Poz. 163

UCHWAŁA NR VII/103/99

RADY GMINY W OLSZYNIE

z dnia 15 grudnia 1999 r.

w sprawie uchwalenia statutu gminy Olszyna

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 1 oraz art. 40, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy w Olszynie uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się statut gminy Olszyna stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Olszyna.

§ 3

Tracą moc:

  1. Uchwała Nr IV/28/94 Rady Gminy w Olszynie z dnia 22 września 1994 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Olszyna,
  2. Uchwała Nr V/44/95 Rady Gminy w Olszynie z dnia 28 czerwca 1995 r. w sprawie zmiany uchwały Nr IV/28/94 Rady Gminy z dnia 22 września 1994 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy,
  3. Uchwała Nr X/71/95 Rady Gminy w Olszynie z dnia 29 grudnia 1995 r. w sprawie zmiany uchwały nr IV/28/94 Rady Gminy w Olszynie z dnia 22 września 1994 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Olszyna,
  4. Uchwała Nr II/5/96 Rady Gminy w Olszynie z dnia 14 lutego 1996 r. w sprawie zmiany uchwały Nr IV/28/94 Rady Gminy w Olszynie z dnia 22 września 1994 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Olszyna,
  5. Uchwała Nr VIII/42/96 Rady Gminy w Olszynie z dnia 28 sierpnia 1996 r. w sprawie zmiany w statucie gminy Olszyna,
  6. Uchwały Nr IV/34/97 Rady Gminy w Olszynie z dnia 25 czerwca 1997 r. w sprawie zmiany załącznika nr 3 do statutu gminy Olszyna,
  7. Uchwały Nr I/6/98 rady Gminy w Olszynie z dnia 29 października 1998 r. w sprawie zmiany statutu gminy Olszyna.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

JAN WRÓBLEWSKI

 

 

 

S T A T U T

Gminy Olszyna

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Gmina Olszyna, zwana dalej gminą, jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
  2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje uprawnienia poprzez udział w referendum, poprzez wybraną przez siebie Radę Gminy zwaną dalej w statucie “Radą” i Zarząd Gminy jako organ wykonawczy zwany dalej “Zarządem”.
  3. Gmina posiada osobowość prawną.
  4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 2

Gmina obejmuje obszar o powierzchni 4.716 ha. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

Gmina posiada herb, którego wizerunek został określony w załączniku Nr 2 do Statutu.

II. Zakres działania i zadania gminy

§ 4

  1. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
  2. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zadań wynikających z porozumień związków komunalnych.

§ 5

  1. Do zakresu działania gminy należą w szczególności następujące sprawy:

a) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

b) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

d) lokalnego transportu zbiorowego,

e) ochrony zdrowia,

f) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

g) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

h) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

i) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

j) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

k) targowisk i hal targowych,

l) zieleni gminnej i zadrzewień,

ł) cmentarzy gminnych,

m) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

n) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

o) zapewniania kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

  1. Przekazanie gminie nowych zadań wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację.

§ 6

  1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do statutu.
  2. Statuty gminnych jednostek organizacyjnych ustala Rada.

§ 7

Zakres działalności gminy określają:

  1. Ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawowych,
  2. Porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,
  3. Uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

§ 8

Gmina wykonuje swoje zadania:

1) poprzez działalność swoich organów,

2) poprzez gminne jednostki organizacyjne,

3) poprzez działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

III. Władze gminy

Rada Gminy

§ 9

  1. Rada, z zastrzeżeniem § 43 ust.2, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
  2. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
  3. Rada składa się z 20 radnych wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach samorządowych.

§ 10

Do wyłącznej właściwości Rady należy:

  1. uchwalanie statutu gminy,
  2. wybór i odwoływanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
  3. powoływanie i odwoływanie sekretarza oraz skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek przewodniczącego Zarządu,
  4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
  5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  6. uchwalanie programów gospodarczych,
  7. ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
  1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,
  2. emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
  3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
  4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
  5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
  6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
  7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
  8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
  9. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym.
  1. określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  2. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku,
  4. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
  5. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
  6. wybór komisji dyscyplinarnych I i II instancji,
  7. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 11

  1. Rada wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.
  2. Funkcji określonych w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz członka Komisji rewizyjnej.
  3. Wyboru przewodniczącego dokonuje Rada na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.
  4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

§ 12

Przewodniczący Rady upoważniony jest do:

  1. składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,
  2. reprezentowania Rady na zewnątrz,
  3. zwoływania sesji Rady,
  4. rozstrzygania swoim głosem w przypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym,
  5. przewodniczenia obradom,
  6. sprawowania policji sesyjnej,
  7. zarządzania i przeprowadzania głosowania nad projektami uchwał.

