaci rysunku umieszcza się na stałe na budynku stanowiącym siedzibę rady, zarządu i urzędu,

    2) w postaci rysunku lub innej - w gabinecie burmistrza i sali obrad rady,

    3) w innych miejscach - za zgodą zarządu.

  3. Flagi:
  4. 1) wywiesza się na stałe nad drzwiami wejściowymi do budynku stanowiącego siedzibę rady, zarządu, urzędu,

    2) umieszcza się na stałe w gabinecie burmistrza, w sali posiedzeń rady oraz w sali ślubów urzędu stanu cywilnego,

    3) wywiesza się w dniu sesji rady i uroczystości gminnych na masztach przed budynkiem obrad.

  5. Łańcuch przewodniczącego rady:
  6. - używa go przewodniczący rady podczas posiedzeń rady i może używać podczas innych uroczystości, na których reprezentuje radę.

  7. Łańcuch burmistrza gminy:

- używa go w czasie reprezentowania gminy w uroczystościach na terenie gminy i poza nią.

Gminne jednostki organizacyjne mają prawo używać dla swoich celów herbu i flagi gminy za zgodą zarządu.

Załącznik nr 8 do Statutu Gminy Bolków

Zasady i tryb działania

Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Bolkowie

Regulamin

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Bolkowie zwana dalej komisją jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
  2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie radzie informacji niezbędnych dla oceny działań zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
  3. Komisja bada i ocenia na polecenie rady, materiały z kontroli działalności zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.
  4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie.

§ 2

Komisja podlega radzie.

II. Skład Komisji Rewizyjnej

§ 3

  1. Komisja składa się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie ustalonej przez radę wybieranych wyłącznie spośród radnych uchwałą rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.
  2. W skład komisji nie mogą wchodzić radni pełniący funkcje przewodniczącego rady, wiceprzewodniczącego rady oraz radni będący członkami Zarządu.
  3. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu.

§ 4

Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadanie wykonuje zastępca przewodniczącego komisji.

§ 5

  1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
  2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.
  3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje rada.
  4. Wyłączony członek komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
  5. W sprawach nie uregulowanych w regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

III. Zadania kontrolne

§ 6

  1. Komisja kontroluje działalność zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:
  2. - legalności,

    - gospodarności,

    - rzetelności,

    - celowości

    oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

  3. Komisja kontrolując działalność zarządu i jednostek organizacyjnych gminy bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 7

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i formach wskazanych uchwałą rady.

§ 8

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działania kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności,

3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 9

  1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji zatwierdzonym przez radę.
  2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy komisji.
  3. Komisja może przeprowadzać kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy komisji.

§ 10

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrole: problemowa i sprawdzająca - nie dłużej niż 10 dni roboczych.

§ 11

  1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
  2. Rada może nakazać komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
  3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
  4. Uchwały rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
  5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę, a w okresie międzysesyjnym przez przewodniczącego rady. Decyzja przewodniczącego rady o zleceniu komisji przeprowadzenie kontroli podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji przez radę.

§ 12

  1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6 ust. l.
  2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
  3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

IV. Tryb kontroli

§ 13

1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z trzech członków komisji.

2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez dwóch członków komisji.

4. Kontrole, z zastrzeżeniem ust. 6 przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały komisji oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty nie mniejsze niż równowartość 2% ogólnego budżetu gminy.

7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6 kontrolujący obowiązany jest zwrócić się - w możliwie najkrótszym terminie - do przewodniczącego komisji o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

8. Zgodę na kontynuowanie lub decyzję o zaniechaniu działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, podejmuje komisja rewizyjna w drodze uchwały.

9. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub odmowy wyrażenia przez komisję zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt komisji.

10. Odpis uchwały, o której mowa w ust. 8 przewodniczący komisji niezwłocznie doręcza przewodniczącemu rady.

11. Uchwała, o której mowa w ust. 8 podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji przez radę.

12. W przypadku nie zatwierdzenia przez radę czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 6 i § 11 ust. 5, zespół kontrolny niezwłocznie przerywa kontrolę sporządzając z podjętych działań notatkę, która podlega włączeniu do akt komisji.

