Poz. 176

UCHWAŁA NR XI/94/99

RADY MIEJSKIEJ W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH

z dnia 16 grudnia 1999 r.

w sprawie zmian w statucie gminy Ząbkowice Śląskie

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1

W Statucie Gminy Ząbkowice Śl., stanowiącym załącznik do uchwały Nr II/5/96 Rady Miejskiej Ząbkowice Śl. z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Ząbkowice Śl. (Dziennik Urzędowy Województwa Wałbrzyskiego z 1997 r. Nr 16, poz. 62) wprowadza się następujące zmiany:

1. w § 5 pkt 7, 9, 11, 12, § 7 pkt 1, § 30 pkt 1, § 31 pkt 2, pkt 4, § 36 pkt 3 użyty w różnych przypadkach i liczbach wyraz “komunalnych” zastępuje się użytym w odpowiednich przypadkach i liczbach wyrazem “gminny”.

§ 2

1. w § 3 po pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

“4. Gmina posiada herb i hymn ustanowiony uchwałą nr V/49/98 z dnia 28 maja 1998 r. w sprawie ustanowienia herbu i hejnału Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie”

2. w § 5 w pkt 8 po wyrazie “podstawowych” dodaje się wyraz “gimnazjów”

3. w § 8 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

4. w § 11 dodaje się pkt 3 “uchwały o treści głosowania w sprawach udzielenia absolutorium odbywa się w trybie jawnym”

5. w § 12 pkt 3 po wyrazach “dwóch zastępców przewodniczącego” dodaje się wyrazy “bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym”

6. w § 13 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Rada miejska w formie uchwał wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.”

7. w § 13 skreśla się pkt 14.

8. w § 14 pkt 1 po wyrazie “kraju” dodaje się wyrazy “lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady miejskiej”.

9. w § 15 pkt 1 skreśla się podpunkt b.

10. w § 17 skreśla się pkt 9.

11. w § 21 dodaje się punkty:

“4. Przewodniczący rady miejskiej prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem.”

“5. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady”

“6. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdej chwili obrad”

“7. Przewodniczący rady może udzielić głos osobom zaproszonym”

“8. Przewodniczący rady miejskiej czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji”.

“9. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego lub osób uczestniczących w sesji rady zakłócą porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.”

“10. Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.”

“11. Przewodniczący rady miejskiej udziela głosu w kolejności zgłoszeń”

“12. Przewodniczący rady miejskiej udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

a) sprawdzania quorum,

b) zmiany lub uzupełniania porządku obrad,

c) ograniczania czasu wyjaśnień mówców,

d) zakończenia wystąpień,

e) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

f) zarządzenia przerwy,

g) odesłania projektu uchwał do komisji,

h) przeliczenie głosów,

i) przestrzeganie regulaminu obrad.”

“13. Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi miasta i gminy zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.”

“14. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.”

12. w § 25 pkt 2 wyraz “wałbrzyskiego” zastępuje się wyrazem “dolnośląskiego”

13. w § 26 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Rada określając przedmiot działania oraz skład osobowy powołuje w drodze uchwały następujące stałe komisje:

1) Komisja rewizyjna,

2) Komisja oświaty, kultury i sportu,

3) Komisja zdrowia, opieki społecznej i ochrony środowiska,

4) Komisja rozwoju gospodarczego i budżetu,

5) Komisja rolnictwa i gospodarki żywnościowej,

6) Komisja przestrzegania prawa i porządku publicznego.”

14. § 26 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczącego Komisji wybiera rada spośród członków rady. Członek Zarządu Gminy nie może być przewodniczącym stałych komisji rady”.

15. w § 32 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Rozstrzygnięcie zarządu podpisuje przewodniczący zarządu w imieniu członków obecnych przy podejmowaniu rozstrzygnięcia.

16. w § 32 skreśla się pkt 5

17. w § 36 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Majątek gminy, służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez podmioty i jednostki organizacyjne gminy.”

18. w § 49 pkt 4 dodaje się ppkt

a) klub może utworzyć co najmniej 3 radnych,

b) przynależność radnych do klubów jest dobrowolna,

c) utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady miejskiej w ciągu 14 dni od dnia zebrania założycielskiego,

d) zgłoszenia utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1) imię nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

3) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada,

e) działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu gminy,

f) kluby radnych działają zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem miasta i gminy,

g) przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady miejskiej regulaminy klubów w terminie 30 dni od ich uchwalenia,

h) przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.”

§ 3

W załączniku nr 1 do Statutu Gminy Ząbkowice Śl., “Regulamin Pracy Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowice Śl.,”, wprowadza się następujące zmiany:

1. w § 6 skreśla się wyrazy “rada wybiera 7 komisji stałych”.

§ 4

W załączniku nr 2 do Statutu Gminy Ząbkowice Śl. “W Regulaminie Pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Ząbkowice Śl.” wprowadza się następujące zmiany:

1. w § 7 pkt 5, ppkt 1 skreśla się wyrazy “lub poszczególnych jego członków”

2. w § 7 pkt 5 skreśla się ppkt 2

3. w § 9 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

“1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 8 radnych”

4. w § 9 pkt 3 w miejscu wyrazów “Pięciu Członków” wpisuje się wyraz “Pozostałych”, i w miejsce wyrazu “tajnym” wpisuje się wyraz “jawnym”.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIEJSKIEJ

RUDOLF SŁONOPAS