§ 13

  1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Sesja Rady może składać się z jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń.
  3. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący Rady i zawiadamia ustnie o tym radnych.
  4. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący, jeżeli prowadzi sesję.

§ 14

  1. Sesje z zasady są jawne, o ile Rada nie postanowi inaczej.
  2. W lokalu, w którym odbywa się sesja, należy zapewnić miejsca dla członków Rady, a także osobne miejsca dla zaproszonych gości oraz publiczności.

§ 15

1. W obradach Rady uczestniczą sekretarz i skarbnik gminy, pracownicy wyznaczeni przez Zarząd do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady oraz publiczność.

2. Ponadto w obradach mogą uczestniczyć sołtysi bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 16

Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Gminy stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.

§ 17

  1. Rada powołuje w drodze uchwały stałe Komisje, określając ich ilość i zakres działania.
  2. W czasie trwania kadencji Rada może powoływać Komisje doraźne lub zespoły kontrolne, określając każdorazowo ich skład i sposób działania.
  3. W skład Komisji Rady mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu Komisji z zastrzeżeniem § 11 ust 2.

§ 18

  1. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
  2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz będących członkami Zarządu. W skład Komisji rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby spoza Rady.
  3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
  4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powołanych przez Radę.

§ 19

Szczegółowy zakres zadań i pracy komisji stałych zawarty jest w regulaminie komisji Rady stanowiącym załącznik Nr 5 do statutu.

§ 20

Zakres działania komisji doraźnych określa uchwała Rady o ich powołaniu.

§ 21

Rada nie może przekazywać komisjom prawa decydowania i wydawania zarządzeń w imieniu Rady.

Zarząd Gminy

§ 22

  1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd.
  2. Przewodniczącym Zarządu jest Wójt.
  3. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

§ 23

  1. W skład Zarządu wchodzą: Wójt, Zastępca Wójta oraz czterech członków.
  2. Wójt, jego zastępca oraz pozostali członkowie mogą być wybierani spoza składu Rady.
  3. Funkcję Zastępcy Wójta pełni Sekretarz Gminy.
  4. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej oraz członkostwem w komisji rewizyjnej.

§ 24

1. Rada wybiera Wójta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Rada wybiera Zastępcę Wójta oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Wójta zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 25

  1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
  2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
  1. przygotowanie wszelkich spraw, o których stanowi Rada,
  2. przygotowanie projektów uchwał Rady, określenie sposobu ich wykonania oraz nadzór nad ich realizacją,
  3. określanie podziału zadań między Wójta, Zastępcę Wójta i Sekretarza Gminy,
  4. opiniowanie pracowników samorządowych przed mianowaniem,
  5. przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej Gminy,
  6. podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a zwłaszcza:
  1. zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,
  2. zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wartości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,
  3. zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,
  4. podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych nie uwzględnionych w budżecie,
  1. dokonywanie czynności związanych z realizacją zamówień publicznych, w tym powoływanie komisji przetargowej,
  2. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
  3. udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictw do zarządzania tymi jednostkami, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie czynności przekraczających zakres pełnomocnictw,
  4. wykonywanie zadań zleconych określonych odrębnymi przepisami oraz porozumieniami zawartymi z organami administracji rządowej i samorządowej,
  5. gospodarowanie mieniem komunalnym, w tym rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową.

§ 26

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta (lub jego zastępcę) w miarę potrzeby lub na wniosek pisemny dwóch członków Zarządu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom przewodniczy Wójt lub jego zastępca w przypadku nieobecności Wójta.

3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej trzech członków Zarządu.

4. Sekretarz i Skarbnik gminy uczestniczą w pracach Zarządu z głosem doradczym.

5. W posiedzeniu Zarządu mają prawo uczestniczyć przewodniczący Rady oraz przewodniczący komisji rewizyjnej – bez prawa do głosowania.

6. Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia również inne osoby w sprawach będących przedmiotem posiedzenia.

7. Zarząd stanowi w zakresie swoich kompetencji w formie: uchwał, postanowień, decyzji i zarządzeń.

8. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 27

W realizacji zadań własnych Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

§ 28

Do zadań Wójta należy:

1) Organizowanie pracy zarządu oraz funkcjonowania Urzędu Gminy,

2) Kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) Ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania,

4) Reprezentowanie gminy na zewnątrz. Wójt jest reprezentantem gminy w organizacjach publicznoprawnych, w spółkach, stowarzyszeniach i innych,

5) Reprezentowanie gminy podczas uroczystości lokalnych.

6) W zakresie przewidzianym przepisami prawa podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

7) Wykonywanie innych zadań przekazanych przez ustawy szczególne.