§ 14

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa w kontrolowanej jednostce, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, burmistrza i przewodniczącego rady wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy kierownika kontrolowanej jednostki, kontrolujący zawiadamia o tym burmistrza.

3. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.

§ 15

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1-2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce kontrolującego pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu, obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 16

Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 17

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

V. Protokoły kontroli

§ 18

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 10 dni od daty jej zakończenia protokół obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

Protokół może zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 19

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są obowiązane do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. l składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, składa on na zasadach wyżej podanych wyjaśnienia na ręce przewodniczącego rady.

§ 20

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 21

Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania otrzymują: przewodniczący rady, przewodniczący komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 22

1. Zespół kontrolujący przedkłada komisji rewizyjnej propozycje zaleceń i wniosków pokontrolnych.

2. Komisja w terminie 30 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia i wnioski w sprawie:

a) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

b) wyciągnięcie przez kierownika jednostki kontrolowanej konsekwencji wobec osób winnych zaniedbań,

c) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, nadzoru i ścigania.

3. Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust. 2 komisja kieruje do Zarządu, kierownika jednostki kontrolowanej oraz przewodniczącego rady.

4. Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest w terminie nie dłuższym niż 10 dni zawiadomić komisję, przewodniczącego rady i Zarząd o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

5. W przypadku odmowy wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest podać przyczynę odmowy wraz z uzasadnieniem.

6. W przypadku, o którym mowa wyżej, komisja może skierować sprawę do rozstrzygnięcia przez radę.

7. Komisja dokonuje kontroli realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

VI. Zadania opiniodawcze

§ 23

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt. l na ręce przewodniczącego rady w terminie określonym w regulaminie rady.

§ 24

l. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie zarządu z wyjątkiem burmistrza oraz wniosek o odwołanie burmistrza.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. l na ręce przewodniczącego rady w terminie 30 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 25

Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach rady.

VII. Plany pracy i sprawozdania komisji

§ 26

1. Komisja przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.

2. Plan przedłożony radzie musi zawierać co najmniej: terminy odbywania posiedzeń, terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowej po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 27

l. Komisja składa radzie w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Poza przypadkiem określonym w ust. l, komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

VIII. Posiedzenia komisji

§ 28

l. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem pracy komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek nie mniej niż sześciu radnych lub nie mniej niż dwóch członków komisji.

4. Przewodniczący rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenia komisji:

- radnych nie będących członkami komisji,

- osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

6. W posiedzeniach komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

7. Z posiedzenia komisji należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego komisji.

§ 29

1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

IX. Postanowienia końcowe

§ 30

Obsługę biurową komisji zapewnia biuro rady.

§ 31

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem gminnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

§ 32

1. Komisja może na zlecenie rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków komisji rewizyjnej i radnych - członków innych komisji rady.

3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, przeprowadzanej przez komisję stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

5. Przewodniczący rady zapewnia koordynację i współdziałanie poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania i zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 33

Komisja może występować do organów gminy z wnioskami o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

Załącznik nr 9 do Statutu Gminy Bolków

REGULAMIN PRACY

RADY MIEJSKIEJ W BOLKOWIE

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej w Bolkowie, zwanej dalej radą, a w szczególności tryb obradowania na sesjach i sposób podejmowania uchwał przez radę.

§ 2

  1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Zarząd i gminne jednostki organizacyjne działają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swej działalności.

II. Sesje rady

§ 3

  1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
  2. Na pierwszej sesji rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego rady i jednego wiceprzewodniczącego.
  3. Ustępujący zarząd przedstawia radzie informację o stanie budżetu gminy.
  4. Rada ustala termin następnej sesji dotyczącej wyboru burmistrza i zarządu.

§ 4

  1. Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba, że przepisy szczegółowe stanowią inaczej.
  2. W sprawach nie wymagających podjęcia uchwał jak w ust. 1 rada podejmuje stanowiska, wnioski, rezolucje i apele.

§ 5

  1. W okresie 6 miesięcy od rozpoczęcia kadencji rada podejmuje uchwałę określającą główne kierunki pracy i sposoby ich realizacji na czas kadencji.

§ 6

  1. Sesję zwołuje przewodniczący rady i określa porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia.
  2. Przewodniczący rady zobowiązany jest zwołaę sesjź rady na wniosek zarządu lub Ľ ustawowego składu rady w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku.
  3. O terminie i miejscu obrad rady powiadamia się pisemnie radnych najpóźniej na 5 dni przed terminem sesji.
  4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad, załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad za wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 2.
  5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady podaje się do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu i za pośrednictwem sołtysów w sposób zwyczajowo przyjęty.

  1. Przygotowanie obrad

§ 7

  1. Przed każdą sesją przewodniczący rady ustala listę osób zaproszonych na sesję.
  2. W obradach uczestniczą: burmistrz, z-ca burmistrza, sekretarz, skarbnik i pracownicy wyznaczeni przez burmistrza do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. W obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
  3. Zarząd zobowiązany jest udzielać radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

  1. Obrady

§ 8

  1. Sesje rady są jawne i otwarte.
  2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
  3. Przewodniczący rady, sekretarz obrad, burmistrz oraz inne osoby wskazane przez przewodniczącego rady zajmują miejsca przy stole prezydialnym.
  4. Rada może ograniczyć jawność sesji.

§ 9

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy składu rady (quorum), chyba że ustawa o samorządzie gminnym stanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 10

  1. Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach. Może to nastąpić w szczególności ze względu na niemożność rozpatrzenia całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu, uzasadnione rozszerzenie porządku, potrzebę przygotowania dodatkowych materiałów, dużą liczbę dyskutantów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie bądź rozstrzygnięcie spraw.
  2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
  3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady odnotowuje się w protokole.

§ 11

  1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.
  2. W razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach - wiceprzewodniczący rady.

§ 12

  1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: "otwieram sesję Rady Miejskiej w Bolkowie".
  2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepisy § 10 ust. 2 i 3 regulaminu.

§ 13

  1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad rady.
  2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny i burmistrz lub jego zastępca.
  3. Porządek obrad winien zawierać:
  4. a) wybór sekretarza obrad, który nadzoruje prawidłowe sporządzanie protokołu,

    b) powołanie Komisji Uchwał i Wniosków,

    c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

    d) zapytania i wolne wnioski,

    e) informację o wykonaniu uchwał i wniosków z poprzedniej sesji.

  5. O wprowadzeniu innych spraw do projektu porządku obrad rady decyduje przewodniczący rady.

§ 14

  1. Wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winny one być sformułowane jasno i zwięźle.
  2. W miarę możliwości przewodniczący rady, burmistrz lub upoważniona przez niego osoba udziela na sesji odpowiedzi na wniosek lub zapytanie.
  3. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na sesji, wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dni od dnia sesji.
  4. Wnioski i zapytania mogą być złożone na piśmie przewodniczącemu w czasie sesji lub jeszcze przed jej rozpoczęciem.

§ 15

  1. Sprawozdanie z pracy zarządu składa burmistrz lub wyznaczony przez niego członek zarządu, a w przypadku sprawozdania komisji rady - przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję sprawozdawca.