§ 29

1. Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

2. Zastępca Wójta przejmuje obowiązki Wójta w razie jego nieobecności.

3. Zastępca Wójta wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem uprawnień określonych w art. 30 ust. 2 pkt. 5 ustawy o samorządzie gminnym, art. 9, 25 i 27 ustawy o pracownikach samorządowych oraz § 21 pkt. 9 i 10 statutu.

§ 30

  1. Wójt podpisuje korespondencję i dokumenty urzędowe gminy, z zastrzeżeniem zapisów § 30 ust 2 i § 31 ust 1 statutu.
  2. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu. Członek Zarządu nie zgadzający się z podjętą uchwałą musi zająć pisemne stanowisko w stosunku do uchwały w terminie 3 dni od podjęcia uchwały.
  3. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Wójt.
  4. Wójt może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta.
  5. Decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Wójt. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.

§ 31

  1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie Zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem ust. 2–4.
  2. Wójt może być upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowych oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
  3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności, zawiadamiając jednocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.
  4. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

§ 32

Wójt wykonuje następujące uprawnienia wobec pracowników samorządowych:

  1. dokonuje mianowania pracowników samorządowych,
  2. rozpatruje odwołania od nałożonych na pracowników samorządowych kar porządkowych w postaci upomnienia,
  3. wyznacza rzecznika dyscyplinarnego,
  4. może zawiesić pracownika samorządowego w pełnieniu obowiązków pracowniczych na czas nie przekraczający 3 m-cy, jeżeli przeciwko takiemu pracownikowi wszczęto postępowanie dyscyplinarne.

§ 33

Wójt wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 34

  1. Sekretarz Gminy wykonuje zadania powierzone przez Wójta, uzgodnione z Zarządem, zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.
  2. Sekretarz Gminy zastępuje Wójta i jego Zastępcę w razie ich nieobecności lub niemożności pełnienia przez nich obowiązków w zakresie powierzonym przez Radę.

§ 35

  1. Wójt i jego Zastępca są pracownikami samorządowymi i pełnią swą funkcję za wynagrodzeniem.
  2. Pozostali członkowie Zarządu otrzymują z budżetu gminy ryczałt w wysokości ustalonej przez Radę.

§ 36

Sekretarz Gminy:

1) kieruje Urzędem Gminy w imieniu Wójta,

2) prowadzi sprawy gminy w zakresie ustalonym przez Zarząd, kierując się wskazówkami i poleceniami Wójta.

§ 37

Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach Zarządu. Wójt może się zwrócić do rady o odwołanie członka Zarządu, który uchyla się od udziału w pracach Zarządu, lub który swoimi działaniami naraża na szwank interesy gminy.

§ 38

Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny.

§ 39

  1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej gminy zarządzają częścią majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.
  2. Kierownicy jednostek organizacyjnych wskazanych w ust. 1 działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek udzielonego im przez Zarząd.
  3. Szczegółowe zasady funkcjonowania jednostek wskazanych w ust. 1 regulują ich statuty uchwalane lub zatwierdzane przez Radę.

§ 40

Relacje między gminą a przedsiębiorstwami i innymi komunalnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

§ 41

  1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa, i zawierać umowy z innymi podmiotami.
  2. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

§ 42

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy stanowi załącznik nr 5 do statutu.

IV. Referendum gminne

§ 43

  1. Mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w każdej sprawie ważnej dla gminy w głosowaniu powszechnym poprzez referendum.
  2. Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:

§ 44

  1. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
  2. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział 30% uprawnionych do głosowania.
  3. Referendum w/s odwołania Rady przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum odwołania Rady przed upływem kadencji.

§ 45

W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy gminy stale zamieszkujący na jej obszarze i posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.

§ 46

Uchwałę w/s przeprowadzenia referendum, określającą jego przedmiot i termin, Rada podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy.

§ 47

Zasady oraz tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

§ 48

  1. Wynik referendum jest rozstrzygający, jeśli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów.
  2. Wynik referendum w/s samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne jest rozstrzygający jeżeli za samoopodatkowaniem się padło 2/3 ważnie oddanych głosów.

V. Postanowienia dotyczące tworzenia sołectw

§ 49

  1. Sołectwa tworzy Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
  2. Konsultacje przeprowadza się poprzez zebrania wiejskie oraz umożliwienie mieszkańcom gminy zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu sołectwa, wyłożonego przez okres 30 dni w siedzibie zarządu.
  3. Sołectwa mogą być łączone, dzielone oraz znoszone w drodze uchwały Rady, w trybie określonym w ustępie 1 i 2.

§ 50

Granice sołectw oznaczone są na mapie stanowiącej załącznik 1 do niniejszego statutu.

Wykaz sołectw stanowi załącznik nr 7 do statutu.

§ 51

  1. Szczegółową organizację, zakres i zasady działania sołectw, w tym prowadzenie własnej gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy, określają statuty tych jednostek.
  2. Nadzór nad działalnością sołectw sprawuje Rada.
  3. Rada nadzoruje działalność sołectw przy pomocy komisji rewizyjnej, przy czym przynajmniej raz na dwa lata komisja rewizyjna dokonuje kontroli gospodarki finansowej sołectwa.

§ 52

Z zastrzeżeniem art. 48 ust. 2, 3, 4 ustawy o samorządzie gminnym, Rada odrębną uchwałą i w trybie określonym przepisami tej ustawy przekazuje sołectwu wyodrębnioną część mienia komunalnego, którą sołectwo zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej dochodami w zakresie i na zasadach szczegółowo określonych w statucie sołectwa. Statut sołectwa ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez sołectwo w zakresie przysługującego im mienia.

VII. Absolutorium

§ 53

Rada przyjmuje sprawozdanie z działalności finansowej gminy i udziela Zarządowi z tego tytułu absolutorium.

§ 54

  1. Wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi, wraz z uzasadnieniem, przedkłada na sesji Rady komisja rewizyjna.
  2. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
  3. Absolutorium udzielane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

VIII. Gospodarka finansowa gminy

§ 55

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy.

§ 56

  1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd, uwzględniając zasady prawa budżetowego i wnioski Rady.
  2. Budżet jest uchwalany przez Radę do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 57

Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,

    1. dochody z majątku gminy,
    2. subwencje ogólne z budżetu centralnego,
    3. inne dochody i wpływy.

§ 58

Suma pożyczek krótkoterminowych nie może przekraczać 5% wydatków planowanych na dany rok.

§ 59

  1. Wydatki budżetu nie mogą przekroczyć dochodów.
  2. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
  3. Uchwały organów gminy dotyczące zmniejszenia dochodów powinny przewidywać zmniejszenie wydatków.
  4. Uchwały, o których mowa w pkt 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu gminy.

§ 60

  1. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
  2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych, w granicach uchwalonych przez Radę.

§ 61

  1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd.
  2. Gospodarka finansowa jest jawna.
  3. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w terminie 14 dni od daty jej podjęcia.

§ 62

Sprawozdanie z działalności finansowej gminy podlega zaopiniowaniu przez Komisję rewizyjną przed udzieleniem Zarządowi absolutorium.

IX. Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 63

W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustaw:

 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Olszyna

 

 

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Olszyna

 

 

 

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Olszyna

WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

1. Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Olszynie.

2. Gminne Przedszkole Publiczne w Olszynie.

3. Żłobek w Olszynie.

4. Samodzielny Publiczny ZOZ – Gminny Ośrodek Zdrowia w Olszynie.

5. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Olszynie.

6. Gminny Ośrodek Kultury w Olszynie.

7. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Olszynie.

8. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Olszynie.

9. Szkoła Podstawowa Nr 3 w Olszynie.

10. Szkoła Podstawowa w Biedrzychowicach.

11. Gminne Gimnazjum Publiczne w Olszynie.

 

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Olszyna

REGULAMIN RADY

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady w Olszynie a w szczególności tryb obradowania na sesjach i podejmowania uchwał.

§ 2

  1. Rada jest organem przedstawicielskim wspólnoty gminy Olszyna obradującym na sesjach, działającym za pośrednictwem radnych i Komisji oraz Zarządu z Wójtem jako organu wykonawczego Rady.

Sesje Rady Gminy

§ 3

  1. Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
  3. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 4

  1. Sesje zwyczajne przygotowuje i zwołuje przewodniczący Rady.
  2. Przewodniczący zwraca się do przewodniczących komisji i Zarządu z wnioskiem o wskazanie spraw, które powinny znaleźć się w porządku obrad zwoływanej sesji, oraz osób zaproszonych na sesję.
  3. Radny może wystąpić z wnioskiem o włączenie do porządku sesji projektu uchwały zachowując tryb przewidziany w § 12 ust. 3.

§ 5

  1. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
  2. Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym. Projekty uchwał i wniosków powinny zawierać wskazanie, kto występuje z danym projektem uchwały lub wniosku. W odniesieniu do Zarządu dokumenty te winny być sygnowane przez jego przewodniczącego. Projekty powinny być sygnowane przez radcę prawnego.
  3. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na trzy dni przed sesją.