§ 16

  1. Przewodniczący obrad udziela głosu w sprawach objętych porządkiem obrad.
  2. Radni chcący wziąć udział w dyskusji zapisują się u przewodniczącego lub zgłaszają taką chęć przez podniesienie ręki.
  3. Radny może złożyć swój głos na piśmie do protokołu sesji.
  4. Przewodniczący obrad udziela głosu radnym zgodnie z kolejnością zapisu lub zgłoszenia.
  5. Przewodniczący obrad może odebrać głos radnemu, który w swojej wypowiedzi odbiega od przedmiotu obrad. Odebranie głosu następuje po dwukrotnym upomnieniu mówcy przez przewodniczącego.
  6. Czas wystąpienia radnych w dyskusji nie powinien przekraczać 5 min. chyba, że przewodniczący obrad zezwoli na przedłużenie wystąpienia.
  7. W dyskusji nad tą samą sprawą nie powinno się zabierać głosu więcej niż dwukrotnie.
  8. W przypadku odebrania głosu radnemu przysługuje odwołanie się do rady o przywrócenie mu głosu lub przedłużenie czasu wystąpienia.

§ 17

  1. Radni i członkowie zarządu mają prawo zgłaszania wniosków w sprawach porządkowych, dotyczących przebiegu sesji, zwanych "wnioskami formalnymi".
  2. Wnioski formalne mogą dotyczyć:
  3. 1) przerwania, odroczenia lub zamknięcia sesji,

    2) uchwalenia tajności obrad,

    3) zamknięcia listy mówców,

    4) odroczenia lub zamknięcia dyskusji,

    5) odesłania do komisji,

    6) przekazania zarządowi lub komisji,

    7) zmiany porządku obrad,

    8) ograniczenia czasu wystąpień,

    9) stwierdzenia quorum,

    10) przeliczenia głosów.

  4. Wniosek formalny przegłosowuje się bezpośrednio po zgłoszeniu bez poddawania go pod dyskusję.

§ 18

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: "zamykam sesję Rady Miejskiej w Bolkowie".
  2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
  3. Postanowienia ust. 2 dotyczą także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 19

  1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
  2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
  3. Protokół

§ 20

  1. Pracownik urzędu obsługujący radę z każdej sesji rady sporządza protokół, który powinien zawierać:
  2. 1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia,

    2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

    3) fakt wyboru sekretarza obrad,

    4) fakt wyboru Komisji Uchwał i Wniosków,

    5) zatwierdzenie porządku obrad,

    6) stwierdzenie przyjęcia lub nie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

    7) przebieg obrad,

    8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się",

    9) numery i treść uchwał wniesionych do protokołu,

    10) podpis przewodniczącego obrad, sekretarza obrad oraz osoby sporządzającej protokół.

  3. Przebieg sesji może być rejestrowany na taśmie magnetofonowej, którą przechowuje się przez pół roku.
  4. Do protokołu dołącza się uchwały podjęte przez radę, listę obecności radnych, listę obecności członków komisji spoza rady, sołtysów oraz listę zaproszonych osób, złożone na piśmie usprawiedliwienia radnych i inne dokumenty złożone przewodniczącemu.
  5. Odpis protokołu przekazuje się do zarządu w terminie 7 dni od zamknięcia sesji.
  6. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu oraz dokonywania z nich notatek i odpisów, z wyjątkiem sesji niejawnej.

§ 21

Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji z oznaczeniem roku kalendarzowego.

§ 22

Po zakończeniu kadencji protokoły ułożone chronologicznie oprawia się w formie książkowej kolejno latami i zaopatruje spisem treści (data sesji / posiedzenia, nr protokołu, tematyka obrad, nr stron zbioru).

4. Uchwały

§ 23

Sprawy rozpatrywane na sesjach rada rozstrzyga podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami.

§ 24

  1. Z inicjatywą uchwałodawczą mogą występować:
  2. 1) komisje rady,

    2) zarząd,

    3) burmistrz,

    4) kluby radnych,

    5) radni w liczbie co najmniej pięciu.

  3. Podmiot uprawniony do wykonywania inicjatywy uchwałodawczej przedstawia swoje propozycje w tym przedmiocie zarządowi.
  4. Wnioski w sprawie podjęcia uchwał, a także projekty uchwał, przedstawia radzie wraz z uzasadnieniem zarząd. Organ ten nie może uchylić się od przedstawienia radzie wniosku zgłoszonego przez podmiot uprawniony do wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą.
  5. Rada lub zarząd mogą skierować projekt uchwały rady, przed jego rozpatrzeniem, do zaopiniowania właściwej rzeczowo komisji.