§ 6

  1. Ramowy porządek obrad powinien zawierać:
    1. zatwierdzenie porządku obrad,
    2. przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
    3. informacje i komunikaty przewodniczącego,
    4. interpelacje i zapytania,
    5. podjęcie uchwał,
    6. wolne wnioski,
    7. udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania,
    8. komunikaty o terminach posiedzeń komisji, data następnej sesji,
  1. Sprawy nie objęte porządkiem obrad można zgłaszać na piśmie przed posiedzeniem. Podlegają one rozpatrzeniu po wyczerpaniu porządku obrad, chyba, że Rada większością głosów uchwali natychmiastowe ich rozpatrzenie.

§ 7

  1. Radni powinni być powiadomieni o zwołaniu sesji co najmniej na siedem dni przed jej terminem. Wraz z zawiadomieniami powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.
  2. W przypadku nie cierpiącym zwłoki, sesję zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1 (sesje nadzwyczajne).

§ 8

  1. Obrady rady są jawne.
  2. Publiczność oraz prasa, radio i telewizja mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
  3. W obradach Rady uczestniczą Sekretarz i Skarbnik gminy oraz pracownicy wyznaczeni przez Zarząd do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym, w obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji, urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.

§ 9

  1. Rada ma prawo wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych punktów porządku obrad na wniosek przewodniczącego lub co najmniej 5 radnych.
  2. Wyłączenie jawności może nastąpić w trakcie posiedzenia Rady w drodze wniosku formalnego. W takim wypadku wyłączenie jawności może dotyczyć konkretnych punktów porządku, a nie całej sesji.
  3. Po ogłoszeniu tajności obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład Rady.
  4. Radny nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością bez pisemnej zgody przewodniczącego.

§ 10

  1. Sesja może się odbyć w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń.
  2. W tym ostatnim wypadku powodem przedłużenia sesji może być:
  1. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia w przypadku określonym w ust. 2 może się odbyć z pominięciem wymogów wskazanych w § 7 ust. 1.

§ 11

  1. Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
  2. W przypadku stwierdzenia braku quorum przewodniczący przesuwa sesję i wyznacza nowy termin. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

§ 12

  1. Sesję otwiera przewodniczący lub – w razie jego nieobecności – jeden z wiceprzewodniczących formułą: ,,Otwieram sesję Rady Gminy Olszyna''. W trakcie sesji przewodniczący może przekazać prowadzenie obrad wiceprzewodniczącemu.
  2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności, prawomocność obrad; w przypadku braku quorum zamyka obrady i w porozumieniu z radnymi wyznacza nowy termin sesji. Przyczynę, dla której sesja się nie odbyła, odnotowuje się w protokole.
  3. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (quorum) przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Wójt. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie z porządku obrad zapada zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.

§ 13

  1. Przewodniczący prowadzi obrady w/g uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, przy zapytaniu czy są sprzeciwy, może dokonać zmiany kolejności realizowania porządku obrad.
  2. Przewodniczący udziela głosu w/g kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
  3. W każdym przypadku przewodniczący udziela pierwszeństwa głosu radnym. Po wystąpieniach radnych, w następnej kolejności mogą zabierać głos osoby spoza Rady.
  4. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji i Wójta jest nie ograniczony, chyba, że Rada postanowi inaczej.
  5. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki.
  6. Zabranie głosu ,,ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń.
  7. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, przewodniczący udziela głosu tylko w sprawie wniosków formalnych dotyczących trybu głosowania.

§ 14

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
  2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.
  3. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, przekracza przeznaczony dla niego czas, jego zachowanie w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący upomina radnego, a po dwukrotnym upomnieniu – może odebrać głos. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady obecnych na sesji.
  4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 15

  1. Przewodniczący może przyjąć do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
  2. W ciągu całej sesji przewodniczący udziela głosu w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
  1. Przewodniczący w tym przypadku poddaje wniosek pod głosowanie, a Rada decyduje (w tym przypadku) w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, zwykłą większością głosów.

§ 16

  1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie ,,wolne wnioski”. Wniosek winien być przedłożony przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadniony.
  2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
  3. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 17

  1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Zarząd.
  2. Interpelacje składa się w biurze Rady lub na sesji. Powinny one zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające stąd pytania skierowane do Zarządu.
  3. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi ustnie na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu, który w punkcie ,,Interpelacje i zapytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i odpowiedziach.

§ 18

  1. Zapytania i wnioski składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania składa się na piśmie w biurze rady lub ustnie w punkcie ,,interpelacje i zapytania”.
  2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Wójt (Zarząd) może upoważnić będącego na sali pracownika samorządowego.
  3. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytania w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni.

§ 19

  1. Rada rozstrzyga sprawy prezentowane na sesjach podejmując uchwały.
  2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 20

  1. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, chyba że ustawa stanowi inaczej.
  2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
  3. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.

§ 21

  1. Uchwała Rady powinna zawierać przede wszystkim:
  1. Uchwały opatruje się numerem według kolejności jej podjęcia.
  2. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji.
  3. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji.

§ 22

Wójt przekazuje uchwały wojewodzie w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

§ 23

  1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny, Zarząd i komisja.
  2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom określonym w statucie, powinien być przekazany na piśmie do biura Rady w celu umieszczenia w odpowiednim punkcie w porządku obrad. Przewodniczący ma obowiązek przekazać projekt do odpowiedniej komisji, a także do Zarządu, w celu uzyskania opinii.
  3. Opinia, o której mowa w ust. 2, będzie odczytana na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.
  4. Po zgłoszeniu wniosku o rozszerzeniu porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ust. 2, radny lub Wójt może wnieść o odesłanie w celu zaopiniowania. Wniosek taki przewodniczący poddaje pod głosowanie.

§ 24

W głosowaniu biorą udział tylko radni.

§ 25

  1. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki.
  2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się” i nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
  3. Do przeliczania głosów przewodniczący może wyznaczyć radnych.
  4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie.

§ 26

  1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadku wyboru: przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących, członków Zarządu, Wójta, Zastępcy Wójta oraz w innych sprawach – na wniosek radnego.
  2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym.
  3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
  4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
  5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych na sali.
  6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 27

  1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje jego treść lub żąda od wnioskodawcy, aby redakcja wniosku była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
  2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad innymi wnioskami.
  3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 28

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjmuje się wniosek lub kandydaturę, która uzyskała największą ilość głosów.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że wniosek lub kandydatura przyjęte są tylko wtedy, gdy otrzymują głosów “za” więcej niż 50% ważnie oddanych głosów.

§ 29

  1. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
  2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
  3. Rada wybiera Wójta w oddzielnym tajnym głosowaniu, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu Rady.
  4. Odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
  5. Uchwały dotyczące zobowiązań finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

§ 30

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Gminy Olszyna”.
  2. Za czas trwania sesji uważa się ich czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia.
  3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
  4. Uchylanie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej w trybie właściwym do jej podjęcia.

§ 31

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 32

1. Z każdego posiedzenia sesji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numer uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

4) zatwierdzony porządek obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusję oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

6) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi.

4. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdego roku kalendarzowego.

5. Odpis protokołu wraz z kopiami uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 5-ciu dni od dnia zakończenia sesji Zarządowi, a wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym i komisjom, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonych działań.

6. Protokół sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie biura Rady oraz na każdej następnej sesji.

7. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów.

8. W okresie między sesjami lub na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący, po wysłuchaniu protokolanta.

9. Protokoły obrad przechowuje się przez okres 5 lat.

§ 33

Protokół sesji Rady winien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, lecz nie powinien być to stenopis.

Radni

§ 34

Radni składają na pierwszej po wyborach sesji Rady ślubowanie następującej treści:

“Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy”.

§ 35

1. Radni uczestniczą czynnie w pracach Rady i jej organów.

2. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Zasady działania klubu ustalają między sobą zainteresowani radni. Przedmiot działania klubu radnych nie może naruszać uregulowań statutu gminy.

§ 36

1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń i innych prac komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

2. Radni i komisje mogą wnosić projekty uchwał, które należy składać przewodniczącemu w terminie co najmniej 14 dni przed sesją.

§ 37

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W przypadku nieobecności na sesji Rady lub posiedzeniu komisji radny winien w ciągu 7-miu dni usprawiedliwić się, składając stosowne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

§ 38

Radni za udział w sesjach Rady, posiedzeniach Zarządu i komisji otrzymują dietę w wysokości uchwalonej przez Radę oraz zwrot kosztów podróży, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 39

Radni, dla potrzeb czynnego uczestnictwa w sesjach rady, winni:

§ 40

1. Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.

2. Przewodniczący Rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach rady i przedstawia je Radzie.

§ 41

Podstawą udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia radnego od pracy zawodowej, w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, do udziału w sesji lub posiedzeniu komisji jest:

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Olszyna

REGULAMIN KOMISJI RADY GMINY OLSZYNA

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin komisji określa tryb działania komisji stałych Rady.

§ 2

Komisje działają zgodnie z postanowieniami obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 roku Nr 13, poz.74 z późn. zm.),

2) statutu gminy.

Organizacja i tryb pracy Komisji

§ 3

1. Komisje powołuje Rada do pomocy w wykonywaniu określonych zadań.

2. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji. Nie dotyczy to komisji rewizyjnej.

3. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

4. Komisje stałe działają w oparciu o roczny plan pracy.

5. Rada może zawsze żądać przedstawienia przez komisje stałe ich planów na sesji, a także zalecić dokonanie w nich uzupełnień.