§ 25

Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

  1. numer, datę i tytuł,
  2. podstawę prawną,
  3. dokładną merytoryczną treść uchwały,
  4. określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
  5. termin wejścia w życie i ewentualny czas jej obowiązywania,
  6. nadto - inne elementy w razie konieczności, np. opisową treść wstępną, wskazanie adresatów, uzasadnienie itp.,
  7. przepisy przejściowe i derogacyjne (uchylające poprzednie przepisy),
  8. opinię prawną.

§ 26

Uchwałę rady podpisuje przewodniczący rady.

§ 27

Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) w danej kadencji i rok podjęcia uchwały.

§ 28

  1. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje się jako odrębne dokumenty.
  2. Odpisy uchwał przekazuje się zarządowi, a zarząd przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości - zależnie od treści.

§ 29

  1. Burmistrz przedkłada wojewodzie uchwały rady w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
  2. Burmistrz przedstawia właściwej regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ustępie 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

III. Komisje Rady Miejskiej

§ 30

  1. Dla realizacji swoich zadań rada powołuje stałe komisje, w tym komisję rewizyjną i budżetową oraz komisje doraźne.
  2. Zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 8 do statutu.
  3. Zakres działania komisji doraźnych, skład i sposób działania określa rada w uchwale o ich powołaniu.
  4. Rada określa zakres działania komisji stałych w sposób następujący:

1) Komisja Budżetu, Finansów i Planowania:

2) Komisja Rolnictwa:

3) Komisja Przedsiębiorczości i Inicjatyw Gospodarczych:

4) Komisja Zdrowia i Spraw Społecznych:

5) Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki:

6) Komisja Ochrony Środowiska, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej:

7) Komisja Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej:

§ 31

  1. Komisje rady działają w oparciu o półroczne plany pracy zatwierdzone przez radę. Rada może zlecić dokonanie w nich uzupełnienia.
  2. Komisje, zgodnie z planami pracy, odbywają posiedzenia nie rzadziej niż raz na miesiąc rozpatrując sprawy należące do ich właściwości oraz podejmując rozstrzygnięcia wyrażając opinie lub formułując wnioski.
  3. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
  4. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rady innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto - z organizacjami społecznymi i zawodowymi.

§ 32

  1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca, przy czym uprawnienia zastępcy przewodniczącego dotyczą tylko wewnętrznego toku prac komisji.
  2. Posiedzenie komisji jest ważne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa osób wchodzących w skład komisji.
  3. Komisja może kierować wnioski i opinie do: rady i innych komisji, zarządu lub burmistrza.
  4. Zarząd lub burmistrz obowiązani są ustosunkować się do wniosków lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 30 dni od ich otrzymania. Wnioski komisji skierowane do rady podlegają rozpatrzeniu na najbliższej sesji.
  5. W pracach komisji powołanych przez radę radni i członkowie spoza rady uczestniczą na równych prawach.
  6. Przewodniczący stałych komisji co najmniej raz na pół roku przedstawiają na sesji rady sprawozdanie z działalności komisji.

§ 33

  1. Opinie i wnioski komisji podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
  2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" decyduje głos przewodniczącego.

IV. Radni

§ 34

  1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji na liście obecności.
  2. Radni mają obowiązek przybyć na posiedzenie punktualnie. W przypadku spóźnienia radny zgłasza przewodniczącemu przybycie oraz usprawiedliwia spóźnienie. Wcześniejsze opuszczenie obrad wymaga również usprawiedliwienia.
  3. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub komisji radny powinien przed ich terminem lub nie później niż w ciągu 7 dni od ich odbycia, usprawiedliwić swoją nieobecność przed odpowiednio przewodniczącym rady lub komisji, składając pisemne wyjaśnienie.

§ 35

Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w radzie.