§ 4

1. Przewodniczącego komisji, zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza wybiera komisja ze swego grona.

2. Przewodniczący organizuje pracę komisji.

§ 5

Przewodniczący komisji, może wystąpić do Rady o odwołanie członka komisji w następujących wypadkach :

1) nie usprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach komisji,

2) nieprzestrzegania regulaminu komisji,

3) innych rażących uchybień godzących w interes gminy i godność radnego.

§ 6

Przewodniczący komisji może zlecić członkowi komisji (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie sprawozdań i wniosków do dalszego działania.

Zadania Komisji

§ 7

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, spraw przedkładanych pod obrady Rady oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał Rady,

3) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwały Rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy w sprawach działalności Rady oraz urzędu, przedsiębiorstw i innych instytucji gminnych – w zakresie kompetencji komisji.

§ 8

Do zakresu działania Komisji rewizyjnej należy:

1) kontrola działalności Zarządu,

2) kontrola działalności podporządkowanych Zarządowi jednostek organizacyjnych,

3) przygotowanie opinii o pracy Zarządu lub poszczególnych jego członków przed głosowaniem w sprawie ich odwołania,

4) kontrola realizacji uchwał Rady,

5) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez Zarząd i Wójta,

6) realizacja interpelacji i wniosków radnych,

7) wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub jego członków,

8) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

9) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi,

10) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej,

11) wnioskowanie o przekazywanie spraw do organów ścigania,

12) wnioskowanie o zmiany w planach wydatków budżetowych i sposobie gospodarowania mieniem gminnym,

13) wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,

14) kontrola wydatkowania środków przekazanych radom sołeckim,

15) inne zadania zlecone przez Radę,

16) opiniowanie w sprawach zawartych w art. 24d Ustawy o samorządzie gminnym.

§ 9

Komisja bezpieczeństwa, porządku publicznego i ochrony p.poż. wydaje opinię w sprawach cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

§ 10

Komisje nie posiadają prawa wydawania decyzji i zarządzeń w imieniu Rady i Rada nie może przekazać im tych uprawnień.

Organizacja posiedzeń Komisji

§ 11

Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

§ 12

1. Komisje stałe, zgodnie z planami pracy lub w miarę potrzeb, odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia, wydając opinie i wnioski.

2. Posiedzenie komisji stałej jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

§ 13

1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca.

3. Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.

4. Komisje mogą wyłaniać podkomisje oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5. Szczegółowe zakresy działania, w tym zwłaszcza odbywania posiedzeń oraz powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają we własnym zakresie.

6. W połowie kadencji Rady oraz przed jej zakończeniem komisje przedstawiają na sesji sprawozdanie ze swojej działalności.

7. Rada może zażądać przedstawienia sprawozdania w terminie innym, niż ustalonym w ust. 6.

§ 14

1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:

a) nr, datę i miejsce posiedzenia,

b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

c) zatwierdzony porządek obrad,

d) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków,

e) podpisy obecnych na posiedzeniu członków komisji.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i opinii, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczącego komisji.

 

 

 

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Olszyna

REGULAMIN ZARZĄDU GMINY OLSZYNA

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Zarządu.

§ 2

Zarząd działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.),

2) statutu gminy.

Organizacja i tryb pracy Zarządu

§ 3

1. Zarząd jest organem wykonawczym Rady.

2. Zarząd stanowią: Wójt, Zastępca Wójta oraz 4 członków wybranych przez Radę w głosowaniu tajnym.

3. Zarząd może być wybrany spośród radnych lub spoza składu Rady.

4. Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 4

Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 5

Wójt może wystąpić do Rady o odwołanie członka Zarządu w następujących wypadkach:

1) nie usprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Zarządu,

2) innych rażących uchybień godzących w interes gminy i godność radnego.

§ 6

Zarząd lub Wójt mogą zlecić członkowi Zarządu (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie sprawozdania i wniosków do dalszego działania.

Organizacja posiedzeń Zarządu

§ 7

Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Urzędu Gminy lub – w razie potrzeby – mogą być wyjazdowe.

§ 8

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta w miarę potrzeby, lub na wniosek pisemny dwóch członków Zarządu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom przewodniczy Wójt, a w razie nieobecności Wójta jego Zastępca.

3. Na posiedzeniu członkowie Zarządu ustalają termin następnego posiedzenia a w razie potrzeby termin ustala Wójt zawiadamiając o tym pozostałych członków Zarządu.

4. Członek Zarządu jest zobowiązany zgłosić przewodniczącemu Zarządu o niemożności uczestniczenia w posiedzeniu co najmniej na jeden dzień przed wyznaczonym terminem posiedzenia.

5. Sekretarz i Skarbnik Gminy uczestniczą w pracach Zarządu bez prawa głosowania.

6. Zarząd może zaprosić na posiedzenie także inne osoby.

§ 9

Porządek posiedzeń zarządu winien zawierać następujące punkty:

1) otwarcie posiedzenia,

2) odczytanie i przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia,

3) omówienie spraw bieżących gminy i tematów z poprzednich posiedzeń oraz realizacji uchwał podjętych przez Zarząd,

4) przedstawienie tematyki posiedzenia i przyjęcie jej,

5) omówienie poszczególnych tematów, przy czym dyskusja prowadzona jest do wyczerpania głosów członków Zarządu,

6) opracowanie tematyki następnego posiedzenia,

7) podjęcie uchwał i postanowień,

8) zakończenie posiedzenia.

§ 10

Tematem obrad Zarządu mogą być również:

1) wnioski członków Zarządu złożone między posiedzeniami na piśmie lub ustnie w trakcie posiedzenia, przy czym rozpatrywanie ich odbywa się w obecności wnioskodawcy a w przypadku nieobecności wnioskodawcy za jego zgodą,

2) wnioski zgłoszone przez komisje Rady,

3) przygotowanie projektów uchwał na sesję Rady,

4) analiza bieżącej realizacji budżetu,

5) analiza realizacji uchwał Rady oraz wniosków radnych,

6) inne ważne problemy związane z funkcjonowaniem gminy oraz działalność instytucji na terenie gminy.

§ 11

1. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3-ch członków Zarządu.

2. W przypadku równej ilości głosów o przyjęciu lub oddaleniu uchwały czy wniosku decyduje przewodniczący Zarządu.

3. Podjęte uchwały podlegają rejestracji wg wzoru ustalonego w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy.

§ 12

1. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Wójt podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

2. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w ust. 1, wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 13

1. Uchwały Zarządu podpisują członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu, na którym podjęto uchwałę.

2. Członek Zarządu, który nie zgadza się z podjętą uchwałą musi zająć pisemne stanowisko w terminie trzech dni od podjęcia uchwały.

3. Członek Zarządu, o którym mowa w ust. 2, może zażądać, aby uchwała Zarządu, do której wnosi zastrzeżenie, była przedmiotem obrad Rady, gdy wiąże się ona z wykonaniem uchwały Rady.

§ 14

1. Z każdego posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer i datę,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu poprzedniego posiedzenia,

4) zatwierdzenie porządku obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusję oraz informację o podjętych uchwałach,

6) podpis przewodniczącego Zarządu, pozostałych członków Zarządu i protokolanta.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków Zarządu, osobną listę zaproszonych gości, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczącego Zarządu.

3. Protokół sporządza się najpóźniej w ciągu dwóch dni od dnia zakończenia posiedzenia.

4. Odpis protokołu doręcza się przewodniczącemu Zarządu, a wyciągi tym jednostkom organizacyjnym i pracownikom urzędu, którzy są zobowiązani do określonych działań.

§ 15

Zarząd wyczerpująco, rzetelnie i na bieżąco informuje społeczeństwo o swojej działalności.

§ 16

Członkowie Zarządu zobowiązani są do rzetelnej współpracy z Radą i jej komisjami w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności będących w sferze zainteresowania ich członków.

§ 17

1. Obsługę kancelaryjno-techniczną zapewnia Sekretarz Gminy.

2. Sekretarz Gminy jest odpowiedzialny za terminowe i prawidłowe przygotowanie materiałów na posiedzenie Zarządu, protokołowanie posiedzeń Zarządu oraz opracowanie dokumentów z posiedzeń.

 

Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Olszyna

WYKAZ SOŁECTW

W skład GMINY OLSZYNA wchodzą następujące sołectwa:

1. Sołectwo BIEDRZYCHOWICE

2. Sołectwo NOWA ŚWIDNICA

3. Sołectwo KARŁOWICE

4. Sołectwo KAŁUŻNA

5. Sołectwo ZAPUSTA

6. Sołectwo BOŻKOWICE

7. Sołectwo GRODNICA

8. Sołectwo KRZEWIE MAŁE

9. Sołectwo OLSZYNA

10. Sołectwo OLSZYNA DOLNA

 

Załącznik nr 8 do Statutu Gminy Olszyna

WYKAZ STAŁYCH KOMISJI RADY GMINY W OLSZYNIE

1. Komisja rewizyjna,

2. Komisja budżetowa,

3. Komisja rolna, leśnictwa i ochrony środowiska,

4. Komisja oświaty, kultury, zdrowia i spraw socjalnych,

5. Komisja planowania przestrzennego, budownictwa i gospodarki komunalnej,

6. Komisja bezpieczeństwa, porządku publicznego i ochrony p.poż.