V. Tryb głosowania

§ 36

  1. W głosowaniu na sesji mogą brać udział wyłącznie radni.
  2. Rada stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym zwykłą większością lub bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby radnych, o ile przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej.

§ 37

  1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
  2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące się" sumując je, porównując z listą obecnych na sesji, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
  3. Do przeliczenia głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć sekretarza obrad.
  4. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad.

§ 38

  1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadku wyboru: członków zarządu, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady lub gdy wymaga tego ustawa.
  2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ostemplowanych pieczęcią rady kart, przy czym głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna.
  3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
  4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
  5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 39

  1. Komisja Uchwał i Wniosków przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje go i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
  2. W pierwszej kolejności Komisja Uchwał i Wniosków poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
  3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 40

  1. Zwykła większość głosów to taka liczba głosów "za" która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw".
  2. Bezwzględna większość głosów to taka liczba głosów "za" która przewyższa co najmniej o jeden głos połowę ważnie oddanych głosów.

VI. Postanowienia końcowe

§ 41

Przewodniczący rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.

Załącznik nr 10 do Statutu Gminy Bolków

REGULAMIN PRACY

ZARZĄDU MIEJSKIEGO W BOLKOWIE

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał rady i podejmowania uchwał przez zarząd.

§ 2

Zarząd Miejski zwany dalej zarządem jest organem wykonawczym gminy.

II. Organizacja wewnętrzna zarządu

§ 3

  1. Zarząd może być wybierany spośród radnych lub spoza rady.
  2. W skład zarządu wchodzą:
  3. 1) burmistrz jako przewodniczący zarządu,

    2) zastępca burmistrza,

    3) trzech członków zarządu.

  4. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
  5. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składy rady w głosowaniu tajnym.
  6. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej, z członkostwem w komisji rewizyjnej oraz z funkcją przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego rady.

§ 4

  1. Do zadań burmistrza jako przewodniczącego zarządu należy:
  2. 1) organizowanie pracy zarządu,

    2) przewodniczenie obradom zarządu,

    3) reprezentowanie zarządu na zewnątrz,

    4) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

    5) reprezentowanie gminy na zewnątrz.

  3. Organizowanie pracy zarządu obejmuje:
  4. 1) przygotowanie projektu obrad zarządu,

    2) określenie czasu i miejsca posiedzeń zarządu,

    3) dostarczenie członkom zarządu materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,

    4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń zarządu.

  5. Przewodniczenie obradom obejmuje:
  6. 1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków zarządu do zreferowania takich spraw,

    2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

    3) ustalanie kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,

    4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.

  7. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:

1) przygotowywanie sprawozdań z działalności zarządu,

2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności zarządu,

3) reprezentowanie zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał nie wynika nic innego.

§ 5

  1. Do obowiązku zastępcy burmistrza należy podejmowanie czynności określonych w § 4 na podstawie upoważnienia udzielonego przez burmistrza albo w przypadku podjęcia przez zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność burmistrza lub wynikający z innych przyczyn brak możliwości działań burmistrza.

§ 6

Do obowiązku członka zarządu należy:

  1. udział w posiedzeniach zarządu,
  2. realizacja zadań wynikających z uchwał rady lub zarządu,
  3. składanie oświadczeń woli w imieniu gminy na podstawie imiennych upoważnień wynikających z uchwał zarządu,
  4. przygotowywanie materiałów na posiedzenia zarządu stosownie do zakresu zadań,
  5. realizacja zadań powierzonych przez zarząd.

III. Tryb pracy zarządu

§ 7

  1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
  2. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu.
  3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy stanowienia przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.
  4. Czynności podjęte w trybie określonym w ust. 2 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.
  5. Na ostatnim posiedzeniu w roku zarząd opracowuje plan pracy i ustala sposób jego realizacji.

§ 8

  1. Burmistrz, jego zastępca oraz członkowie zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą zarządu do podejmowania w imieniu zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem określonych zadań zarządu.
  2. Osoby, o których mowa w ust. 1 przedkładają zarządowi sprawozdanie z wykonywanych czynności na najbliższym posiedzeniu zarządu.

§ 9

Skarbnik i sekretarz gminy oraz inne osoby zaproszone biorą udział w pracach zarządu bez prawa głosowania.

IV. Posiedzenia zarządu

§ 10

Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom burmistrz lub uprawniony przez niego zastępca.

§ 11

Zawiadomienie o posiedzeniu zarządu musi zawierać informację o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad oraz musi być doręczone na trzy dni przed posiedzeniem.

§ 12

  1. Przed rozpoczęciem posiedzenia członkowie zarządu podpisują listę obecności.
  2. Członek zarządu zobowiązany jest usprawiedliwić swoją nieobecność przewodniczącemu na najbliższym posiedzeniu zarządu oraz informuje o planowanym urlopie i przewidywanej nieobecności na posiedzeniu zarządu.
  3. Przewodniczący obrad otwiera posiedzenie po stwierdzeniu quorum.
  4. Przewodniczący obrad czuwa nad zachowaniem porządku oraz sprawnością obrad.
  5. Podczas dyskusji przewodniczący udziela głosu zgodnie z kolejnością zgłoszeń.
  6. Po wyczerpaniu porządku przewodniczący obrad zamyka posiedzenie.

§ 13

  1. Z posiedzenia zarządu sporządzane są protokoły, które zwierają:
  2. 1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

    2) listę obecności i czas trwania posiedzenia,

    3) porządek posiedzenia,

    4) informację o przebiegu posiedzenia - treść ustaleń, rozstrzygnięć,

    5) treść przyjętych uchwał, zarządzeń (jako załączniki),

    6) informację o przebiegu głosowania (ilość głosów "za", "przeciw", "wstrzymujących się"),

    7) treść przyjętych wniosków, oświadczeń, apeli, komunikatów.

  3. Przyjęcie protokołu potwierdza podpisem przewodniczący.
  4. Każdy członek zarządu ma prawo zgłosić poprawki lub zastrzeżenia do sporządzonego protokołu.
  5. O przyjęciu lub odrzuceniu zastrzeżeń zarząd rozstrzyga na kolejnym posiedzeniu.
  6. Protokół numerowany jest cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
  7. Wyciągi z protokołów dostarczane są kierownikom jednostek organizacyjnych i kierownikom referatów w zakresie spraw ich dotyczących.
  8. Zarząd może udostępnić protokoły ze swych posiedzeń do publicznego wglądu.

V. Rozstrzyganie

§ 14

  1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
  2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw, przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicy upoważnień ustawowych.
  3. Oprócz uchwał zarząd wydaje zarządzenia na podstawie art. 41 ustawy o samorządzie gminnym, decyzje administracyjne o ile przepis prawa tak stanowi.
  4. W innych sprawach zarząd podejmuje wnioski, zalecenia oraz wydaje oświadczenia, apele i komunikaty.

§ 15

  1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 3 członków zarządu.
  2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" rozstrzyga głos przewodniczącego.
  3. Członek zarządu może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

§ 16

  1. Zarząd prowadzi rejestr podjętych rozstrzygnięć.
  2. Rejestr rozstrzygnięć jest jawny.
  3. Postanowienia ust. 2 nie dotyczą tych rozstrzygnięć, których ujawnienia sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, o ochronie dóbr osobistych, o udostępnieniu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w k.p.a.

VI. Zasady wykonywania uchwał rady

§ 17

O sposobie wykonywania uchwał rady rozstrzyga zarząd, o ile sama rada nie określi zasad wykonywania swojej uchwały.

§ 18

Określenie przez zarząd sposobu wykonywania uchwał rady obejmuje w szczególności:

  1. ustalenie terminu wykonania uchwały,
  2. określenie środków niezbędnych do wykonywania uchwały,
  3. wskazanie osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.

§ 19

Zarząd składa radzie na każdej sesji sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji rady.